Dönem: 22            Yasama Yılı: 4

 

TBMM  (S. Sayısı: 1078)

 

Bankacılık Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun

Tasarısı ile Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu (1/1160)

 

                                    

Not: Tasarı; Başkanlıkça Adalet ile Plan ve Bütçe Komisyonlarına havale edilmiştir.

 

 

T.C.

 

 

Başbakanlık

23/12/2005

 

Kanunlar ve Kararlar

 

 

Genel Müdürlüğü

 

 

Sayı: B.02.0.KKG.0.10/101-1028/5658

 

 

 

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 19/12/2005 tarihinde kararlaştırılan “Bankacılık Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.

Gereğini arz ederim.

                        Recep Tayyip Erdoğan

                                       Başbakan

 

GENEL GEREKÇE

5411 sayılı Bankacılık Kanunu ile finansal piyasalarda güven ve istikrarın sağlanmasına, kredi sisteminin etkin bir şekilde çalışmasına, tasarruf sahiplerinin hak ve menfaatlerinin korunmasına ilişkin usul ve esaslar düzenlenmiştir.

Anılan Kanun ile daha önce kurulmuş olan Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonu korunmuş ve Fon alacaklarının takip ve tahsili ile bu alacakların imtiyazlılık derecesine yönelik özel düzenlemeler yapılmıştır.

Bankacılık Kanunu ile anılan Fon alacaklarına verilen imtiyazların gerekli olduğu tabii olmakla birlikte bu alacakların Devletin ve sosyal güvenlik kuruluşlarının amme alacağı niteliğinde olan alacaklarından da önce olması kamu yararına uygun düşmemektedir.

Amme alacakları, kamu hizmetlerinin aksatılmadan yerine getirilmesi için gerekli olan finansman ihtiyacının temel kaynağı olup bu alacakların takip ve tahsil usulü de özel hukuk ilişkisinden doğan alacakların takip ve tahsil usulünden farklı düzenlenmiştir.

Ancak, çeşitli kanunlarda yapılan düzenlemeler ile amme alacaklarının cebri icra veya iflas halinde mevcut olan öncelik hakkı ortadan kaldırılmış, bunun yerine amme alacağı olmayan alacaklara öncelik veren düzenlemeler yapılmıştır.

Amme alacaklarının takip ve tahsil usulünün düzenlendiği 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında kanunda yapılması planlanan düzenlemelere paralel olarak amme alacağından borçlu bulunan bankalar ve banka ile birlikte sorumlu tutulan kişilerin bu borçlarının bir an önce Hazineye intikalini sağlamak amacıyla bu Kanun tasarısı hazırlanmıştır.

MADDEGEREKÇELERİ

Madde 1.- Maddenin (a) ve (b) bentleri ile, Bankacılık Kanununa göre faaliyet izni kaldırılan ve yönetim ve denetimi Fona intikal eden bankalar hakkında iflas kararı verilmesi halinde, bankanın iflas masası tarafından külli icra yoluyla tasfiye edilmesi sonucunda dağıtılacak olan paralardan, 2004 sayılı İcra ve İflas Kanununun 206 ncı maddesine göre üçüncü sırada yer alan Fon dahil imtiyazlı alacaklılardan önce gelmek üzere ilk sırada sırasıyla Devlet ve sosyal güvenlik kuruluşlarının 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanuna tabi alacaklarının mahsubunun yapılması sağlanmaktadır.

Maddenin (c) bendi ile, Bankacılık Kanununa göre faaliyet izni kaldırılan ve yönetim ve denetimi Fona intikal eden bankalar ile bankayla ilişkileri Kanunun 134 üncü maddesinde tanımlanan gerçek ve tüzel kişilerin sahip oldukları varlıkların satışı neticesinde elde edilecek bedelden öncelikle, 134 üncü maddenin beşinci fıkrasına göre Fon Kurulu tarafından karar verilmesi halinde şirketlerin teknik bilgi, yazılım, donanım, ekipman, mal ve hizmet alımından doğan geçmiş dönem borçları, daha sonra sırasıyla bu kişilerin Devlete ve sosyal güvenlik kuruluşlarına olan ve 6183 sayılı Kanun kapsamındaki borçları ile GSM imtiyaz sözleşmesinden doğan Hazine payı borçları ödendikten sonra bakiye kısmın, kişilerin diğer kamu kurum ve kuruluşları ile üst kurullara olan borçlarına garameten taksim edileceğine yönelik düzenleme yapılmaktadır.

