Dönem: 22 Yasama Yılı: 5
TBMM (S.
Sayısı: 1271)
2005 Malî Yılı Katma
Bütçeye Dahil İdarelerin Kesinhesaplarına Ait Genel Uygunluk Bildiriminin
Sunulduğuna İlişkin Sayıştay Başkanlığı Tezkeresi ile 2005 Malî Yılı
Katma Bütçeli İdareler Kesinhesap Kanunu Tasarısı ve Plan ve Bütçe
Komisyonu Raporu
(1/1237,
3/1140)
Sayıştay Başkanlığı
Sayı: 507367/45801 12
EKİM 2006
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Katma Bütçeli İdarelerin 2005 Bütçe Yılı
Kesinhesap Tasarısına ait genel uygunluk bildirimi ve eki raporun
sunulduğunu saygılarımla arz ederim.
Mehmet DAMAR
Sayıştay
Başkanı
GENEL
UYGUNLUK BİLDİRİMİ
Anayasa ve 1050 sayılı Muhasebe-i Umumiye
Kanunu hükümleri uyarınca bir nüshası Sayıştaya gönderilen katma
bütçeli dairelerin 2005 bütçe yılı kesinhesapları Sayıştayca sayman
yönetim dönemi hesapları ve Katma Bütçeli İdareler Kesinhesap Kanun
Tasarısı ile karşılaştırılarak uygunluk derecesi bağlı cetvellerde
gösterilmiştir.
Ödenekler, giderler ve gelirlerin gerçekleşme
durumuna ilişkin tespitler, “2005 Katma Bütçe Uygulama Sonuçları”
Raporunda yer almış ve ekte sunulmuştur.
1.
ÖDENEK DIŞI GİDER
Katma Bütçeli İdarelerin ödenek dışı
gideri, ekli gider cetvellerinde gösterildiği üzere, 1.617.763,38
Yeni Türk Lirası tutarındaki kısmı yasalara göre ödenek aranmaksızın
yapılacak giderlere 6.457.751,05 Yeni Türk Lirası tutarındaki kısmı
personel giderlerine, 27.451.848,90 Yeni Türk Lirası tutarındaki
kısmı da sorumluluk gerektiren giderlere ait olmak üzere toplam
35.527.363,33 Yeni Türk Lirası olarak tespit edilmiştir.
Dairesi Kesinhesapları ve Katma Bütçeli
İdareler Kesinhesabında da aynı miktarlar yazılıdır.
1050 sayılı Muhasebe-i Umumiye Kanununun:
45 inci maddesinde;
“Devlet hizmetlerinin müstelzim olduğu
masarif her sene bütçesine vazolunan tahsisat ile tayin olunur.
İfası bir kanun ile emrolunan hidemat karşılığının behemahal senesi
bütçesine ithali lâzımdır.”
50 nci maddesinde;
“Bakanlar bütçe ile verilen ödeneklerden
fazla yüklenme ve harcamalarda bulunamayacakları gibi bu ödenekleri
özel gelirlerle de çoğaltamazlar.....”
hükümleri mevcuttur.
Bu hükümlere göre belirli hizmetler
için bütçeye konulmuş bulunan ödeneklerden fazla harcama yapılmaması
gerekmektedir.
Bu duruma göre, 657 sayılı Kanunun 62
nci maddesi gereğince verilen sürekli görev yolluğu ve aynı Kanunun
207 ve 208 inci maddelerine göre verilen doğum ve ölüm yardımı ödemeleri
kanunlarına göre ödeme emri aranmaksızın yapılması öngörülen giderlerden
olduğu cihetle bu ödemeler için kesinhesap kanun tasarısında tamamlayıcı
ödenek istenilmesi kanun gereğidir.
Toplam 35.527.363,33 Yeni Türk Lirası ödenek
dışı giderin, 1.617.763,38 Yeni Türk Lirası tutarındaki kısmı yasalara
göre ödenek aranmaksızın yapılacak giderlere, 6.457.751,05 Yeni
Türk Lirası tutarındaki kısmı personel giderlerine ait olduğundan
bu miktarlar için tamamlayıcı ödenek verilmesi uygun olacaktır.
Kalan 27.451.848,90 Yeni Türk Lirası sorumluluk
gerektiren giderlere ait olup, tamamlayıcı ödenek verilmemesi gerekir
ise de, 1050 sayılı Kanunun 81 inci maddesi uyarınca saymanların sorumluluğunda
bulunan bu miktar için tamamlayıcı ödenek verilip verilmemesi yüce
Meclisin takdirindedir.