Dönem: 22            Yasama Yılı: 4

 

TBMM  (S. Sayısı: 1204)

 

Yükseköğretim Kurumları Teşkilâtı Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı ve İstanbul Milletvekili Tayyar Altıkulaç’ın; Yükseköğretim Kurumları Teşkilatı Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi ile Millî Eğitim, Kültür, Gençlik ve Spor Komisyonu Raporu

(1/1216, 2/561)

 

                  

Not: Tasarı ve Teklif; Başkanlıkça Plan ve Bütçe ile Millî Eğitim, Kültür, Gençlik ve Spor komisyonlarına havale edilmiştir.

 

 

T.C.

 

 

Başbakanlık

29/5/2006

 

Kanunlar ve Kararlar

 

 

Genel Müdürlüğü

 

 

Sayı: B.02.0.KKG.0.10/101-1275/2783

 

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Millî Eğitim Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 15/5/2006 tarihinde kararlaştırılan “Yükseköğretim Kurumları Teşkilâtı Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.

Gereğini arz ederim.

                        Recep Tayyip Erdoğan

                                       Başbakan

 

GENEL GEREKÇE

Tasarı ile Doğu ve Güneydoğu Anadolu bölgeleri yeni bir açılım ile cazibe merkezi haline getirilerek, bu bölgelerde mühendis, doktor, hâkim, öğretmen ve subay gibi mesleklerinde önde gelen profesyonellerin, aileleri ile birlikte taşınmayı ve yaşamayı düşünebilecekleri bir ortamın tesisi amaçlanmaktadır.

Bunu sağlamak üzere, dünya standartlarında ilk ve orta öğretim eğitim kurumlarının tesisi ile çocuklarının eğitimini birinci planda tutan aileler için, üstün seviyede eğitim verilmesi planlanmaktadır.

Kurulması öngörülen okulların akademik bakımdan dünya çapında olmasının yanı sıra lise son sınıfları dâhil her sınıfta öğrencilerin sanat, spor ve toplumsal duyarlılık projeleri gibi etkinliklere faal olarak katılmaları öngörülmektedir. Çağdaş eğitim yöntemleri ve olanakları ile teçhiz edilecek bu okulların, özgün bir müfredata sahip olmaları ve eğitim kalitelerinin dünyanın önde gelen akreditasyon kuruluşları tarafından değerlendirilmeleri esas olacaktır. Anılan okullarda, onuncu sınıftan onbirinci sınıfa geçişte Bilkent Üniversitesi Senatosunca belirlenecek uluslararası sınavlarda başarı şartı da aranacak; onbirinci ve onikinci sınıflarda tüm öğrencilere uluslararası bakalorya müfredatı uygulanacak ve mezuniyet şartları uluslararası bakalorya diplomasını da kapsayacaktır. Kurulacak okullarla ilgili olarak öngörülen projenin ayrıntıları aşağıda belirtilmiştir:

- Kapsama giren illerde dünya çapında eğitim verecek ilk ve orta öğretim kurumları kurulacak ve ileride bazı alanlarda yüksek öğrenim birimleri ve üniversite sonrası (yetişkinlere yönelik) kurslar açılacaktır.

- Kurulması öngörülen ilk ve orta öğretim kurumlarının her biri, en az yüzde yetmişi tam burslu olmak üzere, bin öğrenci kapasiteli olacaktır.

- Okula öğrenci kabulü özel sınavlar ile gerçekleştirilecektir.

- Projenin birinci yılında lise hazırlık sınıflarına yüzer öğrenci alınacak ve öğrenci sayıları her yıl kademeli olarak artırılacaktır. Bilahare, lise hazırlık sınıfının açılışından dört yıl sonra, ilköğretim okullarına öğrenci alınmaya başlanacaktır.

- Okullara yatılı öğrenci alınmayacaktır. Okula kabul edilen öğrencilerin ailelerinin de o ilde yaşaması toplumsal eğitim planının bir parçasıdır. Okul-veli bilgilendirme toplantıları ve seminerleri yürütülecektir.

Doğu ve Güneydoğu Anadolu'ya yeni bir açılım getirmesi beklenen bu Tasarıyla sağlanan imkanlardan yararlanacak kurumun değerlendirilmesinde üç kriter dikkate alınmıştır;

1) Dünya çapında ilk ve orta öğretim kurumları kuracağı belirtilen kurumun, bu ölçütlerde kurduğu ve dünya ölçeklerinde kabul gören bir okulu var mıdır ?

