Dönem:
22 Yasama Yılı: 4
TBMM (S. Sayısı: 1076)
T. C. Emekli Sandığı, Sosyal Sigortalar Kurumu ve Bağ-Kur’dan Aylık veya
Gelir Almakta Olanlara Ek Ödeme Yapılması ile Sosyal Sigortalar Kurumu ve
Bağ-Kur’dan Aylık veya Gelir Almakta Olanlara Ödenen Gelir ve Aylıklarda 2006
Yılında Yapılacak Artışlar ve Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında
Kanun Tasarısı ile Plan ve Bütçe Komisyonu
Raporu
(1/1165)
Not: Tasarı; Başkanlıkça Sağlık, Aile, Çalışma ve
Sosyal İşler ile Plan ve Bütçe komisyonlarına havale edilmiştir.
|
|
T.C. |
|
|
|
Başbakanlık |
5/1/2006 |
|
|
Kanunlar
ve Kararlar |
|
|
|
Genel
Müdürlüğü |
|
|
|
Sayı:
B.02.0.KKG.0.10/101-1025/48 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Çalışma ve
Sosyal Güvenlik Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar
Kurulunca 2/1/2006 tarihinde kararlaştırılan “T.C. Emekli Sandığı, Sosyal
Sigortalar Kurumu ve Bağ-Kur’dan Aylık veya Gelir Almakta Olanlara Ek Ödeme
Yapılması ile Sosyal Sigortalar Kurumu ve Bağ-Kur’dan Aylık veya Gelir Almakta
Olanlara Ödenen Gelir ve Aylıklarda 2006 Yılında Yapılacak Artışlar ve Bazı
Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte
gönderilmiştir.
Gereğini arz
ederim.
Recep Tayyip Erdoğan
Başbakan
GENEL GEREKÇE
T.C. Emekli
Sandığı, Sosyal Sigortalar Kurumu veya Esnaf ve Sanatkarlar ve Diğer Bağımsız
Çalışanlar Sosyal Sigortalar Kurumu (Bağ-Kur)'ndan aylık veya gelir almakta
olanlara vergi iadesi ödenmesi uygulamasına son verilmesi ve bu nedenle ortaya
çıkacak gelir kaybının telafisi amacıyla, ilgililerin aylıklarına % 4'ü
oranında "ek ödeme" adı altında ilave bir ödeme yapılması
amaçlanmıştır.
Sosyal
Sigortalar Kurumunca 506 ve 2925 sayılı kanunlar, Bağ-Kur'ca 1479 ve 2926
sayılı kanunlar gereğince aylık bağlanmış olan emekli ve hak sahiplerinin
almakta oldukları malullük, yaşlılık ve ölüm aylıkları, 2006 yılı birinci ve ikinci
yarısında ayrı ayrı % 3 oranında artırılmış ve bu kurumlarca aynı yıl
içerisinde bağlanacak gelir ve aylıkların hesaplanmasında uygulanacak usul ve
esaslar ile primlerin hesaplanmasında esas alınacak gelir ve gösterge tablolarında
yapılacak artışlar belirlenmiştir.
Özelleştirilen
kuruluşlarca özelleştirme yapılmadan önce ödenen sosyal yardım zammı
ödemelerinin Sosyal Sigortalar Kurumuna getireceği mali yükün Hazinece
karşılanması amacıyla gerekli düzenleme yapılmıştır.
Sosyal
Sigortalar Kurumunun faaliyet alanı ile ilgisi bulunmayan iştiraklerin ve
müessesenin satışının Özelleştirme İdare Başkanlığı tarafından da
yapılabilmesi, yine ihtiyaç fazlası taşınmazların Maliye Bakanlığına devrinin
sağlanması amacıyla düzenleme yapılmıştır.
1479 ve 2926
sayılı kanunlara göre isteğe bağlı sigortalılıktan aylık almaya hak kazanan,
bununla birlikte yapılan düzenlemeler ile sağlık sigortası kapsamından çıkmış
olan sigortalılar ve hak sahiplerinin sağlık sigortasından yararlanmaları ile
isteğe bağlı sigortalı olmakla birlikte hiçbir suretle sağlık sigortası primi
ödememiş olanlara aylık almaya hak kazandıktan sonra sağlık yardımı verilmesi
amaçlanmıştır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1.-
T.C. Emekli Sandığı, Sosyal Sigortalar Kurumu veya Bağ-Kur tarafından gelir veya
aylık ödenmekte olanlara, vergi iadeleri 2978 sayılı Vergi İadesi Hakkında
Kanun çerçevesinde avans şeklinde ödenmektedir. Ancak, uygulamada yeterli
harcama belgesi temini ve bu belgelere ilişkin olarak ayrıca bir beyanname
düzenlenmesi emeklilerin bazı şikayetlerine konu olmaktadır. Ayrıca, avans
ödenmesine esas alınan miktara göre verilmesi gereken harcama belgesinden daha
az harcama belgesi veren veya hiç harcama belgesi vermeyenlerin aylık ya da
gelirlerinden daha sonra mahsup işlemi yapılması ise, mahsup işleminin
yapıldığı aylarda emeklilerin aylık veya gelirlerinde bir azalmaya sebep olmaktadır.
Bu şikayetlerin ortadan kaldırılması amacıyla Tasarının 9 uncu maddesiyle 2978
sayılı Kanun yürürlükten kaldırılarak vergi iadesi ödenmesi uygulamasına son
verilmektedir. Ancak, maddeyle T.C. Emekli Sandığı, Sosyal Sigortalar Kurumu
veya Bağ-Kur'dan aylık veya gelir almakta olanların karşılaşacakları gelir
kaybının ortadan kaldırılması amacıyla kendilerine "ek ödeme" adı
altında ve tamamen Hazineden karşılanmak suretiyle ilave bir ödeme yapılması
öngörülmektedir.
Madde 2.-
Sosyal Sigortalar Kurumundan gelir veya aylık almakta olan emekli ve hak
sahipleri ile 2006 yılında gelir veya aylık bağlanması talebinde bulunanların
gelir ve aylıklarının her ay bir önceki aya göre Türkiye İstatistik Kurumu
tarafından belirlenen en son temel yıllı kentsel yerler tüketici fiyatları
indeksi artış oranı kadar artırılması yerine, 2006 yılı Ocak ve Temmuz ödeme
dönemlerinde olmak üzere iki defa % 3 oranında artış yapılması amaçlanmıştır.
Madde 3.-
1479 sayılı Kanun ile 2926 sayılı Kanuna göre aylık almakta olan emekli ve hak
sahiplerinin aylıklarının 2006 yılı Ocak ve Temmuz ödeme dönemlerinde olmak
üzere iki kez % 3 oranında artırılması, buna paralel olarak 2006 yılında aylık
bağlanması talebinde bulunanların aylıklarının hesaplanmasında uygulanacak
esaslar ile prim ve aylıkların hesabında esas alınan gelir ve gösterge
tablolarında 2006 yılı için yapılacak artışın, 506 sayılı Kanuna göre uygulanan
prime esas kazanç alt ve üst sınırı arasındaki artışa paralel olarak
belirlenmesi amaçlanmıştır.
Madde 4.-
4046 sayılı Kanunda yer alan, özelleştirilen kuruluşlarca özelleştirme
yapılmadan önce Sosyal Sigortalar Kurumuna 506 sayılı Kanunun ek 24 üncü
maddesi gereğince ödenen sosyal yardım zamlarının Özelleştirme Fonu tarafından
zamanında ödenmemesi durumunda Hazinece karşılanacağına ilişkin hükmün 4971
sayılı Kanunla kaldırılması üzerine, özelleştirme kapsamındaki kuruluşlardan
sosyal yardım zammı tahsil imkanı ortadan kalkmış ve yasal boşluk oluşmuştur.
Bu nedenle, sosyal yardım zammı ödemelerinin Sosyal Sigortalar Kurumuna
getireceği mali yükün kaynağı yönünden yasal düzenleme yapılması gereği
doğmuştur.
Madde 5.-
4046 sayılı Kanunda yer alan, özelleştirilen kuruluşlarca özelleştirme
yapılmadan önce ödenen sosyal yardım zamlarının Özelleştirme Fonu tarafından
zamanında ödenmemesi durumunda Hazinece karşılanacağına ilişkin hükmün 4971
sayılı Kanunla kaldırılması üzerine, anılan Kanunun yürürlüğe girdiği 15/8/2003
tarihinden bu maddenin yürürlüğe girdiği tarih arasında ödenen sosyal yardım
zammı ödemelerinin Hazinece karşılanması öngörülmüştür.
