Dönem: 22 Yasama Yılı: 4
TBMM (S. Sayısı: 1033)
Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Afganistan İslam Cumhuriyeti Hükümeti Arasında
Uluslararası Karayolu Taşımacılığı Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı ve Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm
ile Dışişleri Komisyonları Raporları (1/1062)
|
T.C. |
|
|
|
|
Başbakanlık |
|
|
|
Kanunlar ve Kararlar |
|
|
|
Genel Müdürlüğü |
|
|
|
Sayı: B.02.0.KKG.0.10/101-1122/3104 |
28.6.2005 |
|
|
|
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Dışişleri Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı
Bakanlar Kurulunca 14.6.2005 tarihinde kararlaştırılan “Türkiye Cumhuriyeti
Hükümeti ile Afganistan İslam Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Uluslararası
Karayolu Taşımacılığı Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Recep Tayyip Erdoğan
Başbakan
GEREKÇE
Ülkemiz ile 55 ülke
arasında Uluslararası Karayolu Taşımacılığı Anlaşması imzalanmıştır.
Türkiye ile Afganistan
İslam Cumhuriyeti arasındaki yolcu ve eşya taşımacılığını düzenleyen ve 21
Mayıs 1971 tarihinde imzalanmış bulunan Uluslararası Karayolu Taşımacılığı
Anlaşmasının günün gelişen ve değişen şartlarına göre yeniden düzenlenmesi
kararlaştırılmıştır.
Türkiye ile Afganistan
İslam Cumhuriyeti arasında imzalanan Uluslararası Karayolu Taşıma Anlaşmasının
yürürlüğe girmesi ile iki ülke arasında ve üzerlerinden yapılmakta olan
karayoluyla yolcu ve eşya taşımacılığı belli düzenlemeler içerisinde cereyan
edecek, bu alanda sorunların ortaya çıkması halinde, çözümlenebilmesi için
başvurulabilecek bir mevzuat olacaktır. Ayrıca, anılan Anlaşma ile ikili
transit yolcu ve eşya taşımaları için kolaylıklar getirilmektedir.
Onaylanarak yürürlüğe
girmesinin, karayolu taşımacılığımıza olumlu katkıları olacağı düşünülen bu
Anlaşma ile;
- Geçiş ücretleri,
- Dönüş yükü ve üçüncü
ülke taşımaları,
- Hangi tür eşya
taşımalarının izin belgesinden muaf tutulacağı,
- Taşıt personeli ve
taşımacıların uyacağı kurallar,
- Taşıma faaliyetinden
doğan ödemelerin ne şekilde yapılacağı,
- Yolcu ve eşya
taşımacılığına ilişkin gümrük ve diğer formalitelerin kolaylaştırılması,
- Eşya taşımacılığında
teminat konusu,
- Yolcular, bagaj ve eşya
için yaptırılacak sigorta,
- Karma Komisyonun
kurulması ve görevleri,
gibi konular kapsamlı
şekilde düzenlenmiştir.
Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm Komisyonu Raporu
|
|
Türkiye Büyük Millet
Meclisi |
|
|
|
Bayındırlık, İmar,
Ulaştırma |
|
|
|
ve Turizm Komisyonu |
|
|
|
Esas No.: 1/1062 |
|
|
|
Karar No.: 82 |
18.10.2005 |
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Dışişleri Bakanlığı
tarafından hazırlanarak 28.6.2005 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi
Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça 2.7.2005 tarihinde esas komisyon olarak
Dışişleri Komisyonuna, tali komisyon olarak da Komisyonumuza havale edilen
(1/1062) esas numaralı "Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Afganistan İslam
Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Uluslararası Karayolu Taşımacılığı Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı", Komisyonumuzun
13.10.2005 tarihinde Dışişleri, Maliye ve Ulaştırma bakanlıkları
temsilcilerinin de katılımları ile yaptığı 39 uncu Birleşiminde incelenip
görüşülmüştür.
Bilindiği gibi, Türkiye
ile Afganistan İslam Cumhuriyeti arasındaki ekonomik ilişkiler gelişme
sürecindedir. Bu bağlamda, iki ülke arasında 21.5.1971 tarihinde yolcu ve eşya
taşımacılığını düzenleyen "Uluslararası Karayolu Taşımacılığı
Anlaşması" imzalanmış ve bu anlaşmanın gelişen ve değişen şartlara göre
yeniden düzenlenmesi kararlaştırılmıştır.
