Dönem: 22 Yasama Yılı: 3
T.B.M.M. (S. Sayısı: 968)
Karaman Milletvekili
Mevlüt Akgün ile 10 Milletvekilinin ve Samsun Milletvekili İlyas Sezai Önder
ile 6 Milletvekilinin; Avukatlık Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifleri ve Adalet
Komisyonu Raporu (2/480, 2/483)
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Avukatlık Kanununda
Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifimiz gerekçesi ile birlikte ilişikte
sunulmuştur.
Gereğini arz ederiz.
Saygılarımızla.
|
|
Ahmet Işık |
Mehmet Ali Bulut |
Mevlüt Akgün |
|
|
Konya |
Kahramanmaraş |
Karaman |
|
|
Enver Yılmaz |
Halil Özyolcu |
Orhan Taş |
|
|
Ordu |
Ağrı |
Sivas |
|
|
Tevfik Ensâri |
Ömer Kulaksız |
Muzaffer Külcü |
|
|
İzmir |
Sivas |
Çorum |
|
|
İbrahim Hakkı Aşkar |
F. Hüsrev Kutlu |
|
|
|
Afyonkarahisar |
Adıyaman |
|
GENEL GEREKÇE
Toplum halinde yaşamanın
vazgeçilmez şartı olan düzen, ancak adaletin gerçekleşmesiyle sağlanır.
Adaletin gerçekleşme yolu ise hukukun toplumdaki bireyler arasında eşitlik
içinde uygulanmasıyla mümkündür. Toplum içindeki bireylerin ekonomik
farklılaşmalarının hukuksal eşitliği bozmaması için, sosyal hukuk devleti
adalet kamu hizmetini her bireyin ulaşabileceği şekilde sunmalıdır. Bu hizmetin
vazgeçilmez parçası olan hak arama özgürlüğü günümüzde ancak hukuki konularda
eğitim görmüş, bilgi sahibi olan avukatlar eliyle gerçekleşebilir. Avukatlık,
kamu hizmeti ve serbest bir meslektir. Avukat görevini yerine getirmede
bağımsızdır. Avukatlığın amacı, hukuki münasebetlerin düzenlenmesine, her türlü
hukuki mesele ve anlaşmazlıkların adalet ve hakkaniyete uygun olarak
çözümlenmesine ve genellikle hukuk kurallarının tam olarak uygulanması
hususunda yargı organları ve hakemlerle resmi ve özel kurum ve kuruluşlara
yardım etmektir. Avukat bu amaçla hukuki bilgi ve tecrübelerini adalet
hizmetine ve kişilerin yararlanmasına tahsis eder. Adlî mercilere ve diğer
resmi daireler, avukatlara görevlerinin yerine getirilmesinde yardımcı olmakla
yükümlüdürler şeklinde hukukumuzda avukatlık ve avukat kavramlarını açıklamaya
çalışmıştır.
Kamu yararının, genel
menfaatin gerektirdiği bir ihtiyaç olarak, adaletin yerine getirilmesi
aşamasında, hak arama hakkının gereği gibi kullanılabilmesi, yeterli bir kamu
menfaati olacaktır. Bu ihtiyacı karşılamak üzere gerçekleştirilen faaliyet ise
avukatın hukuki bilgisiyle adaletin yerine getirilmesine yardımcı olma
faaliyetidir.
Türkiye Büyük Millet
Meclisi üyeliğine seçilen avukatlar ise avukatlık hizmetlerine ara vermekte ve
bu faaliyetlerden men edilmektedir. Oysa milletvekilleri, hukukun üstünlüğüne,
demokratik ve laik cumhuriyete ve Atatürk ilke ve inkılaplarına bağlı kalarak
toplumun huzur ve refahı, millî dayanışma ve adalet anlayışı içinde herkesin
insan haklarından ve temel hürriyetlerden yararlanması ülküsünden yola çıkarak
devletin varlığı ve bağımsızlığı doğrultusunda bütün milleti temsil
etmektedirler. Milletvekillerinin üyelikle bağdaşmayacak işleri anayasamızda
yer almakta ve üyelikle bağdaşmayacak diğer görev ve işlerin kanunla
düzenleneceği belirtilmiştir. Anayasanın söz konusu 82 nci maddesinde devlet ve
diğer kamu tüzel kişiliklerinde ve bunlara bağlı kuruluşlarda, devletin veya
diğer kamu tüzel kişiliklerinin doğrudan doğruya ya da dolaylı olarak katıldığı
teşebbüs ve ortaklıkların yönetim ve denetim kurullarında görev alamazlar,
vekili olamazlar, herhangi bir taahhüt işini doğrudan veya dolaylı olarak kabul
edemezler, temsilcilik ve hakemlik yapamazlar denilmektedir.
