Dönem: 22           Yasama Yılı: 3

 

           T.B.M.M.  (S. Sayısı: 875)

 

Adalet ve Kalkınma Partisi Grup Başkanvekili Bursa Milletvekili Faruk Çelik ile 13 Milletvekilinin; Çeşitli Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi ile Millî Eğitim,

Kültür, Gençlik ve Spor Komisyonu Raporu (2/422)

 

                                

Not: Teklif; Başkanlıkça Adalet, Plan ve Bütçe ile Millî Eğitim, Kültür, Gençlik ve Spor komisyonlarına havale edilmiştir.

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

3289 sayılı Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğünün Teşkilât ve Görevleri Hakkındaki Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifimiz ve gerekçesi ilişikte sunulmuştur.

Gereğini arz ederiz

 

Faruk Çelik

Orhan Yıldız

Azmi Ateş

 

Bursa

Artvin

İstanbul

 

Orhan Erdem

Telat Karapınar

Sedat Kızılcıklı

 

Konya

Ankara

Bursa

 

İbrahim Hakkı Birlik

Şerif Birinç

Ayhan Sefer Üstün

 

Şırnak

Bursa

Sakarya

 

Nusret Bayraktar

Şevket Orhan

Mehmet Denizolgun

 

İstanbul

Bursa

İstanbul

 

Alim Tunç

M. Ali Suçin

 

 

Uşak

Batman

 

 

.

GENEL GEREKÇE

Spor faaliyetleri günümüzde geniş kitleleri etkileyen, uluslararası ilişkileri geliştirerek dünya barışına katkıda bulunan evrensel bir faaliyet alanıdır. Dünya genelinde ve ülkemizde hızlı bir gelişim süreci yaşanmaktadır. İnsan haklarına verilen değerle birlikte sanat ve spor bugün toplumların aynası olarak kabul edilmektedir. Bedenen ve ruhen iyi yetişmiş genç bir nüfus ülkemizin her alanda rekabet gücünü artıracaktır.

Tarihi gelişim sonucu spor, sadece zevk için boş zamanları değerlendirme faaliyeti olma dışında kazanç elde etme amacı güdülen bir uğraş haline gelmiştir. Sanayileşme  ve kentleşme süreci, sporun bir meslek olarak seçilmesini gündeme getirmiş, bu gelişme sonucunda da sporun bilimsel yöntemlerle incelenmesi ve yazılı hukuk kuralları ile düzenlenmesi gereksinimini ortaya çıkarmıştır.

Spor mevzuatı genel hukuk ilkelerine uygun olarak bütün ülkelerin iç hukuklarına etki edecek biçimde uluslararası niteliktedir. Uluslararası spor örgütlerine üye olan ülkeler bu kuruluşların benimsediği ilkelere ve talimatlara uyacaklarını peşinen kabul etmişlerdir.

4.3.2004 tarihli ve 5105 sayılı Kanunun 1 inci maddesi ile 3289 sayılı Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğünün Teşkilât ve Görevleri Hakkında Kanunun ek 3 üncü maddesinde değişiklik yapılarak; Genel Müdürlüğün gençlik, spor hizmet ve faaliyetlerini desteklemek amacıyla gerçek ve tüzel kişilerin sponsorluk yapabileceği düzenlenmiştir.

3289 sayılı Kanunun ek 3 üncü maddesinin beşinci fıkrasında sponsorluk kapsamında yapılacak harcamaların Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğünün kontrol ve tasdikine tabi olacağı, belli bir limitin üzerindeki bakım onarım işlerine ilişkin harcamaların ise yeminli mali müşavirlerce tasdik edileceği düzenlemesine yer verilmiştir. Kanunun yürürlüğe girmesinden itibaren geçen sürede belge tasdiki bürokratik işlemlerin artmasına sebep olmuş, ayrıca sponsorlara çeşitli haklar verilemediği için de sponsorluk için istenilen düzeyde başvurularda bulunulmadığından gençlik, spor hizmet ve faaliyetlerinin desteklenmesinde  sponsorluktan beklenilen amaca ulaşılamamıştır.

Bu nedenle hazırlanan Tasarı ile; belge tasdiki kaldırılarak sponsorluk yapacakların harcamaları bizzat yapması veya sponsorluk alanın banka hesabına yatırması sağlanmış, bu sponsorluk hizmeti karşılığında da sponsorlara, sponsorluk yaptıkları faaliyetin veya tesisin isim, reklam, tanıtım ve yayın haklarının verilmesine ilişkin düzenleme yapılarak, sponsorluktan beklenen hedefe ulaşılması amaçlanmıştır.

Özerk federasyonların gelirlerinde yeniden düzenleme yapılarak federasyonların özerk olmak için özendirilmesi hedeflenmiştir.

Genel Müdürlük ile özerk federasyonların  disiplin, ceza veya Tahkim Kurulunda hâkim ve savcıların görev almaları düşünülmüş, bir nevi yargı görevi üstlenen bu kurullarda hâkim ve savcıların görev almalarına olanak sağlanmıştır.

Ülkemizde profesyonel futbol faaliyetleri 3813 sayılı Türkiye Futbol Federasyonu Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun uyarınca kurulmuş bulunan Türkiye Futbol Federasyonu tarafından yürütülmektedir. Kanunun 1 inci maddesine göre futbol faaliyetleri millî ve milletlerarası kurallara göre yürütülür, teşkilâtlandırılır ve geliştirilir.

Futbolun sürekli gelişmesi ve uluslararası niteliği nedeniyle süratle değişen şartlara uyumun sağlanabilmesi için anılan Kanunda değişiklikler yapılması zorunlu hale gelmiştir.

