Dönem: 22 Yasama Yılı: 3
T.B.M.M. (S. Sayısı: 870)
Adalet ve Kalkınma
Partisi Grup Başkanvekilleri Ankara Milletvekili Salih Kapusuz ile Hatay
Milletvekili Sadullah Ergin’in; 633 Sayılı Diyanet İşleri Başkanlığının Kuruluş
ve Görevleri Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi ile
Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu (2/420)
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
22.6.1965 tarihli ve 633
sayılı Diyanet İşleri Başkanlığının Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun
Teklifimiz ve Gerekçesi ilişikte sunulmuştur.
Gereğini arz ederiz.
Salih Kapusuz Sadullah
Ergin
Ankara Hatay
GENEL GEREKÇE
633 sayılı Diyanet İşleri
Başkanlığının Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanunun 1 inci maddesinde; “İslam
Dininin inançları, ibadet ve ahlâk esasları ile ilgili işleri yürütmek, din
konusunda toplumu aydınlatmak ve ibadet yerlerini yönetmek” görevi Diyanet
İşleri Başkanlığına verilmiştir. Genel
idare içinde yer alan Diyanet İşleri Başkanlığı bu hizmeti; Anayasanın 136 ncı
maddesi gereğince “laiklik ilkesi doğrultusunda, bütün siyasî görüş ve düşünüşlerin
dışında kalarak ve milletçe dayanışma ve bütünleşmeyi amaç edinerek” yerine
getirmektedir.
Halen ülke genelinde
13.547 kadrolu cami boş bulunmaktadır. Buna, ibadete hazır duruma getirildiği
halde kadrosuzluktan dolayı açılamayan 9.590 kadrosuz cami de ilâve edildiğinde
toplam 23.137 camide aktif din hizmeti verilememektedir. Maliye Bakanlığı ve
Devlet Personel Başkanlığından izin alınmak suretiyle, 2001, 2002, 2003 ve 2004
yıllarında yapılan sınavlarda başarılı olanlar arasından vekaleten atama
cihetine gidilerek kısmî bir iyileşme sağlanmıştır. Halen taşra teşkilatında
2/3 maaşla vekaleten atanan personel sayısı 9.259 kişidir. Bunlar Diyanet
İşleri Başkanlığınca açılan yeterlik sınavına ve Devlet Personel Başkanlığınca
Temmuz 2004 tarihinde açılan Kamu Personeli Seçme Sınavı (KPSS)’na da
katılmışlardır. Dolayısıyla bunlar asıl kadroya atamada aranan nitelikleri
taşıyan personel arasından seçilmişlerdir. Ancak vekâleten atanan bu personelin
sosyal güvencesi, sicil ve disiplin işlemleriyle özlük hakları konusunda verimli
hizmet üretmelerini sağlayacak ortam oluşamamaktadır.
Diğer taraftan Anayasanın
128 inci maddesine göre; Devlet, genel idare esaslarına göre yürütmekle yükümlü
olduğu kamu hizmetlerini memurlar ve diğer kamu görevlileri eliyle yürütmek
zorundadır. 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu da; Devlet ve diğer kamu tüzel
kişilerince yürütülen asli ve sürekli görevlerin, Kanunda öngörülen nitelikleri
taşıyanlar arasında asaleten atanacak memurlar aracılığı ile yürütülmesini
öngörmektedir.
Yukarıda belirtilen
hususlar çerçevesinde hazırlanan teklif ile, imam-hatip kadrolarına vekaleten
atananlardan, bu Kanun yayımı tarihinde görevi başında olanların uygun
kadrolara aday imam-hatip olarak atanmış sayılmaları öngörülmektedir.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1.- Madde ile,
imam-hatip kadrolarına vekaleten atanmış olanlardan, bu Kanunun yayımı
tarihinde görevi başında olanların, uygun kadrolara aday imam-hatip olarak
atanmış sayılmaları ve vekil imam-hatiplikte geçen hizmet sürelerinin asil
memurlukta geçmiş gibi değerlendirilmesi öngörülmektedir.
Madde 2.- Yürürlük
maddesidir.
Madde 3.- Yürütme
maddesidir.
