TARIM VE
KIRSAL KALKINMAYI DESTEKLEME KURUMU
KURULUŞ VE
GÖREVLERİ HAKKINDA KANUN
Kanun No. 5603 |
|
Kabul Tarihi : 15/3/2007 |
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Tanımlar,
Kuruluş, Görev ve
Yetkiler
Amaç
MADDE 1- (1)
Bu Kanunun amacı; ulusal kalkınma plan, program ve stratejilerinde
öngörülen ilke ve hedefler çerçevesinde, Avrupa Birliği ve uluslararası
kuruluşlardan sağlanan kaynakları da kapsayacak şekilde, kırsal
kalkınma programlarının uygulanmasına yönelik faaliyetleri gerçekleştirmek
üzere Tarım ve Kırsal Kalkınmayı Destekleme Kurumunun kuruluş, görev,
yetki ve sorumluluklarına ilişkin usûl ve esasları düzenlemektir.
Tanımlar
MADDE 2- (1) Bu Kanunun
uygulanmasında;
a) Bakan:
Tarım ve Köyişleri Bakanını,
b) Bakanlık:
Tarım ve Köyişleri Bakanlığını,
c) Başkan:
Tarım ve Kırsal Kalkınmayı Destekleme Kurumu Başkanını,
ç) Komisyon:
Proje Değerlendirme ve Seçim Komisyonunu,
d) Komite:
İzleme ve Yönlendirme Komitesini,
e) Kurum:
Tarım ve Kırsal Kalkınmayı Destekleme Kurumunu,
f) Program:
Ulusal düzeydeki strateji ve planlarla uyumlu olarak hazırlanan
kırsal kalkınma programlarını,
ifade eder.
Kuruluş
MADDE 3- (1) Bu Kanunla
verilen görevleri yerine getirmek üzere, kamu tüzel kişiliğini
haiz, idarî ve malî özerkliğe sahip, özel bütçeli, bu Kanunda hüküm
bulunmayan hallerde özel hukuk hükümlerine tâbi ve Bakanlığın ilgili
kuruluşu olmak üzere Tarım ve Kırsal Kalkınmayı Destekleme Kurumu
kurulmuştur.
Görev ve yetkiler
MADDE 4- (1) Kurumun
görev ve yetkileri şunlardır:
a) Faydalanıcıların
desteklerden azamî ölçüde yararlanabilmeleri amacıyla tanıtım,
eğitim, danışmanlık ve yönlendirme faaliyetlerini yürütmek.
b) Proje ve
faaliyet başvurularını almak,
bunların ön incelemeleri ile yerinde kontrollerini yapmak,
proje ve faaliyetleri başvuru şartları, değerlendirme ve seçim
kriterlerine göre değerlendirmek.
c) Desteklenecek proje ve faaliyetleri
belirlemek, uygulama sözleşmelerini hazırlamak ve başvurusu uygun
görülen faydalanıcılarla sözleşme imzalamak, uygun bulunmayan
başvurularla ilgili işlemleri yapmak.
ç) Proje ve
faaliyetlere yönelik tahakkuk, ödeme ve muhasebe işlemleri ile
bunlarla ilgili her türlü kontrolü gerçekleştirmek.
d) Proje ve
faaliyetlerin uygulamasını izlemek, yararlanıcıların sözleşme
şartlarını ve yükümlülüklerini yerine getirip getirmediğini takip
etmek, bu amaçlarla gerekli kontrolleri yapmak.
e) İlerleme
ve gelişmeleri raporlamak, Avrupa Birliği mevzuatını da dikkate
alarak ihtiyaç duyulan bilgi, belge ve raporları hazırlamak, yetkili
kurum ve makamlara sunmak.
f) Program ve desteklerin etkinleştirilmesi
yönündeki görüş ve değişiklik önerilerini ilgili makamlara bildirmek.
g) Kurumun
görevleri ve faaliyetleriyle ilgili güvenli bir veri tabanı ve
bilgi işlem sistemi kurmak.
ğ) Kurumun
faaliyetleri ile ilgili idarî düzenlemeleri yapmak.
(2) Kurum,
görevleri ile ilgili konularda; kamu veya özel hukuk tüzel kişileri,
gerçek kişiler, sivil toplum kuruluşları, Avrupa Komisyonu ve uluslararası
kuruluşlarla gerekli işbirliği ve koordinasyonu sağlamakla görevli
ve yetkilidir.
