KALKINMA AJANSLARININ KURULUŞU,
KOORDİNASYONU VE GÖREVLERİ
Kanun No. 5449 |
|
Kabul Tarihi : 25.1.2006 |
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç ve Kapsam, Tanımlar, Kuruluş, Genel
Koordinasyon
MADDE 1 - Bu Kanunun amacı; kamu kesimi, özel kesim ve sivil toplum kuruluşları
arasındaki işbirliğini geliştirmek, kaynakların yerinde ve etkin kullanımını
sağlamak ve yerel potansiyeli harekete geçirmek suretiyle, ulusal kalkınma
plânı ve programlarda öngörülen ilke ve politikalarla uyumlu olarak bölgesel
gelişmeyi hızlandırmak, sürdürülebilirliğini sağlamak, bölgeler arası ve bölge
içi gelişmişlik farklarını azaltmak üzere oluşturulacak kalkınma ajanslarının
kuruluş, görev ve yetkileri ile koordinasyonuna ilişkin esas ve usûlleri
düzenlemektir.
Tanımlar
MADDE 2 - Bu Kanunun uygulanmasında;
a) Bölge: EK 1 listede belirtilen Düzey 2 İstatistikî Bölge Birimini,
b) Ajans: Kalkınma ajansını,
c) Kuruluş kararnamesi: Kalkınma ajanslarının kuruluşuna dair Bakanlar
Kurulu kararını,
ifade eder.
Kuruluş
MADDE 3 - Ajanslar, bölgeler esas alınarak, Devlet Planlama Teşkilatı
Müsteşarlığının bağlı olduğu Bakanın teklifi üzerine Bakanlar Kurulu kararı ile
kurulur. Ajans merkezinin bulunacağı il, kuruluş kararnamesinde belirtilir.
EK 1 listede belirtilen bölgelerin yeniden düzenlenmesine ve kurulmuş olan Ajansın kaldırılmasına Bakanlar Kurulu yetkilidir.
Ajanslar, tüzel kişiliği haiz ve bu Kanunla düzenlenmemiş bütün
işlemlerinde özel hukuk hükümlerine tâbidir.
Genel koordinasyon
MADDE 4 - Ajansların ulusal düzeyde koordinasyonundan Devlet Planlama Teşkilatı
sorumludur.
Devlet Planlama Teşkilatı;
a) Bölgeler arası ve bölge içi gelişmişlik farklarını azaltıcı
tedbirleri alır; plânlama, programlama ve projelendirme konularında ajanslara
rehberlik ve danışmanlık yapar, plân ve programların uygulanmasını izler ve
değerlendirir.
b) Ajansların kurumsal performansları ile yürütülen programların
performanslarının ölçülmesine dair usûl ve esasları belirleyerek, bunların
değerlendirmesini yapar veya yaptırır.
c) Bölgesel gelişmeye yönelik iç ve dış kaynaklı fonların ajanslara
tahsisi ile bunların kullanımına ilişkin usûl ve esasları belirler.
d) Ajanslar arası işbirliğini sağlar ve ortak proje üretimini destekler.
e) Ajansların işlevlerini etkili ve verimli olarak yerine getirebilmesi
için merkezî düzeyde ilgili kurum ve kuruluşlarla işbirliği ve koordinasyonu
sağlar.
f) Ajansların yıllık çalışma programlarını onaylar.
g) Yönetim kurulu tarafından, nitelikleri uygun kişiler arasında seçilen
ve teklif edilen ajans genel sekreterini
onaylar.
h) Plân ve programlara, yapılacak yardım ve transferlere, personelin
nitelik ve istihdamına, bütçe ve muhasebe standartlarının kullanımına, faaliyet
raporlarına, izleme, değerlendirme ve denetime ilişkin esas ve usûller ile
yatırım destek ofislerinin çalışma esas ve usûllerini ilgili kamu kurum ve
kuruluşlarının görüşünü alarak belirler.
İKİNCİ BÖLÜM
Görev ve Yetkiler
MADDE 5 - Ajansın görev ve yetkileri şunlardır:
a) Yerel yönetimlerin plânlama çalışmalarına teknik destek sağlamak.
b) Bölge plân ve programlarının uygulanmasını sağlayıcı faaliyet ve
projelere destek olmak; bu kapsamda desteklenen faaliyet ve projelerin uygulama
sürecini izlemek, değerlendirmek ve sonuçlarını Devlet Planlama Teşkilatı
Müsteşarlığına bildirmek.
c) Bölge plân ve programlarına uygun olarak bölgenin kırsal ve yerel
kalkınma ile ilgili kapasitesinin geliştirilmesine katkıda bulunmak ve bu
kapsamdaki projelere destek sağlamak.
d) Bölgede kamu kesimi, özel kesim ve sivil toplum kuruluşları
tarafından yürütülen ve bölge plân ve programları açısından önemli görülen
diğer projeleri izlemek.
e) Bölgesel gelişme hedeflerini gerçekleştirmeye yönelik olarak; kamu
kesimi, özel kesim ve sivil toplum kuruluşları arasındaki işbirliğini
geliştirmek.
