Dönem: 22                                        Yasama Yılı: 3

 

T.B.M.M.           (S. Sayısı: 891)

 

Türk Silâhlı Kuvvetleri İç Hizmet Kanunu, Gülhane Askerî Tıp Akademisi Kanunu ve Millî SavunmaBakanlığı ile Kara, Deniz  ve Hava Kuvvetleri Komutanlıklarına Bağlı Kurumlarda Döner Sermaye Teşkili ve İşletilmesine İlişkin Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı; Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı ile Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanunu ile Türk Silâhlı Kuvvetleri İç Hizmet Kanununun Bazı Maddelerinde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı ve Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal İşler ile Millî Savunma Komisyonları Raporları (1/1002, 1/351, 1/960)

 

                         T.C.

            Başbakanlık                25.3.2005

Kanunlar ve Kararlar

    Genel Müdürlüğü

Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-1055/1346

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Millî Savunma Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 14.3.2005 tarihinde kararlaştırılan “Türk Silâhlı Kuvvetleri İç Hizmet Kanunu, Gülhane Askerî Tıp Akademisi Kanunu ve Millî Savunma Bakanlığı ile Kara, Deniz ve Hava Kuvvetleri Komutanlıklarına Bağlı Kurumlarda Döner Sermaye Teşkili ve İşletilmesine İlişkin Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.

Gereğini arz ederim.

                        Recep Tayyip Erdoğan

                                       Başbakan

 

GENEL GEREKÇE

Türk Silâhlı Kuvvetlerinde görevli subay, askerî memur, astsubay ve uzman jandarmalar ile 657 sayılı Kanuna tâbi memurların, aile fertlerinin ve bunların emeklileri ile aile fertlerinin sağlık hizmetleri 211 sayılı Türk Silâhlı Kuvvetleri İç Hizmet Kanununda düzenlenmiştir.

Buna göre muvazzaf personel ve aile fertleri, askerî sağlık kurum ve kuruluşlarının bulunduğu mahallerde bu sağlık kuruluşlarında, askerî sağlık kuruluşu olmayan yerlerde ise diğer resmî sağlık kurum ve kuruluşlarında muayene ve tedavi görmektedirler.

Emekli Türk Silâhlı Kuvvetleri personeli ve Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununa göre bakmakla mükellef olduğu aile fertleri (eş, ana, baba ve çocuklar) ise resmî sağlık kurumlarıyla (asker, devlet, üniversite hastaneleri) Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığının anlaşmalı olduğu özel sağlık kurumlarından sağlık hizmeti almaktadırlar.

Muvazzaf ve emekli personelin çalışan veya emekli eşleri ile ana ve babaları, kurumlarının sağlık karneleriyle, Gülhane Askerî Tıp Akademisi Komutanlığı hastanelerinin % 5 sivil hasta kontenjanı hariç olmak üzere, askerî sağlık kurum ve kuruluşlarından, döner sermaye teşkilâtı olmasına rağmen faydalanma hakkına sahip değillerdir.

Yine, Türk Silâhlı Kuvvetlerinden emekli olduktan sonra, emeklilik hakkı tanınan başka bir kurumda çalışan personel ve aile fertleri, Gülhane Askerî Tıp Akademisi Komutanlığı hastanelerinin % 5 sivil hasta kontenjanı hariç olmak üzere, askerî sağlık kurum ve kuruluşlarından faydalanma hakkına sahip değillerdir.

Türk Silâhlı Kuvvetleri kadrolarında görevli 657 sayılı Kanuna tâbi Devlet memurlarının bakmakla yükümlü oldukları malûl ve muhtaç, erkek ve kız kardeşleri de hiçbir sağlık kurumundan istifade edememektedirler.

Türkiye geneline bakıldığında, Sağlık Bakanlığına bağlı 500'ün üzerinde Devlet hastanesi ile üniversite hastanelerinde döner sermaye teşkilâtı bulunmaktadır. Bu sağlık kuruluşları, hangi kurumdan sevk edilirse edilsin, her yıl Maliye Bakanlığı tarafından yayımlanan Bütçe Uygulama Talimatında belirlenen fiyat üzerinden muayene ve tedavi hizmeti vermektedirler.

Bu kapsamda Gülhane Askerî Tıp Akademisi Komutanlığı ve Jandarma Genel Komutanlığı hastaneleri dışında kalan askerî hastanelerin, daha etkin ve verimli olarak kullanılmasını sağlamak maksadıyla, boş yatak bulunması halinde, mevcut yatak hizmetine açılan yatak miktarının yüzde onunu geçmemek üzere her yıl Genelkurmay Başkanlığınca belirlenecek oran veya miktarda sivil hasta kabul etmelerinin uygun olacağı değerlendirilmiştir.

Tasarı ile;

- Muvazzaf ve emekli Türk Silâhlı Kuvvetleri personelinin çalışan veya emekli eşleri ile, anne ve babalarının kendi kurumlarının veya sosyal güvenlik kuruluşlarının sağlık karneleriyle,

- Türk Silâhlı Kuvvetlerinden emekli olduktan sonra, emeklilik hakkı tanınan başka bir kurumda görev alan personelin askerî kimlik kartı ve bağlı oldukları kurumların sağlık karneleriyle,

Türk Silâhlı Kuvvetleri sağlık hizmetlerinden istifade etmeleri amaçlanmakta ve döner sermaye teşkil edilmiş askerî hastanelerin, boş yatak olması koşulu ile mevcut yatak miktarının yüzde onunu geçmemek üzere her yıl Genelkurmay Başkanlığınca belirlenecek oran veya miktarda sivil hasta kabul etmeleri öngörülmektedir.

MADDE GEREKÇELERİ

Madde 1.- Madde ile; Türk Silâhlı Kuvvetlerinde görevli personelin, çalışan veya emekli olup da mensubu oldukları kamu kurum ve kuruluşlarının veya sosyal güvenlik kurumlarının sağlık hizmetlerinden istifade eden eşleri ile anne ve babalarının, askeri kimlik kartı ve kendi sağlık karneleriyle askerî hastanelerden faydalanmaları amaçlanmaktadır.

Madde 2.- Madde ile; Türk Silâhlı Kuvvetlerinden emekli olan personelin, çalışan veya emekli olup da askerî kimlik kartı ve kendi sağlık karneleriyle askerî sağlık kurum ve kuruluşlarından istifade eden eşleri ile anne ve babalarının tedavi giderlerinin kurumlarınca karşılanması ve Türk Silâhlı Kuvvetlerinden emekli olduktan sonra emeklilik hakkı tanınan başka bir kamu kuruluşunda görev alan personel ve aile fertlerinin kurumlarının sağlık karneleriyle askerî sağlık hizmetlerinden istifadeleri öngörülmektedir.

Madde 3.- Madde ile; 657 sayılı Devlet Memurları Kanununa tâbi ve Türk Silâhlı Kuvvetleri kadrolarında görevli Devlet memurlarının, bakmakla yükümlü olduğu malûl ve muhtaç, erkek ve kız kardeşlerinin askerî sağlık hizmetlerinden istifadesi amaçlanmaktadır.

Madde 4.- Madde ile; 211 sayılı Türk Silâhlı Kuvvetleri İç Hizmet Kanununda bu Kanun ile yapılan değişikliklere paralel olarak, ilgili kurumların tedavi sonucu ödemesi gereken karşılıkların, Gülhane Askerî Tıp Akademisi ve Bağlı Eğitim Hastaneleri Döner Sermaye İşletmesine gelir kaydedilmesi amaçlanmıştır.

Madde 5.- Madde ile; Gülhane Askeri Tıp Akademisi Komutanlığı ve Jandarma Genel Komutanlığı hastaneleri dışında kalan döner sermaye teşkil edilmiş askerî hastanelerin, boş yatak olması koşulu ile mevcut yatak miktarının yüzde onunu geçmemek üzere her yıl Genelkurmay Başkanlığınca belirlenecek oran veya miktarda sivil hasta kabul etmeleri öngörülmekte olup, madde metninde yer alan "oran" terimi, hastanenin mevcut yatak sayısına göre yatırılacak sivil hasta sayısını, "miktar" ibaresi ise, polikliniklerde muayene edilecek hasta sayısını ifade etmektedir.

Madde 6.- Yürürlük maddesidir.

Madde 7.- Yürütme maddesidir.

 

                         T.C.