2) İlk ve orta öğretim kurumlarındaki en önemli unsur öğretmen kadrosudur. Dünya çapında ilk ve orta öğretim kurumu kuracak olan kurum, öğretmen yetiştirmede ne ölçüde başarı göstermiştir?

3) Projeye destek olarak Doğu ve Güneydoğu Anadolu dışından yönlendirilen gelir vergilerinin kesildiği ücretler, Devlet bütçesi dışındaki kaynaklardan mı ödenmiştir? (Kullanılan kaynağın, Devletin dışındaki ekonomik faaliyetlerden yaratılmış olma özelliği var mıdır?)

Bilkent Üniversitesinin Doğu ve Güneydoğu Anadolu illerinde kuracağı okulların belirtilen mükemmeliyet seviyesinde olabileceği ve yukarıda üç madde hâlinde belirtilen kriterlerle ilgili durumu ile ilgili tespitler aşağıda belirtilmiştir.

Bilindiği üzere, Bilkent Üniversitesi oniki yıldır uluslar arası seviyede bir eğitim programını Ankara'daki Bilkent Üniversitesi Hazırlık Okulu'nda sürdürmekte olup verdiği eğitim ile bu alandaki yeteneğini kanıtlamıştır. Mevcut okulun tüm öğrencileri, onuncu sınıfta Cambridge Üniversitesinin uluslararası genel ortaöğretim sınavlarına girmektedir. Şimdiye kadar okulun bütün öğrencileri bu sınavlarda başarılı olmuştur. Lise son sınıfta ise bazı okullarda olduğu gibi bir grup öğrencinin değil, tüm öğrencilerin liseyi bitirmek için uluslararası bakalorya diplomasını kazanma zorunluluğu bulunmaktadır. Okulun dünya çapındaki konumu öğrencilerin seçkin uluslararası sınavlardaki başarılarının yanı sıra, kurumun tüm eğitim sistemi ve işleyişinin uluslararası kuruluşlarca  değerlendirmelere tâbi tutulması ile kanıtlanmış durumdadır. Okul, en önde gelen iki uluslararası akreditasyon kuruluşu tarafından kapsamlı olarak değerlendirilmiş ve akredite edilmiş olup, hem Uluslararası Okullar Avrupa Konseyi (ECIS) hem de New England  Kolejler ve Okullar Derneği (NEACS) tarafından akredite olan bir Türk okuludur. Okulun mezunları üniversite yaşamlarında da çok başarılı olmuştur. Mart 2006 itibarıyla Bilkent Üniversitesinde lisans eğitimi alan bu lisenin mezunlarının yüzde otuzundan fazlası yüksek şeref öğrencisidir. Karşılaştırma bakımından, aynı oran Üniversitenin tüm lisans öğrencileri için yüzde on seviyesindedir.

Bilkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü 2000 yılından bu yana üstün yetenekli öğretmenler yetiştirmekte ve her birine Türkiye'nin ve ABD'nin seçkin kurumlarında kapsamlı staj yaptırmaktadır. Programa kabul edilen tüm öğrenciler bursludur. Enstitü  mezunlarının  başarıları,  dünyaca  tanınan  lise  yöneticilerinin değerlendirmeleri ile kanıtlanmıştır. Bu programdan mezun olan öğretmenlerin bir kısmının Tasarı ile öngörülen laboratuvar okullarda görev yapmaları planlanmaktadır.

Bilkent Üniversitesinin aldığı Devlet yardımı, kurum bütçesinin yüzde onunun altındadır. Bütçesinin ağırlıklı kısmı öğrencilerden alınan öğretim ücretleri ile Üniversitenin kuruluşunda kurucu vakıfların sağladığı gelir kaynaklarından temin edilmektedir. Üniversite personeline yapılan ödemeler Devletin dışında oluşturulan bu iki ana gelir kaynağından karşılanmaktadır. Diğer bir deyişle brüt personel maaşları içinde yer alan ve Erzurum, Malatya, Şanlıurfa ve Van illerindeki kampüslere yönlendirilecek gelir vergisinin kaynağını, Devlet bütçesinden aktarılan kamu kaynağı değil, Üniversitenin öz kaynaklarından temin edilen gelirler teşkil edecektir.

