KONUT
FİNANSMANI SİSTEMİNE İLİŞKİN ÇEŞİTLİ KANUNLARDA
DEĞİŞİKLİK
YAPILMASI HAKKINDA KANUN
Kanun No. 5582 |
|
Kabul Tarihi : 21/2/2007 |
MADDE 1 - 9/6/1932 tarihli ve 2004 sayılı İcra ve İflâs Kanununun
45 inci maddesine birinci fıkrasından sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkra
eklenmiştir.
"2499 sayılı
Sermaye Piyasası Kanununun 38/A maddesinin birinci fıkrasında tanımlanan konut
finansmanından kaynaklanan rehinle temin edilmiş alacaklar ile Toplu Konut
İdaresi Başkanlığının rehinle temin edilmiş alacaklarının takibinde, rehnin paraya çevrilmesi yoluyla takip yapılabilir veya
haciz yoluna başvurulabilir."
MADDE 2 - 2004 sayılı Kanunun 128 inci maddesine ikinci fıkrasından
sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
"İcra dairesi, 2499
sayılı Sermaye Piyasası Kanununun 38/A maddesinin birinci fıkrasında tanımlanan
konut finansmanından kaynaklanan alacaklar ile Toplu Konut İdaresi
Başkanlığının rehinle temin edilmiş alacaklarının takibinde, satışı istenen
taşınmaz için kıymet takdirini, aynı Kanunun 22 nci
maddesinin birinci fıkrasının (r) bendi uyarınca yetki verilmiş kişi veya
kurumlara yaptırır."
MADDE 3 - 2004 sayılı Kanunun 128/a maddesine birinci fıkrasından
sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
"2499 sayılı
Sermaye Piyasası Kanununun 38/A maddesinin birinci fıkrasında tanımlanan konut
finansmanından kaynaklanan alacaklar ile Toplu Konut İdaresi Başkanlığının
rehinle temin edilmiş alacaklarının takibinde, birinci fıkra uyarınca
yaptırılmasına karar verilen bilirkişi incelemesi, aynı Kanunun 22 nci maddesinin birinci fıkrasının (r) bendi uyarınca yetki
verilmiş kişi veya kurumlara yaptırılır."
MADDE 4 - 2004 sayılı Kanunun 134 üncü maddesine ikinci fıkrasından
sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
"2499 sayılı Sermaye Piyasası Kanununun 38/A maddesinin birinci fıkrasında tanımlanan konut finansmanından kaynaklanan alacaklar ile Toplu Konut İdaresi Başkanlığının rehinle temin edilmiş alacaklarının takibinde, ikinci fıkrada yer alan oran yüzde yirmi olarak uygulanır."
MADDE 5 - 2004 sayılı Kanunun 149/a maddesine aşağıdaki fıkra
eklenmiştir.
"2499 sayılı
Sermaye Piyasası Kanununun 38/A maddesinin birinci fıkrasında tanımlanan konut
finansmanından kaynaklanan alacaklar ile Toplu Konut İdaresi Başkanlığının
rehinle temin edilmiş alacaklarının takibinde, ikinci fıkrada yer alan oran
yüzde otuz olarak uygulanır. İstinaf talebinin reddi halinde, teminat olarak
alınan tutarın yarısı tazminat olarak alacaklıya ödenir. Alacaklının satış
talebinden sonra takdir edilen ve kesinleşen kıymete göre, merhunun
alacağı karşılamayacağı anlaşılırsa kalan tutar teminatın geriye kalan
kısmından karşılanır, varsa teminatın kalan kısmı teminatı yatırana iade
edilir."
