Dönem: 22 Yasama Yılı: 4
TBMM (S. Sayısı: 1053)
Diyarbakır Milletvekili M. Mehdi Eker ile Niğde Milletvekili
Erdoğan Özegen’in; 969 Sayılı Tarım ve Köyişleri Bakanlığının, 867 ve 170
Sayılı Kanunlara Tabi İşletmeler Dışında Kalan Taşra Kuruluşlarına Döner
Sermaye Verilmesi Hakkında Kanunun Adı ve Bazı Maddelerinin Değiştirilmesi,
Bazı Ek Maddelerin Eklenmesi ve 29.05.1926 Tarihli ve 867 Sayılı Ziraat
Vekaletine Merbut Bazı Mektep ve Müesseselerin Sureti İdaresi Hakkında Kanunun
İptaline Dair Kanun Teklifi ile Ziraat Vekaletine Merbut Bazı Mektep ve
Müesseselerin Sureti İdaresi Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun
Tasarısı ve Tarım, Orman ve Köyişleri ile
Plan ve Bütçe Komisyonları Raporları (2/375, 1/358)
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
969 Sayılı Tarım ve
Köyişleri Bakanlığının, 867 ve 170 Sayılı Kanunlara Tabi İşletmeler Dışında
Kalan Taşra Kuruluşlarına Döner Sermaye Verilmesi Hakkında Kanunun Adı ve Bazı
Maddelerinin Değiştirilmesi, Bazı Ek Maddelerin Eklenmesi ve 29.05.1926 Tarihli
ve 867 Sayılı Ziraat Vekaletine Merbut Bazı Mektep ve Müesseselerin Sureti
İdaresi Hakkında Kanunun İptaline Dair Kanun Teklifi ilişikte sunulmuştur.
Gereğini arz ederiz. 14.12.2004
|
M. Mehdi Eker |
Erdoğan Özegen |
|
|
|
Diyarbakır |
Niğde |
GEREKÇE
Bakanlığımız bünyesinde
faaliyet gösteren 193 adet döner sermaye işletmesinin 172 adedi 969 sayılı
Kanuna, 29 adedi de 867 ve buna ek 7473 ve 170 sayılı Kanuna tabi olarak
işlemlerini yürütmektedir.
Bakanlığımız teşkilatının
yeniden yapılanması ve yürütülmekte olan malî politikalara uygunluk sağlanması
amacıyla söz konusu Kanunlara tabi döner sermaye işletmelerinin;
kapatılmasında, birleştirilmesinde veya birinden diğerine demirbaş
devredilmesinde sıkıntılar yaşandığından, faaliyetleri birbirine yakın olan
Bakanlığımız bünyesindeki döner sermaye işletmelerinin tek Kanun ve tek
yönetmelik altında toplanması halinde, kaynakların etkin ve verimli kullanılması,
faaliyetlerin en iyi şekilde yerine getirilmesi ve işlemlerin hızlandırılması
gibi faydalar sağlayacağından 867 ve buna ek 7473 ile 170 sayılı Kanunun
yürürlükten kaldırılarak, Bakanlığımız bünyesindeki döner sermaye işletmelerinin
969 sayılı Kanuna tabi tutulması amaçlanmaktadır.
|
T.C. |
|
|
|
|
Başbakanlık |
|
|
|
Kanunlar ve Kararlar |
|
|
|
Genel Müdürlüğü |
7.1.2003 |
|
|
Sayı :
B.02.0.KKG/196-279/117 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Önceki yasama döneminde hazırlanıp Başkanlığınıza sunulan ve
İçtüzüğün 77 nci maddesi uyarınca hükümsüz sayılan ilişik listede adları
belirtilen Kanun tasarılarının yenilenmesi Bakanlar Kurulunca uygun
görülmüştür.
Gereğini arz ederim.
Abdullah
Gül
Başbakan
LİSTE
Esas
No. Hükümsüz Sayılan
Kanun Tasarılarının Adı :
|
1/465 |
İskân
Kanunu Tasarısı |
|
1/479 |
190
Sayılı Genel Kadro ve Usulü Hakkında Kanun Hükmünde Kararnameye Bir Geçici
Madde Eklenmesine Dair Kanun Tasarısı |
|
1/638 |
Karayolu
Taşıma Kanunu Tasarısı |
|
1/682 |
Güneydoğu
Anadolu Projesi Bölge Kalkınma İdaresi Teşkilâtının Kuruluş ve Görevleri
Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun
Tasarısı |
|
1/747 |
At
Yarışları Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı |
|
1/770 |
Köye
Götürülen Hizmetlerden Gönüllü Katkılar Dışında Katılma Payı Alınmaması
Hakkında Kanunun Yürürlükten Kaldırılmasına Dair Kanun Tasarısı |
|
1/800 |
Ziraat Vekaletine Merbut Bazı Mektep ve
Müesseselerin Sureti İdaresi Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair
Kanun Tasarısı |
|
1/886 |
Devlet
Meteoroloji İşleri Genel Müdürlüğü Teşkilât ve Görevleri Hakkında Kanunda
Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı |
|
1/979 |
Maden
Kanunu ve Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun Tasarısı |
|
1/986 |
Türk
Patent Enstitüsü Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamede
Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı |
|
T.C. |
|
|
|
|
Başbakanlık |
|
|
|
Kanunlar ve Kararlar |
|
|
|
Genel Müdürlüğü |
18.12.2000 |
|
|
Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-198/6383 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Tarım ve Köyişleri Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza
arzı Bakanlar Kurulunca 28.11.2000 tarihinde kararlaştırılan “Ziraat Vekaletine
Merbut Bazı Mektep ve Müesseselerin Sureti İdaresi Hakkında Kanunda Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Bülent
Ecevit
Başbakan
GENEL GEREKÇE
Kanuna tabi işletmelerin
faaliyet alanları, Tarım ve Köyişleri Bakanlığının kuruluşu ve görevleri ile
ilgili mevzuatla kendisine verilen tüm görevleri kapsayacak şekilde
genişletilmiş ve bu işletmelerde çalışan personele, işletme kârından
karşılanmak üzere, üretimi teşvik primi ödenmesi sağlanarak verimliliğin
yükseltilmesi amaçlanmıştır. Bu suretle, 8.3.2000 tarihli ve 4549 sayılı
Kanunla 969 sayılı Kanuna tabi işletmelerde çalışan personele sağlanan olanak,
867 sayılı Kanun kapsamındaki personele de tanınmış ve böylece adı geçen
Bakanlık personeli arasında eşitlik sağlanmıştır.