Madde 6.-
1479 ve 2926 sayılı kanunlara göre gerek zorunlu gerekse isteğe bağlı sigortalı
olup aktif sigortalılık dönemlerinde sağlık sigortası primi ödeyen ancak,
isteğe bağlı sigortalılıktan aylık almaya hak kazanan, bununla birlikte yapılan
düzenlemeler ile sağlık sigortası kapsamından çıkmış olan sigortalılar ve hak
sahiplerinin sağlık sigortasından yararlanmaları ile isteğe bağlı sigortalı olmakla
birlikte hiçbir suretle sağlık sigortası primi ödememiş olanlara aylık almaya
hak kazandıktan sonra sağlık yardımı verilmesi amaçlanmıştır.
Madde 7.-
4958 sayılı Kanunda Başkan kadrosunun geçici olarak boşalması hali düzenlenmiş,
ancak sürekli olarak boşalması hali boşlukta kalmıştır. Bu boşluğun
giderilmesine yönelik düzenleme yapılması amaçlanmıştır.
Madde 8.-
Yüksek Denetleme Kurulunun daha önceki yıllarda olduğu gibi 2003 yılı Sosyal
Sigortalar Kurumu Raporunda, "Kurumun mevcut iştiraklerinin gözden
geçirilerek faaliyet konusu ile ilgisi bulunmayan ve verimli olmayan
iştiraklerin elden çıkarılması hususundaki çalışmalara etkinlik kazandırılarak
bir an önce sonuçlandırılması" önerisinde bulunulmuştur.
Sosyal
Sigortalar Kurumunun çeşitli alanlarda faaliyet gösteren 11 şirkette iştiraki
ve SSK İlaç Fabrikası müessesesi bulunmaktadır.
Ancak bu
iştiraklerin çoğunda Kurumun hissesinin düşük olması ve satış için gerekli olan
rayiç bedelin tespitinin masraflı olması nedeniyle sorunlarla karşılaşılmaktadır.
Yine
taşınmazların satışında da rayiç bedel tespitinde sorunlarla karşılaşıldığından
satış işlemleri zaman almaktadır.
Kurum, 4046
sayılı Kanunun 1 inci maddesi kapsamında yer alan kamuya ait mal ve hizmet
üretim birimleri ile varlıkları özelleştirilebilecek kuruluşlar arasında
bulunmadığından, faaliyet alanı ile ilgisi bulunmayan iştiraklerin ve ayrıca
müessesenin satışı ile ilgili Kurum mevzuatında bir düzenleme yapılması
gerekmektedir.
Sosyal
Sigortalar Kurumunun faaliyet alanı ile ilgisi bulunmayan iştiraklerin ve
müessesenin satışının Özelleştirme İdare Başkanlığı tarafından da
yapılabilmesi, yine ihtiyaç fazlası taşınmazların Maliye Bakanlığına devrinin
sağlanması amacıyla düzenleme yapılmıştır.
Madde 9.-
Tasarının 1 inci maddesiyle yapılan düzenlemeler çerçevesinde uygulama alanı
kalmayan 2/2/1984 tarihli ve 2978 sayılı Vergi İadesi Hakkında Kanun
yürürlükten kaldırılmaktadır.
Geçici Madde
1.- T.C. Emekli Sandığı, Sosyal Sigortalar Kurumu veya Bağ-Kur tarafından gelir
veya aylık ödenmekte olanların, 2005 yılına ilişkin vergi iadesi
beyannamelerini vermeleri neticesinde kendilerine 2978 sayılı Vergi İadesi Hakkında
Kanun uyarınca 2005 yılı içerisinde vergi iadesi amacıyla avans olarak ödenmiş
tutarların mahsup işlemlerinin nasıl sonuçlandırılacağı açıklığa
kavuşturulmaktadır.
Madde 10.-
Yürürlük maddesidir.
Madde 11.-
Yürütme maddesidir.
Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet Meclisi
Plan ve Bütçe Komisyonu 30/1/2006
Esas No.: 1/1165
Karar No.: 70
TÜRKİYE
BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Çalışma ve
Sosyal Güvenlik Bakanlığınca hazırlanarak Bakanlar Kurulunca 5/1/2006 tarihinde
Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça 20/1/2006
tarihinde tali komisyon olarak Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal İşler
Komisyonuna, esas komisyon olarak da Komisyonumuza havale edilen 1/1165 esas
numaralı "T.C. Emekli Sandığı, Sosyal Sigortalar Kurumu ve Bağ-Kur'dan
Aylık veya Gelir Almakta Olanlara Ek Ödeme Yapılması ile Sosyal Sigortalar
Kurumu ve Bağ-Kur'dan Aylık veya Gelir Almakta Olanlara Ödenen Gelir ve
Aylıklarda 2006 Yılında Yapılacak Artışlar ve Bazı Kanunlarda Değişiklik
Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı", Komisyonumuzun 26/1/2006 tarihinde
yapmış olduğu 40 ıncı birleşimde Hükümeti temsilen Çalışma ve Sosyal Güvenlik
Bakanı Murat Başesgioğlu ile Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı, Maliye
Bakanlığı, Adalet Bakanlığı ile Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığı, Hazine
Müsteşarlığı, Sosyal Sigortalar Kurumu Başkanlığı, Bağ-Kur Genel Müdürlüğü,
Türkiye İş Kurumu, Gelir İdaresi Başkanlığı ve Devlet Personel Başkanlığı
temsilcilerinin katılımlarıyla incelenip, görüşülmüştür.
Bilindiği gibi; emeklilerimiz yıllardır vergi iadesi
uygulaması nedeniyle belli bir külfetin altında bulunmaktadırlar. Yapmış
oldukları harcamalar dolayısıyla ödedikleri verginin bir kısmını iade olarak
alabilmek için fiş biriktirmek ve bunları ilgili kurumlara teslim etmek zorunda
kalmaktadırlar. Ayrıca ilgili kamu kurumlarında bu belgeleri incelemekle
görevli personelin farklı alanlarda istihdam edilerek daha verimli olmaları da
mümkündür. Hem emeklilerimizin fiş toplama ve doldurma külfetinden
kurtarılması, hem de kamu kurumlarımızdaki bu işten kaynaklanan zaman israfına
bir çözüm bulunması gerekmektedir. Emekli aylıklarına, emeklilerce doldurulan
KDV belgelerinin tutarına isabet edecek belli bir oranda ek ödeme yapılması
suretiyle bu sorunun çözülmesi mümkün görünmektedir.
Sosyal Sigortalar Kurumundan ve Bağ-Kur’dan aylık
alanların aylıkları Tüfe oranında artırılmaktadır. Ancak bu uygulama üzerinde
tam bir mutabakat sağlanamamış olup yargı merciine intikal eden uyuşmazlıklar
bulunmaktadır. Emekli aylıklarına uygulanan artış oranlarına bir standart
getirilerek, üzerinde tam bir mutabakat sağlanamamış olan TÜFE uygulamasından
vazgeçilmesi ise yerinde bir uygulama olacaktır.
Tasarı ve gerekçesi incelendiğinde;
- Emekli Sandığı, Sosyal Sigortalar Kurumu veya
Bağ-Kur’dan aylık veya gelir almakta olanlara vergi iadesi ödenmesi
uygulamasına son verilmesi ve bu nedenle ortaya çıkacak gelir kaybının telafisi
amacıyla, ilgililerin aylıklarına yüzde 4 oranında "ek ödeme" adı
altında ilave bir ödeme yapılmasının,
- Sosyal Sigortalar Kurumunca 506 ve 2925 sayılı
Kanunlar; Bağ-Kur’ca 1479 ve 2926 sayılı kanunlar gereğince bağlanmış olan
emekli aylığı ile hak sahiplerinin almakta oldukları malullük, yaşlılık ve ölüm
aylıklarının, 2006 yılının birinci ve ikinci yarısında ayrı ayrı olmak üzere
yüzde 3 oranında artırılmasının ve bu Kurumlarca aynı yıl içerisinde bağlanacak
gelir ve aylıkların hesaplanmasında uygulanacak usul ve esaslar ile primlerin
hesaplanmasında esas alınacak gelir ve gösterge tablolarında yapılacak
artışların belirlenmesinin,
- Özelleştirilen kuruluşlarca özelleştirme yapılmadan
önce gerçekleştirilen sosyal yardım zammı ödemelerinin Sosyal Sigortalar
Kurumuna getireceği mali yükün Hazinece karşılanmasının,
- Sosyal Sigortalar Kurumunun faaliyet alanı ile ilgisi
bulunmayan iştiraklerin ve müessesenin satışının Özelleştirme İdare Başkanlığı
tarafından da yapılabilmesinin ve ihtiyaç fazlası taşınmazların Maliye
Bakanlığına devrinin sağlanmasının,
- 1479 ve 2926 sayılı kanunlara göre isteğe bağlı
sigortalılıktan aylık almaya hak kazanan, bununla birlikte yapılan düzenlemeler
ile sağlık sigortası kapsamından çıkmış olan sigortalılar ve hak sahiplerinin
sağlık sigortasından yararlanmaları ile isteğe bağlı sigortalı olmakla birlikte
hiçbir suretle sağlık sigortası primi ödememiş olanların da aylık almaya hak
kazandıktan sonra sağlık yardımından yararlandırılmasının,
öngörüldüğü anlaşılmaktadır.
