T.B.M.M. (S. Sayısı: 848)
Emniyet Genel Müdürlüğüne Ait Araç, Gereç, Mal ve Malzemenin
Satış, Hibe, HEK ve Hurda Durum ve İşlemleri ile Hizmet Satışına Dair Kanunda
Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı ve İçişleri Komisyonu Raporu
(1/981)
Not: Tasarı, Başkanlıkça Plan ve Bütçe ile İçişleri
komisyonlarına havale edilmiştir.
T.C.
Başbakanlık
Kanunlar
ve Kararlar
Genel
Müdürlüğü 28.2.2005
Sayı :
B.02.0.KKG.0.10/101-1042/878
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
İçişleri Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı
Bakanlar Kurulunca 24.1.2005 tarihinde kararlaştırılan “Emniyet Genel
Müdürlüğüne Ait Araç, Gereç, Mal ve Malzemenin Satış, Hibe, HEK ve Hurda Durum ve
İşlemleri ile Hizmet Satışına Dair Kanunda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun
Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Recep Tayyip Erdoğan
Başbakan
GENEL GEREKÇE
4645 sayılı Emniyet Genel Müdürlüğüne Ait
Araç, Gereç, Mal ve Malzemenin Satış, Hibe, HEK ve Hurda Durum ve İşlemleri ile
Hizmet Satışına Dair Kanun, 24.4.2001 tarihinde Resmî Gazetede yayımlanarak
yürürlüğe girmiştir.
Kanunun amacında satışa sunulacak
malzemeler ikiye ayrılmış; silah, mühimmat, makine ve teçhizatın satışa
sunulabilmesi için standart dışı veya ihtiyaç fazlası olması şartı getirilmiş,
hurda veya HEK olarak ise sadece taşıtların satışına imkân sağlanmıştır.
Makine ve teçhizatın Kanunda tanımı
yapılarak role, telsiz, bilgisayar gibi haberleşme yazılım cihazları ile
kriminal laboratuvar malzemeleri ve bunların donanımlarını kapsadığı hüküm
altına alınmıştır. Bu malzemelerin satışı için de standart dışı ve ihtiyaç
fazlası olma şartı getirilmiştir. Bu malzemelerden hurda ve HEK durumuna düşenlerin
ise satışları mümkün görülmemektedir. Oysa Emniyet Genel Müdürlüğünde kullanlan
pek çok malzeme yukarıda belirtilen makine ve teçhizatın tanımı içerisine
girmediği gibi hurda durumunda bulunan taşıtlar hariç hiçbir malzemenin de
satışı bu Kanuna göre mümkün olamamaktadır.
Yapılan düzenleme ile Kanuna mal ve
malzeme tanımı ilave edilerek hurda, HEK, standart dışı veya ihtiyaç fazlası
durumunda bulunan makine ve teçhizat ile diğer mal ve malzemenin de satışına
imkân sağlanmıştır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1.- 4645 sayılı Kanunda satışa
sunulacak mal ve malzemeler iki bölüme ayrılmış; silah, mühimmat, makine ve
teçhizatın satışa sunulabilmesi için standart dışı veya ihtiyaç fazlası olma
şartı aranmıştır. Hurda veya HEK durumuna düşmüş makine, teçhizat, silah ve
mühimmat dahil diğer mal ve malzemenin satışına da imkân tanımak üzere anılan
Kanunun amaç maddesi yeniden düzenlenerek, hurda veya HEK durumunda bulunan
taşıt dışındaki diğer mal ve malzemeyi de kapsar hale getirilmiştir.
Madde 2.- Bu madde ile Emniyet Teşkilâtı
kuvvesinde bulunan ancak çeşitli nedenlerle hizmette kullanımları mümkün
olmayan, her türlü taşınırın elden çıkarılmasına olanak sağlanarak; hem
depolama ve bakım masraflarının azaltılması, hem de elde edilecek gelirle
teşkilâtın ihtiyacı olan araç gereç için bütçe yükünün hafifletilmesi
amaçlanmıştır. Bu kapsamda; Kanunda sadece taşıtlar için kullanılan “HEK” ve
“Hurda” kavramları, hurda haline gelmiş veya hizmette kullanımı mümkün olmayan
diğer malzemeyi de kapsayacak şekilde yeniden düzenlenmiş, “Makine ve teçhizat”
tanımı içerisinde yer almayan diğer malzemelerin de satışını sağlamak üzere
“Mal ve malzeme” terimi Kanuna ilave edilmiştir. Ayrıca Kanunda tanımlanmayan
ve uygulamada tereddütlere yol açan “İhtiyaç fazlası” kavramına açıklık getirilmiştir.