f) 4 üncü maddenin ikinci fıkrasının (c) bendi çerçevesinde ajansa
tahsis edilen kaynakları, bölge plân ve programlarına uygun olarak kullanmak
veya kullandırmak.
g) Bölgenin kaynak ve olanaklarını tespit etmeye, ekonomik ve sosyal
gelişmeyi hızlandırmaya ve rekabet gücünü artırmaya yönelik araştırmalar
yapmak, yaptırmak, başka kişi, kurum ve kuruluşların yaptığı araştırmaları
desteklemek.
h) Bölgenin iş ve yatırım imkânlarının, ilgili kuruluşlarla işbirliği
halinde ulusal ve uluslararası düzeyde tanıtımını yapmak veya yaptırmak.
i) Bölge illerinde yatırımcıların, kamu kurum ve kuruluşlarının görev ve
yetki alanına giren izin ve ruhsat işlemleri ile diğer idarî iş ve işlemlerini,
ilgili mevzuatta belirtilen süre içinde sonuçlandırmak üzere tek elden takip ve
koordine etmek.
j) Yönetim, üretim, tanıtım, pazarlama, teknoloji, finansman, örgütlenme
ve işgücü eğitimi gibi konularda, ilgili kuruluşlarla işbirliği sağlayarak
küçük ve orta ölçekli işletmelerle yeni girişimcileri desteklemek.
k) Türkiye'nin katıldığı ikili veya çok taraflı uluslararası programlara ilişkin faaliyetlerin bölgede tanıtımını yapmak ve bu programlar kapsamında proje geliştirilmesine katkı sağlamak.
l) Ajansın faaliyetleri, malî yapısı ve ajansla ilgili diğer hususların
güncel olarak yayınlanacağı bir internet sitesi oluşturmak.
Bilgi toplama
MADDE 6 - Ajans, görevleri kapsamında gerekli gördüğü bilgileri kurum ve
kuruluşlardan istemeye yetkilidir. Kendilerinden bilgi istenilenler bu
bilgileri zamanında vermekle yükümlüdür.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Ajansın Teşkilâtı
Teşkilât yapısı
MADDE 7 - Ajansın teşkilât yapısı aşağıdaki gibidir:
a) Kalkınma kurulu.
b) Yönetim kurulu.
c) Genel sekreterlik.
d) Yatırım destek ofisleri.
Kalkınma kurulu
MADDE 8 - Bölgesel gelişme hedefine yönelik olarak; bölgedeki kamu kurum ve
kuruluşları, özel kesim, sivil toplum kuruluşları, üniversiteler ve yerel
yönetimler arasında işbirliğini geliştirmek ve ajansı yönlendirmek üzere
kalkınma kurulu oluşturulur.
Kalkınma kurulu, illerin dengeli şekilde temsilini sağlayacak yapıda, en
fazla yüz üyeden oluşur.
Kalkınma kuruluna temsilci gönderecek kamu kurum ve kuruluşları ile özel
kesim ve sivil toplum kuruluşlarının gönderecekleri temsilcilerin sayısı, görev
süresi ve diğer hususlar kuruluş
kararnamesi ile belirlenir.
Kalkınma kurulu, yapacağı ilk toplantıda kendi üyeleri arasından bir
Başkan ve bir Başkan Vekili seçer. Başkan ve Başkan Vekilinin görev süresi iki
yıldır.
Başkan ve Başkan Vekilinin temsil ettiği kurum ile mensubiyeti sona
erdiğinde Kurul Başkanlığı ve Başkan Vekilliği görevleri de sona erer ve ilk
toplantıda yeniden Başkan ve Başkan Vekili seçimi yapılır.
Kalkınma kurulu, Kurul Başkanının daveti üzerine yılda en az iki defa
toplanır. Ayrıca Kurul, üye tam sayısının beşte birinin talebi üzerine Kurul
Başkanı tarafından toplantıya çağrılır.
Kalkınma kurulu, üye tam sayısının yarıdan bir fazlası ile toplanır,
katılanların çoğunluğu ile karar alır. Toplantı yetersayısı sağlanamayan
hallerde onbeş günü aşmayacak şekilde yeni toplantı tarihi Başkan tarafından
belirlenir ve bu toplantıda toplantı yetersayısı aranmaz.
MADDE 9 - Kalkınma kurulunun görev ve yetkileri şunlardır:
a) Tek ilden oluşan bölgelerde yönetim kurulunda yer alacak özel kesim
ve/veya sivil toplum kuruluşları temsilcilerini ve iki katı yedeklerini
sırasıyla seçmek.
b) Ajansın yıllık faaliyet ve iç denetim raporlarını görüşmek,
değerlendirmek ve yönetim kuruluna önerilerde bulunmak.
c) Bölgenin sorunlarına ve çözüm önerilerine, tanıtımına, potansiyeline
ve önceliklerine yönelik olarak yönetim kuruluna tavsiyelerde
bulunmak.
d) Toplantı sonuçlarını Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığına
raporlamak ve toplantıya ilişkin bir sonuç bildirisi yayımlamak.
