Dönem: 22 Yasama Yılı: 4
TBMM (S. Sayısı: 1112)
Özel Tüketim Vergisi Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında
Kanun Tasarısı ile Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu (1/1145)
|
T.C. |
|
|
Başbakanlık |
14/11/2005 |
|
Kanunlar ve Kararlar |
|
|
Genel Müdürlüğü |
|
|
Sayı: B.02.0.KKG.0.10/101-455/4996 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Maliye Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı
Bakanlar Kurulunca 7/11/2005 tarihinde kararlaştırılan “Özel Tüketim Vergisi
Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte
gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Recep Tayyip Erdoğan
Başbakan
GENEL GEREKÇE
Tasarı ile; yurt dışına
yapılan ticari eşya taşımacılığında oluşan taşıma maliyetlerinin azaltılarak,
gerek taşımacılık sektörünün gerekse ülkemiz ihracatının teşvik edilmesi
amaçlanmıştır. Bu çerçevede, ihraç edilen malları veya transit eşyasını taşıyan
kamyon ve çekicilerin yurt dışına çıkışlarında, Bakanlar Kurulunca belirlenecek
olan yerlerdeki çıkış kapılarından ve gümrük antrepolarından, standart
depolarıyla sınırlı olmak üzere Özel Tüketim Vergisi istisnası kapsamında
motorin almalarına imkan sağlanmaktadır. Uygulama kapsamında araçlara verilecek
motorini teslim edecek olanların bu malları alımları da Özel Tüketim
Vergisinden istisna edilmiştir. Böylece yurt dışına ihracat rejimi ve transit
rejimi kapsamında eşya taşımacılığı yapan araçların, yakıtlarını Türkiye'den
almaları teşvik edilmektedir.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1.- 4458 sayılı
Gümrük Kanununun ihracat ve transit rejimleri kapsamında, yurt dışına
çıkarılacak eşya taşıyan araçlardan, 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanununda
kamyon ve çekici olarak tanımlananların standart depolarına, Bakanlar Kurulunca
belirlenecek olan yerlerdeki gümrük antrepoları ve çıkış kapılarından yapılan;
- 2710.19.41.00.11,
- 2710.19.45.00.11,
- 2710.19.49.00.11,
G.T.İ.P. numaralı
motorinlerin teslimleri ile bu teslimlere ilişkin olarak kamyon ve çekicilere
motorini verecek olan kişilerin bu malları alımı Özel Tüketim Vergisinden
istisna edilmiştir.
Düzenlemede geçen
"standart depo" terimi, 4458 sayılı Gümrük Kanununun 167 nci
maddesinin (9) numaralı fıkrasının (c) bendi hükmü kapsamında gümrük vergisi
istisnası uygulanan miktardaki akaryakıtın bulunduğu standart depoları ifade etmektedir.
Madde 2. - Yürürlük
maddesi olup, yurt dışına ihraç edilen malları veya transit eşyasını taşıyan
kamyon ve çekicilerin yurt dışına çıkışlarında Özel Tüketim Vergisi
uygulanmaksızın motorin almalarına ilişkin uygulamanın 1/1/2006 tarihinden
geçerli olması öngörülmüştür.
Madde 3. - Yürütme maddesidir.
Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu
|
Türkiye Büyük Millet Meclisi |
|
|
Plan ve Bütçe Komisyonu |
9/3/2006 |
|
Esas No.: 1/1145 |
|
|
Karar No.: 79 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Maliye Bakanlığınca
hazırlanarak Bakanlar Kurulunca 14/11/2005 tarihinde Türkiye Büyük Millet
Meclisi Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça 18/11/2005 tarihinde esas komisyon
olarak Komisyonumuza havale edilen 1/1145 esas numaralı "Özel Tüketim
Vergisi Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı",
Komisyonumuzun 6/12/2005 tarihinde yaptığı 27 nci Birleşiminde, Hükümeti
temsilen Maliye Bakanı Kemal Unakıtan ile Maliye Bakanlığı, Ulaştırma
Bakanlığı, Gümrük Müsteşarlığı, Hazine Müsteşarlığı ve Devlet Planlama
Teşkilatı Müsteşarlığı temsilcilerinin katılımlarıyla incelenip, görüşülmüştür.
