DENETİMLİ SERBESTLİK VE YARDIM MERKEZLERİ İLE KORUMA
KURULLARI
KANUNU
Kanun No.
5402 |
|
Kabul Tarihi : 3.7.2005 |
BİRİNCİ KISIM
Amaç, Kapsam, Tanımlar, İlkeler ve
Yükümlülükler
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1.- (1) Bu Kanunun amacı; denetimli serbestlik ve yardım merkezleri ile
koruma kurullarının kuruluş, görev ve çalışma esas ve usûllerini düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2.- (1) Bu Kanun; Denetimli Serbestlik ve Yardım Merkezleri ile Koruma
Kurulları Danışma Kurulu, Denetimli Serbestlik ve Yardım Hizmetlerinden Sorumlu
Daire Başkanlığı, denetimli serbestlik ve yardım merkezi şube müdürlükleri ile
koruma kurullarınca yapılacak yardım ve infaz işlemleri hakkındaki kurallar ile
bu sürece katılan kişilerin görev, yetki, hak ve yükümlülüklerini düzenler.
(2) Asker kişiler hakkında statüleri devam
ettiği sürece bu Kanunda belirtilen denetimli serbestliğe ilişkin hükümler
uygulanmaz.
Tanımlar
MADDE
3.- (1) Bu Kanunda yer
alan;
a) Bakan: Adalet Bakanını,
b) Bakanlık: Adalet Bakanlığını,
c) Danışma Kurulu: Denetimli Serbestlik ve Yardım Merkezleri ile Koruma Kurulları
Danışma Kurulunu,
d) Genel Müdürlük: Ceza ve Tevkifevleri Genel
Müdürlüğünü,
e) Daire Başkanlığı : Denetimli Serbestlik ve Yardım Hizmetlerinden Sorumlu Daire Başkanlığını,
f) Adalet Komisyonu : Adlî yargı ilk derece
mahkemesi adalet komisyonunu,
g) Şube Müdürlüğü: Denetimli serbestlik ve
yardım merkezi şube müdürlüğünü,
h) Koruma Kurulu: Adlî yargı ilk derece
mahkemeleri adalet komisyonlarının
bulunduğu yerde oluşturulan kurulu,
İfade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Temel İlkeler ve Yükümlülükler
Temel
ilkeler
MADDE
4.- (1) Denetimli
serbestlik ve yardım ile koruma hizmetlerinde aşağıdaki ilkeler dikkate alınır:
a) İnsan onuruna saygı ve dürüstlük: Bu
Kanunun uygulanmasında görev alanlar;
insan haklarına saygı, dürüstlük ve kararlılık çerçevesinde hareket
eder; görevlerini yerine getirirken aşağılayıcı, onur kırıcı veya küçük
düşürücü davranışlarda bulunamaz.
b) Gizlilik: Bu Kanunun uygulanmasında görev
alanlar; suçtan zarar gören, şüpheli
veya sanık, hükümlü ya da bunların ailesi hakkında öğrenmiş olduğu bilgilerin
gizliliğini korumak zorundadır. Bu bilgiler kanunun zorunlu kıldığı hâller
dışında hiçbir kurum ve kişiye verilemez.
c) Tarafsızlık: Bu Kanunun uygulanmasında
görev alanlar; görevleri ile ilgili
belgeleri inceleyebilir; ancak buradan elde ettiği bilgilerle ilgili olarak
soruşturmanın gizliliği ilkesine uymak, tarafsızlığına gölge düşürecek davranış
ve ilişkilerden kaçınmak ve davanın taraflarına eşit uzaklıkta olmak
zorundadır.
Yükümlülük
MADDE
5.- (1) Hakkında
herhangi bir tedbire hükmedilen kişi, karara uygun olarak şube müdürlüğünün hazırladığı programa ve
denetimli serbestlik görevlilerinin bu kapsamdaki uyarı ve önerilerine uymak ve
katlanmak zorundadır.
İKİNCİ KISIM
BİRİNCİ BÖLÜM
Kuruluş ve Teşkilât
Kuruluş
MADDE 6.- (1) Bu Kanunda belirtilen görevleri yerine getirmek üzere, Genel Müdürlük
bünyesinde Denetimli Serbestlik ve Yardım Hizmetlerinden Sorumlu Daire
Başkanlığı, adalet komisyonunun bulunduğu yerlerde denetimli serbestlik ve
yardım merkezi şube müdürlüğü ile koruma kurulu kurulur.
(2) Denetimli serbestlik ve yardım ile koruma
hizmetlerine ilişkin danışma organı olarak Bakanlıkta Denetimli Serbestlik ve
Yardım Merkezleri ile Koruma Kurulları Danışma Kurulu oluşturulur.
Teşkilât
MADDE 7.- (1) Denetimli serbestlik ve yardım ile koruma hizmetleri, Bakanlık
merkez teşkilâtında daire başkanlığı, taşra teşkilâtında şube müdürlükleri ve
koruma kurulları tarafından yürütülür.