MADDE 10 - Yönetim kurulu, ajansın karar organıdır.
Yönetim kurulu, tek ilden oluşan bölgelerde vali, büyükşehir belediye
başkanı, il genel meclisi başkanı, sanayi
odası başkanı, ticaret odası başkanı ile kalkınma kurulu tarafından özel kesim
ve/veya sivil toplum kuruluşlarından seçilecek üç temsilciden; birden fazla
ilden oluşan bölgelerde il valileri, büyükşehir belediye başkanları veya
büyükşehir olmayan illerde il merkez
belediye başkanları, il genel meclisi başkanları ve her ilden birer kişi
olmak kaydıyla ticaret ve sanayi odası başkanlarından oluşur. Ancak, birden
fazla ilden oluşan bölgelerdeki illerde; ticaret ve sanayi odalarının ayrı ayrı
kurulmuş bulunması halinde, yönetim kurulunda yer alacak temsilci Türkiye
Odalar ve Borsalar Birliği Yönetim Kurulu tarafından belirlenir.
Ajansı, yönetim kurulu başkanı temsil eder. Yönetim kurulunun başkanı
validir. Yönetim kurulu ilk toplantısında üyeleri arasından bir başkan vekili
seçer.
Birden fazla ilden oluşan bölgelerde yönetim kurulu başkanlığı; ilk yıl
ajans merkezi olarak tespit edilen ilin valisi tarafından, müteakip yıllarda
illerin alfabetik sırasına göre bölgedeki valiler tarafından birer yıl süreyle
dönüşümlü olarak yürütülür.
Tek ilden oluşan bölgelerde kalkınma kurulu tarafından seçilen yönetim
kurulu üyelerinin görev süresi iki yıl olup görev sürelerini tamamlamadan
herhangi bir şekilde üyeliklerinin sona ermesi halinde, kalan süreleri sırasına
göre yedek üyelerce tamamlanır. Görevi sona eren üyeler tekrar seçilebilir.
Yönetim kurulu üyeliği, üyelerin temsil ettikleri kurum ve kuruluşlardaki
görevlerini sürdürmelerine engel teşkil etmez.
Yönetim kurulu üyeleri ajans ile ilgili gizlilik taşıyan bilgileri ve bu
Kanunun uygulanması sırasında öğrendikleri çalışma alanlarındaki sırları,
görevlerinden ayrılmış olsalar bile ifşa edemezler, kendilerinin veya
başkalarının menfaatine kullanamazlar.
Yönetim kurulu üyeleri, kendileri, eşleri ve ikinci dereceye kadar kan
ve kayın hısımlarını doğrudan ilgilendiren konular ile sahibi ya da ortağı
oldukları ticarî işletmelere ilişkin toplantıya ve oylamaya katılamaz.
Yönetim kurulu, başkanın daveti üzerine üye tamsayısının yarısından bir
fazlası ile her ay en az bir kere toplanır. Yönetim kurulu toplantılarına
başkanın yokluğunda başkan vekili başkanlık eder.
Yönetim kurulu, toplantıya katılanların oy çokluğu ile karar alır.
Eşitlik durumunda, başkanın oyu yönünde karar alınır.
Ajans genel sekreteri, oy hakkı olmamak kaydı ile yönetim kurulu toplantılarına katılır.
Yönetim kurulunun görev ve
yetkileri
MADDE 11 - Yönetim kurulunun görev ve yetkileri şunlardır:
a) Yıllık çalışma programını
kabul etmek ve Devlet Planlama
Teşkilatı Müsteşarlığının onayına sunmak.
b) Yıl içinde ihtiyaçlara göre bütçeyi revize etmek.
c) Yıllık malî raporu ve kesinleşen bütçe sonuçlarını onaylamak.
d) Taşınır ve taşınmaz mal alımı, satımı ve kiralanması ile hizmet
alımına karar vermek.
e) Altı aylık ara rapor ile yıllık faaliyet raporunu Devlet Planlama
Teşkilatı Müsteşarlığına göndermek.
f) Ajans bütçesini onaylamak ve
Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığına göndermek.
g) Genel sekreterlik tarafından sunulan program, proje ve faaliyetlerin
desteklenmesine ilişkin teklifler ile kişi ve kuruluşlara yapılacak yardımları
onaylamak.
h) Ajansa yapılacak bağış ve hibeleri kabul etmek.
i) Personelin işe alınması ve işine son verilmesine karar vermek.
j) Genel sekreterce belirlenen
çalışma birimlerini ve bunlar arasındaki işbölümünü onaylamak.
k) Genel sekreteri belirlemek ve Devlet Planlama Teşkilatı
Müsteşarlığının onayına sunmak.
l) Taşıt dışındaki taşınır malların alımı, satımı ve kiralanması ile hizmet alımı konularında genel sekreterin yetkili olacağı
sınırları tespit etmek.
Yönetim kurulu gerekli gördüğü hallerde yukarıda sayılan yetkilerinden
bir kısmını, sınırlarını açıkça belirlemek şartıyla genel sekretere
devredebilir.
