Dönem: 22                                         Yasama Yılı: 3

 

T.B.M.M.           (S. Sayısı: 949)

 

Denizli Milletvekili Osman Nuri Filiz ile Balıkesir  Milletvekili Ali Osman Sali’nin; Devlet Planlama Teşkilatı Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi ile Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu (2/499)

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

19.6.1994 tarihli ve 540 sayılı Devlet Planlama Teşkilatı Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifimiz ektedir.

Arz olunur.

Osman Nuri Filiz Ali Osman Sali

             Denizli                  Balıkesir

GENEL GEREKÇE

Bu Kanun teklifiyle Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığı bünyesinde kurulması amaçlanan Bilgi Toplumu Genel Müdürlüğüne ilişkin hususlar 540 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye derç edilmektedir.

Bilindiği gibi, 58. Hükümet tarafından uygulamaya konulan ve 59. Hükümet tarafından aynen benimsenen Acil Eylem Planı'nda, ülkemizin bilgi toplumuna dönüşümü amacıyla, Kamu Yönetimi Reformu başlığı altında 22 nolu eylem olarak "e-Dönüşüm Türkiye Projesi"ne yer verilmiş ve sorumlu kuruluş olarak Devlet Planlama Teşkilatı görevlendirilmiştir. Projenin koordinasyonu amacıyla da öncelikle DPT bünyesinde Bilgi Toplumu Dairesi Başkanlığı oluşturulmuştur.

Genel olarak ülkemizin bilgi toplumuna dönüşümünü hedefleyen Proje kapsamında; e-devlet, teknik altyapı, eğitim ve insan kaynakları, e-sağlık ve e-ticaret gibi, bilgi toplumuna dönüşümde ortaya çıkan temel alanlara yönelik olarak çok taraflı ve kapsamlı çalışmalar yürütülmektedir.

2003 Aralık ayında yürürlüğe konulan e-Dönüşüm Türkiye Projesi Kısa Dönem Eylem Planı ve daha sonra hazırlanan 2005 Yılı Eylem Planı ile, farklı kurumlar tarafından bilgi toplumu alanında yürütülen proje ve çalışmalar bir çatı altında toplanmış ve koordine edilmeye başlanmıştır. Bunun yanı sıra, e-Devlet Ana Kapısının kurulması, Bilgi Toplumu Stratejisinin hazırlanması, Merkezi Kamu Sertifikasyon Otoritesinin oluşturulması, kamu bilgi ve iletişim teknolojisi yatırımlarının koordine edilmesi gibi pek çok konuda da çalışmalar yürütülmüştür. Proje kapsamındaki tüm çalışmalar, 2003/48 sayılı Başbakanlık Genelgesi ile kurulan ve her ay toplanan e-Dönüşüm Türkiye İcra Kurulu'nun izleme ve yönlendirmesiyle yürütülmektedir. Başkanlığı Devlet Bakanı ve Başbakan Yardımcısı Doç. Dr. Abdüllatif Şener tarafından yürütülen İcra Kurulunun sekreterya hizmetleri DPT tarafından yerine getirilmektedir.

Ülkemizde yürütülen bu faaliyetlerin yanında, Avrupa Birliği'ne tam üyelik sürecinde bilgi toplumu alanında Komisyon tarafından yürütülen tüm program ve girişimlerin ulusal muhatabı da yine DPT'dir. AB'nin Lizbon Stratejisini hayata geçirmek üzere başlattığı e-Avrupa Girişimi kapsamında aday ülkeler için başlatılan e-Avrupa+ Girişimi ve buna ilişkin eylem planı ile bunu izleyen e-Avrupa 2005 eylem planının ve bilgi toplumunu destekleyen diğer bir program olan Kamu İdareleri Arasında Bilgi Değişimi (IDA) Programının koordinasyonu DPT tarafından yürütülmektedir. Bunların yanı sıra; OECD, Birleşmiş Milletler Dünya Bilgi Toplumu Zirvesi gibi uluslararası platformlara ilişkin çalışmalar da yine DPT koordinasyonunda sürdürülmektedir.

Yukarıda özetlenen tüm çalışmaların ve AB programlarının koordinasyonu, üst düzeyde temsil yetkisi ve sorumluluk gerektirmekte, tüm bu çalışmaların bir daire başkanlığı yapılanması altında sürdürülmesi güçlükler yaratmaktadır.

Özellikle son yıllarda bilgi toplumu, bilgi ekonomisi, e-Devlet gibi konularda ülkemizde de çok sayıda proje başlatılmıştır. Bu çalışmalar doğası gereği, kamu, özel sektör, sivil toplum kuruluşları ve üniversiteler gibi çok sayıda paydaşı ilgilendirdiğinden, yoğun bir biçimde koordinasyon gereği ortaya çıkmakta, stratejik çalışmaların yapılması gerekmektedir.

Bu nedenle, uygun yetenekte ve yeterli insan kaynağı ile teçhiz edilmiş bir yapılanmanın gerekliliğinin yanı sıra, kamu yönetimi hiyerarşisi içerisinde Daire Başkanlığı yerine daha etkin çalışmalar yürütecek ve temsil kabiliyeti yüksek bir birimin varlığına da ihtiyaç duyulmaktadır. Dünyada yaşanan köklü ekonomik ve sosyal dönüşümü ifade eden bilgi toplumu konusunda, insan kaynağının sınırlı olması ve yeterli nitelikleri haiz bir birimin olmaması durumunda arzu edilen nitelikte çalışmalar yapılamayacaktır.

 Diğer ülkelerde benzer sorumluluklar üstlenen birimlerin çok daha üst düzeyde yapılanmalara sahip olduğu, ve hatta bazı ülkelerde Bakanlık düzeyinde yapılandığı görülmektedir.

