Dönem: 22           Yasama Yılı: 3

 

           T.B.M.M.  (S. Sayısı: 943)

 

Trabzon Milletvekili Cevdet Erdöl ile Uşak Milletvekili Alim Tunç’un; Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi ile Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal İşler

Komisyonu Raporu (2/503)

 

                                           

Not: Teklif, Başkanlıkça Plan ve Bütçe ile Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal İşler komisyonlarına havale edilmiştir.

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifimiz ve gerekçesi ilişikte sunulmuştur.

Gereğini arz ederiz.

Saygılarımızla.

 

Cevdet Erdöl

Alim Tunç

 

Trabzon

Uşak

GENEL GEREKÇE

Teklif Esnaf ve Sanatkarlar ve Diğer Bağımsız Çalışanlar Sosyal Sigortalar Kurumu (Bağ-Kur)’un uyguladığı 1479 ve 2926 sayılı Kanunlarda 619 sayılı Kanun Hükmünde Kararname ve 4956 sayılı Kanunla yapılan değişikliklerden, Anayasa Mahkemesince iptal edilen bazı hükümlerin doğurduğu kanun boşluğunu gidermek amacıyla hazırlanmıştır.

Ayrıca teklifte yer verilen bir madde ile sağlık sigortası kapsamında sözleşmeli eczanelerce kuruma fatura edilen ve bedelleri eczanelere ödenen ancak, eczacı kadrosunun yetersizliği nedeniyle kontrol edilemeyen reçetelerin örnekleme suretiyle kontrolüne olanak sağlanmıştır.

MADDEGEREKÇELERİ

Madde 1.- 1479 sayılı Kanunun ek 13 üncü maddesinin ikinci fıkrasının (c) bendi 24.8.2004 tarihli ve 619 sayılı Kanun Hükmünde Kararname ile değiştirilmiş ancak bu Kanun Hükmünde Kararnamenin tamamı yetki kanununun iptaline bağlı olarak 26.10.2000 tarihli ve 2000/61-34 sayılı kararla Anayasa Mahkemesince iptal edilmiştir. İptal kararı sonucu oluşan hukukî boşluğu gidermek amacıyla ek 13 üncü maddenin ikinci fıkrasının (c) bendi değişiklikten önceki metin esas alınarak yeniden düzenlenmiştir.

Madde 2.- Bağ-Kur Genel Müdürlüğü 1479 sayılı Kanun kapsamındaki sigortalı ve bunların hak sahiplerine 1.1.1986 tarihinden, 2926 sayılı Kanun kapsamındaki sigortalılar ve bunların hak sahiplerine ise 1.1.1999 tarihinden bugüne kadar ilaç dahil sağlık sigorta yardımları vermektedir.

Sağlık sigortası yardımları kapsamında sigortalı ve hak sahiplerine verilen reçetelerde yer alan ilaçlar sözleşmeli eczanelerce sağlanmakta ve eczanelerce Kuruma ibraz edilen reçeteler Kurumca incelendikten sonra bedeli eczaneye ödenmektedir. Kurum kayıtlarına günde ortalama 113 000 reçete girmektedir. Reçete kontrolleri ise Kurumun kadrolu eczacıları tarafından yapılmaktadır. Ancak, sağlık sigortası uygulamasının başladığı tarihten bu yana Kurum bütün çabalarına rağmen yeterli sayıda eczacı istihdam edememiş, reçetelerin büyük bir kısmı kontrol edilmeden, sözleşmede öngörülen süre içinde ödenmek zorunda kalınmıştır. Reçeteler kontrol edilmediği için de 1479 sayılı Kanunun ek 8 inci maddesinde öngörülen beş yıllık süre içinde imha da edilmemiştir. Bu nedenle özellikle sigortalı sayısı fazla olan il müdürlüklerinde bu reçeteler kontrol için bekletilmektedir. Ancak birikim fazla olduğundan depolayacak yer kalmamıştır. Ayrıca söz konusu reçetelerin mevcut eczacı kadrosuyla ile incelenmesine de imkân bulunmamaktadır.

Tüm il müdürlüklerinde kontrol amacıyla bekletilen 310 milyon adet reçete bulunmaktadır Resmi evrak niteliği taşıyan bu reçeteler hizmet binalarının arşiv bölümleri olmadığı veya yetersiz olduğu için koridorlarda ve bekleme salonlarının belli bölümlerinde, lojman tahsisi iptal edilen kamu konutlarında, diğer kurum ve kuruluşlardan, herhangi bir ücret ödenmeksizin temin edilen veya kiralanan yerlerde muhafaza edilmektedir. Bu yerlerde ayrıca reçetelerin muhafazasının yanı- sıra, yangın ve emniyeti bakımından da personel istihdam edilmektedir.

