Dönem: 22 Yasama
Yılı: 3
T.B.M.M. (S. Sayısı: 876)
29.3.2005 Tarihli ve 5325 Sayılı Siyasi Partiler Kanununda Değişiklik
Yapılması Hakkında Kanun ve Anayasanın 89
uncu ve 104 üncü Maddeleri Gereğince Cumhurbaşkanınca Bir Daha
Görüşülmek Üzere Geri Gönderme Tezkeresi ve Anayasa Komisyonu Raporu (1/1009)
T.C.
Cumhurbaşkanlığı 12/04/2005
Sayı:
B.01.0.KKB.01-18/A-5-2005-281
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
İLGİ: 30.03.2005 günlü,
A.01.0.GNS.0.10.00.02-5363/18367 sayılı yazınız.
Türkiye Büyük Millet
Meclisi Genel Kurulu'nca 29.03.2005 gününde kabul edilen 5325 sayılı
"Siyasi Partiler Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun"
incelenmiştir.
İncelenen Yasa'nın 1.
maddesiyle, 22.04.1983 günlü, 2820 sayılı Siyasi Partiler Yasası'nın geçici 16.
maddesi yürürlükten kaldırılmaktadır.
Yürürlükten kaldırılması
öngörülen geçici 16. maddede,
"Türkiye Büyük
Millet Meclisinde 10 veya daha fazla milletvekili bulunup da Devlet yardımı
alamayan ve seçimlere girme hakkını elde edecek şekilde teşkilatlanmasını
tamamlamış siyasi partilere, bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten sonra,
Siyasi Partiler Kanununun 'Ek Madde 1'de öngörülen esaslar dairesinde en az
Devlet yardımı alan siyasi partiye yapılan yardım kadar Devlet yardımı yapılır.
Bu partilerin 10'dan az olmakla birlikte en az 3 veya daha fazla milletvekiline
sahip olmaları halinde kendilerine en az Devlet yardımı alan siyasi partiye
yapılan yardımın 1/4'ü tutarında Devlet yardımı yapılır."
düzenlemesine yer
verilmiştir.
Siyasal partilere
yapılacak Devlet yardımı, 2820 sayılı Siyasi Partiler Yasası'na 27.06.1984
günlü, 3032 sayılı Yasa'yla eklenen ek 1. maddede düzenlenmiştir.
İlk düzenleniş biçimiyle,
son milletvekili genel seçimlerine katılma hakkı tanınan ve yüzde 10'luk genel
oy barajını aşan partilere devlet yardımı öngörülmüşken, bu kümeye ek olarak,
- 3349 sayılı Yasa'yla,
Türkiye Büyük Millet Meclisi'nde grubu bulunan partilere,
- 3470 sayılı Yasa'yla,
genel seçimlerde toplam geçerli oyların yüzde 7'sinden fazlasını alan
partilere,
- 3673 sayılı Yasa'yla,
seçimlere girme hakkını elde edecek biçimde örgütlenmesini tamamlamış ve Türkiye
Büyük Millet Meclisi'nde 10 ya da daha çok milletvekili bulunup da Devlet
yardımı alamayan partilere,
- 3789 sayılı Yasa'yla
da, yine seçimlere girme hakkını elde edecek biçimde örgütlenmesini tamamlamış
ve en az üç milletvekiline sahip olan partilere,
Devlet yardımı
yapılmasına olanak sağlanmıştır.
Görüldüğü gibi, siyasal
partilere Devlet yardımı konusu, kapsamın genişlemesi yönünde gelişme
göstermiştir.
Yasa'nın yürürlükteki
kurallarına göre, genel seçimlere girmemiş ya da genel seçimlerden sonra
kurulmuş olmakla birlikte, sonradan seçimlere katılma hakkını elde edecek
biçimde örgütlenmesini tamamlamış siyasal partiler ile seçimlere katılmasına
karşın yüzde 10'luk genel oy barajının altında kalmış siyasal partiler, daha
sonra en az üç milletvekiline sahip olmaları durumunda Devlet yardımına hak
kazanmaktadırlar.
İncelenen Yasa'yla
yapılan düzenlemeden sonra, genel oy barajını aşan partiler dışında Devlet
yardımından yararlanma, Türkiye Büyük Millet Meclisi'nde grubu bulunan siyasal
partilere Devlet yardımını düzenleyen geçici kural uygulanıp hükmünü icra
ettiği için, "milletvekili genel seçimlerinde toplam geçerli oyların yüzde
7'sinden fazlasını almak" koşuluna bağlanmaktadır. Böylece, Devlet
yardımından yararlanma koşulları ağırlaştırılmakta, bu yardımdan yararlanacak
siyasal partiler kümesinin kapsamı daraltılmaktadır.