Teklif edilen değişiklik önerileriyle, DPT bünyesindeki Bilgi Toplumu Dairesi Başkanlığı'nın Bilgi Toplumu Genel Müdürlüğü'ne dönüştürülmesi, bu sayede, bu alandaki çalışmaların daha etkin ve yeterli insan kaynağı tahsis edilerek yürütülmesi amaçlanmaktadır.

Söz konusu Genel Müdürlük, ihtiyaç duyulan insan kaynağı konusunda da takviye edilecek, e-Dönüşüm Türkiye Projesi'nin daha etkin bir biçimde yürütülmesi sağlanacaktır.

MADDE GEREKÇELERİ

Madde 1.- Bu maddeyle, Devlet Planlama Teşkilatının Kuruluş ve Görevleri Hakkında 540 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 2 nci maddesiyle tadat edilen genel görev tanımına bilgi toplumuna ilişkin görev ve fonksiyonlar da dahil edilmektedir.

Madde 2.- Bu maddeyle Bilgi Toplumu Genel Müdürlüğü, Teşkilatın ana hizmet birimlerinin tadat edildiği KHK hükümlerine dahil edilirken, daha evvel ana hizmet birimleri arasında sayılan fakat görev ve fonksiyonları itibarıyla destek hizmet birimi niteliğinde olan Yönetim Bilgi Merkezi Dairesi, olması gerektiği şekilde, Teşkilatın yardımcı hizmet birimleri arasına ithal edilmektedir.

Madde 3.- Bilgi Toplumu Genel Müdürlüğünün görev alanı bu maddeyle tespit edilmektedir. Genel Müdürlüğün ana faaliyet alanı, bu konudaki dünya uygulamalarından hareketle, en geniş anlamda bilgi toplumu politika, hedef ve stratejilerinin tespiti ve söz konusu politika, hedef ve stratejiler çerçevesinde Türkiye'nin bilgi toplumuna dönüşümünü sağlamak amacıyla gerekli tüm faaliyetlerin koordinasyonu olarak hükme bağlanmaktadır. Başta Avrupa Birliği olmak üzere bilgi toplumuna ilişkin uluslararası girişim ve programların yurtiçi koordinasyonunu yürütmek ve uluslararası kuruluşlarla ortak çalışmalar yapmak görevi de Genel Müdürlüğe verilmektedir. Ayrıca bilgi toplumu konu ve alanlarında Teşkilatın yetişmiş eleman ihtiyacı dikkate alınarak Bilgi Toplumu Genel Müdürlüğünün kısa vadede ihtiyaç duyacağı nitelikli eleman ihtiyacının diğer kurum ve kuruluşlar ile özel sektörden de karşılanabilmesi amacıyla en çok 10 kişiyi DPT bünyesinde sözleşmeli olarak istihdam etme imkanı getirilmektedir.

Madde 4.- Bu maddeyle, Müsteşarlığın bilgi işlem hizmetlerini yürüten Yönetim Bilgi Merkezi Dairesi Başkanlığı yardımcı hizmetleri yürütecek birimlerin görev tanımı kapsamına dahil edilmektedir.

Madde 5.- Yeni kurulan Genel Müdürlük için ihtiyaç duyulan kadro değişiklikleri bu maddeyle yapılmaktadır. İhtiyaç duyulan kadrolar Teşkilatın mevcut kadrolarından 56 tanesi iptal edilerek aynı sayıda fakat farklı unvan veya derecede kadro ihdası suretiyle yapılmaktadır. Böylece Teşkilatın toplam kadro sayısında her hangi bir artışa meydan verilmemektedir.

Madde 6.- Yürürlük maddesidir.

Madde 7.- Yürütme maddesidir.

Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu

Türkiye Büyük Millet Meclisi         

Plan ve Bütçe Komisyonu                14.6.2005

Esas No.: 2/499                      

Karar No.: 39

 

TÜRKİYE  BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına 2.6.2005 tarihinde arz edilen ve Başkanlıkça 6.6.2005 tarihinde Komisyonumuza havale edilen, Denizli Milletvekili Osman Nuri Filiz ile Balıkesir Milletvekili Ali Osman Sali'nin, "Devlet Planlama Teşkilatı Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılması Hakkında  Kanun Teklifi", Komisyonumuzun 9.6.2005 tarihinde yapmış olduğu 59 uncu birleşimde, Hükümeti temsilen Devlet Bakanı Abdüllatif Şener ile Maliye Bakanlığı ve Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığı  temsilcilerinin de katılımıyla incelenip görüşülmüştür.

Bilindiği gibi, dünya ekonomisindeki küreselleşme ile bilgi ve iletişim teknolojilerindeki gelişmelerle birlikte, dünyada bilgi toplumu olarak adlandırılan yeni bir dönüşüm süreci başlamıştır. Bilgi ve iletişim teknolojileri, ekonomik ve sosyal yaşamın her alanına etkin bir şekilde nüfuz etmektedir. Bu gelişme, mal ve hizmet üretimi, dolayısıyla dünya ticaretini de büyük ölçüde etkileyerek uluslararası  rekabetin itici gücü haline gelmiştir. Bilgi toplumuna dönüşüm, ülkelere ekonomik gelişme ve uluslararası rekabet yarışında büyük fırsatlar sunmaktadır. Bilgi ve teknolojik gelişmelerin sunduğu bu fırsatlardan yararlanmak isteyen ülkeler; bilgi ve teknolojiyi etkin bir şekilde kullanacak bir toplumsal dönüşümü gerçekleştirmek için yoğun bir çaba içine girmişlerdir. Özellikle son yıllarda, tüm dünyada bilgi toplumuna dönüşüm çabalarının giderek yoğunlaştığı gözlemlenmektedir. Bu dönüşüm sürecinin dışında kalınmaması için Ülkemizde de önemli çalışmalar başlatılmıştır.

