Dönem: 22 Yasama Yılı: 3
T.B.M.M. (S. Sayısı: 976)
Avrupa Sosyal Şartına Değişiklik
Getiren Protokolün Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı ve Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal İşler ile
Dışişleri Komisyonları
Raporları (1/967)
Not: Tasarı; Başkanlıkça Avrupa Birliği Uyum; Sağlık, Aile,
Çalışma ve Sosyal İşler ile Dışişleri komisyonlarına havale edilmiştir.
|
|
T.C. |
|
|
|
Başbakanlık |
7.2.2005 |
|
|
Kanunlar ve Kararlar |
|
|
|
Genel Müdürlüğü |
|
|
|
Sayı :
B.02.0.KKG.0.10/101-1018/570 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Dışişleri Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı
Bakanlar Kurulunca 25.1.2005 tarihinde kararlaştırılan “Avrupa Sosyal Şartına
Değişiklik Getiren Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Recep Tayyip Erdoğan
Başbakan
GEREKÇE
Bilindiği üzere,
uluslararası standartları yaşama geçirmek kapsamında uluslararası sözleşme ve
anlaşmaları imzalamak, onaylamak ve daha da önemlisi gerektirdiği gibi
uygulamak konusunda kararlı olan Ülkemiz, ihtiyaçlarımız ve imkanlarımız
çerçevesinde yeni sözleşme ve anlaşmaların imzalanmasına ve onaylanmasına
yönelik çalışmalarını olumlu bir politika olarak sürdürmektedir.
Avrupa Konseyi Bakanlar
Komitesinin Aralık 1991 tarihinde almış olduğu bir kararla, Şarta taraf
ülkelerce onaylanıp onaylanmadığına bakılmaksızın 1991 tarihli Torino
Protokolü’nün fiilen uygulamaya konulması ve Şart denetimlerinin de bu Protokolün
öngördüğü esaslara göre yapılması kararlaştırılmıştır.
Avrupa Sosyal Şartının
denetim sistemi ile ilgili hükümlerini değiştiren 1991 tarihli Torino
Protokolünün, Ülkemizin özellikle son yıllarda ekonomik ve sosyal insan hakları
alanında sarf etmekte olduğu çabaları ve bu hususlardaki iyi niyetini ortaya
koyması bakımından, Ülkemiz tarafından 6.10.2004 tarihinde imzalanmış
bulunmaktadır.
17 Aralık 2004 tarihinde
yapılan Avrupa Konseyi Toplantısında müzakerelerin başlaması için tarih almış
bir ülke olarak, Avrupa Sosyal Şartında yer alan çalışma hayatına ilişkin
düzenlemelere daha fazla önem
atfettiğimiz bu dönemde, Sosyal Şartta etkili bir denetim mekanizmasını öngören
Protokol hükümleri ile ulusal yasalar, yönetmelikler ve uygulamaların
karşılaştırılarak yapılan değerlendirmesi sonucunda, 1991 tarihli Torino
Protokolünün, Ülkemiz tarafından imzalanmasının ulusal hukukumuz açısından bir
olumsuzluk yaratmayacağı ve onaylanmasının uygun olacağı düşünülmektedir.
Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal İşler Komisyonu Raporu
|
|
Türkiye Büyük Millet Meclisi |
|
|
|
Sağlık, Aile, Çalışma ve |
28.2.2005 |
|
|
Sosyal İşler Komisyonu |
|
|
|
Esas No.: 1/967 |
|
|
|
Karar No.: 13 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Dışişleri Bakanlığınca
hazırlanarak Bakanlar Kurulunca, 7.2.2005 tarihinde Başkanlığınıza sunulan
“Avrupa Sosyal Şartına Değişiklik Getiren Protokolün Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı”, Başkanlığınızca 11.2.2005 tarihinde esas
komisyon olarak Dışişleri Komisyonuna, tali komisyon olarak Avrupa Birliği Uyum
Komisyonu ve Komisyonumuza havale edilmiş ve Komisyonumuz 24.2.2005 tarihli
onbirinci toplantısında, Avrupa Birliği Genel Sekreterliği, Çalışma ve Sosyal
Güvenlik, Adalet ve Dışişleri bakanlıkları temsilcilerinin de katılımıyla
Tasarıyı inceleyip görüşmüştür.