1- Anayasa'nın 2.
maddesinde, Türkiye Cumhuriyeti'nin demokratik bir devlet olduğu; 5.
maddesinde, Devlet'in demokrasiyi korumakla görevli bulunduğu; 68. maddesinin
ikinci fıkrasında, siyasal partilerin, demokratik yaşamın vazgeçilmez öğeleri
olduğu; bu maddenin son fıkrasında da, siyasal partilere Devlet'in yeterli
düzeyde ve hakça mali yardım yapacağı, bu yardımın bağlı olacağı ilkelerin
yasayla düzenleneceği belirtilmiştir.
Siyasal partilerin
demokratik yaşamın vazgeçilmez öğeleri olduğunun belirtilmesi, uyacakları
ilkelerin Anayasa'da düzenlenmiş olması, yine Anayasa'nın 69. maddesinde,
hesaplarının Anayasa Mahkemesi'nce incelenmesinin öngörülmesi ve kapatılmalarının
da ancak Anayasa Mahkemesi kararına bağlı tutulması, hem anayasa koyucunun
siyasal partilere verdiği önemin, hem de siyasal partilerin demokratik devlet
düzeni içindeki konumunun göstergesidir.
Anayasa koyucunun siyasal
partilere verdiği bu önem, siyasal partilerin bağımsızlıklarının korunması ve
etki altında kalmadan yaşamlarını sürdürebilmeleri için Devlet yardımı
yapılmasında da kendini göstermiş ve siyasal partilere "yeterli düzeyde ve
hakça" mali yardım yapılması Anayasa'da öngörülmüştür.
Her siyasal partinin
amacı, iktidara gelip, parti programı çerçevesinde çözüm önerilerini ve
projelerini yaşama geçirerek ülkeyi yönetmektir. Halkın siyasal partilere ve
siyasal yaşama ilgisinin yeterli olmadığı durumlarda, girişilen iktidar
yarışında siyasal partilerin parasal kaynakları arasındaki büyük eşitsizlikler,
ulusal istencin seçim sonuçlarına adil biçimde yansımasına engel
oluşturabilmektedir. Bu nedenle, demokratik yaşamın vazgeçilmez öğeleri olan
siyasal partilere Devlet yardımı yapılması, anayasal önemi yanında, demokratik
düzenin gereğidir.
Demokratik düzendeki yeri
ve önemi ile işlevlerinin niteliği gözönünde bulundurulduğunda, siyasal
partilere Devlet'çe parasal yardım yapılmasının kamu yararına uygun düştüğünün
de kabulü gerekir.
Anayasa'nın 68.
maddesinin son fıkrasında, Devlet'in siyasal partilere yeterli düzeyde ve hakça
yardım yapacağı belirtilerek yasayla yapılacak düzenlemenin sınırına da yer
verilmiştir. Buna göre, yasa ile getirilecek ilkelerin siyasi partiler yönünden
yardımın "yeterli düzeyde" ve "hakça" olmasını sağlayacak
nitelik taşıması gerekmektedir. Yasal düzenlemede, ayrıca, hakkın kötüye
kullanılmasının önlenmesi ve kamu yararının korunması da önemli etmenlerdir.
İncelenen Yasa ile
yapılan düzenlemenin yarattığı sonuca göre, genel oy barajını aşanlar dışında,
yalnızca genel seçimlerde toplam geçerli oyların en az yüzde 7'sini alan
siyasal partilere Devlet yardımı yapılması olanaklı kılınmakta, Türkiye Büyük
Millet Meclisi'nde milletvekili bulunan diğer partiler, milletvekili sayısı ne
olursa olsun, bu haktan yoksun bırakılmaktadır.
Siyasal partilere Devlet
yardımı, herşeyden önce onların Devlet ve toplum yaşamında üstlendikleri
işlevleri bir etki altında kalmadan yerine getirmeleri, böylece, ulusal
istencin Türkiye Büyük Millet Meclisi'ne tam yansıyarak demokrasinin
kurumsallaşması amacıyla yapılmaktadır.