Maddenin (d) bendi ile, Fon tarafından alacaklarının takibi için 5411 sayılı Kanun çerçevesinde açılan veya takip edilen davalar veya takipler neticesinde ihtiyati haciz veya ihtiyati tedbir konulan para, mal ve her türlü hak ile alacakların bedellerinden, alacak konusunda mahkemece verilen karar üzerine, imtiyazlı alacaklılardan ve Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonunun alacağından önce sırasıyla Devletin ve sosyal güvenlik kuruluşlarının 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun kapsamındaki alacaklarının mahsup edilmesi sağlanmaktadır.

Madde 2.- Madde ile 5411 sayılı Kanuna geçici 24 ve 25 inci maddeler eklenmektedir.

Geçici 24 üncü madde ile, banka tarafından yetkili mercilere beyan edilen sigortaya tabi mevduat tutarı ile Fon tarafından tespit edilen mevduat tutarı arasında bir fark bulunması nedeniyle Fon tarafından haklarında takibat başlatılmış kişilerin ve bankanın mal varlıklarının paraya çevrilmesi sonucunda elde edilecek tutarların 5411 sayılı Kanunun 134 üncü maddesine göre yapılacak garame sonucunda Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonuna düşen kısmının bir hesapta toplanması ve bu hesaptan sırasıyla Devletin ve sosyal güvenlik kuruluşlarının bu kişilerden olan ve 6183 sayılı Kanun kapsamında bulunan alacaklarının tahsili için ödemede bulunulması yönünde düzenleme yapılmaktadır.

Geçici 25 inci madde ile, Fon tarafından gerçekleştirilecek satışlarda uygulanacak katma değer vergisi istisnasına yönelik açıklama getirilmektedir. Fonun, 5411 sayılı Kanuna göre faaliyet izni kaldırılan yönetim ve denetimi Fona intikal eden bankalar ile bankayla ilişkileri Kanunun 134 üncü maddesinde tanımlanan gerçek ve tüzel kişilerin sahip oldukları varlıkların satışı neticesinde elde edilecek bedelin dağıtım sırası değiştirilmekte, bu satışlardan Fona intikal edecek tutarın ayrı bir hesapta toplanarak bu hesaptan Devletin ve sosyal güvenlik kuruluşlarının bu kişilerden olan ve 6183 sayılı Kanun kapsamında bulunan alacaklarına tahsis edilmesine imkan tanınmaktadır. Satış bedelinin alacaklılara dağıtılmasına ilişkin yapılan bu değişiklikler, usul hükmü olduğundan Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce gerçekleştirilmiş ancak bedeli alacaklılara dağıtımı yapılmamış satışlar ile henüz ilan aşamasında olan satışlara da uygulanması gerekmektedir.

Bu düzenlemeler ile satış bedelinden Fon lehine ayrılacak tutar değiştiğinden katma değer vergisi istisnasının uygulanacağı tutar da değişmektedir. Oysa yapılan değişikliğin amacı satış bedelinin alacaklılar arasında dağılımına yönelik olup, katma değer vergisi istisnası uygulanacak mevcut tutarın değiştirilmemesi bu değişiklik öncesi yapılmış işlemler açısından zorunluluk arz etmektedir. Bu madde ile bu düzenlemelerin yürürlüğe girdiği tarihten önce Fon tarafından satış ilanı verilmiş, satışı gerçekleşmiş ancak ihale bedelinin alacaklılara dağıtımı sonuçlanmamış satışlar ile 31/12/2006 tarihine kadar ilan edilecek satışlarda söz konusu katma değer vergisi istisna tutarının aynen muhafaza edilmesi sağlanmıştır.

Madde 3.- Yürürlük maddesidir.

Madde 4.- Yürütme maddesidir.

Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu

 

Türkiye Büyük Millet Meclisi

 

 

Plan ve Bütçe Komisyonu

 

 

Esas No: 1/1160

3/2/2006

 

Karar No: 71

 

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Bakanlar Kurulunca 23/12/2005 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça 3/1/2006 tarihinde tali komisyon olarak Adalet Komisyonuna, esas komisyon olarak da Komisyonumuza havale edilen "Bankacılık Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı", Komisyonumuzun 1/2/2006 tarihinde yapmış olduğu 41 inci birleşiminde, Hükümeti temsilen Maliye Bakanı Kemal UNAKITAN ile Maliye Bakanlığı, Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonu Başkanlığı, Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu Başkanlığı ile Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığı temsilcilerinin de katılımlarıyla incelenip görüşülmüştür.

5411 sayılı Bankacılık Kanunu ile bankacılık sistemine ilişkin köklü düzenlemeler yapılmıştır. Söz konusu Kanun ile Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonu'nun alacaklarının takip ve tahsili ile bu alacakların önceliğine ilişkin özel hükümler getirilmiştir. Fonun alacaklarına öncelik tanınması gerekli olmakla birlikte, bu alacakların Devletin ve sosyal güvenlik kuruluşlarının amme alacağı niteliğindeki alacaklarından önce tahsil edilmesi kamu yararına uygun düşmemektedir. Çünkü amme alacakları kamu hizmetlerinin temel finansman kaynağı olup, özel hükümlere göre öncelikli alacak olarak takip ve tahsil edilmektedir. Bu nedenle, bankaların ve bankalarla birlikte sorumlu tutulan kişilerin Devlete ve sosyal güvenlik kuruluşlarına olan amme alacağı niteliğindeki borçlarının öncelikli alacak haline getirilerek bir an önce tahsil edilmesi gerekmektedir. Tasarı, bu ihtiyacın giderilmesi amacıyla hazırlanmıştır.

Tasarı ve gerekçesi incelendiğinde; Bankacılık Kanununun çeşitli maddelerinde değişiklik yapılarak ve Kanuna yeni geçici maddeler eklenerek, devletin ve sosyal güvenlik kuruluşlarının bankalardan ve sorumlu kişilerden amme alacağı niteliğindeki alacaklarının öncelikli alacak haline getirilmesinin düzenlendiği anlaşılmaktadır.

Komisyonumuzda Tasarının geneli üzerinde yapılan görüşmelerde;

- Devletin ve sosyal güvenlik kuruluşlarının bankalardan ve ilgili kişilerden alacaklarının öncelikli hale getirilmesinin olumlu karşılandığı,

- Bankacılık Kanununun Anayasanın kişi haklarına ve kanun önünde eşitlik ilkesine  ilişkin hükümlerine aykırı hükümler içerdiği, ancak ekonomideki hassasiyet nedeniyle söz konusu Kanunun iptali için ana muhalefet partisi tarafından Anayasa Mahkemesine başvurulmadığı, bu hükümlerin Bankacılık Kanunundan mutlaka çıkarılması gerektiği,

şeklindeki görüşlerden sonra Hükümet tarafından yapılan tamamlayıcı açıklamalarda;

- Kamu harcamalarının başlıca finansman aracı olan amme alacaklarının tahsilinde gecikme yaşanması halinde harcama yapılacak kamu hizmetlerinin olumsuz etkilendiği, bu nedenle Tasarı ile Devletin ve sosyal güvenlik kuruluşlarının bankalardan olan alacaklarının öncelikli alacak haline getirilmesinin amaçlandığı, bununla birlikte bu alacaklardan sonra Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonunun imtiyazlı alacaklı konumunun devam ettiği,

- Tasarı ile ayrıca, Fon tarafından gerçekleştirilecek satışlarda uygulanacak KDV istisnasına açıklık getirildiği,

ifade edilmiştir.

Tasarının geneli üzerinde yapılan görüşmeleri müteakiben Tasarı ve gerekçesi Komisyonumuzca da benimsenerek maddelerinin görüşülmesine geçilmiştir.

