Dönem: 22 Yasama Yılı: 5
TBMM (S.
Sayısı: 1327)
Türkiye Cumhuriyeti
Hükümeti ile Fas Krallığı Hükümeti Arasında Karayolları Ulaşımı
Altyapısı Teknik ve Bilimsel İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının
Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı ve Bayındırlık, İmar ve Ulaştırma
ve
Turizm ile Dışişleri Komisyonları Raporları
(1/1155)
|
|
T.C. |
|
|
|
Başbakanlık |
|
|
|
Kanunlar
ve Kararlar |
|
|
|
Genel
Müdürlüğü |
|
|
|
Sayı:
B.02.0.KKG.0.10/101-1142/5345 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Dışişleri
Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca
Gereğini
arz ederim.
Recep
Tayyip Erdoğan
Başbakan
GEREKÇE
Küreselleşme
ile birlikte karayolu ulaşım ağı ve ulaşım politikaları ulusal ve
uluslararası alanda giderek önem kazanmaktadır.
Karayolları Genel
Müdürlüğü görev ve sorumlulukları kapsamında sürdürülebilir karayolları
altyapı sisteminin en iyi şekilde oluşturulması ve ekolojik dengenin
korunması için çağın gerektirdiği akıllı ulaşım ve bilgi sistemleri
gibi teknolojileri izlemekte ve uygulamaktadır.
Küreselleşme ve
ulaşıma olan talebin uluslararası alanda da artması, özellikle ulaşım
sektöründe tüm ülkelerin hem bölgesel hem de yerel ölçekte ulaşım
türleri arasında teknik işbirliği girişimleri yürütmelerini ve
uluslararası organizasyonların etrafında örgütlenmelerini gerekli
kılmaktadır.
Ülkemizin ise coğrafi konumu itibariyle
hem Asya hem de Avrupa ülkeleri ve pek çok uluslararası karayolu
ulaştırması ile ilgili kuruluşlar ile ikili ilişkiler kurma potansiyeli
bulunmaktadır.
Bu teknik işbirliği çalışmaları kapsamında
pek çok ülke ile ikili ilişkiler kurularak teknoloji transfer edilebilmekte,
deneyimlerin paylaşılması ile teknik sorunlara çözüm yolları bulunabilmekte,
yeni bilgiler elde edilmekte, teknik elemanları başka ülkelerdeki
meslekdaşlarının teknik vizyonlarını anlamakta, kendi teknik vizyonlarını
geliştirmekte ve ülkeler arasındaki dostluk ilişkileri güçlendirilmektedir.
Bu amaçlarla Fas
ile işbirliği anlaşması yapılmış ve bu Kanun Tasarısı hazırlanmıştır.
Bayındırlık,
İmar, Ulaştırma ve Turizm Komisyonu Raporu
|
|
Türkiye Büyük
Millet Meclisi |
|
|
|
Bayındırlık,
İmar, Ulaştırma |
|
|
|
ve Turizm Komisyonu |
|
|
|
Esas No.: 1/1155 |
|
|
|
Karar No.: 96 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başbakanlık tarafından 6/12/2005 tarihinde
Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça
15/12/2005 tarihinde esas komisyon olarak Dışişleri Komisyonuna,
tali komisyon olarak da Komisyonumuza havale edilen (1/1155) esas
numaralı “Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Fas Krallığı Hükümeti
Arasında Karayolları Ulaşımı Alt Yapısı Teknik ve Bilimsel İşbirliği
Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı”
Komisyonumuzun 22/2/2006 tarihinde Dışişleri ve Maliye Bakanlıkları
ile Karayolları Genel Müdürlüğü temsilcilerinin de katılımları
ile yaptığı 44 üncü Birleşimde incelenip görüşülmüştür.
Bilindiği gibi; küreselleşme ile ulusal
ve uluslararası
alanda ulaşım politikalarının önemi artmakta; ulaşım
çeşitleri arasında teknik işbirliği ve uluslararası organizasyonlar
etrafında örgütlenmelerin gerekliliği ortaya çıkmaktadır. Ülkemizin coğrafi konumu itibariyle Asya ve Avrupa ülkeleri
arasında yer alması da bölge ülkeleri ve uluslararası karayolu
ulaştırması ile ilgili kuruluşlarla kurulacak ilişkilerin önemini
ortaya koymaktadır.
