Dönem:
22 Yasama Yılı: 4
TBMM (S. Sayısı: 1084)
Türkiye Cumhuriyeti Başbakanlık Dış Ticaret
Müsteşarlığı ile Çin Halk Cumhuriyeti Kalite Yönetimi, Denetim ve Karantina
Genel İdaresi Arasında Sanayi Ürünlerinde Kalite ve Güvenliğe İlişkin Danışma
ve İşbirliği Mekanizması Tesis Edilmesine
Dair Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı ve
Dışişleri Komisyonu Raporu (1/1112)
Not: Tasarı; Başkanlıkça Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabiî
Kaynaklar Bilgi ve Teknoloji ile Dışişleri komisyonlarına havale edilmiştir.
T.C.
Başbakanlık 6/10/2005
Kanunlar ve
Kararlar
Genel
Müdürlüğü
Sayı:
B.02.0.KKG.0.10/101-1185/4375
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Dışişleri
Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 19/9/2005
tarihinde kararlaştırılan “Türkiye Cumhuriyeti Başbakanlık Dış Ticaret
Müsteşarlığı ile Çin Halk Cumhuriyeti Kalite Yönetimi, Denetim ve Karantina Genel
İdaresi Arasında Sanayi Ürünlerinde Kalite ve Güvenliğe İlişkin Danışma ve
İşbirliği Mekanizması Tesis Edilmesine Dair Protokolün Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz
ederim.
Recep Tayyip Erdoğan
Başbakan
GEREKÇE
Türkiye ile Çin Halk Cumhuriyeti (ÇHC) arasındaki
ekonomik ve ticari ilişkilerin geliştirilmesi ve bu alanda ortaya çıkabilecek
sorunların çözümlenmesi amacıyla kurulun “Türk-Çin Ticari ve Ekonomik
İlişkileri Geliştirme Ortak Komisyonu” çalışmaları çerçevesinde, ÇHC ile
karşılıklı ticarete konu ürünlerde güvenlik ve kalite şartlarının sağlanması
gündeme gelmiştir. Bu bağlamda, gerek sanayici gerekse tüketici açısından
hayati olan bir sistemin belli prensipler ve kurallar temelinde oluşturulması
önem arz etmektedir.
Bu nedenle, söz konusu sistemin Avrupa Birliği (AB) ile
Gümrük Birliğimiz çerçevesinde gerçekleştirilen mevzuat uyumu ve Dünya Ticaret
Örgütü Ticarette Teknik Engeller Anlaşması ışığında bir Protokol ile
oluşturulmasında fayda görülmektedir.
Dolayısıyla, AB ile ÇHC arasında kurulan danışma
mekanizması sistemine paralel bir anlayış içermesi öngörülen Protokolün; ikili
ticaretin kolaylaştırılmasına pazara giriş imkanlarının artırılmasına ve
özellikle ÇHC’den ülkemize ithal edilen ürünlerin güvenli olmasına katkı
sağlaması beklenmektedir.
Bu çerçevede, “T. C. Başbakanlık Dış Ticaret
Müsteşarlığı ile Çin Halk Cumhuriyeti Kalite Yönetimi, Denetim ve Karantina
Genel İdaresi Arasında Sanayi Ürünlerinde Kalite ve Güvenliğe İlişkin Danışma
ve İşbirliği Mekanizması Tesis Edilmesine Dair Protokol”ün iki ülke arasındaki
ticari ve ekonomik ilişkilerin güçlenderilmesi ve ikili işbirliği için yeni bir
zemin yaratılması açısından tesis edilmesinde büyük fayda görülmektedir.
Dışişleri Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet Meclisi 7/2/2006
Dışişleri Komisyonu
Esas No.: 1/1112
Karar No.: 122
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Dışişleri Bakanlığı tarafından hazırlanarak Bakanlar
Kurulunca 6/10/2005 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan
ve Başkanlıkça 12/10/2005 tarihinde tali komisyon olarak Sanayi, Ticaret,
Enerji, Tabiî Kaynaklar, Bilgi ve Teknoloji Komisyonuna, esas komisyon olarak
da Komisyonumuza havale edilen ''Türkiye Cumhuriyeti Başbakanlık Dış Ticaret
Müsteşarlığı ile Çin Halk Cumhuriyeti Kalite Yönetimi, Denetim ve Karantina
Genel İdaresi Arasında Sanayi Ürünlerinde Kalite ve Güvenliğe İlişkin Danışma
ve İşbirliği Mekanizması Tesis Edilmesine Dair Protokolün Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı'', Komisyonumuzun 2/2/2006 tarihli 28 inci
toplantısında Dışişleri Bakanlığı ile Dış Ticaret Müsteşarlığı temsilcilerinin
de katılmalarıyla görüşülmüştür.