MADDE 6 - 2004 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
"GEÇİCİ MADDE 8- Bu
Kanunun 128 inci maddesinin üçüncü fıkrası ile 128/a maddesinin ikinci
fıkrasının yürürlüğe girmesini izleyen üçüncü yılın sonuna kadar 2499 sayılı
Sermaye Piyasası Kanununun 38/A maddesinin birinci fıkrasında tanımlanan konut
finansmanından kaynaklanan alacaklar ile Toplu Konut İdaresi Başkanlığının
rehinle temin edilmiş alacaklarının takibinde, taşınmaz için kıymet takdiri
veya bilirkişi incelemesi, Sermaye Piyasası Kanununun 22 nci
maddesinin birinci fıkrasının (r) bendi uyarınca gayrimenkul değerleme
faaliyeti konusunda yetki verilmiş kişi veya kurumların yanı sıra diğer uzman
bilirkişiler marifetiyle de yapılabilir."
MADDE 7 - 28/7/1981 tarihli ve 2499 sayılı Sermaye Piyasası Kanununun
3 üncü maddesine aşağıdaki bent eklenmiştir.
"k) İpotekli
Sermaye Piyasası Aracı: İpotek teminatlı menkul kıymetler, ipoteğe dayalı
menkul kıymetler, ipotek finansmanı kuruluşları tarafından ihraç edilen hisse
senedi dışındaki sermaye piyasası araçları ve konut finansmanından kaynaklanan
alacaklara dayalı olarak veya bu alacakların teminatı altında ihraç edilen
diğer sermaye piyasası araçlarıdır."
MADDE 8 - 2499 sayılı Kanunun 13/A maddesi madde başlığı ile
birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"İpotek teminatlı
menkul kıymetler
MADDE 13/A - İpotek
teminatlı menkul kıymetler, ihraççıların genel yükümlülüğü niteliğinde olan ve
oluşturulan teminat havuzundaki varlıklar karşılık gösterilerek ihraç edilen
borçlanma senetleridir. İpotek teminatlı menkul kıymetler bankalar ve bu
Kanunun 39/A maddesinde tanımlanan ipotek finansmanı kuruluşları tarafından
ihraç edilebilir.
İhraççılar, ipotek
teminatlı menkul kıymetlerin teminatı olan varlıkları, diğer varlıklarından
ayrı olarak, oluşturacakları teminat havuzu içerisinde izlemekle yükümlüdür.
Teminat havuzuna dahil edilen varlıklara ilişkin kayıtların tutulmasına ilişkin
usûl ve esaslar Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurulunun uygun görüşü
alınmak suretiyle Kurulca belirlenir. Kurul, Bankacılık Düzenleme ve Denetleme
Kurulunun uygun görüşü alınmak suretiyle, teminat havuzuna dahil edilen
varlıklara ilişkin kayıtların ihraççının yanı sıra ayrı bir kayıt kuruluşu nezdinde de tutulmasını zorunlu tutabilir.
Teminat havuzu; yapı
kullanma izni alınmış konut ve diğer gayrimenkuller
üzerine ipotek tesis edilmek suretiyle teminat altına alınmış alacaklar, ikame
varlıklar ve bunların riskten korunması amacıyla yapılan sözleşmelerden oluşur.
Bunlar dışında kalan varlık ve alacaklar teminat havuzuna dahil edilemez.
Yapı kullanma izni
alınmış konutlar üzerine ipotek tesis edilmek suretiyle teminat altına alınmış
alacakların ilgili konutun değerinin yüzde yetmişbeşini,
yapı kullanma izni alınmış diğer gayrimenkuller
üzerine ipotek tesis edilmek suretiyle teminat altına alınmış alacakların ise
ilgili gayrimenkulun değerinin yüzde ellisini aşan kısmı, teminat değerinin
hesaplanmasında dikkate alınmaz. Teminat havuzuna dahil edilecek yapı kullanma
izni alınmış konut ve diğer gayrimenkuller üzerine
ipotek tesis edilmek suretiyle teminat altına alınmış alacakların vadesi gelmiş
tüm ödemelerinin yapılmış olması şarttır.