İKİNCİ BÖLÜM
Daire Başkanlığı
MADDE 8.- (1) Daire Başkanlığı; bir Daire Başkanı, yeteri kadar tetkik hâkimi,
uzman personel ve en az üç şubeden oluşur.
Daire
Başkanlığının görevleri
MADDE
9.- (1) Daire
Başkanlığının görevleri şunlardır:
a) Şube müdürlükleri ile koruma kurullarının
genel amaç ve politikalar çerçevesinde düzenli ve verimli çalışmalarını
sağlamak.
b) Denetimli serbestlik, yardım ve koruma
hizmetlerini geliştirmek, hükümlülerin yeniden suç işlemesinin önlenmesi ve
topluma kazandırılmasını sağlayıcı etkenleri güçlendirmek amacına yönelik
çalışmalar yapmak.
c) Şube müdürlükleri ve koruma kurullarınca
hazırlanan yıllık iş programları ve projeleri ile çalışma raporlarını Genel
Müdürlüğe sunmak; Genel Müdürlükçe yayınlanacak yıllık faaliyet raporunu
hazırlamak.
d) Şube müdürlükleri bulunmayan ilçelerde
büroların kurulmasını veya kaldırılmasını Genel Müdürlüğe önermek.
e) Şube müdürlükleri ve koruma kurullarının
yönetim, denetim ve gözetim görevlerini yürütmek.
f) Şube müdürlükleri ve koruma kurullarının
çalışmaları ile ilgili her türlü karar ve işlemi yürütmek ve görevleri ile ilgili
bakanlık, diğer kamu kurum ve kuruluşları, kamu kurumu niteliğindeki meslek
kuruluşları, kamu yararına çalışan vakıf ve dernekler ile uygun görülen gönüllü
gerçek ve tüzel kişilerle işbirliği yapmak.
g) Görev alanına giren kanun ve düzenleyici
işlemlerdeki ihtiyaçlara ilişkin inceleme ve araştırma yaparak Genel Müdürlüğe
öneride bulunmak, bu konuda gerekli tasarıları hazırlamak.
h) Toplum için tehlike hâli taşıyanlara özel
dikkat gösterilmesini sağlamak ve bunlara özgü iyileştirme tedbirlerini
geliştirmek.
ı) Görev alanına giren konularda çocuk ve
gençlere özel dikkat gösterilmesini, özellikle uyuşturucu, uyarıcı veya bu
etkiyi doğuran her türlü madde kullanma ve aile içi şiddet söz konusu
olduğunda, koruyucu ve tedavi edici yöntemlerin özenle uygulanmasını sağlamak.
i) Danışma Kurulunun yazı işleri hizmetlerini
yürütmek.
j) Kanunlarla verilen diğer görevleri yapmak.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Şube Müdürlüğü
Şube
müdürlüğü
MADDE 10.- (1) Adalet komisyonunun bulunduğu yerdeki Cumhuriyet başsavcılığına
bağlı olarak bir şube müdürlüğü kurulur.
İş durumu ve coğrafi konum göz önüne alınarak Genel Müdürlüğün önerisi
ve Bakanlık onayı ile şube müdürlüğü bulunmayan ilçelerde de denetimli
serbestlik ve yardım hizmetlerini yürütmek üzere şube müdürlüğüne bağlı büro
kurulabilir.
(2) Şube müdürlükleri ve koruma kurullarının
yetki alanı adalet komisyonunun, büroların yetki alanı bulundukları ilçenin
yargı çevreleri ile sınırlıdır.
(3) Şube müdürlüklerinde bir şube müdürü,
bürolarda bir şef, yeterli sayıda psikolog, sosyal çalışmacı, sosyolog,
öğretmen, benzeri alanlarda eğitim alan personel ile bu alanda özel hizmet içi
eğitim almış diğer unvanlardaki personel ve yönetim hizmetlerini yürütecek
görevliler bulunur.
(4) Şube müdürlüğüne, denetimli serbestlik,
yardım ve koruma hizmetleri için infaz ve koruma memuru atanması veya
görevlendirilmesinde bu hizmetlere yönelik en az iki ay süreli hizmet içi
eğitimi başarı ile tamamlamış olmaları koşulu aranır. Şube müdürlüğünden ceza
infaz kurumlarına veya adliyelere, ceza infaz kurumlarından veya adliyelerden
şube müdürlüğüne atama veya görevlendirmeye ilişkin adalet komisyonu kararları,
ilgisine göre Genel Müdürlük veya Personel Genel Müdürlüğüne gönderilerek
alınacak Bakanlık onayı ile tamamlanır.
Şube
müdürlüğünün görevleri
MADDE
11.- (1) Şube
müdürlüğünün görevleri şunlardır:
a) Bu Kanunla ve diğer kanunlarla verilen
görevleri, soruşturma ve kovuşturma evreleri ile hükümden ve salıverilmeden
sonra bir denetim plânı çerçevesinde yerine getirmek.
b) Çocuk mahkemeleri ile aile mahkemelerine
denetimli serbestlik, yardım ve koruma hizmetleri alanında gözetim esaslarına
göre yardımda bulunmak.
c) Kanunla verilen diğer görevleri yapmak.
