Dönem: 22            Yasama Yılı: 4

 

TBMM  (S. Sayısı: 1220)

 

Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Ukrayna Bakanlar Kurulu Arasında Kişilerin Geri Kabulüne İlişkin Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı

ve İçişleri ile Dışişleri Komisyonları Raporları (1/1123)

 

 

T.C.

 

 

Başbakanlık

25/10/2005

 

Kanunlar ve Kararlar

 

 

Genel Müdürlüğü

 

 

Sayı: B.02.0.KKG.0.10/101-1175/4704

 

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Dışişleri Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 30/9/2005 tarihinde kararlaştırılan “Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Ukrayna Bakanlar Kurulu Arasında Kişilerin Geri Kabulüne İlişkin Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.

Gereğini arz ederim.

                        Recep Tayyip Erdoğan

                                       Başbakan

 

GEREKÇE

Son yıllarda, doğu-batı ve güney-kuzey ekseninde yasadışı, kontrolsüz ve kitlesel göç hareketleri kayda değer artışlar göstermektedir. Bu gelişmede, iletişim ve ulaşım imkânlarının kolaylaşması da önemli rol oynamaktadır. Ayrıca bir yandan bölgelerarası  gelir dağılımı adaletsizliğinin görece büyümesi, öte yandan dünyanın fakir ülkelerinde mutlak gelir düzeyinin azalması kitlesel yasadışı göçü artırmaktadır. Göç veren ülkelerde nüfus artışının sürmesi ve işsizliğin yaygınlaşması, göç alan ülkelerde nüfusun yaşlanması ve azalma eğilimine girmesi, refah seviyesinin ise yükselmesi nitelikli ve kısmen de niteliksiz iş gücü ihtiyacının artmasına neden olmaktadır. Göç veren ülkelerde dış göç baskısının yoğunlaşması, gelir dağılımı dengesizliğinin ağırlaşması, göç alan ülkelerin göç talebinin artması, buna karşılık vize, ikamet ve çalışma koşullarının daha sıkı hale getirilmesi, yasadışı göçe niyet eden bireylerin, giderek sıkılaştırılan sınır ve giriş önlemlerini aşabilmek için örgütlü şebekelere yönelmesine yol açmakta ve bunun sonucunda göçmen kaçakçılığı örgütlü suç şebekelerinin faaliyet alanı haline dönüşmektedir.

Türkiye coğrafi konumu nedeni ile, yasadışı göç hareketlerinde, özellikle İran, Irak, Pakistan, Afganistan, Bangladeş, Sri Lanka vatandaşlarının Batı ülkelerine geçişlerinde artan şekilde bir transit ülke olarak kullanılmaktadır. Ülkemiz; Romanya, Moldova, Belarus, Ukrayna, Rusya Federasyonu ve Gürcistan gibi eski Doğu Bloku ülkeleri vatandaşlarının çalışma amaçlı yasadışı göçlerinde ise hedef ülke konumuna gelmiştir.

Ukrayna vatandaşları Türkiye’de genellikle vizelerinde belirtilen ikamet sürelerini aşmaları nedeniyle yasadışı konuma düşmektedirler. Bu çerçevede, İçişleri Bakanlığı Emniyet Genel Müdürlüğünden sağlanan rakamlara göre, ülkemizde 2001 yılında yasadışı konumda yakalanan Ukrayna vatandaşlarının sayısı 3.451, 2002 yılında 2.874, 2003 yılında 1.947 ve 2004 yılında ise 1.341 olmuştur.

Bütün dünyada, planlı ve işgücü piyasasının gereksinimlerine uygun yasal göçün sosyal ve ekonomik yararlar sağlayabileceği kabul edilmekle birlikte, yasadışı göç; toplumsal düzeni bozan, ekonomik dengeleri olumsuz yönde etkileyen, denetim altına alınması zorunlu bir güvenlik sorunu olarak görülmektedir. Yasadışı göç günümüzde hukuka ve kamu düzenine karşı bir tehdit ve insan haklarının ihlaline yönelik bir risk unsuru haline gelmiştir.

Yasadışı göçün denetlenmesi ve sonuçlarının ortadan kaldırılması amacıyla, yasadışı göçmenlerin vatandaşı oldukları, mukim bulundukları veya geldikleri ülkelere insani, düzenli ve güvenli, ancak, etkin ve hızlı bir şekilde geri gönderilmelerinin önemi 1990’lı yıllardan itibaren ilgili uluslararası kuruluşlarda ittifakla üzerinde karara varılan bir değerlendirme olmuştur. Bu amaçla, AB ülkeleri arasında uygulanmakta olan kurallar bir anlaşma temelinde somut hale getirilmeye başlanmıştır.

Esasen, emniyet makamlarınca yapılan operasyonlar soncu yakalanan yasadışı göçmenlerin barınma, güvenlik, iaşe ve ibatelerinin sağlanmasında ciddi mali ve idari sıkıntılarla karşılaşılmaktadır. Bu nedenle, yakalanan yasadışı göçmenlerin, uluslararası hukuka uygun bir biçimde ve insan haklarına riayet edilmek suretiyle hızlı ve güvenli şekilde ülke dışına çıkartılmaları önem taşımaktadır. Bu itibarla, Türkiye’nin geri kabul anlaşmaları akdetmesi, yalnız AB müktesebatına uyum bakımından değil, ulusal güvenlik ihtiyaçlarımız bakımından da zaruret arz etmektedir.

Sınır komşumuz olan Yunanistan ve Suriye ile 2001 yılı içinde, Kırgızistan ve Romanya ile de sırasıyla 2003 ve 2004 yılları içinde Geri Kabul Anlaşmaları imzalanmıştır. Suriye ile Yasadışı Göçmenlerin Kabulüne Dair Anlaşma 10 Eylül 2001’de, Yunanistan ile Terörizm, Örgütlü Suçlar ve Yasadışı Göç ile Mücadele Anlaşmasının 8 inci maddesinin uygulanmasına dair Protokol 8 Kasım 2001’de, Kırgızistan ile Geri Kabul Anlaşması 6 Mayıs 2003’de ve nihayet Romanya ile Geri Kabul Anlaşması da 19 Ocak 2004 tarihinde imzalanmıştır.

2001 yılında, İran, Pakistan, Bangladeş, Sri Lanka, Hindistan ve Çin Halk Cumhuriyeti’ne Geri Kabul Anlaşmaları önerilmiştir.

