SUÇ GELİRLERİNİN AKLANMASININ ÖNLENMESİ
HAKKINDA KANUN
Kanun No. 5549 |
|
Kabul Tarihi : 11/10/2006 |
BİRİNCİ
BÖLÜM
Amaç ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1- (1) Bu
Kanunun amacı, suç gelirlerinin aklanmasının önlenmesine ilişkin usûl ve
esasları belirlemektir.
Tanımlar
MADDE 2- (1) Bu Kanunda geçen;
a) Bakanlık: Maliye Bakanlığını,
b) Bakan: Maliye Bakanını,
c)
Başkanlık: Malî Suçları Araştırma
Kurulu Başkanlığını,
ç) Koordinasyon Kurulu: Malî Suçlarla Mücadele Koordinasyon Kurulunu,
d) Yükümlü: Bankacılık, sigortacılık, bireysel emeklilik, sermaye
piyasaları, ödünç para verme ve diğer finansal hizmetler ile posta ve
taşımacılık, talih ve bahis oyunları alanında faaliyet gösterenler; döviz,
taşınmaz, değerli taş ve maden, mücevher, nakil vasıtası, iş makinesi, tarihi
eser, sanat eseri ve antika ticareti ile iştigal edenler veya bu faaliyetlere
aracılık edenler ile noterler, spor kulüpleri ve Bakanlar Kurulunca belirlenen
diğer alanlarda faaliyet gösterenleri,
e) Denetim elemanı: Maliye Müfettişleri, Hesap Uzmanları, Gümrük
Müfettişleri, Gelirler Kontrolörleri, Bankalar Yeminli Murakıpları, Hazine
Kontrolörleri, Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu ve Sermaye Piyasası
Kurulu Uzmanlarını,
f) Suç geliri: Suçtan kaynaklanan malvarlığı değerini,
g) Aklama suçu: 26/9/2004 tarihli ve 5237 sayılı Türk Ceza Kanununun 282
nci maddesinde düzenlenen suçu,
ifade eder.
İKİNCİ
BÖLÜM
Yükümlülükler ve Bilgi Değişimi
Kimlik
tespiti
MADDE 3- (1) Yükümlüler, kendileri nezdinde yapılan veya aracılık ettikleri işlemlerde işlem
yapılmadan önce, işlem yapanlar ile nam veya hesaplarına işlem yapılanların
kimliklerini tespit etmek zorundadır.
(2) Kimlik tespitine esas belge nevilerini belirlemeye Bakanlık yetkili olup, kimlik tespitini
gerektiren işlem türleri, bunların parasal sınırları ve konuyla ilgili diğer
usûl ve esaslar yönetmelikle
belirlenir.
Şüpheli
işlem bildirimi
MADDE 4- (1) Yükümlüler nezdinde veya bunlar
aracılığıyla yapılan veya yapılmaya teşebbüs edilen işlemlere konu
malvarlığının yasa dışı yollardan elde edildiğine veya yasa dışı amaçlarla
kullanıldığına dair herhangi bir bilgi, şüphe veya şüpheyi gerektirecek bir
hususun bulunması halinde bu işlemlerin yükümlüler tarafından Başkanlığa
bildirilmesi zorunludur.
(2) Yükümlüler, Başkanlığa şüpheli işlem bildiriminde bulunulduğunu,
yükümlülük denetimi ile görevlendirilen denetim elemanları ile yargılama
sırasında mahkemeler dışında, işleme taraf olanlar dahil hiç kimseye
açıklayamazlar.
(3) Yükümlülerin hangi faaliyetlerinden dolayı ve hangi usûl ve esaslara
göre şüpheli işlem bildiriminde bulunacağı yönetmelikle belirlenir.
Eğitim, iç denetim, kontrol ve
risk yönetim sistemleri ile diğer tedbirler
MADDE 5- (1) Bakanlık;
bu Kanunun amacına uygun olarak eğitim, iç denetim, kontrol ve risk yönetim
sistemleri oluşturulması ve bu Kanunla getirilen yükümlülüklere uyumu sağlamak
üzere, gerekli yetki ile donatılmış idarî düzeyde görevli tayin edilmesi de
dahil, gereken tedbirlerin alınması konusunda, işletme büyüklükleri ve iş
hacimlerini de dikkate alarak yükümlüleri ve uygulamaya ilişkin usûl ve
esasları belirlemeye yetkilidir.
