Dönem: 22            Yasama Yılı: 4

 

TBMM                                           (S. Sayısı: 1000)

 

Terör ve Terörle Mücadeleden Doğan Zararların Karşılanması Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı ve İçişleri Komisyonu Raporu (1/1082)

 

                            

Not: Tasarı, Başkanlıkça Plan ve Bütçe ile İçişleri komisyonlarına havale edilmiştir.

                           T.C.

                     Başbakanlık

               Kanunlar ve Kararlar

                 Genel Müdürlüğü                                                   29.7.2005

     Sayı: B.02.0.KKG.0.10/101-817/3563

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

İçişleri Bakanlığı’nca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulu’nca 12.7.2005 tarihinde kararlaştırılan "Terör ve Terörle Mücadeleden Doğan Zararların Karşılanması Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı" ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.

Gereğini arz ederim.

                                                                              Recep Tayyip Erdoğan

                                                                                      Başbakan

 

GENEL GEREKÇE

Ülkemiz, yıllarca süregelen yıkıcı ve bölücü terör saldırıları karşısında huzur ve güvenliğini, bölünmez bütünlüğünü koruma başarısını göstermiş, terörün insanlık dışı amaçlarına ulaşmasını engellemiştir. Ancak bu mücadele, teröre karşı direnen tüm ülkelerde olduğu gibi ülkemizde de önemli ölçüde maddi ve manevi kayıplara sebep olmuş, birçok vatandaşımız malını ve canını kaybetmiştir.

Vatandaşlarımızın terör ve terörle mücadeleden doğan zararlarının sulhen karşılanabilmesi amacıyla yürürlüğe konulan, 5233 sayılı Terör ve Terörle Mücadeleden Doğan Zararların Karşılanması Hakkında Kanun 27.7.2004 tarihli Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe girmiştir.

5233 sayılı Kanunun kısa süre içerisindeki uygulamaları sonucunda, bazı sorunların Kanunun hazırlanması aşamasında öngörülememiş olması ya da Kanunun uygulanması aşamasında uygulayıcıların bazı konularda mütereddit kalmaları sebebiyle, Kanunda yeni düzenlemelerin yapılmasına ihtiyaç duyulmuştur.

Tasarı ile terörle mücadele esnasında zarar gören vatandaşlarımızın maddi zararlarının bürokratik iş ve işlemlere takılmadan en kısa süre içerisinde karşılanması amaçlanmaktadır.


MADDE GEREKÇELERİ

Madde 1.- Zarar tespit komisyonu üyeliği, özellikle müracaatın yoğun olduğu illerde ciddi emek ve zaman harcanmasını gerektirmektedir. Özellikle komisyonlarda görev alan avukat üyeler, bu görevlerini kendi işlerinden zaman ayırarak yerine getirmekte olup, komisyon toplantıları esnasında kendi işlerini yapamamakta ve gelir kaybına uğramaktadırlar. Komisyon çalışmalarının adil, verimli ve etkin yürütülebilmesi açısından, madde ile komisyon üyelerine toplantı ücreti ödenmesine yönelik olarak Kanunun 4 üncü maddesine bir fıkra eklenmektedir.

Madde 2.- Madde ile Kanunun uygulanmasında ortaya çıkan sorunların giderilmesi amacıyla 6 ncı madde yeniden düzenlenmektedir. Bu Kapsamda;

- Kanunun 6 ncı maddesinin birinci fıkrasında yer alan "ilgili valilik" ibaresinin hangi valilik olduğu, özellikle başvuru sahibinin zararının gerçekleştiği il ile ikamet ettiği ilin farklı olduğu durumlarda, hangi valiliğin zarar tespit komisyonunun görev alanına girdiği konusunda tereddütler oluştuğundan, ilgili valilik ibaresine açıklık getirilmiştir.

