Dönem: 22 Yasama Yılı: 5
TBMM (S.
Sayısı: 1265)
Harp Akademileri Kanunu ile Harp Okulları Kanununda Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı ve Harp Akademileri Kanununda
Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı ile Millî Savunma Komisyonu
Raporu (1/1241, 1/1186)
Not: Başkanlıkça (1/1241) esas numaralı Tasarı Millî Eğitim, Kültür,
Gençlik ve Spor ile Millî Savunma; (1/1186) esas numaralı Tasarı Millî
Savunma komisyonlarına havale edilmiştir.
T.C.
Başbakanlık 4/8/2006
Kanunlar ve Kararlar
Genel Müdürlüğü
Sayı:
B.02.0.KKG.0.10/101-1285/3899
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Millî Savunma Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza
arzı Bakanlar Kurulunca 17/7/2006 tarihinde kararlaştırılan “Harp
Akademileri Kanunu ile Harp Okulları Kanununda Değişiklik Yapılmasına
Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Recep Tayyip Erdoğan
Başbakan
GENEL GEREKÇE
Harp Akademileri Komutanlığında,
Kuvvet Harp Akademileri bünyesinde, ileri ve nihai mesleki gelişim
evrelerinde bulunan özellikle yüzbaşı, binbaşı ve yarbay rütbelerindeki
subayların, çağın dinamik eğitim yapısı içerisinde; askeri, siyasi
ve ekonomik konulardaki güncel gelişmeler paralelinde öğrenime
tabi tutulmasını sağlamak ve mesleğe yönelik motivasyonlarını
artırmak maksadıyla komutanlık ve karargah subaylığı öğrenimine başlanılmıştır. Bu çerçevede
Tasarı ile; Harp Akademileri Komutanlığının görevlerine, Komutanlık
ve Karargah Subaylığı Öğrenimine ilişkin hususların ilave edilmesi,
bu öğrenime giriş esasları ile girişe engel hallerin belirlenmesi,
akademik eğitim-öğretim süresinin tanımlanması, komutanlık ve karargah
subaylığı öğreniminden çıkarılma ve çıkma esaslarının belirlenmesi
amaçlanmaktadır.
Ayrıca; karargah ve
komutanlıkları rutin onay faaliyetlerinin dışında tutmak ve bu suretle
kuvvet komutanlığı karargahlarındaki cari iş yükünü azaltmak amacıyla,
Harp Okulları Kanununun öğretim elemanlarına ilişkin bazı hükümlerinde
değişiklik yapılmaktadır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1- Madde ile
3563 sayılı Harp Akademileri Kanununun tanımlar başlıklı 2 nci maddesine
“Uzaktan Eğitim” ve “Yüz Yüze Eğitim” tanımları eklenmiştir.
Madde 2- Madde ile
3563 sayılı Kanunun Harp Akademilerinin görevlerini düzenleyen
4 üncü maddesine bir bent eklenmek suretiyle; Komutanlık ve Karargah
Subaylığı Öğrenimi ile çağın dinamik eğitim yapısı içerisinde askeri,
siyasi ve ekonomik konulardaki güncel gelişmeler paralelinde öğrenime
tabi tutulmuş ve mesleğe yönelik motivasyonları artırılmış subaylar
yetiştirilmesi amaçlanmıştır.
Madde 3- Madde ile
3563 sayılı Kanunun Harp Akademilerine giriş esasları başlıklı 10
uncu maddesine Kuvvet Harp Akademileri Komutanlığının sorumluluğunda
icra edilen Komutanlık ve Karargah Subaylığı Öğrenimine hangi
personelin müracaat edebileceği, kontenjanların belirlenmesi,
müracaat etme yılları, müracaat sayısı ve sınav haklarına ilişkin
esaslar dahil edilmiştir.
Madde 4- Madde ile
3563 sayılı Kanunun Harp Akademilerine girişe engel halleri düzenleyen 11 inci maddesine Komutanlık ve Karargah
Subaylığı Öğrenimi de eklenmek suretiyle Harp Akademilerine girişe
engel teşkil eden hallerin getirilen bu yeni eğitim açısından da geçerli
olması sağlanmıştır.
Madde 5- Madde ile Komutanlık
ve Karargah Subaylığı Öğrenimi eğitim süresi düzenlenmiştir.
Madde 6- Madde ile
3563 sayılı Kanunun Kuvvet Harp Akademilerinden çıkarılma ve çıkma
başlıklı 13 üncü maddesinde düzenlenmiş olan; Kuvvet Harp Akademilerinden
çıkarılma ve çıkmaya ilişkin esaslar Komutanlık ve Karargah Subaylığı
Öğrenimi için de geçerli kılınmış ve Komutanlık ve Karargah Subaylığı
Öğreniminden çıkarılma kararlarının kuvvet komutanlıkları, Jandarma
Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığınca onaylandıktan
sonra kesinleşmesi öngörülmüştür.
Madde 7- Madde
ile Komutanlık ve Karargah Subaylığı
Öğrenimine müracaat etme hakkı bulunan; 1984, 1985, 1986, 1987,
1988, 1989, 1990 ve 1991 neşetli subayların hak kaybına uğramalarının
önlenmesi amaçlanmıştır.
Madde 8- Madde ile
4566 sayılı Harp Okulları Kanununun 32 nci maddesine, kuvvet komutanlığı karargahlarındaki cari
iş yükünü azaltmak, söz konusu karargah ve komutanlıkları üst düzeyli
karar gerektirmeyen, rutin onay faaliyetlerinin dışında tutmak
maksadıyla, uygulama esaslarını içeren ilave öngörülmüştür. Ayrıca
söz konusu maddede güncelleme yapılmıştır.