Komisyonumuzda Tasarının geneli üzerinde yapılan
görüşmelerde;
- Yapılması öngörülen düzenlemeler sonucunda
emeklilerin vergi iadesinden elde ettikleri toplam gelirlerinde bir azalma
olacağı,
- Avans şeklinde verilen vergi iadesi uygulamasında
sıkıntılar yaşandığı, bu sıkıntılar da gözetilmek suretiyle sabit bir ek ödeme
yapılmasının yerinde bir uygulama olacağı,
- Emeklilerin maaşlarının TÜFE oranında artırıldığı,
ancak bu uygulamanın tam olarak yerleşmemiş olduğu ve bir takım ihtilafların
bulunduğu, artış oranının sabitlenmesinin öngörülmesinin doğru bir yaklaşım
olduğu,
- KDV'ye, ilk uygulanmaya başlandığında kayıt dışıyla
mücadele gerekçesiyle sahip çıkıldığı, ancak zamanla KDV'nin beklenen faydayı
sağlayamadığı ileri sürülerek kaldırılması düşüncesinin gündeme geldiği,
- Vergi iadesinin kaldırılmak yerine eski haline
döndürülmesi, yani aylık olarak verilmesi ve yararlanılan madde sayısının
artırılması suretiyle etkin olarak kullanılabileceği,
- Mevcut uygulamada emeklilere üç ayda bir yüzde 5
oranında avans ödemesi yapıldığı, ancak Tasarıyla bu oranın yüzde 4'e
çekilmesinin öngörüldüğü; zor durumda bulunan emeklilerin gelirlerinde düşüş
meydana getirecek bu düzenlemenin yerinde olmadığı,
- 213 sayılı Vergi Usul Kanununda fiş veya fatura
almamanın cezai müeyyidesinin bulunduğu, Tasarıyla getirilen düzenlemelerle
uyum sağlanması için bu müeyyidelerin de kaldırılması gerektiği,
- Emeklilere verilen aylıkların çok yetersiz olduğu ve
insanca yaşayabilmelerini sağlamaktan uzak bulunduğu,
- KDV uygulamasının başlangıçta vergi hasılatında artış
meydana getirdiği, ancak kapsamının daraltılması ve iade oranlarının
düşürülmesi gibi nedenlerle zamanla bu fonksiyonunu yerine getirmekten
uzaklaştığı,
- Emeklilerin bu Tasarıyla getirilen hükümler nedeniyle
bir külfetten kurtarıldığı, ancak yüzde 5 olan oranın yüzde 4'e düşürülmesinin
doğru olmayacağı,
- Emeklilerin çoğunun açlık sınırının altında geliri
olduğu, yapılan artışın bu durumu değiştirmesinin mümkün olmadığı, bu oranların
biraz daha artırılması suretiyle emeklilerin az da olsa rahatlatılabileceği,
- Vergi iadesi sitemini geliştirmenin asıl amacının
kayıt dışı ekonomiyle mücadele olduğu, fatura ve fiş alma alışkanlığının geçen
zaman içerisinde gelişmiş olması gerektiği, bunun sonucunda da vergi iadesinin
kaldırılmasını öngören böyle bir düzenlemenin yapıldığı, vatandaşın her yaptığı
alış-verişi belgeye bağlama bilinciyle hareket etmesi gerektiği,
- Mevcut düzenlemeler çerçevesinde yapılan vergi
iadelerinin ortalama yüzde 3,2 düzeyinde gerçekleştiği, dolayısıyla Tasarın
ortalama yüzde oranını artırdığı,
şeklindeki görüş ve eleştirileri müteakiben Hükümet
adına yapılan açıklamalarda;
- Mevcut durumda emeklilere avans şeklinde ödeme
yapıldığı, daha sonra ilgili kamu kumlarına teslim edilen belgelerin tutarları
göz önünde bulundurularak mahsuplaşma işleminin gerçekleştirildiği, öngörülen
düzenlemeyle emeklilerin fiş toplama ve doldurma külfetinden kurtarılacağı ve
emeklilere her ay için yüzde 4 oranında ek ödeme yapılacağı,
- Emekli maaşlarında yılın birinci ve ikinci yarısında
olmak üzere ayrı ayrı yüzde 3 oranında artış yapılacağı,
- Bağ-Kur'da asgari ücretle ilişkilendirilerek her yıl
başında gelir basamaklarının artışlarının tespit edileceği ve yapılan
düzenlemeler çerçevesinde gösterge tablosunun yüzde 8,65 oranında artırılarak
uygulanacağı,
- İsteğe bağlı sigortalıların prim ödeme koşuluna bağlı
olmaksızın sağlık yardımlarından yararlandırılacağı,
- Tasarıyla asıl amaçlanan şeyin emeklilerin durumunun
düzeltilmesi ve külfetten kurtarılması olduğu ve emeklilerin durumunda
iyileştirme yapılmaya devam edileceği,
- Kayıt dışı ekonominin, öncelikli mücadele
alanlarından biri olduğu; fiş alma mecburiyetinin değil emeklilerin vergi
iadesi alabilmesi için fiş doldurma mecburiyetinin kaldırılmasının öngörüldüğü,
- Vergi iadesinde yasal sınır yüzde 5 olsa da on yıllık
ortalamaya bakıldığında iade oranının yüzde 3,2-3,8 arasında seyrettiği,
yapılan düzenlemeyle emekliler açısından bir kayıp söz konusu olmayacağı,
emeklilerin mağduriyetine neden olacak teknik sorunların düzeltilebileceği,
ifade edilmiştir.
Tasarının geneli üzerindeki görüşmelerin ardından
Tasarı ve gerekçesi Komisyonumuzca da benimsenerek maddelerinin görüşülmesine
geçilmiştir.
