Dönem: 22 Yasama Yılı: 4
TBMM (S. Sayısı: 1217)
Hâkimler ve Savcılar Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair
Kanun Tasarısı ile Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu
(1/1220)
Not: Tasarı; Başkanlıkça
Adalet ile Plan ve Bütçe komisyonlarına havale edilmiştir.
|
T.C. |
|
|
|
|
Başbakanlık |
2/6/2006 |
|
|
Kanunlar ve Kararlar |
|
|
|
Genel Müdürlüğü |
|
|
|
Sayı: B.02.0.KKG.0.10/101-1278/2901 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Maliye Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı
Bakanlar Kurulunca 29/5/2006 tarihinde kararlaştırılan “Hâkimler ve Savcılar
Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte
gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Recep Tayyip Erdoğan
Başbakan
GENEL GEREKÇE
Türkiye Cumhuriyeti
Anayasasına göre Devletin üç bağımsız erkinden biri olan yargının temel
unsurunu hâkim ve savcılar oluşturmaktadır. Kariyer meslek olması nedeniyle
hâkimlik ve savcılık, teorik ve pratik bakımdan yoğun bir bilgi birikimini
gerektirmektedir. Hâkim ve savcıların aylık ve ödeneklerinin, yüklendikleri
görev ve sorumlulukla uyumlu hale getirilmesi, hem yargı organlarının
verimliliğini artıracak, hem de daha nitelikli kişilerin hâkimlik ve savcılık mesleğini
seçmeleri özendirilmiş olacaktır. Bu suretle yargılama faaliyetlerinin etkin
bir biçimde sürdürülerek sonuçlandırılması sağlanacaktır.
Avrupa Birliği ile
yürütülen müzakere sürecinde, ülkemize ilişkin hazırlanan raporlarda hâkim ve
savcıların özlük haklarının artırılmasına ilişkin tavsiyeler yer almakta olup,
mevcut iş yükü nedeniyle Türkiye'de adlî sistemin verimliliği ve işlevinin
artırılması gerektiği belirtilmektedir.
Tasarı ile, yukarıda
kısaca açıklanmaya çalışılan gerekçelerle, yeni bir sistem kurulmak suretiyle,
hâkim ve savcıların özlük haklarında iyileştirme yapılması amaçlanmaktadır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1- 24/2/1983
tarihli ve 2802 sayılı Kanunun 102 nci maddesindeki malî haklara ilişkin
tanımlar, Tasarıyla öngörülen yeni malî haklar sistemi çerçevesinde yeniden
yapılmaktadır.
Madde 2- Madde ile, hâkim ve savcıların
aylıkları, en yüksek Devlet memuruna (Başbakanlık Müsteşarı) fazla çalışma
ücreti hariç fiilen yapılmakta olan ödemeler (sözleşme ücreti, ikramiyeler,
özel hizmet tazminatı ve kadrosu için öngörülen makam tazminatının yarısı)
kıstas alınmak suretiyle yeniden belirlenmektedir.
Madde 3- Madde ile, hâkim
ve savcılara, aylıklarına ilave olarak yargı ödeneği ödenmesi, adalet
müfettişleri ile hâkim ve savcı adaylarına ek ödeme yapılması öngörülmektedir.
Ayrıca, bu madde ve 103
üncü madde kapsamında ödeme yapılanlara 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararname
kapsamında yapılan ödemeler ile temsil, makam, yüksek hâkimlik tazminatları ve
657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 152 nci maddesi uyarınca ödeme
yapılmayacağı, yapılacak ödemelerde aylıklara ilişkin hükümlerin uygulanacağı,
belirli durumlar hariç bir takvim yılı içinde kullanılan hastalık izin sürelerinin toplamının yedi günü aşması
halinde, aşan günlere isabet eden yargı ödeneğinin eksik ödeneceği
düzenlenmektedir.
Madde 4- Madde ile, 2802
sayılı Kanunun 112 nci maddesinde yapılan değişiklikle, hâkim ve savcılara
mesleğe atandıklarında görevlerinde kullanmak üzere zati demirbaş olarak bir
adet bilgisayar verilebileceği ve belirli şartlarla bunların ilgililere
devredilebileceği öngörülmektedir.
Madde 5- 2802 sayılı Kanuna eklenen geçici
maddelerle;
a) Sosyal Sigortalar ve
Genel Sağlık Sigortası Kanunu yürürlüğe girinceye kadar, hâkim ve savcıların
emekli kesenek ve karşılıkları ile emekli aylıkları ve ikramiyelerinin
hesaplanmasında, bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önceki bu hususlara
dair hükümlerin uygulanmasına devam olunacağı,
b) Tasarının 2 inci
maddesiyle birinci sınıf hâkim ve savcılar için öngörülen her üç yılda
verilecek ilave puanların, bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihte birinci sınıf
olan ve hâlen meslekte bulunanlar bakımından yeniden değerlendirmeye tâbi
olmadan üç yıllık hizmet dilimlerine göre kendiliğinden ekleneceği,
c) Yeni bir düzenleme
yapılıncaya kadar; 2802 sayılı Kanuna ekli (I) sayılı ek gösterge cetvelinin
hâkim ve savcılar için sadece 6245 sayılı Harcırah Kanununun uygulanmasında
dikkate alınacağı,
düzenlenmektedir.
Madde 6- Sayıştay meslek
mensupları ve Sayıştay savcı ve savcı yardımcıları ile askeri hâkim ve
savcıların, emsali hâkim ve savcılara kıstas aylık esas alınarak uygulanacak
yeni sisteme uyumu sağlanmaktadır.
Madde 7- Tasarıyla
yapılan değişiklikler sonucu uygulama imkânı kalmayan 2802 sayılı Kanunun 104
üncü ve 105 inci maddelerinin yürürlükten kaldırılması sağlanmaktadır.
Madde 8- Yürürlük
maddesidir.
Madde 9- Yürütme
maddesidir.
Plan ve Bütçe Komisyonu
Raporu
|
Türkiye
Büyük Millet Meclisi |
|
|
|
|
Plan ve
Bütçe Komisyonu |
23/6/2006 |
|
|
Esas No.:
1/1220 |
|
|
|
Karar
No.: 104 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Maliye Bakanlığınca
hazırlanarak, Bakanlar Kurulunca 2/6/2006 tarihinde Türkiye Büyük Millet
Meclisi Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça 6/6/2006 tarihinde tali komisyon
olarak Adalet Komisyonuna, esas
komisyon olarak da Komisyonumuza havale edilen (1/1220) esas numaralı
"Hâkimler ve Savcılar Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun
Tasarısı", Komisyonumuzun 15/6/2006 tarihinde yapmış olduğu 78 inci Birleşiminde,
Hükümeti temsilen Maliye Bakanı Kemal UNAKITAN ve Adalet Bakanı Cemil ÇİÇEK ile
Maliye Bakanlığı, Adalet Bakanlığı ve
Milli Savunma Bakanlığı temsilcilerinin katılımlarıyla görüşülmeye
başlanmıştır.
