Dönem: 22 Yasama Yılı: 4
TBMM (S. Sayısı: 1038)
Kastamonu Milletvekili
Hakkı Köylü’nün; Türk Parasının Kıymetini Koruma Hakkında Kanunda Değişiklik
Yapılma-sına Dair Kanun Teklifi ve Adalet Komisyonu Raporu (2/431)
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
1567 sayılı Türk
Parasının Kıymetini Koruma Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun
Teklifim ve gerekçesi ilişikte sunulmuştur.
Gereğini saygılarımla arz
ederim.
Hakkı Köylü
Kastamonu
GENEL GEREKÇE
5237 sayılı Türk Ceza
Kanununun genel hükümleri dikkate alındığında, Türk Parasının Kıymetini Koruma
Hakkında Kanuna ve bu Kanuna istinaden çıkarılmış olan Bakanlar Kurulu
Kararlarına aykırı fiiller yaptırımsız kalacağından, söz konusu boşluğun
doldurulması amacıyla, madde hükmünün 30.3.2005 tarihli ve 5326 sayılı
Kabahatler Kanununda benimsenen yaptırım rejimine uydurulması gerekmiştir.
Teklifle söz konusu
boşluk doldurulacak ve Türk Parasının Kıymetini Koruma Kanunu, bütüncül bir
anlayışla mevzuata uyumlaştırılacaktır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1.- 26.9.2004
tarihli ve 5237 sayılı Türk Ceza Kanununun genel hükümleri karşısında, Türk
Parasının Kıymetini Koruma Hakkında Kanuna ve bu Kanuna istinaden çıkarılmış
olan Bakanlar Kurulu Kararlarına aykırı fiiller müeyyidesiz kalacağından, söz
konusu boşluğun doldurulması amacıyla, madde hükmünün 30.3.2005 tarihli ve 5326
sayılı Kabahatler Kanununda benimsenen yaptırım rejimine uydurulması
gerekmiştir.
Madde 2.- Söz konusu
maddelerde yer alan düzenlemelere 30.3.2005 tarihli ve 5326 sayılı Kabahatler
Kanununun genel hükümleri karşısında artık ihtiyaç kalmamıştır. Bu nedenle, söz
konusu madde hükümlerinin yürürlükten kaldırılması gerekmiştir.
Madde 3.- Yürürlük
maddesidir.
Madde 4.- Yürütme
maddesidir.
Adalet Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet Meclisi
Adalet
Komisyonu
Esas No.: 2/431 1.12.2005
Karar No.: 94
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Komisyonumuzun 22.4.2005 tarihli 18 inci birleşiminde görüşülen ve
geneli üzerindeki görüşmeleri tamamlanarak maddelerine geçilmesi kabul edilen,
ancak maddelerin ayrıntılı biçimde incelenerek düzenlenmesi için alt komisyona
havale edilen "Kastamonu Milletvekili Hakkı Köylü'nün; Türk Parasının
Kıymetini Koruma Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi
(2/431)" Adalet Bakanlığı, Yargıtay Başkanlığı, Hazine Müsteşarlığı ve
Gazi Üniversitesi Hukuk Fakültesi temsilcilerinin de katılımlarıyla etraflı bir
şekilde incelenip görüşülmüş ve Alt Komisyon, raporunu 16.11.2005 tarihinde
Komisyonumuza sunmuştur.
Komisyonumuzun 24.11.2005 tarihli 34 üncü birleşiminde Adalet
Bakanlığı, Yargıtay Başkanlığı ve Gazi Üniversitesi Hukuk Fakültesi temsilcilerinin
de katılımlarıyla Alt Komisyonun kabul ettiği Teklif metni üzerinden
görüşmelerine başlanması kabul edilmiş, maddeler üzerindeki kabul, ilave ve
değişiklikler sırasıyla aşağıda açıklanmıştır.
Teklifin 1 inci maddesiyle değiştirilmesi öngörülen 1567 sayılı
Kanunun 3 üncü maddesinin üçüncü fıkrasının sonuna; yurda getirilmesi gereken
para miktarının düşük olması halinde birinci fıkra hükmüne göre verilmesi
gereken asgari idarî para cezası miktarının, üçüncü fıkranın ikinci cümlesi
hükmüne göre verilmesi gereken idarî para cezası miktarından fazla olabileceği
teorik olarak mümkün görüldüğü için, verilecek olan idarî para cezası miktarına
azami bir sınır getirilmesi amacıyla
bir cümle eklenmek suretiyle kabul edilmiştir.
Teklifin 2 nci, 3 üncü ve 4 üncü maddeleri aynen kabul edilmiştir.
Teklif, kanun tekniğine uygunluğun sağlanması amacıyla redaksiyona
tâbi tutulmuştur.
