T.B.M.M. (S. Sayısı: 902)
Kilis Milletvekili Hasan Kara ile Tokat Milletvekili Zeyid
Aslan’ın; Ceza ve Güvenlik Tedbirlerinin İnfazı Hakkında Kanunda Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Teklifi ve Adalet Komisyonu Raporu (2/451)
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
5275 sayılı Ceza ve
Güvenlik Tedbirlerinin İnfazı Hakkındaki Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair
Kanun Teklifimiz ile gerekçesi ilişikte sunulmuştur.
Gereğini saygılarımızla
arz ederiz. 3.5.2005
Zeyid Aslan Hasan
Kara
Tokat Kilis
GENEL GEREKÇE
13.12.2004 tarihli ve
5275 sayılı Ceza ve Güvenlik Tedbirlerinin İnfazı Hakkında Kanun, 29.12.2004
tarihli ve 25685 sayılı Resmî Gazetede yayımlanmış olup, 1.6.2005 tarihinde
yürürlüğe girecektir. Ancak, söz konusu Kanunun uygulanmasına başlandığında
ortaya çıkabilecek muhtemel aksaklık ve eksiklikler tespit edilmiş ve bunları
gidermek amacıyla bir kısım maddelerde değişiklik yapılması zorunlu hale
gelmiştir. Bu nedenle Tasarı hazırlanmıştır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1.- 5275 sayılı
Ceza ve Güvenlik Tedbirlerinin İnfazı Hakkında Kanunun 9 uncu maddesinin
beşinci fıkrası, sadece süreli hapis cezasına mahkûm olan hükümlülerin diğer
ceza infaz kurumlarına gönderilmelerine imkân sağlamakta olup, yapılan bu
değişiklik ile müebbet hapis cezasına mahkûm olanlar veya maddenin üçüncü
fıkrası gereğince yüksek güvenlikli ceza infaz kurumlarına gönderilenlerin de
diğer ceza infaz kurumlarına belli şartların sonucunda gönderilmesine imkân
sağlanacaktır.
Madde 2.- 5275 sayılı
Kanunun 23 üncü maddesinin birinci fıkrasının (g) bendine göre, gözlem sonunda
bütün hükümlülerin dosyalarının Bakanlığa gönderilmesi ve hükümlünün
gönderileceği infaz kurumunun Bakanlıkça belirlenmesi gerekmektedir. Yapılan bu
yeni düzenleme ile, gözlem ve sınıflandırma sonunda idare ve gözlem kurulunca
aynı ceza infaz kurumunda veya bağlı mülhakat ceza infaz kurumlarında kalması
uygun bulunan hükümlülerin dosyaları Bakanlığa gönderilmeyecek ve bulundukları
veya Cumhuriyet başsavcılığınca gönderilecekleri mülhakat ceza infaz kurumunda
infaza devam olunacak ve böylece gereksiz yazışma ve masrafın önüne
geçilecektir.
Madde 3.- 5275 sayılı
Kanunun 31 inci maddesine göre kurum yönetimi iyi halli olan bir hükümlüyü
kurum hizmetlerinde çalıştırılabilmesi için cezasının en az bir yılını çekmiş
olması gerekmektedir. Yapılan bu değişiklik ile iyi halli hükümlülerin idare ve
gözlem kurulu kararı ile, kurum yönetimi tarafından durumlarına uygun kurum içi
hizmetlerde herhangi bir süre koşulu aranmaksızın çalıştırılabilecek ve
böylelikle üretken olmaları, sosyalleşmeleri ve tahliye sonrasına
hazırlanmaları sağlanacaktır.
Madde
4.- 5275 sayılı Kanunun 47 nci maddesinin birinci fıkrasında, kınama ve bazı
etkinliklere katılmaktan
alıkoyma disiplin cezalarının kurumun en üst amiri tarafından verilip
uygulanacağı belirtilmiştir.
