Dönem: 22 Yasama Yılı: 4
TBMM (S. Sayısı: 1095)
Türkiye Cumhuriyeti
ile Suriye Arap Cumhuriyeti Arasında Serbest Ticaret Alanı Tesis Eden
Ortaklık Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
ve Dışişleri Komisyonu Raporu (1/1126)
Not:Tasarı, Başkanlıkça
Plan ve Bütçe ile Dışişleri Komisyonlarına havale edilmiştir.
|
|
T.C. |
|
|
|
Başbakanlık |
1/11/2005 |
|
|
Kanunlar ve Kararlar |
|
|
|
Genel Müdürlüğü |
|
|
|
Sayı: B.02.0.KKG.0.10/101-1058/4819 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Dışişleri Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı
Bakanlar Kurulunca 30/9/2005 tarihinde kararlaştırılan “Türkiye
Cumhuriyeti ile Suriye Arap Cumhuriyeti
Arasında Serbest Ticaret Alanı Tesis Eden Ortaklık Anlaşmasının Onaylanmasının
Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Recep Tayyip Erdoğan
Başbakan
GEREKÇE
Türkiye, Avrupa Birliği
ile Gümrük Birliğinin, işleyişine ilişkin kuralları belirleyen 1/95 sayılı
Ortaklık Konseyi Kararının bir gereği olarak, dış ticaret politikasını AB’nin
Ortak Ticaret Politikası ile uyumlaştırmaktadır.
Bu amaçla, ülkemiz Batı
Avrupa bölgesinde başlayan ve zaman içerisinde Merkezi ve Doğu Avrupa ülkeleri
ile Akdeniz ülkelerini de kapsayan ekonomik bütünleşme sürecine katılım yönünde
ilki EFTA ile olmak üzere 18 tane serbest ticaret anlaşması imzalanmıştır.
Suriye ile aramızda bir
serbest ticaret alanı oluşturulmasına yönelik üç tur müzakerenin ardından 28 Ağustos
2004 tarihinde Ankara’da parafe edilmiş olan Ortaklık Anlaşması, Başbakanımız
Sayın Recep Tayyip Erdoğan’ın Suriye’ye gerçekleştirdiği resmi ziyaret vesilesi
ile 22 Aralık 2004 tarihinde Şam’da imzalanmıştır.
“Türkiye ile Suriye
arasında Serbest Ticaret Alanı tesis eden Ortaklık Anlaşması”, taraflar
arasında, Dünya Ticaret Örgütü ile Gümrük Tarifeleri ve Ticaret Genel Anlaşması
(1994) prensipleri doğrultusunda, aşamalı olarak bir serbest ticaret alanı
tesis edilmesini öngören tercihli bir anlaşmadır.
Anlaşma, sanayi
ürünlerindeki gümrük vergileri, miktar kısıtlamaları ve eş etkili vergi ve
önlemlerin kaldırılması, teknik mevzuat, tarım ürünlerindeki taviz değişimi,
hayvan ve bitki sağlığı önlemleri, genel hükümler (iç vergilendirme, yapısal
uyum, damping, acil durumlar, devlet tekelleri, korunma önlemleri, ödemeler,
menşe kuralları, devlet yardımları, fikri, sınai ve ticari mülkiyet hakları,
kamu ihaleleri ve kurumsal hükümler) hususlarında düzenlemeler içermektedir.
Anlaşma, karşılıklılık
esasına dayanan asimetrik bir modele sahiptir. Buna göre, Türkiye, Suriye
menşeli tüm sanayi ürünlerine uygulanan gümrük vergilerini Anlaşmanın yürürlüğe
girdiği tarihte kaldıracaktır. Suriye tarafı ise, sanayi ürünlerine uygulanan
gümrük vergilerini, Anlaşmanın üçüncü maddesinde tespit edilen ve on iki yıllık
bir geçiş sürecini içeren indirim takvimine göre kaldıracaktır. Söz konusu
indirimler 19/10/2004 tarihinde parafe edilen AB-Suriye Avrupa Akdeniz Ortaklık
Anlaşması metni ile paralellik arzetmektedir. Anlaşmanın II nolu Eki’nde Suriye
tarifesi yer almakta olup, Suriye tarafının yapacağı indirimler, anılan Ek’e
atıfta bulunarak belirlenmiştir.
Türkiye ile Suriye
arasındaki tarım ürünleri ticaretine ilişkin olarak ise; sektörel hassasiyetler
dikkate alınarak seçilmiş ürünlerde karşılıklı olarak gümrük vergisi
muafiyeti/indirimleri tesis edilmiştir. Söz konusu düzenleme Anlaşmanın I nolu
Protokolü’nü oluşturmaktadır.