Madde 9- Madde ile
4566 sayılı Kanunun 33 üncü maddesine, kuvvet komutanlığı karargahlarındaki
cari iş yükünü azaltmak, söz konusu karargah ve komutanlıkları üst
düzeyli karar gerektirmeyen, rutin onay faaliyetlerinin dışında
tutmak maksadıyla, uygulama esaslarını içeren ilave yapılmıştır.
Ayrıca harp okulu ile diğer yükseköğretim kurumları arasında karşılıklı
olarak yardımlaşma öngörülmüştür.
Madde 10- Yürürlük
maddesidir.
Madde 11- Yürütme maddesidir.
T.C.
Başbakanlık 28/3/2006
Kanunlar ve Kararlar
Genel Müdürlüğü
Sayı:
B.02.0.KKG.0.10/101-548/1507
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Millî Savunma Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza
arzı Bakanlar Kurulunca 13/03/2006 tarihinde kararlaştırılan
“Harp Akademileri Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun
Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Recep Tayyip Erdoğan
Başbakan
GENEL GEREKÇE
3563 sayılı Harp Akademileri
Kanununda 5/2/2003 tarihli ve 4805 sayılı Kanun ile değişiklik yapılarak
Harp Akademileri bünyesinde enstitüler kurulmasına imkan verilmiş
ve 2003 yılında Harp Akademileri Komutanlığında kurulan enstitü
2003 yılında eğitim ve öğretime başlamıştır.
Tasarı ile; Harp Akademileri
Komutanlığına bağlı olan Askerî Bilimler Araştırma Merkezi Başkanlığının,
kurulan enstitülerin araştırma geliştirme faaliyetlerindeki etkinliğinin
artırılması amacıyla, Harp Akademileri Komutanlığına bağlı olmaktan
çıkarılıp enstitülerin bünyesine alınması amaçlanmıştır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1- Harp Akademileri
Komutanlığı bünyesinde kurulan enstitülerin araştırma geliştirme
faaliyetlerindeki etkinliğinin artırılması amacıyla, 3563 sayılı
Harp Akademileri Kanununun 3 üncü maddesinde değişiklik yapılarak
Askerî Bilimler Araştırma Merkezinin Harp Akademileri Komutanlığına
bağlı olmaktan çıkarılıp enstitülere bağlanması amaçlanmıştır.
Madde 2- Madde ile Askerî
Bilimler Araştırma Merkezinin 3 üncü maddedeki değişikliğe uygun
olarak enstitü bünyesinde yer alması düzenlenmektedir.
Madde 3- Yürürlük maddesidir.
Madde 4- Yürütme maddesidir.
HARP AKADEMİLERİ KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA
DAİR
KANUN TASARISI (1/1186)
MADDE 1- 24/5/1989 tarihli ve 3563 sayılı Harp Akademileri
Kanununun 3 üncü maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 3- Harp Akademileri
Komutanlığı, Genelkurmay Başkanlığına bağlı olup, aşağıdaki birimlerden
oluşur:
a) Kuvvet Harp Akademileri;
1) Kara Harp Akademisi,
2) Deniz Harp Akademisi,
3) Hava Harp Akademisi.
b) Silahlı Kuvvetler
Akademisi,
c) Millî Güvenlik Akademisi,
ç) Enstitüler,
d) İhtiyaca göre, Genelkurmay
Başkanlığınca teşkil edilecek diğer eğitim ve öğretim birimleri,
e) Harp Akademileri
Komutanlığına bağlı birlik ve kurumlar.
Gerektiğinde bu birimlerin
birkaçı bir komutanlık altında birleştirilebilir.
Harp Akademilerinin
kuruluş ve kadroları, Türk Silahlı Kuvvetleri kuruluş ve kadrolarında
gösterilir.”
MADDE 2- 3563 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin birinci
fıkrasının (e) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“e) Enstitüler bünyesinde
kurulan Askerî Bilimler Araştırma Merkezinde; Türk Silahlı Kuvvetlerinin
bilimsel gelişmesine katkıda bulunmak maksadıyla, askerî ve millî
güvenlik konularında, özellikle stratejik seviyede inceleme yapmak,
yenilikleri araştırmak ve geliştirmek, elde edilecek sonuçlardan
lüzumlu görülenleri ilgili komutanlık ve kuruluşlara duyurulmak
üzere yayımlamak, akademik eğitim-öğretimin geliştirilmesi için
çalışmalarda bulunmak.”
MADDE 3- Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 4- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
|
Recep Tayyip Erdoğan |
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
Dışişleri
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
|
A. Gül |
A. Şener |
M. A. Şahin |
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
B. Atalay |
A. Babacan |
M. Aydın |
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Adalet
Bakanı |
|
N. Çubukçu |
K. Tüzmen |
C. Çiçek |
|
Millî
Savunma Bakanı |
İçişleri
Bakanı |
Maliye
Bakanı |
|
M. V. Gönül |
A. Aksu |
K. Unakıtan |
|
Millî
Eğitim Bakanı |
Bayındırlık
ve İskân Bakanı |
Sağlık
Bakanı |
|
H. Çelik |
F. N. Özak |
R. Akdağ |
|
Ulaştırma
Bakanı |
Tarım
ve Köyişleri Bakanı |
Çalışma
ve Sos. Güv. Bakanı |
|
B. Yıldırım |
M. M. Eker |
M. Başesgioğlu |
|
Sanayi
ve Ticaret Bakanı |
En. ve Tab. Kay. Bakanı |
Kültür
ve Turizm Bakanı |
|
A. Coşkun |
M. H. Güler |
A. Koç |
|
|
Çevre
ve Orman Bakanı |
|
|
|
O. Pepe |
|
Millî
Savunma Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet Meclisi
Millî Savunma Komisyonu
Esas No: 1/1241, 1/1186
Karar No: 38
TÜRKİYE BÜYÜK
MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başkanlığınızca, 03/04//2006 tarihinde
esas komisyon olarak Komisyonumuza havale edilen “Harp Akademileri
Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı” (1/1186)
ile 05/09/2006 tarihinde yine esas komisyon olarak Komisyonumuza,
tali olarak da Millî Eğitim, Kültür, Gençlik ve Spor Komisyonuna havale
edilen “Harp Akademileri Kanunu ile Harp Okulları Kanununda Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı” (1/1241), Komisyonumuzun
15/11/2006 tarihli toplantısında, Hükümeti temsilen Millî Savunma
Bakanı Sayın Vecdi GÖNÜL ve beraberinde Bakanlık yetkilileri ile
Genelkurmay Başkanlığı temsilcilerinin katılımlarıyla görüşülmüştür.
