AVRUPA SOSYAL ŞARTINA DEĞİŞİKLİK GETİREN PROTOKOLÜN ONAYLANMASININ UYGUN BULUNDUĞUNA DAİR KANUN
Kanun No. 5546 |
|
Kabul Tarihi : 27/9/2006 |
MADDE 1 - 1961 tarihli Avrupa Sosyal Şartı’nın denetim sistemi
ile ilgili hükümlerini değiştiren ve ülkemiz tarafından 6/10/2004 tarihinde
imzalanan 21 Ekim 1991 tarihli “Avrupa Sosyal Şartı’na Değişiklik Getiren
Protokol”ün onaylanması uygun bulunmuştur.
MADDE 2 - Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 3 - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
GETİREN PROTOKOL
(TORİNO PROTOKOLÜ)
Torino, 21.10.1991
18 Ekim 1961 tarihinde
Torino’da imzaya açılan ve daha sonra “Şart” ismini alan Avrupa Sosyal Şartının
işbu Protokolünü imzalayan Avrupa Konseyine üye devletler:
Şartın etkinliğini, özellikle
de denetim mekanizmasının işleyişini artırmaya yönelik özel tedbirler alınması
gerektiğini göz önüne alarak;
Şartın bazı hükümlerinin
değiştirilmesi zamanının geldiğini göz önünde bulundurarak;
Aşağıdaki hükümlerde mutabık
kalmışlardır:
Madde 1:
Şartın 23. Maddesi aşağıdaki
gibidir:
“Madde 23- Rapor ve gözlem örneklerinin gönderilmesi;
1- Taraf ülkelerden her biri,
21 inci ve 22 nci maddeler uyarınca, Genel Sekretere bir rapor sunarken bu
raporun bir örneğini, 27 nci maddenin 2 nci fıkrası gereği, Hükümet Komitesi
toplantılarına davet edilecek uluslararası işçi ve işveren örgütlerine üye olan
kendi ulusal örgütlerine gönderecektir. Bu örgütler taraf ülkelerin raporlarına
ilişkin olabilecek görüşlerini Genel Sekretere göndereceklerdir. Genel
Sekreter, bu gözlemlerin birer örneğini bildirecek olan ilgili Taraf ülkelere
gönderir.
2- Genel Sekreter Taraf
ülkelerin raporlarının bir örneğini Avrupa Konseyinin danışmanı statüsünü
taşıyan ve özellikle Şartın incelediği konularda yetkili olan hükümet dışı
uluslararası örgütlere gönderir.
3- 21 inci ve 22 nci Maddeler
ile işbu madde uyarınca hazırlanan rapor ve gözlemler kişilere verilebilir.”
Madde 2:
Şartın 24 üncü Maddesi
aşağıdaki gibidir;
“Madde 24- Raporların Tetkiki;
1- 21 inci ve 22 nci maddeler
uyarınca, Genel Sekretere sunulan raporlar, 25 inci Maddeye göre oluşturulan
Bağımsız Uzmanlar Komitesince incelenir. Komite, aynı zamanda, 23 üncü Maddenin
1 inci paragrafı gereği Genel Sekretere gönderilen bütün gözlemleri elde
edebilecektir. İncelemesinin ardından, Bağımsız Uzmanlar Komitesi görüşlerini
içeren bir rapor hazırlayacaktır.
2- 21 inci Madde uyarınca
hazırlanan raporlara ilişkin olarak, Bağımsız Uzmanlar Komitesi hukuksal açıdan
düzenlemelerin, mevzuatın ve ulusal uygulamaların ilgili Taraf ülkeler için
Şarttan kaynaklanan yükümlülüklerin içeriği ile uyumluluğunu belirleyecektir.
3- Bağımsız Uzmanlar Komitesi, tamamlayıcı
bilgi ve açıklamalar talep etmek amacıyla bir Taraf ülkeye doğrudan
başvurabilecektir. Ayrıca gerekli görürse, kendi isteği veya Taraf ülkenin
talebi üzerine Taraf ülkenin temsilcileri ile bir toplantı düzenleyebilecektir.
23 üncü Maddenin 1 inci Paragrafında belirtilen örgütler bilgilendirilecektir.
4- Bağımsız Uzmanlar Komitesinin kararları
kamuoyuna duyurulur ve Genel Sekreter vasıtasıyla Hükümet Komitesine,
Parlamenter Meclisine ve 23 üncü Maddenin 1 inci ve 27 nci Maddenin 2 nci
Paragraflarında belirtilen örgütlere gönderilir.”
Madde 3:
Şart’ın 25 inci Maddesi aşağıdaki gibidir:
“Madde 25-
Bağımsız Uzmanlar Komitesi;
1- Bağımsız Uzmanlar Komitesi, Âkif Taraflarca
aday gösterilen üstün karakterli ve ulusal ve uluslararası sosyal sorunlardaki
ehliyeti tanınmış uzmanlar listesinden Parlamenterler Meclisi’nin oy çokluğu
ile seçtiği en az dokuz üyeden oluşmaktadır. Üyelerin kesin sayısı Bakanlar
Komitesince belirlenecektir.
2- Komite üyeleri altı yıllık bir süre için
seçilirler. Tekrar bir kez daha üyeliğe seçilebilirler.