- Kanunun 6 ncı maddesinin birinci fıkrasında, zarar konusu olayın öğrenilmesinden itibaren altmış gün içinde ilgili valilik veya kaymakamlığa başvurulacağı düzenlenmiştir. Yaralanma ve sakatlanma durumlarında, yaralının hastaneye yatmasından dolayı altmış günlük süre içerisinde müracaat edilemediği durumlar göz önünde bulundurularak, ilgililerin mağduriyetinin önlenmesi amacıyla, yaralanma ve sakatlanmalarda yaralının hastaneye kabulünden hastaneden çıkışına kadar geçen sürenin başvuru süresinin hesaplanmasında dikkate alınmayacağı öngörülmüştür.

- Kanun kapsamında müracaatta bulunanların zaman zaman başka makamlara da müracaatta bulundukları görülmektedir. Müracaat edenlerin diğer valilikler, kaymakamlıklar, Türkiye Cumhuriyeti dış temsilcilikleri, diğer bakanlıklar ile kamu kurum ve kuruluşlarına başvuruları halinde, başvurularının ilgili valiliğe gönderileceği hususunda düzenleme yapılarak, başvuru sahiplerinin mağduriyeti ve zaman kayıplarının önlenmesi amaçlanmıştır.

- Kanunun 6 ncı maddesinin dördüncü fıkrasında, komisyonun başkan ve üyelerinin kendilerinin, eşlerinin ve üçüncü dereceye kadar (bu derece dahil) kan ve kayın hısımlarının zararları ile ilgili komisyon toplantılarına katılamayacakları öngörülmüştür. Bu fıkrada yapılan değişiklikle Komisyon üyelerinin vekili, vasisi ya da kayyımı oldukları kişilerin zararları ile ilgili komisyon toplantılarına da katılamayacaklarına dair düzenleme yapılmıştır.

- Zararların tespiti amacıyla memuriyet mahalli dışında keşfe katılan komisyon üyeleri ile bilirkişilere 6245 sayılı Harcırah Kanununa göre harcırah ödenmesi öngörülmüştür.

- Zarar tespit komisyonu üyelerinin bilirkişi olarak görevlendirilmeleri durumunda, bilirkişisi oldukları dosyalar hakkında karar verilen komisyon toplantılarına katılarak, komisyon üyesi sıfatıyla karar vermelerinin uygun olmayacağı değerlendirilerek, komisyon üyelerinin bilirkişi olarak görevlendirilemeyecekleri hususunda düzenleme yapılmıştır.

- Kanunun 6 ncı maddesinin yedinci fıkrasında, komisyonun giderlerinin Bakanlık bütçesinden karşılanacağı düzenlenmiştir. Ancak, ödenek bulunmaması ya da gecikmesi hallerinde komisyon çalışmalarının kesintiye uğramasının önlenmesi amacıyla, komisyonun giderlerinin Bakanlık ve/veya il özel idaresi bütçesinden karşılanacağı hususunda düzenleme yapılmıştır.

Madde 3.- Kanunun 12 nci maddesinin ikinci fıkrasında, davet yazısında hak sahibinin sulhname tasarısını imzalamak üzere yirmi gün içinde gelmesi veya yetkili bir temsilcisini göndermesi gerektiği, aksi takdirde sulhname tasarısını kabul etmemiş sayılacağı ve yargı yoluna başvurarak zararının tazmin edilmesini talep etme hakkının saklı olduğu hükme bağlanmıştır. Ancak, özellikle başvuru sahibinin ikamet ettiği il ile zararının gerçekleştiği ilin farklı olması durumlarında yirmi günlük sürenin yeterli olmayabileceği değerlendirilerek anılan süre otuz gün olarak değiştirilmiştir.

Kanunun 12 nci maddesinin dördüncü fıkrası gereğince uyuşmazlık tutanaklarının birer örneğinin Bakanlığa gönderilmesi, gereksiz yazışmalara ve zaman kaybına yol açtığından, tutanakların bir örneğinin Bakanlığa gönderilmesi uygulamasının kaldırılmasına yönelik düzenleme yapılmıştır.

