Dönem: 22            Yasama Yılı: 4

 

TBMM  (S. Sayısı: 1044)

 

Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Kazakistan Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Uluslararası Terörizm, Organize Suçlar, Uyuşturucu ve Psikotrop Maddelerle Bunların Katkı Maddeleri ve Benzerlerinin Kaçakçılığı ve Diğer Tiplerdeki Suçlarla Mücadelede İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı ve İçişleri ile Dışişleri

Komisyonları Raporları (1/1087)

 

                         T.C.

            Başbakanlık                               

Kanunlar ve Kararlar

Genel Müdürlüğü                  1.8.2005

                        Sayı: B.02.0.KKG.0.10/101-1148/3591

 

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Dışişleri Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 11.7.2005 tarihinde kararlaştırılan “Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Kazakistan Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Uluslararası Terörizm, Organize Suçlar, Uyuşturucu ve Psikotrop Maddelerle Bunların Katkı Maddeleri ve Benzerlerinin Kaçakçılığı ve Diğer Tiplerdeki Suçlarla Mücadelede İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.

Gereğini arz ederim.

                        Recep Tayyip Erdoğan

                                       Başbakan

GEREKÇE

26 Mayıs 2005 tarihinde Astana’da imzalanan “Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Kazakistan Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Uluslararası Terörizm, Organize Suçlar, Uyuşturucu ve Psikotrop Maddelerle Bunların Katkı Maddeleri ve Benzerlerinin Kaçakçılığı ve Diğer Tiplerdeki Suçlarla Mücadelede İşbirliği Anlaşması” iki ülke ilgili güvenlik teşkilatları arasında mevcut işbirliği çalışmalarının yasal zeminini oluşturacaktır.

Bu Anlaşmayla, eşitlik ve karşılıklı çıkar ilkesinden hareketle iki ülke arasında uluslararası terörizm, örgütlü suç, kaçakçılık, yasadışı göç, adam kaçırma, insan ticareti, uyuşturucu ve psikotrop maddeler ile karaparayla mücadelede çok yönlü işbirliğinin geliştirilmesi ve daha etkin bir şekilde yürütülmesi amaçlanmaktadır. Bu doğrultuda, Anlaşma’da açıkça belirlenen iki ülke yetkili makamları arasında karşılıklı bilgi ve tecrübe paylaşımının doğrudan koordine edilmesinin yanı sıra, bu faaliyetleri gözden geçirmek ve olabilecek aksaklıkları belirlemek ve gidermek üzere bir Ortak Komisyonun kurulması öngörülmektedir.


İçişleri Komisyonu Raporu

Türkiye Büyük Millet Meclisi

             İçişleri Komisyonu

Esas No.: 1/1087   16.11.2005

Karar No.: 26

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Dışişleri Bakanlığınca hazırlanarak Bakanlar Kurulunca, 1.8.2005 tarihinde Başkanlığınıza sunulan, “Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Kazakistan Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Uluslararası Terörizm, Organize Suçlar, Uyuşturucu ve Psikotrop Maddelerle Bunların Katkı Maddeleri ve Benzerlerinin Kaçakçılığı ve Diğer Tiplerdeki Suçlarla Mücadelede İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı” Başkanlığınızca 19.9.2005 tarihinde esas komisyon olarak Dışişleri Komisyonuna, tali komisyon olarak da Komisyonumuza havale edilmiş; Komisyonumuz 16.11.2005 tarihli 23 üncü toplantısında İçişleri ve Dışişleri ve Adalet bakanlıkları temsilcilerinin de katılımıyla Tasarıyı inceleyip görüşmüştür.

Tasarı ile iki ülke güvenlik teşkilatları arasında mevcut işbirliği ilişkilerinin yasal zeminini oluşturacak; örgütlü suç, kaçakçılık, yasadışı göç, uyuşturucu, psikotrop maddeler ile karaparayla mücadelede çok yönlü işbirliğinin geliştirilmesi, karşılıklı bilgi ve tecrübe paylaşımı ile her iki ülkenin yaptıkları işbirliği çalışmalarının koordine edilmesini sağlamak amacıyla yapılan anlaşmanın onaylanması uygun bulunmaktadır.

Tasarının tümü üzerinde yapılan bu görüşmelerden sonra Tasarı ile gerekçesi Komisyonumuzca benimsenmiş, ancak Komisyonumuz Tasarı üzerinde tali komisyon olarak belirlenmiş olduğundan, İçtüzüğün 23 üncü maddesi uyarınca Komisyonumuzun uygunluk görüşünün esas komisyona bildirilmesiyle yetinilmesi kararlaştırılmıştır.