Çocuklar hakkında 5275
sayılı Kanunun 46 ncı maddesinin birinci fıkrasında belirtilen eylemlerden
dolayı uyarma, ikinci fıkrasında belirtilen eylemlerden dolayı kınama cezası
verileceği belirtilmiş ve bu cezalar eylemlerin niteliğine göre sıralanmıştır.
Kınama cezasının kurumun
en üst amiri tarafından verilip uygulanması karşısında uyarma cezasının da
kurumun en üst amiri tarafından verilip uygulanması gerekecektir. Yapılan
değişiklikle bu husus sağlanmış olacaktır.
Madde 5.- 5275 sayılı
Kanunun 59 uncu maddesinin dördüncü fıkrası değiştirilmek suretiyle 5237 sayılı
Türk Ceza Kanununun 220 nci, dördüncü kısım dördüncü ve beşinci bölümlerinde
yer alan suçlardan mahkûm olan hükümlüler ile avukatları arasındaki ilişkiler
düzenlenmiştir. Maddede belirtilen suçlardan hükümlülerin avukatlar ile
görüşmelerinde suç işlendiğinin veya infaz kurumunun güvenliğini tehlikeye
düşürdüğünün veya terör örgütü veya diğer suç örgütleri mensuplarının haberleşmelerine
aracılık ettiğinin belirlenmesi halinde Cumhuriyet başsavcılığının istemi ve
infaz hâkiminin kararıyla belirlenecek bir görevli görüşmede hazır
bulundurulabileceği gibi bu kişilerin avukatlarına verdiği veya avukatlarınca
bu kişilere verilen belgeler infaz hâkimince incelenebilecektir. Yapılan
inceleme sonucu infaz hâkimi belgenin kısmen veya tamamen verilmemesine ya da
verilmemesine karar verilebilecektir. Bu karara karşı ilgililer 4675 sayılı
İnfaz Hâkimliği Kanunu gereğince itiraz edebileceklerdir.
Maddenin beşinci
fıkrasının başına ise Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi önündeki yargılama
sürecine katılan kişilere ilişkin, ülkemizin de 5.5.2004 tarihli ve 5166 sayılı
Kanunla uygun bulduğu ve 1.7.2004 tarihinde Bakanlar Kurulunca onaylandığı
Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi Önünde Yargılama Sürecine Katılan Kişilere
İlişkin Avrupa Sözleşmesinin 3 üncü maddesinin ikinci fıkrasının (c) bendine
paralel olarak yabancı uyruklu avukatların hükümlülerle görüşmesi konusunda
Türkiye'nin taraf olduğu uluslararası sözleşmelerin uygulanması benimsenmiş
ayrıca bu hakkın diğer devletler tarafından Türk uyruklu avukatlara da
uygulanması için karşılıklılık esası getirilmiştir.
Madde 6.- 5275 sayılı
Kanunun 68 inci maddesinde hükümlünün mektup, faks ve telgrafları alma ve
gönderme hakkı düzenlenmiştir.
Hükümlü tarafından resmi
makamlara veya savunması için avukatına gönderilen mektup, faks ve telgraflar
denetime tâbi olmayacaktır. Ancak, avukatlar tarafından hükümlüye gönderilen
veya hükümlünün avukatına gönderdiği mektup, faks ve telgrafların gönderilmesi
veya verilmesi kurumun asayiş ve güvenliğini tehlikeye düşürmesi, görevlileri
hedef göstermesi, terör ve çıkar amaçlı suç örgütü veya diğer suç örgütü
mensuplarının örgütsel haberleşmeleri amacıyla ayrıca kişi veya kuruluşları
paniğe yöneltecek yalan ve yanlış bilgileri, tehdit ve hakareti içermesi
hâlinde, infaz hâkimliği kararıyla kısıtlanabilecek ve bu karara karşı
ilgililer 4675 sayılı Kanuna göre itiraz edebileceklerdir.