3813 sayılı Kanunun 1 inci maddesine "her türlü futbol faaliyetleri" tabiri ilave edilerek Türkiye Futbol Federasyonunun görev alanı genişletilmiş, böylece plaj futbolu vb. oyunların Türkiye Futbol Federasyonunca  düzenlenmesi sağlanmış, Uluslararası Federasyonun  kuralları gereğince Merkez Hakem Kurulunun görevlendirilmesi Türkiye Futbol Federasyonu Yönetim Kuruluna verilmiştir.

5149 sayılı Spor Müsabakalarında Şiddet ve Düzensizliğin Önlenmesine Dair Kanunun 12 nci maddesinde "rakip takım ve taraftarlarını"  ibaresi "takımlar ile taraftarları" şeklinde değiştirilerek, madde ile düzenlenen çirkin ve kötü tezahüratlarda bulunma suçunun tüm takımlar ile taraftarlarını kapsaması amaçlanmıştır.

Müsabakalara giriş yasağı bulunanlarla ilgili kararların uygulanması yaşanan sorunun aşılması için bu kişilerin müsabakaların başlamasından iki saat önce bulunduğu yerin karakoluna müracaat etmesi zorunluluğu getirilmektedir.

Kanunun 5 inci maddesinde saha güvenliği için spor kulüplerinin özel güvenlik hizmeti satın alacakları, 10 uncu maddesinde ise spor kulüplerinin taraftar temsilcisi belirleyerek bunların isimlerinin  kulübün bulunduğu yerin il veya ilçe emniyet müdürlüklerine bildirileceği düzenlemesine yer verilmiştir. Tasarı ile kulüplerin bu yükümlülüklerini yerine getirebilmeleri için verilen süreler yeniden düzenlenmiş ve bu sürelerin sonunda yükümlülüğünü yerine getirmeyen kulüplere uygulanacak idarî para cezaları düzenlenmiştir.

MADDE GEREKÇELERİ

Madde 1.- 3289 sayılı Kanunun ek 3 üncü maddesinin beşinci fıkrasında yer alan sponsorluk harcamalarına ilişkin belgelerin tasdiki kaldırılarak, sponsorluk yapacakların harcamaları bizzat yapması veya sponsorluk alanın banka hesabına yatırması sağlanmış, bu sponsorluk hizmeti karşılığında da sponsorlara, sponsorluk yaptıkları faaliyetin veya tesisin isim, reklam, tanıtım ve yayın haklarının verilmesine ilişkin düzenleme yapılarak, sponsorluktan beklenen hedefe ulaşılması amaçlanmıştır.

Madde 2.- Özerk federasyonların gelirlerinde yeniden düzenleme yapılarak federasyonların özerk olmak için özendirilmesi hedeflenmiştir.

Madde 3.- Genel Müdürlük ile özerk federasyonların  disiplin, ceza veya Tahkim Kurulunda hâkim ve savcıların görev almaları düşünülmüş, bir nevi yargı görevi üstlenen bu kurullarda hâkim ve savcıların görev almalarına olanak sağlanmıştır.

Ayrıca, Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğünün mülkiyetinde veya kullanımında bulunan spor tesisleri veya taşınmazların spor kulüplerine yerel yönetimlere, kamu kurum ve kuruluşlarına protokol ile bedelsiz devretme imkânı getirilmektedir.  

Madde 4.- Kanunun "Amaç" başlıklı  1 inci maddesine "her türlü" tabiri ilave edilerek Türkiye Futbol Federasyonunun görev alanı genişletilmiş, böylece plaj futbolu vb. oyunların Türkiye Futbol Federasyonunca  düzenlenmesi sağlanmıştır.

Madde 5.- Madde ile; Türkiye Futbol Federasyonu Genel Kurulunu oluşturan üyelere Türkiye Futbol Vakfı Genel Başkanı  eklenerek,  bu Vakıfın Genel Kurulda temsili sağlanmıştır. 

Madde 6.- Madde ile; Uluslararası  Federasyonun kurallarına uygun olarak Merkez Hakem Kurulunun seçilmesi Genel Kurulun görevleri arasından çıkarılmıştır.  

Ayrıca maddeye bir fıkra eklenerek, Genel Kurul  delegeleri tarafından, toplantıda alınan kararlara karşı genel kurul tarihinden itibaren otuz gün içinde Ankara Asliye Hukuk mahkemelerinde iptal davası açılabilme imkânı sağlanmıştır. Böylece delege olmayanların ve Federasyonun merkezi dışındaki illerde dava açılması engellenmiştir.

Madde 7.- Madde ile; Federasyon  Başkanının  üst üste yada aralıklarla en fazla iki dönem seçilebileceği ve Başkanın ölümü veya istifası halinde, üç ay içinde tekrar seçim yapılması şartı ile birinci Başkanvekili, yoksa ikinci Başkanvekili, Başkanvekillerinin olmaması halinde de Yönetim Kurulunun kendi üyeleri arasından belirleyeceği kişi Başkanlığa vekalet edeceği düzenlenmiştir.  

Madde 8.- Madde ile; Uluslararası  Federasyonun kurallarına uygun olarak Merkez Hakem Kurulunun  atanması  için Yönetim Kuruluna teklif etmek Başkanın görevleri arasına alınmıştır.

Madde 9.- Madde ile; Yönetim Kuruluna,  Başkan tarafından teklif edilen  Merkez Hakem Kurulunun Başkanı ile asıl ve yedek üyelerini atamak, Başkanvekillerini de birinci ve ikinci Başkanvekilini olarak belirlemek görevi verilmiştir.   