(3) Kurum,
ödeme talimatının verilmesi ve muhasebe ile ilgili görevleri hariç
olmak kaydıyla, görevlerinden bazılarını Bakanlık taşra birimleri
vasıtasıyla yerine getirebilir. Ancak, görevlerin bu suretle yerine
getirilmesi Kurumun sorumluluğunu ortadan kaldırmaz. Kurum, görevlerin
yerine getirilmesi aşamalarında diğer kamu kurum ve kuruluşları,
özel hukuk tüzel kişileri, gerçek kişiler ve sivil toplum kuruluşları
ile işbirliği yapabilir.
İKİNCİ BÖLÜM
Teşkilât
Teşkilât
MADDE 5- (1) Kurum,
merkez ve taşra teşkilâtından oluşur.
(2) Merkez
teşkilâtı ana hizmet birimleri ile danışma ve denetim birimleri ve
yardımcı hizmet biriminden, taşra teşkilâtı ise il koordinatörlüklerinden
meydana gelir.
(3) Kurum
merkez teşkilâtı ekli (1) sayılı cetvelde gösterilmiştir.
Başkanın görev, yetki ve sorumlulukları
MADDE 6- (1) Kurumun
en üst amiri olan Başkan, Kurumun icraatından ve emri altındakilerin
faaliyet ve işlemlerinden Bakana karşı sorumlu olup, aşağıdaki görev,
yetki ve sorumluluklara sahiptir:
a) Kurumu Anayasaya, kanunlara,
hükümet programına ve Bakanlar Kurulunca belirlenen politika ve
stratejilere uygun olarak yönetir.
b) Kurumun görev alanına giren hususlarda
politika ve stratejiler geliştirir, bunlara uygun olarak yıllık
amaç ve hedefler oluşturur, performans ölçütleri belirler, Kurumun
çalışma programını ve bütçesini hazırlar, gerekli yasal ve idarî
düzenleme çalışmalarını yapar. Belirlenen
stratejiler, amaçlar ve performans ölçütleri doğrultusunda uygulamayı
koordine eder, izler ve değerlendirir.
c) Kurumun
faaliyetlerini ve işlemlerini denetler, yönetim sistemlerini
gözden geçirir, Kurumun yapısı ve yönetim süreçlerinin etkililiğini
gözetir, yönetimin geliştirilmesini sağlar.
ç) Kurumun
faaliyet alanına giren konularda diğer kurum ve kuruluşlarla işbirliği
ve koordinasyonu sağlar.
d) Program
kapsamında desteklenecek proje ve faaliyetleri onaylanmak üzere
Komisyona sunar, desteklenecek kişi ve kuruluşlarla sözleşme imzalar,
bunlara ödeme yapılmasına onay verir. Sözleşmede yapılacak değişiklikleri
ve sözleşmelerin sonlandırılmasını onaylar.
e) İhtiyaç
duyulan bilgi, belge ve raporların hazırlanmasını sağlar, bunları
yetkili kurum ve makamlara sunar.
(2) Başkan
ve Kurumun her kademedeki yöneticileri, gerektiğinde sınırlarını
yazılı olarak açıkça belirlemek şartıyla yetkilerinden bir kısmını
astlarına devredebilir. Yetki devri uygun araçlarla ilgililere
duyurulur.
Hizmet birimleri
MADDE 7- (1) Kurumun
ana hizmet birimleri şunlardır:
a) Proje
Hizmetleri Genel Koordinatörlüğü.
b) Finansman
Genel Koordinatörlüğü.
(2) Kurumun
danışma ve denetim birimleri şunlardır:
a) Hukuk Müşavirliği.
b) İç Denetim
Koordinatörlüğü.
(3) Kurumun
yardımcı hizmet birimi Destek Hizmetleri Genel Koordinatörlüğüdür.
Hizmet birimlerinin görevleri
MADDE 8- (1) Proje
Hizmetleri Genel Koordinatörlüğü, Proje Yönetimi Koordinatörlüğü
ile Proje İzleme ve Kontrol Koordinatörlüğünden oluşur.
(2) Proje
Yönetimi Koordinatörlüğünün görevleri şunlardır:
a) Programla
ilgili duyuru ve tanıtımları yapmak.
b) Başvuru
kılavuzlarını, başvuru formlarını ve gerekli diğer dokümanları
hazırlamak, faydalanıcılara yönelik eğitim, danışmanlık ve yönlendirme
faaliyetlerini yürütmek.
c) Başvuruları
kabul etmek, proje ve faaliyetlerin belirlenen uygunluk kriterleri
çerçevesinde ön incelemelerini yapmak, yaptırmak, desteklenecek
proje ve faaliyetlerin seçimini yapmak üzere Komisyona sunmak.
