Dönem: 22 Yasama Yılı: 4
TBMM (S. Sayısı: 1104)
İzmir Milletvekilleri
Bülent Baratalı ve Türkan Miçooğulları ile 21 Milletvekilinin; Türk Silahlı
Kuvvetleri Personel Kanununda ve Sosyal Güvenlikle İlgili Bazı Kanunlarda
Değişiklik Yapılması ve Temsil Tazminatı Ödenmesi Hakkında Kanunda Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Teklifi ve İçtüzüğün 37 nci Maddesine Göre Doğrudan Gündeme
Alınma Önergesi
(2/439)
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
2/439 Esas numaralı Türk
Silahlı Kuvvetleri Personel Kanununda ve Sosyal Güvenlikleİlgili Bazı
Kanunlarda Değişiklik Yapılması ve Temsil Tazminatı Ödenmesi Hakkında Kanunda
değişiklik yapılmasını içeren kanun teklifimin, İçtüzüğün 37. maddesine göre
doğrudan Genel Kurul gündemine alınması konusunda gereğini arz ederim.
Saygılarımla.
Bülent
Baratalı
İzmir
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Türk Silahlı Kuvvetleri
Personel Kanununda ve Sosyal Güvenlikleİlgili Bazı Kanunlarda Değişiklik
Yapılması ve Temsil Tazminatı Ödenmesi Hakkında Kanunda değişiklik yapılmasını
içeren kanun teklifimiz gerekçesi ile birlikte ilişikte sunulmuştur.
Gereğini bilgilerinize arz
ederiz.
Saygılarımızla.
|
Bülent Baratalı |
Türkan Miçooğulları |
İsmail Değerli |
|
|
İzmir |
İzmir |
Ankara |
|
|
Mevlüt Coşkuner |
Hüseyin Ekmekcioğlu |
Naci Aslan |
|
|
Isparta |
Antalya |
Ağrı |
|
|
Orhan Eraslan |
Hakkı Ülkü |
Mehmet Işık |
|
|
Niğde |
İzmir |
Giresun |
|
|
Ahmet Yılmazkaya |
Muharrem Toprak |
Kazım Türkmen |
|
|
Gaziantep |
İzmir |
Ordu |
|
|
Sıdıka Sarıbekir |
Erdal Karademir |
Mustafa Özyurt |
|
|
İstanbul |
İzmir |
Bursa |
|
|
Mustafa Gazalcı |
Halil Ünlütepe |
Gökhan Durgun |
|
|
Denizli |
Afyonkarahisar |
Hatay |
|
|
Nurettin Sözen |
Halil Akyüz |
Birgen Keleş |
|
|
Sivas |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
|
Muharrem Kılıç |
Feridun Ayvazoğlu |
|
|
|
Malatya |
Çorum |
|
GEREKÇE
Askerlik görevini yapmış
olan her Türk vatandaşı gayet iyi bilir ki, Ordumuz'da Asker; Er'den Mareşal'e
kadar resmi kıyafet taşıyan ve askerlik görevi ile yükümlü olan kişilerdir.
Bunlar;
a) Er ve Erbaşlar (Er,
Onbaşı, Çavuş ve Uzman çavuşlar)
b) Astsubaylar
c) Subaylar olarak
gruplandırılmıştır.
Subaylar da "211
Sayılı TSK İç Hizmetler Kanunu 11. madde bendinde";
1) Subaylar (Asteğmen,
Teğmen, Üsteğmen ve Yüzbaşılar)
2) Üst Subaylar (Binbaşı,
Yarbay ve Albaylar)
3) General ve Amiraller
(Tuğgeneral, Tümgeneral, Korgeneral ve Orgeneral olarak rütbelerine göre
sıralandırılmışlardır.
Yine 211 Sayılı TSK İç
Hizmet Kanununun 11. maddesinde "Makam" her amirin Silahlı
Kuvvetlerde temsil ettiği mevkiidir.
Bu tanımlardan da
anlaşılacağı gibi Binbaşılar da diğer Üst Subaylar gibi yani Yarbay ve Albaylar
ile aynı gruba ve aynı statüye tabidirler. Üstelik Binbaşı ve Yarbay
rütbesindeki subaylar aynı görevi ifa ederler. Makamları da Tabur Komutanlığıdır.
Bu makamlar Hava ve Deniz K. Komutanlığında Filo Komutanlığı olarak
adlandırılır.