Dünyadaki gelişmeler çerçevesinde; Ülkemizde son yıllarda bilgi toplumuna dönüşüm alanında başlatılan faaliyetler çerçevesinde; bilgi toplumunun önemli bir bileşeni olan e-devlet alanında çok sayıda proje başlatılmış olup, bu projelere önemli kaynaklar ayrılmaktadır.Tüm vatandaşların nüfus kayıtlarının merkezi bir ortamda tutulmasını sağlayan MERNİS ve bu kayıtların ilgili kamu kurumlarıyla paylaşılmasını sağlayan Kimlik Paylaşım Sistemi, Ulusal Yargı Ağı Projesi, vergilerin elektronik ortamda beyan ve ödenmesine imkan veren VEDOP, gümrük işlemlerinin elektronik ortamda yürütülmesini sağlayan GİMOP, SSK primleri için e-Bildirge,  Temel Eğitim Projesi kapsamında okullara bilgi teknolojileri sınıflarının kurulması bu alanda yürütülen önemli projelerdir.

Ancak, farklı kurumlar tarafından birbirinden kopuk olarak yürütülen e-Devlet projelerinin kaynak israfına yol açmaması için Acil Eylem Planında da belirtilen ve "e-Dönüşüm Türkiye Projesi" başlatılmıştır. Türkiyedeki bilgi toplumuna dönüşüm faaliyetlerini tek bir çatı altında yönlendirilip planlanması amacıyla oluşturulan e-Dönüşüm Türkiye Projesinin  sorumluluğu Devlet Planlama Teşkilatı müsteşarlığına verilmiştir. Bu Projenin koordinasyonu amacıyla da öncelikle DPT bünyesinde Bilgi Toplumu Dairesi Başkanlığı oluşturulmuştur.

  2003 Aralık ayında yürürlüğe konulan e-Dönüşüm Türkiye Projesi Kısa Dönem Eylem Planı ve daha sonra hazırlanan 2005 Yılı Eylem Planı ile, farklı kurumlar tarafından bilgi toplumu alanında yürütülen proje ve çalışmalar bir çatı altında toplanmış ve koordine edilmeye başlanmıştır. Bunun yanı sıra, e-Devlet Ana Kapısının kurulması, Bilgi Toplumu Stratejisinin hazırlanması, Merkezi Kamu Sertifikasyon Otoritesinin oluşturulması, kamu bilgi ve iletişim teknolojisi yatırımlarının koordine edilmesi gibi pek çok konuda da çalışmalar yürütülmektedir.

Bu Proje kapsamındaki tüm çalışmaların koordinasyonu DPT tarafından yerine getirilmektedir. Ayrıca,  Ülkemizde yürütülen bu faaliyetlerin yanında, Avrupa Birliği'ne tam üyelik sürecinde bilgi toplumu alanında Komisyon tarafından yürütülen tüm program ve girişimlerin ulusal muhatabı da yine DPT'dir. DPT bünyesinde yürütülen bu koordinasyon faaliyetleri   üst düzeyde temsil yetkisi ve sorumluluk gerektirmekte  ve  tüm bu çalışmaların bir daire başkanlığı yapılanması altında sürdürülmesi  sorunlara yol açmaktadır. Bu nedenle nitelikli insan kaynağı ile teçhiz edilmiş bir yapılanmanın gerekliliğinin yanı sıra, DPT Müsteşarlığı bünyesinde kamu yönetimi hiyerarşisi içerisinde Daire Başkanlığı yerine daha etkin çalışmalar yürütecek ve temsil kabiliyeti yüksek bir birimin varlığına da ihtiyaç duyulmaktadır.

Teklif ve gerekçesi incelendiğinde; Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığı bünyesindeki Bilgi Toplumu Dairesi Başkanlığı'nın, Genel Müdürlük olarak teşkilatlandırılmasına yönelik olarak 540 sayılı Devlet Planlama Teşkilatının Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamede değişiklik yapılmasının amaçlandığı anlaşılmaktadır.

Geneli üzerinde yapılan müzakerelerde:

- Bilgi toplumunun, 21. yüzyılın bir gereği olduğu, Toplumun bilgi toplumu olma yolunda bir kararlılık sergilediği,

- Devlet Planlama Teşkilatının bir uzmanlık kuruluşu olduğu, dolayısıyla Devlet Planlama Teşkilatında uzmanlık gerektiren işlerin uzmanlar tarafından yürütülmesinin daha uygun olacağı, DPT bünyesinde böyle bir hiyerarşik yapılanmaya ihtiyaç bulunmadığı,

- Konunun sadece e-devlet çerçevesinde ele alınmaması gerektiği, bilgi toplumu stratejisinin bundan daha geniş bir içeriğe sahip olduğu,

- Bilgi toplumuna dönüşüm sürecinde ulusal teknolojinin geliştirilmesine yönelik olarak AR-GE çalışmalarına öncelik verilmesinin daha yararlı olacağı,

- Bilgi teknolojileri alt yapısının kurulması faaliyetlerinin ulusal teknolojinin geliştirilmesine imkan sağlayacak şekilde  planlanmasının daha yararlı olacağı,

- Bilgi toplumuna ulaşmak sadece bilgiye ulaşmak, bilgiyi elde etmek olarak değerlendirilmemesi gerektiği, bu bilginin üretim ve istihdamın artırılmasında kullanılmasına yönelik bir stratejinin benimsenmesinin bir zorunluluk olduğu,

Şeklindeki görüş ve değerlendirmeleri müteakip hükümet adına yapılan tamamlayıcı açıklamalarda ise;

- Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığı'nın; Türkiye'nin planlı kalkınma sürecinde önemli roller üstlendiği, bu süreçte elde ettiği birikim ile  DPT'nin bilgi toplumu hedeflerine ulaşmasında stratejik bir anlayış doğrultusunda önemli  bir rol üstleneceği,

- Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığı bünyesindeki uzman ağırlıklı yapılanma  modelinin halen geçerli olduğu, kurulacak Genel Müdürlüğün faaliyetlerinin uzmanlar eliyle yürütüleceği,

-  2000 yılında Türkiye Bilimsel ve Teknik  Araştırma Kurumu ( TÜBİTAK) tarafından hazırlanan bir bilgi teknolojileri stratejisi planının olduğu,  ancak, bu planın özellikle Avrupa Birliğindeki gelişmeleri ve değişim ihtiyaçlarını karşılayamaması  nedeniyle 2005 yılında yeni bir teknoloji alt yapıları stratejisi hazırlık çalışmalarına başlandığı,

- Kurulacak Genel Müdürlüğün başta Avrupa Birliği olmak üzere bilgi toplumuna ilişkin uluslararası girişim ve programların yurtiçi koordinasyonunun, uluslararası kuruluşlarla ortak çalışmaların ve 2003 yılında başlatılan e-Dönüşüm Türkiye Projesinin yürütülmesiyle görevli olacağı, 

- e-Dönüşüm Türkiye Projesinin, toplumsal bir dönüşümü ifade eden bilgi  toplumuna dönüşüm gibi ekonomik ve sosyal yaşamın her alanını, toplumun her kesimini ilgilendiren çok geniş bir yelpazede işleri bir araya toplayan bir çerçevede oluşturduğu,

- e-Dönüşüm Türkiye Projesi kapsamında, e-devlet, teknik altyapı, eğitim ve insan kaynakları,  e-sağlık gibi bilgi toplumuna dönüşümde ortaya çıkan temel alanlara yönelik çeşitli çalışmalar yürütüldüğü,

- Oldukça kapsamlı bir içeriğe sahip bilgi toplumuna dönüşümün stratejik planı olan                   e-Dönüşüm Türkiye Projesinin, DPT bünyesindeki Bilgi Toplumu Dairesince yürütülmesinin mümkün olmaması nedeniyle bu faaliyetlerin  daha üst düzeyde temsil kabiliyetine sahip, uzmanlaşmış kadroların istihdam edildiği bir genel müdürlük tarafından yürütülmesinin gerekli olduğu,

ifade edilmiştir.

Geneli üzerindeki müzakereleri müteakip  Teklif ve gerekçesi Komisyonumuzca da benimsenerek maddeler üzerindeki görüşmelere geçilmiştir.

Teklifin:

- Çerçeve 1 inci maddesi ile 504 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 2 nci maddesine eklenmesi öngörülen (m) bendinin, (l) bendi olarak redaksiyona tabi tutulması suretiyle,

- Çerçeve 2 nci maddesi; madde çerçevesinin redaksiyona tabi tutulması suretiyle,

- Çerçeve 3 üncü maddesi ile 540 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin değiştirilen 17 inci maddesinin  ikinci fıkrasının, (3) numaralı bendinde geçen "dil bilgisi yeterliğini buna denkliği Müsteşarlıkça kabul edilen", ibaresinin uygulamada tereddütlere yol açılmaması ve mevzuata uygunluk açısından "dil bilgi seviyesi buna denk  kabul edilen" şeklinde  ve (4) numaralı bendinin  redaksiyona tabi tutulması suretiyle,

- Çerçeve 4 üncü maddesinin madde çerçevesinin redaksiyona tabi tutulması suretiyle,

- Hazine ve Dış Ticaret Müsteşarlıklarının kuruluş ve görevlerini düzenleyen 4059 sayılı Kanunun ek 1 inci maddesi çerçevesinde Başbakanlığa bağlı Hazine ve Dış Ticaret Müsteşarlıklarında 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu hükümleri çerçevesinde çalışan personele, Maliye Bakanlığındaki emsali personele 213 sayılı Vergi Usul Kanununun ek 13 üncü maddesine göre yapılan ek ödeme tutarında ödeme yapılması imkanının sağlandığı, ancak bu ek ödemeden  Başbakanlığa bağlı ve benzer fonksiyonlar ifa eden Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığında aynı statüdeki personel yararlandırılamadığı, aynı statüde istihdam edilen personel  arasındaki ücret farklılıklarının giderilmesi amacıyla DPT'de 657 sayılı Kanun hükümlerine tabi olup sözleşmesiz olarak istihdam olunan personele Hazine ve Dış Ticaret Müsteşarlıklarında çalışan emsali personele ödenen miktarda ek ödeme yapılmasına yönelik bir düzenlemenin 540  sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 31 inci maddesine son fıkra olarak eklenmesiyle ilgili çerçeve maddenin 5 inci madde olarak metne eklenmesi ve müteakip madde numaralarının teselsül ettirilmesi suretiyle,

- Müsteşarlık ana hizmet birimlerinde, en az dört yıllık yükseköğrenim kurumlarından mezun olduktan sonra ana hizmet birimlerinin planlama uzmanlığı gerektiren işlerinde çalışan sözleşmeli personel,  planlama uzmanları ile aynı niteliğe sahip olmalarına ve aynı işi yapmalarına rağmen emeklilik yönünden aynı imkanlara sahip olamamaları ve  emekliliklerinde hak kaybına uğramaları dikkate alınarak DPT Müsteşarlığının ana hizmet birimlerinde en az 15 yıl süreyle planlama uzmanlığı gerektiren işlerde çalışanların, emeklilik yönünden uzmanların tabi oldukları sisteme göre emekli olmalarına imkan veren  bir düzenlemenin, 540  sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye geçici 7 nci  madde olarak  eklenmesiyle ilgili çerçeve maddenin 6 ncı madde olarak metne eklenmesi ve müteakip madde numaralarının teselsül ettirilmesi suretiyle,

- 5 inci maddesi; anlama açıklık kazandırılması amacıyla redaksiyona tabi tutulması ve madde numarasının 7 olarak değiştirilmesi suretiyle,

-  Yürürlük ve yürütmeye ilişkin 6 ncı ve 7 nci maddeleri ise 8 ve 9 uncu maddeler olarak aynen,

kabul edilmiştir.

Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.

 

 

Başkan

Başkanvekili

Sözcü

 

Sait Açba

M. Altan Karapaşaoğlu

Sabahattin Yıldız

 

Afyonkarahisar

Bursa

Muş

 

Üye

Üye

Üye

 

Halil Aydoğan

Mehmet Zekai Özcan

A. Kemal Deveciler

 

Afyonkarahisar

Ankara

Balıkesir

 

Üye

Üye

Üye

 

Ali Osman Sali

Osman Nuri Filiz

Alaattin Büyükkaya

 

Balıkesir

Denizli

İstanbul

 

Üye

Üye

Üye

 

A. Kemal Kumkumoğlu

Kemal Kılıçdaroğlu

M. Mustafa Açıkalın

 

İstanbul

İstanbul

İstanbul

 

Üye

Üye

Üye

 

Bülent Baratalı

Fazıl Karaman

Y. Selahattin Beyribey

 

İzmir

İzmir

Kars

 

Üye

Üye

Üye

 

Mustafa Elitaş

Taner Yıldız

Mikail Arslan

 

Kayseri

Kayseri

Kırşehir

 

Üye

Üye

Üye

 

Muzaffer Baştopçu

Hasan Fehmi Kinay

Muharrem Doğan

 

Kocaeli

Kütahya

Mardin

 

Üye

Üye

Üye

 

Mustafa Özyürek

Gürol Ergin

O. Seyfi Terzibaşoğlu

 

Mersin

Muğla

Muğla

 

(İmzada bulunamadı)

 

 

 

Üye

Üye

Üye

 

Osman Seyfi

Cemal Uysal

Kazım Türkmen

 

Nevşehir

Ordu

Ordu

 

 

 

(İmzada bulunamadı)

 

Üye

Üye

Üye

 

İmdat Sütlüoğlu

Musa Uzunkaya

Sabahattin Cevheri

 

Rize

Samsun

Şanlıurfa

 

Üye

Üye

Üye

 

M. Ergun Dağcıoğlu

Enis Tütüncü

M. Akif  Hamzaçebi

 

Tokat

Tekirdağ

Trabzon

                 

 

 

 

DENİZLİ MİLLETVEKİLİ OSMAN NURİ FİLİZ  İLE BALIKESİR MİLLETVEKİLİ

ALİ OSMAN SALİ’NİN TEKLİFİ

 

DEVLET PLANLAMA TEŞKİLATI  KURULUŞ VE GÖREVLERİ HAKKINDA KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMEDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA KANUN TEKLİFİ

 

MADDE 1.- 19.6.1994 tarihli ve 540 sayılı Devlet Planlama Teşkilatı Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 2 nci maddesine aşağıdaki bent eklenmiştir.

“m) Bilgi toplumuna ilişkin politika, hedef ve stratejileri hazırlamak ve Hükümete teklif etmek, bu alanda kamu kurumları, sivil toplum kuruluşları ve özel sektör arasındaki koordinasyonu sağlamak ve uygulamayı etkin bir biçimde yönlendirmek.”

MADDE 2.- 540 sayılı Devlet Planlama Teşkilatı Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde  Kararnamenin 9 uncu maddesinin (h) bendinde ve bu Kanun Hükmünde Kararnameye ekli (1) sayılı cetvelin ana hizmet birimleri bölümünde yer alan “Yönetim Bilgi Merkezi Dairesi Başkanlığı” ibaresi “Bilgi Toplumu Genel Müdürlüğü” olarak değiştirilmiş ve aynı cetvelin yardımcı birimler bölümüne “Yayın ve Temsil Dairesi Başkanlığı” ibaresinden sonra gelmek üzere “Yönetim Bilgi Merkezi Dairesi Başkanlığı” ibaresi eklenmiştir.

MADDE 3.- 540 sayılı Devlet Planlama Teşkilatı Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 17 nci maddesi başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Bilgi Toplumu Genel Müdürlüğü

Madde 17.- Bilgi Toplumu Genel Müdürlüğü; bilgi toplumu stratejisi, hedef ve politikalarının belirlenmesi amacıyla çalışma ve araştırmalar yapmak veya yaptırmak, bilgi toplumunun gerektirdiği idarî, teknik, hukukî ve sosyal altyapının oluşturulması ve geliştirilmesi konularında çalışmalar yapmak veya yaptırmak, kamu, özel sektör ve sivil toplum kuruluşları arasında gerekli koordinasyonu sağlamak, kamuda etkinlik, şeffaflık ve katılımcılığın artırılması amacıyla kamu hizmetlerinin elektronik sunumuna ilişkin proje geliştirmek, yatırım ve uygulamaları etkin bir biçimde yürütmek veya yürütülmesini sağlamak, koordine etmek ve yönlendirmek, Hükümetin uygulamaya koyacağı bilgi ve iletişim teknolojileri politikalarının belirlenmesine katkıda bulunmak, bilgi ve iletişim teknolojileri kullanımının yaygınlaştırılması, sayısal içeriğin geliştirilmesi, bilgi güvenliğinin sağlanması ve güvenli bir iletişim altyapısının oluşturulması konularında çalışmalar yapmak ve yapılan çalışmaları koordine etmek, görev alanına giren konularda araştırma ve inceleme yapmak veya yaptırmak, bu konularda toplumun tüm kesimlerinin bilgilendirilmesi ve bilinçlendirilmesine yönelik faaliyetlerde bulunmak, Avrupa Birliğinin bilgi toplumuna ilişkin girişim ve programlarının yurtiçi koordinasyonunu yürütmek ve uluslararası kuruluşlarla temas ve müzakerelere iştirak etmekle görevlidir.

