Dönem:
22 Yasama Yılı: 4
TBMM (S. Sayısı: 1078)
Bankacılık Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun
Tasarısı ile
Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu (1/1160)
Not: Tasarı; Başkanlıkça Adalet ile Plan ve Bütçe
Komisyonlarına havale edilmiştir.
|
|
T.C. |
|
|
|
Başbakanlık |
23/12/2005 |
|
|
Kanunlar
ve Kararlar |
|
|
|
Genel
Müdürlüğü |
|
|
|
Sayı:
B.02.0.KKG.0.10/101-1028/5658 |
|
|
|
|
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başkanlığınıza
arzı Bakanlar Kurulunca 19/12/2005 tarihinde kararlaştırılan “Bankacılık
Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte
gönderilmiştir.
Gereğini arz
ederim.
Recep Tayyip Erdoğan
Başbakan
GENEL GEREKÇE
5411 sayılı Bankacılık Kanunu ile finansal piyasalarda
güven ve istikrarın sağlanmasına, kredi sisteminin etkin bir şekilde
çalışmasına, tasarruf sahiplerinin hak ve menfaatlerinin korunmasına ilişkin
usul ve esaslar düzenlenmiştir.
Anılan Kanun ile daha önce kurulmuş olan Tasarruf
Mevduatı Sigorta Fonu korunmuş ve Fon alacaklarının takip ve tahsili ile bu
alacakların imtiyazlılık derecesine yönelik özel düzenlemeler yapılmıştır.
Bankacılık Kanunu ile anılan Fon alacaklarına verilen
imtiyazların gerekli olduğu tabii olmakla birlikte bu alacakların Devletin ve
sosyal güvenlik kuruluşlarının amme alacağı niteliğinde olan alacaklarından da
önce olması kamu yararına uygun düşmemektedir.
Amme alacakları, kamu hizmetlerinin aksatılmadan yerine
getirilmesi için gerekli olan finansman ihtiyacının temel kaynağı olup bu
alacakların takip ve tahsil usulü de özel hukuk ilişkisinden doğan alacakların
takip ve tahsil usulünden farklı düzenlenmiştir.
Ancak, çeşitli kanunlarda yapılan düzenlemeler ile amme
alacaklarının cebri icra veya iflas halinde mevcut olan öncelik hakkı ortadan
kaldırılmış, bunun yerine amme alacağı olmayan alacaklara öncelik veren
düzenlemeler yapılmıştır.
Amme alacaklarının takip ve tahsil usulünün
düzenlendiği 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında kanunda
yapılması planlanan düzenlemelere paralel olarak amme alacağından borçlu
bulunan bankalar ve banka ile birlikte sorumlu tutulan kişilerin bu borçlarının
bir an önce Hazineye intikalini sağlamak amacıyla bu Kanun tasarısı
hazırlanmıştır.
MADDEGEREKÇELERİ
Madde 1.- Maddenin (a) ve (b) bentleri ile, Bankacılık
Kanununa göre faaliyet izni kaldırılan ve yönetim ve denetimi Fona intikal eden
bankalar hakkında iflas kararı verilmesi halinde, bankanın iflas masası
tarafından külli icra yoluyla tasfiye edilmesi sonucunda dağıtılacak olan
paralardan, 2004 sayılı İcra ve İflas Kanununun 206 ncı maddesine göre üçüncü
sırada yer alan Fon dahil imtiyazlı alacaklılardan önce gelmek üzere ilk sırada
sırasıyla Devlet ve sosyal güvenlik kuruluşlarının 6183 sayılı Amme
Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanuna tabi alacaklarının mahsubunun
yapılması sağlanmaktadır.
Maddenin (c) bendi ile, Bankacılık Kanununa göre
faaliyet izni kaldırılan ve yönetim ve denetimi Fona intikal eden bankalar ile
bankayla ilişkileri Kanunun 134 üncü maddesinde tanımlanan gerçek ve tüzel
kişilerin sahip oldukları varlıkların satışı neticesinde elde edilecek bedelden
öncelikle, 134 üncü maddenin beşinci fıkrasına göre Fon Kurulu tarafından karar
verilmesi halinde şirketlerin teknik bilgi, yazılım, donanım, ekipman, mal ve
hizmet alımından doğan geçmiş dönem borçları, daha sonra sırasıyla bu kişilerin
Devlete ve sosyal güvenlik kuruluşlarına olan ve 6183 sayılı Kanun kapsamındaki
borçları ile GSM imtiyaz sözleşmesinden doğan Hazine payı borçları ödendikten
sonra bakiye kısmın, kişilerin diğer kamu kurum ve kuruluşları ile üst
kurullara olan borçlarına garameten taksim edileceğine yönelik düzenleme yapılmaktadır.