Tasarı ve gerekçesi incelendiğinde;
Tasarı ile Türkiye ve Fas arasında karayolu
teknolojileri, karayolu altyapısının geliştirilmesi ve karayollarının
bakımı alanlarında teknik işbirliği yapılmasının amaçlandığı;
teknoloji, bilgi ve deneyim aktarımını kapsayan program çerçevesinde
her iki tarafın uzmanlarından oluşturulacak Ortak Teknik Takip Komitesi
kurulacağı, anlaşmanın uygulanması için uzman görevlendirme, görev
ve eğitim için ikamet, eğitim bursları, araştırma ve eğitim oturumları,
karşılıklı bilgi ve belge aktarımı ve özgün araştırma ve etütlerin
yapılması gibi araçların kullanılacağı,
Anlaşılmaktadır.
Tasarının tümü üzerindeki
görüşmelerde;
- Bu anlaşmanın fiziki
anlamda ulaşım ağı ile değil altyapı ve teknik işbirliği konularında
bilgi birikiminin paylaşılması ile ilgili olduğu,
- Söz konusu teknik
işbirliği anlaşmasının yürürlüğe girmesi ile ülkemizin karayolu
teknolojileri konusunda sahip olduğu tecrübeleri Fas ile paylaşma
imkânına sahip olacağı, özellikle Fas’taki toprak kaymalarının fazlalığı
nedeniyle bu paylaşımın daha da önemli hale geldiği,
Konularına değinilmiştir.
Görüşmelerin ardından
tasarı ve gerekçesi Komisyonumuzca da benimsenerek aynen kabul
edilmiştir.
Raporumuz, havalesi
gereği Esas Komisyon olan Dışişleri Komisyonuna tevdi edilmek üzere
Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Mustafa Demir |
Mustafa Ilıcalı |
Asım Aykan |
|
|
Samsun |
Erzurum |
Trabzon |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet
Sarı |
Fikret
Badazlı |
Osman
Aslan |
|
|
|
|
Diyarbakır |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Zülfü
Demirbağ |
Talip
Kaban |
Ali
İbiş |
|
|
Elazığ |
Erzincan |
İstanbul |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Nusret Bayraktar |
Abdürrezzak Erten |
Niyazi Özcan |
|
|
İstanbul |
İzmir |
Kayseri |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Recep
Yıldırım |
Orhan
Taş |
Hasan
Güyüldar |
|
|
Sakarya |
Sivas |
Tunceli |
|
|
|
|
|
Dışişleri Komisyonu Raporu
|
|
Türkiye Büyük Millet Meclisi |
|
|
|
Dışişleri Komisyonu |
25/1/2007 |
|
|
Esas No.: 1/1155 |
|
|
|
Karar No.: 172 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Dışişleri Bakanlığı
tarafından hazırlanarak Bakanlar Kurulunca 6/12/2005 tarihinde
Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça
15/12/2005 tarihinde tali komisyon olarak Bayındırlık, İmar, Ulaştırma
ve Turizm Komisyonuna esas komisyon olarak da Komisyonumuza havale
edilen “Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Fas Krallığı Hükümeti
Arasında Karayolları Ulaşımı Altyapısı Teknik ve Bilimsel İşbirliği
Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı”,
Komisyonumuzun 18/1/2007 tarihli 42 nci toplantısında Dışişleri
ve Ulaştırma Bakanlıkları temsilcilerinin de katılmalarıyla görüşülmüştür.
Tasarı ve gerekçesi
incelendiğinde Anlaşma ile;
- Taraflar arasında
karayolu teknolojileri, karayolu altyapısının geliştirilmesi
ve karayollarının bakımı konularında işbirliği,
- Anlaşmanın yürütülmesini
sağlamak amacıyla “Ortak Takip Komitesi” oluşturulması ve görevleri,
- Anlaşmanın uygulanmasında
kullanılacak araçlar,
- Anlaşmanın süresi
ve yürürlüğe giriş tarihi,
konularında düzenlemelerin
öngörüldüğü anlaşılmaktadır.
Komisyonumuzda Tasarının
tümü üzerinde yapılan görüşmelerde;
- Anlaşmanın fiziki
anlamda kara ulaştırma anlaşması olmayıp, karayollarında teknik
altyapı sisteminin oluşturulması ile bu alanda bilgi birikimi ve
teknolojinin karşılıklı aktarımını amaçladığı,
- Anlaşmanın Fas ile
iyi olan ikili ilişkilerimizin daha da artmasına katkı sağlayacağı,
ifade edilmiştir.