Bilgi Toplumu Genel Müdürlüğünde kadro karşılık gösterilmeksizin en çok 10 kişi sözleşmeli olarak istihdam edilebilir. Bu şekilde istihdam edilecek personelde;

1) Asgari dört yıllık yüksek öğrenim kurumlarından veya bunlara denkliği kabul edilen yurt dışındaki yüksek öğrenim kurumlarından mezun olmak,

2) Bilgi toplumuna ilişkin alanlarda veya kendi ihtisas alanında yeterli bilgi birikimi ve uzmanlığı haiz olarak asgari beş yıl süreyle kamu ya da özel sektörde çalışmış bulunmak,

3) Kamu Personeli Yabancı Dil Seviye Tespit Sınavında İngilizce veya Fransızca dillerinde asgari (B) düzeyinde puan almış olmak veya yabancı dil bilgisi yeterliğini buna denkliği Müsteşarlıkça kabul edilen başka bir sınav sonuç belgesiyle tevsik etmek,

4) Yaş ve sınav şartı hariç olmak üzere 657 sayılı Kanun hükümlerine göre devlet memurları için aranan genel nitelikleri taşımak,

şartları aranır.

Bu madde kapsamında çalıştırılacak personelin seçiminde ve görevlendirilmesinde sözleşmeli personelin seçilmesine dair Müsteşarlık yönetmeliğindeki usul ve esaslar, bunların ücret ve benzeri her türlü mali ve sosyal haklarıyla çalışma şartları konusunda da Müsteşarlıkta sözleşmeli personel istihdamına ilişkin Bakanlar Kurulu Kararı hükümleri uygulanır. Bu personel Bilgi Toplumu Genel Müdürlüğü dışındaki Teşkilat birimlerinde çalıştırılamaz.”

MADDE 4.- 540 sayılı Devlet Planlama Teşkilatı Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 22 nci maddesinin birinci fıkrasından sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkra eklenmiştir.

“Müsteşarlığın bilgisayar sistemlerinin kurulması, geliştirilmesi ve kullanılması için gerekli tedbirlerin alınması, bilgi işlem ve iletişim hizmetlerinin etkin olarak yürütülmesi, elektronik devlet uygulamalarının Müsteşarlık bünyesinde geliştirmesi, muhafazasında yarar görülen bilgi ve belgelerin elektronik ortamlara aktarılması ve arşivlenmesi gibi destek hizmetleri Yönetim Bilgi Merkezi Dairesi Başkanlığınca yerine getirilir.”

MADDE 5.- Ekli (1) sayılı listedeki kadrolar  iptal edilmiş ve bunların yerine ekli (2) sayılı listedeki kadrolar ihdas edilerek 190 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye ekli (I) sayılı cetvelin Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığı bölümüne ilave edilmiştir.

MADDE 6.- Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 7.- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

 

 

 

 

PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN

 

DEVLET PLANLAMA TEŞKİLATI  KURULUŞ VE GÖREVLERİ HAKKINDA KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMEDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA KANUN TEKLİFİ

 

MADDE 1.- 19.6.1994 tarihli ve 540 sayılı Devlet Planlama Teşkilatı Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 2 nci maddesine aşağıdaki bent eklenmiştir.

"l) Bilgi toplumuna ilişkin politika, hedef ve stratejileri hazırlamak ve Hükümete teklif etmek, bu alanda kamu kurumları, sivil toplum kuruluşları ve özel sektör arasındaki koordinasyonu sağlamak ve uygulamayı etkin bir biçimde yönlendirmek." 

MADDE 2.- Devlet Planlama Teşkilatı Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 9 uncu maddesinin (h) bendinde ve bu Kanun Hükmünde Kararnameye ekli (1) sayılı cetvelin ana hizmet birimleri bölümünde yer alan "Yönetim Bilgi Merkezi Dairesi Başkanlığı" ibaresi "Bilgi Toplumu Genel Müdürlüğü" olarak değiştirilmiş ve aynı cetvelin yardımcı birimler bölümüne "Yayın ve Temsil Dairesi Başkanlığı" ibaresinden sonra gelmek üzere "Yönetim Bilgi Merkezi Dairesi Başkanlığı" ibaresi eklenmiştir.

MADDE 3.- Devlet Planlama Teşkilatı Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 17 nci maddesi başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