İkame varlıklar nakit,
devlet iç borçlanma senetleri, hazine kefaletiyle ihraç edilen menkul
kıymetler, Ekonomik İşbirliği ve Kalkınma Teşkilatına üye ülkelerin merkezi
yönetimleri ile merkez bankalarınca ya da bunların
kefaletiyle ihraç edilen menkul kıymetler ile Kurulca uygun görülen benzer
nitelikteki varlıklardan oluşur.
Teminat havuzundaki tüm
varlıklar içerisinde yapı kullanma izni alınmış diğer gayrimenkuller
üzerine ipotek tesis edilmek suretiyle teminat altına alınmış alacakların ve
ikame varlıkların payı ayrı ayrı yüzde onbeşi aşamaz.
İhraççılar, teminat
havuzundaki varlıkların faiz, kur, kredi ve benzeri risklerden korunması
amacıyla sözleşmeler yapabilir. Teminat havuzunda yer alan varlıkların riskten
korunması amacıyla yapılmış sözleşmeler de teminat havuzuna dahildir.
İpotek teminatlı menkul
kıymetlerin itfasına kadar olan süre boyunca;
a) Teminat havuzundaki
varlıkların nominal değerinin ipotek teminatlı menkul kıymetlerin nominal
değerine eşit ya da fazla olması,
b) Teminat havuzundaki
varlıkların getirisinin en az ipotek teminatlı menkul kıymetlerin getirisine
eşit ya da fazla olması,
c) Teminat havuzundaki
varlıklardan elde edilen gelirin tutar ve ödeme dönemleri bakımından ipotek
teminatlı menkul kıymet sahiplerine yapılan ödemeleri karşılaması,
d) Teminat havuzunda yer
alan varlıkların net bugünkü değerinin ipotek teminatlı menkul kıymetlerin net
bugünkü değerinden yüzde ikisi oranında fazla olması,
zorunludur. Bu fıkranın
uygulanmasına ilişkin usûl ve esaslar Kurulca belirlenir.
İlave menkul kıymet ihracı veya sekizinci fıkrada belirtilen koşulların sağlanması amacıyla teminat havuzuna yeni varlıklar dahil edilebilir. Makul bir gerekçe olması durumunda, ihraççılar, teminat sorumlusunun onayını alarak, teminat havuzuna dahil edilmiş bir varlığı teminat havuzundan çıkartabilir veya teminat havuzunda bulunmayan bir varlık ile değiştirebilirler.
İhraççının Kurulun
onayını almak suretiyle bir teminat sorumlusu belirlemesi zorunludur. Teminat
sorumlusunun sahip olması gereken nitelikler Kurulca belirlenir. Kurul, ipotek
teminatlı menkul kıymet sahiplerinin haklarının korunması amacıyla teminat
sorumlusunun değiştirilmesini istemeye veya teminat sorumlusunu re’sen değiştirmeye yetkilidir.
Teminat sorumlusu, bu
madde kapsamında;
a) Teminat havuzlarının
oluşturulmasını ve teminat havuzlarına dahil edilen varlıkların sahip olduğu
nitelikleri,
b) Teminat havuzlarına
dahil edilen varlıkların mevcudiyetini koruduğunu ve bu varlıkların sahip
olduğu niteliklere ilişkin değişiklikleri,
c) Kurul tarafından
zorunlu tutulması halinde teminat havuzuna dahil edilen varlıklara ilişkin
kayıtların ihraççının yanı sıra ayrı bir kayıt kuruluşu nezdinde
de tutulmasını,
d) Sekizinci fıkrada
sayılan şartlara uygunluğu,
izlemek, tespit ettiği
hususlar hakkında, Kurulca belirlenecek usûl ve esaslar çerçevesinde ihraççıya
ve Kurula bilgi vermekle yükümlüdür.
