Dönem: 22 Yasama Yılı: 4
TBMM (S. Sayısı: 1220)
Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Ukrayna Bakanlar Kurulu Arasında Kişilerin Geri
Kabulüne İlişkin Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı
ve İçişleri ile Dışişleri Komisyonları Raporları (1/1123)
|
|
T.C. |
|
|
|
Başbakanlık |
25/10/2005 |
|
|
Kanunlar ve Kararlar |
|
|
|
Genel Müdürlüğü |
|
|
|
Sayı: B.02.0.KKG.0.10/101-1175/4704 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Dışişleri Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar
Kurulunca 30/9/2005 tarihinde kararlaştırılan “Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Ukrayna Bakanlar Kurulu Arasında Kişilerin Geri Kabulüne İlişkin Anlaşmanın
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte
gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Recep Tayyip Erdoğan
Başbakan
GEREKÇE
Son yıllarda, doğu-batı
ve güney-kuzey ekseninde yasadışı, kontrolsüz ve kitlesel göç hareketleri kayda
değer artışlar göstermektedir. Bu gelişmede, iletişim ve ulaşım imkânlarının
kolaylaşması da önemli rol oynamaktadır. Ayrıca bir yandan bölgelerarası gelir dağılımı adaletsizliğinin görece
büyümesi, öte yandan dünyanın fakir ülkelerinde mutlak gelir düzeyinin azalması
kitlesel yasadışı göçü artırmaktadır. Göç veren ülkelerde nüfus artışının
sürmesi ve işsizliğin yaygınlaşması, göç alan ülkelerde nüfusun yaşlanması ve
azalma eğilimine girmesi, refah seviyesinin ise yükselmesi nitelikli ve kısmen
de niteliksiz iş gücü ihtiyacının artmasına neden olmaktadır. Göç veren
ülkelerde dış göç baskısının yoğunlaşması, gelir dağılımı dengesizliğinin
ağırlaşması, göç alan ülkelerin göç talebinin artması, buna karşılık vize,
ikamet ve çalışma koşullarının daha sıkı hale getirilmesi, yasadışı göçe niyet
eden bireylerin, giderek sıkılaştırılan sınır ve giriş önlemlerini aşabilmek
için örgütlü şebekelere yönelmesine yol açmakta ve bunun sonucunda göçmen
kaçakçılığı örgütlü suç şebekelerinin faaliyet alanı haline dönüşmektedir.
Türkiye coğrafi konumu
nedeni ile, yasadışı göç hareketlerinde, özellikle İran, Irak, Pakistan,
Afganistan, Bangladeş, Sri Lanka vatandaşlarının Batı ülkelerine geçişlerinde
artan şekilde bir transit ülke olarak kullanılmaktadır. Ülkemiz; Romanya,
Moldova, Belarus, Ukrayna, Rusya Federasyonu ve Gürcistan gibi eski Doğu Bloku
ülkeleri vatandaşlarının çalışma amaçlı yasadışı göçlerinde ise hedef ülke
konumuna gelmiştir.
Ukrayna vatandaşları
Türkiye’de genellikle vizelerinde belirtilen ikamet sürelerini aşmaları
nedeniyle yasadışı konuma düşmektedirler. Bu çerçevede, İçişleri Bakanlığı Emniyet
Genel Müdürlüğünden sağlanan rakamlara göre, ülkemizde 2001 yılında yasadışı
konumda yakalanan Ukrayna vatandaşlarının sayısı 3.451, 2002 yılında 2.874,
2003 yılında 1.947 ve 2004 yılında ise 1.341 olmuştur.
Bütün dünyada, planlı ve
işgücü piyasasının gereksinimlerine uygun yasal göçün sosyal ve ekonomik
yararlar sağlayabileceği kabul edilmekle birlikte, yasadışı göç; toplumsal
düzeni bozan, ekonomik dengeleri olumsuz yönde etkileyen, denetim altına
alınması zorunlu bir güvenlik sorunu olarak görülmektedir. Yasadışı göç
günümüzde hukuka ve kamu düzenine karşı bir tehdit ve insan haklarının ihlaline
yönelik bir risk unsuru haline gelmiştir.
Yasadışı göçün
denetlenmesi ve sonuçlarının ortadan kaldırılması amacıyla, yasadışı
göçmenlerin vatandaşı oldukları, mukim bulundukları veya geldikleri ülkelere
insani, düzenli ve güvenli, ancak, etkin ve hızlı bir şekilde geri
gönderilmelerinin önemi 1990’lı yıllardan itibaren ilgili uluslararası
kuruluşlarda ittifakla üzerinde karara varılan bir değerlendirme olmuştur. Bu
amaçla, AB ülkeleri arasında uygulanmakta olan kurallar bir anlaşma temelinde
somut hale getirilmeye başlanmıştır.
Esasen, emniyet
makamlarınca yapılan operasyonlar soncu yakalanan yasadışı göçmenlerin barınma,
güvenlik, iaşe ve ibatelerinin sağlanmasında ciddi mali ve idari sıkıntılarla
karşılaşılmaktadır. Bu nedenle, yakalanan yasadışı göçmenlerin, uluslararası
hukuka uygun bir biçimde ve insan haklarına riayet edilmek suretiyle hızlı ve
güvenli şekilde ülke dışına çıkartılmaları önem taşımaktadır. Bu itibarla,
Türkiye’nin geri kabul anlaşmaları akdetmesi, yalnız AB müktesebatına uyum
bakımından değil, ulusal güvenlik ihtiyaçlarımız bakımından da zaruret arz
etmektedir.
Sınır komşumuz olan
Yunanistan ve Suriye ile 2001 yılı içinde, Kırgızistan ve Romanya ile de
sırasıyla 2003 ve 2004 yılları içinde Geri Kabul Anlaşmaları imzalanmıştır.
Suriye ile Yasadışı Göçmenlerin Kabulüne Dair Anlaşma 10 Eylül 2001’de,
Yunanistan ile Terörizm, Örgütlü Suçlar ve Yasadışı Göç ile Mücadele
Anlaşmasının 8 inci maddesinin uygulanmasına dair Protokol 8 Kasım 2001’de,
Kırgızistan ile Geri Kabul Anlaşması 6 Mayıs 2003’de ve nihayet Romanya ile
Geri Kabul Anlaşması da 19 Ocak 2004 tarihinde imzalanmıştır.
2001 yılında, İran,
Pakistan, Bangladeş, Sri Lanka, Hindistan ve Çin Halk Cumhuriyeti’ne Geri Kabul
Anlaşmaları önerilmiştir.