Raporumuz, Dışişleri Komisyonuna sunulmak üzere arz olunur.

 

Başkan

Başkanvekili

Sözcü

 

Tevfik Ziyaeddin Akbulut

Ali Sezal

Şükrü Önder

 

Tekirdağ

Kahramanmaraş

Yalova

 

Kâtip

Üye

Üye

 

Sinan Özkan

Ali Küçükaydın

Şevket Gürsoy

 

Kastamonu

Adana

Adıyaman

 

Üye

Üye

Üye

 

Ali Yüksel Kavuştu

Ali Ayağ

Talip Kaban

 

Çorum

Edirne

Erzincan

 

Üye

Üye

Üye

 

Muharrem Tozçöken

Fuat Geçen

Recep Koral

 

Eskişehir

Hatay

İstanbul

 

Üye

Üye

Üye

 

Sıdıka Sarıbekir

Hakkı Ülkü

Mehmet S. Kesimoğlu

 

İstanbul

İzmir

Kırklareli

 

Üye

Üye

Üye

 

Ali Oksal

Seracettin Karayağız

Nurettin Sözen

 

Mersin

Muş

Sivas

 

Üye

Üye

Üye

 

Selami Uzun

Mehmet Kartal

Mehmet Çiçek

 

Sivas

Van

Yozgat

 

 

Üye

 

 

 

Nadir Saraç

 

 

 

Zonguldak

 

Dışişleri Komisyonu Raporu

Türkiye Büyük Millet Meclisi

           Dışişleri Komisyonu

Esas No.: 1/1087   13.12.2005

Karar No.: 117

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Dışişleri Bakanlığı tarafından hazırlanarak Bakanlar Kurulunca, 1.8.2005 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça 19.9.2005 tarihinde tali komisyon olarak İçişleri Komisyonuna, esas komisyon olarak da Komisyonumuza havale edilen “Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Kazakistan Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Uluslararası Terörizm, Organize Suçlar, Uyuşturucu ve Psikotrop Maddelerle Bunların Katkı Maddeleri ve Benzerlerinin Kaçakçılığı ve Diğer Tiplerdeki Suçlarla Mücadelede İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı” Komisyonumuzun 8.12.2005 tarihli 27 nci toplantısında Dışişleri ile İçişleri bakanlıkları temsilcilerinin de katılmalarıyla görüşülmüştür.

Uluslararası terörist faaliyetler, uyuşturucu maddeler ve bunların kaçakçılığı ile sınıraşan suçlar dünya çapında artış göstermektedir. Hazırlık ve işlenme safhaları farklı ülkelerde icra edilen bu suçlarla ülkeler mücadele edebilmek için karşılıklı işbirliğine ihtiyaç duymakta ve bu amaçla ikili ya da bölgesel işbirliği anlaşmaları imzalamaktadırlar.

Bu bağlamda; ülkemiz ile Kazakistan güvenlik teşkilatları arasında mevcut işbirliği çalışmalarının hukuki zeminini oluşturmak amacıyla 26 Mayıs 2005 tarihinde Astana’da Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Kazakistan Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Uluslararası Terörizm, Organize Suçlar, Uyuşturucu ve Psikotrop Maddelerle Bunların Katkı Maddeleri ve Benzerlerinin Kaçakçılığı ve Diğer Tiplerdeki Suçlarla Mücadelede İşbirliği Anlaşması imzalanmıştır.

Tasarı ve gerekçesi incelendiğinde Anlaşma ile;

- Uluslararası terörizm, uyuşturucu ve psikotrop madde kaçakçılığı, insan ticareti, kaçakçılık, yasadışı göç ve karapara aklanması gibi suçların tespiti, ifşası ve soruşturmasında Taraflar arasında işbirliğinin sağlanması,

Karşılıklılık esasına dayalı olarak uzman mübadelesi,

- Gerektiğinde ortak operasyonel arama ve soruşturmaların ifası,

- Tarafların ulusal ve kamu güvenliğini hedef alan terörist eylemlerin bastırılması amacıyla alınacak tedbirler,

- Taraflar arasında uygulanan işbirliğini gözden geçirmek ve Anlaşmanın aksayan yönlerini belirlemek ve gidermek amacıyla ortak komisyon kurulması,

konularında kapsamlı düzenlemelerin öngörüldüğü anlaşılmaktadır.