Avukatlık Kanununun 12
nci maddesinde avukatlıkla birleşebilen işler gösterilmiş ve bunlar arasında
milletvekilliği de sayılmıştır. Avukatlık Kanununun 43 üncü maddesinin ikinci
fıkrasına 4667 sayılı Kanunla eklenen hükümde ise milletvekillerinin
milletvekilliği süresince avukatlık yapamayacakları öngörülmektedir.
Dolayısıyla aynı konuda Avukatlık Kanununun iki maddesinde farklı düzenleme yer
almaktadır. Ancak sonraki kanun uygulanacağından 43 üncü madde hüküm ifade
etmekte, dolayısıyla milletvekilleri avukatlık yapamamaktadır.
3069 sayılı Türkiye Büyük
Millet Meclisi Üyeliği ile Bağdaşmayan İşler Hakkında Kanunun 3 üncü maddesinde
de milletvekillerinin hangi davalarda Devlet aleyhine vekil olamayacakları
ortaya konulmaktadır.
Bütün bu gerçekler
ışığında avukatlık eğitimi alan milletvekillerinin milletvekilliği esnasında
avukatlık yapmasının önündeki söz konusu hukuki engel ortadan kaldırılmalıdır.
Yine ülkemizin
enflasyonla mücadelesi kapsamında birçok kurumun alacak ve verecek konusunda
Devlet İstatistik Enstitüsünün yıllık olarak belirlediği toptan eşya fiyatları
endeksi (TEFE) uygulanmaktadır. Durum böyle iken, avukatların barolara ödediği
keseneğin süresi içinde ödenmemesi durumunda yıllık keseneğe aylık yüzde beş
gecikme zammı uygulanmaktadır. Buna
aylık yüzde beş gecikme zammı uygulanması yerine Devlet İstatistik
Enstitüsünce yıllık olarak belirlenen TEFE oranının uygulanması yerinde
olacaktır. Teklifimiz ile bu yönde de değişiklik yapılmaktadır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1.- 1136 sayılı
Kanunun 43 üncü maddesinin ikinci fıkrasında yer alan “Milletvekilleri,
milletvekilliği süresince avukatlık yapamazlar” ibaresi madde metninden
çıkarılarak, milletvekillerinin avukatlık yapabilmelerine olanak sağlanmaktadır.
Madde 2.- 1136 sayılı
Kanunun 65 inci maddesinde baro keseneğini ödemekte direnme başlığı altında
geçen, avukatların barolara ödemek zorunda olup süresi içinde ödenmeyen yıllık
keseneğe uygulanacak gecikme zammına Devlet İstatistik Enstitüsünün açıkladığı
Toptan Eşya Fiyatları Endeksi (TEFE)’nin uygulanması sağlanmaktadır.
Madde 3.- Yürürlük
maddesidir.
Madde 4.- Yürütme
maddesidir.
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Avukatlık Kanununda
Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifimiz gerekçesi ile birlikte ilişikte
sunulmuştur.
Gereğini arz ederiz.
Saygılarımızla.