            Başbakanlık                  3.1.2003

Kanunlar ve Kararlar

    Genel Müdürlüğü

Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-558/67

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Millî Savunma Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 24.12.2002 tarihinde kararlaştırılan “Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.

Gereğini arz ederim.

                                   Abdullah Gül

                                       Başbakan

 

GENEL GEREKÇE

Subay ve astsubayların özlük haklarını düzenleyen 926 sayılı Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununda, gelişen ihtiyaçlara göre gerekli değişikliklerin yapılması zarureti ortaya çıkmaktadır.

Subayların kıt’a hizmeti zorunluluğu, teğmen ilâ yüzbaşı rütbeleri arasında sekiz yıl olarak düzenlenmiştir. Bu sürenin iki yılının teğmen rütbesinde, kalan altı yılının ise üsteğmen ve yüzbaşı rütbelerinde tamamlanması gerektiği Subay Meslek Programları Yönetmeliğinde belirlenmiştir. Binbaşı ve daha üst rütbedeki subayların ise yasal olarak kıt’a görevi zorunluluğu bulunmamaktadır.

Astsubaylarla ilgili olarak da mevzuatta bu personelin başçavuş olmadan karargâhlarda ve idarî işlerde görevlendirilemeyeceği hükmü getirilmiş, bu nedenle de ayrıca süre olarak bir kıt’a hizmeti şartı konulmamıştır.

Kıt’a hizmeti zorunluluğunun arandığı diğer bir konu da, üstün başarı nedeni ile terfi konusudur. Subayların üstün başarı nedeni ile terfi imkânından yararlanabilmeleri için kıt’a hizmeti şartı, üsteğmen ve yüzbaşı rütbelerinde aranmakta, binbaşı rütbesinde ise aranmamaktadır. Astsubaylarda da benzeri durum söz konusu olup üstçavuş ve kıdemli üstçavuş rütbelerinde kıt’a hizmeti şartı aranırken, başçavuş rütbesinde aranmamaktadır.

Kıt’a hizmetinin zorunlu olması durumunda, mevcut uygulamada olduğu gibi, uzmanlık gerektiren ve uzun süre personel istihdam edilmesi arzu edilen bazı görev yerlerini kıt’a hizmetinden sayma mecburiyeti ortaya çıkmaktadır. Bu kapsamda kıt’a hizmetinin sınıf ve rütbelere göre değişkenlik göstermesi personel arasında eşitsizlik yaratmaktadır.Örneğin askerî okullarda öğrenci amirliği veya sınıf amirliği gibi görevleri yapan personelin bu görevi, kurumda çalıştığı halde kıt’a görevi sayılırken, tümen karargâhında çalışan ve tatbikat dahil olmak üzere her türlü faaliyete katılan karargâh subayı, kıt’a görevi yapmış kabul edilmemektedir.

Yasal olarak zorunlu olan sekiz yıllık kıt’a hizmetini yüzbaşı rütbesine kadar tamamlayan ve başarılı olduğu için bu rütbede karargâha atanan personel, yüzbaşı rütbesinde 1/3 oranında kıt’a hizmeti olmamasından dolayı üstün başarı nedeni ile terfiden yararlanamamaktadır.

İdare; kendini yetiştirmiş, başarılı ve eğitilmiş personelini kendi yetkisini kullanarak kıt’aların dışında görevlendirmekte, ancak üstün başarı nedeni ile terfide kıt’a hizmeti şartı aranmaktadır. Bu uygulamaların birbiri ile çeliştiği ve başarılı personelin aleyhine sonuçlar doğurduğu değerlendirilmektedir. Bu sebeplerle sekiz yıllık kıt’a hizmeti zorunluluğunun mevcut haliyle muhafaza edilmesi, bunun yanında üstün başarı nedeniyle terfide kıt’a hizmeti şartı aranmasının ise kaldırılması gerektiği mütalâa edilmektedir.

Tasarı bu amaçla hazırlanmıştır.

 

MADDEGEREKÇELERİ

Madde 1.- Sekiz yıllık kıt’a hizmetini tamamlayarak karargâh görevine atanan ve başarılı olduğu için bu rütbede üstün başarı kıdemi verilmesi düşünülen muharip sınıf yüzbaşılar ile kurmay yüzbaşılardan, rütbe bekleme süresinin 1/3’ü kadar veya daha fazla kıt’a görevi yapmış olmak şartı aranmaktadır.

Madde ile; karargâh görevinde başarılı olan muharip sınıf üsteğmen ve yüzbaşılar ile kurmay yüzbaşılara üstünbaşarı kıdemi verilebilmesi için, bulundukları rütbede, rütbe bekleme süresinin 1/3 oranında ayrıca kıt’a hizmeti şartı aranmaması öngörülmektedir.

Madde 2.- Karargâh görevine atanan ve başarılı olduğu için bu rütbede üstün başarı kıdemi verilmesi düşünülen muharip sınıf üstçavuşlardan kıdemli çavuş ve üstçavuş, kıdemli üstçavuşlardan üstçavuş ve kıdemli üstçavuş rütbelerinde rütbe bekleme süresinin 1/3’ü kadar veya daha fazla kıt’a görevi yapmış olmak şartı aranmaktadır.

Madde ile; karargâh görevinde başarılı olan muharip sınıf üstçavuşlardan kıdemli çavuş ve üstçavuş, kıdemli üstçavuşlardan üstçavuş ve kıdemli üstçavuşlara üstün başarı kıdemi verilebilmesi için bulundukları rütbede, rütbe bekleme süresinin 1/3 oranında ayrıca kıt’a hizmeti şartı aranmaması öngörülmektedir.

Madde 3.- Yürürlük maddesidir.

Madde 4.- Yürütme maddesidir.

 

 

 

TÜRK SİLÂHLI KUVVETLERİ PERSONEL KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK

YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI

 

MADDE 1.- 27.7.1967 tarihli ve 926 sayılı Türk Silahlı Kuvvetleri Personel Kanununun 29.9.1988 tarihli ve 3475 sayılı Kanun ile değişik 38 inci maddesinin ikinci fıkrasının 28.6.2001 tarihli ve 4699 sayılı Kanunla değişik (c) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“c) Üstün başarılı üsteğmen, yüzbaşı ve binbaşıların terfi esasları: Üsteğmen, yüzbaşı ve binbaşıların bu rütbelerine ait bekleme sürelerinin bitiminden bir yıl önce bu rütbelere ait her yılki sicil notu, sicil tam notunun yüzde doksanbeş ve daha yukarısı ve sicil notu ortalaması da sicil tam notunun yüzde doksan ve daha yukarısı olanlardan; bu rütbelerde en az iki ayrı birinci veya ikinci sicil üstünden sicil notu alanlar veya rütbe bekleme süresinin bitiminden bir yıl önce alacak olanlar, sicil notu ortalaması en üstün olandan başlanarak rütbelerine göre kendi sınıfları içerisinde ayrı ayrı sıralanırlar. Bu şekilde sıralanan subaylardan, sicil notu ortalaması en üstün olanlardan başlanmak suretiyle kuvvet komutanı, Jandarma Genel Komutanı veya Sahil Güvenlik Komutanı tarafından uygun görülenler, kendi sınıf mevcudunun, muharip sınıflar için yüzde sekizi, yardımcı sınıflar için yüzde dördü oranında bir üst rütbeye yükseltilebilirler.”

MADDE2.- 926 sayılı Kanunun 29.9.1988 tarihli ve 3475 sayılı Kanun ile değişik 85 inci maddesinin ikinci fıkrasının 28.6.2001 tarihli ve 4699 sayılı Kanunla değişik (b) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“b) Üstün başarılı üstçavuş, kıdemli üstçavuş ve başçavuşların terfi esasları: Üstçavuş, kıdemli üstçavuş ve başçavuşların bu rütbelerine ait bekleme sürelerinin bitiminden bir yıl önce üstçavuşların kıdemli çavuşluk ve üstçavuşluk, kıdemli üstçavuşların üstçavuşluk ve kıdemli üstçavuşluk, başçavuşların ise başçavuşluk rütbesine ait her yılki sicil notu, sicil tam notunun yüzde doksanbeş ve daha yukarısı ve sicil notu ortalaması da sicil tam notunun yüzde doksan ve daha yukarısı olanlardan; bu rütbelerde en az iki ayrı birinci veya ikinci sicil  üstünden sicil notu alanlar veya rütbe bekleme süresinin bitiminden bir yıl önce alacak olanlar, sicil notu ortalaması en üstün olandan başlanarak rütbelerine göre kendi sınıfları içerisinde ayrı ayrı sıralanırlar. Bu şekilde sıralanan astsubaylardan, sicil notu ortalaması en üstün olanlardan başlanmak suretiyle kuvvet komutanı, Jandarma Genel Komutanı veya Sahil Güvenlik Komutanı tarafından uygun görülenler, kendi sınıf mevcudunun; muharip sınıflar için yüzde sekizi, yardımcı sınıflar için yüzde dördü oranında bir üst rütbeye yükseltilebilirler.”

