Dönem:
22 Yasama Yılı: 3
T.B.M.M. (S. Sayısı: 919)
Çanakkale
Milletvekilleri Mehmet Daniş ve İbrahim Köşdere’nin; 2873 Sayılı Milli Parklar
Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifleri ve Çevre ile Tarım,Orman
ve Köyişleri Komisyonları Raporları (2/433, 2/489)
Not: 2/489
esas numaralı Teklif, Başkanlıkça Çevre ile Tarım, Orman ve Köyişleri
komisyonlarına havale edilmiştir.
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
“2873 Sayılı Milli Parklar Kanununda Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Teklifi” madde ve genel gerekçesiyle birlikte
ilişiktedir.
Gereğini arz ederim.
Mehmet Daniş
Çanakkale
GENEL GEREKÇE
Milli Parklar Kanunu hükümleri uyarınca korunan alan
statüsü kazandırılan yerlerin sahip olduğu kaynak değerlerinin etkin olarak
korunmasını sağlamak için bu alanlar civarında yaşayan ve yöreyi iyi tanıyan,
aynı zamanda bu sahalarda uygulanan koruma tedbirleri yüzünden tarım ve
hayvancılık faaliyetlerine sınırlama getirilmesi nedeniyle ekonomik kayıplara
uğrayan yöre halkına yeni gelir kaynağı oluşturulması suretiyle sözkonusu
alanlarda idarece yapılan faaliyetlerde halkın desteğinin sağlanması
amaçlanmaktadır.
Yöre insanları arasından seçilip verilecek eğitim
sonucu gerekli bilgi donanımına sahip kılınarak istihdam edilecek alan
kılavuzları tarafından korunan alanları ziyaret edenlere bu yerlere ilişkin
doğru bilgiler verilerek, yanlış bilgilenmelerin ve bu konudaki yaygın
şikâyetlerin önüne geçilmesi hedeflenmektedir.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1.- Korunan alan sınırları dahilinde ve yakın
çevresinde yaşayan yöre insanları arasından seçilerek eğitim verilmek suretiyle
yetiştirilen alan kılavuzlarının istihdam edilmesi suretiyle söz konusu
alanların etkin olarak korunması, ziyaretçilerin doğru bilgilendirilmeleri ve
yöre insanına yeni ekonomik kaynaklar sağlanması amaçlanmaktadır.
Madde 2.- Yürürlük maddesidir.
Madde 3.- Yürütme maddesidir.
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
“2873 Sayılı Milli Parklar Kanununda Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Teklifi” madde ve genel gerekçesiyle birlikte
ilişiktedir.
Gereğini arz ederim.
İbrahim
Köşdere
Çanakkale
GENEL
GEREKÇE
Millî Parklar Kanunu hükümleri uyarınca korunan alan statüsü
kazandırılan yerlerin sahip olduğu kaynak değerlerinin etkin olarak korunmasını
sağlamak için bu alanlar civarında yaşayan ve yöreyi iyi tanıyan, aynı zamanda
bu sahalarda uygulanan koruma tedbirleri yüzünden tarım ve hayvancılık
faaliyetlerine sınırlama getirilmesi nedeniyle ekonomik kayıplara uğrayan yöre
halkına yeni gelir kaynağı oluşturulması suretiyle söz konusu alanlarda idarece
yapılan faaliyetlerde halkın desteğinin sağlanması amaçlanmaktadır.
Yöre insanları arasından seçilip verilecek eğitim sonucu gerekli bilgi
donanımına sahip kılınarak istihdam edilecek alan kılavuzları tarafından
korunan alanları ziyaret edenlere bu yerlere ilişkin doğru bilgiler verilerek
yanlış bilgilenmelerin ve bu konudaki yaygın şikâyetlerin önüne geçilmesi
hedeflenmektedir.
