Dönem: 22 Yasama Yılı: 3
T.B.M.M. (S.
Sayısı: 891)
Türk Silâhlı Kuvvetleri İç Hizmet
Kanunu, Gülhane Askerî Tıp Akademisi Kanunu ve Millî SavunmaBakanlığı ile Kara,
Deniz ve Hava Kuvvetleri
Komutanlıklarına Bağlı Kurumlarda Döner Sermaye Teşkili ve İşletilmesine
İlişkin Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı; Türk Silâhlı
Kuvvetleri Personel Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı ile
Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanunu ile Türk Silâhlı Kuvvetleri İç Hizmet
Kanununun Bazı Maddelerinde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı ve
Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal İşler ile Millî
Savunma Komisyonları Raporları (1/1002, 1/351, 1/960)
T.C.
Başbakanlık 25.3.2005
Kanunlar ve Kararlar
Genel Müdürlüğü
Sayı :
B.02.0.KKG.0.10/101-1055/1346
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Millî Savunma Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı
Bakanlar Kurulunca 14.3.2005 tarihinde kararlaştırılan “Türk Silâhlı Kuvvetleri
İç Hizmet Kanunu, Gülhane Askerî Tıp Akademisi Kanunu ve Millî Savunma
Bakanlığı ile Kara, Deniz ve Hava Kuvvetleri Komutanlıklarına Bağlı Kurumlarda
Döner Sermaye Teşkili ve İşletilmesine İlişkin Kanunda Değişiklik Yapılmasına
Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Recep Tayyip Erdoğan
Başbakan
GENEL GEREKÇE
Türk Silâhlı Kuvvetlerinde görevli subay,
askerî memur, astsubay ve uzman jandarmalar ile 657 sayılı Kanuna tâbi
memurların, aile fertlerinin ve bunların emeklileri ile aile fertlerinin sağlık
hizmetleri 211 sayılı Türk Silâhlı Kuvvetleri İç Hizmet Kanununda
düzenlenmiştir.
Buna göre muvazzaf personel ve aile
fertleri, askerî sağlık kurum ve kuruluşlarının bulunduğu mahallerde bu sağlık
kuruluşlarında, askerî sağlık kuruluşu olmayan yerlerde ise diğer resmî sağlık
kurum ve kuruluşlarında muayene ve tedavi görmektedirler.
Emekli Türk Silâhlı Kuvvetleri personeli
ve Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununa göre bakmakla mükellef olduğu
aile fertleri (eş, ana, baba ve çocuklar) ise resmî sağlık kurumlarıyla (asker,
devlet, üniversite hastaneleri) Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığının anlaşmalı
olduğu özel sağlık kurumlarından sağlık hizmeti almaktadırlar.
Muvazzaf ve emekli personelin çalışan veya
emekli eşleri ile ana ve babaları, kurumlarının sağlık karneleriyle, Gülhane
Askerî Tıp Akademisi Komutanlığı hastanelerinin % 5 sivil hasta kontenjanı
hariç olmak üzere, askerî sağlık kurum ve kuruluşlarından, döner sermaye
teşkilâtı olmasına rağmen faydalanma hakkına sahip değillerdir.
Yine, Türk Silâhlı Kuvvetlerinden emekli
olduktan sonra, emeklilik hakkı tanınan başka bir kurumda çalışan personel ve
aile fertleri, Gülhane Askerî Tıp Akademisi Komutanlığı hastanelerinin % 5
sivil hasta kontenjanı hariç olmak üzere, askerî sağlık kurum ve
kuruluşlarından faydalanma hakkına sahip değillerdir.
Türk Silâhlı Kuvvetleri kadrolarında
görevli 657 sayılı Kanuna tâbi Devlet memurlarının bakmakla yükümlü oldukları
malûl ve muhtaç, erkek ve kız kardeşleri de hiçbir sağlık kurumundan istifade
edememektedirler.
Türkiye geneline bakıldığında, Sağlık
Bakanlığına bağlı 500'ün üzerinde Devlet hastanesi ile üniversite
hastanelerinde döner sermaye teşkilâtı bulunmaktadır. Bu sağlık kuruluşları,
hangi kurumdan sevk edilirse edilsin, her yıl Maliye Bakanlığı tarafından
yayımlanan Bütçe Uygulama Talimatında belirlenen fiyat üzerinden muayene ve
tedavi hizmeti vermektedirler.
Bu kapsamda Gülhane Askerî Tıp Akademisi
Komutanlığı ve Jandarma Genel Komutanlığı hastaneleri dışında kalan askerî
hastanelerin, daha etkin ve verimli olarak kullanılmasını sağlamak maksadıyla,
boş yatak bulunması halinde, mevcut yatak hizmetine açılan yatak miktarının
yüzde onunu geçmemek üzere her yıl Genelkurmay Başkanlığınca belirlenecek oran
veya miktarda sivil hasta kabul etmelerinin uygun olacağı değerlendirilmiştir.
Tasarı ile;
- Muvazzaf ve emekli Türk Silâhlı
Kuvvetleri personelinin çalışan veya emekli eşleri ile, anne ve babalarının
kendi kurumlarının veya sosyal güvenlik kuruluşlarının sağlık karneleriyle,
- Türk Silâhlı Kuvvetlerinden emekli
olduktan sonra, emeklilik hakkı tanınan başka bir kurumda görev alan personelin
askerî kimlik kartı ve bağlı oldukları kurumların sağlık karneleriyle,
Türk Silâhlı Kuvvetleri sağlık
hizmetlerinden istifade etmeleri amaçlanmakta ve döner sermaye teşkil edilmiş
askerî hastanelerin, boş yatak olması koşulu ile mevcut yatak miktarının yüzde
onunu geçmemek üzere her yıl Genelkurmay Başkanlığınca belirlenecek oran veya
miktarda sivil hasta kabul etmeleri öngörülmektedir.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1.- Madde ile; Türk Silâhlı
Kuvvetlerinde görevli personelin, çalışan veya emekli olup da mensubu oldukları
kamu kurum ve kuruluşlarının veya sosyal güvenlik kurumlarının sağlık
hizmetlerinden istifade eden eşleri ile anne ve babalarının, askeri kimlik
kartı ve kendi sağlık karneleriyle askerî hastanelerden faydalanmaları
amaçlanmaktadır.
Madde 2.- Madde ile; Türk Silâhlı
Kuvvetlerinden emekli olan personelin, çalışan veya emekli olup da askerî
kimlik kartı ve kendi sağlık karneleriyle askerî sağlık kurum ve
kuruluşlarından istifade eden eşleri ile anne ve babalarının tedavi
giderlerinin kurumlarınca karşılanması ve Türk Silâhlı Kuvvetlerinden emekli
olduktan sonra emeklilik hakkı tanınan başka bir kamu kuruluşunda görev alan personel
ve aile fertlerinin kurumlarının sağlık karneleriyle askerî sağlık
hizmetlerinden istifadeleri öngörülmektedir.
Madde 3.- Madde ile; 657 sayılı Devlet
Memurları Kanununa tâbi ve Türk Silâhlı Kuvvetleri kadrolarında görevli Devlet
memurlarının, bakmakla yükümlü olduğu malûl ve muhtaç, erkek ve kız
kardeşlerinin askerî sağlık hizmetlerinden istifadesi amaçlanmaktadır.
Madde 4.- Madde ile; 211 sayılı Türk
Silâhlı Kuvvetleri İç Hizmet Kanununda bu Kanun ile yapılan değişikliklere
paralel olarak, ilgili kurumların tedavi sonucu ödemesi gereken karşılıkların,
Gülhane Askerî Tıp Akademisi ve Bağlı Eğitim Hastaneleri Döner Sermaye
İşletmesine gelir kaydedilmesi amaçlanmıştır.
Madde 5.- Madde ile; Gülhane Askeri Tıp
Akademisi Komutanlığı ve Jandarma Genel Komutanlığı hastaneleri dışında kalan
döner sermaye teşkil edilmiş askerî hastanelerin, boş yatak olması koşulu ile
mevcut yatak miktarının yüzde onunu geçmemek üzere her yıl Genelkurmay
Başkanlığınca belirlenecek oran veya miktarda sivil hasta kabul etmeleri
öngörülmekte olup, madde metninde yer alan "oran" terimi, hastanenin
mevcut yatak sayısına göre yatırılacak sivil hasta sayısını, "miktar"
ibaresi ise, polikliniklerde muayene edilecek hasta sayısını ifade etmektedir.
Madde 6.- Yürürlük maddesidir.
Madde 7.- Yürütme maddesidir.
T.C.