Tasarı ve gerekçesi
incelendiğinde;
- Anlaşma ile iki ülke
arasında yapılmakta olan karayolu ile yolcu ve eşya taşımacılığına belli
düzenlemeler getirildiği,
- Geçiş ücretleri, dönüş
yükü ve üçüncü ülke taşımaları, hangi tür eşya taşımalarının izin belgesinden
muaf tutulacağı, taşıt personeli ve taşımacıların uyacağı kurallar, taşıma
faaliyetlerinden doğan ödemelerin ne şekilde yapılacağı, yolcu ve eşya
taşımacılığına ilişkin gümrük ve diğer formalitelerin kolaylaştırılması, eşya
taşımacılığında teminat konusu, yolcu, bagaj ve eşya için yaptırılacak sigorta,
karma komisyon kurulması ve görevleri gibi konuların kapsamlı bir şekilde
düzenlendiği,
Anlaşılmaktadır.
Komisyonumuzda Tasarı
üzerinde yapılan görüşmelerde;
- İki ülke arasındaki
ekonomik ilişkilerin artırılmasının önemi, taşımacılık alanındaki mevcut
sorunların aşılabilmesi için Türkiye'nin bölge üzerinden yapılan taşımacılıkta
daha da etkin olmasının gerekliliği,
- İki ülke arasındaki
taşımacılığın şu anki seviyesi ve karayolu taşımacılığının önemli sorunlarından
biri olan kaçakçılığın önlenmesi için gerekli tedbirlerin alınması
Üzerinde durulmuştur.
Müteakiben Ulaştırma ve Dışişleri Bakanlığı temsilcilerince yapılan tamamlayıcı
açıklamalarda ise; mevcut sorunların bu anlaşma ile aşılacağı; yönetmeliklerde
ve yapılan anlaşmalarda, kaçakçılığın önlenebilmesi için gerekli önlemlerin
alındığı ifade edilmiştir.
Görüşmelerin ardından
Tasarı ve gerekçesi Komisyonumuzca da benimsenerek aynen kabul edilmiştir.
Raporumuz, havalesi
gereği esas komisyon olan Dışişleri Komisyonuna tevdi edilmek üzere Yüksek
Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Mustafa Demir |
Mustafa Ilıcalı |
Asım Aykan |
|
|
Samsun |
Erzurum |
Trabzon |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Sarı |
Mustafa Tuna |
Fikret Badazlı |
|
|
Gaziantep |
Ankara |
Antalya |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Osman Aslan |
Zülfü Demirbağ |
Mevlüt Coşkuner |
|
|
Diyarbakır |
Elazığ |
Isparta |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Ali İbiş |
Nusret Bayraktar |
Erdal Karademir |
|
|
İstanbul |
İstanbul |
İzmir |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Abdürrezzak Erten |
Niyazi Özcan |
Abdülkadir Kart |
|
|
İzmir |
Kayseri |
Rize |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Recep Yıldırım |
Orhan Taş |
Hasan Güyüldar |
|
|
Sakarya |
Sivas |
Tunceli |
|
|
|
|
|
Dışişleri Komisyonu Raporu
|
|
Türkiye Büyük Millet
Meclisi |
|
|
|
Dışişleri Komisyonu |
28.11.2005 |
|
|
Esas No.: 1/1062 |
|
|
|
Karar No.: 112 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Dışişleri Bakanlığı
tarafından hazırlanarak Bakanlar Kurulunca 28.6.2005 tarihinde Türkiye Büyük
Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça 2.7.2005 tarihinde tali
komisyon olarak Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm Komisyonuna esas komisyon
olarak da Komisyonumuza havale edilen “Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Afganistan İslam Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Uluslararası Karayolu
Taşımacılığı Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı”, Komisyonumuzun 24.11.2005 tarihli 26 ncı toplantısında Dışişleri ile
Ulaştırma bakanlıkları temsilcilerinin de katılmalarıyla görüşülmüştür.