1/1186 esas numaralı Tasarı ile,
Harp Akademileri Komutanlığına bağlı
olan Askeri Bilimler Araştırma Merkezi Başkanlığının, Askeri Bilimler
Araştırma Merkezi olarak Harp Akademileri Komutanlığı enstitüler
birimi bünyesine alınması,
1/1241 esas numaralı Tasarı ile,
Harp Akademileri Komutanlığının görevlerine,
komutanlık ve karargah subaylığı öğrenimine ilişkin hususların
ilave edilmesi, bu öğrenime ilişkin esaslar ile girişe engel hallerin
belirlenmesi, akademik eğitim-öğretim süresinin tanımlanması,
komutanlık ve karargah subaylığı öğreniminden çıkma ve çıkarılma
esaslarının belirlenmesi ve Harp Okulları Kanununun öğretim elemanlarına
ilişkin bazı hükümlerinde değişiklik yapılması,
öngörülmektedir.
Her iki Tasarının da Harp Akademileri
Kanununda değişiklik yapıyor olması nedeniyle birbiriyle ilgili
olmaları ve gerek Komisyondaki gerekse Genel Kuruldaki görüşmelerin
daha etkin ve verimli bir şekilde yürütülebilmesi amacıyla, İçtüzüğün
35 inci maddesine göre birleştirilerek görüşülmesine ve görüşmelere
1/1241 esas numaralı Tasarının esas alınmasına dair önergenin Komisyonumuzca
kabul edilmesiyle birlikte görüşmelere başlanmıştır.
Birleştirilen tasarıların tümü üzerindeki
görüşmelerde, Millî Savunma Bakanı Sayın Vecdi GÖNÜL yapmış olduğu
sunuş konuşmasında;
- Günümüzün, her alanda hızla değişen gelişmelere sahne olduğunu, bu gelişmeleri takip etmek ve bu gelişmelere
göre kendini modernize edecek dinamikleri oluşturmak Türk Silahlı
Kuvvetlerinin önceliklerinden olduğunu,
- Kuvvet Harp Akademileri bünyesinde,
ileri ve nihai mesleki gelişim evrelerinde bulunan, özellikle Yüzbaşı,
Binbaşı ve Yarbay rütbelerindeki mümkün olduğunca fazla sayıdaki
subayı, çağın dinamik eğitim yapısı içerisinde; askeri, siyasi
ve ekonomik konulardaki güncel gelişmeler paralelinde öğrenime
tabi tutmak ve mesleğe yönelik motivasyonlarını artırmak maksadıyla
komutanlık ve karargah subaylığı (KOMKARSU) öğrenimine başlandığını,
- Ayrıca, Harp Akademileri Komutanlığı
bünyesinde, Enstitüler kurulmasına imkan veren 4805 sayılı Harp
Akademileri Kanununun Bazı Maddelerinde Değişiklik Yapılmasına
İlişkin Kanunun 05/02/2003 tarihinde yasalaşması ile aynı yıl içersinde
kurulan bir enstitünün, eğitim ve öğretime başladığını,
- 1/1241 esas numaralı Tasarı ile Harp
Akademileri Komutanlığının görevlerine Komutanlık ve Karargah
Subaylığı Öğrenimine ilişkin hususların ilave edildiğini, Komutanlık
ve Karargah Subaylığı Öğrenimine giriş esaslarına yer verildiğini,
Girişe engel hallerin belirlendiğini, Akademik eğitim- öğretim
süresinin tanımlandığını, Komutanlık ve Karargah Subaylığı Öğreniminden
çıkarılma ve çıkma esaslarının belirlendiğini, Harp Akademileri Komutanlığı ana bağlısı
olan Askeri Bilimler Araştırma Merkezi Başkanlığının ana bağlı olmaktan
çıkarıldığını, Harp Akademileri Komutanlığında kurulan Enstitü
bünyesine alındığını, bu yolla, Enstitünün araştırma ve geliştirme
faaliyetlerindeki etkinliğinin arttırılmasının amaçlandığını,
- 1/1186 esas numaralı Harp Okulları Kanununda
değişiklik öngören Tasarı ile de; halen kuvvet komutanlıkları
elinde bulunan, Harp Okullarında görevli öğretim elemanlarının
yurt içi kongre ve bilimsel toplantılara katılmaları ile diğer Harp
Okulları veya yüksek öğretim kurumlarında ek ders vermek üzere görevlendirilmelerine
izin verme yetkisinin devrine ilişkin olduğunu ve getirilen değişiklikle,
kuvvet karargâhlarındaki cari iş yükünü azaltarak söz konusu Komutanlıkları
üst düzey karar gerektirmeyen rutin faaliyetler dışında tutmanın
amaçlanmış olduğunu,
ifade etmişlerdir.
Bu açıklamaların ardından
Tasarının tümü üzerindeki görüşmeler tamamlanmış ve maddelerinin
görüşülmesine geçilmiştir.