Uluslararası rekabetin
arttığı bir dönemde, ülkemizde ihracatın ülke ekonomisi yararına düzenlenmesi,
desteklenmesi ve geliştirilmesinin sağlanması, firmalara rekabet gücünün
kazandırılması amacıyla yeterli mali desteğin verilmesi ve dış ticaretin
özendirilmesine yönelik olarak gerekli düzenlemelerin yapılması gerekmektedir.
Yurt dışına yapılan ticari mal taşımacılığındaki taşıma maliyetlerinin
azaltılması ve bu nedenle ihracata ve taşımacılık sektörüne yönelik devlet
desteğinin sağlanması amacıyla bir düzenleme yapılması gereği hasıl olmuştur.
Tasarı ile;
Gümrük Kanununun ihracat
ve transit rejimleri kapsamında yurt dışına çıkarılacak eşyayı taşıyan kamyon
ve çekicilere standart depolarıyla sınırlı olmak üzere, Bakanlar Kurulunca
belirlenecek olan yerlerdeki çıkış kapılarından ve gümrük antrepolarından
(2710.19.41.00.11, 2710.19.45.00.11, 2710.19.49.00.11 G.T.İ.P. numarası
dışındakiler hariç) motorin teslimlerinin Özel Tüketim Vergisinden istisna
edilmesi,
- Uygulama kapsamında
araçlara verilecek motorinin satışını yapacak olanların bu mallara ilişkin
alımlarının da Özel Tüketim Vergisinden istisna edilmesi,
hususlarında düzenleme
yapılması amaçlanmıştır.
Tasarının geneli
üzerindeki görüşmelere başlanmadan önce, verilen bir önerge ile, konunun daha
ayrıntılı olarak incelenebilmesini teminen bir alt komisyon kurulmasına karar
verilmiştir.
Alt Komisyon; 7/12/2005,
22/12/2005 ve 28/12/2005 tarihlerinde ilgili kamu kurumları ile Enerji Piyasası
Düzenleme Kurulu, Rekabet Kurumu, Uluslararası Nakliyeciler Derneği, Ro-Ro Gemi
İşletmecileri ve Kombine Taşımacılar Derneği (RODER), Trabzon Liman İşletmeleri
Anonim Şirketi ve Petrol Ofisi Anonim Şirketi temsilcilerinin katılımlarıyla
yaptığı toplantılar sonucunda, bu toplantılarda ifade edilen görüşleri de
dikkate alarak Tasarı üzerinde kapsamlı değişiklikler yapmıştır.
Alt komisyonda Tasarı
üzerinde yapılan görüşmelerde;
- Coğrafi konum
itibariyle önemli bir transit geçiş güzergâhında yer alan ülkemizin
uluslararası transit taşımacılık sektörünün desteklenmesinin gerektiği,
- Türk transit
taşımacılık sektörüne yönelik yeterli teşvik tedbiri uygulanmadığı için
taşımacılık sektörünün uluslararası rekabet gücünün oldukça zayıf olduğu, bu
sebeple Tasarıyla öngörülen ÖTV'siz akaryakıt istisnasının, sektörün rekabet
gücünün arttırılması açısından oldukça önemli olduğu,
- Halihazırda, 550 lt.'ye
kadar ÖTV, KDV ve gümrük vergisi alınmadan istisna uygulamasının yapıldığı,
Tasarı ile uygulamaya hukuki bir alt yapının oluşturulmasının öngörüldüğü,
- Frigorifik treylerin
soğutma sistemleri için alınan yakıtın da istisna kapsamına alınmasının yararlı
olacağı, bunun transit taşımacılık sektörünün desteklenmesi açısından son
derece önemli ve gerekli olduğu,
- Mevcut istisna
sistemine esas teşkil eden standart depo tanımında mutabakat bulunmadığı,
tanımlamalara objektif ölçütlerin getirilmesi gerektiği, bu ölçütün de sabit
bir rakam olmasında fayda bulunduğu,
- Standart depo
uygulamasında 550 litrelik sınır bulunmasının sektörü olumsuz etkilediği,
