Dönem: 22 Yasama Yılı: 4
TBMM (S. Sayısı: 1204)
Yükseköğretim Kurumları Teşkilâtı Kanununda Değişiklik Yapılmasına
Dair Kanun Tasarısı ve İstanbul Milletvekili Tayyar Altıkulaç’ın; Yükseköğretim
Kurumları Teşkilatı Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi ile
Millî Eğitim, Kültür, Gençlik ve Spor Komisyonu Raporu
(1/1216, 2/561)
Not: Tasarı ve Teklif;
Başkanlıkça Plan ve Bütçe ile Millî Eğitim, Kültür, Gençlik ve Spor
komisyonlarına havale edilmiştir.
|
|
T.C. |
|
|
|
Başbakanlık |
29/5/2006 |
|
|
Kanunlar ve Kararlar |
|
|
|
Genel Müdürlüğü |
|
|
|
Sayı: B.02.0.KKG.0.10/101-1275/2783 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Millî Eğitim Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı
Bakanlar Kurulunca 15/5/2006 tarihinde kararlaştırılan “Yükseköğretim Kurumları
Teşkilâtı Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi
ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Recep Tayyip Erdoğan
Başbakan
GENEL GEREKÇE
Tasarı ile Doğu ve
Güneydoğu Anadolu bölgeleri yeni bir açılım ile cazibe merkezi haline
getirilerek, bu bölgelerde mühendis, doktor, hâkim, öğretmen ve subay gibi
mesleklerinde önde gelen profesyonellerin, aileleri ile birlikte taşınmayı ve
yaşamayı düşünebilecekleri bir ortamın tesisi amaçlanmaktadır.
Bunu sağlamak üzere,
dünya standartlarında ilk ve orta öğretim eğitim kurumlarının tesisi ile
çocuklarının eğitimini birinci planda tutan aileler için, üstün seviyede eğitim
verilmesi planlanmaktadır.
Kurulması öngörülen
okulların akademik bakımdan dünya çapında olmasının yanı sıra lise son
sınıfları dâhil her sınıfta öğrencilerin sanat, spor ve toplumsal duyarlılık
projeleri gibi etkinliklere faal olarak katılmaları öngörülmektedir. Çağdaş
eğitim yöntemleri ve olanakları ile teçhiz edilecek bu okulların, özgün bir
müfredata sahip olmaları ve eğitim kalitelerinin dünyanın önde gelen
akreditasyon kuruluşları tarafından değerlendirilmeleri esas olacaktır. Anılan okullarda,
onuncu sınıftan onbirinci sınıfa geçişte Bilkent Üniversitesi Senatosunca
belirlenecek uluslararası sınavlarda başarı şartı da aranacak; onbirinci ve
onikinci sınıflarda tüm öğrencilere uluslararası bakalorya müfredatı
uygulanacak ve mezuniyet şartları uluslararası bakalorya diplomasını da
kapsayacaktır. Kurulacak okullarla ilgili olarak öngörülen projenin ayrıntıları
aşağıda belirtilmiştir:
- Kapsama giren illerde
dünya çapında eğitim verecek ilk ve orta öğretim kurumları kurulacak ve ileride
bazı alanlarda yüksek öğrenim birimleri ve üniversite sonrası (yetişkinlere
yönelik) kurslar açılacaktır.
- Kurulması öngörülen ilk
ve orta öğretim kurumlarının her biri, en az yüzde yetmişi tam burslu olmak üzere,
bin öğrenci kapasiteli olacaktır.
- Okula öğrenci kabulü
özel sınavlar ile gerçekleştirilecektir.
- Projenin birinci
yılında lise hazırlık sınıflarına yüzer öğrenci alınacak ve öğrenci sayıları
her yıl kademeli olarak artırılacaktır. Bilahare, lise hazırlık sınıfının
açılışından dört yıl sonra, ilköğretim okullarına öğrenci alınmaya
başlanacaktır.
- Okullara yatılı öğrenci
alınmayacaktır. Okula kabul edilen öğrencilerin ailelerinin de o ilde yaşaması
toplumsal eğitim planının bir parçasıdır. Okul-veli bilgilendirme toplantıları
ve seminerleri yürütülecektir.
Doğu ve Güneydoğu
Anadolu'ya yeni bir açılım getirmesi beklenen bu Tasarıyla sağlanan imkanlardan
yararlanacak kurumun değerlendirilmesinde üç kriter dikkate alınmıştır;
1) Dünya çapında ilk ve
orta öğretim kurumları kuracağı belirtilen kurumun, bu ölçütlerde kurduğu ve
dünya ölçeklerinde kabul gören bir okulu var mıdır ?