Maddeler üzerindeki
görüşmeler sırasında bazı Komisyon üyelerinin;
- Özellikle 1/1241
esas numaralı Tasarının 4 üncü maddesi ile değiştirilen 3563 sayılı
Kanunun 11 inci maddesinin (d) bendinde yer alan “ Sıralı üç sicil
amirinden en az ikisi tarafından, kendisi veya eşinin tutum ve davranışlarından
dolayı Akademiye girmeye layık görülmeyerek hakkında olumlu nitelik
belgesi verilmeyen subaylar Kuvvet Harp Akademilerine ve Komutanlık
ve Karargah Subaylığı Öğrenimine alınmazlar.” hükmünde geçen “eşinin
tutum ve davranışlarından dolayı” ibaresinin; ceza kanunlarındaki
cezaların şahsiliği prensibine ve evrensel hukuk kurallarına aykırı
olduğu, kimsenin eşinin tutum ve davranışından dolayı cezalandırılamayacağı,
hükmün kanundan çıkarılması veya bu tutum ve davranışların neler
olduğunun açıkça yazılması gerektiği, böyle bir düzenlemenin sicil
amirlerince suistimal edilebileceği,
şeklindeki görüş ve
eleştirilerine diğer üyelerden;
-Düzenlemenin uygun
olduğu, Türk Silahlı Kuvvetleri gibi bir camiada eşin tutum ve davranışlarının
önemli olduğu, hatta ailenin bir bütün olarak ele alınıp tüm ailenin
dikkate alınması gerektiği,
görüşü savunulmuştur.
Tüm bu görüş ve eleştirilere
cevaben Sayın Bakan;
-Söz konusu düzenlemenin
yeni olmadığını, ilgili kanunda hükmün daha önce de var olduğunu
ve uygulandığını, bu düzenlemenin değiştirilmesi durumunda
Türk Silahlı Kuvvetlerinin terfi ve disiplin ile ilgili tüm kanun
ve yönetmeliklerinin değiştirilmesi gerektiğini,
-Tasarı ile ilgili
bende sadece “Kuvvet Harp Akademilerine” ibaresinden sonra gelmek
üzere “Komutanlık ve Karargah Subaylığı Öğrenimine” ibaresinin
eklendiğini,
- Cezaların şahsiliğinin,
kültürümüzde beş yüz sene uygulandıktan sonra dünyada kabul edildiğini,
ancak burada ceza değil disiplin hukukundan bahsedildiğini, bunların
birbirinden ayrı tutulması gerektiğini, ceza hukukunun herkesi
disiplin hukukunun belli bir camiayı ilgilendirdiğini, askeri
camiada düzen ve disiplinin son derece önemli ve gerekli olduğunu,
- Türk Silahlı Kuvvetleri
bünyesine giren bir kişinin kendi şartlarını koymasının mümkün olmadığını,
önceden konulmuş olan kurallara uymak yükümlülüğünde olduğunu,
- Emniyet teşkilatı
ve Dışişleri mensupları için de eşlerin tutum ve davranışlarının
etkili olduğunu, yabancı ile evlenme yasağının buna örnek olarak
verilebileceğini,
- Harp Okulları Kanununun
ekinde yer alan Harp Akademisi Nitelik Belgesi ile ilgili kurallarda
eşin niteliklerinin de sıra ile yazılmış olduğunu,
ifade etmişlerdir.
Maddelerin görüşmeleri
sonucunda;
- 1/1241 esas numaralı
Tasarının 1 inci maddesi, maddenin çerçeve hükmünde yer alan “maddesine”
ibaresinin “maddesinin birinci fıkrasına” olarak değiştirilmesi
suretiyle 1 inci madde olarak,
- 1/1186 esas numaralı
Tasarının 1 inci maddesi, maddenin çerçeve hükmünün 3563 sayılı Kanunun tarihinin ve adının
çerçeve 1 inci maddede yazılması nedeniyle çıkarılması suretiyle
2 nci madde olarak,
- 1/1186 esas numaralı
Tasarının 2 nci maddesi ile 1/1241 esas numaralı Tasarının 2 nci maddesinin birleştirilmesi ve
maddenin çerçeve hükmünün yeniden düzenlenmesi suretiyle 3 üncü
madde olarak,
- 1/1241 esas numaralı
Tasarının 3 üncü maddesi, 4 üncü madde olarak aynen,
- 1/1241 esas numaralı
Tasarının 4 üncü maddesi, 5 inci madde olarak aynen,
- 1/1241 esas numaralı
Tasarının 5 inci maddesi, 6 ncı madde olarak aynen,
- 1/1241 esas numaralı
Tasarının 6 ncı maddesi, 7 nci madde olarak aynen,
- 1/1241 esas numaralı
Tasarının 7 nci maddesi, 8 inci madde olarak aynen,
- 1/1241 esas numaralı
Tasarının 8 inci maddesi, 9 uncu madde olarak aynen,
- 1/1241 esas numaralı
Tasarının 9 uncu maddesi, madde metninde yer alan 2547 sayılı Yükseköğretim
Kanununun tarihinin, ilgili Kanunun önceki maddelerinde yazılmış
olması nedeniyle madde metninden çıkarılması suretiyle 10 uncu
madde olarak,
- 1/1241 esas numaralı
Tasarının yürürlüğe ilişkin 10 uncu maddesi 11 inci madde olarak
aynen,
- 1/1241 esas numaralı
Tasarının yürütmeye ilişkin 11 inci
maddesi, 12 nci madde olarak aynen,
kabul edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun
onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygıyla arz olunur.