Soruşturma
evresindeki görevler
MADDE 12.- (1) Şube müdürlüğünün soruşturma evresindeki görevleri şunlardır:
a) 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanununun 109
uncu maddesine göre adlî kontrol altına alınan şüphelilerle ilgili olarak,
kararda belirtilen yükümlülüklerin yerine getirilmesine ilişkin çalışmaları
yürütmek.
b) Cumhuriyet başsavcılığınca gerekli
görüldüğünde, şüpheli hakkında sosyal araştırma raporu düzenleyip sunmak.
c) Suçtan zarar gören kişilerin
karşılaştıkları psiko-sosyal ve ekonomik sorunların çözümünde danışmanlık
yapmak ve bu kişilere yardımcı olmak.
d) İstek hâlinde şüpheliye psiko-sosyal
danışmanlık yapmak.
Kovuşturma
evresindeki görevler
MADDE 13.- (1) Şube müdürlüğünün kovuşturma evresindeki görevleri şunlardır:
a) 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanununun 109
uncu maddesine göre adlî kontrol altındaki sanıklarla ilgili olarak, kararda
belirtilen yükümlülüklerin yerine getirilmesine ilişkin çalışmaları yürütmek.
b) Karar öncesinde mahkeme veya hâkimin isteği
üzerine; sanığın geçmişi, ailesi, çevresi, eğitimi, kişisel, sosyal ve ekonomik
durumu, ruhsal ve psikolojik durumu, topluma ve mağdura karşı taşıdığı risk
hakkında ayrıntılı sosyal araştırma raporu hazırlayıp sunmak.
c) Suçtan zarar gören kişilerin
karşılaştıkları psiko-sosyal ve ekonomik sorunların çözümünde danışmanlık
yapmak ve bu kişilere yardımcı olmak.
d) İstek hâlinde sanığa psiko-sosyal
danışmanlık yapmak.
Kovuşturma
evresinden sonraki görevler
MADDE
14.- (1) Şube
müdürlüğünün kovuşturma evresinden sonraki görevleri şunlardır:
a) Haklarında 5237 sayılı Türk Ceza Kanununun
50 nci maddesinin birinci fıkrasının;
1) (c) bendinde belirtilen bir meslek veya
sanat edinmeyi sağlamak amacıyla gerektiğinde barınma imkânı da bulunan bir
eğitim kurumuna devam etme,
2) (d) bendinde belirtilen belirli yerlere
gitmekten veya belirli etkinlikleri yapmaktan yasaklanma,
3) (e) bendinde belirtilen ilgili ehliyet ve
ruhsat belgelerinin geri alınması, belli bir meslek ve sanatı yapmaktan
yasaklanma,
4) (f) bendinde ve 5275 sayılı Ceza ve Güvenlik
Tedbirlerinin İnfazı Hakkında Kanunun 105 inci maddesinde belirtilen kamuya
yararlı bir işte çalışma ile ilgili işlemleri yapma,
Biçiminde seçenek yaptırımların gerektiğinde
kolluk ve ilgili diğer makamlarla işbirliği içinde kanunda belirtilen usûl ve
esaslara uygun olarak yerine getirilmesini sağlamak.
b)
Haklarında 5237 sayılı Türk Ceza Kanununun 51 inci maddesinin dördüncü
fıkrasında belirtilen hapis cezasının ertelenmesi hükmüne bağlı olarak;
1) (a) bendinde belirtilen bir meslek veya
sanat sahibi olmayan hükümlünün bu amaçla bir eğitim programına devam etmesi,
2) (b) bendinde belirtilen bir meslek veya
sanat sahibi hükümlünün bir kamu kurumunda veya özel olarak aynı meslek veya
sanatı icra eden bir başkasının gözetimi altında ücret karşılığında çalışması,
3) (c) bendinde belirtilen çocuk hükümlülerin,
bir meslek veya sanat edinmelerini sağlamak amacıyla gerektiğinde barınma
imkânı da bulunan bir eğitim kurumuna devam etmesi,
Kararı verilenlerin, denetim sürelerini,
kanunda belirtilen usûl ve esaslara uygun olarak geçirmelerini, güvenlik
tedbirlerinin yerine getirilmesini gerektiğinde kolluk ve ilgili diğer
makamlarla işbirliği içinde sağlamak.
c) 5237 sayılı Türk Ceza Kanununun 53 üncü
maddesinin beşinci fıkrası gereğince belli bir hak veya yetkinin
kullanılmasının yasaklanması ve altıncı fıkrası gereğince meslek veya sanatın
icrasının yasaklanması ya da sürücü belgesinin geri alınması kararı
verilenlerin denetim sürelerini, kanunda belirtilen usûl ve esaslara uygun
olarak geçirmelerini, güvenlik tedbirlerinin yerine getirilmesini gerektiğinde
kolluk ve ilgili diğer makamlarla işbirliği içinde sağlamak.
