Dönem: 22
Yasama Yılı: 3
T.B.M.M. (S.
Sayısı: 877)
Ankara Milletvekilleri Salih Kapusuz ile Reha Denemeç’in;
Türkiye Bilimsel ve Teknik Araştırma Kurumu Kurulması Hakkında Kanunda
Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi ile Millî Eğitim, Kültür, Gençlik ve
Spor Komisyonu Raporu (2/426)
Not: Teklif; Başkanlıkça
Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabiî Kaynaklar, Bilgi ve Teknoloji ile Millî Eğitim,
Kültür, Gençlik ve Spor komisyonlarına havale edilmiştir.
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
278 sayılı Türkiye
Bilimsel ve Teknik Araştırma Kurumu Kurulması Hakkında Kanunda Değişiklik
Yapılması Hakkındaki Kanun Teklifimiz ve Gerekçesi ilişikte sunulmuştur.
Gereğini arz ederiz.
Salih Kapusuz Reha
Denemeç
Ankara Ankara
GENEL GEREKÇE
Türkiye Bilimsel ve Teknik Araştırma
Kurumunun (TÜBİTAK) temel görevi, ülkemizin mevcut ve gelecekteki ihtiyaçları
doğrultusunda sürdürülebilir kalkınmayı sağlamak ve refahı artırmak için
bilimsel ve teknolojik yetkinliği geliştirmek ve harekete geçirmektir. Kurumun,
kuruluş yılı olan 1963 yılından bu yana dünyada gerçekleşen ve bundan sonra
gerçekleşecek olan bilimsel ve teknolojik gelişmelere uyum sağlayan bir yapıya
kavuşturulması gerekmektedir. Bu nedenle, TÜBİTAK'ın, ülkemizin bilim ve
teknolojide uluslararası rekabet gücünü yükseltmek için gerekli ortamların
hazırlanmasına, teknolojinin etkin yönetimini sağlayacak yöntem ve
yaklaşımların sürekli geliştirilmesine elverişli bir yapıya kavuşturulması
ihtiyacı vardır.
Teknoloji, üretimde ve pazarlamada
kullanılan üretim ve yönetim bilgisi ile bu bilginin üretilme, türetilme ve
kullanılma ustalığıdır. Teknoloji geliştirme ve kullanma yetkinliği ülkelerin
en önemli güç kaynaklarından biridir. Ülkemizde, bugüne kadar teknoloji temininde
satın alma ve uyarlama yöntemi izlenmiş, geliştirme ve teknolojiyi bizzat
üretme yetkinliği istenen düzeye ulaşamamış; var olan, aslında oldukça da güçlü
olan bilimsel ve teknik bilgi, üretim ve kullanım ortamlarına aktarılamamıştır.
Laboratuvar ve prototip düzeyindeki bilgi ve teknolojik birikimin gerçek üretim
ortamına aktarılmasındaki riskleri azaltacak ve yetkinlikleri artıracak ortam
ve altyapının geliştirilmesi büyük önem taşımaktadır. TÜBİTAK'ın teknoloji
üretimi ve üretimi destekleyecek ortamların hazırlanması ile bu teknolojilerin
ülke ekonomisine katkıda bulunacak ticari değerlere dönüşmesinin özendirilmesi
ve yönlendirilmesinde daha etkin rol oynaması gerekmektedir. Günümüzde,
bilimsel ve teknolojik etkinliklerin sonuçlarının ticari değere dönüşmesi,
bilimin refaha katkı sağlamasındaki olmazsa olmaz koşullardan biridir.
Geçmişten beri, icat ve keşifler, onları gerçekleştiren mucit ve kaşiflerin
isminden çok daha fazla oranda onları insanlığın kullanımına ilk sunan ticari
markalarla isimlendirilmektedir. Bilimsel ve teknolojik etkinliklerin sonunda
sağlanacak gelirin o teknolojiyi üreten birime ve kişilere dönüşüm oranı,
bilimsel ve teknolojik yetkinliği, dolayısı ile de ülkenin sürdürülebilir
rekabet üstünlüğünü yükseltmektedir.
278 sayılı Kanunda yer alan ve TÜBİTAK'ın
faaliyet alanının "müsbet bilimler"le sınırlı olduğu izlenimini veren
hükümler, bilim ve teknoloji alanındaki uluslararası gelişmelerle bağdaşmadığı
gibi, Kurumdan beklenen verimi de olumsuz yönde etkileyebilecek niteliktedir. Oysa
günümüzde ve gelecekte farklı ve çeşitli bilimsel disiplinlerin bir arada ve
bütünleştirici disiplinler arası yaklaşım ve yöntemlerle birlikteliği büyük
önem kazanmıştır. Başta Kuzey Amerika ve Avrupa olmak üzere tüm bilimsel ve
teknolojik yetkinliğe sahip ülkeler bilimsel ve teknolojik faaliyetlerini doğa,
mühendislik, sosyal ve beşeri bilim ayırımı yapmadan bütünsel yaklaşımlarla
bilimi insanlık refahına katkı sağlamak için sürdürmektedir.
278 sayılı Kanunda yürürlüğe girdiği 1963
yılından bu yana iki kere değişiklik yapılmış olmasına rağmen, özellikle idarî
yapıya ilişkin bazı sorunların çözümlenmesinde güçlüklerle karşılaşılmaktadır.
Örneğin, Bilim Kurulunun, boşalan üyelikler için üye seçmemesi, seçememesi veya
karar yeter sayısını sağlayamaması gibi hallerde ne yapılacağı
belirtilmemektedir. Ayrıca, Kurum Başkanının seçilememesi veya herhangi bir
nedenle görevinin sona ermesi halinde Başkanın yerine kimin vekalet edeceği de
Kanunda düzenlenmemiştir. Bu durum Kurum tüzel kişiliğinin temsili konusunda
önemli sorunların doğmasına yol açmaktadır.
Öte yandan, ülke millî gelirinden
araştırma ve geliştirme faaliyetlerine ayrılan payın ciddi ölçüde artırılması,
kurulduğu 1963 yılından bu yana bilimsel araştırma ve geliştirme projelerinin
değerlendirilmesinde, fonlanmasında ve uygulanmasında azımsanmayacak bir
deneyim sahibi olan TÜBİTAK'a yeni ve daha geniş boyutlu sorumluluklar
yüklemiştir. Bu bağlamda, projelerin değerlendirilmesi ve projelere tahsis
edilen fonların kullandırılmasında TÜBİTAK'ın uyguladığı yöntemlerin gözden
geçirilmesi ve yeniden belirlenmesi gerekmiştir. Ayrıca, bilgi ve teknolojinin
üretildiği ortamlardan kullanıldığı ortamlara aktarılmasını sağlayacak,
üniversite-sanayi işbirliğini geliştirecek çeşitli ve etkin mekanizmaların
kullanımına imkân verecek bir ortam oluşturmak için hukukî altyapıya ihtiyaç
vardır.
Bu nedenlerle, 278 sayılı Türkiye Bilimsel
ve Teknik Araştırma Kurumu Kurulması Hakkındaki Kanunda bazı değişikliklerin
yapılması ihtiyacı doğmuştur.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1.- Bilgi, insan aklının erebileceği
olgu, gerçek ve ilkelerin bütünüdür; var olan verilerin belirli bir amaç için
derlenmiş halidir. Bilim, evrenin veya olayların bir bölümünü konu olarak
seçen, deneye dayanan yöntemler ve gerçeklikten yararlanılarak yasalar
çıkarmaya çalışan düzenli bilgidir. Bilim, düzenlenmiş, özümsenmiş ve
içselleştirilmiş bilgidir. Deneyim ve bilgiye sahip olarak, bunları
sorgulayarak, pratik, akıllı ve basiretli bir şekilde uygulama gücü ve
yetkinliği de bilgeliktir. Bir başka deyişle, bilgelik, bilmek, bilinenlerden
yeni bilgi türetmek ve kendi problemlerini çözebilmek yetkinliğidir.
Teknik; bilim, meslek ve sanat dallarında
kullanılan yöntemlerin tümüdür. Teknoloji de, tekniği bilmek ve bilgiyi
kullanmak ustalığıdır. Somut (malzeme) ve soyut (bilgi, yöntem ve organizasyon)
boyutlarını da içeren "teknoloji" nelerin yapıldığı kadar nasıl
yapıldığını da kapsar. Teknolojik yetkinlik, alışılagelmiş anlayışla, sadece
fen ve mühendislik bilimlerinin değil, sosyal ve beşeri bilimler dahil tüm bilimsel
disiplinlerin uyumlu birlikteliği ile bilimin uygulanmasını ve insanlık
yararına kullanılmasını sağlar.