Bilindiği gibi; Türkiye
Cumhuriyeti Anayasasına göre devletin üç bağımsız erkinden biri olan yargının
temel unsurunu hâkim ve savcılar oluşturmaktadır. Kariyer meslek olması
nedeniyle hâkimlik ve savcılık, teorik ve pratik bakımdan yoğun bir bilgi
birikimini gerektirdiğinden; hâkim ve savcıların aylık ve ödeneklerinin,
yüklendikleri görev ve sorumlulukla uyumlu hale getirilmesi, hem yargı
organlarının verimliliğini artıracak, hem de daha nitelikli kişilerin hâkimlik
ve savcılık mesleğini seçmeleri özendirilmiş olacaktır. Ayrıca, Avrupa Birliği
ile yürütülen müzakere sürecinde, ülkemize yönelik hazırlanan raporlarda hâkim
ve savcıların özlük haklarının artırılmasına ilişkin tavsiyeler yer almakta
olup, mevcut iş yükü nedeniyle Türkiye'de adlî sistemin verimliliği ve
işlevinin artırılması gerektiği belirtilmektedir. Bu suretle yargılama
faaliyetlerinin etkin bir biçimde sürdürülerek sonuçlandırılması sağlanacaktır.
Tasarı ile, yeni bir
ücret sistemi kurulmak suretiyle, hâkim ve savcıların özlük haklarında
iyileştirmeler yapılması amaçlanmaktadır.
Tasarının geneli üzerinde
Hükümet adına yapılan açıklamaların ardından, verilen önergeler doğrultusunda
konunun olgunlaştırılmasını ve daha ayrıntılı olarak incelenmesini teminen bir
alt komisyon kurulmasına karar verilmiştir.
Alt komisyon; 20/6/2006
ve 21/6/2006 tarihlerinde Maliye
Bakanlığı, Adalet Bakanlığı, Milli
Savunma Bakanlığı, Devlet Personel Başkanlığı, Sosyal Güvenlik Kurumu ve
Sayıştay temsilcilerinin de katılımlarıyla yapmış olduğu kapsamlı çalışmalar
sonucunda, yapılan değerlendirmeleri
de dikkate alarak Raporunu hazırlamış
ve Komisyonumuza sunmuştur.
• Alt
Komisyonda Tasarının geneli üzerinde yapılan görüşmelerde;
- Tasarının yerinde bir
düzenleme olduğu ve yargı mensuplarının ücretleri konusundaki tartışmaları
ortadan kaldıracak hükümler içerdiği,
- Anayasaya göre
Uyuşmazlık Mahkemesinin de yüksek yargı organları arasında sayılması nedeniyle,
Uyuşmazlık Mahkemesi Başkanına da kıstas aylığın %100'ünün maaş olarak
verilmesi gerektiği,
- Avrupa Birliği ile
müzakere sürecinde yabancı dil tazminatının kaldırılmasının doğru bir yaklaşım
olmayacağı, hakim ve savcıları yabancı dil öğrenmeye teşvik edecek uygun bir
tazminatın tekrar getirilmesinin yararlı olacağı,
- Tasarıda, kişiye ve
göreve göre ücretlendirme yaklaşımı söz konusu olmakla beraber, işin görüldüğü
yere göre ücretlendirme yaklaşımının sergilenmediği, ancak büyükşehirlerde ve
mahrumiyet bölgelerinde çalışacak olan
hâkim ve savcılar için ayrı bir ödeneğin öngörülmesinin doğru olacağı,
- Yargı ödeneğinin,
hastalık halinde alınacak raporun yedi günü aşması durumunda yüzde elli eksik
ödenmesinin doğru bir uygulama olmayacağı,
- Birinci sınıf hâkimler
ile Yargıtay ve Danıştay üyeleri
arasında bir ücret farkının oluşmasının, Uyuşmazlık Mahkemesi Başkanının diğer
başkanlardan daha az aylık almasının Tasarının önemli eksikliklerini
oluşturduğu,
- Tasarı kapsamında yer
alan Sayıştay meslek mensupları ile bakanlıkların merkez denetim elemanlarının
maaşları arasında ortaya çıkan büyük
farkın giderilmesi için denetim elemanlarının da Tasarı kapsamına alınmasının
yararlı olacağı,
- Emekli hâkimlerin de bu
artıştan faydalanması için gerekli düzenlemelerin yapılması gerektiği,
şeklindeki görüş ve
eleştirilere müteakip, Hükümet adına yapılan tamamlayıcı açıklamalarda;
- Tasarıda öngörülen en
önemli hedefin adalet müessesesinin en iyi şekilde işlemesinin sağlanması
olduğu,
- Kamuda çalışanlar için
kariyer, liyakat ve işin öneminin esas alındığı bir personel rejiminin
oluşturulmasına yönelik çalışmaların devam etmekte olduğu,
- Tasarının mevcut hâkim
ve savcıların özlük haklarını düzenlediği, emeklilerin maaşları konusunda
herhangi bir düzenlemeyi içermediği, emeklileri ilgilendiren düzenlemenin
ilgili kanunlarında yapılmasının daha uygun olacağı,
ifade edilmiştir.