transit taşımacılık sektöründe rekabetin önemli olduğu, sektörün rekabet
gücünün artırılması için 550 litrenin üzerinde bir teşvikin gerekli olduğu,
- Standart depo uygulamasına sınırlama
getirilmemesi halinde, bu uygulamanın kötüye kullanılabileceği, özellikle
kaçakçılığı artırabileceği, kaçakçılığı önlemek için standart depo
uygulamasındaki 550 litrelik sınırlamanın gerekli görüldüğü,
- Yurt içine girişte
nakliye araçlarına 550 litrelik (standart depo) istisnanın uygulandığı, bu
araçların denetiminin yapıldığı, çıkışta ise standart depo sınırlamasına
ilişkin bir denetimin yapılmadığı,
- Standart depo yerine,
azami bir alt ve üst sınırın tespit edilmesi ve bu azami sınırın alt ve üst limitleri arasında bir oran belirleme
yetkisinin Bakanlar Kurulu veya Ulaştırma Bakanlığı ile birlikte Gümrük
Müsteşarlığına verilmesinin gerektiği,
- Antrepo rejimi
uygulanan yerlerin gümrük vergisi, ÖTV, KDV alınmayan malların depolandığı alan
olduğu; Kapıkule, Ambarlı, Erenköy, Çeşme, İpsala gümrük kapılarında antrepo
rejiminin uygulandığı,
- Antrepo statüsü tanınan
akaryakıt istasyonlarında vergi iadesi sistemi uygulanmayan akaryakıt
türlerinin satış fiyatının belirlenmesinde, haksız rekabetin önlenmesini
teminen Enerji Piyasası Kurumuna yetki verilmesi amacıyla Petrol Piyasası
Kanununda gerekli değişikliklerin yapılması gerektiği,
- ÖTV'siz yakıt uygulamasının
yurt içine giriş yapan araçları da kapsayacak şekilde genişletilerek, giriş
sınır kapısından çıkış sınır kapısına kadar eşya taşıyan araçların, yurt içi
karayolu uzaklığına göre tüketeceği yakıtın da istisna kapsamına alınması
gerektiği,
- Yabancı araçların
istisna uygulamasından, karşılıklılık ilkesi gözetilerek yararlandırılmasının
uygun olacağı,
şeklindeki görüş ve
eleştirileri müteakiben, Tasarının maddelerinin değerlendirilmesine
geçilmiştir.
Tasarının;
- Çerçeve 1 inci
maddesiyle öngörülen düzenleme yerine; uluslararası taşımacılık sektörünün
rekabet gücünün artırılmasına yönelik olarak;
- Bakanlar Kurulunca
belirlenen sınır kapılarından transit rejimi kapsamında, Türkiye Cumhuriyeti
gümrük bölgesine giriş yapan eşya taşımacılarına, giriş sınır kapısından çıkış
sınır kapısına kadar olan karayolu uzaklığına göre tüketeceği (2710.19.41.00.11,
2710.19.45.00.11 ve 2710.19.00.11 GTİP numaralı) malların, giriş yapılan
kapıdaki alanlarda tesliminin ÖTV'den istisna edilmesini; istisna uygulanacak yakıt
miktarının, Ulaştırma Bakanlığı, Sanayi ve Ticaret Bakanlığı ile Gümrük
Müsteşarlığından görüş alınarak, tüm araçlar için standart bir miktar olarak
sınır kapıları arasındaki karayolu mesafesi ve bu mesafede tüketilecek yakıt
miktarı dikkate alınarak Maliye Bakanlığınca tespit edilmesini,
- İhracat rejimi
kapsamında yurt dışına çıkarılacak eşyayı taşıyan araçlara Bakanlar Kurulunca
belirlenecek çıkış kapılarından yurt dışına çıkışlarında ÖTV'den istisna
edilmiş yakıt almalarına imkan getirilmesini; karşılıklılık gözetilerek
Türkiye'de ikametgahı ve kanuni işyeri bulunmayan taşımacıların Türk
taşımacılarına sağlanan ÖTV'den istisna edilme ve iade hakkından
