Dönem: 22 Yasama Yılı: 4
TBMM (S. Sayısı: 1090)
At Yarışları Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı ile, Tarım, Orman ve
Köyişleri Komisyonu
Raporu (1/1169)
|
T.C. |
|
|
Başbakanlık |
20/1/2006 |
|
Kanunlar ve Kararlar |
|
|
Genel Müdürlüğü |
|
|
Sayı: B.02.0.KKG.0.10/101-117/286 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Tarım ve Köyişleri Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza
arzı Bakanlar Kurulunca 23/11/2005 tarihinde kararlaştırılan “At Yarışları
Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi
ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Recep Tayyip Erdoğan
Başbakan
GENEL GEREKÇE
At yarışlarında, koşuya
kayıtlı her atın doping muayenesine tabi tutulabileceği esastır. Ancak, 6132
sayılı Kanunda sadece dopingli koşturulan atlar ifadesinin yer alması
nedeniyle, doping muayenesi konusunda çıkması muhtemel sorunlar göz önünde
bulundurularak, koşuya kayıtlı her atın doping muayesine tabi tutulmasını
sağlamak üzere gerekli değişiklik yapılmıştır.
Diğer taraftan, Yarış
Komiserler Kurulunun para cezası verme yetkisi sınırlı olduğundan, yetkilerine
giren konularda verilecek para cezalarında sıkıntılar meydana gelmektedir. Bu
nedenle para cezası verme yetkisinin, Yüksek Komiserler Kurulu ve Yarış
Komiserler Kurulu tarafından sınırsız olarak ayrı ayrı verilebileceği esası
getirilmiştir.
Öte yandan, hesapta
biriken paraların, yalnızca Tarım ve Köyişleri Bakanlığı tarafından harcanması
yerine, amacı doğrultusunda ve kamu yararı gözetilmek suretiyle daha hızlı bir
şekilde yatırıma dönüştürülmesini sağlamak üzere, sarf yetkisinin
paylaştırılmasına ihtiyaç doğmuştur. Bu nedenle Bakanlıkça yetkili kılınan ve
belirlenen miktar kadar diğer kurum ve kuruluşlara da sarf yetkisi verilmesi
amacıyla gerekli düzenleme yapılmıştır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1.- Yarışlarda bir
ata, görünen meziyetlerine ters düşecek şekilde avantaj veya dezavantaj
sağlayan maddelerin kullanımının kontrol edilmesi yoluyla, at yarışçılığının
bütünlüğünün korunması amaçlanmaktadır. Bu nedenle at yarışlarında, koşuya
kayıtlı her atın doping muayenesine tabi tutulabileceği esastır. Halihazırdaki
uygulama da bu şekilde yapılmaktadır. Ancak, 6132 sayılı At Yarışları Hakkında
Kanunun 4 üncü maddesinde, sadece dopingli koşturulan atlar ifadesinin yer
alması nedeniyle doping muayenesinin yapılmasında ortaya çıkabilecek hukuki
sorunları önlemek amacıyla, 6132 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin üçüncü fıkrasının (a) bendinin başına
"Koşulara kayıtlı her at, doping muayenesine tabi tutulabilir."
ibaresi eklenmiş ve birinci cümlesinde yer alan "koşturulduğunun"
ibaresi "olduğunun" şeklinde değiştirilmiş ve (b) bendi de bu esasa göre yeniden
düzenlenmiştir.
Yine, 6132 sayılı Kanunun
4 üncü maddesinin dördüncü fıkrasında, Yarış Komiserler Kurulunun para cezası
verme yetkisi sınırlı olduğundan, yetkilerine giren konularda verilecek para
cezalarında sıkıntılar meydana gelmektedir. Bu nedenle 6132 sayılı Kanunun 4
üncü maddesinde belirtildiği üzere, yarış usul ve nizamlarına ve yarış
dürüstlüğüne aykırı hareket eden, yarışların ve yarış yerlerinin ve yarışlarla
ilgili yer ve tesislerin düzen ve disiplinini bozanlar hakkında, eylemin
ağırlık derecesine göre verilecek disiplin cezalarından, para cezası verme
yetkisinin, gereksiz yazışmalara meydan verilmemesi, konunun yerinde ve bir an
önce sonuçlandırılması amacıyla Yüksek Komiserler Kurulu ve yarışların teknik,
idari ve inzibati işleri ile görevlendirilen Yarış Komiserler Kurulu tarafından
sınır konulmadan ayrı ayrı verilebileceği esası getirilmiştir.