2) İlk ve orta öğretim
kurumlarındaki en önemli unsur öğretmen kadrosudur. Dünya çapında ilk ve orta
öğretim kurumu kuracak olan kurum, öğretmen yetiştirmede ne ölçüde başarı
göstermiştir?
3) Projeye destek olarak
Doğu ve Güneydoğu Anadolu dışından yönlendirilen gelir vergilerinin kesildiği
ücretler, Devlet bütçesi dışındaki kaynaklardan mı ödenmiştir? (Kullanılan
kaynağın, Devletin dışındaki ekonomik faaliyetlerden yaratılmış olma özelliği
var mıdır?)
Bilkent Üniversitesinin
Doğu ve Güneydoğu Anadolu illerinde kuracağı okulların belirtilen mükemmeliyet
seviyesinde olabileceği ve yukarıda üç madde hâlinde belirtilen kriterlerle
ilgili durumu ile ilgili tespitler aşağıda belirtilmiştir.
Bilindiği üzere, Bilkent
Üniversitesi oniki yıldır uluslar arası seviyede bir eğitim programını
Ankara'daki Bilkent Üniversitesi Hazırlık Okulu'nda sürdürmekte olup verdiği
eğitim ile bu alandaki yeteneğini kanıtlamıştır. Mevcut okulun tüm öğrencileri,
onuncu sınıfta Cambridge Üniversitesinin uluslararası genel ortaöğretim
sınavlarına girmektedir. Şimdiye kadar okulun bütün öğrencileri bu sınavlarda
başarılı olmuştur. Lise son sınıfta ise bazı okullarda olduğu gibi bir grup
öğrencinin değil, tüm öğrencilerin liseyi bitirmek için uluslararası bakalorya
diplomasını kazanma zorunluluğu bulunmaktadır. Okulun dünya çapındaki konumu
öğrencilerin seçkin uluslararası sınavlardaki başarılarının yanı sıra, kurumun
tüm eğitim sistemi ve işleyişinin uluslararası kuruluşlarca değerlendirmelere tâbi tutulması ile
kanıtlanmış durumdadır. Okul, en önde gelen iki uluslararası akreditasyon
kuruluşu tarafından kapsamlı olarak değerlendirilmiş ve akredite edilmiş olup,
hem Uluslararası Okullar Avrupa Konseyi (ECIS) hem de New England Kolejler ve Okullar Derneği (NEACS)
tarafından akredite olan bir Türk okuludur. Okulun mezunları üniversite
yaşamlarında da çok başarılı olmuştur. Mart 2006 itibarıyla Bilkent
Üniversitesinde lisans eğitimi alan bu lisenin mezunlarının yüzde otuzundan
fazlası yüksek şeref öğrencisidir. Karşılaştırma bakımından, aynı oran
Üniversitenin tüm lisans öğrencileri için yüzde on seviyesindedir.
Bilkent Üniversitesi
Eğitim Bilimleri Enstitüsü 2000 yılından bu yana üstün yetenekli öğretmenler
yetiştirmekte ve her birine Türkiye'nin ve ABD'nin seçkin kurumlarında kapsamlı
staj yaptırmaktadır. Programa kabul edilen tüm öğrenciler bursludur.
Enstitü mezunlarının başarıları,
dünyaca tanınan lise
yöneticilerinin değerlendirmeleri ile kanıtlanmıştır. Bu programdan
mezun olan öğretmenlerin bir kısmının Tasarı ile öngörülen laboratuvar
okullarda görev yapmaları planlanmaktadır.
Bilkent Üniversitesinin
aldığı Devlet yardımı, kurum bütçesinin yüzde onunun altındadır. Bütçesinin
ağırlıklı kısmı öğrencilerden alınan öğretim ücretleri ile Üniversitenin
kuruluşunda kurucu vakıfların sağladığı gelir kaynaklarından temin
edilmektedir. Üniversite personeline yapılan ödemeler Devletin dışında
oluşturulan bu iki ana gelir kaynağından karşılanmaktadır. Diğer bir deyişle
brüt personel maaşları içinde yer alan ve Erzurum, Malatya, Şanlıurfa ve Van
illerindeki kampüslere yönlendirilecek gelir vergisinin kaynağını, Devlet
bütçesinden aktarılan kamu kaynağı değil, Üniversitenin öz kaynaklarından temin
edilen gelirler teşkil edecektir.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1- 2809 sayılı
Kanunun ek 5 inci maddesinin (c) bendinde yapılan düzenleme ile Bilkent
Üniversitesinin akademik birimleri arasına Ankara, Erzurum, Malatya, Şanlıurfa
ve Van illerindeki eğitim bilimleri enstitüleri de dâhil edilmektedir.