Komisyonumuzda Tasarının tümü üzerinde yapılan görüşmelerde;

- Ülkemizin özellikle terörizm ve uyuşturucu ile mücadelede önemli bir yere sahip olduğu,

- Anlaşma ile her iki ülkenin bu alandaki bilgi ve tecrübelerini paylaşma imkânı bulacağı,

- Anlaşmanın Kazakistan ile her alanda devam eden dostluk temelindeki işbirliğimizi artıracağı,

ifade edilmiştir.

Tasarının tümü üzerindeki görüşmelerin ardından Tasarı ve gerekçesi Komisyonumuzca da benimsenerek maddelerin görüşülmesine geçilmiştir.

Tasarının 1 inci, 2 nci, 3 üncü maddeleri ile tümü aynen kabul edilmiştir.

Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.

 

 

Başkan

Başkanvekili

Kâtip

 

 

Mehmet Dülger

Eyyüp Sanay

Metin Yılmaz

 

 

Antalya

Ankara

Bolu

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

Mahmut Koçak

Ramazan Toprak

Ahmet Edip Uğur

 

 

Afyonkarahisar

Aksaray

Balıkesir

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

V. Haşim Oral

Abdülbaki Türkoğlu

Muzaffer Gülyurt

 

 

Denizli

Elazığ

Erzurum

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

Züheyir Amber

Halil Akyüz

Mehmet B. Denizolgun

 

 

Hatay

İstanbul

İstanbul

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

Şükrü Mustafa Elekdağ

Hüseyin Kansu

Onur Öymen

 

 

İstanbul

İstanbul

İstanbul

 

 

 

Üye

 

 

 

 

Fikret Ünlü

 

 

 

 

Karaman

 

 


HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN

 

TÜRKİYE CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ İLE KAZAKİSTAN CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ ARASINDA ULUSLARARASI TERÖRİZM, ORGANİZE SUÇLAR, UYUŞTURUCU VE PSİKOTROP

MADDELERLE BUNLARIN KATKI MADDELERİ VE BENZERLERİNİN KAÇAKÇILIĞI VE DİĞER TİPLERDEKİ SUÇLARLA MÜCADELEDE İŞBİRLİĞİ ANLAŞMASININ ONAYLANMASININ UYGUN BULUNDUĞUNA DAİR

KANUN TASARISI

MADDE 1.- 26 Mayıs 2005 tarihinde Astana’da imzalanan “Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Kazakistan Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Uluslararası Terörizm, Organize Suçlar, Uyuşturucu ve Psikotrop Maddelerle Bunların Katkı Maddeleri ve Benzerlerinin Kaçakçılığı ve Diğer Tiplerdeki Suçlarla Mücadelede İşbirliği Anlaşması”nın onaylanması uygun bulunmuştur.

MADDE 2.- Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 3.- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

DIŞİŞLERİ KOMİSYONUNUN

KABUL ETTİĞİ METİN

TÜRKİYE CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ İLE KAZAKİSTAN CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ ARASINDA ULUSLARARASI TERÖRİZM, ORGANİZE SUÇLAR, UYUŞTURUCU VE PSİKOTROP

MADDELERLE BUNLARIN KATKI MADDELERİ VE BENZERLERİNİN KAÇAKÇILIĞI VE DİĞER TİPLERDEKİ SUÇLARLA MÜCADELEDE İŞBİRLİĞİ ANLAŞMASININ ONAYLANMASININ UYGUN BULUNDUĞUNA DAİR

KANUN TASARISI

MADDE 1.- Tasarının 1 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

 

 

 

 

 

 

MADDE 2.- Tasarının 2 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 3.- Tasarının 3 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

Recep Tayyip Erdoğan

 

 

 

Başbakan

 

 

 

Dışişleri Bak. ve Başb. Yrd. V.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

 

M. V. Gönül

A. Şener

M. A. Şahin

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı V.

Devlet Bakanı

 

B. Atalay

O. Pepe

M. Aydın

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Adalet Bakanı

 

N. Çubukçu

K. Tüzmen

C. Çiçek

 

Millî Savunma Bakanı

İçişleri Bakanı

Maliye Bakanı V.

 

M. V. Gönül

A. Aksu

M. M. Eker

 

Millî EğitimBakanı V.