Tasarının tümü üzerindeki
görüşmelerin ardından Tasarı ve gerekçesi Komisyonumuzca da benimsenerek
maddelerin görüşülmesine geçilmiştir.
Tasarının 1 inci, 2
nci, 3 üncü maddeleri ile tümü aynen
kabul edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun
onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Sözcü |
Üye |
|
|
Mehmet Dülger |
Eyyüp Sanay |
Mustafa Dündar |
|
|
Antalya |
Ankara |
Bursa |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Ramazan Toprak |
Abdülbaki Türkoğlu |
Muzaffer Gülyurt |
|
|
Aksaray |
Elazığ |
Erzurum |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Züheyir Amber |
Halil Akyüz |
Mehmet B. Denizolgun |
|
|
Hatay |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Hüseyin Kansu |
Onur Öymen |
Fikret Ünlü |
|
|
İstanbul |
İstanbul |
Karaman |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Ufuk Özkan |
Nihat Eri |
Süleyman Gündüz |
|
|
Manisa |
Mardin |
Sakarya |
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ
METİN
TÜRKİYE CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ İLE FAS KRALLIĞI HÜKÜMETİ ARASINDA
KARAYOLLARI ULAŞIMI ALTYAPISI TEKNİK VE BİLİMSEL İŞBİRLİĞİ ANLAŞMASININ
ONAYLANMASININ UYGUN BULUNDUĞUNA DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1- 30/03/2005 tarihinde Rabat’ta imzalanan “Türkiye
Cumhuriyeti Hükümeti ile Fas Krallığı Hükümeti Arasında Karayolları
Ulaşımı Altyapısı Teknik ve Bilimsel İşbirliği Anlaşması”nın onaylanması
uygun bulunmuştur.
MADDE 2- Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 3- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
DIŞİŞLERİ KOMİSYONUNUN
KABUL
ETTİĞİ METİN
TÜRKİYE CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ İLE FAS KRALLIĞI HÜKÜMETİ ARASINDA
KARAYOLLARI ULAŞIMI ALTYAPISI TEKNİK VE BİLİMSEL İŞBİRLİĞİ ANLAŞMASININ
ONAYLANMASININ UYGUN BULUNDUĞUNA DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1- Tasarının 1 inci maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
MADDE 2- Tasarının 2 nci maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
MADDE 3-Tasarının 3 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
|
|
Recep Tayyip Erdoğan |
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
Dışişleri Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
A. Gül |
A. Şener |
M. A. Şahin |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
B. Atalay |
A. Babacan |
M. Aydın |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Adalet
Bakanı |
|
|
N. Çubukçu |
K. Tüzmen |
C. Çiçek |
|
|
Millî
Savunma Bakanı V. |
İçişleri
Bakanı |
Maliye
Bakanı |
|
|
C. Çiçek |
A. Aksu |
K. Unakıtan |
|
|
Millî Eğitim Bakanı |
Bayındırlık ve İskân Bakanı |
Sağlık Bakanı |
|
|
H. Çelik |
F. N. Özak |
R. Akdağ |
|
|
Ulaştırma Bakanı |
Tarım ve Köyişleri Bakanı V. |
Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı |
|
|
B. Yıldırım |
N. Çubukçu |
M. Başesgioğlu |
|
|
Sanayi ve Ticaret Bakanı V. |
En. ve Tab. Kay. Bakanı |
Kültür ve Turizm Bakanı |
|
|
H. Çelik |
M. H. Güler |
A. Koç |
|
|
|
Çevre
ve Orman Bakanı |
|
|
|
|
O. Pepe |
|
TÜRKİYE
CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ İLE FAS KRALLIĞI HÜKÜMETİ
ARASINDA
KARAYOLLARI
ULAŞIMI ALTYAPISI TEKNİK VE BİLİMSEL İŞBİRLİĞİ
ANLAŞMASI
Bundan böyle iki Taraf olarak belirtilecek
olan Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ve Fas Krallığı Hükümeti,
- Karayolları ulaşımı altyapısı ile
ilgili işbirliğini artırmalarının bekledikleri faydaları sağlayacağı
bilinciyle,
- Karayolu sektörü ile ilişkili olarak
kullanılan yöntem ve araçların aktif olarak değişimi isteğiyle,
- Karayolları altyapısı ile ilgili
konularda insan kaynaklarının ve karayolları ile ilgili bilgi
transferinin geliştirilmesi için işbirliğinin artırılması arzusuyla,
- Her iki Taraf arasında teknik ve bilimsel
bağlantılarını verimli bir şeklide güçlendirmeye katkı sağlayacak
olan bu anlaşmanın periyodik olarak oluşturulmasına inanarak,
Aşağıdakileri kabul
etmişlerdir:
BÖLÜM I Temel Amaçlar
Madde -1 İşbirliği Alanları
Bu Anlaşma her iki Tarafın
Karayolları Altyapısı konusundaki Teknik ve Bilimsel amaçlarına
ulaşması ile ilgilidir.