Alt Komisyonda Tasarının;
- Çerçeve 1 inci maddesi
ile değiştirilen 2802 sayılı Kanunun 102 nci maddesinin (a) bendinden, fazla
çalışma ücretinin de kıstas aylığın hesaplanmasında dikkate alınması yönünde
değiştirilmesini teminen "fazla çalışma ücreti hariç" ibaresinin
çıkarılması suretiyle,
- Çerçeve 2 nci maddesi
ile değiştirilen 2802 sayılı Kanunun 103 üncü maddesinin birinci fıkrasının (a)
ve (b) bentlerinin, Anayasada belirtilen yüksek yargı organları arasında yer
alan Uyuşmazlık Mahkemesi Başkanı ile Yargıtay Cumhuriyet Başsavcısı ve
Danıştay Başsavcısının da kıstas
aylığın % 100'ü oranında aylık almasını teminen birleştirilmesi, diğer
bentlerin buna göre teselsül ettirilmesi ve (c), (ç) ve (d) bentlerindeki 88,
84 ve 80 oranlarının 86, 83 ve 79 olarak değiştirilmesi; ikinci fıkranın
birinci sınıf hâkim ve savcılara, Yargıtay ve Danıştay üyeliklerine seçilebilme
yeterliliklerini kaybetmedikleri sürece her üç yılda bir iki puan verilmesi
doğrultusunda değiştirilmesi; üçüncü fıkrasının redaksiyona tâbi tutulması ve
madde çerçevesine "Dokuzuncu Kısmının" ibaresinin eklenmesi
suretiyle,
- Çerçeve 3 üncü maddesi
ile değiştirilen 2802 sayılı Kanunun 106 ncı maddesinin ikinci fıkrasında
düzenlenen hastalık izin sürelerinin yedi günü aşması durumunda yargı
ödeneğinin % 50 daha az ödenmesini öngören hükmün, hâkim ve savcılık mesleğinin
önemi göz önünde bulundurularak "yedi" ibaresinin "onbeş" olarak değiştirilmesi;
çerçeve 1 inci maddede yer alan kıstas aylığın hesaplanmasına fazla çalışma
ücretinin dahil edilmesi nedeniyle Adalet Bakanlığı müfettişlerine verilmesi
öngörülen ek ödemenin yeniden değerlendirilmesi gerektiğinden, dördüncü fıkrada
yer alan "% 10'u" ibaresinin "% 5'i" şeklinde
değiştirilmesi ve fıkranın son cümlesinin metinden çıkarılması; beşinci
fıkrasının redaksiyona tâbi tutulması suretiyle,
- Çerçeve 4 üncü maddesi
ile değiştirilen 2802 sayılı Kanunun 112 nci maddesinin; hâkim ve savcılara
görevlerinde kullanmak üzere verilecek bilgisayarların verilme ve devir
esaslarının idare tarafından belirlenmesinin daha doğru bir yaklaşım olacağı
gerekçesi ile değiştirilmesi suretiyle,
- Çerçeve 5 inci maddesi
ile 2802 sayılı Kanuna eklenen Geçici 16 ncı maddesi aynen; Geçici 17 nci
maddesinin birinci sınıf hâkim ve savcılara her üç yılda bir verilecek olan
ilave puanların daha önce birinci sınıf olan hâkim ve savcılara birinci sınıf
olmalarından itibaren uygulanması amacıyla değiştirilmesi; Geçici 18 inci
maddesi redaksiyona tâbi tutulması; Başbakanlık ve bakanlık başmüfettişleri,
Başbakanlık Yüksek Denetleme Kurulu başdenetçileri ve Maliye Bakanlığı baş
hesap uzmanları ile Başbakanlık ve bakanlıkların iç denetçilerine denetçi
ödeneği verilmesini öngören bir hükmün Geçici 19 uncu madde olarak metne
eklenmesi suretiyle,
- Çerçeve 6 ncı maddenin
(a) bendi ile 2802 sayılı Kanunun ek geçici 1 inci maddesine eklenmesi
öngörülen birinci sınıf Sayıştay meslek mensupları ile Sayıştay savcı ve savcı
yardımcıları, birinci sınıfa ayrılma niteliklerini kaybetmedikleri sürece 103
üncü maddenin ikinci fıkrasında öngörülen ilaveden herhangi bir değerlendirme
yapılmaksızın yararlanmalarını öngören hükmün metinden çıkarılması; (b) bendi
ile aynı Kanunun ek geçici 2 nci maddesine eklenmesi öngörülen ve 103 üncü
maddenin ikinci fıkrasında öngörülen bir puanlık ilavenin, Askerî Hâkimler
Kanununun 15 inci maddesinin son fıkrası uyarınca yapılan her üç yıllık
başarılı değerlendirme karşılığı uygulanmasını öngören fıkranın metinden
çıkarılması ve madde çerçevesinin yapılan değişiklikler doğrultusunda
redaksiyona tâbi tutulması suretiyle,
- Çerçeve 7 nci maddesi;
adalet personelinin nöbet ücretlerinin kaldırılmasını teminen "2802 sayılı
Kanunun" ibaresinden sonra gelmek üzere, " 54 üncü maddesinin son
fıkrası ile" ibaresinin eklenmesi suretiyle,
- Anayasa Mahkemesi,
Yargıtay, Danıştay, Yüksek Seçim Kurulu ile Adalet Bakanlığı merkez ve taşra
teşkilatında görev yapan personelin bütçe kanunlarında belirlenen fazla çalışma
ücretlerinin artırılması ve Adalet Akademisi Personelinin de bu kapsama
alınması, yapılan bu ödemelerin damga vergisi dışında diğer vergilerden istisna
tutulması amacıyla 3717 sayılı Kanunun 2/A maddesinin değiştirilmesini öngören
bir hükmün metne çerçeve 8 inci madde
olarak eklenmesi ve diğer maddelerin buna göre teselsül ettirilmesi
suretiyle,
- 4505 sayılı Kanunun 5
inci maddesinin (c) bendinin ikinci cümlesinden sonra gelmek üzere, teşkilat
veya özel kanunlarında yer alan hükümlere göre kadro karşılığı sözleşmeli,
sözleşmeli veya kapsam dışı statüde çalışanlara temsil tazminatı
ödenmeyeceğini, ancak bu tazminata hak kazananlara personel veya teşkilat
kanunları veya diğer kanuni düzenlemeler ile kaynağı ne olursa olsun ödenmekte
olan döner sermaye katkı payları, fiilen yapılmayan ders karşılığı ek ders
ücreti ödemeleri, fon, ek ödeme, teşvik ödemesi ve benzeri ödemelerin aylık net
tutarlarının, temsil tazminatının net tutarından mahsup edileceğini ve bu
mahsup işlemlerinin esas ve usullerinin belirlenmesini öngören bir hükmün
çerçeve 9 uncu madde olarak metne eklenmesi ve diğer maddelerin buna göre
teselsül ettirilmesi suretiyle,
- Yürürlük ve yürütmeye
ilişkin 8 ve 9 uncu maddeler, 10 ve 11 inci maddeler olarak aynen,
kabul edilmiştir.
Ayrıca Tasarının adı
"Hâkimler ve Savcılar Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına
Dair Kanun Tasarısı" şeklinde değiştirilmiştir.
Bu defa, Hükümeti
temsilen Maliye Bakanı Kemal UNAKITAN ile Maliye Bakanlığı, Adalet Bakanlığı,
Milli Savunma Bakanlığı, Sayıştay, Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığı,
Hazine Müsteşarlığı ve Sosyal Güvenlik Kurumu temsilcilerinin katılımlarıyla
Komisyonumuzun 22/6/2006 tarihli 81 inci Birleşiminde, Alt Komisyon metni esas
alınmak suretiyle Tasarının görüşmelerine devam edilmiştir.