Madde 4.- Kanunun 13 üncü maddesinin ikinci fıkrasında, "Bakanlık, yirmi milyar Türk Lirasının üzerindeki ayni ifa veya nakdi ödemelerin Bakan onayı ile yapılmasını kararlaştırabilir." hükmü yer almaktadır. Ancak, başvuru sayıları ve ödenecek zarar miktarları göz önünde bulundurularak, gereksiz yazışmaların ve zaman kayıplarının önlenmesi amacıyla, ödenmesi Bakan onayı şartına bağlanabilecek zarar miktarı, yirmi milyar Türk Lirasından elli bin Yeni Türk Lirasına yükseltilmiştir.

Madde 5.- Kanunun 14 üncü maddesinin birinci fıkrasında komisyonların Bakanlık tarafından denetleneceği düzenlenmiştir. Komisyonların, Bakanlık yanında valilerce de sürekli olarak denetlenmesinin temini amacıyla fıkra yeniden düzenlenmiştir.

Madde 6.- Kanunun geçici 1 inci maddesi kapsamında müracaat hakkı bulunanların bir yıllık süre içinde müracaat edememeleri durumunda, mağduriyetlerinin önlenmesi ve zararlarının sulh yoluyla karşılanması amacıyla, maddede geçen "bir yıl" ibaresi "iki yıl" olarak değiştirilmiştir.

Madde 7.- Kanunun geçici 2 nci maddesi kapsamında müracaat hakkı bulunanların bir yıllık süre içinde müracaat edememeleri durumunda, mağduriyetlerinin önlenmesi amacıyla, maddede geçen "bir yıl" ibaresi "iki yıl" olarak değiştirilmiştir.

Madde 8.- Yürürlük maddesidir.

Madde 9.- Yürütme maddesidir.


İçişleri Komisyonu Raporu

 

          Türkiye Büyük Millet Meclisi

                İçişleri Komisyonu                                             12.10.2005

                  Esas No.: 1/1082

                    Karar No.: 21

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

İçişleri Bakanlığınca hazırlanarak, Bakanlar Kurulunca, 29.7.2005 tarihinde Başkanlığınıza sunulan "Terör ve Terörle Mücadeleden Doğan Zararların Karşılanması Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı", Başkanlığınızca 19.9.2005 tarihinde esas komisyon olarak Komisyonumuza; tali komisyon olarak da Plan ve Bütçe Komisyonuna havale edilmiştir. Komisyonumuz, 12.10.2005 tarihli 22 nci toplantısında Adalet, İçişleri ve Maliye bakanlıkları temsilcilerinin de katılımıyla Tasarıyı inceleyip görüşmüştür.

Vatandaşlarımızın terör ve terörle mücadeleden doğan zararlarının sulhen karşılanabilmesi amacıyla çıkarılan 5233 sayılı Terör ve Terörle Mücadeleden Doğan Zararların Karşılanması Hakkında Kanun 27.7.2004 tarihinde yürürlüğe girmiştir. Kanun yürürlüğe girdikten sonra uygulamada çeşitli sorunlarla karşılaşılmış ve duraksamalar yaşanmıştır. Bürokratik iş ve işlemlerin zaman alması Kanundan beklenen verimin alınmasını güçleştirmiştir. Tasarıyla, 5233 sayılı Kanunun uygulanması sırasında ortaya çıkmış bulunan aksaklıklar giderilmeye çalışılmaktadır.

Tasarının tümü üzerinde Komisyonumuzda yapılan görüşmeler sırasında;

- Kanunun uygulamasında sıkıntılarla karşılaşıldığı,

- Kimi avukatların müvekkilleriyle ortaklık kurmak yoluyla davalar aldıkları,

- Dosyaların çok sayıda olmasından dolayı kimi yurttaşların başvurularının gereği gibi değerlendirilemediği,

- Sıkıntıların giderilmesi için komisyonlara inceleme süresi tanınması gerektiği,

- Tasarının uygulamadaki sorunlara çözümler getirmesi bakımından olumlu karşılanması gerektiği,

İfade edilmiştir.