Tasarının;

- Çerçeve 1 inci maddesi; uygulamada yaşanan aksaklıkların giderilmesi amacıyla yurt içinde banka şubesi açılması şartlarını açıklığa kavuşturmak üzere, Bankacılık Kanununun 13 üncü maddesinin değiştirilmesini öngören bir düzenlemenin yeni (a) bendi olarak eklenmesi; Bankacılık Kanununun 93 üncü maddesi ile Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumuna verilen yetkinin Kurumun karar organı olan Kurul tarafından kullanılacağı konusuna açıklık getirmek üzere, söz konusu maddede değişiklik yapılmasına ilişkin bir düzenlemenin yeni (b) bendi olarak maddeye ilave edilmesi; (a) ve (b) bentlerinde geçen "Devlet" ibarelerinin "Devletin" şeklinde düzeltilmesi; Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonunun 22/12/2005 tarihli ve 5436 sayılı Kanunla 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu kapsamından çıkarılmış olması nedeniyle, Bankacılık Kanununun Fonun bütçesine ilişkin 129 uncu maddesinin değiştirilmesini öngören bir düzenlemenin (e) bendi olarak eklenmesi; (c) bendine Bankacılık Kanununun 134 üncü maddesine eklenmek üzere, Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonunun elinde bulunan ve Fonun alacaklarının tahsili bakımından değer taşımamakla birlikte, tüzel kişilikleri devam eden şirketlerin özel bir tasfiye usulüne tabi tutulmasını öngören bir düzenlemenin ilave edilmesi ve maddede yer alan bent numaralarının teselsül ettirilmesi suretiyle,

- Çerçeve 2 nci maddesi; maddeye bağlı geçici 24 üncü maddede yer alan "garame ile" ibaresinin "garameten" şeklinde redaksiyona tabi tutulması; geçici 25 inci maddede yer alan "satışlarda" ibaresinin, "satışlar kapsamında yapılacak teslimlerde" şeklinde açıklığa kavuşturulması suretiyle,

- Yürürlük ve yürütmeye ilişkin 3 üncü ve 4 üncü maddeleri aynen,

kabul edilmiştir.

Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.

 

 

Başkan

Başkanvekili

Sözcü

 

Sait Açba

M. Altan Karapaşaoğlu

Sabahattin Yıldız

 

Afyonkarahisar

Bursa

Muş

 

Kâtip

Üye

Üye

 

Mehmet Sekmen

Halil Aydoğan

Mehmet Zekai Özcan

 

İstanbul

Afyonkarahisar

Ankara

 

Üye

Üye

Üye

 

A. Kemal Deveciler

Ali Osman Sali

Ahmet İnal

 

Balıkesir

Balıkesir

Batman

 

(Ayrışık oy yazısı ektedir)

 

 

 

Üye

Üye

Üye

 

Osman Nuri Filiz

Muhsin Koçyiğit

Alaattin Büyükkaya

 

Denizli

Diyarbakır

İstanbul

 

Üye

Üye

Üye

 

A. Kemal Kumkumoğlu

Birgen Keleş

Kemal Kılıçdaroğlu

 

İstanbul

İstanbul

İstanbul

 

(Ayrışık oy yazım ektedir)

(Karşı oy yazım ektedir)

(Ayrışık oy ektedir)

 

Üye

Üye

Üye

 

M. Mustafa Açıkalın

Fazıl Karaman

Selami Yiğit

 

İstanbul

İzmir

Kars

 

Üye

Üye

Üye

 

Y. Selahattin Beyribey

Mustafa Elitaş

Taner Yıldız

 

Kars

Kayseri

Kayseri

 

Üye

Üye

Üye

 

Mikail Arslan

Muzaffer Baştopçu

Hasan Fehmi Kinay

 

Kırşehir

Kocaeli

Kütahya

 

Üye

Üye

Üye

 

Mustafa Özyürek

O. Seyfi Terzibaşıoğlu

Osman Seyfi

 

Mersin

Muğla

Nevşehir

 

(Ayrışık oyum var)

 

 

 

Üye

Üye

Üye

 

Cemal Uysal

Kazım Türkmen

İmdat Sütlüoğlu

 

Ordu

Ordu

Rize

 

 

(Ayrışık oy yazım ektedir)

 

 

Üye

Üye

Üye

 

Musa Uzunkaya

Sabahattin Cevheri

Enis Tütüncü

 

