Dönem: 22           Yasama Yılı: 3

 

T.B.M.M.           (S. Sayısı: 929)

 

Muğla Milletvekili Orhan Seyfi Terzibaşıoğlu ile 18 Millet-vekilinin; Telsiz Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi ile Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm ile Adalet Komisyonları Raporları (2/428)

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Telsiz Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifimiz ve gerekçesi ilişikte sunulmuştur.

Bilgilerinizi ve gereğini arz ederiz.

Saygılarımızla                  12.4.2005

 

Orhan Seyfi Terzibaşıoğlu

Sait Açba

Faruk Çelik

 

Muğla

Afyonkarahisar

Bursa

 

Orhan Yıldız

Mustafa Dündar

Avni Doğan

 

Artvin

Bursa

Kahramanmaraş

 

Ali Sezal

Alim Tunç

Recep Yıldırım

 

Kahramanmaraş

Uşak

Sakarya

 

Osman Nuri Filiz

Hasan Fehmi Kinay

Osman Seyfi

 

Denizli

Kütahya

Nevşehir

 

Faruk N. Özak

Ali Osman Sali

Mustafa Elitaş

 

Trabzon

Balıkesir

Kayseri

 

Turhan Çömez

Ali Rıza Alaboyun

Necdet Budak

 

Balıkesir

Aksaray

Edirne

 

 

Fikret Badazlı

 

 

 

Antalya

 

 

GENEL GEREKÇE

İletişim teknolojilerinin gelişmesi ve haberleşme kolaylığı, mobil iletişim araçlarının kullanımının yaygınlaşmasına neden olmuştur. Ülkemizde mobil iletişim aracı olarak GSM (Global System for Mobile Communication- Küresel Mobil Haberleşme Sistemi) telefon cihazları kullanılmaktadır. GSM telefon cihazları; taşınabilme, kolay el değiştirilebilme, gizlenebilme, yeniden kullanılabilme ve kolay paraya çevrilebilme gibi özelliklere sahiptir. Bu özellikleri nedeniyle GSM telefon cihazları, yasa dışı gelir elde etmek isteyenlerin gerek gümrük kaçakçılığı suretiyle ithal edenler gerekse son yıllarda oldukça yaygınlaşan hırsızlıkların özellikle de kapkaç olaylarının başlıca hedefi haline gelmiştir.

Kapkaç, hırsızlık ve gasp sonucunda elde edilen GSM telefon cihazları bir kara pazar oluşmasına neden olmuştur. Bu piyasanın engellenebilmesi amacıyla bu cihazların yasadışı ticaretini kısıtlayacak önlemlerin alınması gerekmektedir.

Ayrıca çalıntı, kaçak veya kopyalanmış cihazların GSM işletmelerinden hizmet alımlarının durdurulması, kopyalanmış, bilgileri değiştirilmiş cihazların organize suçlarda kullanımının önlenmesi, abonelerin SIM kartlarını kopyalayıp, çoğaltmak suretiyle dolandırıcılığın önlenmesi önem arz etmektedir.

GSM telefon cihazlarının elektronik seri numaraları IMEI (International Mobil Equipment Identity) olarak adlandırılmaktadır. IMEI numarası her bir mobil haberleşme cihazı için tek ve benzersizdir. Her bir IMEI numarasının uluslararası tahsis kuralları mevcut olup üreticiler bu kurallara göre ürettiği cihazlara IMEI numarası tahsis etmektedirler.

GSM telefon cihazlarının IMEI numarası *#06# tuşlarına basıldığında ekranda görünmekte olup ayrıca cihazın bataryasının altında ve ambalajının üzerinde yazılı olarak belirtilmektedir. IMEI numarası, GSM telefon cihazları çağrı esnasında şebekeye ait diğer bilgiler ile birlikte gönderilmektedir.

Günümüz teknolojisi ile yasal olmayan GSM telefon cihazlarının GSM işletmecileri tarafından bloke edilerek engellenebilmesi teknik olarak mümkün olup dünyada bu konuda uygulamalar mevcuttur. İngiltere, Fransa ve Avustralya gibi ülkelerde bu şekilde yasal olmayan GSM cihazları bloke edilmektedir.

Yasal olmayan GSM telefon cihazlarının GSM işletmecileri tarafından bloke edilebilmesi, IMEI numaraları esas alınarak gerçekleştirilebilmektedir. Ancak çalıntı, kayıp yada kaçak cihazların IMEI numaralarının değiştirilmesi ülkemizde suç teşkil etmemektedir.

Bu tasarı ile GSM telefon cihazları ile daha sonra ülkede kullanılabilecek mobil haberleşme cihazlarının ticareti kontrol altına alınacak, tüketici ve abonelerin dolandırılmasının önüne geçilecek, mobil telefonlarla ilgili organize suçlar kontrol altına alınabilecek ve gümrük kaçağı, kapkaç, hırsızlık ve gasp sebebiyle oluşan suçlarla birlikte kayıt dışılığın da önüne geçilmiş olunacaktır.

MADDE GEREKÇELERİ

Madde 1.- Bu madde ile kanunda kullanılan bazı terimlerin tanımlarına yer verilmek suretiyle açıklık sağlanmıştır. Bu tanımlar hazırlanırken, hem teknik açıdan hem de uluslararası uygulamalarda birliği sağlamak üzere Avrupa Birliği Direktiflerinde yer alan ve ITU (Uluslararası Telekomünikasyon Birliği)'nce kabul edilen tanımlar dikkate alınmıştır.

Madde 2.- Bu madde ile 2813 sayılı Telsiz Kanununa ilave yapılmak suretiyle, GSM telefon cihazlarının elektronik kimlik bilgilerinin değiştirilmesinin önlenilmesi, çalınan veya kaçak cihazların kullanımdan kaldırılması ve kayıt dışı ticaretin önlenmesine yönelik düzenlemeler ve bu amaçla tesis edilecek teknik altyapıların tanımlandığı aşağıdaki maddeler öngörülmüştür.

Madde 25a.- İşletmeciler tarafından her bir aboneye tahsis edilen SIM kartındaki IMSI, telefon numarası gibi bilgilerin kopyalanıp, başkaları tarafından kullanılması halinde fatura asıl SIM kartı kullanıcısına yüklenmekte ve bu yöntemle kullanıcılar dolandırılmakta ayrıca abonenin telefon rehberi, SMS (Short Message Servis); Kısa Mesaj Servisi, MMS (Multimedia Messaging Service); Multimedya Mesaj Servisi mesajları veya e-mailleri gibi tüm kişisel bilgileri kopyalanmış kartı kullanan şahıslar tarafından elde edilmek suretiyle abonenin mahremiyetine tecavüz edilmektedir. Ayrıca çalıntı/kayıp ya da kaçak olarak ülkeye getirilmiş cihazların elektronik kimlik bilgileri (GSM telefon cihazları için IMEI numaraları) değiştirilerek yeniden piyasaya arz edilebilmektedir. Orijinal kayıt bilgileri silinerek, yok edilmiş olduğundan dolayı da söz konusu cihazların geldiği yer veya sahibinin tespiti olanaksız hale gelmektedir.

Ülkemizde, SIM kartı yada GSM telefon cihazlarının kopyalanması, çoğaltılması yada değiştirilmesi amacıyla kullanılan donanım veya yazılımlar, bunların ticareti, kullanılması, bulundurulması yasal olarak suç teşkil etmediğinden kolaylıkla temin edilebilmektedir. SIM kartı veya IMEI numaralarının modifiye edilmesi, çoğaltılması gibi suç sayılacak işlemlerin gerçekleştirilmesi için donanım veya yazılım sağlayanlar suç işlemektedirler. Bu madde ile bu tür hizmetin suç olması ve cezalandırılması sağlanacaktır.