2002 yılı Nisan ve Mayıs
aylarında Ürdün, Tunus, Rusya Federasyonu, Özbekistan, Moğolistan, Mısır,
Kırgızistan, İsrail, Gürcistan, Etyopya, Belarus, Sudan, Cezayir, Libya, Fas,
Lübnan, Nijerya ve Kazakistan’a; 2003 yılı Haziran ayında ise Azerbaycan’a Geri
Kabul Anlaşmaları önerilmiştir.
Bu meyanda, Bulgaristan
ve Rusya Federasyonu ile müzakere süreci başlatılmıştır.
Türk ve Ukrayna
konsolosluk heyetleri arasında 28-29 Şubat 2000 tarihlerinde yapılan
görüşmelerde Ukrayna tarafı iki ülke arasında yasadışı göçün önlenmesinde
işbirliğinin tesis edilmesi amacıyla tarafımıza bir Geri Kabul Anlaşması
taslağı sunacağını açıklamış ve 11 Ağustos 2000 tarihinde bir taslak tevdi
etmiştir. Ukrayna tarafının sunduğu anlaşma taslağına karşılık 29 Ağustos 2002
tarihinde tarafımızdan yeni bir taslak önerilmiştir. Taslak metne dair
tarafların görüş ve önerileri öncelikle Nota teatisi yoluyla iletilmiş,
bilahare 20 Aralık 2004 tarihinde Türkiye-Ukrayna Geri Kabul Anlaşması
müzakereleri Ankara’da gerçekleştirilmiştir. Müzakereler sırasında taraflar
arasında mutabakata varılan metne ilişkin anlaşma Ukrayna Devlet Başkanı Viktor
Yuşçenko’nun Ülkemizi ziyareti sırasında 7 Haziran 2005 tarihinde İçişleri
Bakanı Abdülkadir Aksu ve Ukrayna İçişleri Bakanı Yuriy Lutsenko tarafından
imzalanmıştır.
Anlaşma, esas olarak,
Ukrayna ile ülkemiz arasında, tarafların yasadışı konumdaki vatandaşlarının,
bir taraf ülkeden çıkarak yasadışı yollarla diğer taraf ülkeye giden üçüncü ülke
vatandaşlarının ve vatansız kişilerin geri alınmalarını ve üçüncü bir ülkeye
geri gönderme kararı alınan yabancıların Âkit Tarafların ülkesine giriş ve
ülkesinden transit geçişini düzenlemektedir.
Anlaşmada, geri kabul
edilecek Âkit Taraf vatandaşları ile yabancıların ve vatansız kişilerin
masraflarının, talep edilen Âkit Tarafın sınırına kadar, talep eden Âkit
Tarafça karşılanacağı, üçüncü bir ülkeye geri gönderme kararı alınan
yabancıların ve refakat edecek görevlilerin tüm seyahat masraflarının ise,
hedef ülkenin sınırlarına kadar, talep eden Âkit Tarafça karşılanacağı hüküm
altına alınmaktadır.
Türkiye’den
geçerek Ukrayna’ya yasadışı olarak giden üçüncü ülke vatandaşı, bu ülkeyle kara
sınırımız bulunmadığından az sayıdadır. Yasadışı konuma düşen Türk
vatandaşlarının sayısı da önemli bir düzeye erişmediğinden, iki ülke arasında
bir Geri Kabul Anlaşması yapılması, yurdumuzda yakalanan Ukrayna
vatandaşlarının iadesinin hukuksal güvence altına alınması bakımından ulusal
çıkarlarımıza uygundur.
İçişleri Komisyonu Raporu
|
|
Türkiye Büyük Millet
Meclisi |
|
|
|
İçişleri Komisyonu |
16/11/2005 |
|
|
Esas No.: 1/1123 |
|
|
|
Karar No.: 27 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Dışişleri Bakanlığınca
hazırlanarak Bakanlar Kurulunca, 25/10/2005 tarihinde Başkanlığınıza sunulan,
“Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Ukrayna Bakanlar Kurulu Arasında Kişilerin
Geri Kabulüne İlişkin Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı” Başkanlığınızca 31/10/2005 tarihinde esas komisyon olarak Dışişleri
Komisyonuna, tali komisyon olarak da Komisyonumuza havale edilmiş; Komisyonumuz
16/11/2005 tarihli 23 üncü toplantısında, İçişleri, Dışişleri ve Adalet
Bakanlıkları temsilcilerinin de katılımıyla Tasarıyı inceleyip görüşmüştür.
Tasarı ile yasadışı göçün
denetlenmesi ve sonuçlarının ortadan kaldırılması amacıyla, yasadışı
göçmenlerin vatandaşı oldukları, ikamet ettikleri veya geldikleri ülkelere
insani, düzenli, güvenli aynı zamanda da etkin ve hızlı bir şekilde geri
gönderilmelerini sağlama amacı güdülmektedir. Anlaşma esas olarak Ukrayna ile
ülkemiz arasında, tarafların yasadışı konumdaki vatandaşlarının, bir taraf
ülkeden çıkarak yasadışı yollarla diğer taraf ülkeye giden üçüncü ülke
vatandaşlarının ve vatansız kişilerin geri alınmalarını ve üçüncü bir ülkeye
geri gönderme kararı alınan yabancıların Âkit Tarafların ülkesine giriş ve
ülkesinden transit geçişini düzenlemektedir.
Tasarının tümü üzerinde
yapılan görüşmelerden sonra, Tasarı ile gerekçesi Komisyonumuzca benimsenmiş,
ancak, Komisyonumuz Tasarı üzerinde tali komisyon olarak belirlenmiş
olduğundan, İçtüzüğün 23 üncü maddesi uyarınca, Komisyonumuzun uygunluk
görüşünün esas komisyona bildirilmesiyle yetinilmesi kararlaştırılmıştır.