Başbakanlık 3.1.2003
Kanunlar ve Kararlar
Genel Müdürlüğü
Sayı :
B.02.0.KKG.0.10/101-558/67
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Millî Savunma Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı
Bakanlar Kurulunca 24.12.2002 tarihinde kararlaştırılan “Türk Silâhlı
Kuvvetleri Personel Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı” ile
gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Abdullah
Gül
Başbakan
GENEL GEREKÇE
Subay ve astsubayların özlük haklarını
düzenleyen 926 sayılı Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununda, gelişen
ihtiyaçlara göre gerekli değişikliklerin yapılması zarureti ortaya çıkmaktadır.
Subayların kıt’a hizmeti zorunluluğu,
teğmen ilâ yüzbaşı rütbeleri arasında sekiz yıl olarak düzenlenmiştir. Bu
sürenin iki yılının teğmen rütbesinde, kalan altı yılının ise üsteğmen ve
yüzbaşı rütbelerinde tamamlanması gerektiği Subay Meslek Programları
Yönetmeliğinde belirlenmiştir. Binbaşı ve daha üst rütbedeki subayların ise yasal
olarak kıt’a görevi zorunluluğu bulunmamaktadır.
Astsubaylarla ilgili olarak da mevzuatta
bu personelin başçavuş olmadan karargâhlarda ve idarî işlerde
görevlendirilemeyeceği hükmü getirilmiş, bu nedenle de ayrıca süre olarak bir
kıt’a hizmeti şartı konulmamıştır.
Kıt’a hizmeti zorunluluğunun arandığı
diğer bir konu da, üstün başarı nedeni ile terfi konusudur. Subayların üstün
başarı nedeni ile terfi imkânından yararlanabilmeleri için kıt’a hizmeti şartı,
üsteğmen ve yüzbaşı rütbelerinde aranmakta, binbaşı rütbesinde ise
aranmamaktadır. Astsubaylarda da benzeri durum söz konusu olup üstçavuş ve
kıdemli üstçavuş rütbelerinde kıt’a hizmeti şartı aranırken, başçavuş
rütbesinde aranmamaktadır.
Kıt’a hizmetinin zorunlu olması durumunda,
mevcut uygulamada olduğu gibi, uzmanlık gerektiren ve uzun süre personel
istihdam edilmesi arzu edilen bazı görev yerlerini kıt’a hizmetinden sayma
mecburiyeti ortaya çıkmaktadır. Bu kapsamda kıt’a hizmetinin sınıf ve rütbelere
göre değişkenlik göstermesi personel arasında eşitsizlik yaratmaktadır.Örneğin
askerî okullarda öğrenci amirliği veya sınıf amirliği gibi görevleri yapan
personelin bu görevi, kurumda çalıştığı halde kıt’a görevi sayılırken, tümen
karargâhında çalışan ve tatbikat dahil olmak üzere her türlü faaliyete katılan
karargâh subayı, kıt’a görevi yapmış kabul edilmemektedir.
Yasal olarak zorunlu olan sekiz yıllık
kıt’a hizmetini yüzbaşı rütbesine kadar tamamlayan ve başarılı olduğu için bu
rütbede karargâha atanan personel, yüzbaşı rütbesinde 1/3 oranında kıt’a hizmeti
olmamasından dolayı üstün başarı nedeni ile terfiden yararlanamamaktadır.
İdare; kendini yetiştirmiş, başarılı ve
eğitilmiş personelini kendi yetkisini kullanarak kıt’aların dışında
görevlendirmekte, ancak üstün başarı nedeni ile terfide kıt’a hizmeti şartı
aranmaktadır. Bu uygulamaların birbiri ile çeliştiği ve başarılı personelin
aleyhine sonuçlar doğurduğu değerlendirilmektedir. Bu sebeplerle sekiz yıllık
kıt’a hizmeti zorunluluğunun mevcut haliyle muhafaza edilmesi, bunun yanında
üstün başarı nedeniyle terfide kıt’a hizmeti şartı aranmasının ise kaldırılması
gerektiği mütalâa edilmektedir.
Tasarı bu amaçla hazırlanmıştır.
MADDEGEREKÇELERİ
Madde 1.- Sekiz yıllık kıt’a hizmetini
tamamlayarak karargâh görevine atanan ve başarılı olduğu için bu rütbede üstün
başarı kıdemi verilmesi düşünülen muharip sınıf yüzbaşılar ile kurmay
yüzbaşılardan, rütbe bekleme süresinin 1/3’ü kadar veya daha fazla kıt’a görevi
yapmış olmak şartı aranmaktadır.
Madde ile; karargâh görevinde başarılı
olan muharip sınıf üsteğmen ve yüzbaşılar ile kurmay yüzbaşılara üstünbaşarı
kıdemi verilebilmesi için, bulundukları rütbede, rütbe bekleme süresinin 1/3
oranında ayrıca kıt’a hizmeti şartı aranmaması öngörülmektedir.
Madde 2.- Karargâh görevine atanan ve
başarılı olduğu için bu rütbede üstün başarı kıdemi verilmesi düşünülen muharip
sınıf üstçavuşlardan kıdemli çavuş ve üstçavuş, kıdemli üstçavuşlardan üstçavuş
ve kıdemli üstçavuş rütbelerinde rütbe bekleme süresinin 1/3’ü kadar veya daha
fazla kıt’a görevi yapmış olmak şartı aranmaktadır.
Madde ile; karargâh görevinde başarılı
olan muharip sınıf üstçavuşlardan kıdemli çavuş ve üstçavuş, kıdemli
üstçavuşlardan üstçavuş ve kıdemli üstçavuşlara üstün başarı kıdemi
verilebilmesi için bulundukları rütbede, rütbe bekleme süresinin 1/3 oranında
ayrıca kıt’a hizmeti şartı aranmaması öngörülmektedir.
Madde 3.- Yürürlük maddesidir.
Madde 4.- Yürütme maddesidir.
TÜRK
SİLÂHLI KUVVETLERİ PERSONEL KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK
YAPILMASINA
DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1.- 27.7.1967 tarihli ve 926 sayılı
Türk Silahlı Kuvvetleri Personel Kanununun 29.9.1988 tarihli ve 3475 sayılı
Kanun ile değişik 38 inci maddesinin ikinci fıkrasının 28.6.2001 tarihli ve
4699 sayılı Kanunla değişik (c) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“c) Üstün başarılı üsteğmen, yüzbaşı ve
binbaşıların terfi esasları: Üsteğmen, yüzbaşı ve binbaşıların bu rütbelerine
ait bekleme sürelerinin bitiminden bir yıl önce bu rütbelere ait her yılki
sicil notu, sicil tam notunun yüzde doksanbeş ve daha yukarısı ve sicil notu
ortalaması da sicil tam notunun yüzde doksan ve daha yukarısı olanlardan; bu
rütbelerde en az iki ayrı birinci veya ikinci sicil üstünden sicil notu alanlar
veya rütbe bekleme süresinin bitiminden bir yıl önce alacak olanlar, sicil notu
ortalaması en üstün olandan başlanarak rütbelerine göre kendi sınıfları
içerisinde ayrı ayrı sıralanırlar. Bu şekilde sıralanan subaylardan, sicil notu
ortalaması en üstün olanlardan başlanmak suretiyle kuvvet komutanı, Jandarma
Genel Komutanı veya Sahil Güvenlik Komutanı tarafından uygun görülenler, kendi
sınıf mevcudunun, muharip sınıflar için yüzde sekizi, yardımcı sınıflar için
yüzde dördü oranında bir üst rütbeye yükseltilebilirler.”
MADDE2.- 926 sayılı Kanunun 29.9.1988
tarihli ve 3475 sayılı Kanun ile değişik 85 inci maddesinin ikinci fıkrasının
28.6.2001 tarihli ve 4699 sayılı Kanunla değişik (b) bendi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“b) Üstün başarılı üstçavuş, kıdemli
üstçavuş ve başçavuşların terfi esasları: Üstçavuş, kıdemli üstçavuş ve
başçavuşların bu rütbelerine ait bekleme sürelerinin bitiminden bir yıl önce
üstçavuşların kıdemli çavuşluk ve üstçavuşluk, kıdemli üstçavuşların
üstçavuşluk ve kıdemli üstçavuşluk, başçavuşların ise başçavuşluk rütbesine ait
her yılki sicil notu, sicil tam notunun yüzde doksanbeş ve daha yukarısı ve
sicil notu ortalaması da sicil tam notunun yüzde doksan ve daha yukarısı
olanlardan; bu rütbelerde en az iki ayrı birinci veya ikinci sicil üstünden sicil notu alanlar veya rütbe
bekleme süresinin bitiminden bir yıl önce alacak olanlar, sicil notu ortalaması
en üstün olandan başlanarak rütbelerine göre kendi sınıfları içerisinde ayrı
ayrı sıralanırlar. Bu şekilde sıralanan astsubaylardan, sicil notu ortalaması
en üstün olanlardan başlanmak suretiyle kuvvet komutanı, Jandarma Genel
Komutanı veya Sahil Güvenlik Komutanı tarafından uygun görülenler, kendi sınıf
mevcudunun; muharip sınıflar için yüzde sekizi, yardımcı sınıflar için yüzde
dördü oranında bir üst rütbeye yükseltilebilirler.”