Açıklanan nedenlerle düzenlenen bu madde ile Borçlar Kanunundaki 10 yıllık genel zaman aşımı süresi dikkate alınarak, Kurum kayıtlarına girdiği tarihten itibaren 10 yıl ve daha uzun süre geçen reçetelerin incelenmeksizin imhası, yine 31.12.2000 tarihine kadar Kurum kayıtlarına giren reçetelerin ise her eczane ve her yıl için % 5 oranından az, % 10 oranından fazla olmamak üzere örnekleme suretiyle kontrol edildikten sonra fatura ve reçetelerinde usulsüzlük tespit edilmeyen eczanelerin bu döneme ilişkin reçetelerinin imhası öngörülmüştür.

Haklarında idarî veya adlî kovuşturma yapılan eczanelere ait reçetelerin, yapılan kovuşturmalar sonuçlanıncaya kadar imha edilmemesi amaçlanmıştır.

İncelemeye konu reçetelerin seçimi ve imhası il müdürlüklerinde oluşturulacak komisyonlar tarafından yapılacaktır.

Kurum 1.1.2005 tarihinden itibaren, anılan tarihten sonra ibraz edilen reçeteleri kontrol ederek ödemektedir.

Madde 3.- 2926 sayılı Kanunun yaşlılık aylığının hesaplanmasına ilişkin 18 inci maddesinin son fıkrasında 24.8.2000 tarihli ve 619 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 43 üncü maddesiyle yapılan değişiklikle; kısmî yaşlılık aylığı bağlanmasında 25 tam yıldan az hizmet süreleri için aylık bağlama oranında % 2 yerine % 1 indirim yapılması benimsenmiştir.Ancak, 619 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin tamamının yetki kanununun iptaline bağlı olarak Anayasa Mahkemesinin 26.10.2000 tarihli ve 2000/61-34 sayılı kararı ile 8.8.2001 tarihi itibariyle iptali üzerine maddede hukukî bir boşluk oluşmuştur.Oluşan bu boşluğun giderilmesi amacıyla fıkra 619 sayılı Kanun Hükmünde Kararname ile yapılan değişiklik paralelinde yeniden düzenlenmiştir.

Madde 4.- 1479 sayılı Kanunun 41 inci maddesinde yer alan ölüm aylığı bağlanmasında 3 tam yıl prim ödemiş olma şartı, 619 sayılı Kanun Hükmünde Kararname ile yapılan değişiklikle 5 yıla çıkarılmış iken, bu Kanun Hükmünde Kararnamenin dayanağı olan yetki kanununun Anayasa Mahkemesince iptali üzerine bu hüküm, Anayasa Mahkemesinin iptal kararının yürürlüğe girdiği 8.8.2001 tarihi itibarıyla yürürlükten kalkmıştır.

Anılan hüküm, 4956 sayılı Kanunun 21 inci maddesi ile yeniden 5 yıl olarak düzenlenmiş ve uygulamada kesinti olmaması için maddenin yürürlük tarihi Anayasa Mahkemesinin iptal kararının yürürlüğe girdiği 8.8.2001 tarihi olarak belirlenmiştir.

Ancak, bu maddenin yürürlüğüne ilişkin hüküm de Anayasa Mahkemesinin 23.11.2004 tarihli Resmi Gazetede yayımlanan 24.6.2004 tarihli ve 2004/18-89 sayılı kararı ile iptal edilmiştir.

İptal kararı gerekçesine paralel olarak, anılan maddenin yürürlüğü 4956 sayılı Kanunun yürürlük tarihi olan 2.8.2003 olarak yeniden düzenlenmiştir.

Madde 5.- Kanunun 1 inci ve 3 üncü maddelerinin yürürlük tarihi olarak Anayasa Mahkemesinin iptal kararının yürürlüğe girdiği 8.8.2001 tarihi esas alınmıştır.Diğer maddeler ise Kanunun yayımı tarihinde yürürlüğe girecektir.

Madde 6.- Yürütme maddesidir.

Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal İşler Komisyonu Raporu

 

Türkiye Büyük Millet Meclisi

 

 

Sağlık, Aile, Çalışma ve

 

 

Sosyal İşler Komisyonu

 

 

Esas No.: 2/503

14.6.2005

 

Karar No.: 25

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Trabzon Milletvekili Cevdet Erdöl ile Uşak Milletvekili Alim Tunç'un; “Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi", Başkanlığınızca 7.6.2005 tarihinde tali komisyon olarak Plan ve Bütçe Komisyonuna esas  komisyon olarak Komisyonumuza havale edilmiştir.

Komisyonumuz Teklifi 9.6.2005 tarihli 22 nci birleşiminde gündemine almıştır. Sağlık Bakanlığı , Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı, Maliye Bakanlığı,  Adalet Bakanlığı, Devlet Personel Başkanlığı, MEMUR-SEN, KAMU-SEN, KESK, BASK yetkilileri ve Türk Tabipler Birliği ile Türk Eczacıları Birliğinin katılımlarıyla Teklifi inceleyip görüşmüştür.

Teklifle 1479 sayılı Kanunun sağlık yardımının kapsamı ve 2926 sayılı Kanunun yaşlılık aylığının hesaplanması ile ilgili maddelerin 619 sayılı Kanun Hükmünde Kararname ile değiştirilen bazı hükümlerin, Anayasa Mahkemesi kararıyla iptali sebebiyle meydana gelen boşluğun giderilmesi amacıyla bazı düzenlemeler yapılmakta; sağlık sigortası kapsamında sözleşmeli eczanelerce Kuruma fatura edilen ve bedelleri eczanelere ödenen ancak bazı sebeplerle kontrol edilemeyen reçetelerin örnekleme suretiyle kontrolüne imkan verilmekte; kontrol sonucunda fatura ve reçetelerinde usulsüzlük tespit edilmeyen eczanelerin bu döneme ait reçetelerin tamamının imha edilmesi öngörülmekte; ayrıca 1479 sayılı Kanunun ölüm aylığından yararlanma koşullarını belirleyen 41 inci maddesinin 4956 sayılı Kanunla yeniden düzenlenen hükmünün yürürlük tarihinin Anayasa Mahkemesince iptal edilmesi sebebiyle iptal kararı gerekçesine uygun olarak yürürlük tarihinin 2.8.2003 tarihinden başlatılması için gerekli düzenleme yapılmaktadır

Teklifin tümü üzerindeki görüşmelerde,

Kurum kayıtlarına günde ortalama 113.000 reçete girdiği, Kurumun yeterli sayıda eczacı istihdam edemediği, reçetelerin kontrol edilemediği için imha edilemediği ve bir an önce bu soruna çözüm bulunması gerektiği üzerinde durulmuş, sosyal tarafların da olumlu görüşleri üzerine Teklif olumlu bulunmuştur.

Teklifin tümü üzerindeki görüşmelerden sonra Komisyonumuzca maddelerine geçilmesi kabul edilmiştir.

Teklifin 1, 2, 3, 4, 5 ve 6 ncı maddeleri Komisyonumuzca aynen kabul edilmiş, yürürlüğe ilişkin 5 inci maddesi kanun yazım tekniğine uygun olarak redaksiyonla düzeltilmiştir.

Raporumuz, Genel Kurula sunulmak üzere saygıyla arz olunur.

 

 

Başkan

Başkanvekili

Kâtip

 

Cevdet Erdöl

Nevzat Doğan

Mehmet Kılıç

 

Trabzon

Kocaeli

Konya

 

Üye

Üye

Üye

 

Ahmet Yaşar

Muzaffer R. Kurtulmuşoğlu

Remziye Öztoprak

 

Aksaray

Ankara

Ankara

 

(İmzada bulunamadı)

 

 

 

Üye

Üye

Üye

 

Osman Akman

Turhan Çömez

Şerif Birinç

 

Antalya

Balıkesir

Bursa

 

 

 

(İmzada bulunamadı)

 

Üye

Üye

Üye

 

Agah Kafkas

İrfan Rıza Yazıcıoğlu

Lokman Ayva

 

Çorum

Diyarbakır

İstanbul

 

Üye

Üye

Üye

 

İzzet Çetin

Hüseyin Tanrıverdi

Ali Arslan

 

Kocaeli

Manisa

Muğla

 

(İmzada bulunamadı)

 

 

 

Üye

Üye

Üye

 

Medeni Yılmaz

İdris Sami Tandoğdu

Alim Tunç

 

Muş

Ordu

Uşak

                                     (İmzada bulunamadı)

TRABZON MİLLETVEKİLİ CEVDET ERDÖL İLE UŞAK MİLLETVEKİLİ ALİM TUNÇ’UN

TEKLİFİ

BAZI KANUNLARDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA KANUN TEKLİFİ

MADDE 1.- 2.9.1971 tarihli ve 1479 sayılı Esnaf ve Sanatkarlar ve Diğer Bağımsız Çalışanlar Sosyal Sigortalar Kurumu Kanununun ek 13 üncü maddesinin ikinci fıkrasının Anayasa Mahkemesince iptal edilen (c) bendi aşağıdaki şekilde yeniden düzenlenmiştir.