Tasarının;
- 1 inci maddesi; birinci fıkrasının son paragrafının
Sosyal Güvenlik Kurumlarından gelir ve aylık alan emekli ve hak sahiplerine
verilecek ek ödeme miktarının, her ay aldıkları gelir ve aylık tutarının yüzde
4'ü olarak belirlenmesi amacıyla yeniden düzenlenmesi ve ikinci fıkrasının
metinden çıkarılması suretiyle,
- 2 nci maddesi; aynen,
- 3 üncü maddesi; birinci fıkrasının (a) bendinin
redaksiyona tabi tutulması suretiyle,
- 30/3/2005 tarihli ve 5326 sayılı Kabahatler Kanununun
17 nci maddesi uyarınca kesilen idari para cezalarının Devlet Hazinesine
ödeneceği, tahsil edilen idari para cezalarının kanunla belirlenen bir oranının
ilgili kuruluşa aktarılacağının öngörüldüğü, ancak kanunda bu oran
belirtilmediğinden Hazinece tahsil edilen veya kurumlarca tahsil edilip
Hazineye aktarılan idari para cezalarından, Hazine tarafından kamu kurum ve
kuruluşlarına herhangi bir aktarma yapılmadığı, çeşitli kanunlara istinaden
Türkiye İş Kurumu, Sosyal Sigortalar Kurumu ve Bağ-Kur’ca idari para cezası
uygulanmakta ve tahsil edilen idari para cezalarının ilgili kanunlarında
belirtilen amaçlara uygun olarak kullanılmakta olduğu ve bunların kurumların ve
işsizlik fonunun gelirleri arasında sayıldığı, bu idari para cezalarından; 4857
sayılı İş Kanununun 101 inci maddesi gereği kesilen idari para cezalarının,
özürlü ve eski hükümlülerin mesleki eğitim ve mesleki rehabilitasyonu, kendi
işini kurma ve bu gibi projelerde kullanıldığı; 4447 sayılı İşsizlik Sigortası
Kanununun 54 üncü maddesi gereği kesilen idari para cezalarının İşsizlik
Sigortası Fonunun gelirleri arasında sayıldığı, işçi-işveren-devlet katkısından
oluşan ve bütçe kapsamı dışında bulunan fonda toplanan paraların ise sigortalı
işsizlere yönelik olarak; işsizlik ödeneği, hastalık ve analık sigortası
primleri, yeni bir iş bulma, meslek geliştirme, edindirme ve yetiştirme eğitimi
için kullanıldığı; 4904 sayılı Türkiye İş Kurumunun 20 nci maddesi gereği
kesilen idari para cezalarının ise, Genel Bütçe kapsamı dışında, idari ve mali
bakımdan özerk bir kamu kuruluşu olan Kurumun gelirleri arasında sayıldığı, İş-Kur'un
giderlerinin ise hukuki statüsü gereği öncelikle gelirlerinden karşılandığı,
ayrıca idari ve mali bakımdan özerk olan Sosyal Sigortalar Kurumu tarafından
uygulanan idari para cezaları ile İş Kanununun 101 inci maddesi hariç diğer maddeleri
gereği Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı Çalışma Bölge Müdürlüklerince
uygulanan idari para cezalarının 4958 sayılı Sosyal Sigortalar Kurumu Kanununda
Kurum gelirleri arasında sayıldığı, yine idari ve mali bakımdan özerk olan
Bağ-Kur tarafından uygulanan idari para cezalarının Bağ-Kur gelirleri arasında
yer aldığı, belirtilen gerekçelerle, anılan kanunlara istinaden kesilerek
tahsil edilen idari para cezalarından Kabahatler Kanununun 17 nci maddesinin
dördüncü fıkrası gereği tümünün ilgili kuruluşlara aktarılması ve/veya bu idari
para cezalarının doğrudan ilgili kurumlar tarafından tahsil edilerek, bunların
kurum geliri olarak değerlendirilmesini sağlayacak bir düzenlemenin Tasarıya 4
üncü madde olarak eklenmesi ve müteakip maddelerin teselsül ettirilmesi
suretiyle,
- 506 sayılı Kanunun 140 ıncı maddesinde Kurumca
uygulanan idari para cezalarına karşı idare mahkemelerine başvurulabileceği
yönünde düzenleme olmasına karşın, Uyuşmazlık Mahkemesi Başkanlığının
21/11/2005 tarihli ve E.2005-84 K.2005/105 sayılı kesin nitelikli kararında,
Kurumca uygulanan idari para cezalarında görevli mahkemenin, adli yargı
içerisinde yer alan sulh ceza mahkemeleri olduğuna hükmedildiği, bu nedenle 506
sayılı Kanunda belirtilen duruma uygun değişikliğin yapılmasını, ayrıca
uygulanan idari para cezalarının itiraz ve yargı yoluna başvurulmadan tebliğ
tarihinden itibaren onbeş gün içinde peşin ödenmesi halinde yüzde 25 oranında
indirim yapılmasını öngören bir düzenlemenin Tasarıya 5 inci madde olarak
eklenmesi ve müteakip maddelerin teselsül ettirilmesi suretiyle,
- 4 üncü maddesi; 6 ncı madde olarak aynen,
-5 inci maddesi; 7 nci madde olarak aynen,
- 6 ncı maddesi; bu maddeyle 1479 sayılı Kanunun ek 11
inci maddesini değiştiren düzenlemenin sonuna, 1479 ve 2926 sayılı kanunlara
göre gerek zorunlu gerekse isteğe bağlı sigortalı olup aktif sigortalılık
dönemlerinde sağlık sigortası primi ödeyen ancak isteğe bağlı sigortalılıktan
aylık almaya hak kazananlara ve bunların hak sahiplerine talep esasına dayalı
olarak sağlık yardımı verilmesini sağlamaya dönük bir fıkranın eklenmesi;
ayrıca madde çerçevesinde yer alan ve 2926 sayılı Kanunun ek 1 inci maddesinin
yürürlükten kaldırılmasını öngören hükmün kanun tekniğine uygun olarak madde
çerçevesinden çıkarılması ve Tasarının 9 uncu maddesiyle birleştirilmesi
suretiyle 8 inci madde olarak,
- 7 nci maddesi; kanun tekniğine uygunluğun sağlanması
amacıyla redaksiyona tabi tutulmak suretiyle 9 uncu madde olarak,
- 8 inci maddesi; maddenin Tasarı metninden çıkarılması
ve müteakip maddelerin teselsül ettirilmesi suretiyle,
- 9 uncu maddesi; kanun tekniğine uygunluğun sağlanması
amacıyla Tasarının 6 ncı maddesinde yer alan ve 2926 sayılı Kanunun ek 1 inci
maddesinin yürürlükten kaldırılmasını öngören hükmün maddeye ilave edilmesi
suretiyle 10 uncu madde olarak,
- Geçici 1 inci maddesi; redaksiyona tabi tutulmak
suretiyle,
- Yürürlük ve yürütmeye ilişkin 10 ve 11 inci
maddeleri, 11 ve 12 nci maddeler olarak aynen,
kabul edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek
Başkanlığa saygıyla arz olunur.
|
|
Başkanvekili |
Sözcü |
Kâtip |
|
|
M.Altan Karapaşaoğlu |
Sabahattin Yıldız |
Mehmet Sekmen |
|
|
Bursa |
Muş |
İstanbul |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Halil Aydoğan |
Mehmet Zekai Özcan |
M. Mesut
Özakcan |
|
|
Afyonkarahisar |
Ankara |
Aydın |
|
|
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
A. Kemal
Deveciler |
Ali Osman Sali |
Ahmet İnal |
|
|
Balıkesir |
Balıkesir |
Batman |
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Muhsin
Koçyiğit |
Alaattin Büyükkaya |
Birgen
Keleş |
|
|
Diyarbakır |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Kemal Kılıçdaroğlu |
M. Mustafa Açıkalın |
Bülent Baratalı |
|
|
İstanbul |
İstanbul |
İzmir |
|
|
(Ayrışık
oy ektedir) |
|
(Ayrışık
oy yazısı ektedir) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Selami
Yiğit |
Y. Selahattin Beyribey |
Mustafa Elitaş |
|
|
Kars |
Kars |
Kayseri |
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Taner Yıldız |
Muzaffer Baştopçu |
Mustafa Ünaldı |
|
|
Kayseri |
Kocaeli |
Konya |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Hasan Fehmi Kinay |
Mustafa Özyürek |
Gürol
Ergin |
|
|
Kütahya |
Mersin |
Muğla |
|
|
|
(Ayrışık
oyum var) |
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
O. Seyfi Terzibaşıoğlu |
Osman Seyfi |
Cemal Uysal |
|
|
Muğla |
Nevşehir |
Ordu |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Kazım
Türkmen |
İmdat Sütlüoğlu |
Musa Uzunkaya |
|
|
Ordu |
Rize |
Samsun |
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Sabahattin Cevheri |
Enis
Tütüncü |
M.Ergun Dağcıoğlu |
|
|
Şanlıurfa |
Tekirdağ |
Tokat |
|
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
|
|
Üye |
|
|
|
|
M.Akif Hamzaçebi |
|
|
|
|
Trabzon |
|
|
|
|
(Ayrışık
oy yazım ektedir) |
|
AYRIŞIK OY
Tasarı
2.2.1984 tarihli ve 2978 sayılı Vergi İadesi Hakkında Kanun uyarınca emeklilere
1985 yılından beri yapılmakta olan vergi iadesine ilişkin uygulamanın kaldırılmasını
öngörmektedir. Halen emeklilere uygulanan vergi iadesi yüzde 5’tir. Tasarı
bunun kaldırılarak emeklilere yüzde 4 oranında bir ödeme yapılmasını
düzenlemektedir. Düzenleme bu şekliyle vergi iadesinde yüzde 1 oranında
azalmaya neden olacaktır.
Tasarı
emekli maaşlarında 2006 yılı için altışar aylık dönemler itibarıyla yüzde 3’lük
artışlar yapılmasını düzenlemektedir. Bu oran emeklilere ekonomideki büyümeden
pay verilmemesi sonucunu yaratacaktır. Dolayısıyla emeklilerin maaşlarında
büyüme ve enflasyon oranlarını da dikkate alan daha anlamlı bir artış yapılması
gerekir.
Tasarının
Geçici 1 inci maddesinin ikinci fıkrasıyla getirilen düzenleme vergi iadesi
uygulamasına ilişkin olarak sosyal güvenlik kuruluşlarına açılan avansların
mahsubunun bütçe ile ilişkilendirilmemesi bütçe açığını gizlemeye yönelik,
saydamlığa aykırı bir hükümdür.
Anılan
nedenlerle Tasarıya katılmıyoruz.