MADDE3.- Bu Kanun yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
MADDE4.- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar
Kurulu yürütür.
|
|
Abdullah
Gül |
|
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
|
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak.ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
|
A. Şener |
M. A.
Şahin |
E.
Yalçınbayır |
|
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
|
|
|
M. Aydın |
B. Atalay |
A.
Babacan |
|
|
|
Devlet Bakanı |
Adalet Bakanı |
Millî Savunma Bakanı |
|
|
|
K. Tüzmen |
C. Çiçek |
V. Gönül |
|
|
|
İçişleri Bakanı |
Dışişleri Bakanı |
Maliye Bakanı |
|
|
|
A. Aksu |
Y. Yakış |
K.
Unakıtan |
|
|
|
Millî Eğitim Bakanı |
Bayındırlık ve İskân Bakanı |
Sağlık Bakanı |
|
|
|
E. Mumcu |
Z.
Ergezen |
R. Akdağ |
|
|
|
Ulaştırma Bakanı |
Tarım ve Köyişleri Bakanı |
Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı |
|
|
|
B.
Yıldırım |
S. Güçlü |
M.
Başesgioğlu |
|
|
|
Sanayi ve Ticaret Bakanı |
En. ve Tab. Kay. Bakanı |
Kültür Bakanı |
|
|
|
A. Coşkun |
M. H.
Güler |
H. Çelik |
|
|
|
Turizm Bakanı |
Orman Bakanı |
Çevre Bakanı |
|
|
|
G. Akşit |
O. Pepe |
İ.
Sütlüoğlu |
|
T.C.
Başbakanlık 28.1.2005
Kanunlar ve Kararlar
Genel Müdürlüğü
Sayı:
B.02.0.KKG.0.10/101-1027/439
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Millî Savunma Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı
Bakanlar Kurulunca 6.1.2005 tarihinde kararlaştırılan “Türk Silâhlı Kuvvetleri
Personel Kanunu ile Türk Silâhlı Kuvvetleri İç Hizmet Kanununun Bazı
Maddelerinde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte
gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Recep Tayyip Erdoğan
Başbakan
GENEL GEREKÇE
Sahil Güvenlik
Komutanlığının personel konusunda müstakil yapıya kavuşturulması maksadıyla
hazırlanan 4902 sayılı Sahil Güvenlik Komutanlığı Kanunu, Türk Silâhlı
Kuvvetleri İç Hizmet Kanunu ile Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununda
Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun, 18.6.2003 tarihinde Türkiye Büyük Millet
Meclisinde kabul edilmiş ve 24.6.2003 tarihli ve 25148 sayılı Resmî Gazetede
yayımlanarak yürürlüğe konulmuştur.
Tasarı ile; 4902 sayılı
Kanun ile Sahil Güvenlik Komutanlığının personel yapısı bakımından müstakil
yapıya kavuşması nedeniyle Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanunu ile Türk
Silâhlı Kuvvetleri İç Hizmet Kanununun bazı maddelerinde değişiklik yapılarak,
"Kuvvet Komutanlıkları ve Jandarma Genel Komutanlığı" ibaresi geçen
hükümlere "Sahil Güvenlik Komutanlığı" ibaresinin eklenmesi
amaçlanmıştır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1.- Madde ile; 926
sayılı Kanunun albaylardan tuğgeneral-tuğamiral olacakların yıl
kontenjanlarının dağılımına ilişkin 49 uncu maddesinin (c) bendinin üçüncü
paragrafında değişiklik yapılmak suretiyle Sahil Güvenlik Komutanlığı da hüküm
kapsamına alınmaktadır.
Madde 2.- Madde ile; 926 sayılı Kanunun kıdem ve kıdem sırasının
esaslarının yer aldığı 84 üncü maddesine "sahil
güvenlik" ibaresi eklenmektedir.
Madde 3.- Madde ile; 926
sayılı Kanunun mazeret izinlerini düzenleyen 126 ncı maddesine "Sahil
Güvenlik Komutanlığı" ibaresi eklenmektedir.
Madde 4.- Madde ile; 211
sayılı Kanunun yurt dışında tedavi süresini düzenleyen 68 inci maddesinin (c)
fıkrasına "Sahil Güvenlik Komutanlığı" ibaresi eklenmektedir.
Madde 5.- Madde ile; 211
sayılı Kanunun dinlenme kamplarına ilişkin 105 inci maddesine "Sahil
Güvenlik Komutanlığı" ibaresi eklenmektedir.
Madde 6.- Yürürlük
maddesidir.
Madde 7.- Yürütme
maddesidir.
TÜRK SİLÂHLI KUVVETLERİ PERSONEL KANUNU İLE TÜRK SİLÂHLI
KUVVETLERİ İÇ HİZMET KANUNUNUN BAZI MADDELERİNDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR
KANUN TASARISI
Madde 1.- 27.7.1967 tarihli ve 926 sayılı Türk Silâhlı
Kuvvetleri Personel Kanununun 49 uncu maddesinin birinci fıkrasının (c)
bendinin üçüncü paragrafı aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Düzenlenen bu
miktarlara göre terfi sırasına giren albaylardan tuğgeneral-tuğamiral olacakların
yıl kontenjanının kara, deniz ve hava kuvvetlerindeki sınıflara ve Jandarma
Genel Komutanlığı ile Sahil Güvenlik Komutanlığındaki dağılımı, kadro ve hizmet
gerekleri esas alınarak Genelkurmay Başkanının teklifi üzerine Yüksek Askerî
Şûraca tespit edilir."
Madde 2.- 926 sayılı Kanunun 84 üncü maddesinin birinci
fıkrasının (f) bendinin (3) numaralı alt bendi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
"3) Bütün şartları
aynı ise, mensup olduğu kuvvete göre sıra ile; kara, deniz, hava, jandarma,
sahil güvenlik,"
Madde 3.- 926 sayılı Kanunun 126 ncı maddesinin birinci
fıkrasının (d) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"d) Türk Silâhlı
Kuvvetlerinde gerekli uzmanlık dallarında ve ihtiyaç duyulan branşlarda yurt
içinde öğrenim için, general ve amirallere; Genelkurmay Başkanlığınca, bu Kanun
kapsamına giren diğer personelden; Genelkurmay Başkanlığına bağlı olanlara
Genelkurmay Başkanlığınca, Millî Savunma Bakanlığına bağlı olanlara Millî
Savunma Bakanlığınca, kuvvet komutanlıkları, Jandarma Genel Komutanlığı ile
Sahil Güvenlik Komutanlığına bağlı olanlara ise kuvvet komutanlıkları, Jandarma
Genel Komutanlığı veya Sahil Güvenlik Komutanlığınca, özlük hakları saklı
kalmak şartıyla, öğrenim süresi kadar izin verilebilir."
Madde 4.- 4.1.1961 tarihli ve 211 sayılı Türk Silâhlı
Kuvvetleri İç Hizmet Kanununun 68 inci maddesinin (c) fıkrasının ikinci
paragrafı aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Tedavi süresi altı
ayı geçtiği takdirde ilgili yabancı sağlık kurumundan alınan ve tedavinin
devamı zaruretini gösteren rapor, dış temsilciliklerce Millî Savunma Bakanlığı,
Jandarma Genel Komutanlığı veya Sahil Güvenlik Komutanlığına gönderilir.
Müteakip altı ayda bir, aynı işlem tekrarlanır."
Madde 5.- 211 sayılı Kanunun 105 inci maddesinin (b) fıkrası
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"b) Bu kampların ne
zaman ve nerede açılacağı ve devam süresi; Millî Savunma Bakanlığı, Jandarma
Genel Komutanlığı veya Sahil Güvenlik Komutanlığınca belirlenir."
MADDE 6.- Bu Kanun yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 7.- Bu Kanun
hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
|
|
Recep
Tayyip Erdoğan |
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
Dışişleri Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
A. Gül |
A. Şener |
M. A.
Şahin |
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
|
|
B. Atalay |
A. Babacan |
M. Aydın |
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Adalet Bakanı |
|
|
G. Akşit |
K. Tüzmen |
C. Çiçek |
|
|
Millî Savunma Bakanı |
İçişleri Bakanı |
Maliye Bakanı |
|
|
M. V.
Gönül |
A. Aksu |
K.