“Hizmet” kavramının tanımı da Teşkilâtın ana hizmetlerinin yürütülmesi
açısından zorunlu olmakla beraber, belirli dönemlerde atıl kalan kapasitenin
ülke ekonomisine kazandırılması amacıyla genişletilmiştir.
Madde 3.- 4645 sayılı Kanunun 3 üncü
maddesinde silah, mühimmat, makine ve teçhizat ile taşıtların standart dışı
durumları ile miadı ve ihtiyaç fazlalığının belirlenmesi için komisyon
kurulması hüküm altına alınmıştır. Madde ile teknik komisyonun yukarıda
sayılanlar dışında diğer mal ve malzemenin de standart dışı, ihtiyaç fazlası
olması yanında hurda ve HEK durumlarını da belirlemek üzere oluşturacağı
yönünde düzenlemeye gidilmiştir. Ayrıca, küçük illerde uzman bulma sıkıntısı
dikkate alınarak, komisyonda uzman olanların sayısı ikiye düşürülmüştür.
Elden çıkarılacak mal ve malzeme ifadesine
taşıt, silah, mühimmat, makine ve teçhizat ifadeleri ilave edilmiştir.
Komisyon teşkili ve kararlarının İçişleri
Bakanının onayı ile yürürlüğe gireceğini ifade eden hüküm, pratikte uygulama
güçlüğü ortaya çıkardığından bu görev ita amirlerine verilmiştir.
Madde 4.- 4645 sayılı Kanuna eklenen madde
ile; mülkiyeti Hazineye ait olup İçişleri Bakanlığı Emniyet Genel Müdürlüğüne
tahsisli taşınmazlardan gerekli görülenlerin, İçişleri Bakanlığı ile mutabık
kalınarak tahsislerin kaldırmaya ve 10.12.2003 tarihli ve 5018 sayılı Kamu Mali
Yönetimi ve Kontrol Kanununun 46 ncı maddesine bağlı olmaksızın satmaya Maliye
Bakanlığı yetkili kılınmaktadır.
Ayrıca, satış sonunda elde edilecek
bedellerin bütçeye gelir kaydedileceği, Emniyet Genel Müdürlüğünün ihtiyacı
olan bina ve tesislerin yapımı, onarımı ve donatımı ile asayiş, trafik ve
güvenlik hizmetleri için gerekli mal ve hizmet alımında kullanılmak üzere
Emniyet Genel Müdürlüğü bütçesine gerekli ödeneğin öngörüleceği düzenlenmektir.
Madde 5.- Yürürlük maddesidir.
Madde 6.- Yürütme maddesidir.
İçişleri
Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük
Millet Meclisi
İçişleri
Komisyonu
Esas No.:
1/981 24.3.2005
Karar
No.: 11
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
İçişleri Bakanlığınca hazırlanarak
Bakanlar Kurulunca, 28.2.2005 tarihinde Başkanlığınıza sunulan "Emniyet
Genel Müdürlüğüne Ait Araç, Gereç, Mal ve Malzemenin Satış, Hibe, HEK ve Hurda
Durum ve İşlemleri ile Hizmet Satışına Dair Kanunda Değişiklik Yapılması
Hakkında Kanun Tasarısı", Başkanlığınızca 4.3.2005 tarihinde esas komisyon
olarak Komisyonumuza; tali komisyon olarak da Plan ve Bütçe Komisyonuna havale
edilmiş ve Komisyonumuz, 23.3.2005 tarihli dokuzuncu toplantısında Adalet,
İçişleri ve Maliye bakanlıkları temsilcilerinin de katılımıyla Tasarıyı
inceleyip görüşmüştür.