Ayrıca, döner sermaye
işletmelerinin bütçelerini, hesaplarını, bilançolarını düzenlemek, makam
onayına sunmak ve döner sermaye ile ilgili diğer işlemlerini yapmak, İdarî ve
Malî İşler Dairesi Başkanlığına bağlı Döner Sermaye İşletmeleri Şube
Müdürlüğünün görevleri arasında sayılmıştır.
867 sayılı Kanunun, 1 ve
2 nci maddeleri ise yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1. - Madde ile, 867
sayılı Kanuna iki madde eklenmiştir.
Ek 4 üncü madde ile,
işletmelerin faaliyet gösterebileceği alanlar, Bakanlığa verilmiş tüm
görevlerle uyumlu hale getirilmiş ve bu işletmelerin gerektiğinde gerçek ve
tüzel kişilerle ticarî işbirliği yapmaları sağlanmıştır.
Diğer taraftan, 8.3.2000
tarihli ve 4549 sayılı Kanunla, 969 sayılı Kanuna tabi işletmelerde çalışan
personele sağlanan, çalışmayı ve verimliliği teşvik edici mahiyetteki teşvik
primi olanağının, 867 sayılı Kanuna bağlı olarak çalışan döner sermaye
işletmelerinde görevli personele de tanınması ve Bakanlık personeli arasındaki
farklılığın giderilmesi amaçlanmıştır.
Ek 5 inci madde ile,
merkezde Döner Sermaye İşletmeleri Şube Müdürlüğünün döner sermaye
işletmelerinin bütçelerini, hesaplarını, bilançolarını düzenlemek, incelemek,
makam onayına sunmak ve döner sermaye ile ilgili diğer işlemlerini yapmakla
görevlendirilmesi öngörülmüştür.
Madde 2. - 867 sayılı
Kanunun 1 ve 2 nci maddeleri, geçerliliklerini kaybettiklerinden dolayı
yürürlükten kaldırılmışlardır.
Madde 3. - Yürürlük
maddesidir.
Madde 4. - Yürütme
maddesidir.
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ
METİN
ZİRAAT VEKALETİNE MERBUT BAZI MEKTEP VE MÜESSESELERİN
SURETİ İDARESİ HAKKINDA KANUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1. - 29.5.1926
tarihli ve 867 sayılı Ziraat Vekaletine Merbut Bazı Mektep ve Müesseselerin
Sureti İdaresi Hakkında Kanuna aşağıdaki maddeler eklenmiştir.
“EK MADDE 4. -
İşletmeler, Tarım ve Köyişleri Bakanlığının kuruluş ve görevleriyle ilgili
mevzuatta belirtilen; bitkisel üretim, bitki sağlığı, hayvansal üretim, hayvan
sağlığı, su ürünleri, gıda, yem, kooperatifçilik ve el sanatları ile ilgili
olarak üretim, ıslah, araştırma, yetiştirme, koruma, muayene, analiz, kontrol,
deneme, öğretim, eğitim, yayım, yayın ve karantina ile ilgili döner sermaye
faaliyetlerinin yürütülmesi için gerekli olan kümes, sera, imalathane, tesis ve
bina yapılması veya yaptırılmasıyla ilgili faaliyetlerde bulunurlar.
İşletmeler, bu
faaliyetlerin ifasında, gereken hallerde, gerçek ve tüzel kişilerle işbirliği
yapar.
Elde edilen kârdan, kârın
elde edilmesinde emeği geçen personele katkıları oranında, asgari ücretin
yıllık brüt tutarının iki katını geçmemek üzere, üretimi teşvik primi ödenir.
Üretimi teşvik priminin dağıtımı, işletme bünyesi ile sınırlıdır. İşletmenin
zararı, izleyen yılların kârlarından mahsup edilir.
EK MADDE 5. - Merkezde,
döner sermaye işletmelerinin bütçelerinin, hesaplarının, bilançolarının
düzenlenmesi, makam onayına sunulması gibi döner sermaye ile ilgili işlemler
İdarî ve Malî İşler Dairesi Başkanlığına bağlı Döner Sermaye İşletmeleri Şube
Müdürlüğü tarafından yürütülür. Taşrada ise, sermaye tahsis edilen kuruluşlarda
Bakan onayı ile döner sermaye işletmeleri kurulur.”
MADDE 2. - 867 sayılı
Kanunun 1 ve 2 nci maddeleri yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE 3. - Bu Kanun
yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 4. - Bu Kanun
hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
|
Bülent Ecevit |
|
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
D. Bahçeli |
H. H. Özkan |
M. Yılmaz |
|
|
Devlet
Bakanı V. |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
Prof. Dr. N. Çağan |
Prof. Dr. T. Toskay |
M. Keçeciler |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
Prof. Dr. Ş. S. Gürel |
F. Bal |
Y. Yalova |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
M. Yılmaz |
Prof. Dr. R. Mirzaoğlu |
R. K. Yücelen |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı V. |
Devlet
Bakanı |
|
|
H. Gemici |
Prof. Dr. R. Mirzaoğlu |
E. S. Gaydalı |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Adalet Bakanı |
|
|
F. Ünlü |
Prof. Dr. A. Çay |
Prof. Dr. H. S. Türk |
|
|
Millî
Savunma Bakanı |
İçişleri
Bakanı |
Dışişleri
Bakanı |
|
|
S. Çakmakoğlu |
S. Tantan |
İ. Cem |
|
|
Maliye
Bakanı |
Millî
Eğitim Bakanı |
Bayındırlık
ve İskân Bakanı |
|
|
S. Oral |
M. Bostancıoğlu |
K. Aydın |
|
|
Sağlık
Bakanı |
Ulaştırma
Bakanı |
Tarım ve
Köyişleri Bakanı |
|
|
Doç. Dr. O. Durmuş |
Prof. Dr. E.Öksüz |
Prof. Dr. H. Y. Gökalp |
|
|
Çalışma
ve Sos. Güv. Bakanı |
Sanayi
ve Ticaret Bakanı |
En. ve
Tab. Kay. Bakanı |
|
|
Y. Okuyan |
A. K. Tanrıkulu |
M. C. Ersümer |
|
|
Kültür
Bakanı |
Turizm
Bakanı |
Orman
Bakanı |
|
|
M. İ. Talay |
E. Mumcu |
Prof. Dr. N. Çağan |
|
|
|
Çevre
Bakanı |
|
|
|
|
F. Aytekin |
|
Tarım, Orman ve Köyişleri Komisyonu Raporu
|
Türkiye Büyük Millet
Meclisi |
|
|
|
|
|
Tarım, Orman ve
Köyişleri Komisyonu |
31.1.2003 |
|
|
|
Esas No. : 1/358 |
|
|
|
|
Karar No. : 3 |
|
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Ziraat Vekaletine Merbut
Bazı Mektep ve Müesseselerin Sureti İdaresi Hakkında Kanunda Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı, Tarım ve Köyişleri ile Maliye bakanlıkları
temsilcilerinin de katıldığı 30.1.2003 tarihli Komisyonumuz toplantısında
görüşülmüştür.