Unakıtan |
|
|
Millî Eğitim Bakanı |
Bayındırlık ve İskân Bakanı |
Sağlık Bakanı |
|
|
H. Çelik |
Z. Ergezen |
R. Akdağ |
|
|
Ulaştırma Bakanı |
Tarım ve Köyişleri Bakanı |
Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı |
|
|
B.
Yıldırım |
S. Güçlü |
M.
Başesgioğlu |
|
|
Sanayi ve Ticaret Bakanı |
En. ve Tab. Kay. Bakanı |
Kültür ve Turizm Bakanı |
|
|
A. Coşkun |
M. H.
Güler |
E. Mumcu |
|
|
|
Çevre ve Orman Bakanı |
|
|
|
|
O. Pepe |
|
Sağlık,
Aile, Çalışma ve Sosyal İşler Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet
Meclisi
Sağlık, Aile, Çalışma
ve
Sosyal İşler Komisyonu
Esas No.: 1/1002 18.4.2005
Karar No.: 20
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Millî Savunma Bakanlığınca hazırlanarak
Bakanlar Kurulunca 25.3.2005 tarihinde Başkanlığınıza sunulan “Türk Silâhlı
Kuvvetleri İç Hizmet Kanunu, Gülhane Askerî Tıp Akademisi Kanunu ve Millî
Savunma Bakanlığı ile Kara, Deniz ve Hava Kuvvetleri Komutanlıklarına Bağlı
Kurumlarda Döner Sermaye Teşkili ve İşletilmesine İlişkin Kanunda Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı”, Başkanlığınızca 4.4.2005 tarihinde esas
komisyon olarak Millî Savunma Komisyonuna, tali komisyon olarak Komisyonumuza
havale edilmiş ve Komisyonumuz 14.4.2005 tarihli onyedinci toplantısında Millî
Savunma, İçişleri, Adalet, Maliye, Sağlık, Çalışma ve Sosyal Güvenlik
bakanlıkları temsilcilerinin katılımıyla Tasarıyı inceleyip görüşmüştür.
Tasarı ile muvazzaf ve emekli Türk Silâhlı
Kuvvetleri personelinin çalışan veya emekli eşleri ile anne ve babalarının
kendi kurumlarının veya sosyal güvenlik kuruluşlarının sağlık karneleriyle,
Türk Silâhlı Kuvvetlerinden emekli olduktan sonra emeklilik hakkı tanınan başka
bir kurumda görev alan personelin askerî kimlik kartı ve bağlı oldukları
kurumların sağlık karneleriyle, Türk Silâhlı Kuvvetleri kadrolarında görevli ve
657 sayılı Kanuna tâbi Devlet memurlarının bakmakla yükümlü oldukları ve hiçbir
sağlık kurumundan faydalanmayan malûl ve muhtaç erkek ve kız kardeşlerinin Türk
Silâhlı Kuvvetleri Sağlık hizmetlerinden istifade etmeleri amaçlanmakta ve
döner sermaye teşkil edilmiş askerî hastanelerin, boş yatak olması koşulu ile
mevcut yatak miktarının yüzde onunu geçmemek üzere her yıl Genelkurmay Başkanlığınca
belirlenecek oran veya miktarda sivil hasta kabul etmeleri öngörülmektedir.
Tasarının tümü üzerinde yapılan
görüşmelerde Sayın Millî Savunma Bakanı; Tasarı ile askerî hastanelerin boş
yatak kapasitelerinin yüzde onunun sivil vatandaşlarımızın hizmetine
açılacağı,, her yıl ortalama 400.000 vatandaşımızın askerî hastane
imkânlarından faydalanacağı, yüzde on oranının bugün için şartlar zorlanarak
tespit edilmiş bir oran olduğu, ileride imkân ve şartlar geliştiğinde bu oranın
yükseltilmesinin de mümkün olacağı hususlarında Komisyonumuza bilgi vermiştir.
Komisyon üyeleri yüzde on oranının ileriki
yıllara göre artırılması gerekliliği üzerinde önemle durmuşlardır.
Tasarının tümü üzerinde yapılan
görüşmelerden sonra maddelerine geçilmiştir. Tasarının 1 inci maddesi üzerinde
iki adet önerge verilmiştir. Birinci önerge ile madde kapsamına uzman
jandarmaların eklenmesi öngörülmüş, önerge kabul edilmiştir. İkinci önerge ile
madde kapsamına uzman erbaşların alınması öngörülmüş, ancak hükümet uzman
erbaşların kendi özel kanunlarının olduğu ve söz konusu 3269 sayılı Uzman Erbaş
Kanununun 10 uncu maddesinde uzman erbaşların sağlık işlemleri hakkında 211
sayılı Kanunun uygulanacağının yer aldığı ve maddeye eklenmese de zaten
yararlanacaklarını belirterek önergeye katılmamışlar ve önerge Komisyonumuzca
kabul edilmemiş, bir sayın milletvekili bu hususa muhalefet etmiştir. 1 inci
madde kabul edilen birinci önerge ve “mevzuatları” ibaresinin redaksiyonla
“mevzuatı” olarak düzeltilmesi ile kabul edilmiştir.
Tasarının 2 nci maddesi birinci fıkrasında
yararlanılırlar ibaresi “yararlanırlar”, “mevzuatları ibaresi “mevzuatı” olarak
ve ikinci fıkrasında “mevzuatları” ibaresi “mevzuatı” olarak redakte edilerek
kabul edilmiştir.
Tasarının 3, 4, 5 inci maddeleri ile
yürürlük ve yürütmeyi düzenleyen 6 ve 7 nci maddeleri Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
Raporumuz, Millî Savunma Komisyonuna
sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Kâtip |
|
|
Cevdet
Erdöl |
Nevzat
Doğan |
Mehmet
Kılıç |
|
|
Trabzon |
Kocaeli |
Konya |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Ahmet
Yaşar |
Muzaffer
R. Kurtulmuşoğlu |
Bayram
Meral |
|
|
Aksaray |
Ankara |
Ankara |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Remziye
Öztoprak |
Osman
Akman |
Turhan
Çömez |
|
|
Ankara |
Antalya |
Balıkesir |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Şerif
Birinç |
Agah
Kafkas |
İzzet
Çetin |
|
|
Bursa |
Çorum |
Kocaeli |
|
|
|
|
(Muhalifim, |
|
|
|
|
muhalefet şerhi ektedir) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Hüseyin
Tanrıverdi |
Mahmut
Duyan |
Ali
Arslan |
|
|
Manisa |
Mardin |
Muğla |
|
|
Üye |
Üye |
|
|
|
Medeni
Yılmaz |
Alim Tunç |
|
|
|
Muş |
Uşak |
|
MUHALEFET ŞERHİ
926 sayılı Türk Silâhlı
Kuvvetleri Personel Kanununun 1. maddesi Subay, Astsubay ile Harb okulları,
Fakülteler, Yüksekokullar ve Astsubay okullarında öğrenim yapan asker
öğrencileri kapsadığını ve “Türk Silâhlı Kuvvetlerinde görevli diğer asker ve
sivil kişiler kendi özel kanunlarına tâbidir” hükmünü içermekte ise de,
18.3.1986 tarihinde kabul edilen 3269 sayılı Uzman Erbaş Kanununa göre Türk
Silâhlı Kuvvetlerinde çalıştırılan Uzman Erbaşlar ile sözleşmeli Subay ve
sözleşmeli Astsubaylar da özel kanunları olsa da Türk Silâhlı Kuvvetlerinin
birer personelidirler.
Tasarı ile 211 sayılı
Türk Silâhlı Kuvvetleri İç Hizmet Kanununun 69. maddesine bir “d” bendi, 70.
maddesine de yeni bir fıkra eklenmektedir.
Söz konusu maddelere
baktığımızda maddelerin içeriği Subay, Askerî Memur ve Astsubaylar ve onların bakmakla
yükümlü oldukları aile fertlerini kapsamakta, ancak; bu kanun tasarısı ile
Uzman Jandarma sınıfı eklenmektedir.
Özel Kanunları olsa da
sözleşmeli Subay, sözleşmeli Astsubay ve Uzman Erbaşlar da Türk Silâhlı
Kuvvetlerinin birer personelidir ve Türk Silâhlı Kuvvetleri bünyesinde görev
yapmaktadırlar.
Ayrıca üyesi olmaya
çalıştığımız AB müktesabatına göre her türlü ayrımcılığın kalkması zorunlu iken
söz konusu sözleşmeli Subay, sözleşmeli Astsubay ve Uzman Erbaşlar ile bakmakla
yükümlü oldukları aile fertlerinin bu yasa kapsamına alınmaması somut
ayrımcılık içerdiği gibi, AB müktesabatıyla da çelişmektedir.