Samsun

Şanlıurfa

Tekirdağ

 

 

 

(Karşı oy yazısı ekte)

 

Üye

Üye

 

 

M. Ergun Dağcıoğlu

M. Akif Hamzaçebi

 

 

Tokat

Trabzon

 

 

 

(Ayrışık oy yazısı ektedir)

 

 

AYRIŞIK OY

Tasarı Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonu (TMSF)’nun uygulamada karşılaştığı güçlüklerin aşılması, TMSF satışlarından elde edilen gelirlerden yapılacak ödemelerde Devletin ve sosyal güvenlik kuruluşlarının 6183 sayılı Kanun kapsamındaki alacakların sırasının öne çekilmesi yönlü düzenlemeler olumludur.

Tasarı ile ayrıca yönetim ve denetimi TMSF’ye devredilmiş olan şirketlerin tasfiyesinin Türk Ticaret Kanunu hükümlerine bağlı olmaksızın Fon tarafından yapılacağı yönünde bir düzenleme yapılmaktadır. Benzer bir düzenlemenin İhlas Finans mağdurları için de yapılması gerekir. İhlas Finans’tan sayıları 100.000’e yakın alacaklının miktarı yaklaşık 800 milyon ABD doları tutarında alacağı vardır.

Tasarıyı bu yönleriyle eksik buluyoruz.

M. Akif Hamzaçebi

Kemal Kılıçdaroğlu

Enis Tütüncü

 

 

Trabzon

İstanbul

Tekirdağ

 

Birgen Keleş

A. Kemal Kumkumoğlu

Kazım Türkmen

 

İstanbul

İstanbul

Ordu

 

A. Kemal Deveciler

Mustafa Özyürek

 

 

Balıkesir

Mersin

 

HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN

BANKACILIK KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI

MADDE 1.- 19/10/2005 tarihli ve 5411 sayılı Bankacılık Kanununun;

a) 106 ncı maddesinin beşinci fıkrasında yer alan “tüm imtiyazlı alacaklılardan önce” ibaresinden sonra gelmek üzere, “ancak Devlet ve sosyal güvenlik kuruluşlarının 6183 sayılı Kanun kapsamındaki alacaklarından sonra” ibaresi eklenmiştir.

b) 107 nci maddesinin dördüncü fıkrasının son cümlesinde yer alan “tüm imtiyazlı alacaklılardan önce” ibaresinden sonra gelmek üzere “,ancak Devlet ve sosyal güvenlik kuruluşlarının 6183 sayılı Kanun kapsamındaki alacaklarından sonra” ibaresi eklenmiştir.

c) 134 üncü maddesinin sekizinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Gerçek ve tüzel kişilerin sahip olduğu varlıkların, bu maddede yer alan hükümler çerçevesinde ticari ve iktisadi bütünlük kapsamında veya bu Kanunda yer alan hükümler çerçevesinde ayrı ayrı cebri icra yoluyla satışlarından elde edilen bedelden; satış tarihine kadar tahakkuk etmiş olmak şartıyla, sırasıyla Fon Kurulu tarafından karar verilmesi halinde şirketlerin teknik bilgi, yazılım, donanım, ekipman, mal ve hizmet alımından doğan geçmiş dönem borçları, kişilerin Devlete ve sosyal güvenlik kuruluşlarına olan 6183 sayılı Kanun kapsamındaki borçları ile GSM imtiyaz sözleşmesinden doğan Hazine payı borçları ödendikten sonra kalan kısım, kişilerin diğer kamu kurum ve kuruluşları ile üst kurullara olan borçlarına garameten taksim edilerek ödenir. Bu hükme göre yapılan dağıtım sonrasında bakiye borç kalması; lisans, ruhsat, imtiyaz sözleşmesi, geçici frekans ve kanal kullanımı ve benzeri hakların devri ve yeni alıcısı tarafından işletilmesi için gerekli olan ve kamu kurum ve kuruluşları ile üst kurullarca yapılması gereken devrin tescil ve nakli işlemine engel teşkil etmez.”

d) 136 ncı maddesinin son cümlesinde yer alan “her türlü hak ve alacakların bedelinden,” ibaresinden sonra gelmek üzere “Devletin ve sosyal güvenlik kuruluşlarının 6183 sayılı Kanun kapsamındaki alacaklarından sonra gelmek üzere,” ibaresi eklenmiştir.

