Dönem: 22            Yasama Yılı: 4

 

TBMM  (S. Sayısı: 1033)

 

Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Afganistan İslam Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Uluslararası Karayolu Taşımacılığı Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı ve Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm

ile Dışişleri Komisyonları Raporları (1/1062)

 

                               

T.C.

 

 

 

Başbakanlık

 

 

Kanunlar ve Kararlar

 

 

Genel Müdürlüğü

 

 

Sayı: B.02.0.KKG.0.10/101-1122/3104

28.6.2005

 

 

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Dışişleri Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 14.6.2005 tarihinde kararlaştırılan “Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Afganistan İslam Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Uluslararası Karayolu Taşımacılığı Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.

Gereğini arz ederim.

                        Recep Tayyip Erdoğan

                                       Başbakan

GEREKÇE

Ülkemiz ile 55 ülke arasında Uluslararası Karayolu Taşımacılığı Anlaşması imzalanmıştır.

Türkiye ile Afganistan İslam Cumhuriyeti arasındaki yolcu ve eşya taşımacılığını düzenleyen ve 21 Mayıs 1971 tarihinde imzalanmış bulunan Uluslararası Karayolu Taşımacılığı Anlaşmasının günün gelişen ve değişen şartlarına göre yeniden düzenlenmesi kararlaştırılmıştır.

Türkiye ile Afganistan İslam Cumhuriyeti arasında imzalanan Uluslararası Karayolu Taşıma Anlaşmasının yürürlüğe girmesi ile iki ülke arasında ve üzerlerinden yapılmakta olan karayoluyla yolcu ve eşya taşımacılığı belli düzenlemeler içerisinde cereyan edecek, bu alanda sorunların ortaya çıkması halinde, çözümlenebilmesi için başvurulabilecek bir mevzuat olacaktır. Ayrıca, anılan Anlaşma ile ikili transit yolcu ve eşya taşımaları için kolaylıklar getirilmektedir.

Onaylanarak yürürlüğe girmesinin, karayolu taşımacılığımıza olumlu katkıları olacağı düşünülen bu Anlaşma ile;

- Geçiş ücretleri,

- Dönüş yükü ve üçüncü ülke taşımaları,

- Hangi tür eşya taşımalarının izin belgesinden muaf tutulacağı,

- Taşıt personeli ve taşımacıların uyacağı kurallar,

- Taşıma faaliyetinden doğan ödemelerin ne şekilde yapılacağı,

- Yolcu ve eşya taşımacılığına ilişkin gümrük ve diğer formalitelerin kolaylaştırılması,

- Eşya taşımacılığında teminat konusu,

- Yolcular, bagaj ve eşya için yaptırılacak sigorta,

- Karma Komisyonun kurulması ve görevleri,

gibi konular kapsamlı şekilde düzenlenmiştir.

Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm Komisyonu Raporu

 

Türkiye Büyük Millet Meclisi

 

 

Bayındırlık, İmar, Ulaştırma

 

 

ve Turizm Komisyonu

 

 

Esas No.: 1/1062

 

 

Karar No.: 82

18.10.2005

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Dışişleri Bakanlığı tarafından hazırlanarak 28.6.2005 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça 2.7.2005 tarihinde esas komisyon olarak Dışişleri Komisyonuna, tali komisyon olarak da Komisyonumuza havale edilen (1/1062) esas numaralı "Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Afganistan İslam Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Uluslararası Karayolu Taşımacılığı Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı", Komisyonumuzun 13.10.2005 tarihinde Dışişleri, Maliye ve Ulaştırma bakanlıkları temsilcilerinin de katılımları ile yaptığı 39 uncu Birleşiminde incelenip görüşülmüştür.

Bilindiği gibi, Türkiye ile Afganistan İslam Cumhuriyeti arasındaki ekonomik ilişkiler gelişme sürecindedir. Bu bağlamda, iki ülke arasında 21.5.1971 tarihinde yolcu ve eşya taşımacılığını düzenleyen "Uluslararası Karayolu Taşımacılığı Anlaşması" imzalanmış ve bu anlaşmanın gelişen ve değişen şartlara göre yeniden düzenlenmesi kararlaştırılmıştır.