Bayındırlık ve İskân Bakanı

Sağlık Bakanı

 

B. Atalay

F. N. Özak

R. Akdağ

 

Ulaştırma Bakanı

Tarım ve Köyişleri Bakanı

Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı

 

B. Yıldırım

M. M. Eker

M. Başesgioğlu

 

Sanayi ve Ticaret Bakanı

En. ve Tab. Kay. Bakanı

Kültür ve Turizm Bakanı

 

A. Coşkun

M. H. Güler

A. Koç

 

 

Çevre ve Orman Bakanı

 

 

 

O. Pepe

 


TÜRKİYE CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ

İLE

KAZAKİSTAN CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ

ARASINDA

ULUSLARARASI TERÖRİZM, ORGANİZE SUÇLAR, UYUŞTURUCU VE

PSİKOTROP MADDELERLE BUNLARIN KATKI MADDELERİ VE

BENZERLERİNİN KAÇAKÇILIĞI VE DİĞER TİPLERDEKİ SUÇLARLA

MÜCADELEDE İŞBİRLİĞİ ANLAŞMASI

 

Bundan böyle "Taraflar" olarak anılacak olan Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ve Kazakistan Cumhuriyeti Hükümeti,

Türkiye Cumhuriyeti ile Kazakistan Cumhuriyeti arasındaki mevcut dostane ilişkiler çerçevesinde,

Uluslararası terörist faaliyetlerin, sınıraşan suçların, uyuşturucu maddeler ve bunların kaçakçılığıyla ilgili suçların dünya çapında büyümeleri hususundan endişe duyarak,

30 Mart 1961 tarihli Uyuşturucu Maddeler Tek Sözleşmesi, 1961 tarihli Uyuşturucu Maddeler Tek Sözleşmesi'ne ek olarak 25 Mart 1972'de imzalanan ilave Protokol, 21 Şubat 1971 tarihli Psikotrop Maddeler Sözleşmesi ve 20 Aralık 1988 tarihli Birleşmiş Milletler Uyuşturucu ve Psikotrop Madde Kaçakçılığı ile Mücadele Sözleşmesi'nin amaçları doğrultusunda,      

Eşitlik ve karşılıklı çıkar ilkesinden hareketle,

Aşağıdaki hususlarda anlaşmışlardır:

MADDE I

1. Taraflar, kendi Devletlerinin ulusal mevzuatları çerçevesinde aşağıda yer alan konuların önlenmesinde, tespiti, ifşası ve soruşturulmasında işbirliği yapacaklardır;

1) Uluslararası terörizm,

2) İnsan hayatına ve sağlığına yönelik suçlar,

3) Uyuşturucu ve psikotrop madde kaçakçılığı ve bunların ara ve katkı maddelerinin ve aynı zamanda bunların imalinde kullanılan hammaddelerin yasadışı kaçakçılığı,

4) İnsan ticaretiyle ilgili suçlar,

5) Ticaret ya da cinsel veya başka türlü istismar amacıyla adam kaçırma ve yasadışı olarak alıkoyma,

6) Kişilerin kimlik (pasaport ve vizeler) belgelerinin ve seyahat belgelerinin sahteciliği (hazırlama, tashih) ve yasadışı kullanımı,

7) Kaçakçılık,

8) Yasadışı göç,

9) Uluslararası örgütlü suçlar,

10) Suç faaliyetlerinden elde edilen paranın ve diğer maddi varlığın aklanması,

11) Para, ödeme vasıtaları, çek ve değerli kâğıtların sahteciliği (hazırlama, tashih) ve dağıtımı,

12) Araç hırsızlıkları, motorlu taşıtların yasadışı ticareti ve bu alanda suç faaliyetleri

13) Silah, mühimmat, patlayıcı, stratejik hammadde (nükleer ve radyoaktif maddeler) ve diğer tehlikeli maddelerin kaçakçılığı,

14) Kültürel ve tarihi değerlerin ve sanat eserlerinin yasadışı ticareti,

15) Mali ve finansal faaliyetler alanındaki suçlar

16) Özellikle çocuklarla ilgili, cinsel nitelikteki örgütlü suçlar ile çocukların dahil olduğu pornografik malzemelerin üretimi, dağıtımı ve tedariği,

17) Bilgisayar teknolojileri üzerinden işlenen suçlar ve

18) Ekolojik suçlar

2. Taraflar, karşılıklı anlaşma yoluyla, diğer suçlarla mücadelede, bunların önlenmesinde ve her iki Devletin yetkili makamlarının işbirliğini gerektiren soruşturmalarda da ulusal mevzuatları çerçevesinde birlikte çalışacaklardır.

