Dönem : 22 Yasama Yılı : 3
T.B.M.M. (S. Sayısı : 677)
Şanlıurfa Milletvekili A. Müfit Yetkin ve 13 Milletvekilinin;
Güneydoğu Anadolu Projesi Bölge Kalkınma İdaresi Teşkilâtının Kuruluş ve Görevleri Hakkında 6 Kasım 1989
Tarih ve 388 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılması Hakkında
Kanun Teklifi ile Mardin Milletvekili Muharrem Doğan ve 35 Milletvekilinin;
Güneydoğu Anadolu Projesi Bölge Kalkınma İdaresi Teşkilâtının Kuruluş ve
Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun
Teklifi ve Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu (2/324, 2/299)
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ
BAŞKANLIĞINA
Güneydoğu Anadolu Projesi
Bölge Kalkınma İdaresi Teşkilatının Kuruluş ve Görevleri Hakkında 6 Kasım 1989
Tarih ve 388 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılması Hakkındaki
Kanun Teklifimiz ektedir.
Gereğini arz ederiz.
|
|
|
|
|
|
A. Müfit Yetkin |
Ahmet Uzer |
Yekta Haydaroğlu |
|
|
Şanlıurfa |
Gaziantep |
Van |
|
|
D. Mehmet Kastal |
Mahmut Kaplan |
Veli Kaya |
|
|
Osmaniye |
Şanlıurfa |
Kilis |
|
|
Mehmet Sarı |
Zülfü Demirbağ |
A. Veli Seyda |
|
|
Gaziantep |
Elazığ |
Şırnak |
|
|
Mehmet Faruk Bayrak |
M. Mehdi Eker |
İrfan Riza Yazıcıoğlu |
|
|
Şanlıurfa |
Diyarbakır |
Diyarbakır |
|
|
M. İhsan Arslan |
Mehmet Özlek |
|
|
|
Diyarbakır |
Şanlıurfa |
|
|
|
|
|
|
|
GENEL GEREKÇE
Başlangıçta bir su ve toprak kaynakları
geliştirme programı olarak planlanan Güneydoğu Anadolu Projesi (GAP), 1989
yılında GAP Master Planı'nın hazırlanması ile tarım, sanayi, ulaştırma ve
haberleşme, turizm gibi ekonomik sektörlerin yanı sıra eğitim, sağlık, konut,
kırsal ve kentsel altyapı gibi sosyal sektör yatırımlarını da içerisine alan
entegre, bölgesel bir kalkınma projesine dönüşmüştür. Bu çerçevede çeşitli
kurumlar tarafından farklı sektörlerde yürütülmesi öngörülen yatırımların
birbiriyle eşzamanlı ve koordineli olarak gerçekleştirilmesi büyük önem
taşımaktadır. Bu nedenle 1989 yılında 388 sayılı Kanun Hükmünde Kararname ile
GAP Bölge Kalkınma İdaresi Teşkilatı kurulmuş ve bölgesel kalkınmayı planlamak,
yönlendirmek, izlemek ve kuruluşlararası koordinasyonu sağlamakla
görevlendirilmiştir.
GAP'ın temel hedefi bölgesel kalkınmanın
sağlanması, bölgeler arası farklılıkların giderilmesi, bölgede ekonomik ve
sosyal koşulların geliştirilerek yöre halkının refah düzeyinin ve yaşam
standardının yükseltilmesidir.
Master Plan kapsamında 2005'te
tamamlanması hedeflenen GAP ile Güneydoğu Anadolu Bölgesi'nde 1.7 milyon hektar
alanın sulanması mümkün olacak, yılda 27 milyar kilovat-saat hidroelektrik
enerji üretimi sağlanacak, kişi başına gelir % 209 oranında artacak, 3.8 milyon
kişi istihdam olanağına sahip olacak ve GSBH' da % 445 artış gerçekleşecektir.
Ancak, GAP Master Planı'nın yapımından bu yana
geçen sürede Bölgede ve Türkiye'de plan kapsamındaki varsayımlara uymayan
önemli gelişmeler meydana gelmiş ve Master Plan hedeflerinden önemli ölçüde
sapmalar olmuştur. GAP Master Planı'nın hedef yılı olan 2005'e gelindiğinde
proje genelinde nakdi gerçekleşme ancak yüzde 52'ye ulaşmıştır. Enerji
sektöründe nakdi gerçekleşme % 80, tarım sektöründe % 21, ulaştırma-haberleşme
sektöründe % 38, sanayi, kırsal ve kentsel altyapı yatırımlarının yer aldığı
hizmetler sektöründe ise % 87 düzeyindedir. Fiziki gerçekleşme açısından
bakıldığında enerji yatırımlarının % 73 düzeyinde tamamlandığı, ancak,
kalkınmanın itici gücü olan sulama yatırımlarının % 13 düzeyine ulaşabildiği
görülmektedir.
Diğer yandan, Haziran 1998'de alınan
Bakanlar Kurulu Kararı ile GAP'taki tüm yatırımların tamamlanması için 2010
hedef yılı olarak belirlenmiş ve GAP' ın tüm sektörel bileşenleriyle birlikte
öngörülen tarihte tamamlanması için gerekli koordinasyon ve planlama görevi GAP
İdaresi'ne verilmiştir. Böylece, 1989 yılından farklı olarak, insani gelişmeyi
öncelikli hedef kabul eden GAP Bölge Kalkınma Planı, sürdürülebilir kalkınma
yaklaşımı doğrultusunda ve çeşitli kesimlerden paydaşların etkin katılımıyla
hazırlanmıştır. Hazırlanan GAP Bölge Kalkınma Planı (BKP) 6.11.2002 tarihli ve
2002/48 sayılı Başbakanlık Genelgesi ile ilgili kurum ve kuruluşlara
gönderilmiştir.