MADDE3.- Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE4.- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

 

 

Abdullah Gül

 

 

 

 

Başbakan

 

 

 

 

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak.ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

 

 

A. Şener

M. A. Şahin

E. Yalçınbayır

 

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

 

M. Aydın

B. Atalay

A. Babacan

 

 

Devlet Bakanı

Adalet Bakanı

Millî Savunma Bakanı

 

 

K. Tüzmen

C. Çiçek

V. Gönül

 

 

İçişleri Bakanı

Dışişleri Bakanı

Maliye Bakanı

 

 

A. Aksu

Y. Yakış

K. Unakıtan

 

 

Millî Eğitim Bakanı

Bayındırlık ve İskân Bakanı

Sağlık Bakanı

 

 

E. Mumcu

Z. Ergezen

R. Akdağ

 

 

Ulaştırma Bakanı

Tarım ve Köyişleri Bakanı

Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı

 

 

B. Yıldırım

S. Güçlü

M. Başesgioğlu

 

 

Sanayi ve Ticaret Bakanı

En. ve Tab. Kay. Bakanı

Kültür Bakanı

 

 

A. Coşkun

M. H. Güler

H. Çelik

 

 

Turizm Bakanı

Orman Bakanı

Çevre Bakanı

 

 

G. Akşit

O. Pepe

İ. Sütlüoğlu

 

 

                               

                         T.C.

            Başbakanlık                28.1.2005

Kanunlar ve Kararlar

    Genel Müdürlüğü

                        Sayı: B.02.0.KKG.0.10/101-1027/439

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Millî Savunma Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 6.1.2005 tarihinde kararlaştırılan “Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanunu ile Türk Silâhlı Kuvvetleri İç Hizmet Kanununun Bazı Maddelerinde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.

Gereğini arz ederim.

                        Recep Tayyip Erdoğan

                                       Başbakan

 

GENEL GEREKÇE

Sahil Güvenlik Komutanlığının personel konusunda müstakil yapıya kavuşturulması maksadıyla hazırlanan 4902 sayılı Sahil Güvenlik Komutanlığı Kanunu, Türk Silâhlı Kuvvetleri İç Hizmet Kanunu ile Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun, 18.6.2003 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisinde kabul edilmiş ve 24.6.2003 tarihli ve 25148 sayılı Resmî Gazetede yayımlanarak yürürlüğe konulmuştur.

Tasarı ile; 4902 sayılı Kanun ile Sahil Güvenlik Komutanlığının personel yapısı bakımından müstakil yapıya kavuşması nedeniyle Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanunu ile Türk Silâhlı Kuvvetleri İç Hizmet Kanununun bazı maddelerinde değişiklik yapılarak, "Kuvvet Komutanlıkları ve Jandarma Genel Komutanlığı" ibaresi geçen hükümlere "Sahil Güvenlik Komutanlığı" ibaresinin eklenmesi amaçlanmıştır.

MADDE GEREKÇELERİ

Madde 1.- Madde ile; 926 sayılı Kanunun albaylardan tuğgeneral-tuğamiral olacakların yıl kontenjanlarının dağılımına ilişkin 49 uncu maddesinin (c) bendinin üçüncü paragrafında değişiklik yapılmak suretiyle Sahil Güvenlik Komutanlığı da hüküm kapsamına alınmaktadır.

Madde 2.- Madde ile;  926 sayılı Kanunun  kıdem ve kıdem sırasının  esaslarının  yer  aldığı 84 üncü maddesine "sahil güvenlik" ibaresi eklenmektedir.

Madde 3.- Madde ile; 926 sayılı Kanunun mazeret izinlerini düzenleyen 126 ncı maddesine "Sahil Güvenlik Komutanlığı" ibaresi eklenmektedir.

Madde 4.- Madde ile; 211 sayılı Kanunun yurt dışında tedavi süresini düzenleyen 68 inci maddesinin (c) fıkrasına "Sahil Güvenlik Komutanlığı" ibaresi eklenmektedir.

Madde 5.- Madde ile; 211 sayılı Kanunun dinlenme kamplarına ilişkin 105 inci maddesine "Sahil Güvenlik Komutanlığı" ibaresi eklenmektedir.

Madde 6.- Yürürlük maddesidir.

Madde 7.- Yürütme maddesidir.

 

TÜRK SİLÂHLI KUVVETLERİ PERSONEL KANUNU İLE TÜRK SİLÂHLI KUVVETLERİ İÇ HİZMET KANUNUNUN BAZI MADDELERİNDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI

Madde 1.- 27.7.1967 tarihli ve 926 sayılı Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununun 49 uncu maddesinin birinci fıkrasının (c) bendinin üçüncü paragrafı aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

"Düzenlenen bu miktarlara göre terfi sırasına giren albaylardan tuğgeneral-tuğamiral olacakların yıl kontenjanının kara, deniz ve hava kuvvetlerindeki sınıflara ve Jandarma Genel Komutanlığı ile Sahil Güvenlik Komutanlığındaki dağılımı, kadro ve hizmet gerekleri esas alınarak Genelkurmay Başkanının teklifi üzerine Yüksek Askerî Şûraca tespit edilir."

Madde 2.- 926 sayılı Kanunun 84 üncü maddesinin birinci fıkrasının (f) bendinin (3) numaralı alt bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

"3) Bütün şartları aynı ise, mensup olduğu kuvvete göre sıra ile; kara, deniz, hava, jandarma, sahil güvenlik,"

Madde 3.- 926 sayılı Kanunun 126 ncı maddesinin birinci fıkrasının (d) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

"d) Türk Silâhlı Kuvvetlerinde gerekli uzmanlık dallarında ve ihtiyaç duyulan branşlarda yurt içinde öğrenim için, general ve amirallere; Genelkurmay Başkanlığınca, bu Kanun kapsamına giren diğer personelden; Genelkurmay Başkanlığına bağlı olanlara Genelkurmay Başkanlığınca, Millî Savunma Bakanlığına bağlı olanlara Millî Savunma Bakanlığınca, kuvvet komutanlıkları, Jandarma Genel Komutanlığı ile Sahil Güvenlik Komutanlığına bağlı olanlara ise kuvvet komutanlıkları, Jandarma Genel Komutanlığı veya Sahil Güvenlik Komutanlığınca, özlük hakları saklı kalmak şartıyla, öğrenim süresi kadar izin verilebilir."

Madde 4.- 4.1.1961 tarihli ve 211 sayılı Türk Silâhlı Kuvvetleri İç Hizmet Kanununun 68 inci maddesinin (c) fıkrasının ikinci paragrafı aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

"Tedavi süresi altı ayı geçtiği takdirde ilgili yabancı sağlık kurumundan alınan ve tedavinin devamı zaruretini gösteren rapor, dış temsilciliklerce Millî Savunma Bakanlığı, Jandarma Genel Komutanlığı veya Sahil Güvenlik Komutanlığına gönderilir. Müteakip altı ayda bir, aynı işlem tekrarlanır."

Madde 5.- 211 sayılı Kanunun 105 inci maddesinin (b) fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

"b) Bu kampların ne zaman ve nerede açılacağı ve devam süresi; Millî Savunma Bakanlığı, Jandarma Genel Komutanlığı veya Sahil Güvenlik Komutanlığınca belirlenir."