MADDE II

Tarafların yetkili makamları kendi ulusal mevzuatlarına uygun olarak aşağıdaki biçimlerde işbirliğinde bulunacaklardır:

1) Taleplerin ve görevlerin yerine getirilmesi,

2) Operasyonel arama, operasyonel bilgi, kriminalistik ve arşiv bilgileri mübadelesi,

3) Gerekli olduğunda operasyonel arama tedbirleri ve soruşturmaların koordineli ve ortak ifası,

4) Suçla mücadelede uygulamaya yönelik tecrübelerin mübadelesi,

5) Örgütlü suçlarla mücadelenin farklı alanlarında ve tespit ekipmanda karşılıklı ilgi alanını oluşturan bilgileri elde etmek amacıyla uzman mübadelesi,

6) Örgütlü suçlarla mücadele alanında mevzuat mübadelesi,

7) Suçun ortaya çıkarılmasında yapılan bilimsel-polisiye soruşturmalarda, kriminalistik ve adli soruşturma alanlarında elde edilen sonuçların mübadelesi,

8) Karşılıklı esasa dayalı olarak, eğitim, tekrar eğitimi ve uzmanların mesleki beceri düzeylerinin geliştirilmesinde yardım sağlanması,

9) Uyuşturucu ve psikotrop maddelerle bunların benzerleri ve katkı maddelerinin olduğu kadar imal edilmelerinde kullanılan ham maddelerin kaçakçılığı ile mücadele alanında kabul edilen yeni tedbirlerin mübadelesi.

10) Uyuşturucu ve psikotrop maddelerin zararına ilişkin olarak halkı bilinçlendirme amacıyla hazırladıkları video, broşür, araştırma, yayınlar ile eğitim ve testlerin mübadelesi.

MADDE III

Taraflar, kamu düzeninin korunması, toplum güvenliğinin sağlanması, hayatın, sağlığın, temel özgürlüklerin, vatandaşlarının hukuki çıkarlarının ve malvarlığının korunması ve aynı zamanda kendi ülkesine dönüş alanında işbirliği amacıyla kendi ulusal mevzuatları çerçevesinde;

1) Taraflar, vatandaşlarının ülkelerine geri dönüşleri alanında bilgi ve tecrübe mübadelesinde bulunacaklardır.

2) Taraflar, birbirlerinin ülkesinde, suç işlediğinden şüphelenilen veya suçlu bulunan vatandaşları ile suç işlediği için aranmakta olan vatandaşları hakkında bilgi mübadelesinde bulunacaklardır.

3) Gerektiğinde, ülkelerinin kara, hava, deniz ve demiryolu ağından ulaşımı sağlanan diğer Tarafın vatandaşları ve mal varlıklarının ve aynı zamanda diğer Tarafın temsilcileri ve resmi görevlilerinin güvenliği için kendi sınırları dahilinde tedbir alacaklardır.

4) Bu Anlaşmanın I. maddesinde yer alan suçları işlemekten hüküm giymiş kişilerin sınırdışı edilmeleri veya ülkelerine geri gönderilmeleri ile ilgili olarak bilgi değişiminde 'bulunacaklardır.

5) Bu Anlaşmanın 1. maddesinde yer alan suçların önlenmesi, suçların önlenmesi ve bastırılması bakımından tespit edilen yeni metotlar ve yöntemlerle ilgili deneyim mübadelesinde bulunacaklardır.

MADDE IV

Uluslararası terörizm ile aşırılığın diğer türleriyle mücadelede Taraflar, işbu Anlaşma hükümlerine ve kendi Devletlerinin ulusal mevzuatlarına uygun olarak:

1) Tarafların ulusal ve kamu güvenliğini hedef alan terörist eylemlerin gerçekleştirilmesi ve hazırlıklarının bastırılması amacıyla tedbirler alacaklardır.

2) Taraflardan herhangi birinin topraklarında gerçekleştirdikleri terör eylemleri nedeniyle cezai sorumluluğundan veya ceza almaktan kişilerin aranması konusunda önlemler alacaklardır.