867 sayılı Kanunla
kurulan döner sermaye işletmelerinin faaliyet alanlarını Tarım ve Köyişleri
Bakanlığına verilmiş tüm görevlerle uyumlu hale getiren, bu bağlamda bu
işletmelerin gerçek ve tüzel kişilerle ticarî işbirliği yapmalarını sağlayan,
ayrıca 8.3.2000 tarihli ve 4549 sayılı Kanunla 969 sayılı Kanuna tabi
işletmelerde çalışan personele (özellikle ziraat mühendisleri) sağlanan,
çalışmayı ve verimliliği teşvik edici mahiyetteki teşvik primi verilmesi
imkânının 867 sayılı Kanuna bağlı olarak çalışan döner sermaye işletmelerinde
görevli personele de (veteriner) tanınarak aynı Bakanlık personeli arasındaki
ücret adaletsizliğinin giderilmesine yönelik amaçla hazırlanan tasarının
maddelerinin müzakeresine geçilmesi oybirliği ile kabul edilmiştir.
Tasarının maddelerinin
müzakeresi sonucunda 1, 2, 3 ve 4 üncü maddeler Komisyonumuzca aynen kabul
edilmiştir.
Raporumuz, gereği
yapılmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile sunulur.
|
Başkanvekili |
Sözcü |
Kâtip |
|
|
|
Vahit Kirişci |
Erdoğan Özegen |
Ali Osman Başkurt |
|
|
Adana |
Niğde |
Malatya |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Fikret Badazlı |
Nail Kamacı |
Ahmet Ertürk |
|
|
Antalya |
Antalya |
Aydın |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Ramazan Kerim Özkan |
Mehmet Mehdi Eker |
Ali Ayağ |
|
|
Burdur |
Diyarbakır |
Edirne |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Selami Yiğit |
Yavuz Altınorak |
Özkan Öksüz |
|
|
Kars |
Kırklareli |
Konya |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Çerçi |
Ömer İnan |
Şefik Zengin |
|
|
Manisa |
Mersin |
Mersin |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Fahrettin Üstün |
Cemal Uysal |
Necati Uzdil |
|
|
Muğla |
Ordu |
Osmaniye |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Zülfikar İzol |
Ahmet Kambur |
Maliki Ejder Arvas |
|
|
Şanlıurfa |
Tekirdağ |
Van |
Tarım, Orman ve Köyişleri Komisyonu Raporu
|
Türkiye Büyük Millet
Meclisi |
|
|
|
|
|
Tarım, Orman ve
Köyişleri Komisyonu |
12.12.2005 |
|
|
|
Esas No. : 2/375 |
|
|
|
|
Karar No. : 49 |
|
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başkanlığınızca 8.2.2005
tarihinde tali komisyon olarak Komisyonumuza havale edilen "Diyarbakır
Milletvekili M. Mehdi Eker ile Niğde Milletvekili Erdoğan Özegen'in, 969 Sayılı
Tarım ve Köyişleri Bakanlığının, 867 ve 170 Sayılı Kanunlara Tabi İşletmeler Dışında Kalan Taşra
Kuruluşlarına Döner Sermaye Verilmesi
Hakkında Kanunun Adı ve Bazı Maddelerinin Değiştirilmesi, Bazı Ek
Maddelerin Eklenmesi ve 29.5.1926
Tarihli ve 867 Sayılı Ziraat Vekaletine Merbut Bazı Mektep ve Müesseselerin
Sureti İdaresi Hakkında Kanunun İptaline Dair Kanun Teklifi"
Komisyonumuzun 8.12.2005 tarihli 53 üncü toplantısında Tarım ve Köyişleri
Bakanlığı yetkililerinin de katılımlarıyla görüşülmüştür.
Teklif ile Tarım ve
Köyişleri Bakanlığında farklı kanunlara göre farklı döner sermaye uygulaması
olan işletmelerde tek tip döner sermaye uygulaması öngörülmektedir.
Teklifin tümü üzerinde
yapılan görüşmelerin ardından, teklif ve gerekçesi Komisyonumuzca uygun
bulunarak oybirliği ile maddelerine geçilmiştir.
Teklifin adının, kanun
tekniğine uygun olarak "Tarım ve Köyişleri Bakanlığının 867 ve 170 Sayılı
Kanunlara Tabi İşletmeler Dışında Kalan Taşra Kuruluşlarına Döner Sermaye
Verilmesi Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına, Ziraat Vekaletine Merbut
Bazı Mektep ve Müesseselerin Sureti İdaresi Hakkında Kanunun Yürürlükten
Kaldırılmasına Dair Kanun Teklifi" şeklinde değiştirilmesi kabul
edilmiştir.
Teklifin 2 nci maddesiyle
düzenlenen 969 sayılı Kanunun birinci maddesini değiştiren maddede geçen
"elli trilyon lira" ibaresi "yetmişbeş milyon yeni türk
lirası" olarak değiştirilmek suretiyle madde kabul edilmiştir.
Verilen bir önerge ile 3
üncü maddeden sonra gelmek üzere 4 üncü madde eklenmiş ve devamı maddeler
teselsül ettirilmiştir.
"MADDE 4. - 969
sayılı Kanunun sekizinci maddesinin birinci fıkrası olmak üzere aşağıdaki fıkra
eklenmiştir.
Mesai dışı ve hafta sonu
yapılacak olan canlı hayvan ve hayvansal ürünler ile bitki ve gıdaların
sevkleri, muayeneleri ve kontrolü karşılığı olan yasal ücret, hizmeti alan
tarafından bağlı bulunulan ilin döner sermaye hesabına yatırılır. Sermaye
hesabına yatırılan bu meblağdan ilgili teknik ve sağlık personeline,
çıkarılacak yönetmelik çerçevesinde, ödeme yapılır."
Teklifin 1, 3, 5, 6 ncı
maddeleri ile yürürlüğe ilişkin 7 ve yürütmeye ilişkin 8 inci maddeleri Komisyonumuzca
benimsenerek aynen kabul edilmiştir.