Tasarının tümü üzerindeki bu görüşmelerden sonra Tasarı ile gerekçesi Komisyonumuzca uygun bulunmuş ve maddelerinin görüşülmesine geçilmesi kabul edilmiştir.

Tasarının maddeleri üzerinde altı önerge verilmiştir.

Önergelerden ikisi komisyon üyeleri ile bilirkişilere ödenecek ücretlerle ilgilidir. İlk önerge Tasarının 1 inci maddesinde değişiklik öngörmekte ve komisyon üyelerine bir ay içinde en fazla dört yerine altı toplantı için ücret ödenmesine olanak tanımaktadır. Komisyon üyelerimizin bazıları, ücret ödenebilecek aylık toplantı sayısını artırmak yerine 500 katsayısının 1000 ile değiştirilmesini önermişlerdir. Böylece komisyon üyelerine aylık yaklaşık 80 YTL yerine 160 YTL ücret ödenmesi olanaklı olacaktır. Ancak cevaben yapılan açıklamalarda, Devlet memurlarına ödenmekte olan günlük harcırahın 20 YTL civarında olması nedeniyle, gösterge rakamının artırılmasının dengeleri bozacağı belirtilmiştir. Önerge, Komisyonumuzca kabul edilmiş ve madde önerge doğrultusunda değiştirilerek kabul edilmiştir. İkinci önerge Tasarının 2 nci maddesinde değişiklik öngörmekte ve bilirkişilere dosya başına ücret ödenmesine olanak tanımaktadır. Buna göre kamu görevlisi bilirkişilere dosya başına (500) gösterge rakamının, kamu görevlisi olmayan bilirkişilere (1000) gösterge rakamının memur aylık katsayısıyla çarpımı sonucu bulunacak miktarı geçmemek üzere komisyon kararı ile ödeme yapılacaktır. Bu önerge de Komisyonumuzca kabul edilmiş ve madde önergede öngörülen değişiklikle birlikte kabul edilmiştir.

Komisyonda verilen önergelerden üçüncüsü yeni bir madde ihdasına ilişkindir. Tasarının 3 üncü maddesinde 5233 sayılı Kanunun 12 nci maddesinde belirtilen tutanağın hem bakanlığa hem de ilgiliye gönderilmesi uygulamasına son verilmekte; tutanağın sadece ilgiliye gönderilmesiyle yetinilmekte ve bu yolla bürokratik işlemler azaltılmaya çalışılmaktadır. Oysa aynı 5233 sayılı Kanunun 5 inci maddesinin (c) ve (d) bentlerinde de tutanakların hem ilgiliye hem de bakanlığa gönderilmesi zorunluluğu bulunmaktadır. Dolayısıyla Kanunun maddeleri arasında paralellik kurulması ve bürokratik işlemlerin Kanunun tümünde azaltılması amacıyla 5 inci maddede de değişiklik yapılması gerekmiştir. Komisyonumuz bu amaçla 5 inci maddedeki bakanlığa evrak gönderilmesi zorunluluğunu kaldıran önergeyi kabul etmiş ve önergedeki düzenlemeyi Tasarıya madde sıralamasını gözeterek 2 nci madde olarak eklemiştir. Tasarının diğer maddeleri buna uygun olarak yeniden teselsül ettirilmiştir.

Uygulamadaki sorunlardan biri tekemmül etmiş dosyalar sonucunda tahakkuk etmiş olan meblağların zamanında ödenememesidir. Komisyonumuzda verilen önergelerin dördüncüsü ile Tasarının 4 üncü maddesine üç ay içinde ödeme zorunluluğu eklenmektedir. Önerge, Komisyonumuzca kabul edilmiş ve 4 üncü madde, önergede öngörülen değişiklikle birlikte, madde sıralamasına uygun biçimde 5 inci madde olarak kabul edilmiştir.

