Dönem: 22 Yasama Yılı: 3
T.B.M.M. (S.
Sayısı: 929)
Muğla Milletvekili Orhan Seyfi Terzibaşıoğlu ile 18 Millet-vekilinin;
Telsiz Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi ile Bayındırlık, İmar,
Ulaştırma ve Turizm ile Adalet Komisyonları Raporları (2/428)
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Telsiz Kanununda
Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifimiz ve gerekçesi ilişikte
sunulmuştur.
Bilgilerinizi ve gereğini
arz ederiz.
Saygılarımızla 12.4.2005
|
|
Orhan
Seyfi Terzibaşıoğlu |
Sait Açba |
Faruk
Çelik |
|
|
Muğla |
Afyonkarahisar |
Bursa |
|
|
Orhan
Yıldız |
Mustafa
Dündar |
Avni
Doğan |
|
|
Artvin |
Bursa |
Kahramanmaraş |
|
|
Ali Sezal |
Alim Tunç |
Recep
Yıldırım |
|
|
Kahramanmaraş |
Uşak |
Sakarya |
|
|
Osman
Nuri Filiz |
Hasan
Fehmi Kinay |
Osman
Seyfi |
|
|
Denizli |
Kütahya |
Nevşehir |
|
|
Faruk N.
Özak |
Ali Osman
Sali |
Mustafa
Elitaş |
|
|
Trabzon |
Balıkesir |
Kayseri |
|
|
Turhan
Çömez |
Ali Rıza
Alaboyun |
Necdet
Budak |
|
|
Balıkesir |
Aksaray |
Edirne |
|
|
|
Fikret
Badazlı |
|
|
|
|
Antalya |
|
GENEL GEREKÇE
İletişim teknolojilerinin
gelişmesi ve haberleşme kolaylığı, mobil iletişim araçlarının kullanımının
yaygınlaşmasına neden olmuştur. Ülkemizde mobil iletişim aracı olarak GSM
(Global System for Mobile Communication- Küresel Mobil Haberleşme Sistemi)
telefon cihazları kullanılmaktadır. GSM telefon cihazları; taşınabilme, kolay
el değiştirilebilme, gizlenebilme, yeniden kullanılabilme ve kolay paraya
çevrilebilme gibi özelliklere sahiptir. Bu özellikleri nedeniyle GSM telefon
cihazları, yasa dışı gelir elde etmek isteyenlerin gerek gümrük kaçakçılığı
suretiyle ithal edenler gerekse son yıllarda oldukça yaygınlaşan hırsızlıkların
özellikle de kapkaç olaylarının başlıca hedefi haline gelmiştir.
Kapkaç, hırsızlık ve gasp
sonucunda elde edilen GSM telefon cihazları bir kara pazar oluşmasına neden
olmuştur. Bu piyasanın engellenebilmesi amacıyla bu cihazların yasadışı
ticaretini kısıtlayacak önlemlerin alınması gerekmektedir.
Ayrıca çalıntı, kaçak
veya kopyalanmış cihazların GSM işletmelerinden hizmet alımlarının
durdurulması, kopyalanmış, bilgileri değiştirilmiş cihazların organize suçlarda
kullanımının önlenmesi, abonelerin SIM kartlarını kopyalayıp, çoğaltmak
suretiyle dolandırıcılığın önlenmesi önem arz etmektedir.
GSM telefon cihazlarının
elektronik seri numaraları IMEI (International Mobil Equipment Identity) olarak
adlandırılmaktadır. IMEI numarası her bir mobil haberleşme cihazı için tek ve
benzersizdir. Her bir IMEI numarasının uluslararası tahsis kuralları mevcut
olup üreticiler bu kurallara göre ürettiği cihazlara IMEI numarası tahsis
etmektedirler.
GSM telefon cihazlarının
IMEI numarası *#06# tuşlarına basıldığında ekranda görünmekte olup ayrıca
cihazın bataryasının altında ve ambalajının üzerinde yazılı olarak
belirtilmektedir. IMEI numarası, GSM telefon cihazları çağrı esnasında şebekeye
ait diğer bilgiler ile birlikte gönderilmektedir.
Günümüz teknolojisi ile
yasal olmayan GSM telefon cihazlarının GSM işletmecileri tarafından bloke
edilerek engellenebilmesi teknik olarak mümkün olup dünyada bu konuda
uygulamalar mevcuttur. İngiltere, Fransa ve Avustralya gibi ülkelerde bu
şekilde yasal olmayan GSM cihazları bloke edilmektedir.
Yasal olmayan GSM telefon
cihazlarının GSM işletmecileri tarafından bloke edilebilmesi, IMEI numaraları
esas alınarak gerçekleştirilebilmektedir. Ancak çalıntı, kayıp yada kaçak
cihazların IMEI numaralarının değiştirilmesi ülkemizde suç teşkil etmemektedir.
Bu tasarı ile GSM telefon
cihazları ile daha sonra ülkede kullanılabilecek mobil haberleşme cihazlarının
ticareti kontrol altına alınacak, tüketici ve abonelerin dolandırılmasının
önüne geçilecek, mobil telefonlarla ilgili organize suçlar kontrol altına
alınabilecek ve gümrük kaçağı, kapkaç, hırsızlık ve gasp sebebiyle oluşan
suçlarla birlikte kayıt dışılığın da önüne geçilmiş olunacaktır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1.- Bu madde ile
kanunda kullanılan bazı terimlerin tanımlarına yer verilmek suretiyle açıklık
sağlanmıştır. Bu tanımlar hazırlanırken, hem teknik açıdan hem de uluslararası
uygulamalarda birliği sağlamak üzere Avrupa Birliği Direktiflerinde yer alan ve
ITU (Uluslararası Telekomünikasyon Birliği)'nce kabul edilen tanımlar dikkate
alınmıştır.
Madde 2.- Bu madde ile
2813 sayılı Telsiz Kanununa ilave yapılmak suretiyle, GSM telefon cihazlarının
elektronik kimlik bilgilerinin değiştirilmesinin önlenilmesi, çalınan veya
kaçak cihazların kullanımdan kaldırılması ve kayıt dışı ticaretin önlenmesine
yönelik düzenlemeler ve bu amaçla tesis edilecek teknik altyapıların
tanımlandığı aşağıdaki maddeler öngörülmüştür.
Madde 25a.- İşletmeciler
tarafından her bir aboneye tahsis edilen SIM kartındaki IMSI, telefon numarası
gibi bilgilerin kopyalanıp, başkaları tarafından kullanılması halinde fatura
asıl SIM kartı kullanıcısına yüklenmekte ve bu yöntemle kullanıcılar
dolandırılmakta ayrıca abonenin telefon rehberi, SMS (Short Message Servis);
Kısa Mesaj Servisi, MMS (Multimedia Messaging Service); Multimedya Mesaj
Servisi mesajları veya e-mailleri gibi tüm kişisel bilgileri kopyalanmış kartı
kullanan şahıslar tarafından elde edilmek suretiyle abonenin mahremiyetine
tecavüz edilmektedir. Ayrıca çalıntı/kayıp ya da kaçak olarak ülkeye getirilmiş
cihazların elektronik kimlik bilgileri (GSM telefon cihazları için IMEI
numaraları) değiştirilerek yeniden piyasaya arz edilebilmektedir. Orijinal
kayıt bilgileri silinerek, yok edilmiş olduğundan dolayı da söz konusu
cihazların geldiği yer veya sahibinin tespiti olanaksız hale gelmektedir.
Ülkemizde, SIM kartı yada
GSM telefon cihazlarının kopyalanması, çoğaltılması yada değiştirilmesi
amacıyla kullanılan donanım veya yazılımlar, bunların ticareti, kullanılması,
bulundurulması yasal olarak suç teşkil etmediğinden kolaylıkla temin
edilebilmektedir. SIM kartı veya IMEI numaralarının modifiye edilmesi,
çoğaltılması gibi suç sayılacak işlemlerin gerçekleştirilmesi için donanım veya
yazılım sağlayanlar suç işlemektedirler. Bu madde ile bu tür hizmetin suç
olması ve cezalandırılması sağlanacaktır.