Madde 10.- Madde ile;  Denetleme Kurulu raporunun genel kurul üyesi tüzel kişilere ve gerçek kişilere Genel Kurulun toplantı tarihinden bir ay önce gönderileceği ve Genel Kurul üyeliği bulunan tüzel kişilerin temsilcilerine ayrıca rapor gönderilmeyeceği, raporun postaya veriliş tarihinin ise  gönderme tarihi olarak kabul edileceği esası getirilmiştir.

Madde 11.- Madde ile; Tahkim Kurulunun görevleri arasına sporcu temsilcileri ile masörler ilave edilmiştir. 

Madde 12.- Madde ile; Merkez Hakem Kurulunun atanmasına ilişkin usul ve esaslar Uluslararası Federasyonun kurallarına uygun olarak yeniden düzenlenmiştir.  

Madde 13.- Madde ile; Merkez Hakem Kurulunun görevleri arasından gözlemcilerin eğitilmesi çıkarılmıştır.   

Madde 14.- Madde ile; Federasyonun yan kurulları arasına Gözlemciler ve Temsilciler Kurulu da  eklenmiştir.

Madde 15.- Madde ile; Merkez Hakem Kurulu atamayla görevlendirildiğinden dolayı  Federasyonun bütçesinden en az yüzde iki oranında pay, eğitim faaliyetlerinde kullanılmak üzere Kurula verilmiştir.

Madde 16.- Madde ile;  Federasyonun gelirleri arasında yer alan  Futbol müşterek bahis oyunlarından kulüplere verilen isim hakkı %18'den, % 15'e indirilmiştir.

Madde 17.- Madde ile; Federasyonun yıllık toplam gelirinin belli bir kısmının, kulüpler ile ilgili kurum ve kuruluşlara aktarılması yeniden düzenlenmiş ve protokol tribünlerinin yönlendirmesi görevi Türkiye ligleri ve Türkiye Kupası müsabakalarında Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü talimatları dahilinde Gençlik ve Spor İl ve İlçe müdürlüklerince yapılacağı esası getirilmiştir.

Madde 18.- Madde ile; Genel Kurul tarafından seçilen organların, başkan ve üyelerinin seçilme şartları yeniden düzenlenerek, yüksek okul mezunu olma şartı getirilmiştir.

Madde 19.- Kanuna ek madde ilave edilerek; Türkiye Futbol Federasyonunun kullanacağı logo ile Federasyon tarafından gerçekleştirilecek tüm  faaliyetlerle ilgili  logoların kullanım hakkının  Federasyona ait olacağı düzenlenmiştir.

Ayrıca; bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihte Merkez Hakem Kurulu üyelerinin istifa etmiş sayılacağı ve bu tarihten itibaren 7 gün içinde yeni Merkez Hakem Kurulunun  atanacağı düzenlenmiştir.

Madde 20.- Kanunun 12 nci maddesinde "rakip takım ve taraftarlarını" ibaresi "takımlar ile taraftarları" şeklinde değiştirilerek, madde ile düzenlenen çirkin ve kötü tezahüratlarda bulunma suçunun tüm takımlar ile taraftarlarını kapsaması amaçlanmıştır.

Madde 21.- Müsabaka alanına girmesi yasak olan şahıslar hakkındaki bu tedbirin uygulanabilir olması açısından, bu şahısların müsabakanın başlamasından iki saat önce bulunduğu yerin karakoluna giderek müsabaka süresince burada kalmaları zorunluluğu getirilmiş ve bu yükümlülüğü yerine getirmeyenlere ise bir aydan bir yıla kadar hapis cezası uygulanacağı düzenlemesine yer verilmiştir.

Madde 22.- Spor kulüplerinin; Kanunun 5 inci  ve 10 uncu maddelerinde yer alan  yükümlülüklerini yerine getirebilmeleri için verilen  süreler yeniden düzenlenmiş ve bu sürelerin sonunda yükümlülüğünü yerine getirmeyen kulüplere uygulanacak idarî para cezaları düzenlenmiştir.

Madde 23.-Yürürlük maddesidir.

Madde 24.- Yürütme maddesidir.


Millî Eğitim, Kültür, Gençlik ve Spor Komisyonu Raporu

Türkiye Büyük Millet Meclisi

Millî Eğitim, Kültür, Gençlik ve Spor Komisyonu

Esas No.: 2/422                19.4.2005

           Karar No.: 9

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Başkanlığınızca 14.4.2005 tarihinde; Adalet, Plan ve Bütçe Komisyonlarına tali; Millî Eğitim, Kültür, Gençlik ve Spor Komisyonuna esas olarak gönderilen; "Adalet ve Kalkınma Partisi Grup Başkanvekili Bursa Milletvekili Faruk Çelik ile 13 Milletvekilinin; Çeşitli Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi" (2/422); Komisyonumuzun 19.4.2005 tarihli toplantısında görüşülmüştür.

Toplantımıza Başbakan Yardımcısı Devlet Bakanı Sayın Mehmet Ali Şahin, Gençlik ve Spor Genel Müdürü, Adalet ve Maliye Bakanlığı temsilcileri katılmışlardır.

Tasarı ile;

- Gençlik ve spor hizmet ve faaliyetlerinin desteklenmesinde sponsorluktan beklenilen amaca ulaşılabilmesine yönelik düzenlemeler yapılmakta,

- Federasyonların özerk olmak için özendirilmesi hedeflenmekte,

- Genel Müdürlük ile özerk federasyonların disiplin, ceza veya Tahkim Kurulunda hâkim ve savcıların görev almalarına imkân sağlanmakta,

- Türkiye Futbol Federasyonunun görev alanı "her türlü futbol faaliyeti" ni içine alacak şekilde genişletilmekte,

- Müsabakalara giriş yasağı bulunanlarla ilgili kararların uygulanmasında yaşanan sorunun aşılmasına yönelik tedbirler öngörülmekte,

- Kulüplerin özel güvenlik hizmeti satın alma ve taraftar temsilcisi belirleyerek bunların isimlerini kulübün bulunduğu yerin il veya ilçe emniyet müdürlüklerine bildirme yükümlülüklerini yerine getirebilmeleri için verilen süreler yeniden düzenlenmekte ve bu sürelerin sonunda yükümlülüğünü yerine getirmeyen kulüplere uygulanacak idarî para cezaları öngörülmektedir.