Ek 5 inci maddeye eklenen
fıkralar ile;
- Ankara, Erzurum,
Malatya, Şanlıurfa ve Van illerinde kurulması öngörülen eğitim bilimleri
enstitülerinin, kampüslerinde uluslararası yüksek kalite ve standarda sahip
eğitim merkezi olarak kurulacak ilk ve orta öğretim okullarını, laboratuvar
okullar olarak kullanması,
- Laboratuvar
okullarındaki öğretmenlerin, kampüslerindeki eğitim bilimleri enstitüsünde
yüksek lisans veya doktora öğrencisi olabilmesi, eğitim bilimleri enstitüsü
öğretim elemanlarının da laboratuvar okullarında öğretmenlik yapabilmesi,
- Laboratuvar okullarında
onuncu sınıftan onbirinci sınıfa geçişte, uluslararası sınavlarda başarılı olma
şartının da aranması, bu liselerden mezun olabilmek için uluslararası bakalorya
diploması alınmasının da zorunlu olması,
- Erzurum, Malatya,
Şanlıurfa ve Van illerindeki kampüslerin laboratuvar okullarında eğitim gören
öğrencilerin en az yüzde yetmişinin burslu olması; bu kampüslerde eğitim ve
araştırma birimleri ile sağlık merkezi, lojmanlar, misafirhaneler gibi her
türlü tesisin kurulması ve işletilmesiyle ilgili, ücretler dâhil her türlü
giderler ile okullarda burslu okuyacak öğrencilere sağlanacak bursların,
a) Bilkent Üniversitesinin
ve Üniversitenin anılan illerdeki kampüslerinde bulunan okulların tüm
personelinin ücretlerinden 1/3/2006 tarihinden itibaren yirmibeş yıl süreyle
kesilecek gelir vergisi tutarının özel bir hesaba aktarılmasıyla oluşan
kaynaktan,
b) Kampüslerdeki burssuz
öğrencilerden alınacak eğitim ücretlerinden,
c) Bilkent
Üniversitesinin temin veya kabul edeceği diğer gelir kaynakları ile
bağışlardan,
karşılanması,
öngörülmektedir.
Madde 2- Yürürlük
maddesidir.
Madde 3- Yürütme
maddesidir.
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Yüksek Öğretim Kurumları
Teşkilatı Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifim gerekçesiyle
birlikte ilişikte sunulmuştur.
Gereğini arz ederim.
Saygılarımla.
|
|
|
24/6/2005 |
|
|
|
Tayyar Altıkulaç |
|
|
|
İstanbul |
GENEL GEREKÇE
Amaç, Doğu Anadolu’yu
yeni bir açılım ile cazibe merkezi haline getirmektir. Mesleklerinde önde gelen
profesyonellerin (mühendis, doktor, hâkim, öğretmen ve subay gibi) aileleri ile
birlikte taşınmayı ve yaşamayı düşünebilecekleri bir ortamın tesisi
planlanmaktadır.
Projenin odak noktası dünya çapında ilk ve
orta öğretim eğitim kurumlarının tesisidir. Çocuklarının eğitimini birinci
planda tutan aileler için üstün seviyede eğitim amaçlanmaktadır.
Bilkent Üniversitesi bünyesinde doğu
illerinde kurulacak bu okulların akademik bakımdan dünya çapında olmasının yanı
sıra, lise son sınıfları dahil her sınıfta öğrencilerin sanat, spor ve
toplumsal duyarlılık projeleri gibi etkinliklere faal olarak katılmaları
öngörülmektedir. Çağdaş eğitim yöntemleri ve olanakları ile teçhiz edilecek bu
okulların özgün bir müfredata sahip olmaları ve eğitim kalitelerinin dünyanın
önde gelen akreditasyon kuruluşları tarafından değerlendirilmeleri esastır.