Ulusal kalkınma hedeflerine de önemli
ölçüde katkı sağlayacak olan bölge kalkınmasının gerçekleştirilmesi, şimdiye
kadar yürütülen projeler için yapılan harcamanın getirisinin elde edilebilmesi,
yöre insanının sosyal ve ekonomik yaşam koşullarının öncelik ve ivedilikle
iyileştirilmesi için GAP' ın tamamlanması büyük önem taşımaktadır.
Güneydoğu Anadolu Projesi, uluslar arası
platformlarda da suya dayalı bir kalkınma projesi olarak benzerleri arasında
örnek gösterilmekte ve özellikle sürdürülebilir insani gelişmeye yönelik
uygulamaları ile ön plana çıkmaktadır. Bu çerçevede GAP Bölge Kalkınma İdaresi,
Birleşmiş Milletler Kalkınma Programı (UNDP) ve Avrupa Birliği ile ortak projeler
yürütmektedir.
GAP İdaresi'nin, Birleşmiş Milletler
Kalkınma Programı (UNDP) ile birlikte ve İsviçre Hükümeti'nin de finansman
katkısıyla 1997 yılından beri yürütmekte olduğu, 33 projeden oluşan "GAP
Sürdürülebilir Kalkınma Programı"nın ikinci aşamasına geçilmiş olup,
programın bitiş yılı 2007 olarak belirlenmiştir.
Avrupa Birliği (AB) ile birlikte 2002
yılında yürütülmeye başlanan ve üç bileşenden oluşan toplam 47 milyon Euro
tutarındaki GAP Bölgesel Kalkınma Programı'nın da 2007 yılında bitirilmesi
öngörülmüştür. Program, Bölge nüfusunun ekonomik ve sosyal koşullarının
iyileştirilmesini hedeflemekte; aynı zamanda bölgesel gelişmişlik farklarının
azaltılması, üreticilerin kapasitelerinin geliştirilmesi, istihdamın
artırılması, sürdürülebilir ekonomik kalkınmanın sağlanması gibi ulusal program
hedeflerini de önemli ölçüde desteklemektedir. Kırsal Kalkınma Projesi ile
kırsal alanda sürdürülebilir gelir yaratmak amacıyla fakirliğin azaltılması ve
istihdam olanaklarının artırılması amaçlanmıştır. Kültürel Mirasın
Geliştirilmesi Projesi ile GAP Bölgesi'nde AB standartlarına uygun entegre
"Kültürel Miras Stratejisi"nin hazırlanması ve uygulanması için
bölgesel ve ulusal kapasitenin oluşturulması amaçlanmıştır. Bölgenin ulusal ve
uluslararası pazarlarda rekabet gücünün artırılmasını hedefleyen Küçük ve Orta
Ölçekli Girişimcileri Destekleme Projesi UNDP ile birlikte yürütülmektedir.
AB'ye uyum süreci çerçevesinde, bölgesel
kalkınmanın gerçekleştirilmesi, bölge kaynaklarının etkin ve verimli
kullanımının sağlanması amacıyla ülke genelinde 26 bölge kalkınma ajansı
kurulması öngörülmekte olup, yasa tasarısı hazırlanmıştır. Ancak, bu ajansların
da kurulmaları, yapılanmaları, faaliyetlerini etkin bir şekilde yürütebilmeleri
için bir uyum sürecine ihtiyaçları vardır.
Sonuç olarak GAP, uluslar arası
platformlarda insan odaklı, sürdürülebilir bir kalkınma projesi olarak örnek
gösterilmekte ve uygulamaları ile övgü almaktadır. GAP İdaresi, uluslararası
kuruluşlar tarafından GAP'ın koordinasyonundan sorumlu bir kurum olarak muhatap
alınmaktadır.
GAP henüz tamamlanmamıştır. 4 Haziran 1998
tarihli Bakanlar Kurulu toplantısında GAP'ın 2010 yılında tamamlanması kararı
alınmış ve 1998/21 sayılı genelge ile GAP'ın tüm bileşenleri ile tamamlanmasına
yönelik planlama ve programlama çalışmalarını yürütme görevi GAP İdaresi'ne
verilmiştir.
GAP İdaresi Bölgede iki önemli ve büyük
dış kaynaklı program yürütmektedir ve bunların bitiş yılı 2007 olarak
öngörülmüştür.
Ülke genelinde planlanan ve yasa tasarısı
hazırlanan bölge kalkınma ajanslarının kurulması ve faaliyetlerini istenilen
etkinlikte yürütebilmesi bir süreç gerektirmektedir ve GAP İdaresi'nin varlığı
bu geçiş ve uyum sürecini olumlu bir şekilde etkileyecektir.
GAP İdaresi, 9 ili kapsayan GAP
Bölgesi'nde kalkınmanın planlanması, yönlendirilmesi, izlenmesi ve
kuruluşlararası koordinasyonun sağlanmasıyla görevli bir kurum olarak
faaliyetlerini sürdürmektedir..
