Dönem: 22           Yasama Yılı: 3

 

           T.B.M.M.  (S. Sayısı: 898)

 

Çorum Milletvekili Muzaffer Külcü ile 3 Milletvekilinin; Türk Ceza Kanununun Yürürlük ve Uygulama Şekli Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi ve

Adalet Komisyonu Raporu (2/442)

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Türk Ceza Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifimiz ilişiktedir.

Gereğini arz ederiz.                                                                   26.4.2005

 

Ramazan Can

Muzaffer Külcü

 

Kırıkkale

Çorum

 

Sedat Kızılcıklı

Fahri Keskin

 

Bursa

Eskişehir

 

GENEL GEREKÇE

4.11.2004 tarihli ve 5252 sayılı Kanunda, 26.9.2004 tarihli ve 5237 sayılı Türk Ceza Kanununun yürürlük ve uygulama şeklini düzenleyen hükümlere yer verilmiştir. 5237 sayılı Türk Ceza Kanununun getirmiş olduğu yeni ceza hukuku sistemi bakımından özel ceza kanunları ile ceza içeren kanunlarda gerekli değişikliklerin yapılması zorunlu bulunmaktadır. Bu nedenle, 31.3.2005 tarihli ve 5328 sayılı Kanunla, yeni Türk Ceza Kanunu ve buna bağlı olarak bazı kanunların "1 Nisan 2005" olan yürürlük tarihi "1 Haziran 2005" olarak yeniden belirlenmiştir.

Bu arada 30.3.2005 tarihli ve 5326 sayılı Kabahatler Kanunu ile de, yeni Türk Ceza Kanununda düzenlenmemiş olan kabahatIere ilişkin yeni bir sistem getirilmiş ve bu Kanunun da yürürlüğe gireceği tarih 5328 sayılı Kanunla "1 Haziran 2005" olarak belirlenmiştir.

Yukarıda açıklanan gelişmeler karşısında, Türk Ceza Kanununun Yürürlük ve Uygulama Şekli Hakkında Kanunda yapılması gereken değişiklikleri gerçekleştirmek amacıyla işbu Kanun Teklifi hazırlanmıştır.

MADDE GEREKÇELERİ

Madde 1.- Yeni Türk Ceza Kanununda, 765 sayılı Türk Ceza Kanunundan farklı olarak para cezasında gün para cezası sistemi getirilmiştir. Getirilen bu yeni sistem nedeniyle diğer kanunlarda yer alan ağır para cezalarının uygulanma esasları 5252 sayılı Kanunun 5 inci maddesinde düzenlenmiş ve özel ceza kanunları ile ceza içeren kanunlarda öngörülen "ağır para" cezaları, "adlî para" cezasına dönüştürülmüştür. Ancak, bu şekilde ağır para cezasından dönüştürülen adlî para cezasının ödenmemesi durumunda yapılacak işlem hususunda tereddütler ortaya çıkmıştır. Uygulamada ortaya çıkabilecek sorunları gidermek amacıyla, maddeyle, söz konusu para cezasının ödenmemesi halinde hapis cezasına çevirmede bir gün karşılığı olarak yüzmilyon Türk Lirasının esas alınacağına ilişkin hüküm getirilmiştir.

Madde 2.- Kanun Teklifinin 1 inci maddesinin gerekçesinde de açıklandığı üzere, yeni Türk Ceza Kanununun kabul ettiği gün para cezası sistemi nedeniyle, 5252 sayılı Kanunun 7 nci maddesiyle, özel ceza kanunları ile ceza içeren kanunlardaki "hafif hapis" cezaları "hapis" cezasına, "hafif para" cezaları ise "adlî para" cezasına dönüştürülmüştür. Ancak, 5326 sayılı Kanunla kabahatler konusunda getirilen yeni sistemin, diğer kanunlardaki "hafif hapis cezası" veya "hafif para cezası" içeren hükümlere uygulanmasının daha doğru olacağı düşünülmektedir. Bu düşünceden hareketle, maddeyle, 5252 sayılı Kanunun 7 nci maddesinde değişiklik yapılmak suretiyle, söz konusu cezaların idarî para cezasına dönüştürülmesi ve bunun uygulanması hususu düzenlenmiştir.

Madde 3.- 5328 sayılı Kanunla yeni Türk Ceza Kanunu ve buna bağlı olarak bazı kanunların "1 Nisan 2005" olan yürürlük tarihi "1 Haziran 2005" şeklinde değiştirilmiş olduğundan, 5252 sayılı Kanunun 9 uncu maddesinde geçen "1 Nisan 2005" tarihinin de değiştirilmesi gerekmektedir.