Genel sekreterlik
MADDE 12 - Genel sekreterlik Ajansın icra organıdır. Genel sekreterliğin ve
yatırım destek ofislerinin en üst amiri genel sekreterdir. Genel sekreter yönetim kuruluna karşı sorumludur.
Genel sekreterin nitelikleri
MADDE 13 - Genel sekreter olarak istihdam edileceklerin aşağıda belirtilen niteliklere sahip olmaları şarttır:
a) Hukuk, iktisat, maliye, işletme, kamu yönetimi, uluslararası
ilişkiler, istatistik, çalışma ekonomisi ve endüstri ilişkileri, matematik,
sosyoloji, mimarlık, şehir ve bölge plânlama
ile mühendislik dallarından veya bunlara denkliği Yükseköğretim
Kurulunca kabul edilen yurt dışındaki yüksek öğretim kurumlarından lisans
düzeyinde mezun olmak.
b) Ajansın faaliyet alanına giren konularda yeterli bilgi ve deneyime
sahip; uzmanlık gerektiren işlerde en az on yıl fiilen çalışmış olmak.
c) Kamu Personeli Yabancı Dil Bilgisi Seviye Tespit Sınavında İngilizce
dilinden en az 70 puan almış veya buna denk
kabul edilen uluslararası geçerliliği bulunan belgeye sahip olmak.
Genel sekreterin görev ve
yetkileri
MADDE 14 - Genel sekreterin görev ve yetkileri şunlardır:
a) Yönetim kurulu kararlarını uygulamak.
b) Yıllık çalışma programı ile bütçeyi hazırlamak ve yönetim kuruluna
sunmak.
c) Ajans gelirlerini toplamak, 4 üncü maddeye göre belirlenecek usûl ve
esaslar ile bütçe ve yönetim kurulu kararlarına uygun olarak harcamaları
yapmak.
d) Yönetim kurulu tarafından tespit edilecek sınırlar içerisinde, taşıt
dışındaki taşınır malların alımına, satımına, kiralanmasına ve hizmet alımına
karar vermek.
e) Bölgedeki kişi, kurum ve kuruluşların proje üretme ve uygulama
kapasitesini geliştirici faaliyetlerde bulunmak.
f) Özel kesim, sivil toplum kuruluşları ve yerel yönetimlerin proje ve
faaliyet tekliflerini değerlendirerek malî destek sağlamak üzere yönetim
kuruluna öneri götürmek.
g) Desteklenen proje ve faaliyetleri izlemek, değerlendirmek, denetlemek
ve raporlamak.
h) Bölgesel kalkınmayla ilgili yurt içindeki ve dışındaki ajans ve
kuruluşlarla işbirliği yapmak ve ortak projeler geliştirmek.
i) Yerel yönetimlerin plânlama çalışmalarına teknik destek sağlamak.
j) Personelin performans ölçütlerini belirlemek ve performansını
değerlendirmek.
k) Personelin işe alınması ve işine son verilmesini yönetim kuruluna
teklif etmek.
l) Ajans genel sekreterliğini temsilen, bölgesel gelişme ile ilgili
ulusal ve uluslararası toplantılara katılmak ve yurt dışı temaslarda bulunmak.
m) Ajansın sekretarya işlerini ve görev alanına giren diğer hizmetleri
yürütmek.
n) Yönetim kurulunun devrettiği yetkileri kullanmak.
Yatırım destek ofisleri
MADDE 15 - Bölge illerinde, yönetim kurulu kararı ile biri koordinatör olmak
üzere, en çok beş uzmandan oluşan yatırım destek ofisleri teşkil edilir.
Yatırım destek ofislerinde çalışan uzman personel sayısı, bölge ve ilin
ihtiyaçlarına cevap veremez hale geldiği takdirde bu sayı, yönetim kurulu
kararı ve Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığının onayı ile artırılabilir.
Yatırım destek ofisleri görevleri ile ilgili olarak genel sekreterliğe
karşı sorumludur.
Yatırım destek ofislerinde yatırımcılara sunulan hizmetler tamamen
ücretsizdir.
Yatırım
destek ofislerinin görev ve yetkileri
MADDE 16 - Yatırım destek ofislerinin
görev ve yetkileri şunlardır:
a) Bölge illerinde, özel kesimdeki yatırımcıların kamu kurum ve
kuruluşlarının görev ve yetki alanına giren izin ve ruhsat işlemleri ile diğer idarî iş ve işlemlerini ilgili
mevzuatta belirtilen süre içerisinde, ilgili mevzuatta bir süre
belirtilmemişse öncelikle ve ivedilikle
sonuçlandırmak üzere yönetim kurulu adına tek elden takip ve koordine etmek,
yatırımları izlemek.
b) İlgili mevzuattaki başvuru koşulları ve istenen belgeler
doğrultusunda yatırımcıya bilgi vermek ve yol göstermek.
c) Başvurular hakkında ön inceleme yapmak.
d) 4 üncü madde uyarınca çıkarılacak olan düzenlemelerde belirtilen
işlemleri yapmak.
e) İş ve işlemler konusunda valiliğe ve genel sekreterliğe bilgi vermek.