Raporumuz, Dışişleri
Komisyonuna sunulmak üzere arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
|
Tevfik Ziyaeddin Akbulut |
Ali Sezal |
Şükrü Önder |
|
|
|
Tekirdağ |
Kahramanmaraş |
Yalova |
|
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
|
Sinan Özkan |
Ali Küçükaydın |
Şevket Gürsoy |
|
|
|
Kastamonu |
Adana |
Adıyaman |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Ali Yüksel Kavuştu |
Ali Ayağ |
Talip Kaban |
|
|
|
Çorum |
Edirne |
Erzincan |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Muharrem Tozçöken |
Fuat Geçen |
Recep Koral |
|
|
|
Eskişehir |
Hatay |
İstanbul |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Sıdıka Sarıbekir |
Hakkı Ülkü |
Mehmet S. Kesimoğlu |
|
|
|
İstanbul |
İzmir |
Kırklareli |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Ali Oksal |
Seracettin Karayağız |
Nurettin Sözen |
|
|
|
Mersin |
Muş |
Sivas |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Selami Uzun |
Mehmet Kartal |
Mehmet Çiçek |
|
|
|
Sivas |
Van |
Yozgat |
|
|
|
|
Üye |
|
|
|
|
|
Nadir Saraç |
|
|
|
|
|
Zonguldak |
|
|
Dışişleri Komisyonu Raporu
|
|
Türkiye Büyük Millet
Meclisi |
|
|
|
Dışişleri Komisyonu |
21/6/2006 |
|
|
Esas No.: 1/1123 |
|
|
|
Karar No.: 160 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Dışişleri Bakanlığı
tarafından hazırlanarak Bakanlar Kurulunca 25/10/2005 tarihinde Türkiye Büyük
Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça 31/10/2005 tarihinde tali
komisyon olarak İçişleri Komisyonuna esas komisyon olarak da Komisyonumuza
havale edilen ''Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Ukrayna Bakanlar Kurulu
Arasında Kişilerin Geri Kabulüne İlişkin Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı'', Komisyonumuzun 15/6/2006 tarihli 38 inci
toplantısında Dışişleri Bakanlığı ile İçişleri Bakanlığı temsilcilerinin de
katılmalarıyla görüşülmüştür.
Ülkemiz ile Ukrayna
arasında yasadışı konumda bulunan kişilerin geri kabulü alanında öngörülen
işbirliğine hukuki zemin teşkil etmek üzere 7 Haziran 2005 tarihinde Ankara'da
Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Ukrayna Bakanlar Kurulu Arasında Kişilerin
Geri Kabulüne İlişkin Anlaşma imzalanmıştır.
Tasarı ve gerekçesi
incelendiğinde Anlaşma ile;
- Geri kabulün kapsamı,
- Âkit Taraf devletler
vatandaşlarının geri kabulü ve vatandaşlıkların ispatı,
- Yabancıların ve
vatansız kişilerin geri kabulü ve ülkeye girişlerinin ispatı,
- Geri kabul amacıyla
transit geçiş,
- Anlaşma kapsamında elde
edilen kişisel bilgilerin korunması,
- Geri kabul işleminde
yasal olarak elde edilmiş eşyanın nakli,
- Anlaşmanın
uygulanmasından doğacak uyuşmazlıkların çözüm usulü,
- Anlaşmanın yürürlük
tarihi ve geçerlilik süresi,
konularında
düzenlemelerin öngörüldüğü anlaşılmaktadır.
Komisyonumuzda Tasarının
tümü üzerinde yapılan görüşmelerde;
- Günümüzde uluslararası
göçün artan bir şekilde ülkeler arasında bir sorun haline geldiği,
- Ülkemizin coğrafi
konumu itibarıyla doğu ülkelerinden batı ülkelerine yapılan yasadışı göçlerde
transit ülke olarak kullanıldığı, ayrıca; Romanya, Moldova, Belarus, Ukrayna,
Rusya Federasyonu ve Gürcistan gibi ülke vatandaşlarının çalışma amaçlı
yasadışı göçlerinde hedef ülke konumunda bulunduğu,
- Ukrayna vatandaşlarının
ülkemizde genellikle vize süresini aşmaları nedeniyle yasadışı konumunda
bulundukları ve yasadışı konumda 2001 yılında 3451, 2002 yılında 2874, 2003
yılında 1947 ve 2004 yılında 1341 Ukrayna vatandaşının yakalandığı,
- Anlaşma ile taraf bir
ülkede yasadışı konumda yakalanan diğer ülke vatandaşlarının uluslararası
hukuka uygun, güvenli ve hızlı bir şekilde nakillerinin sağlanmasına yönelik
düzenlemelerin yapıldığı,
- Ülkemiz ile Yunanistan,
Suriye, Kırgızistan ve Romanya ile benzer anlaşmalar yapıldığı,
ifade edilmiştir.
Tasarının tümü üzerindeki
görüşmelerin ardından Tasarı ve gerekçesi Komisyonumuzca da benimsenerek
maddelerin görüşülmesine geçilmiştir.
Tasarının 1 inci, 2 nci,
3 üncü maddeleri ile tümü aynen kabul
edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun
onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
|
Başkanvekili |
Sözcü |
Kâtip |
|
|
Eyyüp Sanay |
Mustafa Dündar |
Mahmut Koçak |
|
|
Ankara |
Bursa |
Afyonkarahisar |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Ramazan Toprak |
Ahmet Edip Uğur |
Aziz Akgül |
|
|
Aksaray |
Balıkesir |
Diyarbakır |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Abdülbaki Türkoğlu |
Muzaffer Gülyurt |
Halil Akyüz |
|
|
Elazığ |
Erzurum |
İstanbul |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet B. Denizolgun |
Şükrü Mustafa Elekdağ |
Hüseyin Kansu |
|
|
İstanbul |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
Üye |
Üye |
|
|
|
Ufuk Özkan |
Nihat Eri |
|
|
|
Manisa |
Mardin |
|
HÜKÜMETİN
TEKLİF ETTİĞİ METİN
TÜRKİYE CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ İLE UKRAYNA BAKANLAR KURULU ARASINDA
KİŞİLERİN GERİ KABULÜNE İLİŞKİN ANLAŞMANIN
ONAYLANMASININ UYGUN BULUNDUĞUNA DAİR KANUN
TASARISI
MADDE 1- 7 Haziran 2005 tarihinde Ankara’da imzalanan “Türkiye
Cumhuriyeti Hükümeti ile Ukrayna Bakanlar Kurulu Arasında Kişilerin Geri
Kabulüne İlişkin Anlaşma”nın onaylanması uygun bulunmuştur.
MADDE 2- Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 3- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
DIŞİŞLERİ KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
TÜRKİYE CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ İLE UKRAYNA BAKANLAR KURULU
ARASINDA KİŞİLERİN GERİ KABULÜNE İLİŞKİN
ANLAŞMANIN ONAYLANMASININ UYGUN BULUNDUĞUNA DAİR KANUN
TASARISI
MADDE 1- Tasarının 1 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul
edilmiştir.