Çin dünyanın en hızlı büyüyen ekonomilerinden biridir.
Dünya Bankasının tahminlerine göre Çin 2020 yılında dünyanın 2 nci büyük
ticaret hacmine sahip ülke olacaktır. IMF'e göre ise Çin A.B.D. ve Japonya'dan
sonra dünyada 3 üncü büyük ekonomiye sahiptir.
Çin ucuz maliyetlerin getirdiği fiyat avantajı ile
dünya piyasalarında çok güçlü bir rekabet avantajı elde etmiştir. Özellikle
imalat sanayii ürünlerinde rekabet imkanını artırmak için maliyetlerin düşük
tutulması, belli ürünler için kalite yönünden belirlenmiş asgari standartlardan
sapmalar oluşmasına neden olmaktadır.
Bu çerçevede Çin ile ikili ticaretin kolaylaştırılması,
Çin'den ülkemize ithal edilen ürünlerin güvenlik ve kalite denetiminin
sağlanması, ikili ticari ve ekonomik ilişkilerin güçlendirilmesi ve
işbirliğinin artırılması için yeni bir hukuki zemin yaratılması amacıyla 27
Haziran 2005 tarihinde Ankara'da Türkiye Cumhuriyeti Başbakanlık Dış Ticaret
Müsteşarlığı ile Çin Halk Cumhuriyeti Kalite
Yönetimi, Denetim ve Karantina Genel İdaresi Arasında Sanayi Ürünlerinde
Kalite ve Güvenliğe İlişkin Danışma ve İşbirliği Mekanizması Tesis Edilmesine
Dair Protokol imzalanmıştır.
Tasarı ve gerekçesi incelendiğinde Protokol ile;
- İletişim, teknik işbirliği, bilgi değişimi ve
personel eğitimi alanlarında işbirliği ve dayanışma mekanizmasının oluşturulması,
- Sanayi ürünlerinde güvenlik, kalite yönetimi ve
denetim konularında işbirliği planı geliştirmek amacıyla ''Üst Düzey
Yönlendirme Komitesi'' kurulması,
- Tarafların standardizasyon, belgelendirme,
akreditasyon ve metroloji kuruluşları ile laboratuvarları arasında ortak
faaliyetlerin gerçekleştirilmesi,
konularında düzenlemelerin öngörüldüğü anlaşılmaktadır.