Madde 2.- 6132 sayılı At
Yarışları Hakkında Kanuna 7000 sayılı Kanunla eklenen ek 1 inci maddesinin
ikinci ve üçüncü fıkralarındaki bazı kelimeler, yorum farklılıkları nedeniyle
uygulamada aksaklıklara neden olmaktadır. Bu durum da yapılacak işlemleri
zorlaştırmakta ve hukuki anlaşmazlıklar meydana getirmektedir. Bu
anlaşmazlıkları ortadan kaldırmak amacıyla yapılan düzenleme ile,
"hususi" kelimesi "özel", "fon" kelimesi "hesap", "milli banka"
ifadesi de "Kamu Haznedarlığı Sistemine dahil bir kamu bankası"
olarak değiştirilmiştir.
Diğer taraftan, yalnızca
Tarım ve Köyişleri Bakanlığı tarafından, at ıslahı ve tesisleri ile
hayvancılığın geliştirilmesi için harcanması hüküm altına alınan bu paraların,
amacı doğrultusunda ve kamu yararı gözetilmek suretiyle daha hızlı bir şekilde
yatırıma dönüştürülmesini sağlamak üzere, sarf yetkisinin paylaştırılmasına
ihtiyaç doğmuştur. Bu nedenle Bakanlıkça yetkili kılınan ve belirlenen miktar
kadar diğer kurum ve kuruluşlara da sarf yetkisi verilmesi amaçlanmış olup,
maddenin ilgili hükümleri bu amaçla yeniden düzenlenmiştir.
Madde 3.- Yürürlük
maddesidir.
Madde 4.- Yürütme
maddesidir.
Tarım, Orman ve Köyişleri
Komisyonu Raporu
|
Türkiye Büyük Millet
Meclisi |
|
|
Tarım, Orman ve
Köyişleri Komisyonu |
16/2/2006 |
|
Esas No: 1/1169 |
|
|
Karar No: 53 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başkanlığınızca 31/1/2006
tarihinde Komisyonumuza havale edilen “At Yarışları Hakkında Kanunda Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı” Komisyonumuzun 16/2/2006 tarihli 56 ncı
toplantısında Tarım ve Köyişleri Bakanlığı yetkilileri ile konuyla ilgili resmi
kurum yetkililerinin ve sivil toplum örgütlerinin katılımlarıyla görüşülmüştür.
Tasarı ile koşuya kayıtlı
her atın doping muayenesine tabi tutulması, para cezası verme yetkisinin Yüksek
Komiserler Kurulu ve Yarış Komiserler Kurulu tarafından sınırsız olarak ayrı
ayrı verilebilmesi, at yarışı gelirlerinin bir kısmının aktarıldığı hesapta
biriken paraların amacı doğrultusunda ve kamu yararı gözetilmek suretiyle daha
hızlı bir şekilde yatırıma dönüştürülmesi öngörülmektedir.
Tasarının tümü üzerinde
yapılan görüşmelerde şu hususlara dikkat çekilmiştir: At yarışı bir kumar değil
büyük bir sektördür. Şu an için ülkemizde özellikle Güneydoğu Anadolu menşeli
aileleri ile birlikte 40.000 kişi doğrudan bu sektörden geçimlerini
sağlamaktadır. İstihdam edilen kişi sayısı başka ülkelerle karşılaştırıldığında
bu rakam çok düşük bir rakamdır. Yarış gelirlerinin % 58 lik kısmı diğer devlet
kuruluşlarına aktarılmakta, ülkemizin önemli ihtiyaçlarında kullanılmaktadır.
Bu sektör ihmal edildiği için gelişememiştir. Ülkemiz ve kültürümüz bu sektörün
gelişimi için çok müsait bir konumdadır. Kanunda yapılacak olan değişiklikle
atçılık sektörünün önündeki önemli sorunlar aşılabilecektir.
Tasarının tümü üzerinde
yapılan görüşmelerin ardından, Tasarı ve gerekçesi Komisyonumuzca uygun
bulunarak oybirliği ile maddelerine geçilmiştir.
At yarışları üzerine
oynanan bahisler ülke sınırlarını aşmış bulunmaktadır. Yurt dışından at
yarışları üzerine bahis oynanmasının kanuni sınırlar içerisine alınması
amacıyla verilen bir önerge ile çerçeve birinci maddeden önce gelmek üzere
çerçeve yeni birinci madde eklenmiş ve devamı maddeler teselsül ettirilmiştir.
Tasarının 1 inci maddesi
biniciler için verilen yarıştan men cezasının derhal uygulanmasının,
bahisçilerin ilk 2 gün içerisinde yapılacak yarışlar hususunda
yanılabilecekleri gerekçesiyle “derhal icra olunur” ifadesi metinden çıkartılmak
suretiyle değiştirilerek, 2 nci madde olarak kabul edilmiştir.
Tasarının 2 nci maddesi
oranların hesap edilme yönteminin basitleştirilmesini öngören ve hesapta
biriken paranın bir kısmının hayvancılığın geliştirilmesi amacıyla
kullanılmasına imkân sağlayan bir önerge ile değiştirilmiş ve 3 üncü madde
olarak kabul edilmiştir.