MADDE 2.- 5411 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici maddeler eklenmiştir.

“GEÇİCİ MADDE 24.- Banka tarafından yetkili mercilere beyan edilen sigortaya tâbi mevduat tutarı ile Fon tarafından tespit edilen mevduat tutarı arasıda bir fark bulunması nedeniyle bu maddenin yayımı tarihinden önce haklarında Fon tarafından takibat başlatılmış kişilerin ve bankaların (iflas kararı verilmiş olanlar dahil), Fona olan borçlarından dolayı bu Kanun hükümlerine göre cebri icra yoluyla varlıklarının satışından elde edilen bedelin, bu Kanunun 134 üncü maddesinin sekizinci fıkrası uyarınca yapılan garame ile dağıtımı sonrasında Fon payına düşen kısmı, yukarıdaki nedene dayanılarak Fon tarafından haklarında takibat başlatılmış kişilerin ve bankanın Devlete ve sosyal güvenlik kuruluşlarına olan 6183 sayılı Kanun kapsamındaki borçlarına ödenmek üzere bir hesapta toplanır. Bankanın ve bu madde kapsamındaki kişilerin, Devlete ve sosyal güvenlik kuruluşlarına olan 6183 sayılı Kanun kapsamındaki borçlarının ödenmesinden sonra kalan tutar, Fon alacağına mahsup edilir. Bu madde hükmü, maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önce yapılan satışlar için de uygulanır.

GEÇİCİ MADDE 25.- Bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önce Fon tarafından satış ilanı verilmiş, satışı gerçekleşmiş ancak ihale bedelinin alacaklılara dağıtımı sonuçlanmamış satışlar ile 31/12/2006 tarihine kadar ilan edilecek satışlarda, 3065 sayılı Katma Değer Vergisi Kanununun 17 nci maddesinin (4) numaralı fıkrasının (m) bendi uyarınca istisna uygulanacak kısmın hesaplanmasında, 5411 sayılı Kanunun bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önceki hükümlerine göre Fona intikal etmesi gereken tutar esas alınır.”

MADDE 3.- Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 4.- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONUNUN

KABUL ETTİĞİ METİN

BANKACILIK KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI

 

MADDE 1.- 19/10/2005 tarihli ve 5411 sayılı Bankacılık Kanununun;

a) 13 üncü maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

"Madde 13.- Bu Kanunda yer alan kurumsal yönetim hükümleri ile koruyucu hükümler dikkate alınarak  Kurulca belirlenecek esaslara uyulması ve Kuruma bildirilmesi kaydıyla yurt içinde şube açılması serbesttir."

b) 93 üncü maddesinin dördüncü fıkrasının ilk cümlesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

"Kurum, bu Kanun ve ilgili diğer mevzuat hükümleri çerçevesinde kendisine verilen yetkilerini, Kurulca tesis edilecek düzenleyici işlemler veya alınacak özel nitelikli kararlar ile kullanır."

c) 106 ncı maddesinin beşinci fıkrasında yer alan "tüm imtiyazlı alacaklılardan önce" ibaresinden sonra gelmek üzere ", ancak Devletin ve sosyal güvenlik kuruluşlarının 6183 sayılı Kanun kapsamındaki alacaklarından sonra" ibaresi eklenmiştir.

d) 107 nci maddesinin dördüncü fıkrasının son cümlesinde yer alan "tüm imtiyazlı alacaklılardan önce" ibaresinden sonra gelmek üzere ", ancak Devletin ve sosyal güvenlik kuruluşlarının 6183 sayılı Kanun kapsamındaki alacaklarından sonra" ibaresi eklenmiştir.

e) 129 uncu maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

"Madde 129.- Fon giderlerinin, Fon gelirleri ile karşılanması esastır. Fonun bütçe yılı, takvim yılıdır.

Fon, bu Kanunda belirtilen usul ve esaslar çerçevesinde kendisine tahsis edilen  kaynaklarını görev ve yetkilerinin gerektirdiği ölçüde, serbestçe kullanır.