2002 yılı Nisan ve Mayıs aylarında Ürdün, Tunus, Rusya Federasyonu, Özbekistan, Moğolistan, Mısır, Kırgızistan, İsrail, Gürcistan, Etyopya, Belarus, Sudan, Cezayir, Libya, Fas, Lübnan, Nijerya ve Kazakistan’a; 2003 yılı Haziran ayında ise Azerbaycan’a Geri Kabul Anlaşmaları önerilmiştir.

Bu meyanda, Bulgaristan ve Rusya Federasyonu ile müzakere süreci başlatılmıştır.

Türk ve Ukrayna konsolosluk heyetleri arasında 28-29 Şubat 2000 tarihlerinde yapılan görüşmelerde Ukrayna tarafı iki ülke arasında yasadışı göçün önlenmesinde işbirliğinin tesis edilmesi amacıyla tarafımıza bir Geri Kabul Anlaşması taslağı sunacağını açıklamış ve 11 Ağustos 2000 tarihinde bir taslak tevdi etmiştir. Ukrayna tarafının sunduğu anlaşma taslağına karşılık 29 Ağustos 2002 tarihinde tarafımızdan yeni bir taslak önerilmiştir. Taslak metne dair tarafların görüş ve önerileri öncelikle Nota teatisi yoluyla iletilmiş, bilahare 20 Aralık 2004 tarihinde Türkiye-Ukrayna Geri Kabul Anlaşması müzakereleri Ankara’da gerçekleştirilmiştir. Müzakereler sırasında taraflar arasında mutabakata varılan metne ilişkin anlaşma Ukrayna Devlet Başkanı Viktor Yuşçenko’nun Ülkemizi ziyareti sırasında 7 Haziran 2005 tarihinde İçişleri Bakanı Abdülkadir Aksu ve Ukrayna İçişleri Bakanı Yuriy Lutsenko tarafından imzalanmıştır.

Anlaşma, esas olarak, Ukrayna ile ülkemiz arasında, tarafların yasadışı konumdaki vatandaşlarının, bir taraf ülkeden çıkarak yasadışı yollarla diğer taraf ülkeye giden üçüncü ülke vatandaşlarının ve vatansız kişilerin geri alınmalarını ve üçüncü bir ülkeye geri gönderme kararı alınan yabancıların Âkit Tarafların ülkesine giriş ve ülkesinden transit geçişini düzenlemektedir.

Anlaşmada, geri kabul edilecek Âkit Taraf vatandaşları ile yabancıların ve vatansız kişilerin masraflarının, talep edilen Âkit Tarafın sınırına kadar, talep eden Âkit Tarafça karşılanacağı, üçüncü bir ülkeye geri gönderme kararı alınan yabancıların ve refakat edecek görevlilerin tüm seyahat masraflarının ise, hedef ülkenin sınırlarına kadar, talep eden Âkit Tarafça karşılanacağı hüküm altına alınmaktadır.

Türkiye’den geçerek Ukrayna’ya yasadışı olarak giden üçüncü ülke vatandaşı, bu ülkeyle kara sınırımız bulunmadığından az sayıdadır. Yasadışı konuma düşen Türk vatandaşlarının sayısı da önemli bir düzeye erişmediğinden, iki ülke arasında bir Geri Kabul Anlaşması yapılması, yurdumuzda yakalanan Ukrayna vatandaşlarının iadesinin hukuksal güvence altına alınması bakımından ulusal çıkarlarımıza uygundur.
İçişleri Komisyonu Raporu

 

Türkiye Büyük Millet Meclisi

 

 

İçişleri Komisyonu

16/11/2005

 

Esas No.: 1/1123

 

 

Karar No.: 27

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Dışişleri Bakanlığınca hazırlanarak Bakanlar Kurulunca, 25/10/2005 tarihinde Başkanlığınıza sunulan, “Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Ukrayna Bakanlar Kurulu Arasında Kişilerin Geri Kabulüne İlişkin Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı” Başkanlığınızca 31/10/2005 tarihinde esas komisyon olarak Dışişleri Komisyonuna, tali komisyon olarak da Komisyonumuza havale edilmiş; Komisyonumuz 16/11/2005 tarihli 23 üncü toplantısında, İçişleri, Dışişleri ve Adalet Bakanlıkları temsilcilerinin de katılımıyla Tasarıyı inceleyip görüşmüştür.

Tasarı ile yasadışı göçün denetlenmesi ve sonuçlarının ortadan kaldırılması amacıyla, yasadışı göçmenlerin vatandaşı oldukları, ikamet ettikleri veya geldikleri ülkelere insani, düzenli, güvenli aynı zamanda da etkin ve hızlı bir şekilde geri gönderilmelerini sağlama amacı güdülmektedir. Anlaşma esas olarak Ukrayna ile ülkemiz arasında, tarafların yasadışı konumdaki vatandaşlarının, bir taraf ülkeden çıkarak yasadışı yollarla diğer taraf ülkeye giden üçüncü ülke vatandaşlarının ve vatansız kişilerin geri alınmalarını ve üçüncü bir ülkeye geri gönderme kararı alınan yabancıların Âkit Tarafların ülkesine giriş ve ülkesinden transit geçişini düzenlemektedir.

Tasarının tümü üzerinde yapılan görüşmelerden sonra, Tasarı ile gerekçesi Komisyonumuzca benimsenmiş, ancak, Komisyonumuz Tasarı üzerinde tali komisyon olarak belirlenmiş olduğundan, İçtüzüğün 23 üncü maddesi uyarınca, Komisyonumuzun uygunluk görüşünün esas komisyona bildirilmesiyle yetinilmesi kararlaştırılmıştır.

Raporumuz, Dışişleri Komisyonuna sunulmak üzere arz olunur.