 

MADDE GEREKÇELERİ

Madde 1- 2809 sayılı Kanunun ek 5 inci maddesinin (c) bendinde yapılan düzenleme ile Bilkent Üniversitesinin akademik birimleri arasına Ankara, Erzurum, Malatya, Şanlıurfa ve Van illerindeki eğitim bilimleri enstitüleri de dâhil edilmektedir.

Ek 5 inci maddeye eklenen fıkralar ile;

- Ankara, Erzurum, Malatya, Şanlıurfa ve Van illerinde kurulması öngörülen eğitim bilimleri enstitülerinin, kampüslerinde uluslararası yüksek kalite ve standarda sahip eğitim merkezi olarak kurulacak ilk ve orta öğretim okullarını, laboratuvar okullar olarak kullanması,

- Laboratuvar okullarındaki öğretmenlerin, kampüslerindeki eğitim bilimleri enstitüsünde yüksek lisans veya doktora öğrencisi olabilmesi, eğitim bilimleri enstitüsü öğretim elemanlarının da laboratuvar okullarında öğretmenlik yapabilmesi,

- Laboratuvar okullarında onuncu sınıftan onbirinci sınıfa geçişte, uluslararası sınavlarda başarılı olma şartının da aranması, bu liselerden mezun olabilmek için uluslararası bakalorya diploması alınmasının da zorunlu olması,

- Erzurum, Malatya, Şanlıurfa ve Van illerindeki kampüslerin laboratuvar okullarında eğitim gören öğrencilerin en az yüzde yetmişinin burslu olması; bu kampüslerde eğitim ve araştırma birimleri ile sağlık merkezi, lojmanlar, misafirhaneler gibi her türlü tesisin kurulması ve işletilmesiyle ilgili, ücretler dâhil her türlü giderler ile okullarda burslu okuyacak öğrencilere sağlanacak bursların,

a) Bilkent Üniversitesinin ve Üniversitenin anılan illerdeki kampüslerinde bulunan okulların tüm personelinin ücretlerinden 1/3/2006 tarihinden itibaren yirmibeş yıl süreyle kesilecek gelir vergisi tutarının özel bir hesaba aktarılmasıyla oluşan kaynaktan,

b) Kampüslerdeki burssuz öğrencilerden alınacak eğitim ücretlerinden,

c) Bilkent Üniversitesinin temin veya kabul edeceği diğer gelir kaynakları ile bağışlardan,

karşılanması,

öngörülmektedir.

Madde 2- Yürürlük maddesidir.

Madde 3- Yürütme maddesidir.

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Yüksek Öğretim Kurumları Teşkilatı Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifim gerekçesiyle birlikte ilişikte sunulmuştur.

Gereğini arz ederim.

Saygılarımla.

 

 

 

24/6/2005

 

 

Tayyar Altıkulaç

 

 

İstanbul

 

GENEL GEREKÇE

Amaç, Doğu Anadolu’yu yeni bir açılım ile cazibe merkezi haline getirmektir. Mesleklerinde önde gelen profesyonellerin (mühendis, doktor, hâkim, öğretmen ve subay gibi) aileleri ile birlikte taşınmayı ve yaşamayı düşünebilecekleri bir ortamın tesisi planlanmaktadır.

Projenin odak noktası dünya çapında ilk ve orta öğretim eğitim kurumlarının tesisidir. Çocuklarının eğitimini birinci planda tutan aileler için üstün seviyede eğitim amaçlanmaktadır.

Bilkent Üniversitesi bünyesinde doğu illerinde kurulacak bu okulların akademik bakımdan dünya çapında olmasının yanı sıra, lise son sınıfları dahil her sınıfta öğrencilerin sanat, spor ve toplumsal duyarlılık projeleri gibi etkinliklere faal olarak katılmaları öngörülmektedir. Çağdaş eğitim yöntemleri ve olanakları ile teçhiz edilecek bu okulların özgün bir müfredata sahip olmaları ve eğitim kalitelerinin dünyanın önde gelen akreditasyon kuruluşları tarafından değerlendirilmeleri esastır. Yukarıdaki ilkeler doğrultusunda, 9 ve 10. sınıflarda millî eğitim programı çerçevesinde Cambridge Üniversitesinin uluslararası orta öğretim sertifikası müfredatı seviyesinde dersler verilecek ve 11. sınıfa geçişte Cambridge diploması da aranacaktır. 11 ve 12. sınıflarda öğrencilere Uluslararası Bakalorya müfredatı uygulanacak ve mezuniyet şartları Uluslararası Bakalorya diplomasını da kapsayacaktır.