Anlaşma ile ayrıca, Karma
Ekonomik Komisyon’a (KEK) zemin teşkil eden anlaşma hükümlerini de içererek tek
bir hukuki metin yaratılmıştır. Böylelikle, KEK mekanizması ve Serbest Ticaret
Anlaşması ilişkileri yeknesak bir yapı içerisinde yürütülecek, ticari
ilişkilere ilişkin görüşmelerin etkinliği ve verimliliği artacak bir kurumsal
yapı oluşturulmuştur.
Anlaşma kapsamında yer
alan, “Ekonomik ve Teknik İşbirliği” bölümünde, tarafların, iktisadi, ilmi,
teknik ve ticari işbirliğini geliştirmek üzere her türlü gayreti göstermek,
ayrıca, Avrupa-Akdeniz (EUROMED) sürecine dahil ülkeler başta olmak üzere, bölge
ülkeleri arasındaki işbirliğini geliştirmeyi amaçlayan faaliyetleri teşvik
etmek hedefleri ortaya konmaktadır.
Tercihli ticarette tatbik
edilecek menşe kuralları, Anlaşmanın II sayılı Protokolü ile düzenlenmektedir.
Taraflar, ikili ticarette, Pan-Avrupa-Akdeniz Menşe Kümülasyonu sistemi
kapsamındaki uyumlaştırılmış menşe kurallarını tatbik etmeyi kabul etmişlerdir.
Anlaşma, Tarafların diğer
üçüncü ülkeler ile tercihli ilişki kurmasına engel teşkil etmemekte olup,
süresiz olarak imzalanmıştır. Ancak, Taraflardan birisinin yazılı bir
bildirimde bulunması durumunda, Anlaşma, fesih bildiriminin diğer Tarafa
ulaştığı tarihten sonraki ikinci ayın birinci günü sona erecektir.
Anlaşma ile son dönemde
büyük bir artış trendi yakalanan Türkiye-Suriye dış ticaret hacminin, en kısa
sürede artırılması ve ticaretin çeşitlendirilmesi hedeflenmektedir.
Tasarı, bu amaç ve
gerekçeler çerçevesinde hazırlanmıştır.
Dışişleri Komisyonu
Raporu
|
|
Türkiye Büyük Millet
Meclisi |
|
|
|
Dışişleri Komisyonu |
20/2/2006 |
|
|
Esas No.: 1/1126 |
|
|
|
Karar No.: 125 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Dışişleri Bakanlığı
tarafından hazırlanarak Bakanlar Kurulunca 1/11/2005 tarihinde Türkiye Büyük
Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça 10/11/2005 tarihinde tali
komisyon olarak Plan ve Bütçe Komisyonuna esas komisyon olarak da Komisyonumuza
havale edilen “Türkiye Cumhuriyeti ile Suriye Arap Cumhuriyeti Arasında Serbest
Ticaret Alanı Tesis Eden Ortaklık Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna
Dair Kanun Tasarısı”, Komisyonumuzun 16/2/2006 tarihli 30 uncu toplantısında
Dışişleri Bakanlığı, Sanayi ve Ticaret Bakanlığı ile Dış Ticaret Müsteşarlığı
temsilcilerinin de katılmalarıyla görüşülmüştür.
Türkiye ile Suriye
arasındaki ilişkiler 20 Ekim 1998 tarihinde Adana Protokolünün imzalanmasından
sonra normale dönmüş olup son yıllarda büyük ivme kazanmıştır.
Türkiye pazar ekonomisine
geçiş açısından Suriye’ye bir model teşkil etmekte, aynı zamanda Suriye’nin
ekonomik açılım politikasından yararlanarak yakın tarihi ve kültürel bağlara
sahip olduğu bu ülkede ekonomik çıkarlarını geliştirmek için uygun bir konumda
bulunmaktadır.
Türkiye’nin AB üyeliğine
aday bulunması ve oluşturulan gümrük birliği, Suriye için ülkemizin çekim
gücünü artırmaktadır. Öte yandan Suriye, diğer Arap ülkeleriyle giderek artan
oranda ticaret yapmasına karşın, bu ülkelerden elde edemeyeceği malları
Türkiye’den ithal edebileceği ihtimalini sürekli olarak gözönünde
bulundurmaktadır.