Tasarı ve gerekçesi incelendiğinde; 

- Anlaşma ile iki ülke arasında yapılmakta olan karayolu ile yolcu ve eşya taşımacılığına belli düzenlemeler getirildiği,

- Geçiş ücretleri, dönüş yükü ve üçüncü ülke taşımaları, hangi tür eşya taşımalarının izin belgesinden muaf tutulacağı, taşıt personeli ve taşımacıların uyacağı kurallar, taşıma faaliyetlerinden doğan ödemelerin ne şekilde yapılacağı, yolcu ve eşya taşımacılığına ilişkin gümrük ve diğer formalitelerin kolaylaştırılması, eşya taşımacılığında teminat konusu, yolcu, bagaj ve eşya için yaptırılacak sigorta, karma komisyon kurulması ve görevleri gibi konuların kapsamlı bir şekilde düzenlendiği,

Anlaşılmaktadır.

Komisyonumuzda Tasarı üzerinde yapılan görüşmelerde;

- İki ülke arasındaki ekonomik ilişkilerin artırılmasının önemi, taşımacılık alanındaki mevcut sorunların aşılabilmesi için Türkiye'nin bölge üzerinden yapılan taşımacılıkta daha da etkin olmasının gerekliliği,

- İki ülke arasındaki taşımacılığın şu anki seviyesi ve karayolu taşımacılığının önemli sorunlarından biri olan kaçakçılığın önlenmesi için gerekli tedbirlerin alınması

Üzerinde durulmuştur. Müteakiben Ulaştırma ve Dışişleri Bakanlığı temsilcilerince yapılan tamamlayıcı açıklamalarda ise; mevcut sorunların bu anlaşma ile aşılacağı; yönetmeliklerde ve yapılan anlaşmalarda, kaçakçılığın önlenebilmesi için gerekli önlemlerin alındığı ifade edilmiştir.

Görüşmelerin ardından Tasarı ve gerekçesi Komisyonumuzca da benimsenerek aynen kabul edilmiştir.

Raporumuz, havalesi gereği esas komisyon olan Dışişleri Komisyonuna tevdi edilmek üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.

 

 

Başkan

Başkanvekili

Sözcü

 

Mustafa Demir

Mustafa Ilıcalı

Asım Aykan

 

Samsun

Erzurum

Trabzon

 

Kâtip

Üye

Üye

 

Mehmet Sarı

Mustafa Tuna

Fikret Badazlı

 

Gaziantep

Ankara

Antalya

 

Üye

Üye

Üye

 

Osman Aslan

Zülfü Demirbağ

Mevlüt Coşkuner

 

Diyarbakır

Elazığ

Isparta

 

Üye

Üye

Üye

 

Ali İbiş

Nusret Bayraktar

Erdal Karademir

 

İstanbul

İstanbul

İzmir

 

Üye

Üye

Üye

 

Abdürrezzak Erten

Niyazi Özcan

Abdülkadir Kart

 

İzmir

Kayseri

Rize

 

Üye

Üye

Üye

 

Recep Yıldırım

Orhan Taş

Hasan Güyüldar

 

Sakarya

Sivas

Tunceli

 

 

 

 

Dışişleri Komisyonu Raporu

 

Türkiye Büyük Millet Meclisi

 

 

Dışişleri Komisyonu

28.11.2005

 

Esas No.: 1/1062

 

 

Karar No.: 112

 

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Dışişleri Bakanlığı tarafından hazırlanarak Bakanlar Kurulunca 28.6.2005 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça 2.7.2005 tarihinde tali komisyon olarak Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm Komisyonuna esas komisyon olarak da Komisyonumuza havale edilen “Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Afganistan İslam Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Uluslararası Karayolu Taşımacılığı Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı”, Komisyonumuzun 24.11.2005 tarihli 26 ncı toplantısında Dışişleri ile Ulaştırma bakanlıkları temsilcilerinin de katılmalarıyla görüşülmüştür.

Ülkemiz ile Afganistan arasında yapılmakta olan karayoluyla yolcu ve eşya taşımacılığını hukuki bir zemine kavuşturmak amacıyla 27 Nisan 2005 tarihinde Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Afganistan İslam Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Uluslararası Karayolu Taşımacılığı Anlaşması Ankara’da imzalanmıştır.