Madde 25b.- Yasal olmayan
GSM telefon cihazlarının işletmecilerden hizmet alımlarının bloke edilmek
suretiyle engellenmesi halinde bu cihazların maddi değeri kalmayacaktır.
Ancak yasal olmayan
cihazların IMEI numaraları değiştirilerek yeniden kullanıma sunulabilir hale
getirilebilmektedir. Bu itibarla sistemin verimli olarak çalışması için tespit
edilen her bir yasa dışı cihaz için, donanım veya yazılımın imha edilmesi
yolunda gerekli tedbirlerin alınmasına imkan tanınmıştır.
Yüksek oranlara ulaşan
kaçak GSM telefon cihazlarının ticareti, kayıt dışılığı nedeni ile devlet gelir
kaybına uğratılmakta, ayrıca bu durum yasal olarak bu cihazların ticaretini
yapan firmaların haksız rekabete uğramalarına neden olmaktadır. Yasal olmayan
GSM telefon cihazlarının ticaretinin önlenmesi amacıyla kaçak, çalıntı ve kayıp
cihazların hizmet dışı bırakılması, kullanılmış GSM telefon cihazlarının her
türlü ticaretinin kontrol altına alınarak garanti kapsamında alıcıya satışının
yapılmasına yönelik düzenlemeler hedeflenmiştir.
İşletmeciler tarafından
aboneye tahsis edilen abone (SIM) kartı ile cihazların elektronik bilgilerinin
(IMEI) kopyalanması ve çoğaltılması amacıyla kullanılacak her türlü yazılım ve
donanımın ticareti ile bu tür hizmetlerin sunulması, bulundurulması veya
tedarik edilmesinin engellenmesi amaçlanmıştır.
Çalıntı veya kayıp olarak
ihbar edilen GSM telefon cihazlarını ilk kullanacak şahsa ait SIM kartı
bilgileri elde edilerek ilgili hakkında adli takip birimlerine durum hakkında
bilgi verileceğinden, sahte belgeler ile abone kaydı yapılması halinde çalıntı
cihazı kullanmaya teşebbüs edene ulaşılması mümkün olamayacaktır ki, bu amaçla
abonelik bilgileri konusunda gerçek dışı belge ve bilgiye dayalı işlemlerin
yapılmasını önleyecek düzenlemelere yer verilmiştir
Madde 25c.- Son yıllarda
Mobil iletişim araçları ile her yerden haberleşmenin kolaylığı, söz konusu
cihazların kullanımının yaygınlaşmasına ve kolayca el değiştiren, ekonomik
değeri olan bir eşya vasfını kazanmasına yol açmıştır. Kullanımı yaygınlaşan
GSM telefon cihazları gasp, kapkaç, yankesicilik gibi mala karşı işlenen
suçların hedefi haline gelmiş olup bu tür suçların artışı da sosyal yaşantıyı
etkileyecek boyutlara ulaşmıştır. Avrupa Birliğine üye ülkelerin bir çoğunda da
bu sorun önemli boyutlara ulaştığından ulusal tedbirler alınmak suretiyle
önlenilmesi yoluna gidilmiştir. Bu konuda ilk girişimde bulunan İngiltere'deki
GSM işletmecileri alt yapılarında gerekli sistemleri kurarak GSM Birliği
tarafından kurulup işletilmekte olan CEIR ile bağlantısını gerçekleştirmiş ve
Kasım 2002 tarihinden itibaren ülke genelinde çalıntı/kayıp olarak rapor edilen
tüm cihazların hizmet dışı kalması sağlanmıştır. Fransa'da işletmecilerin
imtiyaz sözleşmelerine bu konuda zorunluluklar eklenerek işletmecilerin yasal
olmayan GSM telefon cihazlarının bloke edilmesi sağlanmıştır. IMEI
değişikliğinin yasal olarak suç sayılması konusunda gerekli mevzuatlar düzenlenmiştir.
Bu maddedeki düzenlemelerle Avrupa Birliğine üye ülkelerde uygulandığı şekilde
ülkemizdeki GSM işletmecilerinin kendi alt yapılarında sistemlerini kurarak
Telekomünikasyon Kurumu bünyesindeki veri tabanı ile bağlantısının kurulması
suretiyle yasal olmayan GSM telefon cihazları hizmet dışı bırakılarak, ekonomik
değerlerinin sıfırlanması mümkün olabilecektir.
Madde 25d.- Telekomünikasyon
Kurumu bünyesinde kurulacak veya kurdurulacak bilgi ve ihbar merkezine (Call
Center) çalıntı veya kayıp cihazların bildirilmesini müteakip söz konusu cihaz
izlenmeye alınacak kullanıldığının tespiti halinde, kullanıcıyla bir mesaj
gönderilmek suretiyle cihazın çalıntı olduğu konusunda bilgilendirilerek, en
yakın adlı birime cihazı teslim etmesi belirtilecek ve kullanıcının SIM kartı
bloke edilerek, cihazın haberleşme hizmeti durdurulacaktır. Ayrıca bu
kullanıcının SIM kartı bilgileri ilgili adlı birime bildirilecektir ki
böylelikle çalıntı veya kayıp cihazı kullanan kişiler adli takibe alınmış ve el
değiştirse dahi kullanılamayacağından, ticari değeri sıfırlanmış olacaktır.
Madde 3.- Bu maddede,
ikinci madde ile getirilen düzenlemelere ilişkin yaptırımlar Telsiz Kanununun
sistematiğine uygun olarak düzenlenmiştir. Ayrıca aynı Kanunun yaptırımları
düzenleyen 32 inci maddesindeki cezalar güncelleştirilerek, 5237 sayılı Türk
Ceza Yasasında öngörülen düzenlemelerle uygun hale getirilmiştir. İdari para cezalarının
verilmesine ve tahsiline ilişkin usul ve esaslar 6183 sayılı Amme Alacaklarının
Tahsil Usulü Hakkında Kanunda öngörüldüğü şekliyle düzenlenmek suretiyle,
duraksamalara meydan vermeksizin uygulamaya açıklık getirilmiştir.
Madde 4.- İkinci
maddedeki düzenlemelere ilişkin uygulamaya yönelik yönetmelik ve kurul
kararlarının iki ay içinde çıkarılacağı düzenlenmiştir.
Madde 5.- Yasal olarak
piyasaya arz edilmiş GSM telefon cihazlarının kayıtları Telekomünikasyon Kurumu
bünyesinde tutulmakta olup, bu kayıtlar ile ülkemizde faaliyette bulunan üç GSM
işletmecisinin abonelerinin kullandığı cihazlara ait IMEI numaraları
karşılaştırılmış ve yapılan deşifre çalışmaları sonucunda yaklaşık 12 milyon
aboneye ait cihazların kayıt dışı olduğu ve bunlardan 500 bin kadarının da IMEI
numaralarının değiştirilmiş olduğu tespit edilmiştir. Bu yasanın yürürlüğe
girmesi ile birlikte tespiti yapılan 12 milyon kayıt dışı cihazları
bulunanların bir defaya mahsus olmak üzere mağduriyetlerinin giderilebilmesi ve
IMEI numaraları değiştirilmiş cihazların yeniden programlanarak, kullanıma sokulması
amacıyla geçici altıncı madde düzenlenmiştir. Kanunun uygulanabilmesi
bakımından teknik bir alt yapının tesis edilerek, işletilmesi gerektiğinden,
geçici yedinci madde ile Kurumun 45 gün içerisinde alt yapıyı tesis ederek, işletmesi
öngörülmüştür.
Madde 6.- Yürürlük
maddesidir.