Tasarı ile kısıtlı da
olsa Askerî Hastanelerden sivillerin bile yararlandırılması düzenlenirken
sözleşmeli Subay, sözleşmeli Astsubay ve Uzman Erbaşların bu haktan mahrum
bırakılması kabul edilemez.
İzzet Çetin
Kocaeli
SAĞLIK,
AİLE, ÇALIŞMA VE SOSYAL İŞLER KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN
TÜRK SİLÂHLI KUVVETLERİ İÇ HİZMET KANUNU, GÜLHANE ASKERÎ TIP AKADEMİSİ KANUNU VE MİLLÎ SAVUNMA BAKANLIĞI İLE KARA, DENİZ VE HAVA KUVVETLERİ KOMUTANLIKLARINA BAĞLI KURUMLARDA DÖNER SERMAYE TEŞKİLİ VE İŞLETİLMESİNE İLİŞKİN KANUNDA DEĞİŞİKLİK
YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1.- 4.1.1961
tarihli ve 211 sayılı Türk Silâhlı Kuvvetleri İç Hizmet Kanununun 69 uncu
maddesine aşağıdaki (d) bendi eklenmiştir.
d) Subay, askerî memur,
astsubay ve uzman jandarmaların çalışan veya emekli olup da mensubu oldukları
kamu kurum ve kuruluşlarının veya sosyal güvenlik kurumlarının sağlık
hizmetlerinden istifade eden eşleri ile anne ve babaları, askerî kimlik kartı
ve sahip oldukları sağlık karneleri ile askerî sağlık kurum ve kuruluşlarından
da yararlanırlar. Bunların muayene ve tedavi giderleri çalıştıkları kamu kurum
ve kuruluşları ya da bağlı oldukları sosyal güvenlik kurumları tarafından ve
kendi mevzuatı çerçevesinde ödenir.
MADDE 2.- 211 sayılı
Kanunun 70 inci maddesinin dördüncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve
maddeye aşağıdaki fıkra eklemiştir.
Subay, askerî memur,
astsubay ve uzman jandarma emeklilerinin 69 uncu madde kapsamındaki büyük
ebeveynleri ile erkek ve kız kardeşleri, evlat edinen ve evlatlıkları ile üvey
çocuklarının muayene ve tedavileri sadece askerî sağlık kurum ve kuruluşlarında
bu Kanun hükümlerine göre yapılır. Bunlara ait askerî sağlık kurum ve
kuruluşlarındaki tedavi giderleri Millî Savunma Bakanlığı, Jandarma Genel
Komutanlığı veya Sahil Güvenlik Komutanlığı bütçelerinden ödenir. Birinci
fıkrada belirlenenlerden çalışan veya emekli olupta diğer sosyal güvenlik
kurumlarının sağlık hizmetlerinden istifade eden eşleri ile ana ve babaları,
askerî kimlik kartı ve sahip oldukları sağlık karneleri ile askerî sağlık kurum
ve kuruluşlarından da yararlanırlar. Bunların muayene ve tedavi giderleri
çalıştıkları kamu kurum ve kuruluşları ya da bağlı oldukları sosyal güvenlik
kurumları tarafından ve kendi mevzuatı çerçevesinde ödenir.
Türk Silâhlı
Kuvvetlerinden emekli olduktan sonra emeklilik hakkı tanınan başka bir kamu
kurum ve kuruluşunda çalışan emekli personelin bakmakla yükümlü olduğu aile
fertleri, çalışmakta oldukları kamu kurum ve kuruluşunun sağlık karneleri ve
askerî kimlik kartları ile askerî sağlık kurum ve kuruluşlarından da
yararlanırlar. Bunların muayene ve tedavi giderleri çalıştıkları kurumlar
tarafından, çalıştıkları kurumlarca ödenmesinin mümkün olmadığı hallerde ise,
bu çalışmaları sebebiyle ilişkilendirilmiş oldukları sosyal güvenlik kurumu
tarafından ve kendi mevzuatı çerçevesinde ödenir.
MADDE 3.- Tasarının 3
üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 4.- Tasarının 4
üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 5.- Tasarının 5
inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 6.- Tasarının 6 ncı
maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 7.- Tasarının 7 nci
maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Millî
Savunma Komisyonu Raporu
Türkiye
BüyükMillet Meclisi
Millî Savunma
Komisyonu
Esas No: 1/1002,
1/351, 1/960,
Karar No: 24
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Komisyonumuzun 26.4.2005 tarihli 16 ncı
birleşiminde;
Komisyonumuzun görüşme gündemine alınmış
olan tasarılardan 1/351, 1/960 ve 1/1002'nin aynı adı taşıyan kanunlarda
değişiklik yapmaları nedeniyle bu tasarıların gerek Komisyonumuzdaki gerekse
Genel Kuruldaki görüşmelerinin daha etkin ve verimli bir şekilde gerçekleşmesi
amacıyla İçtüzüğümüzün 35 inci maddesine göre birleştirilerek görüşülmesini,
Bu görüşmelerde birleştirilmiş Tasarının
adının "Türk Silahlı Kuvvetleri İç Hizmet Kanunu, Türk Silâhlı Kuvvetleri
Personel Kanunu, Gülhane Askeri Tıp Akademisi Kanunu ve Millî Savunma Bakanlığı
ile Kara, Deniz ve Hava Kuvvetleri Komutanlıklarına Bağlı Kurumlarda Döner
Sermaye Teşkili ve İşletilmesine İlişkin Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair
Kanun Tasarısı" şeklinde olmasını,
Birleştirilen tasarıların tüm maddelerini
ve Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal İşler
Komisyonu tarafından 1/1002 esas numaralı Tasarıda yapılan
değişiklikleri de içeren ve ekinde bulunan sistematik olarak hazırlanmış olan
metin üzerinden Komisyon görüşmelerinin yapılmasını,
Öngören önerge Komisyonumuzca kabul
edilerek tasarıların görüşmelerine geçilmiştir.
Tasarıların birleştirilmesi sonucu ortaya
çıkan metinde yer alan maddelerin birleştirilen Tasarılardaki yerini açıklaması
bakımından aşağıdaki tabloya yer verilmiştir.
METNİN MADDELERİNİN BİRLEŞTİRİLMİŞ TASARILARDAKİ
YERİNİ
GÖSTERİR TABLO
Metin Maddenin
Birleştirilen Tasarılardaki Yeri
Madde 1 1/960-
4. Madde
Madde 2 1/1002-
1. Madde (Sağlık Komisyonu Metni)
Madde 3 1/1002-
2. Madde (Sağlık Komisyonu Metni)
Madde 4 1/960-
5. Madde
Madde 5 1/1002-
3. Madde
Madde 6 1/351-
1. Madde
Madde 7 1/960-
1. Madde
Madde 8 1/960-
2. Madde
Madde 9 1/351-
2. Madde
Madde 10 1/960- 3. Madde
Madde 11 1/1002- 4. Madde
Madde 12 1/1002- 5. Madde
Madde 13 Yürürlük Maddesi
(Ortak madde)
Madde 14 Yürütme Maddesi
(Ortak madde)
Görüşmelere, Hükümeti temsilen Millî
Savunma Bakanı Vecdi Gönül, Genelkurmay Başkanlığı, Millî Savunma, Maliye,
Sağlık bakanlıkları ile Emekli Sandığı Genel Müdürlüğü ve SSK Başkanlığı temsilcileri katılmışlardır.
Metin üzerine yapılan görüşmelerde Millî
Savunma Bakanı tarafından aşağıdaki açıklamalara yer verilmiştir:
"Huzurlarınıza getirdiğimiz ve
komisyonunuzca irtibatı nedeniyle birleştirilen tasarılardan ilki, Döner
Sermaye teşkil edilmiş Askeri Hastanelerin etkin ve verimli bir biçimde
kullanılmasını sağlamak gayesi ile, boş yatak miktarının %10'unu geçmemek
üzere, Genelkurmay Başkanlığınca belirlenecek oran veya miktarda sivil hasta
kabulünü öngörmektedir
Milletimizin göz bebeği olan Türk Silahlı
Kuvvetlerimizin halkımızla birlik, beraberlik ve kaynaşmasının nişanesi olarak
Gülhane Askeri Tıp Akademisi Hastanesi 1983 yılından bu yana boş yatak
sayısının %5'i nispetinde sivil hasta kabul etmekte, ayakta poliklinik
muayenesine müracaat eden sivil hasta miktarı %7'yi bulmakta, böylece muayene
edilen sivil hasta sayısı 2004 yılı itibarı ile 100.000'i aşmaktadır.