Üniversitenin doğu illerinde kuracağı okulların genel gerekçede iddia edilen mükemmeliyet seviyesinde olabileceği ile ilgili kanıtlar şunlardır.

a) Bilkent Üniversitesi 12 yıldan beri yukarıda anılan seviyede bir eğitim programını Ankara’daki Bilkent Üniversitesi Hazırlık Okulunda sürdürmektedir ve bu alandaki yeteneğini kanıtlamıştır. Mevcut okulun tüm öğrencileri 10. sınıf sonunda Cambridge diplomalarını almaktadırlar. Liseyi bitiren tüm öğrenciler Uluslararası Bakalorya diplomasını kazanmışlardır. Okul, en önde gelen iki uluslararası akreditasyon kuruluşu tarafından kapsamlı olarak değerlendirilmiş ve akredite edilmiştir. Hem ECIS (European Council of International Schools) hem de NEACS (New England Association of Colleges and Schools) tarafından akredite olan nadir bir Türk okuludur. Okulun mezunları üniversite yaşamlarında da çok başarılı olmuşlardır. 2005 yılı itibarıyla Bilkent Üniversitesinde okumakta olan bu lisenin mezunlarının yarıdan çoğu Yüksek Şeref öğrencisidir. Dörtte üçünden fazlası ise Şeref veya Yüksek Şeref öğrencisidir.

b) Öğretmenler: Bilkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü 2000 senesinden bu yana üstün yetenekli öğretmenler yetiştirmekte ve herbirine Türkiye’nin ve ABD’nin seçkin kurumlarında kapsamlı staj yaptırmaktadır. Programa kabul edilen tüm öğrenciler bursludur. Enstitü mezunlarının başarıları dünyaca tanınan lise yöneticileri değerlendirmeleri ile kanıtlanmıştır. Bu programdan mezun olan öğretmenlerin bir kısmının cazip tekliflerle Doğu Projesine cezbedilmeleri planlanmaktadır.

Başlangıç olarak kapsama giren iller Erzurum, Malatya, Şanlıurfa ve Van’dır. Bu illerde dünya çapında eğitim verecek ilk ve orta öğrenim kurumları kurulacak ve ileride bazı alanlarda yüksek öğrenim birimleri ve üniversite sonrası (yetişkinlere yönelik) kurslar açılacaktır. Eldeki imkânlar çerçevesinde daha sonraki yıllarda başka Doğu veya Güneydoğu illerine de aynı tür girişimler yapılabilecektir.

Seçilen illerde yeni küçük Bilkent kampusları kurulması öngörülmektedir.

İlk-orta öğrenim kurumlarının herbiri (750’si tam burslu olmak üzere) 1000 öğrenci kapasiteli olacaktır. Okula öğrenci kabulü özel sınavlar ile gerçekleştirilecektir.

Projenin birinci yılında lise hazırlık sınıflarına 100’er öğrenci alınacak ve öğrenci sayıları her yıl kademeli olarak artırılacaktır. Bilahare, lise hazırlık sınıfının açılışından 4 yıl sonra, ilköğretim okullarına öğrenci alınmaya başlanacaktır.

Okullara yatılı öğrenci alınmayacaktır. Okula kabul edilen öğrencilerin ailelerinin de o mahalde olması toplumsal eğitim planının bir parçasıdır. Okul-veli bilgilendirme toplantıları ve seminerleri ile toplumdaki fikri altyapının güçlendirilmesi çalışmaları yürütülecektir.

Okulların her biri Bilkent Üniversitesinin birer parçası olarak işlev görecektir. Denetimleri, Millî Eğitim Bakanı tarafından beş yıl süre ile atanacak beş asil ve iki yedek üyeli bir kurulun başkanlığında yürütülecektir.

Maddenin son bendindeki mali desteklerin hazırlanmasında 4325, 4691, 5084 ve 5350 sayılı kanunlarla ticari kuruluşlara verilen teşvik ve desteklerden esinlenilmiştir. Bu girişimin kâr amacı gütmeyen ve kamu tüzel kişiliğine haiz bir kurum tarafından tamamen eğitimde mükemmeliyet merkezlerine odaklanmış olması nedeni ile yukarıda sıralanan kanunlardaki teşvikler, yer ve kapsam bakımından daha geniş tutulmuştur.

