Dönem: 22 Yasama Yılı: 4
TBMM (S.
Sayısı: 1000)
Terör ve Terörle Mücadeleden Doğan Zararların Karşılanması Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı ve İçişleri Komisyonu Raporu (1/1082)
Not: Tasarı, Başkanlıkça
Plan ve Bütçe ile İçişleri komisyonlarına havale edilmiştir.
T.C.
Başbakanlık
Kanunlar ve Kararlar
Genel Müdürlüğü 29.7.2005
Sayı: B.02.0.KKG.0.10/101-817/3563
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
İçişleri Bakanlığı’nca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı
Bakanlar Kurulu’nca 12.7.2005 tarihinde kararlaştırılan "Terör ve Terörle
Mücadeleden Doğan Zararların Karşılanması Hakkında Kanunda Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı" ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Recep Tayyip Erdoğan
Başbakan
GENEL GEREKÇE
Ülkemiz, yıllarca
süregelen yıkıcı ve bölücü terör saldırıları karşısında huzur ve güvenliğini,
bölünmez bütünlüğünü koruma başarısını göstermiş, terörün insanlık dışı amaçlarına
ulaşmasını engellemiştir. Ancak bu mücadele, teröre karşı direnen tüm ülkelerde
olduğu gibi ülkemizde de önemli ölçüde maddi ve manevi kayıplara sebep olmuş,
birçok vatandaşımız malını ve canını kaybetmiştir.
Vatandaşlarımızın terör
ve terörle mücadeleden doğan zararlarının sulhen karşılanabilmesi amacıyla
yürürlüğe konulan, 5233 sayılı Terör ve Terörle Mücadeleden Doğan Zararların
Karşılanması Hakkında Kanun 27.7.2004 tarihli Resmi Gazete'de yayımlanarak
yürürlüğe girmiştir.
5233 sayılı Kanunun kısa süre
içerisindeki uygulamaları sonucunda, bazı sorunların Kanunun hazırlanması
aşamasında öngörülememiş olması ya da Kanunun uygulanması aşamasında
uygulayıcıların bazı konularda mütereddit kalmaları sebebiyle, Kanunda yeni
düzenlemelerin yapılmasına ihtiyaç duyulmuştur.
Tasarı ile terörle
mücadele esnasında zarar gören vatandaşlarımızın maddi zararlarının bürokratik
iş ve işlemlere takılmadan en kısa süre içerisinde karşılanması
amaçlanmaktadır.
MADDE
GEREKÇELERİ
Madde 1.- Zarar tespit
komisyonu üyeliği, özellikle müracaatın yoğun olduğu illerde ciddi emek ve
zaman harcanmasını gerektirmektedir. Özellikle komisyonlarda görev alan avukat
üyeler, bu görevlerini kendi işlerinden zaman ayırarak yerine getirmekte olup,
komisyon toplantıları esnasında kendi işlerini yapamamakta ve gelir kaybına
uğramaktadırlar. Komisyon çalışmalarının adil, verimli ve etkin yürütülebilmesi
açısından, madde ile komisyon üyelerine toplantı ücreti ödenmesine yönelik
olarak Kanunun 4 üncü maddesine bir fıkra eklenmektedir.
Madde 2.- Madde ile
Kanunun uygulanmasında ortaya çıkan sorunların giderilmesi amacıyla 6 ncı madde
yeniden düzenlenmektedir. Bu Kapsamda;
- Kanunun 6 ncı
maddesinin birinci fıkrasında yer alan "ilgili valilik" ibaresinin
hangi valilik olduğu, özellikle başvuru sahibinin zararının gerçekleştiği il
ile ikamet ettiği ilin farklı olduğu durumlarda, hangi valiliğin zarar tespit
komisyonunun görev alanına girdiği konusunda tereddütler oluştuğundan, ilgili
valilik ibaresine açıklık getirilmiştir.
