Dönem: 22 Yasama Yılı: 4
TBMM (S.
Sayısı: 1216)
Konut Edindirme Yardımı Hak Sahiplerine Ödeme Yapılmasına
Dair Kanun Tasarısı ve Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal İşler ile Plan ve Bütçe
Komisyonları Raporları (1/1195)
T.C.
Başbakanlık
Kanunlar ve Kararlar
Genel Müdürlüğü 19/4/2006
Sayı: B.02.0.KKG.0.10/101-1047/1953
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 3/4/2006 tarihinde
kararlaştırılan “Konut Edindirme Yardımı Hak Sahiplerine Ödeme Yapılmasına Dair
Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Recep Tayyip Erdoğan
Başbakan
GENEL GEREKÇE
Konut Edindirme Yardımı
(KEY); 11/11/1986 tarihli ve 3320 sayılı Memurlar ve İşçiler ile Bunların
Emeklilerine Konut Edindirme Yardımı Yapılması Hakkında Kanun ile uygulamaya
konulmuş olup, KEY paraları, 3320 sayılı Kanunun 1 inci maddesinde belirtilen
kişiler (aylıklarını 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu ile 926 sayılı Türk
Silahlı Kuvvetleri Personel Kanunu, 2914 sayılı Yükseköğretim Personel Kanunu
ve 2802 sayılı Hâkimler ve Savcılar Kanununa göre almakta olan Devlet memurları
ile diğer kamu görevlilerine kanunla veya kanunların verdiği yetkiye
dayanılarak kurulan kuruluşlarda çalışanlara ve T.C. Emekli Sandığından emekli,
adi malullük ve vazife malullüğü aylığı almakta olanlar, 10 veya 10'dan fazla
işçi çalıştıran işyerlerinde çalışan işçiler, 506 sayılı Sosyal Sigortalar
Kanunu ile aynı Kanunun geçici 20 nci maddesine tabi ve 23/1/1968 tarihli ve
991 sayılı Kanuna göre yaşlılık ve malullük aylığı bağlanmış olanlar) için,
çalıştıkları kurumlar tarafından Türkiye Emlak Kredi Bankasında Toplu Konut ve
Kamu Ortaklığı İdaresi Başkanlığı adına açılmış olan hesaba yatırılmıştır.
Kanunla, kendileri adına
para yatırılan kişilerin, 75 metrekareyi geçmeyecek büyüklükte konut satın
almaları durumunda ve Kanunda belirtilen diğer koşullar çerçevesinde bu
hesaptan para yardımı almaları amaçlanmıştır.
1/8/1996 tarihli ve 4160
sayılı Kanun ile 3320 sayılı Kanunun, konut edindirme yardımının ödenme şeklini
düzenleyen "Yardım Miktarı" başlıklı 3 üncü maddesi yürürlükten
kaldırılarak KEY ödemeleri durdurulmuştur.
Bilahare 26/11/1999
tarihli ve 588 sayılı Kanun Hükmünde Kararname ile 3320 sayılı Kanun
yürürlükten kaldırılmış ve KEY hesabı karşılığı olarak, hesapta bulunan toplam
miktar değerinde Türkiye Emlak Bankası Anonim Şirketine ait gayrimenkullerin,
Emlak Konut Anonim Şirketine ayni sermaye olarak devredilmesi suretiyle
Bankadaki KEY hesabı kapatılmıştır.
KEY hesabı karşılığında
ayni sermaye konulan Emlak Konut Anonim Şirketinin dönüşümü sonucunda kurulacak
Gayrimenkul Yatırım Ortaklığından KEY hak sahiplerine hisse senedi verilmesi
suretiyle KEY hak sahiplerinin alacaklarının itfası amaçlanmıştır.
Ancak, 588 sayılı Kanun
Hükmünde Kararname ve ilgili mevzuat (2/5/2000 tarihli ve 2000/575 sayılı
Bakanlar Kurulu Kararı, 19/10/2000 ve 23/3/2001 tarihli tebliğler) ile
oluşturulan, hak sahiplerine hisse senedi verilmesi suretiyle hak sahiplerinin
alacaklarının itfası sistemi aradan geçen süreye rağmen sonuçlanamamıştır.
Zira KEY hesaplarının,
hak sahiplerinin adlarına (kişi bazında) değil, parayı yatıran kurum veya
kuruluş adına tutulmuş olması, ilgili kurum ve kuruluşlar tarafından Bankaya
bildirilen ve KEY hak sahiplerini gösteren listelerin istenilen şekilde
olmaması gibi teknik zorluk ve aksaklıklar nedeniyle Tasfiye Halinde Türkiye
Emlak Bankası Anonim Şirketi tarafından yürütülen, hak sahipliği tespit
işlemleri tamamlanamamıştır.
Diğer taraftan, başta
Sosyal Sigortalar Kurumu olmak üzere birçok kurum ve kuruluş, 2000/575 sayılı
Bakanlar Kurulu Kararında belirtilen süre içerisinde hak sahiplerinin
isimlerini ve adlarına yatırılan parayı ihtiva eden listeleri Bankaya
bildirememişlerdir.
588 sayılı Kanun Hükmünde
Kararname ve ilgili mevzuat ile getirilen sistemin sürdürülmesi halinde, hak
sahiplerinin tespiti işlemlerinin tamamlanması uzayacağından KEY hak
sahiplerine hisse senedi devri işlemleri de uzayacaktır. Bu arada hak sahipliği
tespit edilenler, diğer hak sahipleri tespit edilinceye kadar beklemek zorunda
kalacaktır. Öte yandan, Emlak Gayrimenkul Yatırım Ortaklığı sermaye piyasası
mevzuatı gereğince kuruluşundan itibaren bir yıl içinde halka arz işlemlerini
gerçekleştirmek zorunda olmasına rağmen, KEY hak sahiplerinin tespiti
işlemlerinin tamamlanamamış olması nedeniyle halka arz işlemlerini
gerçekleştirememiştir. Sermaye Piyasası Kurulundan ek süre alınmakla birlikte,
bu süre içerisinde hak sahiplerinin tespiti ve Şirkete bildirilmesinin
tamamlanması, dolayısıyla halka arz işlemlerinin gerçekleştirilmesi oldukça güç
görünmektedir.
Bu itibarla, KEY hak
sahiplerine mümkün olan en kısa sürede nemalandırılmış bir şekilde ödeme
yapılması ve ilgili kurumlar tarafından süresinde Tasfiye Halinde Türkiye Emlak
Bankası Anonim Şirketine ismi bildirilmediğinden mevcut yasal düzenleme ile
hakkını alamayacak olanlara da ek süre tanınarak haklarının korunması amacıyla
yeni bir düzenleme yapılması ihtiyacı doğmuştur.
Ayrıca, 1/1/1987 ilâ
31/12/1995 tarihleri arasında adlarına düzenlenen bildirim formu, konut
edindirme yardımı hesaplarını tahakkuk ettirmek ve ilgili bankaya devretmekle
yükümlü kurum ve kuruluşlara verilmiş ve yardım tutarı tahsil edilmiş, ancak,
T.Emlak Bankası A.Ş. hesaplarına intikal ettirilmemiş olan kişiler (SSK
tarafından yardım tutarları kısmen Bankaya aktarılmış olan işçi emeklileri
dahil) veya bunların kanuni mirasçıları da kapsama alınarak bunlara, diğer hak
sahiplerine uygulanan esaslar çerçevesinde nakit ödeme yapılması amaçlanmıştır.
Tasarı ile, Türkiye Emlak
Bankası A.Ş. tarafından başlatılan hak sahiplerinin belirlenmesi işlemlerinin
Tasfiye Halinde Türkiye Emlak Bankası Anonim Şirketi tarafından ilgili
kuruluşlarca gönderilen listeler esas alınarak tamamlanmasını müteakiben, konut
edindirme yardımı ve nemalarını içeren listeleri EGYO'ya bildirmesi ve EGYO
tarafından hak sahiplerine talepleri üzerine konut edindirme yardımı tutarının
nemasıyla birlikte nakit olarak veya EGYO hisse senedi verilmek suretiyle
ödenmesi öngörülmektedir.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1- Madde ile;
Kanunun amacının mülga 3320 sayılı Kanun uyarınca hak sahibi olanlara nakit
veya hisse senedi şeklinde ödeme yapılmasına ilişkin usul ve esasların
düzenlenmesi olduğu belirtilmektedir.
Madde 2- Madde ile Kanun
metninde geçen kısaltmaların ne anlama geldiği açıklanmaktadır.
Madde 3- Madde ile; konut
edindirme yardımı hesaplarını tahakkuk ettirmek ve T.Emlak Bankası A.Ş.'ye
devretmekle yükümlü kuruluşların, anılan Bankaya hak sahiplerine ilişkin olarak
iletecekleri bilgiler ile bunların hangi sürede ve şekilde iletilmesi gerektiği
belirtilmektedir. Ayrıca, maddede Bankaya hak sahipleri adına yatırılan yardım
tutarlarına ilişkin kanıtlayıcı belgenin de gereğinde ibraz edilmesine ilişkin
düzenlemeye yer verilmiştir. Bankanın hak sahiplerine ilişkin olarak isim,
konut edindirme yardımı ve nemalarını içeren listeleri tamamlayarak EGYO'ya
bildirmesi için süre sınırlaması getirilmek suretiyle hak sahipliğinin
belirlenmesine ivedilik kazandırılmaktadır.
