Dönem: 22
Yasama Yılı: 3
T.B.M.M. (S. Sayısı: 872)
Plan ve Bütçe
Komisyonu Raporu (1/1003)
T.C.
Başbakanlık
Kanunlar ve Kararlar 31.3.2005
Genel Müdürlüğü
Sayı :
B.02.0.KKG.0.10/101-1090/1445
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 23.3.2005 tarihinde
kararlaştırılan “2006 Yılı Programının Hazırlanmasına Dair Kanun Tasarısı” ile
gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Abdullah
Gül
Başbakan V.
GENEL GEREKÇE
Planlama deneyimi 40 yılı aşan ülkemizde
1982 Anayasasıyla Devlete görev olarak verilen kalkınma planlarının
hazırlıkları Devlet Planlama Teşkilâtı tarafından yürütülmektedir. Bu dönem
içinde, kalkınma planları Türkiye ekonomisinin yönlendirilmesinde temel
çerçeveyi oluşturmuş ve sanayileşmenin hızlı gelişmesine önemli katkılar
sağlamıştır. Son yıllarda ise küresel etkilerin olumsuz sonuçlarını asgariye
indirebilmek ve çıkan fırsatları azami ölçüde değerlendirebilmek için
başlatılmış bulunan yapısal reformların Avrupa Birliği ile entegrasyon
sürecinde yaygınlaşarak hızlandırılması gereği ortaya çıkmış, bu süreçte
planlar, ülkenin bu amaca hizmet eden temel dokümanları olarak daha da önem
kazanmış bulunmaktadır.
Avrupa Birliğine katılım süreci ve
yürütülen malî reform çalışmalarının bir sonucu olarak Devlet Planlama
Teşkilâtı tarafından hazırlanması gereken plan ve program dokümanlarının
sayısında bir artış meydana gelmiştir. Bu bağlamda Kalkınma Planları ve Yıllık
Programlara ek olarak, Avrupa Birliği Komisyonunca Avrupa Birliğine aday
ülkelerden istenen Katılım Öncesi Ekonomik Program ve Avrupa Birliğine ekonomik
ve sosyal uyum amaçlı politikalar için stratejik çerçeve oluşturan Ulusal
Kalkınma Planlarının hazırlıkları Devlet Planlama Teşkilâtı tarafından yerine
getirilmektedir. Ayrıca, 1 Ocak 2005 tarihinde yürürlüğe giren 5018 sayılı Kamu
Malî Yönetimi ve Kontrol Kanununun 16 ncı maddesi ile Devlet Planlama Teşkilâtı
Müsteşarlığı tarafından bir Orta Vadeli Programın ve bununla uyumlu olmak üzere
Maliye Bakanlığınca da bir Orta Vadeli Malî Planın, her yıl yenilenmek üzere üç
yıllık olarak hazırlanması öngörülmüştür.
17 Aralık 2004'te müzakerelerin
başlatılması kararının verilmesiyle birlikte, önümüzdeki dönemde söz konusu
plan ve program dokümanlarının önemi daha çok artmış bulunmaktadır. Söz konusu
dokümanlar arasındaki bağın iyi bir biçimde kurulması ve mümkün olduğu ölçüde
tekrarlardan kaçınılması için dokümanların zamanlamasında, kapsamında ve
hazırlanış süreçlerinde koordinasyon amaçlı yeni bir düzenlemeye ihtiyaç
bulunmaktadır. Bu bağlamda daha stratejik bir üst doküman niteliğindeki Kalkınma Planının diğer tüm plan ve programları yönlendirmede
etkin bir işleve sahip olması gerekmektedir. Dokuzuncu Kalkınma Planının,
özellikle Avrupa Birliğinin yeni Malî Programlama dönemi gereğince 2007
yılından başlamak üzere hazırlanması gereken Ulusal Kalkınma Planı ile zaman
yönünden uyumunun sağlanması kaynak etkinliği açısından büyük önem arz
etmektedir.