Ülkemiz ile Afganistan
arasında yapılmakta olan karayoluyla yolcu ve eşya taşımacılığını hukuki bir
zemine kavuşturmak amacıyla 27 Nisan 2005 tarihinde Türkiye Cumhuriyeti
Hükümeti ile Afganistan İslam Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Uluslararası
Karayolu Taşımacılığı Anlaşması Ankara’da imzalanmıştır.
Tasarı ve gerekçesi
incelendiğinde Anlaşma ile;
- İkili ve transit eşya
ve yolcu taşımacılığının tâbi olacağı izin belgesi ve prosedürü,
- Dönüş yükü ve üçüncü
ülke taşımaları,
- Taşıt personeli ve
uyacağı kurallar,
- Yolcu ve eşya
taşımacılığına ilişkin gümrük ve diğer formalitelerin kolaylaştırılması,
- Yolcu, bagaj ve eşyanın
sigortalanması,
- Karma Komisyon
kurulması ve görevleri,
Konularında
düzenlemelerin öngörüldüğü anlaşılmaktadır.
Komisyonumuzda Tasarının
tümü üzerinde yapılan görüşmelerde;
- Uluslararası karayolu
taşımacılığının, üretim yerinden tüketim mahalline aktarmasız ve hızlı taşıma
yapılmasına uygun olması nedeniyle tercih edildiği,
- Afganistan ile eski
yönetim zamanında yapılan Anlaşmanın yenilenerek şimdiki halini aldığı ve daha
liberal olduğu,
- Afganistan’ın
gelişmekte olan bir ülke olduğu ve Anlaşma ile güçlü bir taşıma filosuna sahip
ülkemiz şirketlerinin rekabet gücünün artacağı,
İfade edilmiştir.
Tasarının tümü üzerindeki
görüşmelerin ardından Tasarı ve gerekçesi Komisyonumuzca da benimsenerek
maddelerin görüşülmesine geçilmiştir.
Tasarının 1 inci, 2 nci,
3 üncü maddeleri ile tümü aynen kabul edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun
onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Mehmet Dülger |
Eyyüp Sanay |
Mustafa Dündar |
|
|
Antalya |
Ankara |
Bursa |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mahmut Koçak |
Ramazan Toprak |
Ahmet Edip Uğur |
|
|
Afyonkarahisar |
Aksaray |
Balıkesir |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Aziz Akgül |
Halil Akyüz |
Hüseyin Kansu |
|
|
Diyarbakır |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Ufuk Özkan |
Nihat Eri |
Süleyman Gündüz |
|
|
Manisa |
Mardin |
Sakarya |
HÜKÜMETİN
TEKLİF ETTİĞİ METİN
TÜRKİYE CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ İLE AFGANİSTAN İSLAM
CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ ARASINDA ULUSLARARASI KARAYOLU TAŞIMACILIĞI ANLAŞMASININ
ONAYLANMASININ UYGUN BULUNDUĞUNA DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1.- 27 Nisan 2005
tarihinde Ankara’da imzalanan “Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Afganistan
İslam Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Uluslararası Karayolu Taşımacılığı
Anlaşması”nın onaylanması uygun bulunmuştur.
MADDE 2.- Bu Kanun yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 3.- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
DIŞİŞLERİ KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
TÜRKİYE CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ İLE AFGANİSTAN İSLAM
CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ ARASINDA ULUSLARARASI KARAYOLU TAŞIMACILIĞI ANLAŞMASININ
ONAYLANMASININ UYGUN BULUNDUĞUNA DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1.- Tasarının 1
inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 2.- Tasarının 2 nci
maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 3.- Tasarının 3
üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
|
|
Recep Tayyip Erdoğan |
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
Dışişleri Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
A. Gül |
A. Şener |
M. A. Şahin |
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
|
|
B. Atalay |
A. Babacan |
M. Aydın |
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı V. |
Adalet Bakanı |
|
|
N. Çubukçu |
C. Çiçek |
C. Çiçek |
|
|
Millî Savunma Bakanı V. |
İçişleri Bakanı |
Maliye Bakanı |
|
|
A. Aksu |
A. Aksu |
K. Unakıtan |
|
|
Millî Eğitim Bakanı V. |
Bayındırlık ve İskân Bakanı |
Sağlık Bakanı |
|
|
B. Atalay |
F. N. Özak |
R. Akdağ |
|
|
Ulaştırma Bakanı V. |
Tarım ve Köyişleri Bakanı |
Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı |
|
|
M. H. Güler |
M. M. Eker |
M. Başesgioğlu |
|
|
Sanayi ve Ticaret Bakanı |
En. ve Tab. Kay. Bakanı |
Kültür ve Turizm Bakanı |
|
|
A. Coşkun |
M. H. Güler |
A. Koç |
|
|
|
Çevre ve Orman Bakanı |
|
|
|
|
O. Pepe |
|
TÜRKİYE CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ İLE
AFGANİSTAN İSLAM CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ ARASINDA
ULUSLARARASI KARAYOLU TAŞIMACILIĞI
ANLAŞMASI
Türkiye Cumhuriyeti
Hükümeti ile
Afganistan İslam
Cumhuriyeti Hükümeti
İki ülke arasında ve
ülkeleri üzerinden, transit olarak yolcu ve eşya taşımacılığını kolaylaştırmak
arzusu ile aşağıdaki hususlarda mutabık kalmışlardır.