Teminat sorumlusu
ihraççıdan, kayıt kuruluşundan ve gerek görülen durumlarda tapu sicil
müdürlüklerinden teminat havuzunda yer alan varlıklara ilişkin her türlü bilgi
ve belgeyi istemeye, ilgili kayıtları incelemeye ve çalışanlardan bilgi almaya
yetkilidir. İhraççılar, kayıt kuruluşu ve tapu sicil müdürlükleri teminat
sorumlusunun talep ettiği bilgi ve belgeleri vermekle yükümlüdür. Teminat
sorumlusu, talep ettiği bilgi ve belgelere ulaşılmasının engellenmesi halinde,
durumu derhal Kurula bildirmekle yükümlüdür.
İpotek teminatlı menkul
kıymetler itfa edilinceye kadar, teminat havuzlarında yer alan varlıklar,
teminat amacı dışında tasarruf edilemez, rehnedilemez,
teminat gösterilemez, kamu alacaklarının tahsili amacı da dahil olmak üzere
haczedilemez ve iflâs masasına dahil edilemez, ayrıca bunlar hakkında ihtiyatî
tedbir kararı verilemez.
Teminat havuzunda yer
alan varlıkların riskten korunması amacıyla yapılacak olan sözleşmelerde,
teminat havuzu ve ipotek teminatlı menkul kıymetler tasfiye edilinceye kadar,
ihraççının iflâsı durumunda sözleşmenin tek taraflı olarak feshedilemeyeceğine
ilişkin hüküm bulunması zorunludur.
İhraççının ipotek
teminatlı menkul kıymetlerden kaynaklanan yükümlülüklerini vadesinde yerine
getirememesi, yönetiminin kamu kurumlarına devredilmesi, faaliyet izninin
kaldırılması veya iflâsı halinde teminat havuzundaki varlıklardan elde edilen
gelir öncelikle ipotek teminatlı menkul kıymet sahiplerine ve teminat havuzunda
yer alan varlıkların riskten korunması amacıyla yapılmış olan sözleşmelerin
karşı taraflarına yapılacak ödemelerde kullanılır. Bu durumda Kurul;
a) Tedavüldeki ipotek
teminatlı menkul kıymetlerin erken itfa edilmesi, teminat havuzundaki
varlıkların nakde dönüştürülmesi ile bunlara ilişkin işlemleri yürütecek bir
idareci atanması veya teminat havuzundaki varlıkların tedricî tasfiyesi ile
tedricî tasfiyeye ilişkin işlemlerin Yatırımcıları Koruma Fonu tarafından
yürütülmesi,
b) Teminat havuzundaki
varlıkların, ipotek teminatlı menkul kıymetlerden kaynaklanan her türlü
yükümlülüğü üstlenecek ihraççı niteliğini haiz bir başka kuruluşa devredilmesi,
c) İpotek teminatlı
menkul kıymetlerden kaynaklanan yükümlülükleri üstlenmeksizin, teminat
havuzundaki varlıkların idaresi ve bu havuzdan elde edilen gelirin ipotek
teminatlı menkul kıymet sahiplerine ödenmesi işlemlerini yürütecek bir idareci
atanması,
hususlarında karar
vermeye yetkilidir. Kurul, atanacak idareciye veya Yatırımcıları Koruma Fonuna
bu fıkra kapsamındaki hizmetleri karşılığında teminat havuzundaki varlıklardan
ödeme yapılması hususunda karar vermeye ve yapılacak ödemenin hesaplanmasına
ilişkin usûl ve esasları belirlemeye yetkilidir.
İhraççının ipotek
teminatlı menkul kıymetlerden kaynaklanan ödeme yükümlülüğünü yerine
getirememesi ve teminat havuzlarına dahil edilen varlıkların menkul kıymet
sahiplerinin alacaklarını karşılamaya yetmemesi halinde, alacağı teminat
havuzundaki varlıklarla karşılanmayan ipotek teminatlı menkul kıymet sahipleri
ihraççının diğer malvarlığına başvurabilir.