 

 

Başkan

Başkanvekili

Sözcü

 

Tevfik Ziyaeddin Akbulut

Ali Sezal

Şükrü Önder

 

Tekirdağ

Kahramanmaraş

Yalova

 

Kâtip

Üye

Üye

 

Sinan Özkan

Ali Küçükaydın

Şevket Gürsoy

 

Kastamonu

Adana

Adıyaman

 

Üye

Üye

Üye

 

Ali Yüksel Kavuştu

Ali Ayağ

Talip Kaban

 

Çorum

Edirne

Erzincan

 

Üye

Üye

Üye

 

Muharrem Tozçöken

Fuat Geçen

Recep Koral

 

Eskişehir

Hatay

İstanbul

 

Üye

Üye

Üye

 

Sıdıka Sarıbekir

Hakkı Ülkü

Mehmet S. Kesimoğlu

 

İstanbul

İzmir

Kırklareli

 

Üye

Üye

Üye

 

Ali Oksal

Seracettin Karayağız

Nurettin Sözen

 

Mersin

Muş

Sivas

 

Üye

Üye

Üye

 

Selami Uzun

Mehmet Kartal

Mehmet Çiçek

 

Sivas

Van

Yozgat

 

 

Üye

 

 

 

Nadir Saraç

 

 

 

Zonguldak

 


Dışişleri Komisyonu Raporu

 

Türkiye Büyük Millet Meclisi

 

 

Dışişleri Komisyonu

21/6/2006

 

Esas No.: 1/1123

 

 

Karar No.: 160

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Dışişleri Bakanlığı tarafından hazırlanarak Bakanlar Kurulunca 25/10/2005 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça 31/10/2005 tarihinde tali komisyon olarak İçişleri Komisyonuna esas komisyon olarak da Komisyonumuza havale edilen ''Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Ukrayna Bakanlar Kurulu Arasında Kişilerin Geri Kabulüne İlişkin Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı'', Komisyonumuzun 15/6/2006 tarihli 38 inci toplantısında Dışişleri Bakanlığı ile İçişleri Bakanlığı temsilcilerinin de katılmalarıyla görüşülmüştür.

Ülkemiz ile Ukrayna arasında yasadışı konumda bulunan kişilerin geri kabulü alanında öngörülen işbirliğine hukuki zemin teşkil etmek üzere 7 Haziran 2005 tarihinde Ankara'da Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Ukrayna Bakanlar Kurulu Arasında Kişilerin Geri Kabulüne İlişkin Anlaşma imzalanmıştır.

Tasarı ve gerekçesi incelendiğinde Anlaşma ile;

- Geri kabulün kapsamı,

- Âkit Taraf devletler vatandaşlarının geri kabulü ve vatandaşlıkların ispatı,

- Yabancıların ve vatansız kişilerin geri kabulü ve ülkeye girişlerinin ispatı,

- Geri kabul amacıyla transit geçiş,

- Anlaşma kapsamında elde edilen kişisel bilgilerin korunması,

- Geri kabul işleminde yasal olarak elde edilmiş eşyanın nakli,

- Anlaşmanın uygulanmasından doğacak uyuşmazlıkların çözüm usulü,

- Anlaşmanın yürürlük tarihi ve geçerlilik süresi,

konularında düzenlemelerin öngörüldüğü anlaşılmaktadır.

Komisyonumuzda Tasarının tümü üzerinde yapılan görüşmelerde;

- Günümüzde uluslararası göçün artan bir şekilde ülkeler arasında bir sorun haline geldiği,

- Ülkemizin coğrafi konumu itibarıyla doğu ülkelerinden batı ülkelerine yapılan yasadışı göçlerde transit ülke olarak kullanıldığı, ayrıca; Romanya, Moldova, Belarus, Ukrayna, Rusya Federasyonu ve Gürcistan gibi ülke vatandaşlarının çalışma amaçlı yasadışı göçlerinde hedef ülke konumunda bulunduğu,

- Ukrayna vatandaşlarının ülkemizde genellikle vize süresini aşmaları nedeniyle yasadışı konumunda bulundukları ve yasadışı konumda 2001 yılında 3451, 2002 yılında 2874, 2003 yılında 1947 ve 2004 yılında 1341 Ukrayna vatandaşının yakalandığı,

- Anlaşma ile taraf bir ülkede yasadışı konumda yakalanan diğer ülke vatandaşlarının uluslararası hukuka uygun, güvenli ve hızlı bir şekilde nakillerinin sağlanmasına yönelik düzenlemelerin yapıldığı,

- Ülkemiz ile Yunanistan, Suriye, Kırgızistan ve Romanya ile benzer anlaşmalar yapıldığı,   

ifade edilmiştir.

Tasarının tümü üzerindeki görüşmelerin ardından Tasarı ve gerekçesi Komisyonumuzca da benimsenerek maddelerin görüşülmesine geçilmiştir.

Tasarının 1 inci, 2 nci, 3 üncü maddeleri ile tümü  aynen kabul edilmiştir.

Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.

 

 

Başkanvekili

Sözcü

Kâtip

 

Eyyüp Sanay

Mustafa Dündar

Mahmut Koçak

 

Ankara

Bursa

Afyonkarahisar

 

Üye

Üye

Üye

 

Ramazan Toprak

Ahmet Edip Uğur

Aziz Akgül

 

Aksaray

Balıkesir

Diyarbakır

 

Üye

Üye

Üye

 

Abdülbaki Türkoğlu

Muzaffer Gülyurt

Halil Akyüz

 

Elazığ

Erzurum

İstanbul

 

Üye

Üye

Üye

 

Mehmet B. Denizolgun

Şükrü Mustafa Elekdağ

Hüseyin Kansu

 

İstanbul

İstanbul

İstanbul

 

Üye

Üye

 

 

Ufuk Özkan

Nihat Eri

 

 

Manisa

Mardin

 


HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN

 

TÜRKİYE CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ İLE UKRAYNA BAKANLAR KURULU ARASINDA KİŞİLERİN GERİ KABULÜNE İLİŞKİN ANLAŞMANIN ONAYLANMASININ UYGUN BULUNDUĞUNA DAİR KANUN

TASARISI

MADDE 1- 7 Haziran 2005 tarihinde Ankara’da imzalanan “Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Ukrayna Bakanlar Kurulu Arasında Kişilerin Geri Kabulüne İlişkin Anlaşma”nın onaylanması uygun bulunmuştur.

MADDE 2- Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 3- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
DIŞİŞLERİ KOMİSYONUNUN

KABUL ETTİĞİ METİN

TÜRKİYE CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ İLE UKRAYNA BAKANLAR KURULU ARASINDA KİŞİLERİN GERİ KABULÜNE İLİŞKİN ANLAŞMANIN ONAYLANMASININ UYGUN BULUNDUĞUNA DAİR KANUN

TASARISI

MADDE 1- Tasarının 1 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

 

 

MADDE 2- Tasarının 2 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 3- Tasarının 3 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

Recep Tayyip Erdoğan

 

Başbakan

 

 

 

Dışişleri Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd. V.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

 

A. Gül

K. Unakıtan

M. A. Şahin

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı V.

