Dönem: 22            Yasama Yılı: 4

 

TBMM  (S. Sayısı: 1090)

 

At Yarışları Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı ile, Tarım, Orman ve Köyişleri Komisyonu

Raporu (1/1169)

 

 

T.C.

 

 

Başbakanlık

20/1/2006

 

Kanunlar ve Kararlar

 

 

Genel Müdürlüğü

 

 

Sayı: B.02.0.KKG.0.10/101-117/286

 

 

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Tarım ve Köyişleri Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 23/11/2005 tarihinde kararlaştırılan “At Yarışları Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.

Gereğini arz ederim.

                        Recep Tayyip Erdoğan

                                       Başbakan

 

GENEL GEREKÇE

At yarışlarında, koşuya kayıtlı her atın doping muayenesine tabi tutulabileceği esastır. Ancak, 6132 sayılı Kanunda sadece dopingli koşturulan atlar ifadesinin yer alması nedeniyle, doping muayenesi konusunda çıkması muhtemel sorunlar göz önünde bulundurularak, koşuya kayıtlı her atın doping muayesine tabi tutulmasını sağlamak üzere gerekli değişiklik yapılmıştır.

Diğer taraftan, Yarış Komiserler Kurulunun para cezası verme yetkisi sınırlı olduğundan, yetkilerine giren konularda verilecek para cezalarında sıkıntılar meydana gelmektedir. Bu nedenle para cezası verme yetkisinin, Yüksek Komiserler Kurulu ve Yarış Komiserler Kurulu tarafından sınırsız olarak ayrı ayrı verilebileceği esası getirilmiştir.

Öte yandan, hesapta biriken paraların, yalnızca Tarım ve Köyişleri Bakanlığı tarafından harcanması yerine, amacı doğrultusunda ve kamu yararı gözetilmek suretiyle daha hızlı bir şekilde yatırıma dönüştürülmesini sağlamak üzere, sarf yetkisinin paylaştırılmasına ihtiyaç doğmuştur. Bu nedenle Bakanlıkça yetkili kılınan ve belirlenen miktar kadar diğer kurum ve kuruluşlara da sarf yetkisi verilmesi amacıyla gerekli düzenleme yapılmıştır.

 

MADDE GEREKÇELERİ

Madde 1.- Yarışlarda bir ata, görünen meziyetlerine ters düşecek şekilde avantaj veya dezavantaj sağlayan maddelerin kullanımının kontrol edilmesi yoluyla, at yarışçılığının bütünlüğünün korunması amaçlanmaktadır. Bu nedenle at yarışlarında, koşuya kayıtlı her atın doping muayenesine tabi tutulabileceği esastır. Halihazırdaki uygulama da bu şekilde yapılmaktadır. Ancak, 6132 sayılı At Yarışları Hakkında Kanunun 4 üncü maddesinde, sadece dopingli koşturulan atlar ifadesinin yer alması nedeniyle doping muayenesinin yapılmasında ortaya çıkabilecek hukuki sorunları önlemek amacıyla, 6132 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin üçüncü  fıkrasının (a) bendinin başına "Koşulara kayıtlı her at, doping muayenesine tabi tutulabilir." ibaresi eklenmiş ve birinci cümlesinde yer alan "koşturulduğunun" ibaresi "olduğunun" şeklinde değiştirilmiş ve  (b) bendi de bu esasa göre yeniden düzenlenmiştir.

Yine, 6132 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin dördüncü fıkrasında, Yarış Komiserler Kurulunun para cezası verme yetkisi sınırlı olduğundan, yetkilerine giren konularda verilecek para cezalarında sıkıntılar meydana gelmektedir. Bu nedenle 6132 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinde belirtildiği üzere, yarış usul ve nizamlarına ve yarış dürüstlüğüne aykırı hareket eden, yarışların ve yarış yerlerinin ve yarışlarla ilgili yer ve tesislerin düzen ve disiplinini bozanlar hakkında, eylemin ağırlık derecesine göre verilecek disiplin cezalarından, para cezası verme yetkisinin, gereksiz yazışmalara meydan verilmemesi, konunun yerinde ve bir an önce sonuçlandırılması amacıyla Yüksek Komiserler Kurulu ve yarışların teknik, idari ve inzibati işleri ile görevlendirilen Yarış Komiserler Kurulu tarafından sınır konulmadan ayrı ayrı verilebileceği esası getirilmiştir.

