TÜRKİYE YATIRIM DESTEK VE TANITIM AJANSI
KURULMASI
HAKKINDA KANUN
Kanun No.
5523 |
|
Kabul Tarihi : 21/6/2006 |
Amaç ve
kuruluş
MADDE 1- (1) Bu Kanunun amacı;
ülkenin ekonomik kalkınmasında gereksinim duyulan yatırımların artırılması için
Türkiye'de yatırım yapılmasını özendirmeye yönelik yatırım destek ve tanıtım
stratejilerinin belirlenmesi ve uygulanması maksadıyla kurulan Türkiye Yatırım
Destek ve Tanıtım Ajansının görev, yetki ve teşkilâtını düzenlemektir.
(2) Bu Kanunun uygulanmasını sağlamak ve Kanunla
kendisine verilen görevleri yerine getirmek üzere kamu tüzel kişiliğini haiz,
idarî ve malî özerkliğe sahip ve Başbakanlıkla ilgili Türkiye Yatırım Destek ve
Tanıtım Ajansı kurulmuştur.
(3) Başbakan, Ajansın yönetimi ile ilgili
yetkilerini gerekli gördüğü takdirde bir Bakan eliyle kullanabilir.
(4) Ajans, bu Kanunda hüküm bulunmayan hallerde
özel hukuk hükümlerine tâbidir.
(5) Ajansın merkezi Ankara'dadır.
Tanımlar
MADDE 2- (1) Bu Kanunda geçen;
a) Ajans: Türkiye Yatırım Destek ve Tanıtım
Ajansını,
b) Başkan: Türkiye Yatırım Destek ve Tanıtım
Ajansı Başkanını,
c) Kurul: Danışma Kurulunu,
ç) Yatırım: Yerli sermayeli yatırımlar ile
doğrudan yabancı yatırımları,
ifade eder.
Ajansın
görevleri
MADDE 3- (1) Ajansın görevleri
şunlardır:
a) Ulusal düzeyde yatırım destek ve tanıtım
stratejisini, kalkınma ajansları ve ilgili diğer kuruluşlarla işbirliği halinde
belirlemek ve uygulamak.
b) Kamu kurum ve kuruluşları, kalkınma ajansları
ve özel sektör kuruluşlarınca uluslararası düzeyde yürütülen yatırım destek ve
tanıtım faaliyetlerini koordine etmek ve desteklemek.
c) Yatırımcılara yönelik bilgilendirme ve
yönlendirme hizmetleri tasarlamak ve sunmak; yatırımcıların, yatırım yapmadan
önce, yatırım aşamasında ve yatırımlarını yaptıktan sonra ihtiyaç duydukları
bilgilendirme ve yönlendirme hizmetini kalkınma ajansları ile işbirliği halinde
sağlamak.
ç)
Yatırımlara ilişkin izin ve onay işlemlerinin tamamlanmasında destek sağlamak
üzere ilgili kurum ve kuruluşlar ile kalkınma ajansları nezdinde bu işlemleri
takip etmek.
d) Bakanlar Kurulunca yerli sermayeli yatırımlar
ile doğrudan yabancı yatırımlar için farklı veya aynı olmak üzere, yatırımın
türüne, yerine, sermaye tutarına veya yatırımın sağlayacağı istihdam imkânı
gibi kriterlere göre belirlenecek yatırımların izin ve onay işlemlerini ilgili
kurum ve kuruluşlar ile kalkınma ajansları nezdinde yatırımcılar adına yürütmek
ve sonuçlandırmak.
e) Yatırımcıların karşılaşabilecekleri engel ve
sorunları tespit ederek sorunların çözümü konusunda ilgili merciler nezdinde girişimde bulunmak.
f) Türkiye'de yatırımların artırılmasına katkı
sağlayacak her türlü bilgi ve veriyi oluşturmak veya ilgili kurum ve
kuruluşlardan toplamak, güncellemek ve dağıtmak, ulusal ve uluslararası
kuruluşlarla bu konuda işbirliği yapmak.
g) Yatırım destek ve tanıtım faaliyetlerine
etkinlik kazandırmak amacıyla gerekli politikaların oluşturulmasına yönelik
olarak ilgili merciler nezdinde girişimde bulunmak.
