Dönem: 22 Yasama Yılı: 3
T.B.M.M. (S.
Sayısı: 973)
Ankara Milletvekili Salih Kapusuz’un; Rekabetin Korunması
Hakkında Kanunun Bazı Maddelerinin Değiştirilmesine Dair Kanun Teklifi ile
Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabiî Kaynaklar, Bilgi ve Teknoloji Komisyonu Raporu
(2/560)
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Rekabetin Korunması
Hakkında Kanunun Bazı Maddelerinin Değiştirilmesine Dair Kanun Teklifim ve
Gerekçesi ilişikte sunulmuştur.
Gereğini arz ederim.
Salih
Kapusuz
Ankara
GENEL GEREKÇE
4054 sayılı Rekabet
Kanununun Kanunun 22 nci maddesine göre Kurulca, Kurumun uzmanlık sıfatını
kazanmış meslek personeli arasından gösterilecek Rekabet Kurulu üye
adaylarının, 23 üncü maddedeki 10 yıllık süreyi tamamlayamamış olmaları
nedeniyle aday gösterilememektedir. Yapılacak düzenleme ile Kurum meslek
mensupları arasından aday gösterilmesi ihtiyari hale getirilmiştir. Kanunun 35
inci maddesinde Rekabet Uzman Yardımcılığına atanmanın şartları düzenlenmiş,
siyasal bilgiler fakültelerinin bütün bölümlerinden mezun olanlar Kuruma Uzman
Yardımcısı olarak atanabildikleri halde, iktisadi ve idari bilimler
fakültelerinin ise sadece iktisat ve işletme bölümlerinden mezun olanlar
atanabilmektedirler. Bu farklılığın ortadan kaldırılması ihtiyacı
bulunmaktadır. Diğer yandan, Kanunun 43 üncü maddesine göre Kurul Üyeleri,
rekabet soruşturmalarında görev almaktadır. Bu durum ise Kurulun vermiş olduğu
kararların soruşturmacı kurul üyesinin karara katılması gerekçe gösterilerek Danıştayca
iptal edilmektedir. Yapılan düzenleme ile Kurul üyelerinin soruşturmacı
olmaları önlenmiştir. Bu teklif, belirtilen konulardaki sorunları gidermek
amacıyla hazırlanmıştır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1.- Kanunun 22 nci
maddesine göre; Kurul üyeliklerinden dört tanesi, her boş üyelik için iki aday
gösterilmek suretiyle Kurulca yapılmaktadır. Aynı maddenin üçüncü fıkrasında
ise, Kurulca gösterilecek adayların en az yarısının uzmanlık sıfatını kazanmış
meslek personeli arasından seçilmesi zorunluluğu bulunmaktadır. Ancak, Rekabet
Kurumunda çalışan uzmanların Kanunun 23 üncü maddesinde aranan meslekleri ile
ilgili kamu veya özel sektörde en az on yıl çalışmış olma şartını taşımaması
nedeniyle 22 nci maddenin üçüncü fıkrasına göre seçim yapılamamaktadır. Bu
nedenle, bu maddenin üçüncü fıkrasındaki değişiklikle Kurum meslek mensupları
arasından aday gösterilmesi ihtiyari hale getirilmiştir.
Madde 2.- Kanunun 35 inci
maddesinin mevcut halinde Siyasal Bilgiler Fakültesi kamu yönetimi bölümü
öğrencilerinin uzman yardımcısı olması mümkünken, aynı programı uygulayan
İktisadi İdari Bilimler Fakültelerinin anılan bölümünden mezun olanların uzman
yardımcısı olamaması gibi hakkaniyete uygun düşmeyen bir durum ortaya
çıkıyordu. Bu haksızlığı ortadan kaldırmak için maddenin (a) bendinde söz
konusu değişiklik yapılmıştır. Maddenin (b) bendinde ise, Kurumun insan gücü
ihtiyacına göre farklı branşlarda sınav yapılması imkânı sağlayacak bir
düzenleme yapılmaktadır.
