Dönem: 22 Yasama Yılı: 3
T.B.M.M. (S. Sayısı: 930)
Millî Eğitim Bakanlığının Teşkilât ve
Görevleri Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı ile Millî
Eğitim, Kültür, Gençlik ve Spor Komisyonu Raporu (1/1036)
T.C.
Başbakanlık
Kanunlar ve Kararlar
Genel Müdürlüğü 24.5.2005
Sayı:
B.02.0.KKG.0.10/101-624/2372
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Milli Eğitim Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı
Bakanlar Kurulunca 18.4.2005 tarihinde kararlaştırılan “Milli Eğitim
Bakanlığının Teşkilât ve Görevleri Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair
Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Recep Tayyip Erdoğan
Başbakan
GENEL GEREKÇE
Kamu hizmetlerinin
sağlıklı, etkin ve verimli bir şekilde yürütülebilmesinin, kamu hizmeti yapan
kurumların yasaların öngördüğü çerçevede uygulanabilir bir plânlama
doğrultusunda teşkilâtlanmaları ve yapıcı personel politikaları tespit ederek
bunları hayata geçirmeleri ile mümkün olabileceği bilinen bir gerçektir.
Gelişmiş ülkeler arasında
yer alabilmenin ön şartının bilgiye dayalı bir toplum oluşturabilmeye bağlı
olduğu, toplumu oluşturacak genç kuşaklara millî ve çağdaş temellere dayanan
kalıcı üstün becerilerin kazandırılmasının da ancak eğitim yolu ile mümkün
olacağı dikkate alındığında, eğitim-öğretim hizmetlerinin daha etkili ve
verimli bir şekilde sürdürülmesinin sağlanmasının kaçınılmaz olduğu
görülecektir.
Eğitim-öğretim
hizmetleri; belli bir plân ve program içerisinde yürütülmesi gereken,
ertelenmesi mümkün olmayan bir kamu hizmetidir. Bu hizmetin yerine
getirilmesinde gerekli olan en önemli unsurun öğretmenler olduğu da kuşkusuzdur.
Diğer taraftan, eğitim ve
öğrenim hakkı ve ödevi, Anayasanın 42 nci maddesinde; "Kimse, eğitim ve
öğrenim hakkından yoksun bırakılamaz. Öğrenim hakkının kapsamı kanunla tespit
edilir ve düzenlenir. Eğitim ve öğretim, Atatürk ilkeleri ve inkılâpları
doğrultusunda, çağdaş bilim ve eğitim esaslarına göre, Devletin gözetim ve
denetimi altında yapılır." şeklinde düzenlenmiştir.
Atatürk'ün gösterdiği
çağdaş uygarlık düzeyinin üzerine çıkma hedefine ulaşabilmek için kaynaklarımızın
ülke gerçeklerine uygun olarak kullanılması kaçınılmazdır. Türk Milli
Eğitiminin en önemli ve önde gelen insan gücü kaynağı öğretmenlerdir. Bu
kaynağın en verimli biçimde kullanılması gerekmektedir.
Anayasanın; "Kimse
eğitim ve öğrenim hakkından yoksun bırakılamaz." Milli Eğitim Temel
Kanununun, "Eğitimde kadın, erkek herkese fırsat ve imkân eşitliği
sağlanır." hükümlerinin bir gereği olarak eğitim olanaklarının, ülkenin
her köşesine adil ve dengeli olarak götürülmesi bir zorunluluktur.
Teknolojideki hızlı
gelişmeler her türlü bilginin çok hızlı yayılmasını sağlamakta, buna bağlı
olarak da karar alma süreçleri ile idarî uygulamalardaki işlem basamakları
süratle kısalmaktadır. Dünya, hızlı karar alabilen ve kararları en etkili
şekilde hayata geçirmeyi başarmış ülke, kurum ve kuruluşlarla yönetilir hale
gelmiştir.