Uygulamadan başarılı sonuç alınması
nedeniyle Türk Silahlı Kuvvetlerinin döner sermaye teşkil edilmiş 36 askeri
hastanesinin tüm imkanlar zorlanarak boş yatak kapasitesinin %10'u nispetinde
halkımızın, sivil vatandaşlarımızın hizmetine açılması gayesi ile bu Tasarı
hazırlanmıştır. Tasarı kanunlaştığında, her yıl ortalama 400.000 vatandaşımız
askeri hastane imkanlarından faydalanabilecektir.
Tasarı yasalaştığında sivil
vatandaşlarımız, bulundukları yerde Devlet ve üniversite hastanesi bulunmaması
veya bulunup da yeterli tıbbi donanıma sahip olmaması halinde askeri
hastanelerin imkanlarından kolayca yararlanabileceklerdir.
Ayrıca bu %10 oranı ve miktarı bugün için
şartlar zorlanarak tespit edilmiş bir oran olup, ileride imkan ve şartlar
geliştiğinde bu oranın yükseltilmesi de mümkün olabilecektir.
Öte yandan Tasarı ile muvazzaf veya emekli
Türk Silahlı Kuvvetleri personelinin, başka kurumda çalışan veya buralardan emekli olan (SSK veya
BAĞ-KUR emeklisi) eşleri ile ana-babaları ve kardeşlerinin, kurumlarının sağlık
karneleri ile askeri hastanelerden yararlanmaları imkanı getirilmektedir. Zira
bu kişiler halen Gülhane Askeri Tıp Akademisi Hastanelerinin %5 sivil hasta
kontenjanı dışında askeri sağlık kuruluşlarından yararlanamamaktadır. Tasarı
ile bu adaletsizlik de giderilmektedir.
Ayrıca bu Tasarı ile birleştirilen ikinci
Tasarı ile Silahlı Kuvvetlerimizin başarılı personelini ödüllendirmeye yönelik
olan üstün başarı kıdeminde, mevcut yasada aranmakta olan 1/3 oranındaki kıt'a
hizmetinin kaldırılması öngörülmektedir. Bununla kıt'a görev yeri bulunmayan
bilgisayar, maliye ve benzeri konularda uzman subay ve astsubayların bu
kıdemden yararlanması sağlanmaktadır.
Diğer taraftan yine bu Tasarı ile
birleştirilen üçüncü Tasarı ile Sahil Güvenlik Komutanlığının personel yapısı
bakımından müstakil bir yapıya kavuşması nedeniyle Türk Silahlı Kuvvetleri İç
Hizmet Kanunu ile Türk Silahlı Kuvvetleri Personel Kanununda "Kuvvet
Komutanlıkları ve Jandarma Genel Komutanlığı" ibaresi geçen hükümlere
"Sahil Güvenlik Komutanlığı" ibaresinin eklenmesi
amaçlanmıştır."
Bu açıklamalar müteakibinde Birleşik
Tasarının maddelerinin görüşülmesine geçilerek, tüm maddeleri Komisyonumuzca
aynen kabul edilmiştir.
Maddeler üzerindeki görüşmeler sırasında;
Metnin çerçeve 2 ve 3 üncü maddesine
yönelik; ikinci bir işte çalışılamaması yönündeki düzenlemelerle bu
maddelerdeki düzenlemelerin çelişip çelişmediği yönündeki soru, Sayın Bakan
tarafından tedavi imkanları ile çift maaş alınmasının farklı durumlar olduğu,
tedavinin müktesep bir hak olduğu, oysa çift maaş alınmasının müktesep bir hak
olmadığı şeklinde,
Metnin 12 nci maddesi ile ilgili olarak,
askeri hastanelerde siviller için öngörülen oranın her hastane için farklı
belirlenmesi, diğer sivil bazı sağlık kurumları ile ortaklaşa belirlenip
belirlenemeyeceği yönündeki soruları; Sayın Bakan, maddeyle yapılan
düzenlemenin döner sermayesi olan hastaneler için öngörüldüğünü, % 10'luk
kontenjanın uzun çalışmalar sonrası belirlendiğini, burada tüm söz sahibinin
Genelkurmay Başkanlığına ait olduğunu, zira sorumluluğun da Genelkurmay
Başkanlığında bulunduğunu belirterek
cevaplandırmışlardır.
Komisyonca verilen yetki dahilinde gerekli
redaksiyonel düzenlemeler de yapılarak Komisyon Başkanlığınca metin
düzenlenmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak
üzere Yüksek Başkanlığa saygıyla arz olunur.
|
|
Başkanvekili |
Sözcü |
Kâtip |
|
|
Yüksel
Çavuşoğlu |
Ziyaeddin
Yağcı |
Mehmet
Asım Kulak |
|
|
Karaman |
Adana |
Bartın |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Zekeriya
Akıncı |
İsmail
Değerli |
Ensar
Öğüt |
|
|
Ankara |
Ankara |
Ardahan |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet
Fehmi Uyanık |
İnci
Özdemir |
Hasan
Bilir |
|
|
Diyarbakır |
İstanbul |
Karabük |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Vahit Erdem |
Murat
Yılmazer |
SüleymanTurgut |
|
|
Kırıkkale |
Kırıkkale |
Manisa |
|
|
Üye |
Üye |
|
|
|
İsmail
Bilen |
İbrahim
Hakkı Birlik |
|
|
|
Manisa |
Şırnak |
|
HÜKÜMETİN
TEKLİF ETTİĞİ METİN
TÜRK SİLÂHLI KUVVETLERİ
İÇ HİZMET KANUNU, GÜLHANE ASKERÎ TIP AKADEMİSİ KANUNU VE MİLLÎ SAVUNMA
BAKANLIĞI İLE KARA, DENİZ VE HAVA KUVVETLERİ KOMUTANLIKLARINA BAĞLI KURUMLARDA
DÖNER SERMAYE TEŞKİLİ VE İŞLETİLMESİNE İLİŞKİN KANUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA
DAİR KANUNTASARISI
MADDE 1.- 4.1.1961 tarihli ve 211 sayılı Türk Silâhlı
Kuvvetleri İç Hizmet Kanununun 69 uncu maddesine aşağıdaki (d) bendi
eklenmiştir.
"d) Subay, askerî memur ve astsubayların, çalışan veya
emekli olup da mensubu oldukları kamu kurum ve kuruluşlarının veya sosyal
güvenlik kurumlarının sağlık hizmetlerinden istifade eden eşleri ile anne ve
babaları, askerî kimlik kartı ve sahip oldukları sağlık karneleri ile askerî
sağlık kurum ve kuruluşlarından da yararlanırlar. Bunların muayene ve tedavi
giderleri çalıştıkları kamu kurum ve kuruluşları ya da bağlı oldukları sosyal
güvenlik kurumları tarafından ve kendi mevzuatları çerçevesinde ödenir."
MADDE 2.- 211 sayılı Kanunun 70 inci maddesinin dördüncü
fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve maddeye aşağıdaki fıkra eklemiştir.
"Subay, askerî memur, astsubay ve uzman jandarma
emeklilerinin 69 uncu madde kapsamındaki büyük ebeveynleri ile erkek ve kız
kardeşleri, evlat edinen ve evlatlıkları ile üvey çocuklarının muayene ve
tedavileri sadece askerî sağlık kurum ve kuruluşlarında bu Kanun hükümlerine
göre yapılır. Bunlara ait askerî sağlık kurum ve kuruluşlarındaki tedavi
giderleri Millî Savunma Bakanlığı, Jandarma Genel Komutanlığı veya Sahil
Güvenlik Komutanlığı bütçelerinden ödenir. Birinci fıkrada belirlenenlerden
çalışan veya emekli olup da diğer sosyal güvenlik kurumlarının sağlık
hizmetlerinden istifade eden eşleri ile ana ve babaları, askerî kimlik kartı ve
sahip oldukları sağlık karneleri ile askerî sağlık kurum ve kuruluşlarından da
yararlanırlar. Bunların muayene ve tedavi giderleri çalıştıkları kamu kurum ve
kuruluşları ya da bağlı oldukları sosyal güvenlik kurumları tarafından ve kendi
mevzuatları çerçevesinde ödenir."
"Türk Silâhlı Kuvvetlerinden emekli olduktan sonra
emeklilik hakkı tanınan başka bir kamu kurum ve kuruluşunda çalışan emekli
personelin bakmakla yükümlü olduğu aile fertleri, çalışmakta oldukları kamu
kurum ve kuruluşunun sağlık karneleri ve askerî kimlik kartları ile askerî
sağlık kurum ve kuruluşlarından da yararlanırlar. Bunların muayene ve tedavi
giderleri çalıştıkları kurumlar tarafından, çalıştıkları kurumlarca ödenmesinin
mümkün olmadığı hallerde ise, bu çalışmaları sebebiyle ilişkilendirilmiş
oldukları sosyal güvenlik kurumu tarafından ve kendi mevzuatları çerçevesinde
ödenir."