Madde 25b.- Yasal olmayan GSM telefon cihazlarının işletmecilerden hizmet alımlarının bloke edilmek suretiyle engellenmesi halinde bu cihazların maddi değeri kalmayacaktır.

Ancak yasal olmayan cihazların IMEI numaraları değiştirilerek yeniden kullanıma sunulabilir hale getirilebilmektedir. Bu itibarla sistemin verimli olarak çalışması için tespit edilen her bir yasa dışı cihaz için, donanım veya yazılımın imha edilmesi yolunda gerekli tedbirlerin alınmasına imkan tanınmıştır.

Yüksek oranlara ulaşan kaçak GSM telefon cihazlarının ticareti, kayıt dışılığı nedeni ile devlet gelir kaybına uğratılmakta, ayrıca bu durum yasal olarak bu cihazların ticaretini yapan firmaların haksız rekabete uğramalarına neden olmaktadır. Yasal olmayan GSM telefon cihazlarının ticaretinin önlenmesi amacıyla kaçak, çalıntı ve kayıp cihazların hizmet dışı bırakılması, kullanılmış GSM telefon cihazlarının her türlü ticaretinin kontrol altına alınarak garanti kapsamında alıcıya satışının yapılmasına yönelik düzenlemeler hedeflenmiştir.

İşletmeciler tarafından aboneye tahsis edilen abone (SIM) kartı ile cihazların elektronik bilgilerinin (IMEI) kopyalanması ve çoğaltılması amacıyla kullanılacak her türlü yazılım ve donanımın ticareti ile bu tür hizmetlerin sunulması, bulundurulması veya tedarik edilmesinin engellenmesi amaçlanmıştır.

Çalıntı veya kayıp olarak ihbar edilen GSM telefon cihazlarını ilk kullanacak şahsa ait SIM kartı bilgileri elde edilerek ilgili hakkında adli takip birimlerine durum hakkında bilgi verileceğinden, sahte belgeler ile abone kaydı yapılması halinde çalıntı cihazı kullanmaya teşebbüs edene ulaşılması mümkün olamayacaktır ki, bu amaçla abonelik bilgileri konusunda gerçek dışı belge ve bilgiye dayalı işlemlerin yapılmasını önleyecek düzenlemelere yer verilmiştir

Madde 25c.- Son yıllarda Mobil iletişim araçları ile her yerden haberleşmenin kolaylığı, söz konusu cihazların kullanımının yaygınlaşmasına ve kolayca el değiştiren, ekonomik değeri olan bir eşya vasfını kazanmasına yol açmıştır. Kullanımı yaygınlaşan GSM telefon cihazları gasp, kapkaç, yankesicilik gibi mala karşı işlenen suçların hedefi haline gelmiş olup bu tür suçların artışı da sosyal yaşantıyı etkileyecek boyutlara ulaşmıştır. Avrupa Birliğine üye ülkelerin bir çoğunda da bu sorun önemli boyutlara ulaştığından ulusal tedbirler alınmak suretiyle önlenilmesi yoluna gidilmiştir. Bu konuda ilk girişimde bulunan İngiltere'deki GSM işletmecileri alt yapılarında gerekli sistemleri kurarak GSM Birliği tarafından kurulup işletilmekte olan CEIR ile bağlantısını gerçekleştirmiş ve Kasım 2002 tarihinden itibaren ülke genelinde çalıntı/kayıp olarak rapor edilen tüm cihazların hizmet dışı kalması sağlanmıştır. Fransa'da işletmecilerin imtiyaz sözleşmelerine bu konuda zorunluluklar eklenerek işletmecilerin yasal olmayan GSM telefon cihazlarının bloke edilmesi sağlanmıştır. IMEI değişikliğinin yasal olarak suç sayılması konusunda gerekli mevzuatlar düzenlenmiştir. Bu maddedeki düzenlemelerle Avrupa Birliğine üye ülkelerde uygulandığı şekilde ülkemizdeki GSM işletmecilerinin kendi alt yapılarında sistemlerini kurarak Telekomünikasyon Kurumu bünyesindeki veri tabanı ile bağlantısının kurulması suretiyle yasal olmayan GSM telefon cihazları hizmet dışı bırakılarak, ekonomik değerlerinin sıfırlanması mümkün olabilecektir.

Madde 25d.- Telekomünikasyon Kurumu bünyesinde kurulacak veya kurdurulacak bilgi ve ihbar merkezine (Call Center) çalıntı veya kayıp cihazların bildirilmesini müteakip söz konusu cihaz izlenmeye alınacak kullanıldığının tespiti halinde, kullanıcıyla bir mesaj gönderilmek suretiyle cihazın çalıntı olduğu konusunda bilgilendirilerek, en yakın adlı birime cihazı teslim etmesi belirtilecek ve kullanıcının SIM kartı bloke edilerek, cihazın haberleşme hizmeti durdurulacaktır. Ayrıca bu kullanıcının SIM kartı bilgileri ilgili adlı birime bildirilecektir ki böylelikle çalıntı veya kayıp cihazı kullanan kişiler adli takibe alınmış ve el değiştirse dahi kullanılamayacağından, ticari değeri sıfırlanmış olacaktır.

Madde 3.- Bu maddede, ikinci madde ile getirilen düzenlemelere ilişkin yaptırımlar Telsiz Kanununun sistematiğine uygun olarak düzenlenmiştir. Ayrıca aynı Kanunun yaptırımları düzenleyen 32 inci maddesindeki cezalar güncelleştirilerek, 5237 sayılı Türk Ceza Yasasında öngörülen düzenlemelerle uygun hale getirilmiştir. İdari para cezalarının verilmesine ve tahsiline ilişkin usul ve esaslar 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunda öngörüldüğü şekliyle düzenlenmek suretiyle, duraksamalara meydan vermeksizin uygulamaya açıklık getirilmiştir.

Madde 4.- İkinci maddedeki düzenlemelere ilişkin uygulamaya yönelik yönetmelik ve kurul kararlarının iki ay içinde çıkarılacağı düzenlenmiştir.

Madde 5.- Yasal olarak piyasaya arz edilmiş GSM telefon cihazlarının kayıtları Telekomünikasyon Kurumu bünyesinde tutulmakta olup, bu kayıtlar ile ülkemizde faaliyette bulunan üç GSM işletmecisinin abonelerinin kullandığı cihazlara ait IMEI numaraları karşılaştırılmış ve yapılan deşifre çalışmaları sonucunda yaklaşık 12 milyon aboneye ait cihazların kayıt dışı olduğu ve bunlardan 500 bin kadarının da IMEI numaralarının değiştirilmiş olduğu tespit edilmiştir. Bu yasanın yürürlüğe girmesi ile birlikte tespiti yapılan 12 milyon kayıt dışı cihazları bulunanların bir defaya mahsus olmak üzere mağduriyetlerinin giderilebilmesi ve IMEI numaraları değiştirilmiş cihazların yeniden programlanarak, kullanıma sokulması amacıyla geçici altıncı madde düzenlenmiştir. Kanunun uygulanabilmesi bakımından teknik bir alt yapının tesis edilerek, işletilmesi gerektiğinden, geçici yedinci madde ile Kurumun 45 gün içerisinde alt yapıyı tesis ederek, işletmesi öngörülmüştür.

Madde 6.- Yürürlük maddesidir.

Madde 7.- Yürütme maddesidir.


Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm Komisyonu Raporu

Türkiye Büyük Millet Meclisi

      Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve

             Turizm Komisyonu

Esas No.: 2/428, 2/364                12.5.2005

Karar No.: 72

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Başkanlığınızca 15.4.2005 tarihinde esas komisyon olarak Adalet Komisyonuna, tali komisyon olarak da Komisyonumuza havale edilen Muğla Milletvekili Orhan Seyfi Terzibaşıoğlu ile 18 Milletvekili tarafından verilen 2/428 esas numaralı "Telsiz Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi" ile Muğla Milletvekili, Orhan Seyfi Terzibaşıoğlu tarafından verilen 2/364 esas numaralı "Telsiz Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi" Komisyonumuzun 27.4.2005 tarihli 33 üncü ve 11.5.2005 tarihli 34 üncü Birleşimlerinde Hükümeti temsilen Ulaştırma, Maliye ve Adalet bakanlıkları, Telekomünikasyon Kurumu Başkanlığı ile ilgili sektör temsilcilerinin de katılımlarıyla ve verilen önergenin kabulü doğrultusunda 2/428 esas numaralı teklif görüşmelere esas kabul edilmek suretiyle incelenip görüşülmüştür.

Teklif ile GSM telefon cihazları ile daha sonra ülkemizde kullanılabilecek mobil haberleşme cihazlarının ticaretinin kontrol altına alınabilmesi, tüketici ve abonelerin dolandırılmasının önüne geçilerek mobil telefonlarla ilgili organize suçların kontrol altına alınması, gümrük kaçağı, kapkaç, hırsızlık ve gasp sebebiyle oluşan suçlarla birlikte kayıt dışılığın da önüne geçilmesi hedeflenmektedir.

27.4.2005 tarihli toplantımızda;

Teklif ve gerekçesi Komisyonumuzca da uygun görülerek Teklifin tümü üzerindeki görüşmelere geçilmiştir. Bu görüşmelerde Hükümet adına yapılan açıklamalarda Teklifi destekleyici mahiyetteki açıklamalara yer verilmiştir.

11.5.2005 tarihli toplantımızda;

Teklifte ilk imza sahibi Muğla Milletvekili Orhan Seyfi Terzibaşıoğlu;

Teklifin cep telefonlarında kayıt dışılığı önlemeye yönelik olarak verildiğini, böylece ikinci el telefon satışlarının kayıt altına alınması sağlanarak organize suçlarda ve terör suçlarında kullanılmasının engelleneceğini, ülkemizde bulunan 30 milyon civarındaki cep telefonunun 12 milyonunun kayıt dışı olduğunu, bu Teklifin kanunlaşması halinde çalıntı cep telefonlarının değersiz bir meta haline geleceğini,

İfade etmiştir.

Hükümet adına yapılan açıklamalarda;

Bu Teklifin Hükümetin Elektronik Haberleşme Kanun Tasarısı hazırladığı bir sırada verildiği, Teklifin, hazırlıkları süren Tasarıdaki düzenlemeleri de içermesi nedeniyle gündeme getirilmesini pratik bir çözüm olarak gördükleri ve destekledikleri

İfade edilmiştir.

Komisyon Başkanı ve üyelerimizce yapılan açıklamalarda ise;

Bu Teklifin kanunlaşması halinde büyük bir toplumsal yaranın ortadan kalkacağı, diğer ülkelere örnek olacak bir uygulamaya geçileceği, sektörün tüm olarak disiplin altına alınacağı yönünde, Teklifi destekleyici ifadelere yer verilmiştir.

Müteakiben Teklif ve gerekçesi Komisyonumuzca da uygun görülerek Teklifin maddelerinin görüşülmesine geçilmiştir.

Teklifin Çerçeve 1 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

Teklifin Çerçeve 2 nci maddesi ile ihdas olunan 25c maddesi, maddenin daha iyi ifade edilebilmesi amacıyla redaksiyonla düzenlenmiştir.

Teklifin Çerçeve 3 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

Bu maddenin görüşmeleri sırasında dile getirilen değişiklik önerileri, Komisyonumuzca olumlu mütalaa edilmekle beraber, maddenin suç ve cezalara ilişkin hükümleri düzenlemesi nedeniyle, esas komisyon olan Adalet Komisyonunca değerlendirilmesinin daha uygun ve yerinde olacağı yönünde görüş birliğine varılmıştır.

Teklifin Çerçeve 4 üncü maddesi;

Bu madde ile eklenen fıkra hükmünde yer alan Kurul kararlarının yönetmelik çıkarılmasında geciktirici bir rol oynayabileceği gerekçesiyle verilen önergenin kabulü doğrultusunda değiştirilerek kabul edilmiştir.

Teklifin Çerçeve 5 inci maddesi;

Bu madde ile ihdas edilen geçici 6 ncı maddedeki 1 YTL’lik tutarın hizmet bedelinin maliyetini karşılamayacağı, asgariden 2 YTL olması durumunda yeterli olabileceğini öngören önergenin kabulü doğrultusunda değiştirilerek kabul edilmiştir.

Teklifin yürürlük ve yürütmeye dair 6 ve 7 nci maddeleri Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

Komisyon Başkanlığına verilen redaksiyon yetkisi dahilinde Komisyonumuzca kabul edilen Teklif metni düzenlenmiştir.

Raporumuz, esas komisyon olan Adalet Komisyonuna tevdi olunmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.

 

Başkan

Başkanvekili

Sözcü

 

Mustafa Demir

Mustafa Ilıcalı

Asım Aykan

 

Samsun

Erzurum

Trabzon

 

Kâtip

Üye

Üye

 

Mehmet Sarı

Mustafa Tuna

Naci Aslan

 

Gaziantep

Ankara

Ağrı

 

Üye

Üye

Üye

 

Fikret Badazlı

Osman Aslan

Zülfü Demirbağ

 

Antalya

Diyarbakır

Elazığ

 

Üye

Üye

Üye

 

Mevlüt Coşkuner

Ali İbiş

Nusret Bayraktar

 

Isparta

İstanbul

İstanbul

 

Üye

Üye

Üye

 

Erdal Karademir

Mehmet Parlakyiğit

Niyazi Özcan

 

İzmir

Kahramanmaraş

Kayseri

 

Üye

Üye

Üye

 

Abdülkadir Kart

Recep Yıldırım

Orhan Taş

 

Rize

Sakarya

Sivas

 

 

Üye

 

 

 

Hasan Güyüldar

 

 

 

Tunceli

 

 

BAYINDIRLIK, İMAR, ULAŞTIRMA VE TURİZM KOMİSYONUNUN

KABUL ETTİĞİ METİN

TELSİZ KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA KANUN TEKLİFİ

MADDE 1.- Teklifin 1 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 2.- 2813 sayılı Kanunun 25 inci maddesinden sonra gelmek üzere Kanuna aşağıdaki kısım eklenmiş ve sonraki kısımlar teselsül ettirilmiştir.

"ÜÇÜNCÜ KISIM

Elektronik Kimlik Bilgisini Haiz Cihazlar

Elektronik kimlik bilgisini haiz cihazlar

MADDE 25a.- Kurum tarafından izin verilmedikçe işletmecilere tedarik edilen abone kimlik ve iletişim bilgilerini taşıyan özel bilgiler veya cihazın teşhisine yarayan elektronik kimlik bilgileri yeniden oluşturulamaz, değiştirilemez, kopyalanarak çoğaltılamaz veya herhangi bir amaçla dağıtılamaz.

Elektronik kimlik bilgisi değiştirilmiş cihaz, kart, araç ve gereçlerle, değişiklik yapılması amacına yönelik yazılım, her türlü araç ve gereçlerin ithalatı, üretimi, dağıtımı veya tanıtımı yapılamaz, bulundurulamaz, aracılık edilemez.