d) 5237 sayılı Türk Ceza Kanununun 51 inci
maddesinin beşinci fıkrası ile 191 inci maddesinin üçüncü fıkrası gereğince
rehberlikle ilgili görevleri yerine getirmek.
e) (a), (b), (c) ve (d) bentlerindeki
tedbirlerin uygulanması süresince hükümlüleri izlemek, denetlemek ve
yönlendirmek, hükümlülerin psiko-sosyal sorunlarını çözmek ve bunlara yardımda
bulunmak, izleme ve denetleme sonucunu ve yükümlülüğe uymayanları ya da suç
işleyenleri mahkeme, hâkim veya Cumhuriyet başsavcılığına bildirmek.
f) 5275 sayılı Ceza ve Güvenlik Tedbirlerinin
İnfazı Hakkında Kanunun 96 ncı maddesi gereğince salıverilmesine bir ay kalmış
olan hükümlülere, verilen iş arama izni süresince yardımcı olmak.
g) Hükümlülerin topluma kazandırılmasında ve
salıverilmeye hazırlanmasında ceza infaz kurumlarının psiko-sosyal
servisleriyle işbirliği yapmak, gerektiğinde hükümlü ile görüşerek salıverilme
öncesi değerlendirme raporunun hazırlanmasına
katılmak.
h) 5275 sayılı Ceza ve Güvenlik Tedbirlerinin
İnfazı Hakkında Kanunun 110 uncu maddesinin ikinci ve üçüncü fıkralarında
düzenlenen hapis cezasının konutta infaz edilmesi sırasında hükümlünün
psiko-sosyal sorunlarının çözümüne yardımda bulunmak, bu konuda rapor
düzenlemek, hükümlünün infazın gereklerine uymadığının belirlenmesi durumunda
Cumhuriyet başsavcılığına bildirmek.
ı) 5237 sayılı Türk Ceza Kanununa göre etkin
pişmanlık hükümlerinden yararlanıp da haklarında güvenlik tedbirine
hükmolunanlarla ilgili bu tedbirlerin uygulanmasını sağlamak.
Salıverme
sonrası görevler
MADDE 15.- (1) Şube müdürlüğünün salıverme sonrası görevleri şunlardır:
a) 5275 sayılı Ceza ve Güvenlik Tedbirlerinin
İnfazı Hakkında Kanunun 107 nci maddesinin;
1) Yedinci fıkrasında düzenlenen denetim süresinde hükümlünün kamu
kuruluşunda veya bir başkasının
gözetiminde ücretle çalıştırılması,
2) Sekizinci fıkrasında düzenlenen çocuk
hükümlülerin, gerektiğinde barınma imkânı da bulunan bir eğitim kurumuna
yerleştirilmesi,
3) Dokuzuncu fıkrasında düzenlenen uzman bir
kişinin görevlendirilmesi ve hükümlünün davranışlarının izlenerek hâkime rapor
verilmesi,
4) Onikinci fıkrasında düzenlenen denetim
süresinde hükümlünün yükümlülüklere uyması veya hapis cezasını gerektiren
kasıtlı bir suç işlememesi,
5) Ondördüncü fıkrasında düzenlenen denetim
süresini iyi hâlle geçirmesi,
Biçimindeki yükümlülüklerin denetimi
kapsamında kendisine verilen görevleri, gerektiğinde kolluk ve ilgili diğer
makamlarla işbirliği yaparak yerine getirmek.
b) 5275 sayılı Ceza ve Güvenlik Tedbirlerinin
İnfazı Hakkında Kanunun 108 inci maddesinin dördüncü ve altıncı fıkraları
gereğince düzenlenen denetim süresinin iyi hâlle geçirilmesi yükümlülüğünün
denetimi kapsamında kendisine verilen görevleri, gerektiğinde kolluk
makamlarıyla işbirliği yaparak yerine getirmek.
c) 5275 sayılı Ceza ve Güvenlik Tedbirlerinin
İnfazı Hakkında Kanunun 107 nci maddesinin onuncu fıkrasında belirtilen
denetimli serbestlik tedbirinin veya belirlenen yükümlülüklerin kaldırılması
konusunda düzenleyeceği bir raporla görüş bildirmek.
d) Koruma kurulları; kamu kurum ve
kuruluşları, kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları, kamu yararına
çalışan vakıf ve dernekler ile uygun görülen gönüllü gerçek ve tüzel kişilerle
işbirliği yaparak 5275 sayılı Ceza ve Güvenlik Tedbirlerinin İnfazı Hakkında
Kanunun 90 ve 91 inci maddelerinde
düzenlenen, salıverilen kişilerin iş bulmalarına veya meslek ve sanatlarıyla
ilgili bir iş kurmalarına, çevre ve aileleriyle olabilecek psiko-sosyal
sorunların çözümüne yardımcı olmak.