- Kanunun 6 ncı maddesinin
birinci fıkrasında, zarar konusu olayın öğrenilmesinden itibaren altmış gün
içinde ilgili valilik veya kaymakamlığa başvurulacağı düzenlenmiştir. Yaralanma
ve sakatlanma durumlarında, yaralının hastaneye yatmasından dolayı altmış
günlük süre içerisinde müracaat edilemediği durumlar göz önünde bulundurularak,
ilgililerin mağduriyetinin önlenmesi amacıyla, yaralanma ve sakatlanmalarda
yaralının hastaneye kabulünden hastaneden çıkışına kadar geçen sürenin başvuru
süresinin hesaplanmasında dikkate alınmayacağı öngörülmüştür.
- Kanun kapsamında
müracaatta bulunanların zaman zaman başka makamlara da müracaatta bulundukları
görülmektedir. Müracaat edenlerin diğer valilikler, kaymakamlıklar, Türkiye
Cumhuriyeti dış temsilcilikleri, diğer bakanlıklar ile kamu kurum ve
kuruluşlarına başvuruları halinde, başvurularının ilgili valiliğe gönderileceği
hususunda düzenleme yapılarak, başvuru sahiplerinin mağduriyeti ve zaman
kayıplarının önlenmesi amaçlanmıştır.
- Kanunun 6 ncı
maddesinin dördüncü fıkrasında, komisyonun başkan ve üyelerinin kendilerinin,
eşlerinin ve üçüncü dereceye kadar (bu derece dahil) kan ve kayın hısımlarının
zararları ile ilgili komisyon toplantılarına katılamayacakları öngörülmüştür.
Bu fıkrada yapılan değişiklikle Komisyon üyelerinin vekili, vasisi ya da
kayyımı oldukları kişilerin zararları ile ilgili komisyon toplantılarına da
katılamayacaklarına dair düzenleme yapılmıştır.
- Zararların tespiti
amacıyla memuriyet mahalli dışında keşfe katılan komisyon üyeleri ile
bilirkişilere 6245 sayılı Harcırah Kanununa göre harcırah ödenmesi
öngörülmüştür.
- Zarar tespit komisyonu
üyelerinin bilirkişi olarak görevlendirilmeleri durumunda, bilirkişisi
oldukları dosyalar hakkında karar verilen komisyon toplantılarına katılarak,
komisyon üyesi sıfatıyla karar vermelerinin uygun olmayacağı değerlendirilerek,
komisyon üyelerinin bilirkişi olarak görevlendirilemeyecekleri hususunda
düzenleme yapılmıştır.
- Kanunun 6 ncı
maddesinin yedinci fıkrasında, komisyonun giderlerinin Bakanlık bütçesinden
karşılanacağı düzenlenmiştir. Ancak, ödenek bulunmaması ya da gecikmesi
hallerinde komisyon çalışmalarının kesintiye uğramasının önlenmesi amacıyla,
komisyonun giderlerinin Bakanlık ve/veya il özel idaresi bütçesinden
karşılanacağı hususunda düzenleme yapılmıştır.
Madde 3.- Kanunun 12 nci
maddesinin ikinci fıkrasında, davet yazısında hak sahibinin sulhname tasarısını
imzalamak üzere yirmi gün içinde gelmesi veya yetkili bir temsilcisini
göndermesi gerektiği, aksi takdirde sulhname tasarısını kabul etmemiş
sayılacağı ve yargı yoluna başvurarak zararının tazmin edilmesini talep etme
hakkının saklı olduğu hükme bağlanmıştır. Ancak, özellikle başvuru sahibinin
ikamet ettiği il ile zararının gerçekleştiği ilin farklı olması durumlarında
yirmi günlük sürenin yeterli olmayabileceği değerlendirilerek anılan süre otuz
gün olarak değiştirilmiştir.
Kanunun 12 nci maddesinin
dördüncü fıkrası gereğince uyuşmazlık tutanaklarının birer örneğinin Bakanlığa
gönderilmesi, gereksiz yazışmalara ve zaman kaybına yol açtığından,
tutanakların bir örneğinin Bakanlığa gönderilmesi uygulamasının kaldırılmasına
yönelik düzenleme yapılmıştır.