Öte yandan, 5237 sayılı Türk Ceza Kanununun 66 ncı maddesinin beşinci fıkrasındaki "Aynı fiilden dolayı her ne suretle olursa olsun tekrar yargılanması gereken hükümlünün, sonradan yargılanan suça ait üçüncü fıkrada yazılı esasa göre belirlenecek zamanaşımı göz önünde bulundurulur." hükmü nedeniyle, sonradan yürürlüğe giren bir kanunla lehe hükümler getirilmiş olması durumunda da, zamanaşımı süresinin dolmuş olması halinde yargılama yapılamayacağı şeklinde farklı yorumları önlemek amacıyla da açıklayıcı hüküm getirilmesi ihtiyacı doğmuştur. Bir fiilden dolayı verilmiş olan hüküm kesinleştikten sonra yürürlüğe giren kanun hükümlerinin lehe olduğu iddiası dolayısıyla yeniden yargılama yapılması gereğinin ortaya çıkması halinde dava zaman aşımına ilişkin hükümlerin gözönünde bulundurulmaması hususuna açıklık getirilmiştir.

Yukarıda belirtilen nedenlerle, 5252 sayılı Kanunun 9 uncu maddesinde gerekli değişikliklerin yapılması için bu madde hükmü düzenlenmiştir.      

Madde 4.- 5328 sayılı Kanunla yeni Türk Ceza Kanunu ve buna bağlı olarak bazı kanunların "1 Nisan 2005" olan yürürlük tarihi "1 Haziran 2005" şeklinde değiştirilmiş olduğundan, 5252 sayılı Kanunun 10 uncu maddesinde geçen "1 Nisan 2005" tarihinin de değiştirilmesi gerektiğinden bu madde düzenlenmiştir.

Madde 5.- 765 sayılı Türk Ceza Kanununun 10 uncu maddesindeki "Bu kanundaki hükümler, hususi ceza kanunlarının buna muhalif olmayan mevaddı hakkında da tatbik olunur," hükmü, 5237 sayılı Türk Ceza Kanununda, ceza hukuku sistemini belirli bir disiplin altında toplamak amacıyla, 5 inci maddede "Bu Kanunun genel hükümleri, özel ceza kanunları ve ceza içeren kanunlardaki suçlar hakkında da uygulanır." şeklinde düzenlenmiştir.

5 inci maddesindeki hüküm karşısında, özel ceza kanunları ve ceza içeren kanunlardaki 5237 sayılı Türk Ceza Kanununun genel hükümlerine uymayan hükümlerin uygulanma kabiliyeti kalmadığından, söz konusu kanunlarda gerekli değişikliklerin yapılması gerekmektedir.

Söz konusu değişiklikler yapılıncaya kadar uygulamada herhangi bir boşluğun doğmaması bakımından 5252 sayılı Kanuna bir geçici madde eklenmesi amacıyla bu madde düzenlenmiştir.

Madde 6.- Yürürlük maddesidir.

Madde 7.- Yürütme maddesidir.


Adalet Komisyonu Raporu

  TürkiyeBüyükMilletMeclisi

              Adalet Komisyonu 9.5.2005

Esas No.: 2/442

Karar No.: 77

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Başkanlığınızca 27.4.2005 tarihinde esas komisyon olarak Komisyonumuza havale edilen "Çorum Milletvekili Muzaffer Külcü ile 3 Milletvekilinin; Türk Ceza Kanununun Yürürlük ve Uygulama Şekli Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi (2/442)" Komisyonumuzun 3.5.2005 tarihli 19 uncu birleşiminde Adalet Bakanı Sayın Cemil Çiçek ile Adalet Bakanlığı, Yargıtay Başkanlığı, Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığı ve üniversite öğretim üyelerinin katılımlarıyla incelenip görüşülmüş, geneli üzerindeki görüşmelerin tamamlanmasından sonra maddelerine geçilmesi kabul edilmiştir.

Teklifin; 1 inci maddesi, 5252 sayılı Kanunun 5 inci maddesine bir fıkra eklenmesini öngörmektedir.

Komisyonumuzca; 1 Haziran 2005 tarihinden önce işlenip kesin hükme bağlanmış veya henüz kesinleşmemiş olan suçlarla ilgili olarak yasal boşluk doğmaması ve madde hükmünün 765 sayılı Türk Ceza Kanununun kapsamındaki suçları içerebilmesi amacıyla, Kanunun 5 inci maddesinin birinci fıkrasında geçen "özel ceza kanunları ile ceza içeren" ibaresinin madde metninden çıkarılması uygun görülmüş ve 1 inci madde bu yönde değişiklik yapılarak kabul edilmiştir.

