Dönem: 22           Yasama Yılı: 3

 

           T.B.M.M.  (S. Sayısı: 955)

 

Adalet ve Kalkınma Partisi Grup Başkanvekili Bursa Milletvekili Faruk Çelik’in; Sıvılaştırılmış Petrol Gazları (LPG) Piyasası Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi ile Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu (2/538)

 

                                        

Not: Teklif; Başkanlıkça Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabiî Kaynaklar, Bilgi ve Teknoloji ile Plan ve Bütçe komisyonlarına havale edilmiştir.

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

 

Sıvılaştırılmış Petrol Gazları (LPG) Piyasası Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifim ve gerekçesi ilişikte sunulmuştur.

Gereğini saygılarımla arz ederim.

                                     Faruk Çelik

                                               Bursa

                        AKParti Grup Başkanvekili

 

GENEL GEREKÇE

 

Bu Kanun Teklifi ile ihracatta uluslararası rekabetin sübvanse edilebilmesi ve seramik imalatçılarının mevcut pazar paylarını korumaları amaçlanmaktadır.

 

MADDE GEREKÇELERİ

Madde 1.- Bu Teklif ile; LPG ve LNG kullanarak seramik üreten sanayicilerin, farklı enerji olan doğal gaza geçene kadarki dönemlerine ait haksız rekabeti önlemek amaçlanmaktadır.

Madde 2.- Yürürlük maddesidir.

Madde 3.- Yürütme maddesidir.


Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu

 

Türkiye Büyük Millet Meclisi

 

 

Plan ve Bütçe Komisyonu

23.6.2005

 

Esas No.: 2/538

 

 

Karar No.: 43

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Bursa Milletvekili Faruk Çelik tarafından hazırlanarak 14.6.2005 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça 15.6.2005 tarihinde tali komisyon olarak Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabiî Kaynaklar, Bilgi ve Teknoloji Komisyonuna, esas komisyon olarak da Komisyonumuza havale edilen 2/538 esas numaralı " Sıvılaştırılmış Petrol Gazları (LPG) Piyasası Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi", Komisyonumuzun 22.6.2005 tarihinde yapmış olduğu 62 nci birleşiminde Hükümeti temsilen Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanı Murat Başesgioğlu ile Maliye Bakanlığı, Enerji ve Tabiî Kaynaklar Bakanlığı, Devlet Planlama Teşkilâtı Müsteşarlığı, Hazine Müsteşarlığı, BOTAŞ Genel Müdürlüğü temsilcileri ve Kanun Teklifi sahibi Bursa Milletvekili Faruk Çelik'in katılımlarıyla incelenip görüşülmüştür.

Bilindiği gibi; seramik sektörü ülkemiz açısından son derece önemli bir yere sahiptir. Seramik sektörü, son yıllarda gösterdiği performans sonucu dünyada ve Avrupa Birliğinde ilk sıralarda yer almaktadır. Önemi doğrultusunda seramik sektörünün rekabet gücünün geliştirilmesi ve pazar payının korunması amacıyla doğalgazın ulaşamadığı bölgede LPG ve LNG kullanarak seramik üreten sanayicilerin, doğalgaza geçene kadarki dönemlerine ait haksız rekabetin önlenmesi gerekmektedir.

Teklif ile; sübvansiyon yapılacak sürenin genişletilmesi ve maliyet farkına ilişkin hesaplama ve ödemelerin doğalgaz verildiği tarihten önceki dönemle sınırlı tutulacağı öngörülmektedir.

Komisyonumuzda Teklifin geneli üzerinde yapılan müzakerelerde;

Kanun Teklifi sahibi Bursa Milletvekili Faruk Çelik tarafından;

- Doğalgazın ulaşmadığı bölgelerde, LPG ve LNG kullanarak seramik üreten sanayicilerin, doğalgaza geçene kadarki dönemlerine ait haksız rekabetin önlenmesinin amaçlandığı,

- Seramik sektöründe faaliyet gösteren imalatçılara LPG ve LNG ile doğalgaz arasında fiyat farkından kaynaklanan önemli maliyetler yüklendiği,

- Seramik sektörünün katma değer üretimine, ihracat performansına, istihdam hacmine önemli katkılar sağladığı,

- Sübvansiyondan yararlanacak olan sınırlı sayıda şirketin çeşitli illere dağılmış olduğu,

- Enerji girdisinin toplam maliyetler içindeki payının yüksek olduğu,

Dile getirilmiştir.