yararlanmalarını, bu kapsamdaki istisnaların, akaryakıtın teslimi işleminde
veya taşımacılığa taraf olanlara vergi iadesi yoluyla uygulanması konusunda
Maliye Bakanlığına yetki verilmesini,
öngören bir düzenlemenin,
4760 sayılı Kanunun 7 nci maddesinden sonra gelmek üzere, 7/A maddesi olarak
eklenmesi suretiyle,
- Transit taşımacılık
sektörünü desteklemek ve maliyetlerin azaltılmasına yönelik olarak ÖTV Kanununda
yapılan düzenlemelere paralel bir hükmün, 3065 sayılı Katma Değer Vergisi
Kanununun 14 üncü maddesine üçüncü fıkra olarak eklenmesini öngören bir
düzenlemenin çerçeve 2 nci madde olarak metne eklenmesi suretiyle,
- Taşımacılık sektörünü
teşvik etmek amacıyla Gümrük Müsteşarlığı tarafından antrepo statüsü tanınan
akaryakıt istasyonlarından, Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu tarafından
akaryakıt alt başlığı ve istasyonlu bayilik kategorisi altında bayilik lisansı
verilenler tarafından, 4760 sayılı Özel Tüketim Vergisi Kanununun 7/A maddesi
ve 3065 sayılı Katma Değer Vergisi Kanununun 14 üncü maddesinin üçüncü fıkrası
kapsamında satışı yapılan akaryakıt türlerinin satış fiyatının haksız rekabete
yol açmayacak şekilde belirlenmesine imkan veren bir hükmün, 5015 sayılı Petrol
Piyasası Kanununa ek madde olarak eklenmesini öngören düzenlemenin çerçeve 3
üncü madde olarak metne eklenmesi suretiyle,
- Yürürlüğe ilişkin 2 nci
maddesi; metinde yapılan değişiklikler doğrultusunda ve eklenen maddelerin
yürürlük tarihlerinin yeniden belirlenmesi ve madde numarasının 4 olarak
değiştirilmesi suretiyle,
- Yürütmeye ilişkin 3
üncü maddesi; 5 inci madde olarak aynen,
kabul edilmiştir.
Komisyonumuzun 7/3/2006
tarihinde, Hükümeti temsilen Maliye Bakanı Kemal Unakıtan ile ilgili kurum ve
kuruluş temsilcilerinin katılımlarıyla yapılan 50 nci Birleşiminde Tasarının
geneli üzerindeki görüşmelerine başlanmıştır.
Tasarının geneli üzerinde
Alt Komisyon metni de dikkate alınarak yapılan müzakerelerde;
- Bayilik lisansı
sahiplerine, ilgili hükümler çerçevesinde satışı yapılacak akaryakıtın satış
fiyatının, ilgili akaryakıt türünün edinme bedelinin yüzde beşini
geçemeyeceğine ilişkin hükümle akaryakıt satıcılarına düşük bir kâr payının öngörüldüğü,
halen en düşük kâr marjının % 6.5 olduğu,
- Satın alınabilecek
motorin miktarının, araçların standart deposunun alabileceği miktarı aşması
halinde, istisnanın sadece standart deponun alabileceği miktarla
sınırlandırılması gerektiği,
- Ayrıca, akaryakıt
kaçakçılığını önlemeye yönelik düzenlemelerin bir an önce yapılması gerektiği,
şeklindeki görüş ve
eleştirileri müteakip, Hükümet adına yapılan tamamlayıcı açıklamalarda;
- Özel tüketim
vergisinden istisna uygulamasıyla, uluslararası taşımacılık sektöründe
oluşan maliyetlerin azaltılmasının
amaçlandığı,
- ÖTV'siz yakıt
uygulamasının bu güne kadar kararnamelerle yapıldığı, Tasarı ile uygulamaya
kanuni alt yapının kazandırılacağı,
- Akaryakıt satıcılarının
kâr paylarının makul bir oranda artırılmasının olumlu bir gelişme olarak
görüldüğü,
ifade edilmiştir.