Elektronik kimlik bilgisi değiştirilmiş cihaz, kart, araç veya gereçlerle, değişiklik yapılması amacıyla kullanılabilen yazılım, her türlü araç veya gereçlere kurumun talebiyle kolluk güçleri tarafından tedbiren el konulur ve soruşturma sonuna kadar Kurumda muhafaza edilir. Kurum tarafından belirlenecek muhafaza masrafları suçu işleyenden belirlenecek usul ve esaslar çerçevesinde Kurumca tahsil edilir.

Kurum düzenlemelerine aykırı olarak elektronik kimlik bilgisini haiz yeni veya kullanılmış cihazların her türlü devri ve ticareti yapılamaz, kullanılamaz.

Abone ve cihaz kimlik bilgilerinin güvenliği

MADDE 25b.- Abone kimlik ve iletişim bilgilerini taşıyan özel bilgiler ile cihazların elektronik kimlik bilgilerini taşıyan her türlü yazılım, kart, araç veya gereç yetkisiz ve izinsiz olarak kopyalanamaz, muhafaza edilemez, dağıtılamaz, kendisine veya başkasına yarar sağlamak maksadıyla kullanılamaz.

İşletmeci veya adına iş yapan temsilcisine abonelik kaydı sırasında abonelik bilgileri konusunda gerçek dışı belge ve bilgi verilemez.

Abonelik tesisi için gerekli kimlik belgeleri kontrol edilmeden işletmeci veya adına iş yapan temsilcisi tarafından abonelik kaydı yapılamaz.

Abonelik tesisine ilişkin usul ve esaslar kurum tarafından yönetmelikle belirlenir.

İşletmeciler

MADDE 25c.- İşletmeciler, Kurumun CEIR'ında yer alan elektronik kimlik bilgileri değiştirilmiş, kaçak, kayıp veya çalıntı cihazlara elektronik haberleşme hizmeti veremez.

İşletmeciler, yukarıdaki fıkrada açıklanan yasal olmayan cihazların haberleşme şebekelerine bağlanmalarını önlemek üzere EIR sistemlerini Kurumdaki CEIR sistemiyle birlikte uyumlu olarak çalışır hale getirmek, bununla ilgili teknik alt yapı ve sistemin güvenliği ve güvenilirliğini bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren beş ay içerisinde sağlamak ve aksamaksızın işletmekle yükümlüdür.

İkinci fıkradaki sistemin işletilmesinden kaynaklanan sorunların işletmeci veya kurum tarafından tespit edilip derhal bildirilmesinden itibaren  kurum tarafından sorunların giderilmesi için işletmeciye beş iş günü süre verilir. Sorunların giderilememesi halinde işletmeci derhal gerekçelerini yazılı olarak bildirerek ek süre verilmesi amacıyla Kuruma başvurur.

Bilgi ve ihbar merkezi

MADDE 25d.- Elektronik kimlik bilgisini haiz cihazlar için Kurum, bilgi ve ihbar merkezi kurar veya kurdurur. Kurum sistemine kayıtlı olan elektronik kimlik bilgisini haiz cihazı çalınan, yağmalanan, kaybeden veya her ne suretle olursa olsun rızası dışında elinden çıkan kişiler öncelikle cihazının elektronik haberleşme bağlantısının kesilmesi için kurumun bilgi ve ihbar merkezine başvurur. Kurum, şüpheliye isnat edilen suça ilişkin bilgi elde ettiğinde Cumhuriyet Başsavcılığına bildirir."

MADDE 3.-Teklifin 3 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 4.- 2813 sayılı Kanunun 33 üncü maddesinin ikinci fıkrasından sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkra eklenmiştir.

"25a, 25b, 25c ve 25d maddelerinin uygulanmasına ilişkin hususlar bu Kanunun yürürlüğe giriş tarihinden itibaren iki ay içinde Kurum tarafından çıkarılacak yönetmelikle düzenlenir."

MADDE 5.- 2813 sayılı Kanunun geçici 5 inci  maddesinden sonra gelmek üzere aşağıdaki geçici 6 ve geçici 7 nci maddeler eklenmiştir.

"GEÇİCİ MADDE 6- Bu Kanunun yürürlüğe girmesinden önce Kurum kayıtlarında yer almadığı belirlenen elektronik kimlik bilgisini haiz cihaz kullanıcıları, bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren beş ay içinde gerekli belgelerle birlikte Kuruma veya Kurumun göstereceği yerlere başvurarak ellerindeki cihazlarını kayıt ettirirler.

Belgesi olmayan her bir kayıt dışı cihazın kayıt edilmesi için on YTL miktarındaki kayıt ücreti cihaz kullanıcısından Kurumun göstereceği yerler tarafından tahsil edilir. Kayıt ücreti her türlü vergi, resim, harç ve hazine payından muaftır. Kurumun göstereceği yerler tarafından her bir cihaz için tahsil edilen kayıt ücretinden SMS gönderilmesi veya kopyalanmış cihazların IMEI numaralarının düzeltilmesi gibi masraflardan oluşan hizmet bedeli karşılığı olarak iki YTL düşülerek, kalan miktar CEIR ile bilgi ve ihbar merkezi payı olarak kullanılmak üzere, tahsilatı müteakip 10 gün içerisinde Kurum hesaplarına aktarılır.

Başvuru süresi sonunda Kurum kayıtlarında yer almayan cihazlar bir daha kullanıma sokulmamak üzere elektronik haberleşme şebekesi bağlantıları kesilmek suretiyle devre dışı bırakılır. Ancak kullanıcılardan kurum tarafından yönetmelikte belirlenecek haklı mazereti olanlardan başvuru süresini geçirenler, yukarıda belirtilen kayıt ücretini ödemeleri halinde elektronik haberleşme şebekesi bağlantıları kullanıma açılır.

GEÇİCİ MADDE 7- Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren 45 gün içinde CEIR ile bilgi ve ihbar merkezinin kurulması ve işletilmesine yönelik her türlü yazılım, donanım ve yardımcı gereçlerin temini Kurum tarafından sağlanır."

MADDE 6.- Teklifin 6 ncı maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 7.- Teklifin 7 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.


Adalet Komisyonu Raporu

Türkiye Büyük Millet Meclisi

              Adalet Komisyonu

Esas No.: 2/428         6.6.2005

Karar No.: 87

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Başkanlığınızca 15.4.2005 tarihinde tali komisyon olarak Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm Komisyonuna, esas komisyon olarak da Komisyonumuza havale edilmiş olan “Muğla Milletvekili Orhan Seyfi Terzibaşıoğlu ile 18 Milletvekilinin; Telsiz Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi (2/428)”, Komisyonumuzun 24.5.2005 tarihli 24 üncü birleşiminde Adalet ve Ulaştırma bakanlıkları ile Telekomünikasyon Kurumu temsilcileri ile teklif sahibinin de katılımıyla incelenip görüşülmüş, geneli üzerindeki görüşmeleri tamamlanarak maddelerine geçilmesi kabul edilmiş, ancak maddelerin ayrıntılı bir biçimde düzenlenmesi için alt komisyona havale edilmiştir.

Teklif, alt komisyonca; Adalet ve Ulaştırma bakanlıkları ile Telekomünikasyon Kurumu ile ilgili kuruluşların temsilcilerinin katılımlarıyla 27.5.2005 tarihli toplantısında etraflı bir şekilde incelenip görüşülmüş ve hazırlanan rapor ve metin Komisyonumuza sunulmuştur.

Komisyonumuzun, 2.6.2005 tarihli 27 nci birleşiminde, Adalet ve Ulaştırma bakanlıkları ile Telekomünikasyon Kurumu ve ilgili kuruluşların temsilcilerinin katılımlarıyla, Alt Komisyon metni esas alınarak incelenip görüşülmüş, maddeler üzerindeki kabul, ilave ve değişiklikler sırasıyla aşağıda belirtilmiştir:

Teklifin 1 inci maddesi, redaksiyon yapılmak suretiyle kabul edilmiştir.