Fon mevcudunun kullanılış usul ve esasları ile bu Kanunla Fona verilen yetkilerin kullanılmasına ilişkin diğer usul ve esaslar Fon  tarafından hazırlanacak yönetmelikte  gösterilir. Fon giderleri Fon kaynaklarından karşılanır.

Fonun giderleri Fon Kurulu kararıyla yürürlüğe giren, stratejik planları ve performans hedefleri ile kurumsal, işlevsel ve ekonomik sınıflandırma sistemine göre hazırlanan yıllık bütçeye göre yapılır."

f) 134 üncü maddesinin sekizinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve maddeye bu fıkradan sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkra eklenmiştir.

"Gerçek ve tüzel kişilerin sahip olduğu varlıkların, bu maddede yer alan hükümler çerçevesinde ticari ve iktisadi bütünlük kapsamında veya bu Kanunda yer alan hükümler çerçevesinde ayrı ayrı cebri icra yoluyla satışlarından elde edilen bedelden; satış tarihine kadar tahakkuk etmiş olmak şartıyla, sırasıyla Fon Kurulu tarafından karar verilmesi halinde şirketlerin teknik bilgi, yazılım, donanım, ekipman, mal ve hizmet alımından doğan geçmiş dönem borçları, kişilerin Devlete ve sosyal güvenlik kuruluşlarına olan 6183 sayılı Kanun kapsamındaki borçları ile GSM imtiyaz sözleşmesinden doğan Hazine payı borçları ödendikten sonra kalan kısım, kişilerin diğer kamu kurum ve kuruluşları ile üst kurullara olan borçlarına garameten taksim edilerek ödenir. Bu hükme göre yapılan dağıtım sonrasında bakiye borç kalması; lisans, ruhsat, imtiyaz sözleşmesi, geçici frekans ve kanal kullanımı ve benzeri hakların devri ve yeni alıcısı tarafından işletilmesi için gerekli olan ve kamu kurum ve kuruluşları ile üst kurullarca yapılması gereken devrin tescil ve nakli işlemine engel teşkil etmez."

"Bu Kanunla yürürlükten kaldırılan 4389 sayılı Bankalar Kanununun 15 inci maddesinin (7) numaralı fıkrası ile bu madde kapsamında olan ve sermayesinin % 50'sinden fazlasını temsil eden hisselere Fonun, Fon Bankasının veya Fon iştiraklerinin sahip olduğu şirketler, yönetim kurulları tarafından alacaklılarına ve borçlularına Fonun belirlediği esaslar çerçevesinde yapılacak ilanı müteakiben düzenlenen bilançoları esas alınarak Fon Kurulu kararı ile İcra ve İflas Kanunu, Türk Ticaret Kanunu hükümlerine tabi olmaksızın tasfiye olunur. Bu şirketler Fonun yazılı bildirimi üzerine ilgili sicilden başkaca bir işleme gerek kalmaksızın terkin olunur. Tasfiye kararı aleyhine ilgililer tarafından açılacak davalar Fonun merkezinin bulunduğu yer idare mahkemelerinde görülür. Fon Kurulu tarafından tasfiyesine karar verilen şirketlerin iflas ve ihyası istenemez. Yapılan ilan neticesinde kayıt altına alınan alacaklar Fon tarafından bu Kanun, 6183 sayılı Kanun ve İcra ve İflas Kanununun 206 ncı maddesine uygun olarak düzenlenecek sıra cetveli ile tasfiye kararı verilen şirketin alacaklılarına dağıtılır. Bu madde hükümlerine uygun olarak tasfiye olunan şirketlerin hâkim ortakları ve yöneticileri ile üçüncü şahıslar aleyhine açılan şahsi sorumluluk, iflas ve alacak davaları kanuni halef; ceza davaları kanuni müdahil sıfatıyla Fon tarafından devam ettirilir. Bu davalar sonucunda herhangi bir tahsilat yapılması halinde başkaca bir işleme gerek kalmaksızın tahsil edilen meblağ düzenlenmiş sıra cetveline uygun olarak dağıtılır. Dağıtım sonrasında alacağını tamamen alamamış olan alacaklılara talepleri halinde şirketin tasfiye edildiğine ve dağıtılacak tasfiye bakiyesi bulunmadığına dair bir belge verilir. Bu belge İcra ve İflas Kanununun 105 inci maddesi hüküm ve sonuçlarını doğurur. Alacaklılara sıra cetveline uygun olarak yapılacak dağıtım sonrası tasfiye bakiyesi kalması halinde bu bakiye şirket hissedarlarına hisseleri oranında ödenir. Tasfiyenin usul ve esasları Fon Kurulu tarafından çıkarılacak yönetmelikle belirlenir."