Madde 3.- Kanunun 43 üncü
maddesinin birinci fıkrası hükmüne göre; Kurul bir soruşturma kararı aldığı
takdirde raportör veya raportörler ile birlikte soruşturmayı yürütecek Kurul
üyesi veya üyelerini belirlemektedir. Soruşturma raporları Kurul üyesinin
gözetiminde ve onun da imzasını taşıyarak tamamlanmakta ve taraflara tebliğ
edilmektedir. Yazılı ve sözlü savunmalardan sonra soruşturma ile ilgili olarak
karar aşamasına gelinmektedir. Soruşturmayı yürüten Kurul üyesi mevcut Kanun
çerçevesinde karar müzakerelerine katılmakta ve oy kullanmaktadır. Ancak,
Danıştay Dava Daireleri Genel Kurulu, bu uygulamayı hukuka aykırı bularak Kurul
kararlarını iptal etmiştir. Rekabet Kurulu kararlarında ağırlaştırılmış
toplantı ve karar nisabı öngörüldüğünden, kararların alınmasında soruşturmacı
üyenin katılamaması nedeniyle kararların alınamaması gibi bir sonuç ortaya
çıkmaktadır. Bu nedenle, maddede soruşturmalara Kurul üyesinin katılmasını
öngören ibarelerin çıkarılması amacıyla düzenleme yapılmaktadır.
Madde 4.- Yürürlük
maddesidir.
Madde 5.- Yürütme
maddesidir.
Türkiye
BüyükMillet Meclisi
Sanayi,
Ticaret, Enerji, Tabiî Kaynaklar,
Bilgi ve Teknoloji
Komisyonu 29.6.2005
Esas No.: 2/560
Karar No.: 54
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
"Ankara Milletvekili Salih
Kapusuz'un, Rekabetin Korunması Hakkında Kanunun Bazı Maddelerinin
Değiştirilmesine Dair Kanun Teklifi"
Başkanlığınızca 25.6.2005 tarihinde esas komisyon olarak Komisyonumuza
havale edilmiştir.
Komisyonumuz 29.6.2005 tarihli
toplantısında Sanayi ve Ticaret Bakanlığı ve Rekabet Kurulu temsilcilerinin
katılımıyla Teklif üzerindeki
çalışmalarını tamamlamıştır.
Teklif ile;
- 4054 sayılı Kanunda öngörülen muafiyet
için bildirim, zorunlu olmaktan çıkarılarak, Avrupa Birliği mevzuatına paralel
olarak ihtiyari hale getirilmekte, Kurula resen muafiyet verme yetkisi
tanınmakta ve muafiyet kararlarının işlemin yapıldığı tarihte yürürlüğe
gireceği hüküm altına alınmaktadır.
- İzne tabi birleşme ve devralmaların
Kurulun izni olmaksızın gerçekleştirilmesi halinde cezai yaptırım uygulanıp
uygulanmayacağı hususuna açıklık getirilmiştir.
- Kurul üye sayısı 11'den 7'ye düşürülmüş,
buna göre üyelikler için aday gösterecek yerler yeniden düzenlenmiştir.
- Rekabet uzman yardımcılığına atanmanın
şartları yeniden düzenlenmiş, benzer mesleklerde olduğu gibi iktisadi ve idari
bilimler fakültelerinin iktisat ve işletme bölümlerinin yanı sıra diğer ilgili
bölümlerinin mezunlarının da uzman yardımcılığı sınavına girme hakkı
tanınmıştır.
- Kurul kararlarında soruşturmacı kurul
üyesinin karar toplantısında katılmasının yarattığı genel hukuk prensiplerine
aykırı durum giderilmiştir.
Teklifin geneli üzerindeki görüşmeler
tamamlanmış ve maddelerine geçilmesi
kabul edilmiştir.