Teklifin tümü
Başkanlığımıza verilen redaksiyon yetkisi çerçevesinde, kanun yazım tekniğine
uygun olarak düzenlenmiştir.
Raporumuz, Plan ve Bütçe
Komisyonuna havale edilmek üzere saygıyla arz olunur.
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
|
|
Vahit Kirişci |
Özkan Öksüz |
Ahmet Ertürk |
|
|
|
Adana |
Konya |
Aydın |
|
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
|
Adem Tatlı |
Osman Özcan |
Mehmet Ali Suçin |
|
|
|
Giresun |
Antalya |
Batman |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Ramazan Kerim Özkan |
Ali İhsan Merdanoğlu |
İbrahim Özdoğan |
|
|
|
Burdur |
Diyarbakır |
Erzurum |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
İsmail Soylu |
Abdullah Çetinkaya |
Ali Er |
|
|
|
Hatay |
Konya |
Mersin |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Zülfikar İzol |
Abdurrahman Müfit Yetkin |
Maliki Ejder Arvas |
|
|
|
Şanlıurfa |
Şanlıurfa |
Van |
|
TARIM, ORMAN VE KÖYİŞLERİ
KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN
TARIM VE
KÖYİŞLERİ BAKANLIĞININ 867
VE 170 SAYILI KANUNLARA TABİ
İŞLETMELER DIŞINDA KALAN TAŞRA KURULUŞLARINA DÖNER SERMAYE VERİLMESİ HAKKINDA
KANUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA, ZİRAAT VEKALETİNE MERBUT BAZI MEKTEP VE MÜESSESELERİN
SURETİ İDARESİ HAKKINDA KANUNUN YÜRÜRLÜKTEN KALDIRILMASINA DAİR KANUN TEKLİFİ
MADDE 1. - 21.12.1967
tarihli ve 969 sayılı Tarım ve Köyişleri Bakanlığının 867 ve 170 Sayılı
Kanunlara Tabi İşletmeler Dışında Kalan Taşra Kuruluşlarına Döner Sermaye
Verilmesi Hakkında Kanunun adı "Tarım ve Köyişleri Bakanlığının Merkez ve
Taşra Kuruluşlarına Döner Sermaye Verilmesi Hakkında Kanun" olarak
değiştirilmiştir.
MADDE 2. - 969 Sayılı
Kanunun birinci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Madde 1. - Tarım ve
Köyişleri Bakanlığı Döner sermaye işletmelerine kendi kaynaklarından
karşılanmak üzere yetmişbeş milyon yeni Türk Lirası tahsis edilmiştir.
MADDE 3. - 969 Sayılı
Kanunun üçüncü maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Madde 3. - İşletmeler,
441 sayılı Tarım ve Köyişleri Bakanlığının Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun
Hükmünde Kararnamenin ikinci maddesinde belirtilen; bitkisel üretim, hayvansal
üretim, su ürünleri, gıda, yem, kooperatifçilik, el sanatları ve hayvan
hastalıklarıyla ilgili olarak üretim, ıslah, araştırma, yetiştirme, koruma,
muayene, analiz, kontrol, deneme, öğretim, eğitim, yayım, yayın ve karantina
ile ilgili döner sermaye faaliyetlerini yürütmek, bu faaliyetlerin yürütülmesi
için gerekli olan her türlü ahır, ağıl, kümes, sera, imalathane, depo, ambar,
hangar, işçi evi, atölye, tesis ve bina yapılması ve yaptırılması ile gerekli
hallerde taşıt edinme faaliyetlerinde bulunurlar.
İşletmeler, bu
faaliyetlerin ifasında, gereken hallerde, gerçek ve tüzel kişilerle işbirliği
yapar.
Elde edilen kârdan, kârın
elde edilmesinde emeği geçen 657 sayılı Devlet Memurları Kanununa tabi
personele katkıları oranında, asgari ücretin yıllık brüt tutarının iki katını
geçmemek üzere, üretimi teşvik primi ödenir. Üretimi teşvik primi dağıtımı
işletme bünyesi ile sınırlıdır. İşletmenin zarar etmesi durumunda bu zarar,
izleyen yıllarda üretimi teşvik
priminden mahsup edilir.
MADDE 4. - 969 sayılı
Kanunun sekizinci maddesinin birinci fıkrası olmak üzere aşağıdaki fıkra
eklenmiştir.
Mesai dışı ve hafta sonu
yapılacak olan canlı hayvan ve hayvansal ürünler ile bitki ve gıdaların
sevkleri, muayeneleri ve kontrolü karşılığı olan yasal ücret, hizmeti alan
tarafından bağlı bulunulan ilin döner sermaye hesabına yatırılır. Sermaye
hesabına yatırılan bu meblağdan ilgili teknik ve sağlık personeline,
çıkarılacak yönetmelik çerçevesinde, ödeme yapılır.
Yürürlükten Kaldırılan Hükümler
MADDE 5. - 29.5.1926
tarihli ve 867 sayılı Ziraat Vekaletine Merbut Bazı Mektep ve Müesseselerin
Sureti İdaresi Hakkında Kanun ve 969 sayılı Kanunun Geçici Birinci maddesi
yürürlükten kaldırılmıştır.
Geçici Hükümler
MADDE 6. - 969 sayılı
Kanuna aşağıdaki geçici maddeler eklenmiştir.
GEÇİCİ MADDE 3. - 867
sayılı Kanuna göre kurulan döner sermaye işletmeleri 969 sayılı Kanunda yer
alan faaliyetlerine devam eder.
GEÇİCİ MADDE 4. - 867
sayılı Kanuna göre kurulan döner sermaye işletmelerinden 969 sayılı Kanuna göre
faaliyetlerine devam edemeyecek olanlara ait her türlü menkul, gayrimenkul,
araç, gereç, malzeme, demirbaş ve taşıtlar ile burada çalışan personel başkaca
bir işleme gerek kalmaksızın 969 sayılı Kanuna göre faaliyetlerine devam eden
işletmelere devredilir.
Yürürlük
MADDE 7. - Bu Kanun
yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 8. - Bu Kanunun
hükümlerini Maliye Bakanı ile Tarım ve Köyişleri Bakanı yürütür.
Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu
|
Türkiye Büyük Millet Meclisi |
|
|
|
|
Plan ve Bütçe Komisyonu |
21.12.2005 |
|
|
Esas No. : 2/375, 1/358 |
|
|
|
Karar No. : 63 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Diyarbakır Milletvekili
Mehmet Mehdi EKER ile Niğde Milletvekili Erdoğan ÖZEGEN tarafından 4.2.2005 tarihinde Türkiye Büyük Millet
Meclisi Başkanlığına sunulan (2/375) esas numaralı "969 Sayılı Tarım ve
Köyişleri Bakanlığının, 867 ve 170 Sayılı Kanunlara Tabi İşletmeler Dışında
Kalan Taşra Kuruluşlarına Döner Sermaye Verilmesi Hakkında Kanunun Adı ve Bazı
Maddelerinin Değiştirilmesi, Bazı Ek Maddelerin Eklenmesi ve 29.05.1926 Tarihli
867 Sayılı Ziraat Vekaletine Merbut Bazı Mektep ve Müesseselerin Sureti İdaresi
Hakkında Kanunun İptaline Dair Kanun Teklifi", Başkanlıkça 8.2.2005
tarihinde tali komisyon olarak Tarım, Orman ve Köyişleri Komisyonuna, esas
komisyon olarak da Komisyonumuza havale edilmiştir. Daha sonra, (2/375) esas
numaralı Teklif, Komisyonumuzun 20.12.2005 tarihinde, Hükümeti temsilen Tarım
ve Köyişleri Bakanı Mehmet Mehdi EKER ile Tarım ve Köyişleri Bakanlığı, Maliye
Bakanlığı ve Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığı temsilcilerinin
katılımlarıyla yapılan 31 inci birleşiminde, Komisyonumuz portföyünde bulunan
1/358 esas numaralı Tasarı ile ilgili görülerek İçtüzüğün 35 inci maddesine
göre birleştirilmesine ve görüşmelere söz konusu (2/375) esas numaralı Teklif
üzerinden devam edilmesine karar verilmesi suretiyle incelenip görüşülmüştür.
Bilindiği gibi, tarım
sektörü, ekonomik ve sosyal alanda geniş bir etkiye sahip olması nedeniyle,
gelişmiş ve gelişmekte olan bir çok ülkenin ekonomik, sosyal ve siyasal
politikalarının önemli bir parçasını teşkil etmektedir. Ülkemizin ekonomik ve
sosyal gelişmesinde de tarım sektörü önemli bir konuma sahiptir. Son yıllarda,
tarım sektörünün mevcut durumunun iyileştirilmesi için yasal düzenlemeler
dahil, dünya ve özellikle aday konumunda olduğumuz Avrupa Birliği ile uyum
sağlayabilecek, tarım sektörünün yapısal sorunlarına çözüm getirebilecek etkin
alternatif politikalar ve bu politikalara destek olabilecek hukuksal altyapının
oluşturulması amacıyla çalışmalar sürdürülmektedir. Bu çerçevede, Tarım ve
Köyişleri Bakanlığının yeniden yapılandırılması ve yürütülmekte olan mali
politikalara uygunluk sağlanması amacıyla, Bakanlığın bünyesindeki döner
sermaye işletmelerinin, kamu kaynaklarını etkin ve verimli bir şekilde
kullanmasını sağlamak amacıyla yeniden yapılandırılması gereği hasıl olmuştur.
Teklif ve gerekçesi
incelendiğinde; Tarım ve Köyişleri Bakanlığının bünyesinde faaliyet göstermekle
birlikte, ayrı mevzuata tabi döner sermaye işletmelerinin aynı mevzuata tabi
kılınması amacıyla 867 sayılı Kanuna bağlı döner sermaye işletmelerinin, 969
sayılı Kanuna tabi kılınmasına, bu işletmelerin döner sermayelerinin miktarının
artırılmasına ve döner sermaye işletmelerinde çalışan personele döner sermaye
işletmelerinin kârlarından verilen teşvik priminin dağıtımında objektif
kriterlerin getirilmesine yönelik olarak, 969 sayılı Tarım ve Köyişleri
Bakanlığının 867 ve 170 Sayılı Kanunlara Tabi İşletmeler Dışında Kalan Taşra
Kuruluşlarına Döner Sermaye Verilmesi Hakkında Kanunda değişiklik yapılmasının
amaçlandığı anlaşılmaktadır.
Komisyonumuzda Teklifin
geneli üzerinde yapılan görüşmelerde;
- 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol
Kanunu ile döner sermayelerin 2007 yılı sonuna kadar tasfiye edilmesinin
öngörüldüğü, ancak 5018 sayılı Kanunda değişiklikler öngören Kanun ile döner
sermaye işletmelerinin yeniden yapılandırılarak faaliyetlerinin devam etmesine
yönelik düzenlemeler yapıldığı; bu durumun 5018 sayılı Kanunla amaçlanan tek
bir mali yapının oluşturulmasına ilişkin ilkelere aykırılık teşkil ettiği;
Teklifin bu yönde yapılan ilk düzenleme olduğu,
- Kamu personeli hakkında
öngörülen ayrı ayrı ücret düzenlemelerinin eşit işe eşit ücret ilkesine
aykırılık teşkil ettiği,
- Türk kamu yönetiminde
farklı bakanlıklar arasında olduğu kadar, aynı bakanlık personeli arasında da
ücret dengesizliğinin bulunduğu, bu tarz uygulamalar yerine bütün kamu
personelinin ücretlerinde iyileştirmeler yapacak şekilde düzenlemeler
yapılması gerektiği,
- Döner sermaye
işletmelerinde personele ücret ödenmesinin doğru bir yaklaşım olmadığı, böyle
düzenlemelerin döner sermaye işletmelerine sahip olmayan kamu kurumlarında
çalışan kamu personeli ile bu personel arasında ücret dengesizliğine yol
açabileceği,
- Döner sermaye
işletmelerinin kâr amaçlı hareket ettiği, yapılan hizmetlerin bedelinin
belirlenmesinde bu hususun göz önünde bulundurulduğu ve ücretlerin muhatabının