Fakat bütün bunlara
karşın ilk defa 1984 yılında, 433 sayılı Kanun Hükmünde Kararname ile sırf
General ve Amirallerin (maaşlarında bir iyileştirme amacıyla) bu rütbedeki
subaylara verilmeye başlanan "Makam Tazminatı Ödenekleri" Albaylar
arasında huzursuzluk yaratınca önce kadrosuzluk nedeniyle emekli olan
Albaylara, daha sonra da çeşitli Kanun Hükmünde Kararnamelerle bütün Albaylara,
Yarbaylara ve emeklilerine de verilmeye başlanmıştır. Bu durum aynı grup ve
statüde yer alan Binbaşılar arasında huzursuzluğa yol açmıştır.
Öte yandan son yıllarda
Türk Silahlı Kuvvetleri Personelinin maaşlarında reel anlamda ciddi kayıplar
meydana gelmiş ve TSK personelinin büyük bir kısmı ekonomik sıkıntıya
düşmüştür. Bu durum, TSK personelinin yaşam standartlarının düşmesine,
tasarruftarını tüketmelerine neden olmuştur. Yapılan araştırmalara göre TSK
personelinin % 96'sı yoksulluk sınırının altında bulunmaktadır.
Personelin mali durumunu
düzeltmek için yapılan çalışmalar kapsamında, Bakanlar Kurulu Kararıyla 10 Mart
2000 tarihinde Başbakanlık Müsteşarına, Yargıtay-Danıştay-Sayıştay Başkanı ve
Başsavcısı ile üyelerine, Rektörlere, Büyükelçilere, Adalet Bakanlığı
Müsteşarına, general ve amirallere temsil tazminatı, müteakiben 10 Ocak 2002
tarihinde albay ve yarbayIara görev tazminatı ödenmeye başlanmıştır. TSK
personelinin mali kayıplarını gidermeye ve Bakanlar Kurulu yetkisinde bulunan
görev tazminatının kıdemli binbaşı, binbaşı, II kademeli kıdemli başçavuş ve
kıdemli başçavuş rütbelerine de verilmesine yönelik girişimlerden ise bugüne
kadar bir sonuç alınamamıştır.
Zaman içerisinde sivil
kamu görevlilerinin tazminatlarında yapılan değişiklikler sonucunda diğer kamu
personeli ile karşılaştırıldığında maaş dengeleri açısından TSK personelinin
aleyhine bir durum oluştuğu açıkça görülmektedir.
TSK personelinin mali
durumundaki bozulmanın;
Nitelikli insan gücüne
sahip olma hedefini olumsuz etkilediği, bilgi birikimine sahip teknik
personelin büyük oranda ayrılmasına neden olduğu, muharebe yeteneğinin ve
özgüveninin sarsılmasına neden olduğu, TSK değerlerinde ve disiplininde
aşınmalara yol açtığı yapılan değerlendirmeler arasındadır.
Bütün bu gelişmeler
ışığında TSK personeli arasındaki maaş hiyerarşisinin yeniden kurulması
amacıyla, kıdemli binbaşı, binbaşı, II kademeli kıdemli başçavuş ve kıdemli
başçavuş rütbelerinin 926 sayılı TSK Personel Kanununun (V) sayılı Makam
Tazminatı Cetvelinde yer almaları ve 4505 sayılı Sosyal Güvenlikle İlgili Bazı
Kanunlarda Değişiklik Yapılması ve Temsil Tazminatı Ödenmesi Hakkında Kanunun 5
inci maddesinin a fıkrasında yer alan "Bakanlar Kurulu Kararı ile belirlenecek
olanlara" ibaresinin çıkarılarak tamamına görev tazminatı verilmesi bir
zorunluluk arz etmektedir.