Teklifin 1 inci maddesinin okunmasından
önce 7.12.1994 tarihli 4054 sayılı
Rekabetin Korunması Hakkında Kanunun 5 inci maddesinde belirtilen koşulları
taşıyan anlaşma, uyumlu eylem ve kararlar Kanunun 4 üncü maddesinin uygulanmasından
muaf tutulması gündeme gelmiştir. Muafiyet
müessesesinin amacı, ortaya koyduğu yararları piyasadaki rekabet üzerindeki
olumsuz etkilerinden daha fazla olan
anlaşma, eylem ve kararların yasaklanmasını engellemektir. Kanunun 10 uncu
maddesinin ilk fıkrasında yer alan "Bildirilmemiş anlaşmalara muafiyet uygulanmaz."
hükmü, 5 inci maddedeki koşulları taşıyan,
dolayısıyla toplumsal yararları olan bazı anlaşmaların bildirilmemiş
olmaları nedeniyle muafiyetten yararlanmalarını
engellemekte, bu anlaşmaların Kanunun 4 üncü
madde gereğince hukuken geçersiz sayılmasına ve anlaşmaya taraf olanların cezalandırılmalarına neden
olmaktadır. Bunların yanı sıra muafiyet bildirimleri iş yükünü artırarak
Rekabet Kurumunun kaynaklarını ciddi
ihlaller üzerinde yoğunlaştırmasını engellemektedir. Kurula re'sen
muafiyet verilmesi yetkisinin tanınması
ve verilen muafiyet kararından önceki dönemlerde de sözleşmenin geçerli
sayılması, bildirim yükümlülüğünün kaldırılması sonucunda oluşması muhtemel
hukuki belirsizliklerin giderilmesi amacını taşımaktadır. Ancak koşullu muafiyet halinde, geçerlilik
için doğal olarak koşulun yerine
getirildiği tarih esas alınması amaçlanmış, Teklife 1 inci madde olarak bu
düzenleme eklenmiştir.
Yukarıdaki düzenlemeye paralel olarak 4054
sayılı Kanunun 10 uncu maddesinin
başlığındaki "anlaşma" ibaresi ile ilk fıkrası madde metninden çıkarılmış, 16 ncı
maddesinde yerinde incelemelere ilişkin olarak madde metninde açıkça yer
verilmeyen "hiç bilgi verilmemesi" durumunda yaşanan belirsizlikleri
ortadan kaldırmak ve yukarıdaki değişikliklere paralel olarak anlaşmalara
ilişkin bildirmeme cezasını kaldırmak; Kurul iznine tabi iken Kurul izni olmaksızın gerçekleştirilecek birleşme ve
devralmalar için uygulanacak cezaya ilişkin belirsizliği gidermek amacıyla,
Teklife 2 nci madde olarak eklenmiş Teklifin diğer maddeleri buna göre yeniden
teselsül ettirilmiştir.
Teklifin 1 inci maddesi eklenen yeni çerçeve maddelerden dolayı 3 üncü madde olarak teselsül ettirilmiş verilen
değişiklik önergesiyle Kurul üye sayısı, 11'den 7'ye düşürülmüş, Kurul
üyelerinin nasıl belirleneceğine açıklık kazandırmak için yeniden
düzenlenmiştir.
Teklifin 2 nci maddesinin birinci
fıkrasına Kanunun numarası konulmuş
"bend" ibareleri "bent" olarak düzeltilmiş, ayrıca (b)
bendinde "yarışma sınavında" ibaresi "sınavda" olarak
değiştirilerek Teklifin 4 üncü maddesi olarak kabul edilmiştir.
Teklifin 3 üncü maddesi; kurul üyelerinin
soruşturmalarda görev almalarının
sakıncaları dikkate alınarak bu durum
giderilmiş, ayrıca Kurul üye sayısının 11'den 7'ye düşürülmesi nedeniyle yeni
sayıya uygun toplantı ve karar nisapları belirlenmiş ve Teklifin 5 inci maddesi
olarak kabul edilmiştir. Yukarıdaki düzenlemelerle paralellik sağlamak için
"geçici madde 4"ün Teklife 6 ncı madde olarak eklenmesi kabul
edilmiştir.