|
Başkanvekili |
Kâtip |
Üye |
|
Yüksel Çavuşoğlu |
Mehmet Asım Kulak |
Recep Garip |
|
Karaman |
Bartın |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Zekeriya Akıncı |
A. İsmet Çanakcı |
İsmail Değerli |
|
Ankara |
Ankara |
Ankara |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Ensar Öğüt |
Tevfik Ensari |
Hasan Bilir |
|
Ardahan |
İzmir |
Karabük |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Muharrem Eskiyapan |
Halil Tiryaki |
Murat Yılmazer |
|
Kayseri |
Kırıkkale |
Kırıkkale |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
M. Sefa Sirmen |
Süleyman Turgut |
İsmail Bilen |
|
Kocaeli |
Manisa |
Manisa |
|
|
Üye |
|
|
|
Hüseyin Özcan |
|
|
|
Mersin |
|
HÜKÛMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN
HARP AKADEMİLERİ KANUNU İLE HARP OKULLARI KANUNUNDA
DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN
TASARISI
MADDE 1- 24/5/1989 tarihli ve
3563 sayılı Harp Akademileri Kanununun 2 nci maddesine aşağıdaki
bentler eklenmiştir.
“g) Uzaktan Eğitim: Öğrenen ile dersi veren öğretim
sorumlusu ve diğer eğitici kaynakların arasında fiziksel bir uzaklığın
olduğu, ders kaynakları ve eğitim içeriğinin öğrenene çeşitli iletişim
ve etkileşim araçları ile ulaştırıldığı bir eğitim metodudur.
ğ) Yüz Yüze Eğitim: Komutanlık ve Karargah Subaylığı
Uzaktan Eğitimi neticesinde başarılı olan ve kuvvet komutanlıkları
ve Jandarma Genel Komutanlığı tarafından, Kuvvet Harp Akademilerinde
Komutanlık ve Karargah Subaylığı Öğrenimine tefrik edilen personelin,
müdavim sıfatı ile katıldığı dinamik eğitimdir.”
MADDE 2- 3563 sayılı Kanunun
4 üncü maddesine aşağıdaki bent eklenmiştir.
“ğ) Komutanlık ve Karargah Subaylığı Öğreniminde;
çağın dinamik eğitim yapısı içerisinde askeri, siyasi ve ekonomik
konulardaki güncel gelişmeler paralelinde öğrenime tabi tutulmuş
ve mesleğe yönelik motivasyonları artırılmış subaylar yetiştirmek.”
MADDE 3- 3563 sayılı Kanunun
10 uncu maddesine aşağıdaki bent eklenmiştir.
“f) Kuvvet Harp Akademilerinde icra edilen Komutanlık
ve Karargah Subaylığı Öğrenimine; aşağıdaki usul ve esaslar çerçevesinde,
kurmay subaylar hariç kaynak gözetmeksizin tüm subaylar, 926 sayılı
Türk Silahlı Kuvvetleri Personel Kanunu gereğince astsubaylıktan
subay olanlardan en az dört yıl süreli fakülte ve yüksekokul bitirenler
ile sözleşmeli subaylardan muvazzaf subaylığa geçenler katılır.
1) Personele Komutanlık ve Karargah Subaylığı
Öğrenimi Uzaktan Eğitim Final Sınavına katılması için ilk müracaat
hakkının başladığı yıldan itibaren birbirini takip eden beş sınav
hakkı verilir.
2) Genelkurmay Başkanlığı tarafından kuvvet komutanlıklarının,
Jandarma Genel Komutanlığının ve Sahil Güvenlik Komutanlığının
ihtiyaçları doğrultusunda her yıl için sınıflara tahsis edilen kontenjan
miktarı kadar subay yüz yüze eğitime tefrik edilir.
3) Komutanlık ve Karargah Subaylığı Öğrenimine
katılacakların nitelikleri ve seçim esaslarına ilişkin diğer hususlar
yönetmelikte düzenlenir.”
MADDE 4- 3563 sayılı Kanunun
11 inci maddesinin (d) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“d) Sıralı üç sicil amirinden en az ikisi tarafından
kendisi veya eşinin tutum ve davranışlarından dolayı Akademiye
girmeye layık görülmeyerek hakkında olumlu nitelik belgesi verilmeyen
subaylar Kuvvet Harp Akademilerine ve Komutanlık ve Karargah Subaylığı
Öğrenimine alınmazlar.”
MADDE 5- 3563 sayılı Kanunun
12 nci maddesinin ikinci fıkrasından sonra gelmek üzere aşağıdaki
fıkra eklenmiştir.
“Komutanlık ve Karargah Subaylığı Öğreniminin
eğitim ve öğretim süresi; uzaktan eğitim yirmi hafta, yüz yüze eğitim
yirmi hafta olmak üzere iki safhada, toplam kırk haftalık süredir.”
MADDE 6- 3563 sayılı Kanunun
13 üncü maddesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“MADDE 13- Kuvvet Harp Akademileri ile Komutanlık
ve Karargah Subaylığı Öğreniminden çıkarılma ve çıkma esasları
aşağıda gösterilmiştir.
a) Çıkarılma: Kuvvet Harp Akademileri öğrencileri
ile Komutanlık ve Karargah Subaylığı Öğrenimine devam edenler Harp Akademileri öğrenimi sırasında;
(1) 11 inci maddenin birinci fıkrasının (a) ve
(b) bentlerinde sayılan suçlardan mahkum olanlar, taksirli suçlar
hariç olmak üzere mahkemeler, disiplin mahkemeleri veya disiplin
amirlerince toplam yedi gün ve daha fazla hapis cezası ile mahkum
olanlar veya cezalandırılanlar, giriş ile ilgili nitelikleri haiz
olmadıkları tespit edilenler,
(2) Yıllık geçerli notu yönetmelikte gösterilen
düzeyden aşağı olanlar ve yönetmelikte tespit edilecek niteliklerini
kaybedenler,
ilgili akademinin akademi kurulunun kararı
ile akademiden çıkarılırlar. Çıkarılma kararları, Kuvvet Harp Akademileri
için Genelkurmay Başkanlığınca,
Komutanlık ve Karargah Subaylığı Öğrenimi için ise, kuvvet
komutanlıkları, Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığınca
onaylandıktan sonra kesinleşir.
b) Çıkma: Kendi istekleriyle Kuvvet Harp Akademileri
ile Komutanlık ve Karargah Subaylığı
Öğrenimine devam etmek istemeyenlerin yazılı başvuruları üzerine
Harp Akademileri ile ilişkileri kesilir.”