MADDE
GEREKÇELERİ
MADDE 1.- Korunan alan sınırları dahilinde ve yakın çevresinde yaşayan
yöre insanları arasında seçilerek eğitim verilmek suretiyle yetiştirilen alan
kılavuzlarının istihdam edilmesi suretiyle söz konusu alanların etkin olarak
korunması, ziyaretçilerin doğru bilgilendirilmeleri ve yöre insanına yeni
ekonomik kaynaklar sağlanması amaçlanmaktadır.
MADDE 2.- Yürürlük maddesidir.
MADDE 3.- Yürütme maddesidir.
ÇANAKKALE
MİLLETVEKİLİ İBRAHİM KÖŞDERE’NİN TEKLİFİ
2873 SAYILI MİLLÎ PARKLAR KANUNUNDA
DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR
KANUN TEKLİFİ
MADDE 1.- 9.8 .1983 tarihli ve 2873 sayılı Millî Parklar Kanununun 16
ncı maddesinin madde başlığı "Koruma görevlileri ve alan kılavuzları"
olarak değiştirilmiş ve maddeye aşağıdaki iki fıkra eklenmiştir.
"Bu Kanun kapsamına giren alanların kaynak değerlerinin korunarak
kullanılmasına imkan sağlamak amacıyla uzun devreli gelişim planlarına uygun
olarak yapılan ziyaretçi yönetim planlarının etkin bir şekilde uygulanması ve
korunan alan yönetiminden olumsuz etkilenen yöre insanının kayıplarının en aza
indirilmesine imkan sağlamak üzere, korunan alan sınırları dahilinde ve yakın
çevresinde yaşayan yöre insanının alan kılavuzu olarak yetiştirilmeleri
konusunda Çevre ve Orman Bakanlığı ilgili Kurum ve Kuruluşlarla işbirliği
içerisinde gerekli çalışmaları yapar.
Eğitime alınacak alan kılavuzu adaylarının seçimi, eğitimleri, eğitim
sonunda başarılı olanların görevlendirilmeleri ve çalışmalarına ilişkin esas ve
usuller Çevre ve Orman Bakanlığınca çıkarılacak bir yönetmelikle
belirlenir."
Yürürlük
MADDE 2.- Bu Kanun yayımlandığı tarihte yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 3.- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
Çevre Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet Meclisi
Çevre Komisyonu
Esas No.: 2/433 18.5.2005
Karar No.: 15
TÜRKİYE
BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başkanlığınıza sunulan, “Çanakkale Milletvekili Mehmet Daniş’in 2873
Sayılı Millî Parklar Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi”,
Başkanlığınızca, 21.4.2005 tarihinde esas komisyon olarak Tarım, Orman ve
Köyişleri Komisyonuna, talî komisyon olarak Komisyonumuza havale edilmiş ve
Komisyonumuz, 17.5.2005 tarihli 10 uncu toplantısında, Çevre; Kültür ve Turizm;
Tarım ve Köyişleri; İçişleri; Adalet ve Millî Eğitim bakanlıkları
temsilcilerinin de katılımıyla Teklifi inceleyip görüşmüştür.
Teklif ile Millî Parklar Kanunu gereğince korunan alan statüsü
kazandırılan yerlerde, alan kılavuzları yetiştirilmesi ve istihdamına olanak
tanınmaktadır.
Teklifin tümü üzerindeki görüşmeler sırasında, Teklifin lehinde ve
aleyhinde olmak üzere iki ana görüş ileri sürülmüştür. Bu görüşler şöyle
özetlenebilir:
1. Teklifin aleyhinde ileri sürülen görüşler
· Teklif
alan kılavuzlarının istihdamı ve eğitimine ilişkindir. Eğitim söz konusu
olduğundan çok ciddi bilimsel incelemeler yapılmış olması gerekirdi. Ancak bu
tür bir bilimsel inceleme ve dayanak alınan bilimsel veriler bulunmamaktadır.
· Teklifte
Gelibolu Yarımadasında alan kılavuzluğunun temeli hazırlanmaktadır. Oysa bu
sorun Millî Parklar sorunudur ve sorunu bütün Millî Parklar açısından çözmek
gerekir.
· Teklif,
yapılmış bir sınava yasal dayanak oluşturmak amacıyla verilmiştir ki bu doğru
bir yöntem değildir.