Madde 4.- Kanunun 13 üncü
maddesinin ikinci fıkrasında, "Bakanlık, yirmi milyar Türk Lirasının
üzerindeki ayni ifa veya nakdi ödemelerin Bakan onayı ile yapılmasını
kararlaştırabilir." hükmü yer almaktadır. Ancak, başvuru sayıları ve
ödenecek zarar miktarları göz önünde bulundurularak, gereksiz yazışmaların ve
zaman kayıplarının önlenmesi amacıyla, ödenmesi Bakan onayı şartına
bağlanabilecek zarar miktarı, yirmi milyar Türk Lirasından elli bin Yeni Türk
Lirasına yükseltilmiştir.
Madde 5.- Kanunun 14 üncü
maddesinin birinci fıkrasında komisyonların Bakanlık tarafından denetleneceği
düzenlenmiştir. Komisyonların, Bakanlık yanında valilerce de sürekli olarak
denetlenmesinin temini amacıyla fıkra yeniden düzenlenmiştir.
Madde 6.- Kanunun geçici
1 inci maddesi kapsamında müracaat hakkı bulunanların bir yıllık süre içinde
müracaat edememeleri durumunda, mağduriyetlerinin önlenmesi ve zararlarının
sulh yoluyla karşılanması amacıyla, maddede geçen "bir yıl" ibaresi
"iki yıl" olarak değiştirilmiştir.
Madde 7.- Kanunun geçici
2 nci maddesi kapsamında müracaat hakkı bulunanların bir yıllık süre içinde
müracaat edememeleri durumunda, mağduriyetlerinin önlenmesi amacıyla, maddede
geçen "bir yıl" ibaresi "iki yıl" olarak değiştirilmiştir.
Madde 8.- Yürürlük
maddesidir.
Madde 9.- Yürütme
maddesidir.
İçişleri Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük
Millet Meclisi
İçişleri
Komisyonu 12.10.2005
Esas
No.: 1/1082
Karar
No.: 21
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
İçişleri Bakanlığınca hazırlanarak, Bakanlar Kurulunca, 29.7.2005
tarihinde Başkanlığınıza sunulan "Terör ve Terörle Mücadeleden Doğan
Zararların Karşılanması Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun
Tasarısı", Başkanlığınızca 19.9.2005 tarihinde esas komisyon olarak
Komisyonumuza; tali komisyon olarak da Plan ve Bütçe Komisyonuna havale
edilmiştir. Komisyonumuz, 12.10.2005 tarihli 22 nci toplantısında Adalet,
İçişleri ve Maliye bakanlıkları temsilcilerinin de katılımıyla Tasarıyı
inceleyip görüşmüştür.
Vatandaşlarımızın terör
ve terörle mücadeleden doğan zararlarının sulhen karşılanabilmesi amacıyla
çıkarılan 5233 sayılı Terör ve Terörle Mücadeleden Doğan Zararların
Karşılanması Hakkında Kanun 27.7.2004 tarihinde yürürlüğe girmiştir. Kanun
yürürlüğe girdikten sonra uygulamada çeşitli sorunlarla karşılaşılmış ve
duraksamalar yaşanmıştır. Bürokratik iş ve işlemlerin zaman alması Kanundan
beklenen verimin alınmasını güçleştirmiştir. Tasarıyla, 5233 sayılı Kanunun
uygulanması sırasında ortaya çıkmış bulunan aksaklıklar giderilmeye
çalışılmaktadır.
Tasarının tümü üzerinde
Komisyonumuzda yapılan görüşmeler sırasında;
- Kanunun uygulamasında sıkıntılarla karşılaşıldığı,
- Kimi avukatların müvekkilleriyle ortaklık kurmak yoluyla davalar
aldıkları,
- Dosyaların çok sayıda
olmasından dolayı kimi yurttaşların başvurularının gereği gibi
değerlendirilemediği,
- Sıkıntıların giderilmesi için komisyonlara inceleme süresi tanınması
gerektiği,
- Tasarının uygulamadaki sorunlara çözümler getirmesi bakımından
olumlu karşılanması gerektiği,
İfade edilmiştir.