MADDE 2- Tasarının 2 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 3- Tasarının 3 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul
edilmiştir.
Recep Tayyip Erdoğan
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
Dışişleri Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. V. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
A. Gül |
K. Unakıtan |
M. A. Şahin |
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı V. |
|
|
B. Atalay |
A. Babacan |
B. Atalay |
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Adalet Bakanı V. |
|
|
N. Çubukçu |
K. Tüzmen |
M. A. Şahin |
|
|
Millî Savunma Bakanı |
İçişleri Bakanı |
Maliye Bakanı |
|
|
M. V. Gönül |
A. Aksu |
K. Unakıtan |
|
|
Millî Eğitim Bakanı |
Bayındırlık ve İskân Bakanı |
Sağlık Bakanı |
|
|
H. Çelik |
F. N. Özak |
R. Akdağ |
|
|
Ulaştırma Bakanı |
Tarım ve Köyişleri Bakanı |
Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı |
|
|
B. Yıldırım |
M. M. Eker |
M. Başesgioğlu |
|
|
Sanayi ve Ticaret Bakanı |
En. ve Tab. Kay. Bakanı |
Kültür ve Turizm Bakanı |
|
|
A. Coşkun |
M. H. Güler |
A. Koç |
|
|
|
Çevre ve Orman Bakanı |
|
|
|
|
O. Pepe |
|
TÜRKİYE CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ İLE
UKRAYNA
BAKANLAR KURULU
ARASINDA
KİŞİLERİN GERİ KABULÜNE İLİŞKİN ANLAŞMA
Bundan böyle “Âkit Taraflar” olarak
anılacak Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ve Ukrayna Bakanlar Kurulu;
Aralarında mevcut ilişkileri, karşılıklı
güveni ve saygıyı memnuniyetle not ederek,
Kişilerin, etnisite, uyrukluk, din, renk,
cinsiyet ve sakatlıklarına bakılmaksızın devredilemez hak ve özgürlüklerine
saygı gösterirken, yasadışı göçü, göçmen kaçakçılığını ve insan ticaretini
önleme gereğini teyit ederek,
Bağlı bulundukları uluslararası
antlaşmaları, sözleşmeleri ve anlaşmaları hatırda tutarak,
Âkit Taraf devletlerinin kendi
uyruklarının karşılıklı olarak geri kabulünü ve yabancı ve vatansız kişilerin
transit geçişinin kolaylaştırılmasını, insancıllık, hakkaniyet ve dostluk ruhu
içinde düzenleme amacıyla aşağıdaki hususlarda mutabık kalmışlardır:
MADDE 1
TANIMLAR
Bu Anlaşmanın amaçları bakımından;
“Yabancı” Âkit Taraf devletlerden herhangi
birinin uyruğu olmayan ancak üçüncü devletlerin uyruğu (vatandaşı) olan kişiyi
ifade eder.
“Vatansız kişi” mevzuatı uyarınca hiçbir
devlet tarafından uyruğu olarak tanınmayan bir kişiyi ifade eder.
“Vize” herhangi bir Âkit Taraf devletin yetkili
makamlarının ita ettiği ve ülkesine girişi, ülkesinden geçişi veya ülkesinde
belli bir süre için kalmayı sağlayan geçerli bir izindir.
“İkamet izni” Âkit Taraf devletlerden
herhangi birinin yetkili makamlarınca ita edilmiş herhangi bir tür müsaade olup,
kişiye sözkonusu Âkit Taraf ülkesinde ikamet hakkı verir. Bir kişiye iltica
başvurusunun, mülteci statüsü başvurusunun işleme konulması nedeniyle verilen
veya süresiz ikamet izni talebinin sonuçlandırılmasına kadar verilen geçici
ikamet izinleri ikamet izni sayılmayacaktır.
MADDE 2
GERİ
KABULÜN KAPSAMI
Bu Anlaşma aşağıdaki kurallar, koşullar ve
usuller çerçevesinde Âkit Taraf devletlerin uyruklarının, yabancıların ve
vatansız kişilerin geri kabulünü ve Âkit Taraf devletlerin ülkesinden transit
geçişlerini kapsayacaktır.
MADDE 3
ÂKİT TARAF
DEVLETLERİN UYRUKLARININ GERİ KABULÜ
1) Her bir Âkit Taraf, diğer Âkit Tarafın
talebi üzerine, özel bir formalite olmaksızın, talep eden Âkit Taraf devletin
ülkesinde giriş veya kalma koşullarını taşımayan ya da artık taşımayan
kişileri, bu kişilerin talep edilen Âkit Taraf devletin vatandaşı olduğu
kanıtlandığı ya da geçerli bir şekilde varsayılabildiği takdirde, geri kabul
edecektir.
2) Aynı husus, talep eden Âkit Taraf
devletin ülkesine girdiği sırada, talep edilen Âkit Taraf devletin ülkesinde
sürekli ikamet izni bulunmak kaydıyla, talep edilen Âkit Taraf devletin
vatandaşlığını kaybeden ve talep eden Âkit Taraf devletin vatandaşlığını
kazanmayan kişilere de uygulanacaktır.
3) Talep edilen Âkit Taraf gerektiği
takdirde ve gecikmeksizin geri kabul edilecek vatandaşlarının geri gönderilmesi
için gerekli seyahat belgesini ita edecektir.
4) Talep eden Âkit Taraf, 1. paragrafa
göre iade edilen kişileri, daha sonraki araştırmalarda talep edilen Âkit Taraf
devletin uyrukluğuna sahip olmadıklarının ortaya çıkması halinde özel bir
formalite olmaksızın geri kabul edecektir. Bu kural, sözkonusu kişiler bu
Anlaşma’nın 11. Maddesinde belirtilen süre sınırlarına konu oluyorsa
uygulanmayacaktır.
MADDE 4
ÂKİT TARAF
DEVLETLERİNİN UYRUKLARININ
VATANDAŞLIKLARININ
İSPATI
1) Türkiye Cumhuriyeti vatandaşlığı
aşağıdaki belgelerle ispatlanacaktır:
a) Her tür geçerli pasaport (umuma mahsus,
diplomatik, hizmet, hususi),
b) Yetkili makamlar tarafından pasaport
yerine verilen, hamilinin fotoğrafı bulunan belgeler,
c) Yetkili makamlar tarafından verilen
kimlik belgeleri.