Komisyonumuzda Tasarının tümü üzerinde yapılan
görüşmelerde;
- Çin'den ülkemize yapılan ithalatta son yıllarda büyük
artış olduğu,
- Toplumda, ithal edilen ürünlerin kalitesinin çok
düşük olduğu yönünde yaygın bir kanaatın oluştuğu ve bazı ürünlere yönelik
şikayetlerle karşılaşıldığı,
- Protokol ile Tarafların kuracakları bir mekanizma
vasıtasıyla yapılan şikayetleri kısa sürede inceleyerek çözüm bulunmasının
amaçlandığı,
şeklindeki Hükümet temsilcilerinin açıklamalarını
takiben Komisyon üyelerimiz tarafından;
- Çin ile yapılan sözkonusu Protokol ile belli bir
denetim imkanına kavuşmamıza rağmen Türkiye ithal edilen bir çok mal bakımından
TSE uygunluk belgesi aranmasından vazgeçtiği ve bu uygulamanın sanayicimizi zor
durumda bıraktığı,
- Avrupa Çin'e uygulanan kotaların kalkacağı 2006
yılına kadar Çin ile rekabet edilebilmesi amacıyla herhangi bir adım atmadığı
zira Çin'in rekabet avantajına sahip olduğu sektörlerden Avrupa ülkelerinin
çıktığı ve daha çok sanayi yoğun mallar üretimine yöneldikleri, bu sebeple
kotaların kalkmasının gelişmekte olan ekonomileri vuracağı,
- Çin ile aramızda ikili ticareti düzenleyen başka
anlaşmaların olup olmadığı,
- Avrupa gümrük mevzuatına uymak zorunda olmamız
nedeniyle Avrupanın bazı ülkelere karşı uyguladığı kota uygulamasından
ülkemizinde faydalanıp faydalanmadığı ve başka haklara sahip olup olmadığımız,
yönündeki görüş ve sorulara Hükümet temsilcileri
tarafından verilen ek açıklama ve cevaplarda;
- İthal edilen ürünlerde zorunlu standardizasyondan çok
iç denetimin daha önemli olduğu ve iç piyasada beğenilmeyen bir ürünün en kısa
sürede ithalatının yasaklanmasının ticaretin gereklerine daha çok uyum
gösterdiği,
Kalitenin göreceli bir kavram olup tercih meselesi
olduğu, Protokolün ise kaliteden çok güvensiz mallar ile sağlığa aykırı
ürünlerin ithalatına yönelik bir denetim mekanizması öngördüğü,
Çin ile aramızda ticaret, yatırımların teşviki ve çifte
vergilendirmenin önlenmesi alanında anlaşmaların yapıldığı ve halen yürürlükte
olduğu,
ifade edilmiştir.
Tasarının tümü üzerindeki görüşmelerin ardından Tasarı
ve gerekçesi Komisyonumuzca da benimserek maddelerin görüşülmesine geçilmiştir.
Tasarının 1 inci, 2 nci, 3 üncü maddeleri ile tümü
aynen kabul edilmiştir.
Protokolün ülkemiz tarafından bir an önce onaylanarak
yürülüğe girebilmesi amacıyla Tasarının İçtüzüğün 52 nci maddesine göre
öncelikle görüşülmesine karar verilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek
Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Kâtip |
|
|
Mehmet Dülger |
Eyyüp Sanay |
Metin Yılmaz |
|
|
Antalya |
Ankara |
Bolu |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mahmut Koçak |
Ramazan Toprak |
Ahmet Edip Uğur |
|
|
Afyonkarahisar |
Aksaray |
Balıkesir |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Aziz Akgül |
Abdülbaki Türkoğlu |
Muzaffer Gülyurt |
|
|
Diyarbakır |
Elazığ |
Erzurum |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Halil Akyüz |
Mehmet B. Denizolgun |
Şükrü Mustafa Elekdağ |
|
|
İstanbul |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Hüseyin Kansu |
Onur Öymen |
Fikret Ünlü |
|
|
İstanbul |
İstanbul |
Karaman |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Ufuk Özkan |
Nihat Eri |
Süleyman Gündüz |
|
|
Manisa |
Mardin |
Sakarya |
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN
TÜRKİYE CUMHURİYETİ BAŞBAKANLIK DIŞ
TİCARET MÜSTEŞARLIĞI İLE ÇİN HALK CUMHURİYETİ KALİTE YÖNETİMİ, DENETİM VE
KARANTİNA GENEL İDARESİ ARASINDA SANAYİ ÜRÜNLERİNDE KALİTE VE GÜVENLİĞE İLİŞKİN
DANIŞMA VE İŞBİRLİĞİ MEKANİZMASI TESİS
EDİLMESİNE DAİR PROTOKOLÜN ONAYLANMASININ UYGUN BULUNDUĞUNA DAİR KANUN
TASARISI
MADDE 1.- 27 Haziran 2005 tarihinde Ankara’da imzalanan
“Türkiye Cumhuriyeti Başbakanlık Dış Ticaret Müsteşarlığı ile Çin Halk
Cumhuriyeti Kalite Yönetimi, Denetim ve Karantina Genel İdaresi Arasında Sanayi
Ürünlerinde Kalite ve Güvenliğe İlişkin Danışma ve İşbirliği Mekanizması Tesis
Edilmesine Dair Protokol”ün onaylanması uygun bulunmuştur.