Maddenin (d) bendi ile, Fon tarafından alacaklarının
takibi için 5411 sayılı Kanun çerçevesinde açılan veya takip edilen davalar
veya takipler neticesinde ihtiyati haciz veya ihtiyati tedbir konulan para, mal
ve her türlü hak ile alacakların bedellerinden, alacak konusunda mahkemece
verilen karar üzerine, imtiyazlı alacaklılardan ve Tasarruf Mevduatı Sigorta
Fonunun alacağından önce sırasıyla Devletin ve sosyal güvenlik kuruluşlarının
6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun kapsamındaki
alacaklarının mahsup edilmesi sağlanmaktadır.
Madde 2.- Madde ile 5411 sayılı Kanuna geçici 24 ve 25
inci maddeler eklenmektedir.
Geçici 24 üncü madde ile, banka tarafından yetkili
mercilere beyan edilen sigortaya tabi mevduat tutarı ile Fon tarafından tespit
edilen mevduat tutarı arasında bir fark bulunması nedeniyle Fon tarafından
haklarında takibat başlatılmış kişilerin ve bankanın mal varlıklarının paraya
çevrilmesi sonucunda elde edilecek tutarların 5411 sayılı Kanunun 134 üncü
maddesine göre yapılacak garame sonucunda Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonuna
düşen kısmının bir hesapta toplanması ve bu hesaptan sırasıyla Devletin ve
sosyal güvenlik kuruluşlarının bu kişilerden olan ve 6183 sayılı Kanun
kapsamında bulunan alacaklarının tahsili için ödemede bulunulması yönünde
düzenleme yapılmaktadır.
Geçici 25 inci madde ile, Fon tarafından
gerçekleştirilecek satışlarda uygulanacak katma değer vergisi istisnasına
yönelik açıklama getirilmektedir. Fonun, 5411 sayılı Kanuna göre faaliyet izni
kaldırılan yönetim ve denetimi Fona intikal eden bankalar ile bankayla
ilişkileri Kanunun 134 üncü maddesinde tanımlanan gerçek ve tüzel kişilerin
sahip oldukları varlıkların satışı neticesinde elde edilecek bedelin dağıtım
sırası değiştirilmekte, bu satışlardan Fona intikal edecek tutarın ayrı bir
hesapta toplanarak bu hesaptan Devletin ve sosyal güvenlik kuruluşlarının bu
kişilerden olan ve 6183 sayılı Kanun kapsamında bulunan alacaklarına tahsis
edilmesine imkan tanınmaktadır. Satış bedelinin alacaklılara dağıtılmasına
ilişkin yapılan bu değişiklikler, usul hükmü olduğundan Kanunun yürürlüğe
girdiği tarihten önce gerçekleştirilmiş ancak bedeli alacaklılara dağıtımı
yapılmamış satışlar ile henüz ilan aşamasında olan satışlara da uygulanması
gerekmektedir.
Bu düzenlemeler ile satış bedelinden Fon lehine
ayrılacak tutar değiştiğinden katma değer vergisi istisnasının uygulanacağı
tutar da değişmektedir. Oysa yapılan değişikliğin amacı satış bedelinin
alacaklılar arasında dağılımına yönelik olup, katma değer vergisi istisnası
uygulanacak mevcut tutarın değiştirilmemesi bu değişiklik öncesi yapılmış
işlemler açısından zorunluluk arz etmektedir. Bu madde ile bu düzenlemelerin
yürürlüğe girdiği tarihten önce Fon tarafından satış ilanı verilmiş, satışı
gerçekleşmiş ancak ihale bedelinin alacaklılara dağıtımı sonuçlanmamış satışlar
ile 31/12/2006 tarihine kadar ilan edilecek satışlarda söz konusu katma değer
vergisi istisna tutarının aynen muhafaza edilmesi sağlanmıştır.
Madde 3.- Yürürlük maddesidir.
Madde 4.- Yürütme maddesidir.
Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu
|
|
Türkiye Büyük Millet Meclisi |
|
|
|
Plan ve Bütçe Komisyonu |
|
|
|
Esas No: 1/1160 |
3/2/2006 |
|
|
Karar No: 71 |
|
TÜRKİYE
BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Bakanlar Kurulunca 23/12/2005 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi
Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça 3/1/2006 tarihinde tali komisyon olarak
Adalet Komisyonuna, esas komisyon olarak da Komisyonumuza havale edilen
"Bankacılık Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı",
Komisyonumuzun 1/2/2006 tarihinde yapmış olduğu 41 inci birleşiminde, Hükümeti
temsilen Maliye Bakanı Kemal UNAKITAN ile Maliye Bakanlığı, Tasarruf Mevduatı
Sigorta Fonu Başkanlığı, Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu Başkanlığı
ile Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığı temsilcilerinin de katılımlarıyla
incelenip görüşülmüştür.
5411 sayılı Bankacılık Kanunu ile bankacılık sistemine ilişkin köklü
düzenlemeler yapılmıştır. Söz konusu Kanun ile Tasarruf Mevduatı Sigorta
Fonu'nun alacaklarının takip ve tahsili ile bu alacakların önceliğine ilişkin
özel hükümler getirilmiştir. Fonun alacaklarına öncelik tanınması gerekli
olmakla birlikte, bu alacakların Devletin ve sosyal güvenlik kuruluşlarının
amme alacağı niteliğindeki alacaklarından önce tahsil edilmesi kamu yararına
uygun düşmemektedir. Çünkü amme alacakları kamu hizmetlerinin temel finansman
kaynağı olup, özel hükümlere göre öncelikli alacak olarak takip ve tahsil
edilmektedir. Bu nedenle, bankaların ve bankalarla birlikte sorumlu tutulan
kişilerin Devlete ve sosyal güvenlik kuruluşlarına olan amme alacağı
niteliğindeki borçlarının öncelikli alacak haline getirilerek bir an önce
tahsil edilmesi gerekmektedir. Tasarı, bu ihtiyacın giderilmesi amacıyla
hazırlanmıştır.
Tasarı ve gerekçesi incelendiğinde; Bankacılık Kanununun çeşitli
maddelerinde değişiklik yapılarak ve Kanuna yeni geçici maddeler eklenerek,
devletin ve sosyal güvenlik kuruluşlarının bankalardan ve sorumlu kişilerden
amme alacağı niteliğindeki alacaklarının öncelikli alacak haline getirilmesinin
düzenlendiği anlaşılmaktadır.
Komisyonumuzda Tasarının geneli üzerinde yapılan görüşmelerde;
- Devletin ve sosyal güvenlik kuruluşlarının bankalardan ve ilgili
kişilerden alacaklarının öncelikli hale getirilmesinin olumlu karşılandığı,
- Bankacılık Kanununun Anayasanın kişi haklarına ve kanun önünde eşitlik
ilkesine ilişkin hükümlerine aykırı
hükümler içerdiği, ancak ekonomideki hassasiyet nedeniyle söz konusu Kanunun
iptali için ana muhalefet partisi tarafından Anayasa Mahkemesine
başvurulmadığı, bu hükümlerin Bankacılık Kanunundan mutlaka çıkarılması
gerektiği,
şeklindeki görüşlerden sonra Hükümet tarafından yapılan tamamlayıcı
açıklamalarda;
- Kamu harcamalarının başlıca finansman aracı olan amme alacaklarının
tahsilinde gecikme yaşanması halinde harcama yapılacak kamu hizmetlerinin
olumsuz etkilendiği, bu nedenle Tasarı ile Devletin ve sosyal güvenlik
kuruluşlarının bankalardan olan alacaklarının öncelikli alacak haline
getirilmesinin amaçlandığı, bununla birlikte bu alacaklardan sonra Tasarruf
Mevduatı Sigorta Fonunun imtiyazlı alacaklı konumunun devam ettiği,
- Tasarı ile ayrıca, Fon tarafından gerçekleştirilecek satışlarda
uygulanacak KDV istisnasına açıklık getirildiği,
ifade edilmiştir.
Tasarının geneli üzerinde yapılan görüşmeleri müteakiben Tasarı ve
gerekçesi Komisyonumuzca da benimsenerek maddelerinin görüşülmesine
geçilmiştir.