e) Hükümlülerin yeniden suç işlemesinin
önlenmesi ve topluma kazandırılmasını sağlayıcı etkenleri güçlendirme amacına
yönelik çalışmalar yapmak.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Koruma Kurulları
Koruma
kurulları
MADDE 16.- (1) Koruma kurulları; adalet komisyonunun bulunduğu yerlerde Cumhuriyet
başsavcısının veya görevlendireceği Cumhuriyet başsavcı vekili ya da Cumhuriyet
savcısının başkanlığında; baro temsilcisi, belediye başkanı veya
görevlendireceği yardımcısı, Cumhuriyet başsavcısı tarafından belirlenecek bir
ceza infaz kurumu müdürü, denetimli serbestlik ve yardım merkezi şube müdürü,
milli eğitim müdürü, sosyal hizmetler müdürü, sosyal yardımlaşma ve dayanışma
vakfı temsilcisi, teşkilâtı bulunan yerlerde Türkiye İş Kurumu müdürü, Ziraat
ve Halk Bankası müdürleri, varsa ticaret ve sanayi odaları, ziraat odaları,
borsalar, esnaf ve sanatkârlar birliği yöneticileri ile; varsa kamuya ait
fabrikalar ile istekleri hâlinde o yerde şubesi bulunan kamuya yararlı dernek
veya vakıflar ve özel bankaların yönetici seviyesindeki temsilcilerinden
Cumhuriyet başsavcısı tarafından uygun
görülenlerin katılımı ile oluşur.
(2) Koruma kurullarının yazı işleri
hizmetleri, şube müdürlüğünce yürütülür.
Koruma
kurullarının görevleri
MADDE 17.- (1) Koruma kurullarının görevleri şunlardır:
a) Şube müdürlüklerinden iletilen suçtan zarar
gören kişilerin karşılaştıkları sosyal ve ekonomik sorunların çözümü ile ceza
infaz kurumlarından salıverilen hükümlülerin meslek veya sanat edinmelerinde,
iş bulmalarında, sanat sahibi olanlar ile tarım işletmeciliği yapmak
isteyenlere araç ve kredi sağlanmasında, işyeri açmak isteyenlere yardım
edilmesinde ve karşılaştıkları diğer güçlüklerin çözümünde yardımcı olmak,
çocuk ve genç hükümlülerin öğrenimlerine devam etmelerini sağlamak, diğer
hükümlülere bu konuda yardımcı olmak.
b) Kanunla verilen diğer görevleri yapmak.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Şikâyet ve İtiraz
Şikâyet
ve itiraz
MADDE 18.- (1) Şube müdürlükleri ile koruma kurullarının idarî nitelikteki eylem
ve işlemlerine karşı infaz hâkimliğine şikâyette bulunulabilir.
(2) Bu Kanunun uygulanması kapsamında verilmiş
olan hâkim kararları ile kanunun gösterdiği hâllerde mahkeme kararlarına karşı
itiraz yolu açıktır. Diğer kanunlarda belirtilen kanun yolları saklıdır.
ALTINCI BÖLÜM
Danışma Kurulu
Danışma
Kurulunun oluşumu
MADDE 19.- (1) Denetimli serbestlik, yardım ve koruma hizmetlerine ilişkin olarak
danışma organı niteliğinde görev yapmak üzere Bakanlıkta, Bakanlık
Müsteşarının başkanlığında Denetimli
Serbestlik ve Yardım Merkezleri ile Koruma Kurulları Danışma Kurulu kurulur.
(2) Danışma Kurulu aşağıdaki üyelerden oluşur:
a) Ceza ve Tevkifevleri Genel Müdürü.
b) Bakanlık Kanunlar Genel Müdürü.
c) Bakanlık Personel Genel Müdürü.
d) Türkiye Barolar
Birliğinin görevlendireceği bir temsilci.
e) Yükseköğretim Kurulunca görevlendirilecek,
üniversitelerin hukuk fakültelerinin ceza ve ceza usûl hukuku ana bilim
dalından bir, sosyal hizmetler yüksek okulu veya bölümünden bir, fakültelerin
sosyoloji ve psikoloji bölümlerinden birer profesör veya doçent unvanına sahip,
öncelikle bu Kanunun içerdiği konularda çalışmaları bulunan öğretim üyesi.
f) Türkiye İş Kurumu Genel Müdürü.
g) Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu
Genel Müdürü.
h) Kadının Statüsü Genel Müdürü.
ı) Aile ve Sosyal Araştırmalar Genel Müdürü.
j) Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışma Genel
Müdürü.
k) Milli Eğitim Bakanlığı Çıraklık ve Yaygın
Eğitim Genel Müdürü.
l) Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığından
üst düzey bir temsilci.
m) Başbakanlık Özürlüler İdaresi Başkanı.
n) Jandarma Genel Komutanlığı ve Emniyet Genel
Müdürlüğünün asayişten sorumlu genel müdür yardımcısı veya daire başkanı.
o) Türkiye Odalar ve Borsalar Birliğinden bir
temsilci.
p) Türkiye Esnaf ve Sanatkârlar
Konfederasyonundan bir temsilci.
r) Denetimli Serbestlik ve Yardım Hizmetlerinden Sorumlu Daire Başkanı.