Başlıca teknik işbirliği
alanları aşağıdadır;
- Karayolu Teknolojileri
Her iki Taraf karayolu
altyapısının ve yol kullanıcılarına sunulan hizmetin kalitesinin
en temel parçasının teknolojik gelişme
olduğunu düşünmektedir. Her iki Taraf bunun sadece uluslararası
işbirliği çabaları içinde altyapı standardının uyumu, karayollarının
yapım ve işletme işlemleri ve özellikle de dağlık alanlarda toprak
kaymaları hususunda insan ve finansman kaynaklarının kullanılması
ile olacağının bilincindedir.
-Karayolları Altyapısının Geliştirilmesi
Her iki Taraf karayolları
ulaşım altyapısının geliştirilmesinin büyük ölçüde yol kullanıcılarının
taleplerinin karşılanması ve karayolu altyapısı bilgisine bağlı
olduğunu düşünmektedir.
- Karayollarının Bakımı
Her iki Taraf karayollarının
bakımı ile ilgili, kurumsal ve finansal uzmanlığın geliştirilmesinin
kendilerinin başlıca görevleri ile ilgili niteliklerinin güçlendirilmesini
gerektirdiğinin bilincindedir.
BÖLÜM II İşbirliği Programı
Madde- 2 Karayolu Teknolojileri
Her iki Taraf karayolu
altyapısı özellikle de dağlık alanlarda toprak kaymaları ile ilgili
olarak teknoloji aktarımını aşağıdaki şekilde destekleyecektir;
-Taraflardan herhangi
biri tarafından geliştirilen karayolu ulaşımı altyapısı ile ilgili
tekniklerin ve bilgilerin aktarımının ve diğer Tarafın ihtiyacına
cevap verecek şekilde benimsenip kullanılabilmesinin ve deneylerin
yapılmasının başlatılması,
-Karayollarında toprak
kaymaları konusunda çalışan uzmanların becerilerinin geliştirilmesini
sağlamak için bilgi değişiminin desteklenmesi.
Madde- 3 Karayolları Altyapısının Geliştirilmesi
Her iki Taraf Karayolu
Ağlarının iyileştirilmesi amacıyla bu konu ile ilgili yaygın uygulamalarını
transfer edecek, uygun özellikleri ve deneyimlerini birbirlerine
aktaracak şekilde harekete geçeceklerdir.
Madde- 4 Karayollarının Bakımı
Her iki Taraf karayolu
güvenliğini artırmayı ve karayollarının bakım çalışmalarını
optimum hale getirmeyi hedefleyen uygulamaların yürütülmesini
taahhüt etmektedir.
Bu uygulamalar;
- Kaplamalı yolların
bakımı ve iyileştirilmesi,
- Karayolu güvenliğinin
artırılması
BÖLÜM III Organizasyon, Değerlendirme, Araçlar
Madde- 5 Ortak Teknik Takip Komitesi
Ortak Teknik Takip Komitesi
her iki Tarafın uzmanlarından oluşturulacaktır.
Ortak Teknik Takip Komitesi
aşağıdaki görevleri yerine getirecektir;
- İşbirliği çalışma
alanlarının önerilmesi,
- Faaliyetlerin gözden
geçirilmesi ve sonuçların değerlendirilmesi,
- Periyodik işbirliği
programının hazırlanması ve güncelleştirilmesi,
- İşbirliği çalışmaları
sırasında karşılaşılan zorluklarla ilgilenilmesi, sorunların
çözülmesi.
Ortak Teknik Takip Komitesindeki
her bir Kurum temsilcileri Genel Müdür tarafından ya da onun yerine
atanan kişi tarafından yönetilecektir.
Ortak Teknik Takip Komitesi
yılda en az bir kez her bir ülkede dönüşümlü olarak toplanacaktır.
Ortak Teknik Takip Komitesi
ihtiyaç halinde belirgin bir görev ya da teknik konuda çalışılması
amacıyla bir veya daha çok alt komite ve çalışma grupları oluşturabilir.