Bu çerçevede, içinde bulunduğumuz yıl sona
erecek olan 8 inci Beş Yıllık Kalkınma Planının yerine hazırlanacak olan 9 uncu
Kalkınma Planının bir yıl ertelenmesinin ve yukarıda sayılan diğer plan ve
program belgelerinin süre ve kapsam yönünden uyumunun sağlanması amacıyla, söz
konusu Planın bu yıl ve gelecek yıl hazırlanarak 2007 yılı başından itibaren
uygulamaya konulmasının daha uygun olacağı düşünülmüştür.
Geçmişte
de üç kez uygulaması görüldüğü
üzere, Kalkınma Planları arasında boşluk bulu-nan yıllarda
Türkiye Büyük Millet Meclisince bu tür bir karar alınmasına ihtiyaç bulunmaktadır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1.- Madde ile, Dokuzuncu Kalkınma
Planının Türkiye Büyük Millet Meclisine sunulması bir yıl ertelenmekte, Hükümet
Programı ve izlenen politikalar doğrultusunda hazırlanacak 2006 Yılı
Programının yürürlüğe konulması hususunda Bakanlar Kurulu yetkili
kılınmaktadır.
Madde 2.- Yürürlük maddesidir.
Madde 3.- Yürütme
maddesidir.
Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet Meclisi
Plan ve Bütçe
Komisyonu
Esas No.: 1/1003 15.4.2005
Karar No.: 30
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
31.3.2005 tarihinde Türkiye Büyük Millet
Meclisi Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça 4.4.2005 tarihinde Komisyonumuza
havale edilen "2006 Yılı Programının Hazırlanmasına Dair Kanun
Tasarısı", Komisyonumuzun 14.4.2005 tarihinde, Hükümeti temsilen Devlet
Bakanı ve Başbakan Yardımcısı
Abdüllatif Şener ile Başbakanlık, Maliye Bakanlığı, Devlet Planlama
Teşkilâtı Müsteşarlığı ve Hazine Müsteşarlığı temsilcilerinin katılımlarıyla
yapmış olduğu 44 üncü birleşimde incelenip görüşülmüştür.
Bilindiği gibi; İkinci Dünya Savaşı'ndan
sonra topyekün ve dengeli kalkınma isteği, bütün batı ülkelerinde öncelikli
politika haline gelmiş, özellikle planlı kalkınma dönemine geçilmesinden
itibaren istikrar içinde kalkınma ilkesi, iktisadi politikanın temel
tercihlerinden birisi olmuştur.
Plan sadece ekonomik bir doküman olmayıp
aynı zamanda; hukuki ve siyasal yönleri de bulunmaktadır. Kalkınma planlarının
temel kararları politik niteliktedir. Bu özelliği ile planlar, milli gelirin
dağılımını düzenlemek suretiyle ekonomik ve sosyal hayatın gidişini büyük
ölçüde etkilemekte ve yönlendirmektedir.
Planlama deneyimi 40 yılı aşan
ülkemizde Anayasayla Devlete görev
olarak verilen kalkınma planlarının hazırlıkları Devlet Planlama Teşkilâtı
tarafından yürütülmektedir. Bu dönem içinde, kalkınma planları Türkiye ekonomisinin
yönlendirilmesinde temel çerçeveyi oluşturmuş ve sanayileşmenin hızlı
gelişmesine önemli katkılar sağlamıştır. Son yıllarda ise küresel etkilerin
olumsuz sonuçlarını asgariye indirebilmek ve çıkan fırsatları azami ölçüde
değerlendirebilmek için başlatılmış bulunan yapısal reformların Avrupa Birliği
ile entegrasyon sürecinde yaygınlaşarak hızlandırılması gereği ortaya çıkmış,
bu süreçte planlar, ülkenin bu amaca hizmet eden temel dokümanları olarak daha
da önem kazanmıştır.
