Dönem:
22 Yasama Yılı: 3
T.B.M.M. (S. Sayısı: 943)
Trabzon
Milletvekili Cevdet Erdöl ile Uşak Milletvekili Alim Tunç’un; Bazı Kanunlarda
Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi ile Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal
İşler
Komisyonu
Raporu (2/503)
Not: Teklif,
Başkanlıkça Plan ve Bütçe ile Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal İşler
komisyonlarına havale edilmiştir.
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun
Teklifimiz ve gerekçesi ilişikte sunulmuştur.
Gereğini arz ederiz.
Saygılarımızla.
|
|
Cevdet Erdöl |
Alim Tunç |
|
|
Trabzon |
Uşak |
GENEL GEREKÇE
Teklif Esnaf ve Sanatkarlar ve Diğer Bağımsız
Çalışanlar Sosyal Sigortalar Kurumu (Bağ-Kur)’un uyguladığı 1479 ve 2926 sayılı
Kanunlarda 619 sayılı Kanun Hükmünde Kararname ve 4956 sayılı Kanunla yapılan
değişikliklerden, Anayasa Mahkemesince iptal edilen bazı hükümlerin doğurduğu
kanun boşluğunu gidermek amacıyla hazırlanmıştır.
Ayrıca teklifte yer verilen bir madde ile sağlık
sigortası kapsamında sözleşmeli eczanelerce kuruma fatura edilen ve bedelleri
eczanelere ödenen ancak, eczacı kadrosunun yetersizliği nedeniyle kontrol
edilemeyen reçetelerin örnekleme suretiyle kontrolüne olanak sağlanmıştır.
MADDEGEREKÇELERİ
Madde 1.- 1479 sayılı Kanunun ek 13 üncü maddesinin
ikinci fıkrasının (c) bendi 24.8.2004 tarihli ve 619 sayılı Kanun Hükmünde
Kararname ile değiştirilmiş ancak bu Kanun Hükmünde Kararnamenin tamamı yetki
kanununun iptaline bağlı olarak 26.10.2000 tarihli ve 2000/61-34 sayılı kararla
Anayasa Mahkemesince iptal edilmiştir. İptal kararı sonucu oluşan hukukî boşluğu
gidermek amacıyla ek 13 üncü maddenin ikinci fıkrasının (c) bendi değişiklikten
önceki metin esas alınarak yeniden düzenlenmiştir.
Madde 2.- Bağ-Kur Genel Müdürlüğü 1479 sayılı Kanun
kapsamındaki sigortalı ve bunların hak sahiplerine 1.1.1986 tarihinden, 2926
sayılı Kanun kapsamındaki sigortalılar ve bunların hak sahiplerine ise 1.1.1999
tarihinden bugüne kadar ilaç dahil sağlık sigorta yardımları vermektedir.
Sağlık sigortası yardımları kapsamında sigortalı ve hak
sahiplerine verilen reçetelerde yer alan ilaçlar sözleşmeli eczanelerce
sağlanmakta ve eczanelerce Kuruma ibraz edilen reçeteler Kurumca incelendikten
sonra bedeli eczaneye ödenmektedir. Kurum kayıtlarına günde ortalama 113 000
reçete girmektedir. Reçete kontrolleri ise Kurumun kadrolu eczacıları
tarafından yapılmaktadır. Ancak, sağlık sigortası uygulamasının başladığı
tarihten bu yana Kurum bütün çabalarına rağmen yeterli sayıda eczacı istihdam
edememiş, reçetelerin büyük bir kısmı kontrol edilmeden, sözleşmede öngörülen
süre içinde ödenmek zorunda kalınmıştır. Reçeteler kontrol edilmediği için de
1479 sayılı Kanunun ek 8 inci maddesinde öngörülen beş yıllık süre içinde imha
da edilmemiştir. Bu nedenle özellikle sigortalı sayısı fazla olan il
müdürlüklerinde bu reçeteler kontrol için bekletilmektedir. Ancak birikim fazla
olduğundan depolayacak yer kalmamıştır. Ayrıca söz konusu reçetelerin mevcut
eczacı kadrosuyla ile incelenmesine de imkân bulunmamaktadır.
Tüm il müdürlüklerinde kontrol amacıyla bekletilen 310
milyon adet reçete bulunmaktadır Resmi evrak niteliği taşıyan bu reçeteler
hizmet binalarının arşiv bölümleri olmadığı veya yetersiz olduğu için
koridorlarda ve bekleme salonlarının belli bölümlerinde, lojman tahsisi iptal
edilen kamu konutlarında, diğer kurum ve kuruluşlardan, herhangi bir ücret
ödenmeksizin temin edilen veya kiralanan yerlerde muhafaza edilmektedir. Bu
yerlerde ayrıca reçetelerin muhafazasının yanı- sıra, yangın ve emniyeti
bakımından da personel istihdam edilmektedir.