3) Taraf Devletlerden birinin ülkesinde gerçekleştirilen ve Tarafların güvenliğini ve çıkarlarını doğrudan etkileyen terörist faaliyetlerde bulunduğundan şüphelenilen kişiler; gruplar veya örgütler ile bunların faaliyetleri hakkında ve bu tür kişi, grup ve örgütlere karşı mücadelede kullanılan taktik ve teknik metodlar hakkında bilgi mübadelesinde bulunacaklardır.

4) Taraflardan birinin topraklarında faaliyet gösteren ve diğer Tarafa ve aynı zamanda diğer Devletlere ve uluslararası örgütlere yönelik olarak gerçekleştirilen terör örgütlerinin ve suç ortaklarının faaliyetlerini yasadışı değerlendirecek ve bastıracaklardır.

5) Terörist unsurların ve örgütlerin eline geçmesini önlemek amacıyla, verici kayıt cihazı, mayın detektörü, gece görüş teçhizatı dahil teknolojik ekipman, silah ve mühimmat ticaretini denetim altına alma alanında işbirliğinde bulunacaklardır.

6) Terörizmin güdüleri, kökeni, dinamikleri ve biçimlerini ortaya çıkarmada işbirliğinde bulunacaklardır.

7) Rehin alma ve ulaşım araçlarını kaçırma gibi eylemler dahil terörist faaliyetlerle mücadele ve bu faaliyetlerin önlenmesi metodlarıyla ilgili bilgi ve uygulamaya yönelik tecrübe mübadelesinde bulunacaklardır.

8) Terörle mücadele birimleri mensuplarının eğitilmesinde ve bu amaçlarla kullanılan silah, araç ve teknik ekipmanla ilgili bilgi ve uygulamaya yönelik karşılıklı eğitim alanında işbirliğinde bulunacaklardır.

9) Bilimsel ve metodolojik çalışmalar ile uzman ve stajyer mübadelesinde bulunacaklar ve ortak toplantı ve seminerler düzenleyeceklerdir.

MADDE V

Taraflar kendi Devletlerinin ulusal mevzuatı çerçevesinde, örgütlü suçların farklı tezahürleriyle aşağıdaki biçimlerde işbirliğinde bulunacaklardır:

1) Örgütlü suçlara karışan kişiler ve özellikle bunların organizatörleri hakkında veri mübadelesinde bulunacaklardır.

2) Suçun işlenme durumları, özellikle zamanı, yeri ve suç işleme yöntemi, etkilenen insan ve eşyalar, bunların hedefleri, özellikleri ve aynı zamanda Taraf Devletlerin ceza mevzuatındaki nitelikleri hakkında veri mübadelesinde bulunacaklardır.

Ağır suçları ortaya çıkarmak, soruşturmak ve aynı zamanda her bir özel durumda asayişi tehlikeye atabilecek suçları önlemek için gerekli olduğunda veri ve bilgi mübadelesinde bulunacaklardır.

3) Karşılıklı örgütsel ve uygulamaya yönelik yardım sağlayarak operasyonel ve soruşturmalara yönelik faaliyetlerin gerçekleştirilmesini koordine edeceklerdir.

4) Örgütlü suçlarla ve bunların farklı tezahürleriyle ve diğer türlerdeki suçlarla mücadelede teknik düzeyi geliştirmek amacıyla polisin eğitiminde ve yeniden   eğitiminde karşılıklı yardımda ve uzman mübadelesinde bulunacaklardır.

5) Ortak tedbirler almak amacıyla soruşturması sürdürülen spesifik ceza davaları hakkında çalışma toplantıları düzenleyeceklerdir.

MADDE VI

1. Taraflar, uyuşturucu ve psikotrop maddelerle bunların ara ve katkı maddelerinin kaçakçılığı ile mücadele etmek amacıyla kendi Devletlerinin ulusal mevzuatı çerçevesinde;

1) Bu anlaşmanın dibacesinde atıfta bulunulan, uyuşturucu maddelerin denetimi alanındaki uluslararası sözleşmeler çerçevesinde gerçekleştirilen ithalat-ihracat operasyonları hakkında bilgi mübadelesi dahil uyuşturucu ve psikotrop maddeler ile bunların ara ve katkı maddelerinin yasal ticaretinin denetiminde uygulamaya yönelik bilgi mübadelesinde bulunacaklardır.

2) Uyuşturucu ve psikotrop maddeler ile bunların ara ve katkı maddelerinin              kaçakçılığını önlemeyi amaçlayan ortak tedbirler alacaklardır.