Madde 2.- 6132 sayılı At Yarışları Hakkında Kanuna 7000 sayılı Kanunla eklenen ek 1 inci maddesinin ikinci ve üçüncü fıkralarındaki bazı kelimeler, yorum farklılıkları nedeniyle uygulamada aksaklıklara neden olmaktadır. Bu durum da yapılacak işlemleri zorlaştırmakta ve hukuki anlaşmazlıklar meydana getirmektedir. Bu anlaşmazlıkları ortadan kaldırmak amacıyla yapılan düzenleme ile, "hususi" kelimesi "özel", "fon" kelimesi  "hesap", "milli banka" ifadesi de "Kamu Haznedarlığı Sistemine dahil bir kamu bankası" olarak değiştirilmiştir.

Diğer taraftan, yalnızca Tarım ve Köyişleri Bakanlığı tarafından, at ıslahı ve tesisleri ile hayvancılığın geliştirilmesi için harcanması hüküm altına alınan bu paraların, amacı doğrultusunda ve kamu yararı gözetilmek suretiyle daha hızlı bir şekilde yatırıma dönüştürülmesini sağlamak üzere, sarf yetkisinin paylaştırılmasına ihtiyaç doğmuştur. Bu nedenle Bakanlıkça yetkili kılınan ve belirlenen miktar kadar diğer kurum ve kuruluşlara da sarf yetkisi verilmesi amaçlanmış olup, maddenin ilgili hükümleri bu amaçla yeniden düzenlenmiştir.

Madde 3.- Yürürlük maddesidir.

Madde 4.- Yürütme maddesidir.


Tarım, Orman ve Köyişleri Komisyonu Raporu

 

Türkiye Büyük Millet Meclisi

 

 

Tarım, Orman ve Köyişleri Komisyonu

16/2/2006

 

Esas No: 1/1169

 

 

Karar No: 53

 

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Başkanlığınızca 31/1/2006 tarihinde Komisyonumuza havale edilen “At Yarışları Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı” Komisyonumuzun 16/2/2006 tarihli 56 ncı toplantısında Tarım ve Köyişleri Bakanlığı yetkilileri ile konuyla ilgili resmi kurum yetkililerinin ve sivil toplum örgütlerinin katılımlarıyla görüşülmüştür.

Tasarı ile koşuya kayıtlı her atın doping muayenesine tabi tutulması, para cezası verme yetkisinin Yüksek Komiserler Kurulu ve Yarış Komiserler Kurulu tarafından sınırsız olarak ayrı ayrı verilebilmesi, at yarışı gelirlerinin bir kısmının aktarıldığı hesapta biriken paraların amacı doğrultusunda ve kamu yararı gözetilmek suretiyle daha hızlı bir şekilde yatırıma dönüştürülmesi öngörülmektedir.

Tasarının tümü üzerinde yapılan görüşmelerde şu hususlara dikkat çekilmiştir: At yarışı bir kumar değil büyük bir sektördür. Şu an için ülkemizde özellikle Güneydoğu Anadolu menşeli aileleri ile birlikte 40.000 kişi doğrudan bu sektörden geçimlerini sağlamaktadır. İstihdam edilen kişi sayısı başka ülkelerle karşılaştırıldığında bu rakam çok düşük bir rakamdır. Yarış gelirlerinin % 58 lik kısmı diğer devlet kuruluşlarına aktarılmakta, ülkemizin önemli ihtiyaçlarında kullanılmaktadır. Bu sektör ihmal edildiği için gelişememiştir. Ülkemiz ve kültürümüz bu sektörün gelişimi için çok müsait bir konumdadır. Kanunda yapılacak olan değişiklikle atçılık sektörünün önündeki önemli sorunlar aşılabilecektir.

Tasarının tümü üzerinde yapılan görüşmelerin ardından, Tasarı ve gerekçesi Komisyonumuzca uygun bulunarak oybirliği ile maddelerine geçilmiştir.

At yarışları üzerine oynanan bahisler ülke sınırlarını aşmış bulunmaktadır. Yurt dışından at yarışları üzerine bahis oynanmasının kanuni sınırlar içerisine alınması amacıyla verilen bir önerge ile çerçeve birinci maddeden önce gelmek üzere çerçeve yeni birinci madde eklenmiş ve devamı maddeler teselsül ettirilmiştir.

Tasarının 1 inci maddesi biniciler için verilen yarıştan men cezasının derhal uygulanmasının, bahisçilerin ilk 2 gün içerisinde yapılacak yarışlar hususunda yanılabilecekleri gerekçesiyle “derhal icra olunur” ifadesi metinden çıkartılmak suretiyle değiştirilerek, 2 nci madde olarak kabul edilmiştir.

Tasarının 2 nci maddesi oranların hesap edilme yönteminin basitleştirilmesini öngören ve hesapta biriken paranın bir kısmının hayvancılığın geliştirilmesi amacıyla kullanılmasına imkân sağlayan bir önerge ile değiştirilmiş ve 3 üncü madde olarak kabul edilmiştir.