Madde 7.- Yürütme
maddesidir.
Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet
Meclisi
Bayındırlık,
İmar, Ulaştırma ve
Turizm
Komisyonu
Esas No.: 2/428, 2/364 12.5.2005
Karar No.: 72
TÜRKİYE
BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başkanlığınızca 15.4.2005 tarihinde esas
komisyon olarak Adalet Komisyonuna, tali komisyon olarak da Komisyonumuza
havale edilen Muğla Milletvekili Orhan Seyfi Terzibaşıoğlu ile 18 Milletvekili
tarafından verilen 2/428 esas numaralı "Telsiz Kanununda Değişiklik
Yapılması Hakkında Kanun Teklifi" ile Muğla Milletvekili, Orhan Seyfi
Terzibaşıoğlu tarafından verilen 2/364 esas numaralı "Telsiz Kanununda Değişiklik
Yapılması Hakkında Kanun Teklifi" Komisyonumuzun 27.4.2005 tarihli 33 üncü
ve 11.5.2005 tarihli 34 üncü Birleşimlerinde Hükümeti temsilen Ulaştırma,
Maliye ve Adalet bakanlıkları, Telekomünikasyon Kurumu Başkanlığı ile ilgili
sektör temsilcilerinin de katılımlarıyla ve verilen önergenin kabulü
doğrultusunda 2/428 esas numaralı teklif görüşmelere esas kabul edilmek
suretiyle incelenip görüşülmüştür.
Teklif ile GSM telefon cihazları ile daha
sonra ülkemizde kullanılabilecek mobil haberleşme cihazlarının ticaretinin
kontrol altına alınabilmesi, tüketici ve abonelerin dolandırılmasının önüne
geçilerek mobil telefonlarla ilgili organize suçların kontrol altına alınması,
gümrük kaçağı, kapkaç, hırsızlık ve gasp sebebiyle oluşan suçlarla birlikte
kayıt dışılığın da önüne geçilmesi hedeflenmektedir.
27.4.2005 tarihli toplantımızda;
Teklif ve gerekçesi Komisyonumuzca da
uygun görülerek Teklifin tümü üzerindeki görüşmelere geçilmiştir. Bu
görüşmelerde Hükümet adına yapılan açıklamalarda Teklifi destekleyici
mahiyetteki açıklamalara yer verilmiştir.
11.5.2005 tarihli toplantımızda;
Teklifte ilk imza sahibi Muğla
Milletvekili Orhan Seyfi Terzibaşıoğlu;
Teklifin cep telefonlarında kayıt dışılığı
önlemeye yönelik olarak verildiğini, böylece ikinci el telefon satışlarının
kayıt altına alınması sağlanarak organize suçlarda ve terör suçlarında
kullanılmasının engelleneceğini, ülkemizde bulunan 30 milyon civarındaki cep
telefonunun 12 milyonunun kayıt dışı olduğunu, bu Teklifin kanunlaşması halinde
çalıntı cep telefonlarının değersiz bir meta haline geleceğini,
İfade etmiştir.
Hükümet adına yapılan açıklamalarda;
Bu Teklifin Hükümetin Elektronik
Haberleşme Kanun Tasarısı hazırladığı bir sırada verildiği, Teklifin,
hazırlıkları süren Tasarıdaki düzenlemeleri de içermesi nedeniyle gündeme
getirilmesini pratik bir çözüm olarak gördükleri ve destekledikleri
İfade edilmiştir.
Komisyon Başkanı ve üyelerimizce yapılan
açıklamalarda ise;
Bu Teklifin kanunlaşması halinde büyük bir
toplumsal yaranın ortadan kalkacağı, diğer ülkelere örnek olacak bir uygulamaya
geçileceği, sektörün tüm olarak disiplin altına alınacağı yönünde, Teklifi
destekleyici ifadelere yer verilmiştir.
Müteakiben Teklif ve gerekçesi
Komisyonumuzca da uygun görülerek Teklifin maddelerinin görüşülmesine
geçilmiştir.
Teklifin Çerçeve 1 inci maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Teklifin Çerçeve 2 nci maddesi ile ihdas
olunan 25c maddesi, maddenin daha iyi ifade edilebilmesi amacıyla redaksiyonla
düzenlenmiştir.
Teklifin Çerçeve 3 üncü maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Bu maddenin görüşmeleri sırasında dile
getirilen değişiklik önerileri, Komisyonumuzca olumlu mütalaa edilmekle
beraber, maddenin suç ve cezalara ilişkin hükümleri düzenlemesi nedeniyle, esas
komisyon olan Adalet Komisyonunca değerlendirilmesinin daha uygun ve yerinde
olacağı yönünde görüş birliğine varılmıştır.
Teklifin Çerçeve 4 üncü maddesi;
Bu madde ile eklenen fıkra hükmünde yer
alan Kurul kararlarının yönetmelik çıkarılmasında geciktirici bir rol
oynayabileceği gerekçesiyle verilen önergenin kabulü doğrultusunda
değiştirilerek kabul edilmiştir.
Teklifin Çerçeve 5 inci maddesi;
Bu madde ile ihdas edilen geçici 6 ncı
maddedeki 1 YTL’lik tutarın hizmet bedelinin maliyetini karşılamayacağı,
asgariden 2 YTL olması durumunda yeterli olabileceğini öngören önergenin kabulü
doğrultusunda değiştirilerek kabul edilmiştir.
Teklifin yürürlük ve yürütmeye dair 6 ve 7
nci maddeleri Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Komisyon Başkanlığına verilen redaksiyon
yetkisi dahilinde Komisyonumuzca kabul edilen Teklif metni düzenlenmiştir.
Raporumuz, esas komisyon olan Adalet
Komisyonuna tevdi olunmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Mustafa Demir |
Mustafa Ilıcalı |
Asım Aykan |
|
|
Samsun |
Erzurum |
Trabzon |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Sarı |
Mustafa Tuna |
Naci Aslan |
|
|
Gaziantep |
Ankara |
Ağrı |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Fikret Badazlı |
Osman Aslan |
Zülfü Demirbağ |
|
|
Antalya |
Diyarbakır |
Elazığ |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mevlüt Coşkuner |
Ali İbiş |
Nusret Bayraktar |
|
|
Isparta |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Erdal Karademir |
Mehmet Parlakyiğit |
Niyazi Özcan |
|
|
İzmir |
Kahramanmaraş |
Kayseri |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Abdülkadir Kart |
Recep Yıldırım |
Orhan Taş |
|
|
Rize |
Sakarya |
Sivas |
|
|
|
Üye |
|
|
|
|
Hasan Güyüldar |
|
|
|
|
Tunceli |
|
BAYINDIRLIK, İMAR,
ULAŞTIRMA VE TURİZM KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
TELSİZ KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA KANUN TEKLİFİ
MADDE 1.- Teklifin 1 inci
maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 2.- 2813 sayılı
Kanunun 25 inci maddesinden sonra gelmek üzere Kanuna aşağıdaki kısım eklenmiş
ve sonraki kısımlar teselsül ettirilmiştir.
"ÜÇÜNCÜ KISIM
Elektronik Kimlik Bilgisini Haiz Cihazlar
Elektronik kimlik
bilgisini haiz cihazlar
MADDE 25a.- Kurum
tarafından izin verilmedikçe işletmecilere tedarik edilen abone kimlik ve
iletişim bilgilerini taşıyan özel bilgiler veya cihazın teşhisine yarayan
elektronik kimlik bilgileri yeniden oluşturulamaz, değiştirilemez, kopyalanarak
çoğaltılamaz veya herhangi bir amaçla dağıtılamaz.
Elektronik kimlik bilgisi
değiştirilmiş cihaz, kart, araç ve gereçlerle, değişiklik yapılması amacına
yönelik yazılım, her türlü araç ve gereçlerin ithalatı, üretimi, dağıtımı veya
tanıtımı yapılamaz, bulundurulamaz, aracılık edilemez.