Devamlı
bilgi verme
MADDE 6- (1) Yükümlüler taraf oldukları veya aracılık
ettikleri işlemlerden, Bakanlıkça belirlenecek tutarı aşanları Başkanlığa
bildirmek zorundadırlar.
(2) Devamlı bilgi verme kapsamındaki işlem türleri, bilgilerin ne
şekilde ve hangi sürelerde verileceği, kapsam dışında tutulacak yükümlüler ile
uygulamaya ilişkin diğer usûl ve esaslar Bakanlıkça belirlenir.
(3) Bu Kanunun uygulanmasına ilişkin olarak, yükümlüler dışındaki kamu
kurum ve kuruluşları ile kamu kurumu niteliğindeki kurum ve kuruluşlardan da
Başkanlığa devamlı bilgi vermeleri istenebilir. Kimlerin, hangi usûl ve
esaslara göre devamlı bilgi vereceği yönetmelikle belirlenir.
Bilgi
ve belge verme
MADDE 7- (1) Kamu kurum ve kuruluşları, gerçek ve
tüzel kişiler ile tüzel kişiliği olmayan kuruluşlar, Başkanlık ve denetim
elemanları tarafından istenilecek her türlü bilgi, belge ve bunlara ilişkin her
türlü ortamdaki kayıtları, bu kayıtlara erişimi sağlamak veya okunabilir hale
getirmek için gerekli tüm bilgi ve şifreleri tam ve doğru olarak vermek ve
gerekli kolaylığı sağlamakla yükümlüdür.
(2) Yukarıdaki fıkraya göre talepte bulunulanlar savunma hakkına ilişkin
hükümler saklı kalmak kaydıyla, özel kanunlarda yazılı hükümleri ileri sürerek
bilgi ve belge vermekten kaçınamazlar.
Muhafaza
ve ibraz
MADDE 8- (1) Yükümlüler,
bu Kanunla getirilen yükümlülüklere ve işlemlerine ilişkin her türlü ortamdaki;
belgeleri düzenleme tarihinden, defter ve kayıtları son kayıt tarihinden,
kimlik tespitine ilişkin belgeleri ise son işlem tarihinden itibaren sekiz yıl
süreyle muhafaza ve istenmesi halinde yetkililere ibraz etmekle yükümlüdür.
Erişim
sistemi
MADDE 9- (1) Kanunları veya faaliyet konuları
gereğince, ekonomik olaylara, servet unsurlarına, vergi mükellefiyetlerine,
nüfus bilgilerine ve yasa dışı faaliyetlere ilişkin kayıt tutan kamu kurum ve
kuruluşları ile kamu kurumu niteliğindeki kurum ve kuruluşların bilgi işlem
sistemlerine Bakanlık ve ilgili Bakanlığın veya kamu kurumu niteliğindeki kurum
ve kuruluşların yetkili organlarının birlikte belirleyeceği usûl ve esaslar
dahilinde Başkanlıkça erişim sistemi kurulabilir.
(2) Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası hariç kamu sermayeli bankalar ile
kamu iktisadî teşebbüsleri birinci fıkra kapsamı dışındadır.
Yükümlülerin
korunması
MADDE 10- (1) Bu Kanun gereğince yükümlülüklerini
yerine getiren gerçek ve tüzel kişiler hiçbir şekilde hukukî ve cezaî bakımdan
sorumlu tutulamaz.
(2) Özel kanunlarda hüküm bulunsa dahi şüpheli
işlem bildiriminde bulunanlara dair, mahkeme dışında, üçüncü kişi, kurum ve kuruluşlara bilgi verilemez. Bu kişilerin
kimliklerinin saklı tutulması ve güvenliklerinin sağlanması için mahkemece
gerekli önlemler alınır.