Tasarının;
- Çerçeve 1 inci maddesi; uygulamada yaşanan aksaklıkların giderilmesi
amacıyla yurt içinde banka şubesi açılması şartlarını açıklığa kavuşturmak
üzere, Bankacılık Kanununun 13 üncü maddesinin değiştirilmesini öngören bir
düzenlemenin yeni (a) bendi olarak eklenmesi; Bankacılık Kanununun 93 üncü
maddesi ile Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumuna verilen yetkinin Kurumun
karar organı olan Kurul tarafından kullanılacağı konusuna açıklık getirmek
üzere, söz konusu maddede değişiklik yapılmasına ilişkin bir düzenlemenin yeni
(b) bendi olarak maddeye ilave edilmesi; (a) ve (b) bentlerinde geçen
"Devlet" ibarelerinin "Devletin" şeklinde düzeltilmesi;
Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonunun 22/12/2005 tarihli ve 5436 sayılı Kanunla
5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu kapsamından çıkarılmış olması
nedeniyle, Bankacılık Kanununun Fonun bütçesine ilişkin 129 uncu maddesinin
değiştirilmesini öngören bir düzenlemenin (e) bendi olarak eklenmesi; (c)
bendine Bankacılık Kanununun 134 üncü maddesine eklenmek üzere, Tasarruf
Mevduatı Sigorta Fonunun elinde bulunan ve Fonun alacaklarının tahsili
bakımından değer taşımamakla birlikte, tüzel kişilikleri devam eden şirketlerin
özel bir tasfiye usulüne tabi tutulmasını öngören bir düzenlemenin ilave
edilmesi ve maddede yer alan bent numaralarının teselsül ettirilmesi suretiyle,
- Çerçeve 2 nci maddesi; maddeye bağlı geçici 24 üncü maddede yer alan
"garame ile" ibaresinin "garameten" şeklinde redaksiyona
tabi tutulması; geçici 25 inci maddede yer alan "satışlarda"
ibaresinin, "satışlar kapsamında yapılacak teslimlerde" şeklinde
açıklığa kavuşturulması suretiyle,
- Yürürlük ve yürütmeye ilişkin 3 üncü ve 4 üncü maddeleri aynen,
kabul edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı
ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Sait Açba |
M. Altan Karapaşaoğlu |
Sabahattin Yıldız |
|
|
Afyonkarahisar |
Bursa |
Muş |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Sekmen |
Halil Aydoğan |
Mehmet Zekai Özcan |
|
|
İstanbul |
Afyonkarahisar |
Ankara |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
A. Kemal Deveciler |
Ali Osman Sali |
Ahmet İnal |
|
|
Balıkesir |
Balıkesir |
Batman |
|
|
(Ayrışık
oy yazısı ektedir) |
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Osman Nuri Filiz |
Muhsin Koçyiğit |
Alaattin Büyükkaya |
|
|
Denizli |
Diyarbakır |
İstanbul |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
A. Kemal Kumkumoğlu |
Birgen Keleş |
Kemal Kılıçdaroğlu |
|
|
İstanbul |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
(Ayrışık
oy yazım ektedir) |
(Karşı oy
yazım ektedir) |
(Ayrışık
oy ektedir) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
M. Mustafa Açıkalın |
Fazıl Karaman |
Selami Yiğit |
|
|
İstanbul |
İzmir |
Kars |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Y. Selahattin Beyribey |
Mustafa Elitaş |
Taner Yıldız |
|
|
Kars |
Kayseri |
Kayseri |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mikail Arslan |
Muzaffer Baştopçu |
Hasan Fehmi Kinay |
|
|
Kırşehir |
Kocaeli |
Kütahya |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mustafa Özyürek |
O. Seyfi Terzibaşıoğlu |
Osman Seyfi |
|
|
Mersin |
Muğla |
Nevşehir |
|
|
(Ayrışık
oyum var) |
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Cemal Uysal |
Kazım Türkmen |
İmdat Sütlüoğlu |
|
|
Ordu |
Ordu |
Rize |
|
|
|
(Ayrışık
oy yazım ektedir) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Musa Uzunkaya |
Sabahattin Cevheri |
Enis Tütüncü |
|
|
Samsun |
Şanlıurfa |
Tekirdağ |
|
|
|
|
(Karşı oy
yazısı ekte) |
|
|
Üye |
Üye |
|
|
|
M. Ergun Dağcıoğlu |
M. Akif Hamzaçebi |
|
|
|
Tokat |
Trabzon |
|
|
|
|
(Ayrışık
oy yazısı ektedir) |
|
AYRIŞIK OY
Tasarı Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonu (TMSF)’nun
uygulamada karşılaştığı güçlüklerin aşılması, TMSF satışlarından elde edilen
gelirlerden yapılacak ödemelerde Devletin ve sosyal güvenlik kuruluşlarının
6183 sayılı Kanun kapsamındaki alacakların sırasının öne çekilmesi yönlü
düzenlemeler olumludur.