Tasarı ve gerekçesi incelendiğinde Anlaşma ile;

- İkili ve transit eşya ve yolcu taşımacılığının tâbi olacağı izin belgesi ve prosedürü,

- Dönüş yükü ve üçüncü ülke taşımaları,

- Taşıt personeli ve uyacağı kurallar,

- Yolcu ve eşya taşımacılığına ilişkin gümrük ve diğer formalitelerin kolaylaştırılması,

- Yolcu, bagaj ve eşyanın sigortalanması,

- Karma Komisyon kurulması ve görevleri,

Konularında düzenlemelerin öngörüldüğü anlaşılmaktadır.

Komisyonumuzda Tasarının tümü üzerinde yapılan görüşmelerde;

- Uluslararası karayolu taşımacılığının, üretim yerinden tüketim mahalline aktarmasız ve hızlı taşıma yapılmasına uygun olması nedeniyle tercih edildiği,

- Afganistan ile eski yönetim zamanında yapılan Anlaşmanın yenilenerek şimdiki halini aldığı ve daha liberal olduğu,

- Afganistan’ın gelişmekte olan bir ülke olduğu ve Anlaşma ile güçlü bir taşıma filosuna sahip ülkemiz şirketlerinin rekabet gücünün artacağı,

İfade edilmiştir.

Tasarının tümü üzerindeki görüşmelerin ardından Tasarı ve gerekçesi Komisyonumuzca da benimsenerek maddelerin görüşülmesine geçilmiştir.

Tasarının 1 inci, 2 nci, 3 üncü maddeleri ile tümü aynen kabul edilmiştir.

Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.

 

 

Başkan

Başkanvekili

Sözcü

 

Mehmet Dülger

Eyyüp Sanay

Mustafa Dündar

 

Antalya

Ankara

Bursa

 

Üye

Üye

Üye

 

Mahmut Koçak

Ramazan Toprak

Ahmet Edip Uğur

 

Afyonkarahisar

Aksaray

Balıkesir

 

Üye

Üye

Üye

 

Aziz Akgül

Halil Akyüz

Hüseyin Kansu

 

Diyarbakır

İstanbul

İstanbul

 

Üye

Üye

Üye

 

Ufuk Özkan

Nihat Eri

Süleyman Gündüz

 

Manisa

Mardin

Sakarya


HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN

 

TÜRKİYE CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ İLE AFGANİSTAN İSLAM CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ ARASINDA ULUSLARARASI KARAYOLU TAŞIMACILIĞI ANLAŞMASININ ONAYLANMASININ UYGUN BULUNDUĞUNA DAİR KANUN TASARISI

 

MADDE 1.- 27 Nisan 2005 tarihinde Ankara’da imzalanan “Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Afganistan İslam Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Uluslararası Karayolu Taşımacılığı Anlaşması”nın onaylanması uygun bulunmuştur.

MADDE 2.- Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 3.- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
DIŞİŞLERİ KOMİSYONUNUN

KABUL ETTİĞİ METİN

TÜRKİYE CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ İLE AFGANİSTAN İSLAM CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ ARASINDA ULUSLARARASI KARAYOLU TAŞIMACILIĞI ANLAŞMASININ ONAYLANMASININ UYGUN BULUNDUĞUNA DAİR KANUN TASARISI

 

MADDE 1.- Tasarının 1 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

 

 

 

MADDE 2.- Tasarının 2 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 3.- Tasarının 3 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

Recep Tayyip Erdoğan

 

 

 

Başbakan

 

 

 

Dışişleri Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

 

A. Gül

A. Şener

M. A. Şahin

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

B. Atalay

A. Babacan

M. Aydın

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı V.

Adalet Bakanı

 

N. Çubukçu

C. Çiçek

C. Çiçek

 

Millî Savunma Bakanı V.

İçişleri Bakanı

Maliye Bakanı

 

A. Aksu

A. Aksu

K. Unakıtan

 

Millî Eğitim Bakanı V.

Bayındırlık ve İskân Bakanı

Sağlık Bakanı

 

B. Atalay

F. N. Özak

R. Akdağ

 

Ulaştırma Bakanı V.