Şöyle ki: Bilkent Üniversitesinin yardımcı doçent, doçent ve profesörlerinin dörtte üçünden çoğu yurt dışında iken Bilkent’ten aldıkları iş teklifi üzerine Türkiye’ye gelen kişilerdir. Hatta, Türkiye’den Bilkent’e katılan öğretim üyelerinin bir kısmı da, yurt dışına gitmek üzere iken Bilkent’ten aldıkları iş teklifleri üzerine yurtta kalmaya karar vermişlerdir. Beyin göçünü ters çevirmenin yanısıra, üniversite, bu kişilere maaş olarak verdiği her lira için Devlete de (yaratılan işlerin sağladığı gelir vergileri ve SSK kesintileri nedeniyle) yaklaşık 70 kuruş ödemektedir. Diğer bir deyişle Bilkent Üniversitesi, verdiği eğitimle, yaptığı bilim üretimiyle ve her yıl yeni kitap ve dergiler için $3 milyonun üstünde harcama yaptığı kütüphanesini senenin 362 günü halka açık tutmakla yaptığı kamu hizmetlerinin yanı sıra, Devlete de her yıl milyonlarca YTL ödeme yapmaktadır. Bu madde ile doğu girişimine sağlanan destek ve teşvikler, üniversitenin Devlete ödemesi gereken miktarlar kadardır.

MADDE GEREKÇELERİ

Madde 1- Kanunun birinci maddesi ile Bilkent Üniversitesinin kuruluş kanununda değişiklik yapılarak, doğu ve güneydoğu illerinde ilk ve orta öğretim seviyesinde eğitim hizmeti verecek olan Bilkent Üniversitesi Hazırlık Okullarının kurulması sağlanmıştır. Kurulan Hazırlık Okullarının çalışma, yönetim ve denetim usulleri tespit edilmiş ve okullara verilen teşvikler düzenlenmiştir.

Madde 2- Yürürlük maddesidir.

Madde 3- Yürütme maddesidir.


İSTANBUL MİLLETVEKİLİ TAYYAR ALTIKULAÇ’IN TEKLİFİ

YÜKSEK ÖĞRETİM KURUMLARI TEŞKİLATI KANUNUNDA

DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA KANUN

MADDE 1- 28/3/1983 tarihli ve 2809 Sayılı Yükseköğretim Kurumları Teşkilatı Kanununun Ek 5 inci Maddesinin ikinci fıkrasına “d” bendi ile maddeye aşağıdaki fıkralar eklenmiştir.

“d) Erzurum, Malatya, Şanlıurfa, Van ve Ankara’da ilk ve ortaöğretim düzeylerinde kurulan Bilkent Üniversitesi Hazırlık Okullarından ve Bilkent Üniversitesinin önerisi üzerine diğer illerde Bakanlar Kurulu tarafından kurulmasına karar verilecek olan Hazırlık Okullarından”

“Hazırlık Okulları ile ilgili yönetmelikler Bilkent Üniversitesinin önerisi üzerine Millî Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu’nun onayı ile yürürlüğe konulur.

Bilkent Üniversitesi Hazırlık Okulları, Üniversite Senatosunun göstereceği 14 aday arasından Millî Eğitim Bakanı tarafından seçilen 4 asil, 2 yedek üye ile Millî Eğitim Bakanının doğrudan seçeceği bir üyeden oluşan Hazırlık Okulları Yüksek Kurulu tarafından denetlenir. Yüksek Kurul üyeleri 5 yıl için seçilir. Görev süresi bitenlerin yeniden seçilmeleri mümkündür. Yüksek Kurul her eğitim-öğretim yılı sonunda hazırladığı raporu Millî Eğitim Bakanına sunar.

Yüksek Kurul, Hazırlık Okullarının Bilkent Üniversitesinin diğer birimleri ve İhsan Doğramacı Vakfı Okulları ile işbirliği yapmaları ve her alanda karşılıklı yardımlaşmaları ile ilgili esasları tespit eder.