· Gelibolu
dünyanın gözlerinin üzerinde olduğu bir yer. Dolayısıyla buraya çok ciddi
biçimde önem verilmelidir. Alan kılavuzları bu tür bir donanımdan yoksun
olduklarından, amaçlanan tanıtım sağlanamayacaktır.
· Çanakkale’de
bir tarih yazılmıştır ve dolayısıyla Çanakkale’nin doğru öğrenilmesi gerekir.
Çanakkale’yi türbe ziyaret eder gibi ziyaret etmemek gerekir. Buradaki tarihi
olayların nasıl aktığının öğretilmesi gerekir. Bu da çok iyi eğitilmiş ve
olayları bilen kişiler eliyle yapılabilir.
· Bugün
ülkemizde profesyonel rehberlik yapan ve Çanakkale’de tarihi anlatabilecek
rehberlerimiz bulunmaktadır. Alan kılavuzluğu ihdas etmek yerine bu
rehberlerden yararlanılabilir.
· Mevcut
rehberlere iş bulunamamışken alan kılavuzluğu oluşturulması uygun değildir.
Ülkemizde 9250 belgeli rehber bulunmaktadır ve bunların sadece 1300’ü iş bulmuş
görünmektedir. Dolayısıyla atıl durumdaki rehber kaynağının buraya yönlendirilmesi
daha doğru bir yaklaşımdır. Bu amaçla ülkemizdeki rehber örgütlerinin
görüşlerinin alınması ve onlarla uzlaşma sağlanarak düzenleme yapılması daha
doğrudur. Bu örgütlerin dışlanması, ciddi karmaşaların ortaya çıkmasına neden
olur.
· Mevcut
rehberlerin yeterli olmaması halinde, özel bölge rehberliği kurulabilir ve bu
kurum diğer bölgelere de örnek teşkil edebilir. Bu durumlarda rehberlik kurumu
korunmuş olur.
· Teklifteki
düzenleme, 1618 sayılı Seyahat Acentaları ve Seyahat Acentaları Birliği Kanunu,
4848 sayılı Kültür ve Turizm Bakanlığı Teşkilât ve Görevleri Hakkında Kanun ve
5225 sayılı Kültür Yatırımları ve Girişimlerini Teşvik Kanunu ile çelişki
halindedir.
· Millî
Parklar Genel Müdürlüğünün uzman kadroları bulunmaktadır. Bu kadrolar
aracılığıyla koruma altına alınan alanlarda koruma hedefli düzenlemeler
yapılabilir. Ancak Çanakkale’de çevreyi korumaktan daha çok tarihi koruma
hedefi bulunmaktadır. Dolayısıyla burada üniversitelere büyük görev
düşmektedir. En doğru bilimsel bilgiye sahip olan üniversiteler buralarda
bilimsel çalışmalar yapmalı ve bu amaçla askerî kurumlarda bulunan bilgi ve
belgeler kullanılmalıdır. Oysa teklifte üniversitelere ve askerî kurumlara yer
verilmediği Millî Parklar Genel Müdürlüğüne görev yüklendiği görülmektedir.
Gerekirse üniversiteler ile askerî kurumların üzerinde uzlaşmış olduğu bir
kurul oluşturulmalı ve düzenlemeler bu kurul aracılığıyla yapılmalıdır.
· Çanakkale’ye
gelenlerin en doğal gereksinimleri bile güçlükle karşılandığından, buradaki
turist akınının kesilmesi büyük olasılıktır.
· Buralarda
halen fiili olarak kılavuzluk yapanlar, herhangi bir bilimsel bilgi
kullanmamakta ve bunlardan bazıları halk arasında dolaşan “hurafeleri”
kullanmaktadırlar. Bu da bölgede “mit”lerin oluşmasına neden olmakta ve
geleceğe ışık tutacak olan tarihin öğrenilmesi engellenmektedir. Tarihi koruma
işinin bilim adamları tarafından üslenilmesi gerekir. Dini inançlar ile tarih
ayrı şeylerdir, her birinin gerekleri ayrıdır ve bu gerekler doğrultusunda
davranılmalıdır.