Tasarı ve gerekçesi incelendiğinde;
- Avrupa Birliğine katılım süreci ve
yürütülen malî reform çalışmalarının bir sonucu olarak Devlet Planlama
Teşkilâtı tarafından hazırlanması gereken plan ve program dokümanlarının
sayısında bir artış meydana geldiği, bu bağlamda Kalkınma Planları ve Yıllık Programlara
ek olarak, Avrupa Birliği Komisyonunca Avrupa Birliğine aday ülkelerden istenen
Katılım Öncesi Ekonomik Program ve Avrupa Birliğine ekonomik ve sosyal uyum
amaçlı politikalar için stratejik çerçeve oluşturan Ulusal Kalkınma Planlarının
hazırlıklarının Devlet Planlama Teşkilâtı tarafından yerine getirildiği, ayrıca, 1 Ocak 2005 tarihinde yürürlüğe
giren 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanununun 16 ncı maddesi ile
Devlet Planlama Teşkilâtı Müsteşarlığı tarafından bir Orta Vadeli Programın ve
bununla uyumlu olmak üzere Maliye Bakanlığınca da bir Orta Vadeli Malî Planın,
her yıl yenilenmek üzere üç yıllık olarak hazırlanmasının öngörüldüğü,
- 17 Aralık 2004'te Avrupa Birliği ile
müzakerelerin başlatılması kararının verilmesiyle birlikte, önümüzdeki dönemde
söz konusu plan ve program dokümanlarının öneminin daha çok artmış bulunduğu,
bu dokümanlar arasındaki bağın iyi bir biçimde kurulması ve mümkün olduğu
ölçüde tekrarlardan kaçınılması için dokümanların zamanlamasında, kapsamında ve
hazırlanış süreçlerinde koordinasyon amaçlı yeni bir düzenlemeye ihtiyaç
bulunduğu, bu bağlamda daha stratejik bir üst doküman niteliğindeki Kalkınma
Planının diğer tüm plan ve programları yönlendirmede etkin bir işleve sahip
olması gerektiği, bu çerçevede, içinde
bulunduğumuz yıl sona erecek olan Sekizinci Beş Yıllık Kalkınma Planının yerine
hazırlanacak olan Dokuzuncu Kalkınma Planının bir yıl ertelenmesi ve yukarıda
sayılan diğer plan ve program belgelerinin süre ve kapsam yönünden uyumunun
sağlanması amacıyla, söz konusu Planın bu yıl ve gelecek yıl hazırlanarak 2007
yılı başından itibaren uygulamaya konulmasının daha uygun olacağı gerekçesiyle
iki plan arasındaki yılda uygulanmak üzere plan uygulamaları ve Hükümet
politikaları çerçevesinde bir program hazırlanmasının öngörüldüğü
anlaşılmaktadır.
Komisyonumuzda Tasarının tümü üzerinde
yapılan görüşmelerde;
- Planlama uygulamasına büyük umutlarla
başlanarak Devlet Planlama Teşkilâtının kurulmuş olduğu, bu kurumda seçkin
uzmanların görev yapmış olduğu ve ulusal kalkınmanın sağlanması amacıyla önemli
görevler yapılmış olduğu,
- Yüksek Planlama Kurulunun ilk
teşekkülünde karar alıcı durumda olan bürokratlarla siyasilerin eşit sayıda yer
aldığı ancak daha sonradan siyasilerin sayısının artırılmış olduğu,
- Devlet Planlama Teşkilâtının günlük
işlerden arındırılması ve bürokratik ve hiyerarşik bir mekanizma olmaktan
çıkarılıp bütün kademelerinde uzmanların çalıştığı bir yapıya kavuşturulması
gerektiği,
- Kaynakların planlanmasının ve rasyonel
bir şekilde kullanılmasının ancak kalkınma planlarıyla mümkün olabildiği,
- 1980'lerden sonra kalkınma planlarında
hedeflere ulaşmak gibi bir kaygının güdülmediği, ihracata dayalı kalkınma
anlayışının benimsenerek serbestleşme ve özelleştirmenin bu yaklaşımının araçları
olarak kabul edilmesinin planlamaya büyük darbe vurduğu,
- Planlama anlayışının önemini
kaybetmesinde planlamaya inanmayan siyasi yaklaşımların olumsuz etkisinin de
olduğu, 1970'li yılların plana rağmen plansız uygulamalara sahne olduğu,