MADDE 7- 3563 sayılı Kanuna
aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 2- Komutanlık ve Karargah Subaylığı
Öğrenimine müracaat etme hakkı bulunan; 1984, 1985, 1986, 1987,
1988, 1989, 1990 ve 1991 neşetli subaylara toplam yedi yıl giriş hakkı
tanınır. Ancak müktesep haklar da dahil olmak üzere Komutanlık ve
Karargah Subaylığı Öğreniminin yüz yüze eğitim safhasının yarbaylığın
ikinci yılında tamamlanmış olması gerekir.”
MADDE 8- 11/5/2000 tarihli ve
4566 sayılı Harp Okulları Kanununun 32 nci maddesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“MADDE 32 - Öğretim elemanlarının yolluklu veya
yolluk olmaksızın yurt içinde kong-re, konferans, seminer ve benzeri
bilimsel toplantılarla bilim ve meslekleri ile ilgili diğer toplantılara
katılmaları, araştırma ve inceleme görevleri yapmaları, harp okulu
komutanlığının teklifine ve ilgili kuvvet komutanlığının veya
kuvvet komutanlığının yetki vereceği makamın onayına tâbidir. Yurt
içinde yapılacak kısa süreli bilimsel toplantılara katılmaya,
ilgili kuvvet komutanlığına veya kuvvet komutanlığının yetki vereceği
makama bilgi verilmek suretiyle harp okulları komutanlıkları
izin verir.
Yurt dışında yapılacak benzer çalışmalara katılma
ve görevlendirme ile ilgili onay yetkisi Genelkurmay Başkanlığına
aittir.
Yurt içi ve yurt dışında görevlendirilecek öğretim
üyelerine 10/2/1954 tarihli ve 6245 sayılı Harcırah Kanunu hükümlerine
göre harcırah ödenir.
Yurt dışında bu maksatla görevlendirilen öğretim
elemanlarına yabancı kuruluşlardan burs sağlanmışsa bile, bunlar
görev yapacakları sürece maaşlı izinli sayılırlar.
Dış ülkede kalınacak sürenin uzatılması, harp
okulu komutanlığının teklifi, ilgili kuvvet komutanlığının olumlu
görüşü ve Genelkurmay Başkanlığının onayına bağlıdır.”
MADDE 9- 4566 sayılı Kanunun
33 üncü maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 33- Harp okullarında görevli öğretim elemanları,
talep halinde; personelin isteği, harp okulu komutanlığının olumlu
görüşü ve ilgili kuvvet komutanlığının veya kuvvet komutanlığının
yetki vereceği makamın onayı ile diğer harp okullarında veya yükseköğretim
kurumlarında ek ders vermek üzere
görevlendirilebilirler.
Harp okulları da ihtiyacı olan öğretim elemanlarını
ilgili yükseköğretim kurumları ile bir kurumda çalışmayanları
ise kendileri ile koordine ederek doğrudan talep edebilir.
Yükseköğretim kurumları dışındaki kurum ve kuruluşlardan
yapılacak ilave öğretim elemanı talepleri ilgili kuvvet komutanlığı
veya kuvvet komutanlığının yetki vereceği makam kanalı ile yapılır.
Harp okullarında ek dersle görevlendirilecek öğretim
elemanlarının sözleşmeleri ilgili kuvvet komutanlığı veya kuvvet
komutanlığının yetki vereceği makam tarafından onaylanır.
Bu şekilde bir harp okulu ile diğer yükseköğretim
kurumları arasında karşılıklı olarak ek ders vermekle görevlendirilen
öğretim elemanlarına 4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim
Kanununun 40 ve 41 inci maddeleri hükümlerine göre ek ödeme yapılır.
Yükseköğretim kurumları dışından ek ders vermek
üzere temin edilecek öğretim elemanlarına yapılacak ek ders ücreti
ödemesi için ders yükü zorunluluğu aranmaz.”
MADDE 10- Bu Kanun yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
MADDE 11- Bu Kanun hükümlerini
Bakanlar Kurulu yürütür.
MİLLÎ SAVUNMA KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
HARP AKADEMİLERİ KANUNU İLE HARP OKULLARI KANUNUNDA
DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN
TASARISI
MADDE 1- 24/5/1989 tarihli ve
3563 sayılı Harp Akademileri Kanununun 2 nci maddesinin birinci
fıkrasına aşağıdaki bentler eklenmiştir.
“g) Uzaktan Eğitim: Öğrenen ile dersi veren öğretim
sorumlusu ve diğer eğitici kaynakların arasında fiziksel bir uzaklığın
olduğu, ders kaynakları ve eğitim içeriğinin öğrenene çeşitli iletişim
ve etkileşim araçları ile ulaştırıldığı bir eğitim metodudur.
ğ) Yüz Yüze Eğitim: Komutanlık ve Karargah Subaylığı
Uzaktan Eğitimi neticesinde başarılı olan ve kuvvet komutanlıkları
ve Jandarma Genel Komutanlığı tarafından, Kuvvet Harp Akademilerinde
Komutanlık ve Karargah Subaylığı Öğrenimine tefrik edilen personelin,
müdavim sıfatı ile katıldığı dinamik eğitimdir.”