Yükümlülük
denetimi
MADDE 11- (1) Bu
Kanun ve ilgili mevzuatla getirilen yükümlülüklerin denetimi, Maliye Müfettişleri, Hesap Uzmanları,
Gümrük Müfettişleri, Gelirler Kontrolörleri, Bankalar Yeminli Murakıpları,
Hazine Kontrolörleri ve Sermaye Piyasası Kurulu Uzmanları vasıtasıyla yerine
getirilir.
(2) Başkanlık, yükümlüler nezdinde yapılacak denetimin münferiden veya
bir denetim programı kapsamında yapılmasını isteyebilir. Kendisinden talepte bulunulan
birim bu talebin gereğini yerine getirmek zorundadır. Görevlendirilecek Maliye
Müfettişleri, Hesap Uzmanları, Gümrük Müfettişleri, Bankalar Yeminli
Murakıpları, Gelirler Kontrolörleri, Hazine Kontrolörleri, Bankacılık Düzenleme
ve Denetleme Kurumu ve Sermaye Piyasası Kurulu Uzmanları Başkanlığın talebi
üzerine ilgili birim amirinin teklifi ve bağlı veya ilgili bulundukları Bakanın
onayı ile belirlenir.
(3) Yükümlülük denetimiyle görevlendirilen denetim elemanları, bu Kanun
kapsamında kamu kurum ve kuruluşları da dahil gerçek ve tüzel kişilerden ve
tüzel kişiliği olmayan kuruluşlardan her türlü bilgi, belge ve kanunî
defterleri istemeye ve bunlar nezdinde her türlü evrak ve kayıtları incelemeye,
ilgililerden yazılı ve sözlü bilgi almaya yetkili olup ayrıca diğer kanunların
kendilerine verdiği yetkileri de kullanır.
(4) Denetim elemanları, kendi görev alanlarına ilişkin olarak
kurumlarınca verilen görevleri yaparken tespit ettikleri yükümlülük ihlâllerini
Başkanlığa bildirir.
Uluslararası
bilgi değişimi
MADDE 12- (1) Başkanlığın görev alanına giren konularda
uluslararası bilgi değişimini teminen, yabancı ülkelerdeki muadil kurumlarla
uluslararası antlaşma niteliğinde olmayan mutabakat muhtıraları imzalamaya ve
imzalanan mutabakat muhtıralarını değiştirmeye Malî Suçları Araştırma Kurulu
Başkanı yetkilidir. İmzalanacak mutabakat muhtıraları ve değişiklikleri
Bakanlar Kurulu kararıyla yürürlüğe girer.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
Cezalar, Elkoyma ve Kararların Bildirimi
Yükümlülük ihlâlinde idarî ceza
MADDE 13- (1) Bu Kanunun 3 ve 6 ncı maddeleri ile 4
üncü maddesinin birinci fıkrasında yer
alan yükümlülüklerden herhangi birini ihlâl eden yükümlülere Başkanlıkça beşbin
Yeni Türk Lirası idarî para cezası verilir. Yükümlünün banka, finansman
şirketi, faktoring şirketi, ikrazatçı, finansal kiralama şirketi, sigorta ve
reasürans şirketi, emeklilik şirketi, sermaye piyasası kurumu veya yetkili
müessese olması halinde, idarî para cezası iki kat olarak uygulanır.
(2) Bu Kanunun 3 üncü maddesi
ile 4 üncü maddesinin birinci fıkrasında yer alan yükümlülüklere uyulmaması
durumunda yükümlülüğü yerine getirmeyen görevliye de ayrıca ikibin Yeni Türk
Lirası idarî para cezası verilir.
(3) Bu Kanunun 5 inci maddesinde yer alan yükümlülüklere uymayan
yükümlülere, eksikliklerin giderilmesi ve gerekli tedbirlerin alınması için 30
günden az olmamak üzere süre verilir. Verilen süre içinde eksiklikleri
gidermeyen ve gerekli tedbirleri almayan yükümlülere birinci fıkra hükümleri
uygulanır.
(4) Yükümlülüğün ihlâl edildiği tarihten itibaren beş yıl geçtikten
sonra idarî para cezası verilemez.
