Dönem: 22 Yasama Yılı:
3
T.B.M.M. (S. Sayısı:
825)
Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ve
Pakistan İslam Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Uluslararası Karayolu Taşımacılığı
Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı ile
Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm ile Dışişleri
Komisyonları Raporları (1/945)
T.C.
Başbakanlık 4.1.2005
Kanunlar ve Kararlar
Genel Müdürlüğü
Sayı: B.02.0.KKG.0.10/101-936/21
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Dışişleri Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı
Bakanlar Kurulunca 20.12.2004 tarihinde kararlaştırılan “Türkiye Cumhuriyeti
Hükümeti ve Pakistan İslam Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Uluslararası Karayolu
Taşımacılığı Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı”
ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Recep Tayyip Erdoğan
Başbakan
GEREKÇE
Türkiye ile Pakistan
arasındaki yolcu ve eşya taşımacılığını düzenlemek üzere 15 Haziran 2003
tarihinde Uluslararası Karayolu Taşımacılığı Anlaşması imzalanmıştır.
Türkiye ile Pakistan
arasında imzalanan Uluslararası Karayolu Taşıma Anlaşmasının yürürlüğe girmesi
ile iki ülke arasında ve üzerlerinden yapılmakta olan karayoluyla yolcu ve eşya
taşımacılığı belli düzenlemeler içerisinde cereyan edecek, bu alanda sorunların
ortaya çıkması halinde, çözümlenebilmesi için başvurulabilecek bir mevzuat
mevcut olacaktır.
Anılan Anlaşma ile ikili
ve transit yolcu ve eşya taşımaları için kolaylıklar getirilmektedir.
Bu Anlaşma ile;
- Geçiş ücretleri,
- İkili ve transit eşya
ve yolcu taşımacılığının tâbi olacağı izin belgesi Prosedürü,
- Dönüş yükü ve üçüncü
ülke taşımaları,
- Hangi tür eşya
taşımalarının izin belgesinden muaf tutulacağı,
- Taşıt personeli ve
taşımacıların uyacağı kurallar,
- Taşıma faaliyetlerinden
doğan ödemelerin ne şekilde yapılacağı,
- Yolcu ve eşya
taşımacılığına ilişkin gümrük ve diğer formalitelerin kolaylaştırılması,
- Eşya taşımacılığında
teminat konusu,
- Yolcu, bagaj ve eşya
için yaptırılacak sigorta,
- Karma Komisyonun
kurulması ve görevleri,
gibi konular kapsamlı
şekilde düzenlenmiştir.
Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet
Meclisi
Bayındırlık,
İmar, Ulaştırma ve
Turizm
Komisyonu 3.2.2005
Esas No.: 1/945
Karar No.: 64
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başbakanlıkça 4.1.2005
tarihinde TBMM Başkanlığına sunulan, Başkanlığınızca 5.1.2005 tarihinde
Komisyonumuza tali komisyon olarak havale edilen “Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti
ve Pakistan İslam Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Uluslararası Karayolu
Taşımacılığı Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı”, Komisyonumuzun 3.2.2005 tarihli 29 uncu Birleşiminde Dışişleri ve
Ulaştırma bakanlıkları temsilcilerinin katılımları ile incelenip görüşüldü.
Tasarı ve gerekçesi
incelendiğinde;
Türkiye ile Pakistan
arasındaki yolcu ve eşya taşımacılığını düzenlemek üzere 15 Haziran 2003
tarihinde Uluslararası Karayolu Taşımacılığı Anlaşmasının imzalandığı,
Türkiye ile Pakistan
arasında imzalanan Uluslararası Karayolu Taşımacılığı Anlaşmasının yürürlüğe
girmesi ile iki ülke arasında ve üzerlerinden yapılmakta olan karayoluyla yolcu
ve eşya taşımacılığının bir mevzuata tâbi olacağı,
Anlaşma ile; ikili ve
transit eşya ve yolcu taşımaları ile geçiş ücretleri, ikili ve transit eşya ve
yolcu taşımacılığının tâbi olacağı izin belgesi prosedürü, dönüş yükü ve üçüncü
ülke taşımaları, hangi tür eşya taşımalarının izin belgesinden muaf tutulacağı,
taşıt personeli ve taşımacıların uyacağı kurallar, taşıma faaliyetlerinden
doğan ödemelerin ne şekilde yapılacağı, eşya taşımacılığında teminat konusu,
yolcu, bagaj ve eşya için yaptırılacak sigorta gibi konuların düzenlendiği,
Anlaşılmaktadır.