· Devlet
sınavlarda siyasi iltiması önlemek için personel rejimi yasasını çıkarmıştır.
ÖSYM tarafından yapılan bu sınavlar sayesinde siyasi iltimasın olmaması, fırsat
eşitliğinin sağlanması, kamu görevinin niteliksiz insanların kapak attığı bir
yer olmaması sağlanmaya çalışılmaktadır. Alan kılavuzluğunun bunun dışına
çıkarılması bu nedenle doğru bir yaklaşım değildir.
· Bu
Teklifteki düzenleme bir gereksinimden kaynaklanmıştır. Ancak sorunun çözümünün
geniş katılımlı bir platformda tartışılarak bulunması ve sivil toplum
örgütlerinin sürece katılımının sağlanması gerekir. Bu bağlamda bir alt komisyon
kurularak Teklifin olgunlaştırılmasında yarar bulunmaktadır.
2. Teklifin lehinde ileri sürülen görüşler
· Teklifteki
düzenlemeyle kamu personel rejimine bir iddia getirilmesi iddiası doğru
değildir. Çünkü bu kişiler kamu personeli değildir; özel alanda faaliyet
gösteren kişiler yasal denetim kapsamına alınmaktadır.
•
Çanakkale’ye hafta sonlarında 600-1000 arasında otobüs gelmekte ve 253.000
şehit ziyaret edilmektedir. Bu da karmaşaya neden olmaktadır.
•
Bu kadar kişiye hizmet veren kişiler ortaya çıkmakta ve bu kişiler fiilen
kılavuzluk hizmeti vermektedir. Bölgede görev yapan öğretmenler, askerler,
memurlar vs. gönüllü olarak kılavuzluk hizmeti vermektedirler.
•
Dolayısıyla Teklifte yapılan şey fiili olarak yürütülen bir hizmetin, yasal
sınırlar içine alınması; tarihin öğretilmesi gibi bir işin başıboşluk içinde
bırakılmamasıdır.
•
Teklifin yasalaşmasıyla halk arasındaki mitler yerine bilimsel tarihi bilginin
aktarılması olanaklı olacaktır. Çünkü alan kılavuzları eğitime tâbi tutulacak
ve verecekleri bilgi kendilerine aktarılacaktır. Alan kılavuzlarının akıllarına
gelen her bilgiyi aktarması olanaklı olmayacak, bütün alan kılavuzlarının aynı
bilgiyi vermesi sağlanacaktır. Böylece alan kılavuzlarının farklılığı nedeniyle
kişilerin farklı bilgilendirilmeleri önlenmiş olacak, aktarılan bilgide bir
standart yakalanacaktır.
•
Bölgede yaşayan kişiler, bölgenin tarihini yaşayarak öğrenmişlerdir. Bu bölgede
yaşayan ve savaşların içinde bulunmuş tarihsel kişiler bilgilerini anlatarak
gelecek kuşaklara aktarmışlar ve tarih canlı tanıklarından öğrenilmiştir.
Dolayısıyla bölgede yaşayan kişilerin gerçek kaynağından edinmiş oldukları
bilgileri yabana atılamaz. Burada yaşamadan buradaki tarihi öğrenmek çok kolay
değildir.
•
Alan kılavuzluğunun bölgedeki gençlere istihdam imkânı sağlayacağı doğrudur.
Ancak buradaki iş mevsimlik bir iş olduğundan, dışarıdan rehberlerin bölgeye
gelerek hizmet vermeleri zaten mümkün olmamaktadır. Dışarıdan bir rehberin 3-4
aylık bir hizmet için bölgeye yerleşmesi ve geçimini temin etmesi olanaksızdır.
Dolayısıyla bu hizmetin bölgede yaşayan gençler tarafından yürütülmesi,
istihdam sorununun çözümüne de katkı sağlayacağından, daha uygundur.