"Bilgi Toplumu Genel Müdürlüğü

Madde 17.- Bilgi Toplumu Genel Müdürlüğü; bilgi toplumu stratejisi, hedef ve politikalarının belirlenmesi amacıyla çalışma ve araştırmalar yapmak veya yaptırmak, bilgi toplumunun gerektirdiği idarî, teknik, hukukî ve sosyal altyapının oluşturulması ve geliştirilmesi konularında çalışmalar yapmak veya yaptırmak, kamu, özel sektör ve sivil toplum kuruluşları arasında gerekli koordinasyonu sağlamak, kamuda etkinlik, şeffaflık ve katılımcılığın  artırılması amacıyla kamu hizmetlerinin elektronik sunumuna ilişkin proje geliştirmek, yatırım ve uygulamaları etkin bir biçimde yürütmek veya yürütülmesini sağlamak, koordine etmek ve yönlendirmek, Hükümetin uygulamaya koyacağı bilgi ve iletişim teknolojileri politikalarının belirlenmesine katkıda bulunmak, bilgi ve iletişim teknolojileri kullanımının yaygınlaştırılması, sayısal içeriğin geliştirilmesi, bilgi güvenliğinin sağlanması ve güvenli bir iletişim altyapısının oluşturulması konularında çalışmalar yapmak ve yapılan çalışmaları koordine etmek, görev alanına giren konularda araştırma ve inceleme yapmak veya yaptırmak, bu konularda toplumun tüm kesimlerinin bilgilendirilmesi ve bilinçlendirilmesine yönelik faaliyetlerde bulunmak, Avrupa Birliğinin bilgi toplumuna ilişkin girişim ve programlarının yurtiçi koordinasyonunu yürütmek ve uluslararası kuruluşlarla temas ve müzakerelere iştirak etmekle görevlidir.

Bilgi Toplumu Genel Müdürlüğünde kadro karşılık gösterilmeksizin en çok 10 kişi sözleşmeli olarak istihdam edilebilir. Bu şekilde istihdam edilecek personelde;

1) Asgari dört yıllık yüksek öğrenim kurumlarından veya bunlara denkliği kabul edilen yurt dışındaki yüksek öğrenim kurumlarından mezun olmak,

2) Bilgi toplumuna ilişkin alanlarda veya kendi ihtisas alanında yeterli bilgi birikimi ve uzmanlığı haiz olarak asgari beş yıl süreyle kamu ya da özel sektörde çalışmış bulunmak,

3) Kamu Personeli Yabancı Dil Seviye Tespit Sınavında İngilizce veya Fransızca dillerinde asgari (B) düzeyinde puan almış olmak veya yabancı dil bilgi seviyesi buna denk  kabul edilen başka bir sınav sonuç belgesiyle tevsik etmek,

4) Yaş ve sınav şartı hariç olmak üzere 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu hükümlerine göre devlet memurları için aranan genel nitelikleri taşımak,

şartları aranır.

Bu madde kapsamında çalıştırılacak personelin seçiminde ve görevlendirilmesinde sözleşmeli personelin seçilmesine dair Müsteşarlık yönetmeliğindeki usul ve esaslar, bunların ücret ve benzeri her türlü mali ve sosyal haklarıyla çalışma şartları konusunda da Müsteşarlıkta sözleşmeli personel istihdamına ilişkin Bakanlar Kurulu Kararı hükümleri uygulanır. Bu personel Bilgi Toplumu Genel Müdürlüğü dışındaki Teşkilat birimlerinde çalıştırılamaz."

MADDE 4.- Devlet Planlama Teşkilatı Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 22 nci maddesine birinci fıkrasından sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkra eklenmiştir.

"Müsteşarlığın bilgisayar sistemlerinin kurulması, geliştirilmesi ve kullanılması için gerekli tedbirlerin alınması, bilgi işlem ve iletişim hizmetlerinin etkin olarak yürütülmesi, elektronik devlet uygulamalarının Müsteşarlık bünyesinde geliştirmesi, muhafazasında yarar görülen bilgi ve belgelerin elektronik ortamlara aktarılması ve arşivlenmesi gibi destek hizmetleri Yönetim Bilgi Merkezi Dairesi Başkanlığınca yerine getirilir."

MADDE 5.- Devlet Planlama Teşkilatı Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 31 inci maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir.

"9.12.1994 tarihli ve 4059 sayılı Hazine Müsteşarlığı ile Dış Ticaret Müsteşarlığı Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanunun 22.12.1997 tarihli ve 4315 sayılı Kanunla değişik ek 1 inci maddesi hükümleri uyarınca bu Müsteşarlıklarda çalışmakta olan personele yapılmakta olan ek ödemeler, Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığı merkez kadrolarında fiilen çalışmakta olan ve maaşlarını 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu hükümlerine göre almakta bulunan emsali personele de (sözleşmeli personel hariç) aynı miktarlarda ödenir. Bu ödemeler hakkında 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun aylıklara ilişkin hükümleri uygulanır ve bunlardan damga vergisi hariç herhangi bir vergi ve kesinti yapılmaz. Bütçeden yapılacak bu ödemelerin usul, esas ve oranları Devlet Planlama Teşkilatının bağlı olduğu Bakan ile Maliye Bakanı tarafından müştereken belirlenir."

MADDE 6.- Devlet Planlama Teşkilatı Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnameye  aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.

"GEÇİCİ MADDE 7.- Bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihte Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığında görevli personelden; en az dört yıllık yüksek öğrenim kurumlarından veya bunlara denkliği kabul edilen yurt dışındaki yüksek öğrenim kurumlarından mezun olduktan sonra, bu Kanun Hükmünde Kararnamenin 34 üncü maddesine ve  28.7.1967 tarihli ve 933 sayılı Kalkınma Planının Uygulanması Esaslarına Dair Kanun hükümlerine göre Müsteşarlığın ana hizmet birimlerinde ve planlama uzmanlığı gerektiren işlerde fiilen 15 yıl süreyle sözleşmeli olarak çalışanlar ile bu şekilde çalışırken daire başkanlığı veya müşavir kadrolarına atananlardan Müsteşarlıkta en az 15 yıl süreyle çalışmış olanlar, emeklilik yönünden planlama uzmanlığı statüsüne denk kabul edilirler. Bunların emekli keseneğine esas aylıklarının hesabında, planlama uzmanları için öngörülmüş olan ek gösterge, makam, görev ve diğer zam ve tazminatlar uygulanır. Bu personel emekliye ayrıldığında planlama uzmanlarının yararlandığı tüm mali haklardan aynen yararlanır. Bu statülerde görevli iken daha önce emekli olanlar da, Müsteşarlığın ana hizmet birimlerinde ve planlama uzmanlığı gerektiren işlerinde fiilen 15 yıl süreyle çalışmış olmaları kaydıyla, bu haklardan yararlanırlar.