4645 sayılı Kanunda Emniyet Genel
Müdürlüğünce satışa sunulacak malzemeler konusunda bir ayrım yapılmıştır. Söz
konusu ayrıma göre silah, mühimmat, makine ve teçhizatın satışa sunulabilmesi
için bunların standart dışı veya ihtiyaç fazlası olması yeterli iken, hurda ve
HEK durumunda olan makine ve teçhizatın satışına olanak tanınmamıştır. Kanuna
göre sadece hurda ve HEK durumundaki taşıtların satılması olanaklıdır. Ancak bu
düzenleme gereksinimlere yanıt verememektedir, çünkü Emniyet Teşkilatının
elinde hurda ve HEK durumunda olan önemli miktarda makine ve teçhizat ile mal
ve malzeme bulunmaktadır. Diğer taraftan Emniyet Genel Müdürlüğünün elinde
bulunan malzemenin önemli bir kısmı makine ve teçhizat kavramının tanımı içine
girmemektedir. Kanun Tasarısı ile bir taraftan makine ve teçhizat kapsamına
giremeyen mal ve malzemenin tanımı yapılırken, diğer taraftan hurda ve HEK
durumundaki makine ve teçhizat ile yeni tanımı yapılan mal ve malzemenin de
satışına olanak tanınmaktadır.
Tasarının tümü üzerinde yapılan görüşmeler
sırasında şu görüşler ileri sürülmüştür:
- Tasarının satılacak makine ve teçhizat
ile mal ve malzeme konusunda bir ayrım yapmamış olması Devletin güvenliği
açısından sakıncalar taşıyabilir.
- Ülke güvenliği ve savunmasını
ilgilendiren konular söz konusu olduğunda diğer güvenlik birimlerinin de
görüşünün alınması gerekir.
- Tasarı bu açıdan gözden geçirilerek özel
nitelik taşıyan bazı mal ve malzeme ile makine ve teçhizatın satılması
engellenmelidir.
Cevaben yapılan açıklamalarda,
- Bu konuda karar vermek için, konusunda
uzman en az iki kişinin yer alacağı en az beş kişiden oluşan komisyonların
kurulacağı,
- Bu komisyonlara gerektiğinde diğer
kurumlardan da temsilci alınacağı,
- Emniyet Teşkilatında söz konusu mal ve
malzeme ile makine ve teçhizatın satımında Devletin güvenliğinin ön planda
tutulacağı konusunda hiçbir kuşku olamayacağı,
- Teknolojinin ulaşmış olduğu bugünkü
gelişmişlik düzeyinde çok sayıda ürünün artık serbest piyasada alınıp
satıldığı,
- Bu nedenle Devlet güvenliği açısından
bir sorun ortaya çıkmayacağı
Açıklamaları yapılmıştır.
Tasarının tümü üzerindeki bu görüşmelerden
sonra Tasarı ile gerekçesi uygun bulunmuş maddelerinin görüşülmesine geçilmesi kararlaştırılmıştır.
Tasarının 1, 2, 3 ve 4 üncü maddeleri ile
yürürlük ve yürütmeye ilişkin 5 ve 6 ncı maddeleri aynen kabul edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurula sunulmak üzere arz
olunur.
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Tevfik
Ziyaeddin Akbulut |
Ali Sezal |
Şükrü
Önder |
|
|
Tekirdağ |
Kahramanmaraş |
Yalova |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Sinan
Özkan |
Ali
Küçükaydın |
Şevket
Gürsoy |
|
|
Kastamonu |
Adana |
Adıyaman |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Şevket
Orhan |
Ali
Yüksel Kavuştu |
Ali Ayağ |
|
|
Bursa |
Çorum |
Edirne |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Talip
Kaban |
Muharrem Tozçöken |
Fuat
Geçen |
|
|
Erzincan |
Eskişehir |
Hatay |
|
|
|
(İmzada bulunamadı) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Hakkı
Ülkü |
Ali Oksal |
Nurettin
Sözen |
|
|
İzmir |
Mersin |
Sivas |
|
|
(Muhalifim. Muhalefet şerhi ektedir) |
|
(Muhalifim. Muhalefet şerhi ektedir) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Selami Uzun |
Mehmet
Kartal |
Nadir
Saraç |
|
|
Sivas |
Van |
Zonguldak |
|
|
|
|
(Muhalifim. Muhalefet şerhi ektedir) |
|
MUHALEFET ŞERHİ
Görüşmekte olduğumuz
“Emniyet Genel Md.’e ait Araç, Gereç, Mal ve Malzemenin Satış, Hibe, HEK ve
Hurda Durum ve İşlemleri ile Hizmet Satışına Dair Kanunda Değişiklik Yapılması
Hakkında Kanun Tasarısına olumsuz oy kullanıyoruz.