İlgili bakanlık
temsilcileri tarafından yapılan tamamlayıcı nitelikteki açıklamalarda;
- Bu şekilde 54 ülke ile
ikili karayolu taşımacılığı anlaşmasının yapılmış olduğu,
- Bu anlaşmanın temelinin
esasının 1958’lere dayandığı,
- İkili ekonomik
ilişkilerin gelişmesinde ulaşımın ana faktör olduğu,
İfade edilmiştir.
Müteakiben Komisyonumuz,
Tasarıyı müspet mütalaa ederek kabul edilmiştir.
Raporumuz, havalesi
gereği esas komisyon olan Dışişleri Komisyonuna tevdi edilmek üzere Yüksek
Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
Mustafa Demir |
Mustafa Ilıcalı |
Asım Aykan |
|
Samsun |
Erzurum |
Trabzon |
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
Mehmet Sarı |
Mustafa Tuna |
Naci Aslan |
|
Gaziantep |
Ankara |
Ağrı |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Fikret Badazlı |
Kemal Demirel |
Osman Aslan |
|
Antalya |
Bursa |
Diyarbakır |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Zülfü Demirbağ |
Ali İbiş |
Nusret Bayraktar |
|
Elazığ |
İstanbul |
İstanbul |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Mehmet Parlakyiğit |
Mehmet Yıldırım |
Niyazi Özcan |
|
Kahramanmaraş |
Kastamonu |
Kayseri |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Hasan Özyer |
Recep Yıldırım |
Orhan Taş |
|
Muğla |
Sakarya |
Sivas |
|
Üye |
Üye |
|
|
Hasan Güyüldar |
Halil Kaya |
|
|
Tunceli |
Van |
|
Türkiye Büyük Millet
Meclisi
Dışişleri
Komisyonu
Esas No.: 1/945 24.2.2005
Karar No.: 53
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti
ve Pakistan İslam Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Uluslararası Karayolu
Taşımacılığı Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı,
Komisyonumuzun 24 Şubat 2005 tarihli 12 nci toplantısında Dışişleri Bakanlığı
ile Ulaştırma Bakanlığı temsilcilerinin katılmalarıyla görüşülmüştür.
Bu Anlaşma ile; geçiş
ücretleri, ikili ve transit eşya ve yolcu taşımacılığının tâbi olacağı izin
belgesi prosedürü, dönüş yüklü ve üçüncü ülke taşımaları, hangi tür eşya
taşımalarının izin belgesinden muaf tutulacağı, taşıt personeli ve
taşımacıların uyacağı kurallar, taşıma faaliyetlerinden doğan ödemelerin ne
şekilde yapılacağı, yolcu ve eşya taşımacılığına ilişkin gümrük ve diğer
formalitelerin kolaylaştırılması, veya taşımacılığında teminat konusu, yolcu,
bagaj ve eşya için yaptırılacak sigorta, karma komisyonun kurulması ve
görevleri gibi konularda kolaylıklar getirilmektedir.