Tasarı ile ayrıca yönetim ve denetimi TMSF’ye
devredilmiş olan şirketlerin tasfiyesinin Türk Ticaret Kanunu hükümlerine bağlı
olmaksızın Fon tarafından yapılacağı yönünde bir düzenleme yapılmaktadır.
Benzer bir düzenlemenin İhlas Finans mağdurları için de yapılması gerekir.
İhlas Finans’tan sayıları 100.000’e yakın alacaklının miktarı yaklaşık 800 milyon
ABD doları tutarında alacağı vardır.
Tasarıyı bu yönleriyle eksik buluyoruz.
|
M. Akif Hamzaçebi |
Kemal Kılıçdaroğlu |
Enis Tütüncü |
|
|
|
Trabzon |
İstanbul |
Tekirdağ |
|
|
Birgen Keleş |
A. Kemal Kumkumoğlu |
Kazım Türkmen |
|
|
İstanbul |
İstanbul |
Ordu |
|
|
A. Kemal Deveciler |
Mustafa Özyürek |
|
|
|
Balıkesir |
Mersin |
|
HÜKÜMETİN TEKLİF
ETTİĞİ METİN
BANKACILIK
KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1.-
19/10/2005 tarihli ve 5411 sayılı Bankacılık Kanununun;
a) 106 ncı
maddesinin beşinci fıkrasında yer alan “tüm imtiyazlı alacaklılardan önce”
ibaresinden sonra gelmek üzere, “ancak Devlet ve sosyal güvenlik kuruluşlarının
6183 sayılı Kanun kapsamındaki alacaklarından sonra” ibaresi eklenmiştir.
b) 107 nci
maddesinin dördüncü fıkrasının son cümlesinde yer alan “tüm imtiyazlı
alacaklılardan önce” ibaresinden sonra gelmek üzere “,ancak Devlet ve sosyal
güvenlik kuruluşlarının 6183 sayılı Kanun kapsamındaki alacaklarından sonra”
ibaresi eklenmiştir.
c) 134 üncü
maddesinin sekizinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Gerçek ve
tüzel kişilerin sahip olduğu varlıkların, bu maddede yer alan hükümler
çerçevesinde ticari ve iktisadi bütünlük kapsamında veya bu Kanunda yer alan
hükümler çerçevesinde ayrı ayrı cebri icra yoluyla satışlarından elde edilen
bedelden; satış tarihine kadar tahakkuk etmiş olmak şartıyla, sırasıyla Fon
Kurulu tarafından karar verilmesi halinde şirketlerin teknik bilgi, yazılım,
donanım, ekipman, mal ve hizmet alımından doğan geçmiş dönem borçları, kişilerin
Devlete ve sosyal güvenlik kuruluşlarına olan 6183 sayılı Kanun kapsamındaki
borçları ile GSM imtiyaz sözleşmesinden doğan Hazine payı borçları ödendikten
sonra kalan kısım, kişilerin diğer kamu kurum ve kuruluşları ile üst kurullara
olan borçlarına garameten taksim edilerek ödenir. Bu hükme göre yapılan dağıtım
sonrasında bakiye borç kalması; lisans, ruhsat, imtiyaz sözleşmesi, geçici
frekans ve kanal kullanımı ve benzeri hakların devri ve yeni alıcısı tarafından
işletilmesi için gerekli olan ve kamu kurum ve kuruluşları ile üst kurullarca
yapılması gereken devrin tescil ve nakli işlemine engel teşkil etmez.”
d) 136 ncı
maddesinin son cümlesinde yer alan “her türlü hak ve alacakların bedelinden,”
ibaresinden sonra gelmek üzere “Devletin ve sosyal güvenlik kuruluşlarının 6183
sayılı Kanun kapsamındaki alacaklarından sonra gelmek üzere,” ibaresi
eklenmiştir.