ç) Desteklenmesi
uygun görülen kişi ve kuruluşlarla yapılması öngörülen sözleşmeleri
hazırlamak.
d) Uygun bulunmayan
başvurulara gerekçeli cevap vermek.
e) Desteklenen
proje ve faaliyetlerle ilgili ihale işlemlerini yürütmek.
f) Proje
başvuruları ile ilgili detaylı raporlar hazırlamak ve bunları ilgili
yerlere sunmak.
g) Başkan
tarafından verilecek diğer görevleri yerine getirmek.
(3) Proje
İzleme ve Kontrol Koordinatörlüğünün görevleri şunlardır:
a) Uygulanan
ve tamamlanmış proje ve faaliyetlerin yerinde kontrollerini yapmak,
yaptırmak, gerçekleşmelerini izlemek, bunlarla ilgili rapor ve öneriler
hazırlamak.
b) Proje ve
faaliyet uygulamalarını sözleşmede yer alan hükümler doğrultusunda
kontrol etmek ve gerektiğinde sözleşmelerde değişiklik yapılmasını
veya sözleşmelerin sona erdirilmesini Başkana teklif etmek.
c) Projeler
çerçevesinde yapılacak satın almaları ve diğer ihale süreçlerini
kontrol etmek ve uygulamada muhtemel darboğaz, hata ve suiistimalleri
önleyici tedbirleri almak.
ç) Başkan
tarafından verilecek diğer görevleri yerine getirmek.
(4) Finansman
Genel Koordinatörlüğü; Tahakkuk Koordinatörlüğü, Ödeme
Koordinatörlüğü ve Muhasebe Koordinatörlüğünden oluşur.
(5) Tahakkuk
Koordinatörlüğünün görevleri şunlardır:
a) Ödeme talepleri
ile ilgili bilgi ve belgelerin sözleşmede ve ilgili mevzuatta belirtilen
hükümlere uygunluğunu incelemek.
b) Ödeme
belgelerini düzenlemek.
c) Başkan
tarafından verilecek diğer görevleri yerine getirmek.
(6) Ödeme
Koordinatörlüğünün görevleri şunlardır:
a) Hak edişlerle
ilgili ödeme belgelerini incelemek, yerinde kontrolleri yapmak
ve uygun bulunan ödemelerin faydalanıcıların hesabına aktarılmasını
sağlamak.
b) Ödeme
ile ilgili bilgileri ilgili birimlere vermek.
c) Başkan
tarafından verilecek diğer görevleri yerine getirmek.
(7) Muhasebe
Koordinatörlüğünün görevleri şunlardır:
a) Uygulamayla
ilgili muhasebe işlemlerini gerçekleştirmek.
b) Yapılan
sözleşmelerde Kurum adına doğan yükümlülükleri ve gerçekleştirilen
ödemeleri veri tabanına kayıt etmek.
c) Ödemelere
ilişkin kayıtların üçer aylık ve yıllık raporlarını hazırlamak, ilgili
birimlere iletmek.
ç) Ödemelerle
ilgili hesap ve belgeleri iç ve dış denetime hazır bulundurmak.
d) Avrupa Birliği ve uluslararası
kuruluşlardan sağlanan kaynakların ilgili kurumlar aracılığıyla
teminine yönelik işlemleri yapmak.
e) Başkan
tarafından verilecek diğer görevleri yerine getirmek.
(8) Hukuk
Müşavirliğinin görevleri şunlardır:
a) Hukukî
konular ve düzenlemeler hakkında görüş oluşturmak.
b) Kurumun
menfaatlerini koruyucu, anlaşmazlıkları
önleyici hukukî tedbirleri zamanında almak, anlaşma ve sözleşmelerin
bu esaslara uygun olarak yapılmasına yardımcı olmak.
c) Adlî ve
idarî davalarda ve her türlü icra takiplerinde gerekli bilgi ve
belgeleri hazırlamak ve hazırlanmasını sağlamak, Kurumun dava ve
icra takip işlerini yürütmek.
ç) Gerekli
görüldüğünde ilgili birimlerin de görüşlerini alarak ihbarname
ve ihtarname düzenlemek veya bunlara karşı cevap hazırlamak.
d) Başkan
tarafından verilecek diğer görevleri yerine getirmek.