I. TANIMLAMALAR
Madde 1
Bu Anlaşmanın amacına
uygun olarak aşağıdaki kelimeler ve ifadeler içeriği aksini gerektirmedikçe
karşılarındaki anlamlara sahiptir.
“Taşımacı”; Âkit
Tarafların kanun ve nizamlara göre yolcu
ve eşya taşımaya yetkili kılınmış gerçek ve tüzel kişiyi,
“Taşıt”;
i) Şoför hariç sekizden
fazla yolcu veya eşya taşımak üzere, veya bu taşıtları çekmek üzere imal
edilmiş ve kendi gücüyle hareket eden bir karayolu taşıtını,
veya
ii) Yukarıdaki paragraf
(i) de tanımlanan taşıtı içeren ve ona bağlı yolcu veya eşya taşımak amacıyla
römork veya yarı römorklardan oluşan bir taşıt kombinasyonunu,
“İzin Belgesi”, Âkit
Taraflardan birinde kayıtlı taşıta diğer Âkit Tarafa giriş ve çıkış yapması
veya transit geçebilmesi için diğer Âkit Tarafça verilen izin belgesi ile bu
Anlaşmada öngörülen diğer izin belgelerini,
“Kota”, Âkit Tarafların
yetkili makamları tarafından yıllık olarak verilecek izin belgeleri sayısını,
“Düzenli Otobüs Servis”,
belirli güzergahta, önceden saptanmış ulusal program ve ücret tarifesine göre
iki Âkit Taraf ülkesi arasında yolcu taşımacılığını,
“Düzenli Transit Otobüs
Servisi”, bir Âkit Taraf ülkesinde başlayan ve diğer Âkit Taraf ülkesini yolcu
indirmeden veya bindirmeden geçen ve üçüncü bir Devlet topraklarında sona eren
düzenli otobüs servisini,
“Mekik Servis”, bir ve
aynı kalkış noktasından, planlanmış kalma süresine göre gruplandırılmış
yolcuların bir ve aynı yere taşınması planlanan kalma süresi sonunda her bir
grubun kalkış noktasına getirilmesini (birlikte dışa seyahat eden yolcuların
tümü, birlikte geri dönmek zorundadır. İlk dönüş seyahati ile en son gidiş
seyahati boş olarak yapılır.)
“Kapalı Kapı Servisi”
(Turist taşımacılığı), yolcu indirip bindirmeden aynı yolcu grubunun aynı
taşıtla, tescil edildiği Âkit Taraf ülkesindeki bir noktadan başlayan ve bu
ülkede sona eren tur taşımasını,
“Transit Taşımacılık”,
kalkış ve varış noktaları bir Âkit Taraf ülkesinin dışında olan noktalar
arasında o Âkit Taraf ülkesi üzerinden yapılan yolcu ve eşya taşımalarını,
“Standart Yakıt Deposu”
taşıtların imalatçıları tarafından yapılan yakıt deposunu,
ifade eder.
Madde 2
Bu anlaşma hükümleri
yolcu ve eşyanın, diğer Âkit Taraf ülkesinde tescil edilmiş taşıtlar ile Âkit
Taraf ülkesine veya ülkesinden ve Âkit Taraflardan biri üzerinden transit
olarak karayoluyla uluslararası taşımasına uygulanır.