“c) Tedavi süresince gerekli ilaç ve iyileştirme vasıtalarının sağlanması,”

MADDE 2.- 1479 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.

“GEÇİCİ MADDE 25.- Bu maddenin yürürlük tarihinden geriye doğru on yıl ve daha eski bir tarihte sözleşmeli eczanelerce Kuruma ibraz edilen sağlık sigortası uygulamasına ilişkin reçetelerin tamamı, kontrol edilip edilmediklerine bakılmaksızın imha edilir.

Birinci fıkra kapsamı dışında kalan ve 31.12.2000 tarihine kadar sözleşmeli eczanelerce Kuruma ibraz edilen sağlık sigortası uygulamasına ilişkin reçeteler her eczane ve her yıl için % 5 oranından az % 10 oranından çok olmamak üzere Kurumca örnekleme suretiyle kontrol edilir. Kontrol sonucunda fatura ve reçetelerinde usulsüzlük tespit edilmeyen eczanelerin bu döneme ilişkin reçetelerinin tamamı imha edilir.

Haklarında idari veya adli kovuşturma yapılan eczanelere ait reçeteler bu madde kapsamında değerlendirilmez.

Maddenin birinci fıkrasına göre yapılacak imha işlemleri ile ikinci fıkrasına göre örnekleme suretiyle incelenecek reçetelerin seçimi ve inceleme sonuçlarına göre imha işlemleri il müdürlüklerinde oluşturulacak komisyonlarca yapılır. Komisyonların seçimi ve çalışması ile imha işlemlerine ilişkin usul ve esasları Kurumca belirlenir.”

SAĞLIK, AİLE, ÇALIŞMA VE SOSYAL

İŞLER  KOMİSYONUNUN

KABUL ETTİĞİ METİN

BAZI KANUNLARDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA KANUN TEKLİFİ

MADDE 1.- Teklifin 1 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 2.- Teklifin 2 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 3.- 17.10.1983 tarihli ve 2926 sayılı Tarımda Kendi Adına ve Hesabına Çalışanlar Sosyal Sigortalar Kanununun 18 inci maddesinin Anayasa Mahkemesince iptal edilen son fıkrası aşağıdaki şekilde yeniden düzenlenmiştir.

“Bu Kanuna göre bağlanacak kısmi yaşlılık aylığı, yirmibeş yıldan eksik prim ödenmiş her tam yıl için % 70 oranı % 1 eksiltilerek hesaplanır.”

MADDE 4.- 24.7.2003 tarihli ve 4956 sayılı Esnaf ve Sanatkarlar ve Diğer Bağımsız Çalışanlar Sosyal Sigortalar Kurumu Kanu-nunun ve Tarımda Kendi Adına ve Hesabına Çalışanlar Sosyal Sigortalar Kanununun Bazı Maddelerinin Değiştirilmesi, Yürürlükten Kaldırılması ve Bu Kanunlara Geçici Maddeler Eklenmesi Hakkında Kanunun 57 nci maddesinin (a) bendine “1479 sayılı Kanunun 7 nci maddesinin ikinci fıkrası, 19,” ibaresinden sonra gelmek üzere “21,” ibaresi eklenmiştir.

MADDE 5.- Bu Kanunun 1 inci ve 3 üncü maddeleri 8.8.2001 tarihinden geçerli olmak üzere 4 üncü maddesi 2.8.2003 tarihinden geçerli olmak üzere yayımı tarihinde, diğer maddeleri ise yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 6.- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

MADDE 3.- Teklifin 3 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 4.- Teklifin 4 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 5.- Bu Kanunun;

a) 1 inci ve 3 üncü maddeleri 8.8.2001 tarihinden geçerli olmak üzere yayımı tarihinde,

b) 4 üncü maddesi 2.8.2003 tarihinden geçerli olmak üzere yayımı tarihinde,

c) Diğer maddeleri ise yayımı tarihinde,

Yürürlüğe girer.

MADDE 6.- Teklifin 6 ncı maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.