Tasarının geneli
üzerindeki görüşmeleri müteakip, Tasarı ve gerekçesi Komisyonumuzca da
benimsenerek Alt Komisyon tarafından hazırlanan metnin maddeleri üzerindeki
görüşmelerine geçilmesi kabul edilmiştir.
Alt Komisyon Metninin:
- Çerçeve 1 inci maddesi
ile 4760 sayılı Özel Tüketim Vergisi Kanununa eklenen 7/A maddesinin birinci
fıkrasının (1) numaralı alt bendinin sonundaki "üzere" ibaresinden
sonra gelmek üzere; bu maddeye göre istisna kapsamında satın alınabilecek
motorin miktarının, araçların standart deposunun alabileceği miktarı aşması
halinde, istisnanın sadece standart deponun alabileceği miktarla
sınırlandırılması ve bu sınırlamanın, araçların soğutucu üniteleri için
yapılacak teslimlerde de yine bu soğutucu ünitelerin standart depoları için de
ayrıca uygulanması amacıyla "(araçların ve soğutucu ünitelerin standart
yakıt deposu miktarlarını aşmamak kaydıyla)" ibaresinin eklenmesinin
suretiyle,
- Çerçeve 2 nci maddesi
ile 3065 sayılı Katma Değer Vergisi
Kanununun 14 üncü maddesine eklenen (3) numaralı fıkranın (a) bendinin
sonundaki "üzere" ibaresinden sonra gelmek üzere, bu maddeye göre
istisna kapsamında satın alınabilecek motorin miktarının, araçların standart
deposunun alabileceği miktarı aşması halinde, istisnanın sadece standart
deponun alabileceği miktarla sınırlandırılması ve bu sınırlamanın, araçların
soğutucu üniteleri için yapılacak teslimlerde yine bu soğutucu ünitelerin
standart depoları için de ayrıca uygulanması amacıyla "(araçların ve
soğutucu ünitelerin standart deposu miktarlarını aşmamak kaydıyla)"
ibaresinin eklenmesi suretiyle,
- Çerçeve 3 üncü maddesi
ile 5015 sayılı Kanuna eklenen ek madde 1'de yer alan "% 5" oranının,
akaryakıt türünün edinme bedelinin % 5 ini aşamayacağına dair hükmün uygulamada
oluşturacağı sıkıntıları önlemek amacıyla " % 8" e yükseltilmesi suretiyle,
- Yürürlüğe ilişkin 4
üncü ve yürütmeye ilişkin 5 inci maddeleri aynen,
kabul edilmiştir.
Ayrıca Tasarının başlığı
"Özel Tüketim Vergisi Kanununda, Katma Değer Vergisi Kanununda ve Petrol
Piyasası Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı" olarak
değiştirilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun
onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygıyla arz olunur.
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
Sait Açba |
M. Altan Karapaşaoğlu |
Sabahattin Yıldız |
|
Afyonkarahisar |
Bursa |
Muş |
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
Mehmet Sekmen |
Halil Aydoğan |
Mehmet Zekai Özcan |
|
İstanbul |
Afyonkarahisar |
Ankara |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
M. Mesut
Özakcan |
A. Kemal
Deveciler |
Ali Osman Sali |
|
Aydın |
Balıkesir |
Balıkesir |
|
(İmzada
bulunamadı) |
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Ahmet İnal |
Osman Nuri Filiz |
Muhsin
Koçyiğit |
|
Batman |
Denizli |
Diyarbakır |
|
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Alaattin Büyükkaya |
Birgen Keleş |
Kemal Kılıçdaroğlu |
|
İstanbul |
İstanbul |
İstanbul |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
M. Mustafa Açıkalın |
Bülent Baratalı |
Y. Selahattin Beyribey |
|
İstanbul |
İzmir |
Kars |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Taner Yıldız |
Mikail Arslan |
Muzaffer Baştopçu |
|
Kayseri |
Kırşehir |
Kocaeli |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Hasan Fehmi Kinay |
Mustafa Özyürek |
Gürol
Ergin |
|
Kütahya |
Mersin |
Muğla |
|
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
O. Seyfi Terzibaşıoğlu |
Osman Seyfi |
Cemal Uysal |
|
Muğla |
Nevşehir |
Ordu |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Kazım
Türkmen |
İmdat Sütlüoğlu |
Musa Uzunkaya |
|
Ordu |
Rize |
Samsun |
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Sabahattin Cevheri |
Enis
Tütüncü |
M. Akif Hamzaçebi |
|
Şanlıurfa |
Tekirdağ |
Trabzon |
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ
METİN
ÖZEL TÜKETİM VERGİSİ KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA
KANUN TASARISI
MADDE 1.- 6/6/2002
tarihli ve 4760 sayılı Özel Tüketim Vergisi Kanununun 7 nci maddesinin (1)
numaralı fıkrasına aşağıdaki (d) bendi eklenmiştir.