 

B. Atalay

A. Babacan

B. Atalay

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Adalet Bakanı V.

 

N. Çubukçu

K. Tüzmen

M. A. Şahin

 

Millî Savunma Bakanı

İçişleri Bakanı

Maliye Bakanı

 

M. V. Gönül

A. Aksu

K. Unakıtan

 

Millî Eğitim Bakanı

Bayındırlık ve İskân Bakanı

Sağlık Bakanı

 

H. Çelik

F. N. Özak

R. Akdağ

 

Ulaştırma Bakanı

Tarım ve Köyişleri Bakanı

Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı

 

B. Yıldırım

M. M. Eker

M. Başesgioğlu

 

Sanayi ve Ticaret Bakanı

En. ve Tab. Kay. Bakanı

Kültür ve Turizm Bakanı

 

A. Coşkun

M. H. Güler

A. Koç

 

 

Çevre ve Orman Bakanı

 

 

 

O. Pepe

 


TÜRKİYE CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ İLE

UKRAYNA BAKANLAR KURULU

ARASINDA KİŞİLERİN GERİ KABULÜNE İLİŞKİN ANLAŞMA

Bundan böyle “Âkit Taraflar” olarak anılacak Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ve Ukrayna Bakanlar Kurulu;

Aralarında mevcut ilişkileri, karşılıklı güveni ve saygıyı memnuniyetle not ederek,

Kişilerin, etnisite, uyrukluk, din, renk, cinsiyet ve sakatlıklarına bakılmaksızın devredilemez hak ve özgürlüklerine saygı gösterirken, yasadışı göçü, göçmen kaçakçılığını ve insan ticaretini önleme gereğini teyit ederek,

Bağlı bulundukları uluslararası antlaşmaları, sözleşmeleri ve anlaşmaları hatırda tutarak,

Âkit Taraf devletlerinin kendi uyruklarının karşılıklı olarak geri kabulünü ve yabancı ve vatansız kişilerin transit geçişinin kolaylaştırılmasını, insancıllık, hakkaniyet ve dostluk ruhu içinde düzenleme amacıyla aşağıdaki hususlarda mutabık kalmışlardır:

MADDE 1

TANIMLAR

Bu Anlaşmanın amaçları bakımından;

“Yabancı” Âkit Taraf devletlerden herhangi birinin uyruğu olmayan ancak üçüncü devletlerin uyruğu (vatandaşı) olan kişiyi ifade eder.

“Vatansız kişi” mevzuatı uyarınca hiçbir devlet tarafından uyruğu olarak tanınmayan bir kişiyi ifade eder.

“Vize” herhangi bir Âkit Taraf devletin yetkili makamlarının ita ettiği ve ülkesine girişi, ülkesinden geçişi veya ülkesinde belli bir süre için kalmayı sağlayan geçerli bir izindir.

“İkamet izni” Âkit Taraf devletlerden herhangi birinin yetkili makamlarınca ita edilmiş herhangi bir tür müsaade olup, kişiye sözkonusu Âkit Taraf ülkesinde ikamet hakkı verir. Bir kişiye iltica başvurusunun, mülteci statüsü başvurusunun işleme konulması nedeniyle verilen veya süresiz ikamet izni talebinin sonuçlandırılmasına kadar verilen geçici ikamet izinleri ikamet izni sayılmayacaktır.

MADDE 2

GERİ KABULÜN KAPSAMI

Bu Anlaşma aşağıdaki kurallar, koşullar ve usuller çerçevesinde Âkit Taraf devletlerin uyruklarının, yabancıların ve vatansız kişilerin geri kabulünü ve Âkit Taraf devletlerin ülkesinden transit geçişlerini kapsayacaktır.

MADDE 3

ÂKİT TARAF DEVLETLERİN UYRUKLARININ GERİ KABULÜ

1) Her bir Âkit Taraf, diğer Âkit Tarafın talebi üzerine, özel bir formalite olmaksızın, talep eden Âkit Taraf devletin ülkesinde giriş veya kalma koşullarını taşımayan ya da artık taşımayan kişileri, bu kişilerin talep edilen Âkit Taraf devletin vatandaşı olduğu kanıtlandığı ya da geçerli bir şekilde varsayılabildiği takdirde, geri kabul edecektir.

2) Aynı husus, talep eden Âkit Taraf devletin ülkesine girdiği sırada, talep edilen Âkit Taraf devletin ülkesinde sürekli ikamet izni bulunmak kaydıyla, talep edilen Âkit Taraf devletin vatandaşlığını kaybeden ve talep eden Âkit Taraf devletin vatandaşlığını kazanmayan kişilere de uygulanacaktır.

3) Talep edilen Âkit Taraf gerektiği takdirde ve gecikmeksizin geri kabul edilecek vatandaşlarının geri gönderilmesi için gerekli seyahat belgesini ita edecektir.

4) Talep eden Âkit Taraf, 1. paragrafa göre iade edilen kişileri, daha sonraki araştırmalarda talep edilen Âkit Taraf devletin uyrukluğuna sahip olmadıklarının ortaya çıkması halinde özel bir formalite olmaksızın geri kabul edecektir. Bu kural, sözkonusu kişiler bu Anlaşma’nın 11. Maddesinde belirtilen süre sınırlarına konu oluyorsa uygulanmayacaktır.

MADDE 4

ÂKİT TARAF DEVLETLERİNİN UYRUKLARININ

VATANDAŞLIKLARININ İSPATI

1) Türkiye Cumhuriyeti vatandaşlığı aşağıdaki belgelerle ispatlanacaktır:

a) Her tür geçerli pasaport (umuma mahsus, diplomatik, hizmet, hususi),

b) Yetkili makamlar tarafından pasaport yerine verilen, hamilinin fotoğrafı bulunan belgeler,

c) Yetkili makamlar tarafından verilen kimlik belgeleri.

2) Ukrayna vatandaşlığı aşağıdaki belgelerle ispatlanacaktır:

a) Ukrayna vatandaşı pasaportu (umuma mahsus),

b) Ukrayna vatandaşı olduğunun belgeleri,

c) Yurtdışına çıkış için Ukrayna vatandaşı pasaportu,

d) Çocuklara mahsus seyahat belgesi,

e) Diplomatik pasaport,

f) Hizmet pasaportu,

g) Gemi adamı cüzdanı veya mürettebat belgesi,

h) Ukrayna’ya dönüş için kişinin kimlik belgesi.