Madde- 6 Değerlendirme
Değerlendirme program
süresinin ortasında ve sonunda yapılacaktır.
Madde- 7 Araçlar
Bu Anlaşmanın uygulanması
aşağıdaki araçların kullanılmasını gerektirmektedir;
- İşbirliği Anlaşması
çerçevesinde uzmanların kısa süreli görevlendirilmeleri,
- Görevler, eğitim
için ikamet, eğitim bursları, araştırma ve eğitim oturumları,
- Karşılıklı bilgi
ve belge aktarımı,
- Özgün araştırma ve
etütlerin yapılması.
Her iki Taraf eğitim
ve keşif gezilerindeki, uzman, mühendis ve teknik eleman değişiminde
aşağıdaki finansman koşullarını birbirlerine uygulayacaklardır.
Ev sahibi Taraf eğitim,
keşif gezilerindeki uzman, mühendis ve teknik elemanların ibate
ve iaşe masraflarını, kurs ve derslerin masraflarını karşılayacaktır.
Seyahat masrafları ev sahibince karşılanmayacaktır.
Bu Anlaşma çerçevesindeki
uygulamaların gerçekleştirilmesi için aşağıdaki araçlar gereklidir;
- Her iki Kurumun kendi
bütçe kaynakları,
- Özellikle özgün projelerin
finansmanı ile ilgili dış kaynaklar,
Her bir özgün proje
için bir Proje Başkanı ve bir Asistan
her iki Tarafın ilgili Kurumlarından atanacaktır.
İşbirliği kapsamındaki
özgün projeler Proje Başkanlarınca yürütülecek ve tartışılacaktır.
BÖLÜM IV Tamamlayıcı Düzenlemeler
Madde- 8 Çerçeve
Mevcut Anlaşma her
iki Taraf için çalışma aracıdır.
Mevcut Karayolları
Altyapısı Teknik ve Bilimsel İşbirliği Anlaşmasının uygulanması
ile ilgili olarak ortaya çıkacak olan anlaşmazlıklar her iki taraf
arasında yapılacak görüşmelerle çözülecektir.
Bu Karayolları Altyapısı
Teknik ve Bilimsel İşbirliği Anlaşmasının uygulanmasından sorumlu
Kuruluşlar:
Türkiye Cumhuriyeti
adına: Bayındırlık ve İskan Bakanlığı, Karayolları Genel Müdürlüğü,
Fas Krallığı adına:
Ulaştırma ve Teçhizat Bakanlığı, Karayolları ve Karayolu Trafiği
idaresi olacaktır.
Böylece bu işbirliği
her iki Tarafın ulusal görevlerini ve uluslararası taahhütlerini
yerine getirmelerini kolaylaştıracaktır.
Bu Karayolları Altyapısı
ile ilgili Teknik ve Bilimsel İşbirliği Anlaşmasının hükümleri
Tarafların taraf oldukları ya da olacakları diğer uluslararası
anlaşmalardan doğan haklarını ve yükümlülüklerini etkilemeyecektir.
Bu Karayolları Altyapısı
ile ilgili Teknik ve Bilimsel İşbirliği Anlaşmasının hükümleri
uluslararası hukukun kapsadığı yükümlülükleri kapsamaz.
Madde- 9 Süre ve yürürlüğe giriş
İşbu Anlaşma, Taraflarca
onaylandığının diplomatik yoldan nota teatisi ile bildiriminin
tamamlandığı tarihte yürürlüğe girecek ve bundan sonra (3) yıllık
bir süre için yürürlükte kalacaktır.
Bu Anlaşma zımnen aynı
süreler için yenilenebilir ve her iki Tarafın mutabık kalması halinde
her zaman değiştirilebilir. Üç (3) aylık ihbar süresi öncesi haber
vererek herhangi bir Taraf bu Anlaşmayı feshedebilir.
30 Mart 2005 tarihinde
Rabat'ta Türkçe, İngilizce ve Arapça dillerinde orijinal iki nüsha
halinde her biri eşit geçerlilikte imzalanmıştır. Yorum farklılığı
durumunda İngilizce metin geçerli olacaktır.
|
|
TÜRKİYE CUMHURİYETİ |
FAS KRALLIĞI |
|
|
HÜKÜMETİ ADINA |
HÜKÜMETİ ADINA |
|
|
Ali COŞKUN |
Karim GHELLAB |
|
|
Sanayi ve Ticaret |
Teçhizat ve Ulaştırma |
|
|
Bakanı |
Bakanı |