Ülkemizde
öğretmenlerimizin yer değiştirme suretiyle atama ve ilk defa atama işlemleri,
başvuruları da dahil olmak üzere internet aracılığıyla elektronik ortamda puan
üstünlüğüne göre gerçekleştirilmektedir.
Bu çerçevede,
eğitim-öğretim hizmetlerinin gerekli ve yeterli personelle yürütülmesi, atıl
kapasite yaratılmaması ve var olan atıl kapasitenin öğretmen ihtiyacı bulunan
eğitim kurumlarına yönlendirilerek verimliliğe dönüştürülmesi Bakanlığımızın
öncelikli amaçları arasında ilk sırada bulunmaktadır.
Bu bağlamda, eğitim ve
öğretimin sağlıklı bir şekilde yürütülmesi bakımından personel boyutunda atıl
kapasite yaratılmaması ve varolan atıl kapasitenin ihtiyaç duyulan eğitim
kurumlarına yönlendirilebilmesi amacıyla bu Tasarı hazırlanmıştır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1.- Madde ile,
öğretmen istihdamında atıl kapasite yaratılmaması ve mevcut atıl kapasitenin
verimliliğe dönüştürülmesi bakımından, bundan sonra yapılacak atama ve yer
değiştirme işlemlerinin özür durumları da dikkate alınarak okul/kurum bazında
elektronik ortamda yapılabilmesi amaçlanmıştır.
Madde 2.- Madde ile,
mevcut düzenlemede yer alan "ilgili mevzuatı uyarınca zorunlu yer
değiştirmeye tabi tutulan kamu personelinin" ibaresi nedeniyle, bu
kapsamda bulunan kamu görevlilerinin eşlerinin atamalarından kaynaklanan atıl
kapasitenin ortadan kaldırılması amacıyla söz konusu fıkra yürürlükten
kaldırılmıştır.
Madde 3.- Yürürlük
maddesidir.
Madde 4.- Yürütme
maddesidir.
Milli Eğitim, Kültür, Gençlik ve Spor Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet Meclisi
Milli Eğitim, Kültür,
Gençlik ve
Spor
Komisyonu
Esas No.: 1/1036 9.6.2005
Karar No.: 18
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başkanlığınızca 27.5.2005
tarihinde esas komisyon olarak Milli Eğitim, Kültür, Gençlik ve Spor
Komisyonuna gönderilen "Millî Eğitim Bakanlığının Teşkilât ve Görevleri
Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı (1/1036)",
Komisyonumuzun 8.6.2005 tarihli toplantısında görüşülmüştür.
Toplantımıza Milli Eğitim
Bakanlığı Müsteşarı ile diğer yetkililer katılmışlardır.
Tasarı ile öğretmenlerin
atama ve yer değiştirme işlemlerinin özür durumları da dikkate alınarak
okul/kurum bazında elektronik ortamda yapılabilmesinin sağlanması, Bakanlıkça
il veya ilçe emrine atama yapılması halinde öğretmenlerin atandıkları ildeki
görev yerlerinin hizmet puanları dikkate alınarak; il milli eğitim müdürünün
teklifine göre valilerce belirlenmesi öngörülmektedir.
Tasarı üzerindeki
görüşmelerde;
- Bir Ulusal Eğitim
Şur'asının olması gerektiği, görevlendirmelerin altı çizilmedikçe öngörülen
düzenlemenin de delineceği, suistimallerin olabileceği,
- Klasik yap-boz mantığı
ile 2003’te getirilen düzenlemenin tekrar değiştirildiği,
- 2003’te şehit eşlerine
sahip çıkıldığı savunulurken şimdi bundan vazgeçildiği ve bunun yanlış olduğu,
hergün şehit vermeye devam ettiğimizin unutulmaması gerektiği ve bu nedenle bu
ailelerin korunmasının en başta gelen görev olduğu,
- Şehit aileleri için
bakanlıklar arası eşgüdüm yapılmadığı,
- Öğretmenlik mesleğinin
diğer mesleklerden aşağı görülmemesi gerektiği, atamalarla ilgili bakanlıklar
arası protokollerin yapılmasının mümkün olduğu,
- Merkezi yetkilerin
devredileceğinin belirtilmesine rağmen merkezi atama yapılması yönünde
düzenleme yapıldığı,
- Öğretmen sendikalarının
görüşlerinin böyle bir düzenlemeye yansıtılmasının önemli olduğu,
Üyelerimizce aleyhte
olarak dile getirilmiştir.