Devlet yardımı
yapılmasının diğer amacı ise, siyasal partilerin, bağımsızlıklarını sağlayarak,
çıkar gruplarının baskılarına boyun eğmeden, yalnızca ülke ve toplumun ortak
çıkarlarını gözeterek yansız görev yapmalarının yolunu açmaktır.
Kuşkusuz bunun yanında,
büyüklük ve güçlerine göre kamu yararının ve ulusal istencin oluşmasına daha
çok katkıda bulunacakları için, yeterli seçmen kitlesinin güvenini kazanan
partiler yönünden ayırım yapılabileceği de gözden uzak tutulamaz.
Bu nedenlerle, ulusal
istencin oluşmasına hemen hiç katkı sağlayamayan, siyasal parti olarak
nitelendirilebilecek bir örgütsel yapısı ve etkinliği olmayan oluşumlara Devlet
yardımı verilmemesi kamu yararının gereğidir.
Ancak, örgütlenmesini
tamamlamış olmakla birlikte seçimlere katılmamış, seçimlere katılmakla birlikte
yeterli oy alamamış ya da seçimlerden sonra kurulmuş ve belli sayıda
milletvekilinin katılmasıyla Türkiye Büyük Millet Meclisi'nde ulusal istencin
oluşumuna katkıda bulunma olanağına kavuşmuş siyasal partilerin, büyüklük ve
güçlerine göre farklı oranlarda da olsa, Devlet yardımı ile desteklenmeleri
Anayasal kuralların ve kamu yararının gereğidir.
Türkiye Büyük Millet
Meclisi'nde belli sayıda milletvekili bulunmasına karşın kimi siyasal partileri
Devlet yardımından yoksun bırakan yasal düzenleme, Anayasa'nın 2, 5 ve 68.
maddeleriyle ve kamu yararıyla bağdaşmamaktadır.
2- Öte yandan,
Anayasa'nın 7. maddesinde, yasama yetkisinin Türk Ulusu adına Türkiye Büyük
Millet Meclisi'nin olduğu; 75. maddesinde, Türkiye Büyük Millet Meclisi'nin
genel oyla seçilen beşyüzelli milletvekilinden oluştuğu; 80. maddesinde,
milletvekillerinin, seçildikleri bölgeyi ya da kendilerini seçenleri değil, tüm
Ulusu temsil edecekleri; 88. maddesinde de, yasa teklif etmeye Bakanlar Kurulu
ve milletvekillerinin yetkili olduğu belirtilerek, milletvekillerinin yasama
işlevindeki önemi açıkça ortaya konulmuştur.
Siyasal partilerin amacı
Parlamento'da temsil edilmek, giderek iktidara gelmek olduğuna ve yasama organı
siyasal partilerden oluştuğuna göre, Türkiye Büyük Millet Meclisi'nde belli
sayıda milletvekiline sahip olup, ulusal istencin oluşmasına katkıda bulunan
siyasal partilerin Devlet yardımından yararlandırılmaması yasama işlevine de
uygun düşmemektedir.
Yayımlanması yukarıda
açıklanan gerekçelerle uygun görülmeyen 5325 sayılı "Siyasi Partiler
Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun", Türkiye Büyük Millet
Meclisi'nce bir kez daha görüşülmesi için, Anayasa'nın değişik 89 ve 104. maddeleri
uyarınca ilişikte geri gönderilmiştir.
Ahmet
Necdet SEZER
Cumhurbaşkanı
Anayasa Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük
Millet Meclisi
Anayasa
Komisyonu
Esas
No.: 1/1009 20.4.2005
Karar
No.: 3
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başkanlığınızca 15.4.2005 tarihinde esas
komisyon olarak Anayasa Komisyonuna havale edilen “29.3.2005 tarihli ve 5325
Sayılı Siyasi Partiler Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun ve
Anayasanın 89 ve 104 üncü Maddeleri Gereğince Cumhurbaşkanınca Bir Daha
Görüşülmek Üzere Geri Gönderme Tezkeresi (1/1009)” Komisyonumuzun 20.4.2005
tarihli toplantısında görüşülmüştür.
Toplantımıza Adalet Bakanlığı, Maliye
Bakanlığı ve Yüksek Seçim Kurulu Başkanlığı Temsilcileri katılmışlardır.