İki ülke arasında ve
üzerlerinden yapılan karayoluyla yolcu ve eşya taşımacılığının belli esaslar
çerçevesinde devam etmesi ve çıkabilecek olan bu sorunların giderilmesi
amacıyla hazırlanan Tasarı, Komisyonumuzca uygun görülmüş ve Tasarının 1 inci,
2 nci ve 3 üncü maddeleri oylanarak aynen kabul edilmiştir. Tasarının tümü oya
sunulmuş ve kabul edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun
onayına sunulmak üzere Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
Mehmet Dülger |
Eyyüp Sanay |
Mustafa Dündar |
|
Antalya |
Ankara |
Bursa |
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
Metin Yılmaz |
Mahmut Koçak |
Ramazan Toprak |
|
Bolu |
Afyonkarahisar |
Aksaray |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Abdülbaki Türkoğlu |
Halil Akyüz |
Mehmet B. Denizolgun |
|
Elazığ |
İstanbul |
İstanbul |
|
Üye |
Üye |
|
|
Selami Yiğit |
Ufuk Özkan |
|
|
Kars |
Manisa |
|
TÜRKİYE CUMHURİYETİ
HÜKÜMETİ VE PAKİSTAN İSLAM CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ ARASINDA ULUSLARARASI KARAYOLU
TAŞIMACILIĞI ANLAŞ-MASININ ONAYLANMASININ UYGUN
BULUNDUĞUNA DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1.- 15 Haziran 2003
tarihinde İslamabad’da imzalanan “Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ve Pakistan
İslam Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Uluslararası Karayolu Taşımacılığı
Anlaşması”nın onaylanması uygun bulunmuştur.
MADDE 2.- Bu Kanun yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 3.- Bu Kanun
hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
TÜRKİYE CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ VE PAKİSTAN İSLAM CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ ARASINDA ULUSLARARA-SI KARAYOLU TAŞIMACILIĞI ANLAŞMASININ ONAYLANMASININ UYGUN BULUNDUĞUNA DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1.- Tasarının 1
inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 2.- Tasarının 2 nci
maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 3.- Tasarının 3
üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
|
Recep Tayyip Erdoğan |
|
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
|
Dışişleri
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
|
A. Gül |
A. Şener |
M. A. Şahin |
|
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
|
B. Atalay |
A. Babacan |
M. Aydın |
|
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Adalet
Bakanı |
|
|
|
G. Akşit |
K. Tüzmen |
C. Çiçek |
|
|
|
Millî
Savunma Bakanı |
İçişleri
Bakanı |
Maliye
Bakanı |
|
|
|
M. V. Gönül |
A. Aksu |
K. Unakıtan |
|
|
|
Millî
Eğitim Bakanı |
Bayındırlık
ve İskân Bakanı V. |
Sağlık
Bakanı |
|
|
|
H. Çelik |
K. Unakıtan |
R. Akdağ |
|
|
|
Ulaştırma
Bakanı |
Tarım ve
Köyişleri Bakanı |
Çalışma
ve Sos. Güv. Bakanı |
|
|
|
B. Yıldırım |
S. Güçlü |
M. Başesgioğlu |
|
|
|
Sanayi
ve Ticaret Bakanı |
En. ve
Tab. Kay. Bakanı |
Kültür
ve Turizm Bakanı |
|
|
|
A. Coşkun |
M. H. Güler |
E. Mumcu |
|
|
|
|
Çevre ve
Orman Bakanı |
|
|
|
|
|
O. Pepe |
|
|
|
VE
PAKİSTAN İSLAM CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ
ARASINDA
ULUSLARARASI KARAYOLU TAŞIMACILIĞI ANLAŞMASI
Türkiye Cumhuriyeti
Hükümeti
ile
Pakistan İslam
Cumhuriyeti Hükümeti
İki ülke arasında ve
toprakları üzerinde, transit olarak, karayoluyla yolcu ve eşya taşımacılığını
kolaylaştırmak arzusuyla aşağıdaki hususlarda mutabık kalmışlardır:
Madde 1
Bu Anlaşma hükümleri,
diğer Âkit Taraf ülkesinde tescil edilmiş taşıtlar ile bir Âkit Taraf ülkesine
veya ülkesinden ve Âkit Taraflardan biri üzerinden transit olarak karayoluyla
uluslararası yolcu ve eşya taşımacılığına uygulanır.