Başbakan Yardımcısı ve Spordan Sorumlu Devlet Bakanı Sayın Mehmet Ali Şahin Tasarıyı sunuş konuşmasında;

- Sporun çok hızlı değişen bir alan olduğunu ifade ederek bu Teklif ile alanı düzenleyen Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğünün Teşkilât ve  Görevleri Hakkında Kanun, Türkiye Futbol Federasyonu Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun ile Spor Müsabakalarında Şiddet ve Düzensizliğin Önlenmesine Dair Kanunda uygulamadan kaynaklanan sorunları giderici ve uluslararası kurallarla FİFA kriterlerine uyum sağlanması amacıyla değişiklikler öngörüldüğünü belirtmiştir.

- Sponsorluk kapsamının yasal düzenlemelerle genişletildiğini, ancak bürokrasi nedeniyle sponsorluktan beklenen faydaların yeterince sağlanamaması sebebiyle, Teklifle, bu konuda yeni bir yaklaşım getirildiğini, ayrıca Federasyonların malî ve idarî özerkliğe kavuşturulmasının amaçlandığını ifade etmiştir.

- Yargı mensuplarının ceza kurullarında görev almasının hukukî dayanağının getirildiğini söylemiştir.

- Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü tesislerinin protokoller çerçevesinde daha fazla spor için kullanılması amacıyla düzenlemeler getirildiğine dikkat çekmiştir.

Teklifin tümü üzerindeki görüşmelerde Komisyon Üyelerimiz şu görüşleri ifade etmişlerdir.

- Spor alanındaki yasal düzenlemeler kısa bir süre önce yapılmıştır. Ancak iyi hazırlanmaması ve acele edilmesi sebebiyle sık sık değişiklik yapılması durumuyla karşı karşıya kalınmaktadır.

- Mahkeme kararlarının uygulanmasını önlemeye yönelik; şahıslara yönelik bir kanun çıkarılması yanlış olacaktır.

Üyelerimizden bazıları birinci lig kulüplerinin bile özel güvenlik yükümlülüğünü yerine getirmekte zorlandıklarını, 2 nci , 3 üncü lig kulüpleri için bunu sağlamanın son derece zor olacağı göz önünde tutularak bu konunun yeniden değerlendirilmesinin gerektiğini belirtmişlerdir.

Bazı üyelerimiz, hayatın dinamik yapısı içinde kanunlarda gerekli değişikliklerin yapılması son derece doğal olduğunu  ve Teklifi olumlu bulduklarını ifade etmişlerdir.

Teklifin tümü üzerindeki görüşmelerden sonra  Alt Komisyonda incelenmesi için verilen önerge Komisyonumuzca kabul edilmemiş ve maddelerine geçilmiştir.

Teklifin 1, 2, 3, 4, 5, 6 ve 7 nci maddeleri Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

Teklifin çerçeve 8 inci maddesiyle 3813 sayılı Kanunun 8 inci maddesine eklenmesi öngörülen bendin mevcut mülga (h) ve (ı) bentlerinden sonra gelmek üzere (i) bendi olarak eklenmesi redaksiyon çerçevesinde uygun görülmüş ve madde Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

Teklifin çerçeve 9, 10 ve 11 inci maddeleri Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

Teklifin çerçeve 12 nci maddesinde verilen bir önergenin kabulü ile, Merkez Hakem Kurulu üye sayısı Başkan dahil dokuz üyeye çıkarılmış ve madde benimsenen önerge doğrultusunda düzenlenerek Komisyonumuzca kabul edilmiştir.

Teklifin çerçeve 13 üncü maddesi ile 3813 sayılı Kanunun 16 ncı maddesinde tümüyle değişiklik öngörüldüğünden değişiklik metnine madde 16, çerçeve 18 inci madde hükmüyle 3813 sayılı Kanunun Ek 1 inci maddesinde değişiklik öngörüldüğünden değişiklik metnine Ek Madde 1 ibaresi yazılarak, çerçeve 14 üncü maddesiyle 3813 sayılı Kanunun 17 nci maddesine ( i ) bendinden sonra (j) bendi eklendiğinden mevcut (j) bendinin teselsül ettirilmesi uygun görülerek maddeler Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

Teklifin çerçeve 15, 16 ve 17 nci maddeleri Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

Teklifin çerçeve 19 uncu maddesiyle 3813 sayılı Kanuna hem ek hem geçici madde eklenmesi öngörülmektedir.  Kanun tekniği açısından ek ve geçici maddelerin ayrı çerçeve maddeler ile Kanuna eklenmesi gerekmektedir. Bu nedenle çerçeve 19 uncu maddeyle  ek maddenin ve düzenlenen yeni çerçeve 20 nci maddeyle geçici maddenin eklenmesi Komisyonumuzca kabul edilmiş ve diğer madde numaraları teselsül ettirilmiştir.

Teklifin çerçeve 20 nci maddesi 21 inci madde olarak Komisyonumuzca kabul edilmiştir.

Teklifin çerçeve 21 inci maddesi 22 nci madde olarak görüşülmüş, verilen bir önergenin kabulü ile metinde geçen "bir aydan" ibaresinin "üç aydan" şeklinde değiştirilmesi Komisyonumuzca uygun görülmüş ve madde benimsenen önerge doğrultusunda kabul edilmiştir.