Bilkent Üniversitesi personelinin ücretleriyle ilgili olarak ödenmesi gereken gelir vergisi kesintileri, sosyal güvenlik işçi ve işveren payları ile işsizlik sigortası kesintileri Hazinece karşılanır. Hazinece karşılanan bu kesintiler toplamı Bilkent Üniversitesi tarafından ayrı bir hesapta toplanarak (d) bendine göre Doğu ve Güneydoğu illerinde kurulacak olan hazırlık okullarının her türlü yatırım ve cari giderlerinde kullanılır.”

MADDE 2- Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 3- Bu Kanun hükümlerini BakanlarKurulu yürütür.


Millî Eğitim, Kültür, Gençlik ve Spor Komisyonu Raporu

 

Türkiye Büyük Millet Meclisi

 

 

Millî Eğitim, Kültür, Gençlik

8/6/2006

 

 ve Spor Komisyonu

 

 

Esas No: 1/1216, 2/561

 

 

Karar No: 11

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Başkanlığınızca 25/6/2005 tarihinde tali olarak Millî Eğitim, Kültür, Gençlik ve Spor , esas olarak Plan ve Bütçe Komisyonlarına gönderilen , ancak İçtüzüğün 34 üncü maddesi uyarınca esas olarak Millî Eğitim, Kültür, Gençlik ve Spor Komisyonuna havale edilmesi Başkanlıkça 111 inci birleşimde uygun görülerek 6/6/2006 tarihinde esas olarak Komisyonumuza, tali olarak Plan ve Bütçe Komisyonuna yeniden gönderilen İstanbul Milletvekili Tayyar Altıkulaç'ın "Yükseköğretim Kurumları Teşkilatı Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi (2/561)" ile 1/6/2006  tarihinde tali olarak Plan ve Bütçe, esas olarak, Komisyonumuza havale edilen "Yükseköğretim Kurumları Teşkilatı Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı (1/1216)", Komisyonumuzun 7/6/2006 tarihli toplantısında görüşülmüştür.

Toplantımıza Millî Eğitim Bakanı Sayın Hüseyin Çelik, Millî Eğitim,  Maliye Bakanlıkları ile YÖK yetkilileri katılmışlardır.

Tasarı ve Teklif ile Doğu ve Güneydoğu bölgelerinde (Erzurum, Malatya, Şanlıurfa, Van), Bilkent Üniversitesinin eğitim bilimleri enstitüleri ve bu enstitülere bağlı laboratuvar okul olarak ilk ve orta öğretim okulları kurabilmesi öngörülmektedir. Kurulması öngörülen bu okulların bin  öğrenci kapasiteli ve en az yüzde yetmişinin tam burslu olması, öğrenci kabulünün özel sınavla gerçekleştirilmesi, onuncu sınıftan onbirinci sınıfa geçişte, uluslararası sınavlarda başarılı olma şartının da aranması, bu liselerden mezun olabilmek için uluslararası bakalorya diploması alınmasının zorunlu olması düzenlenmekte; verilecek bursların kaynağı belirlenmektedir.

Komisyonumuz söz konusu Teklif ve Tasarının aynı mahiyette olmaları nedeniyle birleştirilerek görüşülmesini ve görüşmenin Tasarı üzerinden sürdürülmesini kararlaştırmıştır.

Millî Eğitim Bakanı Sayın Hüseyin Çelik Tasarıyı sunuş konuşmasında Vakıf Üniversitesi olan Bilkent Üniversitesi bünyesinde laboratuvar mahiyetinde bir hazırlık okulu olduğunu bu uygulamanın özellikle doğu ve güneydoğu illerine yayılmasının amaçlandığını belirtmiştir. Buralarda eğitim bilimleri enstitüleri kurulacak ve bu çerçevede ilk ve orta öğretim okulları laboratuvar okullar olarak kullanılabilecektir. Bu uygulama o illerde yaşayan ailelerin çocuklarına hizmet verecek ve büyük ölçüde öğrenciler burslu olacaktır. Bu Tasarının kanunlaşması, kaliteli okulların bu bölgelerde yayılması ve öğretim elemanı yetiştirilmesinde etkili olacaktır. Ekonomik açıdan da konuya bakıldığında bu proje faydalı olacaktır. Eğitimde yeni bir açılım sağlanacaktır. Bu okullar devletin denetim ve gözetimi altında faaliyetlerini sürdüreceklerdir. Bu liselerden mezun olabilmek için uluslararası bakalorya diploması alınması da son derece önemlidir. Bu oldukça önemli bir gayreti gerektirmektedir. Bu uygulama Bilkent Üniversitesine sağlanan bir imtiyaz değildir. Şartları gerçekleştiren her üniversite için bu imkân söz konusu olacaktır. Amaç 2006-2007 eğitim-öğretim yılına bu projenin yetiştirilmesidir.