ğ) Yatırım ortamının iyileştirilmesine ilişkin
reform sürecine katkı sağlamak, bu kapsamda öneriler geliştirmek.
h) Görev alanına giren konularda ulusal ve
uluslararası kongre, seminer ve benzeri toplantılara teknik ve maddî katkı
sağlamak, desteklemek, düzenlemek ve bunlara katılmak.
ı) Ajansın görev alanına giren konularda Türkçe ve
yabancı dillerde basılı ve elektronik yayınlar çıkarmak ve bu tür yayınları
desteklemek.
i) Kanunlarla verilen diğer görevleri yapmak.
Teşkilât
MADDE 4- (1) Ajansın teşkilâtı;
Danışma Kurulu, ana hizmet birimleri ile danışma ve yardımcı hizmet
birimlerinden oluşur.
Kurul ve görevleri
MADDE 5- (1) Danışma Kurulu; Başbakan tarafından
belirlenen bakanlar ve özel sektör temsilcilerinden oluşur. Başkan Kurulun
doğal üyesidir.
(2) Kurula Başbakan başkanlık eder.
(3) Kurulun görüşeceği konuların nitelik ve özelliklerinin gerektirmesi
halinde diğer kamu kurum ve kuruluş temsilcileri ile sivil toplum örgütleri
temsilcileri de Başbakanın daveti üzerine toplantıya çağrılabilir.
(4) Kurul yılda en az bir defa olmak üzere Başbakanın çağrısı üzerine
toplanır. Kurulun sekretarya hizmetlerini Ajans yürütür.
(5) Kurulun görevleri şunlardır:
a) Yatırım destek ve tanıtım stratejisi konusunda öneriler geliştirmek.
b) Ajansın yürüteceği faaliyetlerin etkinliğini artırmak üzere
tavsiyelerde bulunmak.
c) Ajansın yıllık faaliyet planını değerlendirmek.
ç) Ajansın yıllık faaliyet planında yer alan konularla ilgili kurum ve
kuruluşların uygulamaya sağlayabileceği katkıları belirlemek.
Başkan
MADDE 6- (1) Ajansın en üst yöneticisi olan Başkan,
Ajansın genel yönetim ve temsilinden sorumludur.
(2) Başkan, en az dört yıllık eğitim veren yükseköğretim kurumlarından
veya bunlara denkliği Yükseköğretim Kurulu tarafından kabul edilen yurt
dışındaki yükseköğretim kurumlarından mezun olan, Kamu Personeli Yabancı Dil
Bilgisi Seviye Tespit Sınavından en az (80) puan almış veya buna denk kabul
edilen uluslararası geçerliliği bulunan belgeye ve meslekî açıdan yeterli bilgi
ve deneyime sahip, mesleği ile ilgili olarak kamu veya özel sektörde en az beş
yıl çalışmış olanlar arasından Başbakan tarafından atanır.
(3) Başkan, Ajansın hizmetlerinin mevzuata, Hükümetin genel ekonomi
politikalarına, Danışma Kurulu tavsiyelerine uygun olarak yürütülmesini ve
Ajansın faaliyet alanına giren konularda diğer kamu kurum ve kuruluşları ile
işbirliği ve koordinasyonu sağlamakla görevli ve Başbakana karşı sorumludur.
(4) Başkanın görev ve yetkileri şunlardır:
a) Ajansın işlevlerinin yerine getirilebilmesi için gerekli yatırım
destek ve tanıtım stratejisini, yıllık faaliyet planını ve bütçesini Başbakana
sunmak ve uygulanmasını sağlamak.
b) Danışma Kurulu toplantısından en az 15 gün önce yıllık faaliyet
raporunu ve izleyen yıl faaliyet planını
hazırlayarak Danışma Kurulu üyelerinin değerlendirmesine sunmak.
c) Ajans personelinin işe alınması ve diğer işlemlerini Başbakanın
onayına sunmak.