Gerekçe:
Ülkemizin güvenliğini ve
savunmasını ilgilendiren konularda diğer kurumların da görüşü ve onayı
alınmalıdır diye düşünüyoruz. (M.İ.T. ve M.S.B. gibi)
Saygılarımızla.
|
Hakkı
Ülkü |
Nadir
Saraç |
Nurettin
Sözen |
|
İzmir |
Zonguldak |
Sivas |
HÜKÜMETİN
TEKLİF ETTİĞİ METİN
EMNİYET GENEL MÜDÜRLÜĞÜNE
AİT ARAÇ, GEREÇ, MAL VE MALZEMENİN SATIŞ, HİBE, HEK VE HURDA DURUM VE İŞLEMLERİ
İLE HİZMET SATIŞINA DAİR KANUNDA DEĞİŞİKLİK
YAPILMASI HAKKINDA KANUN TASARISI
MADDE 1.- 12.4.2001 tarihli ve 4645 sayılı Emniyet Genel
Müdürlüğüne Ait Araç, Gereç, Mal ve Malzemenin Satış, Hibe, HEK ve Hurda Durum
ve İşlemleri ile Hizmet Satışına Dair Kanunun 1 inci maddesinin birinci fıkrası
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Bu Kanunun amacı, Emniyet Genel Müdürlüğü tarafından satın
alınan veya çeşitli yollarla temin edilen taşıt, silah, mühimmat, makine ve
teçhizat ile mal ve malzemeden ihtiyaç fazlası bulunanlar veya standart dışı
durumuna düşenler ile HEK durumunda olan veya hurdaya ayrılanların tasfiyesi,
değerlendirilmesi ve Kurumun asli görevlerini aksatmamak şartı ile hizmet
verilmesine dair usul ve esasları belirlemektir.”
MADDE 2.- 4645 sayılı Kanunun 2 nci maddesinde yer alan
“HEK”, “Hurda” ve “Hizmet” tanımları aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve bu
maddeye “Taşıt”, “Mal ve malzeme” ile “İhtiyaç fazlası” tanımları eklenmiştir.
“HEK: Hizmette kullanılabilme vasfını kaybeden veya arızalı
hale geldiklerinde onarımları ekonomik olarak mahzurlu olan taşıt, silah,
mühimmat, makine ve teçhizat ile mal ve malzemeyi,
Hurda: Hizmette uzun süre kullanılması veya giderilmesi
mümkün olmayan arızalar ve geçirdiği kazalar dolayısıyla işe yaramaz hale gelen
taşıt, silah, mühimmat, makine ve teçhizat ile mal ve malzemeyi,
Hizmet: Kamu kurum ve kuruluşları ile özel kuruluşlar ve
şahıslara, dost veya müttefik devletlere verilebilecek, Emniyet Genel Müdürlüğü
tarafından üretilen eğitim, bilgi, belge, teknik inceleme ve analiz, tesis, bakım,
onarım, modernizasyon, sağlık, test, bilişim ve yazılım, veriler ve
sorgulamaları, basım, yayım, çekim, montaj, seslendirme, spikerlik, tercüme,
güvenlik tertibatı, danışmanlık, havacılık ve benzeri hizmetler ile Emniyet
Genel Müdürlüğüne ait taşıt, silah, mühimmat, makine ve teçhizat, mal ve
malzeme ile bina, arazi ve tesislerinden istifade ettirmeyi,
Taşıt: Emniyet Genel Müdürlüğüne ait her türlü motorlu veya
motorsuz, kara, deniz ve hava ulaştırma araçlarını,
Mal ve malzeme: Emniyet Genel Müdürlüğünün donanımı ile
bakım, onarım ve idamesi için zaruri olan araç, gereç, yedek parça, cihaz ve
sağlık malzemeleri ile kırpıntı, döküntü malzeme atık ve parçalarını,
İhtiyaç fazlası: Çeşitli yollardan
temin edilerek kuvveye alınmış, ancak kullanılabilme özelliği olmakla birlikte
çeşitli nedenlerle kullanılmaksızın kuvvede bulundurulan taşıt, silah,
mühimmat, makine ve teçhizat ile mal ve malzemeyi,”
MADDE 3.- 4645 sayılı Kanunun 3 üncü maddesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“Madde 3.- Bu Kanun kapsamında yer alan taşıt, silah,
mühimmat, makine ve teçhizat ile mal ve malzemelerin hurda, HEK, standart dışı
veya ihtiyaç fazlalığının belirlenmesi ile satışı talep edilen hizmetlerin
yapılıp yapılmamasına karar vermek üzere, konusunda uzman en az iki kişinin yer
alacağı beş kişiden müteşekkil teknik komisyonlar oluşturulur. Bu komisyonlara
gerektiğinde diğer kurum ve kuruluşlardan da temsilci alınır.