Komisyonumuz üyelerince;

- Ekonomideki haksız rekabetin önlenmesi amacıyla bu tür sübvansiyonlara başvurulabileceği, ancak enerji kullanımından kaynaklanan haksız rekabetin sadece seramik sektörüyle sınırlı tutulmasının uygun olmayacağı,

- 20.6.2001 tarihinde yürürlüğe giren 4680 sayılı Kanun çerçevesinde doğalgaz kullanımı ile LPG ve LNG arasında oluşan maliyet farkının % 70'inin karşılanmasının öngörüldüğü, söz konusu Kanuna göre ödemeler toplamının 80 trilyon lira olduğu,

- Maliyet farkının karşılanması öngörülen döneme ilişkin, kısa bir zaman içinde Kanunda önemli değişikliklerin yapılmasının konu üzerinde yeterince çalışılmadığına işaret ettiği,

- Ülkemiz seramik sektörünün dünya ticaretinde ve özellikle Avrupa Birliği ölçeğinde payının yüksek olduğu,

Şeklindeki görüş, eleştiri ve temennileri müteakip, Hükümet adına yapılan tamamlayıcı açıklamalarda ise;

-  Seramik sektörüne yapılan teşvikin 2001 yılında başladığı, izleyen iki yıl bütçe  kanunlarında yer aldığı, bu düzenleme ile haksız rekabetin önlenmesinin amaçlandığı,

- Konuya ilişkin Rekabet Kurumunun LPG ile üretim yapmak zorunda kalan üreticilerin mevcudiyetinin iç ve dış piyasalarda olumsuzluklara neden olduğu ve haksız rekabetin önlenmesi gerektiği yönünde kararı olduğu,

- Teşvik tutarının 30 trilyon lira ile sınırlı tutulduğu,

- Seramik sektöründe enerji girdi maliyetlerinin toplam maliyetler içindeki payının yüksek olduğu, dolayısıyla bu üreticilerin rekabet eşitsizliğiyle karşılaştığı, bu düzenlemenin son bir defa gerçekleşeceği,

İfade edilmiştir.

Kanun Teklifi ve gerekçesi Komisyonumuzca da benimsenerek maddelerin görüşülmesine geçilmiştir.

Teklifin;

- 1 inci maddesi, değişiklik öngörülen Kanunun adının düzeltilmesini teminen redaksiyona tabi tutulması suretiyle,

- 2 nci maddesi, "yayımlandığı tarihte" ibaresinin "yayımı tarihinde" olarak redaksiyona tabi tutulması suretiyle,

- 3 üncü maddesi, aynen,

Kabul edilmiştir.

Ayrıca, Kanun Teklifinin başlığı "Sıvılaştırılmış Petrol Gazları (LPG) Piyasası Kanunu ve Elektrik Piyasası Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunda Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun Teklifi" olarak redaksiyona tabi tutulmuştur.

Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak üzere, Yüksek Başkanlığınıza saygı ile arz olunur.

 

 

Başkan

Başkanvekili

Sözcü

 

Sait Açba

M.Altan Karapaşaoğlu

Sabahattin Yıldız

 

Afyonkarahisar

Bursa

Muş

 

Kâtip

Üye

Üye

 

Mehmet Sekmen

Halil Aydoğan

Mehmet Melik Özmen

 

İstanbul

Afyonkarahisar

Ağrı

 

Üye

Üye

Üye

 

Mehmet Zekai Özcan

Osman Kaptan

A. Kemal Deveciler

 

Ankara

Antalya

Balıkesir

 

 

(İmzada bulunamadı)

(Ayrışık oy yazısı ektedir)

 

Üye

Üye

Üye

 

Ali Osman Sali

Ahmet İnal

Osman Nuri Filiz

 

Balıkesir

Batman

Denizli

 

Üye

Üye

Üye

 

Alaattin Büyükkaya

A. Kemal Kumkumoğlu

Birgen Keleş

 

İstanbul

İstanbul

İstanbul

 

 

(Ayrışık oy yazım ektedir)

(Karşı oy yazım ektedir)

 

Üye

Üye

Üye

 

Kemal Kılıçdaroğlu

M. Mustafa Açıkalın

Fazıl Karaman

 

İstanbul

İstanbul

İzmir

 

(Ayrışık oy ektedir)

 

 

 

Üye

Üye

Üye

 

Y. Selahattin Beyribey

Mustafa Elitaş

Taner Yıldız

 

Kars

Kayseri

Kayseri

 

Üye

Üye

Üye

 

Mikail Arslan

Muzaffer Baştopçu

Hasan Fehmi Kinay

 

Kırşehir

Kocaeli

Kütahya

 

Üye

Üye

Üye

 

Muharrem Doğan

Gürol Ergin

O. Seyfi Terzibaşıoğlu

 

Mardin

Muğla

Muğla

 

 

(İmzada bulunamadı)

 

 

Üye

Üye

Üye

 

Osman Seyfi

Cemal Uysal

Kazım Türkmen

 

Nevşehir

Ordu

Ordu

 

 

 

(İmzada bulunamadı)

 

Üye

Üye

Üye

 

İmdat Sütlüoğlu

Musa Uzunkaya

M.Ergun Dağcıoğlu

 

Rize

Samsun

Tokat

 

 

Üye

 

 

 

M.Akif Hamzaçebi

 

 

 

Trabzon

 

 

 

(Ayrışık oy yazım ektedir)

 

AYRIŞIK OY

 

Üretimlerini likit petrol gazı (LPG) veya likit naturel gaz (LNG) ile yapan seramik üreticilerinin üretimlerini doğalgazla yapan üreticilere kıyasla oluşan maliyet farklarının karşılanmasını amaçlayan Kanun Teklifine aşağıdaki konularda katılmıyoruz.