Plan ve Bütçe Komisyonu
Raporu
|
|
Türkiye Büyük Millet
Meclisi |
|
|
|
Plan ve Bütçe Komisyonu |
13.4.2005 |
|
|
Esas No.: 2/420 |
|
|
|
Karar No.: 29 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başkanlığınızca 4.4.2005
tarihinde Komisyonumuza havale edilen, Adalet ve Kalkınma Partisi Grup
Başkanvekilleri Ankara Milletvekili Salih Kapusuz ile Hatay Milletvekili
Sadullah Ergin’in, “633 Sayılı Diyanet İşleri Başkanlığının Kuruluş ve
Görevleri Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi”,
Komisyonumuzun 12.4.2005 tarihinde yapmış olduğu 43 üncü birleşimde, Devlet
Bakanı Mehmet Aydın ile Maliye Bakanlığı, Diyanet İşleri Başkanlığı ve Devlet Personel
Başkanlığı temsilcilerinin de katılımıyla incelenip görüşülmüştür.
Bilindiği gibi,
Anayasanın 136 ncı maddesinde belirtilen esaslar çerçevesinde İslam Dininin
inançları, ibadet ve ahlâk esaslarıyla ilgili işleri yürütmek, din konusunda
toplumu aydınlatmak ve ibadet yerlerini yönetmek görevi Diyanet İşleri
Başkanlığına verilmiştir. Buna rağmen, ülkemizde on bine yakın cami kadrosuzluk
nedeniyle hizmete açılamamakta, on dört bine yakın camiye de kadroları olmakla
birlikte, açıktan atama izni alınamadığından imam-hatip atanamamaktır.
Başkanlığın din hizmetlerini yürütecek personel ihtiyacı 2001 yılından bu yana
vekaleten atama yoluyla giderilmeye çalışılmaktadır. Bu şekilde vekâleten
atanan dokuz binin üzerinde personel, asaleten atanma şartlarını taşımakta olup
Kamu Personeli Seçme Sınavına da katılmışlardır. Ancak, asli memurluğun gerektirdiği
şartları taşıyan bu personel sosyal güvenlik ve özlük hakları konusunda asli
memurların yararlandığı haklardan yararlanamamakta, bu durum hizmet verimini
olumsuz etkilemektedir.
Kanun Teklifi ve
gerekçesi incelendiğinde; vekaleten imam-hatip kadrolarında görev yapmakta
olanların, Devlet Personel Başkanlığınca açılan kamu personeli sınavlarının
birinden Diyanet İşleri Başkanlığının belirleyeceği yeter puanı almaları
kaydıyla aday imam-hatip olarak atanmalarının ve bunlardan asaletleri
onaylananların meslekte geçirdikleri sürelerin kazanılmış hak aylıklarında
değerlendirilmesinin öngörüldüğü anlaşılmaktadır.
Komisyonumuzda Kanun
Teklifinin geneli üzerinde yapılan görüşmelerde Teklif sahipleri adına yapılan
açıklamalarda;
- Diyanet İşleri
Başkanlığının 13.942 boş imam-hatip kadrosu bulunduğu, ancak personel
ihtiyacının vekaleten atamalar yoluyla karşılanmak zorunda kalındığı, bu
şekilde 9.102 vekil imam-hatibin atandığı,
- Vekaleten atanan bu
personelin, asaleten atanan personelin maaşının üçte ikisi oranında ücret
aldığı, naklen tayin haklarının bulunmadığı, derece ve terfi işlemlerinin
yapılamadığı, maaşlı izin kullanamadıkları ve askerlik görevinin ifasından
sonra tekrar görevlerine dönemedikleri,
- Vekil personelin
asaleten atanmalarının bütçeye 12 milyon Yeni Türk Lirası civarında yük
getireceği,
İfade edilmiş, Komisyon
üyelerince;
- Teklife konu ihtiyacın
varlığı kabul edilmekle birlikte, anılan personelin imam-hatip kadrolarına
atanması için kanuna gerek olmadığı, açıktan atama izinlerinin Hükümetin
politikası çerçevesinde şekillendiği, söz konusu ihtiyacın açıktan atama izni
verilerek giderilebileceği, genel sınav sisteminin dışına çıkılmasının benzer
taleplere yol açabileceği,
- Millî Eğitim Bakanlığı
başta olmak üzere diğer kamu kurum ve kuruluşlarında da vekaleten personel
çalıştırıldığı bu bakımdan Teklif ile getirilen düzenlemenin kamu çalışanları
arasında eşitsizlik doğuracağı, böyle bir düzenleme yapılacaksa bu düzenlemenin
vekaleten çalışan tüm personeli kapsaması gerektiği,
- Getirilen düzenleme ile
Bütçe Kanununda belirlenen kadro sınırlamasının dışına çıkılarak bir istisna
oluşturulduğu, bunun da bütüncül çözümler üretilmesini olumsuz etkileyeceği,
- Teklifin, sadece halen
vekaleten çalışanları kapsamakta olup, yeterlik sınavında ve merkezi sınavda
başarılı olmakla birlikte, çeşitli nedenlerle vekaleten görev yapmayı tercih