Tasarının yürürlüğe ilişkin 3 üncü maddesi 4 üncü madde olarak, yürütmeye ilişkin 4 üncü maddesi 5 inci madde olarak aynen kabul edilmiştir.

Tasarının tümü, Başkanlığımıza verilen redaksiyon yetkisi çerçevesinde, kanun yazım tekniğine uygun olarak düzenlenmiştir.

Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile sunulur.

 

 

Başkan

Başkanvekili

Sözcü

 

Vahit Kirişci

Özkan Öksüz

Ahmet Ertürk

 

Adana

Konya

Aydın

 

Kâtip

Üye

Üye

 

Adem Tatlı

Osman Özcan

Mehmet Semerci

 

Giresun

Antalya

Aydın

 

Üye

Üye

Üye

 

Mehmet Ali Suçin

Ramazan Kerim Özkan

Ali İhsan Merdanoğlu

 

Batman

Burdur

Diyarbakır

 

(İmzada bulunamadı)

 

 

 

Üye

Üye

Üye

 

Necdet Budak

İsmail Soylu

Abdullah Çetinkaya

 

Edirne

Hatay

Konya

 

Üye

Üye

Üye

 

Selahattin Dağ

Ali Er

Durdu Mehmet Kastal

 

Mardin

Mersin

Osmaniye

 

Üye

Üye

Üye

 

Abdurrahman Müfit Yetkin

Mehmet Vedat Melik

Zülfikar İzol

 

Şanlıurfa

Şanlıurfa

Şanlıurfa

 

 

Üye

 

 

 

Ahmet Kambur

 

 

 

Tekirdağ

 


HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN

 

 

AT YARIŞLARI HAKKINDA KANUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN

TASARISI

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MADDE 1.- 10/7/1953 tarihli ve 6132 sayılı At Yarışları Hakkında Kanunun 4 üncü maddesinin üçüncü fıkrasının (a) bendinin başına "Koşulara kayıtlı her at, doping muayenesine tabi tutulabilir." cümlesi eklenmiş ve birinci cümlesinde yer alan "koşturulduğunun" ibaresi "olduğunun" şeklinde, (b) bendi ile dördüncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

"b) Doping eylemine, at ilgililerinin katıldıkları tespit edilememiş olsa bile, dopingli olduğu tespit edilen at, ilk defasında bir yıl süreyle, ikinci defasında iki yıl süreyle, üçüncü defasında süresiz koşulara katılmaktan yasaklanır. İlk kez dopingli olduğu tespit edilen at, kayıtlı olduğu koşudaki birincilik ikramiyesinin üç katı tutarındaki para cezasının, at sahibi veya at sahibi vekili tarafından yarış müessesesine nakden ve bir defada ödenmesi halinde koşulara katılır. Bu durum atın ilgililerine verilen disiplin cezalarını ortadan kaldırmaz. Aynı atta tekrar doping tespit edilmesi veya aynı şahsa ait bir başka atta doping tespiti halinde bu bentteki tekerrür hükümleri uygulanır."

"Bu maddede öngörülen ihtar cezası ile onbeş yarış gününe kadar koşulara katılmaktan ve yarışlarla ilgili yerlerde sanat icrasından geçici yasaklama cezaları, Yarış Komiserler Kurulu tarafından ilgililerin savunmaları alınmak kaydıyla verilir ve derhal icra olunur. Yarış Komiserler Kurulu tarafından alınan savunmalar ile diğer bilgi ve belgeler dikkate alınarak, onbeş yarış gününü aşan geçici yasaklama cezaları ile süresiz yasaklama cezaları Yüksek Komiserler Kurulunca verilir. Bu maddede belirtilen para cezaları ise her iki Kurul tarafından da verilebilir."

MADDE 2.- 6132 sayılı Kanunun ek 1 inci maddesinin ikinci ve üçüncü fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

"Cari yılda, yarış gelirlerinin bir evvelki takvim yılındaki yarış geliri toplamından fazla olması halinde, bu fazladan yarış ikramiyelerine düşecek kısım, Kamu Haznedarlığı Sistemine dahil bir kamu bankasında Tarım ve Köyişleri Bakanlığı emrine açılacak özel hesaba aktarılır. Bu hesapta biriken para, at ıslahı ve tesisleri ile hayvancılığın geliştirilmesi amacıyla Tarım ve Köyişleri Bakanlığınca sarf edilir veya sarf ettirilir.

Cari yılda yarış gelirinin bir evvelki takvim yılındaki yarış geliri toplamından az olması halinde yarış ikramiyelerinin açığı bu hesaptan kapatılır."