Veri ve bilgiden bilgeliğe, teknikten
teknolojiye sıçramayı sağlayan bir stratejik atılım yapabilen uluslar
güçlenmekte, uluslararası ortamlarda rekabet ve pazarlık gücüne sahip
olabilmektedir. Teknoloji geliştirme, kazanım ve kullanım kabiliyeti ile bilgi
ve teknolojiye dayalı bir ekonomik yapı; kalifiye genç insan gücü; çatışmasız
sosyal yapı; dengeli gelir dağılımı; rekabet gücü yüksek sanayi gibi olgularla
birlikte, ülkelerin gücünü belirleyen en önemli unsurlardan biridir.
Ülkemizde yurt dışından transfer edilen
teknolojiyi kullanma ve uyarlama yetkinliği çok yüksektir. Ancak, teknoloji
geliştirme ve yenilik (inovasyon) kabiliyeti yetersizdir. Çünkü, teknolojinin
rekabet gücüne olan etkisi geç anlaşılmıştır. Ülkemizde var olan, aslında
oldukça da güçlü olan bilimsel ve teknik bilgi, üretim ve kullanım ortamlarına
aktarılamamıştır. Pek çok ortamda olduğu gibi bilimsel ve teknik sistemlerin de
iyi yönetimi ihmal edilmiştir.
"Türkiye Bilimsel ve Teknik Araştırma
Kurumu"nun, isminin "Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma
Kurumu" olarak değiştirilmesi, ülkemizde veri ve bilgiden bilgeliğe,
teknikten teknolojiye sıçramayı sağlayacak stratejik atılımın adımlarından biri
olacaktır.
Madde 2.- Ulusal rekabet gücü, bir ülkenin
vatandaşlarının gelir düzeyini sürdürülebilir şekilde koruyarak ve artırarak,
ürettiği hizmet ve ürünlerle, serbest piyasa koşullarında, uluslararası
pazarlarda satış yapabilme düzeyidir. Ulusal rekabet endeksi, o ülkedeki
ekonomik durum, kamu yönetiminin etkinliği, iş dünyasının performansı ve
altyapı yeterliliğini belirleyen çok sayıdaki faktör gözönüne alınarak
hesaplanmaktadır. Ülkelerin rekabet gücünü göreceli olarak karşılaştırmayı
sağlayan uluslararası endekslere göz atıldığında Türkiye'nin, 2000 yılında 46
ülke arasında 44 üncü; 2004 yılında ise 60 ülke arasında 55 inci sırada yer
aldığı görülmektedir.
Birleşmiş Milletler "Beşeri Gelişim
Endeksi" de, ülkelerin refah düzeyini gösteren önemli göstergelerden
biridir. Bu endeks, vatandaşlarının yaşam süreleri ile sağlık ve eğitim
düzeyleri, hayat standartlarının ne kadar tatmin edici olduğu gibi faktörlerle
belirlenmektedir. Bu endekse göre 2002 yılında Türkiye 177 ülke içinde 88 inci
sırada yer almaktadır.
Ülkelerin gelişmişlik düzeyini gösteren
göstergelerden bir başkası da çalışan kişi başına üretilen millî gelirdir. Bu
gösterge, aynı zamanda o ülkedeki verimlilik düzeyini de belirler. 2003
yılında, çalışan kişi başına üretilen millî gelir, ABD' de 79 000 dolar,
Japonya'da 68000 dolar, Türkiye'de 10500 dolardır. Bir başka deyişle, ABD' deki
bir kişinin verimliliği, Türkiye'deki sekiz kişinin verimliği kadardır.
Japonya'da bir kişinin ürettiği geliri Türkiye'de yedi kişi ancak üretmektedir.
Bunun sonucunda da, ülkelerin refah düzeyini gösteren önemli göstergelerden
biri olan GSYİH itibariyle de Türkiye 1993 yılında ABD'nin sahip olduğu
GSYİH'nın % 2'si kadar bir GSYİH'ya sahiptir.
Sonuç olarak, hangi boyutta bakılırsa
bakılsın, ülkemiz uluslararası karşılaştırmalarda arzu edilen yerde değildir.
Oysa, sahip olunan insangücü, demografik yapı, doğal kaynaklar, bulunduğu
bölgedeki siyasi, ekonomik ve sosyal avantajlar Türkiye'ye büyük imkân ve
fırsatlar vermektedir. Ancak bunlara sahip olmak yeterli değildir. Bu imkânları
kullanma ve fırsatları yakalama yetkinliği, bilgi, bilmek ve bilgelik ile
sağlanabilir. Ülkemize rekabet avantajı sağlayan bilgi, teknoloji ve bunları
kullanma kabiliyetinin geliştirilmesi gerekmektedir.
Uluslararası endekslerde üst sıralarda yer
alan ülkeler, bilgi ve teknolojiye yaptıkları yatırım, sahip oldukları bilim
insanı sayısıyla da en üst sıralarda yer almaktadır. Çünkü bilime ve bilene
yatırım en kârlı yatırımdır.
Teknolojik gelişmeyi destekleyen politikaların
ekonomik büyüme stratejileri üzerinde önemli bir rolü vardır. Son elli yılda
teknolojinin ekonomik büyümeye etkisinin ABD' de % 50; Almanya'da % 78 ve
Japonya'da % 55 olduğu saptanmıştır.
Tüm dünyadaki bu gelişmeler ışığında,
TÜBİTAK'ın misyonu, bilimsel araştırma ve geliştirme faaliyetlerinin
gerçekleştirilmesi ve bilgiye erişimin ötesinde, bunların ülkemizin ekonomik ve
sosyal gelişimine katkı sağlayacak şekilde kullanımının gerçekleştirilmesine
katkıda bulunmak olarak değiştirilmektedir.
Madde 3.- Madde ile, Kanunun 2 nci
maddesinin bazı bentleri değiştirilmektedir.
(a) bendinde yapılan değişiklikle, Kurumun
faaliyet alanının "müspet bilimler" ile sınırlanması yerine, bilimsel
ve teknolojik araştırma ve geliştirme faaliyetlerinin sosyal ve ekonomik yarara
dönüşmesini hızlandırmak ve etkinleştirmek üzere daha geniş bir faaliyet
alanının oluşturulması; aynı zamanda tüm ülke çapına yayılabilmesi için Kurumun
destekleme fonksiyonunun ön plana çıkarılması amaçlanmaktadır.
Sosyal bilimlerin "bilim olma"
bakımından diğerlerinden farklı olmadığı bilim dünyası tarafından kabul edilmiş
ve sosyal bilim projeleri de pek çok araştırma kurumunca desteklenmeye
başlanmıştır. Biraz geç kalınmakla birlikte TÜBİTAK' da 2000 yılından itibaren
sosyal bilimler projelerini desteklemeye başlamıştır. Bu nedenlerle, Kanun
metninde geçen "müspet bilimler" kavramı yerine, bilimsel yöntemleri
esas alarak araştırma yapan ve bilgi üreten temel fen, uygulamalı fen,
mühendislik, sağlık ve sosyal bilimler ile bunların uygulanması ve insanlık
yararına sunulmasını da içeren "bilimsel ve teknolojik" kavramı
getirilmektedir.
Kanunun yürürlüğe girdiği 1960'lı yılların
koşulları içinde, Kurumun iki temel görevi sıralanırken araştırma ve geliştirme
yapmaya ilk sırada yer verilmiş; bu faaliyetleri desteklemek (fonlamak) görevi
ikinci sırada yer almıştır. Ancak, günümüzde bilimsel ve teknolojik araştırma
ve geliştirme faaliyetlerinin özellikle sanayide, üniversitelerde ve diğer özel
ve kamu kurum ve kuruluşlarının bünyesinde yapılması, bilginin kullanım
alanlarına aktarılmasını hızlandırmakta ve etkinleştirmektedir. Kamu
fonlarından araştırma ve geliştirmeye ayrılan kaynakların, bu faaliyetler için
uygun ortamı oluşturmak ve ülke için stratejik ve kritik olan alanlarda
yoğunlaşmak için kullanılması daha etkin sonuçlar almayı sağlamaktadır. Bu
nedenlerle, Kurumun görevleri sıralanırken, destekleme (fonlama) fonksiyonu ilk
sıraya alınmıştır.
(c) bendinde yapılan değişiklikle,
TÜBİTAK'ın bizzat gerçekleştireceği bilimsel ve teknolojik faaliyetlerin amacı
ve faaliyet alanları belirlenmektedir. TÜBİTAK'ın bizzat gerçekleştireceği
bilimsel ve teknolojik araştırma ve geliştirme faaliyetlerinin kapsamı,
ülkemizin bilim ve teknolojiye, buluş ve yeniliğe dayalı rekabet gücünün
yükseltilmesine, ekonomik ve sosyal gelişmesine, ülke güvenliğine, insan ve
çevre sağlığına katkı sağlamaya dönük stratejik alanlarda araştırmalar yapmak
ve yaptırmak, teknoloji altyapısını güçlendirmek olarak çizilmektedir. Kurum
faaliyetlerinin, ulusal ve kamusal yararı olan, disiplinler arası, üniversite
ve özel sektörün araştırma olanakları, altyapısı veya amaçlarına uygun olmayan
alanlarda yoğunlaştırılması öngörülmektedir. Kurum, bu görevini mevcut ve
kuracağı merkezler ve enstitüler aracılığı ile gerçekleştirmeye devam edecektir.