Yukarıdaki ilkeler doğrultusunda, 9 ve 10. sınıflarda millî eğitim programı
çerçevesinde Cambridge Üniversitesinin uluslararası orta öğretim sertifikası
müfredatı seviyesinde dersler verilecek ve 11. sınıfa geçişte Cambridge
diploması da aranacaktır. 11 ve 12. sınıflarda öğrencilere Uluslararası
Bakalorya müfredatı uygulanacak ve mezuniyet şartları Uluslararası Bakalorya
diplomasını da kapsayacaktır.
Üniversitenin doğu illerinde kuracağı
okulların genel gerekçede iddia edilen mükemmeliyet seviyesinde olabileceği ile
ilgili kanıtlar şunlardır.
a) Bilkent Üniversitesi 12 yıldan beri
yukarıda anılan seviyede bir eğitim programını Ankara’daki Bilkent Üniversitesi
Hazırlık Okulunda sürdürmektedir ve bu alandaki yeteneğini kanıtlamıştır.
Mevcut okulun tüm öğrencileri 10. sınıf sonunda Cambridge diplomalarını
almaktadırlar. Liseyi bitiren tüm öğrenciler Uluslararası Bakalorya diplomasını
kazanmışlardır. Okul, en önde gelen iki uluslararası akreditasyon kuruluşu
tarafından kapsamlı olarak değerlendirilmiş ve akredite edilmiştir. Hem ECIS
(European Council of International Schools) hem de NEACS (New England
Association of Colleges and Schools) tarafından akredite olan nadir bir Türk
okuludur. Okulun mezunları üniversite yaşamlarında da çok başarılı olmuşlardır.
2005 yılı itibarıyla Bilkent Üniversitesinde okumakta olan bu lisenin mezunlarının
yarıdan çoğu Yüksek Şeref öğrencisidir. Dörtte üçünden fazlası ise Şeref veya
Yüksek Şeref öğrencisidir.
b) Öğretmenler: Bilkent Üniversitesi
Eğitim Bilimleri Enstitüsü 2000 senesinden bu yana üstün yetenekli öğretmenler
yetiştirmekte ve herbirine Türkiye’nin ve ABD’nin seçkin kurumlarında kapsamlı
staj yaptırmaktadır. Programa kabul edilen tüm öğrenciler bursludur. Enstitü
mezunlarının başarıları dünyaca tanınan lise yöneticileri değerlendirmeleri ile
kanıtlanmıştır. Bu programdan mezun olan öğretmenlerin bir kısmının cazip
tekliflerle Doğu Projesine cezbedilmeleri planlanmaktadır.
Başlangıç olarak kapsama giren iller
Erzurum, Malatya, Şanlıurfa ve Van’dır. Bu illerde dünya çapında eğitim verecek
ilk ve orta öğrenim kurumları kurulacak ve ileride bazı alanlarda yüksek
öğrenim birimleri ve üniversite sonrası (yetişkinlere yönelik) kurslar
açılacaktır. Eldeki imkânlar çerçevesinde daha sonraki yıllarda başka Doğu veya
Güneydoğu illerine de aynı tür girişimler yapılabilecektir.
Seçilen illerde yeni küçük Bilkent
kampusları kurulması öngörülmektedir.
İlk-orta öğrenim kurumlarının herbiri
(750’si tam burslu olmak üzere) 1000 öğrenci kapasiteli olacaktır. Okula
öğrenci kabulü özel sınavlar ile gerçekleştirilecektir.
Projenin birinci yılında lise hazırlık
sınıflarına 100’er öğrenci alınacak ve öğrenci sayıları her yıl kademeli olarak
artırılacaktır. Bilahare, lise hazırlık sınıfının açılışından 4 yıl sonra,
ilköğretim okullarına öğrenci alınmaya başlanacaktır.
Okullara yatılı öğrenci alınmayacaktır. Okula
kabul edilen öğrencilerin ailelerinin de o mahalde olması toplumsal eğitim
planının bir parçasıdır. Okul-veli bilgilendirme toplantıları ve seminerleri
ile toplumdaki fikri altyapının güçlendirilmesi çalışmaları yürütülecektir.
Okulların her biri Bilkent Üniversitesinin
birer parçası olarak işlev görecektir. Denetimleri, Millî Eğitim Bakanı
tarafından beş yıl süre ile atanacak beş asil ve iki yedek üyeli bir kurulun
başkanlığında yürütülecektir.
Maddenin son bendindeki mali desteklerin
hazırlanmasında 4325, 4691, 5084 ve 5350 sayılı kanunlarla ticari kuruluşlara
verilen teşvik ve desteklerden esinlenilmiştir. Bu girişimin kâr amacı gütmeyen
ve kamu tüzel kişiliğine haiz bir kurum tarafından tamamen eğitimde
mükemmeliyet merkezlerine odaklanmış olması nedeni ile yukarıda sıralanan
kanunlardaki teşvikler, yer ve kapsam bakımından daha geniş tutulmuştur.