MADDE2.- Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE3.- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
DIŞİŞLERİ KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
TÜRKİYE CUMHURİYETİ BAŞBAKANLIK DIŞ
TİCARET MÜSTEŞARLIĞI İLE ÇİN HALK CUMHURİYETİ KALİTE YÖNETİMİ, DENETİM VE
KARANTİNA GENEL İDARESİ ARASINDA SANAYİ ÜRÜNLERİNDE KALİTE VE GÜVENLİĞE İLİŞKİN
DANIŞMA VE İŞBİRLİĞİ MEKANİZMASI TESİS
EDİLMESİNE DAİR PROTOKOLÜN ONAYLANMASININ UYGUN BULUNDUĞUNA DAİR KANUN
TASARISI
MADDE 1.- Tasarının 1 inci maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
MADDE 2.- Tasarının 2 nci maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
MADDE 3.- Tasarının 3 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
|
|
Recep Tayyip Erdoğan |
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
Dışişleri
Bak. ve Başb. Yrd. V. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
B. Atalay |
A. Şener |
M. A. Şahin |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
B. Atalay |
A. Babacan |
M. Aydın |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Adalet
Bakanı |
|
|
N. Çubukçu |
K. Tüzmen |
C. Çiçek |
|
|
Millî
Savunma Bakanı |
İçişleri
Bakanı |
Maliye
Bakanı |
|
|
M. V. Gönül |
A. Aksu |
K. Unakıtan |
|
|
Millî
Eğitim Bakanı |
Bayındırlık
ve İskân Bakanı |
Sağlık
Bakanı |
|
|
H. Çelik |
F. N. Özak |
R. Akdağ |
|
|
Ulaştırma
Bakanı |
Tarım ve
Köyişleri Bakanı |
Çalışma ve
Sos. Güv. Bakanı |
|
|
B. Yıldırım |
M. M. Eker |
M. Başesgioğlu |
|
|
Sanayi ve
Ticaret Bakanı V. |
En. ve
Tab. Kay. Bakanı |
Kültür ve
Turizm Bakanı |
|
|
H. Çelik |
M. H. Güler |
A. Koç |
|
|
|
Çevre ve
Orman Bakanı |
|
|
|
|
O. Pepe |
|
TÜRKİYE
CUMHURİYETİ BAŞBAKANLIK DIŞ TİCARET MÜSTEŞARLIĞI İLE
ÇİN HALK
CUMHURİYETİ KALİTE YÖNETİMİ, DENETİM VE KARANTİNA
GENEL İDARESİ
ARASINDA
SANAYİ
ÜRÜNLERİNDE KALİTE VE GÜVENLİĞE İLİŞKİN DANIŞMA VE
İŞBİRLİĞİ
MEKANİZMASI TESİS EDİLMESİNE DAİR PROTOKOL
Türkiye Cumhuriyeti Başbakanlık Dış Ticaret
Müsteşarlığı ve Çin Halk Cumhuriyeti Kalite Yönetimi, Denetim ve Karantina
Genel İdaresi (AQSIQ) (bundan böyle “Taraflar”) Türk ve Çinli tüketicilerinin
güvenliğini ve sağlığını korumaya; teknik düzenlemeler standardizasyon,
metroloji ve belgelendirme alanlarında işbirliğini güçlendirmeye; ikili
ticaretin akışını geliştirmeye; ticarette teknik engelleri ortadan kaldırmaya
ve karşılıklı ekonomik ve ticari menfaatlerini gözetmeye kararlıdırlar.
Taraflar ulusal mevzuatın uluslararası standartlar ve
kurallar ile uyumlaştırılmasının önemini kabul etmekte ve DTÖ/TBT Anlaşmasının
amaçlarını geliştirmeyi istemektedirler.