MADDE 2.-
5411 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici maddeler eklenmiştir.
“GEÇİCİ
MADDE 24.- Banka tarafından yetkili mercilere beyan edilen sigortaya tâbi
mevduat tutarı ile Fon tarafından tespit edilen mevduat tutarı arasıda bir fark
bulunması nedeniyle bu maddenin yayımı tarihinden önce haklarında Fon tarafından
takibat başlatılmış kişilerin ve bankaların (iflas kararı verilmiş olanlar
dahil), Fona olan borçlarından dolayı bu Kanun hükümlerine göre cebri icra
yoluyla varlıklarının satışından elde edilen bedelin, bu Kanunun 134 üncü maddesinin
sekizinci fıkrası uyarınca yapılan garame ile dağıtımı sonrasında Fon payına
düşen kısmı, yukarıdaki nedene dayanılarak Fon tarafından haklarında takibat
başlatılmış kişilerin ve bankanın Devlete ve sosyal güvenlik kuruluşlarına olan
6183 sayılı Kanun kapsamındaki borçlarına ödenmek üzere bir hesapta toplanır.
Bankanın ve bu madde kapsamındaki kişilerin, Devlete ve sosyal güvenlik
kuruluşlarına olan 6183 sayılı Kanun kapsamındaki borçlarının ödenmesinden
sonra kalan tutar, Fon alacağına mahsup edilir. Bu madde hükmü, maddenin
yürürlüğe girdiği tarihten önce yapılan satışlar için de uygulanır.
GEÇİCİ MADDE
25.- Bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önce Fon tarafından satış ilanı
verilmiş, satışı gerçekleşmiş ancak ihale bedelinin alacaklılara dağıtımı
sonuçlanmamış satışlar ile 31/12/2006 tarihine kadar ilan edilecek satışlarda,
3065 sayılı Katma Değer Vergisi Kanununun 17 nci maddesinin (4) numaralı
fıkrasının (m) bendi uyarınca istisna uygulanacak kısmın hesaplanmasında, 5411
sayılı Kanunun bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önceki hükümlerine göre
Fona intikal etmesi gereken tutar esas alınır.”
MADDE 3.- Bu
Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 4.- Bu
Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
PLAN VE BÜTÇE
KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
BANKACILIK KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA
DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1.-
19/10/2005 tarihli ve 5411 sayılı Bankacılık Kanununun;
a) 13 üncü
maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Madde
13.- Bu Kanunda yer alan kurumsal yönetim hükümleri ile koruyucu hükümler
dikkate alınarak Kurulca belirlenecek
esaslara uyulması ve Kuruma bildirilmesi kaydıyla yurt içinde şube açılması
serbesttir."
b) 93 üncü
maddesinin dördüncü fıkrasının ilk cümlesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Kurum,
bu Kanun ve ilgili diğer mevzuat hükümleri çerçevesinde kendisine verilen
yetkilerini, Kurulca tesis edilecek düzenleyici işlemler veya alınacak özel
nitelikli kararlar ile kullanır."
c) 106 ncı
maddesinin beşinci fıkrasında yer alan "tüm imtiyazlı alacaklılardan
önce" ibaresinden sonra gelmek üzere ", ancak Devletin ve sosyal
güvenlik kuruluşlarının 6183 sayılı Kanun kapsamındaki alacaklarından
sonra" ibaresi eklenmiştir.
d) 107 nci
maddesinin dördüncü fıkrasının son cümlesinde yer alan "tüm imtiyazlı
alacaklılardan önce" ibaresinden sonra gelmek üzere ", ancak Devletin
ve sosyal güvenlik kuruluşlarının 6183 sayılı Kanun kapsamındaki alacaklarından
sonra" ibaresi eklenmiştir.
e) 129 uncu
maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Madde
129.- Fon giderlerinin, Fon gelirleri ile karşılanması esastır. Fonun bütçe
yılı, takvim yılıdır.
Fon, bu
Kanunda belirtilen usul ve esaslar çerçevesinde kendisine tahsis edilen kaynaklarını görev ve yetkilerinin
gerektirdiği ölçüde, serbestçe kullanır.