ç) Ajansın görevleriyle ilgili konularda diğer kamu kurum ve kuruluşları
ile gerekli işbirliği ve koordinasyonu sağlamak.
d) Ajansın görevleriyle ilgili düzenleyici işlemleri yürürlüğe koymak.
e) Hizmet birimlerinin uyumlu, verimli, disiplinli ve düzenli biçimde
çalışmasını temin etmek.
f) Ajansı resmî ve özel kuruluşlar nezdinde temsil etmek.
(5) Ajans teşkilâtının her kademedeki yöneticileri, yapmakla yükümlü
bulundukları hizmet veya görevleri, Başkanın emir ve direktifleri yönünde
mevzuata, plan ve programlara uygun olarak düzenlemek ve yürütmekten bir üst
kademeye karşı sorumludur.
(6) Başkan ve her kademedeki Ajans yöneticileri, sınırlarını yazılı
olarak açıkça belirtmek şartıyla yetkilerinden bir kısmını astlarına
devredebilirler. Yetki devri, yetki devreden amirin sorumluluğunu kaldırmaz.
Ana hizmet
birimleri
MADDE 7- (1) Ajansın ana hizmet
birimleri şunlardır:
a)Yatırım Tanıtım Hizmetleri Daire Başkanlığı.
b)Yatırımcı Hizmetleri Daire Başkanlığı.
(2)
Yatırım Tanıtım Hizmetleri Daire Başkanlığı, ülkedeki yatırım ortamı ve yatırım
imkânları hakkında yatırımcıları bilgilendirmek ve yönlendirmek üzere yurt
içinde ve yurt dışında her türlü faaliyeti programlamak, yürütmek ve Başkan
tarafından verilen benzer işleri yapmakla görevlidir.
(3) Yatırımcı Hizmetleri Daire Başkanlığı,
yatırımcıların yatırım yapmadan önce, yatırım aşamasında ve yatırımlarını
yaptıktan sonra ihtiyaç duyabilecekleri çeşitli destek hizmetlerini tasarlamak
ve yürütmek ve Başkan tarafından verilen benzer işleri yapmakla görevlidir.
Danışma ve yardımcı hizmet
birimleri
MADDE 8- (1) Ajansın danışma birimi, Hukuk Müşavirliği;
yardımcı hizmet birimi ise İnsan Kaynakları ve Destek Hizmetleri Daire
Başkanlığıdır.
(2) Hukuk Müşavirliği;
a) Başkan, Ajans birimleri ve diğer kamu kurum ve kuruluşları tarafından
gönderilen kanun, tüzük ve yönetmelik taslakları ile diğer hukukî konular hakkında görüş bildirmekle,
b) Ajansın menfaatlerini koruyucu, anlaşmazlıkları önleyici hukukî
tedbirleri zamanında almak, anlaşma ve sözleşmelerin bu esaslara uygun olarak
yapılmasına yardımcı olmakla,
c) Adlî ve idarî davalarda gerekli bilgileri hazırlamak, taraf olduğu
adlî ve idarî davalarda Ajansı temsil etmek veya Ajans tarafından hizmet satın
alma yoluyla temsil ettirilen davaları takip ve koordine etmekle,
ç) Başkan tarafından verilecek diğer görevleri yapmakla,
görevlidir.
(3) İnsan Kaynakları ve Destek Hizmetleri Daire Başkanlığı;
a) Ajansın insan gücü politikası ve planlaması konusunda çalışmalar
yapmak, tekliflerde bulunmak ve personelin özlük işlemlerini yürütmekle,
b) Ajansın bilgi teknolojileri alt yapısını kurmak, işletmek ve
geliştirmekle,
c) Ajansın ihtiyacı olan her türlü yapım, satın alma, kiralama, bakım ve
onarım, arşiv, sağlık ve benzeri her türlü idarî ve malî hizmetleri yürütmekle,
ç) Ajansın taşınır ve taşınmaz mal kayıtlarını tutmakla,
d) Başkan tarafından verilecek diğer görevleri yapmakla,
görevlidir.