etmemiş ya da sonradan ayrılmış olan imam-hatipleri kapsamadığı, Teklifte
gerekli düzenleme yapılarak bu durumdaki vatandaşlara da imam-hatip kadrolarına
atanma imkânının sağlanması gerektiği,
Gibi hususlar dile
getirilmiştir. Hükümet adına yapılan açıklamalarda ise;
- Diyanet İşleri
Başkanlığının vekaleten görev yapan personelin asaleten atanmasına yetecek
kadar boş kadrosu bulunduğu, ancak, açıktan atamaların sınırlandırılması
nedeniyle atamaların yapılamadığı, 2003 yılında 500 kadro için açıktan atama
izni alınabildiği, bu nedenle ihtiyacın vekaleten atamalarla karşılanmasına
çalışıldığı, bu durumun vekaleten çalışan personelin motivasyonunu olumsuz
etkilediği, askerlik veya başka sebeplerle görevden ayrılanların tekrar görevlerine
dönemedikleri,
- Vekaleten görev yapan
imam-hatiplerin, önce Diyanet İşleri Başkanlığı tarafından yapılan meslekî
sınavda başarılı olmaları, daha sonra devlet memurları için yapılan merkezi
sınavdan belli bir puanı almış olmaları kaydıyla atandıkları, devlet memuru
olabilme şartlarının vekil personelde de arandığı, esasen yeterlik sınavında
başarılı olan yirmi üç bin civarındaki adaydan aşağı yukarı yedi bininin
ilahiyat fakültesi mezunu olduğu,
- Teklifin, kanunlaşması
halinde önemli bir ihtiyacı gidererek personelin mağduriyetini ortadan
kaldırmış olacağı,
İfade edilmiştir.
Geneli üzerindeki
görüşmeleri müteakip Teklif ve gerekçesi
Komisyonumuzca da benimsenerek maddelerin görüşülmesine geçilmiştir.
Teklifin;
- Çerçeve 1 inci maddesi;
maddeye bağlı ek 11 inci maddenin Kanunların hazırlanmasında uygulanan usul ve
esaslar çerçevesinde redaksiyona tâbi tutulması, düzenlemenin geçici mahiyette
olması nedeniyle, geçici madde olarak düzenlenmesi ve madde çerçevesinin bu
doğrultuda değiştirilmesi suretiyle,
- Yürürlük ve yürütmeye
ilişkin 2 ve 3 üncü maddeleri aynen,
Kabul edilmiştir. Ayrıca,
kanun tekniğine uygunluğunun sağlanması amacıyla Teklifin başlığından Kanunun
numarası çıkarılmıştır.
Raporumuz, Genel Kurulun
onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygıyla arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Sait Açba |
M. Altan Karapaşaoğlu |
Sabahattin Yıldız |
|
|
Afyonkarahisar |
Bursa |
Muş |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Sekmen |
Mehmet Melik Özmen |
Mehmet Zekai Özcan |
|
|
İstanbul |
Ağrı |
Ankara |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Osman Kaptan |
M. Mesut Özakcan |
Ali Osman Sali |
|
|
Antalya |
Aydın |
Balıkesir |
|
|
(Ayrışık oy yazısı ektedir) |
(İmzada bulunamadı) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Ahmet İnal |
Osman Nuri Filiz |
Alaattin Büyükkaya |
|
|
Batman |
Denizli |
İstanbul |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
A. Kemal Kumkumoğlu |
Kemal Kılıçdaroğlu |
M. Mustafa Açıkalın |
|
|
İstanbul |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
(Karşı oy yazım ektedir) |
(Ayrışık oy ektedir) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Bülent Baratalı |
Fazıl Karaman |
Mustafa Elitaş |
|
|
İzmir |
İzmir |
Kayseri |
|
|
(İmzada bulunamadı) |
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Taner Yıldız |
Mikail Arslan |
Hasan Fehmi Kinay |
|
|
Kayseri |
Kırşehir |
Kütahya |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Muharrem Doğan |
Mustafa Özyürek |
Gürol Ergin |
|
|
Mardin |
Mersin |
Muğla |
|
|
|
(Ayrışık oy yazısı ekte) |
(Ayrışık oy yazısı ektedir) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
O. Seyfi Terzibaşıoğlu |
Osman Seyfi |
Musa Uzunkaya |
|
|
Muğla |
Nevşehir |
Samsun |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
M. Ergun Dağcıoğlu |
Faruk Nafiz Özak |
M. Akif Hamzaçebi |
|
|
Tokat |
Trabzon |
Trabzon |
|
|
|
|
(Ayrışık oy yazısı ektedir) |
AYRIŞIK
OY
Teklif, imam-hatip
kadrolarına vekaleten atanmış olup da halen görev yapmakta olanların işgal
etmiş oldukları kadrolara aday imam-hatip olarak atanmalarını düzenlemektedir.