(3) Danışma Kurulu her takvim yılında en az
bir defa toplanır. Başkan, gerekli gördüğü hâllerde Danışma Kurulunu toplantıya
çağırabilir.
(4) Danışma Kurulunun başkan vekili Bakanlık
müsteşar yardımcısıdır. Bakanlık Müsteşarının bulunmadığı zamanlarda Danışma
Kuruluna, Bakanlık müsteşar yardımcısı başkanlık eder.
(5) Danışma Kurulunun yazı işleri hizmetleri
Genel Müdürlükçe yürütülür.
Danışma
Kurulunun görevleri
MADDE 20.- (1) Danışma Kurulunun görevleri şunlardır:
a) Denetimli serbestlik, yardım ve koruma
hizmetlerine ilişkin temel ilkeleri belirlemek, öneri niteliğinde kararlar
almak ve bu kararları ilgili kurum ve kuruluşlara iletmek.
b) Genel Müdürlük tarafından sunulan, şube
müdürlükleri ve koruma kurullarının yıllık faaliyetlerini değerlendirmek ve
önerilerde bulunmak.
c) Şube müdürlükleri ve koruma kurullarının
görevleri ile ilgili olarak hazırlanan kanun, tüzük ve yönetmelik taslaklarını
incelemek ve önerilerde bulunmak.
d) Kanunla verilen diğer görevleri yapmak.
ÜÇÜNCÜ KISIM
Çeşitli ve Son Hükümler
Şube
müdürlüğü personelinin özlük işleri
MADDE 21.- (1) Şube müdürlüklerinde görev yapan müdür, şef, psikolog, sosyal
çalışmacı, sosyolog, öğretmen ve benzeri personelin her türlü özlük işlemleri
Genel Müdürlükçe, diğer personelin ise adalet komisyonlarınca yürütülür.
Gönüllü
çalışanlar
MADDE 22.- (1) Denetimli serbestlik, yardım ve koruma hizmetlerinde bu Kanunda
belirtilen ilkeler gözetilerek gönüllü kişilerden de yararlanılabilir. Bu
durumda gönüllü çalışanlara görev, yetki ve sorumluluk yönünden kamu
görevlilerine ilişkin hükümler uygulanır.
(2) Görevleri nedeniyle gönüllü çalışanlara
karşı işlenen suçlar hakkında kamu görevlilerine karşı işlenen suçlara, gönüllü
çalışanların görevleri nedeniyle işledikleri suçlar hakkında kamu
görevlilerinin işledikleri suçlara ilişkin hükümler uygulanır. Bunların
görevleri sebebiyle işlemiş oldukları suçlar hakkında 4483 sayılı Memurlar ve
Diğer Kamu Görevlilerinin Yargılanması Hakkında Kanun hükümleri uygulanır.
Gönüllü çalışanların görevleri sebebiyle işlemiş oldukları suçlarla ilgili
olarak soruşturma izni adalet komisyonu başkanı tarafından verilir.
Denetim
MADDE 23.- (1) Şube müdürlüklerinin denetimleri, adalet müfettişleri tarafından
yapılır.
(2) Koruma kurullarının işlemleri, adalet
müfettişleri tarafından denetlenir.
Personelin
eğitimi
MADDE 24.- (1) Şube müdürlüklerinde görevli personele, Ceza İnfaz Kurumları ve
Tutukevleri Personeli Eğitim Merkezlerinde hizmet öncesi, aday memurluk, hizmet
içi ve görevde yükselme eğitiminin yanı sıra görevleri ile ilgili eğitim
uygulanır. Gerektiğinde gönüllü çalışanlara da eğitim verilebilir.
Diğer
kurumların görevleri, teşvik ve işbirliği
MADDE 25.- (1) Cumhuriyet başsavcılığı aracılığı ile şube müdürlüklerinin
görevlerine ilişkin olarak iletilen istemler, kolluk görevlilerince yerine
getirilir.
(2) Kamu kurum ve kuruluşları, denetimli
serbestlik ve yardım ile koruma hizmetinin görülmesine katkıda bulunurlar ve
denetimli serbestlik görevlilerine yardımcı olurlar.
(3) Psikolog, sosyal çalışmacı, sosyolog,
eğitim uzmanı, öğretmen ve benzeri personeli çalıştıran kurum ve kuruluşlar
ihtiyaç hâlinde şube müdürlüğünün bu nitelikte personel istemine yardımcı
olurlar.
(4) Aile ve çocuk mahkemelerinde görevli
benzeri personel, şube müdürlüğünün önerisi ve Cumhuriyet başsavcılığının
talebi üzerine denetimli serbestlik ve yardım ile koruma hizmetlerine yardımda
bulunur.