•
Bölgede sadece tarihi zenginlikler değil eşsiz biyolojik zenginlikler de
bulunmaktadır. Örneğin 24 AB üyesi ülkede 10.000 tür bitki varken bizde 13.000
tür bitki, AB ülkelerinde 60.000 civarında hayvan türü varken bizde 80.000 civarında
hayvan türü bulunmaktadır.
•
Dolayısıyla doğal çevrenin de koruma altına alınması bir zorunluluktur.
• Bu
bitkilerin yurt dışına kaçırılması ve bitkilere zarar verilmesi sözkonusu
olmaktadır.
• Koruma
altına alınan bu alanları tanıyan insan sayısı son derece sınırlıdır. Bölgede
yaşayan insanların, bölgeyi daha iyi tanımaları doğaldır. Bu nedenle koruma
işinin buralarda yaşayanlar tarafından yerine getirilmesi daha uygundur.
•
Alan kılavuzluğu ile alanların koruma altına alınması, turistlerin
yönlendirilmesi ve bilgilendirilmesi olanaklı olacaktır.
•
Alan kılavuzluğu bölgenin sosyo-kültürel gelişiminde de önemli katkı
sağlayacaktır.
•
Bölgenin insanları yaşadıkları bölgenin tarihini daha doğru öğrenecek ve bu
bilgilerin yayılmasını sağlayacaklardır. Kendi tarihimiz öncelikle kendi
insanımız tarafından öğrenilecek ve bu bilgiler gelecek kuşaklara
aktarılacaktır. Kendi yerinde, kendi evinde oturanların çok
profesyonelleşmeden, tarihlerini öğrenmeleri ve bu bilgilerini aktarmaları
sağlanacaktır.
•
Alan kılavuzlarının daha çok profesyonelleşerek rehberliğe geçmelerinin de
önünde bir engel bulunmamaktadır. Dolayısıyla bunların bir kısmının ileride
profesyonel hizmet sunmaları olanaklıdır.
•
Bu kişilerin tümünün yabancı dil bilmelerine gerek bulunmamaktadır. Çünkü
önemli olan tarihi bilgilerin öğrenilerek aktarılmasıdır.
•
Bu projeyle hem yöre insanı kendi yöresine sahip çıkarak onu koruyacak, hem
tarihini öğrenerek gelecek kuşaklara aktaracak ve hem de istihdam sorununun
çözümüne katkı sağlanmış olacaktır.
•
Hiç kuşkusuz bölgeye kendi şehitlerini ziyarete gelen yabancılar da gelmektedir
ve onlara da hizmet sunulacaktır.
•
Alan kılavuzları bir büro aracılığıyla yönetileceklerinden ve burada randevu
üzerine hizmet verileceğinden, yabancılara yabancı dil bilen elemanların
verilmesi olanaklı olacaktır.
•
Dolayısıyla bütün alan kılavuzlarının yabancı dil bilmemeleri sorun
oluşturmayacaktır.
•
İsteyen herkesin alan kılavuzu olması da olanaklı değildir. Son sınava 390 kişi
girmiş ve bunların ancak 190 kişisi sınavı kazanmıştır. Sınavda hem
üniversiteden, hem Millî Parklar Genel Müdürlüğünden hem de kara ve deniz
kuvvetlerinden yetkililer bulunmuştur. Dolayısıyla bu sınavın ciddi bir sınav
olduğu da söylenebilir.
•
Sonuç olarak Teklifteki düzenlemenin gerekli bir düzenleme olduğu konusunda
herkes hemfikirdir. Teklifin daha da olgunlaştırılması gerekebilir. Ancak bunun
esas komisyonda yapılması ve gerekiyorsa alt komisyonun esas komisyonda kurulması
daha yerindedir.
Komisyonumuz Teklifin geneli üzerindeki bu görüşmelerden sonra, Teklifin
tümünü uygun bulmuş ve maddelerinin görüşülmesine geçilmesini kararlaştırmıştır.