- Aynı dönemlerde planlama uygulamalarına
başlamış olduğumuz pek çok ülkenin ekonomik kalkınmışlık açısından ülkemizin
önüne geçtiği,
- 1980'li yıllardan sonra plansız olarak
ve bir sanayi envanteri çıkarmadan ithal ikameci ekonomik yaklaşımdan ihracata
dayalı kalkınma anlayışına geçilmesinin ülkenin daha iyi bir konumda
bulunmasını engellediği,
- Türkiye'nin planlamaya ihtiyacı olduğu
ve kalkınma planlarına sahip çıkılması gerektiği,
- Devlet Planlama Teşkilâtının yeniden
yapılandırılarak, yeni bir kalkınma stratejisi ve siyasetinin planlanarak
hayata geçirilmesine katkı sağlaması gerektiği,
- Gelişmiş ülkelerin çoğunda planlama
anlayışının devam ettiği, bu ülkelerin yeni planlama yaklaşımlarının
incelenerek ülkemize uyarlanmasının faydalı olacağı,
- Koşulların gerektirdiği dönemlerde geçiş
programlarının yapılabileceği ancak, bu programın yeni ve ciddi bir planlama
anlayışının hayata geçirilmesinde bir aşama olması gerektiği,
- Geçiş programı öngörülmesinin yerinde
olduğu, gerçekçi bir planın yapılması amacıyla böyle bir düzenlemeye ihtiyaç
bulunduğu,
- Geçmişte yapılmış olmasının yeni bir
geçiş programı hazırlanması için bir gerekçe teşkil edemeyeceği, planların
süresinin belli olduğu ve planların süresi içinde hazırlanması gerektiği, geçiş
programı öngörülmesinin planı ciddiye almayan bir yaklaşımı yansıttığı, Avrupa
Birliği'ne uyum çerçevesinde böyle bir düzenleme öngörülmüş olduğunun net bir
biçimde ortaya konması gerektiği,
- Planların şimdiye kadar hedeflere
ulaşılamamış olduğu için sürekli olarak geriye doğru revize edildiği,
planlardaki bu sapmalara yaşanan ekonomik ve siyasi istikrarsızlıkların neden
olduğu,
Şeklindeki görüş ve eleştirileri takiben
Hükümet adına yapılan açıklamalarda;
- Anayasanın ekonomik ve sosyal
kalkınmanın planlı bir şeklide gerçekleştirilmesini Devlete görev olarak
verdiği, bu görev çerçevesinde kalkınma planı ile ilgili çalışmaların Devlet
Planlama Teşkilâtı tarafından yürütüldüğü,
- Anayasa ve yasalarda yapılan
düzenlemeler çerçevesinde 1963 yılından bu yana beş yıllık kalkınma planlarının
yürürlüğe konduğu ancak, 1978, 1984 ve 1995 yıllarında geçiş programlarının
yapıldığı,
- Kalkınma planlarının Türkiye
ekonomisinin yönlendirilmesinde temel çerçeveyi oluşturduğu ve sanayileşmeye
önemli katkı sağladığı,
- Avrupa Birliği ile entegrasyon sürecinde
yapısal reformların yapılması gereğinin ortaya çıktığı ve kalkınma planlarının
bu reformların bütünlük içerisinde uygulanmasına hizmet eden temel doküman
olması gerekliliğinin daha da önem kazandığı,
- Devlet Planlama Teşkilâtının görev
alanına; Katılım Öncesi Ekonomik Program, Avrupa Birliğine ekonomik ve sosyal
uyum amaçlı politikalar için stratejik çerçeve oluşturan Ulusal Kalkınma
Planları ve 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanununun 16 ncı maddesi
çerçevesinde hazırlanacak olan Orta Vadeli Program olmak üzere üç yeni
dokümanın girmiş olduğu, bu dokümanların birbirlerini tamamlayacak ve bütüncül
bir şekilde hazırlanmasının önem arz ettiği, üst ve stratejik doküman olan
kalkınma planının daha iyi hazırlanması ve belirleyici olması gerektiği,
kalkınma planlarının, bu dokumanlar arasında uyum ve kaynak etkinliğinin
sağlanması açısından önemli olduğu,
- Kalkınma planları arasında boşluk