Teklifin 2 nci maddesiyle 2813 sayılı Kanuna eklenen 25a maddesinin üçüncü fıkrası; el koyma işleminin Ceza Muhakemesi Kanununda ne şekilde düzenleneceği hüküm altına alınması sebebiyle Ceza Muhakemesi Kanununa atıf yapılmış ve dördüncü fıkrada da ticaret kastı dışında yapılan devirlerin cezai müeyyideye bağlanmasının doğru olmayacağı düşüncesiyle “her türlü devri” ile “kullanılamaz” ibareleri madde metninden çıkartılmış, 25b ve 25c maddeleri redaksiyon yapılmak suretiyle 25d maddesi ise aynen kabul edilmiştir.

Teklifin 3 üncü maddesi; 2813 sayılı Telsiz Kanununda geçen ağır para cezalarının, 11.5.2005 tarihli ve 5349 sayılı Türk Ceza Kanununun Yürürlük ve Uygulama Şekli Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunun 5 inci maddesiyle adli para cezasına dönüştürülmesi nedeniyle, bu cezalarla ilgili yeni bir düzenleme yapılmasına gerek bulunmadığından madde metninden çıkartılmış, teklif ile bağlantılı olan (i) bendinin ikinci fıkrasındaki cezaların yerine daha adil olması açısından adli para cezaları, “elli günden ikibin güne kadar” olarak değiştirilmiş; (h) bendindeki cezalar da Türk Ceza Kanunundaki sisteme paralel olarak değiştirilmiş, ayrıca (h) bendi ile düzenlenen 25a maddesinin dördüncü fıkrasına aykırı hareket edenlerin cezası da 5237 sayılı Kanunun 5 inci maddesi ve Kabahatler Kanunu nazara alınarak idari para cezasına dönüştürülmüştür. Teklifin (i) bendindeki cezalar da fiillerin ağırlık derecelerine göre ağırdan hafife doğru kademelendirilmiştir. Aynı maddenin (j) bendinde ise, Kabahatler Kanununda tekerrür nedeniyle cezaların artırılacağına dair hüküm bulunmaması sebebiyle ve Kabahatler Kanununa uygun olarak idari para cezalarında artırma yapılmak suretiyle değişiklik yapılmış, ayrıca idari para cezasının Kurum tarafından verilebileceği hükme bağlanmıştır. Aynı maddeye, 2813 sayılı Kanunun 32 nci maddesine son fıkra olarak, Kurum tarafından yapılacak tebligat işlemlerine 7201 sayılı Tebligat Kanunu hükümlerinin uygulanacağı belirtilen hüküm eklenmiştir.

Teklifin 4 üncü maddesi aynen kabul edilmiştir.

Teklifin 5 inci maddesiyle 2813 sayılı Kanuna eklenen geçici 6 ncı maddenin ikinci fıkrasındaki on YTL, miktarın fazla olması sebebiyle beş YTL olarak değiştirilmek suretiyle kabul edilmiştir.

Teklifin 6 ncı ve 7 nci maddeleri aynen kabul edilmiştir.

Kanun tekniğine uygun olması amacıyla çerçeve maddeler redaksiyona tâbi tutulmuştur.

Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Başkanlığa saygı ile arz olunur.

 

Başkan

Başkanvekili

Sözcü

 

Köksal Toptan

Recep Özel

Ramazan Can

 

Zonguldak

Isparta

Kırıkkale

 

 

(Toplantıya katılmadı)

 

 

Kâtip

Üye

Üye

 

Hasan Kara

Fehmi Hüsrev Kutlu

Halil Ünlütepe

 

Kilis

Adıyaman

Afyonkarahisar

 

Üye

Üye

Üye

 

Halil Özyolcu

Haluk İpek

Feridun Fikret Baloğlu

 

Ağrı

Ankara

Antalya

 

 

(Toplantıya katılmadı)

 

 

Üye

Üye

Üye

 

Yüksel Çorbacıoğlu

Orhan Yıldız

Mehmet Küçükaşık

 

Artvin

Artvin

Bursa

 

(Toplantıya katılmadı)

(İmzada bulunamadı)

(Toplantıya katılmadı)

 

Üye

Üye

Üye

 

Feridun Ayvazoğlu

Muzaffer Külcü

Mahmut Durdu

 

Çorum

Çorum

Gaziantep

 

(İmzada bulunamadı)

(Toplantıya katılmadı)

 

 

Üye

Üye

Üye

 

Nimet Çubukçu

Mehmet Yılmazcan

Hakkı Köylü

 

İstanbul

Kahramanmaraş

Kastamonu

 

(Toplantıya katılmadı)

(Toplantıya katılmadı)

 

 

Üye

Üye

Üye

 

Muharrem Kılıç

Orhan Eraslan

Enver Yılmaz

 

Malatya

Niğde

Ordu

 

 

(Toplantıya katılmadı)

 

 

Üye

Üye

Üye

 

Mehmet Nuri Saygun

Ahmet Çağlayan

Bekir Bozdağ

 

Tekirdağ

Uşak

Yozgat

 

(Toplantıya katılmadı)

(İmzada bulunamadı)

(Toplantıya katılmadı)

 

MUĞLA MİLLETVEKİLİ ORHAN SEYFİ TERZİBAŞIOĞLU İLE 18 MİLLETVEKİLİNİN  TEKLİFİ

TELSİZ KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA KANUN TEKLİFİ

MADDE 1.- 5.4.1983 tarihli ve 2813 sayılı Telsiz Kanununun 3 üncü maddesine aşağıdaki bentler eklenmiştir.

"f) "Elektronik Kimlik Bilgisi" terimi, telsiz cihazlarına tek ve benzersiz olarak tahsis edilmiş kimlik tanımını,

g) "Abone Kimlik ve İletişim Bilgileri" terimi, elektronik haberleşme hizmeti alan kamu kurum ve kuruluşları ile gerçek veya tüzel kişilere ait işletmeci tarafından aboneye tahsis edilen özel bilgileri,

h) "Elektronik Haberleşme" terimi, ses, görüntü, işaret, sembol ve elektrik işaretlerine dönüştürülebilen her türlü verinin kablo, telsiz, optik, elektrik, manyetik, elekromanyetik, elektrokimyasal, elektromekanik ve diğer iletim sistemleri vasıtasıyla iletilmesini, gönderilmesini ve alınmasını,

ı) "İşletmeci" terimi, yetkilendirme çerçevesinde elektronik haberleşme hizmeti sunan veya telekominikasyon alt yapısı işleten bir sermaye şirketini,

k) "Kurum" terimi, Telekominikasyon Ku-rumunu,

l) "Kurul" terimi, Telekominikasyon Ku-rulunu,

m) "EIR (Equipment Identity Register)" terimi, merkezi mobil cihaz kimlik tanımı veri tabanını,

n) "CEIR (Central Equipment Identity Register)" terimi, merkezi mobil cihaz kimlik tanımı veri tabanını,

o) "Cihaz" terimi, telsiz veya elektronik haberleşme şebekesine doğrudan veya dolaylı olarak bağlanan cihaz veya cihazın ilgili parçasını,

p) "SMS (Short Message Servis)" terimi, kısa mesaj servisini,

MADDE 2.- 2813 sayılı Kanunun 25 inci maddesinden sonra gelmek üzere Kanuna aşağıdaki kısım eklenmiş ve sonraki kısımlar teselsül ettirilmiştir.

