Dönem: 22 Yasama Yılı: 4
TBMM (S. Sayısı: 1225)
Yabancıların Çalışma
İzinleri Hakkında Kanun ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına İlişkin
Kanun Tasarısı ve İçişleri ile Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal İşler
Komisyonları
Raporları (1/1212)
Not: Tasarı; Başkanlıkça İçişleri; Dışişleri Avrupa Birliği
Uyum ile Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal İşler komisyonlarına havale
edilmiştir.
T.C.
Başbakanlık
Kanunlar ve Kararlar
Genel Müdürlüğü 17/5/2006
Sayı: B.02.0.KKG.0.10/101-203/2569
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığınca hazırlanan ve
Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 8/5/2006 tarihinde kararlaştırılan
“Yabancıların Çalışma İzinleri Hakkında Kanun ile Bazı Kanunlarda Değişiklik
Yapılmasına İlişkin Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Recep Tayyip Erdoğan
Başbakan
GENEL GEREKÇE
Yabancıların Türkiye'deki çalışmalarını
izne bağlamak, yabancılara verilecek çalışma izinleri ile ilgili esasları
belirlemek ve uluslararası yükümlülüklerimizi karşılamak amacıyla 27/2/2003
tarihli ve 4817 sayılı Yabancıların Çalışma İzinleri Hakkında Kanun yürürlüğe
konulmuştur.
4817 sayılı Kanun ile;
- Ülkemizin ve işverenlerin gerçek
ihtiyaçları çerçevesinde vasıflı yabancı çalıştırılmasına imkan sağlanmış,
- Uluslararası taahhütlerimiz karşılanmış,
- Kaçak yabancılar açısından ülkemizin
hedef ülke olması önlenmiş,
- İşverenler açısından haksız bir rekabet
unsuru olan ucuz işgücü engellenmiş,
- Yabancılar sosyal güvenlik şemsiyesi
altına alınmış, ayrıca sigorta prim ve vergi kayıpları önlenmiş,
- Yabancıların çalışma izinlerinin tek
merkezden verilmesi sağlanarak, bu konudaki idarî prosedür olabildiğince
kısaltılmış,
- Türkiye'de çalışan yabancılar ile ilgili
veri bankası oluşturulmuş,
- Türk vatandaşı istihdamında artış
sağlanmış,
- Yabancıların kaçak çalışmalarının önüne
geçilmiş, çalışma amaçlı göçün yasal olarak kontrol ve düzenlenmesi imkanı
getirilmiştir.
Ancak, 4817 sayılı Kanunun uygulama
sürecinde ortaya çıkan ihtiyaçlar üzerine anılan Kanunda değişiklik yapılması zorunluluğu doğmuştur.
Bu çerçevede Tasarı ile; çalışma izin
başvurularının süreci kısaltılmakta ve çalışma izinlerinin mahallinde verilmesi
amacıyla Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığına, çalışma izni verme yetkisini
bölge müdürlüklerine devretme imkanı tanınmaktadır.
Meslekî hizmetler kapsamında görev alacak
yabancı uyruklulardan akademik ve meslekî yeterliliklerine ilişkin belgelerin
istenmesi, diploma denklik prosedürünün gereği ve meslekî yeterlilik konusunda
ilgili mercilerin görüşlerinin sorulması, çalışma izninin verilmesi süresini
uzatmaktadır. Bu durum, işletmelerin işleyişlerine olumsuz etki edebilmekte,
uluslararası kuruluşlarda görev alacak yabancılar açısından sorun
yaratabilmekte, ayrıca, ülkemizin menfaatlerini doğrudan ilgilendiren ulusal ya
da uluslararası projelerin yürütülmesinde aksamalara neden olabilmektedir.
Yabancı sermayeyi teşvik amacıyla yatırımların önündeki idarî engellerin
kaldırılması ile yatırım ortamının iyileştirilmesine yönelik çalışmalar
çerçevesinde, bu kapsamda çalışacak yabancıların çalışma izinlerinden muaf
tutulması öngörülmektedir.
Ayrıca, uygulamada yabancı teknik
personelin çalışma izinlerinin düzenlenmesinde uygulanan meslekî yeterlilik ve
denklik sürecinin tespiti ile ilgili odaya kayıtlarda uygulanan süreç,
izinlerin zamanında verilmesini imkansız hale getirebilmektedir. Yapılan yeni
düzenlemeyle, Avrupa Birliğine üye ülkelerden ve Bakanlar Kurulunca
belirlenecek ülkelerden gelen mimar ve mühendislerin çalışma izinlerinin
verilmesinde, meslekî ve akademik yeterliğin tespit ve denetimine ilişkin
olarak yabancı mimar ve mühendislerin kendi ülkelerinden aldıkları diploma ve
meslek odasına kayıt belgesinin esas alınması öngörülerek çalışma izinlerinin
verilmesinin sadeleştirilmesi ve kolaylaştırılması sağlanmaktadır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1- 4817 sayılı Kanunun 2 nci maddesi
ile; 5680 sayılı Basın Kanununun 13 üncü maddesi ve 231 sayılı Basın Yayın ve
Enformasyon Genel Müdürlüğünün Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde
Kararnamenin kapsamına giren yabancılar Kanun kapsamı dışında tutulmuştur.
Ancak, 26/6/2004 tarihli ve 25504 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 9/6/2004
tarihli ve 5187 sayılı Basın Kanununun 30 uncu maddesi ile 5680 sayılı Kanun
yürürlükten kaldırıldığından, söz konusu hükmün yeniden düzenlenmesi
gerekmiştir.
Diğer taraftan madde ile, Savunma Sanayi
Müsteşarlığınca yürütülen projelerde ve Türkiye'nin taraf olduğu ikili ya da
çok taraflı sözleşmeler gereğince veya konsorsiyumlar tarafından yürütülecek
ulusal projelerde görev alacak yabancılar ile ülkemizin de taraf olduğu
uluslararası nitelikteki projelerde ve uluslararası kuruluşlarda meslekî
hizmetler kapsamı dışında çalışacak yabancılar çalışma izin prosedürü dışında
bırakılmaktadır. Böylece ülkemiz açısından önem arz eden büyük projelerin
aksamadan ve zamanında tamamlanması hedeflenmekte, ayrıca uluslararası
nitelikteki kuruluşlarda görev yapacak yabancılar da izin prosedürü dışında
bırakılarak diplomatik statüdeki yabancılar için kolaylık getirilmektedir.
Madde 2- 4817 sayılı Kanunun 3 üncü
maddesinde "403 sayılı Türk Vatandaşlığı Kanununa göre Türk vatandaşı
sayılmayan kişi" şeklinde yapılan "yabancı" tanımı,
"Türkiye Cumhuriyeti Devletine vatandaşlık bağı ile bağlı olmayan
kişi" şeklinde değiştirilmektedir.
Ayrıca, madde ile çalışma bölge müdürlüğü
tanımlanmaktadır.
Madde 3- Madde ile çalışma izinlerinin
Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı veya yetkili çalışma bölge müdürlükleri
tarafından verilmesi öngörülmektedir.
4817 sayılı Kanunda belirtilen bir aylık
süre, işlevsel olmaması sebebiyle uygulamada amacına hizmet etmekten uzak
kalmıştır. Bu nedenle, yeni düzenleme ile önem arz eden taleplerde ilgili
yabancıya gerekli prosedürü tamamlayabilmesini teminen üç aya kadar ön izin
niteliğinde bir süre verilebilmesi amaçlanmıştır. Ayrıca, bu uygulamanın
Bakanlık onayı ile yapılması zorunluluğu kaldırılarak uygulama
basitleştirilmektedir.
Madde 4- 4817 sayılı Kanunun 5 inci maddesinin
ikinci ve üçüncü fıkralarında yapılan değişiklikle, Bakanlıkça verilebilecek
çalışma izin sürelerinin daha açık bir şekilde ifade edilmesi amaçlanmıştır.