Tasarı ile Avrupa Sosyal
Şartına değişiklik getiren Protokolün onaylanması uygun bulunarak, Şartın rapor
ve gözlem örneklerinin gönderilmesi, raporların tetkiki, Bağımsız Uzmanlar
Komitesi, Hükümet Komitesi, Bakanlar Komitesi ve Parlamenterler Meclisi
maddelerinde değişiklik yapılmakta, denetim mekanizmasının işleyişi
artırılmaktadır.
Tasarının tümü üzerinde
yapılan görüşmelerin ardından, Tasarı ile gerekçesi Komisyonumuzca uygun
bulunarak oybirliği ile maddelerine geçilmiştir.
Tasarının söz konusu
Protokolün onaylanmasını uygun bulan 1 inci maddesi ile yürürlük ve yürütmeye
ilişkin 2 ve 3 üncü maddeleri Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Raporumuz, Dışişleri
Komisyonuna sunulmak üzere arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Cevdet Erdöl |
Nevzat Doğan |
Sabri Varan |
|
|
Trabzon |
Kocaeli |
Gümüşhane |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Kılıç |
Mehmet Kerim Yıldız |
Muzaffer R. Kurtulmuşoğlu |
|
|
Konya |
Ağrı |
Ankara |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Bayram Meral |
Remziye Öztoprak |
Osman Akman |
|
|
Ankara |
Ankara |
Antalya |
|
|
(Katılmıyorum) |
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Şerif Birinç |
Agah Kafkas |
İrfan Rıza Yazıcıoğlu |
|
|
Bursa |
Çorum |
Diyarbakır |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
İzzet Çetin |
Ali Arslan |
Medeni Yılmaz |
|
|
Kocaeli |
Muğla |
Muş |
|
|
|
(Katılmıyorum) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
İdris Sami Tandoğdu |
Feramus Şahin |
Alim Tunç |
|
|
Ordu |
Tokat |
Uşak |
|
|
(Katılmıyorum) |
|
|
SAĞLIK, AİLE, ÇALIŞMA VE
SOSYAL İŞLER KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
AVRUPA SOSYAL ŞARTINA DEĞİŞİKLİK GETİREN PROTOKOLÜN
ONAYLANMASININ UYGUN BULUNDUĞUNA DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1.- Tasarının 1
inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 2.- Tasarının 2 nci
maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 3.- Tasarının 3
üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Dışişleri Komisyonu
Raporu
|
|
Türkiye Büyük Millet Meclisi |
|
|
|
Dışişleri Komisyonu |
29.6.2005 |
|
|
Esas No.: 1/967 |
|
|
|
Karar No.: 88 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Avrupa Sosyal Şartına
Değişiklik Getiren Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı, Komisyonumuzun 17 Mart 2005 tarihli 14 üncü ve 23 Haziran 2005 tarihli
toplantılarında Dışişleri Bakanlığı ile Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı
temsilcilerinin katılmalarıyla görüşülmüştür.
Komisyonumuz, 17 Mart
2005 tarihli 14 üncü toplantısında konunun etraflıca incelenmesini teminen bir
alt komisyon kurulmasına karar vermiştir. Söz konusu Alt Komisyon, raporunu
hazırlayarak Başkanlığımıza sunmak suretiyle görevini tamamlamıştır.
Avrupa Konseyi Bakanlar
Komitesi Aralık 1991 tarihinde almış olduğu bir kararla, 1991 tarihli Torino
Protokolünün fiilen uygulamaya konulması ve Şart denetimlerinin de bu
Protokolün öngördüğü esaslar çerçevesinde yapılmasını kararlaştırmıştır.
Bu çerçevede, ülkemizin
son yıllarda ekonomik ve sosyal insan hakları alanında sarf ettiği çabalar
dikkate alındığında Avrupa Sosyal Şartının denetim sistemi ile ilgili
hükümlerini değiştiren 1991 Tarihli Torino Protokolünün onaylanmasının ulusal
hukukumuz açısından yararlı olacağı düşünülmektedir.