Tasarının geneli üzerinde
Alt Komisyon metni de dikkate alınarak yapılan müzakerelerde;
- Yapılan düzenlemenin yerinde ve takdir
edilmesi gereken bir düzenleme olduğu, Tasarının yargı mensuplarının ücretleri
ile ilgili uzun yıllardır devam eden tartışmaları ortadan kaldıracak hükümler
içerdiği,
- Anayasada Uyuşmazlık
Mahkemesinin de yüksek mahkemeler arasında sayıldığı, Uyuşmazlık Mahkemesi
Başkanının da kıstas aylığın %100'ü oranında aylık almasını öngören
değişikliğin yerinde bir düzenleme olduğu,
- Kıstas aylığın
hesaplanmasında, Tasarıda istisna tutulan fazla çalışma ücretinin de dahil
edilmesinin olumlu bir gelişme olduğu,
- Hâkim ve savcılara görevlerinde kullanmak üzere verilecek
bilgisayarların verilme ve devrine ilişkin idareye daha fazla takdir yetkisi
tanınmasının olumlu karşılandığı,
- Birinci sınıf hâkimler
ile Yargıtay ve Danıştay üyeleri
arasında bir ücret farkı oluşmasından dolayı meslek mensupları arasında bir
huzursuzluğa neden olunmaması için gerekli düzeltmelerin yapılmasının yararlı
olacağı,
- Yapılan maaş artışından
emekli hakim ve savcıların da yararlanması yönünde gerekli düzenlemelerin
yapılmasının Tasarıdaki bir eksikliği de gidermiş olacağı,
- Bütün kariyer meslek
mensuplarının ücret dengesinin gözetildiği bir yasal düzenlemenin yapılmasının,
aynı nitelikteki kariyer meslek mensupları arasında ücret adaletini sağlamada
daha yararlı olacağı,
- Emekli hâkim ve savcılar ile görevde bulunan hakim ve savcılar arasında
ücret farkı yaratılmamasının adalet duygusunun bir gereği olduğu,
- 2802 sayılı Hâkimler ve
Savcılar Kanuna eklenen ek geçici 1 inci madde ile yeni bir düzenleme
yapılıncaya kadar Tasarı kapsamında yer alan Sayıştay meslek mensuplarının bu
Kanun kapsamında aylıklarının
hesaplanacağı hususunun düzenlendiği; ancak bu Tasarının kanunlaşması
ile Sayıştay denetçileri ile bakanlıkların merkez denetim elemanlarının
maaşları arasında ortaya çıkan büyük
farkın giderilmesi için metne eklenen geçici 19 uncu maddenin korunması gerektiği,
şeklindeki görüşleri ve
eleştirileri müteakiben, Hükümet adına
yapılan tamamlayıcı açıklamalarda;
- Yargı mensuplarının özlük hakları konusunda yapılan düzenlemenin
Avrupa Birliği ile müzakereler çerçevesinde yapıldığı,
- Hâkim ve savcıların aylık ve ödeneklerinin, yüklendikleri görev ve
sorumlulukla uyumlu hale getirilmesinin temel amaç olduğu,
- Hâkim ve savcıların özlük haklarının artırılması ile yargılama
faaliyetlerinin etkin ve daha hızlı sürdürülmesinin sağlanacağı,
- Emekli hâkim ve savcılarla ilgili düzenlemelerin sosyal güvenlik
mevzuatında yapılması gerektiği,
ifade edilmiştir.
Tasarının geneli
üzerindeki görüşmeleri müteakip, Tasarı ve gerekçesi Komisyonumuzca da
benimsenerek Alt Komisyon tarafından hazırlanan metnin maddeleri üzerindeki
görüşmelere geçilmesi kabul edilmiştir.
Alt Komisyon metninin;
- Çerçeve 1, 2, 3 ve 4
üncü maddeleri; aynen,
- Çerçeve 5 inci maddesi
ile 2802 sayılı Kanuna eklenen; geçici 16 ncı madde aynen, geçici 17 nci maddede
yer alan "geriye çekilebilmesi" ibaresinin
"düzeltilebilmesi", "hâkim ve savcıların girdikleri"
ibaresinin "hâkim ve savcılar hakkında yapılan" şeklinde redaksiyona
tâbi tutulması, geçici 18 inci madde aynen, Başbakanlık ve bakanlık
başmüfettişleri, Başbakanlık Yüksek Denetleme Kurulu başdenetçileri ve Maliye
Bakanlığı baş hesap uzmanları ile Başbakanlık ve bakanlıkların iç denetçilerine
denetim ödeneği verilmesini öngören geçici 19 uncu maddenin metinden
çıkarılması suretiyle,
- Çerçeve 6 ve 7 nci maddeleri; aynen,
- Çerçeve 8 inci maddesi; kanunların hazırlanmasında uygulanan esas
ve usuller doğrultusunda redaksiyona tâbi tutulması suretiyle,
- Çerçeve 9 uncu maddesi ile yürürlük ve yürütmeye ilişkin 10 ve 11
inci maddeleri; aynen,
kabul edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun
onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
|
|
Sait Açba |
M. Altan Karapaşaoğlu |
Sabahattin Yıldız |
|
|
|
Afyonkarahisar |
Bursa |
Muş |
|
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
|
Mehmet Sekmen |
Halil Aydoğan |
Mehmet Zekai Özcan |
|
|
|
İstanbul |
Afyonkarahisar |
Ankara |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
M. Mesut Özakcan |
A. Kemal Deveciler |
Ali Osman Sali |
|
|
|
Aydın |
Balıkesir |
Balıkesir |
|
|
|
(Ayrışık oy yazımız ektedir) |
(Ayrışık oy ektedir) |
(İmzada bulunamadı) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Osman Nuri Filiz |
Muhsin Koçyiğit |
Alaattin Büyükkaya |
|
|
|
Denizli |
Diyarbakır |
İstanbul |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Birgen Keleş |
Kemal Kılıçdaroğlu |
M. Mustafa Açıkalın |
|
|
|
İstanbul |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
|
(İmzada bulunamadı) |
(Ayrışık oy ektedir) |
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Fazıl Karaman |
Selami Yiğit |
Y. Selahattin Beyribey |
|
|
|
İzmir |
Kars |
Kars |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Mustafa Elitaş |
Taner Yıldız |
Mikail Arslan |
|
|
|
Kayseri |
Kayseri |
Kırşehir |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Muzaffer Baştopçu |
Mustafa Ünaldı |
Hasan Fehmi Kinay |
|
|
|
Kocaeli |
Konya |
Kütahya |
|
|
|
|
(İmzada bulunamadı) |
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Mustafa Özyürek |
Gürol Ergin |
O. Seyfi Terzibaşıoğlu |
|
|
|
Mersin |
Muğla |
Muğla |
|
|
|
(Karşı oy yazısı eklidir) |
(İmzada bulunamadı) |
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Osman Seyfi |
İmdat Sütlüoğlu |
Musa Uzunkaya |
|
|
|
Nevşehir |
Rize |
Samsun |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Enis Tütüncü |
M. Ergun Dağcıoğlu |
M. Akif Hamzaçebi |
|
|
|
Tekirdağ |
Tokat |
Trabzon |
|
|
|
(Ayrışık oy ektedir) |
|
(Ayrışık oy yazısı ektedir) |
|
|
|
|
|
|
|
AYRIŞIK OY
Hükümet Tasarısı hâkim ve savcılar ile
yüksek yargı organı üyeleri yanında Sayıştay meslek mensuplarının özlük
haklarına ilişkin düzenlemeler yapmaktadır. Ancak Sayıştay Denetçilerinin özlük
hakları düzenlenirken kamuda benzer görevleri yapan merkezi denetim elemanları
kapsam dışında bırakılmıştır. Bunun doğru olmaması nedeniyle Alt Komisyon
oybirliği ile merkezi denetim elemanlarını da kapsama alan bir düzenlemeyi
yapmıştır. Buna ilişkin madde metni şöyledir:
“Yeni bir düzenleme yapılıncaya kadar,
birinci sınıfa ayrıldıktan sonra dokuz yılını tamamlamış ve birinci sınıfa
ayrılma niteliklerini kaybetmemiş olan Sayıştay uzman denetçisinin aldığı aylık
ve ödeneklerinin net tutarları toplamının, kazanılmış hak aylığı birinci
derecenin dördüncü kademesinde olan Başbakanlık başmüfettişinin aylık, ek
gösterge, fazla çalışma ücreti, ek ödeme, her türlü zam ve tazminatları ile
diğer mali haklarının net tutarları toplamından fazla olması halinde aradaki
farkın; Başbakanlık ve bakanlık başmüfettişleri, Başbakanlık Yüksek Denetleme
Kurulu başdenetçileri ve Maliye Bakanlığı baş hesap uzmanları ile Başbakanlık
ve bakanlıkların iç denetçilerinden A4 sertifikasına sahip olanlardan;
a) Kamuda en az 20 yıl hizmeti bulunanlara
% 35’i,
b) Kamuda en az 15 yıl hizmeti olanlara %
25’i,
denetim ödeneği olarak ödenir. Bu ödeme,
damga vergisi hariç herhangi bir vergiye tabi tutulmaz.”