Bu Kanuna göre verilecek hizmet ile satışı yapılacak taşıt,
silah, mühimmat, makine ve teçhizat ile mal ve malzemelerin değer tespitini
yapmak üzere Emniyet Genel Müdürlüğü personelinden en az üç kişi ile Maliye
Bakanlığı temsilcisinden oluşan değer tespit komisyonları oluşturulur. Bu
komisyonlara mesleki bilgilerinden istifade etmek üzere diğer kurum ve kuruluşlardan
temsilci dahil edilebilir.
Satılmasına karar verilen hizmetler ile taşıt, silah,
mühimmat, makine ve teçhizat ile mal ve malzemelerin satış işlemi Emniyet Genel
Müdürlüğü personelinden en az üç kişi ile Maliye Bakanlığı temsilcisinden
oluşan ihale komisyonlarınca açık artırma usulü ile yapılır. Tarifeye dayalı
olarak verilecek hizmetler bu kapsamın dışında olup, yönetmelikle düzenlenir.
Bu komisyonların teşkili ve kararları ita amirinin onayı ile
yürürlüğe girer.”
MADDE 4.- 4645 sayılı Kanuna aşağıdaki madde eklenmiştir.
“EK MADDE 1.- Mülkiyeti Hazineye ait olup İçişleri Bakanlığı
Emniyet Genel Müdürlüğüne tahsisli taşınmazlardan gerekli görülenlerin,
İçişleri Bakanlığı ile mutabık kalınarak tahsislerini kaldırmaya ve 10.12.2003
tarihli ve 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanununun 46 ncı maddesine
bağlı olmaksızın satmaya Maliye Bakanlığı yetkilidir.
Satış bedelleri bütçeye gelir kaydedilir. Emniyet Genel
Müdürlüğünün ihtiyacı olan bina ve tesislerin yapımı, onarımı ve donatımı ile
asayiş, trafik ve güvenlik hizmetleri için gerekli mal ve hizmet alımında
kullanılmak üzere Emniyet Genel Müdürlüğü bütçesine gerekli ödenek öngörülür.”
MADDE 5.- Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 6.- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
İÇİŞLERİ
KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN
EMNİYET GENEL MÜDÜRLÜĞÜNE AİT ARAÇ, GEREÇ, MAL VE MALZEMENİN
SATIŞ, HİBE, HEK VE HURDA DURUM VE İŞLEMLERİ İLE HİZMET SATIŞINA DAİR KANUNDA
DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA KANUN TASARISI
MADDE 1.- Tasarının 1
inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 2.- Tasarının 2 nci
maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 3.- Tasarının 3
üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 4.- Tasarının 4
üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 5.- Tasarının 5
inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 6.- Tasarının 6 ncı
maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
|
Recep
Tayyip Erdoğan |
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
Dışişleri Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
|
A. Gül |
A. Şener |
M. A.
Şahin |
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
|
B. Atalay |
A.
Babacan |
M. Aydın |
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Adalet Bakanı |
|
G. Akşit |
K. Tüzmen |
C. Çiçek |
|
Millî Savunma Bakanı |
İçişleri Bakanı |
Maliye Bakanı |
|
M. V.
Gönül |
A. Aksu |
K.
Unakıtan |
|
Millî Eğitim Bakanı |
Bayındırlık ve İskân Bakanı |
Sağlık Bakanı |
|
H. Çelik |
Z.
Ergezen |
R. Akdağ |
|
Ulaştırma Bakanı |
Tarım ve Köyişleri Bakanı |
Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı |
|
B.
Yıldırım |
S. Güçlü |
M.
Başesgioğlu |
|
Sanayi ve Ticaret Bakanı |
En. ve Tab. Kay. Bakanı |
Kültür ve Turizm Bakanı V. |
|
A. Coşkun |
M. H.
Güler |
O. Pepe |
|
|
Çevre ve Orman Bakanı |
|
|
|
O. Pepe |
|