Elektronik kimlik bilgisi
değiştirilmiş cihaz, kart, araç veya gereçlerle, değişiklik yapılması amacıyla
kullanılabilen yazılım, her türlü araç veya gereçlere kurumun talebiyle kolluk
güçleri tarafından tedbiren el konulur ve soruşturma sonuna kadar Kurumda
muhafaza edilir. Kurum tarafından belirlenecek muhafaza masrafları suçu
işleyenden belirlenecek usul ve esaslar çerçevesinde Kurumca tahsil edilir.
Kurum düzenlemelerine
aykırı olarak elektronik kimlik bilgisini haiz yeni veya kullanılmış cihazların
her türlü devri ve ticareti yapılamaz, kullanılamaz.
Abone ve cihaz kimlik
bilgilerinin güvenliği
MADDE 25b.- Abone kimlik
ve iletişim bilgilerini taşıyan özel bilgiler ile cihazların elektronik kimlik
bilgilerini taşıyan her türlü yazılım, kart, araç veya gereç yetkisiz ve
izinsiz olarak kopyalanamaz, muhafaza edilemez, dağıtılamaz, kendisine veya
başkasına yarar sağlamak maksadıyla kullanılamaz.
İşletmeci veya adına iş
yapan temsilcisine abonelik kaydı sırasında abonelik bilgileri konusunda gerçek
dışı belge ve bilgi verilemez.
Abonelik tesisi için
gerekli kimlik belgeleri kontrol edilmeden işletmeci veya adına iş yapan
temsilcisi tarafından abonelik kaydı yapılamaz.
Abonelik tesisine ilişkin
usul ve esaslar kurum tarafından yönetmelikle belirlenir.
İşletmeciler
MADDE 25c.- İşletmeciler,
Kurumun CEIR'ında yer alan elektronik kimlik bilgileri değiştirilmiş, kaçak,
kayıp veya çalıntı cihazlara elektronik haberleşme hizmeti veremez.
İşletmeciler, yukarıdaki
fıkrada açıklanan yasal olmayan cihazların haberleşme şebekelerine
bağlanmalarını önlemek üzere EIR sistemlerini Kurumdaki CEIR sistemiyle
birlikte uyumlu olarak çalışır hale getirmek, bununla ilgili teknik alt yapı ve
sistemin güvenliği ve güvenilirliğini bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten
itibaren beş ay içerisinde sağlamak ve aksamaksızın işletmekle yükümlüdür.
İkinci fıkradaki sistemin
işletilmesinden kaynaklanan sorunların işletmeci veya kurum tarafından tespit
edilip derhal bildirilmesinden itibaren
kurum tarafından sorunların giderilmesi için işletmeciye beş iş günü süre
verilir. Sorunların giderilememesi halinde işletmeci derhal gerekçelerini
yazılı olarak bildirerek ek süre verilmesi amacıyla Kuruma başvurur.
Bilgi ve ihbar merkezi
MADDE 25d.- Elektronik
kimlik bilgisini haiz cihazlar için Kurum, bilgi ve ihbar merkezi kurar veya
kurdurur. Kurum sistemine kayıtlı olan elektronik kimlik bilgisini haiz cihazı
çalınan, yağmalanan, kaybeden veya her ne suretle olursa olsun rızası dışında
elinden çıkan kişiler öncelikle cihazının elektronik haberleşme bağlantısının
kesilmesi için kurumun bilgi ve ihbar merkezine başvurur. Kurum, şüpheliye
isnat edilen suça ilişkin bilgi elde ettiğinde Cumhuriyet Başsavcılığına
bildirir."
MADDE 3.-Teklifin 3 üncü
maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 4.- 2813 sayılı
Kanunun 33 üncü maddesinin ikinci fıkrasından sonra gelmek üzere aşağıdaki
fıkra eklenmiştir.
"25a, 25b, 25c ve
25d maddelerinin uygulanmasına ilişkin hususlar bu Kanunun yürürlüğe giriş
tarihinden itibaren iki ay içinde Kurum tarafından çıkarılacak yönetmelikle
düzenlenir."
MADDE 5.- 2813 sayılı
Kanunun geçici 5 inci maddesinden sonra
gelmek üzere aşağıdaki geçici 6 ve geçici 7 nci maddeler eklenmiştir.
"GEÇİCİ MADDE 6- Bu
Kanunun yürürlüğe girmesinden önce Kurum kayıtlarında yer almadığı belirlenen
elektronik kimlik bilgisini haiz cihaz kullanıcıları, bu Kanunun yürürlüğe
girdiği tarihten itibaren beş ay içinde gerekli belgelerle birlikte Kuruma veya
Kurumun göstereceği yerlere başvurarak ellerindeki cihazlarını kayıt
ettirirler.
Belgesi olmayan her bir
kayıt dışı cihazın kayıt edilmesi için on YTL miktarındaki kayıt ücreti cihaz
kullanıcısından Kurumun göstereceği yerler tarafından tahsil edilir. Kayıt
ücreti her türlü vergi, resim, harç ve hazine payından muaftır. Kurumun
göstereceği yerler tarafından her bir cihaz için tahsil edilen kayıt ücretinden
SMS gönderilmesi veya kopyalanmış cihazların IMEI numaralarının düzeltilmesi
gibi masraflardan oluşan hizmet bedeli karşılığı olarak iki YTL düşülerek,
kalan miktar CEIR ile bilgi ve ihbar merkezi payı olarak kullanılmak üzere,
tahsilatı müteakip 10 gün içerisinde Kurum hesaplarına aktarılır.
Başvuru süresi sonunda
Kurum kayıtlarında yer almayan cihazlar bir daha kullanıma sokulmamak üzere
elektronik haberleşme şebekesi bağlantıları kesilmek suretiyle devre dışı
bırakılır. Ancak kullanıcılardan kurum tarafından yönetmelikte belirlenecek
haklı mazereti olanlardan başvuru süresini geçirenler, yukarıda belirtilen
kayıt ücretini ödemeleri halinde elektronik haberleşme şebekesi bağlantıları
kullanıma açılır.
GEÇİCİ MADDE 7- Bu
Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren 45 gün içinde CEIR ile bilgi ve
ihbar merkezinin kurulması ve işletilmesine yönelik her türlü yazılım, donanım
ve yardımcı gereçlerin temini Kurum tarafından sağlanır."
MADDE 6.- Teklifin 6 ncı
maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 7.- Teklifin 7 nci
maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Adalet
Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet
Meclisi
Adalet
Komisyonu
Esas No.: 2/428 6.6.2005
Karar No.: 87
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başkanlığınızca 15.4.2005 tarihinde tali
komisyon olarak Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm Komisyonuna, esas
komisyon olarak da Komisyonumuza havale edilmiş olan “Muğla Milletvekili Orhan
Seyfi Terzibaşıoğlu ile 18 Milletvekilinin; Telsiz Kanununda Değişiklik
Yapılması Hakkında Kanun Teklifi (2/428)”, Komisyonumuzun 24.5.2005 tarihli 24
üncü birleşiminde Adalet ve Ulaştırma bakanlıkları ile Telekomünikasyon Kurumu
temsilcileri ile teklif sahibinin de katılımıyla incelenip görüşülmüş, geneli
üzerindeki görüşmeleri tamamlanarak maddelerine geçilmesi kabul edilmiş, ancak
maddelerin ayrıntılı bir biçimde düzenlenmesi için alt komisyona havale
edilmiştir.
Teklif, alt komisyonca; Adalet ve
Ulaştırma bakanlıkları ile Telekomünikasyon Kurumu ile ilgili kuruluşların
temsilcilerinin katılımlarıyla 27.5.2005 tarihli toplantısında etraflı bir
şekilde incelenip görüşülmüş ve hazırlanan rapor ve metin Komisyonumuza
sunulmuştur.