(9) İç Denetim
Koordinatörlüğünün görevleri şunlardır:
a) Kurumun
iç denetimini ulusal ve uluslararası denetim standartlarına uygun
olarak gerçekleştirmek.
b) Kurumun
iç kontrol sisteminin iyileştirilmesine yönelik çalışmalar yapmak.
c) Hesap ve
işlemlerin doğru, tam ve zamanında yapılıp yapılmadığını kontrol
etmek.
ç) Kurumun
işlemlerinin malî anlaşmalar ve programlara uygunluğunu kontrol
etmek ve raporlamak.
d) Başkan
tarafından denetimle ilgili verilecek diğer görevleri yerine
getirmek.
(10) Destek
Hizmetleri Genel Koordinatörlüğü; Bilgi Sistemleri Koordinatörlüğü
ile İnsan Kaynakları ve İdarî İşler Koordinatörlüğünden oluşur.
(11) Bilgi
Sistemleri Koordinatörlüğünün görevleri şunlardır:
a) Kurumun
bilgi işlem sistemlerini kurmak, ihtiyaç duyulan veri tabanlarını
oluşturmak, güvenliğini sağlamak ve geliştirmek.
b) Faaliyet
ve projelerle ilgili kayıtların elektronik ortamda saklanmasını
sağlamak.
c) İlgili
birimler ve diğer veri kaynakları arasında bilgi alış verişini sağlamak.
ç) Başkan
tarafından verilecek diğer görevleri yerine getirmek.
(12) İnsan
Kaynakları ve İdarî İşler Koordinatörlüğünün görevleri şunlardır:
a) Kurumun
insan kaynakları politikası ve planlaması konusunda çalışmalar
yapmak ve Başkana tekliflerde bulunmak.
b) Kurum
personelinin atama, istihdam, eğitim, nakil, sicil, terfi, görevlendirme,
ücret, emeklilik ve benzeri özlük işlemlerini yürütmek.
c) Kurumun
ihtiyacı olan her türlü mal ve hizmet satın alma, kiralama, bakım,
onarım, temizlik, araç-gereç malzeme temini, aydınlatma, ısıtma, su,
haberleşme, sağlık ve benzeri her türlü idarî ve malî hizmetleri yürütmek.
ç) Genel evrak,
arşiv ve dokümantasyon faaliyetlerini düzenlemek ve yürütmek.
d) Kurum
personelinin yurt içi ve yurt dışında yapacağı çalışmaları organize
etmek.
e) Kurumun
basın, yayın ve halkla ilişkiler görevlerini yürütmek.
f) Kurumda
sivil savunma ile ilgili hizmetleri yürütmek.
g) Başkan
tarafından verilecek diğer görevleri yerine getirmek.
İzleme ve Yönlendirme Komitesi
MADDE 9- (1) İlgili
kamu kurum ve kuruluşları, gerçek kişiler, özel hukuk tüzel kişileri
ve sivil toplum kuruluşlarının kırsal kalkınma program ve destekleri
ile ilgili, izleme ve değerlendirme süreçlerine katkı ve katılımlarını
sağlamak amacıyla İzleme ve Yönlendirme Komitesi kurulmuştur. Komitenin
sekretarya hizmetleri Bakanlıkça yürütülür.
(2) Komitenin
başkanı Bakanlık Müsteşarıdır. Komitede Başkan ile Bakanlık, İçişleri,
Maliye, Sanayi ve Ticaret, Kültür ve Turizm ile Çevre ve Orman Bakanlıkları,
Devlet Planlama Teşkilâtı ve Hazine Müsteşarlıkları ile Avrupa Birliği
Genel Sekreterliğinden en az genel müdür düzeyinde birer temsilci
yer alır. Komiteye, Avrupa Komisyonu temsilcileri ile diğer ilgili
kurum ve kuruluş temsilcileri istişarî düzeyde iştirak edebilir.
(3) Komitenin
görevleri; kırsal alandaki gelişmeler ile kırsal kalkınma program
ve desteklerinin ulusal politika ve stratejilere uygun, birbirleri
ile tutarlı, uyumlu ve etkin bir şekilde uygulanması amacıyla; proje
ve faaliyet başvuru şartları, seçim ve değerlendirme kriterlerinin
kırsal kalkınma hedeflerine uygunluğu konusunda görüş oluşturmak;
uygulama ve gelişmeleri hedeflere ulaşma açısından belirli aralıklarla
izlemek, değerlendirmeleri incelemek; hedeflere ulaşılması veya
malî yönetim de dahil olmak üzere yönetim ve uygulamanın etkinleştirilmesi
konusundaki önerilerini ilgili kurum ve makamlara bildirmek,
mevzuat ile Avrupa Birliği müktesebatı çerçevesinde öngörülen
diğer istişarî görevleri yürütmektir.
