Dönem: 22            Yasama Yılı: 4

 

TBMM  (S. Sayısı: 1038)

 

Kastamonu Milletvekili Hakkı Köylü’nün; Türk Parasının Kıymetini Koruma Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılma-sına Dair Kanun Teklifi ve Adalet Komisyonu Raporu (2/431)

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

1567 sayılı Türk Parasının Kıymetini Koruma Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifim ve gerekçesi ilişikte sunulmuştur.

Gereğini saygılarımla arz ederim.

                                    Hakkı Köylü

                                      Kastamonu

GENEL GEREKÇE

5237 sayılı Türk Ceza Kanununun genel hükümleri dikkate alındığında, Türk Parasının Kıymetini Koruma Hakkında Kanuna ve bu Kanuna istinaden çıkarılmış olan Bakanlar Kurulu Kararlarına aykırı fiiller yaptırımsız kalacağından, söz konusu boşluğun doldurulması amacıyla, madde hükmünün 30.3.2005 tarihli ve 5326 sayılı Kabahatler Kanununda benimsenen yaptırım rejimine uydurulması gerekmiştir.

Teklifle söz konusu boşluk doldurulacak ve Türk Parasının Kıymetini Koruma Kanunu, bütüncül bir anlayışla mevzuata uyumlaştırılacaktır.

MADDE GEREKÇELERİ

Madde 1.- 26.9.2004 tarihli ve 5237 sayılı Türk Ceza Kanununun genel hükümleri karşısında, Türk Parasının Kıymetini Koruma Hakkında Kanuna ve bu Kanuna istinaden çıkarılmış olan Bakanlar Kurulu Kararlarına aykırı fiiller müeyyidesiz kalacağından, söz konusu boşluğun doldurulması amacıyla, madde hükmünün 30.3.2005 tarihli ve 5326 sayılı Kabahatler Kanununda benimsenen yaptırım rejimine uydurulması gerekmiştir.

Madde 2.- Söz konusu maddelerde yer alan düzenlemelere 30.3.2005 tarihli ve 5326 sayılı Kabahatler Kanununun genel hükümleri karşısında artık ihtiyaç kalmamıştır. Bu nedenle, söz konusu madde hükümlerinin yürürlükten kaldırılması gerekmiştir.

Madde 3.- Yürürlük maddesidir.

Madde 4.- Yürütme maddesidir.

Adalet Komisyonu Raporu

Türkiye Büyük Millet Meclisi

              Adalet Komisyonu

Esas No.: 2/431       1.12.2005

Karar No.: 94

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Komisyonumuzun 22.4.2005 tarihli 18 inci birleşiminde görüşülen ve geneli üzerindeki görüşmeleri tamamlanarak maddelerine geçilmesi kabul edilen, ancak maddelerin ayrıntılı biçimde incelenerek düzenlenmesi için alt komisyona havale edilen "Kastamonu Milletvekili Hakkı Köylü'nün; Türk Parasının Kıymetini Koruma Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi (2/431)" Adalet Bakanlığı, Yargıtay Başkanlığı, Hazine Müsteşarlığı ve Gazi Üniversitesi Hukuk Fakültesi temsilcilerinin de katılımlarıyla etraflı bir şekilde incelenip görüşülmüş ve Alt Komisyon, raporunu 16.11.2005 tarihinde Komisyonumuza sunmuştur.

Komisyonumuzun 24.11.2005 tarihli 34 üncü birleşiminde Adalet Bakanlığı, Yargıtay Başkanlığı ve Gazi Üniversitesi Hukuk Fakültesi temsilcilerinin de katılımlarıyla Alt Komisyonun kabul ettiği Teklif metni üzerinden görüşmelerine başlanması kabul edilmiş, maddeler üzerindeki kabul, ilave ve değişiklikler sırasıyla aşağıda açıklanmıştır.

Teklifin 1 inci maddesiyle değiştirilmesi öngörülen 1567 sayılı Kanunun 3 üncü maddesinin üçüncü fıkrasının sonuna; yurda getirilmesi gereken para miktarının düşük olması halinde birinci fıkra hükmüne göre verilmesi gereken asgari idarî para cezası miktarının, üçüncü fıkranın ikinci cümlesi hükmüne göre verilmesi gereken idarî para cezası miktarından fazla olabileceği teorik olarak mümkün görüldüğü için, verilecek olan idarî para cezası miktarına azami bir sınır getirilmesi amacıyla  bir cümle eklenmek suretiyle kabul edilmiştir.

Teklifin 2 nci, 3 üncü ve 4 üncü maddeleri aynen kabul edilmiştir.

Teklif, kanun tekniğine uygunluğun sağlanması amacıyla redaksiyona tâbi tutulmuştur.

Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Başkanlığa saygı ile arz olunur.

 

Başkan

Başkanvekili

Sözcü

 

Köksal Toptan

Recep Özel

Ramazan Can

 

Zonguldak

Isparta

Kırıkkale

 

 

(Toplantıya katılmadı)

(Toplantıya katılmadı)

 

Kâtip

Üye

Üye

 

Hasan Kara

Fehmi Hüsrev Kutlu

Halil Özyolcu

 

Kilis

Adıyaman

Ağrı

 

 

 

(Toplantıya katılmadı)

 

Üye

Üye

Üye

 

Haluk İpek

Feridun Fikret Baloğlu

Yüksel Çorbacıoğlu

 

Ankara

Antalya

Artvin

 

 

(Toplantıya katılmadı)

 

 

Üye

Üye

Üye

 

Orhan Yıldız

Mehmet Küçükaşık

Feridun Ayvazoğlu

 

Artvin

Bursa

Çorum

 

 

(Karşı oy, muhalefet şerhi ektedir)

(Toplantıya katılmadı)

 

Üye

Üye

Üye

 

Muzaffer Külcü

Mustafa Nuri Akbulut

Mahmut Durdu

 

Çorum

Erzurum

Gaziantep

 

Üye

Üye

Üye

 

Mehmet Yılmazcan

Hakkı Köylü

Muharrem Kılıç

 

Kahramanmaraş

Kastamonu

Malatya

 

 

(Toplantıya katılmadı)

(Toplantıya katılmadı)

 

Üye

Üye

Üye

 

Süleyman Sarıbaş

Orhan Eraslan

Enver Yılmaz

 

Malatya

Niğde

Ordu

 

(İmzada bulunamadı)

(Karşı oy, muhalefet şerhi ektedir)

(İmzada bulunamadı)

 

Üye

Üye

Üye

 

Mehmet Nuri Saygun

Ahmet Çağlayan

Bekir Bozdağ

 

Tekirdağ

Uşak

Yozgat

 

(Muhalefet oyum ektedir)

 

(Toplantıya katılmadı)

 

KARŞI OY YAZISI

Türk Parasının Kıymetini Koruma Hakkındaki Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifine aşağıdaki nedenlerle karşıyız.

Kabahatler Kanunuyla; temelde yapılan ve kabahatlerin TCK'dan ayrılarak idare hukuku alanına taşınması sonucunu doğuran hatalar zincirine yeni bir halka eklenmektedir. Hukuk devletlerinde yargılamasız ceza verilmemesi esastır. Oysa Kabahatler Kanununun düzenlenmesiyle, mahkemelerin iş yükü ve vb. bahanelerle idareye ceza verme yetkisi tanınmış ve bu yetki yargı erki aleyhine, yürütme lehine giderek gelişme temayülündedir. Bu teklifle de bu hata daha da yaygınlaştırılmaktadır.

Bu teklifle idarenin yargılamasız ceza verme yetkisi, suçun teşebbüs aşamasında kalıp kalmadığı hususunda dahi idareye yetki vermektedir. Yargılama süreci olmadan böyle bir değerlendirmenin yapılabilme olanağı bulunmadığı gibi, daima suiistimal edilebilecek bir düzenlemeye yer verilmektedir.

Bu nedenlerle kanun teklifine karşıyız.

 

Orhan Eraslan

M. Nuri Saygun

Mehmet Küçükaşık

 

Niğde

Tekirdağ

Bursa

KASTAMONU MİLLETVEKİLİ HAKKI KÖYLÜ’NÜN TEKLİFİ

 

TÜRK PARASININ KlYMETİNİ KORUMA HAKKINDA  KANUNDA  DEĞİŞİKLİK

YAPILMASINA DAİR KANUN TEKLİFİ

 

MADDE 1.- (1) 20.2.1930 tarihli ve 1567 sayılı Türk Parasının Kıymetini Koruma Hakkında Kanunun 3 üncü maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir:

Madde 3.- (1) Bakanlar Kurulunun bu Kanun hükümlerine göre yapmış bulunduğu genel ve düzenleyici işlemlerdeki yükümlülüklere aykırı hareket eden kişi, üçbin Türk Lirasından yirmibeşbin Türk Lirasına kadar idari para cezası ile cezalandırılır.

(2) Fiil 1 inci maddede yazılı kıymetlerin izinsiz olarak yurttan çıkarılması veya yurda sokulması mahiyetinde ise, kişi, eşya ve kıymetlerin rayiç bedeli kadar, teşebbüs halinde bu bedelin yarısı kadar idari para cezası ile cezalandırılır.