Tasarının 6 ve 7 nci maddeleri 5233 sayılı Kanunun geçici 1 ve geçici 2 nci maddelerinde öngörülen 1 yıllık süreyi 2 yıla çıkarmaktadır. Oysa 5233 sayılı Kanun 27.7.2004 tarihinde yürürlüğe girmiş olup geçici maddeler 26.7.2005 tarihinde uygulama dönemlerini tamamlamışlardır. Dolayısıyla sürenin 1 yıldan 2 yıla çıkarılması, Tasarı daha kanunlaşmadan sürenin bitmesi gibi bir sonuç doğurabilir. Çünkü 25.7.2006 tarihinde iki yıllık süre de dolmuş olacaktır. Oysa amaçlanan yurttaşlara ve uygulayıcılara yeni ve belirli bir süre tanımaktır. Öte yandan geçici bir maddedeki sürenin değiştirilmesi, uygulamada önemli hukuksal sorunlar doğuracak niteliktedir. Bu nedenlerle 5233 sayılı Kanunun geçici maddelerindeki sürenin değiştirilmesi yerine, geçici madde düzenlemelerinin Tasarıya aktarılması ve bu sürenin yeniden başlatılması birçok hukuksal sorununun doğmasını engelleyecektir. Bu amaçla Komisyonumuzda verilen ve 6 ile 7 nci maddeleri geçici 1 ve 2 nci maddelere dönüştüren iki önerge Komisyonumuzca kabul edilmiş ve 6 ve 7 nci maddeler Tasarıya geçici 1 ve geçici 2 nci maddeler olarak eklenmiştir.

Tasarının yürürlük ve yürütmeye ilişkin 8 ve 9 uncu maddeleri Komisyonumuzca madde sıralamasına uygun olarak 7 ve 8 inci maddeler olarak aynen kabul edilmiştir.

Raporumuz, Genel Kurula sunulmak üzere arz olunur.

 

Başkan

Başkanvekili

Sözcü

 

Tevfik Ziyaeddin Akbulut

Ali Sezal

Şükrü Önder

 

Tekirdağ

Kahramanmaraş

Yalova

 

Kâtip

Üye

Üye

 

Sinan Özkan

Ali Küçükaydın

Nur Doğan Topaloğlu

 

Kastamonu

Adana

Ankara

 

Üye

Üye

Üye

 

Şevket Orhan

Ali Yüksel Kavuştu

Ali Ayağ

 

Bursa

Çorum

Edirne

 

Üye

Üye

Üye

 

Muharrem Tozçöken

Fuat Geçen

Recep Koral

 

Eskişehir

Hatay

İstanbul

 

Üye

Üye

Üye

 

Hakkı Ülkü

Mehmet S. Kesimoğlu

Ali Oksal

 

İzmir

Kırklareli

Mersin

 

Üye

Üye

Üye

 

Seracettin Karayağız

Selami Uzun

Mehmet Kartal

 

Muş

Sivas

Van

 

Üye

Üye

 

 

Mehmet Çiçek

Nadir Saraç

 

 

Yozgat

Zonguldak

 

 


HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN

 

TERÖR VE TERÖRLE MÜCADELEDEN DOĞAN ZARARLARIN KARŞILANMASI HAKKINDA KANUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI

MADDE 1.- 17.7.2004 tarihli ve 5233 sayılı Terör ve Terörle Mücadeleden Doğan Zararların Karşılanması Hakkında Kanunun 4 üncü maddesine, ikinci fıkradan sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkra eklenmiştir.

“Komisyonun başkan ve üyelerine ayda dörtten fazla olmamak üzere her toplantı için (500) gösterge rakamının memur aylık katsayısı ile çarpımı sonucu bulunacak tutar üzerinden toplantı ücreti ödenir. Bu ödemeler, damga vergisi hariç herhangi bir vergi ve kesintiye tâbi tutulmaz.”

MADDE 2.- 5233 sayılı Kanunun 6 ncı maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Madde 6.- Zarar gören veya mirasçılarının veya yetkili temsilcilerinin zarar  konusu olayın öğrenilmesinden itibaren altmış gün içinde, her hâlde olayın meydana gelmesinden itibaren bir yıl içinde zararın gerçekleştiği veya zarar konusu olayın meydana geldiği il valiliğine başvurmaları hâlinde gerekli işlemlere başlanır. Bu sürelerden sonra yapılacak başvurular kabul edilmez. Bu Kanun kapsamındaki yaralanma ve sakatlanmalarda, yaralının hastaneye kabulünden hastaneden çıkışına kadar geçen süre, başvuru süresinin hesaplanmasında dikkate alınmaz.