MADDE 17 - Yatırımcılar, ilgili mevzuatta belirtilen bilgi ve belgelerle yatırım
destek ofislerine başvurur. Bu başvuru sonucunda yatırım destek ofislerinde
geçen süreler, ilgili mevzuatta belirtilen sürelerden sayılmaz. Yatırımcıların
bu Kanun kapsamında yatırım destek ofislerine başvurması kendi isteklerine
bağlıdır.
İzin ve ruhsat işlemleri ile diğer idarî iş ve işlemler için yatırım
destek ofisleri tarafından ilgili mercilere yapılan başvurular, yatırımcı
tarafından yapılmış sayılır.
Yatırım destek ofislerine hangi yatırım ve işlemlerle ilgili başvuru
yapılacağı, 4 üncü maddenin (h) bendi uyarınca çıkarılacak düzenlemeler
kapsamında belirlenir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Personel Rejimi, Bütçe ve Denetim
Ajans personelinin nitelik,
statü ve hakları
MADDE 18 - Ajans hizmetleri, iş mevzuatı hükümlerine göre istihdam edilen uzman personel ve destek personeli eliyle
yürütülür. Ayrıca, ajanslarda iç denetim yapmak üzere bir iç denetçi istihdam
edilir. Sekreterlik, halkla ilişkiler, arşiv, idarî, malî ve personelle ilgili
işlemler gibi işleri yürütecek olan destek personelinin sayısı, ajans toplam
personel sayısının yüzde yirmisini geçemez.
Uzman personel ve iç denetçi, hukuk, iktisat, maliye, işletme, kamu
yönetimi, uluslararası ilişkiler, istatistik, çalışma ekonomisi ve endüstri
ilişkileri, matematik, sosyoloji, mimarlık, şehir ve bölge plânlama ile mühendislik dallarından veya bunlara
denkliği Yükseköğretim Kurulunca kabul edilen yurt dışındaki yüksek öğretim
kurumlarından lisans düzeyinde mezun olmuş, Kamu Personeli Yabancı Dil Bilgisi
Seviye Tespit Sınavında İngilizce dilinden en az 70 puan almış veya buna denk
kabul edilen uluslararası geçerliliği bulunan belgeye sahip adaylar arasından
istihdam edilir. Ayrıca, iç denetçide kamuda denetim elemanı olarak en az on
yıl çalışmış olma şartı aranır.
Kamu kurum ve kuruluşlarında çalışanlardan, bu Kanunda belirtilen
nitelikleri taşıyanlar, kendilerinin isteği ve kurumlarının muvafakati ile
ajansta genel sekreter, iç denetçi veya uzman personel olarak istihdam
edilebilir. Bunların kurumlarıyla olan ilişkileri iş akdinin yapılmasıyla son
bulur. Bunlara verilecek ücret ile diğer malî ve sosyal haklar yapılacak iş
akdi ile belirlenir. Bu şekilde istihdam edilenler, ajanstaki görevleri sona
erdiğinde, öğrenim durumları, hizmet yılı ve unvanları dikkate alınarak önceki
kurumlarında kariyerlerine veya durumlarına uygun boş bir kadro veya pozisyona
en geç üç ay içinde atanırlar ve herhangi bir işleme gerek kalmaksızın en geç
bir ay içerisinde göreve başlatılırlar. Ancak, bu kişilerin atanmalarında,
önceki kurumlarındaki idarî unvanlar dikkate alınmaz. Bu fıkra kapsamındaki
kişilerden, önceki kamu kurum ve kuruluşlarındaki kadrolarına müşterek
kararname ile atananların, bu fıkraya göre
yapılacak atama işlemleri
ilgili bakan onayı ile yapılır. Bu fıkra uyarınca önceki kurumlarına dönen
kişilerin ajansta geçen hizmetleri kazanılmış hak aylık derece ve kademelerinde
değerlendirilir. Bu durumda kıdem tazminatları ödenmez ve bu süreler emeklilik
ikramiyesinin hesabında dikkate alınır. Bu şekilde görevlendirilecek personel
sayısı toplam personel sayısının yüzde otuzunu aşamaz.
Ajans personeli, emeklilik ve sosyal güvenlik yönünden 17/7/1964 tarihli
ve 506 sayılı Sosyal Sigortalar Kanununa tâbidir.
Yönetim kurulu üyeleri ile genel sekreter ve ajansta istihdam edilecek
tüm personelde;
a) Türk Vatandaşı olmak,
b) Kamu haklarından mahrum bulunmamak,
c) Affa uğramış olsalar bile Devletin şahsiyetine karşı işlenen
suçlarla, zimmet, ihtilas, irtikâp, rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık,
sahtecilik, inancı kötüye kullanma, dolanlı iflas gibi yüz kızartıcı veya şeref
ve haysiyeti kırıcı suçtan veya istimal ve istihlak kaçakçılığı hariç
kaçakçılık, resmî ihale ve alım satımlara fesat karıştırma, Devlet sırlarını
açığa vurma suçlarından dolayı hükümlü bulunmamak,
şartları aranır.