M. Akif Hamzaçebi Kemal Kılıçdaroğlu Bülent
Baratalı
Trabzon İstanbul İzmir
Mustafa
Özyürek
Mersin
HÜKÜMETİN TEKLİF
ETTİĞİ METİN
T.C. EMEKLİ SANDIĞI, SOSYAL SİGORTALAR
KURUMU VE BAĞ-KUR'DAN AYLIK VEYA GELİR ALMAKTA OLANLARA EK ÖDEME YAPILMASI İLE
SOSYAL SİGORTALAR KURUMU VE BAĞ-KUR'DAN AYLIK VEYA GELİR ALMAKTA OLANLARA
ÖDENEN GELİR VE AYLIKLARDA 2006 YILINDA YAPILACAK ARTIŞLAR VE BAZI KANUNLARDA
DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA
KANUN TASARISI
MADDE 1.-
T.C. Emekli Sandığı, Sosyal Sigortalar Kurumu ve Bağ-Kur tarafından;
a) 8/6/1949
tarihli ve 5434 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanunu,
b) 17/7/1964
tarihli ve 506 sayılı Sosyal Sigortalar Kanunu ile 17/10/1983 tarihli ve 2925
sayılı Tarım İşçileri Sosyal Sigortalar Kanunu,
c) 24/2/1968
tarihli ve 1005 sayılı İstiklal Madalyası Verilmiş Bulunanlara Vatani Hizmet
Tertibinden Şeref Aylığı Bağlanması Hakkında Kanun,
d) 2/9/1971
tarihli ve 1479 sayılı Esnaf ve Sanatkarlar ve Diğer Bağımsız Çalışanlar Sosyal
Sigortalar Kurumu Kanunu ile 17/10/1983 tarihli ve 2926 sayılı Tarımda Kendi
Adına ve Hesabına Çalışanlar Sosyal Sigortalar Kanunu,
e) 1/7/1976
tarihli ve 2022 sayılı 65 Yaşını Doldurmuş Muhtaç, Güçsüz ve Kimsesiz Türk
Vatandaşlarına Aylık Bağlanması Hakkında Kanun,
f) 3/11/1980
tarihli ve 2330 sayılı Nakdi Tazminat ve Aylık Bağlanması Hakkında Kanun,
g) 23/4/1981
tarihli ve 2453 sayılı Yurt Dışında Görevli Personele Nakti Tazminat Verilmesi
ve Aylık Bağlanması Hakkında Kanun,
h)
18/12/1981 tarihli ve 2566 sayılı Bazı Kamu Görevlilerine Nakdi Tazminat
Verilmesi ve Aylık Bağlanması Hakkında Kanun,
i)
11/10/1983 tarihli ve 2913 sayılı Dünya, Olimpiyat ve Avrupa Şampiyonluğu
Kazanmış Sporculara ve Bunların Ailelerine Aylık Bağlanması Hakkında Kanun,
j) 28/5/1986
tarihli ve 3292 sayılı Vatani Hizmet Tertibi Aylıklarının Bağlanması Hakkında
Kanun,
k) 12/4/1991
tarihli ve 3713 sayılı Terörle Mücadele Kanunu,
hükümlerine
göre aylık veya gelir bağlanmış olanlar ile özel kanunları uyarınca vatani
hizmet tertibinden aylık bağlananlara, her ay için, bir önceki yılın Aralık
ayında ödenmiş olan aylık veya gelirlerinin bir aylık tutarının % 4'ü oranında ayrıca ek ödeme yapılır. Ek
ödeme tutarları, yaşlılık veya malullük aylığı üzerinden sosyal güvenlik destek
primi kesintisi yapılması gereken hallerde, sosyal güvenlik destek primi
kesintisine esas aylığın hesabında dikkate alınmaz.
İlk defa
veya yeniden aylık veya gelir bağlanacaklara yapılacak ek ödeme tutarı,
kendilerine eşit ya da en yakın tutarda aylık veya gelir almakta olanların
yararlanmakta oldukları ek ödeme tutarı esas alınarak belirlenir.
Bu ödeme,
ilgili sosyal güvenlik kuruluşlarınca ödenmesini müteakip iki ay içinde
faturası karşılığında Hazineden tahsil edilir.
Bu maddenin
uygulamasına ilişkin olarak ortaya çıkabilecek tereddütleri gidermeye Maliye
Bakanlığı yetkilidir.
MADDE 2.-
2006 yılı Ocak ayı ödeme dönemi ile 2007 yılı Ocak ayı ödeme dönemi arasında,
506 sayılı Sosyal Sigortalar Kanunu ve 2925 sayılı Tarım İşçileri Sosyal
Sigortalar Kanununa göre;
a) Bağlanan
gelir ve aylıklar ile 506 sayılı Kanunun geçici 76 ncı maddesine göre yapılan
telafi edici ödemeler, 2006 yılı Ocak ayı ödeme döneminden itibaren bir önceki
aya göre % 3, 2006 yılı Temmuz ayı ödeme döneminden itibaren de bir önceki aya
göre % 3 oranında artırılarak ödenir.
b) 2006
yılında malullük veya yaşlılık aylığı bağlanması talebinde bulunan sigortalılar
ile ölen sigortalıların hak sahiplerine bağlanacak aylıklar, 506 sayılı Kanunun
55, 61, 67 ve geçici 82 nci maddelerine göre 2006 yılı Ocak ayı itibarıyla
hesaplanan aylık tutarları, 2006 yılı Ocak ayı ödeme döneminden itibaren bir
önceki aya göre % 3, 2006 yılı Temmuz ayı ödeme döneminden itibaren de bir
önceki aya göre % 3 oranında artırılarak ödenir.
c) İş
kazaları ile meslek hastalıkları sigortasından hak kazanılan gelirlere esas
günlük kazanç hesabına giren son takvim ayı 2006 yılının birinci yarısına ait
olanlara bağlanacak gelirler, son takvim ayı itibarıyla hesaplanan gelir tutarı
% 3 oranında, 2006 yılı Temmuz ayı ödeme döneminden itibaren de bir önceki aya
göre % 3 oranında artırılarak belirlenir. Son takvim ayı 2006 yılının ikinci
yarısına ait olanlara bağlanacak gelirler, son takvim ayı itibarıyla hesaplanan
gelir tutarı % 3 oranında artırılarak belirlenir. Ancak bunlara 2006 yılı Ocak
ayı ödeme dönemine ait artış uygulanmaz.
d) Bağlanan
gelir ve aylıklar ile telafi edici ödemelerin artırılmasında ve yukarıdaki (b)
ve (c) bentleri uygulanmak suretiyle bağlanacak gelir ve aylıkların
artırılmasında, 506 sayılı Kanunun ek 38 inci maddesi hükümleri; 2006 yılında
malullük veya yaşlılık aylığı bağlanması talebinde bulunan sigortalılar ile
ölen sigortalıların hak sahiplerinin 506 sayılı Kanunun geçici 82 nci maddesine
göre 2006 yılı Ocak ayı itibarıyla hesaplanan aylıkları için Ocak 2006 ile
aylık başlangıç tarihi arasında Türkiye İstatistik Kurumu tarafından açıklanan
tüketici fiyatları indeksi artış oranları ile iş kazaları ve meslek
hastalıkları sigortasından hak kazanılan gelirlere esas günlük kazanç hesabına
giren son takvim ayı 2006 yılına ait olanların gelirlerinin artırılmasında 506
sayılı Kanunun ek 44 üncü maddesi hükümleri uygulanmaz.
MADDE 3.-
1479 sayılı Kanun ile 2926 sayılı Kanuna göre;
a) Malullük,
yaşlılık ve ölüm aylığı alanların, 2005 yılı Aralık ayı ödeme döneminde
aldıkları aylıkları 2006 yılı Ocak ayı döneminden itibaren % 3, 2006 yılı
Temmuz ayı döneminden itibaren de bir önceki aya göre % 3 oranında artırılarak
ödenir.
b) 2006
yılında bağlanacak aylıklar 2003 yılı Aralık ayında yürürlükte bulunan gelir
tablosu ve gösterge tutarları esas alınarak hesaplanır. Bu şekilde hesaplanan
aylık, sırasıyla 8/1/2003 tarihli ve 4784 sayılı Kanunun 1 inci maddesine,
22/1/2004 tarihli ve 5073 sayılı Kanunun 2 nci maddesinin (a) bendine ve
30/12/2004 tarihli ve 5282 sayılı Kanunun 2 nci maddesinin birinci fıkrasına göre artırılır ve
bulunan tutar ayrıca bu maddenin (a) bendine göre artırılarak ödenir.
1479 ve 2926
sayılı kanunlar kapsamında sigortalı olanlara yapılacak sosyal sigorta
yardımlarını ve yönetim giderlerini karşılamak üzere sigortalılardan alınacak
primlere esas olan ve 2005 yılı Aralık ayında yürürlükte bulunan gelir tablosu
ile katsayı sabit kalmak kaydıyla gösterge tablosu 2006 yılında % 8,65 oranında
artırılarak uygulanır.