MADDE 3.- 211 sayılı Kanunun 116 ncı maddesinin birinci fıkrasının
(c) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"c) Hastalık ve vefat hâllerinde Devlet memurları
hakkında 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu hükümleri uygulanır. Bununla
birlikte, Devlet memurları ve bakmakla yükümlü olduğu aile fertleri; bunlardan
harp ve vazife malûlü olanlar ile bakmakla yükümlü bulundukları aile fertleri;
harp ve vazife malûllüğünü gerektiren nedenlerden dolayı vefat edenlerden
aylığa müstahak dul ve yetimleri; bu Kanunun 66 ncı maddesinin (a) ve (b)
fıkraları ile 67 nci maddesi ve 69 uncu maddesinin (d) bendi hükümlerinden de
aynen istifade ederler. Bu maddenin tatbikatında aile fertleri tabiri içinde
gösterilen eş, usul, füru, erkek ve kız kardeşler, evlat edinen ve evlatlıklar
ile üvey çocuklardır."
MADDE 4.- 17.11.1983 tarihli ve 2955 sayılı Gülhane Askerî
Tıp Akademisi Kanununun 47 nci maddesinin ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
"211 sayılı Türk Silâhlı Kuvvetleri İç Hizmet Kanununun
69 uncu maddesinin (d) bendi ile 70 inci maddesi kapsamındaki hak sahiplerinin
muayene ve tedavi giderlerinin sosyal güvenlik kurumlarınca veya ilgili kurum
ve kuruluşlarca karşılanacağı belirtilen hak sahiplerine ilişkin ödenecek
karşılıklar, yapılacak bağış, yardım ve vasiyetler ile muayene ve tedavi
edilecek sivil kişilerden yönetmelikte belirtilen esaslara göre alınacak
ücretler döner sermayeye gelir kaydedilir."
MADDE 5.- 10.6.1985 tarihli ve 3225 sayılı Millî Savunma
Bakanlığı ile Kara, Deniz ve Hava Kuvvetleri Komutanlıklarına Bağlı Kurumlarda
Döner Sermaye Teşkili ve İşletilmesine İlişkin Kanunun ek 1 inci maddesi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Ek Madde 1.- 211 sayılı Türk Silâhlı Kuvvetleri İç
Hizmet Kanununun 69 uncu maddesinin (d) bendi ile 70 inci maddesi kapsamındaki
hak sahipleri ve boş yatak olması koşulu ile mevcut yatak miktarının yüzde
onunu geçmemek üzere her yıl Genelkurmay Başkanlığı tarafından belirlenecek
oran veya miktarda sivil hastalar, döner sermaye teşkil edilmiş askerî
hastanelerde muayene ve tedavi olabilirler.
Hastaların, döner sermaye teşkil edilmiş askerî hastanelerde
yapılan muayene ve tedavilerine ait giderlerin karşılığı, askerî hastane döner
sermayelerine ödenir.
Kurumları tarafından askerî hastanelere sevk edilen
hastaların muayene ve tedavi ücretleri ise, muayene ve tedavi giderlerine
ilişkin belgelere dayanılarak, askerî hastanelerin döner sermayelerine
kurumlarınca ödenir."
MADDE 6.- Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 7.- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
MİLLİ
SAVUNMA KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN
TÜRK
SİLÂHLI KUVVETLERİ İÇ HİZMET KANUNU, TÜRK SİLÂHLI
KUVVETLERİ PERSONEL KANUNU, GÜLHANE ASKERÎ TIP AKADEMİSİ KANUNU VE MİLLÎ
SAVUNMA BAKANLIĞI İLE KARA, DENİZ VE HAVA KUVVETLERİ KOMUTANLIKLARINA BAĞLI
KURUMLARDA DÖNER SERMAYE TEŞKİLİ VE İŞLETİLMESİNE İLİŞKİN KANUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1.- 4.1.1961 tarihli ve 211 sayılı Türk Silâhlı
Kuvvetleri İç Hizmet Kanununun 68 inci maddesinin (c) fıkrasının ikinci
paragrafı aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Tedavi süresi altı ayı geçtiği takdirde ilgili yabancı
sağlık kurumundan alınan ve tedavinin devamı zaruretini gösteren rapor, dış
temsilciliklere Millî Savunma Bakanlığı, Jandarma Genel Komutanlığı veya Sahil
Güvenlik Komutanlığına gönderilir. Müteakip altı ayda bir, aynı işlem tekrarlanır.
MADDE 2.- 211 sayılı
Kanunun 69 uncu maddesine aşağıdaki (d) bendi eklenmiştir.
"d) Subay, askerî memur, astsubay ve uzman
jandarmaların çalışan veya emekli olup da mensubu oldukları kamu kurum ve
kuruluşlarının veya sosyal güvenlik kurumlarının sağlık hizmetlerinden istifade
eden eşleri ile anne ve babaları, askerî kimlik kartı ve sahip oldukları sağlık
karneleri ile askerî sağlık kurum ve kuruluşlarından da yararlanırlar. Bunların
muayene ve tedavi giderleri çalıştıkları kamu kurum ve kuruluşları ya da bağlı
oldukları sosyal güvenlik kurumları tarafından ve kendi mevzuatı çerçevesinde
ödenir."
MADDE 3.- 211 sayılı Kanunun 70 inci maddesinin dördüncü
fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve maddeye aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
"Subay, askerî memur, astsubay ve uzman jandarma
emeklilerinin 69 uncu madde kapsamındaki büyük ebeveynleri ile erkek ve kız
kardeşleri, evlat edinen ve evlatlıkları ile üvey çocuklarının muayene ve
tedavileri sadece askerî sağlık kurum ve kuruluşlarında bu Kanun hükümlerine
göre yapılır. Bunlara ait askerî sağlık kurum ve kuruluşlarındaki tedavi
giderleri Millî Savunma Bakanlığı, Jandarma Genel Komutanlığı veya Sahil
Güvenlik Komutanlığı bütçelerinden ödenir. Birinci fıkrada belirlenenlerin
çalışan veya emekli olup da diğer sosyal güvenlik kurumlarının sağlık
hizmetlerinden istifade eden eşleri ile ana ve babaları, askerî kimlik kartı ve
sahip oldukları sağlık karneleri ile askerî sağlık kurum ve kuruluşlarından da
yararlanırlar. Bunların muayene ve tedavi giderleri çalıştıkları kamu kurum ve
kuruluşları ya da bağlı oldukları sosyal güvenlik kurumları tarafından ve kendi
mevzuatı çerçevesinde ödenir."
"Türk Silâhlı Kuvvetlerinden emekli olduktan sonra
emeklilik hakkı tanınan başka bir kamu kurum ve kuruluşunda çalışan emekli
personelin bakmakla yükümlü olduğu aile fertleri, çalışmakta oldukları kamu
kurum ve kuruluşunun sağlık karneleri ve askerî kimlik kartları ile askerî
sağlık kurum ve kuruluşlarından da yararlanırlar. Bunların muayene ve tedavi
giderleri çalıştıkları kurumlar tarafından, çalıştıkları kurumlarca ödenmesinin
mümkün olmadığı hallerde ise, bu çalışmaları sebebiyle ilişkilendirilmiş
oldukları sosyal güvenlik kurumu tarafından ve kendi mevzuatı çerçevesinde
ödenir."
MADDE 4.- 211 sayılı Kanunun 105 inci maddesinin (b) fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
"Bu Kampların ne zaman ve nerede açılacağı ve devam
süresi; Millî Savunma Bakanlığı, Jandarma Genel Komutanlığı veya Sahil Güvenlik
Komutanlığınca belirlenir."
MADDE 5.- 211 sayılı Kanunun 116 ncı maddesinin birinci
fıkrasının (c) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"c) Hastalık ve vefat hâllerinde Devlet memurları
hakkında 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu hükümleri uygulanır. Bununla
birlikte, Devlet memurları ve bakmakla yükümlü olduğu aile fertleri; bunlardan
harp ve vazife malûlü olanlar ile bakmakla yükümlü bulundukları aile fertleri;
harp ve vazife malûllüğünü gerektiren nedenlerden dolayı vefat edenlerden
aylığa müstahak dul ve yetimleri; bu Kanunun 66 ncı maddesinin (a) ve (b)
fıkraları ile 67 nci maddesi ve 69 uncu maddesinin (d) bendi hükümlerinden de
aynen istifade ederler. Bu maddenin tatbikatında aile fertleri tabiri içinde
gösterilen eş, usul, füru, erkek ve kız kardeşler, evlat edinen ve evlatlıklar
ile üvey çocuklardır."