2) Ukrayna vatandaşlığı aşağıdaki
belgelerle ispatlanacaktır:
a) Ukrayna vatandaşı pasaportu (umuma
mahsus),
b) Ukrayna vatandaşı olduğunun belgeleri,
c) Yurtdışına çıkış için Ukrayna vatandaşı
pasaportu,
d) Çocuklara mahsus seyahat belgesi,
e) Diplomatik pasaport,
f) Hizmet pasaportu,
g) Gemi adamı cüzdanı veya mürettebat
belgesi,
h) Ukrayna’ya dönüş için kişinin kimlik
belgesi.
3) Yukarıda belirtilen yollardan
vatandaşlığın ispatı, Âkit Taraflar açısından, başkaca bir araştırma
yapılmaksızın geçerli olacaktır.
MADDE 5
ÂKİT TARAF
DEVLETLERİNİN UYRUKLARININ VATANDAŞLIĞININ
VARSAYILMASI
1) Geri kabul edilecek kişilerin
vatandaşlıkları özellikle aşağıdaki durumlarda varsayılacaktır:
a) 4. Maddede sayılan belgelerden,
geçerliliği sona ermiş veya onaylı fotokopilerinden birinin hamili olmak,
b) Hükümet kurumlarının personel kimlik ve
tanıtım kartları,
c) Sürücü belgeleri,
d) Nüfus kütüğü örneği,
e) Sözkonusu kişinin, talep eden Âkit
Tarafça yasal olarak alınmış yazılı beyanı,
f) Talep eden Âkit Tarafça yasal olarak
alınmış tanık beyanları.
2) Taraf devletler bu maddenin 1.
paragrafında belirtilen belgeleri, sözkonusu kişilerin vatandaşlığının ispatını
amaçlayan soruşturmalarına başlamakta esas olarak değerlendireceklerdir.
3) Geri kabul edilecek kişinin
vatandaşlığına ilişkin bir kuşku bulunuyorsa, bu durumda talep eden Âkit Taraf
talep edilen Âkit Tarafın konsolosluk makamlarından sözkonusu kişinin mülakata
tabi tutulmasını isteyebilir. Bu mülakat, konsolosluk makamlarıyla mutabakat
halinde talep eden Âkit Tarafça teklif edilecek bir yerde
gerçekleştirilecektir. Âkit Taraflar kişinin mülakatını mümkün olan en kısa
sürede gerçekleştirmek için çaba göstereceklerdir.
4) Mülakattan sonra ya da soruşturma
sürecinde elde edilen delillerin doğrulanması aşamasında geri kabul edilecek
kişilerin talep edilen Âkit Taraf devletin uyruğu olduğu ispatlanırsa,
sözkonusu Âkit Tarafın konsolosluk makamları gecikmeksizin bu kişilerin
dönüşünü teminen seyahat belgesi ita edecektir.
MADDE 6
YABANCILARIN
VE VATANSIZ KİŞİLERİN GERİ KABULÜ
1) Her bir Âkit Taraf diğer Âkit Tarafın
talebi üzerine, talep eden Âkit Tarafın ülkesine doğrudan talep edilen Âkit
Taraf devletin ülkesinden giren ve talep eden Âkit Tarafın ülkesine giriş için
gerekli yasal koşulları yerine getirmeyen yabancıları ve vatansız kişileri geri
kabul edecektir.
2) Yabancıların ve vatansız kişilerin
doğrudan talep edilen Âkit Taraf devletin ülkesinden talep eden Âkit Taraf
ülkesine girmediği araştırma sonucunda ispat edilirse, talep eden Âkit Taraf
sözkonusu kişileri aynı koşullarla geri kabul edecektir.
3) Bu maddenin 1. paragrafında belirtilen
kişilerin belgelerinin olmaması durumunda, sözkonusu kişilerin vatandaşlığının
ispatı, uyruğu bulunduğu veya sürekli ikametinin bulunduğu devletten ulusal
belgelerin temini talep eden Âkit Tarafça gerçekleştirilecektir.
4) Bu maddenin 1. paragrafında belirtilen
kişileri geri kabul etme yükümlülüğü, ülkeye giriş sırasında veya sonrasında
talep eden Âkit Tarafın yetkili makamlarınca ita edilen geçerli bir vize ya da
ikamet izni hamili yabancı ve vatansız kişilerle ilgili değildir.
5) Bu maddenin 1. paragrafında yeralan
hükümler, talep eden Âkit Tarafça vize gerekliliği öngörülmeyen üçüncü devlet
vatandaşı yabancılar ve vatansız kişilerle ilgili değildir.
6) Bu maddenin 1. paragrafında yeralan
hükümler, talep edilen Âkit Taraf devletin ülkesinden hava yoluyla,
havaalanında transit bölgeyi terk etmeden, transit geçerek talep eden Âkit
Taraf’a seyahat eden yabancılar ve vatansız kişilerle ilgili değildir.
7) Âkit Taraflar ülkelerine yasadışı
yollardan gelen yabancıların ve vatansız kişilerin uyrukları veya sürekli
ikametleri olduğu devlete dönüşlerini sağlamak için çaba harcayacaklardır.
MADDE 7
YABANCILARIN
VE VATANSIZ KİŞİLERİN GİRİŞLERİNİN İSPATI
1) Yabancıların ve vatansız kişilerin Âkit
Taraf devletlerin ülkelerine girişleri aşağıdaki belgelere göre
ispatlanacaktır:
a) Talep edilen Âkit Tarafın, herhangi bir
tür pasaportta ya da seyahat belgesindeki giriş damgası,
b) Talep edilen Âkit Tarafın sahte ya da
tahrif edilmiş bir pasaport ya da seyahat belgesi üzerindeki giriş damgası,
c) Talep edilen Âkit Taraf devletin
ülkesinin sınırlarından girişi resmen belirleyebilecek seyahat belgeleri,
d) Talep edilen Âkit Taraf devletin
sınırlarını geçiş sırasında resmi makamlarca alınan parmak izleri,
e) Talep edilen Âkit Tarafça ita olunan ve
geçerliliği sona ermiş ikamet izni,
f) Âkit Taraflarca ita olunan geçerli veya
geçerliliği sona ermiş gemi adamı cüzdanı/pasaportu,
g) Talep edilen Âkit Tarafça ita olunan
geçerliliği sona ermiş vize,
h) Yabancıların ve vatansız kişilerin bir
şekilde yasadışı geçişlerine yardım eden aracıların, organizatörlerin ve
taşıyıcıların yasal olarak alınmış beyanları,
i) Yabancıların ve vatansız kişilerin
yasal olarak alınmış beyanları.