Yukarıdaki gerekçeler dikkate alınarak
yasal süresi 6 Kasım 2004 tarihinde tamamlanan GAP Bölge Kalkınma İdaresi'nin
görev süresinin üç yıl daha uzatılması gerekli görülmektedir.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1.- Teklifin 1 inci maddesi ile 6
Kasım 1989 tarih ve 388 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 1 nci maddesinde
geçen "on beş" ve 13'ncü maddesinde geçen "15" ibarelerinin
18 yıl olarak değiştirilmesi öngörülmektedir.
Madde 2.- Yürürlük maddesidir.
Madde 3.- Yürütme maddesidir.
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Güneydoğu Anadolu Projesi Bölge Kalkınma
İdaresi Teşkilâtının Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamede
Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifimiz ve gerekçesi ilişikte sunulmuştur.
Gereğini saygıyla
dileriz. 9.6.2004
|
Muharrem Doğan |
Avni Doğan |
Mehmet Parlakyiğit |
|
Mardin |
Kahramanmaraş |
Kahramanmaraş |
|
Necati Uzdil |
Ahmet Yılmazkaya |
Osman Aslan |
|
Osmaniye |
Gaziantep |
Diyarbakır |
|
Dursun Akdemir |
M. Vedat Melik |
Muhsin Koçyiğit |
|
Iğdır |
Şanlıurfa |
Diyarbakır |
|
Selahattin Dağ |
Mehmet Özyol |
Mustafa Çakır |
|
Mardin |
Adıyaman |
Samsun |
|
M. Fehmi Uyanık |
E. Safder Gaydalı |
Şevket Gürsoy |
|
Diyarbakır |
Bitlis |
Adıyaman |
|
Mehmet Özlek |
Sabahattin Cevheri |
Mahmut Durdu |
|
Şanlıurfa |
Şanlıurfa |
Gaziantep |
|
İbrahim Hakkı Birlik |
Ahmet Uzer |
Mahmut Kaplan |
|
Şırnak |
Gaziantep |
Şanlıurfa |
|
Mahmut Uğur Çetin |
Muzaffer Külcü |
M. Sefa Sirmen |
|
Niğde |
Çorum |
Kocaeli |
|
A. Sırrı Özbek |
Halil Tiryaki |
Muharrem Eskiyapan |
|
İstanbul |
Kırıkkale |
Kayseri |
|
Mehmet Tatar |
Hüseyin Özcan |
Ferit Mevlüt Aslanoğlu |
|
Şırnak |
Mersin |
Malatya |
|
Orhan Ziya Diren |
Muharrem Kılıç |
Ersoy Bulut |
|
Tokat |
Malatya |
Mersin |
|
Yücel Artantaş |
Erol Tınastepe |
Abdulaziz Yazar |
|
Iğdır |
Erzincan |
Hatay |
GENEL GEREKÇE
Temel hedefi, Güneydoğu Anadolu Bölgesi
halkının gelir düzeyi ve hayat standardını yükselterek, bu bölge ile diğer
bölgeler arasındaki gelişmişlik farkını ortadan kaldırmak, kırsal alandaki
verimliliği ve istihdam imkânlarını artırarak, sosyal istikrar, ekonomik büyüme
gibi millî kalkınma hedeflerine katkıda bulunmak olan GAP projesi, çok sektörlü
ve entegre bir proje olarak, Türkiye’nin en büyük bölgesel kalkınma projesidir.
Geçmişi 1930’lu yıllarda başlayan “Keban
Projesi” ne kadar uzanan bu büyük, Kalkınma Hamlesi, 1970’li yıllarda Fırat ve
Dicle nehirleri üzerindeki sulama ve hidroelektrik amaçlı projeler olarak
amaçlanmış, 1977 yılında “Güneydoğu Anadolu Projesi” olarak adlandırılmaya
başlanmıştır. 1980’li yıllara gelindiğinde ise çok sektörlü, sosyo-ekonomik bir
bölgesel kalkınma programına dönüştürülmüştür.
1989 yılında da Kuruluş amacı; GAP projesi
kapsamına giren yörelerin süratle kalkındırılması, yatırımların
gerçekleştirilmesi için; plan, altyapı, ruhsat, konut, sanayi, maden, tarım,
enerji, ulaştırma ve diğer hizmetleri yapmak veya yaptırmak, yöre halkının
eğitim düzeyini yükseltmek için gerekli tedbirleri almak veya aldırmak, kurum
ve kuruluşlar arasındaki koordinasyonu sağlamak olan, Güneydoğu Anadolu Projesi
Bölge Kalkınma İdaresi Teşkilatı 15 yıllık bir süre için 388 sayılı Kanun
Hükmünde Kararname ile kurulmuştur.
GAP projesi 1989 yılında tamamlanan GAP
Master Planı ile çok sektörlü entegre bölgesel kalkınma projesine
dönüştürülmüş, enerji ve sulama amaçlı yapılara paralel olarak, tarımsal ve
sınaî kalkınma, kırsal-kentsel altyapı, ulaşım, eğitim, sağlık vb. alanlardaki
gelişme birbirleriyle ilişkili projeler olarak ele alınmıştır. Bu Projenin
makro çerçevesi 27.6.2000 tarihli 8. Beş Yıllık Kalkınma Planı ile belirlenmiş
ve 2010 yılına kadar projenin tamamlanması amaçlanmıştır.
388 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede 6
ili kapsayacağı öngörülen Proje, günümüzde idarî yapıda meydana gelen
değişiklik sonucu, yeni kurulan Batman, Şırnak ve Kilis illerini de coğrafî
kapsamına almıştır.