Tasarının tümü üzerindeki
bu görüşmelerden sonra Tasarı ile gerekçesi Komisyonumuzca uygun bulunmuş ve
maddelerinin görüşülmesine geçilmesi kabul edilmiştir.
Tasarının maddeleri
üzerinde altı önerge verilmiştir.
Önergelerden ikisi
komisyon üyeleri ile bilirkişilere ödenecek ücretlerle ilgilidir. İlk önerge
Tasarının 1 inci maddesinde değişiklik öngörmekte ve komisyon üyelerine bir ay
içinde en fazla dört yerine altı toplantı için ücret ödenmesine olanak
tanımaktadır. Komisyon üyelerimizin bazıları, ücret ödenebilecek aylık toplantı
sayısını artırmak yerine 500 katsayısının 1000 ile değiştirilmesini
önermişlerdir. Böylece komisyon üyelerine aylık yaklaşık 80 YTL yerine 160 YTL
ücret ödenmesi olanaklı olacaktır. Ancak cevaben yapılan açıklamalarda, Devlet
memurlarına ödenmekte olan günlük harcırahın 20 YTL civarında olması nedeniyle,
gösterge rakamının artırılmasının dengeleri bozacağı belirtilmiştir. Önerge,
Komisyonumuzca kabul edilmiş ve madde önerge doğrultusunda değiştirilerek kabul
edilmiştir. İkinci önerge Tasarının 2 nci maddesinde değişiklik öngörmekte ve
bilirkişilere dosya başına ücret ödenmesine olanak tanımaktadır. Buna göre kamu
görevlisi bilirkişilere dosya başına (500) gösterge rakamının, kamu görevlisi
olmayan bilirkişilere (1000) gösterge rakamının memur aylık katsayısıyla
çarpımı sonucu bulunacak miktarı geçmemek üzere komisyon kararı ile ödeme
yapılacaktır. Bu önerge de Komisyonumuzca kabul edilmiş ve madde önergede
öngörülen değişiklikle birlikte kabul edilmiştir.
Komisyonda verilen önergelerden üçüncüsü yeni bir madde ihdasına
ilişkindir. Tasarının 3 üncü maddesinde 5233 sayılı Kanunun 12 nci maddesinde
belirtilen tutanağın hem bakanlığa hem de ilgiliye gönderilmesi uygulamasına
son verilmekte; tutanağın sadece ilgiliye gönderilmesiyle yetinilmekte ve bu
yolla bürokratik işlemler azaltılmaya çalışılmaktadır. Oysa aynı 5233 sayılı
Kanunun 5 inci maddesinin (c) ve (d) bentlerinde de tutanakların hem ilgiliye
hem de bakanlığa gönderilmesi zorunluluğu bulunmaktadır. Dolayısıyla Kanunun
maddeleri arasında paralellik kurulması ve bürokratik işlemlerin Kanunun
tümünde azaltılması amacıyla 5 inci maddede de değişiklik yapılması
gerekmiştir. Komisyonumuz bu amaçla 5 inci maddedeki bakanlığa evrak
gönderilmesi zorunluluğunu kaldıran önergeyi kabul etmiş ve önergedeki
düzenlemeyi Tasarıya madde sıralamasını gözeterek 2 nci madde olarak
eklemiştir. Tasarının diğer maddeleri buna uygun olarak yeniden teselsül
ettirilmiştir.
Uygulamadaki sorunlardan biri tekemmül etmiş dosyalar sonucunda
tahakkuk etmiş olan meblağların zamanında ödenememesidir. Komisyonumuzda
verilen önergelerin dördüncüsü ile Tasarının 4 üncü maddesine üç ay içinde
ödeme zorunluluğu eklenmektedir. Önerge, Komisyonumuzca kabul edilmiş ve 4 üncü
madde, önergede öngörülen değişiklikle birlikte, madde sıralamasına uygun
biçimde 5 inci madde olarak kabul edilmiştir.