Genel sekreter ile diğer personelin ücret ve gündelikleri ile diğer malî ve sosyal hakları Yüksek Planlama Kurulu kararıyla tespit edilen alt ve üst limitleri geçmemek üzere yönetim kurulunca belirlenir.
Ajans personeline ilişkin tüm ihtilaflar iş mahkemelerinde görülür.
Gelirler ve yönetilecek fonlar
MADDE 19 - Ajansın gelirleri ve yöneteceği
fonlar şunlardır:
a) Bir önceki yıl gerçekleşen
genel bütçe vergi gelirleri tahsilatından, vergi iadeleri ile mahallî
idarelere ve fonlara aktarılan paylar düşüldükten sonra kalan tutar üzerinden,
binde beş oranında her yıl ayrılacak transfer ödeneğinden, Yüksek Planlama
Kurulunca her bir ajans için nüfus, gelişmişlik düzeyi ve performans
ölçütlerine göre belirlenecek pay.
b) Avrupa Birliği ve diğer uluslararası fonlardan sağlanacak kaynaklar.
c) Faaliyet gelirleri.
d) Bir önceki yıl gerçekleşen
bütçe gelirleri üzerinden, bölgedeki il özel idareleri için; borçlanma, tahsisi
mahiyetteki gelirler ile genel, katma ve özel bütçeli kuruluşlardan alınan
yardım kalemleri hariç tutulmak üzere yüzde bir, belediyeler için; borçlanma ve
tahsisi mahiyetteki gelir kalemleri hariç tutulmak üzere yüzde bir oranında,
cari yıl bütçesinden aktarılacak pay.
e) Bölgedeki sanayi ve ticaret odalarının, bir önceki yıl kesinleşmiş
bütçe gelirlerinin yüzde biri oranında, cari yıl bütçesinden aktarılacak pay.
f) Ulusal ve uluslararası kurum ve kuruluşlarca yapılan bağış ve
yardımlar.
g) Bir önceki yıldan devreden gelirler.
Bakanlar Kurulu, il özel idareleri için belirlenen oranı yüzde beşe
kadar yükseltmeye ya da bu Kanunda belirlenen oranına kadar indirmeye,
belediyeler için belirlenen oranı ise; yarısına kadar indirmeye ya da bu
Kanunda belirlenen oranına kadar yükseltmeye yetkilidir.
Birinci fıkranın (d) ve (e) bentlerinde belirtilen paylar, ilgili idare
ve kuruluşlar tarafından haziran ayının sonuna kadar ajans hesabına aktarılır.
(d) bendinde belirtilen paylar, süresi içerisinde aktarılmadığı takdirde, bu
idarelere genel bütçe vergi gelirleri tahsilat toplamı üzerinden ayrılan paydan
ilgisine göre Maliye Bakanlığı ve/veya İller Bankasınca kesilerek ilgili ajans
hesabına aktarılır. Diğer alacakların tahsilinde, genel hükümlere göre işlem
yapılır.
Giderler
MADDE 20 - Ajansın giderleri şunlardır:
a) Plân, program ve proje giderleri.
b) Proje ve faaliyet destekleme giderleri.
c) Araştırma ve geliştirme giderleri.
d) Tanıtım ve eğitim giderleri.
e) Taşınır ve taşınmaz mal ile hizmet alım giderleri.
f) Yönetim ve personel giderleri.
g) Görevlerle ilgili diğer giderler.
Ajansın yıllık personel giderleri toplamı, gerçekleşen en son yıl bütçe
gelirlerinin yüzde onbeşini aşamaz.
Malî saydamlık ve hesap verme
sorumluluğu
MADDE 21 - Ajanslar, finansal
kaynaklarının elde edilmesi ve kullanılmasında, denetimin sağlanması amacıyla,
kamuoyunu zamanında bilgilendirmekle yükümlüdür. Bu amaçla;
a) Görev, yetki ve sorumlulukların açık olarak tanımlanması,
b) Yıllık çalışma programı ile bütçenin hazırlanması, yetkili organlarda
görüşülmesi, uygulanması ve uygulama sonuçları ile raporların kamuoyuna açık ve
ulaşılabilir olması,
c) Ajanslar tarafından proje ve faaliyetlere
sağlanan desteklerin bir yılı geçmemek üzere belirli dönemler itibarıyla
kamuoyuna açıklanması,
d) Ajans hesaplarının standart bir muhasebe sistemi ve genel kabul
görmüş muhasebe prensiplerine uygun bir muhasebe düzenine göre oluşturulması,
zorunludur.
Ajansların malî ve finansal kaynaklarının elde edilmesi, kullanılması ve
malî denetiminin sağlanmasında görevli
ve yetkili olanlar; kaynakların etkili, ekonomik, verimli ve hukuka uygun
olarak elde edilmesinden, kullanılmasından, muhasebeleştirilmesinden,
raporlanmasından ve kötüye kullanılmaması için gerekli önlemlerin alınmasından
sorumludur.