MADDE 6.- 27.7.1967 tarihli ve 926 sayılı Türk Silahlı
Kuvvetleri Personel Kanununun 38 inci maddesinin ikinci fıkrasının (c) bendi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"c) Üstün başarılı üsteğmen, yüzbaşı ve binbaşıların
terfi esasları: Üsteğmen, yüzbaşı ve binbaşıların bu rütbelerine ait bekleme
sürelerinin bitiminden bir yıl önce bu rütbelere ait her yılki sicil notu,
sicil tam notunun yüzde doksanbeş ve daha yukarısı ve sicil notu ortalaması da
sicil tam notunun yüzde doksan ve daha yukarısı olanlardan; bu rütbelerde en az
iki ayrı birinci veya ikinci sicil üstünden sicil notu alanlar veya rütbe
bekleme süresinin bitiminden bir yıl önce alacak olanlar, sicil notu ortalaması
en üstün olandan başlanarak rütbelerine göre kendi sınıfları içerisinde ayrı
ayrı sıralanırlar. Bu şekilde sıralanan subaylardan, sicil notu ortalaması en
üstün olanlardan başlanmak suretiyle kuvvet komutanı, Jandarma Genel Komutanı
veya Sahil Güvenlik Komutanı tarafından uygun görülenler, kendi sınıf
mevcudunun, muharip sınıflar için yüzde sekizi, yardımcı sınıflar için yüzde
dördü oranında bir üst rütbeye yükseltilebilirler.
MADDE 7.- 926 sayılı
Kanunun 49 uncu maddesinin birinci
fıkrasının (c) bendinin üçüncü
paragrafı aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Düzenlenen bu miktarlara göre terfi sırasına giren
albaylardan tuğgeneral - tuğamiral olacakların yıl kontenjanının kara, deniz ve
hava kuvvetlerindeki sınıflara ve Jandarma Genel Komutanlığı ile Sahil Güvenlik
Komutanlığındaki dağılımı, kadro ve
hizmet gerekleri esas alınarak Genelkurmay Başkanının teklifi üzerine Yüksek Askeri Şuraca tespit edilir."
MADDE 8.- 926 sayılı
Kanunun 84 üncü maddesinin birinci
fıkrasının (f) bendinin (3) numaralı alt bendi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
" 3) Bütün şartlar aynı ise, mensup olduğu kuvvete göre
sıra ile; kara, deniz, hava, jandarma, sahil güvenlik,"
MADDE 9.- 926 sayılı Kanunun 85 inci maddesinin ikinci fıkrasının (b) bendi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
"b) Üstün başarılı üstçavuş, kıdemli üstçavuş ve
başçavuşların terfi esasları: Üstçavuş, kıdemli üstçavuş ve başçavuşların bu
rütbelerine ait bekleme sürelerinin bitiminden bir yıl önce üstçavuşların
kıdemli çavuşluk ve üstçavuşluk, kıdemli üstçavuşların üstçavuşluk ve kıdemli
üstçavuşluk, başçavuşların ise başçavuşluk rütbesine ait her yılki sicil notu,
sicil tam notunun yüzde doksanbeş ve daha yukarısı ve sicil notu ortalaması da
sicil tam notunun yüzde doksan ve daha yukarısı olanlardan; bu rütbelerde en az
iki ayrı birinci veya ikinci sicil üstünden sicil notu alanlar veya rütbe
bekleme süresinin bitiminden bir yıl önce alacak olanlar, sicil notu ortalaması
en üstün olandan başlanarak rütbelerine göre kendi sınıfları içerisinde ayrı
ayrı sıralanırlar. Bu şekilde sıralanan
astsubaylardan sicil notu ortalaması en üstün olanlardan başlanmak suretiyle
kuvvet komutanı veya Jandarma Genel Komutanı veya Sahil Güvenlik Komutanı
tarafından uygun görülenler, kendi
sınıf mevcudunun; muharip sınıflar için yüzde sekizi, yardımcı sınıflar için
yüzde dördü oranında bir üst rütbeye yükseltilebilirler."
MADDE 10.- 926 sayılı Kanunun 126 ncı maddesinin birinci fıkrasının (d) bendi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
" d)Türk Silahlı Kuvvetlerinde gerekli uzmanlık
dallarında ve ihtiyaç duyulan branşlarda yurt içinde öğrenim için, general ve
amirallere; Genelkurmay Başkanlığınca, bu Kanun kapsamına giren diğer
personelden; Genelkurmay Başkanlığına bağlı olanlara Genelkurmay Başkanlığınca,
Millî Savunma Bakanlığına bağlı olanlara Millî Savunma Bakanlığınca, kuvvet komutanlıkları,
Jandarma Genel Komutanlığı ile Sahil Güvenlik Komutanlığına bağlı olanlara ise
kuvvet komutanlıkları, Jandarma Genel
Komutanlığı veya Sahil Güvenlik Komutanlığınca, özlük hakları saklı kalmak şartıyla, öğrenim süresi kadar izin
verilebilir."
MADDE 11.-17.11.1983 tarihli ve 2955 sayılı Gülhane Askerî
Tıp Akademisi Kanununun 47 nci maddesinin ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
"211 sayılı Türk Silâhlı Kuvvetleri İç Hizmet Kanununun
69 uncu maddesinin (d) bendi ile 70 inci maddesi kapsamındaki hak sahiplerinin
muayene ve tedavi giderlerinin sosyal güvenlik kurumlarınca veya ilgili kurum
ve kuruluşlarca karşılanacağı belirtilen hak sahiplerine ilişkin ödenecek
karşılıklar, yapılacak bağış, yardım ve vasiyetler ile muayene ve tedavi
edilecek sivil kişilerden yönetmelikte belirtilen esaslara göre alınacak
ücretler döner sermayeye gelir kaydedilir."
MADDE 12.- 10.6.1985 tarihli ve 3225 sayılı Millî Savunma
Bakanlığı ile Kara, Deniz ve Hava Kuvvetleri Komutanlıklarına Bağlı Kurumlarda
Döner Sermaye Teşkili ve İşletilmesine İlişkin Kanunun ek 1 inci maddesi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Ek Madde 1.- 211 sayılı Türk Silâhlı Kuvvetleri İç
Hizmet Kanununun 69 uncu maddesinin (d) bendi ile 70 inci maddesi kapsamındaki
hak sahipleri ve boş yatak olması koşulu ile mevcut yatak miktarının yüzde
onunu geçmemek üzere her yıl Genelkurmay Başkanlığı tarafından belirlenecek
oran veya miktarda sivil hastalar, döner sermaye teşkil edilmiş askerî
hastanelerde muayene ve tedavi olabilirler.
Hastaların, döner sermaye teşkil edilmiş askerî hastanelerde
yapılan muayene ve tedavilerine ait giderlerin karşılığı, askerî hastane döner
sermayelerine ödenir.
Kurumları tarafından askerî hastanelere sevk edilen
hastaların muayene ve tedavi ücretleri ise, muayene ve tedavi giderlerine
ilişkin belgelere dayanılarak, askerî hastanelerin döner sermayelerine
kurumlarınca ödenir."
MADDE 13.- Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 14.- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
|
|
Recep
Tayyip Erdoğan |
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
Dışişleri Bak. ve Başb. Yrd. V. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
K. Tüzmen |
A. Şener |
M. A.
Şahin |
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı V. |
|
|
B. Atalay |
A.
Babacan |
R. Akdağ |
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Adalet Bakanı |
|
|
G. Akşit |
K. Tüzmen |
C. Çiçek |
|
|
Millî Savunma Bakanı |
İçişleri Bakanı |
Maliye Bakanı |
|
|
M. V.
Gönül |
A. Aksu |
K.
Unakıtan |
|
|
Millî Eğitim Bakanı |
Bayındırlık ve İskân Bakanı |
Sağlık Bakanı |
|
|
H. Çelik |
Z.
Ergezen |
R. Akdağ |
|
|
Ulaştırma Bakanı |
Tarım ve Köyişleri Bakanı |
Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı |
|
|
B.
Yıldırım |
S. Güçlü |
M.
Başesgioğlu |
|
|
Sanayi ve Ticaret Bakanı V. |
En. ve Tab. Kay. Bakanı |
Kültür ve Turizm Bakanı V. |
|
|
A. Aksu |
M. H.
Güler |
B. Atalay |
|
|
|
Çevre ve Orman Bakanı V. |
|
|
|
|
M. H.
Güler |
|