da çiftçiler olduğundan daha fazla ücret alma adına çiftçilerin mağdur
edileceği,
- Döner sermaye
işletmelerinde görev yapan personelin mesai saatine bağlı kalmadan çalıştığı,
bu çalışmanın karşılığı olarak herhangi bir ek ödeme almadığı, getirilen
düzenlemeyle personelin moral ve motivasyonunun artacağı, bunun memnuniyetle
karşılandığı,
- Teklif ile Tarım ve
Köyişleri Bakanlığı bünyesindeki döner sermaye işletmelerinde çalışan personel
arasında ücret adaletsizliğin giderilmesinin öngörüldüğü,
Şeklindeki görüş ve eleştirilere müteakip, Hükümet adına
yapılacak tamamlayıcı açıklamalarda;
-Tarım ve Köyişleri
Bakanlığı bünyesinde faaliyet gösteren 197 adet döner sermaye işletmesinin 178
adedi 969 sayılı Kanuna, 19 adedi ise
867 sayılı Kanuna tabi olarak faaliyetlerini yürüttüğü,
- Tarım ve Köyişleri
Bakanlığının yeniden yapılanması ve
yürütülmekte olan mali politikalara uygunluk sağlanması amacıyla söz konusu
Kanunlara tabi döner sermaye işletmelerinin kapatılmasında, birleştirilmesinde
veya birinden diğerine demirbaş devredilmesinde sıkıntılar yaşandığı; bu
kapsamda 867 sayılı Kanunun yürürlükten kaldırılarak Bakanlığımız bünyesindeki
döner sermaye işletmelerinin 969 sayılı Kanuna tabi tutulmasının öngörüldüğü,
- Faaliyetleri birbirine
yakın olan Bakanlık bünyesindeki döner sermaye işletmelerinin tek kanun ve tek
yönetmelik altında toplanmasının kaynakların etkin ve verimli kullanılması,
faaliyetlerin en iyi şekilde yerine getirilmesi ve işlemlerin hızlandırılması
gibi faydalar sağlayacağı,
- Döner sermaye
işletmelerinde elde edilen kârın personele dağıtımında emek kriterinin dikkate
alınacağı, üretimi teşvik primi dağıtımında, yönetmelik ile belirlenecek esas
ve usuller çerçevesinde, unvanlar arasında farklılıklar gözetilerek
hakkaniyetin sağlanacağı,
- Görevli personele hafta
sonu ve mesai dışında yapılan kontrol ve denetimler için herhangi bir ücret
verilmemesinin, benzer görev yapan diğer bazı kurum görevlileri ile
kıyaslandığında adil olmadığı, söz konusu işleri yapan personelin bundan
faydalanamamasının motivasyon bozukluğuna yol açtığı,
ifade edilmiştir.
Geneli üzerindeki
görüşmelerden sonra, Teklif ve gerekçesi Komisyonumuzca da benimsenerek
maddelerin görüşülmesine geçilmiştir.
Teklifin;
- Çerçeve 1 inci maddesi;
kanunların hazırlanmasında uygulanan esas ve usuller doğrultusunda, anlama
açıklık kazandırılması amacıyla
redaksiyona tabi tutulmak suretiyle,
- Çerçeve 2 nci maddesi
ile değiştirilen 969 sayılı Kanunun 1 inci maddesi; 867 sayılı Kanuna bağlı
döner sermaye işletmelerinin 969 sayılı Kanuna tabi hale getirilmesinden sonra
toplam sermayelerinin 46 milyona ulaşacağı; döner sermaye işletmelerinin
kârlarının sermayelerine eklenmesi gerektiğinden, döner sermaye işletmelerinin
faaliyetlerini daha etkin bir şekilde yürütebilmeleri amacıyla, madde metninde
yer alan "elli trilyon lira" ibaresinin, "yüz milyon yeni Türk
lirası" olarak değiştirilmesi ve madde metninin kanun tekniğine uygunluk
açısından redaksiyona tabi tutulması suretiyle,
- Çerçeve 3 üncü maddesi
ile değiştirilen 969 sayılı Kanunun 3 üncü maddesinin birinci fıkrası, kanun
tekniğine uygunluk açısından redaksiyona tabi tutulması; son fıkrası ise teşvik
priminin personele dağıtımına ilişkin usul ve esaslara açıklık getirilmesi, bu
çerçevede görev yapılan birimin iş hacmi, görev mahalli, görevin önemi ve güçlüğü,
personelin hizmet sınıfı, kadro unvanı ve çalışma süresi gibi kriterlerin de
metne eklenmesi suretiyle,
- Geçici 1 ve geçici 2
nci maddeleri, kanunların hazırlanmasında uygulanan esas ve usuller
doğrultusunda, anlama açıklık kazandırılması amacıyla redaksiyona tabi
tutularak 969 sayılı Kanunun geçici 3 üncü maddesi olarak yeniden düzenlenmesi
ve bu düzenlemenin çerçeve 4 üncü madde olarak metne eklenmesi suretiyle,
- Yürürlükten kaldırılan
mevzuatı düzenleyen hükmün, ilgili kanunların tarih, sayı ve adlarının tam
olarak yazılarak Teklifin 5 inci maddesi olarak yeniden düzenlenmesi suretiyle,
- 2005 yılına ilişkin kârlardan 2006 yılında
dağıtılacak üretimi teşvik primi ödemelerinde ortaya çıkabilecek sorunların
giderilmesi amacıyla, 867 sayılı Kanun ve 969 sayılı Kanuna tabi döner sermaye
işletmelerindeki personel hakkında, 969 sayılı Kanunun 3 üncü maddesinin son
fıkrasının, bu Teklifle değiştirilmeden önceki hükmüne istinaden çıkarılmış
olan yönetmeliğin uygulanacağını hükme bağlayan bir düzenlemenin geçici 1 inci
madde olarak metne eklenmesi suretiyle,
- Yürürlüğe ilişkin
maddesinin 6 ncı madde olarak teselsül ettirilmesi suretiyle,
- Yürütmeye ilişkin
maddesinin redaksiyona tabi tutulması ve 7 nci madde olarak teselsül
ettirilmesi suretiyle,
kabul edilmiştir.