Bu çerçevede iki ülke
arasındaki mevcut dış ticaret hacminin artırılması ve kayıtdışı ticaretin kayıt
altına alınması amacıyla, yapılan ikili müzakereler sonucu 22 Aralık 2004
tarihinde Şam’da Türkiye Cumhuriyeti ile Suriye Arap Cumhuriyeti Arasında
Serbest Ticaret Alanı Tesis Eden Ortaklık Anlaşması imzalanmıştır.
Tasarı ve gerekçesi incelendiğinde
Anlaşma ile;
- Suriye menşeli malların
Türkiye tarafından ithalatında uygulanan gümrük vergileri ve eş etkili
vergilerin tamamen kaldırılması,
- Türkiye menşeli
malların Suriye tarafından ithalatında uygulanan gümrük vergileri ve eş etkili
vergilerin belirli bir takvime göre lineer olarak kaldırılması,
- Tarafların Anlaşmada
öngörülen oranlara istisna olarak, koruma amaçlı önlemler alabilmelerinin
şartları,
- Taraflar arasında
yapılacak ticarete ilişkin ödemeler, fikri ve sınai mülkiyet haklarının
korunması ile rekabet kuralları,
- Taraflar arasında
ekonomik işbirliği ve teknik yardım,
konularında
düzenlemelerin öngörüldüğü anlaşılmaktadır.
Komisyonumuzda Tasarının
tümü üzerinde yapılan görüşmelerde;
- Ülkemizin, Batı Avrupa
Bölgesinde başlayan ve zaman içerisinde Merkezi ve Doğu Avrupa ülkeleri ile
Akdeniz ülkelerini de kapsayan ekonomik bütünleşme sürecine katılım yönünde,
ilki EFTA ile olmak üzere 18 tane serbest ticaret anlaşması imzaladığı,
- Türkiye’nin Suriye
menşeli tüm sanayi ürünlerine uygulanan gümrük vergilerini Anlaşmanın yürürlüğe
girdiği tarihte kaldıracağı; Suriye tarafının ise, sanayi ürünlerine uygulanan
gümrük vergilerini Anlaşmanın 3 üncü maddesinde tespit edilen ve 12 yıllık bir
dönemi kapsayan geçiş süreci sonucunda, aşamalı olarak kaldıracağı,
- Türkiye ile Suriye
arasındaki tarım ürünleri ticaretine ilişkin olarak sektörel hassasiyetler
dikkate alınarak, seçilmiş ürünlerde karşılıklı olarak gümrük vergisi muafiyet
ya da indirimlerin tesis edildiği,
- Tarafların Anlaşma
kapsamında yapacağı ikili ticarette Pan-Avrupa-Akdeniz Menşe Kümülasyonu
sistemi kapsamındaki uyumlaştırılmış menşe kurallarını tatbik etmeyi
kararlaştırdıkları,
şeklindeki Hükümet
temsilcilerinin açıklamalarını takiben Komisyon üyelerimiz tarafından
Tasarının 2 nci
maddesiyle Bakanlar Kuruluna Anlaşmanın ek ve protokollerinde değişiklik yapma
yetkisi verilmesinin Anayasanın 7 ve 90 ıncı maddelerine aykırılık oluşturduğu,
Suriye ile ticaretimizin
boyutları ve Anlaşma ile öngörülen hedeflerin neler olduğu,
- Suriye tarafının
Anlaşmayı onay sürecini tamamlayıp tamamlamadığı,
- Anlaşma ile kota konmuş
ürünlerin ithal edilmesi yetkisinin kimlere nasıl dağıtıldığı ve kotaların
aşılmasının mümkün olup olmadığı,
yönündeki görüş ve
sorulara Hükümet temsilcilerince verilen ek açıklama ve cevaplarda;
- 2005 yılı verilerine
göre Suriye ile ihracatımızın 540 milyon dolar, ithalatımızın 270 milyon dolar
ve toplam dış ticaret hacmimizin 810 milyon dolar civarında olduğu ve ticaret
dengesinin lehimize bulunduğu,
- Anlaşmanın yürürlüğe
girmesi ile ticaret hacminde büyük artış beklendiği,
- Suriye'nin 4 Mayıs 2005
tarihinde onay işlemlerini tamamladığı ve Türkiye tarafından da onay
işlemlerinin tamamlandığının bildirilmesini takip eden 2 nci ayın birinci günü Anlaşmanın
yürürlüğe gireceği,
- Dış Ticaret
Müsteşarlığı tarafından hazırlanan tebliğlere göre her yıl müracaat eden
firmalara kotaların paylaştırıldığı,
- Kotaları aşan ürünler
bakımından yapılan ithalatın normal gümrük vergilerine tabi olacağı,
İfade edilmiştir.