I. TANIMLAMALAR
Madde 2
Bu Anlaşmada
“Taşımacı” terimi: Âkit Tarafların kanun ve nizamlarına göre
yolcu ve eşya taşımaya yetkili kılınmış gerçek ve tüzel kişiyi.
“Taşıt” terimi:
i) Sürücü hariç sekizden
fazla yolcu veya eşya taşımak üzere, veya bu taşıtları çekmek üzere imal
edilmiş ve kendi gücüyle hareket eden bir karoyulu taşıtını,
veya
ii) Yukarıda (İ) bendinde
tanımlanan bir taşıt ile yolcu veya eşya taşımak amacıyla römork veya yarı
römorklardan oluşan bir taşıt katarını,
“İzin Belgesi” terimi, Âkit Taraflardan birinde kayıtlı taşıta
diğer Âkit Tarafa giriş-çıkış yapabilmesi veya toprakları üzerinden geçebilmesi
için bir Âkit Tarafça verilen izin belgesi ile bu Anlaşmada öngörülen diğer
izin belgelerini,
“Kota” terimi, Âkit Tarafların yetkili makamları tarafından
yıllık olarak verilecek izin belgeleri sayısını,
“Düzenli Otobüs Servisi” terimi, önceden saptanmış bir
güzergahta, ulusal zaman ve ücret tarifesine göre iki Âkit Taraf ülkesi
arasında yolcu taşımacılığını,
“Düzenli transit otobüs servisi” terimi, bir Âkit Taraf ülkesinde
başlayan ve diğer Âkit Taraf ülkesini yolcu indirmeden ve bindirmeden geçen ve
üçüncü bir Devlet topraklarında sona eren düzenli servisi.
“Mekik Servis” terimi, bir ve aynı varış noktasından, planlanmış
kalma süresine göre gruplandırılmış yolcuların bir ve aynı varış noktasına
taşınmasını ve planlanan kalma süresi sonunda kalkış, noktasına getirilmesini
(birlikte dışa seyahat eden yolcuların tümü, birlikte geri dönmek zorundadır,
varış noktasından ilk dönüş seyahati ile bu noktaya son gidiş seyahati boş
olarak yapılır.)
“Kapalı Kapı Servisi” (Turist taşımacılığı) terimi, yolcu alıp bırakmadan
aynı yolcu grubunun aynı taşıtla, bu taşıtın tescil edildiği Âkit Taraf
ülkesindeki bir noktadan başlayan ve bu ülkede sona eren uluslararası yolcu
taşımacılığını,
“Transit taşıma” terimi, kalkış ve varış
noktaları bir Âkit Taraf ülkesinin dışında olan noktalar arasında o Âkit Taraf
ülkesi üzerinden yapılan yolcu ve eşya taşımacılığını,
ifade eder.
II. GENEL HÜKÜMLER
Madde 3
Her Âkit Taraf, bu
Anlaşma hükümlerine uymak kaydıyla, diğer Âkit Taraf yolcuları, bunların
kişisel eşyaları ile ticari eşya ve taşıtlarına her Âkit Tarafın yetkili
makamlarınca tespit edilmiş güzergahlardan geçiş hakkını tanıyacaktır.
Madde 4
Her Âkit Taraf, kendi
millî mevzuatına göre, diğer Âkit Tarafın taşımacılarına, kendi topraklarında,
karşılıklı olarak mutabık kalınan yerlerde büro açma ve-veya acentalar atama
izni verecektir.
Taşımacı diğer Âkit taraf
ülkesinde seyahat acentası olarak faaliyet gösteremeyecektir.