İngiltere'nin konu ile
ilgili mevzuatı olan 1999 tarihli "Cezaevi Kuralları Kanunu"nun
(1999, No: 728), "Hükümlü ve Tutukluların Hukukî Danışmanları ve
Mahkemeler ile Yazışmaları" başlıklı 39 uncu maddesi ve "İdari
Talimatnamesinde"; hükümlü ve tutukluların yazışmalarının yasadışı içeriğe
veya eke sahip olduğu, içeriğinin cezaevi güvenliğini tehlikeye düşürdüğü ya da
bizatihi suç teşkil ettiği yönünde makul gerekçe olduğuna inanılması
durumlarında cezaevi müdürü tarafından, bu yazışmaların açılabilmesi,
okunabilmesi ve alıkonulabilmesi mümkün bulunmaktadır. Oysa hukukumuzda burada
getirilen düzenleme ile sadece maddede belirtilen sınırlı hallerde
İngiltere'den daha teminatlı bir şekilde yazışmaların denetlenmesinde yetki
idari bir makama değil, bizzat infaz hâkimliğine verilmektedir.
Madde 7.- 5275 sayılı
Kanunun 106 ncı maddesinin dördüncü fıkrasında yer alan düzenlemede çocuklar
hakkında verilen adlî para cezası ile kısa süreli hapis cezasından çevrilen
adlî para cezasının ödenmemesi halinde, bu cezaların hapse çevrilemeyeceği
belirtilmiştir. Bu hükmün, çocuklar dışındaki hükümlülere verilen kısa süreli
hapis cezalarını da kapsayabileceği ve uygulamada tereddüte yol açabileceği,
ayrıca 5237 sayılı Kanunun 50 nci maddesinin dördüncü fıkrası hükmüyle de
uyumlu hale gelmesi için tasarıda belirtilen şekilde sadece çocuklara münhasır
olarak düzenleme yapılması amaçlanmıştır.
Madde 8.- 5275 sayılı
Kanunun 107 nci maddesinin beşinci fıkrasında yer alan, koşullu salıverilme
süresinin hesaplanmasında hükümlünün onsekiz yaşını dolduruncaya kadar infaz
kurumunda geçirdiği bir gün, iki gün olarak dikkate alınır hükmünde geçen
"onsekiz ibaresi "onbeş" olarak değiştirilerek uygulamadaki
adaletsizliklerin önüne geçilmek istenmiş ve onbeş yaşını doldurmayan çocuklar
açısından da lehe bir düzenleme getirilmesi amaçlanmıştır.
Ayrıca maddenin onüçüncü
fıkrasının (b) bendinde yapılması öngörülen değişiklikle uygulamada meydana
gelebilecek tereddütler giderilmiş olacaktır.
Madde 9.- 5275 sayılı
Kanunun 108 inci maddesinin dördüncü fıkrasına eklenen bu hüküm ile, koşullu
salıverilme hükümlerinden yararlanan mükerrirler hakkında cezanın infazının
tamamlanmasından sonra denetim süresi uygulanıp uygulanmayacağı mahkemenin
takdirine bırakılmıştır.
Madde 10.- 5275 sayılı
Kanunun 110 uncu maddesinin ikinci fıkrasında yapılan değişiklikle kadın veya
altmışbeş yaşını bitirmiş hükümlülerin mahkûm oldukları altı ay ve daha az
süreli hapis cezasının konutunda çektirilmesine hükmü veren mahkeme veya
hükümlü başka yerde bulunuyor ise o yerde bulunan aynı derecedeki mahkemece karar
verileceği hükmü getirilmiştir.
Madde 11.- Yürürlük
maddesidir.
Madde 12.- Yürütme
maddesidir.
Adalet Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük
Millet Meclisi
Adalet
Komisyonu
Esas No.:
2/451 20.5.2005
Karar
No.: 81
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başkanlığınızca 3.5.2005
tarihinde esas komisyon olarak Komisyonumuza havale edilmiş olan, "Kilis
Milletvekili Hasan Kara ile Tokat Milletvekili Zeyid Aslan'ın; Ceza ve Güvenlik
Tedbirlerinin İnfazı Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi
(2/451)", Komisyonumuzun 5.5.2005 tarihli 20 nci birleşiminde görüşülmüş,
geneli üzerindeki görüşmeleri tamamlanarak maddelerine geçilmesi kabul edilmiş,
ancak maddelerin ayrıntılı bir biçimde incelenerek düzenlenmesi için beş
kişilik bir alt komisyona havale edilmiştir.