Birinci fıkrada belirtilen şartları taşıyan müsteşarlık personelinden yasal emeklilik hakkını kazanmış ve kamu ve/veya özel sektörde toplam 30 hizmet yılını doldurmuş olanlar bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren bir yıl içinde, emeklilik hakkını kazandığı halde 30 hizmet yılını doldurmamış olanlar ise en geç 30 hizmet yılını dolduruncaya kadar emeklilik talebinde bulunmadıkları takdirde bu maddede öngörülen haklardan yararlanamazlar.

Birinci fıkrada belirtilen şartları taşıyan personelden Müsteşarlıktaki hizmeti 15 yıldan az olanlar, bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihte asgari 10 yıldan beri ana hizmet birimlerinde ve planlama uzmanlığı gerektiren işlerde çalışıyor olmaları ve belirtilen birimlerde ve işlerde en az 15 yıl süreyle fiilen çalışmış bulunmaları şartıyla, yasal emeklilik hakkını kazandıkları tarihten itibaren 30 hizmet yılını dolduruncaya kadar emeklilik talebinde bulundukları takdirde bu maddede öngörülen haklardan yararlanırlar.

Bu maddede geçen "planlama uzmanlığı gerektiren işler" ifadesi sekreterlik, mütercimlik, çözümleyicilik, programcılık, daktilografik ve bilgisayar işletmenliği ve benzeri destek hizmeti niteliğindeki işleri kapsamaz."

MADDE 7.- Ekli (1) sayılı listedeki kadrolar iptal edilerek 190 sayılı Genel Kadro ve Usulü Hakkında Kanun Hükmünde Kararnameye ekli (I) sayılı cetvelin Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığı bölümünden çıkarılmıştır. Ekli (2) sayılı listedeki kadrolar ihdas edilerek 190 sayılı Genel Kadro ve Usulü Hakkında Kanun Hükmünde Kararnameye ekli (I) sayılı cetvelin Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığı bölümüne ilave edilmiştir.

MADDE 8.- Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 9.- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

 

 

 

DENİZLİ MİLLETVEKİLİ OSMAN NURİ FİLİZ İLE BALIKESİR MİLLETVEKİLİ

ALİ OSMAN SALİ’NİN TEKLİF ETTİĞİ METNE EKLİ LİSTELER

 

(1) SAYILI LİSTE

 

KURUMU: DEVLET PLANLAMA TEŞKİLATI MÜSTEŞARLIĞI

TEŞKİLATI: MERKEZ

 

İPTAL EDİLEN KADROLAR

 

 

 

KADRO

SERBEST

TUTULAN

 

SINIFI

UNVANI

DERECESİ

KADRO

KADRO

TOPLAM

 

 

 

ADEDİ

ADEDİ

 

                                                                                                                                              

 

 

 

 

 

GİH

Genel Müdür Yardımcısı

1

2

-

2

GİH

Planlama Uzmanı

1

2

-

2

GİH

Kütüphaneci

2

1

-

1

GİH

Programcı

5

2

-

2

GİH

Memur

5

8

-

8

GİH

Sekreter

5

9

-

9

GİH

Bilgisayar İşletmeni

5

4

-

4

GİH

Anbar Memuru

5

1

-

1

GİH

Satınalma Memuru

5

1

-

1

GİH

Şoför

5

3

-

3

GİH

Programcı

6

1

-

1

GİH

Sekreter

6

7

-

7

GİH

Santral Memuru

6

3

-

3

GİH

Satınalma Memuru

7

1

-

1

THS

Mühendis

7

3

-

3

YHS

Hizmetli

5

4

-

4

YHS

Bekçi

5

2

-

2

YHS

Hizmetli

6

1

-

1

YHS

Dağıtıcı

7

1

-

1

                                                                                                                                           

 

 

 

 

 

 

TOPLAM

 

56

-

56

 

 

 

 

 

 

 

 

(2) SAYILI LİSTE

 

KURUMU: DEVLET PLANLAMA TEŞKİLATI MÜSTEŞARLIĞI

TEŞKİLATI: MERKEZ

 

İHDAS  EDİLEN KADROLAR

 

 

 

KADRO

SERBEST

TUTULAN

 

SINIFI

UNVANI

DERECESİ

KADRO

KADRO

TOPLAM

 

 

 

ADEDİ

ADEDİ

 

                                                                                                                                              

 

 

 

 

 

GİH

Bilgi Toplumu Genel Müdürü

1

1

-

1

GİH

Daire Başkanı

1

3

-

3

GİH

Şube Müdürü

1

3

-

3

GİH

Planlama Uzman Yardımcısı

8

15

-

15

GİH

Programcı

8

2

-

2

GİH

Kütüphaneci

8

1

-

1

GİH

Memur

8

3

-

3

GİH

Sekreter

9

3

-

3

GİH

Bilgisayar İşletmeni

9

3

-

3

GİH

Memur

9

3

-

3

GİH

Programcı

9

1

-

1

GİH

Sekreter

10

7

-

7

GİH

Bilgisayar İşletmeni

10

1

-

1

GİH

Memur

10

5

-

5

THS

Planlama Uzman Yardımcısı

8

5

-

5

                                                                                                                                           

 

 

 

 

 

 

TOPLAM

 

56

-

56

 

 

PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ  METNE EKLİ LİSTELER

 

(1) SAYILI LİSTE : Komisyonca aynen kabul edilmiştir

(2) SAYILI LİSTE : Komisyonca aynen kabul edilmiştir