Dönem: 22 Yasama Yılı: 4
TBMM (S. Sayısı: 1182)
Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Macaristan Cumhuriyeti
Hükümeti Arasında Ekonomik İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı ve Dışişleri Komisyonu Raporu (1/1132)
Not: Tasarı, Başkanlıkça
Plan ve Bütçe ile Dışişleri komisyonlarına havale edilmiştir.
T.C.
Başbakanlık
Kanunlar ve Kararlar
Genel Müdürlüğü 7/11/2005
Sayı: B.02.0.KKG.0.10/101-1200/4865
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Dışişleri Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı
Bakanlar Kurulunca 24/10/2005 tarihinde kararlaştırılan “Türkiye Cumhuriyeti
Hükümeti ile Macaristan Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Ekonomik İşbirliği
Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı” ile
gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Recep Tayyip Erdoğan
Başbakan
GEREKÇE
Macaristan ile ikili
ticari ve ekonomik ilişkilerimizin geliştirilmesi ülkemizin hedefleri arasında
yer almış ve bu çerçevede, sözkonusu ülke ile çeşitli alanlarda anlaşma,
protokol ve benzeri belgeler imzalanmak suretiyle ikili ilişkilerin yasal
çerçevesi oluşturulmuştur.
İki ülke arasında
özellikle 1995 yılından sonra ticari ilişkilerde önemli gelişmeler
kaydedilmiştir. 1999 yılında 216 milyon dolar olan ticaret hacmi, 2000 yılında
326 milyon dolara, 2004 yılında ise 1,1 milyar dolar ile en üst seviyesine
ulaşmıştır.
Diğer taraftan, 1 Mayıs
2004 tarihi itibarıyla Avrupa Birliğine üye olan Macaristan, tam üyelik tarihi
öncesinde, Avrupa Birliğinden kaynaklanan yükümlülükleri çerçevesinde Türkiye
Cumhuriyeti Hükümeti ile Macaristan Halk Cumhuriyeti Hükümeti arasında 12 Kasım
1974 tarihinde imzalanmış olan Ticaret Anlaşmasını feshetme talebini iletmiş ve
iki ülke arasında sağlanan mutabakat çerçevesinde sözkonusu Anlaşma 30 Nisan
2004 tarihi itibarıyla feshedilmiştir.
Türkiye ile Macaristan
arasındaki ticari ve ekonomik ilişkilerin bir bütün olarak ele alınabilmesini
teminen tesis edilen Karma Ekonomik Komisyon mekanizmasının devamını sağlayacak
hukuki altyapının oluşturulması, işbirliğinin somut projeler temelinde
sürdürülebilmesi ve kurumlararası koordinasyonda zaman zaman yaşanan
aksaklıkların giderilmesi amacıyla "Ekonomik İşbirliği Anlaşması"nın
imzalanması gereği hasıl olmuştur.
Bir çerçeve anlaşma
niteliği arz eden bu Anlaşmanın temel amacı, iki ülke arasındaki ekonomik ve
ticari işbirliğinin en üst düzeyde geliştirilmesi ve bu işbirliğini olumsuz
yönde etkileyen uygulamaların kaldırılmasıdır.
Dışişleri Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet
Meclisi
Dışişleri
Komisyonu
Esas No.: 1/1132 16 Mayıs 2006
Karar No.: 156
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Dışişleri Bakanlığı
tarafından hazırlanarak Bakanlar Kurulunca 7/11/2005 tarihinde Türkiye Büyük
Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça 14/11/2005 tarihinde tali
komisyon olarak Plan ve Bütçe Komisyonuna esas komisyon olarak da Komisyonumuza
havale edilen ''Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Macaristan Cumhuriyeti
Hükümeti Arasında Ekonomik İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı", Komisyonumuzun 4/5/2006 tarihli 37 nci
toplantısında Dışişleri Bakanlığı ile Dış Ticaret Müsteşarlığı temsilcilerinin
de katılmalarıyla görüşülmüştür.