"ÜÇÜNCÜ KISIM

Elektronik Kimlik Bilgisini Haiz Cihazlar

Elektronik kimlik bilgisini haiz cihazlar

MADDE 25a.- Kurum tarafından izin verilmedikçe işletmecilerce tedarik edilen abone kimlik ve iletişim bilgilerini taşıyan özel bilgiler veya cihazın teşhisine yarayan elektronik kimlik bilgileri yeniden oluşturulamaz, değiştirilemez, kopyalanarak çoğaltılamaz veya herhangi bir amaçla dağıtılamaz.

Elektronik kimlik bilgisi değiştirilmiş cihaz, kart, araç veya gereçlerle, değişiklik yapılması amacına yönelik yazılım, her türlü araç veya gereçlerin ithalâtı, üretimi, dağıtımı veya tanıtımı yapılamaz, bulundurulamaz, aracılık edilemez.

Elektronik kimlik bilgisi değiştirilmiş cihaz, kart, araç veya gereçlerle, değişiklik yapılması amacıyla kullanılabilen yazılım, her türlü araç veya gereçlere kurumun talebiyle kolluk güçleri tarafından tedbiren el konulur ve soruşturma sonuna kadar Kurumda muhafaza edilir. Kurum tarafından belirlenecek muhafaza masrafları suçu işleyenden belirlenecek usul ve esaslar çerçevesinde Kurumca tahsil edilir.

Kurum düzenlemelerine aykırı olarak elektronik kimlik bilgisini haiz yeni veya kullanılmış cihazların her türlü devri ve ticareti yapılamaz, kullanılamaz.

Abone ve cihaz kimlik bilgilerinin güvenliği

MADDE 25b.- Abone kimlik ve iletişim bilgilerini taşıyan özel bilgiler ile cihazların elektronik kimlik bilgilerini taşıyan her türlü yazılım, kart, araç veya gereç yetkisiz ve izinsiz olarak kopyalanamaz, muhafaza edilemez, dağıtılamaz, kendisine veya başkasına yarar sağlamak maksadıyla kullanılamaz.

İşletmeci veya adına iş yapan temsilcisine abonelik kaydı sırasında abonelik bilgileri konusunda gerçek dışı belge ve bilgi verilemez.

Abonelik tesisi için gerekli kimlik belgeleri kontrol edilmeden işletmeci veya adına iş yapan temsilcisi tarafından abonelik kaydı yapılamaz.

Abonelik tesisine ilişkin usul ve esaslar kurum tarafından yönetmelikle belirlenir.

 

İşletmeciler

MADDE 25c.- İşletmeciler, Kurumun CEIR'ında yer alan elektronik kimlik bilgileri değiştirilmiş, kaçak, kayıp veya çalıntı cihazlara elektronik haberleşme hizmeti veremez.

İşletmeciler, yukarıdaki fıkrada açıklanan yasal olmayan cihazların haberleşme şebe-kelerine bağlanılmalarını önlemek üzere EIR sistemlerini Kurumdaki CEIR sistemiyle birlikte uyumlu olarak çalışır hâle getirmek, bununla ilgili teknik alt yapı ve sisteminin güvenliği ve güvenilirliğini bu Kanunun yürürlülüğe girdiği tarihten itibaren beş ay içerisinde sağlamak ve aksamaksızın işletmekle yükümlüdürler.  

İkinci fıkradaki sistemin işletilmesinden kaynaklanan sorunların işletmeci veya kurum tarafından tespit edilip derhal bildirilmesinden itibaren  kurum tarafından sorunların giderilmesi için işletmeciye beş iş günü süre verilir. Sorunların giderilmemesi hâlinde işletmeci derhal gerekçelerini yazılı olarak bildirerek ek süre verilmesi amacıyla Kuruma başvurur.

Bilgi ve ihbar merkezi

MADDE 25d.- Elektronik kimlik bilgisini haiz cihazlar için Kurum, bilgi ve ihbar merkezi kurar veya kurdurur. Kurum sistemine kayıtlı olan elektronik kimlik bilgisini haiz cihazı çalınan, yağmalanan, kaybeden veya her ne suretle olursa olsun rızası dışında elinden çıkan kişiler öncelikle cihazının elektronik haberleşme bağlantısının kesilmesi için kurumun bilgi ve ihbar merkezine başvurur. Kurum, şüpheliye isnat edilen suça ilişkin bilgi elde ettiğinde Cumhuriyet Başsavcılığına bildirir."

MADDE 3.- 2813 sayılı Kanunun 32 nci maddesinde geçen "ağır hapis" ibareleri "hapis"; (c) ve (f) bentlerindeki "otuzbin liradan yüzbin liraya kadar ağır para cezası" ibareleri "onbeşbin YTL idarî para cezası"; (g) ve (j) bentlerindeki "onbin liradan otuzbin liraya kadar ağır para cezası" ibareleri "onbin YTL idarî para cezası"; (i) bendinin ikinci fıkrasındaki  "otuzbin liradan yüzbin liraya kadar ağır para cezası" ve "onbin liradan otuzbin liraya kadar ağır para cezası" ibareleri "beşbin güne kadar adlî para cezası" şeklinde değiştirilmiş; maddenin birinci fıkrasının (g) bendinden sonra gelmek üzere aşağıdaki bentler eklenerek diğer bentler teselsül ettirilmiş ve maddeye aşağıdaki fıkra eklenmiştir.

"h) Bu Kanunun 25a maddesinin ikinci fıkrasına aykırı hareket edenlere, iki yıldan beş yıla kadar hapis ve üç bin günden beş bin güne kadar adlî para cezası; dördüncü fıkrasına aykırı hareket edenlere, bir yıldan üç yıla kadar hapis ve üç bin güne kadar adlî para cezası verilir.

Bu maddede tanımlanan suçların bir örgütün faaliyet çerçevesinde işlenmesi hâlinde, verilecek cezalar yarı oranında arttırılır. Bu faaliyette bulunan tüzel kişi ise, hakkında 26.9.2004 tarihli ve 5237 sayılı Türk Ceza Kanunundaki bunlara özgü güvenlik tedbirlerine de hükmolunur.  

i) Bu Kanunun 25b maddesi hükümlerine aykırı hareket edenlere, eylemleri başka bir suç oluştursa dahi bir yıldan üç yıla kadar hapis cezası verilir.

Bu maddede tanımlanan suçların bir örgütün faaliyeti çerçevesinde işlenmesi hâlinde, verilecek cezalar yarı oranında arttırılır. Bu faaliyette bulunan tüzel kişi ise, hakkında 26.9.2004 tarihli ve 5237 sayılı Türk Ceza Kanunundaki bunlara özgü güvenlik tedbirlerine de hükmolunur. 

j) Bu Kanunun 25c maddesinin birinci fıkrasına aykırı hareket edenlere, maddenin üçüncü fıkrasında belirtilen haller hariç olmak üzere cihaz başına yirmi bin YTL idarî para cezası uygulanır. Aykırılıkların tekrarı durumunda, cezalar bir önceki ihlâl için öngörülenin iki katı oranında uygulanır.

Maddenin ikinci fıkrasına aykırı hareket edenlere, on milyon YTL idarî, para cezası verilir. Aykırılıkların tekrarı durumunda, Kurum tarafından verilecek otuz günlük ek sürenin bitiminde, cezalar  bir önceki ihlâl için öngörülenin iki katı oranında uygulanır.

Maddenin üçüncü fıkrasına aykırı hareket edenlere, beş yüz bin YTL;  Aykırılığın tekrarı hâlinde bir milyon YTL idarî para cezası uygulanır."

"Bu Maddede geçen idarî para cezaları Kurumun tebliğ tarihinden itibaren otuz gün içerisinde vergi dairelerine veya mal müdürlüklerine ödenir.