Diğer taraftan; Kanun
uyarınca yapılacak işlemlerin en kısa sürede tamamlanması amacıyla, Bankanın,
bu görevin gerekleri ve süresiyle sınırlı olarak personel, mal ve hizmet alımı
yapabilmesine imkan tanınmıştır. SSK tarafından Kanun kapsamında yürütülecek
işlemlerin süresi içinde tamamlaması amacıyla da, Kurumun hizmet alımı
yapmasına ve yapılacak giderlerin genel bütçeden karşılanmasına olanak
sağlanmıştır.
Madde 4- Madde ile hak
sahiplerinin alacaklarının nemalandırma usulü düzenlenmektedir. Nemalandırma
hususunda 1/1/1987 ilâ 29/12/1999 tarihleri arasındaki dönem için T. Emlak
Bankası A.Ş'nin 6 aylık vadeli mevduat faizinin bileşik usulde uygulanması
öngörülmektedir. 29/12/1999 tarihinden sonraki dönem için EGYO'nun net aktif
değerinin % 60,96'sının 588 sayılı Kanun Hükmünde Kararname uyarınca T. Emlak
Bankası A.Ş. tarafından ayni sermaye olarak EGYO'ya devredilen taşınmaz
karşılığı 395.751.717,17 YTL'ye oranı esas alınmaktadır. Örneğin, net aktif
değerinin % 60,96'sı belirlenen süre sonunda A YTL olarak hesaplanmışsa,
taşınmaz karşılığı olarak (A/395.751.717,17=B) formülü ile hesaplanan B
katsayısı, hak sahipleri adına yatırılan ve 6 aylık bileşik faiz üzerinden
nemalandırılmış olan miktara uygulanarak yapılacak ödeme tutarı
hesaplanacaktır. Bu hesaplamada adına 29/12/1999 tarihi itibarıyla Banka 6
aylık bileşik faizi üzerinden nemalandırılmış yardım tutarı C YTL olan hak
sahibi ( BXC=D) formülü ile hesaplanan D YTL tutarında nakit veya talebi
doğrultusunda D YTL tutarında hisse senedi alabilecektir.
3 üncü maddenin birinci
fıkrasında belirtilen süre sonundaki net aktif değerini hesaplama ve Bankaya
bildirme yükümlülüğü EGYO'ya verilmiş olup, hesaplamanın Sermaye Piyasası
Kurulunun Gayrimenkul Yatırım Ortaklıklarına İlişkin Esaslar Tebliği
çerçevesinde gerçekleştirilmesi amaçlanmaktadır.
Hak sahiplerine talepleri
halinde, konut edindirme yardımlarının nemasıyla birlikte nakit veya payları
oranında EGYO hisse senedi verilmek suretiyle ödenmesi ve hak sahiplerine
yapılacak ödemelerde kullanılmak üzere gerektiğinde EGYO'ya Hazine Müsteşarlığı
tarafından ikrazen Devlet iç borçlanma senedi ihraç edilebilmesi öngörülmüştür.
Hak sahiplerine yapılacak
nakit ödemeler için ödeme planının EGYO tarafından belirlenmesi ve ödemelerin
yurt sathında etkin bir şekilde gerçekleştirilebilmesi için EGYO ile T.C. Ziraat
Bankası A.Ş. arasında protokol düzenlenmesine imkan tanınmıştır.
Madde 5- Madde, hak
sahiplerinin belirlenmesinden sonra ilan süreci ve hak sahipliğinin sona
ermesiyle ilgili usul ve esaslar hakkında hükümler içermektedir. Bankaya
iletilen listelerde isimleri yer almadığı halde, konut edindirme yardımına
müstahak olduğunu ileri sürenlerin, 3 ay içerisinde adlarına daha önce konut
edindirme yardımı yapıldığı hususunun belgelenmesi halinde bu kişilere de
nakden ödeme yapılmasına imkan tanınmıştır.
Madde 6- Maddenin birinci
fıkrasında, hak sahiplerine yapılan ödemeler sonucunda EGYO'nun muhasebe
işleminin, pasifindeki özkaynakların azaltımı yoluyla gerçekleştireceği
belirtilmektedir.
588 sayılı Kanun Hükmünde
Kararname ve ilgili mevzuat hükümleri uyarınca, 22/7/2002 tarihinde yapılan
olağanüstü genel kurul toplantısında şirket ana sözleşmesi değiştirilerek Emlak
Konut Anonim Şirketi, Emlak Gayrimenkul Yatırım Ortaklığına dönüştürülmüştür.
Sermaye Piyasası Kurulunun Seri:VI, No:11 sayılı tebliğine göre, esas sözleşme
değişikliğinin ticaret siciline tescilini takip eden bir yıl içinde şirket
hisselerinin en az yüzde kırkdokuzu halka arz edilmek zorundadır. Bu kapsamda,
Emlak Gayrimenkul Yatırım Ortaklığının, 22/7/2003 tarihine kadar kendisine
bildirilen KEY hak sahiplerine hisse senedi arzını gerçekleştirmesi gerekirdi.
Ancak, KEY hak sahiplerinin tespiti işlemlerinin tamamlanamaması nedeniyle
halka arz işlemleri gerçekleştirilememiştir. Her ne kadar bilahare bu süre
uzatılmış ise de Sermaye Piyasası Kurulu, KEY hesaplarına ilişkin belirsizliğin
ortadan kaldırılması gerektiği, aksi takdirde gayrimenkul yatırım ortaklığı
statüsünün devamının imkansız hale gelebileceği hususunda uyarılarda
bulunmuştur.
Ayrıca KEY hak
sahiplerine gayrimenkul yatırım ortaklığı hisse senetleri verilmesinin yanında
nakit ödeme yapılması sistemi de benimsendiğinden, aktif büyüklük, portföy
yapısı, nakit pozisyonu, finansman gibi bir çok unsurun önemli ölçüde
sınırlamalarla düzenlendiği sermaye piyasası mevzuatının uygulanması halinde
hisse senedi ve nakit ödeme sisteminin işletilmesi oldukça güç görünmektedir.
Bu nedenle EGYO'nun,
gayrimenkul yatırım ortaklıklarının yararlandığı vergi istisnaları ve
muafiyetlerinden yararlanmaya devam etmesi , ancak bu husus hariç sermaye
piyasası mevzuatına tabi olmaması sistemin sağlıklı işlemesi bakımından gerekli
görülmektedir.
Diğer taraftan, bu Kanun
ile 588 sayılı Kanun Hükmünde Kararname yürürlükten kaldırıldığından daha önce
588 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye dayanılarak yürürlüğe konulan 2000/575
sayılı Bakanlar Kurulu Kararının 3 üncü maddesi ile Toplu Konut İdaresi
Başkanlığına verilen hak sahiplerinin EGYO'daki hissedarlığından doğan mali ve
yönetimsel haklarını temsil görevinin devamına yönelik düzenleme yapılmıştır.
Ayrıca, EGYO'nun sermaye
değişimi ile ilgili işlemleri ve Kanun gereğince yapacağı tüm işlemler her
türlü vergi, resim ve harçtan muaf tutulmuştur.
Madde 7- Madde ile
Kanunun uygulanmasına ilişkin yönetmeliklerin hazırlanması ve yürürlüğe
konulması ile ilgili düzenleme yapılmaktadır.
Madde 8- Madde ile
yürürlükten kaldırılan mevzuat belirtilmektedir.
Madde 9- Yürürlük
maddesidir.
Madde 10- Yürütme
maddesidir.
Sağlık,
Aile, Çalışma ve Sosyal İşler Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük
Millet Meclisi
Sağlık, Aile,
Çalışma ve
Sosyal İşler
Komisyonu
Esas No:
1/1195 3/5/2006
Karar No:
38
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Bakanlar Kurulunca, 19/4/2006 tarihinde
Başkanlığınıza sunulan, “Konut Edindirme Yardımı Hak Sahiplerine Ödeme
Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı”, Başkanlığınızca 26/4/2006 tarihinde esas
komisyon olarak Plan ve Bütçe Komisyonuna ve tali komisyon olarak Komisyonumuza
havale edilmiş ve Komisyonumuz, 2/5/2006 tarihli 32 nci toplantısında, Hazine
Müsteşarı başkanlığında Çalışma ve Sosyal Güvenlik, Maliye, Adalet ve Sağlık
Bakanlıkları, Hazine Müsteşarlığı, SSK Başkanlığı, Emekli Sandığı Genel
Müdürlüğü temsilcileri ile işçi ve memur sendikalarından; Türkiye İşçi
Sendikaları Konfederasyonu (TÜRK İŞ), Tüm İşçi Emeklileri Derneği, Türkiye İşçi
Emeklileri Derneği, Türkiye Kamu Çalışanları Sendikaları Konfederasyonu
(KAMU-SEN) ve Bağımsız Kamu Sendikaları Konfederasyonu (BASK) temsilcilerinin
katılımlarıyla Tasarıyı inceleyip görüşmüştür.
Tasarı ile;
Mülga 3320 sayılı “Memurlar ve İşçiler ile
bunların Emeklilerine Konut Edindirme Yardımı Hakkında Kanun” uyarınca hak
sahibi olanlara nakit veya hisse senedi olarak ödeme yapılmasına ilişkin usul
ve esaslar belirlenmiştir.
Tasarıya göre Konut Edindirme Yardımı hak
sahipleri; 1/1/1987-31/12/1995 tarihleri arasında;
(a) Adlarına yapılan yardım tutarları (KEY
havuzuna) gerekli bildirimler yapılarak T. Emlak Bankası A. Ş. hesaplarına
aktarılmış olanlar veya bunların kanuni mirasçıları,
(b) Adlarına yapılan yardım tutarları
işverenlerden tahsil edilmesine rağmen, KEY havuzuna aktarılmamış olan kişiler
ve SSKtarafından yardım tutarları kısmen Bankaya aktarılmış olan işçi
emeklileri veya bunların kanuni mirasçıları olarak belirlenmiştir.