 


 

MADDE 3.- Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

 

MADDE 4.- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

 

TARIM, ORMAN VE KÖYİŞLERİ

KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ

METİN

AT YARIŞLARI HAKKINDA KANUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN

TASARISI

 

MADDE 1.- 10/7/1953 tarihli ve 6132 sayılı At Yarışları Hakkında Kanunun 1 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

Madde 1.- Türkiye sınırları içerisinde at yarışları düzenlemeye, yurt içinde ve yurt dışında düzenlenen yarışlar üzerine yurt içinden ve yurt dışından müşterek bahis kabul etmeye Tarım ve Köyişleri Bakanlığı yetkilidir.

MADDE 2.- 6132 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin üçüncü fıkrasının (a) bendinin başına "Koşulara kayıtlı her at, doping muayenesine tabi tutulabilir." cümlesi eklenerek birinci cümlesinde yer alan "koşturulduğunun" ibaresi "olduğunun" şeklinde, (b) bendi ile dördüncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

"b) Doping eylemine, at ilgililerinin katıldıkları tespit edilememiş olsa bile, dopingli olduğu tespit edilen at, ilk defasında bir yıl süreyle, ikinci defasında iki yıl süreyle, üçüncü defasında süresiz koşulara katılmaktan yasaklanır. İlk kez dopingli olduğu tespit edilen at, kayıtlı olduğu koşudaki birincilik ikramiyesinin üç katı tutarındaki para cezasının, at sahibi veya at sahibi vekili tarafından yarış müessesesine nakden ve bir defada ödenmesi halinde koşulara katılır. Bu durum atın ilgililerine verilen disiplin cezalarını ortadan kaldırmaz. Aynı atta tekrar doping tespit edilmesi veya aynı şahsa ait bir başka atta doping tespiti halinde bu maddedeki tekerrür hükümleri uygulanır."

"Bu maddede öngörülen ihtar cezası ile onbeş yarış gününe kadar koşulara katılmaktan ve yarışlarla ilgili yerlerde sanat icrasından geçici yasaklama cezaları, Yarış Komiserler Kurulu tarafından ilgililerin savunmaları alınmak kaydıyla verilir. Yarış komiserler kurulu tarafından alınan savunmalar ile diğer bilgi ve belgeler dikkate alınarak, onbeş yarış gününü aşan geçici yasaklama cezaları ile süresiz yasaklama cezaları Yüksek Komiserler Kurulunca verilir. Bu maddede belirtilen para cezaları ise her iki Kurul tarafından da verilebilir."

 

MADDE 3.- 6132 sayılı Kanunun ek 1 inci maddesinin ikinci ve üçüncü fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

"Cari yılda, yarış gelirlerinin bir evvelki takvim yılındaki yarış geliri toplamından fazla olması halinde, aradaki farkın yüzde kırklık kısmı Kamu Haznedarlığı Sistemine dahil bir kamu bankasında Tarım ve Köyişleri Bakanlığı emrine açılacak özel hesaba aktarılır. Bu hesapta biriken para, at ıslahı ve tesisleri ile hayvancılığın geliştirilmesi amacıyla Tarım ve Köyişleri Bakanlığınca sarf edilir veya yarış müessesesine sarf ettirilir.

Cari yılda yarış gelirinin bir evvelki takvim yılındaki yarış geliri toplamından az olması halinde yarış ikramiyelerinin açığı bu hesaptan kapatılır."


Yürürlük

MADDE 4.- Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

Yürütme

MADDE 5.- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

 

 

 

Recep Tayyip Erdoğan

 

 

 

Başbakan

 

 

 

Dışişleri Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

 

A. Gül

A. Şener

M. A. Şahin

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı V.

Devlet Bakanı V.

 

B. Atalay

B. Atalay

M. A. Şahin

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı V.

Adalet Bakanı

 

N. Çubukçu

M. V. Gönül

C. Çiçek

 

Millî Savunma Bakanı

İçişleri Bakanı

Maliye Bakanı

 

M. V. Gönül

A. Aksu

K. Unakıtan

 

Millî Eğitim Bakanı

Bayındırlık ve İskân Bakanı

Sağlık Bakanı

 

H. Çelik

F. N. Özak

R. Akdağ

 

Ulaştırma Bakanı

Tarım ve Köyişleri Bakanı

Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı

 

B. Yıldırım

M. M. Eker

M. Basesgioğlu

 

Sanayi ve Ticaret Bakanı

En. ve Tab. Kay. Bakanı

Kültür ve Turizm Bakanı

 

A. Coşkun

M. H. Güler

A. Koç

 

 

Çevre ve Orman Bakanı

 

 

 

O. Pepe