Çalışma hayatına ilişkin
düzenlemelere daha fazla yarar sağlayacağı düşünülen söz konusu Protokol, Komisyonumuzca
benimsenmiş ve maddelerine geçilmesine karar verilmiştir. Tasarının 1 inci, 2
nci, 3 üncü maddeleri ile tümü aynen kabul edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun
onayına sunulmak üzere Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Mehmet Dülger |
Eyyüp Sanay |
Mustafa Dündar |
|
|
Antalya |
Ankara |
Bursa |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Metin Yılmaz |
Mahmut Koçak |
Ramazan Toprak |
|
|
Bolu |
Afyonkarahisar |
Aksaray |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Ahmet Edip Uğur |
Aziz Akgül |
Abdülbaki Türkoğlu |
|
|
Balıkesir |
Diyarbakır |
Elazığ |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Halil Akyüz |
Mehmet B. Denizolgun |
Hüseyin Kansu |
|
|
İstanbul |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Fikret Ünlü |
Ufuk Özkan |
Nihat Eri |
|
|
Karaman |
Manisa |
Mardin |
|
|
Üye |
Üye |
|
|
|
Süleyman Gündüz |
Abdullah Veli Seyda |
|
|
|
Sakarya |
Şırnak |
|
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ
METİN
AVRUPA SOSYAL ŞARTINA DEĞİŞİKLİK GETİREN PROTOKOLÜN
ONAYLANMASININ UYGUN BULUNDUĞUNA DAİR
KANUN TASARISI
MADDE 1.- 1961 tarihli
Avrupa Sosyal Şartının denetim sistemi ile ilgili hükümlerini değiştiren ve
ülkemiz tarafından 6.10.2004 tarihinde imzalanan 21 Ekim 1991 tarihli “Avrupa
Sosyal Şartına Değişiklik Getiren Protokol”ün onaylanması uygun bulunmuştur.
MADDE 2.- Bu Kanun yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 3.- Bu Kanun
hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
DIŞİŞLERİ KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
AVRUPA SOSYAL ŞARTINA DEĞİŞİKLİK GETİREN PROTOKOLÜN
ONAYLANMASININ UYGUN BULUNDUĞUNA DAİR
KANUN TASARISI
MADDE 1.- Tasarının 1
inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 2.- Tasarının 2 nci
maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 3.- Tasarının 3
üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
|
|
Recep Tayyip Erdoğan |
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
Dışişleri Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
A. Gül |
A. Şener |
M. A. Şahin |
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı V. |
Devlet Bakanı |
|
|
B. Atalay |
B. Atalay |
M. Aydın |
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Adalet Bakanı |
|
|
G. Akşit |
K. Tüzmen |
C. Çiçek |
|
|
Millî Savunma Bakanı |
İçişleri Bakanı |
Maliye Bakanı |
|
|
M. V. Gönül |
A. Aksu |
K. Unakıtan |
|
|
Millî Eğitim Bakanı |
Bayındırlık ve İskân Bakanı |
Sağlık Bakanı |
|
|
H. Çelik |
Z. Ergezen |
R. Akdağ |
|
|
Ulaştırma Bakanı |
Tarım ve Köyişleri Bakanı |
Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı |
|
|
B. Yıldırım |
S. Güçlü |
M. Başesgioğlu |
|
|
Sanayi ve Ticaret Bakanı |
En. ve Tab. Kay. Bakanı |
Kültür ve Turizm Bakanı V. |
|
|
A. Coşkun |
M. H. Güler |
O. Pepe |
|
|
|
Çevre ve Orman Bakanı |
|
|
|
|
O. Pepe |
|
|
|
|
|
|
AVRUPA SOSYAL ŞARTINA DEĞİŞİKLİK
GETİREN PROTOKOL
(TORİNO PROTOKOLÜ)
Torino, 21.10.1991
18 Ekim 1961 tarihinde
Torino’da imzaya açılan ve daha sonra “Şart” ismini alan Avrupa Sosyal Şartının
işbu Protokolünü imzalayan Avrupa Konseyine üye devletler:
Şartın etkinliğini,
özellikle de denetim mekanizmasının işleyişini artırmaya yönelik özel tedbirler
alınması gerektiğini gözönüne alarak;
Şartın bazı hükümlerinin
değiştirilmesi zamanının geldiğini gözönünde bulundurarak;
Aşağıdaki hükümlerde
mutabık kalmışlardır:
Madde 1:
Şartın 23. Maddesi
aşağıdaki gibidir:
“Madde 23- Rapor ve gözlem örneklerinin gönderilmesi;
1- Taraf ülkelerden
herbiri, 21 inci ve 22 nci maddeler uyarınca, Genel Sekretere bir rapor
sunarken bu raporun bir örneğini, 27 nci maddenin 2 nci fıkrası gereği, Hükümet
Komitesi toplantılarına davet edilecek uluslararası işçi ve işveren örgütlerine
üye olan kendi ulusal örgütlerine gönderecektir. Bu örgütler taraf ülkelerin
raporlarına ilişkin olabilecek görüşlerini Genel Sekretere göndereceklerdir.