İşverenlerden konut edindirme yardımı
tahsilatı yapılamamış olanlar ise kapsam dışında tutulmuştur.
Tasarıda;
• Devlet Memurları ile 506 sayılı Sosyal
Sigortalar Kanununa tâbi, on ve üzerinde işçi çalıştıran işyerlerinden çalışan
işçilerin bu yardımdan yararlandırılmaları,
• Konut edindirme yardımı hesaplarını tahakkuk
ettirmek ve Türkiye Emlak Bankası A.Ş’ye devretmekle yükümlü kuruluşların,
anılan bankaya hak sahiplerine ilişkin olarak iletecekleri bilgiler ile
bunların hangi sürede ve ne şekilde iletilmesi gerektiği,
• Hak sahiplerine ilişkin olarak isim, konut edindirme
yardımı ve nemalarını içeren listelerin tamamlanarak Emlak Gayrimenkul Yatırım
Ortaklığına bildirmesi için üç aylık süre olduğu,
• Hak sahiplerine ilişkin olarak Bankaca, Emlak
Gayrimenkul Yatırım Ortaklığına bildirilen listelerin Resmî Gazetede ilan
edileceği ve bu ilan tarihinden itibaren beş yıl içinde talep edilmeyen
alacakların Hazineye irat kaydedileceği,
• Bankaya iletilen listelerde isimleri olmadığı
halde konut edindirme yardımından faydalanabilmeleri için bu durumu üç ay
içinde belgelendirmeleri şartı ile bu kişilere de nakden ödeme yapılabileceği
öngörülmüştür.
Tasarının Komisyonumuzda görüşülmesi
sırasında Komisyon Toplantısına katılan Hazine Müsteşarı ile ilgili bürokratlar
tarafından verilen bilgilere göre;
• Konut Edindirme Yardımlarına ilişkin esaslar
3320 sayılı Kanun ile belirlenmiş ve uygulama 1/1/1987 tarihinde başlamıştır.
• Konut Edindirme Yardımı hak sahiplerinin en
kısa sürede belirlenerek, bu kişilere ait yardım tutarlarının adil bir şekilde
nemalandırılması amaçlanmıştır.
• 3320 sayılı Kanun uyarınca, Konut Edindirme
Yardımı tutarları hak sahipleri adına ilgili kurumlar ve işverenlerce tahakkuk
ettirilerek, T. Emlak ve Kredi Bankasında Toplu Konut ve Kamu Ortaklığı İdaresi
Başkanlığı adına açılan “Devlet Memurları ve Emeklileri Konut Edindirme Yardımı
Hesabı” na ödenmiştir.
• Söz konusu hesaplar için memur ve işçilerin
maaşından bir kesinti yapılmamış olup, biriken tutarlar onlar adına işverenleri
tarafından yatırılan miktarlardır.
• Kanunun yürürlüğe girmesinden sonra; 6 ay
(uzatılması halinde 9 ay) içinde hak sahiplerinin tespitine ilişkin
bildirimlerin Tasfiye Halindeki Türkiye Emlak Bankasına yapılması ve Emlak
Gayrimenkul Yatırım Ortaklığının net aktif değerinin tespit edilmesi
planlanmıştır. Bu sürenin sonunda hak sahiplerine ilişkin bilgiler (isim ve
hesap tutarları) Tasfiye Halindeki Türkiye Emlak Bankası tarafından 3 ay içinde
(uzatılması halinde 5 ay) Toplu Konut İdaresine (TOKİ) bildirilecektir.
(Minimum süre 9 ay, maximum süre 14 ay)
Komisyon toplantısına katılan Komisyon
üyesi milletvekillerinin geneli, Tasarının bir an önce Kanunlaşıp hak
sahiplerinin talepleri üzerine Konut Edindirme Yardımı tutarının nemasıyla
birlikte nakit olarak veya Emlak Gayrimenkul Yatırım Ortaklığı Senedi verilmek
suretiyle ödenmesi gerektiğini belirtmişlerdir.
Bununla birlikte Komisyon üyelerimiz,
Tasarıda;
• Hak sahipleriyle ilgili olarak kimlik ve
yatırılan yardım tutarlarını içeren bilgilerin ne kadar yeterli olduğu,
• Ne kadar paranın biriktiği,
• Kaç kişiyi ilgilendirdiği konusundaki
belirsizliği de vurgulamışlardır.
Tasarının geneli üzerindeki görüşmelerin
tamamlanmasından sonra, maddelerine geçilmesi hususu tartışılmış ve Tasarının
maddelerine geçilmeden yapılan değerlendirme ve önerilerle birlikte esas
komisyon olan Plan ve Bütçe Komisyonuna gönderilmesine karar verilmiştir.
Tasarının geneli üzerinde yapılan
görüşmeler sırasında Komisyon üyelerimizin bazı önerileri olmuştur ve bu
önerilerin esas komisyon olan Plan ve Bütçe Komisyonu tarafından
değerlendirilmesi istenmiştir.
Bu önerileri şöyle sıralayabiliriz:
Tasarının;
“Tanımlar” başlıklı 2 nci maddesinin (b)
bendinde EGYO’nun açılımı; “Emlak Gayrimenkul Yatırım Ortaklığı Anonim Şirketi”
olarak tanımlanmıştır. Ancak, Emlak Gayrimenkul Yatırım Ortaklığı Anonim Şirketinin
ticaret unvanı şirket genel kurulunda alınan karar gereği “Emlak Konut
Gayrimenkul Yatırım Ortaklığı Anonim Şirketi” olarak değiştirilmiş, şirketin
işletme adı “Emlak Konut” olmuştur. Ana sözleşmede bu doğrultuda yapılan
değişiklik Türkiye Ticaret Sicil Gazetesinde de yayımlanmıştır. Bu nedenle
tanımının “Emlak Konut” olarak düzenlenmesi ve şirket unvanının Kanunda yeni ve doğru haliyle yer alması konusunda
maddenin incelenmesi gerektiği,
“Hak sahiplerinin belirlenmesi” başlıklı 3
üncü maddesinin (6) ncı fıkrasında konut edindirme yardımı tutarının yer aldığı
listelerin bilgisayar ortamında düzenlenebilmesi için konuya ilişkin bilgilerin
veri hazırlama ve kontrol işlemleri SSK personelinin gözetimi ve denetiminde
hizmet alımı suretiyle yapılabileceği öngörülmüş ve bu hizmet alımının Kamu
İhale Kanunu hükümlerinden müstesna olduğu hükmüne yer verilmiştir. SSK’nın
Kamu İhale Kanunu kapsamında olan bir idare olduğu düşünüldüğünde, tüm mal ve
hizmet alımları ve yapım işleri ihalelerini Kamu İhale Kanunu hükümlerine göre
yapması doğru olacaktır. Hizmet alımıyla ilgili hükümlerin SSK’nın öngöreceği
hükümlerle değil, Kamu İhale Kanunu kapsamında yapılması konusunda maddenin
incelenmesi gerektiği belirtilmiştir.
Ayrıca hisse senedini kabul etmeyen hak
sahipleri için ödemelerin nakden ve defaten yapılması konusundaki beklentinin
uygulanabilirliğinin bir kez daha değerlendirilmesi belirtilmiştir.
Tasarı Komisyonumuzda, yukarıdaki
önerilerin Plan ve Bütçe Komisyonuna iletilmesi konusundaki oy çokluğu ile,
maddelerine geçilmeden kabul edilmiştir.
Raporumuz, Plan ve Büttçe Komisyonuna
sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
|
Cevdet
Erdöl |
Nevzat
Doğan |
Sabri
Varan |
|
|
|
Trabzon |
Kocaeli |
Gümüşhane |
|
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
|
Mehmet Kılıç |
Mehmet
Kerim Yıldız |
Ahmet
Yaşar |
|
|
|
Konya |
Ağrı |
Aksaray |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Muzaffer
Kurtulmuşoğlu |
Remziye
Öztoprak |
Osman
Akman |
|
|
|
Ankara |
Ankara |
Antalya |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Şerif
Birinç |
Agah
Kafkas |
İrfan
Rıza Yazıcıoğlu |
|
|
|
Bursa |
Çorum |
Diyarbakır |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
İzzet
Çetin |
Hüseyin
Tanrıverdi |
Mahmut
Duyan |
|
|
|
Kocaeli |
Manisa |
Mardin |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Ali
Arslan |
Medeni
Yılmaz |
Alim Tunç |
|
|
|
Muğla |
Muş |
Uşak |
|
Plan ve Bütçe Komisyonu
Raporu
Türkiye Büyük Millet
Meclisi
Plan ve Bütçe
Komisyonu
Esas
No.: 1/1195 23/6/2006
Karar
No.: 101
TÜRKİYE
BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Bakanlar Kurulu
tarafından 19/04/2006 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına
sunulan ve Başkanlıkça 26/04/2006 tarihinde tali komisyon olarak Sağlık, Aile,
Çalışma ve Sosyal İşler Komisyonuna, esas komisyon olarak Komisyonumuza havale
edilen 1/1195 esas numaralı "Konut Edindirme Yardımı Hak Sahiplerine Ödeme
Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı" Komisyonumuzun 22/06/2006 tarihinde
yaptığı 81 inci birleşiminde Hükümeti temsilen Devlet Bakanı Ali BABACAN ile
Hazine Müsteşarlığı, Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığı, Sermaye Piyasası
Kurulu, Toplu Konut İdaresi Başkanlığı, Sosyal Sigortalar Kurumu Genel
Müdürlüğü ve Emlak Konut Gayrimenkul Yatırım Ortaklığı Anonim Şirketi temsilcilerinin
katılımlarıyla incelenip görüşülmüştür.