2) Âkit Taraflar, yabancıların ve vatansız
kişilerin girişlerinin ispatlanmasına ilişkin yukarıdaki delilleri kabul
edecektir.
3) Her iki Âkit Tarafça da, (e)
alt-paragrafı uyarınca ikamet izni veya (g) alt-paragrafı uyarınca vize ita
edilmesi halinde bu maddenin 1. paragrafı, talep edilen Âkit Tarafça ita edilen
ikamet izni veya vize süresinin, talep eden Âkit Tarafça ita edilen ikamet izni
veya vize süresinden daha uzun olduğu takdirde uygulanabilir.
MADDE 8
YABANCILARIN
VE VATANSIZ KİŞİLERİN
GİRİŞLERİNİN
VARSAYILMASI
1) Âkit Taraflar işbu Anlaşma yürürlüğe
girmeden ülkelerinde yabancılara ve vatansız kişilere ikamet izni sağlayan
belgelerin örneklerini diplomatik kanaldan birbirlerine ileteceklerdir.
2) Yabancıların ve vatansız kişilerin Âkit
Taraf devletlerin ülkelerine girişleri aşağıdaki durumlarda varsayılacaktır:
a) Hükümet makamlarının beyanları,
b) Tanıkların yasal olarak alınmış
beyanları,
c) Talep edilen Âkit Taraf devletle
herhangi bir üçüncü ülke arasındaki sınırlardan girişi resmen ispatlayabilecek
seyahat biletleri,
d) Talep edilen Âkit Taraf ülkesinde, özel
veya kamu kurumlarında, doktor, diş hekimi, hastane, otel, kafe, lokanta, sinema,
spor veya diğer hizmetler gibi, yabancıya düzenlenen veya üzerinde bulunan
belgeler.
3) Yabancıların ve vatansız kişilerin
girişlerine dair yukarıdaki varsayım delilleri, talep edilen Âkit Tarafça aksi
ispatlanmadığı takdirde geçerli olacaktır.
MADDE 9
GERİ KABUL
USULÜ
1) Âkit Taraflar uyruklarını, yabancıları
ve vatansız kişileri aşağıdaki usullerle geri kabul edeceklerdir:
1. Basit usulle geri kabul:
a) Âkit Taraf devletlerin vatandaşları
için 4. Maddede yeralan destekleyici delillerle yapılan taleplerde, geri kabul
basit usulle gerçekleştirilecektir. Bu durumlarda, talep edilen Âkit Taraf, bu
Anlaşma’nın 1. ekine uygun olarak geri kabul talebinin alınmasından itibaren 15
gün içinde talebi cevaplayacaktır.
Talep edilen Âkit Taraf olumlu cevabının
ardından bir hafta içinde vatandaşlarını geri kabul etmek zorundadır.
b) Kişilerin geri kabulü, talep edilen
Âkit Taraf devletin uluslararası trafiğe açık sınır kontrol noktalarında Âkit
Taraf devletlerin yetkili makamlarında görevli personel ile yetkili diplomatik
ve konsolosluk temsilcilerinin işbirliğinde gerçekleştirilecek ve bu
Anlaşma’nın 2. ekine uygun olarak düzenlenecek resmi bir rapor ile teyit
edilecektir.
2. Normal usulle geri kabul:
a) Yabancılar ve vatansız kişiler için 7.
Maddede yeralan destekleyici delillerle yapılan geri kabul taleplerinde, geri
kabul normal usulle gerçekleştirilecektir. Bu durumlarda, talep edilen Âkit
Taraf, bu Anlaşma’nın 1. ekine uygun olarak geri kabul talebinin alınmasından
itibaren 30 gün içinde talebi cevaplayacaktır. Talep edilen Âkit Taraf, olumlu
cevabının ardından bir hafta içinde yabancıları ve vatansız kişileri geri kabul
etmek zorundadır.
b) Kişilerin geri kabulü, talep edilen
Âkit Taraf devletin uluslararası tarafiğe açık sınır kontrol noktalarında Âkit
Taraf devletlerin yetkili makamlarında görevli personel ile yetkili diplomatik
ve konsolosluk temsilcilerinin işbirliğinde gerçekleştirilecek ve bu
Anlaşma’nın 2. ekine uygun olarak düzenlenecek resmi bir rapor ile teyit
edilecektir.
MADDE 10
GERİ KABUL
AMACIYLA TRANSİT GEÇİŞ
1) Âkit Taraflar, diğer Âkit Tarafın
talebi üzerine, yabancıların ve vatansız kişilerin kendi ülkelerinden geri
kabul amacıyla transit geçişine, diğer olası transit devlet ya da devletlerin
ve nihai varış devletinin müsaadesi temin edilmişse ve eskort sağlanmışsa izin
vereceklerdir. Bu tip bir eskort Âkit Tarafların yetkili makamlarının mutabık
kaldığı bir usul uyarınca görevlendirilecektir.
2) Bu durumda, talep eden Âkit Tarafın
ilgili makamları talep edilen Âkit Taraf devletin ilgili makamlarına bu
Anlaşma’nın 3. Ekine uygun olarak düzenlenecek bir talep sunacaklardır.
3) Talep edilen Âkit Taraf, bir yabancının
ve vatansız kişinin geri kabul amacıyla transit geçişine ulusal güvenliğin,
kamu düzeninin ve kamu sağlığının korunması gerekçeleriyle izin vermeme hakkını
saklı tutar.
4) Eğer, transit geçiş talebine konu kişi
varacağı devlette ölüm cezasına maruz kalma, işkence, gayrı insani muamele,
kötü ya da aşağılayıcı muamele görme ya da cezalandırılma riski ile
karşılaşabilecekse ve bu maddenin 1. paragrafında belirtilen teminatlar
tatminkar bulunmamışsa, talep edilen Âkit Taraf, böyle bir talebi reddetme
hakkını saklı tutar.
5) Talep eden Âkit Taraf talep edilen Âkit
Tarafa, transit geçişine izin verilen yabancının varış ülkesi için bir seyahat
belgesi hamili olduğunu garanti edecektir.
6) Talep edilen Âkit Taraf yabancıların ve
vatansız kişilerin varış ülkesine devam eden seyahatinin ve talep eden Âkit
Taraf devletine muhtemel dönüşünün masrafları ile ilgili hiçbir mali sorumluluk
üstlenmeyecektir. Talep eden Âkit Taraf geri gönderme işlemi herhangi bir
nedenle gerçekleştirilmediği takdirde kişiyi geri alacaktır.