|
|
İlyas Sezai Önder |
Feridun Baloğlu |
Mehmet Küçükaşık |
|
|
Samsun |
Antalya |
Bursa |
|
|
Feridun Ayvazoğlu |
Ahmet Ersin |
Atilla Kart |
|
|
Çorum |
İzmir |
Konya |
|
|
|
Yüksel Çorbacıoğlu |
|
|
|
|
Artvin |
|
GENEL GEREKÇE
Toplum halinde yaşamanın vazgeçilmez şartı
olan düzen, ancak adaletin gerçekleşmesiyle sağlanır. Adaletin gerçekleşme yolu
ise hukukun toplumdaki bireyler arasında eşitlik içinde uygulanmasıyla
mümkündür. Toplum içindeki bireylerin ekonomik farklılaşmalarının hukuksal
eşitliği bozmaması için, sosyal hukuk devleti adalet kamu hizmetini her bireyin
ulaşabileceği şekilde sunmalıdır. Bu hizmetin vazgeçilmez parçası olan hak
arama özgürlüğü günümüzde ancak hukuki konularda eğitim görmüş, bilgi sahibi
olan avukatlar eliyle gerçekleşebilir. Avukatlık, kamu hizmeti ve serbest bir
meslektir. Avukat görevini yerine getirmede bağımsızdır. Avukatlığın amacı,
hukuki münasebetlerin düzenlenmesine, her türlü hukuki mesele ve
anlaşmazlıkların adalet ve hakkaniyete uygun olarak çözümlenmesine ve
genellikle hukuk kurallarının tam olarak uygulanması hususunda yargı organları
ve hakemlerle resmi ve özel kurum ve kuruluşlara yardım etmektir. Avukat bu
amaçla hukuki bilgi ve tecrübelerini adalet hizmetine ve kişilerin
yararlanmasına tahsis eder. Adli merciiler ve diğer resmi daireler, avukatlara
görevlerinin yerine getirilmesinde yardımcı olmakla yükümlüdürler şeklinde
hukukumuzda avukatlık ve avukat kavramlarını açıklamaya çalışmıştır.
Kamu yararının, genel menfaatin
gerektirdiği bir ihtiyaç, olarak, adaletin yerine getirilmesi aşamasında, hak
arama hakkının gereği gibi kullanılabilmesi, yeterli bir kamu menfaati
olacaktır. Bu ihtiyacı karşılamak üzere gerçekleştirilen faaliyet ise avukatın
hukuki bilgisiyle adaletin yerine getirilmesine yardımcı olma faaliyetidir.
Türkiye Büyük millet Meclisi üyeliğine
seçilen avukatlar ise avukatlık hizmetlerine ara vermekte ve bu faaliyetlerden
men edilmektedir. Oysa milletvekilleri, hukukun üstünlüğüne, demokratik ve laik
cumhuriyete ve Atatürk ilke ve inkılaplarına bağlı kalarak toplumun huzur ve refahı,
milli dayanışma ve adalet anlayışı içinde herkesin insan haklarından ve temel
hürriyetlerden yararlanması ülküsünden yola çıkarak devletin varlığı ve
bağımsızlığı doğrultusunda bütün milleti temsil etmektedirler.
Milletvekillerinin üyelikle bağdaşmayacak işleri anayasamızda yer almakta ve
üyelikle bağdaşmayacak diğer görev ve işlerin kanunla düzenleneceği
belirtilmiştir. Anayasanın söz konusu 82 nci maddesinde devlet ve diğer kamu
tüzel kişiliklerinde ve bunlara bağlı kuruluşlarda, devletin veya diğer kamu
tüzel kişiliklerinin doğrudan doğruya ya da dolaylı olarak katıldığı teşebbüs
ve ortaklıkların yönetim ve denetim kurullarında görev alamazlar, vekili
olamazlar, herhangi bir taahhüt işini doğrudan veya dolaylı olarak kabul
edemezler, temsilcilik ve hakemlik yapamazlar denilmektedir.
Avukatlık Kanununun 12 nci maddesinde
avukatlıkla birleşebilen işler gösterilmiş ve bunlar arasında milletvekilliği
de sayılmıştır. Avukatlık Kanununun 43 üncü maddesinin ikinci fıkrasına 4667
sayılı Kanunla eklenen hükümde ise milletvekillerinin milletvekilliği süresince
avukatlık yapamayacakları öngörülmektedir. Dolayısıyla aynı konuda Avukatlık
Kanununun iki maddesinde farklı iki düzenleme yer almaktadır. Ancak sonraki
kanun uygulanacağından 43 üncü madde hüküm ifade etmekte, dolayısıyla
milletvekilleri avukatlık yapamamaktadır.