II. GENEL HÜKÜMLER
Madde 3
Âkit Taraflardan her
biri, bu Anlaşma hükümlerine uymak kaydıyla, diğer Âkit Taraf yolcuları,
bunların kişisel eşyaları ile ticari eşya ve taşıtlarına kendi yetkili
makamlarınca tespit edilmiş güzergahlardan geçiş hakkını tanıyacaktır.
Madde 4
Her Âkit Taraf, kendi
milli mevzuatına göre, diğer Âkit Tarafın taşımacılarına, kendi topraklarında,
karşılıklı olarak mutabık kalınan yerlerde büro açma ve-veya acenteler atama
izni verecektir.
Taşımacı diğer Âkit Taraf
ülkesinde seyahat acentesi olarak faaliyet gösteremeyecektir.
Madde 5
Âkit Taraflar, toprakları
üzerinden transit geçen diğer Âkit Tarafın taşıtlarından, aşağıdakiler dışında
herhangi bir ithal veya ihraç vergisi veya resmi (gümrük vergisi dahil)
almayacaklardır.
a) Karayolu alt yapısının
kullanılmasından alınan ücretler (paralı karayolu ve köprüler)
b) Karayolunun bakım ve
korunmasına, karayolu ve taşımanın yönetimine ilişkin giderleri karşılamak için
alınan ücretler,
c) Taşıtın ağırlığı,
boyutları veya yükü Âkit Tarafların milli mevzuatında belirtilen sınırları
aştığı takdirde alınan ücretler,
Âkit Tarafların
toprakları üzerinden transit taşımalar, karşılıklılık esasına göre yukarıda (b)
paragrafında belirtilen ücretlerden muaf tutulabilir.
Madde 6
Âkit Taraflardan birinin
taşımacıları ve sürücüleri diğer Âkit Taraf ülkesinde bulundukları sırada
trafik ve taşıma nizamlarını ihlal ettikleri taktirde, ihlallere ilişkin olarak
tedbirleri alan ülkenin yetkili makamları diğer Âkit Taraf yetkili makamlarına
bu konuda bilgi vereceklerdir.
Madde 7
Âkit Tarafların
temsilcilerinden teşkil olunan bir Karma Komisyon kurulacaktır. Karma
Komisyonun görevleri şunlardır:
a) Bu Anlaşmanın gereği
veçhile uygulanmasına nezaret etmek,
b) İzin belgelerinin ve
şekli ile belgelerin teati zamanı ve usullerini saptamak,
c) Bu Anlaşmanın 24.
maddesinde belirtilen yetkili makamlar arasında doğrudan çözümlenemeyecek
muhtemel meseleleri incelemek ve çözümleri için tekliflerde bulunmak,
d) Bu Anlaşma kapsamına
giren diğer tüm hususları gözden geçirmek ve bu hususlarla ilgili tavsiyelerde
bulunmak,
e) Taşımacılıkla ilgili
olarak üzerinde mutabık kalınacak diğer hususları incelemek.
Karma Komisyon gerektiği
taktirde Âkit Tarafların birinin talebi üzerine sıra ile Türkiye ve
Afganistan’da toplanacaktır.
Karma Komisyon işbu
Anlaşmanın herhangi bir maddesinde değişiklik yapmayı önerebilir ve önerileri
Âkit Tarafların yetkili makamlarının onayına sunar.
Madde 8
Âkit Taraflardan birinin
ülkesinde tescil edilmiş taşıtlar diğer Âkit Taraf topraklarındaki iki nokta
arasında yolcu ve eşya taşıyamayacaktır.
Diğer Âkit taraf
ülkesinin yetkili makamlarından özel izin belgesi alınmadıkça bir Âkit Taraf
taşımacısı diğer Âkit Taraf topraklarından üçüncü ülkelere yolcu ve eşya
taşıyamayacaktır.
Madde 9
Bir Âkit Taraf ülkesinde
tescil edilmiş boş bir taşıt, bu amaçla bir izin belgesi verilmedikçe, kendi
ülkesine yolcu ve eşya almak üzere diğer Âkit Taraf ülkesine giremeyecektir.
III. YOLCU TAŞIMALARI
Madde 10
Âkit Taraflardan birinin
taşımacısı, diğer Âkit Taraf yetkili makamından, önceden yıllık izin belgesi
alarak diğer Taraf ülkesine düzenli servis veya diğer Tarafın ülkesi üzerinden
düzenli transit servisi işletebilir.