7) Talep edilen Âkit Taraf transit geçişte
iadeye konu kişiye harçsız olarak transit vizesi ita edecektir.
MADDE 11
YABANCILARIN
VE VATANSIZ KİŞİLERİN
GERİ KABUL
USULÜNÜN SINIRI
1) Talep eden Âkit Taraf, 6. Maddede
belirtilen yabancıların ve vatansız kişilerin geri kabulü ile ilgili
başvurusunu bu kişilerin ülkesine yasadışı girişlerini takip eden 6 ay içinde
sunacaktır.
2) Talep eden Âkit Tarafın bu kişilerin
geri kabulü için başvurusu bu maddenin 1. paragrafına belirtilen süreden sonra
yapıldığı takdirde, Âkit Taraflar bundan sonra atılacak adımlar konusunda
birbirlerine danışacaklardır.
MADDE 12
KİŞİSEL VERİLERİN
KORUNMASI
Bu Anlaşma hükümlerinin gerektirdiği
eklerdeki bilgiler sadece bu Anlaşmanın yapılışı amacına uygun olarak temin
edilecektir. Kişisel veriler sadece Âkit Taraf devletlerinin yetkili
makamlarına iletilebilir. Taraf devletlerin yetkili makamları bu Anlaşma
çerçevesinde aldıkları bütün bilgilerin, yürürlükteki mevzuatlarına uygun
olarak korunmasını sağlayacaklardır. Âkit Taraflar bu Anlaşma çerçevesinde
sağlanan bilgileri gizli tutmayı ve talep eden Âkit Tarafın izni olmaksızın
üçüncü bir devlete, yabancı gerçek ve tüzel kişiye, uluslararası kuruluşlara
iletmemeyi taahhüt ederler. Taraflar, bu bilgileri kazaen kayba, yetkisiz
edinilmeye, değiştirilmeye ve ifşa edilmeye karşı koruyacaklardır. Taraflar,
keza bu bilgileri amacına uygun olarak kullanıldıktan sonra imha edeceklerdir.
MADDE 13
MASRAFLAR
1) Talep eden Âkit Taraf, 3. ve 6.
Maddeler çerçevesindeki taşıma masraflarını, talep edilen Âkit Taraf’ın
sınırına kadar karşılayacaktır.
2) Talep eden Âkit Taraf, 10. Madde
çerçevesinde kişilerin ve eskortların transit masraflarını nihai varış
ülkesinin sınırına kadar karşılayacak, ayrıca gerekli olduğu durumlarda geri
kabul masraflarını da üstlenecektir.
MADDE 14
YASAL
OLARAK EDİNİLMİŞ EŞYANIN NAKLİ
Talep eden Âkit Taraf geri kabul işlemine
tabi kişiye, Tarafların geçerli ulusal mevzuatına göre yasal olarak edindiği
bütün eşyalarını varış ülkesine nakletmeye müsaade edecektir.
MADDE 15
YETKİLİ
MAKAMLAR
Âkit Taraf devletlerin geri kabul ve
transit geçiş taleplerini sunmaya ve kabule yetkili makamları aşağıda
belirtilmektedir:
Türkiye Cumhuriyeti bakımından:
İçişleri Bakanlığı
Emniyet Genel Müdürlüğü
Posta adresi:
Yabancılar, Hudut, İltica Dairesi
Yukarı Ayrancı, 06100 Ankara, Türkiye
Tel: 90.312.412 32 10-412 33 05
Faks: 90.312.466 90 11
e-posta adresi: illegalmig@egm.gov.tr
Ukrayna bakımından:
Ukrayna İçişleri Bakanlığı
Posta adresi:
10 Bohomoltsa sir., Kyiv-24, 01024 Ukraine
Tel: 38-044-256-0333
Faks: 38-044-256-1633
e-posta adresi: umzmvs@centrmia.gov.ua
Ukrayna Devlet Sınır Kontrolü İdaresi
Posta adresi: 26 Volodymyrska str.,
Kyiv-34, 01034 Ukraine
Tel: 38-044-235-1100
Faks: 38-044-212-3980
e-posta adresi: dkk@pvu.gov.ua
Âkit Taraflar bu makamlara ilişkin olarak
olabilecek değişikliklerden birbirlerini diplomatik kanallar yoluyla haberdar
edeceklerdir.
MADDE 16
ANLAŞMANIN
UYGULANMASI
1) Âkit Tarafların yetkili makamları bu
Anlaşmanın uygulanmasında çalışma dili olarak İngilizce’yi kullanacaklardır.
2) Âkit Taraf devletlerin temsilcileri
“Yıllık Değerlendirme Toplantıları”nda bu Anlaşma’nın genel uygulamasını
değerlendireceklerdir.
3) Toplantıda temsilciler, diğer konular
meyanında,
a) Geçmiş yılların performansını
değerlendirecek,
b) Muhtemel iyileştirmeleri
kararlaştıracak,
c) Bu Anlaşma’nın uygulanmasıyla ilişkili
bireysel ve teknik içerikli sorunları müzakere edecek,
d) Bu Anlaşma’ya değişiklik önerilerini
tartışacak ve sonuçlandıracaktır.
4) Herhangi bir Taraf gerek gördüğünde
olağanüstü bir toplantı yapılmasını önerebilir.
MADDE 17
DİĞER ULUSLARARASI
ANLAŞMALARLA İLİŞKİ
Bu Anlaşmadaki hiçbir hüküm Âkit
Tarafların, bağlı bulundukları diğer uluslararası hukuki belgelerden
kaynaklanan kazanılan hakları ve üstlenilen yükümlülükleri hiçbir şekilde
etkilemeyecektir.
Bu Anlaşma, Âkit Taraflar arasında ya da
bir Âkit Taraf ile üçüncü Taraflar arasında mutabakat sağlanan çerçevedeki
suçluların iadesi ile ilgili işlemlere tabi kişilere, suçluların iadesinde
transit geçişlere veya mahkumların nakillerine uygulanmayacaktır.
MADDE 18
YÜRÜRLÜĞE
GİRİŞ
Bu anlaşma belirsiz bir süre için
imzalanmış ve ikinci onay bildiriminin bir Âkit Tarafça diğer Âkit Taraf’a
diplomatik kanalla iletilmesinden 30 gün sonra yürürlüğe girecektir.