MADDE 22 - Ulusal
ve bölgesel düzeyde plân ve programlara, Yüksek Planlama Kurulunca belirlenen ödenek
tavanına ve yıllık çalışma programına göre hazırlanan bütçe, ajansın bütçe yılı
içindeki gelir ve gider tahminlerini gösterir. Bütçe yılı takvim yılıdır. Bütçe
dışı harcama yapılamaz.
MADDE 23 - Ajans, Yüksek Planlama Kurulunca, 19 uncu maddenin birinci fıkrasının
(a) bendinde belirtilen ölçütlere göre her yıl haziran ayında genel bütçeden
ajanslara yapılacak transferlere ilişkin gösterge niteliğinde belirlenen
payların tavanları ile diğer gelir kalemlerine ilişkin tahminleri dikkate
alarak bir sonraki yılın bütçesini hazırlar. Ulusal ve bölgesel düzeydeki plân
ve programlar dikkate alınarak genel sekreterlikçe hazırlanacak bütçe taslağı
ve çalışma programı, ağustos ayı başında yönetim kuruluna sunulur.
Bütçe taslağı yönetim kurulunca kabul edildikten sonra çalışma programı
ile birlikte en geç eylül ayı başına kadar görüş alınmak üzere Devlet Planlama
Teşkilatı Müsteşarlığına gönderilir. Bütçe, Genel Bütçe Kanununun yürürlüğe girdiği
tarihten itibaren onbeş gün içinde kesinleştirilerek Devlet Planlama Teşkilatı
Müsteşarlığına sunulur.
19 uncu maddenin birinci fıkrasının (a) bendine göre yapılacak transfer
ödeneği, Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığı bütçesinde gösterilir. Bu
ödenek aylık harcama programına göre Devlet Planlama Teşkilatınca ajanslara
kullandırılır.
Bütçenin kesinleşme tarihine kadar devam eden işler için yapılacak harcamalar yılı bütçesi ile ilişkilendirilir.
Bütçe sonuçları
MADDE 24 - Bütçe sonuçları, genel sekreter tarafından bütçe döneminin bitiminden
sonraki mart ayı içinde yönetim kuruluna sunulur; yönetim kurulunda görüşülerek
karara bağlanır.
Bütçe sonuçları onaylanmadığı takdirde İçişleri Bakanlığı ve Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığına gönderilir. Bu kurumlar bu Kanunun ve/veya diğer ilgili kanunların ilgili hükümlerine göre işlem tesis eder.
Denetim
MADDE 25 - Ajanslarda iç ve dış denetim yapılır.
İç denetimde; ajansın faaliyetleri, hesapları, işlemleri ve performansı
yönetim kurulu başkanı veya genel sekreter ile bir iç denetçi tarafından
denetlenir. İç denetim raporları yönetim kuruluna ve kalkınma kuruluna sunulur.
Dış denetimde; İçişleri Bakanlığı ve Maliye Bakanlığı ile Devlet
Planlama Teşkilatı Müsteşarlığınca müştereken belirlenecek esas ve usûllere
göre ajansın her türlü hesap ve işlemleri, yönetim kurulu tarafından her yıl en
geç mart ayında ve gerekli görülen
hallerde her zaman Sermaye Piyasası
Kurulu mevzuatına göre kurulmuş bağımsız denetim kuruluşlarına inceletilir.
Bağımsız dış denetim kuruluşları, hazırladıkları raporu eş zamanlı olarak
İçişleri Bakanlığı ve Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığına sunar. Denetim sonucu suç teşkil eden
hususlarla ilgili gerekli işlemleri yapmaya İçişleri Bakanlığı, performansla
ilgili değerlendirmeleri yapmaya ve gerekli tedbirleri almaya Devlet Planlama
Teşkilatı Müsteşarlığı yetkilidir.
Bu maddeye göre bağımsız denetim yapan kuruluşların ortakları,
yöneticileri ve çalışanlarının cezai sorumluluğu hakkında 28/7/1981 tarihli ve
2499 sayılı Sermaye Piyasası Kanununun 47 nci maddesinin (B) bendinin (3)
numaralı alt bendi ile 48 ve 49 uncu maddeleri hükümleri uygulanır.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Çeşitli Hükümler
Muafiyet
MADDE 26 - Ajanslar; bu Kanunun uygulanmasıyla ilgili iş ve işlemlerde her türlü
vergi, resim ve harçtan muaftır.
Uygulanmayacak hükümler
MADDE 27 - Ajans, 10/12/2003 tarihli ve 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol
Kanunu, 8/9/1983 tarihli ve 2886 sayılı Devlet İhale Kanunu ve 4/1/2002 tarihli
ve 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu hükümlerine tâbi değildir.
MADDE 28 – 19/6/1994 tarihli ve 540 sayılı Devlet Planlama Teşkilatı Kuruluş ve
Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 2 nci maddesine aşağıdaki bent
eklenmiştir.
"l) Kalkınma ajanslarının koordinasyonunu sağlamak ve bunlarla
ilgili iş ve işlemleri yürütmek."