(d) bendinde yapılan değişikliğin amacı;
Kurum bünyesinde araştırma ve geliştirme faaliyetleri yapan merkez, enstitü ve
birimlerde geliştirilen teknolojilerin üretimde ve ihtiyaç duyulan alanlarda
kullanılmasını, tanıtılmasını veya bunlardan daha kolay yararlanılmasını
sağlamak için gerekli ortamları ve yönetim yöntemlerini hazırlamak ve bu
teknolojilerin ülke ekonomisine ve sosyal gelişmeye katkıda bulunacak ticari
değerlere dönüşmesini sağlamak için gerekli hukukî ve idarî altyapıyı oluşturmaktır.
Bilim ve teknolojinin en temel üretim
faktörü, ekonomik ve sosyal gelişmenin yönlendirici ve çekici gücü haline
gelmesi nedeniyle, bilimsel ve teknolojik araştırma ve geliştirme
faaliyetlerinin çıktı ve sonuçları olan bilgi, yayın ve patentlerin; yararlı
bilgi, mamul veya hizmet, üretim süreci haline dönüşmesi ve ekonomik yarar
sağlaması için bunların en kısa sürede iş ve ticari ortamlara aktarılması
gerekmektedir.
(e) bendinde yapılan değişiklikle, kamu ve
özel sektörün bilimsel ve teknolojik araştırma ve geliştirme faaliyetlerine
etkin ve ağırlıklı olarak katılımını sağlayacak teşvik ve destek sistemlerini
geliştirmek ve uygulamak; sanayinin üniversite ve araştırma kurum ve
kuruluşları ile işbirliği yapmasını sağlayacak programlar geliştirmek, bu işbirliğinin
somut hale dönüşebileceği ortamlar sağlamak; bu alanlarda girişimciliği
desteklemeyi sağlayacak hukukî ve idarî altyapıyı oluşturmak amaçlanmaktadır.
(ı) bendinde yapılan değişiklikle, ülkemiz
genelinde bilim ve teknoloji kültürünün geliştirilmesinde öncülük yapmak; bu
amaçla, Kurumun ilgi ve faaliyet alanlarında Türkçe ve yabancı dillerde süreli
ve süresiz yayınlar yapmak, çoklu ortamlarda doküman ve belge oluşturmak ve bu
tür yayınları ve etkinlikleri desteklemek amaçlanmaktadır.
(i) bendinde yapılan değişiklik,
elektronik iletişim alanında meydana gelen hızlı gelişmelere ve mevzuatta bu
yönde yapılan değişikliklere uyum sağlamayı amaçlamaktadır.
(k) bendinde yapılan değişiklik de,
bilimsel ve teknolojik gelişmeleri aktarmak, bu alanlardaki yönetsel bilgi ve
becerilerin artırılmasına yönelik danışmanlık hizmeti vermek, eğitimler yapmak
ve yaptırmak için gerekli ortamı oluşturmayı destekleyecek hukuki ve idari
altyapıyı hazırlamak amacıyla yapılmaktadır.
Madde 4.- 278 sayılı Kanunun 4 üncü maddesine
göre, Bilim Kurulunun boşalan üyeliklerinin seçimi yine Bilim Kurulu tarafından
yapılmaktadır. Ancak bu yöntem zaman içinde kapalı bir döngüye yol açmakta,
Bilim Kurulu ve Kurumun etkinliklerinin dar bir çevre içinde kalmasına neden
olabilmektedir. Kanunda, Bilim Kurulunun, boşalan üyelikleri için üye
seçmemesi, seçememesi veya karar yeter sayısını sağlayamaması halinde ne
yapılacağına dair bir hüküm bulunmamaktadır.
Üyelerin üyelik süresinin dolması, istifa
ve ölüm gibi nedenlerle üyeliğin boşalması halinde yeni atamaların hangi süre
içinde yapılacağı ve bu süreler içinde seçim yapılmazsa üyelerin nasıl
atanacağı konularına da Kanunda yer verilmemiştir.
Bilim Kurulu toplantılarına yıl içinde
mazeretli veya mazeretsiz katılmayan üyelerin durumları ile Bilim Kurulunun
çalışma usul ve esaslarını düzenleyecek bir yönetmelik çıkarma gereği de
Kanunda yer almamaktadır.
Tüm gelişmiş ülkelerde bilimsel ve
teknolojik gelişme, bir devlet politikası olarak önem taşımaktadır. Bu nedenle,
yürütme erkinin bilim ve teknoloji kuruluşlarının işleyişi, idaresi ve
kaynakları konusunda önemli rolleri bulunmaktadır. Bu ülkelerdeki, TÜBİTAK
benzeri kuruluşların idari yapıları da örnek alınarak, yukarıda belirtilen
sakınca ve belirsizliklerin giderilmesi amacıyla madde yeniden
düzenlenmektedir.
Madde 5.- Gelişmiş ülkelerde yürütme
erkinin bilim ve teknoloji kuruluşlarının işleyişi, yönetimi ve kaynakları
konusunda önemli rolü vardır. Bu, bilim ve teknoloji politikalarının ulusal
ölçekte etkin bir şekilde yönetilmesi için önemli bir gerektir.
Bu nedenle, TÜBİTAK'ın Bilim ve Teknoloji
Yönetimi görevini daha etkin şekilde yerine getirebilmesi için TÜBİTAK
yönetiminin atanmasıyla ilgili sürecin yeniden belirlenmesi ihtiyacı ortaya
çıkmıştır.
278 sayılı Kanunda, Kurum Başkanlığının
geçici veya sürekli nedenlerle boşalması halinde Başkanlığa kimin vekalet
edeceği hususunda düzenleme bulunmamaktadır. Yine aynı şekilde, Başkanın ve
Bilim Kurulunun yetki devrine ilişkin hususlar da düzenlenmemiştir. Bu durum
Kurum tüzel kişiliğinin temsili konusunda önemli sorunların doğmasına yol
açabilmektedir.
Başkanın geçici olarak görevi başında
bulunmadığı zamanlarda veya Başkanlık görevinin boşalması halinde yeni başkan
atanıncaya kadar, Bilim Kurulu Başkanlığı ve Kurum Başkanlığı görevlerinin
nasıl sürdürüleceği hususları açıklığa kavuşturulmaktadır.
Madde 6.- 278 sayılı Kanun ile Türkiye'nin
bilim ve teknoloji politikalarının oluşturulması konusunda Hükümete danışmanlık
yapmak görevi TÜBİTAK'a verilmiştir. 8.9.2004 tarihli 10 uncu Bilim ve
Teknoloji Yüksek Kurulu kararlarıyla, bu politikaların Türkiye Araştırma
Alanını (TARAL) oluşturan tüm kamu kurumları, özel kuruluşlar ve sivil toplum
kuruluşlarınca hayata geçirilmesi konusunda koordinatörlük görevi de TÜBİTAK'a
verilmiştir. Bilim ve teknoloji politikaları, tabiatı gereği kısa, orta ve uzun
vadeli dönemlere ilişkin uygulamaları gerektirdiği için, TÜBİTAK, kurum olarak
kendisini ve TARAL kümesini stratejik bir yönetimle yönlendirmek zorundadır.
Ülkemizin gelecek nesillerine bilim ve teknoloji alanlarında güçlü ve bağımsız
bir yapı sunabilmesi ancak bu şekilde mümkündür. Bu bilinçle, TÜBİTAK gerek
kendi kurumsal yapısı için gerekse TARAL için paylaşılan ve benimsenen temel
ilkeler çerçevesi içinde, öncelikleri ve stratejik amaçları belirleyip, bunları
doğru performans ölçüleri bazında kısa vadede somut hedeflere dönüştürüp, bu
hedeflere ulaşmak için gereken eylemleri belirlemek ve uygulatmanın yollarını
bulmak durumundadır. Kurum, sürekli ve yaşayan bir sistematikle, bir taraftan
da dönemsel olarak bu ilkelerin, önceliklerin, amaçların, performans
ölçülerinin, hedeflerin ve eylemlerin geçerliliğini, güncelliğini sorgulamak ve
değişen dünya koşullarına göre bunların da ulusal çıkarlarımızı koruyacak
şekilde değişimini sağlamak zorundadır. Bu amaçlarla mülga 8 inci madde yeniden
düzenlenmektedir.
Madde 7.- Kurumun özel bütçeli bir kuruluş
olması sebebiyle ve 5018 sayılı Kanuna uygun olarak 9 uncu maddenin (a) bendi
değiştirilmekte; ayrıca TÜBİTAK'ın gelirleri arasına işletme ve şirketler ile
diğer birimlerden aktarılan gelirler ile buluşlardan doğan haklara ilişkin
gelirler ve üretim ve satış gelirleri dahil edilmektedir.