Şöyle ki: Bilkent Üniversitesinin yardımcı
doçent, doçent ve profesörlerinin dörtte üçünden çoğu yurt dışında iken
Bilkent’ten aldıkları iş teklifi üzerine Türkiye’ye gelen kişilerdir. Hatta,
Türkiye’den Bilkent’e katılan öğretim üyelerinin bir kısmı da, yurt dışına
gitmek üzere iken Bilkent’ten aldıkları iş teklifleri üzerine yurtta kalmaya
karar vermişlerdir. Beyin göçünü ters çevirmenin yanısıra, üniversite, bu
kişilere maaş olarak verdiği her lira için Devlete de (yaratılan işlerin
sağladığı gelir vergileri ve SSK kesintileri nedeniyle) yaklaşık 70 kuruş
ödemektedir. Diğer bir deyişle Bilkent Üniversitesi, verdiği eğitimle, yaptığı
bilim üretimiyle ve her yıl yeni kitap ve dergiler için $3 milyonun üstünde
harcama yaptığı kütüphanesini senenin 362 günü halka açık tutmakla yaptığı kamu
hizmetlerinin yanı sıra, Devlete de her yıl milyonlarca YTL ödeme yapmaktadır.
Bu madde ile doğu girişimine sağlanan destek ve teşvikler, üniversitenin
Devlete ödemesi gereken miktarlar kadardır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1- Kanunun birinci maddesi ile
Bilkent Üniversitesinin kuruluş kanununda değişiklik yapılarak, doğu ve
güneydoğu illerinde ilk ve orta öğretim seviyesinde eğitim hizmeti verecek olan
Bilkent Üniversitesi Hazırlık Okullarının kurulması sağlanmıştır. Kurulan
Hazırlık Okullarının çalışma, yönetim ve denetim usulleri tespit edilmiş ve
okullara verilen teşvikler düzenlenmiştir.
Madde 2- Yürürlük maddesidir.
Madde 3- Yürütme maddesidir.
İSTANBUL
MİLLETVEKİLİ TAYYAR ALTIKULAÇ’IN TEKLİFİ
YÜKSEK
ÖĞRETİM KURUMLARI TEŞKİLATI KANUNUNDA
DEĞİŞİKLİK
YAPILMASI HAKKINDA KANUN
MADDE 1- 28/3/1983 tarihli ve
2809 Sayılı Yükseköğretim Kurumları Teşkilatı Kanununun Ek 5 inci Maddesinin
ikinci fıkrasına “d” bendi ile maddeye aşağıdaki fıkralar eklenmiştir.
“d) Erzurum, Malatya, Şanlıurfa, Van ve
Ankara’da ilk ve ortaöğretim düzeylerinde kurulan Bilkent Üniversitesi Hazırlık
Okullarından ve Bilkent Üniversitesinin önerisi üzerine diğer illerde Bakanlar
Kurulu tarafından kurulmasına karar verilecek olan Hazırlık Okullarından”
“Hazırlık Okulları ile ilgili
yönetmelikler Bilkent Üniversitesinin önerisi üzerine Millî Eğitim Bakanlığı
Talim ve Terbiye Kurulu’nun onayı ile yürürlüğe konulur.
Bilkent Üniversitesi Hazırlık Okulları,
Üniversite Senatosunun göstereceği 14 aday arasından Millî Eğitim Bakanı
tarafından seçilen 4 asil, 2 yedek üye ile Millî Eğitim Bakanının doğrudan
seçeceği bir üyeden oluşan Hazırlık Okulları Yüksek Kurulu tarafından
denetlenir. Yüksek Kurul üyeleri 5 yıl için seçilir. Görev süresi bitenlerin
yeniden seçilmeleri mümkündür. Yüksek Kurul her eğitim-öğretim yılı sonunda
hazırladığı raporu Millî Eğitim Bakanına sunar.
Yüksek Kurul, Hazırlık Okullarının Bilkent
Üniversitesinin diğer birimleri ve İhsan Doğramacı Vakfı Okulları ile işbirliği
yapmaları ve her alanda karşılıklı yardımlaşmaları ile ilgili esasları tespit
eder.