3069 sayılı Türkiye Büyük Millet Meclisi
Üyeliği ile Bağdaşmayan İşler Hakkında Kanunun 3 üncü maddesinde de
milletvekillerinin hangi davalarda Devlet aleyhine vekil olamayacakları ortaya
konulmaktadır.
Bütün bu gerçekler ışığında avukatlık
eğitimi alan milletvekillerinin milletvekilliği esnasında avukatlık yapmasının
önündeki söz konusu hukuki engel ortadan kaldırılmalıdır.
Yine ülkemizin enflasyonla mücadelesi
kapsamında birçok kurumun alacak ve verecek konusunda Devlet İstatistik
Enstitüsünün yıllık olarak belirlediği toptan eşya fiyatları endeksi (TEFE)
uygulanmaktadır. Durum böyle iken, avukatların barolara ödediği keseneğin
süresi içinde ödenmemesi durumunda yıllık keseneğe aylık yüzde beş gecikme
zammı uygulanmaktadır. Buna yüzde aylık yüzde beş gecikme zammı uygulanması
yerine Devlet İstatistik Enstitüsünce yıllık olarak belirlenen TEFE oranının
uygulanması yerinde olacaktır. Teklifimiz ile bu yönde de değişiklik
yapılmaktadır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1.- 1136 sayılı Kanunun 43 üncü
maddesinin ikinci fıkrasında yer alan “Milletvekilleri, milletvekilliği
süresince avukatlık yapamazlar” ibaresi madde metninden çıkarılarak,
milletvekillerinin avukatlık yapabilmelerine olanak sağlanmaktadır.
Madde 2.- 1136 sayılı Kanunun 65 inci
maddesinde baro keseneğini ödemekte direnme başlığı altında geçen, avukatların
barolara ödemek zorunda olup süresi içinde ödenmeyen yıllık keseneğe
uygulanacak gecikme zammına Devlet İstatistik Enstitüsünün açıkladığı Toptan
Eşya Fiyatları Endeksi (TEFE)’nin uygulanması sağlanmaktadır.
Madde 3.- Yürürlük maddesidir.
Madde 4.- Yürütme maddesidir.
SAMSUN MİLLETVEKİLİ İLYAS
SEZAİ ÖNDER İLE 6 MİLLETVEKİLİNİN TEKLİFİ
AVUKATLIK
KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA
KANUN
TEKLİFİ
MADDE 1.- 17.3.1969 tarihli ve 1136 sayılı
Avukatlık Kanununun 43 üncü maddesinin ikinci fıkrasının son cümlesi madde
metninden çıkarılmıştır.
MADDE 2.- Avukatlık Kanununun 65 inci
maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Genel kurulca belirlenen yıllık kesenek,
her yılın Ocak ve Temmuz aylarında iki eşit taksitte ödenir. Süresi içinde
ödenmeyen yıllık keseneğe Devlet İstatistik Enstitüsünce yıllık olarak
belirlenen Toptan Eşya Fiyatları Endeksi (TEFE) oranında gecikme zammı
uygulanır.
MADDE 3.- Bu Kanun yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
MADDE 4.- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar
Kurulu yürütür.
Adalet
Komisyonu Raporu
|
|
Türkiye Büyük Millet
Meclisi |
|
|
|
Adalet Komisyonu |
|
|
|
Esas No.: 2/480, 2/483 |
27.6.2005 |
|
|
Karar No.: 93 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başkanlığınızca 13.5.2005 tarihinde esas
komisyon olarak Komisyonumuza havale edilmiş olan Karaman Milletvekili Mevlüt
Akgün ile 10 Milletvekilinin Avukatlık Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında
Kanun Teklifi (2/480) ile Samsun Milletvekili İlyas Sezai Önder ile 6
Milletvekilinin (2/483) aynı mahiyetteki Kanun Teklifi; Komisyonumuzun,
23.6.2005 tarihli 31 inci birleşiminde, birleştirilerek görüşülmesi kabul
edilmiş, geneli üzerindeki görüşmelerden sonra maddelerin daha ayrıntılı bir
biçimde incelenerek düzenlenmesi için alt komisyona havale edilmiştir.
Alt Komisyonun; Adalet ve Türkiye Barolar
Birliği temsilcilerinin katılımlarıyla 24.6.2005 tarihinde yaptığı toplantı
sonucunda (2/480) esas numaralı Teklif esas alarak hazırladığı rapor ve metin
Komisyon Başkanlığına sunulmuştur.