Tasarının tümü üzerindeki
görüşmelerin ardından Tasarı ve gerekçesi Komisyonumuzca da benimsenerek
maddelerin görüşülmesine geçilmiştir.
Tasarının;
- 1 inci maddesi aynen
kabul edilmiştir.
- 2 nci maddesi,
"Söz konusu Anlaşmanın ek ve protokollerinde değişiklik yapmaya Bakanlar
Kurulu yetkilidir" ibaresinin yasama yetkisinin devri niteliği taşıdığı ve
bu nedenle Anayasanın 7 ve 90 ıncı maddelerine aykırı olduğu gerekçesiyle
reddedilmiştir.
- 3 üncü maddesi 2 nci
madde olarak aynen kabul edilmiştir.
- 4 üncü maddesi 3 üncü
madde olarak aynen kabul edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun
onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Sözcü |
Kâtip |
|
|
Mehmet Dülger |
Mustafa Dündar |
Metin Yılmaz |
|
|
Antalya |
Bursa |
Bolu |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mahmut Koçak |
Ramazan Toprak |
Ahmet Edip Uğur |
|
|
Afyonkarahisar |
Aksaray |
Balıkesir |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Aziz Akgül |
Abdülbaki Türkoğlu |
Muzaffer Gülyurt |
|
|
Diyarbakır |
Elazığ |
Erzurum |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Halil Akyüz |
Mehmet B. Denizolgun |
Şükrü Mustafa Elekdağ |
|
|
İstanbul |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Hüseyin Kansu |
Fikret Ünlü |
Ufuk Özkan |
|
|
İstanbul |
Karaman |
Manisa |
|
|
Üye |
Üye |
|
|
|
Nihat Eri |
Süleyman Gündüz |
|
|
|
Mardin |
Sakarya |
|
HÜKÜMETİN
TEKLİF ETTİĞİ METİN
TÜRKİYE CUMHURİYETİ İLE SURİYE ARAP CUMHURİYETİ ARASINDA
SERBEST TİCARET ALANI TESİS EDEN ORTAKLIK ANLAŞMASININ ONAYLANMASININ UYGUN
BULUNDUĞUNA
DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1.- 22 Aralık 2004
tarihinde Şam’da imzalanan “Türkiye Cumhuriyeti ile Suriye Arap Cumhuriyeti
Arasında Serbest Ticaret Alanı Tesis Eden Ortaklık Anlaşması”nın onaylanması
uygun bulunmuştur.
MADDE 2.- Söz konusu
Anlaşmanın ek ve protokollerinde değişiklik yapmaya Bakanlar Kurulu yetkilidir.
MADDE 3.- Bu Kanun yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 4.- Bu Kanun
hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
DIŞİŞLERİ KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
TÜRKİYE CUMHURİYETİ İLE SURİYE ARAP CUMHURİYETİ ARASINDA
SERBEST TİCARET ALANI TESİS EDEN ORTAKLIK ANLAŞMASININ ONAYLANMASININ UYGUN
BULUNDUĞUNA
DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1.- Tasarının 1
inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 2.- Tasarının 3
üncü maddesi 2 nci madde olarak Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 3.- Tasarının 4
üncü maddesi 3 üncü madde olarak Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
|
|
Recep Tayyip Erdoğan |
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
Dışişleri Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. V. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
A. Gül |
K. Unakıtan |
M. A. Şahin |
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı V. |
|
|
B. Atalay |
A. Babacan |
B. Atalay |
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Adalet Bakanı V. |
|
|
N. Çubukçu |
K. Tüzmen |
M. A. Şahin |
|
|
Millî Savunma Bakanı |
İçişleri Bakanı |
Maliye Bakanı |
|
|
M. V. Gönül |
A. Aksu |
K. Unakıtan |
|
|
Millî Eğitim Bakanı |
Bayındırlık ve İskân Bakanı |
Sağlık Bakanı |
|
|
H. Çelik |
F. N. Özak |
R. Akdağ |
|
|
Ulaştırma Bakanı |
Tarım ve Köyişleri Bakanı |
Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı |
|
|
B. Yıldırım |
M. M. Eker |
M. Başesgioğlu |
|
|
Sanayi ve Ticaret Bakanı |
En. ve Tab. Kay. Bakanı |
Kültür ve Turizm Bakanı |
|
|
A. Coşkun |
M. H. Güler |
A. Koç |
|
|
|
Çevre ve Orman Bakanı |
|
|
|
|
O. Pepe |
|
Not: Devamı tarama ve dosyasında olduğundan atılamamıştır.