Madde metninde belirtilen Başbakanlık ve
bakanlık müfettişleri ile Başbakanlık Yüksek Denetleme Kurulu denetçileri ve
Maliye Bakanlığı Hesap Uzmanları, doğrudan Başbakana veya bakana bağlı üst
düzey denetim elemanları olup Sayıştay Denetçileri gibi kariyer meslek
mensubudur.
Anılan denetim elemanları, üniversite
mezunlarının en iyileri arasından titizlikle seçildikten sonra, üstlenmiş
oldukları görev ve sorumluluklarının gereği sıkı ve uzun bir eğitime tabi
tutulmaktadırlar. Sözkonusu denetim elemanları, yürüttükleri teftiş, inceleme,
vergi incelemesi ve soruşturma çalışmaları yanında yolsuzlukların
araştırılmasıyla ilgili olarak TBMMAraştırma Komisyonlarında ve bağımsız üst
kurulların denetiminde Sayıştay denetçileri ile birlikte çalışmakta,
yolsuzlukların önlenmesi ve kayıt dışı ekonomi ile mücadelede, gerektiğinde
Sayıştay denetçileri ile birlikte ortak çalışmalarda görev almaktadırlar.
Gerek denetimin etkinlik ve verimliliğinin
artırılması gerekse genç kuşak denetim elemanlarının daha iyi yetişmeleri için,
söz konusu yetişmiş denetim elemanlarının hizmetinden kamuda daha uzun süre
yararlanılmasının yine kamunun yararına olacağı açıktır.
Bu gerekçelerden hareketle Alt Komisyonca
kamuda görevli üst düzey merkezi dönetim elemanlarının statü, görev, yetki ve
sorumlulukları göz önünde bulundurularak, emsali Sayıştay denetçilerinin özlük
ve emeklilik hakları ile birinci derecenin dördüncü kademesindeki Başbakanlık
başmüfettişinin özlük hakları arasındaki farkın belli bir kısmının anılan
denetim elemanlarına hizmet sürelerine göre kademeli bir şekilde ödenmesini
sağlayacak bir düzenleme yapılmıştır. Ancak yapılan düzenleme Komisyon
görüşmeleri sırasında verilen bir önerge ile AKP grubunun çoğunluk oylarıyla
tasarı metninden çıkarılmıştır.
Sayıştay Denetçileri ile
merkezi denetim elemanları arasında ayırım yapan, dengesizlik yaratan bu
yaklaşımı diğer bir ifadeyle alt komisyonca benimsenen düzenlemenin tasarı
metninden çıkarılmasını doğru bulmuyoruz ve buna katılmıyoruz.
|
|
M. Akif Hamzaçebi |
Kemal Kılıçdaroğlu |
A. Kemal Deveciler |
|
|
Trabzon |
İstanbul |
Balıkesir |
|
|
M. Mesut Özakcan |
Mustafa Özyürek |
Enis Tütüncü |
|
|
Aydın |
Mersin |
Tekirdağ |
HÜKÜMETİN
TEKLİF ETTİĞİ METİN
HÂKİMLER VE SAVCILAR KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK
YAPILMASINA DAİR KANUN
TASARISI
MADDE 1- 24/2/1983 tarihli ve 2802
sayılı Hâkimler ve Savcılar Kanununun 102 nci maddesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
"MADDE 102- Bu Kanunun 2 nci maddesinde
belirtilenlerin; aylık ve yargı ödeneği toplamından oluşan malî hakları bu
Kanun hükümlerine tabidir.
Bu Kanunda geçen:
a) Kıstas aylık: En yüksek Devlet memuruna malî haklar
kapsamında fazla çalışma ücreti hariç, fiilen yapılmakta olan her türlü
ödemeler toplamının brüt tutarını,
b) Yargı ödeneği: Görevin niteliği ve gereği olarak brüt
aylığın 106 ncı maddede gösterilen oranda hesaplanan tutarını,
ifade eder."
MADDE 2- 2802 sayılı Kanunun
İkinci Bölüm başlığı "Aylık Tablosu, Aylıklar" şeklinde; 103 üncü maddesi başlığı ile
birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Aylık tablosu:
MADDE 103- Kıstas aylığı oluşturan her bir ödeme unsurunun;
a) Anayasa Mahkemesi Başkanı, Yargıtay Başkanı ve Danıştay
Başkanına % 100'ü,
b) Uyuşmazlık Mahkemesi Başkanı, Yargıtay Cumhuriyet
Başsavcısı ve Danıştay Başsavcısına % 98'i,
c) Anayasa Mahkemesi Başkanvekili, Anayasa Mahkemesi
Üyeleri, Yargıtay ve Danıştay Birinci Başkan Vekilleri, Yargıtay Cumhuriyet
Başsavcısı Vekili, Yargıtay ve Danıştay Daire Başkanları ile Adalet Bakanlığı
Müsteşarına % 88'i,
ç) Yargıtay ve Danıştay Üyelerine % 84'ü,
d) Birinci sınıf hâkim ve savcılara % 80'i,
e) Birinci sınıfa ayrılmış hâkim ve savcılara % 65'i,
f) Birinci derecede bulunan diğer hâkim ve savcılara % 55'i,
g) İkinci derecede bulunan hâkim ve savcılara % 53'ü,
ğ) Üçüncü derecede bulunan hâkim ve savcılara % 51'i,
h) Dördüncü derecede bulunan hâkim ve savcılara % 49'u,
ı) Beşinci derecede bulunan hâkim ve savcılara % 47'si,
i) Altıncı derecede bulunan hâkim ve savcılara % 45'i,
j) Yedinci derecede bulunan hâkim ve savcılara % 43'ü,
k) Sekizinci derecede bulunan hâkim ve savcılara % 41'i,
oranında aylık ödeme yapılır. Bu madde kapsamındaki ödeme
unsurları arasında yer alan ikramiyenin hesabında, kıstas aylık içindeki
ikramiyenin bir malî yıldaki toplam tutarının onikide biri dikkate alınır.