İlgili valilik dışında diğer valilikler, kaymakamlıklar, Türkiye Cumhuriyeti dış temsilcilikleri, diğer bakanlıklar ile kamu kurum ve kuruluşlarına yapılan başvurular ilgili valiliğe gönderilir.

Komisyon, zarar görenlerce yapılacak her başvuru ile ilgili çalışmalarını, başvuru tarihinden itibaren altı ay içinde tamamlamak zorundadır. Zorunlu hâllerde, bu süre vali tarafından üç ay daha uzatılabilir.

Komisyon, ilgili kamu kurum ve kuruluşlarından başvuru konusu ile ilgili her türlü bilgi ve yardımı isteyebileceği gibi, kamu kurum ve kuruluşlarında çalışanları bilirkişi olarak da görevlendirebilir. Komisyon, gerekli gördüğü uzmanları çalıştırabilir veya bunlardan görüş alabilir.

Komisyonun başkan ve üyeleri; kendilerinin, eşlerinin ve üçüncü dereceye kadar (bu derece dahil) kan ve kayın hısımları ile vekili, vasisi ya da kayyımı oldukları kişilerin zararları ile ilgili komisyon toplantılarına katılamazlar.

Komisyonun sekreterlik hizmetleri il özel idarelerince yürütülür.

Komisyon tarafından bilirkişi olarak görevlendirilenlere, her gün için (500) gösterge rakamının memur aylık katsayısıyla çarpımı sonucu bulunacak miktarda ödeme yapılır. Bu ödemeler, damga vergisi hariç herhangi bir vergi ve kesintiye tâbi tutulmaz.

Zararların tespiti amacıyla memuriyeti mahalli dışında keşfe katılan komisyon üyeleri ile bilirkişilere 6245 sayılı Harcırah Kanununa göre harcırah ödenir. Komisyonun avukat üyesine ödenecek harcırahın tespitinde, 1 inci dereceden maaş alan Devlet memuruna ödenen harcırah miktarı esas alınır. Bu ödemeler, damga vergisi hariç herhangi bir vergi ve kesintiye tâbi tutulmaz.

Komisyon üyeleri bilirkişi olarak görevlendirilemez.

Komisyon giderleri Bakanlık ve/veya il özel idaresi bütçesinden karşılanır.

Dava açma süresi içinde yapılan başvuru, nihaî işlem sonucunun ilgiliye tebliğine kadar genel hükümlere göre dava açma sürelerini durdurur.”

MADDE 3.- 5233 sayılı Kanunun 12 nci maddesinin ikinci fıkrasındaki “yirmi gün” ibaresi “otuz gün” olarak, dördüncü fıkrasındaki “birer örneği ilgiliye ve Bakanlığa gönderilir” ibaresi “bir örneği ilgiliye gönderilir” şeklinde değiştirilmiştir.

MADDE 4.- 5233 sayılı Kanunun 13 üncü maddesinin ikinci fıkrasındaki “yirmimilyar Türk Lirasının” ibaresi “ellibin Yeni Türk Lirasının” şeklinde değiştirilmiştir.

MADDE 5.- 5233 sayılı Kanunun 14 üncü maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Komisyonlar, Bakanlık ve valilik tarafından denetlenir.”

MADDE 6.- 5233 sayılı Kanunun geçici   1 inci maddesinin birinci fıkrasındaki “bir yıl” ibaresi “iki yıl” olarak değiştirilmiştir.

MADDE 7.- 5233 sayılı Kanunun geçici   2 nci maddesinin birinci fıkrasındaki “bir yıl” ibaresi “iki yıl” olarak değiştirilmiştir.