Teklifin başlığındaki “2873 sayılı” ibaresi, Kanun başlığında tarih ve
sayı bulunmaması gerektiği yönündeki kuraldan dolayı, Komisyonumuzca başlıktan
çıkarılmıştır.
Teklifin yukarıda söz edilen düzenlemeyi içeren 1 inci maddesi,
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Teklif bir kod kanun teklifi olmayıp 2873 sayılı Kanunun 16 ncı
maddesinde değişiklik öngören çerçeve bir kanundur. Dolayısıyla maddelerde
kenar başlıkları bulunmamalıdır. Oysa teklifin 2 ve 3 üncü maddelerinde
“yürürlük” ve “yürütme” biçiminde kenar başlıkları bulunduğu görülmektedir.
Komisyonumuz bu kenar başlıklarını tekliften çıkarmış ve Teklifin yürürlük ve
yürütmeye ilişkin 2 ve 3 üncü maddelerini aynen kabul etmiştir.
Raporumuz, Tarım, Orman ve Köyişleri Komisyonuna sunulmak üzere arz
olunur.
|
|
Başkan |
Sözcü |
Kâtip |
|
|
A. Münir Erkal |
Cüneyt Karabıyık |
Fatih Arıkan |
|
|
Malatya |
Van |
Kahramanmaraş |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Alp |
İbrahim Köşdere |
Şemsettin Murat |
|
|
Burdur |
Çanakkale |
Elazığ |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Nurettin Aktaş |
Abdülaziz Yazar |
Mehmet Emin Murat Bilgiç |
|
|
Gaziantep |
Hatay |
Isparta |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Gürsoy Erol |
Salih Gün |
Şefik Zengin |
|
|
İstanbul |
Kocaeli |
Mersin |
ÇEVRE KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN
MİLLÎ PARKLAR
KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR
KANUN TEKLİFİ
MADDE 1.- Teklifin 1 inci maddesi aynen kabul
edilmiştir.
MADDE 2.- Teklifin 2 nci maddesi aynen kabul
edilmiştir.
MADDE 3.- Teklifin 3 üncü maddesi aynen kabul
edilmiştir.
Tarım, Orman ve Köyişleri Komisyonu
Raporu
Türkiye Büyük Millet Meclisi
Tarım, Orman ve Köyişleri Komisyonu
Esas No.: 2/433,2/489
Karar No.: 41
TÜRKİYE
BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Tarım, Orman ve Köyişleri Komisyonu 26.5.2005 tarihinde yaptığı 45 inci
birleşimde, gündeminde yer alan Çanakkale Milletvekili Mehmet Daniş’in; 2873
Sayılı Milli Parklar Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi
(2/433) ile Çanakkale Milletvekili İbrahim Köşdere’nin 2873 Sayılı Milli
Parklar Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifinin (2/489)
birbirleriyle ilgili görülmeleri nedeniyle İçtüzüğün 35 inci maddesi uyarınca
birleştirilerek görüşülmelerine ve görüşmelere Çanakkale Milletvekili Mehmet
Daniş’in; (2/433) esas numaralı Kanun Teklifinin, daha önceki tarihte verilmesi
nedeniyle, esas alınmasına karar verilmek suretiyle, söz konusu Kanun
Teklifleri üzerindeki görüşmelere geçmiştir. Görüşmelere Çevre ve Orman Bakanı
Osman Pepe ile Teklif sahipleri Mehmet Daniş ile İbrahim Köşdere, Kültür ve
Turizm, Tarım ve Köyişleri, İçişleri, Adalet, Millî Eğitim, Çevre ve Orman,
Maliye, Çalışma ve Sosyal Güvenlik bakanlıkları temsilcileri katılmışlardır.
Çanakkale Milletvekili Mehmet Daniş’in (2/433) ve Çanakkale Milletvekili
İbrahim Köşdere’nin (2/489) esas numaralı Kanun Teklifleri incelendiğinde;
Milli Parklar Kanunu hükümleri uyarınca korunan alan statüsü kazandırılan
yerlerin sahip olduğu kaynak değerlerinin etkin olarak korunmasını sağlamak
için bu alanlar civarında yaşayan ve yöreyi iyi tanıyan halk arasından seçilen
kılavuzların istihdam edilmesi suretiyle ziyaretçilerin doğru
bilgilendirilmeleri ve yöre insanına yeni ekonomik kaynaklar sağlanması
amaçlanmaktadır.