Teklifin 1 inci maddesiyle yapılan değişiklikle uyum sağlanması ve ayrıca, 5237 sayılı Türk Ceza Kanunun yürürlüğe girmesinden önce geçerli olan mevzuat itibarıyla kanunlarında aksine bir hüküm yoksa; ağır hapis cezasının alt sınırının bir yıl, üst sınırının ise yirmidört yıl olarak; hapis cezalarında alt sınırın yedi gün, üst sınırın ise beş yıl olarak dikkate alınmasını sağlamak amacıyla 5252 sayılı Kanunun 6 ncı maddesini değiştiren madde, Teklif metnine 2 nci madde olarak eklenmek suretiyle kabul edilmiştir.

Teklifin 2 nci maddesi 3 üncü madde olarak; 3 üncü maddesi 4 üncü madde olarak; 4 üncü maddesi 5 inci madde olarak aynen kabul edilmiştir.

Teklifin 5 inci maddesi, kanun tekniğine uygunluğun sağlanması açısından redaksiyon yapılmak suretiyle, 6 ncı madde olarak kabul edilmiştir.

Teklifin 6 ncı maddesi 7 nci madde olarak; 7 nci maddesi 8 inci madde olarak aynen kabul edilmiştir.

Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Başkanlığa saygı ile arz olunur.

 

Başkan

Başkanvekili

Sözcü

 

Köksal Toptan

Recep Özel

Ramazan Can

 

Zonguldak

Isparta

Kırıkkale

 

Kâtip

Üye

Üye

 

Hasan Kara

Fehmi Hüsrev Kutlu

Halil Ünlütepe

 

Kilis

Adıyaman

Afyonkarahisar

 

 

(İmzada bulunamadı)

(Toplantıya katılmadı)

 

Üye

Üye

Üye

 

Halil Özyolcu

Haluk İpek

Feridun Fikret Baloğlu

 

Ağrı

Ankara

Antalya

 

(Toplantıya katılmadı)

(Toplantıya katılmadı)

(Karşı oy yazısı ektedir)

 

Üye

Üye

Üye

 

Yüksel Çorbacıoğlu

Orhan Yıldız

Mehmet Küçükaşık

 

Artvin

Artvin

Bursa

 

(Karşı oy yazısı ektedir)

(İmzada bulunamadı)

(Toplantıya katılmadı)

 

Üye

Üye

Üye

 

Feridun Ayvazoğlu

Muzaffer Külcü

Mahmut Durdu

 

Çorum

Çorum

Gaziantep

 

(Karşı oy yazısı ektedir)

 

 

 

Üye

Üye

Üye

 

Nimet Çubukçu

Mehmet Yılmazcan

Hakkı Köylü

 

İstanbul

Kahramanmaraş

Kastamonu

 

Üye

Üye

Üye

 

Muharrem Kılıç

Orhan Eraslan

Enver Yılmaz

 

Malatya

Niğde

Ordu

 

(Karşı oy yazısı ektedir)

(Karşı oy)

 

 

Üye

Üye

Üye

 

Mehmet Nuri Saygun

Ahmet Çağlayan

Bekir Bozdağ

 

Tekirdağ

Uşak

Yozgat

 

(Toplantıya katılmadı)

(İmzada bulunamadı)

 

 

KARŞI OY

Kanun Teklifinin 2 nci maddesini oluşturan “hafif hapis ve hafif para cezalarının idarî para cezasına dönüştürülmesi” ile ilgili hüküm yerinde değildir. Yargının görevi dahilindeki cezaların idarenin tekeline verilmesi yargının alanına açık bir müdahale mahiyetindedir.

Komisyonda görüşülmek için gündeme alınan ve alt komisyona gönderilen “Adlî Sicil Kanunu” teklifinde verilen idarî para cezalarının adlî sicile bile kaydedilmeyeceği belirtilmektedir. Yürürlükteki kanunlarımızda önemli pek çok suçun karşılığı olarak hafif hapis ve hafif para cezası öngörülmüştür. Getirilen ve komisyonda kabul edilen teklifle hangi kanunlardaki suçların cezasız kaldığı da belli değildir. Bir anlamda kabul edilen teklif bir af mahiyetindedir. Suçları suç olmaktan çıkarıyoruz ve sonuçlarını da adlî sicile kaydetmiyoruz.

Teklifin 3 üncü maddesi ile dava zamanaşımına ilişkin yeni bir düzenleme yapılmaktadır. Oysa yeni TCK’nun 66 ncı maddesinde dava zamanaşımı açıkça düzenlenmiştir. Bu maddedeki düzenlemeye ihtiyaç bulunmadığı kanısındayız.