Bütçe
ve denetim
MADDE 9- (1) Ajansın bütçesi, aşağıdaki kaynaklardan
oluşur:
a) Ajans tarafından ücret karşılığı sağlanabilecek çeşitli hizmetler
karşılığında elde edilecek gelirler.
b) Genel bütçeden Başbakanlık bütçesine bu amaçla konulacak ödenek.
c) Gerçek ve tüzel kişilerden sağlanan yardım ve bağışlar.
(2) Ajans bütçesinin gelir,
gider ve muhasebesine ilişkin usûl ve esaslar ile Ajans hizmetlerinden ücret
karşılığı sağlanacak olanların bağlı olacağı esaslar, Ajans tarafından
çıkarılacak yönetmelikle düzenlenir. Ajansın hesap yılı malî yıldır. Ajans her
hesap yılından en az altı ay önce gelecek yıl içinde yapacağı işlerin
programına ve masraflarına karşılık olmak üzere Başbakanlık bütçesinden
ödenmesini talep ettiği tutarı Başbakana bildirir.
(3) Ajans gelirlerinin, giderlerini karşılaması esastır. Ajans
gelirleri, Başkan tarafından uygun görülen bankalarda açılacak hesaplarda
tutulur. Bu gelirlerden hesap yılı sonuna kadar harcanmayan paralar Maliye
Bakanlığına bildirildikten sonra Ajansın ertesi yıl gelir hesabına aktarılır.
Ajansın giderleri Başbakan tarafından onaylanan bütçeden karşılanır.
(4) Ajansın malî işlemleri, Sayıştayın denetimine tâbidir. Sayıştayın
denetime ilişkin raporu Başbakanlığa ve Türkiye Büyük Millet Meclisine sunulur.
Personele ilişkin hükümler
MADDE 10- (1) Ajans hizmetleri, toplam sayısı 30’u
geçmemek üzere, iş mevzuatı hükümlerine göre istihdam edilen uzman personel ve
destek personeli eliyle yürütülür. Sekreterlik, halkla ilişkiler, arşiv, idarî,
malî ve personelle ilgili işlemler gibi işleri yürütecek olan destek
personelinin sayısı, Ajans toplam personel sayısının yüzde yirmisini geçemez.
(2) Uzman personel, en az dört yıllık eğitim veren yükseköğretim
kurumlarından veya bunlara denkliği Yükseköğretim Kurulunca kabul edilen yurt
dışındaki yükseköğretim kurumlarından mezun olmuş, Kamu Personeli Yabancı Dil
Bilgisi Seviye Tespit Sınavından en az (80) puan almış veya buna denk kabul
edilen uluslararası geçerliliği bulunan belgeye sahip adaylar arasından
istihdam edilir.
(3) Kamu kurum ve kuruluşlarında çalışanlardan, bu Kanunda belirtilen
nitelikleri taşıyanlar, kendilerinin isteği ve kurumlarının muvafakati ile
Ajansta Başkan, daire başkanı veya uzman personel olarak istihdam edilebilir.
Bunların kurumlarıyla olan ilişkileri iş akdinin yapılmasıyla son bulur.
Bunlara verilecek ücret ile diğer malî ve sosyal haklar yapılacak iş akdi ile
belirlenir. Bu şekilde istihdam edilenler, Ajanstaki görevleri sona erdiğinde,
öğrenim durumları, hizmet yılı ve unvanları dikkate alınarak önceki
kurumlarında kariyerlerine veya durumlarına uygun boş bir kadro veya pozisyona
en geç üç ay içinde atanırlar ve herhangi bir işleme gerek kalmaksızın en geç
bir ay içerisinde göreve başlatılırlar. Ancak, bu kişilerin atanmalarında,
önceki kurumlarındaki idarî unvanlar dikkate alınmaz. Bu fıkra uyarınca önceki
kurumlarına dönen kişilerin Ajansta geçen hizmetleri kazanılmış hak aylık
derece ve kademelerinde değerlendirilir. Bu durumda kıdem tazminatları ödenmez
ve bu süreler emeklilik ikramiyesinin hesabında dikkate alınır. Bu şekilde
görevlendirilecek personel sayısı toplam personel sayısının yüzde otuzunu
aşamaz.