Bilindiği gibi;
11/11/1986 tarihli ve 3320 sayılı Memurlar ve İşçiler ile Bunların Emeklilerine
Konut Edindirme Yardımı Yapılması Hakkında Kanun ile, konut edindirme yardımı
uygulamaya konulmuş ve yardım paraları Türkiye Emlak Kredi Bankasında Toplu
Konut ve Kamu Ortaklığı İdaresi Başkanlığı adına açılmış olan hesaba
yatırılmıştır. 01/08/1996 tarihli ve 4160 sayılı Kanun ile 3320 sayılı Kanunun
konut edindirme yardımını düzenleyen 3 üncü maddesi yürürlükten kaldırılmış;
böylelikle konut edindirme yardımı ödemeleri durdurulmuştur.
26/11/1999 tarihli ve 588
sayılı Kanun Hükmünde Kararname ile yapılan düzenleme sonucunda Türkiye Emlak
Bankası Anonim Şirketine ait olan ve konut edindirme yardımı hesaplarında bulunan
toplam değer karşılığındaki kadar gayrimenkul, Emlak Konut Anonim Şirketine
ayni sermaye olarak devredilmiştir. Aynı zamanda bu Kanunla kurulacak olan
Gayrimenkul Yatırım Ortaklığından, konut edindirme yardımı hak sahiplerine
hisse senedi verilmesi de amaçlanmıştır. Daha sonra yapılan düzenlemelere
rağmen, hak sahiplerinin alacaklarının itfası bir türlü tamamlanamamıştır.
Yardım hesaplarının hak sahiplerinin adlarına değil, parayı yatıran kurum veya
kuruluş adına tutulmuş olması, ilgili kurum ve kuruluşlar tarafından Bankaya
bildirilen ve Konut Edindirme Yardımı hak sahiplerini gösteren listelerin
sağlıklı olmaması gibi teknik zorluk ve aksaklıklar nedeniyle, Tasfiye Halinde
Türkiye Emlak Bankası Anonim Şirketi tarafından yürütülmekte olan hak sahipliği
tespit işlemleri de tamamlanamamıştır.
Diğer yandan, Emlak Konut
Gayrimenkul Yatırım Ortaklığının sermaye piyasası mevzuatı gereğince
kuruluşundan itibaren bir yıl içinde halka arz işlemlerini gerçekleştirmek
zorunda olmasına rağmen, konut edindirme yardımı hak sahiplerinin tespitinin
tamamlanamamış olması nedeniyle, halka arz işlemlerini gerçekleştirememektedir.
Ayrıca ilgili kurumlar tarafından süresinde Tasfiye Halinde Türkiye Emlak
Bankası Anonim Şirketine ismi bildirilmediğinden hakkını alamayacak olanlar
için de ek süre tanınması ihtiyacı doğmuştur. Bu sorunların kısa süre
içerisinde çözüme kavuşturulması gerekmektedir. Dolayısıyla belirtilen
sorunların çözülmesi amacıyla bir yasal düzenlemeye ihtiyaç duyulmuştur.
Tasarıyla;
- Konut edindirme yardımı
ve nemalarını içeren listelerin Emlak Konut Gayrimenkul Yatırım Ortaklığına
bildirilmesi ve Yatırım Ortaklığı tarafından hak sahiplerine, talepleri üzerine
konut edindirme yardımı tutarının nemasıyla birlikte nakit olarak veya Yatırım
Ortaklığı hisse senedi verilmek suretiyle ödenmesi,
- Türkiye Emlak Bankası
A.Ş. hesaplarına intikal ettirilmemiş kişiler veya bunların kanuni
mirasçılarının, bu durumlarını belgelemeleri halinde kapsama alınması ve bu
kişilere diğer hak sahiplerine uygulanan esaslar çerçevesinde nakit ödeme
yapılması,
- Mülga 3320 sayılı Kanun
uyarınca hak sahibi olanlara nakit veya hisse senedi şeklinde ödeme yapılması,
- Hak sahiplerinin
belirlenmesinden sonra ilan süreci ve hak sahipliğinin sona ermesiyle ilgili
usul ve esasların düzenlenmesi,
öngörülmektedir.
Komisyonumuzda, Tasarının
tümü üzerinde yapılan görüşmelerde;
- Emlak Bankasının
tasfiye sürecine girmesi ile birlikte biriken Konut Edindirme Yardımı
tutarlarının, 1999 yılında Emlak Konut Gayrimenkul Yatırım Ortaklığı Anonim
Şirketine ayni sermaye olarak aktarıldığı, böylece hak sahiplerinin Emlak Konut
Gayrimenkul Yatırım Ortaklığı'nın hissedarı durumuna getirildiği,
- Hak sahiplerinin
belirlenerek hakedişlerinin geri ödenmesiyle ilgili çalışmaların başlatıldığı;
ilgili kuruluşlarca hak sahiplerinin sağlıklı bir biçimde belirlenmesinin
ardından kısa sürede ödeme yapılmaya başlanacağı,
- Nemalandırmada temel
ilkenin yardımların kullanıldığı yatırım araçlarının getirilerini yansıtması ve
böylece kişilerin hakkının en adil şekilde verilebilmesi olduğu, bu bahisle hak
sahiplerinin nema tutarlarının daha önce kanun ve kararnamelerde de
düzenlendiği gibi, mevduat faizi ve Emlak Konut Gayrimenkul Yatırım Ortaklığı
hisselerindeki değer artışı esas alınarak hesaplanacağı,
- 1987 ila 1995 yılları
arasında adlarına Konut Edindirme Yardımı yatırılmış yaklaşık 6 milyon çalışana
ödeme yapılmasını öngören Tasarının olumlu karşılandığı,
- Konut Edindirme
Yardımının, konutu bulunmayan çalışanlar adına, maaşlarından bir kesinti
yapılmaksızın, işverenleri tarafından 1987' den 1995'e kadar Emlak Bankasına
yatırılan tutarlar olduğu, uygulamada bu hesaplarda biriken tutarlardan çok az
sayıda ilgilinin faydalanabildiği,
- Geçmişte görülen
Tasarruf Bonolarında olduğu gibi Konut Edindirme Yardımı hesaplarına uygulanan
faiz oranının da düşük olduğu, öte yandan 1999 yılından öncesi için farklı,
sonrası için farklı bir faiz oranının uygulandığı, uygulamada bu oranların
nasıl belirlendiğinin önemli olduğu,
- Konut Edindirme Yardımı
hak sahiplerini gösterir listelerin sağlıklı tutulmadığı, geçmişte yapılan
düzenlemelerle listeleri tutmakla görevli kurumlara ödemeler yapıldığı,
- Tasarıda Emlak Konut
Gayrimenkul Yatırım Ortaklığı Anonim Şirketinin faaliyetlerine, vergi muafiyeti
ve istisnaları öngören hükümler hariç sermaye piyasası mevzuatının
uygulanmaması hususunun düzenlendiği, böyle genel bir düzenleme yerine sadece
ilgili hükümlerin uygulanmamasını sağlayan düzenleme getirilmesinin faydalı
olacağı,
şeklindeki görüş, öneri
ve eleştirileri müteakip, Hükümet adına yapılan tamamlayıcı açıklamalarda;
- Ödenmesi planlanan
miktarın 395 milyon YTL civarında olduğu, Tasarıda öngörüldüğü üzere Emlak
Konut Gayrimenkul Yatırım Ortaklığı Anonim Şirketinin ödemelerin yapılabilmesi
için bir değer tespit çalışması yapmasının gerekli olduğu, değerleme sonucunda
sağlıklı rakamlara ulaşılacağı,
- Hak sahiplerini
gösterir listelerin kurumlar tarafından tutulduğu kurumlara yapılması öngörülen
ödemelerin Kanun çerçevesinde yapıldığı, bunun yanı sıra ödemelerin yapılması
amacıyla yürütülecek çalışmalarda kurumlara listeleri yeniden düzenlenme görevi
verildiği,
- Emlak Konut Gayrimenkul
Yatırım Ortaklığı Anonim Şirketinin sermaye piyasası mevzuatına tabi olması
halinde bir yıl içinde halka arz işlemlerini tamamlamak zorunda kalacağı,
uygulamada hak sahiplerini tespit işlemlerinin uzun bir süreyi gerektirdiği;
ayrıca Ortaklığın sistemden ayrılmak isteyen hak sahiplerine ödeme yapabilmek
için yüksek miktarda nakit bulundurmasının gerekli olacağı, bu nedenle Emlak
Konut Gayrimenkul Yatırım Ortaklığı Anonim Şirketinin sermaye piyasası
mevzuatına tabi olmasının uygun olmayacağı,
ifade edilmiştir.
Tasarının tümü üzerindeki
görüşmelerin ardından Tasarı ve Gerekçesi Komisyonumuzca da benimsenerek
maddelerinin görüşülmesine geçilmiştir.