(4) Komitenin
çalışma usûl ve esasları, Komitede temsil edilen kuruluşların görüşleri
alınarak Bakanlık tarafından çıkarılacak bir yönetmelik ile belirlenir.
Proje Değerlendirme ve Seçim Komisyonu
MADDE 10- (1) Komisyon;
Kurum Başkanının başkanlığında, asgarî daire başkanı düzeyinde olmak
kaydıyla, Bakan tarafından farklı ana hizmet birimlerinden belirlenecek
en fazla dört Bakanlık temsilcisi, İçişleri, Bayındırlık ve İskan,
Sanayi ve Ticaret, Kültür ve Turizm ile Çevre ve Orman Bakanlıklarının
birer daimî temsilcisinden oluşur. Başkan, gerekli durumlarda ilgili
diğer kamu kurum ve kuruluşlarından en fazla üç temsilciyi toplantılara
davet edebilir. Daimî temsilcilerin görev süresi azamî iki yıl olup,
görev süresi tamamlanmadan herhangi bir şekilde üyeliklerinin sona
ermesi halinde, kalan süreleri sırasına göre yedek üyelerce tamamlanır. Görevi sona eren üyeler tekrar seçilebilir.
(2) Komisyon,
Başkanın daveti üzerine üye tam sayısının yarısından bir fazlası
ile her ay en az bir defa toplanır. Komisyon toplantılarına Başkanın
yokluğunda Başkanın görevlendireceği bir Genel Koordinatör başkanlık
eder. Komisyon toplantıya katılanların oy çokluğu ile karar alır.
Eşitlik durumunda, Başkanın oyu yönünde karar alınır.
Komisyonun görev ve yetkileri
MADDE 11- (1) Komisyonun
görev ve yetkileri şunlardır:
a) Program
kapsamında desteklenecek proje ve faaliyet listelerini ve bunlara
ilişkin raporları görüşmek ve desteklenecek projeleri onaylamak.
b) Uygulamada
koordinasyonu sağlayıcı, işbirliğini geliştirici tedbirler ve
karşılaşılan sorunların çözümü konusunda Kuruma görüş sunmak.
İl koordinatörlükleri
MADDE 12- (1) Kırsal
kalkınma program ve destekleme uygulamaları başlatılmadan, yapılanma
süreci de dikkate alınarak, illerde il koordinatörlüğü kurulur.
Program veya destekleme kapsamında bulunmayan illerde il koordinatörlüğü
kurulamaz.
(2) İl koordinatörlüklerinin
sevk ve idaresinden il koordinatörü sorumludur. İl koordinatörlüğünde
projelerin gerektirdiği ölçüde yeterli personel istihdam edilir.
İl koordinatörlüklerinin görevleri
MADDE 13- (1) İl koordinatörlüklerinin
görevleri şunlardır:
a) İl düzeyinde
duyuru ve tanıtımları yapmak, faydalanıcılara
yönelik eğitim, danışmanlık ve yönlendirme faaliyetlerini yürütmek.
b) Desteklenecek
proje ve faaliyetlerin seçimi ve izleme konusunda ilde
görevlendirilebilecek personelin seçimine ilişkin önerilerini ilgili
birimlere bildirmek, bunlara ilişkin veri tabanı hazırlamak.
c) Başvuruları
almak, proje ve faaliyetlerin başvuru şartlarına göre ön incelemelerini
yapmak, uygun başvuruları Kuruma intikal ettirmek.
ç) Ön değerlendirme
sonucunda uygun bulunmayan başvurulara gerekçeli cevap hazırlayarak
Kuruma iletmek.
d) İlde uygulamanın etkinliğini artırmak
amacıyla valilikler ve diğer kamu kurum ve kuruluşları ile gerekli
koordinasyonu sağlamak, valiliğe ve ildeki diğer kurum ve kuruluşlara
Kurumun ildeki faaliyetleri ile ilgili bilgi vermek ve ihtiyaç duyulan
hallerde gerekli destekleri bu birimlerden talep etmek.
e) Proje ve
faaliyetlerin yerinde kontrolü ve izleme faaliyetlerini yürütmek.
f) Görev
alanı ile ilgili konularda merkez birimlerine gerekli raporlama
çalışmalarını yapmak.
g) Başkan
tarafından verilecek diğer görevleri yerine getirmek.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Personel Rejimi
Kurum personelinin statüsü, hakları ve atanmaları
MADDE 14- (1) Kurumda
hizmetler 14/7/1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu ile
diğer kanunların sözleşmeli personel hakkındaki hükümlerine bağlı
olmaksızın istihdam edilen sözleşmeli personel eliyle yürütülür. Kurum
personeli emeklilik ve sosyal güvenlik yönünden 17/7/1964 tarihli ve 506 sayılı
Sosyal Sigortalar Kanununa tâbidir. Kurum personeline ilişkin tüm ihtilaflar iş
mahkemelerinde görülür.