Madde 8.- 278 sayılı Kanunda sadece
ihtiralar dikkate alınarak düzenleme yapılmıştır. Oysa 1995 tarihli Gümrük
Birliği kararından sonra ülkemiz fikri haklarla ilgili olarak birçok
uluslararası anlaşmaya taraf olmuş, Avrupa Birliği uyum süreci çerçevesinde de
fikri haklarla ilgili yasal düzenlemeler yapılmıştır. Bu bağlamda patent
koruması dışında tasarım ve entegre devre topografyaları da koruma altına
alınmıştır. Bu gelişmeler karşısında mevcut düzenleme yetersiz hale gelmiştir.
Öte yandan, mevcut düzenlemede ihtiralar
üzerinde Kurum tarafından nasıl tasarruf edileceği konusunda tereddütlere yol
açacak ifadeler yer almaktadır. Kurumun özellikle sözleşmelere dayanarak
yürüttüğü projelerde ortaya çıkan fikri ürünler üzerindeki haklarla ilgili
olarak açıklık bulunmamaktadır.
Bu nedenle, Kurumun bizzat yürüttüğü
projelerde ortaya çıkan fikri hakların Kuruma ait olacağı, sözleşmelerle
yürütülen projelerde ise fikri hakların sözleşme kapsamında düzenlenmesinin
uygun olacağı düşünülmektedir. Ayrıca, Kurumun elde edilen patent ve buluşlar
ile ilgili olarak üretim ve satış yapabileceği hükme bağlanmaktadır. Kurumun
görevlerinden biri olan yeniliğin teşvik edilmesi amacıyla da fikri ürün
sahibine verilecek payın üst sınırı yüzde elliye yükseltilmektedir.
Madde 9.- Madde ile, 278 sayılı Kanuna üç
geçici madde eklenmesi öngörülmektedir.
Geçici 4 üncü madde ile, Bilim Kurulunun
yapısında gerçekleştirilen değişikliğin sonucu olarak TÜBİTAK'da mevcut Bilim
Kurulu üyelerinin ve Başkanın görevlerine son verilmesi öngörülmekte ve yeni
Bilim Kurulu teşkil edilinceye kadar geçecek sürede hukuki bir boşluk doğmaması
için gereken hükümlere yer verilmektedir.
Geçici 5 inci madde ile, Bilim Kurulu
üyelerinin görevlerinin aynı anda sona ermemesi ve Bilim Kurulunun
çalışmalarında sürekliliğin sağlanması amacıyla düzenleme yapılmaktadır.
Geçici 6 ncı madde ile ise, bu Kanunun
öngördüğü yönetmelik ve esaslar çıkarılıncaya kadar mevcut yönetmelik ve
esasların bu Kanuna aykırı olmayan hükümlerinin uygulanmasına devam olunacağı
belirtilmektedir.
Madde 10.- Yürürlük maddesidir.
Madde 11.- Yürütme maddesidir.
Türkiye Büyük
Millet Meclisi
Millî Eğitim, Kültür,
Gençlik ve
Spor Komisyonu 22.4.2005
Esas No.: 2/426
Karar No.: 10
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başkanlığınızca 15.4.2005 tarihinde, tali komisyon olarak Sanayi,
Ticaret, Enerji, Tabiî Kaynaklar, Bilgi ve Teknoloji, esas komisyon olarak
Millî Eğitim, Kültür, Gençlik ve Spor Komisyonuna havale edilen "Ankara
Milletvekilleri Salih Kapusuz ile Reha Denemeç'in Türkiye Bilimsel ve Teknik
Araştırma Kurumu Kurulması Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılması Hakkındaki
Kanun Teklifi (2/426)", Komisyonumuzun 21.4.2005 tarihli toplantısında
görüşülmüştür.
Toplantımıza Başbakan Yardımcısı Devlet Bakanı Sayın Mehmet Ali
Şahin, TÜBİTAK Başkanı ve diğer yetkililer katılmışlardır.
Teklifle;
- TÜBİTAK'ın görev alanı;
Türkiye'nin rekabet gücünü ve refahını artırmak ve sürekli kılmak için,
toplumun her kesimi ve ilgili kurumlarla işbirliği içinde, ulusal öncelikler
doğrultusunda, ilim ve teknoloji politikaları geliştirmek ve bunların ülkenin ekonomik
ve sosyal gelişimine katkı sağlayacak şekilde kullanımının gerçekleştirilmesine
imkan verecek şekilde genişletilmekte, buna uygun olarak görevleriyle ilgili
maddede değişiklik yapılmakta,
- Bilim Kurulunun
oluşumu, üyelerin görev süresi ile görev ve yetkileri, boşalan üyelikler için
üye seçmemesi, seçememesi, karar yeter sayısını sağlayamaması durumunda
uygulanacak usulle ilgili düzenlemeler getirilmekte,
- 278 Sayılı Kanunun
mülga 8 inci maddesi yeniden düzenlenmek suretiyle stratejik planla ilgili
hükümler öngörülmekte,
- TÜBİTAK'ın gelirleri
arasına işletme ve şirketler ile diğer birimlerden aktarılan gelirler ile
buluşlardan doğan haklara ilişkin gelirler ile üretim ve satış gelirleri dahil
edilmekte, ayrıca gelirler arasında sayılan "Başbakanlık bütçesine
konulacak ödenek"; "genel bütçeden aktarılacak ödenek" şeklinde
değiştirilmekte,
- TÜBİTAK'ın elde edilen
patent ve buluşlar ile ilgili olarak üretim ve satış yapabileceği
belirtilmekte,
- Geçici madde
düzenlemeleri ile; TÜBİTAK’ta mevcut Bilim Kurulu üyeleri ile Başkanın
görevlerine son verilmesi ve yeni Bilim Kurulu oluşturuluncaya kadar boşluk
doğmaması için gerekli düzenlemeler
Öngörülmektedir.
Başbakan Yardımcısı
Devlet Bakanı Sayın Mehmet Ali Şahin, Teklifin genel gerekçesine katıldıkları
değerlendirmesini yapmıştır.
Teklifin tümü üzerindeki görüşmelerde üyelerimiz aleyhte şu
görüşleri ifade etmişlerdir.
- Bu teklifle TÜBİTAK'ın
özerkliğine son verilmektedir. Amaçlanan TÜBİTAK’ta siyasi kadrolaşmadır.
Öngörülen düzenleme ile yargısal anlamda hak aramanın da önü kesilmektedir.
Bilim üreten bir kuruluşta böylesi uygulamalar hukuk devleti anlayışıyla
bağdaşmaz.
- Uygulamada gerekli
atamalar zamanında yapılmayarak kurum işlemez, çalışamaz hale getirilmiş sonra
da bir sefere mahsus atamanın Hükümetçe yapılması konusunda düzenleme yapılmış;
bu Kanun Anayasa Mahkemesine götürülmüştür. Anayasa Mahkemesi bu düzenlemeyle
ilgili esas hakkında karar verilinceye karar yürürlüğün durdurulmasına karar
vermiştir.
Bu aşamada Teklifin Alt Komisyonda
incelenmesi önerisi oya sunulmuş; Komisyonumuzca kabul edilmemiştir.
Teklifin geneli
üzerindeki görüşmelerde devamla şu görüşler belirtilmiştir;
- Teklif; Türkçe'nin
kullanımı açısından da pek çok hatalar içermektedir.
- Eğitim ve bilim
konuları uzlaşmanın merkezinde olması gerekli konulardır ve Teklif bunu sağlamamız zorunlu olan bir alanda
değişiklik öngörmektedir.
- TÜBİTAK'ın ticari bir
kuruluş haline getirilmesi doğru olmayacaktır. Görev tanımlamaları mevcut
metinden çok farklılık arz etmemektedir. Bilim Kurulunun oluşumundan TOBB'da
iki üye alınırken; YÖK'ten bir üye alınması anlaşılır değildir. Ülkede bilim
üreten kuruluşlar denince akla ilk üniversitelerin geldiği unutulmamalıdır.
Aleyhteki görüşlere
cevaben şu görüşler ifade edilmiştir.
TÜBİTAK kurulduğu günden
bu yana Türk bilim hayatına büyük katkılar yapmıştır, ancak dünyadaki bilim ve
teknolojideki hızlı gelişmelere ayak uydurabilmesi, önünün açılması yönünde
Kanununda değişiklik yapılması zorunludur. TUBİTAK hem Türk sanayisi hem de bilim
ve teknoloji dünyasının ihtiyacını karşılayacak bir yapılanma içine girmelidir.
Teklifin genel gerekçesi bu zorunluluğu gayet güzel ifade etmektedir.