Sayın Cumhurbaşkanı geri gönderme
tezkeresinde; Devlet yardımından yararlanma koşullarının ağırlaştırıldığını, bu
yardımdan yararlanacak siyasal partiler kümesinin kapsamının daraltıldığını,
öngörülen düzenlemenin Anayasanın 68 inci Maddesinin ikinci fıkrasında yer alan
“siyasi partilerin demokratik yaşamın vazgeçilmez öğeleri” olduğu ve son
fıkrasında geçen “Siyasi Partilere Devletin yeterli düzeyde ve hakça mali
yardım yapacağı” hükümlerine uygun düşmediğini, örgütlemesini tamamlamış
olmakla birlikte seçimlere katılmamış, seçimlere katılmakla birlikte yeterli oy
alamamış ya da seçimlerden sonra kurulmuş ve belli sayıda milletvekilinin
katılımıyla Türkiye Büyük Millet Meclisi’nde ulusal iradenin oluşumuna katkıda
bulunma imkanına kavuşmuş siyasal partilerin, büyüklük ve güçlerine göre farklı
oranlarda da olsa, Devlet yardımı ile desteklenmelerinin Anayasal kurallar
olduğu kadar kamu yararının da gereği olduğunu belirtmektedir.
Toplantımızda öncelikle Kanun metni,
Teklifin gerekçesi ve Sayın Cumhurbaşkanının geri gönderme tezkeresi
okunmuştur.
Kanunun tümü üzerindeki görüşmelerde
aleyhte şu görüşler dile getirilmiştir.
- Kanunla öngörülen düzenleme Türkiye
Büyük Millet Meclisine teklif olarak sevk edilişinden uzun bir süre sonra ve
milletvekili transferlerinin başlaması nedeniyle gündeme
getirilmiştir.Dolayısıyla zamanlama olarak doğru görülemez. Uzun vadede bu
düzenlemeden fayda beklenemez. Türkiye Büyük Millet Meclisinde temsil edilmeyen
partilere adil davranılmaması gelecekte daha bölünmüş yapıya yol açabilecektir.
- Milletvekillerinin sadece Devlet yardımı
almak için istifa ediyor duruma sokulması doğru değildir.
- Siyasi Partiler Kanununun bütünlük
içinde ele alınması ve bu çerçevede Devlet yardımının değerlendirilmesi doğru
olacaktır.
- Demokrasinin, azınlığın haklarının
korunduğu, çoğunluğun kararına dayanan bir rejim olduğu; Devlet yardımının
milletvekillerinin şahsına değil parti tüzel kişiliğine verildiği
unutulmamalıdır.
Aleyhteki görüşlere cevaben şu görüşler
dile getirilmiştir:
- Siyasi Partilere Devlet yardımının
ölçüsü açısından konu değerlendirildiğinde düzenleme doğrudur. Siyasi
Partilerin son seçime girmemeleri durumunda Devletten yardım almamaları temel
olarak kabul edilmelidir. Belli çıkar gruplarının baskısı altında
kalmamalarının sağlanması amacıyla Devlet yardımı hakkaniyete uygun ölçüye göre
verilmelidir.
- Demokrasinin korunması Devletin
görevidir, ancak milletvekillerini Meclise taşıyan milletin oylarının hakkı da
korunmalıdır.
- Üç milletvekili ya da on milletvekiline,
sahip partilere yardım yapılması sağlıklı bir kriter değildir. Milletvekili
transferlerini körükleme sonucunu doğuracak niteliktedir. Esasen bu ölçü 1990
ve 1992 yılında Siyasi Partilere Devlet yardımı konusundaki yasa kuralına
geçici, bir hüküm olarak konulmuştur. Adeta çıkıntı bir madde görünümünü
sergilemektedir. Öte yandan devletin partilere yardım konusunda ülkelerin
genelde kabul ettikleri sistem son genel seçimlerde aldıkları oy esasını baz
alan bir modeldir. Belki bu ilke bazında ülkemizdeki düzenleme gözden
geçirilmelidir. Ancak Geçici 16 ncı maddedeki hüküm uygulamada haksız bir
sonuca götürecek niteliktedir. Gerçekten % 6.9’luk oy almış bir siyasi partiye
mali yardım yapılamazken seçime girmiş ya da girmemiş, oldukça düşük oy almış
bir siyasi partinin bir şekilde 3 milletvekiline sahip olması durumunda mali
yardım yapılması gibi bir sonuç doğmaktadır ki bu durumu Anayasada yer alan
kurallarla bağdaştırmak mümkün değildir.