Teklifin 22 nci maddesi 23 üncü madde olarak görüşülmüş ve verilen bir önergenin kabulü ile 5149 sayılı Kanunun 28 inci maddesine uygunluk sağlanması amacıyla idarî para cezası verecek makam "Mahallin en büyük mülki idare amiri" olarak değiştirilmiş ve madde bu çerçevede Komisyonumuzca kabul edilmiştir.

Verilen bir önergenin kabulü ile Teklife yeni çerçeve 24 üncü madde eklenmiş ve 5302 sayılı İl Özel İdaresi Kanunun 6 ncı maddesinin birinci fıkrasının (a) bendindeki "sağlık" ibaresinden önce gelmek üzere "gençlik ve spor"  ibaresi eklenmiştir. Bu değişiklikle bu maddenin aynı belediye hudutları dahilinde gençlik ve spora yatırım yapılması ve hizmet sunulması açısından farklı uygulanmasının önüne geçilmesi amaçlanmıştır.

Teklifin yürürlüğü düzenleyen 23 üncü maddesi 25,  yürütmeyi düzenleyen 24 üncü maddesi 26 ncı madde olarak Komisyonumuzca kabul edilmiştir.

Teklifin tümü oya sunulmuş ve Komisyonumuzca kabul edilmiştir.

Raporumuz, Genel Kurulun onayına arz edilmek üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile sunulur.

 

Başkan

Başkanvekili

Sözcü

 

Tayyar Altıkulaç

Hikmet Özdemir

Hacı Biner

 

İstanbul

Çankırı

Van

 

Üye

Üye

Üye

 

Hüseyin Ekmekcioğlu

Faruk Anbarcıoğlu

Mustafa Gazalcı

 

Antalya

Bursa

Denizli

 

(Karşı oy yazımız ektedir)

 

(Karşı oy yazımız ektedir)

 

Üye

Üye

Üye

 

Mehmet Yüksektepe

Ömer Özyılmaz

Hasan Aydın

 

Denizli

Erzurum

Giresun

 

Üye

Üye

Üye

 

Temel Yılmaz

Avni Doğan

Hüseyin Bayındır

 

Gümüşhane

Kahramanmaraş

Kırşehir

 

 

 

(Karşı oy yazımız var)

 

Üye

Üye

Üye

 

Mehmet Çerçi

Mehmet Sarı

Öner Ergenç

 

Manisa

Osmaniye

Siirt

 

 

Üye

 

 

 

Osman Kılıç

 

 

 

Sivas

 

 

 

KARŞI OY YAZISI

19.4.2005

 

3289 sayılı Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğünün Teşkilât ve Görevleri ve öteki sporla ilgili yasalarda yapılan değişiklikler yeterli inceleme ve araştırma yapılmadan getirilmiştir.

Kısa bir süre önce yapılan yasal düzenlemeler yeniden değiştiriliyor.

Özellikle Merkez Hakem Kurulu (MHK) seçimleri yargı kararlarıyla  iptal edilmiştir. Bu yargı kararları doğrultusunda işlem yapmadan, bu işlemi uygulanmaz duruma sokan bir düzenleme yanlıştır.

Saygılarımızla.

 

Mustafa Gazalcı

Hüseyin Bayındır

Hüseyin Ekmekcioğlu

 

Denizli

Kırşehir

Antalya


ADALET VE KALKINMA PARTİSİ GRUP BAŞKANVEKİLİ BURSA MİLLETVEKİLİ FARUK ÇELİK İLE 13 MİLLETVEKİLİNİN TEKLİFİ

 

ÇEŞİTLİ KANUNLARDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TEKLİFİ

MADDE  1.-  21.5.1986 tarihli ve 3289 sayılı Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğünün Teşkilât ve Görevleri Hakkında Kanunun Ek 3 üncü maddesinin beşinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

"Sportif faaliyetlere, sporculara, spor kulüplerine, federasyonlara veya tesislere yapılacak harcamalar sponsor tarafından bizzat harcanır veya sponsorluk alanın banka hesabına yatırılır. Sponsorlara, ulusal ve uluslar arası federasyonların reklam ve sponsorlukla ilgili hükümlerine aykırı olmamak şartı ile faaliyetin veya tesisin isim, reklam, tanıtım ve yayın hakları verilebilir."

MADDE 2.- 3289 sayılı Kanunun Ek 9 uncu maddesinin 9 uncu fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

"Özerk federasyonların bütçesi; katılım payı, tescil, vize, transfer, itiraz, ceza, yayın, sponsorluk, reklam, yardım, bağış ve benzeri gelirlerden oluşur. Genel Müdürlük olimpik branşlarda; federasyonun bir önceki yıl gerçekleşen gelirlerinin % 75'i kadar, olimpik olmayan federasyonlara ise; % 50'si kadar yardımda bulunabilir"

MADDE  3.-  3289 sayılı  Kanuna aşağı-daki ek maddeler ilave edilmiştir.

"EK MADDE  10.- Yargıtay, Danıştay ve Sayıştay Başkan ve üyeleri ile adlî ve idarî yargı hâkim ve savcıları; Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü ile özerk federasyonlar tarafından organize edilen sportif faaliyetlerde, bu Kanunda öngörülen veya özerk federasyonlar bünyesinde bulunan kurullarda görev alabilirler."

"EK MADDE  11.-  Genel Müdürlüğün mülkiyetinde veya kullanımında bulunan spor tesisleri veya taşınmazların kullanım veya intifa hakkı; spor federasyonlarına, en az üçü olimpik olmak üzere toplam altı spor dalında faaliyet gösteren ve liglere katılan spor kulüplerine, yerel yönetimlere, kamu kurum ve kuruluşlarına protokol ile bedelsiz devredilebilir."