MADDE 2- 3563 sayılı Kanunun
3 üncü maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 3- Harp Akademileri Komutanlığı, Genelkurmay
Başkanlığına bağlı olup, aşağıdaki birimlerden oluşur;
a) Kuvvet Harp Akademileri;
1) Kara Harp Akademisi,
2) Deniz Harp Akademisi,
3) Hava Harp Akademisi.
b) Silâhlı Kuvvetler Akademisi,
c) Millî Güvenlik Akademisi,
ç) Enstitüler,
d) İhtiyaca göre, Genelkurmay Başkanlığınca
teşkil edilecek diğer eğitim ve öğretim birimleri,
e) Harp Akademileri Komutanlığına bağlı birlik
ve kurumlar.
Gerektiğinde bu birimlerin birkaçı bir komutanlık
altında birleştirilebilir.
Harp Akademilerinin kuruluş ve kadroları, Türk
Silâhlı Kuvvetleri kuruluş ve kadrolarında gösterilir.”
MADDE 3- 3563 sayılı Kanunun
4 üncü maddesinin (e) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve
maddeye aşağıdaki bent eklenmiştir.
“ e) Enstitüler bünyesinde kurulan Askerî Bilimler
Araştırma Merkezinde; Türk Silâhlı Kuvvetlerinin bilimsel gelişmesine
katkıda bulunmak maksadıyla, askerî ve millî güvenlik konularında,
özellikle stratejik seviyede inceleme yapmak, yenilikleri araştırmak
ve geliştirmek, elde edilecek sonuçlardan lüzumlu görülenleri ilgili
komutanlık ve kuruluşlara duyurulmak üzere yayımlamak, akademik
eğitim-öğretimin geliştirilmesi için çalışmalarda bulunmak.”
“ğ) Komutanlık ve Karargah Subaylığı Öğreniminde;
çağın dinamik eğitim yapısı içerisinde askeri, siyasi ve ekonomik
konulardaki güncel gelişmeler paralelinde öğrenime tabi tutulmuş
ve mesleğe yönelik motivasyonları
artırılmış subaylar yetiştirmek.”
MADDE 4- 3563 sayılı Kanunun
10 uncu maddesine aşağıdaki bent eklenmiştir.
“f) Kuvvet Harp Akademilerinde icra edilen Komutanlık
ve Karargah Subaylığı Öğrenimine; aşağıdaki usul ve esaslar çerçevesinde,
kurmay subaylar hariç kaynak gözetmeksizin tüm subaylar, 926 sayılı
Türk Silahlı Kuvvetleri Personel Kanunu gereğince astsubaylıktan
subay olanlardan en az dört yıl süreli fakülte ve yüksekokul bitirenler
ile sözleşmeli subaylardan muvazzaf subaylığa geçenler katılır.
1) Personele Komutanlık ve Karargah Subaylığı
Öğrenimi Uzaktan Eğitim Final Sınavına katılması için ilk müracaat
hakkının başladığı yıldan itibaren birbirini takip eden beş sınav
hakkı verilir.
2) Genelkurmay Başkanlığı tarafından kuvvet komutanlıklarının,
Jandarma Genel Komutanlığının ve Sahil Güvenlik Komutanlığının
ihtiyaçları doğrultusunda her yıl için sınıflara tahsis edilen kontenjan
miktarı kadar subay yüz yüze eğitime tefrik edilir.
3) Komutanlık ve Karargah Subaylığı Öğrenimine
katılacakların nitelikleri ve seçim esaslarına ilişkin diğer hususlar
yönetmelikte düzenlenir.”
MADDE 5- 3563 sayılı Kanunun
11 inci maddesinin (d) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“d) Sıralı üç sicil amirinden en az ikisi tarafından,
kendisi veya eşinin tutum ve davranışlarından dolayı Akademiye
girmeye layık görülmeyerek hakkında olumlu nitelik belgesi verilmeyen
subaylar, Kuvvet Harp Akademilerine ve Komutanlık ve Karargah Subaylığı
Öğrenimine alınmazlar.”
MADDE 6- 3563 sayılı Kanunun
12 nci maddesinin ikinci fıkrasından sonra gelmek üzere aşağıdaki
fıkra eklenmiştir.
“Komutanlık ve Karargah Subaylığı Öğreniminin
eğitim ve öğretim süresi; uzaktan eğitim yirmi hafta, yüz yüze eğitim
yirmi hafta olmak üzere iki safhada, toplam kırk haftalık süredir.”
MADDE 7- 3563 sayılı Kanunun
13 üncü maddesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“MADDE 13- Kuvvet Harp Akademileri ile Komutanlık
ve Karargah Subaylığı Öğreniminden çıkarılma ve çıkma esasları
aşağıda gösterilmiştir.
a) Çıkarılma: Kuvvet Harp Akademileri öğrencileri
ile Komutanlık ve Karargah Subaylığı Öğrenimine devam edenler Harp Akademileri öğrenimi sırasında;
1) 11 inci maddenin birinci fıkrasının (a) ve (b)
bentlerinde sayılan suçlardan mahkum olanlar, taksirli suçlar hariç
olmak üzere mahkemeler, disiplin mahkemeleri veya disiplin amirlerince
toplam yedi gün ve daha fazla hapis cezası ile mahkum olanlar veya cezalandırılanlar,
giriş ile ilgili nitelikleri haiz olmadıkları tespit edilenler,
2) Yıllık geçerli notu yönetmelikte gösterilen
düzeyden aşağı olanlar ve yönetmelikte tespit edilecek niteliklerini
kaybedenler,
ilgili akademinin akademi kurulunun kararı
ile akademiden çıkarılırlar. Çıkarılma kararları, Kuvvet Harp Akademileri
için Genelkurmay Başkanlığınca,
Komutanlık ve Karargah Subaylığı Öğrenimi için ise kuvvet komutanlıkları,
Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığınca onaylandıktan
sonra kesinleşir.
b) Çıkma: Kendi istekleriyle Kuvvet Harp Akademileri
ile Komutanlık ve Karargah Subaylığı
Öğrenimine devam etmek istemeyenlerin yazılı başvuruları üzerine
Harp Akademileri ile ilişkileri kesilir.”