Teklifin 4 üncü maddesi 7 nci madde
olarak, 5 inci maddesi de 8 inci madde olarak aynen kabul edilmiştir.
Raporumuz, gereği yapılmak üzere Yüksek
Başkanlığa saygı ile sunulur.
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
Soner
Aksoy |
Hasan Ali
Çelik |
Hasan
Angı |
|
Kütahya |
Sakarya |
Konya |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Atilla
Başoğlu |
Tacidar
Seyhan |
Ahmet
Rıza Acar |
|
Adana |
Adana |
Aydın |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Mehmet
Güner |
Fahri
Çakır |
Mehmet
Ali Arıkan |
|
Bolu |
Düzce |
Eskişehir |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Ahmet
Uzer |
İsmail
Katmerci |
Nuri
Çilingir |
|
Gaziantep |
İzmir |
Manisa |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Vahit
Çekmez |
Şükrü
Ünal |
Mustafa
Öztürk |
|
Mersin |
Osmaniye |
Sinop |
|
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet
Özlek |
Fazlı
Erdoğan |
|
|
Şanlıurfa |
Zonguldak |
|
ANKARA MİLLETVEKİLİ SALİH KAPUSUZ’UN TEKLİFİ
REKABETİN KORUNMASI HAKKINDA KANUNUN BAZI MADDELERİNİN DEĞİŞTİRİLMESİNE DAİR
KANUN TEKLİFİ
MADDE 1.- 7.12.1994
tarihli ve 4054 sayılı Rekabetin Korunması Hakkında Kanunun 22 nci maddesinin
üçüncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Rekabet Kurulunca
gösterilecek adayların en fazla ikisinin kurumunun uzmanlık sıfatını kazanmış
meslek personeli arasından seçilmesi tercih edilir.”
MADDE 2.- Kanunun 35 inci
maddesinin birinci fıkrasının (a) ve (b) bendleri aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“a) Hukuk, iktisat,
siyasal bilgiler, işletme, iktisadi ve idari bilimler fakültelerinden veya
işletme mühendisliği ya da endüstri mühendisliği bölümlerinden en az dört
yıllık yüksek öğrenim mezunu olmak, yahut bunlara denkliği kabul edilen
yurtdışındaki yüksek öğretim kurumlarından mezun olmak,
b) Yukarıdaki bend’de
sayılan branşlar için birlikte veya ayrı ayrı yapılacak yarışma sınavında
başarılı olmak,”
MADDE 3.- Kanunun 43 üncü
maddesinin birinci fıkrasının birinci cümlesi; “Soruşturma yapılmasına karar
verildiği takdirde Kurul, ilgili daire başkanının gözetiminde soruşturmayı
yürütecek raportör veya raportörleri belirler.” Şekilde değiştirilmiş; 44 üncü
maddesinin birinci fıkrasının birinci cümlesindeki “Kurul üyesi ve” ibaresi
madde metninden çıkarılmıştır.
MADDE 4.- Bu Kanun yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 5.- Bu Kanun
hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
SANAYİ,
TİCARET, ENERJİ, TABİÎ
KAYNAKLAR,
BİLGİ VE TEKNOLOJİ KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN
REKABETİN KORUNMASI
HAKKINDA KANUNUN BAZI MADDELERİNİN DEĞİŞTİRİLMESİNE DAİR KANUN TEKLİFİ
MADDE 1.- 7.12.1994 tarihli 4054 sayılı Rekabetin Korunması
Hakkında Kanun'un 5 inci
maddesinin birinci fıkrasında yer alan "ilgililerin talebi üzerine"
ibaresi madde metninden çıkarılmış, ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Muafiyet belirli bir süre için verilebileceği gibi,
muafiyetin verilmesi belirli şartların ve/veya belirli yükümlülüklerin yerine
getirilmesine bağlanabilir. Muafiyet kararları anlaşmanın ya da uyumlu eylemin
yapıldığı veya teşebbüs birliği kararının alındığı yahut bir koşula bağlanmışsa
koşulun yerine getirildiği tarihten itibaren geçerlidir."