1479 sayılı
Kanunun 36 ncı maddesinin üçüncü ve dördüncü fıkraları ile 50 nci maddesinin
ikinci cümlesi hükmü ve 2926 sayılı Kanunun 33 üncü maddesinin birinci fıkrası
hükmü 2006 yılı için uygulanmaz.
MADDE 4.-
17/7/1964 tarihli ve 506 sayılı Sosyal Sigortalar Kanununun ek 24 üncü
maddesine aşağıdaki bent eklenmiştir.
"m)
Özelleştirme kapsamındaki kuruluşların, özelleştirme uygulamaları sonucu
bunlardaki kamu payının % 15'in altına düşmesinden veya bunların tasfiyesinden
yahut tüzel kişilikleri sona erecek şekilde kapatılmasından önce sosyal yardım
zammı ödemelerine hak kazanmış olanlara bu madde gereğince ödenen sosyal yardım
zammı ödemeleri, (l) bendindeki esaslara göre Hazinece karşılanır."
MADDE 5.-
506 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
"GEÇİCİ
MADDE 92.- Özelleştirme kapsamındaki kuruluşların, özelleştirme
uygulamaları sonucu bunlardaki
kamu payının % 15'in altına
düşmesinden veya bunların tasfiyesinden yahut tüzel kişilikleri sona erecek
şekilde kapatılmasından önce sosyal yardım zammı ödemelerine hak kazanmış
olanlara ek 24 üncü madde gereğince 15/8/2003 tarihi ile bu maddenin yürürlüğe
girdiği tarih arasında ödenen sosyal yardım zammı ödemeleri, (l) bendindeki
esaslara göre Hazinece karşılanır."
MADDE 6.-
2/9/1971 tarihli ve 1479 sayılı Esnaf ve Sanatkârlar ve Diğer Bağımsız
Çalışanlar Sosyal Sigortalar Kurumu Kanununun ek 11 inci maddesinin birinci
fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, maddeye birinci fıkradan sonra gelmek
üzere aşağıdaki fıkra eklenmiş, mevcut ikinci fıkradaki "Sosyal Sigortalar
Kurumu" ibaresi madde metninden çıkartılmış ve 17/10/1983 tarihli ve 2926
sayılı Kanunun ek 1 inci maddesi
yürürlükten kaldırılmıştır.
"Bu
Kanun ile 2926 sayılı Kanuna göre;
a) Zorunlu
sigortalı olanlar ile eş ve bakmakla yükümlü oldukları çocukları, ana ve
babaları,
b) Yaşlılık
ve malullük aylığı bağlananlar ile eş ve bakmakla yükümlü oldukları çocukları,
ana ve babaları,
c) Ölüm
aylığı alanlar,
sağlık sigortası
yardımlarından yararlanırlar."
"Birinci
fıkranın (b) ve (c) bentlerine göre sağlık yardımlarından yararlananlar
hakkında bu Kanunun geçici 7 nci maddesi hükümleri uygulanır."
MADDE 7.-
29/7/2003 tarihli ve 4958 sayılı Sosyal Sigortalar Kurumu Kanununun 8 inci maddesinin son fıkrası aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
"Başkan
kadrosunun boş olması durumunda, Bakan, bu Kanunun 18 inci maddesinin (A)
bendinde sayılan şartları taşıyan birisini vekil olarak görevlendirebilir.
Başkanın geçici olarak bulunmadığı hallerde, Bakan, genel müdürlerden birisini
vekil olarak görevlendirir."
MADDE 8.-
4958 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
"GEÇİCİ
MADDE 2.- Kuruma ait olup Kurum Yönetim Kurulunca belirlenecek müessese ve
iştirak paylarının satışı, Özelleştirme İdaresi Başkanlığı tarafından
gerçekleştirilmek üzere Özelleştirme İdaresi Başkanlığına bildirilir. Bu durumda
ilgili müessese veya iştirak payı özelleştirme programına alınmak üzere
Özelleştirme Yüksek Kuruluna sunulur. Özelleştirme Yüksek Kurulunun kararı
üzerine satış işlemleri 4046 sayılı Özelleştirme Uygulamaları Hakkında Kanun
hükümleri çerçevesinde gerçekleştirilir. Satış gelirleri Özelleştirme İdaresi
Başkanlığı tarafından yapılan giderler düşüldükten sonra Kuruma aktarılır.
Satılmak üzere özelleştirme programına alınan Kuruma ait müessese ve iştirak paylarının
mülkiyeti ve statüsü aynen devam eder.
Kurumun
hizmet gereği ihtiyaç duymadığı taşınmazlar rayiç bedeli üzerinden Maliye
Bakanlığına devredilir. Tapuda Hazine adına tescil edilmesinden önce bu
taşınmazların bedeli Hazineden karşılanmak suretiyle Kuruma iki yıl içerisinde
altı eşit taksitte ödenir. Rayiç bedel tespiti ile diğer usul ve esaslar
Bakanlık temsilcisinin başkanlığında, Maliye Bakanlığı, Çalışma ve Sosyal
Güvenlik Bakanlığı ile Kurum temsilcilerinden oluşacak komisyon tarafından
müştereken belirlenir."
MADDE 9.-
2/2/1984 tarihli ve 2978 sayılı Vergi İadesi Hakkında Kanun yürürlükten
kaldırılmıştır.
GEÇİCİ MADDE
1.- Bu Kanunla yürürlükten kaldırılan 2978 sayılı Vergi İadesi Hakkında Kanunun
4 üncü maddesi uyarınca 2006 yılı Ocak ayı içerisinde verilen vergi iadesi
beyannamesi üzerinden hesaplanan vergi iadesi tutarlarının, 2005 yılında bu
amaçla ödenmiş olan avanslardan mahsubu sonucunda hak sahibi lehine ortaya
çıkan farklar, izleyen iki ay içerisinde defaten ödenir; hak sahibi aleyhine
fark çıkması halinde ise bu Kanunun 1 inci maddesi gereğince yapılacak ek ödeme
tutarlarından mahsup edilir.
2978 sayılı
Kanunun 4 üncü maddesi uyarınca 2004 ve 2005 yıllarında vergi iadesi avansı
olarak ödenmiş ancak mahsubu yapılamamış olan tutarlar, bütçe ile
ilişkilendirilmeksizin mahsup edilir.
Mahsup
işlemlerine ilişkin usul ve esasları belirlemeye, gerekli işlemleri yapmaya
Maliye Bakanlığı yetkilidir.
MADDE 10.-
Bu Kanunun;
a) 1 inci, 2
nci ve 3 üncü maddeleri 2006 yılı Ocak ayı ödeme döneminden geçerli olmak üzere
yayımı tarihinde,
b) Diğer
maddeleri yayımı tarihinde,
yürürlüğe
girer.