GAP Master Planının proje için 1990-2005
dönemi sonu itibariyle belirlediği hedef ve büyüklüklere ulaşabilmek için
yapılması öngörülen toplam kamu yatırımlarının finansman ihtiyacı 2004 yılı
fiyatlarıyla 31 Katrilyon 902 trilyon 54 milyar TL. dir. 2003 yılı sonuna kadar
ise tahmini olarak 16 katrilyon 612 trilyon 374 milyar TL. harcama yapılmış ve
nakdî gerçekleşme yüzde 52.1 düzeyine ulaşmıştır. GAP projesinin sektör bazında
yatırım gerçekleşme oranları; 2003 sonu itibariyle, enerji yatırımlarında yüzde
80.3, Tarım sektöründe yüzde 21.1 olarak gerçekleşmiştir. Görüldüğü şekliyle,
entegre bir proje olarak öngörülen projenin enerji sektörü dışındaki alanlarda
gerçekleşme oranları çok düşük kalmıştır. Enerji sektörü dışında kalan
sektörler itibariyle daha yapılacak çok iş bulunmaktadır. Mevcut yatırımlar
itibariyle Projenin gerçekleşme oranı öngörülenin yarısı düzeyindedir. 388
sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye göre GAP idaresinin görev süresi 15 yıl
olarak öngörülmüştür ve 6 Kasım 2004 tarihi itibariyle İdarenin görevi sona
erecek, bütün kadroları da lağvedilecektir. 15 yıllık sürede ancak yarısı
oranında yatırım gerçekleştirilen Projenin, kalan bu süre içerisinde; mevcut
kaynaklarla tamamlanması mümkün değildir. Bu nedenlerle, ilave süreye ve
kaynağa ihtiyaç bulunmaktadır.
Gelecek kuşaklar için kendilerini
geliştirebilecekleri bir ortam yaratılmasını amaçlayan, sürdürülebilir insanî
kalkınma felsefesi üzerine kurulu; kalkınmada adalet, katılımcılık, çevre
korunması, istihdam, mekansal planlama ve alt yapı geliştirilmesi temel
stratejilerine sahip projenin tamamlanarak, Ülkemizin yüzakı olabilmesi için,
GAP idaresinin görev süresinin 15 yıl yerine 25 yıl olarak revize edilmesi, AB
hedefleri ile de örtüşen bir zaruret olarak görülmektedir. Kanun Teklifi bu
amaçla hazırlanmıştır.
Ayrıca, GAP İdaresi Başkanlığının
Merkezinin, projenin uygulama yeri olan Güney Doğu Anadolu Bölgesine naklinin
yapılması; bölgenin ihtiyaçlarının yerinde karşılanmasında yaşanılan, yönetim
mahsurlarını da ortadan kaldıracaktır. Bu yönde bir değişikliğin yapılması da
Projenin hızlandırılmasında faydalı olabilecektir.Bunun da gözden geçirilmesi
uygun olacaktır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1. - Teklifin 1 inci maddesi ile 388
sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 1 inci ve 13 üncü maddelerinde geçen “onbeş”
ve “15” ibarelerinin “yirmibeş” olarak değiştirilmesi öngörülmektedir. Böylece,
GAP idaresinin görev süresinin 15 yıl yerine yirmibeş yıla çıkartılması,
İdarenin kadrolarına ilişkin yapılan değişiklikle de, personelin kadrolarının
süresi 25 yıla uzatılmaktadır.
Madde 2. - GAP Projesi kapsamında bulunan
illerin idarî yapısının değişmesi nedeniyle, yeni kurulan iller de kanunî
olarak proje kapsamına alınmakta, coğrafî alan ve kanunî kapsamın aynı olması
öngörülmektedir.
Madde 3. - Yürürlük maddesidir.
Madde 4. - Yürütme maddesidir.
MARDİN MİLLETVEKİLİ MUHARREM
DOĞAN VE 35 MİLLETVEKİLİNİN TEKLİFİ
GÜNEYDOĞU
ANADOLU PROJESİ BÖLGE KALKINMA İDARESİ
TEŞKİLATININ KURULUŞ VE GÖREVLERİ HAKKINDA KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMEDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA
DAİR KANUN TEKLİFİ
MADDE 1. - 27.10.1989 tarihli ve 388
sayılı Güneydoğu Anadolu Projesi Bölge Kalkınma İdaresi Teşkilatının Kuruluş ve
Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 1 inci ve 13 üncü maddelerinde
geçen “onbeş” ve “15” ibareleri “yirmibeş” olarak değiştirilmiştir.
MADDE 2. - Güneydoğu Anadolu Projesi Bölge
kalkınma İdaresi Teşkilatının Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde
Kararnamenin 2 nci maddesinin (a) bendine “Siirt” ibaresinden sonra gelmek
üzere “Batman, Şırnak, Kilis” ibaresi eklenmiştir.
MADDE 3. - Bu Kanun yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
MADDE 4. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar
Kurulu yürütür.
Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu
|
Türkiye Büyük Millet
Meclisi |
|
|
Plan ve Bütçe Komisyonu |
3.11.2004 |
|
Esas No. : 2/324, 2/299
|
|
|
Karar No. : 3 |
|
|
|
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Şanlıurfa Milletvekili A. Müfit Yetkin ve 13 Milletvekilinin 2/324 esas numaralı "Güneydoğu Anadolu Projesi Bölge
Kalkınma İdaresi Teşkilatının Kuruluş ve Görevleri Hakkında 6 Kasım 1989 Tarih
ve 388 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun
Teklifi" ile Mardin Milletvekili Muharrem Doğan ve 35 Milletvekilinin
2/299 esas numaralı "Güneydoğu Anadolu Projesi Bölge Kalkınma İdaresi
Teşkilatının Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamede
Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun
Teklifi", Komisyonumuzun, 2.11.2004 tarihinde, Hükümeti temsilen Devlet
Bakanı ve Başbakan Yardımcısı Abdüllatif
ŞENER, Maliye Bakanlığı, Devlet
Planlama Teşkilatı Müsteşarlığı ve Güneydoğu
Anadolu Projesi Bölge Kalkınma İdaresi Başkanlığı temsilcileri ile teklif
sahiplerinin katılımlarıyla yaptığı 5 inci birleşiminde; İçtüzüğün 35 inci
maddesine göre birleştirilerek ve 2/324 esas numaralı Kanun Teklifi esas alınarak görüşülmüştür.
Bilindiği gibi; Fırat Havzası ve Dicle Havzası'ndan etkin
bir şekilde faydalanılması amacıyla, öteden beri yürütülen çalışmalar sonucu,
1960' larda her iki havza için ayrı ayrı hazırlanmış iki projenin 1977 yılında
"Güneydoğu Anadolu Projesi" adı altında birleştirilmesiyle; bölgesel
bir kalkınma projesi ortaya
konulmuştur. Temel hedefi, Güneydoğu Anadolu Bölgesinde gelir düzeyi ve hayat standardını yükselterek,
bu bölge ile diğer bölgeler arasındaki gelişmişlik farkını ortadan kaldırarak,
kırsal alandaki verimliliği ve istihdam imkanlarını artırarak, sosyal istikrar,
ekonomik büyüme gibi milli kalkınma hedeflerine katkıda bulunmak olan
Projenin alanı, Aşağı Fırat ve Dicle
havzaları ile yukarı Mezopotamya ovalarında yer alan Adıyaman, Diyarbakır,
Gaziantep, Mardin, Siirt ve Şanlıurfa
illerini kapsamaktaydı.
Güneydoğu Anadolu Projesi kapsamına giren
yörelerin süratle kalkındırılması ve yatırımların gerçekleştirilmesi için;
plan, altyapı, ruhsat, konut, sanayi, maden, tarım, enerji, ulaştırma ve diğer
hizmetleri yapmak veya yaptırmak, yöre halkının eğitim düzeyini yükseltmek için
gerekli tedbirleri almak veya aldırmak, kurum ve kuruluşlar arasındaki
koordinasyonu sağlamak amacıyla
27.10.1989 tarihli ve 388 sayılı
Kanun Hükmünde Kararname ile 15 yıl süre için Güneydoğu Anadolu Projesi Bölge
Kalkınma İdaresi Teşkilatı kurulmuştur.
Proje başlangıçta altı ili barındırırken daha
sonraki yıllarda kapsam içerisindeki illerin coğrafi alanında Batman, Şırnak ve Kilis illerinin
kurulmasıyla bu sayı dokuza yükselmiştir.
1989 yılında tamamlanan
bir Master Planı ile çok sektörlü,
entegre ve sürdürülebilir bir
kalkınma anlayışı çerçevesinde bölgesel kalkınma projesine dönüştürülen GAP;
enerji ve sulama amaçlı yapılara paralel olarak, tarımsal ve sınai kalkınma,
kırsal-kentsel altyapı, ulaşım, eğitim, sağlık gibi alanlarda birbirleriyle
ilişkili projeler olarak ele
alınmıştır. Bu projenin makro çerçevesi 8. Beş Yıllık Kalkınma Planı ile
belirlenmiş ve 1998 yılında alınan Bakanlar Kurulu Kararı ile GAP kapsamındaki projelerin tamamlanması
için 2010 yılı hedef yıl olarak belirlenmiştir.
Ulusal kalkınma
hedeflerine ulaşılmasına önemli katkı
sağlayacak olan GAP'ın yöre
insanının sosyal ve ekonomik yaşam
koşullarının öncelik ve ivedilikle
iyileştirilmesi amacıyla tamamlanması büyük önem taşımaktadır. Diğer yandan, GAP,
uluslararası platformlarda da suya dayalı bir kalkınma projesi olarak benzerleri arasında örnek gösterilmekte ve
özellikle sürdürülebilir insani gelişmeye yönelik uygulamaları ile ön plana
çıkmaktadır. Bu kapsamda, GAP İdaresi 1997 yılından beri Birleşmiş Milletler Kalkınma Programı ( UNDP) ve 2002 yılından beri de Avrupa Birliği (AB) ile ortak projeler yürütmektedir.
AB ile birlikte 2002 yılından itibaren
yürütülmeye başlanan ve tamamı hibe olarak sağlanan 47 milyon Euro tutarındaki GAP Bölgesel Kalkınma Programının
2007 yılında tamamlanması öngörülmektedir. Bu program, Güneydoğu Anadolu bölgesinde
yaşayan insanların ekonomik ve sosyal koşullarının iyileştirilmesi, istikrarlı
ekonomik büyümeye katkıda bulunulması ve bölgesel eşitsizliklerin
azaltılmasının yanı sıra bölgenin üretkenliğinin ve istihdam kapasitesinin artırılması
gibi ulusal hedefleri de önemli ölçüde desteklemektedir
GAP Bölge Kalkınma
İdaresi Teşkilatını düzenleyen 388
sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye göre; İdarenin görev süresini 15 yıl olarak
öngörmüştür. Söz konusu KHK'nin Resmî
Gazetede yayım tarihi 06.11.1989 olduğundan, bu süre 6 Kasım 2004 tarihinde
sona erecektir. GAP kapsamında öngörülen toplam yatırımların ancak yarısının
gerçekleşmiş olması, uluslararası kuruluşlarla yürütülen ve halen devam eden
programlar, AB'ye uyum sürecinde, bölgesel kalkınmanın ilerlemesi, bölge
kaynaklarının etkin ve verimli kullanımında mesafe alınması amacıyla, ülke
genelinde 26 bölge kalkınma ajansı kurulmasına yönelik çalışmalar da dikkate
alınarak İdarenin görev süresinin
uzatılması görüşülen Kanun Tekliflerinin konusunu oluşturmaktadır.