bulunan yıllarda yıllık programın hazırlanabilmesi için Türkiye Büyük Millet
Meclisince bir karar alınmasına ihtiyaç bulunduğu, bu nedenle Tasarının
hazırlandığı,
- Hazırlanması öngörülen Ulusal Kalkınma
Planının 7 yıllık dönemi kapsadığı ancak tek bir metin olarak verme
zorunluluğunun bulunmadığı, 3+4 veya 4+3 yıllık olarak formüle edilerek
hazırlanabileceği, Ulusal Kalkınma Planıyla 5 yıllık kalkınma planları arasında
uyum sağlanması amacıyla kalkınma planlarının da 7 yıllık hazırlanmasının
düşünüldüğü ancak henüz bu konuda karar verilmemiş olduğu,
- Yüksek Planlama Kurulunda siyasetçi-bürokrat
eşitliği olması gerektiği sorununun tartışılmasının yerinde olmadığı, siyasi
sorumluluğun da göz önünde bulundurulması gerektiği, siyaset kurumunun hesap
vermek durumunda kaldığı, dolayısıyla karar alma sürecinde siyasetin ağırlıklı
olmasının yerinde olduğu,
İfade edilmiştir.
Tasarının tümü üzerindeki görüşmelerin
ardından Tasarı ve gerekçesi Komisyonumuzca da benimsenerek maddelerin
görüşülmesine geçilmiştir.
Tasarının 1 inci maddesi ile yürürlük ve
yürütmeye ilişkin 2 ve 3 üncü maddeleri aynen kabul edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak
üzere yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Sait Açba |
M. Altan Karapaşaoğlu |
Sabahattin Yıldız |
|
|
Afyonkarahisar |
Bursa |
Muş |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Sekmen |
Halil Aydoğan |
Mehmet Melik Özmen |
|
|
İstanbul |
Afyonkarahisar |
Ağrı |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Zekai Özcan |
Osman
Kaptan |
Mehmet
Mesut Özakcan |
|
|
Ankara |
Antalya |
Aydın |
|
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
A. Kemal Deveciler |
Ali Osman Sali |
Ahmet İnal |
|
|
Balıkesir |
Balıkesir |
Batman |
|
|
(Ayrışık
oy yazısı ektedir) |
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Osman Nuri Filiz |
Alaattin Büyükkaya |
A. Kemal Kumkumoğlu |
|
|
Denizli |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
|
|
(Ayrışık
oy yazısı ektedir) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Birgen Keleş |
Kemal Kılıçdaroğlu |
M. Mustafa Açıkalın |
|
|
İstanbul |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
(Karşı
oy yazım ektedir) |
(Ayrışık
oy yazısı ektedir) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Bülent
Baratalı |
Fazıl Karaman |
Mustafa Elitaş |
|
|
İzmir |
İzmir |
Kayseri |
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Taner Yıldız |
Mikail Arslan |
Muzaffer Baştopçu |
|
|
Kayseri |
Kırşehir |
Kocaeli |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Hasan Fehmi Kinay |
Muharrem Doğan |
Gürol
Ergin |
|
|
Kütahya |
Mardin |
Muğla |
|
|
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
O. Seyfi Terzibaşıoğlu |
Cemal Uysal |
İmdat Sütlüoğlu |
|
|
Muğla |
Ordu |
Rize |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Musa Uzunkaya |
Sabahattin Cevheri |
M. Ergun Dağcıoğlu |
|
|
Samsun |
Şanlıurfa |
Tokat |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Enis Tütüncü |
Faruk Nafiz Özak |
M. Akif Hamzaçebi |
|
|
Tekirdağ |
Trabzon |
Trabzon |
|
|
(Ayrışık
oy yazısı ektedir) |
|
(Ayrışık
oy yazım ektedir) |
AYRIŞIK OY
Türkiye sağ
iktidarlarının uyguladığı planlama anlayışının bir sonucu olarak, kalkınmasını
sağlıklı gerçekleştirememiş, başta gelir dağılımı ve bölgesel dengesizlikler
olmak üzere temel ekonomik sorunları aşamamıştır.