Tasarının;
- 1 inci maddesi aynen,
- 2 nci maddesi; Emlak
Konut Gayrimenkul Yatırım Ortaklığı Anonim Şirketinin unvan değişikliğinin
Tasarıya yansıması amacıyla birinci fıkrasının (b) bendinde yer alan
"Emlak Gayrimenkul Yatırım Ortaklığı Anonim Şirketi" ibaresinin
"Emlak Konut Gayrimenkul Yatırım Ortaklığı Anonim Şirketi" olarak
değiştirilmesi suretiyle,
- 3 üncü maddesi; birinci
fıkrası, bu fıkrayla 19/10/2000 tarihli ve 24205 sayılı Resmi Gazetede
yayımlanan Konut Edindirme Yardımı Hesaplarının Tasfiyesi Hakkındaki Tebliğin 5
inci maddesinin (b) bendi uyarınca, bu Tebliğin ekinde yer alan ve bu Kanunun
ekindeki cetvelle aynı nitelikte olan EK: 2 formatını daha önce göndermiş olan
kurum ve kuruluşların bu formatı yeniden göndermemelerinin amaçlandığı; ancak
normlar hiyerarşisinde atıf yapılırken kural olarak, üst normlara veya aynı
düzeydeki normlara atıf yapılıyor olması nedeniyle, gerçekleştirilmek istenen
amaç değiştirilmeksizin kanun yapma tekniğine uygun olarak, "devretmekle
yükümlü olup" ibaresinden sonra gelen kısmın "ilgili mevzuatı
uyarınca bu Kanuna ekli (1) sayılı cetveli daha önce gönderen kurumlar
dışındaki tüm kurum ve kuruluşlar" şeklinde yeniden düzenlenmesi; yapılan
bu değişikliğe paralellik sağlanması amacıyla "çizelgeye" ibaresinin
" (1) sayılı cetvele" şeklinde; "bilgisayar disketine"
ibaresinin "elektronik ortamda" şeklinde; bu maddeye bağlı olan ve
"çizelge" olarak adlandırılan formun isminin "cetvel"
şeklinde redaksiyona tabi tutulmaları suretiyle,
- 4 üncü maddesi; 588 sayılı
Kanun Hükmünde Kararname'nin bu Tasarıyla yürürlükten kaldırılması
öngörüldüğünden, birinci fıkrada yer alan "mülga 588 sayılı Kanun Hükmünde
Kararname" ibaresinden önce gelmek üzere "bu Kanunla" ibaresinin
eklenmesi suretiyle,
- 5 inci maddesi aynen,
- 6 ncı maddesi; 588
sayılı Kanun Hükmünde Kararname'nin bu Tasarıyla yürürlükten kaldırılması
öngörüldüğünden, birinci fıkrada yer alan "mülga 588 sayılı Kanun Hükmünde
Kararname" ibaresinden önce gelmek üzere "Bu Kanunla" ibaresinin
eklenmesi suretiyle,
- 7 ve 8 inci maddeleri
ile yürürlük ve yürütmeye ilişkin 9 ve 10 uncu maddeleri aynen,
kabul edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun
onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Sait Açba |
M. Altan
Karapaşaoğlu |
Sabahattin
Yıldız |
|
|
Afyonkarahisar |
Bursa |
Muş |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet
Sekmen |
Halil
Aydoğan |
Mehmet
Zekai Özcan |
|
|
İstanbul |
Afyonkarahisar |
Ankara |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
M. Mesut
Özakcan |
A. Kemal
Deveciler |
Ali Osman
Sali |
|
|
Aydın |
Balıkesir |
Balıkesir |
|
|
(Karşı oy yazımız ektedir) |
(Karşı oy yazısı ektedir) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Osman
Nuri Filiz |
Muhsin
Koçyiğit |
Alaattin
Büyükkaya |
|
|
Denizli |
Diyarbakır |
İstanbul |
|
|
|
(Muhalifim) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Birgen
Keleş |
Kemal
Kılıçdaroğlu |
M.
Mustafa Açıkalın |
|
|
İstanbul |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
(Karşı oy yazım ektedir) |
(Ayrışık oy ektedir) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Fazıl
Karaman |
Selami Yiğit |
Y.
Selahattin Beyribey |
|
|
İzmir |
Kars |
Kars |
|
|
|
(İmzada bulunamadı) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mustafa
Elitaş |
Taner
Yıldız |
Mikail Arslan |
|
|
Kayseri |
Kayseri |
Kırşehir |
|
|
|
|
(İmzada bulunamadı) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Muzaffer
Baştopçu |
Mustafa Ünaldı |
Hasan
Fehmi Kinay |
|
|
Kocaeli |
Konya |
Kütahya |
|
|
|
(İmzada bulunamadı) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mustafa
Özyürek |
Gürol
Ergin |
O. Seyfi
Terzibaşıoğlu |
|
|
Mersin |
Muğla |
Muğla |
|
|
(Ayrışık oy yazısı ektedir) |
(Ayrışık oy yazısı ektedir) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Osman
Seyfi |
İmdat
Sütlüoğlu |
Musa
Uzunkaya |
|
|
Nevşehir |
Rize |
Samsun |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Enis
Tütüncü |
M. Ergun
Dağcıoğlu |
M. Akif
Hamzaçebi |
|
|
Tekirdağ |
Tokat |
Trabzon |
|
|
(Ayrışık oy yazısı ekte) |
|
(Ayrışık oy yazısı ektedir) |
AYRIŞIK
OY
Konut Edindirme Yardımı Hak Sahiplerine
Ödeme Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı, ilke olarak doğru bir düzenleme olmasına
karşın iki temel konuda hak sahiplerini mağdur edecek hükümler içermektedir.
Şöyle ki;
1. 22/11/1986 tarih ve 3320 sayılı Yasada,
Konut Edindirme Yardımı (KEY) hesaplarının tutulması için ilgili kamu
kuruluşlarına komisyon ödenmesi öngörülmüştür. Ancak bugün ilgili kuruluşlarca
söz konusu hesapların sağlıklı olarak tutulmadığı görülmüştür. O kadar ki,
yapılan KEY ödemelerinin kime ait olduğu, hatta hak sahiplerinin sayısı dahi
tam olarak tespit edilememektedir. Nitekim bu saptama, Tasarının
yasalaşmasından sonraya bırakılmakta ve bu görevi yapacak kurumun giderlerinin
Genel Bütçeden karşılanmak üzere SSKBaşkanlığına ödenmesi öngörülmektedir.
Başka bir anlatımla kamu kuruluşlarının görevlerini yerine getirmemesinin
bedeli, bu kuruluşlara değil, hak sahiplerine ödetilmek istenmektedir.
Cumhurbaşkanlığı Devlet Denetleme Kurulunun 6/7/2001 tarihli Raporuna göre, KEY
hesaplarından yapılan komisyon ödemelerinin tutarı 37.077.867.402.874 TL’dir.
Bu tutarın ilgili kuruluşlardan yasal faizi ile alınarak hak sahiplerine
ödenmek üzere KEY hesaplarına dahil edilmesi gerekmektedir.
2. Bilindiği gibi gayrimenkul yatırım
ortaklıkları, SPKmevzuatına tabidir ve bu ortaklıkların bünyesindeki
taşınmazların değerlendirilmesi SPK mevzuatına göre yapılmaktadır. Ancak,
Tasarının 6 ncı maddesinin (2.) fıkrası ile Emlak Konut Gayrimenkul Yatırım
Ortaklığının, (EGYO) 5 yıl süreyle SPKmevzuatı dışında tutulması öngörülmüştür.
Bununla birlikte Tasarının 4 üncü maddesinde de hak sahiplerine ödemelerin,
talep etmeleri durumunda, EGYO hisse senedi verilmek suretiyle yapılabilmesi
öngörülmektedir. Burada önemli olan verilecek hisse senetlerinin miktarıdır.
Çünkü nema, Türkiye Emlak Bankası Anonim Şirketi tarafından ayni sermaye olarak
EGYO’ya devredilen taşınmaz karşılığı 395.751.717,17 YTL’ye oranı esas alınarak
hesaplanacaktır. Görüleceği üzere taşınmazların değerlemesi büyük önem arz
etmektedir. Tasarının 4 ve 6 ncı maddeleri birlikte değerlendirildiğinde,
EGYO’nın SPK mevzuatı dışına çıkarılması durumunda, taşınmazların
değerlenmesinde keyfiliğin ortaya çıkabileceği ve objektif ölçütlerden
uzaklaşılabileceği görülmektedir. Bu durum ileride, ödemelerin hisse senedi olarak
yapılmasını talep eden hak sahipleri için keyfi uygulamaların yapılabilmesine
yol açacak ve yeni mağdurların ortaya çıkmasına neden olacaktır. Kaldı ki,
SPKmevzuatına göre, düzenlenecek tebliğler ile EGYO’na uygulamada karşılaşacağı
sorunların giderilmesi için kolaylıklar sağlanabilmesi mümkündür. Bu bakımdan
eğer amaç hak sahiplerinin lehine bir düzenleme yapmak ise, konunun yasal
düzenlemeye konu edilerek hak sahiplerinin ileride mağdur edilmesine olanak
tanıyan bir düzenleme yapmak yerine, karşılaşılacak sorunların çözümünde
SPKmevzuatının uygulanmasını gözetmek daha doğru olacaktır.
|
|
M. Akif
Hamzaçebi |
Kemal
Kılıçdaroğlu |
Mustafa
Özyürek |
|
|
Trabzon |
İstanbul |
Mersin |
|
|
M. Mesut
Özakcan |
Enis
Tütüncü |
Birgen
Keleş |
|
|
Aydın |
Tekirdağ |
İstanbul |
|
|
A. Kemal
Deveciler |
|
Gürol
Ergin |
|
|
Balıkesir |
|
Muğla |
HÜKÜMETİN
TEKLİF ETTİĞİ METİN
Amaç ve kapsam
MADDE 1- (1) Bu Kanunun amacı,
mülga 3320 sayılı Memurlar ve İşçiler ile Bunların Emeklilerine Konut Edindirme
Yardımı Yapılması Hakkında Kanun uyarınca hak sahibi olanlara nakit veya hisse
senedi olarak ödeme yapılmasına ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.