Doğru olan nimet ve
külfetin eşit olarak paylaştırılmasıdır. Bu şekilde davranılması TSK Personeli
arasındaki hiyerarşik dengeyi koruyacak, karşılıklı güven ve saygı duygularını
da güçlendirecektir.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1.- Türk Silahlı
Kuvvetleri Personeli arasında Üst Subaylar grubunda yer alan Albay ve Yarbay
rütbeleri makam tazminatından yararlanmaktayken yine aynı grupta bulunan
Binbaşıların makam tazminatından yararlanmaması geçerli bir nedene
dayandırılmamakta ve bu durum huzursuzluğa yol açmaktadır. Yine aynı şekilde
Türk Silahlı Kuvvetleri içinde görev yapan ve Astsubaylar grubunda yer alan
Kıdemli Başçavuşlar da makam tazminatından yararlanamamakta ve gerek özlük
hakları gerekse maddi açıdan mağduriyete uğramaktadırlar. Hazırlanmış olan bu
kanun teklifinin 1 inci maddesiyle Türk Silahlı Kuvvetleri Personeli arasında
huzursuzluğa yol açan bu uygulamanın değiştirilerek, güven ve saygının
güçlendirilmesi amaçlanmıştır.
Madde 2.- 4505 sayılı
Sosyal Güvenlikle ilgili Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması ve Temsil
Tazminatı Ödenmesi Hakkında Kanunun 5 inci maddesinin a fıkrasında yer alan
"Bakanlar Kurulu Kararı ile belirlenecek olanlara" ibaresinin çıkarılması
suretiyle, paragraf metninde yer alan kadroların tamamının görev tazminatı
alması amaçlanmıştır.
Madde 3.- Yürürlük
Maddesidir.
Madde 4.- Yürütme
Maddesidir.
İZMİR MİLLETVEKİLLERİ
BÜLENT BARATALI VE TÜRKAN MİÇOOĞULLARI İLE
21 MİLLETVEKİLİNİN
TEKLİFİ
TÜRK SİLAHLI KUVVETLERİ PERSONEL KANUNUNDA VE SOSYAL
GÜVENLİKLE İLGİLİ BAZI KANUNLARDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI VE TEMSİL TAZMİNATI
ÖDENMESİ HAKKINDA KANUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TEKLİFİ
MADDE 1.- 27/7/1967
Tarihli ve 926 Sayılı Türk Silahlı Kuvvetleri Personel Kanununa ekli (V) Sayılı
Makam Tazminatı Cetveli aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Sıra Tazminat
No Kadro
ve Rütbe Unvanı
Göstergeleri
1 Genelkurmay Başkanı 30.000
2 Orgeneral veya Oramiral olmak koşuluyla;
Kuvvet Komutanları ve Jandarma Genel Komutanı 20.000
3 Orgeneral ve Oramiral 15.000
4 Korgeneral ve Koramiral 10.000
5 Tümgeneral ve Tümamiral 8.000
6 Tuğgeneral ve Tuğamiral 7.000
7 Kıdemli Albay 4.500
8 Albay 3.500
9 Yarbay 2.000
10 Kıdemli Binbaşı 1.800
11 Binbaşı 1.600
12 II Kademeli Kıdemli Başçavuş 1.400
13 Kıdemli Başçavuş 1.200
Bu Kanuna tabi olup
Profesör ve Doçent unvanına sahip olanlardan Öğretim Görevlisi olarak usulüne
uygun bir şekilde akademik kariyerini kullanabilecekleri yerlere atananlara;
rütbelerine göre yukarıdaki makam tazminatı ile 2914 sayılı Yükseköğretim
Personel Kanununa tabi emsali akademik personel için akademik kadro unvanları
itibariyle belirlenen makam tazminatı miktarından yüksek olanı ödenir.
MADDE 2.- 27/1/2000
Tarihli ve 4505 Sayılı Sosyal Güvenlikle İlgili Bazı Kanunlarda Değişiklik
Yapılması ve Temsil Tazminatı Ödenmesi Hakkındaki Kanunun 5 inci maddesinin a
fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Aylıklarını 657 sayılı
Devlet Memurları Kanunu, 926 sayılı Türk Silahlı Kuvvetleri Personel Kanunu,
2802 sayılı Hakimler ve Savcılar Kanunu ile 2914 sayılı Yüksek Öğretim Personel
Kanununa göre makam veya yüksek hakimlik tazminatı öngörülen kadrolarda
bulunanlara 30 000 gösterge rakamının memur aylıklarına uygulanan katsayı ile
çarpımı sonucu bulunacak miktarı geçmemek üzere temsil tazminatı ödenir. Temsil
tazminatı göstergelerini kadro ve görev unvanı itibariyle farklı olarak
belirlemeye Bakanlar Kurulu yetkilidir.
MADDE 3.- Bu Kanun yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 4.- Bu Kanun
hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.