Görüşmelere esas alınan 2/324 esas numaralı
Kanun Teklifi incelendiğinde; GAP Bölge Kalkınma İdaresinin faaliyetlerini üç
yıl daha sürdürebilmesi amacıyla 388
sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 1 inci ve 13 üncü maddelerinde geçen onbeş
yıllık sürenin on sekiz yıl olarak
değiştirilmesinin öngörüldüğü
anlaşılmaktadır.
Birleştirilen 2/299 esas
numaralı Kanun Teklifinde ise İdarenin görev süresinin on yıl daha uzatılması
ve söz konusu KHK'nın 2 nci maddesinin (a) bendinde belirtilen iller arasına
kapsamdaki illerin coğrafi alanında yeni kurulan üç ilin dahil edilmesi
öngörülmektedir.
Kanun Teklifleri üzerinde
yapılan görüşmelerde;
- Dünyanın en büyük bölgesel kalkınma projelerinden biri
olan GAP'ın ülkemizin geleceğini etkileyecek büyük bir entegre kalkınma projesi olarak değerlendirilmesi gerektiği,
- 1936 yılında Elektrik
İşleri Etüt İdaresinin kurulmasıyla bölgenin kalkındırılmasına yönelik
çalışmaların başlamış olduğu, 1989'dan sonra entegre bir proje olarak
planlanan GAP ile bölge gelirlerinin 5 kat
artırılmasının ve 3.5 milyon insana iş
imkanı yaratılmasının hedeflendiği,
bu hedeflere ulaşılmaya çalışıldığı,
- GAP çerçevesinde
enerji, tarım ve sosyal hizmet alanlarında
yatırımların yapıldığı, enerjide % 70, sosyal hizmetlerde % 60 oranında tamamlanma sağlanmasına rağmen tarımsal alanda gerçekleşme
oranının % 13 düzeyinde kaldığı,
- Yapılan GAP Master
Planında Projenin 2010 yılında tamamlanmasının hedeflendiği, oysa bu gün
ayrılan kaynaklarla bu hedefe ulaşmanın mümkün olmadığı, bu nedenle bütçeden
yeterli kaynak ayrılması yanında alternatif finansman modellerinin
araştırılması gerektiği,
- GAP Bölge Kalkınma
İdaresinin görev süresinin 6 Kasım 2004 tarihinde sona ereceği, bu sürenin
uzatılmasında geç kalındığı, ülkemiz için hayati öneme sahip bir yatırım
projesi olan GAP'ın tamamlanabilmesi için en az on yıllık bir süreye daha ihtiyaç
duyulduğu, bu nedenle 388 sayılı KHK'da
onbeş yıl olarak öngörülen görev süresinin yirmi beş yıl olarak değiştirilmesi
gerektiği,
- 2/324 esas numaralı
Kanun Teklifinde öngörülen, GAP
Bölge Kalkınma İdaresinin görev
süresinin üç yıl daha uzatılmasına yönelik düzenlemenin, halen devam eden
yatırımlar dikkate alındığında yeterli olamayacağı, konunun bölgenin ihtiyaçları
dikkate alınarak değerlendirilmesi gerektiği,
- GAP Bölge Kalkınma İdaresinin merkezinin projenin
yürütüldüğü Güney Doğu Anadolu bölgesinde bulunan merkezi bir ile taşınması
gerektiği, böylece hizmetlerin yerinde ve etkin bir şekilde yürütülmesinin
sağlanacağı,
- GAP Bölge Kalkınma
İdaresinin görev süresinin halen yürütmekte olduğu uluslararası
projelerin bitiş tarihine kadar değil, Proje kapsamındaki bütün yatırımların
tamamlanmasına kadar uzatılması gerektiği,
- Hazırlık çalışmaları
devam eden bölgesel kalkınma ajansları kurulmasına yönelik kanun tasarısı taslağında öngörülen düzenlemelerin
ülkemiz gerçekleri ile bağdaşmayacağı, bölgesel gerçekler dikkate alınmadan
yapılacak düzenlemelerin ileride tamiri mümkün olmayan sonuçlar doğurabileceği,
- GAP kapsamında sulu
tarıma açılan bölgelere yalnız suyun değil, su kültürünün de götürülmesi
gerektiği, tarımsal eğitimin yeterli bir şekilde verilmemesi nedeniyle toprakta
yanlış sulama yöntemlerinden kaynaklanan tuzlanmanın meydana geldiği ve
toprağın yapısının bozulduğu,
- Projeye yeterli kaynak
ayrılmadığı, dış kaynak konusunun tartışılması ve bu konuda araştırma yapılması
gerektiği, Projeye sağlanan finansman kaynaklarından bölge halkının doğrudan
yararlanmasına imkan sağlayacak modellerin ortaya konması gerektiği,
- GAP ile makro düzeyde
bir kalkınmanın sağlanabileceği, ancak adaletli bir gelir dağılımı
gerçekleştirmek amacıyla bölge insanına yönelik ekonomik faaliyetlerin
teşviklerle desteklenmesi gerektiği,
- 21 inci Yüzyıl başında
bölgesel kalkınma anlayışının değiştiği, AB
standartları doğrultusunda, coğrafi kriterlere göre 1950' li yılların
teknolojisine uygun olarak oluşturulan