MADDE 6.- Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 7.- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

 

 

Recep Tayyip Erdoğan

 

 

 

Başbakan

 

 

 

Dışişleri Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

 

A. Gül

A. Şener

M. A. Şahin

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

B. Atalay

A. Babacan

M. Aydın

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Adalet Bakanı

 

G. Akşit

K. Tüzmen

C. Çiçek

 

Millî Savunma Bakanı

İçişleri Bakanı

Maliye Bakanı

 

M. V. Gönül

A. Aksu

K. Unakıtan

 

Millî Eğitim Bakanı

Bayındırlık ve İskân Bakanı

Sağlık Bakanı

 

H. Çelik

Z. Ergezen

R. Akdağ

 

Ulaştırma Bakanı

Tarım ve Köyişleri Bakanı

Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı

 

B. Yıldırım

S. Güçlü

M. Başesgioğlu

 

Sanayi ve Ticaret Bakanı

En. ve Tab. Kay. Bakanı

Kültür ve Turizm Bakanı

 

A. Coşkun

M. H. Güler

E. Mumcu

 

 

Çevre ve Orman Bakanı

 

 

 

O. Pepe

 

 

 

 

Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal İşler Komisyonu Raporu

 

Türkiye Büyük Millet Meclisi

Sağlık, Aile, Çalışma ve

Sosyal İşler Komisyonu

Esas No.: 1/1002     18.4.2005

Karar No.: 20

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Millî Savunma Bakanlığınca hazırlanarak Bakanlar Kurulunca 25.3.2005 tarihinde Başkanlığınıza sunulan “Türk Silâhlı Kuvvetleri İç Hizmet Kanunu, Gülhane Askerî Tıp Akademisi Kanunu ve Millî Savunma Bakanlığı ile Kara, Deniz ve Hava Kuvvetleri Komutanlıklarına Bağlı Kurumlarda Döner Sermaye Teşkili ve İşletilmesine İlişkin Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı”, Başkanlığınızca 4.4.2005 tarihinde esas komisyon olarak Millî Savunma Komisyonuna, tali komisyon olarak Komisyonumuza havale edilmiş ve Komisyonumuz 14.4.2005 tarihli onyedinci toplantısında Millî Savunma, İçişleri, Adalet, Maliye, Sağlık, Çalışma ve Sosyal Güvenlik bakanlıkları temsilcilerinin katılımıyla Tasarıyı inceleyip görüşmüştür.

Tasarı ile muvazzaf ve emekli Türk Silâhlı Kuvvetleri personelinin çalışan veya emekli eşleri ile anne ve babalarının kendi kurumlarının veya sosyal güvenlik kuruluşlarının sağlık karneleriyle, Türk Silâhlı Kuvvetlerinden emekli olduktan sonra emeklilik hakkı tanınan başka bir kurumda görev alan personelin askerî kimlik kartı ve bağlı oldukları kurumların sağlık karneleriyle, Türk Silâhlı Kuvvetleri kadrolarında görevli ve 657 sayılı Kanuna tâbi Devlet memurlarının bakmakla yükümlü oldukları ve hiçbir sağlık kurumundan faydalanmayan malûl ve muhtaç erkek ve kız kardeşlerinin Türk Silâhlı Kuvvetleri Sağlık hizmetlerinden istifade etmeleri amaçlanmakta ve döner sermaye teşkil edilmiş askerî hastanelerin, boş yatak olması koşulu ile mevcut yatak miktarının yüzde onunu geçmemek üzere her yıl Genelkurmay Başkanlığınca belirlenecek oran veya miktarda sivil hasta kabul etmeleri öngörülmektedir.

Tasarının tümü üzerinde yapılan görüşmelerde Sayın Millî Savunma Bakanı; Tasarı ile askerî hastanelerin boş yatak kapasitelerinin yüzde onunun sivil vatandaşlarımızın hizmetine açılacağı,, her yıl ortalama 400.000 vatandaşımızın askerî hastane imkânlarından faydalanacağı, yüzde on oranının bugün için şartlar zorlanarak tespit edilmiş bir oran olduğu, ileride imkân ve şartlar geliştiğinde bu oranın yükseltilmesinin de mümkün olacağı hususlarında Komisyonumuza bilgi vermiştir.

Komisyon üyeleri yüzde on oranının ileriki yıllara göre artırılması gerekliliği üzerinde önemle durmuşlardır.

Tasarının tümü üzerinde yapılan görüşmelerden sonra maddelerine geçilmiştir. Tasarının 1 inci maddesi üzerinde iki adet önerge verilmiştir. Birinci önerge ile madde kapsamına uzman jandarmaların eklenmesi öngörülmüş, önerge kabul edilmiştir. İkinci önerge ile madde kapsamına uzman erbaşların alınması öngörülmüş, ancak hükümet uzman erbaşların kendi özel kanunlarının olduğu ve söz konusu 3269 sayılı Uzman Erbaş Kanununun 10 uncu maddesinde uzman erbaşların sağlık işlemleri hakkında 211 sayılı Kanunun uygulanacağının yer aldığı ve maddeye eklenmese de zaten yararlanacaklarını belirterek önergeye katılmamışlar ve önerge Komisyonumuzca kabul edilmemiş, bir sayın milletvekili bu hususa muhalefet etmiştir. 1 inci madde kabul edilen birinci önerge ve “mevzuatları” ibaresinin redaksiyonla “mevzuatı” olarak düzeltilmesi ile kabul edilmiştir.

Tasarının 2 nci maddesi birinci fıkrasında yararlanılırlar ibaresi “yararlanırlar”, “mevzuatları ibaresi “mevzuatı” olarak ve ikinci fıkrasında “mevzuatları” ibaresi “mevzuatı” olarak redakte edilerek kabul edilmiştir.

Tasarının 3, 4, 5 inci maddeleri ile yürürlük ve yürütmeyi düzenleyen 6 ve 7 nci maddeleri Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

Raporumuz, Millî Savunma Komisyonuna sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.

 

 

Başkan

Başkanvekili

Kâtip

 

Cevdet Erdöl

Nevzat Doğan

Mehmet Kılıç

 

Trabzon

Kocaeli

Konya

 

Üye

Üye

Üye

 

Ahmet Yaşar

Muzaffer R. Kurtulmuşoğlu

Bayram Meral

 

Aksaray

Ankara

Ankara

 

Üye

Üye

Üye

 

Remziye Öztoprak

Osman Akman

Turhan Çömez

 

Ankara

Antalya

Balıkesir

 

Üye

Üye

Üye

 

Şerif Birinç

Agah Kafkas

İzzet Çetin

 

Bursa

Çorum

Kocaeli

 

 

 

(Muhalifim,

 

 

 

muhalefet şerhi ektedir)

 

Üye

Üye

Üye

 

Hüseyin Tanrıverdi

Mahmut Duyan

Ali Arslan

 

Manisa

Mardin

Muğla

 

Üye

Üye

 

 

Medeni Yılmaz

Alim Tunç

 

 

Muş

Uşak

 

 

 

 

MUHALEFET ŞERHİ

 

926 sayılı Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununun 1. maddesi Subay, Astsubay ile Harb okulları, Fakülteler, Yüksekokullar ve Astsubay okullarında öğrenim yapan asker öğrencileri kapsadığını ve “Türk Silâhlı Kuvvetlerinde görevli diğer asker ve sivil kişiler kendi özel kanunlarına tâbidir” hükmünü içermekte ise de, 18.3.1986 tarihinde kabul edilen 3269 sayılı Uzman Erbaş Kanununa göre Türk Silâhlı Kuvvetlerinde çalıştırılan Uzman Erbaşlar ile sözleşmeli Subay ve sözleşmeli Astsubaylar da özel kanunları olsa da Türk Silâhlı Kuvvetlerinin birer personelidirler.

Tasarı ile 211 sayılı Türk Silâhlı Kuvvetleri İç Hizmet Kanununun 69. maddesine bir “d” bendi, 70. maddesine de yeni bir fıkra eklenmektedir.

Söz konusu maddelere baktığımızda maddelerin içeriği Subay, Askerî Memur ve Astsubaylar ve onların bakmakla yükümlü oldukları aile fertlerini kapsamakta, ancak; bu kanun tasarısı ile Uzman Jandarma sınıfı eklenmektedir.

Özel Kanunları olsa da sözleşmeli Subay, sözleşmeli Astsubay ve Uzman Erbaşlar da Türk Silâhlı Kuvvetlerinin birer personelidir ve Türk Silâhlı Kuvvetleri bünyesinde görev yapmaktadırlar.

Ayrıca üyesi olmaya çalıştığımız AB müktesabatına göre her türlü ayrımcılığın kalkması zorunlu iken söz konusu sözleşmeli Subay, sözleşmeli Astsubay ve Uzman Erbaşlar ile bakmakla yükümlü oldukları aile fertlerinin bu yasa kapsamına alınmaması somut ayrımcılık içerdiği gibi, AB müktesabatıyla da çelişmektedir.