Madde 11
Âkit Taraflardan birinin
ülkesinde tescil edilmiş bir taşıtla diğer âkit taraf topraklarına/dan
yapılacak kapalı kapı servis (turistik taşıma) dolu gidiş ve boş dönüşler ve
mekik servisler izin belgesine tabi olmayacaktır.
IV. EŞYA TAŞIMALARI
Madde 12
Aşağıda belirtilen
hallerde eşya taşımaları kotaya dayanan izin belgesine tabi olmayacaktır.
a) Cenaze taşımaları
(özellikle bu amaçla teçhiz edilmiş taşıtlarla),
b) Tiyatro dekor ve
malzemesi taşımaları,
c) Müzik icraları,
sinema, folklor ve sirk gösterileri, spor faaliyetleri ve tv/radyo programları
için ihtiyaç duyulacak hayvan, malzeme ve eşyaların taşınması,
d) Sanat eserlerinin
taşınması,
e) Kesim hayvanları
dışındaki hayvanların taşınması,
f) Bozulmuş veya hasara
uğramış taşıtların taşınması,
g) Posta taşımaları,
h) Hava taşıma
güzergahlarının değiştirilmesi halinde hava limanlarından arızi olarak mal
taşımaları,
i) Tabii afetler halinde
yardım malzemesi taşımaları,
j) Sergi ve fuar
malzemeleri taşımaları,
k) Karma Komisyon
tarafından ortaklaşa kararlaştırılacak diğer haller,
l) Römork dahil, maksimum
toplam ağırlığı 6 ton olan ve römork dahil yük ağırlığı 3.5 ton olan motorlu
ticari taşıtlarla taşımacılık hizmetleri.
Madde 13
Âkit taraf ülkeleri
arasında ikili ve ülkeleri üzerinden transit eşya taşımacılığı izin belgesine
tabi olmayacaktır.
İkili ve transit taşıma
türleri dışarıdaki eşya taşımaları için geçerli olacak izin belgeleri bir yıl
süreli olacak ve her yılın Kasım ayında bir sonraki yılın belgeleri teati
edilecektir. Gerektiği hallerde, Âkit Tarafların ihtiyaçlarını karşılamak
amacıyla ve karşılıklı mutabakat üzerine ek izin belgeleri de teati edilebilir.
Belge, bir taşıt ve adına
düzenlenmiş taşımacı için geçerli olacak ve devredilemeyecektir.
Madde 14
Âkit Taraflardan birinin
ülkesinde tescil edilmiş bir taşıt, diğer Âkit Taraf ülkesine eşya taşıdıktan
sonra kendi ülkesine dönüş yükü alabilir.
Madde 15
Silah, cephane, askeri
malzeme ve patlayıcı maddelerin iki ülke arasında veya Âkit Tarafların birinin
ülkesinden transit taşınması özel izne bağlıdır.
İnsan, hayvan ve bitki
sağlığı bakımından girişine müsaade edilmeyen maddelerin Âkit Taraf ülkelerine
veya ülkeleri üzerinden transit taşınması yasaktır.
V. ÇEŞİTLİ HÜKÜMLER
Madde 16
Âkit Taraflar, yolcu ve
eşya taşımacılığına ilişkin gümrük ve diğer formalitelerin mümkün olduğu kadar
kolaylaştırılması, basitleştirilmesi ve çabuklaştırılması için gerekli
gördükleri bütün tedbirleri alacaklardır.
Madde 17
İş bu Anlaşmaya göre
eşyanın karayolu ile uluslararası taşınması, TIR Karnesi Teminatında Eşyanın
Uluslararası Taşınması Sözleşmesi gereklerine ve-veya tarafların ulusal kanun
ve nizamlarına tabi olacaktır.
Karayolunda uluslararası
taşıma yapan bir taşıtta uluslararası gümrük belgeleri (triptik veya “carnet de
passage”) ve/veya ulusal kanun ve nizamlara göre gereken belgeler bulunacaktır.