Bu düşüncelerle komisyonda kabul edilen düzenlemeye karşıyız.

 

Yüksel Çorbacıoğlu

Muharrem Kılıç

Feridun Ayvazoğlu

 

Artvin

Malatya

Çorum

 

Feridun Baloğlu

Orhan Eraslan

 

 

Antalya

Niğde

 


ÇORUM MİLLETVEKİLİ MUZAFFER KÜLCÜ

İLE 3 MİLLETVEKİLİNİN TEKLİFİ

TÜRK CEZA KANUNUNUN YÜRÜRLÜK VE UYGULAMA ŞEKLİ HAKKINDA KANUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA

DAİR KANUN TEKLİFİ

 

MADDE 1.- 4.11.2004 tarihli ve 5252 sayılı Türk Ceza Kanununun Yürürlük ve Uygulama Şekli Hakkında Kanunun 5 inci maddesine üçüncü fıkra olarak aşağıdaki hüküm eklenmiştir.

“(3) Ağır para cezasından dönüştürülen adlî para cezasının ödenmemesi halinde, 13.12.2004 tarihli ve 5275 sayılı Ceza ve Güvenlik Tedbirlerinin İnfazı Hakkında Kanunun 106 ncı maddesi hükümlerine göre hapis süresinin belirlenmesinde bir gün karşılığı olarak yüzmilyon Türk Lirası esas alınır.”

MADDE2.- Türk Ceza Kanununun Yürürlük ve Uygulama Şekli Hakkında Kanunun 7 nci maddesi başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Hafif hapis ve hafif para cezalarının idarî para cezasına dönüştürülmesi

Madde 7.- (1) Kanunlarda “hafif hapis” veya “hafif para” cezası olarak öngörülen yaptırımlar, idarî para cezasına dönüştürülmüştür. İdarî para cezasının hesaplanmasında 5237 sayılı Türk Ceza Kanununun 52 nci maddesi hükümleri uygulanır.İlgili kanunda “hafif hapis” cezasının üst sınırının belirtilmediği hallerde, idarî para cezasının hesaplanmasında esas alınacak gün sayısının üst sınırı, yediyüzotuzdur.

(2) Kanunlarda, “hafif hapis cezası” ile “hafif para cezası”nın seçimlik olarak veya birlikte öngörüldüğü hallerde, idarî para cezası yaptırımının belirlenmesinde “hafif hapis cezası” esas alınır.

(3) Kanunlarda, sadece “hafif para cezası”nın öngörüldüğü ve cezanın alt veya üst sınırının belirtilmediği hallerde, idarî para cezası, yüzyirmimilyon Türk Lirasından az, onsekizmilyar Türk Lirasından fazla olamaz.

(4) Bu madde hükmüne göre idarî para cezasına karar vermeye Cumhuriyet savcısı yetkilidir.”

MADDE3.- TürkCeza Kanununun Yürürlük ve Uygulama Şekli Hakkında Kanunun 9 uncu maddesinin birinci ve ikinci fıkralarında geçen “1 Nisan 2005” ibaresi “1 Haziran 2005” olarak değiştirilmiş ve maddeye aşağıdaki fıkra eklenmiştir.

“(4) Kesin hükümle sonuçlanmış olan davalarda, sonradan yürürlüğe giren bir kanunla ilgili olarak lehe hükmün belirlenmesi ve uygulanması amacıyla yapılan yargılama bakımından dava zamanaşımına ilişkin hükümler uygulanmaz.”

MADDE4.- Türk Ceza Kanununun Yürürlük ve Uygulama Şekli Hakkında Kanunun 10 uncu maddesinin birinci fıkrasında geçen “1 Nisan 2005” ibaresi “1 Haziran 2005” olarak değiştirilmiştir.

MADDE5.- Türk Ceza Kanununun Yürürlük ve Uygulama Şekli Hakkında Kanuna aşağıdaki madde, geçici 1 inci madde olarak eklenmiştir.

“GEÇİCİ MADDE 1.- (1) Diğer kanunların, 5237 sayılı Türk Ceza Kanununun Birinci Kitabında yer alan düzenlemelere aykırı hükümleri, ilgili kanunlarda gerekli değişiklikler yapılıncaya ve en geç 31 Aralık 2006 tarihine kadar uygulanır.”