Sanayi ürünlerinde, güvenlik, kalite yönetimi ve
denetim alanlarında Türkiye ve Çin arasındaki mutabakatı geliştirmek ve teknik
düzenlemeler ve standardizasyona ilişkin ticari sorunları çözecek bir bağlantı
kanalı tesisi amacıyla,
Taraflar, uluslararası hak ve yükümlülüklerine halel
getirmeksizin, aşağıdaki şekilde bir anlaşmaya varmışlardır:
1. İletişim, teknik işbirliği, bilgi değişimi ve
personel eğitimi alanlarında engelsiz bir bağlantı tesisi maksadıyla, kendi
yetki alanlarında kapsamlı bir danışma ve işbirliği mekanizması oluşturmak,
2. Bu Danışma ve İşbirliği Mekanizmasını sanayi
ürünleri kalite ve güvenliğinde ve DTÖ/TBT alanında Dış Ticaret Müsteşarlığı ve
AQSIQ’nun kendi sorumluluk alanları dahilinde bir işbirliği ve diyalog olarak
kabul etmek,
3. Sanayi ürünlerinde güvenlik, kalite yönetim ve
denetim konularında, temel kaygıları ele almak ve gelecekteki işbirliği planını
geliştirmek üzere, düzenli olmayan aralıklarla toplantıya çağırabilecek bir Üst
Düzey Yönlendirme Komitesi tesis etmek. Toplantılar sırasıyla Türkiye ve Çin’de
düzenlenecektir,
4. Üst Düzey Yönlendirme Komitesi’nin altında gerekli
görüldüğünde kendi sorumluluk alanlarında sanayi ürünleri ve DTÖ/TBT alanında
danışmaya ilişkin spesifik irtibat görevini üstlenecek bir Koordinasyon
Komitesi ve çalışma grupları oluşturmak. Mekanizmadaki çalışma grupları
Taraflarca yapılacak karşılıklı yazışmalar ile mutabakata varıldığı takdirde
herhangi bir zamanda tesis edilebilir.Koordinasyon Komitesi ve çalışma
gruplarının iş mahiyeti ve çalışma şekli istişareler ile belirlenecektir.
Taraflar mevcut Protokolün yürürlüğü için yetkili organları (Türk tarafı için:
Dış Ticarette Standardizasyon Genel Müdürlüğü; Çin tarafı için: Denetim
Yönetimi Bölümü) atayacaklar ve günlük yazışmalar ile bu Protokolün uygulanması
için bir temas noktası belirleyeceklerdir,
5. En son mevzuat, teknik düzenlemeler ve standartlara
ilişkin bilgi iletimi; denetim ve piyasa gözetim sistemi hakkında bilgi
alışverişi; teknoloji gelişimi ve denetim elemanlarının eğitimi üzerine
işbirliği gerçekleştirmek,
6. Tarafların standardizasyon, belgelendirme,
akreditasyon ve metroloji kuruluşları ile laboratuarları arasında, bilgi,
süreli yayın ve deneyim alışverişi alanlarında, uluslararası faaliyetlere
katılım, standardizasyon, belgelendirme, kalite ve metroloji alanlarında ortak
seminerler düzenleme ve karşılıklı menfaatlerin bulunduğu projeler konusunda
işbirliğiyle araştırma gerçekleştirmek,
Bu Protokol Taraflarca kendi iç hukuk kurallarına göre
kabul edilir ve onaylanır ve her bir Tarafın kabul ve onayına ilişkin
diplomatik notaların teatisinin tamamlandığı tarihte yürürlüğe girer ve
müteakiben bir yıl yürürlükte kalır.
Protokolün sona erme tarihinden 60 gün önce Taraflardan
biri Protokolü sonlandırma niyetine ilişkin beyanını diğerine iletmediği
takdirde, Protokol her defasında birer yıllığına yenilenir.
Ankara’da, 27 Haziran 2005 tarihinde, tüm metinler aynı
derecede geçerli olmak üzere Türkçe, Çince ve İngilizce dillerinde iki asıl
nüsha olarak yapılmıştır. Yorum farklılıkları durumunda İngilizce metin geçerli
olacaktır.
|
|
Türkiye
Cumhuriyeti |
Çin Halk
Cumhuriyeti |
|
|
Başbakanlık |
Kalite
Yönetimi, Denetim ve |
|
|
Dış
Ticaret Müsteşarlığı adına |
Karantina
Genel İdaresi adına |
|
|
Ömer Faruk DOĞAN |
Li CHUANQING |
|
|
DIŞ
TİCARET MÜSTEŞAR YRD. |
AQSIQ
MINISTER |