3) Yukarıda belirtilen yollardan vatandaşlığın ispatı, Âkit Taraflar açısından, başkaca bir araştırma yapılmaksızın geçerli olacaktır.

MADDE 5

ÂKİT TARAF DEVLETLERİNİN UYRUKLARININ VATANDAŞLIĞININ

VARSAYILMASI

1) Geri kabul edilecek kişilerin vatandaşlıkları özellikle aşağıdaki durumlarda varsayılacaktır:

a) 4. Maddede sayılan belgelerden, geçerliliği sona ermiş veya onaylı fotokopilerinden birinin hamili olmak,

b) Hükümet kurumlarının personel kimlik ve tanıtım kartları,

c) Sürücü belgeleri,

d) Nüfus kütüğü örneği,

e) Sözkonusu kişinin, talep eden Âkit Tarafça yasal olarak alınmış yazılı beyanı,

f) Talep eden Âkit Tarafça yasal olarak alınmış tanık beyanları.

2) Taraf devletler bu maddenin 1. paragrafında belirtilen belgeleri, sözkonusu kişilerin vatandaşlığının ispatını amaçlayan soruşturmalarına başlamakta esas olarak değerlendireceklerdir.

3) Geri kabul edilecek kişinin vatandaşlığına ilişkin bir kuşku bulunuyorsa, bu durumda talep eden Âkit Taraf talep edilen Âkit Tarafın konsolosluk makamlarından sözkonusu kişinin mülakata tabi tutulmasını isteyebilir. Bu mülakat, konsolosluk makamlarıyla mutabakat halinde talep eden Âkit Tarafça teklif edilecek bir yerde gerçekleştirilecektir. Âkit Taraflar kişinin mülakatını mümkün olan en kısa sürede gerçekleştirmek için çaba göstereceklerdir.

4) Mülakattan sonra ya da soruşturma sürecinde elde edilen delillerin doğrulanması aşamasında geri kabul edilecek kişilerin talep edilen Âkit Taraf devletin uyruğu olduğu ispatlanırsa, sözkonusu Âkit Tarafın konsolosluk makamları gecikmeksizin bu kişilerin dönüşünü teminen seyahat belgesi ita edecektir.

MADDE 6

YABANCILARIN VE VATANSIZ KİŞİLERİN GERİ KABULÜ

1) Her bir Âkit Taraf diğer Âkit Tarafın talebi üzerine, talep eden Âkit Tarafın ülkesine doğrudan talep edilen Âkit Taraf devletin ülkesinden giren ve talep eden Âkit Tarafın ülkesine giriş için gerekli yasal koşulları yerine getirmeyen yabancıları ve vatansız kişileri geri kabul edecektir.

2) Yabancıların ve vatansız kişilerin doğrudan talep edilen Âkit Taraf devletin ülkesinden talep eden Âkit Taraf ülkesine girmediği araştırma sonucunda ispat edilirse, talep eden Âkit Taraf sözkonusu kişileri aynı koşullarla geri kabul edecektir.

3) Bu maddenin 1. paragrafında belirtilen kişilerin belgelerinin olmaması durumunda, sözkonusu kişilerin vatandaşlığının ispatı, uyruğu bulunduğu veya sürekli ikametinin bulunduğu devletten ulusal belgelerin temini talep eden Âkit Tarafça gerçekleştirilecektir.

4) Bu maddenin 1. paragrafında belirtilen kişileri geri kabul etme yükümlülüğü, ülkeye giriş sırasında veya sonrasında talep eden Âkit Tarafın yetkili makamlarınca ita edilen geçerli bir vize ya da ikamet izni hamili yabancı ve vatansız kişilerle ilgili değildir.

5) Bu maddenin 1. paragrafında yeralan hükümler, talep eden Âkit Tarafça vize gerekliliği öngörülmeyen üçüncü devlet vatandaşı yabancılar ve vatansız kişilerle ilgili değildir.

6) Bu maddenin 1. paragrafında yeralan hükümler, talep edilen Âkit Taraf devletin ülkesinden hava yoluyla, havaalanında transit bölgeyi terk etmeden, transit geçerek talep eden Âkit Taraf’a seyahat eden yabancılar ve vatansız kişilerle ilgili değildir.

7) Âkit Taraflar ülkelerine yasadışı yollardan gelen yabancıların ve vatansız kişilerin uyrukları veya sürekli ikametleri olduğu devlete dönüşlerini sağlamak için çaba harcayacaklardır.

MADDE 7

YABANCILARIN VE VATANSIZ KİŞİLERİN GİRİŞLERİNİN İSPATI

1) Yabancıların ve vatansız kişilerin Âkit Taraf devletlerin ülkelerine girişleri aşağıdaki belgelere göre ispatlanacaktır:

a) Talep edilen Âkit Tarafın, herhangi bir tür pasaportta ya da seyahat belgesindeki giriş damgası,

b) Talep edilen Âkit Tarafın sahte ya da tahrif edilmiş bir pasaport ya da seyahat belgesi üzerindeki giriş damgası,

c) Talep edilen Âkit Taraf devletin ülkesinin sınırlarından girişi resmen belirleyebilecek seyahat belgeleri,

d) Talep edilen Âkit Taraf devletin sınırlarını geçiş sırasında resmi makamlarca alınan parmak izleri,

e) Talep edilen Âkit Tarafça ita olunan ve geçerliliği sona ermiş ikamet izni,

f) Âkit Taraflarca ita olunan geçerli veya geçerliliği sona ermiş gemi adamı cüzdanı/pasaportu,

g) Talep edilen Âkit Tarafça ita olunan geçerliliği sona ermiş vize,

h) Yabancıların ve vatansız kişilerin bir şekilde yasadışı geçişlerine yardım eden aracıların, organizatörlerin ve taşıyıcıların yasal olarak alınmış beyanları,

i) Yabancıların ve vatansız kişilerin yasal olarak alınmış beyanları.

2) Âkit Taraflar, yabancıların ve vatansız kişilerin girişlerinin ispatlanmasına ilişkin yukarıdaki delilleri kabul edecektir.

3) Her iki Âkit Tarafça da, (e) alt-paragrafı uyarınca ikamet izni veya (g) alt-paragrafı uyarınca vize ita edilmesi halinde bu maddenin 1. paragrafı, talep edilen Âkit Tarafça ita edilen ikamet izni veya vize süresinin, talep eden Âkit Tarafça ita edilen ikamet izni veya vize süresinden daha uzun olduğu takdirde uygulanabilir.