(2) Başkan Bakanın önerisi üzerine müşterek
kararla atanır. Genel Koordinatör, Hukuk Müşaviri, Koordinatör,
il koordinatörleri, uzman, denetçi ve danışmanlar Başkanın teklifi
üzerine Bakan onayıyla, bunların dışında kalan diğer personel ise
Başkan tarafından atanır.
(3) Kurumda
istihdam edilecek personelde Devlet Memurları Kanununun 48 inci
maddesinin (A) bendinin (1), (4), (5), (6) ve (7) numaralı alt bentlerinde
belirtilen genel şartlara ek olarak; Başkan, genel koordinatör, koordinatör,
il koordinatörü, uzman, denetçi ve danışman pozisyonlarında istihdam
edilecekler için ziraat, veterinerlik, su ürünleri, gıda, kimya, orman,
çevre, inşaat, jeoloji, bilgisayar, endüstri, elektrik ve elektronik, makine,
hukuk, kamu yönetimi, iktisat, maliye, işletme, uluslararası ilişkiler,
çalışma ekonomisi ve endüstri ilişkileri, şehir ve bölge planlama,
istatistik, sosyoloji dallarından veya bunlara denkliği Yükseköğretim
Kurulunca kabul edilen yurt dışındaki yüksek öğretim kurumlarından
en az lisans düzeyinde eğitim görmüş ve istihdam edileceği alanla ilgili
olarak asgarî; Başkan, genel koordinatör, koordinatör, hukuk müşaviri
ve danışman için sekiz yıl, il koordinatörü için altı yıl, uzman ve
denetçi için üç yıllık iş tecrübesine sahip olma şartları aranır.
(4) Merkez
teşkilâtında; Başkan, genel koordinatör, hukuk müşaviri, koordinatör,
uzman, denetçi, danışman ve mütercim pozisyonlarında istihdam edileceklerin
İngilizce, Almanca veya Fransızca dillerinde yapılan Kamu Personeli
Yabancı Dil Bilgisi Seviye Tespit Sınavında asgarî (B), il koordinatörlüklerinde
il koordinatörü, uzman ve denetçi pozisyonunda istihdam edileceklerin
ise asgarî (C) düzeyinde puan almış olmaları veya dil yeterliliği
bakımından buna denkliği kabul edilen uluslararası geçerliliği
olan bir belgeye sahip olmaları zorunludur.
(5)
10/12/2003 tarihli ve 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanununa
ekli (I), (II) ve (IV) sayılı cetvellerde
sayılan kurum ve kuruluşlarda çalışanlardan durumları, bu maddede
sayılan nitelik ve şartlara uygun olanlar, kendilerinin isteği ve
kurumlarının muvafakatı ile Kurumda sözleşmeli olarak istihdam edilebilir.
Bu şekilde istihdam edilecek personel sayısı toplam personel sayısının
yüzde otuzunu aşamaz. Bu şekilde görevlendirilen personel kurumundan
aylıksız izinli sayılır ve asıl kadrosuyla ilgisi devam eder. Bunların
terfileri başkaca bir işleme gerek kalmaksızın kurumlarınca yapılır.
Bu hükme göre görevlendirilenler, görevde kaldıkları sürece, malî
ve sosyal haklarını Kurumdan alırlar.
(6) Kurumun
merkez teşkilâtında istihdam edilecek personel sayısı yüzelli kişiden
fazla olamaz. Sekreterlik, arşiv, idarî, malî ve personelle ilgili
işlemleri yürütecek olan destek personelinin sayısı, toplam personel
sayısının yüzde yirmisini geçemez.
(7) Kamu kurum
ve kuruluşlarından Kurumda istihdam edilen kamu görevlileri, görevleri
sona erdiğinde kurumlarında mükteseplerine uygun bir göreve atanırlar.
Bunların Kurumda geçen hizmet süreleri kazanılmış hak aylıklarının
tespitinde dikkate alınır.