Raporumuz, Genel Kurulun
onayına sunulmak üzere Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Köksal Toptan |
Recep
Özel |
Ramazan
Can |
|
|
Zonguldak |
Isparta |
Kırıkkale |
|
|
|
(Toplantıya
katılmadı) |
(Toplantıya
katılmadı) |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Hasan Kara |
Fehmi Hüsrev Kutlu |
Halil
Özyolcu |
|
|
Kilis |
Adıyaman |
Ağrı |
|
|
|
|
(Toplantıya
katılmadı) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Haluk İpek |
Feridun
Fikret Baloğlu |
Yüksel Çorbacıoğlu |
|
|
Ankara |
Antalya |
Artvin |
|
|
|
(Toplantıya
katılmadı) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Orhan Yıldız |
Mehmet Küçükaşık |
Feridun
Ayvazoğlu |
|
|
Artvin |
Bursa |
Çorum |
|
|
|
(Karşı
oy, muhalefet şerhi ektedir) |
(Toplantıya
katılmadı) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Muzaffer Külcü |
Mustafa Nuri Akbulut |
Mahmut Durdu |
|
|
Çorum |
Erzurum |
Gaziantep |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Yılmazcan |
Hakkı
Köylü |
Muharrem
Kılıç |
|
|
Kahramanmaraş |
Kastamonu |
Malatya |
|
|
|
(Toplantıya
katılmadı) |
(Toplantıya
katılmadı) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Süleyman
Sarıbaş |
Orhan Eraslan |
Enver
Yılmaz |
|
|
Malatya |
Niğde |
Ordu |
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
(Karşı
oy, muhalefet şerhi ektedir) |
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Nuri Saygun |
Ahmet Çağlayan |
Bekir
Bozdağ |
|
|
Tekirdağ |
Uşak |
Yozgat |
|
|
(Muhalefet
oyum ektedir) |
|
(Toplantıya
katılmadı) |
KARŞI OY YAZISI
Türk Parasının Kıymetini
Koruma Hakkındaki Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifine aşağıdaki
nedenlerle karşıyız.
Kabahatler Kanunuyla;
temelde yapılan ve kabahatlerin TCK'dan ayrılarak idare hukuku alanına
taşınması sonucunu doğuran hatalar zincirine yeni bir halka eklenmektedir.
Hukuk devletlerinde yargılamasız ceza verilmemesi esastır. Oysa Kabahatler
Kanununun düzenlenmesiyle, mahkemelerin iş yükü ve vb. bahanelerle idareye ceza
verme yetkisi tanınmış ve bu yetki yargı erki aleyhine, yürütme lehine giderek
gelişme temayülündedir. Bu teklifle de bu hata daha da yaygınlaştırılmaktadır.
Bu teklifle idarenin
yargılamasız ceza verme yetkisi, suçun teşebbüs aşamasında kalıp kalmadığı
hususunda dahi idareye yetki vermektedir. Yargılama süreci olmadan böyle bir
değerlendirmenin yapılabilme olanağı bulunmadığı gibi, daima suiistimal
edilebilecek bir düzenlemeye yer verilmektedir.
Bu nedenlerle kanun
teklifine karşıyız.
|
|
Orhan Eraslan |
M. Nuri Saygun |
Mehmet Küçükaşık |
|
|
Niğde |
Tekirdağ |
Bursa |
KASTAMONU MİLLETVEKİLİ
HAKKI KÖYLÜ’NÜN TEKLİFİ
TÜRK
PARASININ KlYMETİNİ KORUMA HAKKINDA
KANUNDA DEĞİŞİKLİK
YAPILMASINA DAİR KANUN TEKLİFİ
MADDE 1.- (1) 20.2.1930
tarihli ve 1567 sayılı Türk Parasının Kıymetini Koruma Hakkında Kanunun 3 üncü
maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir:
Madde 3.- (1) Bakanlar
Kurulunun bu Kanun hükümlerine göre yapmış bulunduğu genel ve düzenleyici
işlemlerdeki yükümlülüklere aykırı hareket eden kişi, üçbin Türk Lirasından
yirmibeşbin Türk Lirasına kadar idari para cezası ile cezalandırılır.
(2) Fiil 1 inci maddede
yazılı kıymetlerin izinsiz olarak yurttan çıkarılması veya yurda sokulması
mahiyetinde ise, kişi, eşya ve kıymetlerin rayiç bedeli kadar, teşebbüs halinde
bu bedelin yarısı kadar idari para cezası ile cezalandırılır.