Sayın Ali Doğramacı konu ile ilgili olarak uzun zamandır hazırlandıklarını, hemen başlayacaklarını ve ilk seçilen ilin Erzurum olduğunu belirtmiştir. Planlanan öğrenci sayısının her okul için bin olduğunu en az yedi yüzünün burslu olacağını özellikle ifade etmişlerdir. Bu okulların esas amacı dünyaya oynamak, iyi öğretmen yetiştirmektir. Dünya ile yarışacak lise öğretmeni yetiştirme programının altıncı yılına girdiğini mezunlarının her okulda rahatlıkla görev aldıklarını, bunların bir bölümünün doğu ve güneydoğu illerinde açılacak bu okullarda görev almaya hazır olduklarını söylemiştir.

Üyelerimiz Tasarıda, İllerin sınırlanmasının yanlış olduğunu, biraz daha esnek davranılmasının doğru olacağını belirtmişlerdir. Bu konuda Sayın bakan Bakanlar Kurulu Kararı ile il sayısının artırılmasının mümkün olduğunu ifade etmiştir.

Tasarının tümü üzerindeki görüşmelerden sonra maddelerine geçilmesi oy birliği ile kabul edilmiştir.

Tasarının 2809 sayılı Yükseköğretim Kurumları Teşkilatı Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunun ek 5 inci maddesinde değişiklik öngören 1 inci, yürürlük ve yürütmeyi düzenleyen 2 ve 3 üncü maddeleri ile tümü oya sunulmuş ve Komisyonumuzca oy birliği ile kabul edilmiştir.

Raporumuz, Genel Kurulun Tasviplerine arzedilmek üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile sunulur.

 

 

Başkan

Başkanvekili

Sözcü

 

Tayyar Altıkulaç

Hikmet Özdemir

Hacı Biner

 

İstanbul

Çankırı

Van

 

Kâtip

Üye

Üye

 

Ali Aydınlıoğlu

Reyhan Balandı

Hüseyin Ekmekçioğlu

 

Balıkesir

Afyonkarahisar

Antalya

 

Üye

Üye

Üye

 

Faruk Anbarcıoğlu

Mustafa Özyurt

Mustafa Gazalcı

 

Bursa

Bursa

Denizli

 

Üye

Üye

Üye

 

Mehmet Yüksektepe

Ömer Özyılmaz

Hasan Aydın

 

Denizli

Erzurum

Giresun

 

Üye

Üye

Üye

 

Temel Yılmaz

Berhan Şimşek

Avni Doğan

 

Gümüşhane

İstanbul

Kahramanmaraş

 

Üye

Üye

Üye

 

Remzi Çetin

Mehmet Çerçi

Ali Cumhur Yaka

 

Konya

Manisa

Muğla

 

Üye

Üye

Üye

 

Mehmet Sarı

Öner Ergenç

Engin Altay

 

Osmaniye

Siirt

Sinop

 

Üye

Üye

Üye

 

Osman Kılıç

Mehmet Faruk Bayrak

Muharrem İnce

 

Sivas

Şanlıurfa

Yalova


HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN

 

 

YÜKSEKÖĞRETİM KURUMLARI TEŞKİLÂTI KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA

DAİR KANUN TASARISI

 

MADDE 1- 28/3/1983 tarihli ve 2809 sayılı Yükseköğretim Kurumları Teşkilâtı Kanununun ek 5 inci maddesinin ikinci fıkrasının (c) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve maddenin sonuna aşağıdaki fıkralar eklenmiştir.