(5) Kamu kurumu niteliğindeki meslek
kuruluşları, kamu yararına çalışan vakıf ve dernekler, gönüllü gerçek ve tüzel
kişiler denetimli serbestlik ve yardım ile koruma hizmetlerine katkıda
bulunmaya teşvik edilir.
Malî
hükümler
MADDE 26.- (1) Denetimli serbestlik ve yardım ile koruma hizmetlerini yürütmek
üzere bu Kanun ile oluşturulan taşra teşkilâtında görevli Devlet memurları;
hizmet sınıfı, unvan ve derecelerine göre ceza infaz kurumları ve
tutukevlerinde görev yapan emsallerine 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun
152 nci maddesi uyarınca ödenen zam ve tazminatlardan yararlanırlar.
(2) Danışma Kurulunun toplantılarına katılan
üyelere 6245 sayılı Harcırah Kanunu hükümlerine göre harcırah ödenir.
(3)
Denetimli serbestlik ve yardım ile koruma hizmetleri için Bakanlık bütçesine
yeterli ödenek konulur. Bu hizmetlerde çalışan gönüllülere, talepleri üzerine
fiilen çalıştıkları her gün için ulaşım ve iaşe giderleri karşılığı olarak
yapılacak günlük ödeme tutarı ve tüm gönüllülere ödeme yapılabilecek yıllık
toplam gün sayısı bütçe kanunlarıyla belirlenir. Bu ödemelerden herhangi bir
vergi ve kesinti yapılmaz.
Yönetmelik
MADDE 27.- (1) Danışma Kurulu, Daire Başkanlığı, şube müdürlükleri ve koruma
kurullarının teşkilât, görev, çalışma, disiplin ve denetimine ilişkin esas ve
usûller, kadrolu veya gönüllü çalışanların sınav, atama, görevde yükselme,
görev, yetki ve sorumlulukları, nitelikleri, nakil, sicil, disiplin, eğitim ve
benzeri özlük işlemleri ile malî hükümlere ilişkin esas ve usûller ile diğer
hususlar bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren altı ay içinde ilgili
kamu kurum ve kuruluşlarının görüşleri alınarak Bakanlıkça hazırlanacak
yönetmelikle düzenlenir.
Kadro
ihdası
MADDE 28.- (1) Ekli (1), (2) ve (3) sayılı listelerde yer alan kadrolar ihdas
edilerek 190 sayılı Genel Kadro ve Usûlü Hakkında Kanun Hükmünde Kararnameye
ekli (I) ve (II) sayılı cetvellerin Adalet Bakanlığına ait bölümlerine
eklenmiştir.
GEÇİCİ MADDE 1.- (1) Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten
itibaren altı ay içinde teşkilâtlanma tamamlanır.
(2) Kuruluşunda şube müdürü ihtiyacını
karşılamak üzere, bu Kanunun yürürlük tarihinden itibaren bir yıl içerisinde,
şube müdürlüklerine; hukuk, siyasal bilgiler ve eğitim bilimleri fakülteleri
ile fakülte ve yüksek okulların kamu yönetimi, sosyal hizmetler, sosyoloji,
psikoloji gibi dört yıllık eğitim veren bölümlerinden mezun, olumlu sicil
almış, mesleğin niteliklerini taşıyan ve adliye ve ceza infaz kurumlarında en
az dört yıldan beri görev yapmakta olan personelden Bakanlıkça yazılı ve mülâkat
sınavından başarılı olanlar arasından atama yapılır.
GEÇİCİ MADDE 2.- (1) Şube müdürlüklerinin araç, gereç ve diğer
ihtiyaçları bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren altı ay içinde satın
alma veya kiralama yoluyla sağlanır, bu amaçla Bakanlık bütçesine yeteri kadar
ödenek aktarılır.
GEÇİCİ MADDE 3.- (1) Bu Kanunla öngörülen şube müdürlüklerinin
kuruluşu, buralarda görev yapacak personelin atanması, göreve başlaması ve
eğitimi gibi işlemler sonuçlanıncaya kadar bu Kanunla verilen görevler;
psikolog, sosyal çalışmacı, sosyolog, eğitim uzmanı ve benzeri personeli
çalıştıran kamu kurum ve kuruluşlarından veya aile ve çocuk mahkemelerinde
görevli benzeri personelden geçici görevlendirme veya yardım suretiyle yerine
getirilir.
(2) Birinci fıkra hükmüne göre kamu kurum veya
kuruluşlarından geçici görevlendirme suretiyle yararlanılan personelin her
türlü malî ve özlük hakları saklı olup, malî ve özlük hakları kendi kurumları
tarafından karşılanır.