Tasarının 6 ve 7 nci maddeleri 5233 sayılı Kanunun geçici 1 ve
geçici 2 nci maddelerinde öngörülen 1 yıllık süreyi 2 yıla çıkarmaktadır. Oysa
5233 sayılı Kanun 27.7.2004 tarihinde yürürlüğe girmiş olup geçici maddeler
26.7.2005 tarihinde uygulama dönemlerini tamamlamışlardır. Dolayısıyla sürenin
1 yıldan 2 yıla çıkarılması, Tasarı daha kanunlaşmadan sürenin bitmesi gibi bir
sonuç doğurabilir. Çünkü 25.7.2006 tarihinde iki yıllık süre de dolmuş
olacaktır. Oysa amaçlanan yurttaşlara ve uygulayıcılara yeni ve belirli bir
süre tanımaktır. Öte yandan geçici bir maddedeki sürenin değiştirilmesi,
uygulamada önemli hukuksal sorunlar doğuracak niteliktedir. Bu nedenlerle 5233
sayılı Kanunun geçici maddelerindeki sürenin değiştirilmesi yerine, geçici
madde düzenlemelerinin Tasarıya aktarılması ve bu sürenin yeniden başlatılması
birçok hukuksal sorununun doğmasını engelleyecektir. Bu amaçla Komisyonumuzda
verilen ve 6 ile 7 nci maddeleri geçici 1 ve 2 nci maddelere dönüştüren iki
önerge Komisyonumuzca kabul edilmiş ve 6 ve 7 nci maddeler Tasarıya geçici 1 ve
geçici 2 nci maddeler olarak eklenmiştir.
Tasarının yürürlük ve yürütmeye ilişkin 8 ve 9 uncu maddeleri
Komisyonumuzca madde sıralamasına uygun olarak 7 ve 8 inci maddeler olarak
aynen kabul edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurula sunulmak üzere arz olunur.
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
Tevfik
Ziyaeddin Akbulut |
Ali Sezal |
Şükrü
Önder |
|
Tekirdağ |
Kahramanmaraş |
Yalova |
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
Sinan
Özkan |
Ali
Küçükaydın |
Nur Doğan
Topaloğlu |
|
Kastamonu |
Adana |
Ankara |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Şevket
Orhan |
Ali
Yüksel Kavuştu |
Ali Ayağ |
|
Bursa |
Çorum |
Edirne |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Muharrem
Tozçöken |
Fuat
Geçen |
Recep
Koral |
|
Eskişehir |
Hatay |
İstanbul |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Hakkı
Ülkü |
Mehmet S.
Kesimoğlu |
Ali Oksal |
|
İzmir |
Kırklareli |
Mersin |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Seracettin
Karayağız |
Selami
Uzun |
Mehmet
Kartal |
|
Muş |
Sivas |
Van |
|
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Çiçek |
Nadir
Saraç |
|
|
Yozgat |
Zonguldak |
|
HÜKÜMETİN
TEKLİF ETTİĞİ METİN
TERÖR VE
TERÖRLE MÜCADELEDEN DOĞAN ZARARLARIN KARŞILANMASI HAKKINDA KANUNDA DEĞİŞİKLİK
YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1.- 17.7.2004 tarihli ve 5233 sayılı Terör ve Terörle
Mücadeleden Doğan Zararların Karşılanması Hakkında Kanunun 4 üncü maddesine,
ikinci fıkradan sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“Komisyonun başkan ve üyelerine ayda dörtten fazla olmamak
üzere her toplantı için (500) gösterge rakamının memur aylık katsayısı ile
çarpımı sonucu bulunacak tutar üzerinden toplantı ücreti ödenir. Bu ödemeler,
damga vergisi hariç herhangi bir vergi ve kesintiye tâbi tutulmaz.”
MADDE 2.- 5233 sayılı Kanunun 6 ncı maddesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“Madde 6.- Zarar gören veya mirasçılarının veya yetkili
temsilcilerinin zarar konusu olayın
öğrenilmesinden itibaren altmış gün içinde, her hâlde olayın meydana
gelmesinden itibaren bir yıl içinde zararın gerçekleştiği veya zarar konusu
olayın meydana geldiği il valiliğine başvurmaları hâlinde gerekli işlemlere
başlanır. Bu sürelerden sonra yapılacak başvurular kabul edilmez. Bu Kanun
kapsamındaki yaralanma ve sakatlanmalarda, yaralının hastaneye kabulünden
hastaneden çıkışına kadar geçen süre, başvuru süresinin hesaplanmasında dikkate
alınmaz.