Bilkent Üniversitesi personelinin
ücretleriyle ilgili olarak ödenmesi gereken gelir vergisi kesintileri, sosyal
güvenlik işçi ve işveren payları ile işsizlik sigortası kesintileri Hazinece
karşılanır. Hazinece karşılanan bu kesintiler toplamı Bilkent Üniversitesi
tarafından ayrı bir hesapta toplanarak (d) bendine göre Doğu ve Güneydoğu illerinde
kurulacak olan hazırlık okullarının her türlü yatırım ve cari giderlerinde
kullanılır.”
MADDE 2- Bu Kanun yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
MADDE 3- Bu Kanun hükümlerini
BakanlarKurulu yürütür.
Millî Eğitim, Kültür, Gençlik ve Spor Komisyonu Raporu
|
|
Türkiye Büyük Millet
Meclisi |
|
|
|
Millî Eğitim, Kültür,
Gençlik |
8/6/2006 |
|
|
ve Spor Komisyonu |
|
|
|
Esas No: 1/1216, 2/561 |
|
|
|
Karar No: 11 |
|
TÜRKİYE
BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başkanlığınızca 25/6/2005 tarihinde tali
olarak Millî Eğitim, Kültür, Gençlik ve Spor , esas olarak Plan ve Bütçe
Komisyonlarına gönderilen , ancak İçtüzüğün 34 üncü maddesi uyarınca esas
olarak Millî Eğitim, Kültür, Gençlik ve Spor Komisyonuna havale edilmesi
Başkanlıkça 111 inci birleşimde uygun görülerek 6/6/2006 tarihinde esas olarak
Komisyonumuza, tali olarak Plan ve Bütçe Komisyonuna yeniden gönderilen
İstanbul Milletvekili Tayyar Altıkulaç'ın "Yükseköğretim Kurumları
Teşkilatı Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi (2/561)"
ile 1/6/2006 tarihinde tali olarak Plan
ve Bütçe, esas olarak, Komisyonumuza havale edilen "Yükseköğretim
Kurumları Teşkilatı Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
(1/1216)", Komisyonumuzun 7/6/2006 tarihli toplantısında görüşülmüştür.
Toplantımıza Millî Eğitim Bakanı Sayın
Hüseyin Çelik, Millî Eğitim, Maliye
Bakanlıkları ile YÖK yetkilileri katılmışlardır.
Tasarı ve Teklif ile Doğu ve Güneydoğu
bölgelerinde (Erzurum, Malatya, Şanlıurfa, Van), Bilkent Üniversitesinin eğitim
bilimleri enstitüleri ve bu enstitülere bağlı laboratuvar okul olarak ilk ve
orta öğretim okulları kurabilmesi öngörülmektedir. Kurulması öngörülen bu
okulların bin öğrenci kapasiteli ve en
az yüzde yetmişinin tam burslu olması, öğrenci kabulünün özel sınavla
gerçekleştirilmesi, onuncu sınıftan onbirinci sınıfa geçişte, uluslararası
sınavlarda başarılı olma şartının da aranması, bu liselerden mezun olabilmek
için uluslararası bakalorya diploması alınmasının zorunlu olması düzenlenmekte;
verilecek bursların kaynağı belirlenmektedir.
Komisyonumuz söz konusu Teklif ve
Tasarının aynı mahiyette olmaları nedeniyle birleştirilerek görüşülmesini ve
görüşmenin Tasarı üzerinden sürdürülmesini kararlaştırmıştır.
Millî Eğitim Bakanı Sayın Hüseyin Çelik
Tasarıyı sunuş konuşmasında Vakıf Üniversitesi olan Bilkent Üniversitesi
bünyesinde laboratuvar mahiyetinde bir hazırlık okulu olduğunu bu uygulamanın
özellikle doğu ve güneydoğu illerine yayılmasının amaçlandığını belirtmiştir.
Buralarda eğitim bilimleri enstitüleri kurulacak ve bu çerçevede ilk ve orta
öğretim okulları laboratuvar okullar olarak kullanılabilecektir. Bu uygulama o
illerde yaşayan ailelerin çocuklarına hizmet verecek ve büyük ölçüde öğrenciler
burslu olacaktır. Bu Tasarının kanunlaşması, kaliteli okulların bu bölgelerde
yayılması ve öğretim elemanı yetiştirilmesinde etkili olacaktır. Ekonomik
açıdan da konuya bakıldığında bu proje faydalı olacaktır. Eğitimde yeni bir
açılım sağlanacaktır. Bu okullar devletin denetim ve gözetimi altında
faaliyetlerini sürdüreceklerdir. Bu liselerden mezun olabilmek için uluslararası
bakalorya diploması alınması da son derece önemlidir. Bu oldukça önemli bir
gayreti gerektirmektedir. Bu uygulama Bilkent Üniversitesine sağlanan bir
imtiyaz değildir. Şartları gerçekleştiren her üniversite için bu imkân söz
konusu olacaktır. Amaç 2006-2007 eğitim-öğretim yılına bu projenin yetiştirilmesidir.