(8) Sözleşmeli personele verilecek
her türlü ödemeler dahil net ücretler; Başkana Başbakanlık merkez teşkilâtında
görev yapan genel müdür, genel koordinatörlere Başbakanlık merkez
teşkilâtında görev yapan genel müdür yardımcısı, hukuk müşaviri,
koordinatör ve il koordinatörlerine Başbakanlık merkez teşkilâtında
görev yapan daire başkanları, uzman ve denetçilere Başbakanlık uzmanları,
diğer görevlilere ise Başbakanlık merkez teşkilâtındaki benzer
görevler için öngörülmüş bulunan ücretleri aşmamak kaydıyla, Bakan
tarafından belirlenir.
(9) Kurum,
desteklenecek proje ve faaliyetler ile ilgili başvuruların değerlendirilmesi, izlenmesi, duyurulması ve tanıtımı
ile faydalanıcılara yönelik eğitim ve danışmanlık hizmeti verilmesi
amacıyla; özel bilgi ve uzmanlık gerektiren işlerde, istisna veya
hizmet akdi ile yerli ve yabancı uzmanları, kısmi zamanlı olarak çalıştırabilir.
Kurumda bu şekilde çalıştırılacak personel sayısı, Kurumun toplam
personel sayısının yüzde otuzunu geçemez.
(10) Sözleşmeli
personelin bu maddede belirlenenler dışında kalan görev ve yetkileri,
hizmete alınma, görevlendirme, görevde yükselme ve görevden alınma
şekilleri ile sözleşme esasları, unvan ve sayıları Bakanlar Kurulu
Kararı ile çıkarılacak yönetmelikle belirlenir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Gelir ve Giderler
Gelir ve giderler ile yönetilecek hesaplar
MADDE 15- (1) Kurumun
gelirleri şunlardır:
a) Genel
bütçeden Bakanlık bütçesine bu amaçla konulacak ödenek.
b) Avrupa Birliği ve diğer uluslararası
fonlardan sağlanacak kaynaklar.
c) Diğer gelirler.
(2) Kurumun
giderleri şunlardır:
a) Proje ve
destekleme giderleri.
b) Tanıtım
ve eğitim giderleri.
c) Taşınır
ve taşınmaz mal ile hizmet alım giderleri.
ç) Yönetim
ve personel giderleri.
d) Görevlerle
ilgili diğer giderler.
(3) Kurum
bütçesi malî yıl itibarıyla Kurum tarafından hazırlanır ve Bakan
onayıyla yürürlüğe girer.
(4) Kurumun
alacaklarının tahsilinde Kurum tarafından
(5) Avrupa
Birliğinin tahsis edeceği malî yardımlar ve sağlanacak ulusal katkı,
Avrupa Birliği ile yapılan ilgili anlaşmalardaki hükümler çerçevesinde
açılacak hesaplarda tutulur. Bu hesapların yönetilmesi,
kullanılması, nemalandırılması, kullanılmayan kısmının Avrupa
Birliğine iade edilmesi veya kullanılmasına ilişkin hususlar ilgili
anlaşmalar çerçevesinde belirlenir.
(6) Kurum, bu Kanunun uygulanmasıyla
ilgili iş ve işlemlerde her türlü vergi, resim ve harçtan muaftır.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Avrupa Birliği
Kırsal Kalkınma Program
ve Destekleri
Genel hükümler
MADDE 16- (1) Avrupa Birliği tarafından kırsal kalkınma için sağlanan
malî kaynakların programlanması, kullanılması ve malî yönetimine
ilişkin usûl ve esaslar ile Kurumun yetki ve sorumlulukları Avrupa
Birliği ile imzalanan anlaşmalar çerçevesinde belirlenir. Bu anlaşmalara göre yetkili kılınan ulusal makam
ve kurumlar tarafından fonların kullanımı konusunda Kurumun ulusal
akreditasyonu sağlanır ve izlenir.
(2)
Program çerçevesinde Avrupa Birliğinden sağlanan fonların malî
yönetimi, Sertifikasyon Kurumunun belirlenmesi ve Kurumun ulusal
düzeyde akreditasyonunun sağlanması ve akreditasyonu ile ilgili
kuralların uygulanmasının takibi ile ilgili çalışmalar ulusal
yetkilendirme görevlisi olarak belirlenen merci tarafından yapılır.
(3) Kurumun
yönetim ve kontrol sistemlerinin raporlanması ve Kurum hesaplarının
yıllık olarak incelenmesi ile ilgili çalışmalar, kamu ya da özel
sektör kuruluşları arasından belirlenecek olan bir denetim kurumu tarafından
yapılır.