Genel Sekreter, bu gözlemlerin birer örneğini bildirecek olan ilgili Taraf
ülkelere gönderir.
2- Genel Sekreter Taraf
ülkelerin raporlarının bir örneğini Avrupa Konseyinin danışmanı statüsünü
taşıyan ve özellikle Şartın incelediği konularda yetkili olan hükümet dışı
uluslararası örgütlere gönderir.
3- 21 inci ve 22 nci
Maddeler ile işbu madde uyarınca hazırlanan rapor ve gözlemler kişilere
verilebilir.”
Madde 2:
Şartın 24 üncü Maddesi aşağıdaki
gibidir;
“Madde 24- Raporların Tetkiki;
1- 21 inci ve 22 nci
maddeler uyarınca, Genel Sekretere sunulan raporlar, 25 inci Maddeye göre
oluşturulan Bağımsız Uzmanlar Komitesince incelenir. Komite, aynı zamanda, 23
üncü Maddenin 1 inci paragrafı gereği Genel Sekretere gönderilen bütün
gözlemleri elde edebilecektir. İncelemesinin ardından, Bağımsız Uzmanlar
Komitesi görüşlerini içeren bir rapor hazırlayacaktır.
2- 21 inci Madde uyarınca
hazırlanan raporlara ilişkin olarak, Bağımsız Uzmanlar Komitesi hukuksal açıdan
düzenlemelerin, mevzuatın ve ulusal uygulamaların ilgili Taraf ülkeler için
Şarttan kaynaklanan yükümlülüklerin içeriği ile uyumluluğunu belirleyecektir.
3- Bağımsız Uzmanlar Komitesi, tamamlayıcı
bilgi ve açıklamalar talep etmek amacıyla bir Taraf ülkeye doğrudan
başvurabilecektir. Ayrıca gerekli görürse, kendi isteği veya Taraf ülkenin
talebi üzerine Taraf ülkenin temsilcileri ile bir toplantı düzenleyebilecektir.
23 üncü Maddenin 1 inci Paragrafında belirtilen örgütler bilgilendirilecektir.
4- Bağımsız Uzmanlar Komitesinin kararları
kamuoyuna duyurulur ve Genel Sekreter vasıtasıyla Hükümet Komitesine,
Parlamenter Meclisine ve 23 üncü Maddenin 1 inci ve 27 nci Maddenin 2 nci
Paragraflarında belirtilen örgütlere gönderilir.”
Madde 3:
Şart’ın 25 inci Maddesi aşağıdaki gibidir:
“Madde 25-
Bağımsız Uzmanlar Komitesi;
1- Bağımsız Uzmanlar Komitesi, Âkif
Taraflarca aday gösterilen üstün karakterli ve ulusal ve uluslararası sosyal
sorunlardaki ehliyeti tanınmış uzmanlar listesinden Parlamenterler Meclisi’nin
oy çokluğu ile seçtiği en az dokuz üyeden oluşmaktadır. Üyelerin kesin sayısı
Bakanlar Komitesince belirlenecektir.
2- Komite üyeleri altı yıllık bir süre
için seçilirler. Tekrar bir kez daha üyeliğe seçilebilirler.
3- Görev süresi dolmayan bir üyenin yerine
geçmek üzere seçilen bir Bağımsız Uzmanlar Komitesi üyesi, yerine geçtiği
üyenin kalan süresi kadar görevde kalır.
4- Komite üyeleri toplantılara bireysel
unvanlarıyla katılırlar. Bağımsız Uzmanlar Komitesi üyeleri görev sürelerince
bağımsızlık ve tarafsızlıkları ile bağdaşmayan, görevlerini engelleyebilecek
diğer görevler üstlenemezler.”
Madde 4:
Şart’ın 27 nci Maddesi aşağıdaki gibidir:
“Madde 27-
Hükümet Komitesi;
1- 23 üncü Maddenin 1 inci ve 24 üncü
Maddenin 3 üncü Paragrafları uyarınca hazırlanan Taraf ülkelerin raporları,
gözlemler ve bilgiler yanında Bağımsız Uzmanlar Komitesi’nin raporları Hükümet
Komitesine gönderilir.