1- Ekonomideki haksız rekabeti önlemek amacıyla bu tür sübvansiyonlara baş vurmak mümkündür. Ancak enerji kullanımından kaynaklanan haksız rekabeti sadece seramik sektörüyle sınırlı alıp LPG'nin yoğun olarak kullanıldığı diğer sektörleri dikkate almamak doğru değildir.

2- Konuya ilişkin ilk yasal düzenleme 20.6.2001 tarihinde yürürlüğe giren 4680 sayılı Kanundur. Anılan yasa doğalgaz kullanımına kıyasla oluşan maliyet farkının yüzde 70'inin karşılanmasını öngörmektedir. Yine bu Kanuna göre ödemelerin toplamı seksen trilyon lira ile sınırlıdır.

13.3.2005 tarihinde yürürlüğe giren 2.3.2005 tarihli 5307 sayılı Kanun ise "1.1.2003 - 31.12.2005" dönemine ilişkin maliyet farkının yüzde 100'ünün karşılanmasını öngörmektedir. Konuya ilişkin 21.4.2005 tarihli 5335 sayılı Kanun ise 1.1.2003 - 31.12.2005 tarihlerini 1.1.2005 - 31.12.2005 olarak değiştirmiştir. Buna göre yapılacak ödemeler Üreticinin katlandığı maliyet farkının tamamına kadar olabilecek, toplam tutar ise otuz trilyon lirayı geçemeyecektir. Kanun Teklifi ise maliyet farkı karşılanacak dönemi 1.6.2003 - 31.12.2005 olarak değiştirmiştir.

Maliyet farkının karşılanacağı döneme ilişkin olarak çok kısa bir zamanda bu kadar önemli değişiklik düzenlemelerinin ve teklifin olması konunun ciddi bir hazırlığa ve sağlam bir alt yapıya sahip olmadığını göstermektedir. Bu kadar kısa zamanda konunun esasında bu kadar fazla sayıda değişiklik yasamaya güveni zayıflatacaktır.

Ayrıca kriz yılı olan 2001 yılında maliyet farkının yüzde 70'i karşılanırken şimdi tamamının karşılanacak olması adaletsiz bir durumu ortaya koymaktadır.

 

 

M. Akif Hamzaçebi

Birgen Keleş

A. Kemal Kumkumoğlu

 

Trabzon

İstanbul

İstanbul

 

Kemal Kılıçdaroğlu

A. Kemal Deveciler

 

 

İstanbul

Balıkesir

 


ADALET VE KALKINMA PARTİSİ GRUP BAŞKANVEKİLİ BURSA MİLLETVEKİLİ

FARUK ÇELİK’İN TEKLİFİ

 

SIVILAŞTIRILMIŞ PETROL GAZLARI (LPG) PİYASASI KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TEKLİFİ

 

 

MADDE 1.- 2.3.2005 tarihli ve 5307 sayılı Sıvılaştırılmış Petrol Gazları (LPG) Piyasası Kanununun geçici 7 nci maddesinin birinci fıkrasında yer alan “1.1.2005 ila 31.12.2005 tarihleri” ibaresi “1.6.2003 ila 31.12.2005 tarihleri” olarak, ikinci fıkrası ise “Bu işletmelere 2005 yılı içinde doğalgaz verilmesi halinde, maliyet farkına ilişkin hesaplama ve ödemeler, doğalgaz verildiği tarihten önceki dönemle sınırlı tutulur.” şeklinde değiştirilmiştir.

 

 

MADDE 2.- Bu Kanun yayımlandığı tarihte yürürlüğe girer.

MADDE3.- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONUNUN

KABUL ETTİĞİ METİN

 

 

SIVILAŞTIRILMIŞ  PETROL GAZLARI (LPG) PİYASASI KANUNU VE ELEKTRİK PİYASASI KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YA-PILMASINA DAİR KANUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA İLİŞKİN KANUN TEKLİFİ

MADDE 1.- 2.3.2005 tarihli ve 5307 sayılı Sıvılaştırılmış Petrol Gazları (LPG) Piyasası Kanunu ve Elektrik Piyasası Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunda Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanunun geçici 7 nci maddesinin birinci fıkrasında yer alan "1.1.2005 ila 31.12.2005 tarihleri" ibaresi "1.6.2003 ila 31.12.2005 tarihleri" olarak, ikinci fıkrası ise "Bu işletmelere 2005 yılı içinde doğalgaz verilmesi halinde, maliyet farkına ilişkin hesaplama ve ödemeler, doğalgaz verildiği tarihten önceki dönemle sınırlı tutulur." şeklinde değiştirilmiştir.

MADDE 2.- Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 3.- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.