(3) Her türlü mal,
kıymet, hizmet ve sermaye ithal ve ihraç edenler veya bu işlere aracılık
edenlerden bu işlemlerinden doğan alacaklarını 1 inci maddeye göre alınan
kararlardaki hükümlere göre ve bu kararlarda tayin edilen süreler içinde yurda
getirmeyenler, yurda getirmekle yükümlü oldukları kıymetlerin rayiç bedelinin
yüzde beşi kadar idari para cezasıyla cezalandırılırlar. İdari para cezasına
ilişkin karar kesinleşinceye kadar alacaklarını yurda getirenlere, birinci
fıkra hükmüne göre idari para cezası verilir.
(4) İthalat, ihracat ve
diğer işlerinde döviz veya Türk Parası kaçırmak kastıyla muvazaalı işlemlerde
bulunanlar, yurda getirmekle yükümlü oldukları veya kaçırdıkları kıymetlerin
rayiç bedeli kadar idari para cezasıyla cezalandırılırlar. Bu fiilin teşebbüs
aşamasında kalması halinde verilecek ceza yarı oranında indirilir.
(5) Bu kabahatlerin bir
tüzel kişinin yararına olarak işlenmesi halinde, ilgili tüzel kişiye de aynı
miktarda idari para cezası verilir.
(6) Kabahatin konusunu
yabancı para oluşturması halinde, idari para cezasının hesaplanmasında fiilin işlendiği tarih
itibarıyla Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankasının bu paraya ilişkin "döviz
satış kuru" esas alınır.
(7) Bu madde hükmüne göre
idari para cezasına karar vermeye Cumhuriyet savcısı yetkilidir.
MADDE 2.- (1) Türk
Parasının Kıymetini Koruma Hakkında Kanunun 4 ve 5 inci maddeleri yürürlükten
kaldırılmıştır.
MADDE 3.- Bu Kanun yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 4.- Bu Kanun
hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
ADALET KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
TÜRK
PARASININ KlYMETİNİ KORUMA HAKKINDA
KANUNDA DEĞİŞİKLİK
YAPILMASINA DAİR KANUN TEKLİFİ
MADDE 1.- 20.2.1930
tarihli ve 1567 sayılı Türk Parasının Kıymetini Koruma Hakkında Kanunun 3 üncü
maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Madde 3.- Bakanlar
Kurulunun bu Kanun hükümlerine göre yapmış bulunduğu genel ve düzenleyici
işlemlerdeki yükümlülüklere aykırı hareket eden kişi, üçbin Türk Lirasından
yirmibeşbin Türk Lirasına kadar idarî para cezası ile cezalandırılır.
Fiil, 1 inci maddede
yazılı kıymetlerin izinsiz olarak yurttan çıkarılması veya yurda sokulması
mahiyetinde ise, kişi, eşya ve kıymetlerin rayiç bedeli kadar, teşebbüs halinde
bu bedelin yarısı kadar idarî para cezası ile cezalandırılır.
Her türlü mal, kıymet,
hizmet ve sermaye ithal ve ihraç edenler veya bu işlere aracılık edenlerden bu
işlemlerinden doğan alacaklarını 1 inci maddeye göre alınan kararlardaki
hükümlere göre ve bu kararlarda tayin edilen süreler içinde yurda
getirmeyenler, yurda getirmekle yükümlü oldukları kıymetlerin rayiç bedelinin
yüzde beşi kadar idarî para cezasıyla cezalandırılırlar. İdarî para cezasına
ilişkin karar kesinleşinceye kadar alacaklarını yurda getirenlere, birinci
fıkra hükmüne göre idarî para cezası verilir. Ancak, verilecek idarî para
cezası yurda getirilmesi gereken paranın yüzde ikibuçuğundan fazla olamaz.
İthalat, ihracat ve diğer
işlerinde döviz veya Türk Parası kaçırmak kastıyla muvazaalı işlemlerde
bulunanlar, yurda getirmekle yükümlü oldukları veya kaçırdıkları kıymetlerin
rayiç bedeli kadar idarî para cezasıyla cezalandırılırlar. Bu fiilin teşebbüs
aşamasında kalması halinde verilecek ceza yarı oranında indirilir.
Bu kabahatlerin bir tüzel
kişinin yararına olarak işlenmesi halinde, ilgili tüzel kişiye de aynı miktarda
idarî para cezası verilir.
Kabahatin konusunu
yabancı para oluşturması halinde, idarî para cezasının hesaplanmasında fiilin
işlendiği tarih itibarıyla Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankasının bu paraya
ilişkin "döviz satış kuru" esas alınır.
Bu madde hükmüne göre
idarî para cezasına karar vermeye Cumhuriyet savcısı yetkilidir."
MADDE 2.- Türk Parasının
Kıymetini Koruma Hakkında Kanunun 4 ve 5 inci maddeleri yürürlükten
kaldırılmıştır.
MADDE 3.- Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 4.- Bu Kanun
hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.