Madde 5
Âkit Taraflar, toprakları
üzerinden transit geçen diğer Âkit Tarafın taşıtlarından,
a) Karayolu alt yapısının
kullanılmasından alınan ücretler (paralı karayolu ve köprüler)
b) Karayolunun bakım ve
korunmasını, karayolu ve taşımanın yönetimine ilişkin giderleri karşılamak için
alınan ücretler,
c) Taşıtın ağırlığı,
boyutları veya yükü Âkit Tarafların millî mevzuatında belirtilen sınırları
aştığı takdirde alınan ücretler,
dışındaki herhangi bir
ithal veya ihraç vergisi veya resmi (gümrük vergisi dahil) almayacaklardır.
Âkit Tarafların
toprakları üzerinden transit taşımalar, karşılıklılık esasına göre yukarıda (b)
bendinde belirtilen ücretlerden muaf tutulabilir.
Madde 6
Âkit Taraflardan birinin
taşımacıları ve sürücüleri diğer Âkit Taraf ülkesinde bulundukları sırada
trafik ve taşıma nizamlarını ihlal ettikleri taktirde, bu ülke yetkili
makamları diğer Âkit Tarafın yetkili makamlarına bildirecektir.
Bu maddenin birinci
fıkrasında belirtilen ihlallere ilişkin olarak Âkit Taraflardan birince alınan
tedbirler bu ülkenin yetkili makamlarınca diğer Âkit tarafın yetkili
makamlarına bildirilecektir.
Madde 7
Âkit Tarafların
temsilcilerinden teşkil olunan bir Karma Komisyon kurulacaktır.Karma Komisyonun
görevleri şunlardır:
a) Bu Anlaşmanın gereği
veçhile uygulanmasına nezaret etmek,
b) İzin belgelerinin
şekli ile belgelerin teati zamanı ve usullerini saptamak,
c) Bu Anlaşmanın 24 üncü
maddesinde belirtilen yetkili makamlar arasında doğrudan çözümlenemeyecek
muhtemel meseleleri incelemek ve çözümleri için tekliflerde bulunmak,
d) Bu Anlaşma kapsamına
giren diğer tüm hususları gözden geçirmek ve bu hususlarla ilgili tavsiyelerde
bulunmak,
e) Taşımacılıkla ilgili
olarak üzerinde mutabık kalınacak diğer hususları incelemek.
Karma Komisyon gerektiği
takdirde Âkit Tarafların birinin talebi üzerine sıra ile Türkiye’de ve
Pakistan’da toplanacaktır.
Karma Komisyon işbu
Anlaşmanın herhangi bir maddesinde değişiklik yapmayı önerebilir. Bu öneriler
Âkit Tarafların yetkili makamlarının onayına sunulur.
Madde 8
Âkit Taraflardan birinin
ülkesinde tescil edilmiş taşıtlar diğer Âkit Taraf topraklarındaki iki nokta
arasında yolcu ve eşya taşıyamayacaktır. Diğer Âkit Taraf ülkesinin yetkili
makamlarından özel izin belgesi alınmadıkça bir Âkit Taraf taşımacısı diğer
Âkit Taraf topraklarından üçüncü ülkelere yolcu ve eşya taşıyamayacaktır.
Madde 9
Bir Âkit Taraf ülkesinde
tescil edilmiş boş bir taşıt, bu amaçla bir izin belgesi verilmedikçe, kendi
ülkesine veya üçüncü bir ülkeye yolcu ve eşya almak üzere diğer Âkit Taraf
ülkesine giremeyecektir.
III. YOLCU TAŞIMALARI
Madde 10
Âkit Taraflardan birinin
taşımacısı, diğer Âkit Taraf yetkili makamından, önceden yıllık izin belgesi
alarak diğer Taraf ülkesine düzenli servis veya diğer Tarafın ülkesi üzerinden
düzenli transit servisi işletebilir.
Madde 11
Âkit Taraflardan birinin
ülkesinde tescil edilmiş bir taşıtla diğer Âkit Taraf ülkesine veya ülkesinden
yapılacak kapalı kapı servis (turistik taşıma), dolu gidiş ve boş dönüş ile
mekik servis izin belgesine tabi olmayacaktır.