Teklif sahiplerinden
Ankara Milletvekili Sayın Reha Denemeç;
-Kanun tekliflerinin
artması ve kanunlaşmasının Türkiye Büyük Millet Meclisinin itibarını
artırdığını, Kurumun özerkliğinin korunması için Teklifle düzenlenmesinin daha
uygun olduğunu;
- ARGE ile ilgili
teşviklerin artırılmasının amacının sektörün dışarıdan desteklenmesi, ARGE
çalışması yapan kurum ve kuruluşların bir arada hareket etmesinin sağlanması
olduğunu,
- Son derece güzide bir
kurum olan TÜBİTAK’ın çağın gerçeklerine uygun bir yapılanmaya kavuşturulması
gerektiğini,
- Kurumdan beklenen
verimli çalışmanın ancak sağlam bir yönetim yapısıyla mümkün olabileceği ve
Teklifle bunun öngörüldüğünü,
- Siyasi iradenin bütçe
yapıp, stratejiyi ortaya koyup, projeler ürettiğini ve TÜBİTAK’ın bu
stratejiler çerçevesinde paralel çalışma içinde olması gerektiğini,
- TÜBİTAK’ın yönlendirici
fonksiyonuna ağırlık verilmesinin sanayi açısından da önemli olduğunu, TOBB’un
üye belirlemesinin bu sektörü tanımaları nedeniyle öngörüldüğünü,
- Sistemin kilitlenmesini
engelleyici, ülkedeki dengeleri göz önünde tutan bir yapının getirildiğini,
İfade etmiştir.
Devlet Bakanı ve Başbakan
Yardımcısı Sayın Mehmet Ali Şahin, üyeleri Bakanlar Kurulunca atanan ya da
Türkiye Büyük Millet Meclisinin seçtiği, idari ve mali özerkliğe sahip pek çok
kurum ve üst kurul olduğunu, Teklifle öngörülen atamanın özerkliği kaldırıcı bir yönü olmadığını tam
tersine üye dağılımı açısından demokratik bir açılımı sergilediğini
belirtmiştir,
Teklifin tümü üzerindeki
görüşmelerden sonra maddelerine geçilmesi Komisyonumuzca kabul edilmiştir.
Teklifin 1 inci
maddesinin metinden çıkarılması yönünde verilen önergenin kabulü ile madde
metinden çıkarılmış ve diğer madde numaraları teselsül ettirilmiştir.
Teklifin 2 nci maddesi 1
inci madde olarak görüşülmüş, verilen bir önergenin benimsenmesi ile birinci
fıkrada geçen "...alt yapı ve araçları oluşturmaya" ibaresi "...alt yapının ve araçların
oluşturulmasına" ve üçüncü fıkrada geçen "...belirtilmeyen"
ibaresi "...hüküm bulunmayan" şeklinde değiştirilmek suretiyle, madde
Komisyonumuzca kabul edilmiştir. Yazım tekniğine uygunluk açısından bu değişiklik
yapılmıştır.
Teklifin 3 üncü maddesi 2
nci madde olarak görüşülmüş ve verilen bir önergenin benimsenmesi sonucu (i)
bendinde geçen "...bu ağların yurtiçi ve dışındaki..." ibaresi "...bu ağların yurt içi ve yurt dışındaki"
şeklinde değiştirilmiş, (e) bendi olarak teselsül ettirilen (k) bendi yeniden
düzenlenmiştir. Madde bu önerge çerçevesinde Komisyonumuzca kabul edilmiştir.
Teklifin 4 üncü maddesi 3
üncü madde olarak görüşülmüş ve verilen önergelerin kabulü ile metinde üye
sayısı 14 olarak belirtilmiş, yazım tekniği açısından bazı değişiklikler
yapılmış ve Bilim Kurulu üyeliğinin görev süresi dolmadan istifa, ölüm ve
devamsızlık süreyi tamamlamak için seçilen üyenin görev süresine açıklık
getirilmiştir. Madde benimsenen önerge doğrultusunda Komisyonumuzca kabul
edilmiştir.
Teklifin 5 inci maddesi 4
üncü madde 6 ncı maddesi 5 inci madde
olarak görüşülmüş ve Komisyonumuzca
kabul edilmiştir.
Teklifin 7 nci maddesi 6
ncı madde olarak görüşülmüş, verilen
bir önergenin benimsenmesi ile çerçeve madde teknik açıdan düzeltilerek,
Komisyonumuzca kabul edilmiştir.
Teklifin 8 inci maddesi 7
nci madde olarak görüşülmüş ve Komisyonumuzca kabul edilmiştir.
Verilen bir önergenin
kabulü ile Teklife 278 sayılı Kanuna ek madde 4 ekleyen çerçeve 8 inci madde ilave edilmiştir. Bu
ek madde ile "Türkiye
Bilimsel ve Teknik Araştırma Kurumu" ibaresi "Türkiye Bilimsel ve
Teknolojik Araştırma Kurumu" şeklinde değiştirilmiş ve bu Kanun ile diğer
Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde "Türkiye Bilimsel ve Teknik Araştırma
Kurumu" na yapılan atıflar "Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma
Kurumu" na yapılmış sayılır hükmü getirilmiştir.
Teklifin çerçeve 9 uncu
maddesi ile 278 sayılı Kanuna eklenen geçici
4, 5 ve 6 ncı maddeler verilen önergelerin benimsenmesi
sonucu yazım tekniğine uygun olarak düzeltilmek suretiyle Komisyonumuzca kabul
edilmiştir.
Verilen bir önergenin
kabulü ile Teklife 10 uncu madde eklenmiştir. Bu madde ile, 10.12.2003 tarihli
ve 5016 sayılı Kanunla 278 sayılı Kanuna eklenen geçici 3 üncü madde
yürürlükten kaldırılmaktadır. Bu madde işlevini tamamlamış olması ve Teklifle
genel düzenleme yapılmış olması nedeniyle yürürlükten kaldırılmaktadır.
Teklifin yürürlüğü
düzenleyen 10 uncu maddesi 11, yürütmeyi düzenleyen 11 inci maddesi 12 olarak Komisyonumuzca kabul
edilmiştir.
Teklifin tümü oya
sunulmuş ve Komisyonumuzca kabul edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurula
gönderilmek üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile sunulur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Tayyar Altıkulaç |
Hikmet Özdemir |
Hacı Biner |
|
|
İstanbul |
Çankırı |
Van |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Ali Aydınlıoğlu |
Hüseyin Ekmekcioğlu |
Faruk Anbarcıoğlu |
|
|
Balıkesir |
Antalya |
Bursa |
|
|
|
(Karşı oy yazım ektedir) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mustafa Özyurt |
Mustafa Gazalcı |
Mehmet Yüksektepe |
|
|
Bursa |
Denizli |
Denizli |
|
|
(Muhalefet şerhi eklidir) |
(Karşı oy yazımız ekli) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Ömer Özyılmaz |
Hasan Aydın |
Temel Yılmaz |
|
|
Erzurum |
Giresun |
Gümüşhane |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Avni Doğan |
Mehmet Çerçi |
Mehmet Sarı |
|
|
Kahramanmaraş |
Manisa |
Osmaniye |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Öner Ergenç |
Engin Altay |
Osman Kılıç |
|
|
Siirt |
Sinop |
Sivas |
|
|
|
(Karşı oy yazım ektedir) |
|
|
|
Üye |
Üye |
|
|
|
Mehmet Faruk Bayrak |
Muharrem İnce |
|
|
|
Şanlıurfa |
Yalova |
|
|
|
|
(Muhalefet şerhi eklidir) |
|
|
|
|
|
|
KARŞI
OY YAZISI
Türkiye Bilimsel Teknik
Araştırma Kurumu (TÜBİTAK) Yasasında bu yasa önerisiyle yapılan değişiklikler
temel bir gereksinimden değil, bu kurumun özerkliğine son vermek, yargı
kararlarını uygulamamak, Başbakana bağlı bir kurum yaratmak anlayışından
doğmuştur.
Öneriyle var olan yöneticilerin düşmesi ve yeni yöneticilerin özerk
anlayıştan uzak bir biçimde ağırlıklı olarak Başbakan tarafından belirlenmesi
yanlıştır.
Bu yasa değişikliği ile
TÜBİTAK'ın özerkliği fiilen ortadan kalkacaktır.
TÜBİTAK 1963 tarihinde kurulmuş, başarılı hizmetler üretmiş
özerk bir bilim kurulu iken yasasında öngörülen yönetici değişiklikleri AKP
iktidarı tarafından engellenmiştir. Normal süreç kasıtla işletilmemiştir.
Süresi içinde atamalar yapılamayınca kurum çalışamaz duruma
sokulmuş, sonunda da bir kereye özgü atama yetkisi almak için yasa
değişikliğine gidilmiştir. Ancak bu bir maddelik yasa değişikliği önce
Cumhurbaşkanı tarafından veto edilmiş, daha sonra da Anayasa Mahkemesi
tarafından iptal edilmiştir.