MADDE 8.- Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 9.- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

İÇİŞLERİ KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN

TERÖR VE TERÖRLE MÜCADELEDEN DOĞAN ZARARLARIN KARŞILANMASI HAKKINDA KANUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI

MADDE 1.- 17.7.2004 tarihli ve 5233 sayılı Terör ve Terörle Mücadeleden Doğan Zararların Karşılanması Hakkında Kanunun 4 üncü maddesine, ikinci fıkradan sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkra eklenmiştir.

"Komisyonun başkan ve üyelerine ayda altıdan fazla olmamak üzere her toplantı için (500) gösterge rakamının memur aylık katsayısı ile çarpımı sonucu bulunacak tutar üzerinden toplantı ücreti ödenir. Bu ödemeler, damga vergisi hariç herhangi bir vergi ve kesintiye tabi tutulmaz."

MADDE 2.- 5233 sayılı Kanunun 5 inci maddesinin (c) ve (d) bentlerinde geçen "birer" ibareleri "bir" şeklinde değiştirilmiş "ve bakanlığa göndermek" ibareleri madde metninden çıkarılmıştır.

MADDE 3.- 5233 sayılı Kanunun 6 ncı maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

"Madde 6.- Zarar gören veya mirasçılarının veya yetkili temsilcilerinin zarar konusu olayın öğrenilmesinden itibaren altmış gün içinde, her hâlde olayın meydana gelmesinden itibaren bir yıl içinde zararın gerçekleştiği veya zarar konusu olayın meydana geldiği il valiliğine başvurmaları hâlinde gerekli işlemlere başlanır. Bu sürelerden sonra yapılacak başvurular kabul edilmez. Bu Kanun kapsamındaki yaralanma ve sakatlanmalarda, yaralının hastaneye kabulünden hastaneden çıkışına kadar geçen süre, başvuru süresinin hesaplanmasında dikkate alınmaz.

İlgili valilik dışında diğer valilikler, kaymakamlıklar, Türkiye Cumhuriyeti dış temsilcilikleri, diğer bakanlıklar ile kamu kurum ve kuruluşlarına yapılan başvurular ilgili valiliğe gönderilir.

Komisyon, zarar görenlerce yapılacak her başvuru ile ilgili çalışmalarını, başvuru tarihinden itibaren altı ay içinde tamamlamak zorundadır. Zorunlu hâllerde, bu süre vali tarafından üç ay daha uzatılabilir.

Komisyon, ilgili kamu kurum ve kuruluşlarından başvuru konusu ile ilgili her türlü bilgi ve yardımı isteyebileceği gibi, kamu kurum ve kuruluşlarında çalışanları bilirkişi olarak da görevlendirebilir. Komisyon, gerekli gördüğü uzmanları çalıştırabilir veya bunlardan görüş alabilir.

Komisyonun başkan ve üyeleri; kendilerinin, eşlerinin ve üçüncü dereceye kadar (bu derece dahil) kan ve kayın hısımları ile vekili, vasisi ya da kayyımı oldukları kişilerin zararları ile ilgili komisyon toplantılarına katılamazlar.

Komisyonun sekreterlik hizmetleri il özel idarelerince yürütülür.

Komisyon tarafından bilirkişi olarak görevlendirilen kamu görevlilerine her başvuru dosyası için (500), diğer kişilere her başvuru dosyası için (1000) gösterge rakamının memur aylık katsayısıyla çarpımı sonucu bulunacak miktarı geçmemek üzere komisyon kararı ile ödeme yapılır. Bu ödemeler, damga vergisi hariç herhangi bir vergi ve kesintiye tâbi tutulmaz.

Zararların tespiti amacıyla memuriyet mahalli dışında keşfe katılan komisyon üyeleri ile bilirkişilere 6245 sayılı Harcırah Kanununa göre harcırah ödenir. Komisyonun avukat  üyesine ödenecek harcırahın tespitinde, 1 inci dereceden maaş alan Devlet memuruna ödenen harcırah miktarı esas alınır. Bu ödemeler, damga vergisi hariç herhangi bir vergi ve kesintiye tâbi tutulmaz.