İpotek teminatlı menkul
kıymetlerin ihracında 13 üncü maddede belirtilen limitler uygulanmaz. İpotek
teminatlı menkul kıymet ihraç limiti, ihraç şartları, teminat havuzundaki
varlıkların riskten korunması amacıyla yapılabilecek sözleşmeler ve bu menkul
kıymetlerin Kurul kaydına alınmasına ilişkin usûl ve esaslar ile ipotek
teminatlı menkul kıymetlerle ilgili diğer hususlar Kurulca belirlenir."
MADDE 9 - 2499 sayılı Kanuna 13/A maddesinden sonra gelmek üzere
aşağıdaki 13/B maddesi eklenmiştir.
"Varlık teminatlı
menkul kıymetler
MADDE 13/B - Varlık
teminatlı menkul kıymetler; ihraççıların genel yükümlülüğü niteliğinde olan,
alacaklar ve duran varlıkların teminatı altında ihraç edilen borçlanma
senetleridir. Varlık teminatlı menkul kıymet ihraç edecek kuruluşlar, ihraç
limiti, ihraç şartları, teminat gösterilebilecek alacak ve varlık türleri,
teminat gösterilebilecek varlıklara ilişkin sınırlamalar, teminat gösterilen
alacak ve varlıkların değerlenmesi ve raporlanmasına ilişkin usûl ve esaslar
Kurulca belirlenir.
Teminat gösterilen
alacak ve varlıkların kayıtlarının tutulmasına ilişkin usûl ve esaslar
Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurulunun uygun görüşü alınmak suretiyle
Kurulca belirlenir.
Kurul ihraççının bir teminat sorumlusu belirlemesini zorunlu tutabilir. Teminat sorumlusu teminat havuzlarına dahil edilen varlıkların mevcudiyetini ve niteliklerini, teminat havuzlarının oluşturulmasını ve varlıkların teminat havuzlarında izlenmesini izlemek, tespit ettiği hususlar hakkında Kurulca belirlenecek usûl ve esaslar çerçevesinde, ihraççıya ve Kurula bilgi vermekle yükümlüdür.
Teminat sorumlusu
ihraççıdan, kayıt kuruluşundan ve gerek görülen durumlarda tapu sicil
müdürlüklerinden teminat havuzunda yer alan varlıklara ilişkin her türlü bilgi
ve belgeyi istemeye, ilgili kayıtları incelemeye ve çalışanlardan bilgi almaya
yetkilidir. İhraççılar, kayıt kuruluşu ve tapu sicil müdürlükleri teminat
sorumlusunun talep ettiği bilgi ve belgeleri vermekle yükümlüdür. Teminat
sorumlusu, talep ettiği bilgi ve belgelere ulaşmasının engellenmesi halinde,
durumu derhal Kurula bildirmekle yükümlüdür.
Varlık teminatlı menkul
kıymetler itfa edilinceye kadar teminat havuzlarında yer alan varlıklar,
teminat amacı dışında tasarruf edilemez, rehnedilemez,
teminat gösterilemez, kamu alacaklarının tahsili amacı da dahil olmak üzere
haczedilemez ve iflâs masasına dahil edilemez, ayrıca bunlar hakkında ihtiyatî
tedbir kararı verilemez.
Kurul, Bankacılık
Düzenleme ve Denetleme Kurulunun uygun görüşü alınmak suretiyle teminat
havuzuna dahil edilen varlıklara ilişkin kayıtların ihraççının yanı sıra ayrı
bir kayıt kuruluşu nezdinde de tutulmasını zorunlu
tutabilir.
Teminat sorumlusunun
sahip olması gereken nitelikler Kurulca belirlenir. Kurul, varlık teminatlı
menkul kıymet sahiplerinin haklarının korunması amacıyla teminat sorumlusunun
değiştirilmesini istemeye veya teminat sorumlusunu re'sen
değiştirmeye yetkilidir."