(3) Her türlü mal, kıymet, hizmet ve sermaye ithal ve ihraç edenler veya bu işlere aracılık edenlerden bu işlemlerinden doğan alacaklarını 1 inci maddeye göre alınan kararlardaki hükümlere göre ve bu kararlarda tayin edilen süreler içinde yurda getirmeyenler, yurda getirmekle yükümlü oldukları kıymetlerin rayiç bedelinin yüzde beşi kadar idari para cezasıyla cezalandırılırlar. İdari para cezasına ilişkin karar kesinleşinceye kadar alacaklarını yurda getirenlere, birinci fıkra hükmüne göre idari para cezası verilir.

(4) İthalat, ihracat ve diğer işlerinde döviz veya Türk Parası kaçırmak kastıyla muvazaalı işlemlerde bulunanlar, yurda getirmekle yükümlü oldukları veya kaçırdıkları kıymetlerin rayiç bedeli kadar idari para cezasıyla cezalandırılırlar. Bu fiilin teşebbüs aşamasında kalması halinde verilecek ceza yarı oranında indirilir.

 

 

(5) Bu kabahatlerin bir tüzel kişinin yararına olarak işlenmesi halinde, ilgili tüzel kişiye de aynı miktarda idari para cezası verilir.

(6) Kabahatin konusunu yabancı para oluşturması halinde, idari para cezasının  hesaplanmasında fiilin işlendiği tarih itibarıyla Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankasının bu paraya ilişkin "döviz satış kuru" esas alınır.

(7) Bu madde hükmüne göre idari para cezasına karar vermeye Cumhuriyet savcısı yetkilidir.

MADDE 2.- (1) Türk Parasının Kıymetini Koruma Hakkında Kanunun 4 ve 5 inci maddeleri yürürlükten kaldırılmıştır.

MADDE 3.- Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 4.- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

ADALET KOMİSYONUNUN

KABUL ETTİĞİ METİN

 

TÜRK PARASININ KlYMETİNİ KORUMA HAKKINDA  KANUNDA  DEĞİŞİKLİK

YAPILMASINA DAİR KANUN TEKLİFİ

 

MADDE 1.- 20.2.1930 tarihli ve 1567 sayılı Türk Parasının Kıymetini Koruma Hakkında Kanunun 3 üncü maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

"Madde 3.- Bakanlar Kurulunun bu Kanun hükümlerine göre yapmış bulunduğu genel ve düzenleyici işlemlerdeki yükümlülüklere aykırı hareket eden kişi, üçbin Türk Lirasından yirmibeşbin Türk Lirasına kadar idarî para cezası ile cezalandırılır.

Fiil, 1 inci maddede yazılı kıymetlerin izinsiz olarak yurttan çıkarılması veya yurda sokulması mahiyetinde ise, kişi, eşya ve kıymetlerin rayiç bedeli kadar, teşebbüs halinde bu bedelin yarısı kadar idarî para cezası ile cezalandırılır.

Her türlü mal, kıymet, hizmet ve sermaye ithal ve ihraç edenler veya bu işlere aracılık edenlerden bu işlemlerinden doğan alacaklarını 1 inci maddeye göre alınan kararlardaki hükümlere göre ve bu kararlarda tayin edilen süreler içinde yurda getirmeyenler, yurda getirmekle yükümlü oldukları kıymetlerin rayiç bedelinin yüzde beşi kadar idarî para cezasıyla cezalandırılırlar. İdarî para cezasına ilişkin karar kesinleşinceye kadar alacaklarını yurda getirenlere, birinci fıkra hükmüne göre idarî para cezası verilir. Ancak, verilecek idarî para cezası yurda getirilmesi gereken paranın yüzde ikibuçuğundan fazla olamaz.

İthalat, ihracat ve diğer işlerinde döviz veya Türk Parası kaçırmak kastıyla muvazaalı işlemlerde bulunanlar, yurda getirmekle yükümlü oldukları veya kaçırdıkları kıymetlerin rayiç bedeli kadar idarî para cezasıyla cezalandırılırlar. Bu fiilin teşebbüs aşamasında kalması halinde verilecek ceza yarı oranında indirilir.

 

 

Bu kabahatlerin bir tüzel kişinin yararına olarak işlenmesi halinde, ilgili tüzel kişiye de aynı miktarda idarî para cezası verilir.

Kabahatin konusunu yabancı para oluşturması halinde, idarî para cezasının hesaplanmasında fiilin işlendiği tarih itibarıyla Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankasının bu paraya ilişkin "döviz satış kuru" esas alınır.

Bu madde hükmüne göre idarî para cezasına karar vermeye Cumhuriyet savcısı yetkilidir."

MADDE 2.- Türk Parasının Kıymetini Koruma Hakkında Kanunun 4 ve 5 inci maddeleri yürürlükten kaldırılmıştır.

MADDE 3.-  Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 4.- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.