3) Suçların işlenme ortamları ve bu suçlara karışan kişiler ve özellikle uyuşturucu ve psikotrop maddeler ile bunların ara ve katkı maddelerinin teslimat biçimleri imalatları, menşei yerleri, saklama yerleri ve biçimleri ve nakil araçları hakkında bilgi mübadelesinde bulunacaklardır.

4) "Kontrollü Teslimat" yöntemini uygulayarak, uyuşturucu ve psikotrop maddeler ile bunların ara ve katkı maddelerinin kaçakçılığı, bağlı fonlar, kara para aklama ve her türlü kaçakçılık ile mücadelede ortak tutum alacak ve soruşturmaları sürdüreceklerdir.

5) Uyuşturucu ve psikotrop maddeler ile bunların ara ve katkı maddelerinin ve bunların suistimalinin kontrolü alanında kullanılan materyalin  incelenmesi ve ilmi analiz teknolojileri ve yöntemlerini mübadele edeceklerdir,

6) Eğer iletilmesi talepte bulunulan Taraf Devletin ulusal mevzuatına ters düşmezse diğer bilgilerin mübadelesini de gerçekleştirecektir.

2. Uyuşturucu ve psikotrop maddeler ile bunların ara ve katkı maddelerinin kaçakçılığına ilişkin olarak yapılan soruşturmalar esnasında terör ve organize suçlara ait unsurlar tespit edilirse, Taraflar, ulusal mevzuatları çerçevesinde, derhal durumdan birbirlerini haberdar edecek ve gerekli olduğu taktirde soruşturma ortaklaşa sürdürülecektir.

MADDE VII

Kültürel ve tarihi değerler ile sanat eserlerinin yasadışı ithalatı ve ticaretiyle mücadele amaçları çerçevesinde Taraflar, bu olayların ortaya çıkarılması, durumdan derhal bilgi verilmesi ve bu değerlerin yasal sahibi olan Devlete iade edilmesi için gerekli tedbirleri alacaklardır.

MADDE VIII

Taraflar, yasadışı göç, adam kaçırma ve insan ticareti ile mücadelede işbirliğini aşağıdaki biçimlerde sürdüreceklerdir:

1) Taraflar, gerekli olduğunda, yasadışı göç, adam kaçırma ve insan ticareti hakkında birbirlerinden bilgi talep edecekler veya bu konuda birbirlerine bilgi vereceklerdir.

2) Taraflar, birbirlerinin topraklarına yasadışı giriş yapan kendi vatandaşlarını geri kabul edeceklerdir. Geri kabul için vatandaşlıklarını kanıtlamaları veya vatandaşlıkları hakkında delil sunmaları esastır.

3) Taraflar, yasadışı göç, adam kaçırma ve insan kaçakçılığıyla mücadelede ortak tedbirler alacaklardır.

MADDE IX

1. İşbu Anlaşma ile sağlanan bilgi mübadelesi ve faaliyetlerin gerçekleştirilmesiyle ilgili talep yetkili birimlere yazılı olarak teslim edilecektir. Talep aşağıdakilerle birlikte sunulacaktır;

- talepte bulunulan makamı da belirtecek şekilde hazırlanmış açıklama,

- yardım talebinde bulunulan olayın tanımı,

- talebin içeriği ve aynı zamanda yerine getirilmesi için gerekli bilgi.

2. Acil durumlarda, Devletlerin yetkili makamları taleplerini önceden sözlü olarak iletebileceklerdir. Formalitelerin 48 saat içerisinde faks veya e-posta ile yazılı olarak teyit edilmesi gereklidir. Notada diplomatik kanaldan gönderilecektir.

3. Talep, destekleyici belgeler ve daha sonraki bilgi, İngilizce dilinde olacaktır.

4. Talepte bulunan Taraf, talepte yer alan bilgiyi yetersiz bulması halinde, ilave bilgi talep edebilir. Tarafların yetkili makamları talebi derhal yerine getireceklerdir.

MADDE X

Taraflar, uygulanan işbirliğini gözden geçirmek, işbu Anlaşmanın hükümleri ile ilgili aksaklıkları belirlemek ve gidermek amacıyla ilgili makamlarının temsilcilerinden oluşan bir Ortak Komisyon kuracaklardır.

Ortak Komisyon Taraf Devletlerde dönüşümlü olarak toplanacaktır.