"d ) Bakanlar
Kurulunca belirlenecek yerlerde bulunan gümrük antrepoları ile kara ve deniz
gümrük çıkış kapılarındaki gümrüklü alanlarda, 4458 sayılı Gümrük Kanununun
ihracat ve transit rejimleri kapsamında yurt dışına çıkarılacak eşyayı taşıyan
kamyon ve çekicilere, standart depolarıyla sınırlı olmak üzere teslimi ile bu
teslimi yapanlara teslimi (2710.19.41.00.11, 2710.19.45.00.11 ve 2710.19.49.00.11
G.T.İ.P. numarası dışındakiler hariç),"
MADDE 2.- Bu Kanun
1/1/2006 tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 3.- Bu Kanun
hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
PLAN
VE BÜTÇE KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN
ÖZEL
TÜKETİM VERGİSİ KANUNUNDA, KATMA DEĞER VERGİSİ KANUNUNDA VE PETROL PİYASASI
KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA
KANUN TASARISI
MADDE 1.- 6/6/2002 tarihli ve 4760 sayılı Özel Tüketim
Vergisi Kanununun 7 nci maddesinden sonra gelmek üzere 7/A maddesi eklenmiştir.
"MADDE 7/A- Kanuna ekli (I) sayılı listede yer alan
2710.19.41.00.11, 2710.19.45.00.11 ve 2710.19.49.00.11 G.T.İ.P. numaralı
malların 4054 sayılı Rekabetin Korunması Hakkında Kanun ile 5015 sayılı Petrol
Piyasası Kanunu hükümleri çerçevesinde;
1. Bakanlar Kurulunca belirlenen sınır kapılarında, 4458
sayılı Gümrük Kanununun transit rejimi kapsamında, Türkiye Cumhuriyeti gümrük
bölgesine giriş yapan eşyayı taşıyanlara, çıkış yapacağı sınır kapısına kadar
olan karayolu uzaklığına göre tüketeceği ve soğutucu ünitesine sahip yarı
römorkların depolarında kullanacağı miktarla (bu miktar, taşıma yapan araçlar
için Ulaştırma Bakanlığı, Sanayi ve Ticaret Bakanlığı ile Gümrük
Müsteşarlığından görüş alınarak Maliye Bakanlığınca, giriş ve çıkış yapılan
kapılar itibarıyla belirlenir) sınırlı olmak üzere (araçların ve soğutucu
ünitelerin standart yakıt deposu miktarlarını aşmamak kaydıyla) teslimi,
2. Bakanlar Kurulunca belirlenen sınır kapılarında, Gümrük
Kanununun ihracat rejimi kapsamında yurt dışına çıkarılacak eşyayı taşıyan
kamyon, çekici ve soğutucu ünitesine sahip yarı römorkların depolarına,
yalnızca yurt dışına çıkışlarında teslimi,
vergiden müstesnadır.
Türkiye'de ikametgâhı, işyeri, kanunî ve iş merkezi
bulunmayanlarca yapılan taşımacılıkta bu maddede yer alan istisnaların
uygulanabilmesi için karşılıklılık şartı aranır.
Maliye Bakanlığı, bu maddede düzenlenen istisnalara ilişkin
usûl ve esasları belirlemeye, istisnaları bu maddeye göre işlem yapanlara
verginin iadesi yöntemi ile uygulamaya yetkilidir."