MADDE 10 - 2499 sayılı Kanunun 22 nci
maddesinin birinci fıkrasının (r) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"r) Gayrimenkullerin değerlemesini yapabilecek değerleme
kurumlarından sermaye piyasasında değerleme faaliyetinde bulunacaklara ilişkin
şartları belirlemek ve bu şartlara uyan değerleme kurumlarını listeler halinde
ilan etmek; bu Kanunun 38/A maddesinin birinci fıkrasında tanımlanan konut
finansmanından kaynaklanan alacakların takibinde ve 38/A maddesinin dördüncü
fıkrası çerçevesinde yapılacak değerlemelerde, ilgili taşınmaz için değerleme
yapacak kişi ve kurumlara ilişkin şartları belirlemek ve bu şartlara uyan kişi
ve kurumları listeler halinde ilan etmek,"
MADDE 11 - 2499 sayılı Kanunun 28 inci maddesinin (b) fıkrasına
ikinci paragrafından sonra gelmek üzere aşağıdaki paragraf eklenmiştir.
"İpotek teminatlı menkul kıymetler teminat havuzunun, varlık teminatlı menkul kıymetler teminat havuzunun, konut finansmanı fonunun, varlık finansmanı fonunun ve yatırım fonunun üçer aylık dönemlerin son işgününde, net varlık değerlerinin yüzbinde beşini aşmamak üzere hesaplanacak kayda alma ücreti, izleyen on işgünü içerisinde Özel Hesaba yatırılır. Bu paragrafta belirtilen oranı aşmamak kaydıyla kayda alma ücretinin oranı Bakanlar Kurulunca belirlenir."
MADDE 12 - 2499 sayılı Kanunun 38 inci maddesinden sonra gelmek
üzere aşağıdaki 38/A, 38/B ve 38/C maddeleri eklenmiştir.
"Konut finansmanı
MADDE 38/A - Konut
finansmanı, konut edinmeleri amacıyla tüketicilere kredi kullandırılması,
konutların finansal kiralama yoluyla tüketicilere
kiralanması, sahip oldukları konutların teminatı altında tüketicilere kredi
kullandırılmasıdır. Bu kapsamdaki kredilerin yeniden finansmanı amacıyla
kullandırılan krediler de konut finansmanı kapsamındadır.
Konut finansmanı
kuruluşları konut finansmanı amacıyla doğrudan tüketiciye kredi kullandıran ya da finansal kiralama yapan
bankalar ile Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu tarafından konut
finansmanı faaliyetinde bulunması uygun görülen finansal
kiralama şirketleri ve finansman şirketleridir.
Hazine Müsteşarlığı
konut finansmanına ilişkin sigorta sözleşmeleri ile ilgili usûl ve esasları
Türkiye Sigorta ve Reasürans Şirketleri Birliği'nin, Sanayi ve Ticaret
Bakanlığı ise konut finansmanı kapsamındaki kredilerin yeniden finansmanına ilişkin
usûl ve esasları Türkiye Bankalar Birliğinin görüşlerini alarak belirlemeye
yetkilidir.
Kurul, ihraç edilecek
ipotekli sermaye piyasası araçlarının dayanağı veya teminatı olan kredi ve finansal kiralama alacakları için, kredi açılması veya finansal kiralama sözleşmesi yapılması, bu alacakların
konut finansman fonu portföyüne alınması ya da ipotek
teminatlı menkul kıymetlere dayanak oluşturan teminat havuzuna dahil edilmesi
veya fon portföyüne alınan ya da teminat havuzuna
dahil edilen alacakların yeniden değerlenmesi aşamalarında, konut
değerlemesinin gayrimenkul değerleme faaliyeti konusunda yetki verilmiş kişi
veya kurumlar tarafından yapılmış olmasını zorunlu tutmaya yetkilidir.
Konut finansmanı fonu
MADDE 38/B - Konut
finansmanı fonu, ihraç edilen ipoteğe dayalı menkul kıymetler karşılığında
toplanan paralarla, ipoteğe dayalı menkul kıymet sahipleri hesabına inançlı
mülkiyet esaslarına göre oluşturulan malvarlığıdır.