İlgili valilik dışında diğer valilikler, kaymakamlıklar,
Türkiye Cumhuriyeti dış temsilcilikleri, diğer bakanlıklar ile kamu kurum ve
kuruluşlarına yapılan başvurular ilgili valiliğe gönderilir.
Komisyon, zarar görenlerce yapılacak her başvuru ile ilgili
çalışmalarını, başvuru tarihinden itibaren altı ay içinde tamamlamak
zorundadır. Zorunlu hâllerde, bu süre vali tarafından üç ay daha uzatılabilir.
Komisyon, ilgili kamu kurum ve kuruluşlarından başvuru
konusu ile ilgili her türlü bilgi ve yardımı isteyebileceği gibi, kamu kurum ve
kuruluşlarında çalışanları bilirkişi olarak da görevlendirebilir. Komisyon,
gerekli gördüğü uzmanları çalıştırabilir veya bunlardan görüş alabilir.
Komisyonun başkan ve üyeleri; kendilerinin, eşlerinin ve
üçüncü dereceye kadar (bu derece dahil) kan ve kayın hısımları ile vekili,
vasisi ya da kayyımı oldukları kişilerin zararları ile ilgili komisyon
toplantılarına katılamazlar.
Komisyonun sekreterlik hizmetleri il özel idarelerince
yürütülür.
Komisyon tarafından bilirkişi olarak görevlendirilenlere,
her gün için (500) gösterge rakamının memur aylık katsayısıyla çarpımı sonucu
bulunacak miktarda ödeme yapılır. Bu ödemeler, damga vergisi hariç herhangi bir
vergi ve kesintiye tâbi tutulmaz.
Zararların tespiti amacıyla memuriyeti mahalli dışında keşfe
katılan komisyon üyeleri ile bilirkişilere 6245 sayılı Harcırah Kanununa göre
harcırah ödenir. Komisyonun avukat üyesine ödenecek harcırahın tespitinde, 1
inci dereceden maaş alan Devlet memuruna ödenen harcırah miktarı esas alınır.
Bu ödemeler, damga vergisi hariç herhangi bir vergi ve kesintiye tâbi tutulmaz.
Komisyon üyeleri bilirkişi olarak görevlendirilemez.
Komisyon giderleri Bakanlık ve/veya il özel idaresi
bütçesinden karşılanır.
Dava açma süresi içinde yapılan başvuru, nihaî işlem
sonucunun ilgiliye tebliğine kadar genel hükümlere göre dava açma sürelerini
durdurur.”
MADDE 3.- 5233 sayılı Kanunun 12 nci maddesinin ikinci
fıkrasındaki “yirmi gün” ibaresi “otuz gün” olarak, dördüncü fıkrasındaki
“birer örneği ilgiliye ve Bakanlığa gönderilir” ibaresi “bir örneği ilgiliye
gönderilir” şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 4.- 5233 sayılı Kanunun 13 üncü maddesinin ikinci
fıkrasındaki “yirmimilyar Türk Lirasının” ibaresi “ellibin Yeni Türk Lirasının”
şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 5.- 5233 sayılı Kanunun 14 üncü maddesinin birinci
fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Komisyonlar, Bakanlık ve valilik tarafından denetlenir.”
MADDE 6.- 5233 sayılı Kanunun geçici 1 inci maddesinin birinci fıkrasındaki “bir
yıl” ibaresi “iki yıl” olarak değiştirilmiştir.
MADDE 7.- 5233 sayılı Kanunun geçici 2 nci maddesinin birinci fıkrasındaki “bir
yıl” ibaresi “iki yıl” olarak değiştirilmiştir.
MADDE 8.- Bu Kanun yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
MADDE 9.- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar
Kurulu yürütür.