Maddenin dördüncü fıkrası yürürlükten
kaldırılarak, Türkiye'ye çalışmak üzere gelen bir yabancının beraberinde veya
daha sonra getirmiş olduğu eş ve bakmakla yükümlü olduğu çocuklarının da,
yabancı ile birlikte en az beş yıl kanunî ve kesintisiz ikamet etmiş olmaları
koşulu aranmaksızın, Kanunun genel hükümlerine tabi olarak çalışma izni
talebinde bulunabilmeleri amaçlanmıştır.
Madde 5- 4817 sayılı Kanunun 7 nci maddesi
bağımsız çalışacak yabancılara, Türkiye'de en az beş yıl kanunî ve kesintisiz
olarak ikamet etmeleri koşuluyla bağımsız çalışma izni verilebileceğini
düzenlemektedir. Maddeye yapılan ilave ile, en az on kişilik yerli işgücü
istihdamı sağlayacak olanlar bakımından bu şartın aranmayabileceği hükme
bağlanmıştır. Böylelikle yerel işgücü istihdamının artırılması amaçlanmaktadır.
Madde 6- 4817 sayılı Kanunun 8 inci
maddesinde bu Kanunda öngörülen sürelere tabi olmaksızın istisnai olarak
çalışma izni verilebilecek yabancılar tanımlanmaktadır. Bu nedenle,
"İstisnai haller" olan madde başlığı hükme uygun olarak
"İstisnai çalışma izni" olarak değiştirilmektedir.
Çalışma izinlerinin istisnai olarak
verilebileceği yabancıların tanımlandığı maddenin (a), (b) ve (d) bentleri aynı
kapsamda bulunan yabancıları işaret etmek üzere yeniden düzenlenmektedir.
Ayrıca maddeye (ı) bendi eklenerek,
istihdam edilecek kilit personel niteliğindeki yabancılara istisnai olarak
çalışma izni verilebilmesi amaçlanmaktadır.
Madde 7- 4817 sayılı Kanunun 12 nci
maddesi değiştirilerek Türkiye'de ikamet izni olan yabancıların veya bunların
işverenlerinin başvurularını Bakanlığa veya yetkili bölge müdürlüklerine
yapmaları imkanı getirilmektedir.
Ayrıca meslekî hizmetler kapsamında görev
yapacak yabancılara akademik ve meslekî yeterliliğe ilişkin prosedürün
tamamlanması sürecinde, meslekî unvanlar kullanmaksızın çalışmayı sağlamak
amacıyla azami bir yıl süre ile ön izin verilmesi imkânı getirilmektedir.
Diğer yandan, usulüne uygun olarak yapılan
başvuruların, belgelerin tam ve eksiksiz verilmesi şartıyla Bakanlık veya
yetkili bölge müdürlükleri tarafından en geç kırkbeş gün içinde
sonuçlandırılması öngörülmektedir. Böylece, yabancıların çalışma izni için
yapacakları başvuruların, doksan gün içinde cevaplandırılması uygulamasından
vazgeçilerek kırkbeş gün içinde sonuçlandırılması uygulamasına geçilerek, süreç
kısaltılmaktadır.
Madde 8- 4817 sayılı Kanunun 13 üncü
maddesine, meslekî eğitim alanı dışında istihdam edilecek yabancı uyruklu
yönetici veya kilit personel için ilgili mercilerden meslekî yeterlilik
konusunda görüş alınmayacağına ilişkin düzenleme getirilmektedir. Böylece
meslekî eğitim alanının dışında yöneticilik görevi yapacak yabancılar ve kilit
personel statüsünde istihdam edilecek yabancılarla ilgili çalışma izin
işlemlerinin gereksiz yere uzaması engellenerek işlemlerin daha çabuk
sonuçlanması ve uygulamada meydana gelen aksaklıkların giderilmesi amaçlanmaktadır.
Madde 9- 4817 sayılı Kanunun 14 üncü
maddesinde çalışma izni veya çalışma izninin uzatılması isteminin hangi
hallerde reddedileceği sıralanmaktadır. Maddenin (b) bendindeki "dört
haftalık süre içerisinde" ifadesi kaldırılarak, çalışma izinlerinin verilmesinde
uygulanan sürecin kısaltılması ve uygulamaya işlerlik kazandırılması
hedeflenmektedir. Maddenin (c) ve (d) bentlerinde ise ifade değişikliği
yapılmaktadır. Maddeye yapılan ilave ile çalışma izin başvurusunun sahte veya
yanıltıcı bilgi ve belgelerle yapıldığının tespit edilmesi ve sosyal güvenlikle
ilgili yükümlülüklerin yerine getirilmemiş olması durumlarında da talebin
reddedileceği hüküm altına alınarak, bu konudaki eksikliğin giderilmesi
amaçlanmaktadır.
Madde 10- 4817 sayılı Kanunun 16 ncı maddesinde
çalışma izinlerinin hangi hallerde geçerliliğini kaybedeceği sıralanmaktadır.
Maddenin (a) bendine yapılan ilave ile yabancının ikamet tezkeresinin herhangi
bir nedenle iptal edilmesi durumu da çalışma izninin geçerliliğini kaybetmesi
hali olarak hüküm altına alınmış ve bu konudaki eksikliğin giderilmesi
amaçlanmıştır. Ayrıca, maddeye yapılan ilave ile yabancının çalışma izni
almasından ve ülkeye giriş tarihinden itibaren otuz gün içerisinde çalışma
amaçlı ikamet tezkeresi almak üzere başvuru yapmaması halinde de çalışma
izninin geçersiz kalacağı öngörülmektedir. Getirilen bu ilave ile Kanunun 12
nci maddesine ve 5683 sayılı Yabancıların Türkiye'de İkamet ve Seyahatleri
Hakkında Kanunun 3 üncü maddesine uyum sağlanmaktadır.
Madde 11- 4817 sayılı Kanunun
"Denetleme yetkisi" başlıklı 20 nci maddesinde, Kanun kapsamına giren
yabancıların ve işverenlerin Kanundan doğan yükümlülüklerini yerine getirip
getirmediklerinin Bakanlık iş müfettişleri ve Sosyal Sigortalar Kurumu sigorta
müfettişleri tarafından denetleneceği öngörülmektedir.
Ülkemizin en önemli sorunlarından birisi
de yabancı kaçak istihdamıdır. Kayıt dışını kayıt altına almak, vergi ve
sigorta kayıplarını önlemek için 4817 sayılı Kanunun uygulanmasının yanı sıra
denetimin yaygınlığı ve etkinliği de önem arz etmektedir. Yabancı kaçak
istihdamı ile daha etkin mücadele için, maddeye ilave edilen bir hüküm ile
merkezi yönetim kapsamındaki kamu idarelerinin teftiş ve denetim elemanları ile
denetime yetkili diğer kamu görevlilerinin yapacakları her türlü denetim,
inceleme, teftiş ve kontroller sırasında, yabancı çalıştıran işverenler ile
yabancıların, bu Kanundan doğan yükümlülüklerini yerine getirmediklerinin tespit edilmesi halinde, durumun Bakanlığa
veya yetkili bölge müdürlüğüne bildirilmesi üzerine bölge müdürlüğünün gerekli
cezai işlemi uygulayacağı hüküm altına alınmaktadır. Böylelikle denetim
mekanizmasına etkinlik kazandırılacaktır.
Madde 12- 4817 sayılı Kanunun "Cezaî
hükümler" başlıklı 21 inci maddesinin altıncı fıkrasında; Kanunda öngörülen
ve Bakanlık bölge müdürlüğünce ilgililere tebliğ edilen idarî para cezalarına
yedi gün içinde yetkili sulh ceza mahkemesi nezdinde itiraz edilebileceği
öngörülmektedir.