Fon kurucuları, fon
portföyünde yer alan kredilerin ve bunlarla bağlantılı işlemlerin ödemelerine
aracılık edenler, fon kurma limiti, portföyün riskten korunması veya kredi
değerliliğinin artırılması amacıyla yapılan sözleşmeler dahil fon portföyüne
alınabilecek varlık türleri, portföy sınırlamaları ile ipoteğe dayalı menkul
kıymetlerin ihraç ve Kurul kaydına alınmasına ilişkin usûl ve esaslar Kurulca
belirlenir. Kurucular, ihraç edilen ipoteğe dayalı menkul kıymetlere yönelik
garanti verebilirler.
Fonun tüzel kişiliği yoktur, ancak malvarlığı kurucunun mal varlığından ayrıdır. Fon malvarlığı, ihraç edilen ipoteğe dayalı menkul kıymetler itfa edilinceye kadar, başka bir amaçla tasarruf edilemez, rehnedilemez, teminat gösterilemez, kamu alacaklarının tahsili amacı da dahil olmak üzere haczedilemez, ihtiyatî tedbir kararı verilemez ve iflâs masasına dahil edilemez.
Fon kurulu, ihraç edilen
ipoteğe dayalı menkul kıymetlerin sahiplerinin haklarını koruyacak şekilde fonu
temsil eder ve yönetir. Fon portföyüne alınan varlıkların kayıtlarının doğruluğundan
ve bu varlıkların korunması ve saklanmasından fon kurulu sorumludur. Fon
kuruluna ilişkin şartlar ile fon varlıklarının yönetimine ilişkin usûl ve
esaslar Kurulca belirlenir.
Kurucu, fon kurulu ve
ihraç edilen ipoteğe dayalı menkul kıymetlerin sahipleri arasındaki ilişkilere
bu Kanunda ve ilgili mevzuatta hüküm bulunmayan hallerde Borçlar Kanununun vekâlet
akdi hükümleri uygulanır.
Kurul, fon portföyündeki
varlıklara ilişkin kayıtların ayrı bir kayıt kuruluşu nezdinde
de tutulmasını zorunlu tutabilir.
İpotekle teminat altına
alınmış bir kredi veya konusu gayrimenkul olan bir finansal
kiralama sözleşmesinden kaynaklanan alacakların fon portföyüne alınması
halinde, kredi veya alacağın fona devredildiği hususu ilgili gayrimenkulün tapu sicilinde beyanlar hanesine kaydedilir.
Kurul, ipotekle teminat altına alınmış bir kredi veya konusu gayrimenkul olan
bir finansal kiralama sözleşmesinden kaynaklanan
alacakların fon portföyüne alınması halinde, ipoteğin veya mülkiyetin; fon
hesabına, kurucu adına tapuya tescil ettirilmesini zorunlu tutabilir.
Fon içtüzüğü, ipoteğe
dayalı menkul kıymetlerin sahipleri, kurucu ve fon kurulu arasında, fon
portföyünün inançlı mülkiyet esaslarına göre saklanmasını ve vekâlet akdi
hükümlerine göre yönetimini konu alan iltihakî bir
sözleşmedir.
Fon içtüzüğü ve Kurulca
belirlenecek diğer belgelerle birlikte, fon kuruluşuna izin verilmesi ve ihraç
edilecek ipoteğe dayalı menkul kıymetlerin kayda alınması talebiyle Kurula
başvurulması zorunludur.
Fon portföyü farklı
sınıflara ayrılarak bu sınıflar üzerine farklı haklar içeren ipoteğe dayalı
menkul kıymetler ihraç edilebilir. Farklı ipoteğe dayalı menkul kıymet
ihraçları ile ihraç edilen ipoteğe dayalı menkul kıymetlerin sahiplerine
verdiği haklara ilişkin esasların fon içtüzüğünde belirlenmesi şarttır.