MADDE6.- Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE7.- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

 

ADALET KOMİSYONUNUN

KABUL ETTİĞİ METİN

TÜRK CEZA KANUNUNUN YÜRÜRLÜK VE UYGULAMA ŞEKLİ HAKKINDA KANUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA

DAİR KANUN TEKLİFİ

MADDE 1.- 4.11.2004 tarihli ve 5252 sayılı Türk Ceza Kanununun Yürürlük ve Uygulama Şekli Hakkında Kanunun 5 inci maddesinin birinci fıkrasında geçen "özel ceza kanunları ve ceza içeren" ibaresi madde metninden çıkarılmış ve maddeye aşağıdaki fıkra eklenmiştir.

"(3) Ağır para cezasından dönüştürülen adlî para cezasının ödenmemesi halinde, 13.12.2004 tarihli ve 5275 sayılı Ceza ve Güvenlik Tedbirlerinin İnfazı Hakkında Kanunun 106 ncı maddesi hükümlerine göre hapis süresinin belirlenmesinde bir gün karşılığı olarak yüzmilyon Türk Lirası esas alınır."

MADDE 2.- Türk Ceza Kanununun Yürürlük ve Uygulama Şekli Hakkında Kanunun 6 ncı maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

"Madde 6.- (1) Kanunlarda öngörülen "ağır hapis" cezaları, "hapis" cezasına dönüştürülmüştür.

(2) 1 Haziran 2005 tarihinden önce işlenmiş olan suçlarla ilgili olarak 765 sayılı Türk Ceza Kanununun 13 ve 15 inci maddelerinin uygulanması zarureti bulunan hallerde;

a) Ağır hapis iken, birinci fıkra uyarınca hapse dönüştürülen cezalar, kanunlarında aksine bir hüküm yoksa alt sınır bir yıl, üst sınır yirmidört yıl olarak,

b) Hapis cezalarında kanunlarında aksine bir hüküm yoksa alt sınır yedi gün, üst sınır beş yıl olarak,

Uygulanır."

MADDE 3.- Türk Ceza Kanununun Yürürlük ve Uygulama Şekli Hakkında Kanunun 7 nci maddesi başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

"Hafif hapis ve hafif para cezalarının idari para cezasına dönüştürülmesi 

Madde 7.- (1) Kanunlarda, "hafif hapis" veya "hafif para" cezası olarak öngörülen yaptırımlar, idari para cezasına dönüştürülmüştür. İdari para cezasının hesaplanmasında 5237 sayılı Türk Ceza Kanununun 52 nci maddesi hükümleri uygulanır. İlgili kanunda "hafif hapis" cezasının üst sınırının belirtilmediği hallerde, idari para cezasının hesaplanmasında esas alınacak gün sayısının üst sınırı, yediyüzotuzdur.

(2) Kanunlarda, "hafif hapis cezası" ile "hafif para cezası"nın seçimlik olarak veya birlikte öngörüldüğü hallerde, idari para cezası yaptırımının belirlenmesinde "hafif hapis cezası" esas alınır.

(3) Kanunlarda, sadece "hafif para cezası"nın öngörüldüğü ve cezanın alt veya üst sınırının belirtilmediği hallerde, idari para cezası, yüzyirmimilyon Türk Lirasından az, onsekizmilyar Türk Lirasından fazla olamaz.

(4) Bu madde hükmüne göre idari para cezasına karar vermeye Cumhuriyet savcısı yetkilidir."

MADDE 4.- Türk Ceza Kanununun Yürürlük ve Uygulama Şekli Hakkında Kanunun 9 uncu maddesinin birinci ve ikinci fıkralarında geçen "1 Nisan 2005" ibaresi "1 Haziran 2005" olarak değiştirilmiş ve maddeye aşağıdaki fıkra eklenmiştir.

"(4) Kesin hükümle sonuçlanmış olan davalarda, sonradan yürürlüğe giren bir kanunla ilgili olarak lehe hükmün belirlenmesi ve uygulanması amacıyla yapılan yargılama bakımından dava zamanaşımına ilişkin hükümler uygulanmaz."

MADDE 5.- Türk Ceza Kanununun Yürürlük ve Uygulama Şekli Hakkında Kanunun 10 uncu maddesinin birinci fıkrasında geçen "1 Nisan 2005" ibaresi "1 Haziran 2005" olarak değiştirilmiştir.

MADDE 6.- Türk Ceza Kanununun Yürürlük ve Uygulama Şekli Hakkında Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.

"GEÇİCİ MADDE 1.- (1) Diğer kanunların, 5237 sayılı Türk Ceza Kanununun Birinci Kitabında yer alan düzenlemelere aykırı hükümleri, ilgili kanunlarda gerekli değişiklikler yapılıncaya ve en geç 31 Aralık 2006 tarihine kadar uygulanır."

MADDE 7.- Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 8.- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.