Dönem: 22 Yasama Yılı: 5
TBMM (S.
Sayısı: 1270)
2005 Mali Yılı Genel
Bütçeye Dahil Dairelerin Kesinhesaplarına Ait Genel Uygunluk Bildiriminin Sunulduğuna İlişkin Sayıştay Başkanlığı
Tezkeresi ile 2005 Malî Yılı Kesinhesap Kanunu Tasarısı ve Plan ve
Bütçe Komisyonu Raporu
(1/1236,
3/1139)
Sayıştay Başkanlığı
Sayı: 507368/45800 12
EKİM 2006
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Genel Bütçeli Dairelerin 2005 Bütçe Yılı
Kesinhesap Tasarısına ait genel uygunluk bildirimi ve eki raporların
sunulduğunu saygılarımla arz ederim.
Mehmet
DAMAR
Sayıştay
Başkanı
GENEL
UYGUNLUK BİLDİRİMİ
Anayasa ve Muhasebe-i Umumiye Kanunu
hükümleri uyarınca ilgili Bakanlıklarca düzenlenip birer nüshası
Sayıştay’a gönderilmiş bulunan 2005 bütçe yılı kesinhesapları; Sayıştay’ca,
yönetim dönemi hesapları ve Hazine Genel Hesabı ile karşılaştırılarak
uygunluk derecesi bağlı cetvellerde gösterilmiştir.
Ödenekler, giderler ve gelirlerin gerçekleşme
durumuna ilişkin tespitler, “2005 Yılı Genel Bütçe Uygulama Sonuçları”
Raporunda,
Devlet borçları ve alacakları ile ilgili
tespitler, “2005 Yılı Hazine İşlemleri Raporu”nda,
Yer almış ve ekte sunulmuştur.
1.
ÖDENEK DIŞI GİDER
Genel bütçeli idarelerin ödenek dışı
giderlerinden, ekli gider cetvellerinde gösterildiği üzere
763.502.984,24 Yeni Türk Lirası yasalara göre ödenek aranmaksızın yapılacak
giderlere, 2.786.459.045,74 Yeni Türk Lirası personel giderlerine,
483.437.636,60 Yeni Türk Lirası da sorumluluk gerektiren giderlere
ait olmak üzere toplam 4.033.399.666,58 Yeni Türk Lirası olarak tespit
edilmiştir.
1050 sayılı Muhasebe-i Umumiye Kanununun:
45 inci maddesinde;
“Devlet hizmetlerinin müstelzim olduğu
masarif her sene bütçesine vazolunan tahsisat ile tâyin olunur. İfası
bir kanun ile emrolunan hidemat karşılığının behemahal senesi
bütçesine ithali lâzımdır.”
50 nci maddesinde;
“Bakanlar bütçe ile verilen ödeneklerden
fazla yüklenme ve harcamada bulunamayacakları gibi bu ödenekleri
özel gelirlerle de çoğaltamazlar...”
hükümleri mevcuttur. Bu hükümlere göre
belirli hizmetler için bütçeye konulmuş bulunan ödeneklerden fazla
harcama yapılmaması gerekmektedir.
Bu duruma göre 4.033.399.666,58 Yeni Türk
Lirası tutarındaki ödenek dışı giderin;
763.502.984,24 Yeni Türk Lirası tutarındaki
kısmı, kanunlarına göre ödeme emri aranmaksızın yapılması öngörülen
657 sayılı Kanunun 62 nci maddesi gereğince verilen sürekli görev yolluğu ödemeleri, yine 657 sayılı Kanunun
207 nci ve 208 nci maddelerine göre verilen doğum ve ölüm yardımı ödemelerine,
2.786.459.045,74 Yeni Türk Lirası tutarındaki kısmı da ödeme emri beklenmeksizin
ödenmesinde zaruret olan personel giderlerine ait olduğu cihetle,
bu ödenek dışı giderler için tamamlayıcı ödenek verilmesi uygun
olur.
Kalan 483.437.636,60 Yeni Türk Lirası tutarındaki
ödenek dışı gider, ödeneği olmaksızın gerçekleştirilmesine yasalarla
izin verilmeyen giderlere ilişkindir.
Yukarıda açıklanan nedenlerle, 1050
sayılı Muhasebe-i Umumiye Kanununun 81 inci maddesi uyarınca saymanların
sorumluluğunda bulunan 483.437.636,60 Yeni Türk Lirası için tamamlayıcı
ödenek verilip verilmemesi yüce Meclisin takdirindedir.