Ancak, 5326 sayılı Kabahatler Kanununun 27
nci maddesinde idarî yaptırım kararlarına karşı kararın tebliğinden itibaren en
geç onbeş gün içinde sulh ceza mahkemesine başvurulabileceği öngörülmektedir.
Bu nedenle, 4817 sayılı Kanunun 21 inci maddesinde yer alan yedi günlük başvuru
süresi onbeş güne çıkartılmıştır. Ayrıca, 5326 sayılı Kanunun 17 nci maddesinin
dördüncü fıkrası gereğince de 4817 sayılı Kanunun 21 inci maddesinin altıncı
fıkrasının sonunda yer alan "durdurmaz" ifadesi "durdurur"
şeklinde düzenlenmekte ve Kanunda öngörülen idarî para cezalarının o yerin Çalışma
ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı bölge müdürlüğünce verileceği hükme bağlanarak,
idarî para cezalarının hangi makam tarafından verileceği hususuna açıklık
kazandırılması amaçlanmaktadır.
Madde 13- 4817 sayılı Kanunun 22 nci
maddesinde, her türlü çalışma izninin verilmesi, sınırlandırılması, iptali,
çalışma izninden muaf tutulacak yabancılar ile bildirim yükümlülüklerinin nasıl
yerine getirileceğine ilişkin usul ve esasların İçişleri, Dışişleri, Maliye,
Bayındırlık ve İskân, Sağlık, Kültür ve Turizm Bakanlıkları, Devlet Planlama
Teşkilatı, Hazine, Denizcilik ve Dış Ticaret Müsteşarlıkları ile müştereken,
ilgili görülen diğer bakanlıklar, kamu kurum ve kuruluşları ile kamu kurumu
niteliğindeki meslek kuruluşlarının da görüşleri alınmak suretiyle çıkartılacak
yönetmelik ile düzenleneceği öngörülmektedir.
4817 sayılı Kanunun 23 üncü maddesinde
ise, 6224 sayılı Yabancı Sermayeyi Teşvik Kanunu kapsamında kurulan şirket ve
kuruluşlarda çalıştırılmak istenen yabancıların, Hazine Müsteşarlığı ile
müştereken çıkartılacak yönetmelikle belirlenecek usul ve esaslar çerçevesinde
Bakanlıkça verilen çalışma izni ile çalıştırılabileceği hükmü yer almaktadır.
Muhtemel gelişmeler doğrultusunda
yapılması gereken değişiklikler için her defasında maddede belirtilen
bakanlıklar, kurum, kuruluş ve meslek odalarının görüş ve mutabakatının
alınması işlemleri uzatmakta, ivedi olarak yapılması gereken değişikliklerin
gerçekleşmesini geciktirmektedir. Bu nedenle, Kanunun doğrudan uygulayıcısının
Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı
olduğu da dikkate alınarak, kurulan şirket ve kuruluşlarda çalıştırılmak
istenen yabancılara ilişkin düzenlemeleri de kapsamak üzere söz konusu
yönetmeliğin altı ay içerisinde Bakanlıkça çıkarılmasına ilişkin düzenleme
yapılmaktadır.
Madde 14- Madde ile Avrupa Birliğine üye ülkelerden
veya Bakanlar Kurulunca belirlenecek diğer ülkelerden gelecek yabancı mimar ve
mühendislerin çalışma izinlerinin verilmesinde akademik ve meslekî yeterliliğin
tespitine ilişkin süreç kolaylaştırılmaktadır. Bu kişilerin, sahip oldukları
diploma ve kendi ülkelerinde ilgili meslek odasına kayıtlı olduklarını gösteren
belgenin asıllarını veya onaylı suretlerini ibraz etmeleri halinde, çalışma
izinlerinin verilmesinde uygulanan akademik ve meslekî yeterliliğe ilişkin
olarak yapılacak denetimde, kendi ülkelerinden aldıkları diploma ve oda kayıt
belgesine göre işlem yapılması öngörülmektedir.
Ayrıca bu şekilde çalışma izni verilen
kişilerin, izin verilmesini müteakip başkaca bir belge ve bilgiye ihtiyaç
olmadan ilgili odaya geçici üyelik kaydının yapılması imkanı getirilmektedir.
Madde 15- Madde ile 4817 sayılı Kanuna
geçici 4 üncü ve 5 inci maddeler eklenmektedir. Geçici 4 üncü madde ile; 4817
sayılı Kanunun 22 ve 23 üncü maddeleri gereğince çıkartılmış bulunan uygulamaya
ilişkin yönetmeliklerin, hizmetlerin sunumunda kesintiye yol açılmaması için,
getirilen yeni düzenlemelere aykırı
olmayan hükümlerinin yönetmeliklerin yürürlüğe girmesine kadar uygulanması
öngörülmektedir.
Geçici 5 inci madde ile; izin
başvurularının bölge müdürlükleri düzeyinde verilmesine ilişkin hükümler
doğrultusunda geçiş hükümleri düzenlenmektedir. Yapılan düzenleme ile İstanbul,
İzmir ve Antalya gibi yoğun başvuruların yapıldığı bölge müdürlüklerinde
uygulamaya 1/1/2007 tarihinden itibaren, diğer bölge müdürlüklerinde ise Bakanlık
tarafından gerekli tedbirler alındıktan sonra geçilmesi öngörülmektedir.
Madde 16- Madde ile, Petrol Kanunu
kapsamındaki çalışma izin işlemlerinin daha çabuk sürede sonuçlanması ve izin
verme sürecinin kısaltılması amaçlanmaktadır.
Madde 17- Madde ile, Turizmi Teşvik Kanunu
kapsamında belgeli işletmelerde çalışma izin işlemlerinin daha çabuk sürede
sonuçlandırılması amacıyla düzenleme yapılmaktadır.
Ayrıca, yabancı personel için öngörülen %
10'luk oranın Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı tarafından Kültür ve Turizm
Bakanlığının talebi doğrultusunda % 20'ye kadar artırılabilmesine imkan
tanınmaktadır.
Madde 18- Yürürlük maddesidir.
Madde 19- Yürütme maddesidir.
İçişleri
Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet
Meclisi
İçişleri
Komisyonu 1/6/2006
Esas No : 1/1212
Karar No:43
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığınca
hazırlanarak Bakanlar Kurulunca, 17/5/2006 tarihinde Başkanlığınıza sunulan,
"Yabancıların Çalışma İzinleri Hakkında Kanun ile Bazı Kanunlarda
Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun Tasarısı" Başkanlığınızca 29/5/2006
tarihinde esas komisyon olarak Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal İşler
Komisyonuna, tali komisyon olarak da Dışişleri ve AB Uyum Komisyonları ile
Komisyonumuza havale edilmiştir. Komisyonumuz, 31/5/2006 tarihli 37 nci
toplantısında, Çalışma ve Sosyal Güvenlik, İçişleri, Dışişleri ve Adalet
Bakanlıkları temsilcilerinin de katılımıyla Tasarıyı inceleyip görüşmüştür.
Yabancıların Türkiye'deki çalışmaları 2003
yılında çıkarılan 4817 sayılı Yabancıların Çalışma İzinleri Hakkında Kanunla
yeni baştan düzenlenmiştir. Ancak Kanunun uygulaması sırasında önceden
öngörülemeyen kimi sorunlarla karşılaşılmış ve Kanunda değişiklik yapma gereği
ortaya çıkmıştır. Tasarı ile 4817 sayılı Kanunun uygulamada ortaya çıkmış
bulunan eksiklikleri giderilmeye çalışılmaktadır.