Tarım ve Köyişleri Bakanı

Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı

 

M. H. Güler

M. M. Eker

M. Başesgioğlu

 

Sanayi ve Ticaret Bakanı

En. ve Tab. Kay. Bakanı

Kültür ve Turizm Bakanı

 

A. Coşkun

M. H. Güler

A. Koç

 

 

Çevre ve Orman Bakanı

 

 

 

O. Pepe

 


TÜRKİYE CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ İLE

AFGANİSTAN İSLAM CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ ARASINDA

ULUSLARARASI KARAYOLU TAŞIMACILIĞI

ANLAŞMASI

 

Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile

Afganistan İslam Cumhuriyeti Hükümeti

İki ülke arasında ve ülkeleri üzerinden, transit olarak yolcu ve eşya taşımacılığını kolaylaştırmak arzusu ile aşağıdaki hususlarda mutabık kalmışlardır.

I. TANIMLAMALAR

Madde 1

Bu Anlaşmanın amacına uygun olarak aşağıdaki kelimeler ve ifadeler içeriği aksini gerektirmedikçe karşılarındaki anlamlara sahiptir.

“Taşımacı”; Âkit Tarafların kanun ve nizamlara göre yolcu  ve eşya taşımaya yetkili kılınmış gerçek ve tüzel kişiyi,

“Taşıt”;

i) Şoför hariç sekizden fazla yolcu veya eşya taşımak üzere, veya bu taşıtları çekmek üzere imal edilmiş ve kendi gücüyle hareket eden bir karayolu taşıtını,

veya

ii) Yukarıdaki paragraf (i) de tanımlanan taşıtı içeren ve ona bağlı yolcu veya eşya taşımak amacıyla römork veya yarı römorklardan oluşan bir taşıt kombinasyonunu,

“İzin Belgesi”, Âkit Taraflardan birinde kayıtlı taşıta diğer Âkit Tarafa giriş ve çıkış yapması veya transit geçebilmesi için diğer Âkit Tarafça verilen izin belgesi ile bu Anlaşmada öngörülen diğer izin belgelerini,

“Kota”, Âkit Tarafların yetkili makamları tarafından yıllık olarak verilecek izin belgeleri sayısını,

“Düzenli Otobüs Servis”, belirli güzergahta, önceden saptanmış ulusal program ve ücret tarifesine göre iki Âkit Taraf ülkesi arasında yolcu taşımacılığını,

“Düzenli Transit Otobüs Servisi”, bir Âkit Taraf ülkesinde başlayan ve diğer Âkit Taraf ülkesini yolcu indirmeden veya bindirmeden geçen ve üçüncü bir Devlet topraklarında sona eren düzenli otobüs servisini,

“Mekik Servis”, bir ve aynı kalkış noktasından, planlanmış kalma süresine göre gruplandırılmış yolcuların bir ve aynı yere taşınması planlanan kalma süresi sonunda her bir grubun kalkış noktasına getirilmesini (birlikte dışa seyahat eden yolcuların tümü, birlikte geri dönmek zorundadır. İlk dönüş seyahati ile en son gidiş seyahati boş olarak yapılır.)

“Kapalı Kapı Servisi” (Turist taşımacılığı), yolcu indirip bindirmeden aynı yolcu grubunun aynı taşıtla, tescil edildiği Âkit Taraf ülkesindeki bir noktadan başlayan ve bu ülkede sona eren tur taşımasını,

“Transit Taşımacılık”, kalkış ve varış noktaları bir Âkit Taraf ülkesinin dışında olan noktalar arasında o Âkit Taraf ülkesi üzerinden yapılan yolcu ve eşya taşımalarını,

“Standart Yakıt Deposu” taşıtların imalatçıları tarafından yapılan yakıt deposunu,

ifade eder.

Madde 2

Bu anlaşma hükümleri yolcu ve eşyanın, diğer Âkit Taraf ülkesinde tescil edilmiş taşıtlar ile Âkit Taraf ülkesine veya ülkesinden ve Âkit Taraflardan biri üzerinden transit olarak karayoluyla uluslararası taşımasına uygulanır.