g) 136 ncı maddesinin son cümlesinde yer alan "her türlü hak ve alacakların bedelinden," ibaresinden sonra gelmek üzere "Devletin ve sosyal güvenlik kuruluşlarının 6183 sayılı Kanun kapsamındaki alacaklarından sonra gelmek üzere," ibaresi eklenmiştir.

MADDE 2.- 5411 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici maddeler eklenmiştir.

"GEÇİCİ MADDE 24.- Banka tarafından yetkili mercilere beyan edilen sigortaya tâbi mevduat tutarı ile Fon tarafından tespit edilen mevduat tutarı arasında bir fark bulunması nedeniyle bu maddenin yayımı tarihinden önce haklarında Fon tarafından takibat başlatılmış kişilerin ve bankaların (iflas kararı verilmiş olanlar dahil), Fona olan borçlarından dolayı bu Kanun hükümlerine göre cebri icra yoluyla varlıklarının satışından elde edilen bedelin, bu Kanunun 134 üncü maddesinin sekizinci fıkrası uyarınca yapılan garameten dağıtımı sonrasında Fon payına düşen kısmı, yukarıdaki nedene dayanılarak Fon tarafından haklarında takibat başlatılmış kişilerin ve bankanın Devlete ve sosyal güvenlik kuruluşlarına olan 6183 sayılı Kanun kapsamındaki borçlarına ödenmek üzere bir hesapta toplanır. Bankanın ve bu madde kapsamındaki kişilerin, Devlete ve sosyal güvenlik kuruluşlarına olan 6183 sayılı Kanun kapsamındaki borçlarının ödenmesinden sonra kalan tutar, Fon alacağına mahsup edilir. Bu madde hükmü, maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önce yapılan satışlar için de uygulanır.

GEÇİCİ MADDE 25.- Bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önce Fon tarafından satış ilanı verilmiş, satışı gerçekleşmiş ancak ihale bedelinin alacaklılara dağıtımı sonuçlanmamış satışlar ile 31/12/2006 tarihine kadar ilan edilecek satışlar kapsamında yapılacak teslimlerde, 3065 sayılı Katma Değer Vergisi  Kanununun 17 nci maddesinin (4) numaralı fıkrasının (m) bendi uyarınca istisna uygulanacak kısmın hesaplanmasında, 5411 sayılı Kanunun bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önceki hükümlerine göre Fona intikal etmesi gereken tutar esas alınır."

MADDE 3.- Tasarının 3 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 4.- Tasarının 4 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

Recep Tayyip Erdoğan

 

 

 

Başbakan

 

 

 

Dışişleri Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

 

A. Gül

A. Şener

M. A. Şahin

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

B. Atalay

A. Babacan

M. Aydın

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Adalet Bakanı

 

N. Çubukçu

K. Tüzmen

C. Çiçek

 

Millî Savunma Bakanı

İçişleri Bakanı

Maliye Bakanı

 

M. V. Gönül

A. Aksu

K. Unakıtan

 

Millî Eğitim Bakanı

Bayındırlık ve İskân Bakanı

Sağlık Bakanı

 

H. Çelik

F. N. Özak

R. Akdağ

 

Ulaştırma Bakanı

Tarım ve Köyişleri Bakanı

Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı

 

B. Yıldırım

M. M. Eker

M. Basesgioğlu

 

Sanayi ve Ticaret Bakanı

En. ve Tab. Kay. Bakanı

Kültür ve Turizm Bakanı

 

A. Coşkun

M. H. Güler

A. Koç

 

 

Çevre ve Orman Bakanı

 

 

 

O. Pepe