Tasarı ile kısıtlı da olsa Askerî Hastanelerden sivillerin bile yararlandırılması düzenlenirken sözleşmeli Subay, sözleşmeli Astsubay ve Uzman Erbaşların bu haktan mahrum bırakılması kabul edilemez.

        İzzet Çetin

            Kocaeli

 

 

SAĞLIK, AİLE, ÇALIŞMA VE SOSYAL İŞLER KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN

 

TÜRK SİLÂHLI KUVVETLERİ İÇ HİZMET KANUNU, GÜLHANE ASKERÎ TIP AKADEMİSİ KANUNU VE MİLLÎ SAVUNMA BAKANLIĞI İLE KARA, DENİZ VE HAVA KUVVETLERİ KOMUTANLIKLARINA BAĞLI KURUMLARDA DÖNER SERMAYE TEŞKİLİ VE İŞLETİLMESİNE İLİŞKİN KANUNDA DEĞİŞİKLİK

YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI

 

MADDE 1.- 4.1.1961 tarihli ve 211 sayılı Türk Silâhlı Kuvvetleri İç Hizmet Kanununun 69 uncu maddesine aşağıdaki (d) bendi eklenmiştir.

d) Subay, askerî memur, astsubay ve uzman jandarmaların çalışan veya emekli olup da mensubu oldukları kamu kurum ve kuruluşlarının veya sosyal güvenlik kurumlarının sağlık hizmetlerinden istifade eden eşleri ile anne ve babaları, askerî kimlik kartı ve sahip oldukları sağlık karneleri ile askerî sağlık kurum ve kuruluşlarından da yararlanırlar. Bunların muayene ve tedavi giderleri çalıştıkları kamu kurum ve kuruluşları ya da bağlı oldukları sosyal güvenlik kurumları tarafından ve kendi mevzuatı çerçevesinde ödenir.

MADDE 2.- 211 sayılı Kanunun 70 inci maddesinin dördüncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve maddeye aşağıdaki fıkra eklemiştir.

Subay, askerî memur, astsubay ve uzman jandarma emeklilerinin 69 uncu madde kapsamındaki büyük ebeveynleri ile erkek ve kız kardeşleri, evlat edinen ve evlatlıkları ile üvey çocuklarının muayene ve tedavileri sadece askerî sağlık kurum ve kuruluşlarında bu Kanun hükümlerine göre yapılır. Bunlara ait askerî sağlık kurum ve kuruluşlarındaki tedavi giderleri Millî Savunma Bakanlığı, Jandarma Genel Komutanlığı veya Sahil Güvenlik Komutanlığı bütçelerinden ödenir. Birinci fıkrada belirlenenlerden çalışan veya emekli olupta diğer sosyal güvenlik kurumlarının sağlık hizmetlerinden istifade eden eşleri ile ana ve babaları, askerî kimlik kartı ve sahip oldukları sağlık karneleri ile askerî sağlık kurum ve kuruluşlarından da yararlanırlar. Bunların muayene ve tedavi giderleri çalıştıkları kamu kurum ve kuruluşları ya da bağlı oldukları sosyal güvenlik kurumları tarafından ve kendi mevzuatı çerçevesinde ödenir.

Türk Silâhlı Kuvvetlerinden emekli olduktan sonra emeklilik hakkı tanınan başka bir kamu kurum ve kuruluşunda çalışan emekli personelin bakmakla yükümlü olduğu aile fertleri, çalışmakta oldukları kamu kurum ve kuruluşunun sağlık karneleri ve askerî kimlik kartları ile askerî sağlık kurum ve kuruluşlarından da yararlanırlar. Bunların muayene ve tedavi giderleri çalıştıkları kurumlar tarafından, çalıştıkları kurumlarca ödenmesinin mümkün olmadığı hallerde ise, bu çalışmaları sebebiyle ilişkilendirilmiş oldukları sosyal güvenlik kurumu tarafından ve kendi mevzuatı çerçevesinde ödenir.

MADDE 3.- Tasarının 3 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 4.- Tasarının 4 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 5.- Tasarının 5 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 6.- Tasarının 6 ncı maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 7.- Tasarının 7 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

 

Millî Savunma Komisyonu Raporu

 

            Türkiye BüyükMillet Meclisi

Millî Savunma Komisyonu

Esas No: 1/1002, 1/351, 1/960,

  Karar No: 24

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Komisyonumuzun 26.4.2005 tarihli 16 ncı birleşiminde;

Komisyonumuzun görüşme gündemine alınmış olan tasarılardan 1/351, 1/960 ve 1/1002'nin aynı adı taşıyan kanunlarda değişiklik yapmaları nedeniyle bu tasarıların gerek Komisyonumuzdaki gerekse Genel Kuruldaki görüşmelerinin daha etkin ve verimli bir şekilde gerçekleşmesi amacıyla İçtüzüğümüzün 35 inci maddesine göre birleştirilerek görüşülmesini,

Bu görüşmelerde birleştirilmiş Tasarının adının "Türk Silahlı Kuvvetleri İç Hizmet Kanunu, Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanunu, Gülhane Askeri Tıp Akademisi Kanunu ve Millî Savunma Bakanlığı ile Kara, Deniz ve Hava Kuvvetleri Komutanlıklarına Bağlı Kurumlarda Döner Sermaye Teşkili ve İşletilmesine İlişkin Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı" şeklinde olmasını,

Birleştirilen tasarıların tüm maddelerini ve Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal İşler  Komisyonu tarafından 1/1002 esas numaralı Tasarıda yapılan değişiklikleri de içeren ve ekinde bulunan sistematik olarak hazırlanmış olan metin üzerinden Komisyon görüşmelerinin yapılmasını,

Öngören önerge Komisyonumuzca kabul edilerek tasarıların görüşmelerine geçilmiştir.

Tasarıların birleştirilmesi sonucu ortaya çıkan metinde yer alan maddelerin birleştirilen Tasarılardaki yerini açıklaması bakımından aşağıdaki tabloya yer verilmiştir.

 

METNİN MADDELERİNİN BİRLEŞTİRİLMİŞ TASARILARDAKİ YERİNİ

GÖSTERİR TABLO

 

Metin                                Maddenin Birleştirilen Tasarılardaki Yeri

Madde   1                                1/960- 4. Madde

Madde   2                                1/1002- 1. Madde  (Sağlık Komisyonu Metni)

Madde   3                                1/1002- 2. Madde  (Sağlık Komisyonu Metni)

Madde   4                                1/960- 5. Madde

Madde   5                                1/1002- 3. Madde

Madde   6                                1/351- 1. Madde

Madde   7                                1/960- 1. Madde

Madde   8                                1/960- 2. Madde

Madde   9                                1/351- 2. Madde

Madde 10                                1/960- 3. Madde

Madde 11                                1/1002- 4. Madde

Madde 12                                1/1002- 5. Madde

Madde 13                                Yürürlük Maddesi (Ortak madde)

Madde 14                                Yürütme Maddesi (Ortak madde)

Görüşmelere, Hükümeti temsilen Millî Savunma Bakanı Vecdi Gönül, Genelkurmay Başkanlığı, Millî Savunma, Maliye, Sağlık bakanlıkları ile Emekli Sandığı Genel Müdürlüğü ve  SSK Başkanlığı temsilcileri katılmışlardır.

Metin üzerine yapılan görüşmelerde Millî Savunma Bakanı tarafından aşağıdaki açıklamalara yer verilmiştir:

"Huzurlarınıza getirdiğimiz ve komisyonunuzca irtibatı nedeniyle birleştirilen tasarılardan ilki, Döner Sermaye teşkil edilmiş Askeri Hastanelerin etkin ve verimli bir biçimde kullanılmasını sağlamak gayesi ile, boş yatak miktarının %10'unu geçmemek üzere, Genelkurmay Başkanlığınca belirlenecek oran veya miktarda sivil hasta kabulünü öngörmektedir

Milletimizin göz bebeği olan Türk Silahlı Kuvvetlerimizin halkımızla birlik, beraberlik ve kaynaşmasının nişanesi olarak Gülhane Askeri Tıp Akademisi Hastanesi 1983 yılından bu yana boş yatak sayısının %5'i nispetinde sivil hasta kabul etmekte, ayakta poliklinik muayenesine müracaat eden sivil hasta miktarı %7'yi bulmakta, böylece muayene edilen sivil hasta sayısı 2004 yılı itibarı ile 100.000'i aşmaktadır. Uygulamadan  başarılı sonuç alınması nedeniyle Türk Silahlı Kuvvetlerinin döner sermaye teşkil edilmiş 36 askeri hastanesinin tüm imkanlar zorlanarak boş yatak kapasitesinin %10'u nispetinde halkımızın, sivil vatandaşlarımızın hizmetine açılması gayesi ile bu Tasarı hazırlanmıştır. Tasarı kanunlaştığında, her yıl ortalama 400.000 vatandaşımız askeri hastane imkanlarından faydalanabilecektir.