MADDE 8

YABANCILARIN VE VATANSIZ KİŞİLERİN

GİRİŞLERİNİN VARSAYILMASI

1) Âkit Taraflar işbu Anlaşma yürürlüğe girmeden ülkelerinde yabancılara ve vatansız kişilere ikamet izni sağlayan belgelerin örneklerini diplomatik kanaldan birbirlerine ileteceklerdir.

2) Yabancıların ve vatansız kişilerin Âkit Taraf devletlerin ülkelerine girişleri aşağıdaki durumlarda varsayılacaktır:

a) Hükümet makamlarının beyanları,

b) Tanıkların yasal olarak alınmış beyanları,

c) Talep edilen Âkit Taraf devletle herhangi bir üçüncü ülke arasındaki sınırlardan girişi resmen ispatlayabilecek seyahat biletleri,

d) Talep edilen Âkit Taraf ülkesinde, özel veya kamu kurumlarında, doktor, diş hekimi, hastane, otel, kafe, lokanta, sinema, spor veya diğer hizmetler gibi, yabancıya düzenlenen veya üzerinde bulunan belgeler.

3) Yabancıların ve vatansız kişilerin girişlerine dair yukarıdaki varsayım delilleri, talep edilen Âkit Tarafça aksi ispatlanmadığı takdirde geçerli olacaktır.

MADDE 9

GERİ KABUL USULÜ

1) Âkit Taraflar uyruklarını, yabancıları ve vatansız kişileri aşağıdaki usullerle geri kabul edeceklerdir:

1. Basit usulle geri kabul:

a) Âkit Taraf devletlerin vatandaşları için 4. Maddede yeralan destekleyici delillerle yapılan taleplerde, geri kabul basit usulle gerçekleştirilecektir. Bu durumlarda, talep edilen Âkit Taraf, bu Anlaşma’nın 1. ekine uygun olarak geri kabul talebinin alınmasından itibaren 15 gün içinde talebi cevaplayacaktır.

Talep edilen Âkit Taraf olumlu cevabının ardından bir hafta içinde vatandaşlarını geri kabul etmek zorundadır.

b) Kişilerin geri kabulü, talep edilen Âkit Taraf devletin uluslararası trafiğe açık sınır kontrol noktalarında Âkit Taraf devletlerin yetkili makamlarında görevli personel ile yetkili diplomatik ve konsolosluk temsilcilerinin işbirliğinde gerçekleştirilecek ve bu Anlaşma’nın 2. ekine uygun olarak düzenlenecek resmi bir rapor ile teyit edilecektir.

2. Normal usulle geri kabul:

a) Yabancılar ve vatansız kişiler için 7. Maddede yeralan destekleyici delillerle yapılan geri kabul taleplerinde, geri kabul normal usulle gerçekleştirilecektir. Bu durumlarda, talep edilen Âkit Taraf, bu Anlaşma’nın 1. ekine uygun olarak geri kabul talebinin alınmasından itibaren 30 gün içinde talebi cevaplayacaktır. Talep edilen Âkit Taraf, olumlu cevabının ardından bir hafta içinde yabancıları ve vatansız kişileri geri kabul etmek zorundadır.

b) Kişilerin geri kabulü, talep edilen Âkit Taraf devletin uluslararası tarafiğe açık sınır kontrol noktalarında Âkit Taraf devletlerin yetkili makamlarında görevli personel ile yetkili diplomatik ve konsolosluk temsilcilerinin işbirliğinde gerçekleştirilecek ve bu Anlaşma’nın 2. ekine uygun olarak düzenlenecek resmi bir rapor ile teyit edilecektir.

 

MADDE 10

GERİ KABUL AMACIYLA TRANSİT GEÇİŞ

1) Âkit Taraflar, diğer Âkit Tarafın talebi üzerine, yabancıların ve vatansız kişilerin kendi ülkelerinden geri kabul amacıyla transit geçişine, diğer olası transit devlet ya da devletlerin ve nihai varış devletinin müsaadesi temin edilmişse ve eskort sağlanmışsa izin vereceklerdir. Bu tip bir eskort Âkit Tarafların yetkili makamlarının mutabık kaldığı bir usul uyarınca görevlendirilecektir.

2) Bu durumda, talep eden Âkit Tarafın ilgili makamları talep edilen Âkit Taraf devletin ilgili makamlarına bu Anlaşma’nın 3. Ekine uygun olarak düzenlenecek bir talep sunacaklardır.

3) Talep edilen Âkit Taraf, bir yabancının ve vatansız kişinin geri kabul amacıyla transit geçişine ulusal güvenliğin, kamu düzeninin ve kamu sağlığının korunması gerekçeleriyle izin vermeme hakkını saklı tutar.

4) Eğer, transit geçiş talebine konu kişi varacağı devlette ölüm cezasına maruz kalma, işkence, gayrı insani muamele, kötü ya da aşağılayıcı muamele görme ya da cezalandırılma riski ile karşılaşabilecekse ve bu maddenin 1. paragrafında belirtilen teminatlar tatminkar bulunmamışsa, talep edilen Âkit Taraf, böyle bir talebi reddetme hakkını saklı tutar.

5) Talep eden Âkit Taraf talep edilen Âkit Tarafa, transit geçişine izin verilen yabancının varış ülkesi için bir seyahat belgesi hamili olduğunu garanti edecektir.

6) Talep edilen Âkit Taraf yabancıların ve vatansız kişilerin varış ülkesine devam eden seyahatinin ve talep eden Âkit Taraf devletine muhtemel dönüşünün masrafları ile ilgili hiçbir mali sorumluluk üstlenmeyecektir. Talep eden Âkit Taraf geri gönderme işlemi herhangi bir nedenle gerçekleştirilmediği takdirde kişiyi geri alacaktır.

7) Talep edilen Âkit Taraf transit geçişte iadeye konu kişiye harçsız olarak transit vizesi ita edecektir.

MADDE 11

YABANCILARIN VE VATANSIZ KİŞİLERİN

GERİ KABUL USULÜNÜN SINIRI

1) Talep eden Âkit Taraf, 6. Maddede belirtilen yabancıların ve vatansız kişilerin geri kabulü ile ilgili başvurusunu bu kişilerin ülkesine yasadışı girişlerini takip eden 6 ay içinde sunacaktır.