Ülkemiz ile Macaristan
arasında ekonomik alanda öngörülen işbirliğine hukuki zemin teşkil etmek üzere
12 Mayıs 2005 tarihinde Budapeşte'de Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Macaristan Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Ekonomik Alanda İşbirliği Anlaşması
imzalanmıştır.
Tasarı ve gerekçesi
incelendiğinde Anlaşma ile;
- İki ülke arasında
tarım, gıda, enerji, elektrikli aletler, kimya ve petro-kimya, sağlık, tıbbi
teknoloji ve ulaştırma alanlarında uzun dönemli işbirliğinde bulunulması,
- Anlaşmada öngörülen
hedeflerin gerçekleştirilmesi bakımından iki ülke temsilcilerinin karşılıklı
ziyaretleri, bilgi değişimi, fuar ve sergilere katılım,
- Anlaşma ile iki ülke
arasındaki ekonomik işbirliğini teşvik etmek ve kolaylaştırmak amacıyla
'Türk-Macar Karma Komisyonu' kurulması ve görevleri,
- Anlaşmanın yürürlük
tarihi ve geçerlilik süresi,
konularında
düzenlemelerin öngörüldüğü anlaşılmaktadır.
Komisyonumuzda Tasarının
tümü üzerinde yapılan görüşmelerde;
- Macaristan ile 1995
yılından itibaren ticari ilişkilerde önemli gelişmeler kaydedildiği ve dış
ticaret hacminin 2005 yılında bir önceki yıla göre % 8 artarak 1,4 milyar
Dolara ulaştığı,
- Ekonomik
ilişkilerimizin hukuki zemini oluşturan 1974 tarihli Ticaret Anlaşması'nın 2004
yılında Macaristan'ın Avrupa Birliği'nden kaynaklanan yükümlülükleri nedeniyle
feshedildiği,
- Bu alanda doğan boşluğu
doldurmak ve iki ülke kurumları arasında işbirliğini devam ettirmek amacıyla
sözkonusu anlaşmanın imzalandığı,
ifade edilmiştir.
Tasarının tümü üzerindeki
görüşmelerin ardından Tasarı ve gerekçesi Komisyonumuzca da benimsenerek
maddelerin görüşülmesine geçilmiştir.
Tasarının 1 inci, 2 nci,
3 üncü maddeleri ile tümü aynen kabul edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun
onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Sözcü |
Üye |
|
|
Mehmet
Dülger |
Mustafa
Dündar |
Mahmut
Koçak |
|
|
Antalya |
Bursa |
Afyonkarahisar |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Ramazan
Toprak |
Ahmet
Edip Uğur |
Abdülbaki
Türkoğlu |
|
|
Aksaray |
Balıkesir |
Elazığ |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Muzaffer
Gülyurt |
Züheyir
Amber |
Mehmet B.
Denizolgun |
|
|
Erzurum |
Hatay |
İstanbul |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Fikret
Ünlü |
Ufuk
Özkan |
Nihat Eri |
|
|
Karaman |
Manisa |
Mardin |
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ
METİN
TÜRKİYE CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ İLE MACARİSTAN CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ ARASINDA EKONOMİK İŞBİRLİĞİ ANLAŞMASININ ONAYLANMASININ UYGUN BULUNDUĞUNA DAİR
KANUN TASARISI
MADDE 1- 12 Mayıs 2005 tarihinde Budapeşte’de imzalanan “Türkiye
Cumhuriyeti Hükümeti ile Macaristan Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Ekonomik
İşbirliği Anlaşması”nın onaylanması uygun bulunmuştur.
MADDE 2- Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 3- Bu Kanun hükümlerini
Bakanlar Kurulu yürütür.
|
|
Recep
Tayyip Erdoğan |
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
Dışişleri Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
A. Gül |
A. Şener |
M. A.
Şahin |
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
|
|
B. Atalay |
A.
Babacan |
M. Aydın |
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Adalet Bakanı |
|
|
N.
Çubukçu |
K. Tüzmen |
C. Çiçek |
|
|
Millî Savunma Bakanı |
İçişleri Bakanı |
Maliye Bakanı |
|
|
M. V.
Gönül |
A. Aksu |
K.