II. GENEL HÜKÜMLER

Madde 3

Âkit Taraflardan her biri, bu Anlaşma hükümlerine uymak kaydıyla, diğer Âkit Taraf yolcuları, bunların kişisel eşyaları ile ticari eşya ve taşıtlarına kendi yetkili makamlarınca tespit edilmiş güzergahlardan geçiş hakkını tanıyacaktır.

Madde 4

Her Âkit Taraf, kendi milli mevzuatına göre, diğer Âkit Tarafın taşımacılarına, kendi topraklarında, karşılıklı olarak mutabık kalınan yerlerde büro açma ve-veya acenteler atama izni verecektir.

Taşımacı diğer Âkit Taraf ülkesinde seyahat acentesi olarak faaliyet gösteremeyecektir.

Madde 5

Âkit Taraflar, toprakları üzerinden transit geçen diğer Âkit Tarafın taşıtlarından, aşağıdakiler dışında herhangi bir ithal veya ihraç vergisi veya resmi (gümrük vergisi dahil) almayacaklardır.

a) Karayolu alt yapısının kullanılmasından alınan ücretler (paralı karayolu ve köprüler)

b) Karayolunun bakım ve korunmasına, karayolu ve taşımanın yönetimine ilişkin giderleri karşılamak için alınan ücretler,

c) Taşıtın ağırlığı, boyutları veya yükü Âkit Tarafların milli mevzuatında belirtilen sınırları aştığı takdirde alınan ücretler,

Âkit Tarafların toprakları üzerinden transit taşımalar, karşılıklılık esasına göre yukarıda (b) paragrafında belirtilen ücretlerden muaf tutulabilir.

Madde 6

Âkit Taraflardan birinin taşımacıları ve sürücüleri diğer Âkit Taraf ülkesinde bulundukları sırada trafik ve taşıma nizamlarını ihlal ettikleri taktirde, ihlallere ilişkin olarak tedbirleri alan ülkenin yetkili makamları diğer Âkit Taraf yetkili makamlarına bu konuda bilgi vereceklerdir.

Madde 7

Âkit Tarafların temsilcilerinden teşkil olunan bir Karma Komisyon kurulacaktır. Karma Komisyonun görevleri şunlardır:

a) Bu Anlaşmanın gereği veçhile uygulanmasına nezaret etmek,

b) İzin belgelerinin ve şekli ile belgelerin teati zamanı ve usullerini saptamak,

c) Bu Anlaşmanın 24. maddesinde belirtilen yetkili makamlar arasında doğrudan çözümlenemeyecek muhtemel meseleleri incelemek ve çözümleri için tekliflerde bulunmak,

d) Bu Anlaşma kapsamına giren diğer tüm hususları gözden geçirmek ve bu hususlarla ilgili tavsiyelerde bulunmak,

e) Taşımacılıkla ilgili olarak üzerinde mutabık kalınacak diğer hususları incelemek.

Karma Komisyon gerektiği taktirde Âkit Tarafların birinin talebi üzerine sıra ile Türkiye ve Afganistan’da toplanacaktır.

Karma Komisyon işbu Anlaşmanın herhangi bir maddesinde değişiklik yapmayı önerebilir ve önerileri Âkit Tarafların yetkili makamlarının onayına sunar.

Madde 8

Âkit Taraflardan birinin ülkesinde tescil edilmiş taşıtlar diğer Âkit Taraf topraklarındaki iki nokta arasında yolcu ve eşya taşıyamayacaktır.

Diğer Âkit taraf ülkesinin yetkili makamlarından özel izin belgesi alınmadıkça bir Âkit Taraf taşımacısı diğer Âkit Taraf topraklarından üçüncü ülkelere yolcu ve eşya taşıyamayacaktır.

Madde 9

Bir Âkit Taraf ülkesinde tescil edilmiş boş bir taşıt, bu amaçla bir izin belgesi verilmedikçe, kendi ülkesine yolcu ve eşya almak üzere diğer Âkit Taraf ülkesine giremeyecektir.

III. YOLCU TAŞIMALARI

Madde 10

Âkit Taraflardan birinin taşımacısı, diğer Âkit Taraf yetkili makamından, önceden yıllık izin belgesi alarak diğer Taraf ülkesine düzenli servis veya diğer Tarafın ülkesi üzerinden düzenli transit servisi işletebilir.