(5) Bu madde ile ilgili diğer usûl ve esaslar Bakanlık tarafından çıkarılacak yönetmelikle belirlenir.
Yükümlülük
ihlâlinde adlî ceza
MADDE 14- (1) Bu Kanunun 4 üncü maddesinin ikinci
fıkrası ile 7 ve 8 inci
maddelerindeki yükümlülükleri ihlâl eden kimse bir yıldan üç yıla kadar hapis
ve beşbin güne kadar adlî para cezası ile cezalandırılır.
(2) Bu suç dolayısıyla tüzel kişiler hakkında bunlara özgü güvenlik
tedbirlerine hükmolunur.
Başkası hesabına işlem
yapıldığının beyan edilmemesi
MADDE 15- (1) Yükümlüler nezdinde veya aracılığıyla
yapılacak kimlik tespitini gerektiren işlemlerde, kendi adına ve fakat başkası
hesabına hareket eden kimse, bu işlemleri yapmadan önce kimin hesabına hareket
ettiğini yükümlülere yazılı olarak bildirmediği takdirde altı aydan bir yıla
kadar hapis veya beşbin güne kadar adlî para cezasıyla cezalandırılır.
Gümrük idaresine yapılacak
açıklama
MADDE 16- (1) Türk parası, döviz veya bunlarla ödemeyi
sağlayan belgeleri yurt dışına çıkaran veya yurda getiren yolcular, gümrük
idaresinin talebi üzerine bunlarla ilgili olarak tam ve doğru açıklama yapmakla
mükelleftir.
(2) Yetkililerce talep edildiği halde herhangi bir açıklama yapılmaması
veya yanlış ya da yanıltıcı açıklama yapılması halinde, yolcu beraberindeki
değerler gümrük idaresi tarafından muhafaza altına alınır. Gümrük idaresince,
açıklamada bulunmayan yolculara taşıdıkları değerin, tutar konusunda gerçeğe
aykırı açıklamada bulunan yolculara ise taşıdıkları değer ile açıkladıkları
değer arasındaki farkın onda biri kadar idarî para cezası kesilir. Ayrıca durum şüpheli sayılarak
Başkanlığa bildirilmekle birlikte ilgili diğer mercilere de intikal ettirilir.
Binbeşyüz Yeni Türk Lirasına kadar olan farklar için bu fıkra hükmü uygulanmaz.
Elkoyma
MADDE
17- (1) Aklama ve terörün finansmanı suçunun işlendiğine dair kuvvetli
şüphe bulunan hallerde 5271 sayılı Ceza
Muhakemesi Kanununun 128 inci maddesindeki usûle göre malvarlığı değerlerine
elkonulabilir.
(2) Gecikmesinde sakınca bulunan hallerde Cumhuriyet savcısı da el koyma
kararı verebilir. Hâkim kararı olmaksızın yapılan elkoyma işlemi yirmidört saat
içinde görevli hâkimin onayına sunulur. Hâkim en geç yirmidört saat içinde
onaylanıp onaylanmamasına karar verir. Onaylanmama halinde Cumhuriyet
savcılığının kararı hükümsüz kalır.
Kararların
bildirimi
MADDE 18- (1) Aklama
ve terörün finansmanı suçundan dolayı yapılan soruşturma sonucunda verilen
kovuşturmaya yer olmadığına dair karar veya düzenlenen iddianame, kovuşturma
sonucunda verilen hüküm ve bu Kanunun 17 nci maddesine göre verilen elkoyma
kararının bir örneği izleyen ayın sonuna kadar ilgili Cumhuriyet savcılıkları
ve mahkemelerce Başkanlığa gönderilir.
DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM
Başkanlık ve Koordinasyon Kurulu
Başkanlığın
görev ve yetkileri
MADDE 19- (1) Malî Suçları Araştırma Kurulu Başkanlığı
doğrudan Maliye Bakanına bağlı olup görev ve yetkileri şunlardır:
a) Suç gelirlerinin aklanmasının önlenmesi amacıyla politika hazırlamak
ve uygulama stratejileri geliştirmek, bu amaçla kurum ve kuruluşlar arasında
koordinasyonu sağlamak, ortak çalışmalar yapmak, görüş ve bilgi alışverişinde
bulunmak.
b) Belirlenen politikalar çerçevesinde kanun, tüzük ve yönetmelik
taslakları hazırlamak, bu Kanun ile buna ilişkin Bakanlar Kurulu kararlarının
uygulanması konusunda düzenlemeler yapmak.
c) Suç gelirlerinin aklanması alanındaki gelişmeler ile aklama suçunun
önlenmesi ve ortaya çıkarılmasına yönelik yöntemler konusunda araştırmalar
yapmak.
ç) Suç gelirlerinin aklanmasını önlemek amacıyla sektörel çalışmalar
yapmak, önlemler geliştirmek ve uygulamayı izlemek.
d) Kamuoyu duyarlılığını ve desteğini artırmaya yönelik çalışmalar
yapmak.
e) Suç gelirlerinin aklanması ve terörün finansmanının önlenmesi
kapsamında veri toplamak, şüpheli işlem bildirimlerini almak, analiz etmek ve
değerlendirmek.
f) Değerlendirme sürecinde gerek duyulduğunda kolluk ve diğer
birimlerden kendi görev alanlarında inceleme ve araştırma yapılması talebinde
bulunmak.
g) Bu Kanun kapsamına giren işlemler ile ilgili olarak, araştırma ve
inceleme yapmak veya yaptırmak.
ğ) Yapılan araştırma ve inceleme sonucunda aklama suçunun işlendiği
hususunda olguların varlığının tespiti halinde, Ceza Muhakemesi Kanunu
hükümlerine göre gerekli işlemler yapılmak üzere Cumhuriyet başsavcılığına suç
duyurusunda bulunmak.
h) Cumhuriyet savcıları tarafından intikal ettirilen konuları incelemek
ve aklama suçunun tespitine ilişkin talepleri yerine getirmek.
ı) Aklama veya terörün finansmanı
suçunun işlendiğine dair ciddi şüphelerin mevcut olması durumunda konuyu
ilgili Cumhuriyet savcılığına intikal ettirmek.
i) Kanun ve ilgili mevzuat kapsamında yükümlülük denetimi yapılmasını
sağlamak.
j) Kamu kurum ve kuruluşları, gerçek ve tüzel kişiler ile tüzel kişiliği
olmayan kuruluşlardan her türlü bilgi ve belgeyi istemek.
k) Bilgi ve ihtisasına ihtiyaç duyulması halinde, diğer kamu kurum ve
kuruluşlarında çalışanların Başkanlık bünyesinde geçici olarak
görevlendirilmelerini talep etmek.
l) Görev alanına giren konularda uluslararası
ilişkileri yürütmek, görüş ve bilgi alışverişinde bulunmak.
m) Yabancı ülkelerdeki muadil kurumlarla bilgi ve belge değişiminde
bulunmak, bu amaçla uluslararası antlaşma niteliğinde olmayan mutabakat muhtırası imzalamak.
(2) Başkanlıkça birinci fıkranın (f) bendine göre kendisinden talepte
bulunulan birim, bu talebin gereğini ivedi olarak yerine getirmek zorundadır.
(3) Başkanlık, aklama suçunun araştırılması ve incelenmesi görevlerini
denetim elemanları vasıtasıyla yerine getirir. Görevlendirilecek denetim
elemanları Başkanın talebi üzerine ilgili birim amirinin teklifi ve bağlı veya
ilgili bulundukları Bakanın onayı ile belirlenir.
(4) Başkanlığın talebi üzerine
görevlendirilecek denetim elemanları görevlendirme konusuna giren hususlarda
bilgi ve belge istemeye, araştırma ve inceleme yapmaya, uygulamayı takip ve
denetlemeye, bu maksatla her türlü evrakın tetkikine yetkilidir.