Kanunun tümü üzerindeki görüşmelerden
sonra maddelerine geçilmiş; 1, 2 ve 3 üncü maddeleri ile Tümü oya sunulmuş ve
komisyonumuzca oy çokluğu ile aynen kabul edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun onayına arz
edilmek üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile sunulur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Burhan
Kuzu |
Semiha
Öyüş |
Mehmet
Ali Bulut |
|
|
İstanbul |
Aydın |
Kahramanmaraş |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Ayhan
Sefer Üstün |
Uğur
Aksöz |
İbrahim
Hakkı Aşkar |
|
|
Sakarya |
Adana |
Afyonkarahisar |
|
|
|
|
(Muhalifim) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Oya
Araslı |
Ersönmez
Yarbay |
Atila
Emek |
|
|
Ankara |
Ankara |
Antalya |
|
|
|
(Muhalifim, |
|
|
|
|
muhalefet şerhim eklidir) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet
Salih Erdoğan |
Metin
Kaşıkoğlu |
Mustafa
Nuri Akbulut |
|
|
Denizli |
Düzce |
Erzurum |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Yılmaz
Kaya |
Mevlüt
Akgün |
Atilla
Kart |
|
|
İzmir |
Karaman |
Konya |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Kerim
Özkul |
Suat
Kılıç |
Mehmet
Kurt |
|
|
Konya |
Samsun |
Samsun |
|
|
|
Üye |
|
|
|
|
İlyas
Sezai Önder |
|
|
|
|
Samsun |
|
|
|
|
|
|
MUHALEFET ŞERHİ
1. Söz konusu Kanun Teklifi Değişikliği
Nisan 2003’te TBMM Başkanlığına verilmiş, bir sene sonra ilgili komisyonda
görüşülmeden İçtüzüğün ilgili maddesi gereği doğrudan gündeme alınmış, TBMM’de
grubu bulunan partilerde istifalar başlayınca Meclis’te grubu bulunan her iki
partinin oyları ile gündemin ön sırasına alınarak kanunlaştırılmıştır. Sayın
Cumhurbaşkanı söz konusu yasayı tekrar görüşülmek üzere TBMM’ne iade etmiştir.
Bu kanunun yeniden görüşülerek çıkarılması AK Parti ve Cumhuriyet Halk
Partisinin aleyhine olacaktır.
2. TBMM’de temsil edilen partilerin oy
oranı % 54’tür. TBMM’de temsil edilmeyen partilerin, yani Meclis dışında kalan
partilerin oy oranı % 46’dır. TBMM’de bulunan siyasî partiler Meclis dışı kalan
% 46’lık oyun da haklarını korumak zorundadır. Bu kanun yeniden çıkarılırsa
Meclis dışı kalan partilerin aleyhine olacaktır.
3. Hazine yardımı almak için
Milletvekilleri istifa ediyor gibi bir anlayış tüm milletvekillerini rencide
edici bir durumdur. İstifa bir haktır, istifa eden milletvekilinin bir partiye
katılması da bir haktır. Hazine yardımını istifa eden milletvekilleri değil
ilgili parti almaktadır. Hazine yardımı alan parti de bu harcamaları belgelemek
zorundadır.
4. Siyasî Partiler Kanunu ile ilgili
çalışmaların Hükümet tarafından sürdürüldüğü bilinmektedir. Siyasî Partiler
Kanunu ile ilgili yeni düzenlemeler yapılırken hazine yardımı da o zaman ele
alınmalıdır.
20.4.2005
Ersönmez Yarbay
Ankara
ANAYASANIN 89 UNCU VE 104
ÜNCÜ MADDELERİ GEREĞİNCE CUMHURBAŞKANINCA BİR DAHA
GÖRÜŞÜLMEK
ÜZERE GERİ GÖNDERİLEN KANUN
SİYASÎ
PARTİLER KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA KANUN
Kanun No. 5325 Kabul Tarihi: 29.3.2005
MADDE 1.- 22.4.1983 tarihli ve 2820 sayılı Siyasî Partiler
Kanununun geçici 16 ncı maddesi yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE 2.- Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 3.- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
ANAYASA KOMİSYONUNUN
KABUL
ETTİĞİ METİN
SİYASÎ
PARTİLER KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA KANUN
MADDE 1.- Kanunun 1 inci maddesi Komisyomuzca aynen kabul
edilmiştir.
MADDE 2.- Kanunun 2 nci maddesi Komisyomuzca aynen kabul
edilmiştir.
MADDE 3.- Kanunun 3 üncü maddesi Komisyomuzca aynen kabul
edilmiştir.