MADDE 4.- 17.6.1992 tarihli ve 3813 sayılı Türkiye Futbol Federasyonu Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanunun 1 inci maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

"Bu Kanunun amacı; her türlü futbol faaliyetlerini millî ve milletlerarası  kurallara göre yürütmek, teşkilâtlandırmak, geliştirmek ve Türkiye'yi futbol konusunda yurt içinde ve yurt dışında temsil etmek üzere özel hukuk hükümlerine tabi ve tüzel kişiliğe sahip, özerk Türkiye Futbol Federasyonunun kurulması, teşkilât, görev ve yetkilerine ait esas ve usulleri düzenlemektir.

MADDE 5.- 3813 sayılı Kanunun 5 inci  maddesinin birinci fıkrasına  aşağıdaki  bent eklenmiştir.

"ö) Türkiye Futbol Vakfı Genel Başkanı"

MADDE 6.- 3813 sayılı Kanunun 6 ncı maddesinin (b) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, maddeye aşağıdaki fıkra eklenmiştir.

"b) Başkanı, Yönetim Kurulunun ondört üyesini, Tahkim ve Denetleme   kurullarını seçmek,"

"Genel kurul  delegeleri tarafından, toplantıda alınan kararlara karşı genel kurul tarihinden itibaren otuz gün içinde Ankara asliye hukuk mahkemelerinde iptal davası açılabilir. İptal davasında verilen karar geçmişe yürümez. Davalar basit yargılama usulüne tabidir."

MADDE 7.- 3813 sayılı Kanunun 7 nci maddesinin birinci fıkrasının son cümlesi ile üçüncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

"Başkan üst üste yada aralıklarla en fazla iki dönem seçilebilir."

"Başkanın ölümü veya istifası halinde, üç ay içinde tekrar seçim yapılması şartı ile birinci Başkanvekili, yoksa ikinci Başkan vekili, Başkanvekillerinin olmaması halinde de Yönetim Kurulunun kendi üyeleri arasından belirleyeceği kişi Başkanlığa vekalet eder. Genel kurula altı aydan az bir süre var ise yönetimdeki boşalmalar sebebi ile olağanüstü genel kurula gidilemez."

MADDE 8.- 3813 sayılı Kanunun 8 inci  maddesinin birinci fıkrasına  aşağıdaki  bent eklenmiştir.

" h) Merkez Hakem Kurulunun Başkanı ile asıl ve yedek üyelerini Yönetim Kuruluna teklif etmek."

MADDE 9.- 3813 sayılı Kanunun 10 uncu maddesinin (ö) bendi aşağıdaki şekilde  değiştirilmiş ve  aynı maddeye  (ü) bendi eklenmiştir.

"ö) Birinci ve ikinci Başkanvekilini belirlemek,"

"ü) Başkan tarafından teklif edilen  Merkez Hakem Kurulunun Başkanı ile asıl ve yedek üyelerini atamak."

MADDE 10.- 3813 sayılı Kanunun 12 nci maddesinin ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

"Denetleme raporunda; gelir-gider tabloları, bilançolar ve yıllık faaliyetleri esas alan mali tablolar yer alır. Ayrıca kaynakların etkin, ekonomik ve verimli kullanılıp kullanılmadığı, harcamaların sportif faaliyetler için yapılıp yapılmadığı ve malî işlemlere ilişkin karar ve tasarrufların amaç ve programlarına uygun olup olmadığı hususlarına da yer verilir. Denetleme Kurulu, raporunu genel kurul üyesi tüzel kişilere ve gerçek kişilere genel kurulun toplantı tarihinden bir ay önce gönderir. Genel kurul üyeliği bulunan tüzel kişilerin temsilcilerine ayrıca rapor gönderilmez. Raporun postaya veriliş tarihi gönderme tarihi olarak kabul edilir. "

MADDE 11.- 3813 sayılı  Kanunun 14 üncü maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

"Madde 14.- Tahkim Kurulu, Federasyon ile kulüpler; Federasyon ile hakemler, Federasyon ile futbolcular,  teknik direktörler ve antrenörler; kulüpler ile teknik direktör, antrenör, oyuncu temsilcisi ve masörler; kulüpler ile oyuncular; kulüpler ile kulüpler arasında çıkacak ihtilaflar hakkında Yönetim Kurulunca verilecek kararlar ile disiplin kurulu kararlarını, ilgililerin itirazı üzerine inceleyerek kesin karara bağlar."

MADDE 12.- 3813 sayılı Kanunun 15 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

"Madde 15.- Merkez Hakem Kurulu, Başkanın teklifi ve Yönetim Kurulunun onayı ile biri Başkan olmak üzere beş üyeden oluşur.  Aynı sayıda ve aynı usulle yedek üye seçilir.

Üyelerin üçü faal olmayan hakemlerden, ikisi ise spor alanında en az on yıl mesleki deneyimi olan kişiler arasından belirlenir.

Kurul görevinde bağımsızdır. Üyeler istifa etmedikçe veya çekilmiş sayılmadıkça yerlerine yenisi atanamaz."

MADDE 13.- 3813 sayılı Kanunun  16 ncı  maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

"Futbol takımı bulunan kulüplerin yapacakları resmî ve özel futbol müsabaka-larının yönetimini ve bu müsabakalarla ilgili futbol oyun kuralları açısından teknik anlaşmazlıklarının çözümlenmesini, il ve ilçe hakem kurullarının kurulmasını, hakemlerin eğitilmesini, bunların klasmanlara ayrılmasını, yükselme ve düşme şartları ile statü ve talimatlarda belirtilen diğer görevleri yapar."

MADDE 14.- 3813 sayılı Kanunun 17 nci maddesinin ikinci fıkrasına (i) bendinden sonra gelmek üzere aşağıdaki bent eklenmiştir.