Verilen idarî para cezalarına karşı, tebliğ tarihinden itibaren otuz gün içerisinde yetkili idare mahkemesine itiraz edilebilir. İtiraz, verilen idarî para cezasının yerine getirilmesini durdurmaz.

Bu maddeye göre verilen idarî para cezaları hakkında 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında kanun hükümleri uygulanır. Bu maddede düzenlenen idarî para cezalarına ilişkin zaman aşımı süresi, ihlâlin vuku bulduğu tarihten itibaren beş yıl, Kurumca ihlâlin öğrenildiği tarihten itibaren bir yıldır. Kurum tarafından ihlâle sebep olanlar hakkında herhangi bir işlem başlatılması hâlinde zaman aşımı süresi kesilir."

MADDE 4.- 2813 sayılı Kanunun 33 üncü maddesinin ikinci fıkrasından sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkra eklenmiştir.

"25a, 25b, 25c ve 25d maddelerinin uygulanmasına ilişkin hususlar bu Kanunun yürürlüğe giriş tarihinden itibaren iki ay içinde Kurum tarafından çıkarılacak yönetmelik veya Kurul kararlarıyla düzenlenir."

MADDE 5.- 2813 sayılı Kanunun geçici 5 inci  maddesinden sonra gelmek üzere aşağıdaki geçici 6 ve geçici 7 nci maddeler eklenmiştir.

"GEÇİCİ MADDE 6.- Bu Kanunun yürürlüğe girmesinden önce Kurum kayıtlarında yer almadığı belirlenen elektronik kimlik bilgisini haiz cihaz kullanıcıları, bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren beş ay içinde gerekli belgelerle birlikte Kuruma veya Kurumun göstereceği yerlere başvurarak ellerindeki cihazlarını kayıt ettirirler.

Belgesi olmayan her bir kayıt dışı cihazın kayıt edilmesi için on YTL miktarındaki kayıt ücreti cihaz kullanıcısından Kurumun göstereceği yerler tarafından tahsil edilir. Kayıt ücreti her türlü vergi, resim, harç ve hazine payından muaftır. Kurumun göstereceği yerler tarafından her bir cihaz için tahsil edilen kayıt ücretinden SMS gönderilmesi veya kopyalanmış cihazların IMEI numaralarının düzeltilmesi gibi masraflarından oluşan hizmet bedeli karşılığı olarak bir YTL düşülerek, kalan miktar CEIR ile bilgi ve ihbar merkezi payı olarak kullanılmak üzere, tahsilatı müteakip 10 gün içerisinde Kurum hesaplarına aktarılır.

Başvuru süresi sonunda Kurum kayıtlarında yer almayan cihazlar bir daha kullanıma sokulmamak üzere elektronik haberleşme şebekesi bağlantıları kesilmek suretiyle devre dışı bırakılır. Ancak kullanıcılardan kurum tarafından yönetmelikçe belirlenecek haklı mazereti olanlardan başvuru süresini geçirenler, yukarıda belirtilen kayıt ücretini ödemeleri halinde elektronik haberleşme şebekesi bağlantıları kullanıma açılır.

GEÇİCİ MADDE 7.- Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren 45 gün içinde CEIR ile bilgi ve ihbar merkezinin kurulması ve işletilmesine yönelik her türlü yazılım, donanım ve yardımcı gereçlerin temini Kurum tarafından sağlanır."

MADDE 6.- Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 7.- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

ADALET KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN

TELSİZ KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA KANUN TEKLİFİ

MADDE 1.- 5.4.1983 tarihli ve 2813 sayılı Telsiz Kanununun 3 üncü maddesine aşağıdaki bentler eklenmiştir.

"f) "Elektronik Kimlik Bilgisi" terimi, telsiz cihazlarına tek ve benzersiz olarak tahsis edilmiş kimlik tanımını,

g) "Abone Kimlik ve İletişim Bilgileri" terimi, elektronik haberleşme hizmeti alan kamu kurum ve kuruluşları ile gerçek veya tüzel kişilere ait işletmeci tarafından aboneye tahsis edilen özel bilgileri,

h) "Elektronik Haberleşme" terimi, ses, görüntü,  işaret, sembol ve elektrik işaretlerine dönüştürülebilen her türlü verinin kablo, telsiz, optik, elektrik, manyetik, elektromanyetik, elektrokimyasal, elektromekanik ve diğer iletim sistemleri vasıtasıyla iletilmesini, gönderilmesini ve alınmasını,

ı) "İşletmeci" terimi, yetkilendirme çerçevesinde elektronik haberleşme hizmeti sunan veya telekomünikasyon alt yapısı işleten sermaye şirketini,

k) "Kurum" terimi, Telekomünikasyon Ku-rumunu,

l) "Kurul" terimi, Telekomünikasyon Ku-rulunu,

m) "EIR (Equipment Identity Register)" terimi, mobil cihaz kimlik tanımı veri tabanını,

n) "CEIR (Central Equipment Identity Register)" terimi, merkezi mobil cihaz kimlik tanımı veri tabanını,

o) "Cihaz" terimi, telsiz veya elektronik haberleşme şebekesine doğrudan veya dolaylı olarak bağlanan  cihaz  veya cihazın ilgili parçasını,

p) "SMS (Short Message Servis)" terimi, kısa mesaj servisini,

r) "IMEI (International Mobile Equipment Identity)" terimi, uluslararası mobil cihaz kimliğini,"

MADDE 2.- 2813 sayılı Kanunun 25 inci maddesinden sonra gelmek üzere Kanuna aşağıdaki  kısım eklenmiş ve diğer kısımlar buna göre teselsül ettirilmiştir.

"ÜÇÜNCÜ KISIM

Elektronik Kimlik Bilgisini Haiz Cihazlar

Elektronik kimlik bilgisini haiz cihazlar

MADDE 25a- Kurum tarafından izin verilmedikçe işletmecilerce tedarik edilen abone kimlik ve iletişim bilgilerini taşıyan özel bilgiler veya cihazın teşhisine yarayan elektronik kimlik bilgileri yeniden oluşturulamaz, değiştirilemez, kopyalanarak çoğaltılamaz veya herhangi bir amaçla dağıtılamaz.

Elektronik kimlik bilgisi değiştirilmiş cihaz, kart, araç veya gereçlerle, değişiklik yapılması amacına yönelik yazılım, her türlü araç veya gereçlerin ithalâtı, üretimi, dağıtımı veya tanıtımı yapılamaz, bulundurulamaz, aracılık edilemez.

Elektronik kimlik bilgisi değiştirilmiş cihaz, kart, araç veya gereçlerle, değişiklik yapılması amacıyla kullanılabilen yazılım, her türlü araç veya gereçlere Kurumun talebiyle 4.12.2004 tarihli ve 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanununun 127 nci madde hü-kümlerine göre el konulur.

Kurum düzenlemelerine aykırı olarak elektronik kimlik bilgisini haiz yeni veya kullanılmış cihazların ticareti yapılamaz.

Abone ve cihaz kimlik bilgilerinin güvenliği

MADDE 25b.- Abone kimlik ve iletişim bilgilerini taşıyan özel bilgiler ile cihazların elektronik kimlik bilgilerini taşıyan her türlü yazılım, kart, araç veya gereç yetkisiz ve izinsiz olarak kopyalanamaz, muhafaza edilemez, dağıtılamaz, kendisine veya başkasına yarar sağlamak maksadıyla kullanılamaz.

İşletmeci veya adına iş yapan temsilcisine abonelik kaydı sırasında abonelik bilgileri konusunda gerçek dışı belge ve bilgi verilemez.