Tasarı yasalaştığında sivil vatandaşlarımız, bulundukları yerde Devlet ve üniversite hastanesi bulunmaması veya bulunup da yeterli tıbbi donanıma sahip olmaması halinde askeri hastanelerin imkanlarından kolayca yararlanabileceklerdir.

Ayrıca bu %10 oranı ve miktarı bugün için şartlar zorlanarak tespit edilmiş bir oran olup, ileride imkan ve şartlar geliştiğinde bu oranın yükseltilmesi de mümkün olabilecektir.

Öte yandan Tasarı ile muvazzaf veya emekli Türk Silahlı Kuvvetleri personelinin, başka kurumda çalışan  veya buralardan emekli olan (SSK veya BAĞ-KUR emeklisi) eşleri ile ana-babaları ve kardeşlerinin, kurumlarının sağlık karneleri ile askeri hastanelerden yararlanmaları imkanı getirilmektedir. Zira bu kişiler halen Gülhane Askeri Tıp Akademisi Hastanelerinin %5 sivil hasta kontenjanı dışında askeri sağlık kuruluşlarından yararlanamamaktadır. Tasarı ile bu adaletsizlik de giderilmektedir.

Ayrıca bu Tasarı ile birleştirilen ikinci Tasarı ile Silahlı Kuvvetlerimizin başarılı personelini ödüllendirmeye yönelik olan üstün başarı kıdeminde, mevcut yasada aranmakta olan 1/3 oranındaki kıt'a hizmetinin kaldırılması öngörülmektedir. Bununla kıt'a görev yeri bulunmayan bilgisayar, maliye ve benzeri konularda uzman subay ve astsubayların bu kıdemden yararlanması sağlanmaktadır.

Diğer taraftan yine bu Tasarı ile birleştirilen üçüncü Tasarı ile Sahil Güvenlik Komutanlığının personel yapısı bakımından müstakil bir yapıya kavuşması nedeniyle Türk Silahlı Kuvvetleri İç Hizmet Kanunu ile Türk Silahlı Kuvvetleri Personel Kanununda "Kuvvet Komutanlıkları ve Jandarma Genel Komutanlığı" ibaresi geçen hükümlere "Sahil Güvenlik Komutanlığı" ibaresinin eklenmesi amaçlanmıştır."

Bu açıklamalar müteakibinde Birleşik Tasarının maddelerinin görüşülmesine geçilerek, tüm maddeleri Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

Maddeler üzerindeki görüşmeler sırasında;

Metnin çerçeve 2 ve 3 üncü maddesine yönelik; ikinci bir işte çalışılamaması yönündeki düzenlemelerle bu maddelerdeki düzenlemelerin çelişip çelişmediği yönündeki soru, Sayın Bakan tarafından tedavi imkanları ile çift maaş alınmasının farklı durumlar olduğu, tedavinin müktesep bir hak olduğu, oysa çift maaş alınmasının müktesep bir hak olmadığı şeklinde,

Metnin 12 nci maddesi ile ilgili olarak, askeri hastanelerde siviller için öngörülen oranın her hastane için farklı belirlenmesi, diğer sivil bazı sağlık kurumları ile ortaklaşa belirlenip belirlenemeyeceği yönündeki soruları; Sayın Bakan, maddeyle yapılan düzenlemenin döner sermayesi olan hastaneler için öngörüldüğünü, % 10'luk kontenjanın uzun çalışmalar sonrası belirlendiğini, burada tüm söz sahibinin Genelkurmay Başkanlığına ait olduğunu, zira sorumluluğun da Genelkurmay Başkanlığında  bulunduğunu belirterek cevaplandırmışlardır.

Komisyonca verilen yetki dahilinde gerekli redaksiyonel düzenlemeler de yapılarak Komisyon Başkanlığınca metin düzenlenmiştir.

 

Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygıyla arz olunur.

 

 

Başkanvekili

Sözcü

Kâtip

 

Yüksel Çavuşoğlu

Ziyaeddin Yağcı

Mehmet Asım Kulak

 

Karaman

Adana

Bartın

 

Üye

Üye

Üye

 

Zekeriya Akıncı

İsmail Değerli

Ensar Öğüt

 

Ankara

Ankara

Ardahan

 

Üye

Üye

Üye

 

Mehmet Fehmi Uyanık

İnci Özdemir

Hasan Bilir

 

Diyarbakır

İstanbul

Karabük

 

Üye

Üye

Üye

 

Vahit Erdem

Murat Yılmazer

SüleymanTurgut

 

Kırıkkale

Kırıkkale

Manisa

 

Üye

Üye

 

 

İsmail Bilen

İbrahim Hakkı Birlik

 

 

Manisa

Şırnak

 

 

 

 

 

 

HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN

 

TÜRK SİLÂHLI KUVVETLERİ İÇ HİZMET KANUNU, GÜLHANE ASKERÎ TIP AKADEMİSİ KANUNU VE MİLLÎ SAVUNMA BAKANLIĞI İLE KARA, DENİZ VE HAVA KUVVETLERİ KOMUTANLIKLARINA BAĞLI KURUMLARDA DÖNER SERMAYE TEŞKİLİ VE İŞLETİLMESİNE İLİŞKİN KANUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUNTASARISI

 

 

MADDE 1.- 4.1.1961 tarihli ve 211 sayılı Türk Silâhlı Kuvvetleri İç Hizmet Kanununun 69 uncu maddesine aşağıdaki (d) bendi eklenmiştir.

"d) Subay, askerî memur ve astsubayların, çalışan veya emekli olup da mensubu oldukları kamu kurum ve kuruluşlarının veya sosyal güvenlik kurumlarının sağlık hizmetlerinden istifade eden eşleri ile anne ve babaları, askerî kimlik kartı ve sahip oldukları sağlık karneleri ile askerî sağlık kurum ve kuruluşlarından da yararlanırlar. Bunların muayene ve tedavi giderleri çalıştıkları kamu kurum ve kuruluşları ya da bağlı oldukları sosyal güvenlik kurumları tarafından ve kendi mevzuatları çerçevesinde ödenir."

MADDE 2.- 211 sayılı Kanunun 70 inci maddesinin dördüncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve maddeye aşağıdaki fıkra eklemiştir.

"Subay, askerî memur, astsubay ve uzman jandarma emeklilerinin 69 uncu madde kapsamındaki büyük ebeveynleri ile erkek ve kız kardeşleri, evlat edinen ve evlatlıkları ile üvey çocuklarının muayene ve tedavileri sadece askerî sağlık kurum ve kuruluşlarında bu Kanun hükümlerine göre yapılır. Bunlara ait askerî sağlık kurum ve kuruluşlarındaki tedavi giderleri Millî Savunma Bakanlığı, Jandarma Genel Komutanlığı veya Sahil Güvenlik Komutanlığı bütçelerinden ödenir. Birinci fıkrada belirlenenlerden çalışan veya emekli olup da diğer sosyal güvenlik kurumlarının sağlık hizmetlerinden istifade eden eşleri ile ana ve babaları, askerî kimlik kartı ve sahip oldukları sağlık karneleri ile askerî sağlık kurum ve kuruluşlarından da yararlanırlar. Bunların muayene ve tedavi giderleri çalıştıkları kamu kurum ve kuruluşları ya da bağlı oldukları sosyal güvenlik kurumları tarafından ve kendi mevzuatları çerçevesinde ödenir."

"Türk Silâhlı Kuvvetlerinden emekli olduktan sonra emeklilik hakkı tanınan başka bir kamu kurum ve kuruluşunda çalışan emekli personelin bakmakla yükümlü olduğu aile fertleri, çalışmakta oldukları kamu kurum ve kuruluşunun sağlık karneleri ve askerî kimlik kartları ile askerî sağlık kurum ve kuruluşlarından da yararlanırlar. Bunların muayene ve tedavi giderleri çalıştıkları kurumlar tarafından, çalıştıkları kurumlarca ödenmesinin mümkün olmadığı hallerde ise, bu çalışmaları sebebiyle ilişkilendirilmiş oldukları sosyal güvenlik kurumu tarafından ve kendi mevzuatları çerçevesinde ödenir."