Birinci sınıf hâkim ve savcılardan, her üç yılda bir
Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulunca yapılacak incelemede başarılı kabul
edilenlerin almakta oldukları aylık oranlarına birinci fıkranın (ç) bendindeki
oranı geçmemek üzere bir puan ilave edilir. Birinci sınıf hâkim ve savcılardan
yüksek mahkemelerde görev yapanlar ile idari görevde bulunanlar Yargıtay ve
Danıştay üyeliklerine seçilebilme yeterliliklerini kaybetmedikleri sürece bu
ilaveden herhangi bir değerlendirme yapılmaksızın kendiliğinden yararlanırlar.
Sınıfları ve dereceleri yükselen hâkim ve savcılar yeni
sınıf ve derecelerine ilişkin aylığa, söz konusu yükselmelerinin geçerlilik
tarihlerini takip eden ayın 15'inden itibaren hak kazanırlar.
Kıstas aylığı oluşturan ödeme unsurlarından vergi ve diğer
kesintilere tabi olmayanlar, bu maddeye göre yapılacak ödemelerde de aynı
şekilde vergi ve diğer kesintilere tabi olmaz."
MADDE 3- 2802 sayılı Kanunun 106
ncı maddesi başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Yargı ödeneği ve ek ödeme:
MADDE 106- 103 üncü maddede unvanları belirtilenlere aynı
maddeye göre ödenmekte olan brüt aylıklarının % 10'u oranında yargı ödeneği
verilir.
Sağlık kurulu raporu üzerine verilen hastalık izinleri ile
kanser, verem, akıl hastalığı, şeker hastalığı, açık kalp ameliyatı gibi uzun
süreli bir tedaviye ihtiyaç gösteren hastalığa yakalananların kullandıkları
hastalık izinleri ve hastalıkları sebebiyle yataklı tedavi kurumlarında yatarak
gördükleri tedavi süreleri hariç olmak üzere, bir takvim yılı içinde kullanılan
hastalık izin süreleri toplamının yedi günü aşması halinde, aşan günlere isabet
eden yargı ödeneği % 50 eksik ödenir.
Hâkim ve savcı adaylarına kıstas aylığın % 25'i oranında ek
ödemede bulunulur.
Adalet Müfettişlerine, 103 üncü maddeye göre ödenmekte olan
brüt aylık tutarlarının % 10'u oranında ek ödemede bulunulur. Ancak Adalet
Müfettişlerine yapılacak aylık, yargı ödeneği ve ek ödemenin toplam net tutarı,
yüksek mahkeme daire başkanına yapılacak aylık ve yargı ödeneği toplam net
tutarını geçemez.
Bu maddeye ve 103 üncü maddeye göre ödeme yapılanlara, 375
sayılı Kanun Hükmünde Kararname kapsamında yapılan ödemeler ile temsil, makam
ve yüksek hâkimlik tazminatları ödenmez, 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun
152 nci maddesi uyarınca ödeme yapılmaz.
Bu maddeye göre yapılacak ödemeler hakkında aylıklara
ilişkin hükümler uygulanır ve damga vergisi hariç herhangi bir vergiye tabi
tutulmaz.
Yargı ödeneği, her ne şekilde olursa olsun başka bir
ödemenin hesaplanmasında dikkate alınmaz."
MADDE 4- 2802 sayılı Kanunun 112
nci maddesinin başlığı "Mesleki Kıyafet, Kitap ve Bilgisayar
Yardımı:" şeklinde değiştirilmiş ve aynı maddeye aşağıdaki fıkra
eklenmiştir.
"Hâkim ve savcılara mesleğe atandıklarında görevlerinde
kullanmak üzere zati demirbaş olarak bir adet bilgisayar verilebilir. Yedi yıl
için verilen bu bilgisayarlar, iki yıldan az olmamak üzere, garanti sürelerinin
sona erdiği tarihte edinme bedelinin % 40'ı karşılığında aylıklarından 10 eşit
taksitte ödenmek ve bütçeye gelir kaydedilmek üzere isteyen hâkim ve savcıya
devredilir. Bu fıkranın uygulanması ile ilgili usul ve esaslar Sayıştay
Başkanlığının ve Maliye Bakanlığının görüşü alınarak Adalet Bakanlığınca
belirlenir."
MADDE 5- 2802 sayılı Kanuna
aşağıdaki geçici maddeler eklenmiştir.
"GEÇİCİ MADDE 16- Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık
Sigortası Kanunu yürürlüğe girinceye kadar, 103 üncü maddede unvanları
belirtilenlerin emekli kesenek ve karşılıkları ile emekli aylıkları ve
ikramiyelerinin hesaplanmasında, bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önceki
bu hususlara dair hükümlerin uygulanmasına devam olunur.
GEÇİCİ MADDE 17- 103 üncü maddenin ikinci fıkrasında birinci
sınıf hâkim ve savcılar için öngörülen her üç yılda verilecek ilave puanlar, bu
maddenin yürürlüğe girdiği tarihte birinci sınıf olan ve hâlen meslekte
bulunanların 33 üncü madde uyarınca birinci sınıf olma tarihlerinden itibaren
yeniden değerlendirmeye tâbi olmadan üç yıllık hizmet dilimlerine göre
kendiliğinden eklenir.
GEÇİCİ MADDE 18- Yeni bir düzenleme yapılıncaya kadar; ekli
(I) sayılı ek gösterge cetveli, 103 üncü maddeye göre aylık alanlar için sadece
6245 sayılı Harcırah Kanununun uygulanmasında dikkate alınır."