Avrupa Birliği desteklerinin programlanması
MADDE 17- (1)
Bakanlık, kırsal kalkınmaya yönelik olarak sağlanan Avrupa Birliği
kaynaklarının, kalkınma plan ve programları ile ulusal stratejiler
doğrultusunda, diğer iç ve dış kaynaklı kırsal
kalkınma program, faaliyet ve destekleri ile Avrupa Birliği tarafından
sağlanan diğer kaynaklarla tutarlı ve uyumlu bir şekilde ve ilgili
kurumlarla işbirliği içinde programlanmasından sorumludur. Bu şekilde hazırlanacak operasyonel nitelikli kırsal
kalkınma programı Yüksek Planlama Kurulunun onayı ile yürürlüğe konulur.
(2)
Kırsal kalkınma programının izlenmesi ve değerlendirilmesi, etkinlik
ve etkililiğin sağlanması yönünde tedbirlerin alınması, programda
değişiklik yapılmasına ilişkin gerekli çalışmaların yürütülmesi
konularında Bakanlık yetkili ve sorumludur.
Kurumun sorumlulukları
MADDE 18- (1)
Kurum, ilgili mevzuat, Avrupa Birliği müktesebatı ve anlaşmalar
çerçevesinde uygulamanın etkin, etkili ve doğru bir şekilde gerçekleştirilmesi,
ödemelerin zamanında ve uygun bir şekilde yapılması, desteklenen
proje ve faaliyetlerin sözleşme hükümlerine uygun bir şekilde yürütülmesinin
sağlanması, buna ilişkin kontrol ve izlemenin gerçekleştirilmesi,
ilgili kurum ve makamlara görevleri ile ilgili bilgi, belge ve raporların
tam ve zamanında intikali ile görevli ve sorumludur.
(2) Kurum, ilgili anlaşmalarla belirlenen
yetkili makam ve kuruluşların kırsal kalkınma programı uygulamalarının
ve malî yönetimin etkinleştirilmesi ve akreditasyonla ilgili
hususlarda tavsiye ve taleplerinin yerine getirilmesi, bilgi ve
belge taleplerinin zamanında sağlanması ile yükümlüdür.
ALTINCI BÖLÜM
Çeşitli Hükümler
Dış denetim
MADDE 19- (1) Kurumun
dış denetimi, 16 ncı maddedeki hükümler saklı kalmak kaydıyla, Sayıştay
tarafından gerçekleştirilir.
Yönetmelik
MADDE 20- (1) Kurumun
insan kaynakları ve personel seçimine, Komisyon ve il koordinatörlüklerinin
çalışmasına, Avrupa Birliğinden sağlanan malî yardımlar kapsamındaki
diğer malî konular ile akreditasyon kriterlerinin uygulanmasına
ilişkin usûl ve esaslar çıkarılacak yönetmeliklerle belirlenir.
(2) Bu Kanunun
uygulanmasına ilişkin yönetmelikler bu Kanunun yayımı tarihinden
itibaren altı ay içinde hazırlanarak yürürlüğe konulur.
GEÇİCİ MADDE 1- (1) Kurumun
nitelikli personel ihtiyacının karşılanabilmesi amacıyla, bir
yıl süreyle istihdam edilen personelde yabancı dil yeterliliği
şartı aranmayabilir.
Yürürlük
MADDE 21- (1) Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe
girer.
Yürütme
MADDE 22- (1) Bu Kanun
hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
(I) SAYILI CETVEL
TARIM VE KIRSAL KALKINMAYI DESTEKLEME KURUMU
MERKEZ TEŞKİLÂTI
Başkan Ana Hizmet
Birimleri Danışma ve
Denetim Birimleri Yardımcı
Hizmet Birimi
Başkan 1. Proje Hizmetleri
Genel 1. Hukuk Müşavirliği 1. Destek Hizmetleri
Koordinatörlüğü Genel Koordinatörlüğü
a) Proje
Yönetimi 2. İç Denetim
Koordinatörlüğü a) Bilgi Sistemleri
Koordinatörlüğü Koordinatörlüğü
b) Proje İzleme ve Kontrol b) İnsan
Kaynakları ve
Koordinatörlüğü İdarî İşler Koordinatörlüğü
2. Finansman Genel
Koordinatörlüğü
a) Tahakkuk Koordinatörlüğü
b) Ödeme Koordinatörlüğü
c) Muhasebe Koordinatörlüğü