 

MADDE 3.- 211 sayılı Kanunun 116 ncı maddesinin birinci fıkrasının (c) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

"c) Hastalık ve vefat hâllerinde Devlet memurları hakkında 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu hükümleri uygulanır. Bununla birlikte, Devlet memurları ve bakmakla yükümlü olduğu aile fertleri; bunlardan harp ve vazife malûlü olanlar ile bakmakla yükümlü bulundukları aile fertleri; harp ve vazife malûllüğünü gerektiren nedenlerden dolayı vefat edenlerden aylığa müstahak dul ve yetimleri; bu Kanunun 66 ncı maddesinin (a) ve (b) fıkraları ile 67 nci maddesi ve 69 uncu maddesinin (d) bendi hükümlerinden de aynen istifade ederler. Bu maddenin tatbikatında aile fertleri tabiri içinde gösterilen eş, usul, füru, erkek ve kız kardeşler, evlat edinen ve evlatlıklar ile üvey çocuklardır."

MADDE 4.- 17.11.1983 tarihli ve 2955 sayılı Gülhane Askerî Tıp Akademisi Kanununun 47 nci maddesinin ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

"211 sayılı Türk Silâhlı Kuvvetleri İç Hizmet Kanununun 69 uncu maddesinin (d) bendi ile 70 inci maddesi kapsamındaki hak sahiplerinin muayene ve tedavi giderlerinin sosyal güvenlik kurumlarınca veya ilgili kurum ve kuruluşlarca karşılanacağı belirtilen hak sahiplerine ilişkin ödenecek karşılıklar, yapılacak bağış, yardım ve vasiyetler ile muayene ve tedavi edilecek sivil kişilerden yönetmelikte belirtilen esaslara göre alınacak ücretler döner sermayeye gelir kaydedilir."

MADDE 5.- 10.6.1985 tarihli ve 3225 sayılı Millî Savunma Bakanlığı ile Kara, Deniz ve Hava Kuvvetleri Komutanlıklarına Bağlı Kurumlarda Döner Sermaye Teşkili ve İşletilmesine İlişkin Kanunun ek 1 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

"Ek Madde 1.- 211 sayılı Türk Silâhlı Kuvvetleri İç Hizmet Kanununun 69 uncu maddesinin (d) bendi ile 70 inci maddesi kapsamındaki hak sahipleri ve boş yatak olması koşulu ile mevcut yatak miktarının yüzde onunu geçmemek üzere her yıl Genelkurmay Başkanlığı tarafından belirlenecek oran veya miktarda sivil hastalar, döner sermaye teşkil edilmiş askerî hastanelerde muayene ve tedavi olabilirler.

Hastaların, döner sermaye teşkil edilmiş askerî hastanelerde yapılan muayene ve tedavilerine ait giderlerin karşılığı, askerî hastane döner sermayelerine ödenir.

Kurumları tarafından askerî hastanelere sevk edilen hastaların muayene ve tedavi ücretleri ise, muayene ve tedavi giderlerine ilişkin belgelere dayanılarak, askerî hastanelerin döner sermayelerine kurumlarınca ödenir."

MADDE 6.- Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 7.- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

 

 

MİLLİ SAVUNMA KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN

 

TÜRK SİLÂHLI KUVVETLERİ İÇ HİZMET KANUNU, TÜRK SİLÂHLI KUVVETLERİ PERSONEL KANUNU, GÜLHANE ASKERÎ TIP AKADEMİSİ KANUNU VE MİLLÎ SAVUNMA BAKANLIĞI İLE KARA, DENİZ VE HAVA KUVVETLERİ KOMUTANLIKLARINA BAĞLI KURUMLARDA DÖNER SERMAYE TEŞKİLİ VE İŞLETİLMESİNE İLİŞKİN KANUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI

 

MADDE 1.- 4.1.1961 tarihli ve 211 sayılı Türk Silâhlı Kuvvetleri İç Hizmet Kanununun 68 inci maddesinin (c) fıkrasının ikinci paragrafı aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

"Tedavi süresi altı ayı geçtiği takdirde ilgili yabancı sağlık kurumundan alınan ve tedavinin devamı zaruretini gösteren rapor, dış temsilciliklere Millî Savunma Bakanlığı, Jandarma Genel Komutanlığı veya Sahil Güvenlik Komutanlığına gönderilir. Müteakip altı ayda bir, aynı işlem  tekrarlanır.

MADDE 2.- 211 sayılı  Kanunun 69 uncu maddesine aşağıdaki (d) bendi eklenmiştir.

"d) Subay, askerî memur, astsubay ve uzman jandarmaların çalışan veya emekli olup da mensubu oldukları kamu kurum ve kuruluşlarının veya sosyal güvenlik kurumlarının sağlık hizmetlerinden istifade eden eşleri ile anne ve babaları, askerî kimlik kartı ve sahip oldukları sağlık karneleri ile askerî sağlık kurum ve kuruluşlarından da yararlanırlar. Bunların muayene ve tedavi giderleri çalıştıkları kamu kurum ve kuruluşları ya da bağlı oldukları sosyal güvenlik kurumları tarafından ve kendi mevzuatı çerçevesinde ödenir."

MADDE 3.- 211 sayılı Kanunun 70 inci maddesinin dördüncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve maddeye aşağıdaki fıkra eklenmiştir.

"Subay, askerî memur, astsubay ve uzman jandarma emeklilerinin 69 uncu madde kapsamındaki büyük ebeveynleri ile erkek ve kız kardeşleri, evlat edinen ve evlatlıkları ile üvey çocuklarının muayene ve tedavileri sadece askerî sağlık kurum ve kuruluşlarında bu Kanun hükümlerine göre yapılır. Bunlara ait askerî sağlık kurum ve kuruluşlarındaki tedavi giderleri Millî Savunma Bakanlığı, Jandarma Genel Komutanlığı veya Sahil Güvenlik Komutanlığı bütçelerinden ödenir. Birinci fıkrada belirlenenlerin çalışan veya emekli olup da diğer sosyal güvenlik kurumlarının sağlık hizmetlerinden istifade eden eşleri ile ana ve babaları, askerî kimlik kartı ve sahip oldukları sağlık karneleri ile askerî sağlık kurum ve kuruluşlarından da yararlanırlar. Bunların muayene ve tedavi giderleri çalıştıkları kamu kurum ve kuruluşları ya da bağlı oldukları sosyal güvenlik kurumları tarafından ve kendi mevzuatı çerçevesinde ödenir."

"Türk Silâhlı Kuvvetlerinden emekli olduktan sonra emeklilik hakkı tanınan başka bir kamu kurum ve kuruluşunda çalışan emekli personelin bakmakla yükümlü olduğu aile fertleri, çalışmakta oldukları kamu kurum ve kuruluşunun sağlık karneleri ve askerî kimlik kartları ile askerî sağlık kurum ve kuruluşlarından da yararlanırlar. Bunların muayene ve tedavi giderleri çalıştıkları kurumlar tarafından, çalıştıkları kurumlarca ödenmesinin mümkün olmadığı hallerde ise, bu çalışmaları sebebiyle ilişkilendirilmiş oldukları sosyal güvenlik kurumu tarafından ve kendi mevzuatı çerçevesinde ödenir."

MADDE 4.- 211 sayılı Kanunun 105 inci maddesinin  (b) fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

"Bu Kampların ne zaman ve nerede açılacağı ve devam süresi; Millî Savunma Bakanlığı, Jandarma Genel Komutanlığı veya Sahil Güvenlik Komutanlığınca belirlenir."

MADDE 5.- 211 sayılı Kanunun 116 ncı maddesinin birinci fıkrasının (c) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

"c) Hastalık ve vefat hâllerinde Devlet memurları hakkında 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu hükümleri uygulanır. Bununla birlikte, Devlet memurları ve bakmakla yükümlü olduğu aile fertleri; bunlardan harp ve vazife malûlü olanlar ile bakmakla yükümlü bulundukları aile fertleri; harp ve vazife malûllüğünü gerektiren nedenlerden dolayı vefat edenlerden aylığa müstahak dul ve yetimleri; bu Kanunun 66 ncı maddesinin (a) ve (b) fıkraları ile 67 nci maddesi ve 69 uncu maddesinin (d) bendi hükümlerinden de aynen istifade ederler. Bu maddenin tatbikatında aile fertleri tabiri içinde gösterilen eş, usul, füru, erkek ve kız kardeşler, evlat edinen ve evlatlıklar ile üvey çocuklardır."