Tanımlar
MADDE 2- (1) Bu Kanunun
uygulanmasında;
a) Banka: Tasfiye Halinde Türkiye Emlak Bankası Anonim
Şirketini,
b) EGYO: Emlak Gayrimenkul Yatırım Ortaklığı Anonim
Şirketini,
c) Hak sahibi: Mülga 3320 sayılı Memurlar ve İşçiler ile
Bunların Emeklilerine Konut Edindirme Yardımı Yapılması Hakkında Kanun
uyarınca; 1/1/1987 ilâ 31/12/1995 tarihleri arasında adlarına konut edindirme
yardımı yatırılan ve yardım tutarları gerekli bildirimler yapılarak Türkiye
Emlak Bankası Anonim Şirketi hesaplarına intikal etmiş olan kişiler veya
bunların kanuni mirasçıları ile 1/1/1987 ilâ 31/12/1995 tarihleri arasında
adlarına düzenlenen bildirim formu, konut edindirme yardımı hesaplarını
tahakkuk ettirmek ve Türkiye Emlak Bankası Anonim Şirketine devretmekle yükümlü
kurum ve kuruluşlara verilmiş ve yardım tutarı tahsil edilmiş, ancak Türkiye
Emlak Bankası Anonim Şirketi hesaplarına intikal ettirilmemiş olan kişiler (SSK
tarafından yardım tutarları kısmen Bankaya aktarılmış olan işçi emeklileri
dahil) veya bunların kanuni mirasçılarını,
ç) SSK: Sosyal Sigortalar Kurumunu,
ifade eder.
Hak sahiplerinin
belirlenmesi
MADDE 3- (1) Mülga 3320 sayılı
Kanunun 4 üncü maddesi uyarınca konut edindirme yardımı hesaplarını tahakkuk
ettirmek ve Türkiye Emlak Bankası Anonim Şirketine devretmekle yükümlü olup,
19/10/2000 tarihli ve 24205 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Konut Edindirme
Yardımı Hesaplarının Tasfiyesi Hakkında Tebliğin 5 inci maddesinin (b) bendi
uyarınca söz konusu Tebliğ ekinde yer alan EK:2 formatında Bankaya bilgi
gönderen kurumlar dışındaki tüm kurum ve kuruluşlar;
a) Konut edindirme yardımı Türkiye Emlak Bankası Anonim
Şirketine aktarılmış olan hak sahiplerinin isimleri ve yardım tutarlarının yer
aldığı listeleri,
b) Konut edindirme yardım tutarı tahsil edilmiş, ancak
Türkiye Emlak Bankası Anonim Şirketine aktarılmamış olan hak sahiplerinin isimleri
ile yardım tutarlarının yer aldığı listeleri,
her hak sahibi için bu Kanuna ekli çizelgeye uygun şekilde
ve bilgisayar disketine kayıtlı olarak 6 ay içinde Bankaya teslim eder.
Bakanlar Kurulu bu süreyi bir defaya mahsus olmak üzere 3 aya kadar uzatmaya
yetkilidir.
(2) Bu süre içinde hak sahiplerine ilişkin listelerin
bildirilmemesi, mükerrer veya yanlış bildirilmesi halinde hak sahiplerine karşı
sorumluluk ilgili kurum veya kuruluşlara aittir.
(3) Kurumlar bu maddenin birinci fıkrasının (a) bendinde
belirtilen listelerdeki tutarlarla bu tutarların ilgili bankaya yatırıldığına
ilişkin dekontların mutabakatını yapmak ve dekontları gerektiğinde ibraz etmek
üzere muhafaza etmekle yükümlüdür.
(4) Bu Kanunla yürürlükten kaldırılan 26/11/1999 tarihli ve
588 sayılı Kanun Hükmünde Kararname gereğince, Türkiye Emlak Bankası Anonim
Şirketi tarafından başlatılan hak sahiplerinin belirlenmesi işlemleri Banka
tarafından ilgili kuruluşlarca gerekli mutabakatları sağlanarak gönderilen
listeler esas alınarak tamamlanır. Banka, hak sahiplerinin isim, konut
edindirme yardımı ve nemalarını içeren listeleri birinci fıkrada öngörülen
sürenin bitiminden itibaren 3 ay içinde EGYO'ya bildirir. Hazine
Müsteşarlığının bağlı olduğu Bakan bu süreyi bir defaya mahsus olmak üzere 2 aya kadar uzatmaya yetkilidir.
(5) Banka, bu Kanun uyarınca yapılacak işlemlerin ikmali
için, verilen görevin gerekleri ve süresiyle sınırlı olarak personel, mal ve
hizmet alımı yapabilir.
(6) Mülga 3320 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin (b) fıkrasında
belirtilen yardıma müstahak işçiler ile yaşlılık ve malullük aylığı alanlardan
yardıma müstahak bulunanların isimleri ile bunlara yapılmış olan konut
edindirme yardımı tutarlarının yer aldığı listelerin bilgisayar ortamında
düzenlenebilmesi için konuya ilişkin bilgilerin veri hazırlama ve kontrol
işlemleri, SSK personelinin gözetimi ve denetiminde hizmet alımı suretiyle
yaptırılabilir. SSK tarafından bu amaçla yapılacak olan hizmet alımları, ceza
ve ihalelerden yasaklama hükümleri hariç 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu
hükümlerinden müstesna olup, hizmet alımının usul ve esasları SSK tarafından
belirlenir. Hizmet alımı dolayısıyla yapılacak giderler genel bütçeden
karşılanır.
Hak sahiplerinin
alacaklarının nema-landırılması ve ödeme
MADDE 4- (1) Hak sahiplerinin
konut edindirme yardımı ana para tutarlarının nemalandırılmasında; 1/1/1987 ilâ
29/12/1999 tarihleri arasındaki dönem için Türkiye Emlak Bankası Anonim
Şirketinin 6 aylık vadeli mevduat faizi bileşik usulde uygulanır. 29/12/1999
tarihinden sonraki dönem için, 3 üncü maddenin birinci fıkrasında belirtilen
süre sonundaki EGYO'nun net aktif değerinin % 60,96'sının mülga 588 sayılı
Kanun Hükmünde Kararname uyarınca Türkiye Emlak Bankası Anonim Şirketi
tarafından ayni sermaye olarak EGYO'ya devredilen taşınmaz karşılığı
395.751.717,17 YTL'ye oranı esas alınarak nema hesaplanır.
(2) EGYO, 3 üncü maddenin birinci fıkrasında belirtilen süre
sonundaki net aktif değerini Sermaye Piyasası Kurulunun gayrimenkul yatırım
ortaklıklarına ilişkin düzenlemelerindeki usul ve esaslara göre belirler ve
sonuçları Bankaya bildirir.
(3) 3 üncü maddenin birinci fıkrasının (a) bendinde
tanımlanan hak sahiplerine ilişkin bilgiler Bankaca EGYO'ya bildirilir. Bu
kişilere talep etmeleri halinde ödemeler, nemasıyla birlikte nakit veya payları
oranında EGYO hisse senedi verilmek suretiyle yapılır. Her bir hak sahibinin
EGYO'nun sermayesinin % 60,96'sı içindeki payı; hak sahibinin konut edindirme
yardımının 29/12/1999 itibarıyla nemalandırılmış toplam değerinin, tüm hak
sahiplerinin konut edindirme yardımlarının 29/12/1999 tarihi itibarıyla
nemalandırılmış toplam değeri içindeki payı esas alınarak belirlenir. Hak
sahiplerine yapılacak ödemelerde kullanılmak üzere gerektiğinde Hazine
Müsteşarlığı tarafından EGYO'ya, ikrazen Devlet iç borçlanma senedi ihraç
edilebilir.
(4) 3 üncü maddenin birinci fıkrasının (b) bendinde
tanımlanan hak sahiplerine ilişkin bilgiler Bankaca EGYO'ya bildirilir ve hak
sahiplerince talep edilmesi halinde, karşılığının Hazine tarafından EGYO'ya
aktarılmasını müteakip EGYO tarafından nemasıyla birlikte nakit olarak ödeme
yapılır.
(5) Konut edindirme yardımı hesaplarını tahakkuk ettirmek ve
Türkiye Emlak Bankası Anonim Şirketine devretmekle yükümlü kurum ve kuruluşlar
nezdinde bulunan ve Türkiye Emlak Bankası Anonim Şirketine aktarılmamış olan
hak sahiplerine ilişkin konut edindirme yardımı tutarlarının tamamı
fer'ilerinin tahsili beklenilmeksizin,
Hazine Müsteşarlığının Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası nezdindeki 410
numaralı hesabına aktarılır. Bu kişilere ait konut edindirme yardımı tutarları
gecikme zamları ile birlikte, ilgili kurumlarca tahsil edilmesini müteakip
tahsilatın yapıldığı tarihi izleyen ayın sonuna kadar Hazine Müsteşarlığının
Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası nezdindeki 410 numaralı hesabına aktarılır.
(6) Hak sahiplerine yapılacak nakit ödemeler EGYO tarafından
belirlenecek ödeme planı ve süresine göre yapılır.
(7) Nakit olarak yapılacak ödemeler için EGYO ile Türkiye
Cumhuriyeti Ziraat Bankası Anonim Şirketi arasında protokol düzenlenir.