Anayasa Mahkemesi karar vermeden kuruma yeni yöneticiler
atanmış, ancak Cumhurbaşkanı Anayasa Mahkemesi kararını bekleyerek atamayı
onaylamamıştır. Bilim kurulunca seçilen eski yöneticiler yeni atanan
yöneticilerin atamalarını idare mahkemeleri tarafından iptal ettirdiği halde bu
kararlar uygulanmamıştır.
Hukuk devletinde Anayasa Mahkemesinin ve mahkemelerin
kararlarını uygulamak temel bir anlayışken iktidar tarafından buna bugüne kadar
uyulmamıştır.
Bu yasa değişikliğiyle hem bugüne kadar olan mahkeme kararları, hem
de mağdurların hak arama sonuçları boşa çıkarılmaktadır.
Daha da kötüsü 42 yıllık özerk bir bilimsel kuruluş
siyasallaştırılmaktadır.
Bütün bu anlatılan gerekçeler nedeniyle bu yasa önerisine karşıyız.
|
|
Mustafa Gazalcı |
Muharrem İnce |
Engin Altay |
|
|
|
Denizli |
Yalova |
Sinop |
|
|
|
Hüseyin Ekmekcioğlu |
Mustafa Özyurt |
|
|
|
|
Antalya |
Bursa |
|
|
ANKARA
MİLLETVEKİLLERİ SALİH KAPUSUZ İLE REHA DENEMEÇ’İN TEKLİFİ
TÜRKİYE BİLİMSEL VE
TEKNİK ARAŞTIRMA KURUMU KURULMASI HAKKINDA KANUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR
KANUN TEKLİFİ
MADDE 1.- 17.7.1963 tarihli ve 278 sayılı Türkiye Bilimsel
ve Teknik Araştırma Kurumu Kurulması Hakkında Kanunun adı "Türkiye
Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu Kanunu" olarak; bu Kanun ile diğer
kanun ve kanun hükmünde kararnamelerde geçen Kurum adındaki "Teknik"
kelimeleri de "Teknolojik" olarak değiştirilmiştir.
MADDE 2.- 278 sayılı Kanunun 1 inci maddesinin birinci ve
üçüncü fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Türkiye'nin rekabet gücünü ve refahını artırmak ve
sürekli kılmak için; toplumun her kesimi ve ilgili kurumlarla işbirliği içinde,
ulusal öncelikler doğrultusunda bilim ve teknoloji politikaları geliştirmek,
bunları gerçekleştirecek altyapı ve araçları oluşturmaya katkı sağlamak,
araştırma ve geliştirme faaliyetlerini özendirmek, desteklemek, koordine etmek,
yürütmek; bilim ve teknoloji kültürünün geliştirilmesinde öncülük yapmak
amacıyla, tüzel kişiliğe, idari ve mali özerkliğe sahip, Başbakanlıkla ilgili
"Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu" kurulmuştur.
Kurumun kısa adı TÜBİTAK'tır."
"Kurum, bu Kanunda belirtilmeyen hallerde özel hukuk
hükümlerine tabidir."
MADDE 3.- 278 sayılı Kanunun 2 nci maddesinin (a), (c), (d),
(e), (ı) ve (i) bentleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiş; (j) bendinden sonra
gelmek üzere maddeye aşağıdaki (k) bendi eklenmiş ve mevcut (k) bendi (1)
olarak teselsül ettirilmiştir.
"a) Bilimsel ve teknolojik alanlarda, araştırma ve
geliştirme faaliyetlerini desteklemek, koordine etmek, izlemek, yapmayı
özendirmek ve yapmak; bu amaçla program ve projeler geliştirmek; "
"c) Ülkemizin bilim ve teknolojiye, buluş ve yeniliğe dayalı
rekabet gücünün yükseltilmesine, ekonomik ve sosyal gelişmesine, ülke
güvenliğine, insan ve çevre sağlığına katkı sağlamaya dönük stratejik alanlarda
araştırmalar yapmak ve yaptırmak, teknoloji altyapısını güçlendirmek amacıyla
merkezler ve enstitüler kurmak;
d) Kurum bünyesinde araştırma ve geliştirme faaliyetlerini
yapan merkezlerde, enstitülerde ve birimlerde geliştirilen teknolojilerin
üretimde ve ihtiyaç duyulan alanlarda kullanılmasını, tanıtılmasını veya
bunlardan daha kolay yararlanılmasını sağlamak için gerekli ortamları ve
yönetim yöntemlerini hazırlamak ve bu teknolojilerin ülke ekonomisine ve sosyal
gelişmeye katkıda bulunacak ticari değerlere dönüşmesini sağlamak;
e) Kamu ve özel sektörün teknolojik araştırma ve geliştirme
faaliyetlerine etkin ve ağırlıklı olarak katılımını sağlayacak teşvik ve destek
sistemlerini geliştirmek ve uygulamak; sanayiinin üniversite ve araştırma kurum
ve kuruluşları ile işbirliği yapmasını sağlayacak programlar geliştirmek, bu
işbirliğinin somut hale dönüşebileceği ortamlar oluşturmak; bu alanlarda
girişimciliği desteklemek;"
"ı) Ülkemiz genelinde bilim ve teknoloji kültürünün
geliştirilmesinde öncülük yapmak; bu amaçla, Kurumun ilgi ve faaliyet
alanlarında Türkçe ve yabancı dillerde süreli ve süresiz yayınlar yapmak, çoklu
ortamlarda doküman ve belge oluşturmak ve bu tür yayınları ve etkinlikleri
desteklemek;
i) Dokümantasyon, bilgi sistemleri, bilgi bankaları, veri
tabanIarı, kütüphane ve arşiv gibi bilimsel ve teknolojik destek birimleri
kurmak, mevcut ulusal ve uluslararası yapı ve sistemlerle işbirliği yapmak;
araştırma ve eğitim kuruluşları arasında araştırma ve eğitim amaçlı elektronik
haberleşme hizmeti verecek ağlar kurmak, işletmek ve bu ağların yurtiçi ve
dışındaki ağlarla bağlantısını sağlamak;"
"k) Bilimsel ve teknolojik gelişmeleri aktarmak, bu
alanlardaki yönetsel bilgi ve becerilerin artırılmasına yönelik danışmanlık
hizmeti vermek, eğitimler yapmak ve yaptırmak;"
MADDE 4.- 278 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin birinci
fıkrası, ikinci fıkrasının birinci paragrafı ile (a) bendi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
"Bilim Kurulu;
a) Bilimsel ve teknolojik alanlarda eser, araştırma ve
buluşlarıyla temayüz etmiş ve/veya araştırma ve teknoloji yönetimi konusunda
yetkinliği olan, bilimsel ve teknolojik sistem, kurum ve birimleri başarı ile
kurmuş ve/veya yönetmiş bulunan kişiler arasından, Başbakan tarafından
belirlenecek üç, Yükseköğretim Kurulunun Genel Kurulu tarafından belirlenecek
bir, Bilim Kurulu tarafından belirlenecek üç,
b) Türkiye Bilimler Akademisinin asli üyeleri arasından
Başbakan tarafından belirlenecek fen ve teknik bilimler alanlarından bir,
sosyal ve beşeri bilimler alanlarından bir ve sağlık bilimleri alanından bir
olmak üzere toplam üç,
c) Lisans öğreniminden sonra kamu kurum ve kuruluşlarında
ve/veya özel sektörde en az on yıl deneyim sahibi olmuş, mesleğinde temayüz
etmiş ve üstün nitelikli hizmetleriyle tanınmış kişiler arasından, Başbakan
tarafından belirlenecek bir, Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği tarafından
belirlenecek iki, Bilim Kurulu tarafından belirlenecek bir
Üye ile Başkandan oluşur. Başkanın Bilim Kurulu üyeleri
arasından atanması halinde aynı kontenjandan yeni bir üye atanır. Yükseköğretim
Kurulunun Genel Kurulu ve Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği, Başbakanın talebi
üzerine üye belirleyerek en geç bir ay içinde Başbakanlığa bildirir. Başkan hem
Kurum hem de Bilim Kurulunun Başkanıdır. Bilim Kurulu üyeliği seçimi Başbakanın
onayı ile kesinleşir. Bilim Kurulunun toplantı ve karar yeter sayısı sekizdir.
Bilim Kurulunun çalışma usul ve esasları kurumca çıkarılacak bir yönetmelikle
belirlenir.
Bilim Kurulu üyelerinin görev süresi ile görev ve yetkileri
aşağıda gösterilmiştir:
a) Üyelik süresi: Bilim Kurulu üyelerinin görev süresi dört
yıldır. Üyeliği sona eren üye, ancak bir dönem daha seçilebilir. İstifa veya
ölüm gibi sebeplerle boşalan üyelikler için yukarıdaki esaslara göre yeni üye
seçilir. Bu suretle seçilen üyenin görev süresi de dört yıldır. Bilim Kurulunun
olağan toplantılarına yıl içinde toplam altı kere veya üst üste üç kere kabul
edilebilir mazereti olmaksızın katılmayan üyelerin üyelikleri, Bilim Kurulu
kararıyla düşer. Bu üyelerden boşalan üyelikler bu maddede belirtilen usullere
göre yenilenir. Üyelerin görev süresinin dolmasına en geç iki ay kala veya
istifa, ölüm ve devamsızlık gibi sebeplerle üyeliğin boşalması halinde boşalma
tarihinden itibaren en geç iki ay içinde yeni üye belirlenerek Başbakanın
onayına sunulur. Bu süre içinde yeni üye bildirilmemesi halinde Başbakan
birinci fıkrada belirtilen şartları taşıyanlar arasından belirlediği kişileri
doğrudan Bilim Kurulu üyesi olarak atar."