Fon
mevcudunun kullanılış usul ve esasları ile bu Kanunla Fona verilen yetkilerin
kullanılmasına ilişkin diğer usul ve esaslar Fon tarafından hazırlanacak yönetmelikte gösterilir. Fon giderleri Fon kaynaklarından karşılanır.
Fonun
giderleri Fon Kurulu kararıyla yürürlüğe giren, stratejik planları ve
performans hedefleri ile kurumsal, işlevsel ve ekonomik sınıflandırma sistemine
göre hazırlanan yıllık bütçeye göre yapılır."
f) 134 üncü
maddesinin sekizinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve maddeye bu
fıkradan sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
"Gerçek
ve tüzel kişilerin sahip olduğu varlıkların, bu maddede yer alan hükümler
çerçevesinde ticari ve iktisadi bütünlük kapsamında veya bu Kanunda yer alan
hükümler çerçevesinde ayrı ayrı cebri icra yoluyla satışlarından elde edilen
bedelden; satış tarihine kadar tahakkuk etmiş olmak şartıyla, sırasıyla Fon
Kurulu tarafından karar verilmesi halinde şirketlerin teknik bilgi, yazılım,
donanım, ekipman, mal ve hizmet alımından doğan geçmiş dönem borçları, kişilerin
Devlete ve sosyal güvenlik kuruluşlarına olan 6183 sayılı Kanun kapsamındaki
borçları ile GSM imtiyaz sözleşmesinden doğan Hazine payı borçları ödendikten
sonra kalan kısım, kişilerin diğer kamu kurum ve kuruluşları ile üst kurullara
olan borçlarına garameten taksim edilerek ödenir. Bu hükme göre yapılan dağıtım
sonrasında bakiye borç kalması; lisans, ruhsat, imtiyaz sözleşmesi, geçici
frekans ve kanal kullanımı ve benzeri hakların devri ve yeni alıcısı tarafından
işletilmesi için gerekli olan ve kamu kurum ve kuruluşları ile üst kurullarca
yapılması gereken devrin tescil ve nakli işlemine engel teşkil etmez."
"Bu
Kanunla yürürlükten kaldırılan 4389 sayılı Bankalar Kanununun 15 inci
maddesinin (7) numaralı fıkrası ile bu madde kapsamında olan ve sermayesinin %
50'sinden fazlasını temsil eden hisselere Fonun, Fon Bankasının veya Fon
iştiraklerinin sahip olduğu şirketler, yönetim kurulları tarafından alacaklılarına
ve borçlularına Fonun belirlediği esaslar çerçevesinde yapılacak ilanı
müteakiben düzenlenen bilançoları esas alınarak Fon Kurulu kararı ile İcra ve
İflas Kanunu, Türk Ticaret Kanunu hükümlerine tabi olmaksızın tasfiye olunur.
Bu şirketler Fonun yazılı bildirimi üzerine ilgili sicilden başkaca bir işleme
gerek kalmaksızın terkin olunur. Tasfiye kararı aleyhine ilgililer tarafından
açılacak davalar Fonun merkezinin bulunduğu yer idare mahkemelerinde görülür.
Fon Kurulu tarafından tasfiyesine karar verilen şirketlerin iflas ve ihyası
istenemez. Yapılan ilan neticesinde kayıt altına alınan alacaklar Fon
tarafından bu Kanun, 6183 sayılı Kanun ve İcra ve İflas Kanununun 206 ncı
maddesine uygun olarak düzenlenecek sıra cetveli ile tasfiye kararı verilen
şirketin alacaklılarına dağıtılır. Bu madde hükümlerine uygun olarak tasfiye
olunan şirketlerin hâkim ortakları ve yöneticileri ile üçüncü şahıslar aleyhine
açılan şahsi sorumluluk, iflas ve alacak davaları kanuni halef; ceza davaları
kanuni müdahil sıfatıyla Fon tarafından devam ettirilir. Bu davalar sonucunda
herhangi bir tahsilat yapılması halinde başkaca bir işleme gerek kalmaksızın
tahsil edilen meblağ düzenlenmiş sıra cetveline uygun olarak dağıtılır. Dağıtım
sonrasında alacağını tamamen alamamış olan alacaklılara talepleri halinde
şirketin tasfiye edildiğine ve dağıtılacak tasfiye bakiyesi bulunmadığına dair
bir belge verilir. Bu belge İcra ve İflas Kanununun 105 inci maddesi hüküm ve
sonuçlarını doğurur. Alacaklılara sıra cetveline uygun olarak yapılacak dağıtım
sonrası tasfiye bakiyesi kalması halinde bu bakiye şirket hissedarlarına
hisseleri oranında ödenir. Tasfiyenin usul ve esasları Fon Kurulu tarafından
çıkarılacak yönetmelikle belirlenir."