Abonelik tesisi için gerekli kimlik  belgeleri kontrol edilmeden işletmeci veya adına iş yapan temsilcisi tarafından abonelik kaydı yapılamaz.

Abonelik tesisine ilişkin usul ve esaslar Kurum tarafından çıkarılacak yönetmelikte belirlenir.

İşletmeciler

MADDE 25c.- İşletmeciler; kayıp, kaçak veya çalıntı cihazlarla, Kurumun CEIR'ında yer alan elektronik kimlik bilgileri değiştirilmiş cihazlara elektronik haberleşme hizmeti veremez.

İşletmeciler, yukarıdaki fıkrada açıklanan yasal olmayan cihazların haberleşme şebe-kelerine bağlanılmalarını önlemek üzere EIR sistemlerini Kurumdaki CEIR sistemiyle birlikte uyumlu olarak çalışır hâle getirmek, bununla ilgili teknik alt yapı ve sisteminin güvenliği ve güvenilirliğini bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren beş ay içerisinde sağlamak ve aksamaksızın işletmekle yükümlüdürler.

İkinci fıkradaki sistemin işletilmesinden kaynaklanan sorunların işletmeci veya Kurum tarafından tespit edilip derhâl bildirilmesinden itibaren Kurum tarafından sorunların giderilmesi için  işletmeciye  beş iş günü süre verilir. Sorunların giderilememesi hâlinde işletmeci derhâl gerekçelerini yazılı olarak bildirerek ek süre verilmesi amacıyla  Kuruma başvurur.

Bilgi ve ihbar merkezi

MADDE 25d.- Elektronik kimlik bilgisini haiz cihazlar için Kurum, bilgi ve ihbar merkezi kurar veya kurdurur. Kurum sistemine kayıtlı olan elektronik kimlik bilgisini haiz cihazı çalınan, yağmalanan, kaybeden veya her ne suretle olursa olsun  rızası dışında elinden çıkan  kişiler öncelikle cihazının elektronik haberleşme bağlantısının kesilmesi için Kurumun bilgi ve ihbar merkezine başvurur. Kurum, şüpheliye isnat edilen suça ilişkin bilgi elde ettiğinde Cumhuriyet Başsavcılığına bildirir."

MADDE 3.- 2813 sayılı Kanunun 32 nci maddesinin (i) bendinin ikinci paragrafında geçen  "otuzbin liradan yüzbin liraya kadar ağır para cezası" ve "onbin liradan otuzbin liraya kadar ağır para cezası" ibareleri "elli günden ikibin güne kadar adlî para cezası" olarak değiştirilmiş; maddenin birinci fıkrasının (g) bendinden sonra gelmek üzere aşağıdaki bentler eklenmiş ve diğer bentler buna göre teselsül ettirilmiş, ayrıca maddeye aşağıdaki fıkra eklenmiştir.

"h) Bu Kanunun 25a  maddesinin birinci ve ikinci fıkralarına aykırı hareket edenlere bir yıldan beş yıla kadar hapis ve yüz günden beş bin güne kadar adlî para cezası; dördüncü fıkrasına aykırı hareket edenlere, yüz YTL'den onbin YTL'ye kadar idarî para cezası verilir. Bu idarî para cezası kolluk tarafından verilir.

Bu maddede tanımlanan suçların bir örgütün faaliyeti çerçevesinde işlenmesi hâlinde, verilecek cezalar yarı oranında artırılır. Bu faaliyette bulunan tüzel kişi ise, hakkında 26.9.2004 tarihli ve 5237 sayılı Türk Ceza Kanunundaki bunlara özgü güvenlik tedbirlerine de hükmolunur.

i) Bu Kanunun 25b maddesinin, birinci fıkrası hükümlerine aykırı hareket edenler, bir yıldan üç yıla; ikinci fıkrası hükümlerine aykırı hareket edenler altı aydan iki yıla; üçüncü fıkrası hükümlerine aykırı hareket edenler bir yıla kadar hapis cezası ile cezalandırılır.

Bu maddede tanımlanan suçların bir örgütün faaliyeti çerçevesinde işlenmesi halinde, verilecek cezalar yarı oranında artırılır. Bu faaliyette bulunan tüzel kişi ise, hakkında 26.9.2004 tarihli ve 5237 sayılı Türk Ceza Kanunundaki bunlara özgü güvenlik tedbirlerine de hükmolunur.

j) Bu Kanunun 25c maddesinin birinci fıkrasına aykırı hareket edenlere, maddenin üçüncü fıkrasında belirtilen haller hariç olmak üzere cihaz başına yirmibin YTL'den kırkbin YTL'ye kadar idarî para cezası verilir.

Maddenin ikinci fıkrasına aykırı hareket edenlere onmilyon YTL idarî para cezası verilir.

Maddenin üçüncü fıkrasına aykırı hareket edenlere, beşyüzbin YTL'den birmilyon YTL'ye kadar idarî para cezası verilir.

Bu bentteki idarî para cezaları Kurum tarafından verilir."

"Kurum tarafından yapılacak her türlü tebligat işlemleri, 11.2.1959 tarihli ve 7201 sayılı Tebligat Kanunu hükümlerine göre yapılır."

MADDE 4.- 2813 sayılı  Kanunun 33 üncü maddesinin ikinci fıkrasından sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkra eklenmiştir.

"25a, 25b, 25c ve 25d maddelerinin uygulanmasına ilişkin hususlar bu Kanunun yürürlüğe giriş tarihinden itibaren iki ay içinde Kurum tarafından çıkarılacak yönetmelik veya Kurul kararlarıyla düzenlenir."

MADDE 5.- 2813 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici maddeler eklenmiştir.

"GEÇİCİ MADDE 6.- Bu Kanunun yürürlüğe girmesinden önce Kurum kayıtlarında yer almadığı belirlenen elektronik kimlik bilgisini haiz cihaz kullanıcıları, bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren beş ay içinde gerekli belgelerle birlikte Kuruma veya Kurumun göstereceği yerlere başvurarak ellerindeki cihazlarını kayıt ettirirler.

Belgesi olmayan her bir kayıt dışı cihazın kayıt edilmesi için beş YTL miktarındaki kayıt ücreti cihaz kullanıcısından Kurumun göstereceği yerler tarafından tahsil edilir. Kayıt ücreti her türlü vergi, resim, harç ve Hazine payından muaftır. Kurumun göstereceği yerler tarafından her bir cihaz için tahsil edilen kayıt ücretinden SMS gönderilmesi ve kopyalanmış cihazların IMEI numaralarının düzeltilmesi gibi masraflarından oluşan hizmet bedeli karşılığı olarak bir YTL düşülerek, kalan miktar CEIR ile bilgi ve ihbar merkezi payı olarak kullanılmak üzere, tahsilatı müteakip on gün içerisinde Kurum hesaplarına aktarılır.

Başvuru süresi sonunda Kurum kayıtlarında yer almayan cihazlar bir daha kullanıma sokulmamak üzere elektronik haberleşme şebekesi bağlantıları kesilmek suretiyle devre dışı bırakılır. Ancak kullanıcılardan, Kurum tarafından yönetmelikle belirlenecek haklı bir mazereti olanlardan başvuru süresini geçirenler, yukarıda belirtilen kayıt ücretini ödemeleri halinde elektronik haberleşme şebekesi bağlantıları kullanıma açılır.

GEÇİCİ MADDE 7.- Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren kırkbeş gün içinde CEIR ile bilgi ve ihbar merkezinin kurulması ve işletilmesine yönelik her türlü yazılım, donanım ve yardımcı gereçlerin temini Kurum tarafından sağlanır."

MADDE 6.- Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 7.- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.