Madde 11

Âkit Taraflardan birinin ülkesinde tescil edilmiş bir taşıtla diğer âkit taraf topraklarına/dan yapılacak kapalı kapı servis (turistik taşıma) dolu gidiş ve boş dönüşler ve mekik servisler izin belgesine tabi olmayacaktır.

IV. EŞYA TAŞIMALARI

Madde 12

Aşağıda belirtilen hallerde eşya taşımaları kotaya dayanan izin belgesine tabi olmayacaktır.

a) Cenaze taşımaları (özellikle bu amaçla teçhiz edilmiş taşıtlarla),

b) Tiyatro dekor ve malzemesi taşımaları,

c) Müzik icraları, sinema, folklor ve sirk gösterileri, spor faaliyetleri ve tv/radyo programları için ihtiyaç duyulacak hayvan, malzeme ve eşyaların taşınması,

d) Sanat eserlerinin taşınması,

e) Kesim hayvanları dışındaki hayvanların taşınması,

f) Bozulmuş veya hasara uğramış taşıtların taşınması,

g) Posta taşımaları,

h) Hava taşıma güzergahlarının değiştirilmesi halinde hava limanlarından arızi olarak mal taşımaları,

i) Tabii afetler halinde yardım malzemesi taşımaları,

j) Sergi ve fuar malzemeleri taşımaları,

k) Karma Komisyon tarafından ortaklaşa kararlaştırılacak diğer haller,

l) Römork dahil, maksimum toplam ağırlığı 6 ton olan ve römork dahil yük ağırlığı 3.5 ton olan motorlu ticari taşıtlarla taşımacılık hizmetleri.

Madde 13

Âkit taraf ülkeleri arasında ikili ve ülkeleri üzerinden transit eşya taşımacılığı izin belgesine tabi olmayacaktır.

İkili ve transit taşıma türleri dışarıdaki eşya taşımaları için geçerli olacak izin belgeleri bir yıl süreli olacak ve her yılın Kasım ayında bir sonraki yılın belgeleri teati edilecektir. Gerektiği hallerde, Âkit Tarafların ihtiyaçlarını karşılamak amacıyla ve karşılıklı mutabakat üzerine ek izin belgeleri de teati edilebilir.

Belge, bir taşıt ve adına düzenlenmiş taşımacı için geçerli olacak ve devredilemeyecektir.

Madde 14

Âkit Taraflardan birinin ülkesinde tescil edilmiş bir taşıt, diğer Âkit Taraf ülkesine eşya taşıdıktan sonra kendi ülkesine dönüş yükü alabilir.

Madde 15

Silah, cephane, askeri malzeme ve patlayıcı maddelerin iki ülke arasında veya Âkit Tarafların birinin ülkesinden transit taşınması özel izne bağlıdır.

İnsan, hayvan ve bitki sağlığı bakımından girişine müsaade edilmeyen maddelerin Âkit Taraf ülkelerine veya ülkeleri üzerinden transit taşınması yasaktır.

V. ÇEŞİTLİ HÜKÜMLER

Madde 16

Âkit Taraflar, yolcu ve eşya taşımacılığına ilişkin gümrük ve diğer formalitelerin mümkün olduğu kadar kolaylaştırılması, basitleştirilmesi ve çabuklaştırılması için gerekli gördükleri bütün tedbirleri alacaklardır.

Madde 17

İş bu Anlaşmaya göre eşyanın karayolu ile uluslararası taşınması, TIR Karnesi Teminatında Eşyanın Uluslararası Taşınması Sözleşmesi gereklerine ve-veya tarafların ulusal kanun ve nizamlarına tabi olacaktır.

Karayolunda uluslararası taşıma yapan bir taşıtta uluslararası gümrük belgeleri (triptik veya “carnet de passage”) ve/veya ulusal kanun ve nizamlara göre gereken belgeler bulunacaktır.