Uluslararası taşımacılık
ile ilgili araç sürücüleri bu anlaşma şartlarına uygun olarak, aşağıdaki
dokümanları yanlarında bulunduracaklardır.
a) Aracın kayıtlı olduğu
ülkenin kanun ve mevzuatlarına uygun olarak kullandığı araç tipine uyan geçerli
bir sürücü belgesi (ehliyeti veya uluslararası bir ehliyet)
b) Taşımacılık araçlarına
uygun geçerli belge
c) Tüm gerekli giriş
vizelerine sahip bir pasaport
Madde 18
Taşıtların standart
depolarındaki akaryakıt, gümrük vergisi ile diğer vergi ve resimlerden muaf
olacaktır.
Madde 19
Taşıtların arıza
nedeniyle değiştirilen parçaları ya ülke dışına çıkarılacak veya gümrük
makamlarının gözetiminde imha edilecek veya bu makamlara teslim edilecektir.
Yedek parçanın ithali
ulusal kanun ve nizamlara tabi olacaktır.
Madde 20
a) Yolcular, bagaj
ve-veya eşyanın, Âkit Tarafların toprakları arasında ve-veya üzerinden transit
olarak uluslararası taşınmasında kullanılan bir taşıtla taşınması sırasında,
üçüncü şahıslara verilecek zararları karşılamak üzere, her bir Âkit Tarafta
yürürlükteki kanun ve nizamlara uygun sigorta yaptırılacaktır.
b) Yolcuların, bagaj
ve-veya eşyanın taşınması sırasında uğrayacağı zararları karşılamak üzere,
taşıtın tescil edildiği Âkit Taraf topraklarında yürürlükteki kanun ve
nizamlara uygun sigorta yaptırılacaktır.
Madde 21
Âkit Taraflar arasında
taşıma ve transit faaliyetlerinden doğan ödemeler Âkit Taraflarda yürürlükte
bulunan, paraya ilişkin kanun, nizam ve kurallara göre, Âkit Taraf yetkili
Bankalarınca kabul edilen serbest döviz ile yapılacaktır.
Madde 22
Kaza, bozulma ve ülke
yasalarının ihlali halinde, bu olayların ülkesi üzerinde vuku bulduğu Âkit
Taraf yetkili makamları bu konudaki rapor ve araştırma sonuçlarını diğer Âkit
Tarafa ivedilikle ileteceklerdir.
Madde 23
Âkit Taraflardan birinde
tescil edilmiş taşıtların personeli ve taşımacılar diğer Âkit Taraf ülkesinde
karayolu trafiğini düzenleyen kanun ve nizamlara uyacaklardır.
İşbu Anlaşma kapsamına
girmeyen, taşımacılıkla ilgili diğer hususlar, Âkit Tarafların kanun, nizam ve
kurallarına tabi olacaktır.
Madde 24
Âkit Tarafların
mahkemeleri, her bir tarafın toprak sınırları içinde yer alan kara ulaştırması
ile ilgili herhangi bir ihtilafı çözümleyecektir.
Madde 25
İşbu Anlaşmanın
uygulanmasından sorumlu yetkili makamlar:
a) Türkiye için:
Kara Ulaştırması Genel
Müdürlüğü
Ulaştırma Bakanlığı
Emek/Ankara
b) Afganistan İslam
Cumhuriyeti için:
Ticaret Bakanlığı
Kabil
Madde 26
Bu Anlaşma Âkit
Tarafların milli mevzuatına göre onay işlemlerinin tamamlandığını belirten
notaların teati edildiği tarihten itibaren yürürlüğe girecek ve beş yıl süre
ile yürürlükte kalacaktır.
Bu süre sona ermeden üç
ay önce Âkit Taraflardan biri anlaşmayı sona erdirmek istediğini diğer Âkit
Tarafa yazılı olarak bildirmedikçe, anlaşma kendiliğinden aynı sürelerle
yenilenecektir.
27 Nisan 2005 tarihinde
Ankara’da İngilizce dilinde aynı derecede geçerli iki orijinal nüsha olarak
hazırlanmıştır.
TÜRKİYE CUMHURİYETİ AFGANİSTAN
İSLAM CUMHURİYETİ
HÜKÜMETİ ADINA HÜKÜMETİ
ADINA
Zeki ERGEZEN Hedayat Amin ARSALA
Bayındırlık ve İskân Bakanı Ticaret
Bakanı Kıdemli
Danışmanı