Teklifin gerekçesine göre
bu şekilde vekaleten görev yapan personel sayısı 9 259 kişidir. Ancak kamuda
çeşitli kurumlardan vekil imam-hatip uygulamasına benzer şekilde istihdam
edilen personel vardır. Örneğin millî eğitimde vekil öğretmenler vardır. Teklif
bu tür vekil personelden sadece bir grubu düzenlemektedir.Adalete uygun olanı
bu konumdaki tüm personelin sorununu çözmektir.
Ayrıca, Teklifte asgarî
bir puan şartının öngörülmemiş olması da bir eksikliktir.
|
|
M. Akif Hamzaçebi |
Gürol Ergin |
A. Kemal Kumkumoğlu |
|
|
Trabzon |
Muğla |
İstanbul |
|
|
Osman Kaptan |
Mustafa Özyürek |
Kemal Kılıçdaroğlu |
|
|
Antalya |
Mersin |
İstanbul |
ADALET VE KALKINMA
PARTİSİ GRUP BAŞKANVEKİLLERİ ANKARA MİLLETVEKİLİ SALİH KAPUSUZ İLE HATAY MİLLETVEKİLİ
SADULLAH ERGİN’İN TEKLİFİ
633 SAYILI DİYANET İŞLERİ BAŞKANLIĞININ KURULUŞ VE GÖREVLERİ
HAKKINDA KANUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TEKLİFİ
MADDE 1.- 22.6.1965
tarihli ve 633 sayılı Diyanet İşleri Başkanlığının Kuruluş ve Görevleri
Hakkında Kanuna aşağıdaki ek madde eklenmiştir.
“EKMADDE 11.- İmam-hatip
kadrolarına vekaleten atananlardan, bu Kanunun yayımı tarihinde görevli
olanlar, Devlet Personel Başkanlığınca açılan kamu personeli seçme sınavlarının
herhangi birinden, Diyanet İşleri Başkanlığınca belirlenecek yeterli puanı
almaları koşuluyla, aynı göreve aday imam-hatip olarak atanmış sayılırlar. Bu
kişilerden asaleti tasdik olanların vekil imam-hatiplikte geçen hizmet
süreleri, kazanılmış hak aylıklarında değerlendirilir.”
MADDE2. - Bu Kanun yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE3. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu
yürütür.
PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
DİYANET İŞLERİ BAŞKANLIĞININ KU-RULUŞ VE GÖREVLERİ HAKKINDA
KANUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA
DAİR KANUN TEKLİFİ
MADDE 1.- 22.6.1965
tarihli ve 633 sayılı Diyanet İşleri Başkanlığının Kuruluş ve Görevleri
Hakkında Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
“GEÇİCİMADDE11.-
İmam-hatip kadrolarına vekaleten atananlardan, bu maddenin yürürlüğe girdiği
tarihte görevli olanlar, Devlet Personel Başkanlığınca açılan kamu personeli
seçme sınavlarının herhangi birinden, Diyanet İşleri Başkanlığınca belirlenecek
yeterli puanı almaları koşuluyla, aynı göreve aday imam-hatip olarak atanmış
sayılırlar. Bu kişilerden asaleti tasdik edilenlerin vekil imam-hatiplikte
geçen hizmet süreleri, kazanılmış hak aylıklarında değerlendirilir.”
MADDE2.- Bu Kanun yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE3.- Bu Kanun
hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.