Tasarının tümü üzerinde yapılan görüşmeler
sırasında, 4817 sayılı Kanunun yürürlüğe girmesiyle birlikte yabancıların
Türkiye'de çalışmalarının önündeki güçlüklerin önemli oranda kaldırılmış
olduğu, bu konudaki çok başlılığın giderildiği, Kanunun uygulamasından olumlu
sonuçlar alınmış olduğu ancak buna rağmen sorunlarla da karşılaşıldığı ifade
edilmiştir. Komisyon üyelerimiz bu sorunların giderilmesi için hazırlanmış olan
Tasarının olumlu karşılanması gerektiğini dile getirmişlerdir.
Tasarının tümü üzerinde yapılan bu
görüşmelerden sonra, Tasarı ile gerekçesi Komisyonumuzca benimsenmiş ancak
Komisyonumuz Tasarı üzerinde tali komisyon olarak belirlenmiş olduğundan
İçtüzüğün 23 üncü maddesi uyarınca, Komisyonumuzun uygunluk görüşünün esas
komisyona bildirilmesiyle yetinilmesi kararlaştırılmıştır.
Raporumuz, Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal
İşler Komisyonuna sunulmak üzere arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Tevfik Ziyaeddin
Akbulut |
Ali Sezal |
Şükrü Önder |
|
|
Tekirdağ |
Kahramanmaraş |
Yalova |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Sinan Özkan |
Ali Küçükaydın |
Şevket Gürsoy |
|
|
Kastamonu |
Adana |
Adıyaman |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Nur Doğan Topaloğlu |
Ali Yüksel Kavuştu |
Ali Ayağ |
|
|
Ankara |
Çorum |
Edirne |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Muharrem Tozçöken |
Sıdıka Sarıbekir |
Hakkı Ülkü |
|
|
Eskişehir |
İstanbul |
İzmir |
|
|
|
(Usul
yönünden muhalifim) |
(Muhalifim) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet S. Kesimoğlu |
Ali Oksal |
Seracettin Karayağız |
|
|
Kırklareli |
Mersin |
Muş |
|
|
(Usul
yönünden muhalifim) |
(Usul
yönünden muhalifim) |
|
|
|
Üye |
Üye |
|
|
|
Nurettin Sözen |
Nadir Saraç |
|
|
|
Sivas |
Zonguldak |
|
|
|
(Muhalifim) |
(Usul
konusundaki sorun |
|
|
|
|
nedeniyle
muhalifim) |
|
Sağlık,
Aile, Çalışma ve Sosyal İşler Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet
Meclisi
Sağlık, Aile, Çalışma
ve
Sosyal İşler Komisyonu 22/6/2006
Esas No : 1/1212
Karar No:42
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığınca
hazırlanarak Bakanlar Kurulunca
17/5/2006 tarihinde Başkanlığınıza sunulan, "Yabancıların Çalışma
İzinleri Hakkında Kanun ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına İlişkin
Kanun Tasarısı", Başkanlığınızca 29/5/2006 tarihinde esas komisyon olarak
Komisyonumuza, tali komisyon olarak İçişleri, Dışişleri ve AB Uyum
Komisyonlarına havale edilmiştir. Komisyonumuz 22/6/2006 tarihli 36 ncı toplantısında
Hükümeti temsilen Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanı başkanlığında, Çalışma ve
Sosyal Güvenlik, İçişleri, Dışişleri, Adalet, Maliye, Milli Eğitim, Bayındırlık
ve İskan, Kültür, Turizm ve Sağlık
Bakanlıkları, Hazine Müsteşarlığı, Devlet Planlama Teşkilatı Başkanlığı, YÖK
Başkanlığı ile Türkiye Mimar ve Mühendis Odaları Birliği temsilcilerinin
katılımlarıyla Tasarıyı inceleyip görüşmüştür.
Yabancıların Türkiye'deki çalışmalarını
izne bağlamak, yabancılara verilecek çalışma izinleri ile ilgili esasları
belirlemek ve uluslararası yükümlülüklerimizi karşılamak amacıyla 2003 yılında
4817 Sayılı Yabancıların Çalışma İzinleri Hakkında Kanun yürürlüğe konulmuştur.
Ancak, 4817 sayılı Kanunun uygulama
sürecinde ortaya çıkan ihtiyaçlar üzerine anılan Kanunda değişiklik yapılması gereği doğmuş ve Tasarı
ile uygulamada ortaya çıkan bu eksikliklerin giderilmesi amaçlanmıştır.
Tasarı ile çalışma izin başvurularının
süreci kısaltılmakta ve çalışma izinlerinin mahallinde verilmesi amacıyla
Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığına çalışma izni verme yetkisini bölge
müdürlüklerine devretme imkanı tanınmakta, ülkemizin menfaatlerini doğrudan
ilgilendiren ulusal ya da uluslar arası projelerin yürütülmesinde çalışacak
yabancıların çalışma izinlerinden muaf tutulması, yabancının beraberinde veya
daha sonra getirmiş olduğu eş ve bakmakla yükümlü olduğu çocuklarının yabancı
ile birlikte en az beş yıl kanuni ve kesintisiz ikamet etmiş olmaları koşulu
aranmaksızın Kanunun genel hükümlerine tabi olarak çalışma izni talebinde bulunabilmeleri,
bağımsız çalışacak yabancılardan en az on kişilik yerli işgücü istihdamı
sağlayacak olanlara Türkiye'de en az beş yıl kanuni ve kesintisiz olarak ikamet
etmeleri koşulu aranmaksızın bağımsız çalışma izni verilebileceği
düzenlenmekte, Avrupa Birliğine üye ülkelerden ve Bakanlar Kurulunca
belirlenecek ülkelerden gelen mimar ve mühendislerin çalışma izinlerinin
verilmesinde kendi ülkelerinden aldıkları diploma ve meslek odasına kayıt
belgesinin esas alınması gibi hususlar öngörülmektedir.
Tasarının tümü üzerindeki görüşmeler
sırasında Komisyon toplantısına Hükümet adına katılan Çalışma ve Sosyal
Güvenlik Bakanı ve Komisyon üyesi
milletvekillerinin geneli tasarının bir an önce yasalaşmasının uygun olduğu
yönündeki görüşlerini belirtmişlerdir.
Tasarının tümü üzerindeki görüşmelerden
sonra, tasarı ile gerekçesi uygun bulunmuş ve maddelerinin görüşülmesine
geçilmesi kabul edilmiştir.
Tasarının maddelerinin görüşülmesi
sırasında, maddeler üzerinde verilen bazı önergeler ve sözlü öneriler kabul edilmiş
ve metin bu doğrultuda yeniden düzenlenmiştir.
Kabul edilen önergeler ve öneriler
doğrultusunda;
Teklifin;
Çerçeve 1 inci maddesi 4817 sayılı Kanunun
"kapsam" maddesinin yeniden düzenlenerek metne eklenmesi suretiyle,
yeniden düzenlenmiştir.
Çerçeve 2 nci maddesi 4817 sayılı Kanunun
"tanımlar" başlıklı 3 üncü maddesini düzenlemektedir. Komisyonumuzda
maddedeki "Bölge Müdürlüğü" ibaresi metinden çıkarılmıştır.
Bu değişikliğe paralel olarak;
4817 sayılı Kanunun 4 üncü maddesini
değiştiren Çerçeve 3 üncü maddesinin birinci fıkrasındaki "veya yetkili
bölge müdürlüklerinden" ibaresi,
4817 sayılı Kanunun 12 nci maddesini
değiştiren Çerçeve 7 nci maddesinin birinci, ikinci ve dördüncü fıkralarındaki
"bölge müdürlükleri" ibareleri
metinden çıkarılmış ve maddenin ikinci fıkrası maddeye açıklık getirecek
şekilde yeniden düzenlenmiştir.
Çerçeve 5 inci maddesi ile değiştirilen
4817 sayılı Kanunun 7 nci maddesinin 1 inci fıkrası hükmü kesinlik ifade edecek
şekilde yeniden düzenlenmiştir.