Bu görüşlere cevaben;
- Bu Tasarı hazırlanırken sendikalardan görüş
alındığı,
- 2003 yılında şehit
ailelerinin hakkı konusunda, yönetmelikte, o zamanki yığılmayı önlemek için
düzenleme getirildiği ancak şimdi sorunun çözüldüğü,
- Düzensiz öğretmen
dağılımı ve atamaların belli bir kurula bağlanmasının bir tarafta fazlalık bir
tarafta eksiklik gibi durumları ortadan kaldıracağı, bu durumun atamaları
rahatlattığı, siyasetçilerin devreye girmesini önlediği,
- Öğretmenler açısından
ayrıcalıkların sona ermesi nedeniyle olumlu olduğu, haksızlıkları gidereceği,
- Genel yönetmeliğe göre
şehit eşlerine her zaman öncelik sağlanacağı,
Üyelerimizce ifade
edilmiştir.
Tasarının tümü üzerindeki
görüşmelerden sonra maddelerine geçilmiş ve;
- Öğretmenlerin atama ve
yer değiştirme işlemlerinin özür durumları da dikkate alınarak okul/kurum
bazında elektronik ortamda yapılabilmesini öngören 1 inci,
- 3797 sayılı Kanunun 62
nci maddesinde yer alan "ilgili mevzuatı uyarınca zorunlu yer değiştirmeye
tabi tutulan kamu personelinin" ibaresi nedeniyle, bu kapsamda bulunan
kamu görevlilerinin eşlerinin atamalarından kaynaklanan atıl kapasitenin
ortadan kaldırılmasını öngören 2 nci,
- Yürürlük ve yürütmeyi
düzenleyen 3 ve 4 üncü,
Maddeleri ile tümü tek
tek oya sunulmuş ve Komisyonumuzca aynen oy çokluğu ile kabul edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun
tasviplerine arz edilmek üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile sunulur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Tayyar Altıkulaç |
Hikmet Özdemir |
Hacı Biner |
|
|
İstanbul |
Çankırı |
Van |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Ali Aydınlıoğlu |
Hüseyin Ekmekçioğlu |
Faruk Anbarcıoğlu |
|
|
Balıkesir |
Antalya |
Bursa |
|
|
|
(Muhalefet
şerhim ektedir) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mustafa Özyurt |
Mehmet Yüksektepe |
Ömer Özyılmaz |
|
|
Bursa |
Denizli |
Erzurum |
|
|
(Muhalefet
şerhi var) |
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Hasan Aydın |
Temel Yılmaz |
Berhan Şimşek |
|
|
Giresun |
Gümüşhane |
İstanbul |
|
|
|
|
(Muhalefet
şerhi ektedir) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Avni Doğan |
Hüseyin Bayındır |
Remzi Çetin |
|
|
Kahramanmaraş |
Kırşehir |
Konya |
|
|
|
(Muhalifim, |
|
|
|
|
muhalefet
şerhi ektedir) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Çerçi |
Ali Cumhur Yaka |
Mehmet Sarı |
|
|
Manisa |
Muğla |
Osmaniye |
|
|
|
(Muhalifim, |
|
|
|
|
muhalefet
şerhi ektedir) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Öner Ergenç |
Engin Altay |
Osman Kılıç |
|
|
Siirt |
Sinop |
Sivas |
|
|
|
(Muhalifim, |
|
|
|
|
muhalefet
şerhi ektedir) |
|
|
|
|
Üye |
|
|
|
|
Muharrem İnce |
|
|
|
|
Yalova |
|
|
|
|
(Muhalefet
şerhim var) |
|
MUHALEFET ŞERHİ
Öğretmen atamalarında bir
dizi sorunla karşılaşıldığı doğrudur. Bu nedenle Bakanlık, öğretmen kadrolarını
istenilen yerlerde görevlendirememekte ve bazı illerde veya okullarda kadro
şişkinliğiyle karşılaşılmaktadır. Yıllardır süregelen bu sorun ne yazık ki
çözümlenememiştir. Geçmiş hükümetler döneminde sorunu çözmek amacıyla norm
kadro uygulaması başlatılmış, ancak yeterli ön hazırlık yapılamadığından çözüm
getireceği düşünülen uygulama, beraberinde bir dizi yeni sorun getirmiştir.