İÇİŞLERİ KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
TERÖR VE TERÖRLE MÜCADELEDEN DOĞAN ZARARLARIN KARŞILANMASI HAKKINDA KANUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1.- 17.7.2004 tarihli ve 5233 sayılı
Terör ve Terörle Mücadeleden Doğan Zararların Karşılanması Hakkında Kanunun 4
üncü maddesine, ikinci fıkradan sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
"Komisyonun başkan ve üyelerine ayda
altıdan fazla olmamak üzere her toplantı için (500) gösterge rakamının memur
aylık katsayısı ile çarpımı sonucu bulunacak tutar üzerinden toplantı ücreti
ödenir. Bu ödemeler, damga vergisi hariç herhangi bir vergi ve kesintiye tabi
tutulmaz."
MADDE 2.- 5233 sayılı Kanunun 5 inci
maddesinin (c) ve (d) bentlerinde geçen "birer" ibareleri
"bir" şeklinde değiştirilmiş "ve bakanlığa göndermek"
ibareleri madde metninden çıkarılmıştır.
MADDE 3.- 5233 sayılı Kanunun 6 ncı
maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Madde 6.- Zarar gören veya
mirasçılarının veya yetkili temsilcilerinin zarar konusu olayın öğrenilmesinden
itibaren altmış gün içinde, her hâlde olayın meydana gelmesinden itibaren bir
yıl içinde zararın gerçekleştiği veya zarar konusu olayın meydana geldiği il
valiliğine başvurmaları hâlinde gerekli işlemlere başlanır. Bu sürelerden sonra
yapılacak başvurular kabul edilmez. Bu Kanun kapsamındaki yaralanma ve
sakatlanmalarda, yaralının hastaneye kabulünden hastaneden çıkışına kadar geçen
süre, başvuru süresinin hesaplanmasında dikkate alınmaz.
İlgili valilik dışında diğer valilikler,
kaymakamlıklar, Türkiye Cumhuriyeti dış temsilcilikleri, diğer bakanlıklar ile
kamu kurum ve kuruluşlarına yapılan başvurular ilgili valiliğe gönderilir.
Komisyon, zarar görenlerce yapılacak her
başvuru ile ilgili çalışmalarını, başvuru tarihinden itibaren altı ay içinde
tamamlamak zorundadır. Zorunlu hâllerde, bu süre vali tarafından üç ay daha
uzatılabilir.
Komisyon, ilgili kamu kurum ve
kuruluşlarından başvuru konusu ile ilgili her türlü bilgi ve yardımı
isteyebileceği gibi, kamu kurum ve kuruluşlarında çalışanları bilirkişi olarak
da görevlendirebilir. Komisyon, gerekli gördüğü uzmanları çalıştırabilir veya
bunlardan görüş alabilir.
Komisyonun başkan ve üyeleri;
kendilerinin, eşlerinin ve üçüncü dereceye kadar (bu derece dahil) kan ve kayın
hısımları ile vekili, vasisi ya da kayyımı oldukları kişilerin zararları ile
ilgili komisyon toplantılarına katılamazlar.
Komisyonun sekreterlik hizmetleri il özel
idarelerince yürütülür.
Komisyon tarafından bilirkişi olarak
görevlendirilen kamu görevlilerine her başvuru dosyası için (500), diğer
kişilere her başvuru dosyası için (1000) gösterge rakamının memur aylık
katsayısıyla çarpımı sonucu bulunacak miktarı geçmemek üzere komisyon kararı
ile ödeme yapılır. Bu ödemeler, damga vergisi hariç herhangi bir vergi ve
kesintiye tâbi tutulmaz.
Zararların tespiti amacıyla memuriyet
mahalli dışında keşfe katılan komisyon üyeleri ile bilirkişilere 6245 sayılı
Harcırah Kanununa göre harcırah ödenir. Komisyonun avukat üyesine ödenecek harcırahın tespitinde, 1
inci dereceden maaş alan Devlet memuruna ödenen harcırah miktarı esas alınır.
Bu ödemeler, damga vergisi hariç herhangi bir vergi ve kesintiye tâbi tutulmaz.