Açıklanan nedenlerle düzenlenen bu madde ile Borçlar
Kanunundaki 10 yıllık genel zaman aşımı süresi dikkate alınarak, Kurum
kayıtlarına girdiği tarihten itibaren 10 yıl ve daha uzun süre geçen
reçetelerin incelenmeksizin imhası, yine 31.12.2000 tarihine kadar Kurum
kayıtlarına giren reçetelerin ise her eczane ve her yıl için % 5 oranından az,
% 10 oranından fazla olmamak üzere örnekleme suretiyle kontrol edildikten sonra
fatura ve reçetelerinde usulsüzlük tespit edilmeyen eczanelerin bu döneme
ilişkin reçetelerinin imhası öngörülmüştür.
Haklarında idarî veya adlî kovuşturma yapılan
eczanelere ait reçetelerin, yapılan kovuşturmalar sonuçlanıncaya kadar imha
edilmemesi amaçlanmıştır.
İncelemeye konu reçetelerin seçimi ve imhası il
müdürlüklerinde oluşturulacak komisyonlar tarafından yapılacaktır.
Kurum 1.1.2005 tarihinden itibaren, anılan tarihten
sonra ibraz edilen reçeteleri kontrol ederek ödemektedir.
Madde 3.- 2926 sayılı Kanunun yaşlılık aylığının
hesaplanmasına ilişkin 18 inci maddesinin son fıkrasında 24.8.2000 tarihli ve
619 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 43 üncü maddesiyle yapılan değişiklikle;
kısmî yaşlılık aylığı bağlanmasında 25 tam yıldan az hizmet süreleri için aylık
bağlama oranında % 2 yerine % 1 indirim yapılması benimsenmiştir.Ancak, 619
sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin tamamının yetki kanununun iptaline bağlı
olarak Anayasa Mahkemesinin 26.10.2000 tarihli ve 2000/61-34 sayılı kararı ile
8.8.2001 tarihi itibariyle iptali üzerine maddede hukukî bir boşluk
oluşmuştur.Oluşan bu boşluğun giderilmesi amacıyla fıkra 619 sayılı Kanun
Hükmünde Kararname ile yapılan değişiklik paralelinde yeniden düzenlenmiştir.
Madde 4.- 1479 sayılı Kanunun 41 inci maddesinde yer
alan ölüm aylığı bağlanmasında 3 tam yıl prim ödemiş olma şartı, 619 sayılı
Kanun Hükmünde Kararname ile yapılan değişiklikle 5 yıla çıkarılmış iken, bu
Kanun Hükmünde Kararnamenin dayanağı olan yetki kanununun Anayasa Mahkemesince
iptali üzerine bu hüküm, Anayasa Mahkemesinin iptal kararının yürürlüğe girdiği
8.8.2001 tarihi itibarıyla yürürlükten kalkmıştır.
Anılan hüküm, 4956 sayılı Kanunun 21 inci maddesi ile
yeniden 5 yıl olarak düzenlenmiş ve uygulamada kesinti olmaması için maddenin
yürürlük tarihi Anayasa Mahkemesinin iptal kararının yürürlüğe girdiği 8.8.2001
tarihi olarak belirlenmiştir.
Ancak, bu maddenin yürürlüğüne ilişkin hüküm de Anayasa
Mahkemesinin 23.11.2004 tarihli Resmi Gazetede yayımlanan 24.6.2004 tarihli ve
2004/18-89 sayılı kararı ile iptal edilmiştir.
İptal kararı gerekçesine paralel olarak, anılan
maddenin yürürlüğü 4956 sayılı Kanunun yürürlük tarihi olan 2.8.2003 olarak
yeniden düzenlenmiştir.
Madde 5.- Kanunun 1 inci ve 3 üncü maddelerinin
yürürlük tarihi olarak Anayasa Mahkemesinin iptal kararının yürürlüğe girdiği
8.8.2001 tarihi esas alınmıştır.Diğer maddeler ise Kanunun yayımı tarihinde
yürürlüğe girecektir.
Madde 6.- Yürütme maddesidir.
Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal İşler
Komisyonu Raporu
|
|
Türkiye Büyük Millet Meclisi |
|
|
|
Sağlık, Aile, Çalışma ve |
|
|
|
Sosyal İşler Komisyonu |
|
|
|
Esas No.: 2/503 |
14.6.2005 |
|
|
Karar No.: 25 |
|
TÜRKİYE
BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Trabzon Milletvekili Cevdet Erdöl ile Uşak Milletvekili Alim Tunç'un;
“Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi",
Başkanlığınızca 7.6.2005 tarihinde tali komisyon olarak Plan ve Bütçe
Komisyonuna esas komisyon olarak
Komisyonumuza havale edilmiştir.
Komisyonumuz Teklifi 9.6.2005 tarihli 22 nci birleşiminde gündemine
almıştır. Sağlık Bakanlığı , Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı, Maliye
Bakanlığı, Adalet Bakanlığı, Devlet
Personel Başkanlığı, MEMUR-SEN, KAMU-SEN, KESK, BASK yetkilileri ve Türk
Tabipler Birliği ile Türk Eczacıları Birliğinin katılımlarıyla Teklifi
inceleyip görüşmüştür.
Teklifle 1479 sayılı Kanunun sağlık yardımının kapsamı ve 2926 sayılı
Kanunun yaşlılık aylığının hesaplanması ile ilgili maddelerin 619 sayılı Kanun
Hükmünde Kararname ile değiştirilen bazı hükümlerin, Anayasa Mahkemesi
kararıyla iptali sebebiyle meydana gelen boşluğun giderilmesi amacıyla bazı
düzenlemeler yapılmakta; sağlık sigortası kapsamında sözleşmeli eczanelerce
Kuruma fatura edilen ve bedelleri eczanelere ödenen ancak bazı sebeplerle
kontrol edilemeyen reçetelerin örnekleme suretiyle kontrolüne imkan verilmekte;
kontrol sonucunda fatura ve reçetelerinde usulsüzlük tespit edilmeyen
eczanelerin bu döneme ait reçetelerin tamamının imha edilmesi öngörülmekte;
ayrıca 1479 sayılı Kanunun ölüm aylığından yararlanma koşullarını belirleyen 41
inci maddesinin 4956 sayılı Kanunla yeniden düzenlenen hükmünün yürürlük
tarihinin Anayasa Mahkemesince iptal edilmesi sebebiyle iptal kararı
gerekçesine uygun olarak yürürlük tarihinin 2.8.2003 tarihinden başlatılması
için gerekli düzenleme yapılmaktadır
Teklifin tümü üzerindeki görüşmelerde,
Kurum kayıtlarına günde ortalama 113.000 reçete girdiği, Kurumun yeterli
sayıda eczacı istihdam edemediği, reçetelerin kontrol edilemediği için imha
edilemediği ve bir an önce bu soruna çözüm bulunması gerektiği üzerinde
durulmuş, sosyal tarafların da olumlu görüşleri üzerine Teklif olumlu
bulunmuştur.
Teklifin tümü üzerindeki görüşmelerden sonra Komisyonumuzca maddelerine
geçilmesi kabul edilmiştir.
Teklifin 1, 2, 3, 4, 5 ve 6 ncı maddeleri Komisyonumuzca aynen kabul
edilmiş, yürürlüğe ilişkin 5 inci maddesi kanun yazım tekniğine uygun olarak
redaksiyonla düzeltilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurula sunulmak üzere saygıyla arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Kâtip |
|
|
Cevdet Erdöl |
Nevzat Doğan |
Mehmet Kılıç |
|
|
Trabzon |
Kocaeli |
Konya |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Ahmet
Yaşar |
Muzaffer R. Kurtulmuşoğlu |
Remziye Öztoprak |
|
|
Aksaray |
Ankara |
Ankara |
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Osman Akman |
Turhan Çömez |
Şerif
Birinç |
|
|
Antalya |
Balıkesir |
Bursa |
|
|
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Agah Kafkas |
İrfan Rıza Yazıcıoğlu |
Lokman Ayva |
|
|
Çorum |
Diyarbakır |
İstanbul |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
İzzet
Çetin |
Hüseyin Tanrıverdi |
Ali Arslan |
|
|
Kocaeli |
Manisa |
Muğla |
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Medeni Yılmaz |
İdris Sami
Tandoğdu |
Alim Tunç |
|
|
Muş |
Ordu |
Uşak |
(İmzada bulunamadı)
TRABZON MİLLETVEKİLİ CEVDET ERDÖL İLE UŞAK MİLLETVEKİLİ
ALİM TUNÇ’UN
TEKLİFİ
BAZI
KANUNLARDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA KANUN TEKLİFİ
MADDE 1.- 2.9.1971 tarihli ve 1479 sayılı Esnaf ve
Sanatkarlar ve Diğer Bağımsız Çalışanlar Sosyal Sigortalar Kurumu Kanununun ek
13 üncü maddesinin ikinci fıkrasının Anayasa Mahkemesince iptal edilen (c)
bendi aşağıdaki şekilde yeniden düzenlenmiştir.
