Dönem: 22           Yasama Yılı: 3

 

           T.B.M.M.  (S. Sayısı: 932)

 

Kütahya Milletvekili Soner Aksoy ile Gaziantep Milletvekili Fatma Şahin’in; Doğal Gaz Piyasası Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi ile Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabiî Kaynaklar, Bilgi ve Teknoloji Komisyonu Raporu (2/484)

 

                                         

Not: Teklif, Başkanlıkça Plan ve Bütçe ile Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabiî Kaynaklar, Bilgi ve Teknoloji komisyonlarına havale edilmiştir.

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Doğal Gaz Piyasası Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifimiz Gerekçesi ile birlikte ilişikte sunulmuştur.

Gereğini arz ederiz.

Saygılarımızla.

 

Soner Aksoy

Fatma Şahin

 

Kütahya

Gaziantep

GEREKÇE

Teklifimiz ile aynı il sınırları içerisinde bulunmalarına rağmen tek başına ihale edilmeleri ekonomik olmayan ilçe, belde veya bölgelere de doğal gaz arzının sağlanması amaçlanmaktadır.

Ayrıca, yapılmakta olan doğal gaz kontrat ihalesinin, ihale sonrası piyasada rekabet şartlarında doğal gaz teminini daha verimli hale getirecek şekilde yapılması öngörülmektedir.
Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabiî Kaynaklar, Bilgi ve Teknoloji Komisyonu Raporu

Türkiye Büyük Millet Meclisi

             Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabiî Kaynaklar,                  8.6.2005

Bilgi ve Teknoloji Komisyonu

Esas No.: 2/484

  Karar No.:52

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

13.5.2005 tarihinde Başkanlığınıza sunulan; Kütahya Milletvekili Soner Aksoy ile Gaziantep Milletvekili Fatma Şahin’in, “Doğal Gaz Piyasası Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi”, Başkanlığınızca 17.5.2005 tarihinde tali komisyon olarak Plan ve Bütçe, esas komisyon olarak da Komisyonumuza havale edilmiştir.

Komisyonumuz 7.6.2005 tarihli toplantısında Maliye Bakanlığı, Enerji ve Tabiî Kaynaklar Bakanlığı ile ilgili sivil toplum örgütleri temsilcilerinin katılımıyla, Kanun Teklifi üzerindeki çalışmalarını tamamlamıştır.

Kanun Teklifi ile aynı il sınırları içerisinde bulunmalarına rağmen tek başına ihale edilmeleri ekonomik olmayan ilçe, belde veya bölgelere de doğal gaz arzının sağlanması amaçlanmaktadır.

Ayrıca, yapılmakta olan doğal gaz kontrat ihalesinin, ihale sonrası piyasada rekabet şartlarında doğal gaz teminini daha verimli hale getirecek şekilde yapılması öngörülmektedir.

Kanun Teklifinin geneli üzerindeki görüşmeler tamamlanmış ve maddelerine geçilmesi oybirliği ile kabul edilmiştir.

Kanun Teklifinin 1 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

Kanun Teklifinin 2 nci maddesinin birinci fıkrasına açıklık kazandırmak amacıyla “ithalatı ulusal tüketimin” ibaresinden önce, “hazırlık döneminden sonra başlamak üzere” ibaresi eklenerek madde kabul edilmiştir.

Kanun Teklifinin 3 ve 4 üncü maddeleri Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

Raporumuz, gereği yapılmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile sunulur.

 

Başkan

Başkanvekili

Sözcü

 

Soner Aksoy

Hasan Ali Çelik

Hasan Angı

 

Kütahya

Sakarya

Konya

 

Kâtip

Üye

Üye

 

 

Atilla Başoğlu

Tacidar Seyhan

 

Gaziantep

Adana

Adana

 

Üye

Üye

Üye

 

Fahri Çakır

Mehmet Ali Arıkan

Mehmet Vedat Yücesan

 

Düzce

Eskişehir

Eskişehir

 

Üye

Üye

Üye

 

Ahmet Uzer

İsmail Katmerci

Ahmet Büyükakkaşlar

 

Gaziantep

İzmir

Konya

 

Üye

Üye

Üye

 

Nuri Çilingir

Şükrü Ünal

Mustafa Öztürk

 

Manisa

Osmaniye

Sinop

 

Üye

Üye

Üye

 

Mehmet Özlek

Yekta Haydaroğlu

Fazlı Erdoğan

 

Şanlıurfa

Van

Zonguldak


KÜTAHYA MİLLETVEKİLİ SONER AKSOY İLE

GAZİANTEP MİLLETVEKİLİ FATMA ŞAHİN’İN

TEKLİFİ

 

DOĞAL GAZ PİYASASI KANUNUNDA DEĞİ-ŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TEKLİFİ

 

MADDE 1.- 18.4.2001 tarihli ve 4646 sayılı Doğal Gaz Piyasası Kanununun 4 üncü maddesinin 4 üncü fıkrasının (g) bendinin (5) numaralı alt bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

5) Dağıtım şirketleri, yurt çapında sadece iki şehirde lisans sahibi olabilir. Ancak, bu sayı şehirlerin gelişmişlik durumu, tüketim kapasitesi ve kullanıcı sayısı gibi hususlar dikkate alınarak Kurul kararıyla artırılabilir. Dağıtım şirketlerinin belirlenmiş dağıtım bölgesi kapsamı, teknik ve ekonomik gerekler dikkate alınarak il sınırlarını aşmayacak şekilde Kurul tarafından yeniden belirlenebilir. Kurul, nüfus yoğunluğuna göre bir şehri sınırları belirlenmiş birden fazla dağıtım bölgesine ayırabilir ve her bölgeyi ayrı ayrı ihale edebilir.