Koordinasyon
Kurulu
MADDE 20- (1) Suç gelirlerinin aklanmasının önlenmesine
ilişkin kanun taslakları ile
Bakanlar Kurulu kararıyla yürürlüğe girecek yönetmelik taslaklarını
değerlendirmek ve uygulamayla ilgili kurum ve kuruluşlar arasında koordinasyon
sağlamak üzere Malî Suçlarla Mücadele Koordinasyon Kurulu oluşturulmuştur.
(2) Koordinasyon Kurulu; Maliye Bakanlığı Müsteşarının başkanlığında,
Malî Suçları Araştırma Kurulu Başkanı, Maliye Teftiş Kurulu Başkanı, Maliye Hesap
Uzmanları Kurulu Başkanı, Gelir İdaresi Başkanı, İçişleri Bakanlığı Müsteşar
Yardımcısı, Adalet
Bakanlığı Kanunlar Genel Müdürü, Dışişleri Bakanlığı Ekonomik İşler Genel
Müdürü, Hazine Kontrolörleri Kurulu Başkanı, Hazine Müsteşarlığı Banka ve
Kambiyo Genel Müdürü, Hazine Müsteşarlığı Sigortacılık Genel Müdürü, Gümrük
Müsteşarlığı Teftiş Kurulu Başkanı, Gümrük Müsteşarlığı Gümrükler Genel Müdürü, Bankacılık
Düzenleme ve Denetleme Kurumu Başkan Yardımcısı, Sermaye Piyasası Kurulu Başkan
Yardımcısı ve Türkiye Cumhuriyet Merkez
Bankası Başkan Yardımcısından oluşur.
(3) Görüş ve bilgilerine gerek duyulan kurum ve kuruluşların
temsilcileri oy hakkı olmaksızın Koordinasyon Kuruluna çağrılabilir.
(4) Koordinasyon Kurulu yılda en az iki defa toplanır.
Malî suçları araştırma uzmanı ve
uzman yardımcısı
MADDE 21- (1) Başkanlıkta
malî suçları araştırma uzmanı ve uzman yardımcısı istihdam edilir. Malî suçları
araştırma uzman yardımcılığına atanabilmek için 657 sayılı Kanunun 48 inci
maddesinde sayılan şartlara ilave olarak aşağıdaki nitelikler aranır:
a) En az dört yıllık eğitim veren yüksek öğretim kurumlarının hukuk,
siyasal bilgiler, iktisat, işletme, iktisadî ve idarî bilimler fakültelerinden
ya da bunlara denkliği Yükseköğretim Kurulunca kabul edilmiş yüksek öğretim
kurumlarından mezun olmak.
b) Meslek ve yabancı dil konularında yapılacak özel yarışma ve yeterlik
sınavlarında başarılı olmak.
c) Sınavın yapıldığı tarihte otuz yaşını doldurmamış olmak.
(2) Malî suçları araştırma uzman yardımcıları en az üç yıl fiilen
çalışmak, her yıl olumlu sicil almak, yapılacak yeterlik sınavında başarılı
olmak ve Kamu Personeli Yabancı Dil Bilgisi Seviye Tespit Sınavından en az (C)
düzeyinde ya da muadili sınavlardan buna tekabül eden puana sahip olmak
kaydıyla malî suçları araştırma uzmanı olarak atanırlar. Yeterlik sınavında
başarı gösteremeyenler veya dil belgesini yeterlik sınavını müteakip iki yıl
içinde ibraz edemeyenler, durumlarına uygun diğer kadrolara atanırlar.
(3) Bu Kanun kapsamında alınan bildirim ve bilgiler malî suçları
araştırma uzmanı ve uzman yardımcıları tarafından değerlendirilir.
(4) Malî suçları araştırma uzman
ve uzman yardımcılarının diğer görev, yetki ve sorumlulukları ile mesleğe
alınma, meslekte yükselme, çalışma usûl ve esaslarına ilişkin hususlar Bakanlık
tarafından çıkarılacak yönetmelikle düzenlenir.