Tasarının yürürlüğe
ilişkin 3 üncü maddesi 4 üncü madde olarak, yürütmeye ilişkin 4 üncü maddesi 5
inci madde olarak aynen kabul edilmiştir.
Tasarının tümü,
Başkanlığımıza verilen redaksiyon yetkisi çerçevesinde, kanun yazım tekniğine
uygun olarak düzenlenmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun
onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile sunulur.
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
Vahit Kirişci |
Özkan Öksüz |
Ahmet Ertürk |
|
Adana |
Konya |
Aydın |
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
Adem Tatlı |
Osman Özcan |
Mehmet Semerci |
|
Giresun |
Antalya |
Aydın |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Mehmet
Ali Suçin |
Ramazan Kerim Özkan |
Ali İhsan Merdanoğlu |
|
Batman |
Burdur |
Diyarbakır |
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Necdet Budak |
İsmail Soylu |
Abdullah Çetinkaya |
|
Edirne |
Hatay |
Konya |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Selahattin Dağ |
Ali Er |
Durdu Mehmet Kastal |
|
Mardin |
Mersin |
Osmaniye |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Abdurrahman Müfit Yetkin |
Mehmet Vedat Melik |
Zülfikar İzol |
|
Şanlıurfa |
Şanlıurfa |
Şanlıurfa |
|
|
Üye |
|
|
|
Ahmet Kambur |
|
|
|
Tekirdağ |
|
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ
METİN
AT YARIŞLARI HAKKINDA KANUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN
TASARISI
MADDE 1.- 10/7/1953
tarihli ve 6132 sayılı At Yarışları Hakkında Kanunun 4 üncü maddesinin üçüncü
fıkrasının (a) bendinin başına "Koşulara kayıtlı her at, doping
muayenesine tabi tutulabilir." cümlesi eklenmiş ve birinci cümlesinde yer
alan "koşturulduğunun" ibaresi "olduğunun" şeklinde, (b)
bendi ile dördüncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"b) Doping eylemine,
at ilgililerinin katıldıkları tespit edilememiş olsa bile, dopingli olduğu
tespit edilen at, ilk defasında bir yıl süreyle, ikinci defasında iki yıl
süreyle, üçüncü defasında süresiz koşulara katılmaktan yasaklanır. İlk kez
dopingli olduğu tespit edilen at, kayıtlı olduğu koşudaki birincilik
ikramiyesinin üç katı tutarındaki para cezasının, at sahibi veya at sahibi
vekili tarafından yarış müessesesine nakden ve bir defada ödenmesi halinde
koşulara katılır. Bu durum atın ilgililerine verilen disiplin cezalarını
ortadan kaldırmaz. Aynı atta tekrar doping tespit edilmesi veya aynı şahsa ait
bir başka atta doping tespiti halinde bu bentteki tekerrür hükümleri
uygulanır."
"Bu maddede
öngörülen ihtar cezası ile onbeş yarış gününe kadar koşulara katılmaktan ve
yarışlarla ilgili yerlerde sanat icrasından geçici yasaklama cezaları, Yarış
Komiserler Kurulu tarafından ilgililerin savunmaları alınmak kaydıyla verilir
ve derhal icra olunur. Yarış Komiserler Kurulu tarafından alınan savunmalar ile
diğer bilgi ve belgeler dikkate alınarak, onbeş yarış gününü aşan geçici
yasaklama cezaları ile süresiz yasaklama cezaları Yüksek Komiserler Kurulunca
verilir. Bu maddede belirtilen para cezaları ise her iki Kurul tarafından da
verilebilir."
MADDE 2.- 6132 sayılı
Kanunun ek 1 inci maddesinin ikinci ve üçüncü fıkraları aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
"Cari yılda, yarış
gelirlerinin bir evvelki takvim yılındaki yarış geliri toplamından fazla olması
halinde, bu fazladan yarış ikramiyelerine düşecek kısım, Kamu Haznedarlığı
Sistemine dahil bir kamu bankasında Tarım ve Köyişleri Bakanlığı emrine
açılacak özel hesaba aktarılır. Bu hesapta biriken para, at ıslahı ve tesisleri
ile hayvancılığın geliştirilmesi amacıyla Tarım ve Köyişleri Bakanlığınca sarf
edilir veya sarf ettirilir.
Cari yılda yarış
gelirinin bir evvelki takvim yılındaki yarış geliri toplamından az olması
halinde yarış ikramiyelerinin açığı bu hesaptan kapatılır."