"j) Gözlemciler ve Temsilciler Kurulu" 

MADDE 15.- 3813 sayılı Kanunun 21 inci maddesinin son fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

"Federasyonun bütçesinden en az yüzde iki oranında pay, eğitim faaliyetlerinde kullanılmak üzere Merkez Hakem Kuruluna verilir."

MADDE 16.- 3813 sayılı Kanunun 22 inci maddesinin  birinci fıkrasının (a)  bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

"a) Futbol müşterek bahis oyunlarından kulüplere verilen isim hakkının % 15'i"

MADDE 17.- 3813 sayılı Kanunun 23  üncü maddesinin ikinci ve dördüncü fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

"Federasyonun yıllık toplam gelirinin en az % 15'i, her bütçe döneminde 31 Aralık tarihine kadar Federasyona sunulan ve Yönetim Kurulu tarafından kabul edilen projelerde kullanılmak üzere ikinci ve üçüncü liglerde takımı bulunan kulüplere;  en az % 15'i ise futbolla ilgili olmak kayıt ve şartı ile her bütçe döneminde 31 Aralık tarihine kadar Federasyona sunulan ve Yönetim Kurulu tarafından kabul edilen alt yapı, eğitim veya tesis projelerinde kullanılmak üzere ilgili kurum, kuruluş ile spor kulüplerine,  genel kurul kararı ile federasyonun kaynak kullandırılmasına ilişkin düzenlemesine uygun şekilde, katılım payı karşılığı olarak kullandırılır."

"Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü tarafından spor kulüplerine veya kamu kurum veya kuruluşlarına  protokol karşılığında devredilen, kiralanan veya süreli intifa hakkı tesis edilen spor tesislerine ait protokol tribünlerinin Türkiye ligleri ve Türkiye Kupası maçlarında kullanılmasında kişi sayılarının tespiti ve protokol yönlendirmesi Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü talimatları dahilinde il ve ilçe müdürlüklerince yapılır."

MADDE 18.- 3813 sayılı Kanunun ek 1 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

Ek Madde 1.- "Genel kurul tarafından seçilen organların, başkan ve üyelerinin  seçilme şartları şunlardır.

a) Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı olmak,

b) Yüksek okul mezunu olmak,

c) Seçim tarihinden önceki beş yıl içerisinde, bir defada bir yıl ve toplam iki yıl hak mahrumiyeti cezası ile cezalandırılmamış olmak,

ç) Temerrüt halinde, kesinleşmiş vergi ve sigorta borcu bulunmamak,

d) Devletin şahsiyetine karşı işlenen suçlar ve organize suçlardan, zimmet, nitelikli zimmet, irtikap, rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, emniyeti suiistimal, hileli iflas gibi yüz kızartıcı veya şeref ve haysiyeti kırıcı suçtan veya istimal ve istihlak kaçakçılığı hariç kaçakçılık, resmî ihale ve alım satımlara fesat karıştırma, devlet sırlarını açığa vurma suçlarından dolayı kesin hüküm giymemiş olmak."

MADDE 19.- 3813 sayılı Kanuna aşağıdaki ek madde ile geçici madde ilave edilmiştir.

"EK MADDE 2.- Türkiye Futbol Federasyonunun kullanacağı logo ile Federasyon tarafından gerçekleştirilecek tüm  faaliyetlerle ilgili  logoların kullanım hakkı, Federasyona aittir."

Geçıcı Madde 8.- Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihte Merkez Hakem Kurulu üyeleri istifa etmiş sayılırlar. Bu tarihten itibaren 7 gün içinde yeni Merkez Hakem Kurulu atanır.

MADDE 20.- 28.4.2004 tarihli ve 5149 sayılı Spor Müsabakalarında Şiddet ve Düzensizliğin Önlenmesine Dair Kanunun 12 nci maddesinde geçen "rakip takım ile taraftarlarını" ibaresi, "takımlar ile taraftarlarını" şeklinde değiştirilmiştir. 

MADDE 21.- 5149 sayılı Kanunun 18 inci maddesinin 3 üncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

"Hakkında idarî makamlar veya yargı mercilerince müsabakalara giriş yasağı verilenler, müsabakanın başlamasından iki saat önce bulunduğu yerin karakoluna giderek müsabaka süresince burada bulunmak zorundadır. Bu yükümlülüğü yerine getirmeyen veya yasaklı olmasına rağmen spor alanına girenlere bir aydan bir yıla kadar hapis cezası verilir."

MADDE 22.- 5149 sayılı Kanunun Geçici 1 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

"Geçici Madde 1.- Spor kulüpleri Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren, Kanunun 5 inci maddesinde öngörülen yükümlülükleri dört yıl, 10 uncu maddesindeki yükümlülükleri ise bir yıl içerisinde yerine getirmek zorundadırlar. Yükümlülüklerin süresi içerisinde yerine getirilmemesi halinde il veya ilçe güvenlik kurullarınca her sezon için;

a) En üst liglerdeki kulüplere 250.000 YTL,

b) İkinci lig kulüplerine 100.000 YTL,

c) Üçüncü lig kulüplerine 10.000 YTL,

idarî para cezası verilir."

Yürürlük

MADDE 23.- Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

Yürütme

MADDE 24.- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

 

 

MİLLÎ EĞİTİM, KÜLTÜR, GENÇLİK VE SPOR KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN

ÇEŞİTLİ KANUNLARDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TEKLİFİ

MADDE 1.- Teklifin 1 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 2.- Teklifin 2 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 3.- Teklifin 3 üncü maddesi Komisyonumuza aynen kabul edilmiştir.