Çerçeve 8 inci maddesinin mesleki
hizmetler kapsamı dışında istihdam edilecek yabancı uyruklu personelin çalışma
izin taleplerinin sonuçlandırılmasına yönelik uygulamaya kolaylık getirilecek
şekilde yeniden düzenlenmiştir.
Çerçeve 11 inci maddesi ile değiştirilen
4817 sayılı Kanunun "denetleme yetkisi " başlıklı 20 nci maddesinin
ikinci fıkrası değiştirilmiş ve bu kanun kapsamına giren yabancıların ve
işverenlerin bu kanundan doğan yükümlülüklerini yerine getirip
getirmediklerinin tespiti konusu yeniden düzenlenmiştir. Getirilen yeni
düzenleme ile ilk bildirilen tespitteki duruma göre Çalışma ve Sosyal Güvenlik
Bakanlığınca da gerekli işlemlerin uygulanabileceği hüküm altına alınmıştır.
Çerçeve 12 nci maddesi metinden
çıkarılmış, sonraki maddeler buna bağlı olarak teselsül ettirilmiştir.
Çerçeve 15 inci madde Çerçeve 14 üncü
madde olmak üzere ve yabancılara çalışma izinlerinin tek merkezden verilmesi
amacından hareketle ve çalışma izinlerinin verilmesine Bakanlık Merkez
teşkilatınca devam edilmesi gerektiği gerekçesiyle Geçici 5 inci madde metinden çıkarılmıştır.
Tasarının;
Çerçeve 4 üncü, çerçeve 6 ncı, çerçeve 9
uncu ve çerçeve 10 uncu maddeleri Komisyonumuzca aynen,
Çerçeve 13 üncü maddesi çerçeve 12,
çerçeve 14 üncü maddesi çerçeve 13, çerçeve 16 ncı maddesi çerçeve 15, çerçeve
17 nci maddesi çerçeve 16, yürürlüğe ilişkin 18 inci maddesi 17 ve yürütmeye
ilişkin 19 uncu maddesi 18 inci maddeler olmak üzere Komisyonumuzca aynen kabul
edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak
üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Cevdet
Erdöl |
Nevzat
Doğan |
Sabri
Varan |
|
|
Trabzon |
Kocaeli |
Gümüşhane |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet
Kılıç |
Mehmet
Kerim Yıldız |
Ahmet
Yaşar |
|
|
Konya |
Ağrı |
Aksaray |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Muzaffer
Kurtulmuşoğlu |
Remziye
Öztoprak |
Turhan
Çömez |
|
|
Ankara |
Ankara |
Balıkesir |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Şerif
Birinç |
İrfan
Rıza Yazıcıoğlu |
Lokman
Ayva |
|
|
Bursa |
Diyarbakır |
İstanbul |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
İzzet
Çetin |
Hüseyin
Tanrıverdi |
Medeni
Yılmaz |
|
|
Kocaeli |
Manisa |
Muş |
|
|
|
Üye |
|
|
|
|
Alim Tunç |
|
|
|
|
Uşak |
|
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN
YABANCILARIN ÇALIŞMA İZİNLERİ HAKKINDA KANUN İLE BAZI
KANUN-LARDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA
İLİŞKİN KANUN TASARISI
MADDE 1- 27/2/2003 tarihli ve 4817
sayılı Yabancıların Çalışma İzinleri Hakkında Kanunun 2 nci maddesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
"MADDE 2- Bu Kanun;
a) Doğumla birlikte Türk vatandaşı olup da çıkma izni almak
suretiyle Türk vatandaşlığını kaybedenler ile kendileriyle birlikte işlem gören
çocuklarını,
b) 231 sayılı Basın Yayın ve Enformasyon Genel Müdürlüğünün
Teşkilât ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname kapsamına giren ve
Basın Yayın ve Enformasyon Genel Müdürlüğünce basın kartı verilenleri,
c) Bakanlıklar ile kamu kurum ve kuruluşlarınca kanunla
verilen yetkiye dayanarak çalışma izni verilen veya istihdam edilenleri,
d) Savunma Sanayi Müsteşarlığınca yürütülen projelerde ve
Türkiye'nin taraf olduğu ikili ya da çok taraflı sözleşmeler gereğince kurulan
konsorsiyumlar tarafından yürütülecek ulusal, uluslararası projelerde veya
uluslararası kuruluşlarda meslekî hizmetler kapsamı dışında çalışacak
yabancıların yanı sıra, karşılıklılık ilkesi, uluslararası hukuk ve Avrupa
Birliği hukuku esasları dikkate alınarak çalışma izninden muaf tutulan
yabancılar hariç olmak üzere, Türkiye'de bağımlı ve bağımsız olarak çalışan
yabancıları, bir işveren yanında meslek eğitimi gören yabancıları ve yabancı
çalıştıran gerçek ve tüzel kişileri,
kapsar."
MADDE 2- 4817 sayılı Kanunun 3
üncü maddesinde yer alan "yabancı" tanımı aşağıdaki şekilde
değiştirilmiş ve aynı maddeye aşağıdaki tanım eklenmiştir.
"Yabancı: Türkiye Cumhuriyeti Devletine vatandaşlık
bağı ile bağlı olmayan kişiyi,"
"Bölge müdürlüğü: Çalışma bölge müdürlüğünü,"
MADDE 3- 4817 sayılı Kanunun 4
üncü maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"MADDE 4- Türkiye'nin taraf olduğu ikili ya da çok
taraflı sözleşmelerde aksi öngörülmedikçe, yabancıların Türkiye'de bağımlı veya
bağımsız çalışmaya başlamadan önce Bakanlıktan veya yetkili bölge
müdürlüklerinden izin almaları zorunludur.
Ülke menfaatlerinin gerekli kıldığı hallerde veya mücbir
nedenlere bağlı olarak, çalışma izni, Bakanlıkça uygun görülmesi halinde,
çalışma süresi üç ayı geçmemek üzere işe başladıktan sonra da
verilebilir."
MADDE 4- 4817 sayılı Kanunun 5
inci maddesinin ikinci ve üçüncü fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve
dördüncü fıkrası yürürlükten kaldırılmıştır.
"Bir yıllık kanunî çalışma süresinden sonra, aynı
işyeri veya işletmede ve aynı meslekte çalışmak üzere, çalışma izninin süresi
iki yıl daha uzatılabilir.
Üç yıllık kanunî çalışma süresinin sonunda, aynı meslekte ve
dilediği işverenin yanında çalışmak üzere, çalışma izninin süresi üç yıl daha
uzatılabilir."
MADDE 5- 4817 sayılı Kanunun 7 nci
maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"MADDE 7- Bağımsız çalışacak yabancılara, Türkiye'de en
az beş yıl kanunî ve kesintisiz olarak ikamet etmiş olmaları şartıyla bağımsız
çalışma izni verilebilir. Ancak, en az on kişilik yerli işgücü istihdamı
sağlayacak olanlardan bu şart aranmayabilir."
MADDE 6- 4817 sayılı Kanunun 8
inci maddesinin başlığı "İstisnai hallerde çalışma izni verilmesi"
şeklinde, birinci fıkrasının (a), (b) ve (d) bentleri ise aşağıdaki şekilde
değiştirilmiş ve aynı fıkraya aşağıdaki bent eklenmiştir.