MADDE 8- 3563 sayılı Kanuna
aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 2- Komutanlık ve Karargah Subaylığı
Öğrenimine müracaat etme hakkı bulunan; 1984, 1985, 1986, 1987,
1988, 1989, 1990 ve 1991 neşetli subaylara toplam yedi yıl giriş hakkı
tanınır. Ancak müktesep haklar da dahil olmak üzere Komutanlık ve
Karargah Subaylığı Öğreniminin yüz yüze eğitim safhasının yarbaylığın
ikinci yılında tamamlanmış olması gerekir.”
MADDE 9- 11/5/2000 tarihli ve
4566 sayılı Harp Okulları Kanununun 32 nci maddesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“MADDE
32 - Öğretim elemanlarının yolluklu veya yolluk olmaksızın yurt
içinde kong-re, konferans, seminer ve benzeri bilimsel toplantılarla
bilim ve meslekleri ile ilgili diğer toplantılara katılmaları,
araştırma ve inceleme görevleri yapmaları, harp okulu komutanlığının
teklifine ve ilgili kuvvet komutanlığının veya kuvvet komutanlığının
yetki vereceği makamın onayına tâbidir. Yurt içinde yapılacak kısa
süreli bilimsel toplantılara katılmaya, ilgili kuvvet komutanlığına
veya kuvvet komutanlığının yetki vereceği makama bilgi verilmek
suretiyle harp okulları komutanlıkları izin verir.
Yurt
dışında yapılacak benzer çalışmalara katılma ve görevlendirme
ile ilgili onay yetkisi Genelkurmay Başkanlığına aittir.
Yurt
içi ve yurt dışında görevlendirilecek öğretim üyelerine 10/2/1954
tarihli ve 6245 sayılı Harcırah Kanunu hükümlerine göre harcırah
ödenir.
Yurt
dışında bu maksatla görevlendirilen öğretim elemanlarına yabancı
kuruluşlardan burs sağlanmışsa bile, bunlar görev yapacakları sürece
maaşlı izinli sayılırlar.
Dış
ülkede kalınacak sürenin uzatılması, harp okulu komutanlığının
teklifi, ilgili kuvvet komutanlığının olumlu görüşü ve Genelkurmay
Başkanlığının onayına bağlıdır.”
MADDE 10- 4566 sayılı Kanunun
33 üncü maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 33- Harp okullarında görevli öğretim elemanları,
talep halinde; personelin isteği, harp okulu komutanlığının olumlu
görüşü ve ilgili kuvvet komutanlığının veya kuvvet komutanlığının
yetki vereceği makamın onayı ile diğer harp okullarında veya yükseköğretim
kurumlarında ek ders vermek üzere
görevlendirilebilirler.
Harp okulları da ihtiyacı olan öğretim elemanlarını
ilgili yükseköğretim kurumları ile bir kurumda çalışmayanları
ise kendileri ile koordine ederek doğrudan talep edebilir.
Yükseköğretim kurumları dışındaki kurum ve kuruluşlardan
yapılacak ilave öğretim elemanı talepleri ilgili kuvvet komutanlığı
veya kuvvet komutanlığının yetki vereceği makam kanalı ile yapılır.
Harp okullarında ek dersle görevlendirilecek öğretim
elemanlarının sözleşmeleri ilgili kuvvet komutanlığı veya kuvvet
komutanlığının yetki vereceği makam tarafından onaylanır.
Bu şekilde bir harp okulu ile diğer yükseköğretim
kurumları arasında karşılıklı olarak ek ders vermekle görevlendirilen
öğretim elemanlarına 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 40 ve
41 inci maddeleri hükümlerine göre ek ödeme yapılır.
Yükseköğretim
kurumları dışından ek ders vermek üzere temin edilecek öğretim elemanlarına
yapılacak ek ders ücreti ödemesi için ders yükü zorunluluğu aranmaz.”
MADDE 11- Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe
girer.
MADDE 12- Bu Kanun hükümlerini
Bakanlar Kurulu yürütür.
|
Recep Tayyip Erdoğan |
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
Dışişleri Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
|
A. Gül |
A. Şener |
M. A. Şahin |
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
B. Atalay |
A. Babacan |
M. Aydın |
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Adalet
Bakanı |
|
N. Çubukçu |
K. Tüzmen |
C. Çiçek |
|
Millî
Savunma Bakanı |
İçişleri
Bakanı |
Maliye
Bakanı |
|
M. V. Gönül |
A. Aksu |
K. Unakıtan |
|
Millî Eğitim Bakanı |
Bayındırlık ve İskân Bakanı |
Sağlık Bakanı |
|
H. Çelik |
F. N. Özak |
R. Akdağ |
|
Ulaştırma Bakanı |
Tarım ve Köyişleri Bakanı |
Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı |
|
B. Yıldırım |
M. M. Eker |
M. Başesgioğlu |
|
Sanayi ve Ticaret Bakanı V. |
En. ve Tab. Kay. Bakanı |
Kültür ve Turizm Bakanı |
|
C. Çiçek |
M. H. Güler |
A. Koç |
|
|
Çevre
ve Orman Bakanı |
|
|
|
O. Pepe |
|