Unakıtan |
|
|
Millî Eğitim Bakanı |
Bayındırlık ve İskân Bakanı |
Sağlık Bakanı |
|
|
H. Çelik |
F. N.
Özak |
R. Akdağ |
|
|
Ulaştırma Bakanı |
Tarım ve Köyişleri Bakanı |
Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı |
|
|
B.
Yıldırım |
M. M.
Eker |
M.
Başesgioğlu |
|
|
Sanayi ve Ticaret Bakanı |
En. ve Tab. Kay. Bakanı V. |
Kültür ve Turizm Bakanı |
|
|
A. Coşkun |
B.
Yıldırım |
A. Koç |
|
|
|
Çevre ve Orman Bakanı |
|
|
|
|
O. Pepe |
|
DIŞİŞLERİ KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
TÜRKİYE CUMHURİYETİ
HÜKÜMETİ İLE MACARİSTAN CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ ARASINDA EKONOMİK İŞBİRLİĞİ
ANLAŞMASININ ONAYLANMA-SININ UYGUN BULUNDUĞUNA
DAİR
KANUN TASARISI
MADDE 1- Tasarının 1 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul
edilmiştir.
MADDE 2- Tasarının 2 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul
edilmiştir.
MADDE 3- Tasarının 3 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul
edilmiştir.
TÜRKİYE CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ İLE
MACARİSTAN CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ ARASINDA
EKONOMİK İŞBİRLİĞİ ANLAŞMASI
Türkiye Cumhuriyeti
Hükümeti ile Macaristan Cumhuriyeti Hükümeti (bundan böyle "Âkit
Taraflar" olarak adlandırılacaklardır),
- Ülkeleri arasındaki
uzun dönemli ilişkiyi geliştirme arzusuyla,
- Mevcut geleneksel
ekonomik ilişkilerini devam ettirme ve pekiştirme isteğiyle,
- Karşılıklı yarar
esasına dayalı olarak ekonomik, sınai, teknik ve teknolojik işbirliğini
geliştirme ve güçlendirme niyetiyle,
- İşbirliğinin daha da artırılması
amacıyla uygun bir temel ve olumlu koşullar oluşturan anlaşma çerçevesini
derinleştirme İnancıyla,
- İki ülkede yürürlükte
bulunan kanunlar çerçevesinde ve uluslararası yükümlülüklere tam uyum
içerisinde
aşağıdaki hususlarda
anlaşmışlardır:
MADDE 1
İşbu Anlaşma'nın temel
hedefi, ikili ekonomik işbirliğinin teşvik edilmesi ve geliştirilmesidir.
Âkit Taraflar,
yürürlükteki kanunları çerçevesinde, mümkün olan en geniş temelde, karşılıklı
çıkar ve yarar ilkesine dayalı tüm alanlardaki ekonomik işbirliğini geliştirmek
ve güçlendirmek için her türlü çabayı sarf edeceklerdir.
MADDE 2
Âkit Taraflar, ekonomik
ilişkilerin mevcut durumu ve perspektifini gözönünde bulundurarak, uzun dönemli
işbirliği imkanları için uygun koşulların özellikle aşağıdaki alanlarda var
olduğu hususunda anlaşmışlardır:
- Tarım ve gıda işleme
sanayi,
- Enerji,
- Elektrikli teçhizat ve
aletler,
- Kimya ve petro-kimya
sanayi,
- Altyapı gelişimi,
- Su yönetimi ve orman
sanayi,
- Sağlık, tıbbi
teknoloji, tıbbi ve İlaç sanayi, Turizm,
- IT ve iletişim,
- Ulaştırma,
- Bilim ve teknoloji,
- Üçüncü pazarlarda
işbirliği.