"c) Dünya Sistemleri, Ekonomileri ve Stratejik Araştırmalar Enstitüsü, Güzel Sanatlar Enstitüsü, Ekonomi ve Sosyal Bilimler Enstitüsü, İnsanî Bilimler ve Edebiyat Enstitüsü, İşletme Enstitüsü, Mühendislik ve Fen Bilimleri Enstitüsü, Müzik ve Sahne Sanatları Enstitüsü ile Ankara, Erzurum, Malatya, Şanlıurfa ve Van illerindeki eğitim bilimleri enstitülerinden,"

"İkinci fıkranın (c) bendinde belirtilen eğitim bilimleri enstitüleri, kampüslerinde uluslararası yüksek kalite ve standarda sahip eğitim merkezi olmak amacıyla kurulabilecek 625 sayılı Özel Öğretim Kurumları Kanununa tâbi ilk ve orta öğretim okullarını laboratuvar okulları olarak kullanır. Ankara'daki laboratuvar okulu ile Bilkent Üniversitesi hazırlık okulları ve Bilkent Uluslararası Okulu öğrencileri ve öğretmenleri müşterek akademik ve sosyal çalışmalarda bulunur.

Laboratuvar okullarındaki öğretmenler, kampüslerindeki eğitim bilimleri enstitüsünde yüksek lisans veya doktora öğrencisi olabileceği gibi, eğitim bilimleri enstitüsü öğretim elemanları da laboratuvar okullarında öğretmenlik yapabilir.

Laboratuvar okullarında onuncu sınıftan onbirinci sınıfa geçişte, Bilkent Üniversitesi Senatosu tarafından belirlenecek uluslararası sınavlarda başarılı olma şartı da aranır. Bu liselerden mezun olabilmek için uluslararası bakalorya diploması alınması da gereklidir.

Bilkent Üniversitesinin Erzurum, Malatya, Şanlıurfa ve Van illerindeki kampüslerinin laboratuvar okullarında öğrenim gören öğrencilerin en az yüzde yetmişinin burslu olması zorunludur. Bu kampüslerde eğitim ve araştırma birimleri ile sağlık merkezi, lojmanlar, misafirhaneler gibi her türlü tesisin kurulması ve işletilmesiyle ilgili, ücretler dâhil her türlü giderler ile okullarda burslu okuyacak öğrencilere sağlanacak burslar,

a) Bilkent Üniversitesinin ve Üniversitenin bu fıkrada belirtilen illerdeki kampüslerinde bulunan okulların tüm personelinin ücretlerinden 1/3/2006 tarihinden itibaren yirmibeş yıl süreyle kesilecek gelir vergisi tutarının özel bir hesaba aktarılmasıyla oluşan kaynaktan,

b) Bu fıkrada belirtilen illerde bulunan kampüslerdeki burssuz öğrencilerden alınacak eğitim ücretlerinden,

c) Bilkent Üniversitesinin temin veya kabul edeceği diğer gelir kaynakları ile bağışlardan,

karşılanır. (a) bendinde belirtilen özel hesabın oluşturulması, kullanımı ve denetimine ilişkin usul ve esaslar, Maliye ve Millî Eğitim bakanlıkları ile Bilkent Üniversitesince birlikte hazırlanacak yönetmelikle düzenlenir."

MADDE 2- Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 3- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.


MİLLÎ EĞİTİM, KÜLTÜR, GENÇLİK

VE SPOR KOMİSYONUNUN

KABUL ETTİĞİ METİN

YÜKSEKÖĞRETİM KURUMLARI TEŞKİLÂTI KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA

DAİR KANUN TASARISI

MADDE 1- Tasarının 1 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 2- Tasarının 2 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 3- Tasarının 3 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

 

Recep Tayyip Erdoğan

 

 

 

Başbakan

 

 

 

Dışişleri Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

 

A. Gül

A. Şener

M. A. Şahin

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

B. Atalay

A. Babacan

M. Aydın

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Adalet Bakanı

 

N. Çubukçu

K. Tüzmen

C. Çiçek

 

Millî Savunma Bakanı V.

İçişleri Bakanı V.

Maliye Bakanı

 

A. Coşkun

R. Akdağ

K. Unakıtan

 

Millî Eğitim Bakanı

Bayındırlık ve İskân Bakanı

Sağlık Bakanı

 

H. Çelik

F. N. Özak

R. Akdağ

 

Ulaştırma Bakanı

Tarım ve Köyişleri Bakanı

Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı V.

 

B. Yıldırım

M. M. Eker

K. Unakıtan

 

Sanayi ve Ticaret Bakanı

En. ve Tab. Kay. Bakanı

Kültür ve Turizm Bakanı

 

A. Coşkun

M. H. Güler

A. Koç

 

 

Çevre ve Orman Bakanı

 

 

 

O. Pepe