Alt komisyon; Adalet ve
İçişleri Bakanlıkları, Yargıtay Başkanlığı, Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığı,
Türkiye Barolar Birliği temsilcileri ile Üniversite öğretim üyelerinin de
katılmalarıyla yaptığı toplantılar sonucunda hazırladığı rapor ve metni
Komisyonumuza sunmuştur.
Teklif, Komisyonumuzun
17.5.2005 tarihli 23 üncü birleşiminde, Adalet Bakanı Sayın Cemil Çiçek ile
Adalet ve İçişleri Bakanlıkları, Yargıtay Başkanlığı, Yargıtay Cumhuriyet
Başsavcılığı temsilcileri ile Üniversite öğretim üyelerinin de katılmalarıyla,
alt komisyonca hazırlanan metin esas alınmak suretiyle incelenip görüşülmüş,
maddeler üzerindeki kabul, ilave ve değişiklikler sırasıyla aşağıda
açıklanmıştır.
Teklifin 1 inci maddesi
aynen kabul edilmiştir.
Teklifin 2 nci maddesi,
daha iyi ifade edilmesi açısından "bağlı mülhakat" ibaresi yerine
"o yer cumhuriyet başsavcılığına bağlı diğer" olarak değiştirilmiş ve
cümlenin sonunda geçen "mülhakat" ibaresi daha iyi bir şekilde ifade edilmesi
açısından "bağlı" olarak değiştirilmiştir.
Teklifin 3 üncü ve 4 üncü
maddeleri aynen kabul edilmiştir.
5275 sayılı Kanunun 59
uncu maddesinin dördüncü fıkrasını yeniden düzenleyen Teklifin 5 inci maddesi;
"ettiğinin belirlenmesi" ibaresinin daha anlaşılır bir şekilde
düzenlemek amacıyla "konusu suç teşkil eden fiilleri işlediğine, infaz
kurumunun güvenliğini tehlikeyi düşürdüğüne, terör örgütü veya diğer suç
örgütleri mensuplarının örgütsel amaçlı haberleşmelerine aracılık ettiğine
ilişkin bulgu veya belgelerin elde edilmesi" şeklinde değiştirilmiştir.
Teklifin 6 ncı
maddesindeki düzenleme, Komisyonumuzca uygun görülmeyerek reddedilmiştir.
Teklife, suç ve
suçlulukla mücadelede ceza infaz kurumunda bulunan tutuklu ve hükümlülerin
istemleri halinde bilgilerine müracaat etme imkanının sağlanması amacıyla 5275
sayılı Kanunun 92 nci maddesine ikinci fıkra olarak eklenmesini öngören yeni
bir madde, 6 ncı madde olarak kabul edilmiştir.
Teklifin 7 nci maddesi
aynen kabul edilmiştir.
Teklifin 8 inci
maddesiyle 5275 sayılı Kanunun 107 nci maddesinin beşinci ve onüçüncü
fıkralarında değişiklik yapılması öngörülmektedir. Ancak beşinci fıkradaki
değişiklik Komisyonumuzca uygun görülmemiş ve metinden çıkarılmıştır. Onüçüncü
fıkradaki değişiklik ise aynen kabul edilmiştir.
Teklifin 9 uncu maddesi;
5237 sayılı Kanunun 58 madde hükümleri ile çeliştiğinden teklif metninden
çıkartılmıştır.
Teklifin; 10 uncu maddesi
9 uncu, 11 inci maddesi 10 uncu, 12 nci maddesi 11 inci madde olarak aynen
kabul edilmiştir.
Teklifte, kanun yapım
tekniğine uygunluğun sağlanması amacıyla redaksiyon yapılmıştır.