MADDE 5.- 278 sayılı Kanunun 5 inci maddesinin ikinci
fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve bu fıkradan sonra gelmek üzere
maddeye aşağıdaki fıkralar eklenmiştir.
"Bilim Kurulu, 4 üncü maddenin birinci fıkrasının (a)
bendinde belirtilen nitelikleri taşıyan kişiler arasından, biri Bilim Kurulu
dışından olmak üzere iki başkan adayı belirleyerek Başbakana sunar. Başbakan bu
adaylardan birini seçerek Başkan olarak atanmak üzere Cumhurbaşkanına teklif
eder."
"Bilim Kurulunun aday belirlemesi, Başkanın görev
süresinin dolmasına en geç iki ay kala veya herhangi bir sebeple bu görevin
boşalma tarihinden itibaren en geç iki ay içinde tamamlanır. Bilim Kurulunun
herhangi bir nedenle süresinde aday belirlememesi halinde Başbakan gerekli
şartları taşıyanlar arasından belirlediği bir kişiyi Başkan olarak atanmak
üzere Cumhurbaşkanına teklif eder.
Başkanın geçici olarak görevi başında bulunmadığı
zamanlarda, görevlendireceği Bilim Kurulu üyelerinden biri Başkanlığa vekalet
eder. Başkanlık görevinde boşalma olması halinde yeni başkan atanıncaya kadar,
Bilim Kurulu kendi üyelerinden birini Bilim Kurulu ve Kurum Başkan Vekili
olarak görevlendirir."
MADDE 6.- 278 sayılı Kanunun mülga 8 inci maddesi aşağıdaki
şekilde yeniden düzenlenmiştir.
"Madde 8.- Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma
Kurumunun orta ve uzun vadeli amaçlarını, temel ilke ve politikalarını, hedef
ve önceliklerini, performans ölçütlerini, bunlara ulaşmak için izlenecek
yöntemler ile kaynak dağılımlarını da içeren stratejik planı, Başkanlıkça en az
üçer yıllık dönemler itibariyle hazırlanır ve Bilim Kurulunca onaylanır.
Stratejik planlar Başkanlığın önerisi ile Bilim Kurulunca en az yılda bir kere
gözden geçirilerek güncellenir.
Bilim Kurulu, Kurumun faaliyet sonuçlarını, belirlenen
politika, strateji ve hedefler doğrultusunda izler, değerlendirir ve beklenen
performansın sağlanmadığı alanlar için gerekli önlemleri alır."
MADDE 7.- 278 sayılı Kanunun 9 uncu maddesinin (a) bendi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve maddeye aşağıdaki bentler eklenmiştir.
"a) Her yıl genel bütçeden aktarılacak ödenek,"
"g) İşletme ve şirketler ile diğer birimlerden
aktarılan gelirler,
h) Buluşlardan doğan haklara ilişkin gelirler ile üretim ve
satış gelirleri."
MADDE 8.- 278 sayılı Kanunun 21 inci maddesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
"Madde 21.- Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma
Kurumu tarafından yürütülen projelerin gerçekleştirilmesi sırasında ortaya
çıkan eser, buluş, endüstriyel tasarım, entegre devre topografyaları ve teknik
bilgi gibi her türlü fikri ürün üzerindeki haklar Kuruma aittir.
Kurumun taraf olduğu sözleşmelere dayanarak yürütülen
projelerin gerçekleştirilmesi sırasında ortaya çıkması muhtemel fikri ürünler
üzerindeki haklar sözleşmeyle düzenlenir.
Kurum, elde edilen patent ve buluşlar ile ilgili olarak
üretim ve satış yapabilir.
Kuruma ait fikri hakların ekonomik olarak değerlendirilmesi
sonucunda elde edilecek gelirin en fazla yüzde ellisi yönetmelikle belirlenecek
usul ve esaslar çerçevesinde fikri ürün sahibine verilir."
MADDE 9.- 278 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici maddeler
eklenmiştir.
"GEÇİCİ MADDE 4.- Bilim Kurulu üyeleri ve Başkanın
görevleri bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihte kendiliğinden sona erer. Ancak
bunlar, yeni Bilim Kurulu üyeleri göreve başlayıncaya kadar görevlerine devam
ederler.
Bu Kanunun yayımı tarihinden itibaren onbeş gün içinde
Yükseköğretim Kurulunun Genel Kurulu ve Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği 4
üncü maddenin birinci fıkrasına göre belirleyecekleri üyeleri seçerek Başbakana
sunar. Bu süre içinde ilgili kurumlarca gerekli teklifin yapılmaması halinde
Başbakan bunların kontenjanları için öngörülen şartları taşıyanlar arasından
doğrudan Bilim Kurulu üyeliklerine atama yapar.
Bilim Kurulunun ilk toplantısına en yaşlı üyesi başkanlık
eder.
GEÇİCİ MADDE 5.- Bilim Kurulunun ilk oluşumundan sonraki
ikinci yılın sonunda, bir defaya mahsus olmak üzere, Başkan hariç ad çekme
usulü ile ayrılacak yedi üyenin yerine, 4 üncü maddeye göre yeni yedi üye
seçilir.
GEÇİCİ MADDE 6.- Bu Kanunun öngördüğü yönetmelik ve esaslar
çıkarılıncaya kadar mevcut yönetmelik ve esasların bu Kanuna aykırı olmayan
hükümlerinin uygulanmasına devam olunur."
MADDE 10.- Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 11.- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
MİLLÎ EĞİTİM,
KÜLTÜR, GENÇLİK VE SPOR KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN
TÜRKİYE
BİLİMSEL VE TEKNİK ARAŞTIRMA KURUMU KURULMASI HAKKINDA KANUNDA DEĞİŞİKLİK
YAPILMASINA DAİR KANUN TEKLİFİ
MADDE 1.- 17.7.1963 tarihli ve 278 sayılı Kanunun 1 inci
maddesinin birinci ve üçüncü fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Türkiye'nin rekabet gücünü ve refahını artırmak ve
sürekli kılmak için; toplumun her kesimi ve ilgili kurumlarla işbirliği içinde,
ulusal öncelikler doğrultusunda bilim ve teknoloji politikaları geliştirmek,
bunları gerçekleştirecek altyapının ve araçların oluşturulmasına katkı
sağlamak, araştırma ve geliştirme faaliyetlerini özendirmek, desteklemek,
koordine etmek, yürütmek; bilim ve teknoloji kültürünün geliştirilmesinde
öncülük yapmak amacıyla, tüzel kişiliğe, idarî ve malî özerkliğe sahip,
Başbakanlıkla ilgili "Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma
Kurumu" kurulmuştur. Kurumun kısa adı TÜBİTAK'tır."
"Kurum, bu Kanunda hüküm bulunmayan hallerde özel hukuk
hükümlerine tâbidir."
MADDE 2.- 278 sayılı Kanunun 2 nci maddesinin (a), (c), (d),
(e), (ı) ve (i) bentleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiş; (j) bendinden sonra
gelmek üzere maddeye aşağıdaki (k) bendi eklenmiş ve mevcut (k) bendi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiş ve (l) olarak teselsül ettirilmiştir.