MADDE 6.- 27.7.1967 tarihli ve 926 sayılı Türk Silahlı Kuvvetleri Personel Kanununun 38 inci maddesinin ikinci fıkrasının (c) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

"c) Üstün başarılı üsteğmen, yüzbaşı ve binbaşıların terfi esasları: Üsteğmen, yüzbaşı ve binbaşıların bu rütbelerine ait bekleme sürelerinin bitiminden bir yıl önce bu rütbelere ait her yılki sicil notu, sicil tam notunun yüzde doksanbeş ve daha yukarısı ve sicil notu ortalaması da sicil tam notunun yüzde doksan ve daha yukarısı olanlardan; bu rütbelerde en az iki ayrı birinci veya ikinci sicil üstünden sicil notu alanlar veya rütbe bekleme süresinin bitiminden bir yıl önce alacak olanlar, sicil notu ortalaması en üstün olandan başlanarak rütbelerine göre kendi sınıfları içerisinde ayrı ayrı sıralanırlar. Bu şekilde sıralanan subaylardan, sicil notu ortalaması en üstün olanlardan başlanmak suretiyle kuvvet komutanı, Jandarma Genel Komutanı veya Sahil Güvenlik Komutanı tarafından uygun görülenler, kendi sınıf mevcudunun, muharip sınıflar için yüzde sekizi, yardımcı sınıflar için yüzde dördü oranında bir üst rütbeye yükseltilebilirler.

MADDE 7.-  926 sayılı Kanunun 49 uncu  maddesinin birinci fıkrasının  (c) bendinin üçüncü paragrafı aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir. 

"Düzenlenen bu miktarlara göre terfi sırasına giren albaylardan tuğgeneral - tuğamiral olacakların yıl kontenjanının kara, deniz ve hava kuvvetlerindeki sınıflara ve Jandarma Genel Komutanlığı ile Sahil Güvenlik Komutanlığındaki dağılımı,  kadro ve hizmet gerekleri esas alınarak Genelkurmay Başkanının teklifi üzerine  Yüksek Askeri Şuraca tespit edilir."

MADDE 8.-  926 sayılı Kanunun 84 üncü  maddesinin birinci fıkrasının (f) bendinin (3) numaralı alt bendi  aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

" 3) Bütün şartlar aynı ise, mensup olduğu kuvvete göre sıra ile; kara, deniz, hava, jandarma, sahil güvenlik,"

MADDE 9.-  926 sayılı Kanunun 85 inci maddesinin ikinci fıkrasının (b) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

"b) Üstün başarılı üstçavuş, kıdemli üstçavuş ve başçavuşların terfi esasları: Üstçavuş, kıdemli üstçavuş ve başçavuşların bu rütbelerine ait bekleme sürelerinin bitiminden bir yıl önce üstçavuşların kıdemli çavuşluk ve üstçavuşluk, kıdemli üstçavuşların üstçavuşluk ve kıdemli üstçavuşluk, başçavuşların ise başçavuşluk rütbesine ait her yılki sicil notu, sicil tam notunun yüzde doksanbeş ve daha yukarısı ve sicil notu ortalaması da sicil tam notunun yüzde doksan ve daha yukarısı olanlardan; bu rütbelerde en az iki ayrı birinci veya ikinci sicil üstünden sicil notu alanlar veya rütbe bekleme süresinin bitiminden bir yıl önce alacak olanlar, sicil notu ortalaması en üstün olandan başlanarak rütbelerine göre kendi sınıfları içerisinde ayrı ayrı sıralanırlar.  Bu şekilde sıralanan astsubaylardan sicil notu ortalaması en üstün olanlardan başlanmak suretiyle kuvvet komutanı veya Jandarma Genel Komutanı veya Sahil Güvenlik Komutanı tarafından  uygun görülenler, kendi sınıf mevcudunun; muharip sınıflar için yüzde sekizi, yardımcı sınıflar için yüzde dördü oranında bir üst rütbeye yükseltilebilirler."

MADDE 10.- 926 sayılı Kanunun 126 ncı  maddesinin birinci fıkrasının (d) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

" d)Türk Silahlı Kuvvetlerinde gerekli uzmanlık dallarında ve ihtiyaç duyulan branşlarda yurt içinde öğrenim için, general ve amirallere; Genelkurmay Başkanlığınca, bu Kanun kapsamına giren diğer personelden; Genelkurmay Başkanlığına bağlı olanlara Genelkurmay Başkanlığınca, Millî Savunma Bakanlığına bağlı olanlara Millî Savunma Bakanlığınca, kuvvet komutanlıkları, Jandarma Genel Komutanlığı ile Sahil Güvenlik Komutanlığına bağlı olanlara ise kuvvet komutanlıkları,  Jandarma Genel Komutanlığı veya Sahil Güvenlik Komutanlığınca,  özlük hakları saklı kalmak şartıyla, öğrenim süresi kadar izin verilebilir."

MADDE 11.-17.11.1983 tarihli ve 2955 sayılı Gülhane Askerî Tıp Akademisi Kanununun 47 nci maddesinin ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

"211 sayılı Türk Silâhlı Kuvvetleri İç Hizmet Kanununun 69 uncu maddesinin (d) bendi ile 70 inci maddesi kapsamındaki hak sahiplerinin muayene ve tedavi giderlerinin sosyal güvenlik kurumlarınca veya ilgili kurum ve kuruluşlarca karşılanacağı belirtilen hak sahiplerine ilişkin ödenecek karşılıklar, yapılacak bağış, yardım ve vasiyetler ile muayene ve tedavi edilecek sivil kişilerden yönetmelikte belirtilen esaslara göre alınacak ücretler döner sermayeye gelir kaydedilir."

MADDE 12.- 10.6.1985 tarihli ve 3225 sayılı Millî Savunma Bakanlığı ile Kara, Deniz ve Hava Kuvvetleri Komutanlıklarına Bağlı Kurumlarda Döner Sermaye Teşkili ve İşletilmesine İlişkin Kanunun ek 1 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

"Ek Madde 1.- 211 sayılı Türk Silâhlı Kuvvetleri İç Hizmet Kanununun 69 uncu maddesinin (d) bendi ile 70 inci maddesi kapsamındaki hak sahipleri ve boş yatak olması koşulu ile mevcut yatak miktarının yüzde onunu geçmemek üzere her yıl Genelkurmay Başkanlığı tarafından belirlenecek oran veya miktarda sivil hastalar, döner sermaye teşkil edilmiş askerî hastanelerde muayene ve tedavi olabilirler.

Hastaların, döner sermaye teşkil edilmiş askerî hastanelerde yapılan muayene ve tedavilerine ait giderlerin karşılığı, askerî hastane döner sermayelerine ödenir.

Kurumları tarafından askerî hastanelere sevk edilen hastaların muayene ve tedavi ücretleri ise, muayene ve tedavi giderlerine ilişkin belgelere dayanılarak, askerî hastanelerin döner sermayelerine kurumlarınca ödenir."

MADDE 13.- Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 14.- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

 

 

Recep Tayyip Erdoğan

 

 

 

Başbakan

 

 

 

Dışişleri Bak. ve Başb. Yrd. V.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

 

K. Tüzmen

A. Şener

M. A. Şahin

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı V.

 

B. Atalay

A. Babacan

R. Akdağ

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Adalet Bakanı

 

G. Akşit

K. Tüzmen

C. Çiçek

 

Millî Savunma Bakanı

İçişleri Bakanı

Maliye Bakanı

 

M. V. Gönül

A. Aksu

K. Unakıtan

 

Millî Eğitim Bakanı

Bayındırlık ve İskân Bakanı

Sağlık Bakanı

 

H. Çelik

Z. Ergezen

R. Akdağ

 

Ulaştırma Bakanı

Tarım ve Köyişleri Bakanı

Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı

 

B. Yıldırım

S. Güçlü

M. Başesgioğlu

 

Sanayi ve Ticaret Bakanı V.

En. ve Tab. Kay. Bakanı

Kültür ve Turizm Bakanı V.

 

A. Aksu

M. H. Güler

B. Atalay

 

 

Çevre ve Orman Bakanı V.

 

 

 

M. H. Güler