(4) Ajans personeli, emeklilik ve sosyal güvenlik yönünden 17/7/1964
tarihli ve 506 sayılı Sosyal Sigortalar Kanununa tâbidir.
(5) Başkan ve Ajansta istihdam edilecek tüm personelde;
a) Türk vatandaşı olmak,
b) Kamu haklarından mahrum bulunmamak,
c) Affa uğramış olsalar bile Devletin şahsiyetine karşı işlenen
suçlarla, zimmet, ihtilas, irtikap, rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık,
sahtecilik, inancı kötüye kullanma, dolanlı iflas gibi yüz kızartıcı veya şeref
ve haysiyeti kırıcı suçtan veya istimal ve istihlak kaçakçılığı hariç
kaçakçılık, resmî ihale ve alım satımlara fesat karıştırma, Devlet sırlarını
açığa vurma suçlarından dolayı hükümlü bulunmamak,
şartları aranır.
(6) Başkan ile diğer personelin ücret ve gündelikleri ile diğer malî
haklarının üst sınırı Başbakan tarafından belirlenir.
(7) Ajans personeline ilişkin tüm ihtilaflar iş mahkemelerinde görülür.
(8) Ajansın, özel bilgi ve uzmanlık gerektiren geçici mahiyetteki
işlerinde vekâlet, istisna veya hizmet akdi ile yerli ve yabancı danışman ve
uzmanlar istihdam edilebilir.
(9) Başkan ve diğer personelin, görevlerinin ifası sırasında yaptıkları
masrafların hangilerinin Ajans bütçesinden karşılanabileceğine dair usûl ve
esaslar yönetmelikle belirlenir.
(10) Başkan, 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanununda belirtilen
nitelikleri haiz bir iç denetçi atar.
Sözleşme
ile araştırma, etüd, proje yaptırma
MADDE 11- (1) Ajansın görevleri
kapsamındaki faaliyetlerle ilgili olarak araştırma, etüd ve proje hazırlama ve
diğer işler, hazırlanacak yönetmelikteki esaslar çerçevesinde sözleşme ile Türk
veya yabancı gerçek ve tüzel kişilere yaptırılabilir.
Bilgi
isteme ve gizliliğe uyma
MADDE 12- (1) Ajans, araştırma ve
inceleme konuları için bu Kanun kapsamında görevleri ile ilgili gerekli gördüğü
her türlü bilgiyi kamu kurum ve kuruluşlarından istemeye yetkilidir.
Kendilerinden bilgi istenen kamu kurum ve kuruluşları, söz konusu isteğe cevap
vermek ve gereken kolaylığı göstermekle yükümlüdürler. Ajansın her türlü
personeli, bu yoldan sağlanan bilgilerden sır mahiyetinde olanları açıklayamaz,
kendilerinin veya başkalarının menfaatine kullanamaz.
Yönetmelikler
MADDE 13- (1) Bu Kanunun
uygulanmasına ilişkin usûl ve esasları gösteren yönetmelikler, altı ay içinde
ilgili kurum ve kuruluşların görüşleri alınarak Ajans tarafından hazırlanır ve
yürürlüğe konulur.
Uygulanmayacak
hükümler
MADDE 14- (1) Bu Kanunun
uygulanmasında, 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanunu, 4734 sayılı
Kamu İhale Kanunu ve 6245 sayılı Harcırah Kanunu hükümleri uygulanmaz.
Yürürlük
MADDE 15- (1) Bu Kanun yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 16- (1) Bu Kanun
hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.