Komisyon üyeleri bilirkişi olarak
görevlendirilemez.
Komisyonun giderleri Bakanlık ve/veya il
özel idaresi bütçesinden karşılanır.
Dava açma süresi içinde yapılan başvuru,
nihaî işlem sonucunun ilgiliye tebliğine kadar genel hükümlere göre dava açma
sürelerini durdurur."
MADDE 4.- 5233 sayılı Kanunun 12 nci maddesinin
ikinci fıkrasındaki "yirmi gün" ibaresi "otuz gün" olarak,
dördüncü fıkrasındaki "birer örneği ilgiliye ve Bakanlığa gönderilir"
ibaresi "bir örneği ilgiliye gönderilir" şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 5.- 5233 sayılı Kanunun 13 üncü
maddesinin birinci fıkrasına "ödemekten" sözcüğünden sonra gelmek
üzere "üç ay içerisinde" ibaresi eklenmiş; ikinci fıkrasındaki
"yirmimilyar Türk Lirasının" ibaresi, "ellibin Yeni Türk
Lirasının" şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 6.- 5233 sayılı Kanunun 14 üncü
maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Komisyonlar, Bakanlık ve valilik
tarafından denetlenir."
GEÇİCİ MADDE 1.- Bu Kanunun yayımı
tarihinden itibaren bir yıl içinde ilgili valilik ve kaymakamlıklara
başvurmaları halinde, 19.7.1987 tarihi ile bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarih
arasında işlenen 3713 sayılı Terörle Mücadele Kanununun 1 inci, 3 üncü ve 4
üncü maddeleri kapsamına giren eylemler veya anılan tarihler arasında terörle
mücadele kapsamında yürütülen faaliyetler nedeniyle zarar gören gerçek kişiler
ile özel hukuk tüzel kişilerinin maddî zararları hakkında da bu Kanun hükümleri
uygulanır.
GEÇİCİ MADDE 2.- 19.7.1987 tarihinden bu
Kanunun yürürlüğe girdiği tarihe kadar, görevleri başında iken terörden veya
terörle mücadele sırasında zarar gören kamu görevlilerinden veya
mirasçılarından, ilgili mevzuat uyarınca tazminat almış olup, ancak aldıkları
tazminatın hesaplanma kriteri bu Kanundan farklı olanlardan, Bu Kanunun yayımı
tarihinden itibaren bir yıl içinde
ilgili valilik veya kaymakamlıklara başvuranlara, yapılacak hesaplamada
aldıkları tazminat ile bu Kanuna göre almaları gereken tazminat arasında fark
bulunması halinde, eksik olan tutar yasal faiziyle birlikte ödenir. Ödenen
tazminat tutarı fazla ise iade talep edilmez.
MADDE 7.- Bu Kanun yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
MADDE 8.- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar
Kurulu yürütür.
|
Recep Tayyip Erdoğan |
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
Dışişleri Bak. ve Başb. Yrd. V. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
|
M. V. Gönül |
A. Şener |
M. A. Şahin |
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı V. |
Devlet Bakanı |
|
B. Atalay |
O. Pepe |
M. Aydın |
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Adalet Bakanı |
|
N. Çubukçu |
K. Tüzmen |
C. Çiçek |
|
Millî Savunma Bakanı |
İçişleri Bakanı |
Maliye Bakanı V. |
|
M. V. Gönül |
A. Aksu |
M. M. Eker |
|
Millî Eğitim Bakanı V. |
Bayındırlık ve İskân Bakanı |
Sağlık Bakanı |
|
B. Atalay |
F. N. Özak |
R. Akdağ |
|
Ulaştırma Bakanı |
Tarım ve Köyişleri Bakanı |
Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı |
|
B. Yıldırım |
M. M. Eker |
M. Başesgioğlu |
|
Sanayi ve Ticaret Bakanı |
En. ve Tab. Kay. Bakanı |
Kültür ve Turizm Bakanı |
|
A. Coşkun |
M. H. Güler |
A. Koç |
|
|
Çevre ve Orman Bakanı |
|
|
|
O. Pepe |
|