Komisyon üyeleri bilirkişi olarak görevlendirilemez.

Komisyonun giderleri Bakanlık ve/veya il özel idaresi bütçesinden karşılanır.

Dava açma süresi içinde yapılan başvuru, nihaî işlem sonucunun ilgiliye tebliğine kadar genel hükümlere göre dava açma sürelerini durdurur."

MADDE 4.- 5233 sayılı Kanunun 12 nci maddesinin ikinci fıkrasındaki "yirmi gün" ibaresi "otuz gün" olarak, dördüncü fıkrasındaki "birer örneği ilgiliye ve Bakanlığa gönderilir" ibaresi "bir örneği ilgiliye gönderilir" şeklinde değiştirilmiştir.

MADDE 5.- 5233 sayılı Kanunun 13 üncü maddesinin birinci fıkrasına "ödemekten" sözcüğünden sonra gelmek üzere "üç ay içerisinde" ibaresi eklenmiş; ikinci fıkrasındaki "yirmimilyar Türk Lirasının" ibaresi, "ellibin Yeni Türk Lirasının" şeklinde değiştirilmiştir.

MADDE 6.- 5233 sayılı Kanunun 14 üncü maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

"Komisyonlar, Bakanlık ve valilik tarafından denetlenir."

GEÇİCİ MADDE 1.- Bu Kanunun yayımı tarihinden itibaren bir yıl içinde ilgili valilik ve kaymakamlıklara başvurmaları halinde, 19.7.1987 tarihi ile bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarih arasında işlenen 3713 sayılı Terörle Mücadele Kanununun 1 inci, 3 üncü ve 4 üncü maddeleri kapsamına giren eylemler veya anılan tarihler arasında terörle mücadele kapsamında yürütülen faaliyetler nedeniyle zarar gören gerçek kişiler ile özel hukuk tüzel kişilerinin maddî zararları hakkında da bu Kanun hükümleri uygulanır.

GEÇİCİ MADDE 2.- 19.7.1987 tarihinden bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihe kadar, görevleri başında iken terörden veya terörle mücadele sırasında zarar gören kamu görevlilerinden veya mirasçılarından, ilgili mevzuat uyarınca tazminat almış olup, ancak aldıkları tazminatın hesaplanma kriteri bu Kanundan farklı olanlardan, Bu Kanunun yayımı tarihinden itibaren  bir yıl içinde ilgili valilik veya kaymakamlıklara başvuranlara, yapılacak hesaplamada aldıkları tazminat ile bu Kanuna göre almaları gereken tazminat arasında fark bulunması halinde, eksik olan tutar yasal faiziyle birlikte ödenir. Ödenen tazminat tutarı fazla ise iade talep edilmez.

MADDE 7.- Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 8.- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

 

Recep Tayyip Erdoğan

 

 

 

Başbakan

 

 

 

Dışişleri Bak. ve Başb. Yrd. V.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

 

M. V. Gönül

A. Şener

M. A. Şahin

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı V.

Devlet Bakanı

 

B. Atalay

O. Pepe

M. Aydın

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Adalet Bakanı

 

N. Çubukçu

K. Tüzmen

C. Çiçek

 

Millî Savunma Bakanı

İçişleri Bakanı

Maliye Bakanı V.

 

M. V. Gönül

A. Aksu

M. M. Eker

 

Millî Eğitim Bakanı V.

Bayındırlık ve İskân Bakanı

Sağlık Bakanı

 

B. Atalay

F. N. Özak

R. Akdağ

 

Ulaştırma Bakanı

Tarım ve Köyişleri Bakanı

Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı

 

B. Yıldırım

M. M. Eker

M. Başesgioğlu

 

Sanayi ve Ticaret Bakanı

En. ve Tab. Kay. Bakanı

Kültür ve Turizm Bakanı

 

A. Coşkun

M. H. Güler

A. Koç

 

 

Çevre ve Orman Bakanı

 

 

 

O. Pepe