MADDE 2.- 25/10/1984 tarihli ve 3065
sayılı Katma Değer Vergisi Kanununun 14 üncü maddesine aşağıdaki (3) numaralı
fıkra eklenmiştir.
"3- 4054 sayılı Rekabetin Korunması Hakkında Kanun ile
5015 sayılı Petrol Piyasası Kanunu hükümleri çerçevesinde;
a) Bakanlar Kurulunca belirlenen sınır kapılarında, 4458
sayılı Gümrük Kanununun transit rejimi kapsamında, Türkiye Cumhuriyeti gümrük
bölgesine giriş yapan eşyayı taşıyanlara çıkış yapacağı sınır kapısına kadar
olan karayolu uzaklığına göre tüketeceği ve soğutucu ünitesine sahip yarı
römorkların depoları için kullanacağı miktarla (bu miktar, taşıma yapan araçlar
için Ulaştırma Bakanlığı, Sanayi ve Ticaret Bakanlığı ile Gümrük
Müsteşarlığından görüş alınarak Maliye Bakanlığınca, giriş ve çıkış yapılan
kapılar itibarıyla belirlenir) sınırlı olmak üzere (araçların ve soğutucu
ünitelerin standart yakıt deposu miktarlarını aşmamak kaydıyla) motorin
teslimi,
b) Bakanlar Kurulunca belirlenen sınır kapılarında 4458
sayılı Gümrük Kanununun ihracat rejimi kapsamında yurt dışına çıkarılacak
eşyayı taşıyan kamyon, çekici ve soğutucu ünitesine sahip yarı römorkların
depolarına yalnızca yurt dışına çıkışlarında yapılacak motorin teslimi,
vergiden istisnadır.
Türkiye'de ikametgâhı, işyeri, kanunî ve iş merkezi
bulunmayan taşımacılara bu fıkrada yer alan istisnanın uygulanabilmesi
için karşılıklılık şartı aranır.
Maliye Bakanlığı, bu istisna uygulamasına ilişkin usûl ve
esasları belirlemeye yetkilidir."
MADDE 3.- 4/12/2003 tarihli ve 5015 sayılı Petrol Piyasası
Kanununa aşağıdaki ek madde eklenmiştir.
"EK MADDE 1.- Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu
tarafından akaryakıt alt başlığı ve istasyonlu bayilik kategorisi altında
verilen bayilik lisansı sahiplerince, 4760 sayılı Özel Tüketim Vergisi
Kanununun 7/A maddesi ve 3065 sayılı Katma Değer Vergisi Kanununun 14 üncü
maddesinin üçüncü fıkrası kapsamında satışı yapılan akaryakıtların satış
fiyatı, ilgili akaryakıt türünün edinme bedelinin yüzde sekizini aşamaz."
MADDE 4.- Bu Kanun hükümleri 1/4/2006 tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 5.- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
|
Recep Tayyip Erdoğan |
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
Dışişleri Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
|
A. Gül |
A. Şener |
M. A. Şahin |
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
|
B. Atalay |
A. Babacan |
M. Aydın |
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Adalet Bakanı |
|
N. Çubukçu |
K. Tüzmen |
C. Çiçek |
|
Millî Savunma Bakanı |
İçişleri Bakanı |
Maliye Bakanı |
|
M.V. Gönül |
A. Aksu |
K. Unakıtan |
|
Millî Eğitim Bakanı |
Bayındırlık ve İskân Bakanı |
Sağlık Bakanı |
|
H. Çelik |
F. N. Özak |
R. Akdağ |
|
Ulaştırma Bakanı |
Tarım ve Köyişleri Bakanı |
Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı |
|
B. Yıldırım |
M. M. Eker |
M. Başesgioğlu |
|
Sanayi ve Ticaret Bakanı |
En. ve Tab. Kay. Bakanı |
Kültür ve Turizm Bakanı |
|
A. Coşkun |
M. H. Güler |
A. Koç |
|
|
Çevre ve Orman Bakanı |
|
|
|
O. Pepe |
|