Öte yandan DPT
Müsteşarlığı zaman içinde, ilk kurulduğu yıllardaki amacından uzaklaştırılmış,
etkin bir kurum olmaktan çıkarılmıştır.
AKP hükümeti tarafından
gerek kıt kaynakların kullanımı, gerek daha sağlıklı bir planlama anlayışının
gerçekleşmesi açısından belirgin bir politika oluşturulamamış ve
izlenememiştir. Temel ekonomik kararların IMF tarafından alındığı bir politik
süreçte, iktidarın edilgen bir yapı gösterdiği açıktır. Bu da Türkiye’de
yatırımsızlığı, işsizliği gündeme getirmiş böylece geniş halk kitlelerinin
yoksullaşmasının yolu açılmıştır.
Kalkı ki, AKP hükümetlerinin
planlama anlayışı da baştan savma bir yargıyla ele alınmış, örneğin başta cari
açık olmak üzere, planlanan rakamlardan ciddi şekilde sapmalar olmuştur.
|
|
Kemal
Kılıçdaroğlu |
M. Akif
Hamzaçebi |
Birgen
Keleş |
|
|
|
İstanbul |
Trabzon |
İstanbul |
|
|
|
Enis Tütüncü |
Ali Kemal
Kumkumoğlu |
Ali Kemal
Deveciler |
|
|
|
Tekirdağ |
İstanbul |
Balıkesir |
|
HÜKÜMETİN
TEKLİF ETTİĞİ METİN
DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1.- Dokuzuncu Kalkınma Planının Türkiye Büyük Millet
Meclisine sunulması bir yıl ertelenmiştir. 2006 Yılı Programı-nın, Hükümet
Programı ve izlenen politikalar doğrultusunda hazırlanarak yürürlüğe konulması
hususunda Bakanlar Kurulu yetkilidir.
MADDE 2.- Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 3.- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
PLAN
VE BÜTÇE KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN
DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1.- Tasarının 1 inci maddesi aynen kabul edilmiştir.
MADDE 2.- Tasarının 2 nci maddesi aynen kabul edilmiştir.
MADDE 3.-
Tasarının 3 üncü maddesi aynen kabul edilmiştir.
|
|
Recep
Tayyip Erdoğan |
|
|
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
|
|
Dışişleri Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
|
|
A. Gül |
A. Şener |
M. A.
Şahin |
|
|
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
|
|
|
|
B. Atalay |
A.
Babacan |
M. Aydın |
|
|
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Adalet Bakanı |
|
|
|
|
G. Akşit |
K. Tüzmen |
C. Çiçek |
|
|
|
|
Millî Savunma Bakanı |
İçişleri Bakanı |
Maliye Bakanı |
|
|
|
|
M. V.
Gönül |
A. Aksu |
K.
Unakıtan |
|
|
|
|
Millî Eğitim Bakanı |
Bayındırlık ve İskân Bakanı |
Sağlık Bakanı V. |
|
|
|
|
H. Çelik |
Z.
Ergezen |
H. Çelik |
|
|
|
|
Ulaştırma Bakanı V. |
Tarım ve Köyişleri Bakanı |
Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı |
|
|
|
|
G. Akşit |
S. Güçlü |
M.
Başesgioğlu |
|
|
|
|
Sanayi ve Ticaret Bakanı |
En. ve Tab. Kay. Bakanı |
Kültür ve Turizm Bakanı V. |
|
|
|
|
A. Coşkun |
M. H.
Güler |
B. Atalay |
|
|
|
|
|
Çevre ve Orman Bakanı |
|
|
|
|
|
|
O. Pepe |
|
|
|