Komisyonumuzun, 2.6.2005 tarihli 27 nci
birleşiminde, Adalet ve Ulaştırma bakanlıkları ile Telekomünikasyon Kurumu ve
ilgili kuruluşların temsilcilerinin katılımlarıyla, Alt Komisyon metni esas
alınarak incelenip görüşülmüş, maddeler üzerindeki kabul, ilave ve
değişiklikler sırasıyla aşağıda belirtilmiştir:
Teklifin 1 inci maddesi, redaksiyon
yapılmak suretiyle kabul edilmiştir.
Teklifin 2 nci maddesiyle 2813 sayılı
Kanuna eklenen 25a maddesinin üçüncü fıkrası; el koyma işleminin Ceza
Muhakemesi Kanununda ne şekilde düzenleneceği hüküm altına alınması sebebiyle
Ceza Muhakemesi Kanununa atıf yapılmış ve dördüncü fıkrada da ticaret kastı
dışında yapılan devirlerin cezai müeyyideye bağlanmasının doğru olmayacağı
düşüncesiyle “her türlü devri” ile “kullanılamaz” ibareleri madde metninden
çıkartılmış, 25b ve 25c maddeleri redaksiyon yapılmak suretiyle 25d maddesi ise
aynen kabul edilmiştir.
Teklifin 3 üncü maddesi; 2813 sayılı
Telsiz Kanununda geçen ağır para cezalarının, 11.5.2005 tarihli ve 5349 sayılı
Türk Ceza Kanununun Yürürlük ve Uygulama Şekli Hakkında Kanunda Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanunun 5 inci maddesiyle adli para cezasına dönüştürülmesi
nedeniyle, bu cezalarla ilgili yeni bir düzenleme yapılmasına gerek
bulunmadığından madde metninden çıkartılmış, teklif ile bağlantılı olan (i)
bendinin ikinci fıkrasındaki cezaların yerine daha adil olması açısından adli
para cezaları, “elli günden ikibin güne kadar” olarak değiştirilmiş; (h)
bendindeki cezalar da Türk Ceza Kanunundaki sisteme paralel olarak
değiştirilmiş, ayrıca (h) bendi ile düzenlenen 25a maddesinin dördüncü fıkrasına
aykırı hareket edenlerin cezası da 5237 sayılı Kanunun 5 inci maddesi ve
Kabahatler Kanunu nazara alınarak idari para cezasına dönüştürülmüştür.
Teklifin (i) bendindeki cezalar da fiillerin ağırlık derecelerine göre ağırdan
hafife doğru kademelendirilmiştir. Aynı maddenin (j) bendinde ise, Kabahatler
Kanununda tekerrür nedeniyle cezaların artırılacağına dair hüküm bulunmaması
sebebiyle ve Kabahatler Kanununa uygun olarak idari para cezalarında artırma
yapılmak suretiyle değişiklik yapılmış, ayrıca idari para cezasının Kurum
tarafından verilebileceği hükme bağlanmıştır. Aynı maddeye, 2813 sayılı Kanunun
32 nci maddesine son fıkra olarak, Kurum tarafından yapılacak tebligat
işlemlerine 7201 sayılı Tebligat Kanunu hükümlerinin uygulanacağı belirtilen
hüküm eklenmiştir.
Teklifin 4 üncü maddesi aynen kabul
edilmiştir.
Teklifin 5 inci maddesiyle 2813 sayılı
Kanuna eklenen geçici 6 ncı maddenin ikinci fıkrasındaki on YTL, miktarın fazla
olması sebebiyle beş YTL olarak değiştirilmek suretiyle kabul edilmiştir.
Teklifin 6 ncı ve 7 nci maddeleri aynen
kabul edilmiştir.
Kanun tekniğine uygun olması amacıyla
çerçeve maddeler redaksiyona tâbi tutulmuştur.
Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak
üzere Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Köksal Toptan |
Recep
Özel |
Ramazan Can |
|
|
Zonguldak |
Isparta |
Kırıkkale |
|
|
|
(Toplantıya
katılmadı) |
|
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Hasan Kara |
Fehmi Hüsrev Kutlu |
Halil Ünlütepe |
|
|
Kilis |
Adıyaman |
Afyonkarahisar |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Halil Özyolcu |
Haluk
İpek |
Feridun Fikret Baloğlu |
|
|
Ağrı |
Ankara |
Antalya |
|
|
|
(Toplantıya
katılmadı) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Yüksel
Çorbacıoğlu |
Orhan
Yıldız |
Mehmet
Küçükaşık |
|
|
Artvin |
Artvin |
Bursa |
|
|
(Toplantıya
katılmadı) |
(İmzada
bulunamadı) |
(Toplantıya
katılmadı) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Feridun
Ayvazoğlu |
Muzaffer
Külcü |
Mahmut Durdu |
|
|
Çorum |
Çorum |
Gaziantep |
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
(Toplantıya
katılmadı) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Nimet
Çubukçu |
Mehmet
Yılmazcan |
Hakkı Köylü |
|
|
İstanbul |
Kahramanmaraş |
Kastamonu |
|
|
(Toplantıya
katılmadı) |
(Toplantıya
katılmadı) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Muharrem Kılıç |
Orhan
Eraslan |
Enver Yılmaz |
|
|
Malatya |
Niğde |
Ordu |
|
|
|
(Toplantıya
katılmadı) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet
Nuri Saygun |
Ahmet
Çağlayan |
Bekir
Bozdağ |
|
|
Tekirdağ |
Uşak |
Yozgat |
|
|
(Toplantıya
katılmadı) |
(İmzada
bulunamadı) |
(Toplantıya
katılmadı) |
MUĞLA
MİLLETVEKİLİ ORHAN SEYFİ TERZİBAŞIOĞLU İLE
18 MİLLETVEKİLİNİN TEKLİFİ
TELSİZ KANUNUNDA
DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA KANUN TEKLİFİ
MADDE 1.- 5.4.1983 tarihli ve 2813 sayılı Telsiz Kanununun 3
üncü maddesine aşağıdaki bentler eklenmiştir.
"f) "Elektronik Kimlik Bilgisi" terimi,
telsiz cihazlarına tek ve benzersiz olarak tahsis edilmiş kimlik tanımını,
g) "Abone Kimlik ve İletişim Bilgileri" terimi,
elektronik haberleşme hizmeti alan kamu kurum ve kuruluşları ile gerçek veya
tüzel kişilere ait işletmeci tarafından aboneye tahsis edilen özel bilgileri,
h) "Elektronik Haberleşme" terimi, ses, görüntü,
işaret, sembol ve elektrik işaretlerine dönüştürülebilen her türlü verinin
kablo, telsiz, optik, elektrik, manyetik, elekromanyetik, elektrokimyasal,
elektromekanik ve diğer iletim sistemleri vasıtasıyla iletilmesini,
gönderilmesini ve alınmasını,
ı) "İşletmeci" terimi, yetkilendirme çerçevesinde
elektronik haberleşme hizmeti sunan veya telekominikasyon alt yapısı işleten
bir sermaye şirketini,
k) "Kurum" terimi, Telekominikasyon Ku-rumunu,
l) "Kurul" terimi, Telekominikasyon Ku-rulunu,
m) "EIR (Equipment Identity Register)" terimi,
merkezi mobil cihaz kimlik tanımı veri tabanını,
n) "CEIR (Central Equipment Identity Register)"
terimi, merkezi mobil cihaz kimlik tanımı veri tabanını,
o) "Cihaz" terimi, telsiz veya elektronik
haberleşme şebekesine doğrudan veya dolaylı olarak bağlanan cihaz veya cihazın
ilgili parçasını,
p) "SMS (Short Message Servis)" terimi, kısa mesaj
servisini,
MADDE 2.- 2813 sayılı Kanunun 25 inci maddesinden sonra
gelmek üzere Kanuna aşağıdaki kısım eklenmiş ve sonraki kısımlar teselsül
ettirilmiştir.