Tekliflerin tümü üzerinde yapılan görüşmelerde; Bakan tarafından yapılan
açıklamalarda,
- Türkiye’de milli park konseptinin yeni bir oluşum olduğu,
- Tasarı ile düzenlenen hususun sadece Gelibolu Milli Parkı ile sınırlı
olmadığı ülkenin doğusundan batısına kadar bütün Milli parkları kapsadığı,
- Milli parklar içerisindeki gezilerin sadece turistik amaçlı gezi
olarak nitelendirilemeyeceği,
- Tarihimizin ve tarihi gerçeklerin doğru anlatılması gerekliliği, bunun
ise formasyona sahip, ehil kişiler tarafından yapılması gerekliliği,
- Tur rehberlerinin ise bu ihtiyaca cevap vermesinin mümkün olmadığı,
- Uzman kişilerden kurulu eğiticiler tarafından alan kılavuzlarının bu
ihtiyaçlara cevap verebileceği,
Hususları aktarılmıştır.
Muhalefet tarafından yapılan eleştirilerde seçilecek alan kılavuzlarının
hangi eğitime sahip olacağı, kim tarafından eğitileceği, görevlendirmelerin ise
ne şekilde yapılacağı, Kamu Personeli Seçme Sınavı ile bu kişilerin atanması
arasında bir ilişki olup olmadığı hususları üzerinde durulmuştur.
Hükümet tarafından cevaben; alan kılavuzluğu kurumunun kamuda yeni bir
istihdam yaratmayacağı, sınavı kazanan bu kişilere alan kılavuzluğu sertifikası
verileceği rehberlik sertifikası verilmeyeceği, bu kimselerin ise belli bir
ücret karşılığında çalışmalarına izin verileceği Bakanlık tarafından sadece
koordinasyonun sağlanacağı hususları belirtilmiştir.
Teklifin maddelerine geçilmesinin oylanmasından önce teklifler üzerinde
sivil toplum örgütlerinin de katılımı ile daha geniş ve ayrıntılı bir çalışma
yapılabilmesi amacıyla alt komisyon kurulması yönünde verilen önerge
reddedilmiştir. Teklifin maddelerine geçilmesi oy çokluğu ile kabul edilmiştir.
Teklifin 1, 2 ve 3 üncü maddeleri aynen kabul edilmiştir. Ancak teklifin
başlığında yer alan kanun numarası ile 2 ve 3 üncü maddelerinde yer alan kenar
başlıklarının kanun yapım tekniği açısından metinden çıkarılmasına karar
verilmiştir. Yapılan bu değişiklikler neticesinde Teklifin tümü oya sunulmuş ve
kabul edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı
ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Vahit
Kirişci |
Özkan
Öksüz |
Ahmet
Ertürk |
|
|
Adana |
Konya |
Aydın |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Adem
Tatlı |
Osman
Özcan |
Mehmet
Semerci |
|
|
Giresun |
Antalya |
Aydın |
|
|
|
(Muhalefet şerhi ektedir) |
|
|
|
|
(1. md. muhalifim) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet
Ali Suçin |
Ramazan
Kerim Özkan |
Ali
İhsan Merdanoğlu |
|
|
Batman |
Burdur |
Diyarbakır |
|
|
|
(Muhalefet şerhimiz ektedir) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet
Işık |
İsmail
Soylu |
Abdullah
Çetinkaya |
|
|
Giresun |
Hatay |
Konya |
|
|
(Muhalefet şerhimiz ektedir) |
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Ali Osman Başkurt |
Selahattin
Dağ |
Necati
Uzdil |
|
|
Malatya |
Mardin |
Osmaniye |
|
|
(İmzada bulunamadı) |
|
(Muhalefet şerhi ektedir) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Zülfikar
İzol |
Abdurrahman Müfit Yetkin |
Ahmet
Kambur |
|
|
Şanlıurfa |
Şanlıurfa |
Tekirdağ |
|
|
|
(İmzada bulunamadı) |
|
|
|
|
Üye |
|
|
|
|
Maliki
Ejder Arvas |
|
|
|
|
Van |
|
KARŞI OY YAZISI
Görüşülmekte olan “2873 sayılı Millî Parklar Kanununda
Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi” 1618 sayılı, 4848 sayılı ve 5225
sayılı yasalara aykırılık içermekte; ayrıca rehberlik hizmetlerindeki
standartları düşüreceği endişesini taşımaktayız.