2003 yılında bu
sorunların çözümü için Teşkilat Kanununda değişiklik yapılmış norm kadro uygulaması
bir ölçüde gevşetilmişti. Yeni yasa tasarısıyla, iki yıl önce yapılan
değişikliğin sorunu çözmediğini tersine yeni sorunlar getirdiği itiraf
edilmekte ve eski sisteme yeniden dönülmesi istenmektedir. Ancak iki yıl önce
yapılan değişikliğin gerekçeleri kalkmadığına göre eski sisteme dönülmesiyle
veya mevcut uygulamanın devam ettirilmesiyle atıl kadroların aktif hale
getirilmesi mümkün olmayacağından yapılan değişiklik tarafımızca anlamlı
bulunmamaktadır.
61 inci maddenin 4 üncü
fıkrasında yer alan "Şehit eşi öğretmenler ile ilgili mevzuatı uyarınca
zorunlu yer değiştirmeye tabi tutulan kamu personelinin öğretmen eşlerinin yer
değiştirme suretiyle atanmalarında hizmet puanı ve sıra esası uygulanmaz"
hükmü çıkarılmaktadır. Böylece eşleri zorunlu atamaya tabi asker, savcı, hakim
vb personelin öğretmen eşleri için ilgili bakanlıkların önerileri esas
alınmayacak. Her ne kadar bu konuda "Devlet Memurlarının Yer Değiştirme
Suretiyle Atanmalarına Dair Yönetmelik" hükümleri yürürlükte olacağı iddia
edilse de Milli Eğitim Bakanlığı'nın bu tasarıyla elde edeceği doğrudan atama
yetkisini bu personel için kullanmasının önünde her hangi bir engel bulunmamaktadır.
Bu nedenle mevcut tasarı, Anayasanın 41. Maddesine aykırı bir nitelik
taşımaktadır.
Ayrıca Şehit eşi
öğretmenlere tanınan ayrıcalığın kaldırılması ise tarafımızca doğru
bulunmamıştır.
Bu maddede yapılan bir
başka önemli değişiklik ise son fıkranın yeniden düzenlenmesidir. Düzenleme
diyoruz, çünkü fıkra kaldırılmıyor, ekleme yapılıyor.
Yapılan bu değişiklik
aslında kendi içinde iki tür atama biçimi öngörüyor. Bakanlık isterse eskisi
gibi veya doğrudan eğitim kurumlarına atama yapabilecek. Yani bir taraftan eski
atama biçimi korunurken diğer yandan yeni atama biçimi getiriliyor. Bu iki
atama biçiminin kimlere nasıl uygulanacağı ise açıkça belirtilmemektedir.
Öngörülen ikili atama yöntemi, bu haliyle öğretmen atamalarında eşitsizlik
yaratacaktır ve öğretmen atamalarının bir şekilde yargıya taşınmasına yol
açacaktır.