MADDE 4.- Teklifin 4 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 5.- Teklifin 5 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 6.- Teklifin 6 ncı maddesi Komisyonumuza aynen kabul edilmiştir.

MADDE 7.- Teklifin 7 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 8.- 3813 sayılı Kanunun 8 inci  maddesinin birinci fıkrasına aşağıdaki bent eklenmiştir.

"i) Merkez Hakem Kurulunun Başkanı ile asıl ve yedek üyelerini Yönetim Kuruluna teklif etmek."

MADDE 9.- Teklifin 9 uncu maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 10.- Teklifin 10 uncu maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 11.- Teklifin 11 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 12.- 3813 sayılı Kanunun 15 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

"Madde 15.- Merkez Hakem Kurulu, Başkanın teklifi ve Yönetim Kurulunun onayı ile biri Başkan olmak üzere dokuz üyeden oluşur.  Aynı sayıda ve aynı usulle yedek üye seçilir.

Üyelerin yedisi faal olmayan hakemlerden, ikisi ise spor alanında en az on yıl mesleki deneyimi olan kişiler arasından belirlenir.

Kurul görevinde bağımsızdır. Üyeler istifa etmedikçe veya çekilmiş sayılmadıkça yerlerine yenisi atanamaz."

MADDE 13.- 3813 sayılı Kanunun  16 ncı  maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

Madde 16.- "Futbol takımı bulunan kulüplerin yapacakları resmi ve özel futbol müsabakalarının yönetimini ve bu müsabaka-larla ilgili futbol oyun kuralları açısından teknik anlaşmazlıklarının çözümlenmesini, il ve ilçe hakem kurullarının kurulmasını, hakemlerin eğitilmesini, bunların klasmanlara ayrılmasını, yükselme ve düşme şartları ile statü ve talimatlarda belirtilen diğer görevleri yapar.

MADDE 14.- 3813 sayılı Kanunun 17 nci maddesinin ikinci fıkrasına (i) bendinden sonra gelmek üzere aşağıdaki bent eklenmiş ve diğer bent teselsül ettirilmiştir.

"j) Gözlemciler ve Temsilciler Kurulu" 

MADDE 15.- Teklifin 15 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 16.- Teklifin 16 ncı maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 17.- Teklifin 17 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 18.- 3813 sayılı Kanunun ek 1 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

Ek Madde 1.- "Genel kurul tarafından seçilen organların, başkan ve üyelerinin  seçilme şartları şunlardır.

a) Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı olmak,

b) Yüksek okul mezunu olmak,

c) Seçim tarihinden önceki beş yıl içerisinde, bir defada bir yıl ve toplam iki yıl hak mahrumiyeti cezası ile cezalandırılmamış olmak,

ç) Temerrüt halinde, kesinleşmiş vergi ve sigorta borcu bulunmamak,

d) Devletin şahsiyetine karşı işlenen suçlar ve organize suçlardan, zimmet, nitelikli zimmet, irtikap, rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, emniyeti suiistimal, hileli iflas gibi yüz kızartıcı veya şeref ve haysiyeti kırıcı suçtan veya istimal ve istihlak kaçakçılığı hariç kaçakçılık, resmî ihale ve alım satımlara fesat karıştırma, devlet sırlarını açığa vurma suçlarından dolayı kesin hüküm giymemiş olmak."

MADDE 19.- 3813 sayılı Kanuna aşağıdaki ek madde eklenmiştir.

"EK MADDE 2.- Türkiye Futbol Federasyonunun kullanacağı logo ile Federasyon tarafından gerçekleştirilecek tüm  faaliyetlerle ilgili logoların kullanım hakkı, Federasyona aittir."

MADDE 20.- 3813 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.

GEÇİCİ MADDE 8.- Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihte Merkez Hakem Kurulu üyeleri istifa etmiş sayılırlar. Bu tarihten itibaren 7 gün içinde yeni Merkez Hakem Kurulu atanır.

MADDE 21.- Teklifin 20 nci maddesi 21 inci madde olarak Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 22.- 5149 sayılı Kanunun 18 inci maddesinin 3 üncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

"Hakkında idarî makamlar veya yargı mercilerince müsabakalara giriş yasağı verilenler, müsabakanın başlamasından iki saat önce bulunduğu yerin karakoluna giderek müsabaka süresince burada bulunmak zorundadır. Bu yükümlülüğü yerine getirmeyen veya yasaklı olmasına rağmen spor alanına girenlere üç aydan bir yıla kadar hapis cezası verilir."

MADDE 23.- 5149 sayılı Kanunun Geçici 1 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

"Geçici Madde 1.- Spor kulüpleri Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren, Kanunun 5 inci maddesinde öngörülen yükümlülükleri dört yıl, 10 uncu maddesindeki yükümlülükleri ise bir yıl içerisinde yerine getirmek zorundadırlar. Yükümlülüklerin süresi içerisinde yerine getirilmemesi halinde mahallin en büyük mülki idarî amiri tarafından  her sezon için;

a) En üst liglerdeki kulüplere 250.000 YTL,

b) İkinci lig kulüplerine 100.000 YTL,

c) Üçüncü lig kulüplerine 10.000 YTL,

idarî para cezası verilir."

MADDE 24.- 22.2.2005 tarihli 5302 sayılı İl Özel İdaresi Kanununun 6 ncı maddesinin birinci fıkrasının (a) bendindeki "sağlık" ibare-sinden önce gelmek üzere "gençlik ve spor" ibaresi eklenmiştir.

MADDE 25.- Teklifin 23 üncü maddesi Komisyonumuzca  25 inci madde olarak  aynen kabul edilmiştir.

MADDE 26.-Teklifin 24 üncü maddesi Komisyonumuzca 26 ncı madde aynen kabul edilmiştir.