3- Görev süresi dolmayan bir üyenin yerine
geçmek üzere seçilen bir Bağımsız Uzmanlar Komitesi üyesi, yerine geçtiği
üyenin kalan süresi kadar görevde kalır.
4- Komite üyeleri toplantılara bireysel
unvanlarıyla katılırlar. Bağımsız Uzmanlar Komitesi üyeleri görev sürelerince
bağımsızlık ve tarafsızlıkları ile bağdaşmayan, görevlerini engelleyebilecek
diğer görevler üstlenemezler.”
Madde 4:
Şart’ın 27 nci Maddesi aşağıdaki gibidir:
“Madde 27-
Hükümet Komitesi;
1- 23 üncü Maddenin 1 inci ve 24 üncü Maddenin
3 üncü Paragrafları uyarınca hazırlanan Taraf ülkelerin raporları, gözlemler ve
bilgiler yanında Bağımsız Uzmanlar Komitesi’nin raporları Hükümet Komitesine
gönderilir.
2- Bu komite, Taraf ülkelerin her bir
temsilcisinden oluşur. İki uluslararası işveren örgütünü ve iki uluslararası
işçi örgütünü toplantılara danışman sıfatıyla gözlemci göndermeye davet eder.
Ayrıca, Avrupa Konseyi’nin danışmanı statüsünü taşıyan ve özellikle de işbu
Şart’ın incelediği alanlarda birikime sahip hükümet dışı uluslararası örgüt
temsilcilerini görüşlerini almak üzere davet edebilir.
3- Hükümet Komitesi özellikle, Bağımsız
Uzmanlar Komitesinin ve Taraf ülkelerin raporları ışığında sosyal ve ekonomi
politikası gözlemlerine dayanarak, gerekçeleriyle birlikte, Şart’ın 28 inci
maddesi uyarınca, kendi görüşü olarak ilgili her Taraf ülkeyi hedefleyen
tavsiye kararı konusu durumları belirler. Kamuoyuna duyurulacak bir raporu
Bakanlar Komitesine sunar.
4- Hükümet Komitesi, genel olarak Şart’ın
uygulamasına ilişkin gözlemlerine dayanarak Bakanlar Komitesine sosyal
sorunlara ve Şart’ın güncellik kazandırabilecek maddelerine ilişkin
incelemelere başlanmasını öngören tavsiyelerde bulunabilecektir.”
Madde 5:
Şart’ın 28. Maddesi aşağıdaki gibidir:
“Madde 28-
Bakanlar Komitesi;
1- Bakanlar Komitesi sadece oy hakkına sahip
Taraf ülkelerin kullandığı oyların üçte iki çoğunluğuyla Hükümet Komitesinin
raporuna dayanarak denetim döneminin bütününü kapsayan ve ilgili Taraf ülkelere
verilen bireysel tavsiyeleri içeren bir kararı kabul edebilecektir.
2- Bakanlar Komitesi, 27 nci maddenin 4 üncü
paragrafı uyarınca, Hükümet Komitesinin verdiği tavsiyeleri dikkate alarak
kendisinin uygun gördüğü kararları alacaktır.”
Madde 6:
Şart’ın 29. maddesi aşağıdaki gibidir:
“Madde 29.-
Parlamenterler Meclisi;
Avrupa Konseyi Genel Sekreteri bütün üyelerin
hazır bulunduğu dönem toplantılarını gözönüne alarak, Bağımsız Uzmanlar
Komitesinin ve Hükümet Komitesinin raporları yanında Bakanlar Komitesinin
kararlarını da Parlamenterler Meclisine gönderir.”
Madde 7:
1- İşbu Protokol aşağıdaki şekilde Şart’a
Taraf Avrupa Konseyi’ne üye Devletlerin imzasına açılır:
a) onaylama, kabul etme veya uygun görme
çekincesi olmadan imzalama;
veya
b) onaylama, kabul etme veya uygun görmenin
ardından onaylama, kabul etme veya uygun görme çekincesi altında imzalama.
2- Onaylama, kabul etme veya uygun görme
belgeleri Avrupa Konseyi Genel Sekreterliğine gönderilir.
Madde 8:
İşbu Protokol Şart’a Taraf bütün ülkelerin 7
nci maddenin hükümleri uyarınca, kendilerini Protokol’e bağlı saydıklarını
beyan ettikleri tarihten sonraki otuzuncu gün yürürlüğe girer.
Madde 9:
Avrupa Konseyi Genel Sekreteri Konseyin bütün
üyelerine;
a) her imzayı;
b) her onaylama, kabul etme veya uygun görme
belgesinin gönderilmesini;
c) 8 inci Madde uyarınca işbu Protokol’ün
yürürlüğe giriş tarihini;
d) İşbu Protokol ile ilgili her türlü bildiri
veya belge gibi her türlü gelişmeyi bildirir.
Sonuç olarak, bu hususta yetkiye sahip olan
aşağıda imzası bulunanlar işbu Protokol’ü imzalamışlardır.
21 Ekim 1991 tarihinde, her
iki metin de aynı derecede muteber olmak kaydıyla İngilizce ve Fransızca
dillerde, Avrupa Konseyi arşivlerinde saklanacak tek nüsha olarak
imzalanmıştır. Onaylı nüshaları Avrupa Konseyi Genel Sekreteri tarafından
Avrupa Konseyine üye her Devlete gönderilir.