"ÜÇÜNCÜ KISIM
Elektronik Kimlik
Bilgisini Haiz Cihazlar
Elektronik kimlik bilgisini haiz cihazlar
MADDE 25a.- Kurum tarafından izin verilmedikçe
işletmecilerce tedarik edilen abone kimlik ve iletişim bilgilerini taşıyan özel
bilgiler veya cihazın teşhisine yarayan elektronik kimlik bilgileri yeniden
oluşturulamaz, değiştirilemez, kopyalanarak çoğaltılamaz veya herhangi bir
amaçla dağıtılamaz.
Elektronik kimlik bilgisi değiştirilmiş cihaz, kart, araç
veya gereçlerle, değişiklik yapılması amacına yönelik yazılım, her türlü araç
veya gereçlerin ithalâtı, üretimi, dağıtımı veya tanıtımı yapılamaz,
bulundurulamaz, aracılık edilemez.
Elektronik kimlik bilgisi değiştirilmiş cihaz, kart, araç
veya gereçlerle, değişiklik yapılması amacıyla kullanılabilen yazılım, her
türlü araç veya gereçlere kurumun talebiyle kolluk güçleri tarafından tedbiren
el konulur ve soruşturma sonuna kadar Kurumda muhafaza edilir. Kurum tarafından
belirlenecek muhafaza masrafları suçu işleyenden belirlenecek usul ve esaslar
çerçevesinde Kurumca tahsil edilir.
Kurum düzenlemelerine aykırı olarak elektronik kimlik
bilgisini haiz yeni veya kullanılmış cihazların her türlü devri ve ticareti
yapılamaz, kullanılamaz.
Abone ve cihaz kimlik bilgilerinin güvenliği
MADDE 25b.- Abone kimlik ve iletişim bilgilerini taşıyan
özel bilgiler ile cihazların elektronik kimlik bilgilerini taşıyan her türlü
yazılım, kart, araç veya gereç yetkisiz ve izinsiz olarak kopyalanamaz,
muhafaza edilemez, dağıtılamaz, kendisine veya başkasına yarar sağlamak
maksadıyla kullanılamaz.
İşletmeci veya adına iş yapan temsilcisine abonelik kaydı
sırasında abonelik bilgileri konusunda gerçek dışı belge ve bilgi verilemez.
Abonelik tesisi için gerekli kimlik belgeleri kontrol
edilmeden işletmeci veya adına iş yapan temsilcisi tarafından abonelik kaydı
yapılamaz.
Abonelik tesisine ilişkin usul ve esaslar kurum tarafından
yönetmelikle belirlenir.
İşletmeciler
MADDE 25c.- İşletmeciler, Kurumun CEIR'ında yer alan
elektronik kimlik bilgileri değiştirilmiş, kaçak, kayıp veya çalıntı cihazlara
elektronik haberleşme hizmeti veremez.
İşletmeciler, yukarıdaki fıkrada açıklanan yasal olmayan
cihazların haberleşme şebe-kelerine bağlanılmalarını önlemek üzere EIR
sistemlerini Kurumdaki CEIR sistemiyle birlikte uyumlu olarak çalışır hâle
getirmek, bununla ilgili teknik alt yapı ve sisteminin güvenliği ve
güvenilirliğini bu Kanunun yürürlülüğe girdiği tarihten itibaren beş ay
içerisinde sağlamak ve aksamaksızın işletmekle yükümlüdürler.
İkinci fıkradaki sistemin işletilmesinden kaynaklanan
sorunların işletmeci veya kurum tarafından tespit edilip derhal
bildirilmesinden itibaren kurum
tarafından sorunların giderilmesi için işletmeciye beş iş günü süre verilir.
Sorunların giderilmemesi hâlinde işletmeci derhal gerekçelerini yazılı olarak
bildirerek ek süre verilmesi amacıyla Kuruma başvurur.
Bilgi ve ihbar merkezi
MADDE 25d.- Elektronik kimlik bilgisini haiz cihazlar için
Kurum, bilgi ve ihbar merkezi kurar veya kurdurur. Kurum sistemine kayıtlı olan
elektronik kimlik bilgisini haiz cihazı çalınan, yağmalanan, kaybeden veya her ne
suretle olursa olsun rızası dışında elinden çıkan kişiler öncelikle cihazının
elektronik haberleşme bağlantısının kesilmesi için kurumun bilgi ve ihbar
merkezine başvurur. Kurum, şüpheliye isnat edilen suça ilişkin bilgi elde ettiğinde
Cumhuriyet Başsavcılığına bildirir."
MADDE 3.- 2813 sayılı Kanunun 32 nci maddesinde geçen
"ağır hapis" ibareleri "hapis"; (c) ve (f) bentlerindeki
"otuzbin liradan yüzbin liraya kadar ağır para cezası" ibareleri
"onbeşbin YTL idarî para cezası"; (g) ve (j) bentlerindeki
"onbin liradan otuzbin liraya kadar ağır para cezası" ibareleri "onbin
YTL idarî para cezası"; (i) bendinin ikinci fıkrasındaki "otuzbin liradan yüzbin liraya kadar
ağır para cezası" ve "onbin liradan otuzbin liraya kadar ağır para
cezası" ibareleri "beşbin güne kadar adlî para cezası" şeklinde
değiştirilmiş; maddenin birinci fıkrasının (g) bendinden sonra gelmek üzere
aşağıdaki bentler eklenerek diğer bentler teselsül ettirilmiş ve maddeye
aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
"h) Bu Kanunun 25a maddesinin ikinci fıkrasına aykırı
hareket edenlere, iki yıldan beş yıla kadar hapis ve üç bin günden beş bin güne
kadar adlî para cezası; dördüncü fıkrasına aykırı hareket edenlere, bir yıldan
üç yıla kadar hapis ve üç bin güne kadar adlî para cezası verilir.
Bu maddede tanımlanan suçların bir örgütün faaliyet
çerçevesinde işlenmesi hâlinde, verilecek cezalar yarı oranında arttırılır. Bu faaliyette
bulunan tüzel kişi ise, hakkında 26.9.2004 tarihli ve 5237 sayılı Türk Ceza
Kanunundaki bunlara özgü güvenlik tedbirlerine de hükmolunur.
i) Bu Kanunun 25b maddesi hükümlerine aykırı hareket
edenlere, eylemleri başka bir suç oluştursa dahi bir yıldan üç yıla kadar hapis
cezası verilir.
Bu maddede tanımlanan suçların bir örgütün faaliyeti
çerçevesinde işlenmesi hâlinde, verilecek cezalar yarı oranında arttırılır. Bu
faaliyette bulunan tüzel kişi ise, hakkında 26.9.2004 tarihli ve 5237 sayılı
Türk Ceza Kanunundaki bunlara özgü güvenlik tedbirlerine de hükmolunur.
j) Bu Kanunun 25c maddesinin birinci fıkrasına aykırı
hareket edenlere, maddenin üçüncü fıkrasında belirtilen haller hariç olmak
üzere cihaz başına yirmi bin YTL idarî para cezası uygulanır. Aykırılıkların
tekrarı durumunda, cezalar bir önceki ihlâl için öngörülenin iki katı oranında
uygulanır.
Maddenin ikinci fıkrasına aykırı hareket edenlere, on milyon
YTL idarî, para cezası verilir. Aykırılıkların tekrarı durumunda, Kurum tarafından
verilecek otuz günlük ek sürenin bitiminde, cezalar bir önceki ihlâl için öngörülenin iki katı oranında uygulanır.
Maddenin üçüncü fıkrasına aykırı hareket edenlere, beş yüz
bin YTL; Aykırılığın tekrarı hâlinde
bir milyon YTL idarî para cezası uygulanır."