Her Âkit Taraf bu Anlaşmanın uygulanmasını
kamu düzeninin veya kamu sağlığının veya ulusal güvenliğin korunması
gerekçeleriyle diplomatik kanallardan yapılacak yazılı bildirimle kısmen ya da
tamamen askıya alabilir. Askıya alma diğer Âkit Taraf bildirimi aldığı tarihten
itibaren yürürlüğe girecektir.
Bu Anlaşma 90 gün önceden bildirimde
bulunmak suretiyle herhangi bir Âkit Tarafça sona erdirilebilir.
MADDE 19
ANLAŞMAZLIKLARIN
ÇÖZÜMÜ
Âkit Taraflar bilgi alışverişinde
bulunacak ve gerektiği hallerde bu Anlaşma’nın hükümlerinin uygulanması
konularında birbirlerine danışacaklardır.
Âkit Taraflar, bu Anlaşma’nın
uygulamasından doğacak anlaşmazlıkları danışma yoluyla çözümleyeceklerdir.
MADDE 20
DEĞİŞİKLİK
VE DÜZELTMELER
Âkit Taraflar karşılıklı mutabakatla bu
Anlaşma’da değişiklik ve düzeltmeler yapabilirler. Bu tür değişiklik ve düzeltmeler
18. Madde’de belirtilen aynı usulle yürürlüğe girecektir. Bu değişiklik ve
düzeltmeler bu Anlaşma’nın ayrılmaz bir parçası olacaktır.
Ankara’da, 7 Haziran 2005 tarihinde,
Türkçe, Ukraynaca ve İngilizce dillerinde iki nüsha ve her dilde eşit ölçüde
geçerli olarak yapılmıştır.
Anlaşmazlık durumunda İngilizce metin
geçerli olacaktır.
TÜRKİYE CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ UKRAYNA
BAKANLAR KURULU
|
|
ADINA |
ADINA |
|
|
Abdülkadir Aksu |
Yuriy LUTSENKO |
|
|
İçişleri Bakanı |
İçişleri Bakanı |
EK-1
GERİ KABUL TALEP FORMU
Kimden: (Talep eden
Devletin yetkili
makamı)--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kime: (Talep edilen Devletin
yetkili
makamı)---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
TARİH:-------------------------------------------------------------------------------------------------------
SAYI:---------------------------------------------------------------------------------------------------------
1 - ŞAHSİ BİLGİLER:
Adı:
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Soyadı:--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Lakabı:
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Baba adı:
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ana adı:
------------------------------------------------------------------------------------------------------
Uyrukluğu:
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Dili:
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Doğum tarihi:
------------------------------------------------------------------------------------------------
Doğum yeri:
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Biliniyorsa ve mümkünse
çıkış ülkesinde en son ikamet adresi: ------------------------------------
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Biliniyorsa ve mümkünse
çıkış ülkesine girişi belirleyen belgenin adı, sayısı, tarihi ve veren makamı:
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2- TALEP EDEN ÜLKEYE
HANGİ KOŞULLARDA YASADIŞI GİRİŞ
YAPILDIĞI:
Girişin tarih ve zamanı:
------------------------------------------------------------------------------------
Giriş Yeri:
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Biliniyorsa ve mümkünse
girişin nasıl yapıldığına dair koşulların ayrıntılı tanımı:
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
3- TALEP EDEN ÂKİT
TARAFTA KALMA
Kalınan süre:
------------------------------------------------------------------------------------------------
Kalınan yer:
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Yasadışı girişten sonra
takip edilen yol:
-----------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kişinin talep eden ülkeye
yasadışı olarak girdiğine veya yasadışı olarak bu Âkit Taraf devletin ülkesinde
kaldığına dair varsayımın gerekçesi:
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
4- KİŞİYE İLİŞKİN ÖZEL
HALLER:
Tercümana ihtiyaç duyulan
dil: --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kişisel eşyası:
(belgeler, nakit para vb.) ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kişinin şahsiyeti,
statüsü ve geçmişine dair bilgiler: ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kişinin sağlığı, tıbbi
yardıma ihtiyaç duyup duymadığı:
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Yukarıda belirtilen
kişilerle beraber geri gönderilen küçükler:
Adı:
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Soyadı:
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Baba adı:
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ana adı: ------------------------------------------------------------------------------------------------------
Doğum tarihi ve yeri:
---------------------------------------------------------------------------------------
5- ÖNERİLEN NAKİL YERİ VE
ZAMANI
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
6- DİĞER HUSUSLAR:
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mühür ve imza
Talep eden Âkit Tarafın
memurunun
adı ve unvanı
EK - 2
KİŞİLERİN
GERİ KABULÜNE DAİR RAPOR
Nakil yeri:
----------------------------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Naklin tarih ve zamanı:
------------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Geri gönderen makam:
-------------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Geri kabul eden makam:
-----------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Talebin tarih ve sayısı:
-------------------------------------------------------------------------------------
Cevabın tarih ve sayısı:
------------------------------------------------------------------------------------
Aşağıda belirtilen kişiler alınmıştır:
(Her sayının karşısına kişinin hüviyet cüzdanı
bilgileri ve uyrukluğu yazılmalıdır.
1.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
3.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Aşağıdaki belgeler ve zati eşya teslim
edilmiştir: (Ayrıntılı olarak) --------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
NOTLAR
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
|
|
Mühür ve imza |
Mühür ve imza |
|
|
Geri Gönderen Memurun |
Geri Alan Memurun |
|
|
Tam adı ve unvanı |
Tam adı ve unvanı |
EK - 3
GERİ KABUL AMACIYLA TRANSİT NAKİL TALEP FORMU
1- KİŞİSEL BİLGİLER:
Adı:
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Soyadı: -------------------------------------------------------------------------------------------------------
Lakabı:
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Doğum tarihi ve yeri:
---------------------------------------------------------------------------------------
Baba adı:
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ana adı:
------------------------------------------------------------------------------------------------------
Uyrukluğu:
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Dili:
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Biliniyorsa ve mümkün ise
çıkış ülkesinde en son ikamet adresi: -----------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2- GERİ KABULÜN AMACI
Hedef Ülke:
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Transit geçilecek
ülkeler: ----------------------------------------------------------------------------------
Bütün transit ülkelerin
ve hedef ülkenin kişiyi kabul edeceği garanti edilmiş midir?
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hedef ülkeye doğrudan
iade mümkün müdür? Değilse neden?
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
3- NAKİL İÇİN ÖNERİLEN
YER VE ZAMAN
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
4- DİĞER HUSUSLAR
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mühür ve imza
Talep eden Âkit Tarafın
memurunun
adı ve unvanı