MADDE 11.-
Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
T.C. EMEKLİ
SANDIĞI, SOSYAL SİGOR-TALAR KURUMU VE BAĞ-KUR'DAN AYLIK VEYA GELİR ALMAKTA
OLAN-LARA EK ÖDEME YAPILMASI İLE SOSYAL SİGORTALAR KURUMU VE BAĞ-KUR'DAN AYLIK
VEYA GELİR ALMAKTA OLANLARA ÖDENEN GELİR VE AYLIKLARDA 2006 YILINDA YAPILACAK
ARTIŞLAR VE BAZI KANUNLARDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA
KANUN
TASARISI
MADDE 1.- T.C. Emekli Sandığı, Sosyal Sigortalar Kurumu
ve Bağ-Kur tarafından;
a) 8/6/1949 tarihli ve 5434 sayılı Türkiye Cumhuriyeti
Emekli Sandığı Kanunu,
b) 17/7/1964 tarihli ve 506 sayılı Sosyal Sigortalar
Kanunu ile 17/10/1983 tarihli ve 2925 sayılı Tarım İşçileri Sosyal Sigortalar
Kanunu,
c) 24/2/1968 tarihli ve 1005 sayılı İstiklal Madalyası
Verilmiş Bulunanlara Vatani Hizmet Tertibinden Şeref Aylığı Bağlanması Hakkında
Kanun,
d) 2/9/1971 tarihli ve 1479 sayılı Esnaf ve Sanatkarlar
ve Diğer Bağımsız Çalışanlar Sosyal Sigortalar Kurumu Kanunu ile 17/10/1983
tarihli ve 2926 sayılı Tarımda Kendi Adına ve Hesabına Çalışanlar Sosyal
Sigortalar Kanunu,
e) 1/7/1976 tarihli ve 2022 sayılı 65 Yaşını Doldurmuş
Muhtaç, Güçsüz ve Kimsesiz Türk Vatandaşlarına Aylık Bağlanması Hakkında Kanun,
f) 3/11/1980 tarihli ve 2330 sayılı Nakdi Tazminat ve
Aylık Bağlanması Hakkında Kanun,
g) 23/4/1981 tarihli ve 2453 sayılı Yurt Dışında
Görevli Personele Nakdi Tazminat Verilmesi ve Aylık Bağlanması Hakkında Kanun,
h) 18/12/1981 tarihli ve 2566 sayılı Bazı Kamu
Görevlilerine Nakdi Tazminat Verilmesi ve Aylık Bağlanması Hakkında Kanun,
i) 11/10/1983 tarihli ve 2913 sayılı Dünya, Olimpiyat
ve Avrupa Şampiyonluğu Kazanmış Sporculara ve Bunların Ailelerine Aylık
Bağlanması Hakkında Kanun,
j) 28/5/1986 tarihli ve 3292 sayılı Vatani Hizmet
Tertibi Aylıklarının Bağlanması Hakkında Kanun,
k) 12/4/1991 tarihli ve 3713 sayılı Terörle Mücadele
Kanunu,
hükümlerine göre aylık veya gelir bağlanmış olanlar ile
özel kanunları uyarınca vatani hizmet tertibinden aylık bağlanmış bulunanlara,
her ay ödenecek olan aylık veya gelir tutarının % 4'ü oranında ayrıca ek ödeme
yapılır. Durum değişikliği nedeniyle aylık veya gelir miktarları değişecek
olanlar ile birikmiş gelir veya aylık hakkı bulunanların bu haklarının 1/1/2006
tarihinden sonraki dönemlere ait kısımları hakkında da aynı şekilde ek ödeme
yapılır. Ek ödeme tutarları, yaşlılık ve malullük aylığı üzerinden sosyal
güvenlik destek primi kesintisi yapılması gereken hallerde, sosyal güvenlik
destek primi kesintisine esas aylığın hesabında dikkate alınmaz.
Bu ödeme, ilgili sosyal güvenlik kuruluşlarınca
ödenmesini müteakip iki ay içinde faturası karşılığında Hazineden tahsil
edilir.
Bu maddenin uygulamasına ilişkin olarak ortaya
çıkabilecek tereddütleri gidermeye Maliye Bakanlığı yetkilidir.
MADDE 2.- 2006 yılı Ocak ayı ödeme dönemi ile 2007 yılı
Ocak ayı ödeme dönemi arasında, 506 sayılı Sosyal Sigortalar Kanunu ve 2925
sayılı Tarım İşçileri Sosyal Sigortalar Kanununa göre;
a) Bağlanan gelir ve aylıklar ile 506 sayılı Kanunun
geçici 76 ncı maddesine göre yapılan telafi edici ödemeler, 2006 yılı Ocak ayı
ödeme döneminden itibaren bir önceki aya göre % 3, 2006 yılı Temmuz ayı ödeme
döneminden itibaren de bir önceki aya göre % 3 oranında artırılarak ödenir.
b) 2006 yılında malullük veya yaşlılık aylığı
bağlanması talebinde bulunan sigortalılar ile ölen sigortalıların hak
sahiplerine bağlanacak aylıklar, 506 sayılı Kanunun 55, 61, 67 ve geçici 82 nci
maddelerine göre 2006 yılı Ocak ayı itibarıyla hesaplanan aylık tutarları, 2006
yılı Ocak ayı ödeme döneminden itibaren bir önceki aya göre % 3, 2006 yılı
Temmuz ayı ödeme döneminden itibaren de bir önceki aya göre % 3 oranında
artırılarak ödenir.
c) İş kazaları ile meslek hastalıkları sigortasından
hak kazanılan gelirlere esas günlük kazanç hesabına giren son takvim ayı 2006
yılının birinci yarısına ait olanlara bağlanacak gelirler, son takvim ayı
itibarıyla hesaplanan gelir tutarı % 3 oranında, 2006 yılı Temmuz ayı ödeme
döneminden itibaren de bir önceki aya göre % 3 oranında artırılarak belirlenir.
Son takvim ayı 2006 yılının ikinci yarısına ait olanlara bağlanacak gelirler,
son takvim ayı itibarıyla hesaplanan gelir tutarı % 3 oranında artırılarak
belirlenir. Ancak bunlara 2006 yılı Ocak ayı ödeme dönemine ait artış
uygulanmaz.
d) Bağlanan gelir ve aylıklar ile telafi edici
ödemelerin artırılmasında ve yukarıdaki (b) ve (c) bentleri uygulanmak
suretiyle bağlanacak gelir ve aylıkların artırılmasında, 506 sayılı Kanunun ek
38 inci maddesi hükümleri; 2006 yılında malullük veya yaşlılık aylığı
bağlanması talebinde bulunan sigortalılar ile ölen sigortalıların hak
sahiplerinin 506 sayılı Kanunun geçici 82 nci maddesine göre 2006 yılı Ocak ayı
itibarıyla hesaplanan aylıkları için Ocak 2006 ile aylık başlangıç tarihi
arasında Türkiye İstatistik Kurumu tarafından açıklanan tüketici fiyatları
indeksi artış oranları ile iş kazaları ve meslek hastalıkları sigortasından hak
kazanılan gelirlere esas günlük kazanç hesabına giren son takvim ayı 2006
yılına ait olanların gelirlerinin artırılmasında 506 sayılı Kanunun ek 44 üncü
maddesi hükümleri uygulanmaz.
MADDE 3.- 1479 sayılı Esnaf ve Sanatkarlar ve Diğer
Bağımsız Çalışanlar Sosyal Sigortalar Kurumu Kanunu ile 2926 sayılı Tarımda
Kendi Adına ve Hesabına Çalışanlar Sosyal Sigortalar Kanununa göre;
a) Malullük, yaşlılık ve ölüm aylığı alanların, 2005
yılı Aralık ayı ödeme döneminde aldıkları aylıkları 2006 yılı Ocak ayı ödeme
döneminden itibaren % 3, 2006 yılı Temmuz ayı ödeme döneminden itibaren de bir
önceki aya göre % 3 oranında artırılarak ödenir.
b) 2006 yılında bağlanacak aylıklar 2003 yılı Aralık
ayında yürürlükte bulunan gelir tablosu ve gösterge tutarları esas alınarak
hesaplanır. Bu şekilde hesaplanan aylık, sırasıyla 8/1/2003 tarihli ve 4784
sayılı Kanunun 1 inci maddesine, 22/1/2004 tarihli ve 5073 sayılı Kanunun 2 nci
maddesinin (a) bendine ve 30/12/2004 tarihli ve 5282 sayılı Kanunun 2 nci maddesinin birinci fıkrasına
göre artırılır ve bulunan tutar ayrıca bu maddenin (a) bendine göre artırılarak
ödenir.
1479 ve 2926 sayılı kanunlar kapsamında sigortalı
olanlara yapılacak sosyal sigorta yardımlarını ve yönetim giderlerini
karşılamak üzere sigortalılardan alınacak primlere esas olan ve 2005 yılı
Aralık ayında yürürlükte bulunan gelir tablosu ile katsayı sabit kalmak
kaydıyla gösterge tablosu 2006 yılında % 8,65 oranında artırılarak uygulanır.
1479 sayılı Kanunun 36 ncı maddesinin üçüncü ve
dördüncü fıkraları ile 50 nci maddesinin ikinci cümlesi hükmü ve 2926 sayılı
Kanunun 33 üncü maddesinin birinci fıkrası hükmü 2006 yılı için uygulanmaz.
MADDE 4.- 22/5/2003 tarihli ve 4857 sayılı İş Kanununun
101 inci maddesine istinaden uygulanan idari para cezalarının, 25/8/1999
tarihli ve 4447 sayılı İşsizlik Sigortası Kanununun 54 üncü maddesine istinaden
uygulanan idari para cezalarının ve 25/6/2003 tarihli ve 4904 sayılı Türkiye İş
Kurumu Kanununun 20 nci maddesine istinaden uygulanan idari para cezalarının
tümü Türkiye İş Kurumuna aktarılır ve bunlar Kurum geliri olarak
değerlendirilir.
17/7/1964 tarihli ve 506 sayılı Sosyal Sigortalar
Kanununun 140 ıncı maddesine istinaden uygulanan idari para cezaları doğrudan
Sosyal Sigortalar Kurumuna ödenir veya Kurumun ilgili hesaplarına yatırılır.