"a) Bir Türk vatandaşı ile evli olan ve evlilik birliği
içinde Türkiye'de ikamet eden veya bir Türk vatandaşı ile en az üç yıl evli
kaldıktan sonra evliliği sona ermekle birlikte Türkiye'de ikamet etmeye devam
eden yabancılara,
b) Seçme hakkını kullanmak suretiyle
Türk vatandaşlığını kaybedenler ve bunların çocuklarına,"
"d) Yetkili merci tarafından mülteci, sığınmacı ve
muhacir statüsü verilen yabancılara,"
"ı) İstihdam edilecek kilit personel niteliğindeki
yabancılara,"
MADDE 7- 4817 sayılı Kanunun 12
nci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"MADDE 12- Türkiye dışında ikamet eden yabancılar,
çalışma izni başvurularını bulundukları ülkelerdeki Türkiye Cumhuriyeti
temsilciliklerine yaparlar. Temsilcilikler bu başvuruları doğrudan Bakanlığa
veya yetkili bölge müdürlüğüne iletirler. Bakanlık ilgili mercilerin
görüşlerini alarak 5 inci maddeye göre başvuruları değerlendirir; durumu uygun
görülen yabancılara çalışma izni verir. Çalışma izni, çalışma vizesi ve ikamet
izninin alınması halinde geçerlilik kazanır. Çalışma izin belgesini alan
yabancıların, bu belgeyi aldıkları tarihten itibaren en geç doksan gün içinde
ülkeye giriş vizesi talebinde bulunmaları, ülkeye giriş yaptıkları tarihten
itibaren en geç otuz gün içinde İçişleri Bakanlığına ikamet tezkeresi almak
için başvurmaları zorunludur.
Türkiye'de geçerli ikamet izni olan yabancılar veya bunların
işverenleri başvurularını Bakanlığa veya yetkili bölge müdürlüklerine
yapabilirler.
Meslekî hizmetler kapsamında görev yapacak yabancılara,
akademik ve meslekî yeterlilik prosedürü ile ilgili işlemleri tamamlanıncaya
kadar, ilgili mevzuat hükümleri saklı kalmak kaydıyla ve bir yılı geçmemek
üzere ön izin verilebilir.
Usulüne uygun olarak yapılan başvurular, belgelerin tam ve
eksiksiz olması kaydıyla Bakanlık veya yetkili Bölge Müdürlükleri tarafından en
geç kırkbeş gün içinde sonuçlandırılır."
MADDE 8- 4817 sayılı Kanunun 13
üncü maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
"Meslekî eğitim alanı dışında istihdam edilecek yabancı
uyruklu yönetici veya kilit personel için ilgili mercilerden meslekî yeterlilik
konusunda görüş alınmaz. Bu kişiler, akademik ve meslekî yeterlilik ile lisans
talep ve yeterlilik uygulamasına tabi değildir."
MADDE 9- 4817 sayılı Kanunun 14
üncü maddesinin (b), (c) ve (d) bentleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve
aynı maddeye aşağıdaki bentler eklenmiştir.
"b) Başvurulan iş için ülke içinde o işi yapacak aynı
niteliğe sahip kişilerin bulunması,
c) Yurt içinden yapılan başvurularda yabancının geçerli bir
ikamet tezkeresinin bulunmaması,
d) İzin talebi reddedilen yabancının; aynı işyeri, işletme
veya aynı meslek için, izin talebinin reddedildiği tarihten itibaren bir yıl
geçmeden yeniden izin talebinde bulunması,"
"f) Çalışma izin başvurusunun sahte veya yanıltıcı
bilgi ve belgelerle yapıldığının tespit edilmesi,
g) Sosyal güvenlikle ilgili yükümlülüklerin yerine
getirilmemiş olması,"
MADDE 10- 4817 sayılı Kanunun 16
ncı maddesinin (a) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve aynı maddeye
aşağıdaki bent eklenmiştir.
"a) Yabancının ikamet tezkeresinin herhangi bir nedenle
iptal edilmesi, geçersiz hale gelmesi veya geçerlilik süresinin
uzatılmaması,"
"d) Yurt içinden yapılan başvurularda yabancının
çalışma izni almasından, yurt dışından yapılan başvurularda ise yabancının
ülkeye giriş tarihinden itibaren otuz gün içinde çalışma amaçlı ikamet
tezkeresi almak üzere İçişleri Bakanlığına başvuru yapılmaması,"
MADDE 11- 4817 sayılı Kanunun 20
nci maddesinin ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Merkezi yönetim kapsamındaki kamu idarelerinin teftiş
ve denetim elemanları ile denetim ve kontrole yetkili diğer kamu görevlilerinin
yapacakları her türlü denetim, inceleme ve teftiş sırasında, yabancı çalıştıran
işverenler ile yabancıların, bu Kanundan doğan yükümlülüklerini yerine
getirmediğinin tespit edilmesi halinde, durum Bakanlığa veya yetkili bölge
müdürlüğüne bildirilir. Bölge müdürlüğü, bildirim üzerine gerekli idarî para
cezasını uygular."
MADDE 12- 4817 sayılı Kanunun 21
inci maddesinin altıncı fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Bu Kanunda öngörülen idarî para cezaları gerekçesi
belirtilmek suretiyle, bölge müdürlüğü tarafından ilgililere 11/2/1959 tarihli
ve 7201 sayılı Tebligat Kanunu hükümlerine göre tebliğ edilir. İdarî para
cezaları tebliğ tarihinden itibaren onbeş gün içinde vergi daireleri veya mal
müdürlüklerine ödenir. İlgililer cezaya bu süre içinde yetkili sulh ceza
mahkemesi nezdinde itiraz edebilir. Başvuru, cezanın takip ve tahsilini
durdurur."
MADDE 13- 4817 sayılı Kanunun 22
nci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"MADDE 22- 5/6/2003 tarihli ve 4875 sayılı Doğrudan
Yabancı Yatırımlar Kanunu kapsamında kurulan şirket ve kuruluşlarda
çalıştırılmak istenen yabancılar ile bu Kanuna göre her türlü çalışma izninin
verilmesi, sınırlandırılması, iptali, çalışma izninden muaf tutulacak
yabancılar ile bildirim yükümlülüklerinin nasıl yerine getirileceğine ilişkin
usul ve esaslar Bakanlıkça altı ay içerisinde çıkartılacak yönetmelikle
düzenlenir."
MADDE 14- 4817 sayılı Kanunun 23
üncü maddesi başlığıyla birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Yabancı teknik personel
MADDE 23 - Avrupa Birliğine üye ülkelerden veya Bakanlar
Kurulunca belirlenecek diğer ülkelerden gelecek yabancı mimar ve mühendislerin
çalışma izinlerinin verilmesinde, diploma ve ilgili meslek odasına kayıtlı
olunduğuna dair belgenin ibrazı halinde, 27/1/1954 tarihli ve 6235 sayılı Türk
Mühendis ve Mimar Odaları Birliği Kanununun 34 üncü ve 35 inci maddeleri ile
17/6/1938 tarihli ve 3458 sayılı Mühendislik ve Mimarlık Hakkında Kanunun 1
inci ve 7 nci maddeleri uygulanmaz.
Diploma ve meslek odalarına kayıt konusunda yapılacak
tespitte, Avrupa Birliği mevzuatında ve söz konusu ülkelerin mevzuatında
öngörülen ve ilgili kurumlarınca verilmiş belgelerin asıllarının veya tasdikli
suretlerinin Bakanlığa sunulması esastır.
Birinci fıkraya göre çalışma izni verilen yabancı mimar ve
mühendisler, Bakanlık tarafından verilen çalışma izin belgesini ibraz etmeleri
halinde, 6235 sayılı Kanunun 36 ncı maddesine göre başkaca bir işleme gerek
kalmaksızın ilgili meslek odasına geçici üye olarak kaydedilir."
MADDE 15- 4817 sayılı Kanuna
aşağıdaki geçici maddeler eklenmiştir.
"GEÇİCİ MADDE 4- 22 ve 23 üncü maddelere göre yürürlüğe
konulmuş bulunan mevcut yönetmeliklerin bu Kanuna aykırı olmayan hükümlerinin,
yeni yönetmelikler çıkarılıncaya kadar uygulanmasına devam olunur.