Sayın Ali Doğramacı konu ile ilgili olarak
uzun zamandır hazırlandıklarını, hemen başlayacaklarını ve ilk seçilen ilin
Erzurum olduğunu belirtmiştir. Planlanan öğrenci sayısının her okul için bin
olduğunu en az yedi yüzünün burslu olacağını özellikle ifade etmişlerdir. Bu
okulların esas amacı dünyaya oynamak, iyi öğretmen yetiştirmektir. Dünya ile
yarışacak lise öğretmeni yetiştirme programının altıncı yılına girdiğini
mezunlarının her okulda rahatlıkla görev aldıklarını, bunların bir bölümünün
doğu ve güneydoğu illerinde açılacak bu okullarda görev almaya hazır
olduklarını söylemiştir.
Üyelerimiz Tasarıda, İllerin
sınırlanmasının yanlış olduğunu, biraz daha esnek davranılmasının doğru olacağını
belirtmişlerdir. Bu konuda Sayın bakan Bakanlar Kurulu Kararı ile il sayısının
artırılmasının mümkün olduğunu ifade etmiştir.
Tasarının tümü üzerindeki görüşmelerden
sonra maddelerine geçilmesi oy birliği ile kabul edilmiştir.
Tasarının 2809 sayılı Yükseköğretim
Kurumları Teşkilatı Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunun ek 5 inci
maddesinde değişiklik öngören 1 inci, yürürlük ve yürütmeyi düzenleyen 2 ve 3
üncü maddeleri ile tümü oya sunulmuş ve Komisyonumuzca oy birliği ile kabul
edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun Tasviplerine
arzedilmek üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile sunulur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Tayyar Altıkulaç |
Hikmet Özdemir |
Hacı Biner |
|
|
İstanbul |
Çankırı |
Van |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Ali Aydınlıoğlu |
Reyhan Balandı |
Hüseyin Ekmekçioğlu |
|
|
Balıkesir |
Afyonkarahisar |
Antalya |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Faruk Anbarcıoğlu |
Mustafa Özyurt |
Mustafa Gazalcı |
|
|
Bursa |
Bursa |
Denizli |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Yüksektepe |
Ömer Özyılmaz |
Hasan Aydın |
|
|
Denizli |
Erzurum |
Giresun |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Temel Yılmaz |
Berhan Şimşek |
Avni Doğan |
|
|
Gümüşhane |
İstanbul |
Kahramanmaraş |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Remzi Çetin |
Mehmet Çerçi |
Ali Cumhur Yaka |
|
|
Konya |
Manisa |
Muğla |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Sarı |
Öner Ergenç |
Engin Altay |
|
|
Osmaniye |
Siirt |
Sinop |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Osman Kılıç |
Mehmet Faruk Bayrak |
Muharrem İnce |
|
|
Sivas |
Şanlıurfa |
Yalova |
HÜKÜMETİN
TEKLİF ETTİĞİ METİN
YÜKSEKÖĞRETİM KURUMLARI TEŞKİLÂTI KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK
YAPILMASINA
DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1- 28/3/1983 tarihli ve 2809 sayılı Yükseköğretim Kurumları
Teşkilâtı Kanununun ek 5 inci maddesinin ikinci fıkrasının (c) bendi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiş ve maddenin sonuna aşağıdaki fıkralar eklenmiştir.
"c) Dünya
Sistemleri, Ekonomileri ve Stratejik Araştırmalar Enstitüsü, Güzel Sanatlar
Enstitüsü, Ekonomi ve Sosyal Bilimler Enstitüsü, İnsanî Bilimler ve Edebiyat
Enstitüsü, İşletme Enstitüsü, Mühendislik ve Fen Bilimleri Enstitüsü, Müzik ve
Sahne Sanatları Enstitüsü ile Ankara, Erzurum, Malatya, Şanlıurfa ve Van
illerindeki eğitim bilimleri enstitülerinden,"
"İkinci fıkranın (c)
bendinde belirtilen eğitim bilimleri enstitüleri, kampüslerinde uluslararası
yüksek kalite ve standarda sahip eğitim merkezi olmak amacıyla kurulabilecek
625 sayılı Özel Öğretim Kurumları Kanununa tâbi ilk ve orta öğretim okullarını
laboratuvar okulları olarak kullanır. Ankara'daki laboratuvar okulu ile Bilkent
Üniversitesi hazırlık okulları ve Bilkent Uluslararası Okulu öğrencileri ve
öğretmenleri müşterek akademik ve sosyal çalışmalarda bulunur.