Çeşitli kurumların (Tursab ve Tureb) itirazlarına ve
yeni tartışmalara sebep olacağı, sorunları çözme yerine yeni sorunlar
yaratacağı düşüncesindeyiz.
Rehberlik yapmaya yetkili olan Kültür ve Turizm
Bakanlığı devre dışı bırakılmakta; Turizm de “Alan Kılavuzluğu” adı altında
yeni bir kavram oluşturulmaktadır.
Alan Kılavuzlarının Tur Rehberliği dışında hangi alanda
hizmet vereceği anlaşılamamaktadır.
Yeni bir kavram yaratmaya yöneldiği, kurumlar ve
meslekler arasında yetki ve sorumluluk kargaşası yaratacağı için tasarıya
karşıyız.
|
|
|
|
26.5.2005 |
|
|
Mehmet
Işık |
Osman
Özcan |
Ramazan
Kerim Özkan |
|
|
Giresun |
Antalya |
Burdur |
|
|
|
Necati
Uzdil |
|
|
|
|
Osmaniye |
|
|
|
|
|
|
ÇANAKKALE MİLLETVEKİLİ
MEHMET DANİŞ’İN TEKLİFİ
2873 SAYILI MİLLÎ PARKLAR KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK
YAPILMASINA DAİR
KANUN TEKLİFİ
MADDE 1.- 9.8.1983 tarihli ve 2873 sayılı Millî Parklar
Kanununun 16 ncı maddesinin madde başlığı “Koruma görevlileri ve alan
kılavuzları” olarak değiştirilmiş ve maddeye aşağıdaki iki fıkra eklenmiştir.
“Bu Kanun kapsamına giren alanların kaynak değerlerinin
korunarak kullanılmasına imkân sağlamak amacıyla uzun devreli gelişim
planlarına uygun olarak yapılan ziyaretçi yönetim planlarının etkin bir şekilde
uygulanması ve korunan alanlara gelen ziyaretçilerin doğru bilgilendirilmesi
bakımından ve korunan alan yönetiminden olumsuz etkilenen yöre insanının
kayıplarının en aza indirilmesine imkân sağlanmak üzere, korunan alan sınırları
dahilinde ve yakın çevresinde yaşayan yöre insanının alan kılavuzu olarak
yetiştirilmeleri konusunda Çevre ve Orman Bakanlığı ilgili kurum ve
kuruluşlarla işbirliği içerisinde gerekli çalışmaları yapar.
Eğitime alınacak alan kılavuzu adaylarının seçimi,
eğitimleri, eğitim sonunda başarılı olanların görevlendirilmeleri ve
çalışmalarına ilişkin esas ve usuller Çevre ve Orman Bakanlığınca çıkarılacak
bir yönetmelikle belirlenir.”
Yürürlük
MADDE 2.- Bu Kanun yayımlandığı tarihte yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 3.- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
TARIM, ORMAN VE KÖYİŞLERİ KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ
METİN
MİLLÎ PARKLAR KANUNUNDA DEĞİŞİK-LİK YAPILMASINA DAİR
KANUN TEKLİFİ
MADDE 1.- Teklifin 1 inci maddesi aynen kabul
edilmiştir.
MADDE 2.- Bu Kanun yayımlandığı tarihte yürürlüğe
girer.
MADDE 3.- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.