Raporumuz, Genel Kurulun
onayına sunulmak üzere Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Köksal
Toptan |
Recep
Özel |
Ramazan
Can |
|
|
Zonguldak |
Isparta |
Kırıkkale |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Hasan
Kara |
Fehmi
Hüsrev Kutlu |
Halil
Ünlütepe |
|
|
Kilis |
Adıyaman |
Afyonkarahisar |
|
|
|
|
(Muhalifim) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Halil
Özyolcu |
Haluk
İpek |
Feridun
Fikret Baloğlu |
|
|
Ağrı |
Ankara |
Antalya |
|
|
|
|
(Karşı oyum var) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Yüksel
Çorbacıoğlu |
Orhan
Yıldız |
Mehmet
Küçükaşık |
|
|
Artvin |
Artvin |
Bursa |
|
|
(Karşı oyum var) |
|
(Karşı oyum var) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Feridun
Ayvazoğlu |
Muzaffer Külcü |
Mahmut
Durdu |
|
|
Çorum |
Çorum |
Gaziantep |
|
|
(Karşı oyum var) |
(Toplantıya katılmadı) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Nimet
Çubukçu |
Mehmet Yılmazcan |
Hakkı
Köylü |
|
|
İstanbul |
Kahramanmaraş |
Kastamonu |
|
|
|
(Toplantıya katılmadı) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Muharrem
Kılıç |
Orhan
Eraslan |
Enver
Yılmaz |
|
|
Malatya |
Niğde |
Ordu |
|
|
(Karşı oy) |
(Karşı oyumuz vardır) |
|
|
|
|
(Muhalefet şerhi ektedir) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet
Nuri Saygun |
Ahmet
Çağlayan |
Bekir
Bozdağ |
|
|
Tekirdağ |
Uşak |
Yozgat |
|
|
(Karşı oy) |
|
|
|
|
(Muhalefet şerhi ektedir) |
|
|
KARŞI OY YAZISI
Adalet Komisyonunda görüşülen 5275 sayılı
Ceza ve Güvenlik Tedbirlerinin İnfazı Hakkındaki Kanunda Değişiklik Yapılmasına
Dair Kanun Teklifine aşağıdaki gerekçelerle karşıyız.
Yapılan bu değişikliklerle İnfaz Kanunu,
daha da demokratikleştirilmediği gibi kişi hak ve özgürlükleri ve kişi
güvenliği daha da kötü duruma getirilmektedir.
Yapılan değişikliklerle devletin hüküm ve
tasarrufu altında bulunan hükümlü ve tutuklular daha da güvencesiz hale
getirilmekte, yer gösterme adıyla hükümlünün yeniden kolluğun eline verilmesi
asla kabul edilemez bir düzenlemedir.
Keza, yapılan düzenleme, savunma hakkını
sınırlar noktadadır. Birtakım özel olaylar bahane edilerek genel düzenlemeler
yapılmaktan kaçınılması gerekmektedir. Yasanın yapılan değişikliklerle kabul
edilmesi halinde, yasa bütünüyle antidemokratik hale gelecektir. Hukuk devleti
ilkeleriyle bağdaşmayan değişikliklere karşıyız. Karşı oy yazımızı arz ederiz.
|
|
Orhan
Eraslan |
M. Nuri
Saygun |
|
|
Niğde |
Tekirdağ |
KİLİS
MİLLETVEKİLİ HASAN KARA İLE TOKAT MİLLETVEKİLİ ZEYİD ASLAN’IN TEKLİFİ
CEZA VE GÜVENLİK TEDBİRLERİNİN İNFAZI HAKKINDA KANUNDA DEĞİ-ŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TEKLİFİ
MADDE 1. - 13.12.2004 tarihli ve 5275 sayılı Ceza ve
Güvenlik Tedbirlerinin İnfazı Hakkında Kanunun 9 uncu maddesinin beşinci
fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"(5) Müebbet hapis cezasına hükümlülerden, 107 nci
maddede belirtilen koşullu salıverilme süresinin üçte ikisini, süreli hapis
cezasına hükümlülerden toplam cezalarının üçte birini, üçüncü fıkrada
belirtilen hükümlülerden geriye kalan toplam cezalarının üçte birini bu
kurumlarda geçirerek iyi hâl gösterenlerin, tutum ve kişiliklerine uygun diğer
ceza infaz kurumlarına gönderilmelerine karar verilebilir."