"a) Bilimsel ve teknolojik alanlarda, araştırma ve
geliştirme faaliyetlerini desteklemek, koordine etmek, izlemek, yapmayı
özendirmek ve yapmak; bu amaçla program ve projeler geliştirmek;"
"c) Ülkemizin bilim ve teknolojiye, buluş ve yeniliğe
dayalı rekabet gücünün yükseltilmesine, ekonomik ve sosyal gelişmesine, ülke
güvenliğine, insan ve çevre sağlığına katkı sağlamaya dönük stratejik alanlarda
araştırmalar yapmak ve yaptırmak, teknoloji altyapısını güçlendirmek amacıyla
merkezler ve enstitüler kurmak;
d) Kurum bünyesinde araştırma ve geliştirme faaliyetlerini
yapan merkezlerde, enstitülerde ve birimlerde geliştirilen teknolojilerin
üretimde ve ihtiyaç duyulan alanlarda kullanılmasını, tanıtılmasını veya
bunlardan daha kolay yararlanılmasını sağlamak için gerekli ortamları ve
yönetim yöntemlerini hazırlamak ve bu teknolojilerin ülke ekonomisine ve sosyal
gelişmeye katkıda bulunacak ticari değerlere dönüşmesini sağlamak;
e) Kamu ve özel sektörün teknolojik araştırma ve geliştirme
faaliyetlerine etkin ve ağırlıklı olarak katılımını sağlayacak teşvik ve destek
sistemlerini geliştirmek ve uygulamak; sanayinin üniversite ve araştırma kurum
ve kuruluşları ile işbirliği yapmasını sağlayacak programlar geliştirmek, bu
işbirliğinin somut hale dönüşebileceği ortamlar oluşturmak; bu alanlarda
girişimciliği desteklemek;"
"ı) Ülkemiz genelinde bilim ve teknoloji kültürünün
geliştirilmesinde öncülük yapmak; bu amaçla, Kurumun ilgi ve faaliyet
alanlarında Türkçe ve yabancı dillerde süreli ve süresiz yayınlar yapmak, çoklu
ortamlarda doküman ve belge oluşturmak ve bu tür yayınları ve etkinlikleri
desteklemek;
i) Dokümantasyon, bilgi sistemleri, bilgi bankaları, veri
tabanları, kütüphane ve arşiv gibi bilimsel ve teknolojik destek birimleri
kurmak, mevcut ulusal ve uluslararası yapı ve sistemlerle işbirliği yapmak;
araştırma ve eğitim kuruluşları arasında araştırma ve eğitim amaçlı elektronik
haberleşme hizmeti verecek ağlar kurmak, işletmek ve bu ağların yurt içi ve
yurt dışındaki ağlarla bağlantısını sağlamak;"
"k) Bilimsel ve teknolojik gelişmeleri aktarmak, bu
alanlardaki yönetsel bilgi ve becerilerin artırılmasına yönelik danışmanlık
hizmeti vermek, eğitimler yapmak ve yaptırmak;"
"l) Yukarıda belirtilen amaçların gerçekleştirilmesi ve
görevlerin yerine getirilebilmesi ile ilgili her türlü faaliyetlerde bulunmak
ve gerekli parasal desteği sağlamak."
MADDE 3.- 278 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin birinci
fıkrası, ikinci fıkrasının birinci paragrafı ile (a) bendi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
"Bilim Kurulu;
a) Bilimsel ve teknolojik alanlarda eser, araştırma ve
buluşlarıyla temayüz etmiş ve/veya araştırma ve teknoloji yönetimi konusunda
yetkinliği olan, bilimsel ve teknolojik sistem, kurum ve birimleri başarı ile
kurmuş ve/veya yönetmiş bulunan kişiler arasından, Başbakan tarafından
belirlenecek üç, Yükseköğretim Kurulu Genel Kurulu tarafından belirlenecek bir,
Bilim Kurulu tarafından belirlenecek üç,
b) Türkiye Bilimler Akademisinin asli üyeleri arasından
Başbakan tarafından belirlenecek fen ve teknik bilimler alanlarından bir,
sosyal ve beşeri bilimler alanlarından bir ve sağlık bilimleri alanından bir
olmak üzere toplam üç,
c) Lisans öğreniminden sonra kamu kurum ve kuruluşlarında
ve/veya özel sektörde en az on yıl deneyim sahibi olmuş, mesleğinde temayüz
etmiş ve üstün nitelikli hizmetleriyle tanınmış kişiler arasından, Başbakan
tarafından belirlenecek bir, Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği tarafından
belirlenecek iki, Bilim Kurulu tarafından belirlenecek bir,
olmak üzere ondört üye ile Başkandan oluşur. Başkanın Bilim
Kurulu üyeleri arasından atanması halinde aynı kontenjandan yeni bir üye
atanır.Yükseköğretim Kurulunun Genel Kurulu ve Türkiye Odalar ve Borsalar
Birliği, Başbakan'ın talebi üzerine üye belirleyerek en geç bir ay içinde
Başbakanlığa bildirir. Başkan hem Kurum hem de Bilim Kurulunun Başkanıdır.
Bilim Kurulu üyeliği seçimi Başbakanın onayı ile kesinleşir. Bilim Kurulunun
toplantı ve karar yeter sayısı sekizdir. Bilim Kurulunun çalışma usul ve
esasları Kurumca çıkarılacak bir yönetmelikle belirlenir.
Bilim Kurulu üyelerinin görev süresi ile görev ve yetkileri
aşağıda gösterilmiştir:
a) Üyelik süresi: Bilim Kurulu üyelerinin görev süresi dört
yıldır. Üyeliği sona eren üye, ancak dört yıllık ikinci bir dönem daha
seçilebilir. İstifa veya ölüm gibi sebeplerle boşalan üyelikler için yukarıdaki
esaslara göre yeni üye seçilir. Bu suretle seçilen üyenin görev süresi de dört
yıldır. Bilim Kurulunun olağan toplantılarına yıl içinde toplam altı kere veya
üst üste üç kere kabul edilebilir mazereti olmaksızın katılmayan üyelerin
üyelikleri, Bilim Kurulu kararıyla düşer. Bu üyelerden boşalan üyelikler bu
maddede belirtilen usullere göre yenilenir. Üyelerin görev süresinin dolmasına
en geç iki ay kala veya istifa, ölüm ve devamsızlık gibi sebeplerle üyeliğin
boşalması halinde boşalma tarihinden itibaren en geç iki ay içinde yeni üye
belirlenerek Başbakanın onayına sunulur. Bu süre içinde yeni üye bildirilmemesi
halinde Başbakan birinci fıkrada belirtilen şartları taşıyanlar arasından
belirlediği kişileri doğrudan Bilim Kurulu üyesi olarak atar."
MADDE 4.- Teklifin 5 inci maddesi 4 üncü madde olarak
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 5.- Teklifin 6 ncı maddesi 5 inci madde olarak Komisyonumuzca aynen kabul
edilmiştir.
MADDE 6.- 278 sayılı Kanunun 9 uncu maddesinin birinci
fıkrasının (a) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve maddeye aşağıdaki
bentler eklenmiştir.
"a) Her yıl genel bütçeden aktarılacak ödenek,"
"g) İşletme ve şirketler ile diğer birimlerden
aktarılan gelirler,
h) Buluşlardan doğan haklara ilişkin gelirler."
MADDE 7.- Teklifin 8 inci maddesi 7 nci madde olarak Komisyonumuzca aynen kabul
edilmiştir.
MADDE 8.- 278 sayılı
Kanuna aşağıdaki Ek 4 üncü madde eklenmiştir.
EK MADDE 4.- 17.7.1963 tarihli ve 278 sayılı Türkiye
Bilimsel ve Teknik Araştırma Kurumu Kurulması Hakkında Kanunda geçen
"Türkiye Bilimsel ve Teknik Araştırma Kurumu" ibareleri
"Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu" şeklinde
değiştirilmiştir. Bu Kanun ile diğer kanun ve kanun hükmünde kararnamelerde
"Türkiye Bilimsel ve Teknik Araştırma Kurumu"na yapılan atıflar
"Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu" na yapılmış sayılır."
MADDE 9.- 278 sayılı
Kanuna aşağıdaki geçici maddeler eklenmiştir.
"GEÇİCİ MADDE 4.- Bilim Kurulu üyeleri ve Başkanın
görevleri bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihte kendiliğinden sona erer. Ancak
bunlar, yeni Bilim Kurulu üyeleri göreve başlayıncaya kadar görevlerine devam
ederler.
Bu Kanunun yayımı tarihinden itibaren onbeş gün içinde
Yükseköğretim Kurulu Genel Kurulu ve Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği 4 üncü
maddenin birinci fıkrasına göre belirleyecekleri üyeleri seçerek Başbakana
sunar. Bu süre içinde ilgili kurumlarca gerekli teklifin yapılmaması halinde
Başbakan bunların kontenjanları için öngörülen şartları taşıyanlar arasından
doğrudan Bilim Kurulu üyeliklerine atama yapar.
Bilim Kurulunun ilk toplantısına en yaşlı üyesi başkanlık
eder.
GEÇİCİ MADDE 5.- Bilim Kurulunun ilk oluşumundan sonraki
ikinci yılın sonunda, bir defaya mahsus olmak üzere, Başkan hariç ad çekme
usulü ile ayrılacak yedi üyenin yerine, 4 üncü maddeye göre üye seçilir.
GEÇİCİ MADDE 6.- Bu Kanunun öngördüğü yönetmelikler
çıkarılıncaya kadar mevcut yönetmelik ve esasların bu Kanuna aykırı olmayan
hükümlerinin uygulanmasına devam olunur."
MADDE 10.- 278 sayılı Kanuna 10.12.2003 tarihli ve 5016
sayılı Kanunla eklenen geçici 3 üncü madde yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE 11.- Teklifin 10 uncu maddesi 11 inci madde olarak Komisyonumuzca aynen kabul
edilmiştir.
MADDE 12.- Teklifin 11 inci maddesi 12 nci madde olarak Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.