IV. EŞYA TAŞIMALARI
Madde 12
Aşağıda belirtilen haller
dışında, Âkit Tarafların ülkeleri arasında ve üzerinden yapılacak transit eşya
taşımaları Âkit Tarafların ithal rejimine uygun olarak kotaya dayanan izin
belgesine tabi olacaktır.
a) Cenaze taşımacılığı
(özellikle bu amaçla teçhiz edilmiş taşıtlarla),
b) Tiyatro dekor ve
malzemesi taşımacılığı
c) Müzik, sinema, folklor
ve sirk gösterileri, spor faaliyetleri ve radyo programları düzenlenmesi,
televizyon ve sinema çekimleri için gerekli malzeme veya teçhizat ve
hayvanların taşınması,
d) Sanat eserlerinin
taşınması,
e) Kesim hayvanları
dışındaki hayvanların taşınması,
f) Bozulmuş veya hasara
uğramış taşıtların taşınması,
g) Posta taşımacılığı
h) Hava taşıma
güzergahlarının değiştirilmesi halinde hava limanlarından arızi olarak mal taşımacılığı
i) Tabii afetler halinde
yardım malzemesi taşımacılığı,
j) Sergi ve fuar
malzemeleri taşımacılığı,
k) Karma Komisyon
tarafından ortaklaşa kararlaştırılacak diğer haller,
Madde 13
İzin belgeleri en fazla
bir yıl için geçerli olacaktır. Gelecek yılın izin belgeleri her yılın Kasım
ayında teati edilecektir. Âkit Tarafların ihtiyaçlarını karşılamak üzere
karşılıklı anlaşma ile ilave belge de teati edilebilir.
Bir izin belgesi bir
taşıt için ve Âkit Taraf toprakları arasında ve/veya üzerinden bir gidiş geliş
için ve verildiği zaman dilimi içinde geçerli olacaktır. İzin belgesi
devredilemez.
Madde 14
Bir Âkit Taraf ülkesinde
kayıtlı bir araç, bu amaçla özel bir izin belgesi verilmedikçe, diğer Âkit
Taraf ülkesinde yükünü boşalttıktan sonra kendi ülkesine dönüş yükü
alamayacaktır.
Madde 15
Silah, cephane, askeri
malzeme, patlayıcı maddeler ile diğer tehlikeli maddelerin iki ülke arasında
veya Âkit Tarafların birinin ülkesinden transit taşınması bu amaçla alınacak
özel bir izin belgesine tabidir.
İnsan, hayvan ve bitki
sağlığı bakımından girişine müsaade edilmeyen maddelerin Âkit Taraf ülkelerine
veya ülkelerinden taşınması yasaktır.
V. ÇEŞİTLİ HÜKÜMLER
Madde 16
Âkit Taraflar, yolcu ve
eşya taşımacılığına ilişkin gümrük ve diğer formalitelerin mümkün olduğu kadar
kolaylaştırılması, basitleştirilmesi ve çabuklaştırılması için gerekli
gördükleri bütün tedbirleri alacaklardır. Âkit Taraflar ayrıca, komşu ülkelere
veya transit ülkeler nezdinde taşımacılığın kolaylaştırılması, engellerinin giderilmesi
için gereken gayreti gösterecektir.
Madde 17
Bu Anlaşmaya göre
Uluslararası eşya taşımacılığı TIR karnesi kapsamında “Uluslararası Eşya
Taşımacılığı Sözleşmesi şartlarına ve/veya ulusal kanun ve nizamlara tabi
olacaktır.
Karayolunda uluslararası
taşıma yapan bir taşıtta uluslararası gümrük belgeleri (triptik veya “carnet de
passage”) ile ulusal kanun ve nizamlarına göre gereken belgeler bulunacaktır.