2) Talep eden Âkit Tarafın bu kişilerin geri kabulü için başvurusu bu maddenin 1. paragrafına belirtilen süreden sonra yapıldığı takdirde, Âkit Taraflar bundan sonra atılacak adımlar konusunda birbirlerine danışacaklardır.

MADDE 12

KİŞİSEL VERİLERİN KORUNMASI

Bu Anlaşma hükümlerinin gerektirdiği eklerdeki bilgiler sadece bu Anlaşmanın yapılışı amacına uygun olarak temin edilecektir. Kişisel veriler sadece Âkit Taraf devletlerinin yetkili makamlarına iletilebilir. Taraf devletlerin yetkili makamları bu Anlaşma çerçevesinde aldıkları bütün bilgilerin, yürürlükteki mevzuatlarına uygun olarak korunmasını sağlayacaklardır. Âkit Taraflar bu Anlaşma çerçevesinde sağlanan bilgileri gizli tutmayı ve talep eden Âkit Tarafın izni olmaksızın üçüncü bir devlete, yabancı gerçek ve tüzel kişiye, uluslararası kuruluşlara iletmemeyi taahhüt ederler. Taraflar, bu bilgileri kazaen kayba, yetkisiz edinilmeye, değiştirilmeye ve ifşa edilmeye karşı koruyacaklardır. Taraflar, keza bu bilgileri amacına uygun olarak kullanıldıktan sonra imha edeceklerdir.

MADDE 13

MASRAFLAR

1) Talep eden Âkit Taraf, 3. ve 6. Maddeler çerçevesindeki taşıma masraflarını, talep edilen Âkit Taraf’ın sınırına kadar karşılayacaktır.

2) Talep eden Âkit Taraf, 10. Madde çerçevesinde kişilerin ve eskortların transit masraflarını nihai varış ülkesinin sınırına kadar karşılayacak, ayrıca gerekli olduğu durumlarda geri kabul masraflarını da üstlenecektir.

MADDE 14

YASAL OLARAK EDİNİLMİŞ EŞYANIN NAKLİ

Talep eden Âkit Taraf geri kabul işlemine tabi kişiye, Tarafların geçerli ulusal mevzuatına göre yasal olarak edindiği bütün eşyalarını varış ülkesine nakletmeye müsaade edecektir.

MADDE 15

YETKİLİ MAKAMLAR

Âkit Taraf devletlerin geri kabul ve transit geçiş taleplerini sunmaya ve kabule yetkili makamları aşağıda belirtilmektedir:

Türkiye Cumhuriyeti bakımından:

 

İçişleri Bakanlığı

Emniyet Genel Müdürlüğü

 

Posta adresi:

Yabancılar, Hudut, İltica Dairesi

Yukarı Ayrancı, 06100 Ankara, Türkiye

Tel: 90.312.412 32 10-412 33 05

Faks: 90.312.466 90 11

e-posta adresi: illegalmig@egm.gov.tr

 

Ukrayna bakımından:

Ukrayna İçişleri Bakanlığı

 

Posta adresi:

10 Bohomoltsa sir., Kyiv-24, 01024 Ukraine

Tel: 38-044-256-0333

Faks: 38-044-256-1633

e-posta adresi: umzmvs@centrmia.gov.ua

 

Ukrayna Devlet Sınır Kontrolü İdaresi

 

Posta adresi: 26 Volodymyrska str., Kyiv-34, 01034 Ukraine

Tel: 38-044-235-1100

Faks: 38-044-212-3980

e-posta adresi: dkk@pvu.gov.ua

Âkit Taraflar bu makamlara ilişkin olarak olabilecek değişikliklerden birbirlerini diplomatik kanallar yoluyla haberdar edeceklerdir.

MADDE 16

ANLAŞMANIN UYGULANMASI

1) Âkit Tarafların yetkili makamları bu Anlaşmanın uygulanmasında çalışma dili olarak İngilizce’yi kullanacaklardır.

2) Âkit Taraf devletlerin temsilcileri “Yıllık Değerlendirme Toplantıları”nda bu Anlaşma’nın genel uygulamasını değerlendireceklerdir.

3) Toplantıda temsilciler, diğer konular meyanında,

a) Geçmiş yılların performansını değerlendirecek,

b) Muhtemel iyileştirmeleri kararlaştıracak,

c) Bu Anlaşma’nın uygulanmasıyla ilişkili bireysel ve teknik içerikli sorunları müzakere edecek,

d) Bu Anlaşma’ya değişiklik önerilerini tartışacak ve sonuçlandıracaktır.

4) Herhangi bir Taraf gerek gördüğünde olağanüstü bir toplantı yapılmasını önerebilir.

MADDE 17

DİĞER ULUSLARARASI ANLAŞMALARLA İLİŞKİ

Bu Anlaşmadaki hiçbir hüküm Âkit Tarafların, bağlı bulundukları diğer uluslararası hukuki belgelerden kaynaklanan kazanılan hakları ve üstlenilen yükümlülükleri hiçbir şekilde etkilemeyecektir.

Bu Anlaşma, Âkit Taraflar arasında ya da bir Âkit Taraf ile üçüncü Taraflar arasında mutabakat sağlanan çerçevedeki suçluların iadesi ile ilgili işlemlere tabi kişilere, suçluların iadesinde transit geçişlere veya mahkumların nakillerine uygulanmayacaktır.

MADDE 18

YÜRÜRLÜĞE GİRİŞ

Bu anlaşma belirsiz bir süre için imzalanmış ve ikinci onay bildiriminin bir Âkit Tarafça diğer Âkit Taraf’a diplomatik kanalla iletilmesinden 30 gün sonra yürürlüğe girecektir.

Her Âkit Taraf bu Anlaşmanın uygulanmasını kamu düzeninin veya kamu sağlığının veya ulusal güvenliğin korunması gerekçeleriyle diplomatik kanallardan yapılacak yazılı bildirimle kısmen ya da tamamen askıya alabilir. Askıya alma diğer Âkit Taraf bildirimi aldığı tarihten itibaren yürürlüğe girecektir.

Bu Anlaşma 90 gün önceden bildirimde bulunmak suretiyle herhangi bir Âkit Tarafça sona erdirilebilir.

MADDE 19

ANLAŞMAZLIKLARIN ÇÖZÜMÜ

Âkit Taraflar bilgi alışverişinde bulunacak ve gerektiği hallerde bu Anlaşma’nın hükümlerinin uygulanması konularında birbirlerine danışacaklardır.