Laboratuvar okullarındaki
öğretmenler, kampüslerindeki eğitim bilimleri enstitüsünde yüksek lisans veya
doktora öğrencisi olabileceği gibi, eğitim bilimleri enstitüsü öğretim
elemanları da laboratuvar okullarında öğretmenlik yapabilir.
Laboratuvar okullarında
onuncu sınıftan onbirinci sınıfa geçişte, Bilkent Üniversitesi Senatosu
tarafından belirlenecek uluslararası sınavlarda başarılı olma şartı da aranır.
Bu liselerden mezun olabilmek için uluslararası bakalorya diploması alınması da
gereklidir.
Bilkent Üniversitesinin
Erzurum, Malatya, Şanlıurfa ve Van illerindeki kampüslerinin laboratuvar
okullarında öğrenim gören öğrencilerin en az yüzde yetmişinin burslu olması
zorunludur. Bu kampüslerde eğitim ve araştırma birimleri ile sağlık merkezi,
lojmanlar, misafirhaneler gibi her türlü tesisin kurulması ve işletilmesiyle
ilgili, ücretler dâhil her türlü giderler ile okullarda burslu okuyacak
öğrencilere sağlanacak burslar,
a) Bilkent
Üniversitesinin ve Üniversitenin bu fıkrada belirtilen illerdeki kampüslerinde
bulunan okulların tüm personelinin ücretlerinden 1/3/2006 tarihinden itibaren
yirmibeş yıl süreyle kesilecek gelir vergisi tutarının özel bir hesaba
aktarılmasıyla oluşan kaynaktan,
b) Bu fıkrada belirtilen
illerde bulunan kampüslerdeki burssuz öğrencilerden alınacak eğitim
ücretlerinden,
c) Bilkent
Üniversitesinin temin veya kabul edeceği diğer gelir kaynakları ile
bağışlardan,
karşılanır. (a) bendinde
belirtilen özel hesabın oluşturulması, kullanımı ve denetimine ilişkin usul ve
esaslar, Maliye ve Millî Eğitim bakanlıkları ile Bilkent Üniversitesince
birlikte hazırlanacak yönetmelikle düzenlenir."
MADDE 2- Bu
Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 3- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
MİLLÎ
EĞİTİM, KÜLTÜR, GENÇLİK
VE
SPOR KOMİSYONUNUN
KABUL
ETTİĞİ METİN
YÜKSEKÖĞRETİM KURUMLARI TEŞKİLÂTI KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK
YAPILMASINA
DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1- Tasarının 1 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul
edilmiştir.
MADDE 2- Tasarının 2 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul
edilmiştir.
MADDE 3- Tasarının 3 üncü maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
|
|
Recep Tayyip Erdoğan |
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
Dışişleri Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
A. Gül |
A. Şener |
M. A. Şahin |
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
|
|
B. Atalay |
A. Babacan |
M. Aydın |
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Adalet Bakanı |
|
|
N. Çubukçu |
K. Tüzmen |
C. Çiçek |
|
|
Millî Savunma Bakanı V. |
İçişleri Bakanı V. |
Maliye Bakanı |
|
|
A. Coşkun |
R. Akdağ |
K. Unakıtan |
|
|
Millî Eğitim Bakanı |
Bayındırlık ve İskân Bakanı |
Sağlık Bakanı |
|
|
H. Çelik |
F. N. Özak |
R. Akdağ |
|
|
Ulaştırma Bakanı |
Tarım ve Köyişleri Bakanı |
Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı V. |
|
|
B. Yıldırım |
M. M. Eker |
K. Unakıtan |
|
|
Sanayi ve Ticaret Bakanı |
En. ve Tab. Kay. Bakanı |
Kültür ve Turizm Bakanı |
|
|
A. Coşkun |
M. H. Güler |
A. Koç |
|
|
|
Çevre ve Orman Bakanı |
|
|
|
|
O. Pepe |
|