Madde 18
Taşıtların standart
depolarındaki akaryakıt, gümrük vergisi ile diğer vergi ve resimlerden muaf
olacaktır. Standart depo, taşıtı imal eden fabrikanın taşıta koyduğu depodur.
Ekstra yakıt deposu
bulunduran taşıtlar Âkit Tarafların kanun ve nizamlarına tabi olacaktır.
Madde 19
Taşıtların arıza
nedeniyle değiştirilen parçaları ya ülke dışına çıkarılacak veya gümrük
makamlarının gözetiminde imha edilecek veya bu makamlara teslim edilecektir.
Yedek parçanın ithali
ulusal kanun ve nizamlara tabi olacaktır.
Madde 20
a) Yolcular, bagaj
ve-veya eşyanın, Âkit Tarafların toprakları arasında ve-veya üzerinden transit
olarak uluslararası taşınmasında kullanılan bir taşıta, üçüncü şahıslara
verilecek zararları karşılamak üzere, her Âkit Tarafın yürürlükteki kanun ve
nizamlarına uygun sigorta yaptırılacaktır.
b) Yolcuların, bagaj
ve-veya eşyanın taşınması sırasında uğrayacağı zararları karşılamak üzere,
taşıtın tescil edildiği Âkit Taraf topraklarında yürürlükteki kanun ve
nizamlara uygun sigorta yaptırılacaktır.
Madde 21
Âkit Taraflar arasında
taşıma ve transit faaliyetlerinden doğan ödemeler Âkit Taraflarda yürürlükte
bulunan, paraya ilişkin kanun, nizam ve kurallara göre, Âkit Taraf yetkili
Bankalarınca kabul edilen serbest döviz ile yapılacaktır.
Madde 22
Kaza, bozulma ve ülke
yasalarının ihlali halinde, bu olayların ülkesi üzerinde vuku bulduğu Âkit
Taraf yetkili makamları bu konudaki rapor ve araştırma sonuçları ile gerekli
bilgileri diğer Âkit Tarafa ivedilikle ileteceklerdir.
Madde 23
Âkit Taraflardan birinde
tescil edilmiş taşıtların personeli ve taşımacılar diğer Âkit Taraf ülkesinde
karayolu trafiğini düzenleyen kanun ve nizamlara uyacaklardır.
İşbu Anlaşma kapsamına
girmeyen, taşımacılıkla ilgili diğer hususlar, Âkit Tarafların kanun, nizam ve
kurallarına tabi olacaktır.
Madde 24
İşbu Anlaşmanın
uygulanmasından sorumlu yetkili makamlar:
a) Ulaştırma Bakanlığı
Kara Ulaştırması Genel
Müdürlüğü
Emek/Ankara
b) Pakistan için:
Pakistan Hükümeti
Haberleşme Bakanlığı
İslamabad
Madde 25
Bu Anlaşmanın
yorumlanmasından ve uygulanmasından doğacak ihtilaflar taraflar arasında
karşılıklı müzakereler ile çözümlenecektir.
Madde 26
Bu Anlaşma Âkit
Tarafların millî mevzuatına göre onay işlemlerinin tamamlandığını belirten
notaların teati edildiği tarihte yürürlüğe girecek ve bir yıl süre ile
yürürlükte kalacaktır.
Bu süre sona ermeden üç
ay önce Âkit Taraflardan biri Anlaşmayı sona erdirmek istediğini diğer Âkit
Tarafa yazılı olarak bildirmedikçe, Anlaşma kendiliğinden birer yıllık süreler
için yenilenecektir.
15 Haziran 2003 tarihinde
İslamabad’da iki orijinal nüsha halinde İngilizce olarak düzenlenmiştir.
TÜRKİYE
CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ PAKİSTAN İSLAM CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ
ADINA ADINA
Binali YILDIRIM Ahmad ALİ
Ulaştırma Bakanı Haberleşme
Bakanı