MADDE2.- 4646 sayılı Kanunun geçici 2 nci maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

BOTAŞ, ithalatı ulusal tüketimin yüzde yirmisi oranına düşünceye kadar yeni doğal gaz alım sözleşmesi yapamaz. 2009 yılına kadar toplam yıllık ithalat miktarını yıllık ulusal tüketimin yüzde yirmisine düşürünceye kadar, mevcut doğal gaz alım veya satım sözleşmelerinin kısmi veya bütün olarak tüm hak ve yükümlülükleri ile devredilmesi için istekli olan diğer ithalat lisans yeterlilik sahibi ve satıcı şirketten sözleşme devri hususunda ön onay alan şirketlerin katılacağı devir için BOTAŞ tarafından ihale yapılır.İhalede birinci olan şirketten başlamak üzere satıcı tarafla görüşmek ve yeni sözleşmeyi imzalamaya yönelik satıcı onayını temin etmek üzere BOTAŞ tarafından tüzel kişilere sırayla muvafakat verilir. İlgili tüzel kişi sözleşmenin satıcı tarafı ile devredilecek miktar için, yeni sözleşme yapmasından sonra devir yürürlüğe girer.Ancak ilgili ihalede tüzel kişilerin satıcı tarafla sözleşme yapamaması halinde, ithalat lisans yeterlilik sahibi şirketlerin katılacağı ve kazanan ithalatçı şirketin BOTAŞ’ın, tüm yurt dışı mükellefiyetlerini yerine getirmeyi kabul etmesi ve ikili anlaşmalarla belirlenen doğal gaz alım fiyatının altında olmaması şartıyla miktar devrine imkan tanıyan ayrı ihale yapılır. Hazine garantili sözleşmesi bulunan Yap-İşlet ve Yap-İşlet-Devret Santralları, Hazine Müsteşarlığına başvurarak ilgili hazine garantilerinden feragat etmek koşuluyla, doğal gaz alımlarını piyasa koşulları içinde basiretli bir işletmeci gibi davranarak en ekonomik kaynaktan yaptıklarını kurula ispat etmek ve doğal gaz satın alma maliyetindeki düşüşü elektriğin satış fiyatında bir azalma sağlayacak şekilde yansıtmak zorundadır.

 

MADDE3.- Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE4.- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

SANAYİ, TİCARET, ENERJİ, TABİÎ KAYNAKLAR, BİLGİ VE TEKNOLOJİ KOMİSYONUNUN

KABUL ETTİĞİ METİN

 

DOĞAL GAZ PİYASASI KANUNUNDA DEĞİ-ŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TEKLİFİ

MADDE 1.- Teklifin 1 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE2.- 4646 sayılı Kanunun geçici 2 nci maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“BOTAŞ, hazırlık döneminden sonra başlamak üzere ithalatı ulusal tüketimin yüzde yirmisi oranına düşünceye kadar yeni doğal gaz alım sözleşmesi yapamaz. 2009 yılına kadar toplam yıllık ithalat miktarını yıllık ulusal tüketimin yüzde yirmisine düşürünceye kadar, mevcut doğal gaz alım veya satım sözleşmelerinin kısmi veya bütün olarak tüm hak ve yükümlülükleri ile devredilmesi için istekli olan diğer ithalat lisans yeterlilik sahibi ve satıcı şirketten sözleşme devri hususunda ön onay alan şirketlerin katılacağı devir için BOTAŞ tarafından ihale yapılır.İhalede birinci olan şirketten başlamak üzere satıcı tarafla görüşmek ve yeni sözleşmeyi imzalamaya yönelik satıcı onayını temin etmek üzere BOTAŞ tarafından tüzel kişilere sırayla muvafakat verilir. İlgili tüzel kişi sözleşmenin satıcı tarafı ile devredilecek miktar için, yeni sözleşme yapmasından sonra devir yürürlüğe girer. Ancak ilgili ihalede tüzel kişilerin satıcı tarafla sözleşme yapamaması halinde, ithalat lisans yeterlilik sahibi şirketlerin katılacağı ve kazanan ithalatçı şirketin BOTAŞ’ın, tüm yurt dışı mükellefiyetlerini yerine getirmeyi kabul etmesi ve ikili anlaşmalarla belirlenen doğal gaz alım fiyatının altında olmaması şartıyla miktar devrine imkan tanıyan ayrı ihale yapılır. Hazine garantili sözleşmesi bulunan Yap-İşlet ve Yap-İşlet-Devret Santralları, Hazine Müsteşarlığına başvurarak ilgili hazine garantilerinden feragat etmek koşuluyla, doğal gaz alımlarını piyasa koşulları içinde basiretli bir işletmeci gibi davranarak en ekonomik kaynaktan yaptıklarını kurula ispat etmek ve doğal gaz satın alma maliyetindeki düşüşü elektriğin satış fiyatında bir azalma sağlayacak şekilde yansıtmak zorundadır.”

MADDE 3.- Teklifin 3 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE4.- Teklifin 4 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.