(8) 3 üncü maddede belirtilen sürenin bitiminden itibaren
hak sahiplerinin alacakları nemalandırılmaz.
İlan ve hak sahipliğinin
sona ermesi
MADDE 5- (1) Hak sahiplerine
ilişkin olarak 4 üncü madde uyarınca Bankaca EGYO'ya bildirilen listeler hak sahipliğinin
tespitine esas olmak üzere Resmi Gazetede ilan edilir.
(2) Türkiye Emlak Bankası Anonim Şirketine iletilen
listelerde isimleri yer almadığı halde, konut edindirme yardımına müstahak
olduğunu ileri sürenlerin, ilanın yapıldığı tarihten itibaren 3 ay içerisinde
mülga 3320 sayılı Kanuna göre konut edindirme yardımı hesaplarını tahakkuk
ettirmek ve ilgili bankaya devretmekle yükümlü olan kurum ve kuruluşlara
başvurmaları halinde, adlarına daha önce konut edindirme yardımı yapıldığı
hususunun her zaman düzenlenmesi mümkün olmayan nitelikteki belgelerle
kanıtlanması veya bu durumun ilgili kurumların kayıtları ile anlaşılması
kaydıyla, konut edindirme yardımı tutarları ilgili kurum veya kuruluşlarca
hesaplanarak ilgililerin başvurusunu izleyen 2 aylık süre içinde 3 üncü
maddenin birinci fıkrasında belirtilen formatta ve şekilde Bankaya bildirilir.
Bu fıkraya göre hak sahibi olduğu tespit edilenlere yapılacak ödemelerde 3 üncü
maddenin birinci fıkrasının (b) bendine ilişkin hükümler uygulanır. Bu fıkrada
belirtilen başvuru süresi geçirildikten sonra yapılan talepler ilgili kurum ve
kuruluşlarca dikkate alınmaz.
(3) Birinci fıkra uyarınca yapılan ilan tarihinden itibaren
beş yıl içinde talep edilmeyen alacaklar Hazineye irad kaydedilir.
Sermaye azaltımı,
muafiyetler ve temsil
MADDE 6- (1) Mülga 588 sayılı
Kanun Hükmünde Kararname hükümleri gereğince EGYO'ya ayni sermaye olarak
devredilen gayrimenkuller karşılığı 395.751.717,17 YTL tutarındaki sermayeden,
hak sahiplerine nakit ödeme yapılan tutar, sermaye azaltımı yoluna gidilerek,
EGYO bilânçosunun pasifine kaydolunur.
(2) EGYO'nun faaliyetlerine, vergi muafiyet ve istisnaları
öngören hükümleri hariç sermaye piyasası mevzuatı beş yıl süre ile uygulanmaz.
(3) EGYO'nun sermaye değişimi ile ilgili işlemleri ve bu
Kanun gereğince yapacağı tüm işlemler her türlü vergi, resim ve harçtan
muaftır.
(4) Bu Kanun uyarınca hak sahiplerine ödeme yapılması ve
hisse senedi verilmesi işlemleri tamamlanıncaya kadar, hak sahiplerinin
EGYO'daki hissedarlığından doğan mali ve yönetimsel haklarının Toplu Konut
İdaresi Başkanlığı tarafından temsil edilmesine devam olunur.
Yönetmelik
MADDE 7- (1) Bu Kanunun
uygulanmasına ilişkin yönetmelikler Toplu Konut İdaresi Başkanlığı ve Hazine
Müsteşarlığının bağlı bulunduğu bakanlıklar tarafından müştereken hazırlanarak
yürürlüğe konulur. Bu Kanun uyarınca hazırlanacak yönetmelikler yürürlüğe
girinceye kadar mevcut düzenlemelerin bu Kanuna aykırı olmayan hükümlerinin
uygulanmasına devam olunur.
Yürürlükten kaldırılan
hükümler
MADDE 8- (1) 26/11/1999 tarihli
ve 588 sayılı Konut Edindirme Yardımı Hesaplarının Tasfiyesine Dair Kanun
Hükmünde Kararname yürürlükten kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 9- (1) Bu Kanun yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 10- (1) Bu Kanun hükümlerini
Bakanlar Kurulu yürütür.
PLAN
VE BÜTÇE KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN
KONUT EDİNDİRME YARDIMI
HAK SAHİPLERİNE ÖDEME YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1- (1) Bu Kanunun amacı,
mülga 3320 sayılı Memurlar ve İşçiler ile Bunların Emeklilerine Konut Edindirme
Yardımı Yapılması Hakkında Kanun uyarınca hak sahibi olanlara nakit veya hisse
senedi olarak ödeme yapılmasına ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.
Tanımlar
MADDE 2- (1) Bu Kanunun
uygulanmasında;
a) Banka: Tasfiye Halinde Türkiye Emlak Bankası Anonim
Şirketini,
b) EGYO: Emlak Konut Gayrimenkul Yatırım Ortaklığı Anonim
Şirketini,
c) Hak sahibi: Mülga 3320 sayılı Memurlar ve İşçiler ile
Bunların Emeklilerine Konut Edindirme Yardımı Yapılması Hakkında Kanun
uyarınca; 1/1/1987 ilâ 31/12/1995 tarihleri arasında adlarına konut edindirme
yardımı yatırılan ve yardım tutarları gerekli bildirimler yapılarak Türkiye
Emlak Bankası Anonim Şirketi hesaplarına intikal etmiş olan kişiler veya
bunların kanuni mirasçıları ile 1/1/1987 ilâ 31/12/1995 tarihleri arasında
adlarına düzenlenen bildirim formu, konut edindirme yardımı hesaplarını
tahakkuk ettirmek ve Türkiye Emlak Bankası Anonim Şirketine devretmekle yükümlü
kurum ve kuruluşlara verilmiş ve yardım tutarı tahsil edilmiş, ancak Türkiye
Emlak Bankası Anonim Şirketi hesaplarına intikal ettirilmemiş olan kişiler (SSK
tarafından yardım tutarları kısmen Bankaya aktarılmış olan işçi emeklileri
dahil) veya bunların kanuni mirasçılarını,
ç) SSK: Sosyal Sigortalar Kurumunu,
ifade eder.
Hak sahiplerinin
belirlenmesi
MADDE 3- (1) Mülga 3320 sayılı
Kanunun 4 üncü maddesi uyarınca konut edindirme yardımı hesaplarını tahakkuk
ettirmek ve Türkiye Emlak Bankası Anonim Şirketine devretmekle yükümlü olup,
ilgili mevzuatı uyarınca bu Kanuna ekli (1) sayılı cetveli daha önce gönderen
kurumlar dışındaki tüm kurum ve kuruluşlar;
a) Konut edindirme yardımı Türkiye Emlak Bankası Anonim
Şirketine aktarılmış olan hak sahiplerinin isimleri ve yardım tutarlarının yer
aldığı listeleri,
b) Konut edindirme yardım tutarı tahsil edilmiş, ancak
Türkiye Emlak Bankası Anonim Şirketine aktarılmamış olan hak sahiplerinin
isimleri ile yardım tutarlarının yer aldığı listeleri,
her hak sahibi için bu Kanuna ekli (1) sayılı cetvele uygun
şekilde ve elektronik ortamda kayıtlı olarak 6 ay içinde Bankaya teslim eder.
Bakanlar Kurulu bu süreyi bir defaya mahsus olmak üzere 3 aya kadar uzatmaya
yetkilidir.
(2) Bu süre içinde hak sahiplerine ilişkin listelerin
bildirilmemesi, mükerrer veya yanlış bildirilmesi halinde hak sahiplerine karşı
sorumluluk ilgili kurum veya kuruluşlara aittir.
(3) Kurumlar bu maddenin birinci fıkrasının (a) bendinde
belirtilen listelerdeki tutarlarla bu tutarların ilgili bankaya yatırıldığına
ilişkin dekontların mutabakatını yapmak ve dekontları gerektiğinde ibraz etmek
üzere muhafaza etmekle yükümlüdür.
(4) Bu Kanunla yürürlükten kaldırılan 26/11/1999 tarihli ve
588 sayılı Kanun Hükmünde Kararname gereğince, Türkiye Emlak Bankası Anonim
Şirketi tarafından başlatılan hak sahiplerinin belirlenmesi işlemleri Banka
tarafından ilgili kuruluşlarca gerekli muta-bakatları sağlanarak gönderilen
listeler esas alınarak tamamlanır. Banka, hak sahiplerinin isim, konut
edindirme yardımı ve nemalarını içeren listeleri birinci fıkrada öngörülen
sürenin bitiminden itibaren 3 ay içinde EGYO'ya bildirir. Hazine
Müsteşarlığının bağlı olduğu Bakan bu süreyi bir defaya mahsus olmak üzere 2 aya kadar uzatmaya yetkilidir.
(5) Banka, bu Kanun uyarınca yapılacak işlemlerin ikmali
için, verilen görevin gerekleri ve süresiyle sınırlı olarak personel, mal ve
hizmet alımı yapabilir.
(6) Mülga 3320 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin (b)
fıkrasında belirtilen yardıma müstahak işçiler ile yaşlılık ve malullük aylığı
alanlardan yardıma müstahak bulunanların isimleri ile bunlara yapılmış olan
konut edindirme yardımı tutarlarının yer aldığı listelerin bilgisayar ortamında
düzenlenebilmesi için konuya ilişkin bilgilerin veri hazırlama ve kont-rol
işlemleri, SSK personelinin gözetimi ve denetiminde hizmet alımı suretiyle
yaptırılabilir. SSK tarafından bu amaçla yapılacak olan hizmet alımları, ceza
ve ihalelerden yasaklama hükümleri hariç 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu
hükümlerinden müstesna olup, hizmet alımının usul ve esasları SSK tarafından
belirlenir. Hizmet alımı dolayısıyla yapılacak giderler genel bütçeden
karşılanır.