7 bölgeli coğrafi ayrım yerine daha mikro düzeyde ayrıma gidilmesi
gerektiği,
- GAP kapsamındaki
illerin gerek sosyal, gerek ekonomik yapı yönünden birbirinden farklı olduğu,
bu nedenle il bazında projeler yürütecek şekilde GAP' ın yeniden ele alınması
gerektiği,
- Projenin uzun
sürmesinde olumsuz ekonomik koşulların önemli bir rol oynadığı, bu nedenle
yatırımlara ayrılan payın düşük oranlarda kaldığı, ekonomideki olumlu gelişmelere bağlı olarak Projenin ivme kazanacağı,
- Ülkemizin enerji
alanında önemli ölçüde dışa bağımlı hale geldiği, enerji ihtiyacımızın giderek
artmakta olduğu, Projenin bir an önce tamamlanmasının bu sorunun çözümüne
önemli katkılar sağlayacağı,
- AB uyum süreci
içerisinde bulunduğumuz şu dönemde, GAP'ın Türk tarımının ürün kompozisyonunu
değiştirerek AB standartlarına uygunluğa katkı sağlayacağı,
- Ülkemizin sanıldığının
tersine su kaynakları açısından zengin olmadığı, bu Projeyle su kaynaklarımızın
en rasyonel ve verimli şekilde kullanılabileceği,
- Projenin, bölgenin
Ortadoğu'ya dönük tarımsal sanayi üretimi ve ihracat merkezi haline dönüşmesini
sağlayabileceği,
Şeklindeki görüş ve eleştirileri takiben Hükümet adına
yapılan tamamlayıcı açıklamalarda ise;
- Projeye sulama yapmaya
ve enerji sağlamaya yönelik barajların yapımı yaklaşımıyla başlandığı, uzun
süre mühendislik projesi olarak ele alınan GAP' ın 1989 yılında entegre bir bölge kalkınma projesine
dönüştürüldüğü,
- GAP kapsamında yapılan sulamanın
daha rasyonel bir şekilde yapılması
çalışmalarının yapıldığı, bu çerçevede, gelişmiş teknolojiye dayalı sulama yöntemlerinin halka öğretilmesine
yönelik eğitim çalışmalarının yürütüldüğü,
- GAP'ın bölgenin sosyal,
ekonomik ve kültürel gelişmesine önemli bir katkı sağladığı,
- GAP'ın bir entegre
proje olarak, sulamadan ulaştırmaya, eğitimden sağlığa kadar geniş bir alandaki
yatırımlarının ilgili kuruluşlarca
yürütüldüğü, GAP İdaresinin koordinasyondan sorumlu bir kamu kurumu olduğu, dolayısıyla
GAP İdaresinin görev süresi ile projelerin organik bir ilişkisinin bulunmadığı,
- Proje kapsamındaki
idari alanda yeni kurulan illerin
hepsinin kapsama girdiği, bu konuda
herhangi bir hukuki ve idari sorun
olmadığı,
- Suyun dünyada stratejik
bir konuma sahip olduğunun bilincinde olarak gerekli yatırımların planlandığı
ve önlemlerin alındığı,
- Konuya makro çerçevede
yaklaşılarak ülkenin bütün kaynaklarını harekete geçirmeye yönelik, AB
müktesebatı ile uyumlu, bölgesel kalkınma ajansları kurulmasına yönelik kanun
tasarısı taslağının hazırlık çalışmalarının devam ettiği,
- GAP'ın bir kamu kurumu
olduğu, kurulması öngörülen kalkınma ajanslarının ise başta özel sektör ve
sivil toplum kuruluşları olmak üzere yerel birimlerin etkin katılımını
sağlayacak bir yapıya sahip olacağı,
dünyada da bu türden kuruluşların sayısının hızla arttığı,
- Hükümetin sadece GAP'ı kapsayan bir bölgesel
kalkınma anlayışına sahip olmadığı, diğer bölgesel gelişmişlik farklarını
gidermeye yönelik, bütün ülkeyi kapsayan, daha mikro düzeyde alt bölgelere
ayrılmış bir bölgesel kalkınma anlayışını benimsediği,
- Bölgesel kalkınma anlayışının, ülkenin coğrafi ayırıma benzeyen 12
bölgeye ayrılması, bu bölgeler kapsamında 26 alt bölgenin oluşturulması
ve bu alt bölgenin de il ve ilçeler bazında daha mikro düzeyde birimlere ayrılması şeklinde üç
aşamalı bir plan çerçevesinde ele alınacağı,
- Uluslararası normlar dikkate alınarak bölgesel kalkınma
projelerinin yürütülmesinde, verimlilik ve eşgüdüm sağlamak amacıyla DPT şemsiyesi altında entegre edilerek
uygulamaya gidileceği,
- GAP İdaresinin bölgede yeterince nitelikli elemanının
bulunduğu, hizmetlerin yürütülmesi konusunda herhangi bir sıkıntı ile
karşılaşılmadığı,
- Dünyanın hiçbir yerinde 50 - 60 yıllık süreleri kapsayan
projelerin olmayacağı, bu nedenle proje
için gerek yurt içinden, gerek yurt dışından yeni kaynaklar sağlanarak GAP'ın
en kısa sürede tamamlanmasına çalışılacağı,
İfade edilmiştir.