Ortak Komisyon Taraflardan birinin talebi üzerine de karşılıklı mutabakatla toplanabilir.

MADDE XI

1. Taraflardan biri, talebin yerine getirilmesinin veya belli bir faaliyetin gerçekleştirilmesinin, bağımsızlığına ve egemenliğine yönelik bir tehdit oluşturduğu, adli sisteminin temel ilkelerine veya Devletin diğer temel çıkarlarına ters düştüğü kanaatına varırsa, talebi bir bütün olarak veya kısmen reddedebilir ya da yerine getirilmesiyle ilgili olarak belli koşullar ileri sürebilir.

2. Talepte bulunan Tarafın yetkili makamı reddetmenin nedenleri hakkında bilgilendirilecektir.

MADDE XII

1. Taraflar, Taraflardan herhangi biri tarafından gizli olarak tanımlanan bilgiyi aldıklarında, kendi Devletlerinin ulusal mevzuatı doğrultusunda bilginin gizliliğini garanti edeceklerdir.

2. Taraflar, işbu Anlaşma uyarınca alınan bilgi, belge ve teknik ekipmanı talepte bulunulan Tarafın yetkili makamlarının önceden izni alınmaksızın üçüncü taraflara transfer etmeyeceklerdir.

3. Alınan bilgi, Tarafların ulusal mevzuatları doğrultusunda Tarafların Devlet sırrı niteliğindeki verilerini içerirse, bu bilginin iletimi, talepte bulunulan Taraf Devletin ulusal mevzuatına göre gerçekleştirilecektir.

MADDE XIII

1. Bu Anlaşma hükümlerini uygulamak üzere Tarafların yetkili makamları, kendi yetkileri çerçevesinde ve ulusal mevzuatları doğrultusunda doğrudan işbirliğinde bulunacaklardır.

Tarafların yetkili makamları:

Türkiye Cumhuriyeti için;

- İçişleri Bakanlığı,

- Emniyet Genel Müdürlüğü,

- Jandarma Genel Komutanlığı.

Kazakistan Cumhuriyeti için;

- Başsavcılık

- İçişleri Bakanlığı,

- Ulusal Güvenlik Komitesi,

- Mali ve Yolsuzluk Suçları ile Mücadele Teşkilatı (Mali Polis)

- Maliye Bakanlığı Gümrük Kontrol Komitesi,

- Cumhurbaşkanlığı Güvenlik Hizmetleri

- Savunma Bakanlığı

2. Taraflar yukarıda adı geçen yetkili makamların ad ve görevlerinde ortaya çıkacak değişiklikleri diplomatik yollardan derhal bildireceklerdir.

MADDE XIV

İşbu Anlaşmanın hükümlerinde bahsi geçen işbirliğinin ayrıntıları gerekli olduğunda Tarafların makam ve birimleri tarafından ayrı anlaşmalarla belirlenecektir.

MADDE XV

1. İşbu Anlaşmanın yorumu veya uygulanmasıyla ilgili olarak ihtilaflarda Taraflar, istişare ve müzakere yoluna başvuracaklardır.

2. İşbu Anlaşma, Tarafların karşılıklı onayıyla Anlaşma'nın ayrılmaz parçalarını oluşturacak ayrı protokollerle tamamlanabilecek ve değiştirilebilecektir.

MADDE XVI

Taraflar kendi zorunluluklarının yerine getirilmesi bakımından gerekli limitler içerisinde bu Anlaşmanın hükümlerinin uygulanışına ilişkin masrafları karşılayacaklardır.

MADDE XVII

İşbu Anlaşma, Tarafların ulusal onay işlemlerinin tamamlandığını bildiren son yazılı bildirimin alındığı tarihi izleyen ayın birinci günü yürürlüğe girecektir.

MADDE XVIII

Mevcut Anlaşma, Taraflardan biri, Anlaşmayı sona erdirme arzusunu yazılı olarak bildirdikten sonraki altı ayın sonuna kadar yürürlükte kalacaktır.

26 Mayıs 2005 tarihinde Astana' da Türkçe, Kazakça, Rusça ve İngilizce dillerinde her biri aynı derecede geçerli ikişer orijinal nüsha halinde imzalanmıştır. Yorumlamadan doğan farklılıklarda İngilizce metin esas alınacaktır.

 

           Türkiye Cumhuriyeti              Kazakistan Cumhuriyeti

        Hükümedi adına       Hükümedi adına

              (İmza)                     (İmza)