GEÇİCİ MADDE 5- Bu Kanuna göre bölge müdürlükleri tarafından
çalışma izni verilmesine ilişkin uygulamaya İstanbul, İzmir ve Antalya bölge
müdürlüklerinde 1/1/2007 tarihine kadar, diğer bölge müdürlüklerinde ise idarî
kapasitesinin güçlendirilmesine ilişkin olarak gerekli tedbirlerin alınmasından
sonra geçilir."
MADDE 16- 7/3/1954 tarihli ve 6326
sayılı Petrol Kanununun 119 uncu maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"MADDE 119- Petrol hakkı sahipleri Çalışma ve Sosyal
Güvenlik Bakanlığı tarafından verilen izinle yabancı idarî ve meslekî personel
ile uzman personel çalıştırabilir."
MADDE 17- 12/3/1982 tarihli ve 2634
sayılı Turizmi Teşvik Kanununun 18 inci maddesinin (a) fıkrası aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
"a) Belgeli işletmelerde Çalışma ve Sosyal Güvenlik
Bakanlığı tarafından verilen izinle yabancı uzman personel ve sanatkârlar
çalıştırılabilir. Ancak bu şekilde çalıştırılan yabancı personelin miktarı
toplam personelin % 10'unu geçemez. Bu tespit Çalışma ve Sosyal Güvenlik
Bakanlığı tarafından yapılır. Bu oran Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı
tarafından Bakanlığın talebi doğrultusunda % 20'ye kadar artırılabilir."
MADDE 18- Bu Kanun yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
MADDE 19- Bu Kanun hükümlerini
Bakanlar Kurulu yürütür.
|
|
Recep
Tayyip Erdoğan |
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
Dışişleri Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
A. Gül |
A. Şener |
M. A.
Şahin |
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
|
|
B. Atalay |
A.
Babacan |
M. Aydın |
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Adalet Bakanı |
|
|
N.
Çubukçu |
K. Tüzmen |
C. Çiçek |
|
|
Millî Savunma Bakanı |
İçişleri Bakanı |
Maliye Bakanı |
|
|
M. V.
Gönül |
A. Aksu |
K.
Unakıtan |
|
|
Millî Eğitim Bakanı |
Bayındırlık ve İskân Bakanı |
Sağlık Bakanı |
|
|
H. Çelik |
F. N.
Özak |
R. Akdağ |
|
|
Ulaştırma Bakanı |
Tarım ve Köyişleri Bakanı |
Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı |
|
|
B.
Yıldırım |
M. M.
Eker |
M.
Baseşgioğlu |
|
|
Sanayi ve Ticaret Bakanı |
En. ve Tab. Kay. Bakanı |
Kültür ve Turizm Bakanı |
|
|
A. Coşkun |
M. H.
Güler |
A. Koç |
|
|
|
Çevre ve Orman Bakanı |
|
|
|
|
O. Pepe |
|
SAĞLIK, AİLE, ÇALIŞMA VE
SOSYAL İŞLER KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN
YABANCILARIN ÇALIŞMA İZİNLERİ HAKKINDA KANUN İLE BAZI
KANUN-LARDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA
İLİŞKİN KANUN TASARISI
MADDE 1- 27/2/2003 tarihli ve 4817 sayılı Yabancıların Çalışma
İzinleri Hakkında Kanunun 2 nci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"MADDE 2- Bu Kanun;
a) Doğumla birlikte Türk
vatandaşı olup da çıkma izni almak suretiyle Türk vatandaşlığını kaybedenler
ile kendileriyle birlikte işlem gören çocukları,
b) 231 sayılı Basın Yayın
ve Enformasyon Genel Müdürlüğünün Teşkilât ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde
Kararname kapsamına giren ve Basın Yayın ve Enformasyon Genel Müdürlüğünce
basın kartı verilmiş bulunanları,
c) Bakanlıklar ile kamu
kurum ve kuruluşlarınca kanunla verilen yetkiye dayanarak çalışma izni verilen
veya istihdam edilenleri,
d) Savunma Sanayi
Müsteşarlığınca yürütülen projelerde ve Türkiye'nin taraf olduğu ikili ya da
çok taraflı sözleşmeler gereğince kurulan konsorsiyumlar tarafından yürütülecek
ulusal, uluslararası projelerde veya uluslararası kuruluşlarda meslekî
hizmetler kapsamı dışında çalışacak yabancıların yanı sıra, karşılıklılık
ilkesi, uluslararası hukuk ve Avrupa Birliği hukuku esasları dikkate alınarak
çalışma izninden muaf tutulan yabancılar dışında, Türkiye'de bağımlı ve
bağımsız olarak çalışan yabancıları, bir işveren yanında meslek eğitimi gören
yabancıları ve yabancı çalıştıran gerçek ve tüzel kişileri,
kapsar."
MADDE 2- 4817 sayılı Kanunun 3 üncü maddesinde yer alan
"yabancı" tanımı aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Yabancı: Türkiye
Cumhuriyeti Devletine vatandaşlık bağı ile bağlı olmayan kişiyi,"
MADDE 3- 4817 sayılı Kanunun 4 üncü maddesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
"MADDE 4-
Türkiye'nin taraf olduğu ikili ya da çok taraflı sözleşmelerde aksi
öngörülmedikçe, yabancıların Türkiye'de bağımlı veya bağımsız çalışmaya
başlamadan önce Bakanlıktan izin almaları zorunludur.
Ülke menfaatlerinin
gerekli kıldığı hallerde veya mücbir nedenlere bağlı olarak, çalışma izni,
Bakanlıkça uygun görülmesi halinde, çalışma süresi üç ayı geçmemek üzere işe
başladıktan sonra da verilebilir."
MADDE 4- 4817 sayılı Kanunun 5 inci maddesinin ikinci ve üçüncü
fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve dördüncü fıkrası yürürlükten
kaldırılmıştır.
"Bir yıllık kanunî
çalışma süresinden sonra, aynı işyeri veya işletmede ve aynı meslekte çalışmak
üzere, çalışma izninin süresi iki yıl daha uzatılabilir.
Üç yıllık kanunî çalışma
süresinin sonunda, aynı meslekte ve dilediği işverenin yanında çalışmak üzere,
çalışma izninin süresi üç yıl daha uzatılabilir."
MADDE 5- 4817 sayılı Kanunun 7 nci maddesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
"MADDE 7- Bağımsız
çalışacak yabancılara, Türkiye'de en az beş yıl kanunî ve kesintisiz olarak
ikamet etmiş olmaları şartıyla bağımsız çalışma izni verilebilir. Bu
değerlendirme yapılırken, en az on kişilik yerli işgücü istihdamı sağlayanlarda
bu şart aranmaz."
MADDE 6- 4817 sayılı Kanunun 8 inci maddesinin başlığı
"İstisnai hallerde çalışma izni verilmesi" şeklinde, birinci
fıkrasının (a), (b) ve (d) bentleri ise aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve aynı
fıkraya aşağıdaki bent eklenmiştir.