MADDE 6- a) 2802 sayılı Kanunun
ek geçici 1 inci maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
"Birinci sınıf Sayıştay meslek mensupları ile Sayıştay
savcı ve savcı yardımcıları, birinci sınıfa ayrılma niteliklerini
kaybetmedikleri sürece 103 üncü maddenin ikinci fıkrasında öngörülen ilaveden
herhangi bir değerlendirme yapılmaksızın yararlanırlar."
b) 2802 sayılı Kanunun ek geçici 2 nci maddesinin birinci
fıkrasına "kadar," ibaresinden sonra gelmek üzere "aylık,"
ibaresi eklenmiş, aynı fıkranın (b) ve (c) bentleri aşağıdaki şekilde
değiştirilmiş ve maddeye aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
"b) Birinci sınıfa geçirildikten sonra, bu sınıfta üç
yılını tamamlamış ve askerî yüksek yargı organı üyeliklerine seçilme
niteliklerini kaybetmemiş olan askerî hâkim ve savcılar; 2802 sayılı Hâkimler
ve Savcılar Kanunu hükümleri uyarınca birinci sınıf hâkim ve savcılar,
c) Birinci sınıfa geçirilmiş ve askerî yüksek yargı organı
üyeliklerine seçilme hakkını kaybetmemiş olan askerî hâkim ve savcılar; birinci
sınıfa ayrılmış ve Yargıtay-Danıştay üyeliklerine seçilme hakkını kazanmış
diğer hâkim ve savcılar,"
"103 üncü maddenin ikinci fıkrasında öngörülen bir
puanlık ilave, 26/10/1963 tarihli ve 357 sayılı Askerî Hâkimler Kanununun 15
inci maddesinin son fıkrası uyarınca yapılan her üç yıllık başarılı
değerlendirme karşılığı uygulanır."
MADDE 7- 2802 sayılı Kanunun 104
üncü ve 105 inci maddeleri yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE 8- Bu Kanun 15/7/2006
tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 9- Bu Kanun hükümlerini
Bakanlar Kurulu yürütür.
|
|
Recep Tayyip Erdoğan |
|
|
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
|
|
Dışişleri
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
|
|
A. Gül |
A. Şener |
M. A. Şahin |
|
|
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı V. |
Devlet
Bakanı V. |
|
|
|
|
B. Atalay |
B. Atalay |
K. Tüzmen |
|
|
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Adalet
Bakanı |
|
|
|
|
N. Çubukçu |
K. Tüzmen |
C. Çiçek |
|
|
|
|
Millî
Savunma Bakanı |
İçişleri
Bakanı |
Maliye
Bakanı |
|
|
|
|
M. V. Gönül |
A. Aksu |
K. Unakıtan |
|
|
|
|
Millî
Eğitim Bakanı |
Bayındırlık
ve İskân Bakanı |
Sağlık
Bakanı |
|
|
|
|
H. Çelik |
F. N. Özak |
R. Akdağ |
|
|
|
|
Ulaştırma
Bakanı |
Tarım ve
Köyişleri Bakanı V. |
Çalışma
ve Sos. Güv. Bakanı |
|
|
|
|
B. Yıldırım |
N. Çubukçu |
M. Başesgioğlu |
|
|
|
|
Sanayi
ve Ticaret Bakanı |
En. ve
Tab. Kay. Bakanı |
Kültür
ve Turizm Bakanı |
|
|
|
|
A. Coşkun |
M. H. Güler |
A. Koç |
|
|
|
|
|
Çevre ve
Orman Bakanı |
|
|
|
|
|
|
O. Pepe |
|
|
|
PLAN VE BÜTÇE
KOMİSYONUNUN
KABUL
ETTİĞİ METİN
HÂKİMLER VE SAVCILAR KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK
YAPILMASINA DAİR KANUN
TASARISI
MADDE 1- 24/2/1983 tarihli ve
2802 sayılı Hâkimler ve Savcılar Kanununun 102 nci maddesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
"MADDE 102- Bu Kanunun 2 nci maddesinde
belirtilenlerin; aylık ve yargı ödeneği toplamından oluşan malî hakları bu
Kanun hükümlerine tabidir.
Bu Kanunda geçen:
a) Kıstas aylık: En yüksek Devlet memuruna malî haklar
kapsamında fiilen yapılmakta olan her türlü ödemeler toplamının brüt tutarını,
b) Yargı ödeneği: Görevin niteliği ve gereği olarak brüt
aylığın 106 ncı maddede gösterilen oranda hesaplanan tutarını,
ifade eder."
MADDE 2- 2802 sayılı Kanunun
Dokuzuncu Kısmının İkinci Bölüm başlığı "Aylık Tablosu ve
Aylıklar" şeklinde; 103 üncü
maddesi başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Aylık tablosu:
MADDE 103- Kıstas aylığı oluşturan her bir ödeme unsurunun;
a) Anayasa Mahkemesi Başkanı, Yargıtay Başkanı, Danıştay
Başkanı, Uyuşmazlık Mahkemesi Başkanı, Yargıtay Cumhuriyet Başsavcısı ve
Danıştay Başsavcısına % 100'ü,
b) Anayasa Mahkemesi Başkanvekili, Anayasa Mahkemesi
Üyeleri, Yargıtay ve Danıştay Birinci Başkan Vekilleri, Yargıtay Cumhuriyet
Başsavcıvekili, Yargıtay ve Danıştay Daire Başkanları ile Adalet Bakanlığı
Müsteşarına % 86'sı,
c) Yargıtay ve Danıştay Üyelerine % 83'ü,
ç) Birinci sınıf hâkim ve savcılara % 79'u,
d) Birinci sınıfa ayrılmış hâkim ve savcılara % 65'i,
e) Birinci derecede bulunan diğer hâkim ve savcılara % 55'i,
f) İkinci derecede bulunan hâkim ve savcılara % 53'ü,
g) Üçüncü derecede bulunan hâkim ve savcılara % 51'i,
ğ) Dördüncü derecede bulunan hâkim ve savcılara % 49'u,
h) Beşinci derecede bulunan hâkim ve savcılara % 47'si,
ı) Altıncı derecede bulunan hâkim ve savcılara % 45'i,
i) Yedinci derecede bulunan hâkim ve savcılara % 43'ü,
j) Sekizinci derecede bulunan hâkim ve savcılara % 41'i,
oranında aylık ödeme yapılır. Bu madde kapsamındaki ödeme
unsurları arasında yer alan ikramiyenin hesabında, kıstas aylık içindeki
ikramiyenin bir malî yıldaki toplam tutarının onikide biri dikkate alınır.
Birinci sınıf hâkim ve savcıların almakta oldukları aylık
oranlarına, ödemeye esas olacak olan oran birinci fıkranın (c) bendindeki oranı
geçmemek üzere, Yargıtay ve Danıştay üyeliklerine seçilebilme yeterliliklerini
kaybetmedikleri sürece her üç yılda bir iki puan ilave edilir.
Sınıfları ve dereceleri yükselen hâkim ve savcılar, yeni
sınıf ve derecelerine ilişkin aylığa, söz konusu yükselmelerinin geçerlilik
tarihlerini takip eden ayın onbeşinden itibaren hak kazanırlar.
Kıstas aylığı oluşturan ödeme unsurlarından vergi ve diğer
kesintilere tabi olmayanlar, bu maddeye göre yapılacak ödemelerde de aynı
şekilde vergi ve diğer kesintilere tabi olmaz."