MADDE 2.- 5275 sayılı Kanunun 23 üncü maddesinin birinci
fıkrasının (g) bendine aşağıdaki cümle eklenmiş ve üçüncü fıkrasının ikinci
cümlesi madde metninden çıkartılmıştır.
"Ancak, yapılan gözlem ve sınıflandırma sonunda idare
ve gözlem kurulunca aynı ceza infaz kurumunda veya bağlı mülhakat ceza infaz
kurumlarında kalması uygun bulunan hükümlülerin dosyaları Bakanlığa gönderilmez
ve cezalarının infazına bulundukları veya Cumhuriyet başsavcılığınca
gönderilecekleri mülhakat ceza infaz kurumlarında devam olunur."
MADDE 3.- 5275 sayılı Kanunun 31 inci maddesinin birinci
fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"(1) İyi halli hükümlüler, idare ve gözlem kurulu
kararı ile, kurum yönetimi tarafından durumlarına uygun kurum içi hizmetlerde
çalıştırılabilir. Çocuk hükümlüler, kendi yaşam alanları veya eğitsel amaçlar
dışında çalıştırılamazlar."
MADDE 4.- 5275 sayılı Kanunun 47 nci maddesinin birinci
fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"(1) Uyarma, kınama ve bazı etkinliklere katılmaktan
alıkoyma cezaları kurumun en üst amiri tarafından verilir ve uygulanır."
MADDE 5.- 5275 sayılı Kanunun 59 uncu maddesinin dördüncü
fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve beşinci fıkranın başına
"Türkiye Cumhuriyetinin taraf olduğu uluslararası sözleşmelere ve
karşılıklılık esasına uygun olmak koşuluyla;" ibaresi eklenmiştir.
"(4) Avukatların savunmaya ilişkin belgeleri, dosyaları
ve müvekkilleri ile yaptıkları konuşmaların kayıtları incelemeye tâbi
tutulamaz. Ancak, 5237 sayılı Kanunun 220 nci, İkinci Kitap Dördüncü Kısım
Dördüncü ve Beşinci Bölümlerinde yer alan suçlardan mahkûm olan hükümlülerin
avukatları ile ilişkisi; konusu suç teşkil eden fiilleri işlediğinin, infaz
kurumunun güvenliğini tehlikeye düşürdüğünün, terör örgütü veya diğer suç
örgütleri mensuplarının örgütsel amaçlı haberleşmelerine aracılık ettiğinin
belirlenmesi halinde, Cumhuriyet başsavcılığının istemi ve infaz hâkiminin
kararıyla, bir görevli görüşmede hazır bulundurulabileceği gibi bu kişilerin avukatlarına
verdiği veya avukatlarınca bu kişilere verilen belgeler infaz hâkimince
incelenebilir. İnfaz hâkimi belgenin kısmen veya tamamen verilmesine veya
verilmemesine karar verir. Bu karara karşı ilgililer, 4675 sayılı Kanuna göre
itiraz edebilirler."
MADDE 6.- 5275 sayılı Kanunun 68 inci maddesinin dördüncü
fıkrasına aşağıdaki cümle eklenmiştir.
"Ancak, resmî
makamlar dışında hükümlü tarafından veya hükümlüye, mektup, faks ve
telgrafların gönderilmesi veya verilmesi, üçüncü fıkrada belirtilen sebeplerle,
infaz hâkimliği kararıyla kısıtlanabilir. Bu karara karşı ilgililer, 4675
sayılı Kanuna göre itiraz edebilir."