Sonuç olarak tasarıyla
belirtilen sorunların çözülemeyeceği, öğretmen atamalarında yeni sorunlar
doğuracağı, zorunlu atamaya tabi personelin, zorunlu atama halinin kalkmaması
durumunda yapılacak atamaların Anayasanın 41. Maddesine aykırı olacağından
tasarının bu haliyle kanunlaşmasına karşıyız.
|
|
Muharrem İnce |
Berhan Şimşek |
Mustafa Özyurt |
|
|
Yalova |
İstanbul |
Bursa |
|
|
Hüseyin Ekmekçioğlu |
Ali Cumhur Yaka |
Engin Altay |
|
|
Antalya |
Muğla |
Sinop |
|
|
|
Hüseyin Bayındır |
|
|
|
|
Kırşehir |
|
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ
METİN
MİLLÎ
EĞİTİM BAKANLIĞININ TEŞKİLÂT VE GÖREVLERİ HAKKINDA KANUNDA DEĞİŞİKLİK
YAPILMASINA
DAİR KANUN TASARISI
Madde 1.- 30.4.1992 tarihli ve 3797 sayılı
Millî Eğitim Bakanlığının Teşkilât ve Görevleri Hakkında Kanunun 61 inci
maddesinin dördüncü fıkrasının son cümlesi madde metninden çıkarılmış ve son
fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Öğretmenlerin
atamaları Bakanlıkça il/ilçe veya
doğrudan eğitim kurumuna yapılır. Bakanlıkça il/ilçe emrine atama yapılması
hâlinde, öğretmenlerin atandıkları ildeki görev yerleri, hizmet puanları
dikkate alınarak il millî eğitim müdürünün teklifine göre valilerce
belirlenir."
Madde 2.- 3797 sayılı Kanunun
62 nci maddesinin ikinci fıkrası yürürlükten kaldırılmıştır.
Madde 3.- Bu Kanun yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Madde 4.- Bu Kanun hükümlerini
Bakanlar Kurulu yürütür.
|
|
Recep Tayyip Erdoğan |
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
Dışişleri
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
A. Gül |
A. Şener |
M. A. Şahin |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı V. |
Devlet
Bakanı |
|
|
B. Atalay |
B. Atalay |
M. Aydın |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Adalet
Bakanı |
|
|
G. Akşit |
K. Tüzmen |
C. Çiçek |
|
|
Millî
Savunma Bakanı |
İçişleri
Bakanı |
Maliye
Bakanı |
|
|
M. V. Gönül |
A. Aksu |
K. Unakıtan |
|
|
Millî
Eğitim Bakanı |
Bayındırlık
ve İskân Bakanı |
Sağlık
Bakanı |
|
|
H. Çelik |
Z. Ergezen |
R. Akdağ |
|
|
Ulaştırma
Bakanı |
Tarım
ve Köyişleri Bakanı |
Çalışma
ve Sos. Güv. Bakanı |
|
|
B. Yıldırım |
S. Güçlü |
M. Başesgioğlu |
|
|
Sanayi
ve Ticaret Bakanı |
En.
ve Tab. Kay. Bakanı |
Kültür
ve Turizm Bakanı |
|
|
A. Coşkun |
M. H. Güler |
A. Koç |
|
|
|
Çevre
ve Orman Bakanı |
|
|
|
|
O. Pepe |
|
MİLLİ EĞİTİM, KÜLTÜR,
GENÇLİK VE SPOR KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
MİLLİ
EĞİTİM BAKANLIĞININ TEŞKİLAT VE GÖREVLERİ HAKKINDA KANUNDA DEĞİŞİKLİK
YAPILMASINA
DAİR KANUN TASARISI
Madde 1.- Tasarının 1 inci
maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Madde 2.- Tasarının 2 nci
maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Madde 3.- Tasarının 3 üncü
maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Madde 4.- Tasarının 4 üncü
maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.