"a) Bir Türk
vatandaşı ile evli olan ve evlilik birliği içinde Türkiye'de ikamet eden veya
bir Türk vatandaşı ile en az üç yıl evli kaldıktan sonra evliliği sona ermekle
birlikte Türkiye'de ikamet etmeye devam eden yabancılara,
b) Seçme hakkını
kullanmak suretiyle Türk vatandaşlığını kaybedenler ve bunların
çocuklarına,"
"d) Yetkili merci
tarafından mülteci, sığınmacı ve muhacir statüsü verilen yabancılara,"
"ı) İstihdam
edilecek kilit personel niteliğindeki yabancılara,"
MADDE 7- 4817 sayılı Kanunun 12 nci maddesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
"MADDE 12- Türkiye
dışında ikamet eden yabancılar, çalışma izni başvurularını bulundukları
ülkelerdeki Türkiye Cumhuriyeti temsilciliklerine yaparlar. Temsilcilikler bu
başvuruları doğrudan Bakanlığa iletirler. Bakanlık ilgili mercilerin
görüşlerini alarak 5 inci maddeye göre başvuruları değerlendirir; durumu uygun
görülen yabancılara çalışma izni verir. Çalışma izni, çalışma vizesi ve ikamet
izninin alınması halinde geçerlilik kazanır. Çalışma izin belgesini alan
yabancıların, bu belgeyi aldıkları tarihten itibaren en geç doksan gün içinde
ülkeye giriş vizesi talebinde bulunmaları, ülkeye giriş yaptıkları tarihten
itibaren en geç otuz gün içinde İçişleri Bakanlığına ikamet tezkeresi almak
için başvurmaları zorunludur.
Türkiye'de geçerli ikamet
izni olan yabancılar veya bunların işverenleri Bakanlığa başvurularını yurt
içinden de yapabilirler.
Meslekî hizmetler
kapsamında görev yapacak yabancılara, akademik ve meslekî yeterlilik ile ilgili
işlemleri tamamlanıncaya kadar, ilgili mevzuat hükümleri saklı kalmak kaydıyla
ve bir yılı geçmemek üzere ön izin verilebilir.
Usulüne uygun olarak
yapılan başvurular, belgelerin tam ve eksiksiz olması kaydıyla Bakanlık
tarafından en geç kırkbeş gün içinde sonuçlandırılır."
MADDE 8- 4817 sayılı Kanunun 13 üncü maddesine aşağıdaki fıkra
eklenmiştir.
"Meslekî hizmetler
kapsamı dışında istihdam edilecek yabancı uyruklu personel için ilgili
mercilerden meslekî yeterlilik konusunda görüş alınmaz. Bu kişiler, akademik ve
meslekî yeterlilik ile lisans talep ve yeterlilik uygulamasına tabi
değildir."
MADDE 9- 4817 sayılı Kanunun 14 üncü maddesinin (b), (c) ve (d)
bentleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve aynı maddeye aşağıdaki bentler
eklenmiştir.
"b) Başvurulan iş
için ülke içinde o işi yapacak aynı niteliğe sahip kişilerin bulunması,
c) Yurt içinden yapılan
başvurularda yabancının geçerli bir ikamet tezkeresinin bulunmaması,
d) İzin talebi reddedilen
yabancının; aynı işyeri, işletme veya aynı meslek için, izin talebinin
reddedildiği tarihten itibaren bir yıl geçmeden yeniden izin talebinde
bulunması,"
"f) Çalışma izin
başvurusunun sahte veya yanıltıcı bilgi ve belgelerle yapıldığının tespit
edilmesi,
g) Sosyal güvenlikle
ilgili yükümlülüklerin yerine getirilmemiş olması,"
MADDE 10- 4817 sayılı Kanunun 16 ncı maddesinin (a) bendi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiş ve aynı maddeye aşağıdaki bent eklenmiştir.
"a) Yabancının
ikamet tezkeresinin herhangi bir nedenle iptal edilmesi, geçersiz hale gelmesi
veya geçerlilik süresinin uzatılmaması,"
"d) Yurt içinden
yapılan başvurularda yabancının çalışma izni almasından, yurt dışından yapılan
başvurularda ise yabancının ülkeye giriş tarihinden itibaren otuz gün içinde
çalışma amaçlı ikamet tezkeresi almak üzere İçişleri Bakanlığına başvuru
yapılmaması,"
MADDE 11- 4817 sayılı Kanunun 20 nci maddesinin ikinci fıkrası
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Genel bütçeye dahil
daireler ve katma bütçeli idarelerin teftiş ve denetim elemanları kendi
mevzuatları gereğince işyerlerinde yapacakları her türlü denetim ve
incelemelerde, Emniyet makamları kendi mevzuatları gereğince işyerlerinde
yapacakları kontroller sırasında, yabancı çalıştıran işverenler ile
yabancıların bu Kanundan doğan yükümlülüklerini yerine getirmediklerini tespit
etmeleri halinde, durum Bakanlığa bildirilir. Bu bildirim üzerine Bakanlık
Bölge Müdürü, gönderilen tutanaklara göre cezai işlemi uygular."
MADDE 12- 4817 sayılı Kanunun 22 nci maddesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
"MADDE 22- 5/6/2003
tarihli ve 4875 sayılı Doğrudan Yabancı Yatırımlar Kanunu kapsamında kurulan
şirket ve kuruluşlarda çalıştırılmak istenen yabancılar ile bu Kanuna göre her
türlü çalışma izninin verilmesi, sınırlandırılması, iptali, çalışma izninden
muaf tutulacak yabancılar ile bildirim yükümlülüklerinin nasıl yerine
getirileceğine ilişkin usul ve esaslar Bakanlıkça altı ay içerisinde çıkartılacak
yönetmelikle düzenlenir."
MADDE 13- 4817 sayılı Kanunun 23 üncü maddesi başlığıyla birlikte
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Yabancı teknik
personel
MADDE 23- Avrupa
Birliğine üye ülkelerden veya Bakanlar Kurulunca belirlenecek diğer ülkelerden
gelecek yabancı mimar ve mühendislerin çalışma izinlerinin verilmesinde,
diploma ve ilgili meslek odasına kayıtlı olunduğuna dair belgenin ibrazı
halinde, 27/1/1954 tarihli ve 6235 sayılı Türk Mühendis ve Mimar Odaları
Birliği Kanununun 34 üncü ve 35 inci maddeleri ile 17/6/1938 tarihli ve 3458
sayılı Mühendislik ve Mimarlık Hakkında Kanunun 1 inci ve 7 nci maddeleri
uygulanmaz.
Diploma ve meslek
odalarına kayıt konusunda yapılacak tespitte, Avrupa Birliği mevzuatında ve söz
konusu ülkelerin mevzuatında öngörülen ve ilgili kurumlarınca verilmiş
belgelerin asıllarının veya tasdikli suretlerinin Bakanlığa sunulması esastır.
Birinci fıkraya göre
çalışma izni verilen yabancı mimar ve mühendisler, Bakanlık tarafından verilen
çalışma izin belgesini ibraz etmeleri halinde, 6235 sayılı Kanunun 36 ncı
maddesine göre başkaca bir işleme gerek kalmaksızın ilgili meslek odasına
geçici üye olarak kaydedilir."
MADDE 14- 4817 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
"GEÇİCİ MADDE 4- 22
ve 23 üncü maddelere göre yürürlüğe konulmuş bulunan mevcut yönetmeliklerin bu
Kanuna aykırı olmayan hükümlerinin, yeni yönetmelikler çıkarılıncaya kadar
uygulanmasına devam olunur.
MADDE 15- 7/3/1954 tarihli ve 6326 sayılı Petrol Kanununun 119 uncu
maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"MADDE 119- Petrol
hakkı sahipleri Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı tarafından verilen izinle
yabancı idarî ve meslekî personel ile uzman personel çalıştırabilir."
MADDE 16- 12/3/1982 tarihli ve 2634 sayılı Turizmi Teşvik Kanununun
18 inci maddesinin (a) fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"a) Belgeli
işletmelerde Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı tarafından verilen izinle
yabancı uzman personel ve sanatkârlar çalıştırılabilir. Ancak bu şekilde
çalıştırılan yabancı personelin miktarı toplam personelin % 10'unu geçemez. Bu
tespit Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı tarafından yapılır. Bu oran Çalışma
ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı tarafından Bakanlığın talebi doğrultusunda % 20'ye
kadar artırılabilir."
MADDE 17- Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 18- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.