MADDE 3
Âkit Taraflar,
işbirliğini uygun yollarla genişletmek ve güçlendirmek için çaba
sarfedeceklerdir, bunlardan bazıları:
- Temsilci ziyaretleri
ile diğer ekonomik ve teknik heyet ziyaretlerinin yanısıra, karşılıklı yarar
esasına dayalı ekonomik ve ticari bilgi değişimi yoluyla, devlet kurumları,
kamu ve özel sektör kuruluşları arasındaki bağlantıları teşvik etme ve
işbirliğini güçlendirme,
- Kalkınma öncelikleri
hakkında bilgi değişimi ve iki ülke iş çevrelerinin kalkınma projelerine
katılımını teşvik etme,
- Fuar ve sergilere
katılımı teşvik etme, ticari faaliyetler, seminerler, sempozyumlar ve
konferanslar düzenleme,
- Küçük ve orta ölçekli
işletmelerin ikili ekonomik ilişkilere daha etkin katılımını teşvik etme,
- Finansal kuruluşlarının
ve bankacılık sektörünün daha yakın temaslar kurmalarını ve karşılıklı
işbirliğini güçlendirmeleri amacıyla teşvik etme,
- Yatırım faaliyetlerini,
ortak girişimlerin kurulmasını, şirket temsilcilikleri ve şubeler açılmasını
teşvik etme,
- Karşılıklı çıkar
esasına dayalı konularda uluslararası düzeyde işbirliği yapılması.
MADDE 4
Âkit Taraflar, işbu
Anlaşma'yla, iki ülke arasındaki ekonomik işbirliğini teşvik etmek ve
kolaylaştırmak amacıyla bir "Türk-Macar Karma Komisyon"u
oluştururlar.
Türk-Macar Karma
Komisyonu, diğer görevlerinin yanı sıra;
- İşbu Anlaşma'nın
başarılı bir biçimde uygulanması ve yürütülmesi için alınması gereken
tedbirleri önerecek,
- İkili ekonomik
ilişkilerin gelişimini görüşecek,
- Gelecekteki ekonomik
işbirliğinin daha da geliştirilmesi için yeni imkanları belirleyecek,
- Sınai ve yatırım
alanındaki işbirliğini artırmak amacıyla fırsatları belirleyecek ve teşvik
edecek,
- Âkit Taraflar arasında
bir danışma mercii işlevini görecek ve bu Anlaşma'nın uygulanması için
önerilerde bulunacaktır.
Türk-Macar Karma
Komisyonu her bir Âkit Tarafın isteği üzerine, dönüşümlü olarak Türkiye ve
Macaristan'da toplanacaktır.
MADDE 5
Bu Anlaşma, Macaristan'ın
Avrupa Birliği'ne üyeliğinden kaynaklanan yükümlülüklerine halel getirmeksizin
uygulanacak ve bu yükümlülüklere uygun olacaktır. Avrupa Birliği Andlaşması ve
Avrupa Ekonomik Topluluğu ile Türkiye arasındaki Ortaklık Anlaşması ile
düzenlenen yükümlülükleri geçersiz kılacak veya etkileyecek durumlarda, bu
Anlaşma hükümlerine atıfta bulunulmayacak veya yorumlanmayacaktır.
MADDE 6
Âkit Taraflar arasında bu
Anlaşma'nın yorumlanması ve uygulanmasına ilişkin her hangi bir ihtilaf, makul
olmayan gecikmelere mahal vermeksizin, dostane danışma ve müzakereler yoluyla
çözümlenecektir.
Bu Anlaşma'ya yönelik her
hangi bir değişiklik, Âkit Tarafların kanunları ile oluşturulan mevcut yasal
prosedürlere uyacaktır.
MADDE 7
Bu Anlaşma, her iki
ülkenin anayasal prosedürlerinin tamamlandığını belirten nota teatilerinin
yapıldığı tarihte yürürlüğe girecek ve beş (5) yıl süreyle geçerli olacaktır;
bundan sonra, Âkit Taraflardan biri, bu Anlaşma'nın sona erdirilmesi için,
bitiş tarihinden altı (6) ay önce yazılı bildirimde bulunmadığı sürece, her yıl
ilave bir yıllık süre için uzatılacaktır.
Budapeşte'de, 12 Mayıs
2005 tarihinde İngilizce dilinde iki orijinal nüsha olarak hazırlanmış ve
imzalanmıştır.
|
TÜRKİYE
CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ |
MACARİSTAN
CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ |
|
|
|
ADINA |
ADINA |
|
|
(İmza) |
(İmza) |