Âkit Taraflar, bu Anlaşma’nın uygulamasından doğacak anlaşmazlıkları danışma yoluyla çözümleyeceklerdir.

MADDE 20

DEĞİŞİKLİK VE DÜZELTMELER

Âkit Taraflar karşılıklı mutabakatla bu Anlaşma’da değişiklik ve düzeltmeler yapabilirler. Bu tür değişiklik ve düzeltmeler 18. Madde’de belirtilen aynı usulle yürürlüğe girecektir. Bu değişiklik ve düzeltmeler bu Anlaşma’nın ayrılmaz bir parçası olacaktır.

Ankara’da, 7 Haziran 2005 tarihinde, Türkçe, Ukraynaca ve İngilizce dillerinde iki nüsha ve her dilde eşit ölçüde geçerli olarak yapılmıştır.

Anlaşmazlık durumunda İngilizce metin geçerli olacaktır.

 

       TÜRKİYE CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ            UKRAYNA BAKANLAR KURULU

 

ADINA

ADINA

 

Abdülkadir Aksu

Yuriy LUTSENKO

 

İçişleri Bakanı

İçişleri Bakanı

 

 

 


EK-1

GERİ KABUL TALEP FORMU

Kimden: (Talep eden Devletin yetkili makamı)--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Kime: (Talep edilen Devletin yetkili makamı)---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

TARİH:-------------------------------------------------------------------------------------------------------

SAYI:---------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

1 - ŞAHSİ BİLGİLER:

Adı: -----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Soyadı:--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Lakabı: -------------------------------------------------------------------------------------------------------

Baba adı: -----------------------------------------------------------------------------------------------------

Ana adı: ------------------------------------------------------------------------------------------------------

Uyrukluğu: ---------------------------------------------------------------------------------------------------

Dili: -----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Doğum tarihi: ------------------------------------------------------------------------------------------------

Doğum yeri: -------------------------------------------------------------------------------------------------

Biliniyorsa ve mümkünse çıkış ülkesinde en son ikamet adresi: ------------------------------------

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Biliniyorsa ve mümkünse çıkış ülkesine girişi belirleyen belgenin adı, sayısı, tarihi ve veren makamı: ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

2- TALEP EDEN ÜLKEYE HANGİ KOŞULLARDA YASADIŞI GİRİŞ

YAPILDIĞI:

Girişin tarih ve zamanı: ------------------------------------------------------------------------------------

Giriş Yeri: ----------------------------------------------------------------------------------------------------

Biliniyorsa ve mümkünse girişin nasıl yapıldığına dair koşulların ayrıntılı tanımı:

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

3- TALEP EDEN ÂKİT TARAFTA KALMA

Kalınan süre: ------------------------------------------------------------------------------------------------

Kalınan yer: --------------------------------------------------------------------------------------------------

Yasadışı girişten sonra takip edilen yol: -----------------------------------------------------------------

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kişinin talep eden ülkeye yasadışı olarak girdiğine veya yasadışı olarak bu Âkit Taraf devletin ülkesinde kaldığına dair varsayımın gerekçesi: ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

4- KİŞİYE İLİŞKİN ÖZEL HALLER:

 

Tercümana ihtiyaç duyulan dil: --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Kişisel eşyası: (belgeler, nakit para vb.) ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Kişinin şahsiyeti, statüsü ve geçmişine dair bilgiler: ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kişinin sağlığı, tıbbi yardıma ihtiyaç duyup duymadığı: -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Yukarıda belirtilen kişilerle beraber geri gönderilen küçükler:

Adı: -----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Soyadı: -------------------------------------------------------------------------------------------------------

Baba adı: -----------------------------------------------------------------------------------------------------

Ana adı: ------------------------------------------------------------------------------------------------------

Doğum tarihi ve yeri: ---------------------------------------------------------------------------------------

 

5- ÖNERİLEN NAKİL YERİ VE ZAMANI

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

6- DİĞER HUSUSLAR:

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Mühür ve imza

Talep eden Âkit Tarafın memurunun

adı ve unvanı

 

 

 

EK - 2

KİŞİLERİN GERİ KABULÜNE DAİR RAPOR

 

Nakil yeri: ----------------------------------------------------------------------------------------------------

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Naklin tarih ve zamanı: ------------------------------------------------------------------------------------

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Geri gönderen makam: -------------------------------------------------------------------------------------

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Geri kabul eden makam: -----------------------------------------------------------------------------------

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Talebin tarih ve sayısı: -------------------------------------------------------------------------------------

 

Cevabın tarih ve sayısı: ------------------------------------------------------------------------------------

 

Aşağıda belirtilen kişiler alınmıştır: (Her sayının karşısına kişinin hüviyet cüzdanı

bilgileri ve uyrukluğu yazılmalıdır.

1. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------

2. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------

3. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Aşağıdaki belgeler ve zati eşya teslim edilmiştir: (Ayrıntılı olarak) --------------------------------

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

NOTLAR

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

 

 

Mühür ve imza

Mühür ve imza

 

Geri Gönderen Memurun

Geri Alan Memurun

 

Tam adı ve unvanı

Tam adı ve unvanı

 

 

EK - 3

GERİ KABUL AMACIYLA TRANSİT NAKİL TALEP FORMU

1- KİŞİSEL BİLGİLER:

Adı: -----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Soyadı: -------------------------------------------------------------------------------------------------------

Lakabı: -------------------------------------------------------------------------------------------------------

Doğum tarihi ve yeri: ---------------------------------------------------------------------------------------

Baba adı: -----------------------------------------------------------------------------------------------------

Ana adı: ------------------------------------------------------------------------------------------------------

Uyrukluğu: ---------------------------------------------------------------------------------------------------

Dili: -----------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Biliniyorsa ve mümkün ise çıkış ülkesinde en son ikamet adresi: -----------------------------------

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

2- GERİ KABULÜN AMACI

Hedef Ülke: --------------------------------------------------------------------------------------------------

Transit geçilecek ülkeler: ----------------------------------------------------------------------------------

 

Bütün transit ülkelerin ve hedef ülkenin kişiyi kabul edeceği garanti edilmiş midir?

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Hedef ülkeye doğrudan iade mümkün müdür? Değilse neden?

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

3- NAKİL İÇİN ÖNERİLEN YER VE ZAMAN

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

4- DİĞER HUSUSLAR

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Mühür ve imza

Talep eden Âkit Tarafın memurunun

adı ve unvanı