MADDE 7.- 5275 sayılı Kanunun 106 ncı maddesinin dördüncü
fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"(4) Çocuklar
hakkında hükmedilen; adlî para cezası ile hapis cezasından çevrilen adlî para
cezasının ödenmemesi hâlinde, bu cezalar hapse çevrilemez. Bu takdirde
onbirinci fıkra hükmü uygulanır."
MADDE 8.- 5275 sayılı Kanunun 107 nci maddesinin beşinci
fıkrasında geçen "onsekiz" ibaresi "onbeş" olarak ve
onüçüncü fıkrasının (b) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"b) Yükümlülüklerine aykırı davranması hâlinde, bu
yükümlülüklere uymama tarihi ile hakederek salıverilme tarihi arasındaki süreyi
geçmemek koşuluyla takdir edilecek bir sürenin,"
MADDE 9.- 5275 sayılı Kanunun 108 inci maddesinin dördüncü
fıkrasına aşağıdaki cümle eklenmiştir.
"Ancak, koşullu salıverilme hükümlerinden yararlanan
mükerrirler hakkında cezanın infazının tamamlanmasından sonra denetim süresi
uygulanıp uygulanmayacağı mahkemece takdir olunur."
MADDE 10.- 5275 sayılı Kanunun 110 uncu maddesinin ikinci
fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"(2) Kadın veya altmışbeş yaşını bitirmiş hükümlülerin
mahkûm oldukları altı ay veya daha az süreli hapis cezasının konutunda
çektirilmesine hükmü veren mahkeme veya hükümlü başka bir yerde bulunuyorsa o
yerde bulunan aynı derecedeki mahkemece karar verilebilir."
MADDE 11.- Bu Kanun, yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 12.- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
ADALET
KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN
CEZA VE GÜVENLİK TEDBİRLERİNİN İNFAZI HAKKINDA KANUNDA DEĞİ-ŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TEKLİFİ
MADDE 1. - 13.12.2004 tarihli ve 5275 sayılı Ceza ve
Güvenlik Tedbirlerinin İnfazı Hakkında Kanunun 9 uncu maddesinin beşinci
fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"(5) Müebbet hapis cezasına hükümlülerden, 107 nci
maddede belirtilen koşullu salıverilme süresinin üçte ikisini, süreli hapis
cezasına hükümlülerden toplam cezalarının üçte birini, üçüncü fıkrada
belirtilen hükümlülerden geriye kalan toplam cezalarının üçte birini bu
kurumlarda geçirerek iyi hâl gösterenlerin, tutum ve kişiliklerine uygun diğer
ceza infaz kurumlarına gönderilmelerine karar verilebilir."
MADDE 2.- 5275 sayılı Kanunun 23 üncü maddesinin birinci
fıkrasının (g) bendine aşağıdaki cümle eklenmiş ve üçüncü fıkrasının ikinci
cümlesi madde metninden çıkartılmıştır.
"Ancak, yapılan gözlem ve sınıflandırma sonunda idare
ve gözlem kurulunca aynı ceza infaz kurumunda veya o yer Cumhuriyet başsavcılığına
bağlı diğer ceza infaz kurumlarında kalması uygun bulunan hükümlülerin
dosyaları Bakanlığa gönderilmez ve cezalarının infazına bulundukları veya
Cumhuriyet başsavcılığınca gönderilecekleri bağlı ceza infaz kurumlarında devam
olunur."
MADDE 3.- 5275 sayılı Kanunun 31 inci maddesinin birinci
fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"(1) İyi halli hükümlüler, idare ve gözlem kurulu
kararı ile, kurum yönetimi tarafından durumlarına uygun kurum içi hizmetlerde
çalıştırılabilir. Çocuk hükümlüler, kendi yaşam alanları veya eğitsel amaçlar
dışında çalıştırılamazlar."
MADDE 4.- 5275 sayılı Kanunun 47 nci maddesinin birinci
fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"(1) Uyarma, kınama ve bazı etkinliklere katılmaktan
alıkoyma cezaları kurumun en üst amiri tarafından verilir ve uygulanır."