Komisyonumuzun, 27.6.2005 tarihli 32 nci
birleşiminde, Teklif, Adalet Bakanlığı temsilcilerinin de katılmalarıyla, Alt
Komisyonca hazırlanan rapor ve metin esas alınarak incelenip görüşülmüştür.
Teklifin 1 inci maddesi aynen kabul
edilmiştir.
Teklifin 2 nci maddesi; geciken baro
keseneklerinin kısa süre içinde tahsili halinde gecikme zammı konusunda
belirsizlik yaratacağından bu yönde değişiklik yapılmak suretiyle kabul
edilmiştir.
Teklifin 3 üncü ve 4 üncü maddeleri aynen
kabul edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak
üzere Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Köksal Toptan |
Recep Özel |
Ramazan Can |
|
|
Zonguldak |
Isparta |
Kırıkkale |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Hasan Kara |
Fehmi Hüsrev Kutlu |
Halil Ünlütepe |
|
|
Kilis |
Adıyaman |
Afyonkarahisar |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Halil Özyolcu |
Haluk İpek |
Feridun Fikret Baloğlu |
|
|
Ağrı |
Ankara |
Antalya |
|
|
(Toplantıya katılmadı) |
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Yüksel Çorbacıoğlu |
Orhan Yıldız |
Mehmet Küçükaşık |
|
|
Artvin |
Artvin |
Bursa |
|
|
(Toplantıya katılmadı) |
(Toplantıya katılmadı) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Feridun Ayvazoğlu |
Muzaffer Külcü |
Mustafa Nuri Akbulut |
|
|
Çorum |
Çorum |
Erzurum |
|
|
(Toplantıya katılmadı) |
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mahmut Durdu |
Mehmet Yılmazcan |
Hakkı Köylü |
|
|
Gaziantep |
Kahramanmaraş |
Kastamonu |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Muharrem Kılıç |
Orhan Eraslan |
Enver Yılmaz |
|
|
Malatya |
Niğde |
Ordu |
|
|
|
(Toplantıya katılmadı) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Nuri Saygun |
Ahmet Çağlayan |
Bekir Bozdağ |
|
|
Tekirdağ |
Uşak |
Yozgat |
KARAMAN
MİLLETVEKİLİ MEVLÜT AKGÜN İLE 10 MİLLETVEKİLİNİN TEKLİFİ
AVUKATLIK KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA KANUN
TEKLİFİ
MADDE 1.- 19.3.1969 tarihli ve 1136 sayılı
Avukatlık Kanununun 43 üncü maddesinin ikinci fıkrasının son cümlesi madde
metninden çıkartılmıştır.
MADDE 2.- Avukatlık Kanununun 65 inci
maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Genel kurulca belirlenen yıllık kesenek,
her yılın Ocak ve Temmuz aylarında iki eşit taksitte ödenir. Süresi içinde
ödenmeyen yıllık keseneğe Devlet İstatistik Enstitüsünce yıllık olarak
belirlenen Toptan Eşya Fiyatları Endeksi (TEFE) oranında gecikme zammı
uygulanır.
MADDE 3.- Bu Kanun
yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 4.- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar
Kurulu yürütür.
ADALET KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
AVUKATLIK KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA KANUN
TEKLİFİ
MADDE 1.- 19.3.1969 tarihli ve 1136 sayılı
Avukatlık Kanununun 43 üncü maddesinin ikinci fıkrasının son cümlesi madde
metninden çıkarılmıştır.
MADDE 2.- Avukatlık Kanununun 65 inci
maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Genel kurulca belirlenen yıllık kesenek,
her yılın Ocak ve Temmuz aylarında iki eşit taksitte ödenir. Süresi içinde
ödenmeyen yıllık keseneğe bir önceki yılda Devlet İstatistik Enstitüsünce
belirlenen yıllık Toptan Eşya Fiyatları Endeksi (TEFE) oranında gecikme zammı
uygulanır.”
MADDE 3.- Bu Kanun
yayımı tarihinde yürürlüğe
girer.
MADDE 4.- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar
Kurulu yürütür.