“c) Tedavi süresince gerekli ilaç ve iyileştirme
vasıtalarının sağlanması,”
MADDE 2.- 1479 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici madde
eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 25.- Bu maddenin yürürlük tarihinden
geriye doğru on yıl ve daha eski bir tarihte sözleşmeli eczanelerce Kuruma
ibraz edilen sağlık sigortası uygulamasına ilişkin reçetelerin tamamı, kontrol
edilip edilmediklerine bakılmaksızın imha edilir.
Birinci fıkra kapsamı dışında kalan ve 31.12.2000
tarihine kadar sözleşmeli eczanelerce Kuruma ibraz edilen sağlık sigortası
uygulamasına ilişkin reçeteler her eczane ve her yıl için % 5 oranından az % 10
oranından çok olmamak üzere Kurumca örnekleme suretiyle kontrol edilir. Kontrol
sonucunda fatura ve reçetelerinde usulsüzlük tespit edilmeyen eczanelerin bu
döneme ilişkin reçetelerinin tamamı imha edilir.
Haklarında idari veya adli kovuşturma yapılan
eczanelere ait reçeteler bu madde kapsamında değerlendirilmez.
Maddenin birinci fıkrasına göre yapılacak imha
işlemleri ile ikinci fıkrasına göre örnekleme suretiyle incelenecek reçetelerin
seçimi ve inceleme sonuçlarına göre imha işlemleri il müdürlüklerinde
oluşturulacak komisyonlarca yapılır. Komisyonların seçimi ve çalışması ile imha
işlemlerine ilişkin usul ve esasları Kurumca belirlenir.”
SAĞLIK, AİLE, ÇALIŞMA VE SOSYAL
İŞLER
KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
BAZI
KANUNLARDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA KANUN TEKLİFİ
MADDE 1.- Teklifin 1 inci maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
MADDE 2.- Teklifin 2 nci maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
MADDE 3.- 17.10.1983 tarihli ve 2926 sayılı Tarımda
Kendi Adına ve Hesabına Çalışanlar Sosyal Sigortalar Kanununun 18 inci
maddesinin Anayasa Mahkemesince iptal edilen son fıkrası aşağıdaki şekilde
yeniden düzenlenmiştir.
“Bu Kanuna göre bağlanacak kısmi yaşlılık aylığı,
yirmibeş yıldan eksik prim ödenmiş her tam yıl için % 70 oranı % 1 eksiltilerek
hesaplanır.”
MADDE 4.- 24.7.2003 tarihli ve 4956 sayılı Esnaf ve
Sanatkarlar ve Diğer Bağımsız Çalışanlar Sosyal Sigortalar Kurumu Kanu-nunun ve
Tarımda Kendi Adına ve Hesabına Çalışanlar Sosyal Sigortalar Kanununun Bazı
Maddelerinin Değiştirilmesi, Yürürlükten Kaldırılması ve Bu Kanunlara Geçici
Maddeler Eklenmesi Hakkında Kanunun 57 nci maddesinin (a) bendine “1479 sayılı
Kanunun 7 nci maddesinin ikinci fıkrası, 19,” ibaresinden sonra gelmek üzere
“21,” ibaresi eklenmiştir.
MADDE 5.- Bu Kanunun 1 inci ve 3 üncü maddeleri
8.8.2001 tarihinden geçerli olmak üzere 4 üncü maddesi 2.8.2003 tarihinden
geçerli olmak üzere yayımı tarihinde, diğer maddeleri ise yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
MADDE 6.- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
MADDE 3.- Teklifin 3 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
MADDE 4.- Teklifin 4 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
MADDE 5.- Bu Kanunun;
a) 1 inci ve 3 üncü maddeleri 8.8.2001 tarihinden
geçerli olmak üzere yayımı tarihinde,
b) 4 üncü maddesi 2.8.2003 tarihinden geçerli olmak
üzere yayımı tarihinde,
c) Diğer maddeleri ise yayımı tarihinde,
Yürürlüğe girer.
MADDE 6.- Teklifin 6 ncı maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.