Tümü üzerinde yapılan
görüşmeleri müteakip esas alınan Kanun Teklifinin gerekçesi de Komisyonumuzca
benimsenerek maddeleri üzerindeki görüşmelere geçilmiştir.
Teklifin:
- Başlığı, kanunların
hazırlanmasında uygulanan esas ve usuller doğrultusunda yeniden düzenlenmesi
suretiyle,
- 1 inci maddesi, imla
hatalarının düzeltilmesi ve kanun tekniğine uygunluk sağlanması amacıyla
yeniden düzenlenmesi suretiyle,
- Yürürlüğe ilişkin 2 nci
maddesi, 388 sayılı KHK ile GAP Bölge Kalkınma İdaresi Teşkilatının onbeş yıl
süreli olarak kurulması, söz konusu KHK'nın yayımlandığı Resmî Gazete tarihinin
6.11.1989 olması, dolayısıyla İdarenin görev süresinin 6.11.2004 tarihinde sona
ermesi nedeniyle Kanun Teklifinin kanunlaşma süreci göz önüne alındığında,
kanunlaşarak Resmî Gazetede yayımlanıp yürürlüğe giriş tarihinin, 6.11.2004
tarihinden sonraki bir tarihe denk düşmesi halinde hukuki boşluk doğmaması
amacıyla yeniden düzenlenmesi
suretiyle,
Yürütmeye ilişkin 3
üncü maddesi aynen,
Kabul edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun
onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Sait Açba |
M. Altan Karapaşaoğlu |
Sabahattin Yıldız |
|
Afyon |
Bursa |
Muş |
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
Mehmet Sekmen |
Halil Aydoğan |
Mehmet Melik Özmen |
|
İstanbul |
Afyon |
Ağrı |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Mehmet Zekâi Özcan |
Osman Kaptan |
M. Mesut Özakcan |
|
Ankara |
Antalya |
Aydın |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
A. Kemal
Deveciler |
Ali Osman Sali |
Ahmet
İnal |
|
Balıkesir |
Balıkesir |
Batman |
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Osman Nuri Filiz |
A. Kemal Kumkumoğlu |
Birgen
Keleş |
|
Denizli |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Kemal
Kılıçdaroğlu |
Bülent
Baratalı |
Fazıl Karaman |
|
İstanbul |
İzmir |
İzmir |
|
(İmzada
bulunamadı) |
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Y.
Selahattin Beyribey |
Mustafa Elitaş |
Taner Yıldız |
|
Kars |
Kayseri |
Kayseri |
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Mikail Arslan |
Muzaffer Baştopçu |
Hasan Fehmi Kinay |
|
Kırşehir |
Kocaeli |
Kütahya |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Muharrem Doğan |
Mustafa
Özyürek |
Gürol Ergin |
|
Mardin |
Mersin |
Muğla |
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
O. Seyfi Terzibaşıoğlu |
Osman Seyfi |
Cemal Uysal |
|
Muğla |
Nevşehir |
Ordu |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Kazım Türkmen |
İmdat Sütlüoğlu |
Musa Uzunkaya |
|
Ordu |
Rize |
Samsun |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Sabahattin Cevheri |
M. Ergun
Dağcıoğlu |
Enis Tütüncü |
|
Şanlıurfa |
Tokat |
Tekirdağ |
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
Üye |
Üye |
|
|
Faruk Nafız Özak |
M. Akif Hamzaçebi |
|
|
Trabzon |
Trabzon |
|
ŞANLIURFA
MİLLETVEKİLİ A. MÜFİT
YETKİN
VE 13 MİLLETVEKİLİNİN TEKLİFİ
GÜNEYDOĞU ANADOLU PROJESİ BÖLGE KALKINMA
İDARESİ TEŞKİLATININ KURULUŞ VE GÖREVLERİ HAKKINDA 6 KASIM 1989 TARİH VE 388
SAYILI KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMEDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDAKİKANUN TEKLİFİ
MADDE 1. - 6 Kasım 1989 tarih ve 388 sayılı Güneydoğu
Anadolu Projesi Bölge Kalkınma İdaresi Teşkilatının Kuruluş ve Görevleri
Hakkındaki Kanun Hükmündeki Kararnamenin 1 inci maddesinde geçen “on beş” ve 13
üncü maddesinde geçen “15” ibareleri 18 yıl olarak değiştirilmiştir.
MADDE 2. - Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 3. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
PLAN VE
BÜTÇE KOMİSYONUNUN
KABUL
ETTİĞİ METİN
GÜNEYDOĞU
ANADOLU PROJESİ BÖLGE KALKINMA İDARESİ
TEŞKİLATININ KURULUŞ VE GÖREVLERİ HAKKINDA KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMEDE
DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA
KANUN TEKLİFİ
MADDE 1. - 27.10.1989 tarihli ve 388 sayılı Güneydoğu
Anadolu Projesi Bölge Kalkınma İdaresi Teşkilatının Kuruluş ve Görevleri
Hakkında Kanun Hükmünde
Kararnamenin 1 inci maddesinde geçen “on beş yıl” ve 13 üncü maddesinde
geçen “15 yıl” ibareleri, “18 yıl” olarak değiştirilmiştir.
MADDE 2. - Bu Kanun, 6.11.2004 tarihinden geçerli olmak
üzere yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 3. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.