2- Bu komite, Taraf ülkelerin her bir
temsilcisinden oluşur. İki uluslararası işveren örgütünü ve iki uluslararası
işçi örgütünü toplantılara danışman sıfatıyla gözlemci göndermeye davet eder.
Ayrıca, Avrupa Konseyi’nin danışmanı statüsünü taşıyan ve özellikle de işbu
Şart’ın incelediği alanlarda birikime sahip hükümet dışı uluslararası örgüt
temsilcilerini görüşlerini almak üzere davet edebilir.
3- Hükümet Komitesi özellikle, Bağımsız
Uzmanlar Komitesinin ve Taraf ülkelerin raporları ışığında sosyal ve ekonomi
politikası gözlemlerine dayanarak, gerekçeleriyle birlikte, Şart’ın 28 inci
maddesi uyarınca, kendi görüşü olarak ilgili her Taraf ülkeyi hedefleyen
tavsiye kararı konusu durumları belirler. Kamuoyuna duyurulacak bir raporu
Bakanlar Komitesine sunar.
4- Hükümet Komitesi, genel olarak Şart’ın
uygulamasına ilişkin gözlemlerine dayanarak Bakanlar Komitesine sosyal
sorunlara ve Şart’ın güncellik kazandırabilecek maddelerine ilişkin
incelemelere başlanmasını öngören tavsiyelerde bulunabilecektir.”
Madde 5:
Şart’ın 28. Maddesi aşağıdaki gibidir:
“Madde 28-
Bakanlar Komitesi;
1- Bakanlar Komitesi sadece oy hakkına
sahip Taraf ülkelerin kullandığı oyların üçte iki çoğunluğuyla Hükümet
Komitesinin raporuna dayanarak denetim döneminin bütününü kapsayan ve ilgili
Taraf ülkelere verilen bireysel tavsiyeleri içeren bir kararı kabul
edebilecektir.
2- Bakanlar Komitesi, 27 nci maddenin 4
üncü paragrafı uyarınca, Hükümet Komitesinin verdiği tavsiyeleri dikkate alarak
kendisinin uygun gördüğü kararları alacaktır.”
Madde 6:
Şart’ın 29. maddesi aşağıdaki gibidir:
“Madde 29.-
Parlamenterler Meclisi;
Avrupa Konseyi Genel Sekreteri bütün
üyelerin hazır bulunduğu dönem toplantılarını gözönüne alarak, Bağımsız
Uzmanlar Komitesinin ve Hükümet Komitesinin raporları yanında Bakanlar
Komitesinin kararlarını da Parlamenterler Meclisine gönderir.”
Madde 7:
1- İşbu Protokol aşağıdaki şekilde Şart’a
Taraf Avrupa Konseyi’ne üye Devletlerin imzasına açılır:
a) onaylama, kabul etme veya uygun görme
çekincesi olmadan imzalama;
veya
b) onaylama, kabul etme veya uygun
görmenin ardından onaylama, kabul etme veya uygun görme çekincesi altında
imzalama.
2- Onaylama, kabul etme veya uygun görme
belgeleri Avrupa Konseyi Genel Sekreterliğine gönderilir.
Madde 8:
İşbu Protokol Şart’a Taraf bütün ülkelerin
7 nci maddenin hükümleri uyarınca, kendilerini Protokol’e bağlı saydıklarını
beyan ettikleri tarihten sonraki otuzuncu gün yürürlüğe girer.
Madde 9:
Avrupa Konseyi Genel Sekreteri Konseyin
bütün üyelerine;
a) her imzayı;
b) her onaylama, kabul etme veya uygun
görme belgesinin gönderilmesini;
c) 8 inci Madde uyarınca işbu Protokol’ün
yürürlüğe giriş tarihini;
d) İşbu Protokol ile ilgili her türlü
bildiri veya belge gibi her türlü gelişmeyi bildirir.
Sonuç olarak, bu hususta yetkiye sahip
olan aşağıda imzası bulunanlar işbu Protokol’ü imzalamışlardır.
21 Ekim 1991 tarihinde, her iki metin de
aynı derecede muteber olmak kaydıyla İngilizce ve Fransızca dillerde, Avrupa
Konseyi arşivlerinde saklanacak tek nüsha olarak imzalanmıştır. Onaylı
nüshaları Avrupa Konseyi Genel Sekreteri tarafından Avrupa Konseyine üye her Devlete
gönderilir.