MADDE 2.- 4054 sayılı Kanunun 10 uncu maddesinin başlığındaki "Anlaşma" ibaresi ile birinci fıkrası madde metninden çıkarılmış, 16 ncı maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinde yer alan "hallerinde" ibaresinden sonra gelmek üzere "hiç bilgi verilmemesi" ibaresi eklenmiş, (c) bendinde yer alan "birleşme veya devralmanın ya da 4 üncü madde kapsamına giren anlaşma, uyumlu eylem ve kararların süresi içinde bildirilmemesi halinde" ibaresi "İzne tabi birleşme veya devralma işlemlerinin Rekabet Kurulunun izni olmaksızın gerçekleştirilmesi halinde" şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 3.- 4054 sayılı Kanunun 22 nci maddesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
"Madde 22.- Rekabet Kurulu biri Başkan biri İkinci
Başkan olmak üzere toplam yedi üyeden teşekkül eder.
Bakanlar Kurulu, iki üyeyi Rekabet Kurulunun, bir üyeyi
Sanayi ve Ticaret Bakanlığının, bir üyeyi Devlet Planlama Teşkilatı
Müsteşarlığının bağlı olduğu Devlet Bakanlığının, birer üyeyi ise Yargıtay,
Danıştay ile Türkiye Odalar ve Borsalar Birliğinin her boş üyelik için kendi
kurumları içinden veya dışarıdan göstereceği ikişer aday arasından seçer ve
atar.
Bakanlar Kurulu, Kurulun göstereceği üç aday arasından
birisini Başkan olarak görevlendirir. İkinci Başkanı Kurul üyeleri seçer."
MADDE 4.- 4054 sayılı Kanunun 35 inci maddesinin birinci
fıkrasının (a) ve (b) bentleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"a) Hukuk, iktisat, siyasal bilgiler, işletme, iktisadi
ve idari bilimler fakültelerinden veya işletme mühendisliği ya da endüstri
mühendisliği bölümlerinden en az dört yıllık yüksek öğrenim mezunu olmak, yahut
bunlara denkliği kabul edilen yurt dışındaki yüksek öğretim kurumlarından mezun
olmak,
b) Yukarıdaki bentte sayılan branşlar için birlikte veya
ayrı ayrı yapılacak sınavda başarılı olmak,"
MADDE 5.- 4054 sayılı Kanunun 43 üncü maddesinin birinci
fıkrasının birinci cümlesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, 44 üncü maddesinin
birinci fıkrasının birinci cümlesindeki "Kurul üyesi ve" ibaresi
madde metninden çıkarılmış, 47 nci maddesinin ikinci fıkrasında geçen
"7" ibaresi "dört"
olarak, 51 inci maddesinin birinci fıkrasındaki "8" ibaresi
"beş" olarak ve "6" ibaresi "dört" olarak
değiştirilmiştir.
"Soruşturma yapılmasına karar verildiği takdirde Kurul
ilgili daire başkanının gözetiminde soruşturmayı yürütecek raportör veya
raportörleri belirler."
MADDE 6.- 4054 sayılı Kanuna aşağı-daki geçici madde
eklenmiştir:
"GEÇİCİ MADDE 4.- Kurul üye sayısı yediye ininceye
kadar boşalan üyelikler için seçim ve atama yapılmaz."
MADDE 7.- Teklifin 4
üncü maddesi 7 nci madde olarak aynen kabul edilmiştir.
MADDE 8.- Teklifin 5
inci maddesi 8 inci madde olarak aynen kabul edilmiştir.