"Bu Maddede geçen idarî para cezaları Kurumun tebliğ
tarihinden itibaren otuz gün içerisinde vergi dairelerine veya mal
müdürlüklerine ödenir.
Verilen idarî para cezalarına karşı, tebliğ tarihinden
itibaren otuz gün içerisinde yetkili idare mahkemesine itiraz edilebilir.
İtiraz, verilen idarî para cezasının yerine getirilmesini durdurmaz.
Bu maddeye göre verilen idarî para cezaları hakkında 6183
sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında kanun hükümleri uygulanır. Bu
maddede düzenlenen idarî para cezalarına ilişkin zaman aşımı süresi, ihlâlin
vuku bulduğu tarihten itibaren beş yıl, Kurumca ihlâlin öğrenildiği tarihten
itibaren bir yıldır. Kurum tarafından ihlâle sebep olanlar hakkında herhangi
bir işlem başlatılması hâlinde zaman aşımı süresi kesilir."
MADDE 4.- 2813 sayılı Kanunun 33 üncü maddesinin ikinci
fıkrasından sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
"25a, 25b, 25c ve 25d maddelerinin uygulanmasına
ilişkin hususlar bu Kanunun yürürlüğe giriş tarihinden itibaren iki ay içinde
Kurum tarafından çıkarılacak yönetmelik veya Kurul kararlarıyla
düzenlenir."
MADDE 5.- 2813 sayılı Kanunun geçici 5 inci maddesinden sonra gelmek üzere aşağıdaki
geçici 6 ve geçici 7 nci maddeler eklenmiştir.
"GEÇİCİ MADDE 6.- Bu Kanunun yürürlüğe girmesinden önce
Kurum kayıtlarında yer almadığı belirlenen elektronik kimlik bilgisini haiz
cihaz kullanıcıları, bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren beş ay
içinde gerekli belgelerle birlikte Kuruma veya Kurumun göstereceği yerlere
başvurarak ellerindeki cihazlarını kayıt ettirirler.
Belgesi olmayan her bir kayıt dışı cihazın kayıt edilmesi
için on YTL miktarındaki kayıt ücreti cihaz kullanıcısından Kurumun göstereceği
yerler tarafından tahsil edilir. Kayıt ücreti her türlü vergi, resim, harç ve
hazine payından muaftır. Kurumun göstereceği yerler tarafından her bir cihaz
için tahsil edilen kayıt ücretinden SMS gönderilmesi veya kopyalanmış
cihazların IMEI numaralarının düzeltilmesi gibi masraflarından oluşan hizmet
bedeli karşılığı olarak bir YTL düşülerek, kalan miktar CEIR ile bilgi ve ihbar
merkezi payı olarak kullanılmak üzere, tahsilatı müteakip 10 gün içerisinde
Kurum hesaplarına aktarılır.
Başvuru süresi sonunda Kurum kayıtlarında yer almayan
cihazlar bir daha kullanıma sokulmamak üzere elektronik haberleşme şebekesi
bağlantıları kesilmek suretiyle devre dışı bırakılır. Ancak kullanıcılardan
kurum tarafından yönetmelikçe belirlenecek haklı mazereti olanlardan başvuru
süresini geçirenler, yukarıda belirtilen kayıt ücretini ödemeleri halinde
elektronik haberleşme şebekesi bağlantıları kullanıma açılır.
GEÇİCİ MADDE 7.- Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten
itibaren 45 gün içinde CEIR ile bilgi ve ihbar merkezinin kurulması ve
işletilmesine yönelik her türlü yazılım, donanım ve yardımcı gereçlerin temini
Kurum tarafından sağlanır."
MADDE 6.- Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 7.- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
ADALET
KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN
TELSİZ KANUNUNDA
DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA KANUN TEKLİFİ
MADDE 1.- 5.4.1983 tarihli ve 2813 sayılı Telsiz Kanununun 3
üncü maddesine aşağıdaki bentler eklenmiştir.
"f) "Elektronik Kimlik Bilgisi" terimi,
telsiz cihazlarına tek ve benzersiz olarak tahsis edilmiş kimlik tanımını,
g) "Abone Kimlik ve İletişim Bilgileri" terimi,
elektronik haberleşme hizmeti alan kamu kurum ve kuruluşları ile gerçek veya
tüzel kişilere ait işletmeci tarafından aboneye tahsis edilen özel bilgileri,
h) "Elektronik Haberleşme" terimi, ses,
görüntü, işaret, sembol ve elektrik
işaretlerine dönüştürülebilen her türlü verinin kablo, telsiz, optik, elektrik,
manyetik, elektromanyetik, elektrokimyasal, elektromekanik ve diğer iletim sistemleri
vasıtasıyla iletilmesini, gönderilmesini ve alınmasını,
ı) "İşletmeci" terimi, yetkilendirme çerçevesinde
elektronik haberleşme hizmeti sunan veya telekomünikasyon alt yapısı işleten
sermaye şirketini,
k) "Kurum" terimi, Telekomünikasyon Ku-rumunu,
l) "Kurul" terimi, Telekomünikasyon Ku-rulunu,
m) "EIR (Equipment Identity Register)" terimi,
mobil cihaz kimlik tanımı veri tabanını,
n) "CEIR (Central Equipment Identity Register)"
terimi, merkezi mobil cihaz kimlik tanımı veri tabanını,
o) "Cihaz" terimi, telsiz
veya elektronik haberleşme şebekesine doğrudan veya dolaylı olarak
bağlanan cihaz veya cihazın ilgili parçasını,
p) "SMS (Short Message Servis)" terimi, kısa mesaj
servisini,
r) "IMEI (International Mobile Equipment
Identity)" terimi, uluslararası mobil cihaz kimliğini,"
MADDE 2.- 2813 sayılı Kanunun 25 inci maddesinden sonra
gelmek üzere Kanuna aşağıdaki kısım
eklenmiş ve diğer kısımlar buna göre teselsül ettirilmiştir.
"ÜÇÜNCÜ KISIM
Elektronik Kimlik
Bilgisini Haiz Cihazlar
Elektronik kimlik bilgisini haiz cihazlar
MADDE 25a- Kurum tarafından izin verilmedikçe işletmecilerce
tedarik edilen abone kimlik ve iletişim bilgilerini taşıyan özel bilgiler veya
cihazın teşhisine yarayan elektronik kimlik bilgileri yeniden oluşturulamaz,
değiştirilemez, kopyalanarak çoğaltılamaz veya herhangi bir amaçla dağıtılamaz.
Elektronik kimlik bilgisi değiştirilmiş cihaz, kart, araç
veya gereçlerle, değişiklik yapılması amacına yönelik yazılım, her türlü araç
veya gereçlerin ithalâtı, üretimi, dağıtımı veya tanıtımı yapılamaz,
bulundurulamaz, aracılık edilemez.
Elektronik kimlik bilgisi değiştirilmiş cihaz, kart, araç
veya gereçlerle, değişiklik yapılması amacıyla kullanılabilen yazılım, her
türlü araç veya gereçlere Kurumun talebiyle 4.12.2004 tarihli ve 5271 sayılı
Ceza Muhakemesi Kanununun 127 nci madde hü-kümlerine göre el konulur.
Kurum düzenlemelerine aykırı olarak elektronik kimlik
bilgisini haiz yeni veya kullanılmış cihazların ticareti yapılamaz.
Abone ve cihaz kimlik bilgilerinin güvenliği
MADDE 25b.- Abone kimlik ve iletişim bilgilerini taşıyan
özel bilgiler ile cihazların elektronik kimlik bilgilerini taşıyan her türlü
yazılım, kart, araç veya gereç yetkisiz ve izinsiz olarak kopyalanamaz,
muhafaza edilemez, dağıtılamaz, kendisine veya başkasına yarar sağlamak
maksadıyla kullanılamaz.
İşletmeci veya adına iş yapan temsilcisine abonelik kaydı
sırasında abonelik bilgileri konusunda gerçek dışı belge ve bilgi verilemez.