Uluslararası taşımacılık ile ilgili araç sürücüleri bu anlaşma şartlarına uygun olarak, aşağıdaki dokümanları yanlarında bulunduracaklardır.

a) Aracın kayıtlı olduğu ülkenin kanun ve mevzuatlarına uygun olarak kullandığı araç tipine uyan geçerli bir sürücü belgesi (ehliyeti veya uluslararası bir ehliyet)

b) Taşımacılık araçlarına uygun geçerli belge

c) Tüm gerekli giriş vizelerine sahip bir pasaport

Madde 18

Taşıtların standart depolarındaki akaryakıt, gümrük vergisi ile diğer vergi ve resimlerden muaf olacaktır.

Madde 19

Taşıtların arıza nedeniyle değiştirilen parçaları ya ülke dışına çıkarılacak veya gümrük makamlarının gözetiminde imha edilecek veya bu makamlara teslim edilecektir.

Yedek parçanın ithali ulusal kanun ve nizamlara tabi olacaktır.

Madde 20

a) Yolcular, bagaj ve-veya eşyanın, Âkit Tarafların toprakları arasında ve-veya üzerinden transit olarak uluslararası taşınmasında kullanılan bir taşıtla taşınması sırasında, üçüncü şahıslara verilecek zararları karşılamak üzere, her bir Âkit Tarafta yürürlükteki kanun ve nizamlara uygun sigorta yaptırılacaktır.

b) Yolcuların, bagaj ve-veya eşyanın taşınması sırasında uğrayacağı zararları karşılamak üzere, taşıtın tescil edildiği Âkit Taraf topraklarında yürürlükteki kanun ve nizamlara uygun sigorta yaptırılacaktır.

Madde 21

Âkit Taraflar arasında taşıma ve transit faaliyetlerinden doğan ödemeler Âkit Taraflarda yürürlükte bulunan, paraya ilişkin kanun, nizam ve kurallara göre, Âkit Taraf yetkili Bankalarınca kabul edilen serbest döviz ile yapılacaktır.

Madde 22

Kaza, bozulma ve ülke yasalarının ihlali halinde, bu olayların ülkesi üzerinde vuku bulduğu Âkit Taraf yetkili makamları bu konudaki rapor ve araştırma sonuçlarını diğer Âkit Tarafa ivedilikle ileteceklerdir.

Madde 23

Âkit Taraflardan birinde tescil edilmiş taşıtların personeli ve taşımacılar diğer Âkit Taraf ülkesinde karayolu trafiğini düzenleyen kanun ve nizamlara uyacaklardır.

İşbu Anlaşma kapsamına girmeyen, taşımacılıkla ilgili diğer hususlar, Âkit Tarafların kanun, nizam ve kurallarına tabi olacaktır.

Madde 24

Âkit Tarafların mahkemeleri, her bir tarafın toprak sınırları içinde yer alan kara ulaştırması ile ilgili herhangi bir ihtilafı çözümleyecektir.

Madde 25

İşbu Anlaşmanın uygulanmasından sorumlu yetkili makamlar:

a) Türkiye için:

Kara Ulaştırması Genel Müdürlüğü

Ulaştırma Bakanlığı

Emek/Ankara

b) Afganistan İslam Cumhuriyeti için:

Ticaret Bakanlığı

Kabil

Madde 26

Bu Anlaşma Âkit Tarafların milli mevzuatına göre onay işlemlerinin tamamlandığını belirten notaların teati edildiği tarihten itibaren yürürlüğe girecek ve beş yıl süre ile yürürlükte kalacaktır.

Bu süre sona ermeden üç ay önce Âkit Taraflardan biri anlaşmayı sona erdirmek istediğini diğer Âkit Tarafa yazılı olarak bildirmedikçe, anlaşma kendiliğinden aynı sürelerle yenilenecektir.

27 Nisan 2005 tarihinde Ankara’da İngilizce dilinde aynı derecede geçerli iki orijinal nüsha olarak hazırlanmıştır.

 

       TÜRKİYE CUMHURİYETİ      AFGANİSTAN İSLAM CUMHURİYETİ

  HÜKÜMETİ ADINA          HÜKÜMETİ ADINA

                 Zeki ERGEZEN Hedayat Amin ARSALA

Bayındırlık ve İskân Bakanı Ticaret Bakanı Kıdemli

                                       Danışmanı