g) 136 ncı
maddesinin son cümlesinde yer alan "her türlü hak ve alacakların
bedelinden," ibaresinden sonra gelmek üzere "Devletin ve sosyal
güvenlik kuruluşlarının 6183 sayılı Kanun kapsamındaki alacaklarından sonra
gelmek üzere," ibaresi eklenmiştir.
MADDE 2.-
5411 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici maddeler eklenmiştir.
"GEÇİCİ
MADDE 24.- Banka tarafından yetkili mercilere beyan edilen sigortaya tâbi
mevduat tutarı ile Fon tarafından tespit edilen mevduat tutarı arasında bir
fark bulunması nedeniyle bu maddenin yayımı tarihinden önce haklarında Fon
tarafından takibat başlatılmış kişilerin ve bankaların (iflas kararı verilmiş
olanlar dahil), Fona olan borçlarından dolayı bu Kanun hükümlerine göre cebri
icra yoluyla varlıklarının satışından elde edilen bedelin, bu Kanunun 134 üncü
maddesinin sekizinci fıkrası uyarınca yapılan garameten dağıtımı sonrasında Fon
payına düşen kısmı, yukarıdaki nedene dayanılarak Fon tarafından haklarında
takibat başlatılmış kişilerin ve bankanın Devlete ve sosyal güvenlik
kuruluşlarına olan 6183 sayılı Kanun kapsamındaki borçlarına ödenmek üzere bir
hesapta toplanır. Bankanın ve bu madde kapsamındaki kişilerin, Devlete ve
sosyal güvenlik kuruluşlarına olan 6183 sayılı Kanun kapsamındaki borçlarının ödenmesinden
sonra kalan tutar, Fon alacağına mahsup edilir. Bu madde hükmü, maddenin yürürlüğe
girdiği tarihten önce yapılan satışlar için de uygulanır.
GEÇİCİ MADDE
25.- Bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önce Fon tarafından satış ilanı
verilmiş, satışı gerçekleşmiş ancak ihale bedelinin alacaklılara dağıtımı
sonuçlanmamış satışlar ile 31/12/2006 tarihine kadar ilan edilecek satışlar
kapsamında yapılacak teslimlerde, 3065 sayılı Katma Değer Vergisi Kanununun 17 nci maddesinin (4) numaralı
fıkrasının (m) bendi uyarınca istisna uygulanacak kısmın hesaplanmasında, 5411
sayılı Kanunun bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önceki hükümlerine göre
Fona intikal etmesi gereken tutar esas alınır."
MADDE 3.-
Tasarının 3 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 4.-
Tasarının 4 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
|
|
Recep Tayyip Erdoğan |
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
Dışişleri
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
A. Gül |
A. Şener |
M. A. Şahin |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
B. Atalay |
A. Babacan |
M. Aydın |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Adalet
Bakanı |
|
|
N. Çubukçu |
K. Tüzmen |
C. Çiçek |
|
|
Millî
Savunma Bakanı |
İçişleri
Bakanı |
Maliye
Bakanı |
|
|
M. V. Gönül |
A. Aksu |
K. Unakıtan |
|
|
Millî
Eğitim Bakanı |
Bayındırlık
ve İskân Bakanı |
Sağlık
Bakanı |
|
|
H. Çelik |
F. N. Özak |
R. Akdağ |
|
|
Ulaştırma
Bakanı |
Tarım ve
Köyişleri Bakanı |
Çalışma ve
Sos. Güv. Bakanı |
|
|
B. Yıldırım |
M. M. Eker |
M. Basesgioğlu |
|
|
Sanayi ve
Ticaret Bakanı |
En. ve
Tab. Kay. Bakanı |
Kültür ve
Turizm Bakanı |
|
|
A. Coşkun |
M. H. Güler |
A. Koç |
|
|
|
Çevre ve
Orman Bakanı |
|
|
|
|
O. Pepe |
|