Ayrıca; Teklifin adının,
kanunların hazırlanmasında uygulanan esas ve usuller doğrultusunda, anlama
açıklık kazandırılması amacıyla redaksiyona tabi tutulmak suretiyle yeniden
düzenlenmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun
onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
Başkan |
Başkanvekili |
Bu
Raporun Sözcüsü |
|
|
|
|
Sait Açba |
M. Altan Karapaşaoğlu |
Mustafa Elitaş |
|
|
|
Afyonkarahisar |
Bursa |
Kayseri |
|
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
|
Mehmet Sekmen |
Sabahattin Yıldız |
Halil Aydoğan |
|
|
|
İstanbul |
Muş |
Afyonkarahisar |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Mehmet Zekai Özcan |
M. Mesut
Özakcan |
A. Kemal Deveciler |
|
|
|
Ankara |
Aydın |
Balıkesir |
|
|
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Ali Osman Sali |
Ahmet İnal |
Osman Nuri Filiz |
|
|
|
Balıkesir |
Batman |
Denizli |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Muhsin Koçyiğit |
Alaattin Büyükkaya |
A. Kemal
Kumkumoğlu |
|
|
|
Diyarbakır |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
|
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Birgen Keleş |
Kemal Kılıçdaroğlu |
M. Mustafa Açıkalın |
|
|
|
İstanbul |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Bülent Baratalı |
Fazıl Karaman |
Taner Yıldız |
|
|
|
İzmir |
İzmir |
Kayseri |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Mikail Arslan |
Muzaffer Baştopçu |
Mustafa Ünaldı |
|
|
|
Kırşehir |
Kocaeli |
Konya |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Hasan Fehmi Kinay |
Mustafa
Özyürek |
Gürol
Ergin |
|
|
|
Kütahya |
Mersin |
Muğla |
|
|
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
O. Seyfi Terzibaşıoğlu |
Osman Seyfi |
Cemal Uysal |
|
|
|
Muğla |
Nevşehir |
Ordu |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Kazım Türkmen |
İmdat Sütlüoğlu |
Musa Uzunkaya |
|
|
|
Ordu |
Rize |
Samsun |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Sabahattin Cevheri |
Enis Tütüncü |
M. Ergun Dağcıoğlu |
|
|
|
Şanlıurfa |
Tekirdağ |
Tokat |
|
|
|
|
Üye |
|
|
|
|
|
M. Akif Hamzaçebi |
|
|
|
|
|
Trabzon |
|
|
DİYARBAKIR MİLLETVEKİLİ
M. MEHDİ EKER İLE NİĞDE MİLLETVEKİLİ ERDOĞAN ÖZEGEN’İN
TEKLİFİ
969 SAYILI TARIM VE KÖYİŞLERİ BAKANLIĞININ, 867 VE 170
SAYILI KANUNLARA TABİ İŞLETMELER DIŞINDA KALAN TAŞRA KURULUŞLARINA DÖNER
SERMAYE VERİLMESİ HAKKINDA KANUNUN ADI VE BAZI MADDELERİNİN DEĞİŞTİRMESİ, BAZI
EK MADDELERİN EKLENMESİ VE 29.5.1926 TARİHLİ VE 867 SAYILI ZİRAAT VEKALETİNE
MERBUT BAZI MEKTEP VE MÜESSESELERİN SURETİ İDARESİ
HAKKINDA KANUNUN İPTALİNE DAİR
KANUN TEKLİFİ
MADDE 1. - 8.3.2000
tarihli ve 4549 sayılı Kanunla değişik 969 sayılı Tarım ve Köyişleri
Bakanlığının 867 ve 170 sayılı Kanunlara Tabi İşletmeler Dışında Kalan
Kuruluşlarına Döner Sermaye Verilmesi Hakkında Kanunun adı aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Tarım ve Köyişleri
Bakanlığının Merkez ve Taşra Kuruluşlarına Döner Sermaye Verilmesi Hakkında
Kanun.”
MADDE 2. - 969 sayılı
Kanunun 1 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Madde 2. - Tarım ve
Köyişleri Bakanlığı döner sermaye işletmelerine kendi kaynaklarından
karşılanmak üzere elli trilyon lira sermaye tahsis edilmiştir.
Bu miktarı dört katına
kadar artırmaya Bakanlar Kurulu yetkilidir.”
MADDE 3. - 969 sayılı
Kanunun 3 üncü maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Madde 3. - İşletmeler
441 sayılı Tarım ve Köyişleri Bakanlığının Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun
Hükmünde Kararnamenin 2 nci maddesinde (belirtilen görevleriyle ilgili
mevzuatta) belirtilen; bitkisel üretim, hayvansal üretim, su ürünleri, gıda,
yem, kooperatifçilik, el sanatları ve hayvan hastalıklarıyla ilgili olarak
üretim, ıslah, araştırma, yetiştirme, koruma, muayene, analiz, kontrol, deneme,
öğretim, eğitim, yayım, yayın ve karantina ile ilgili döner sermaye
faaliyetlerini yürütmek, bu faaliyetlerin yürütülmesi için gerekli olan her
türlü ahır, ağıl, kümes, sera imalathane, depo, ambar, hangar, işçi evi,
atölye, tesis ve bina yapılması ve yaptırılması ile gerekli hallerde taşıt
edinme faaliyetlerinde bulunurlar.
İşletmeler, bu
faaliyetlerin ifasında, gereken hallerde, gerçek ve tüzel kişilerle işbirliği
yapar.
Elde edilen kârdan, kârın
elde edilmesinde emeği geçen her bir 657 sayılı Kanuna tabi personele katkıları
oranında asgari ücretin yıllık brüt tutarının iki katını geçmemek üzere üretimi
teşvik primi ödenir. Üretimi teşvik primi dağıtımı işletme bünyesi ile
sınırlıdır. İşletmenin zararı, izleyen yıllarda mahsup edilir.”
969 sayılı Kanuna
aşağıdaki geçici maddeler eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 1. -
29.5.1926 tarihli 867 sayılı Ziraat Vekaletine Merbut Bazı Mektep ve
Müesseselerin Sureti İdaresi Hakkında Kanun; bu Kanuna ek 7473 sayılı Kanun ve
170 sayılı Kanuna göre kurulan döner sermaye işletmeleri 8.3.2000 tarihli ve
4549 sayılı Kanunla değişik 969 sayılı Kanuna tabi faaliyetlerine devam eder.”
GEÇİCİ MADDE 2. -
29.5.1926 tarihli ve 867 sayılı Ziraat Vekaletine Merbut Bazı Mektep ve
Müesseselerin Sureti İdaresi Hakkında Kanun; bu Kanuna ek 7473 sayılı Kanun ve
170 sayılı Kanuna göre kurulan döner sermaye işletmelerine ait her türlü menkul
ve gayrimenkul, araç, gereç, malzeme, demirbaş ve taşıtlar ile burada çalışan
personel, başkaca bir işleme gerek kalmaksızın, 8.3.2000 tarihli ve 4549 sayılı
Kanunla değişik 969 sayılı Kanuna tabi faaliyetlerine devam eden işletmelere
devredilir.”
Yürürlükten kaldırılan
mevzuat
29.5.1926 tarihli ve 867
sayılı Ziraat Vekaletine Merbut Bazı Mektep ve Müesseselerin Sureti İdaresi
Hakkında Kanun, bu Kanuna ek 7473 sayılı Kanun ve 170 sayılı Kanun ile 8.3.2000
tarihli 4549 sayılı Kanunla değişik 969 sayılı Kanunun Geçici 1 inci maddesi
yürürlükten kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 4. - Bu Kanun
yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 5.- Bu Kanun
hükümlerini Maliye Bakanı ile Tarım ve Köyişleri Bakanı yürütür.
PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONUNUN
KABUL
ETTİĞİ METİN
TARIM VE KÖYİŞLERİ
BAKANLIĞININ 867 VE 170 SAYILI KANUNLARA TABİ İŞLETMELER DIŞINDA KALAN TAŞRA
KURULUŞLARINA DÖNER SERMAYE VERİLMESİ HAKKINDA KANUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA,
ZİRAAT VEKALETİNE MERBUT BAZI MEKTEP VE MÜESSESELERİN SURETİ İDARESİ HAKKINDA
KANUNUN YÜRÜRLÜKTEN KALDIRILMASINA DAİR KANUN TEKLİFİ
MADDE 1. - 21.12.1967 tarihli ve 969 sayılı Tarım ve
Köyişleri Bakanlığının "867 ve 170 Sayılı Kanunlara Tabi İşletmeler
Dışında Kalan Taşra Kuruluşlarına Döner Sermaye Verilmesi Hakkında
Kanunun" adı, "Tarım ve Köyişleri Bakanlığının Merkez ve Taşra
Kuruluşlarına Döner Sermaye Verilmesi Hakkında Kanun" şeklinde
değiştirilmiştir.
MADDE 2. - 969 sayılı Kanunun 1 inci maddesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
"Madde 1. - Tarım ve Köyişleri Bakanlığı Döner sermaye
işletmelerine kendi kaynaklarından karşılanmak üzere, yüz milyon yeni Türk
Lirası tahsis edilmiştir. Bu miktarı dört katına kadar artırmaya Bakanlar
Kurulu yetkilidir."
MADDE 3. - 969 sayılı Kanunun 3 üncü maddesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
"Madde 3. - İşletmeler, 441 sayılı Tarım ve Köyişleri
Bakanlığının Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 2 nci maddesinde
belirtilen; bitkisel üretim, hayvansal üretim, su ürünleri, gıda, yem,
kooperatifçilik, el sanatları ve hayvan hastalıklarıyla ilgili olarak üretim,
ıslah, araştırma, yetiştirme, koruma, muayene, analiz, kontrol, deneme, öğretim,
eğitim, yayım, yayın ve karantina ile ilgili döner sermaye faaliyetlerini
yürütürler. Bu faaliyetlerin yürütülmesi için gerekli olan her türlü ahır,
ağıl, kümes, sera, imalathane, depo, ambar, hangar, işçi evi, atölye, tesis ve
bina yapılması ve yaptırılması ile gerekli hallerde taşıt edinme
faaliyetlerinde bulunurlar.
İşletmeler, bu faaliyetlerin ifasında, gereken hallerde,
gerçek ve tüzel kişilerle işbirliği yapar.
Döner sermaye işletmelerinden elde edilen kârın en fazla %
80'i, kârın elde edilmesinde emeği geçen 657 sayılı Devlet Memurları Kanununa
tabi personele katkıları oranında, asgari ücretin yıllık brüt tutarının iki
katını aşmamak üzere, üretimi teşvik primi olarak ödenebilir. Üretimi teşvik
priminin miktarı ile ödenmesine ilişkin esas ve usuller; görev yapılan birimin
iş hacmi, görev mahalli, görevin önem ve güçlüğü, personelin hizmet sınıfı,
kadro unvanı ve çalışma süresi gibi kriterler dikkate alınarak, Maliye
Bakanlığının uygun görüşü üzerine, Tarım ve Köyişleri Bakanlığınca çıkarılacak
yönetmelikle belirlenir. Üretimi teşvik primi dağıtımı işletme bünyesi ile
sınırlıdır. İşletmenin zararı, izleyen yılların kârlarından mahsup
edilir."
MADDE 4. - 969 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici madde
eklenmiştir.
"GEÇİCİ MADDE 3. - 29.5.1926 tarihli ve 867 sayılı
Ziraat Vekaletine Merbut Bazı Mektep ve Müesseselerin Sureti İdaresi Hakkında
Kanuna göre kurulan döner sermaye işletmeleri, 969 sayılı Kanun hükümlerine
göre faaliyetlerine devam eder. 867 sayılı Kanuna göre kurulan döner sermaye
işletmelerinden, 969 sayılı Kanuna göre faaliyetlerine devam edemeyecek
olanlara ait her türlü taşınır ve taşınmaz, araç, gereç, malzeme, demirbaş ve
taşıtlar ile burada çalışan personel başkaca bir işleme gerek kalmaksızın 969
sayılı Kanuna göre faaliyetlerine devam eden işletmelere devredilmiş
sayılır."
MADDE 5. - 6.5.1960 tarihli ve 7473 sayılı Ziraat Vekaletine
Merbut Bazı Mektep ve Müesseselerin Sureti İdaresi Hakkındaki 867 Sayılı Kanuna
Ek Kanun, 1.2.1963 tarihli ve 170 sayılı Tarım Bakanlığına Bağlı Bazı Okul ve
Kurumların İdaresi Hakkında 29.5.1926 Tarihli ve 867 Sayılı Kanuna Ek Kanun,
29.5.1926 tarihli ve 867 sayılı Ziraat Vekaletine Merbut Bazı Mektep ve
Müesseselerin Sureti İdaresi Hakkında Kanun ile 21.12.1967 tarihli ve 969
sayılı Tarım ve Köyişleri Bakanlığının 867 ve 170 Sayılı Kanunlara Tabi
İşletmeler Dışında Kalan Taşra Kuruluşlarına Döner Sermaye Verilmesi Hakkında
Kanunun geçici 1 inci maddesi yürürlükten kaldırılmıştır.
GEÇİCİ MADDE 1.- 2005 yılına ilişkin kârlardan 2006 yılında
dağıtılacak üretimi teşvik primi ödemelerinde, 29.5.1926 tarihli ve 867 sayılı
Kanun kapsamındaki döner sermaye işletmelerindeki personel ile 21.12.1967
tarihli ve 969 sayılı Kanun kapsamındaki döner sermaye işletmelerindeki
personel hakkında, 969 sayılı Kanunun 3
üncü maddesinin son fıkrasının, bu Kanunla değiştirilmeden önceki hükmüne
istinaden çıkarılmış olan yönetmelik hükümleri uygulanır.
MADDE 6. - Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 7. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.