Sırrın
ifşaı
MADDE 22- (1) Aşağıda yazılı kimseler görevlerinden
ayrılsalar dahi, görevleri dolayısıyla kişilerin ve bu kişilerle ilgili
kimselerin şahıslarına, muamele ve hesap durumlarına, işlerine, işletmelerine,
servetlerine ve mesleklerine ilişkin olarak öğrendikleri sırları ifşa edemezler
ve kendilerinin veya üçüncü şahısların yararına kullanamazlar:
a) Koordinasyon Kurulu Başkan ve üyeleri, denetim elemanları ile Kurul
personeli.
b) Bilgilerine ve ihtisaslarına başvurulan kişiler.
c) Bu bilgileri görevleri dolayısıyla öğrenen diğer kamu görevlileri.
(2) Bu kişiler, öğrendikleri sırları ifşa etmeleri halinde, bir yıldan
dört yıla kadar hapis cezası ile cezalandırılır. Bu sırlar maddi menfaat
karşılığında ifşa edildiğinde verilecek hapis cezası iki yıldan az olamaz.
(3) Bu Kanun uyarınca yabancı ülkelerdeki muadil kuruluşlara Başkanlıkça
bilgi verilmesi sırrın ifşaı sayılmaz.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
MADDE 23- (1) Malî Suçları Araştırma Kurulu
Başkanlığında kullanılmak üzere ekli (1) sayılı listede yer alan kadrolar ihdas
edilerek 13/12/1983 tarihli ve 190 sayılı Genel Kadro ve Usulü Hakkında Kanun
Hükmünde Kararnameye ekli (I) sayılı cetvelin Maliye Bakanlığına ait bölümüne eklenmiştir.
MADDE 24- (1) 13/12/1983 tarihli ve 178 sayılı Maliye
Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin;
a) 2 nci maddesinin (r) bendi “r) Suç gelirlerinin aklanmasının
önlenmesine ilişkin usûl ve esasları belirlemek.” şeklinde,
b) 14 üncü maddesi başlığı ile birlikte;
“Malî Suçları Araştırma Kurulu Başkanlığı
MADDE 14- Malî Suçları Araştırma Kurulu
Başkanlığı, Suç Gelirlerinin Aklanmasının
Önlenmesi Hakkında Kanunun 19 uncu maddesinde sayılan görevler ile çeşitli
kanunlarla kendisine verilen görevleri yerine getirir.” şeklinde,
c) 33 üncü maddesi;
“MADDE 33- Malî Suçlarla Mücadele Koordinasyon Kurulu, Suç Gelirlerinin
Aklanmasının Önlenmesi Hakkında Kanunun 20 nci maddesinde belirtilen şekilde
oluşturulur ve aynı maddede verilen görevleri yerine getirir.” şeklinde
değiştirilmiştir.
Ek ödemeler
MADDE 25- (1) Koordinasyon Kurulunun başkan ve üyelerine
her toplantı için (3000) gösterge rakamının memur aylık katsayısıyla çarpımı
sonucunda bulunan tutar üzerinden toplantı ücreti ödenir.
(2) Başkanlıkta görev yapan;
a) Malî Suçları Araştırma Kurulu Başkanına (7000)
b) Başkan yardımcıları ve daire başkanlarına (6000)
c) Bu Kanun kapsamında görevlendirilen
denetim
elemanlarına (Altı ayı geçmemek üzere) (10000)
ç) Malî suçları araştırma uzmanları, şube
müdürleri ve
bilgi
işlem merkezi müdürüne (5000)
d) Malî suçları araştırma uzman yardımcısı,
şef, uzman, mütercim,
mühendis, istatistikçi, çözümleyici ve
programcılara (4000)
e) Diğer personele (3000)
gösterge rakamının memur aylık katsayısıyla çarpımı sonucunda bulunan
tutarı geçmemek üzere Bakan onayı ile ek ücret ödenir.
(3) Başkanlık bünyesinde geçici olarak görevlendirilen personele ek
ücret ödenmesinde, ifa edilen görevin Başkanlıkta ait olduğu kadro için
belirlenen gösterge rakamı esas alınır.
(4) Bu ödemeler damga vergisi hariç herhangi bir vergi ve kesintiye tâbi
tutulmaz.