4857 sayılı İş Kanununun 101 inci maddesindeki cezalar hariç olmak üzere diğer
maddelerine göre tahsil edilen ve Kurum gelirleri arasında sayılan idari para
cezalarının tümü, tahsilatı yapan ilgili kurum ve kuruluşlar tarafından, en geç
tahsilatın yapıldığı tarihi takip eden bir ay içinde Kurum hesabına aktarılır.
Tahsil edilen idari para cezalarının tamamı Kurum geliri olarak
değerlendirilir.
2/9/1971 tarihli ve 1479 sayılı Esnaf ve Sanatkarlar ve
Diğer Bağımsız Çalışanlar Sosyal Sigortalar Kurumu Kanununun 80 inci maddesine
istinaden uygulanan idari para cezalarının tümü Bağ-Kur tarafından tahsil
edilir ve bunlar Kurum geliri olarak değerlendirilir.
MADDE 5.- 17/7/1964 tarihli ve 506 sayılı Sosyal
Sigortalar Kanununun 140 ıncı maddesinin dördüncü fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
"İdari para cezaları ilgiliye tebliğ edilmekle
tahakkuk eder ve tebliğ tarihinden itibaren on beş gün içinde Kuruma ödenir
veya aynı süre içinde Kurumun ilgili ünitesine itiraz edilebilir. İtiraz takibi
durdurur. Kurumca itirazı reddedilenler, kararın kendilerine tebliğ tarihinden
itibaren on beş gün içinde yetkili sulh ceza mahkemesine başvurabilirler. Bu
süre içinde başvurunun yapılmamış olması haline idari para cezası kararı
kesinleşir. Sulh ceza mahkemesinin verdiği son karara karşı, yargı çevresinde
yer alan ağır ceza mahkemesine itiraz edilebilir. Bu itiraz, kararın tebliğ
tarihinden itibaren en geç yedi gün içinde yapılır. 2000 Yeni Türk Lirası dahil
idari para cezalarına karşı sulh ceza mahkemesine başvuru üzerine verilen
kararlar kesindir. Mahkemeye başvurulması cezanın takip ve tahsilini durdurmaz.
Tebliğ tarihinden itibaren on beş gün içinde Kuruma ödenmeyen idari para
cezaları, bu Kanunun 80 inci maddesi hükmüne göre tahsil edilir. İdari para
cezalarının, Kuruma itiraz ve yargı yoluna başvurulmaksızın tebliğ tarihinden
itibaren on beş gün içinde peşin ödenmesi halinde, bunun dörtte üçü tahsil
edilir. Peşin ödeme, idari para cezasına karşı kanun yoluna başvurma hakkını
etkilemez.
MADDE 6.- 17/7/1964 tarihli ve 506 sayılı Sosyal
Sigortalar Kanununun ek 24 üncü maddesine aşağıdaki bent eklenmiştir.
"m) Özelleştirme kapsamındaki kuruluşların,
özelleştirme uygulamaları sonucu bunlardaki kamu payının % 15'in altına
düşmesinden veya bunların tasfiyesinden yahut tüzel kişilikleri sona erecek
şekilde kapatılmasından önce sosyal yardım zammı ödemelerine hak kazanmış
olanlara bu madde gereğince ödenen sosyal yardım zammı ödemeleri, (l)
bendindeki esaslara göre Hazinece karşılanır."
MADDE 7.- 506 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici madde
eklenmiştir.
"GEÇİCİ MADDE 92.- Özelleştirme kapsamındaki
kuruluşların, özelleştirme uygulamaları sonucu bunlardaki kamu payının % 15'in altına düşmesinden veya bunların
tasfiyesinden yahut tüzel kişilikleri sona erecek şekilde kapatılmasından önce
sosyal yardım zammı ödemelerine hak kazanmış olanlara ek 24 üncü madde
gereğince 15/8/2003 tarihi ile bu maddenin yürürlüğe girdiği tarih arasında
ödenen sosyal yardım zammı ödemeleri, (l) bendindeki esaslara göre Hazinece
karşılanır."
MADDE 8.- 2/9/1971 tarihli ve 1479 sayılı Esnaf ve
Sanatkârlar ve Diğer Bağımsız Çalışanlar Sosyal Sigortalar Kurumu Kanununun ek
11 inci maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, maddeye
birinci fıkradan sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkralar eklenmiş, mevcut ikinci
fıkradaki "Sosyal Sigortalar Kurumu" ibaresi madde metninden
çıkartılmıştır.
"Bu Kanun ile 2926 sayılı Kanuna göre;
a) Zorunlu sigortalı olanlar ile eş ve bakmakla yükümlü
oldukları çocukları, ana ve babaları,
b) Yaşlılık ve malullük aylığı bağlananlar ile eş ve
bakmakla yükümlü oldukları çocukları, ana ve babaları,
c) Ölüm aylığı alanlar,
sağlık sigortası yardımlarından yararlanırlar."
"Birinci fıkranın (b) ve (c) bentlerine göre
sağlık yardımlarından yararlananlar hakkında bu Kanunun geçici 7 nci maddesi
hükümleri uygulanır."
"İsteğe bağlı sigortalı olarak aylık alanlar veya
bunların hak sahipleri talepleri halinde sağlık sigortasından
yararlanabilirler."
MADDE 9.- 29/7/2003 tarihli ve 4958 sayılı Sosyal
Sigortalar Kurumu Kanununun 8 inci
maddesinin son fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Başkan kadrosunun boş olması durumunda, Bakan, bu
Kanunun 18 inci maddesinin (A) fıkrasında sayılan şartları taşıyan birisini
vekil olarak görevlendirebilir. Başkanın geçici olarak bulunmadığı hallerde,
Bakan, genel müdürlerden birisini vekil olarak görevlendirir."
MADDE 10.- a) 2/2/1984 tarihli ve 2978 sayılı Vergi
İadesi Hakkında Kanun,
b) 17/10/1983 tarihli ve 2926 sayılı Kanunun ek 1 inci
maddesi,
yürürlükten kaldırılmıştır.
GEÇİCİ MADDE 1.- Bu Kanunla yürürlükten kaldırılan 2978
sayılı Vergi İadesi Hakkında Kanunun 4 üncü maddesi uyarınca 2006 yılı Ocak ayı
içerisinde verilen vergi iadesi beyannamesi üzerinden hesaplanan vergi iadesi
tutarlarının, 2005 yılında bu amaçla ödenmiş olan avanslardan mahsubu sonucunda
hak sahibi lehine ortaya çıkan farklar, izleyen iki ay içerisinde defaten
ödenir; hak sahibi aleyhine fark çıkması halinde ise bu Kanunun 1 inci maddesi
gereğince yapılacak ek ödeme tutarlarından mahsup edilir.
2978 sayılı Vergi İadesi Hakkında Kanunun 4 üncü
maddesi uyarınca 2004 ve 2005 yıllarında vergi iadesi avansı olarak ödenmiş
ancak mahsubu yapılamamış olan tutarlar, bütçe ile ilişkilendirilmeksizin
mahsup edilir.
Mahsup işlemlerine ilişkin usul ve esasları
belirlemeye, gerekli işlemleri yapmaya Maliye Bakanlığı yetkilidir.
MADDE 11.- Bu Kanunun;
a) 1 inci, 2 nci ve 3 üncü maddeleri 2006 yılı Ocak ayı
ödeme döneminden geçerli olmak üzere yayımı tarihinde,
b) Diğer maddeleri yayımı tarihinde,
yürürlüğe girer.
MADDE 12.- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu
yürütür.
|
|
Recep Tayyip Erdoğan |
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
Dışişleri
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
A. Gül |
A. Şener |
M. A. Şahin |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
B. Atalay |
A. Babacan |
M. Aydın |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Adalet
Bakanı |
|
|
N. Çubukçu |
K. Tüzmen |
C. Çiçek |
|
|
Millî
Savunma Bakanı |
İçişleri
Bakanı |
Maliye
Bakanı |
|
|
M. V. Gönül |
A. Aksu |
K. Unakıtan |
|
|
Millî
Eğitim Bakanı |
Bayındırlık
ve İskân Bakanı |
Sağlık
Bakanı |
|
|
H. Çelik |
F. N. Özak |
R. Akdağ |
|
|
Ulaştırma
Bakanı |
Tarım ve
Köyişleri Bakanı |
Çalışma ve
Sos. Güv. Bakanı |
|
|
B. Yıldırım |
M. M. Eker |
M. Başesgioğlu |
|
|
Sanayi ve
Ticaret Bakanı |
En. ve
Tab. Kay. Bakanı |
Kültür ve
Turizm Bakanı |
|
|
A. Coşkun |
M. H. Güler |
A. Koç |
|
|
|
Çevre ve
Orman Bakanı |
|
|
|
|
O. Pepe |
|