MADDE 3.- Bu Kanun yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 4.- Bu Kanun
hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
TARIM,
ORMAN VE KÖYİŞLERİ
KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ
METİN
AT YARIŞLARI HAKKINDA KANUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN
TASARISI
MADDE 1.- 10/7/1953
tarihli ve 6132 sayılı At Yarışları Hakkında Kanunun 1 inci maddesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
Madde 1.- Türkiye
sınırları içerisinde at yarışları düzenlemeye, yurt içinde ve yurt dışında
düzenlenen yarışlar üzerine yurt içinden ve yurt dışından müşterek bahis kabul
etmeye Tarım ve Köyişleri Bakanlığı yetkilidir.
MADDE 2.- 6132 sayılı
Kanunun 4 üncü maddesinin üçüncü fıkrasının (a) bendinin başına "Koşulara
kayıtlı her at, doping muayenesine tabi tutulabilir." cümlesi eklenerek
birinci cümlesinde yer alan "koşturulduğunun" ibaresi "olduğunun"
şeklinde, (b) bendi ile dördüncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"b) Doping eylemine,
at ilgililerinin katıldıkları tespit edilememiş olsa bile, dopingli olduğu
tespit edilen at, ilk defasında bir yıl süreyle, ikinci defasında iki yıl
süreyle, üçüncü defasında süresiz koşulara katılmaktan yasaklanır. İlk kez
dopingli olduğu tespit edilen at, kayıtlı olduğu koşudaki birincilik
ikramiyesinin üç katı tutarındaki para cezasının, at sahibi veya at sahibi
vekili tarafından yarış müessesesine nakden ve bir defada ödenmesi halinde
koşulara katılır. Bu durum atın ilgililerine verilen disiplin cezalarını
ortadan kaldırmaz. Aynı atta tekrar doping tespit edilmesi veya aynı şahsa ait
bir başka atta doping tespiti halinde bu maddedeki tekerrür hükümleri
uygulanır."
"Bu maddede
öngörülen ihtar cezası ile onbeş yarış gününe kadar koşulara katılmaktan ve
yarışlarla ilgili yerlerde sanat icrasından geçici yasaklama cezaları, Yarış
Komiserler Kurulu tarafından ilgililerin savunmaları alınmak kaydıyla verilir.
Yarış komiserler kurulu tarafından alınan savunmalar ile diğer bilgi ve
belgeler dikkate alınarak, onbeş yarış gününü aşan geçici yasaklama cezaları
ile süresiz yasaklama cezaları Yüksek Komiserler Kurulunca verilir. Bu maddede
belirtilen para cezaları ise her iki Kurul tarafından da verilebilir."
MADDE 3.- 6132 sayılı
Kanunun ek 1 inci maddesinin ikinci ve üçüncü fıkraları aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
"Cari yılda, yarış
gelirlerinin bir evvelki takvim yılındaki yarış geliri toplamından fazla olması
halinde, aradaki farkın yüzde kırklık kısmı Kamu Haznedarlığı Sistemine dahil
bir kamu bankasında Tarım ve Köyişleri Bakanlığı emrine açılacak özel hesaba
aktarılır. Bu hesapta biriken para, at ıslahı ve tesisleri ile hayvancılığın
geliştirilmesi amacıyla Tarım ve Köyişleri Bakanlığınca sarf edilir veya yarış
müessesesine sarf ettirilir.
Cari yılda yarış
gelirinin bir evvelki takvim yılındaki yarış geliri toplamından az olması
halinde yarış ikramiyelerinin açığı bu hesaptan kapatılır."
Yürürlük
MADDE 4.- Bu Kanun yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 5.- Bu Kanun
hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
|
Recep Tayyip Erdoğan |
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
Dışişleri Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
|
A. Gül |
A. Şener |
M. A. Şahin |
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı V. |
Devlet Bakanı V. |
|
B. Atalay |
B. Atalay |
M. A. Şahin |
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı V. |
Adalet Bakanı |
|
N. Çubukçu |
M. V. Gönül |
C. Çiçek |
|
Millî Savunma Bakanı |
İçişleri Bakanı |
Maliye Bakanı |
|
M. V. Gönül |
A. Aksu |
K. Unakıtan |
|
Millî Eğitim Bakanı |
Bayındırlık ve İskân Bakanı |
Sağlık Bakanı |
|
H. Çelik |
F. N. Özak |
R. Akdağ |
|
Ulaştırma Bakanı |
Tarım ve Köyişleri Bakanı |
Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı |
|
B. Yıldırım |
M. M. Eker |
M. Basesgioğlu |
|
Sanayi ve Ticaret Bakanı |
En. ve Tab. Kay. Bakanı |
Kültür ve Turizm Bakanı |
|
A. Coşkun |
M. H. Güler |
A. Koç |
|
|
Çevre ve Orman Bakanı |
|
|
|
O. Pepe |
|