Kaldırılan ve değiştirilen
hükümler
MADDE 26- (1) 13/11/1996 tarihli ve 4208 sayılı
Kanunun 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 12 ve 14 üncü maddeleri, 2 nci maddesinin (a),
(b), (d) ve (e) bentleri ile 15 inci maddesinin birinci ve üçüncü fıkraları
yürürlükten kaldırılmıştır.
(2) 4208 sayılı Kanunun 13 üncü maddesinin birinci ve üçüncü fıkraları
yürürlükten kaldırılmış ve ikinci fıkrası “Suçtan kaynaklanan malvarlığı
değerlerinin kontrollü teslimatına ilişkin yabancı ülke talepleri hakkında
karar vermeye Ankara Sulh Ceza Mahkemesi yetkilidir.” şeklinde değiştirilmiştir.
(3) Diğer mevzuatta yer alan “karapara” ibaresinden “suçtan kaynaklanan
malvarlığı değeri”, “karapara aklama suçu” ibaresinden “aklama suçu” anlaşılır.
Yönetmelikler
MADDE 27- (1) Bu Kanunun 2 nci maddesinin (d) ve (e)
bentleri ile 3, 4, 6, 7, 11, 15, 16, 19 ve 20 nci maddelerinde belirtilen
hususlara ilişkin usûl ve esaslar Bakanlar Kurulunca, Kanunun yayımı tarihini
izleyen altı ay içinde çıkarılacak yönetmeliklerle düzenlenir.
Maktu
tutarların artırımı
MADDE 28- (1) Bu
Kanunun 13 ve 16 ncı maddelerinde yer alan maktu tutarlar her yılın başından
geçerli olmak üzere, bir önceki yıl için 4/1/1961 tarihli ve 213 sayılı Vergi
Usul Kanunu uyarınca belirlenen yeniden değerleme oranında artırılarak
uygulanır. Hesaplamalarda on Yeni Türk Lirasına kadar olan tutarlar dikkate
alınmaz.
GEÇİCİ MADDE 1- (1) Bu Kanunda öngörülen düzenlemeler
yürürlüğe girinceye kadar, mevcut düzenlemelerin bu Kanuna aykırı olmayan
hükümlerinin uygulanmasına devam olunur.
GEÇİCİ MADDE 2- (1) Bu
Kanunun 21 inci maddesinin ikinci fıkrasında belirtilen yabancı dil şartı,
Kanunun yürürlüğe girdiği tarihte Malî Suçları Araştırma Uzman Yardımcısı
olarak görev yapanlar için uygulanmaz.
MADDE 29- (1) Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe
girer.
MADDE 30- (1) Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu
yürütür.
(1) SAYILI LİSTE
İHDAS EDİLEN KADROLAR
Kurumu:
Maliye Bakanlığı
Teşkilâtı:
Merkez
SERBEST TUTULAN
KADRO
KADRO
SINIFI UNVANI DERECESİ ADEDİ ADEDİ TOPLAM
GİH Daire Başkanı 1 4 - 4
GİH Şube Müdürü 1 3 - 3
GİH Bilgi İşlem Merkezi Müdürü 1 1 - 1
GİH Malî Suçları Araştırma Uzmanı 1 6 - 6
GİH Malî Suçları Araştırma Uzmanı 2 5 - 5
GİH Malî Suçları Araştırma Uzmanı 3 4 - 4
GİH Malî Suçları Araştırma Uzmanı 4 4 - 4
GİH Malî Suçları Araştırma Uzman
Yardımcısı 8 2 - 2
GİH Şef 3 2 - 2
GİH Şef 5 3 - 3
GİH Mütercim 1 2 - 2
TH İstatistikçi 1 2 - 2
TH İstatistikçi 5 5 - 5
GİH Çözümleyici 1 2 - 2
GİH Programcı 4 1 - 1
GİH Programcı 6 1 - 1
GİH Veri Hazırlama ve Kontrol İşletmeni 4 1 - 1
GİH Veri Hazırlama ve Kontrol İşletmeni 5 6 - 6
GİH Veri Hazırlama ve Kontrol İşletmeni 8 7 -
7
TOPLAM 61 - 61