Abonelik tesisi için gerekli kimlik belgeleri kontrol edilmeden işletmeci veya
adına iş yapan temsilcisi tarafından abonelik kaydı yapılamaz.
Abonelik tesisine ilişkin usul ve esaslar Kurum tarafından
çıkarılacak yönetmelikte belirlenir.
İşletmeciler
MADDE 25c.- İşletmeciler; kayıp, kaçak veya çalıntı
cihazlarla, Kurumun CEIR'ında yer alan elektronik kimlik bilgileri
değiştirilmiş cihazlara elektronik haberleşme hizmeti veremez.
İşletmeciler, yukarıdaki fıkrada açıklanan yasal olmayan
cihazların haberleşme şebe-kelerine bağlanılmalarını önlemek üzere EIR
sistemlerini Kurumdaki CEIR sistemiyle birlikte uyumlu olarak çalışır hâle
getirmek, bununla ilgili teknik alt yapı ve sisteminin güvenliği ve
güvenilirliğini bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren beş ay
içerisinde sağlamak ve aksamaksızın işletmekle yükümlüdürler.
İkinci fıkradaki sistemin işletilmesinden kaynaklanan
sorunların işletmeci veya Kurum tarafından tespit edilip derhâl
bildirilmesinden itibaren Kurum tarafından sorunların giderilmesi için işletmeciye
beş iş günü süre verilir. Sorunların giderilememesi hâlinde işletmeci
derhâl gerekçelerini yazılı olarak bildirerek ek süre verilmesi amacıyla Kuruma başvurur.
Bilgi ve ihbar merkezi
MADDE 25d.- Elektronik kimlik bilgisini haiz cihazlar için
Kurum, bilgi ve ihbar merkezi kurar veya kurdurur. Kurum sistemine kayıtlı olan
elektronik kimlik bilgisini haiz cihazı çalınan, yağmalanan, kaybeden veya her
ne suretle olursa olsun rızası dışında
elinden çıkan kişiler öncelikle
cihazının elektronik haberleşme bağlantısının kesilmesi için Kurumun bilgi ve
ihbar merkezine başvurur. Kurum, şüpheliye isnat edilen suça ilişkin bilgi elde
ettiğinde Cumhuriyet Başsavcılığına bildirir."
MADDE 3.- 2813 sayılı Kanunun 32 nci maddesinin (i) bendinin
ikinci paragrafında geçen "otuzbin
liradan yüzbin liraya kadar ağır para cezası" ve "onbin liradan
otuzbin liraya kadar ağır para cezası" ibareleri "elli günden ikibin
güne kadar adlî para cezası" olarak değiştirilmiş; maddenin birinci
fıkrasının (g) bendinden sonra gelmek üzere aşağıdaki bentler eklenmiş ve diğer
bentler buna göre teselsül ettirilmiş, ayrıca maddeye aşağıdaki fıkra
eklenmiştir.
"h) Bu Kanunun 25a
maddesinin birinci ve ikinci fıkralarına aykırı hareket edenlere bir
yıldan beş yıla kadar hapis ve yüz günden beş bin güne kadar adlî para cezası;
dördüncü fıkrasına aykırı hareket edenlere, yüz YTL'den onbin YTL'ye kadar
idarî para cezası verilir. Bu idarî para cezası kolluk tarafından verilir.
Bu maddede tanımlanan suçların bir örgütün faaliyeti
çerçevesinde işlenmesi hâlinde, verilecek cezalar yarı oranında artırılır. Bu
faaliyette bulunan tüzel kişi ise, hakkında 26.9.2004 tarihli ve 5237 sayılı
Türk Ceza Kanunundaki bunlara özgü güvenlik tedbirlerine de hükmolunur.
i) Bu Kanunun 25b maddesinin, birinci fıkrası hükümlerine
aykırı hareket edenler, bir yıldan üç yıla; ikinci fıkrası hükümlerine aykırı
hareket edenler altı aydan iki yıla; üçüncü fıkrası hükümlerine aykırı hareket
edenler bir yıla kadar hapis cezası ile cezalandırılır.
Bu maddede tanımlanan suçların bir örgütün faaliyeti
çerçevesinde işlenmesi halinde, verilecek cezalar yarı oranında artırılır. Bu
faaliyette bulunan tüzel kişi ise, hakkında 26.9.2004 tarihli ve 5237 sayılı
Türk Ceza Kanunundaki bunlara özgü güvenlik tedbirlerine de hükmolunur.
j) Bu Kanunun 25c maddesinin birinci fıkrasına aykırı
hareket edenlere, maddenin üçüncü fıkrasında belirtilen haller hariç olmak
üzere cihaz başına yirmibin YTL'den kırkbin YTL'ye kadar idarî para cezası
verilir.
Maddenin ikinci fıkrasına aykırı hareket edenlere onmilyon
YTL idarî para cezası verilir.
Maddenin üçüncü fıkrasına aykırı hareket edenlere, beşyüzbin
YTL'den birmilyon YTL'ye kadar idarî para cezası verilir.
Bu bentteki idarî para cezaları Kurum tarafından
verilir."
"Kurum tarafından yapılacak her türlü tebligat
işlemleri, 11.2.1959 tarihli ve 7201 sayılı Tebligat Kanunu hükümlerine göre
yapılır."
MADDE 4.- 2813 sayılı
Kanunun 33 üncü maddesinin ikinci fıkrasından sonra gelmek üzere
aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
"25a, 25b, 25c ve 25d maddelerinin uygulanmasına
ilişkin hususlar bu Kanunun yürürlüğe giriş tarihinden itibaren iki ay içinde
Kurum tarafından çıkarılacak yönetmelik veya Kurul kararlarıyla
düzenlenir."
MADDE 5.- 2813 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici maddeler
eklenmiştir.
"GEÇİCİ MADDE 6.- Bu Kanunun yürürlüğe girmesinden önce
Kurum kayıtlarında yer almadığı belirlenen elektronik kimlik bilgisini haiz
cihaz kullanıcıları, bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren beş ay
içinde gerekli belgelerle birlikte Kuruma veya Kurumun göstereceği yerlere
başvurarak ellerindeki cihazlarını kayıt ettirirler.
Belgesi olmayan her bir kayıt dışı cihazın kayıt edilmesi
için beş YTL miktarındaki kayıt ücreti cihaz kullanıcısından Kurumun
göstereceği yerler tarafından tahsil edilir. Kayıt ücreti her türlü vergi,
resim, harç ve Hazine payından muaftır. Kurumun göstereceği yerler tarafından
her bir cihaz için tahsil edilen kayıt ücretinden SMS gönderilmesi ve
kopyalanmış cihazların IMEI numaralarının düzeltilmesi gibi masraflarından
oluşan hizmet bedeli karşılığı olarak bir YTL düşülerek, kalan miktar CEIR ile
bilgi ve ihbar merkezi payı olarak kullanılmak üzere, tahsilatı müteakip on gün
içerisinde Kurum hesaplarına aktarılır.
Başvuru süresi sonunda Kurum kayıtlarında yer almayan
cihazlar bir daha kullanıma sokulmamak üzere elektronik haberleşme şebekesi
bağlantıları kesilmek suretiyle devre dışı bırakılır. Ancak kullanıcılardan,
Kurum tarafından yönetmelikle belirlenecek haklı bir mazereti olanlardan
başvuru süresini geçirenler, yukarıda belirtilen kayıt ücretini ödemeleri
halinde elektronik haberleşme şebekesi bağlantıları kullanıma açılır.
GEÇİCİ MADDE 7.- Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten
itibaren kırkbeş gün içinde CEIR ile bilgi ve ihbar merkezinin kurulması ve
işletilmesine yönelik her türlü yazılım, donanım ve yardımcı gereçlerin temini
Kurum tarafından sağlanır."
MADDE 6.- Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 7.- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.