MADDE 3- 2802 sayılı Kanunun 106
ncı maddesi başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Yargı ödeneği ve ek ödeme:
MADDE 106- 103 üncü maddede unvanları belirtilenlere aynı
maddeye göre ödenmekte olan brüt aylıklarının % 10'u oranında yargı ödeneği
verilir.
Sağlık kurulu raporu üzerine verilen hastalık izinleri ile
kanser, verem, akıl hastalığı, şeker hastalığı, açık kalp ameliyatı gibi uzun
süreli bir tedaviye ihtiyaç gösteren hastalığa yakalananların kullandıkları
hastalık izinleri ve hastalıkları sebebiyle yataklı tedavi kurumlarında yatarak
gördükleri tedavi süreleri hariç olmak üzere, bir takvim yılı içinde kullanılan
hastalık izin süreleri toplamının onbeş günü aşması halinde, aşan günlere
isabet eden yargı ödeneği % 50 eksik ödenir.
Hâkim ve savcı adaylarına kıstas aylığın % 25'i oranında ek
ödemede bulunulur.
Adalet Müfettişlerine, 103 üncü maddeye göre ödenmekte olan
brüt aylık tutarlarının % 5'i oranında ek ödemede bulunulur.
Bu maddeye ve 103 üncü maddeye göre ödeme yapılanlara; 375
sayılı Kanun Hükmünde Kararname kapsamında yapılan ödemeler ile temsil, makam
ve yüksek hâkimlik tazminatları ödenmez ve 657 sayılı Devlet Memurları
Kanununun 152 nci maddesi uyarınca ödeme yapılmaz.
Bu maddeye göre yapılacak ödemeler hakkında aylıklara
ilişkin hükümler uygulanır ve damga vergisi hariç herhangi bir vergiye tabi
tutulmaz.
Yargı ödeneği, her ne şekilde olursa olsun başka bir
ödemenin hesaplanmasında dikkate alınmaz."
MADDE 4- 2802 sayılı Kanunun 112
nci maddesinin başlığı "Mesleki Kıyafet, Kitap ve Bilgisayar
Yardımı:" şeklinde değiştirilmiş ve aynı maddeye aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
"Hâkim ve savcılara görevlerinde kullanmak üzere zati
demirbaş olarak bir adet bilgisayar verilebilir. Bilgisayarların hakim ve
savcılara verilmesi ve devrine ilişkin usul ve esaslar, Sayıştayın ve Maliye
Bakanlığının görüşü üzerine Adalet Bakanlığınca belirlenir."
MADDE 5- 2802 sayılı Kanuna
aşağıdaki geçici maddeler eklenmiştir.
"GEÇİCİ MADDE 16- Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık
Sigortası Kanunu yürürlüğe girinceye kadar, 103 üncü maddede unvanları
belirtilenlerin emekli kesenek ve karşılıkları ile emekli aylıkları ve
ikramiyelerinin hesaplanmasında, bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önceki
bu hususlara dair hükümlerin uygulanmasına devam olunur.
GEÇİCİ MADDE 17- 103 üncü maddenin ikinci fıkrasında
Yargıtay ve Danıştay üyeliklerine seçilebilme yeterliliklerini kaybetmedikleri
sürece birinci sınıf hâkim ve savcılar için her üç yılda bir verilmesi
öngörülen ilave puanlar, bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihte birinci sınıf
olan ve hâlen meslekte bulunanların 33 üncü madde uyarınca birinci sınıf olma
tarihlerinden itibaren üç yıllık hizmet dilimlerine göre kendiliğinden eklenir.
Ancak bu uygulamanın yapılabilmesi için ilgililerin inceleme tarihi itibarıyla
Yargıtay ve Danıştay üyeliğine seçilme hakkını kaybetmemeleri gerekir.
22/12/2005 tarihli ve 5435 sayılı Kanunun yürürlüğe girdiği 26/12/2005
tarihinden önce birinci sınıf olan ve halen görevde bulunan hakim ve savcıların
birinci sınıfa ayrılma ve birinci sınıf olma tarihleri de bu Kanunun 5435
sayılı Kanunla değişik 13, 15 ve 32 nci maddelerine göre düzeltilir. Birinci
sınıfa ayrılma ve birinci sınıf olma tarihlerinin düzeltilebilmesi için ilgili
hakim ve savcılar hakkında yapılan ilk incelemede birinci sınıfa ayrılmış ve
birinci sınıf olmuş olmaları gerekir.
GEÇİCİ MADDE 18- Yeni bir düzenleme yapılıncaya kadar; ekli
(I) sayılı ek gösterge cetveli, 103 üncü maddeye göre aylık alanlar için 6245
sayılı Harcırah Kanunu yönünden uygulanmaya devam olunur."
MADDE 6- 2802 sayılı Kanunun ek
geçici 2 nci maddesinin birinci fıkrasına "kadar," ibaresinden sonra
gelmek üzere "aylık," ibaresi eklenmiş, aynı fıkranın (b) ve (c)
bentleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"b) Birinci sınıfa geçirildikten sonra, bu sınıfta üç
yılını tamamlamış ve askerî yüksek yargı organı üyeliklerine seçilme
niteliklerini kaybetmemiş olan askerî hakim ve savcılar; 2802 sayılı Hâkimler
ve Savcılar Kanunu hükümleri uyarınca birinci sınıf hâkim ve savcılar,
c) Birinci sınıfa geçirilmiş ve askerî yüksek yargı organı
üyeliklerine seçilme hakkını kaybetmemiş olan askerî hâkim ve savcılar; birinci
sınıfa ayrılmış ve Yargıtay-Danıştay üyeliklerine seçilme hakkını kazanmış
diğer hâkim ve savcılar,"
MADDE 7- 2802 sayılı Kanunun 54
üncü maddesinin son fıkrası ile 104 üncü ve 105 inci maddeleri yürürlükten
kaldırılmıştır.
MADDE 8- 8/5/1991 tarihli ve 3717
sayılı Kanunun 2/A maddesinde yer alan "Adalet Bakanlığı merkez ve taşra
teşkilatı (ceza ve infaz kurumları hariç)" ibaresinden sonra gelmek üzere
"ile Türkiye Adalet Akademisi" ibaresi eklenmiş; aynı maddede yer
alan "iki katına" ibaresi
"üç katına" şeklinde değiştirilmiş ve aynı maddenin sonuna aşağıdaki
cümle eklenmiştir.
"Bu madde uyarınca yapılacak ödeme, damga vergisi hariç
herhangi bir vergiye tabi tutulmaz."
MADDE 9- 27/1/2000 tarihli ve 4505
sayılı Kanunun 5 inci maddesinin (c) bendine, ikinci cümleden sonra gelmek
üzere aşağıdaki cümle eklenmiştir.
"Ancak mahsup işlemleri, görev tazminatına uygulanan
mahsupla ilgili hükümler esas alınarak yürütülür."
MADDE 10- Bu Kanun 15/7/2006
tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 11- Bu Kanun hükümlerini
Bakanlar Kurulu yürütür.