MADDE 29 - 540 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 14 üncü maddesine "yapısal
uyum politikalarının uygulanması sırasında ortaya çıkabilecek sorunların çözümü
amacıyla projeler geliştirmek ve bu konularda yapılacak çalışmaları koordine
etmek," ifadesinden sonra gelmek üzere "kalkınma ajanslarının genel
koordinasyonunu sağlamak ve bunlarla ilgili iş ve işlemleri yürütmek,"
ifadesi eklenmiştir.
MADDE 30 – 27/10/1989 tarihli ve 388 sayılı
Güneydoğu Anadolu Projesi Bölge Kalkınma İdaresi Teşkilatının Kuruluş ve
Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin
2 nci maddesinin (f) bendi "nazım ve uygulama imar plânlarını
yapmak veya yaptırmak," şeklinde değiştirilmiş, maddeye aşağıdaki (i)
bendi eklenmiş ve 3 üncü maddesinin son fıkrası yürürlükten kaldırılmıştır.
“i) Adıyaman, Batman, Diyarbakır, Gaziantep, Kilis, Mardin, Siirt,
Şanlıurfa ve Şırnak illerini kapsayan bölgelerde kurulacak kalkınma ajansları
üzerindeki koordinasyon görevini, Devlet Planlama Teşkilatının belirleyeceği
usûl ve esaslara göre yürütmek,”
GEÇİCİ MADDE 1 - Bütün ajanslar kurulup faaliyete geçene kadar
19 uncu maddenin birinci fıkrasının (a) bendi uyarınca tahsis edilecek transfer
ödeneği, kurulmuş ajans sayısı dikkate alınarak belirlenir. Ajanslar
kuruldukları tarih itibarıyla yılın geri kalanı için kendilerine düşen payı
kullanma hakkını kazanır.
GEÇİCİ MADDE 2 - İlk yıl için ajansta istihdam edilebilecek
olan azamî personel sayısı kuruluş kararnamesinde belirtilir.
GEÇİCİ MADDE 3 - Türkiye-Avrupa Birliği Malî İşbirliği
kapsamında yürütülen bölgesel programların; bölgelerde yürütülmesi ve
koordinasyonu amacıyla oluşturulan proje birimlerinin yürütmekte olduğu iş ve
işlemler, bunlara ilişkin hak ve yükümlülükler ile her türlü taşınır mallar,
kuruluş kararnamesinin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren en geç bir ay içinde
ilgili ajansa devredilir.
Söz konusu proje birimlerinde çalışan personelden; görevli olduğu
bölgede kurulan ajansın kuruluş kararnamesinin yürürlüğe girdiği tarihten
itibaren altı ay içerisinde ilgili ajansa başvuranlardan, 18 inci maddenin
ikinci fıkrasında belirtilen öğrenim dalı dışındaki niteliklere sahip olanlar
uzman personel, diğerleri ise destek personeli olarak bu Kanunun ilgili
hükümlerine göre öncelikle istihdam edilir.
GEÇİCİ MADDE 4 - Kalkınma kurulu, kuruluş kararnamesinin
yayımlandığı tarihten itibaren bir ay içinde, ajans merkezi olarak tespit
edilen ilin valisinin başkanlığında ilk toplantısını yapar.
Yürürlük
MADDE 31 - Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 32 - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
TR1: İstanbul
TR10: İstanbul
TR2: Batı Marmara
TR21: Edirne, Kırklareli,Tekirdağ
TR22: Balıkesir, Çanakkale
TR3: Ege
TR31: İzmir
TR32: Aydın, Denizli, Muğla
TR33: Afyonkarahisar, Kütahya, Manisa, Uşak
TR4: Doğu Marmara
TR41: Bilecik, Bursa, Eskişehir
TR42: Bolu, Düzce, Kocaeli, Sakarya, Yalova
TR5: Batı Anadolu
TR51: Ankara
TR52: Karaman, Konya
TR6: Akdeniz
TR61: Antalya, Burdur, Isparta
TR62: Adana, Mersin
TR63: Hatay, Kahramanmaraş, Osmaniye
TR7: Orta Anadolu
TR71: Aksaray, Kırıkkale, Kırşehir, Niğde, Nevşehir
TR72: Kayseri, Sivas, Yozgat
TR8: Batı Karadeniz
TR81: Bartın, Karabük, Zonguldak
TR82: Çankırı, Kastamonu, Sinop
TR83: Amasya, Çorum, Samsun, Tokat
TR9: Doğu Karadeniz
TR90: Artvin, Giresun, Gümüşhane, Ordu, Rize, Trabzon
TRA: Kuzeydoğu Anadolu
TRA1: Bayburt, Erzincan, Erzurum
TRA2: Ağrı, Ardahan, Iğdır, Kars
TRB: Ortadoğu Anadolu
TRB1: Bingöl, Elazığ, Malatya, Tunceli
TRB2: Bitlis, Hakkâri, Muş, Van
TRC: Güneydoğu Anadolu
TRC1: Adıyaman, Gaziantep, Kilis
TRC2: Diyarbakır, Şanlıurfa
TRC3: Batman, Mardin, Şırnak, Siirt