(3) Bu
Kanunda öngörülen şube müdürlükleri teşkilâtlanıncaya kadar denetimli
serbestlik ve yardım hizmetlerini yürütmek üzere adalet komisyonlarının
bulunduğu Cumhuriyet başsavcılıkları nezdinde geçici bürolar kurulur. Büroların
amirlik görevini yürütmek üzere, Bakanlık onayı ile ceza infaz kurumu
personelinden bu görevi yürütebilecek olanlardan biri ve adalet komisyonunca
yönetim hizmetlerini yürütecek yeteri kadar personel geçici olarak
görevlendirilir. Şube müdürlüklerinin teşkilâtlanmasından sonra bu bürolardaki
her türlü araç-gereç şube müdürlüklerine devrolunur.
(4) Geçici görevlendirme talepleri, geçici
büro amirinin önerisi ve bağlı oldukları Cumhuriyet başsavcılığının talebi
üzerine ilgili kamu kurum ve kuruluşlarınca yerine getirilir. Çocuk ve aile
mahkemelerinde görevli benzeri personelin geçici görevlendirilmesinde ilgili
hâkimin muvafakati aranır.
(5) Geçici görevlendirme altı ay süreyle
yapılabilir. Bu süre, görevlendirmedeki usûle uygun olarak bir defaya mahsus
olmak üzere altı aya kadar
uzatılabilir.
(6)
Asıl memuriyet mahalli veya yerleşim yerleri dışında, bürolarda geçici olarak
görevlendirilen personele 6245 sayılı Harcırah Kanunu hükümlerine göre kazanmış
oldukları dereceye uygun olarak Devlet memurlarına ödenen miktarda harcırah
ödenir.
Yürürlük
MADDE 29.- (1) Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 30.- (1) Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
(1) SAYILI LİSTE
KURUMU : ADALET BAKANLIĞI
TEŞKİLÂTI : MERKEZ
(II) SAYILI CETVEL
İHDAS EDİLEN KADROLAR
(MESLEK MENSUPLARI)
SERBEST TUTULAN
KADRO KADRO
UNVAN DERECE ADEDİ ADEDİ TOPLAM
Daire Başkanı 1 1 - 1
Tetkik Hâkimi 3 3 - 3
TOPLAM 4 - 4
(2) SAYILI LİSTE
KURUMU : ADALET
BAKANLIĞI
TEŞKİLÂTI: MERKEZ
(I) SAYILI CETVEL
İHDAS EDİLEN KADROLAR
SERBEST TUTULAN
KADRO KADRO
SINIF UNVAN DERECE ADEDİ ADEDİ
TOPLAM
GİH Şube
Müdürü 1 1 - 1
GİH Şube
Müdürü 2 2 - 2
GİH Şube
Müdürü 3 2 - 2
GİH Şef 5 4 - 4
GİH Şef 6 3 - 3
GİH Şef 7 3 - 3
GİH V.H.K.İ. 9 15 -
15
GİH Memur 9 10 -
10
GİH Sosyolog 8 5 - 5
SH Sosyal
Çalışmacı 8 5 - 5
SH Psikolog 8 5 - 5
EÖH Öğretmen 8 5 - 5
TOPLAM 60 - 60
(3) SAYILI LİSTE
KURUMU : ADALET BAKANLIĞI
TEŞKİLÂTI : TAŞRA
(I) SAYILI CETVEL
İHDAS EDİLEN KADROLAR
SERBEST TUTULAN
KADRO KADRO
SINIF UNVAN DERECE ADEDİ ADEDİ
TOPLAM
GİH Şube
Müdürü 1 10 - 10
GİH Şube
Müdürü 2 20 - 20
GİH Şube
Müdürü 3 30 - 30
GİH Şube
Müdürü 4 40 - 40
GİH Şube
Müdürü 5 40 - 40
GİH Şef 6 50 - 50
GİH Şef 7 50 - 50
GİH Şef 8 50 - 50
GİH İnfaz
ve Koruma Mem. 6 200 - 200
GİH İnfaz
ve Koruma Mem. 7 300 - 300
GİH İnfaz
ve Koruma Mem. 8 500 - 500
GİH İnfaz
ve Koruma Mem. 9 800 - 800
GİH V.H.K.İ. 6 10 - 10
GİH V.H.K.İ. 7 10 - 10
GİH V.H.K.İ. 8 20 - 20
GİH V.H.K.İ. 9 40 - 40
GİH V.H.K.İ. 10 40 - 40
GİH Sosyolog 5 50 - 50
GİH Sosyolog 6 50 - 50
GİH Sosyolog 7 100 - 100
GİH Sosyolog 8 100 - 100
SH Psikolog 5 100 - 100
SH Psikolog 6 100 - 100
SH Psikolog 7 200 - 200
SH Psikolog 8 200 - 200
SH Sosyal
Çalışmacı 5 100 - 100
SH Sosyal
Çalışmacı 6 100 - 100
SH Sosyal
Çalışmacı 7 200 - 200
SH Sosyal
Çalışmacı 8 200 - 200
EÖH Öğretmen 5 40 - 40
EÖH Öğretmen 6 40 - 40
EÖH Öğretmen 7 60 - 60
EÖH Öğretmen 8 60 - 60
EÖH Öğretmen 9 90 - 90
TOPLAM 4000 4000