Hak sahiplerinin
alacaklarının nema-landırılması ve ödeme
MADDE 4- (1) Hak sahiplerinin
konut edindirme yardımı ana para tutarlarının nemalandırılmasında; 1/1/1987 ilâ
29/12/1999 tarihleri arasındaki dönem için Türkiye Emlak Bankası Anonim
Şirketinin 6 aylık vadeli mevduat faizi bileşik usulde uygulanır. 29/12/1999
tarihinden sonraki dönem için, 3 üncü maddenin birinci fıkrasında belirtilen
süre sonundaki EGYO'nun net aktif değerinin
% 60,96'sının bu Kanunla mülga 588 sayılı Kanun Hükmünde Kararname
uyarınca Türkiye Emlak Bankası Anonim Şirketi tarafından ayni sermaye olarak
EGYO'ya devredilen taşınmaz karşılığı 395.751.717,17 YTL'ye oranı esas alınarak
nema hesaplanır.
(2) EGYO, 3 üncü maddenin birinci fıkrasında belirtilen süre
sonundaki net aktif değerini Sermaye Piyasası Kurulunun gayrimenkul yatırım
ortaklıklarına ilişkin düzenlemelerindeki usul ve esaslara göre belirler ve
sonuçları Bankaya bildirir.
(3) 3 üncü maddenin birinci fıkrasının (a) bendinde tanımlanan
hak sahiplerine ilişkin bilgiler Bankaca EGYO'ya bildirilir. Bu kişilere talep
etmeleri halinde ödemeler, nemasıyla birlikte nakit veya payları oranında EGYO
hisse senedi verilmek suretiyle yapılır. Her bir hak sahibinin EGYO'nun
sermayesinin % 60,96'sı içindeki payı; hak sahibinin konut edindirme yardımının
29/12/1999 itibarıyla nemalandırılmış toplam değerinin, tüm hak sahiplerinin
konut edindirme yardımlarının 29/12/1999 tarihi itibarıyla nemalandırılmış
toplam değeri içindeki payı esas alınarak belirlenir. Hak sahiplerine yapılacak
ödemelerde kullanılmak üzere gerektiğinde Hazine Müsteşarlığı tarafından
EGYO'ya, ikrazen Devlet iç borçlanma senedi ihraç edilebilir.
(4) 3 üncü maddenin birinci fıkrasının (b) bendinde
tanımlanan hak sahiplerine ilişkin bilgiler Bankaca EGYO'ya bildirilir ve hak
sahiplerince talep edilmesi halinde, karşılığının Hazine tarafından EGYO'ya
aktarılmasını müteakip EGYO tarafından nemasıyla birlikte nakit olarak ödeme
yapılır.
(5) Konut edindirme yardımı hesaplarını tahakkuk ettirmek ve
Türkiye Emlak Bankası Anonim Şirketine devretmekle yükümlü kurum ve kuruluşlar
nezdinde bulunan ve Türkiye Emlak Bankası Anonim Şirketine aktarılmamış olan
hak sahiplerine ilişkin konut edindirme yardımı tutarlarının tamamı
fer'ilerinin tahsili beklenilmeksizin,
Hazine Müsteşarlığının Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası nezdindeki 410
numaralı hesabına aktarılır. Bu kişilere ait konut edindirme yardımı tutarları
gecikme zamları ile birlikte, ilgili kurumlarca tahsil edilmesini müteakip
tahsilatın yapıldığı tarihi izleyen ayın sonuna kadar Hazine Müsteşarlığının
Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası nezdindeki 410 numaralı hesabına aktarılır.
(6) Hak sahiplerine yapılacak nakit ödemeler EGYO tarafından
belirlenecek ödeme planı ve süresine göre yapılır.
(7) Nakit olarak yapılacak ödemeler için EGYO ile Türkiye
Cumhuriyeti Ziraat Bankası Anonim Şirketi arasında protokol düzenlenir.
(8) 3 üncü maddede belirtilen sürenin bitiminden itibaren
hak sahiplerinin alacakları nemalandırılmaz.
İlan ve hak sahipliğinin
sona ermesi
MADDE 5- (1) Hak sahiplerine
ilişkin olarak 4 üncü madde uyarınca Bankaca EGYO'ya bildirilen listeler hak
sahipliğinin tespitine esas olmak üzere Resmi Gazetede ilan edilir.
(2) Türkiye Emlak Bankası Anonim Şirketine iletilen listelerde
isimleri yer almadığı halde, konut edindirme yardımına müstahak olduğunu ileri
sürenlerin, ilanın yapıldığı tarihten itibaren 3 ay içerisinde mülga 3320
sayılı Kanuna göre konut edindirme yardımı hesaplarını tahakkuk ettirmek ve
ilgili bankaya devretmekle yükümlü olan kurum ve kuruluşlara başvurmaları
halinde, adlarına daha önce konut edindirme yardımı yapıldığı hususunun her
zaman düzenlenmesi mümkün olmayan nitelikteki belgelerle kanıtlanması veya bu
durumun ilgili kurumların kayıtları ile anlaşılması kaydıyla, konut edindirme
yardımı tutarları ilgili kurum veya kuruluşlarca hesaplanarak ilgililerin
başvurusunu izleyen 2 aylık süre içinde 3 üncü maddenin birinci fıkrasında
belirtilen formatta ve şekilde Bankaya bildirilir. Bu fıkraya göre hak sahibi
olduğu tespit edilenlere yapılacak ödemelerde 3 üncü maddenin birinci
fıkrasının (b) bendine ilişkin hükümler uygulanır. Bu fıkrada belirtilen
başvuru süresi geçirildikten sonra yapılan talepler ilgili kurum ve
kuruluşlarca dikkate alınmaz.
(3) Birinci fıkra uyarınca yapılan ilan tarihinden itibaren
beş yıl içinde talep edilmeyen alacaklar Hazineye irad kaydedilir.
Sermaye azaltımı,
muafiyetler ve temsil
MADDE 6- (1) Bu Kanunla mülga 588
sayılı Kanun Hükmünde Kararname hükümleri gereğince EGYO'ya ayni sermaye olarak
devredilen gayrimenkullar karşılığı 395.751.717,17 YTL tutarındaki sermayeden,
hak sahiplerine nakit ödeme yapılan tutar, sermaye azaltımı yoluna gidilerek,
EGYO bilânçosunun pasifine kaydolunur.
(2) EGYO'nun faaliyetlerine, vergi muafiyet ve istisnaları
öngören hükümleri hariç sermaye piyasası mevzuatı beş yıl süre ile uygulanmaz.
(3) EGYO'nun sermaye değişimi ile ilgili işlemleri ve bu
Kanun gereğince yapacağı tüm işlemler her türlü vergi, resim ve harçtan
muaftır.
(4) Bu Kanun uyarınca hak sahiplerine ödeme yapılması ve
hisse senedi verilmesi işlemleri tamamlanıncaya kadar, hak sahiplerinin
EGYO'daki hissedarlığından doğan mali ve yönetimsel haklarının Toplu Konut
İdaresi Başkanlığı tarafından temsil edilmesine devam olunur.
Yönetmelik
MADDE 7- (1) Bu Kanunun
uygulanmasına ilişkin yönetmelikler Toplu Konut İdaresi Başkanlığı ve Hazine
Müsteşarlığının bağlı bulunduğu bakanlıklar tarafından müştereken hazırlanarak
yürürlüğe konulur. Bu Kanun uyarınca hazırlanacak yönetmelikler yürürlüğe
girinceye kadar mevcut düzenlemelerin bu Kanuna aykırı olmayan hükümlerinin
uygulanmasına devam olunur.
Yürürlükten kaldırılan
hükümler
MADDE 8- (1) 26/11/1999 tarihli ve
588 sayılı Konut Edindirme Yardımı Hesaplarının Tasfiyesine Dair Kanun Hükmünde
Kararname yürürlükten kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 9- (1) Bu Kanun yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 10- (1) Bu Kanun hükümlerini
Bakanlar Kurulu yürütür.
|
|
Recep
Tayyip Erdoğan |
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
Dışişleri Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
A. Gül |
A. Şener |
M. A.
Şahin |
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
|
|
B. Atalay |
A.
Babacan |
M. Aydın |
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Adalet Bakanı |
|
|
N.
Çubukçu |
K. Tüzmen |
C. Çiçek |
|
|
Millî Savunma Bakanı |
İçişleri Bakanı |
Maliye Bakanı |
|
|
M. V.
Gönül |
A. Aksu |
K.
Unakıtan |
|
|
Millî Eğitim Bakanı V. |
Bayındırlık ve İskân Bakanı |
Sağlık Bakanı |
|
|
R. Akdağ |
F. N.
Özak |
R. Akdağ |
|
|
Ulaştırma Bakanı |
Tarım ve Köyişleri Bakanı |
Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı |
|
|
B.
Yıldırım |
M. M.
Eker |
M. Başesgioğlu |
|
|
Sanayi ve Ticaret Bakanı |
En. ve Tab. Kay. Bakanı |
Kültür ve Turizm Bakanı |
|
|
A. Coşkun |
M. H.
Güler |
A. Koç |
|
|
|
Çevre ve Orman Bakanı |
|
|
|
|
O. Pepe |
|