MADDE 5.- 5275 sayılı Kanunun 59 uncu maddesinin dördüncü
fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve beşinci fıkranın başına
"Türkiye Cumhuriyetinin taraf olduğu uluslararası sözleşmelere ve
karşılıklılık esasına uygun olmak koşuluyla;" ibaresi eklenmiştir.
"(4) Avukatların savunmaya ilişkin belgeleri, dosyaları
ve müvekkilleri ile yaptıkları konuşmaların kayıtları incelemeye tâbi
tutulamaz. Ancak, 5237 sayılı Kanunun 220 nci, İkinci Kitap Dördüncü Kısım Dördüncü
ve Beşinci Bölümlerinde yer alan suçlardan mahkûm olan hükümlülerin avukatları
ile ilişkisi; konusu suç teşkil eden fiilleri işlediğine, infaz kurumunun
güvenliğini tehlikeye düşürdüğüne, terör örgütü veya diğer suç örgütleri
mensuplarının örgütsel amaçlı haberleşmelerine aracılık ettiğine ilişkin bulgu
veya belge elde edilmesi halinde, Cumhuriyet başsavcılığının istemi ve infaz
hâkiminin kararıyla, bir görevli görüşmede hazır bulundurulabileceği gibi bu
kişilerin avukatlarına verdiği veya avukatlarınca bu kişilere verilen belgeler
infaz hâkimince incelenebilir. İnfaz hâkimi belgenin kısmen veya tamamen
verilmesine veya verilmemesine karar verir. Bu karara karşı ilgililer, 4675
sayılı Kanuna göre itiraz edebilirler."
MADDE 6.- 5275 sayılı Kanunun 92 nci maddesine aşağıdaki
fıkra eklenmiştir.
"(2) 250 nci maddenin birinci fıkrasında yer alan
suçlarla ilgili olarak alınan bilgilerin doğruluğunun araştırılması bakımından
zorunlu görülen hâllerde, hükümlü veya tutuklular, rızaları alınmak koşuluyla,
ilgili makamın ve Cumhuriyet başsavcılığının talebi üzerine hâkim kararı ile
geçici sürelerle ceza infaz kurumundan alınabilirler. Bu süreler, hükümlü veya
tutuklu dinlendikten sonra işin niteliğine göre, her defasında dört günü ve
hiçbir surette onbeş günü geçmemek üzere hâkim tarafından tayin olunur ve
hükümlülük ve tutuklulukta geçmiş sayılır. Ceza infaz kurumundan ayrılış ve
dönüşlerinde hükümlü veya tutuklunun sağlık durumu doktor raporu ile tespit
edilir. Yer gösterme sırasında yapılan işlemlere ilişkin belgelerin bir örneği
ilgilinin dosyasında muhafaza edilmek üzere Cumhuriyet başsavcılığına
gönderilir."
MADDE 7.- 5275 sayılı Kanunun 106 ncı maddesinin dördüncü
fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"(4) Çocuklar
hakkında hükmedilen; adlî para cezası ile hapis cezasından çevrilen adlî para
cezasının ödenmemesi hâlinde, bu cezalar hapse çevrilemez. Bu takdirde
onbirinci fıkra hükmü uygulanır."
MADDE 8.- 5275 sayılı Kanunun 107 nci maddesinin onüçüncü
fıkrasının (b) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"b) Yükümlülüklerine aykırı davranması hâlinde, bu
yükümlülüklere uymama tarihi ile hakederek salıverilme tarihi arasındaki süreyi
geçmemek koşuluyla takdir edilecek bir sürenin,"
MADDE 9.- 5275 sayılı Kanunun 110 uncu maddesinin ikinci
fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"(2) Kadın veya altmışbeş yaşını bitirmiş hükümlülerin
mahkûm oldukları altı ay veya daha az süreli hapis cezasının konutunda
çektirilmesine hükmü veren mahkeme veya hükümlü başka bir yerde bulunuyorsa o
yerde bulunan aynı derecedeki mahkemece karar verilebilir."
MADDE 10.- Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 11.- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.