Kurul, portföydeki
varlıkların değerleme esaslarına, fonun faaliyet ve yönetim ilkelerine,
birleşmesine, sona ermesine ve tasfiyesine, fon içtüzüğü, fon yönetim
sözleşmesi ve saklama sözleşmesinin kapsamına, değiştirilmesine, tescil ve
ilanına ilişkin usûl ve esasları belirlemeye yetkilidir.
Kurucu veya fonun geri
ödeme güçlüğüne düşmesi halinde Kurul, fonun yönetim ve temsilinin
Yatırımcıları Koruma Fonu veya atanacak diğer bir fon kurulu tarafından
yürütülmesine veya fonun başka bir kurucuya devredilmesine karar verebilir. Bu
durumda, kurucunun garanti vermiş olması halinde, ihraç edilen sermaye piyasası
araçlarının geri ödemelerinin fon malvarlığından karşılanamayan kısmının tam ve
zamanında yapılmasına ilişkin yükümlülüğü devam eder. Kurul, atanacak fon
kuruluna veya Yatırımcıları Koruma Fonuna bu fıkra kapsamındaki hizmetleri
karşılığında fon malvarlığından ödeme yapılması hususunda karar vermeye ve
yapılacak ödemenin hesaplanmasına ilişkin usûl ve esasları belirlemeye
yetkilidir.
Fon kurucusunun iflâsı
veya tasfiyesi veya fon kurulu üyelerinin iflâsı halinde Kurul, gerekli
tedbirleri almaya yetkilidir.
Varlık finansmanı fonu
MADDE 38/C - Varlık
finansmanı fonu, ihraç edilen varlığa dayalı menkul kıymetler karşılığında
toplanan paralarla, varlığa dayalı menkul kıymet sahipleri hesabına inançlı
mülkiyet esaslarına göre oluşturulan malvarlığıdır. Varlık finansmanı fonu
portföylerine alınabilecek varlıklar Kurulca belirlenir.
Bu Kanunun 38/B maddesinin
birinci fıkra hükmü dışındaki diğer fıkra hükümleri, varlık finansmanı fonları
için de uygulanır."
MADDE 13 - 2499 sayılı Kanunun 39 uncu maddesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
"MADDE 39- Diğer
sermaye piyasası kurumları; kuruluş ve faaliyet esasları Kurulca belirlenen,
sermaye piyasası araçlarının takas ve saklanması, derecelendirilmesi,
ihraççıların ve sermaye piyasası kurumlarının denetlenmesi ile uğraşan
kuruluşlar, yatırım danışmanlığı, portföy yönetimi gibi sermaye piyasası
faaliyetlerini yerine getiren şirketler, varlık yönetim şirketleri, ipotek
finansmanı kuruluşları, konut finansmanı fonları, varlık finansmanı fonları,
risk sermayesi yatırım fonları, risk sermayesi yatırım ortaklıkları, vadeli
işlemler aracılık şirketleri, sermaye piyasasında faaliyette bulunacak
gayrimenkul değerleme kurumları ve portföy saklama şirketleridir."
MADDE 14 - 2499 sayılı Kanunun 39 uncu maddesinden sonra gelmek
üzere aşağıdaki 39/A maddesi eklenmiştir.
"İpotek finansmanı
kuruluşları
MADDE 39/A - İpotek finansmanı
kuruluşları, münhasıran konut finansmanından kaynaklanan alacakların
devralınması, devredilmesi, devralınan alacaklardan oluşan varlıkların yönetimi
ve alacakların teminat olarak alınması suretiyle kaynak temini amacıyla
kurulan, sermaye piyasası kurumu niteliğini haiz anonim ortaklıklardır. İpotek
finansmanı kuruluşları faaliyetlerinin gerektirdiği risk yönetimi amaçlı
işlemleri yürütebilirler.
İpotek finansmanı
kuruluşlarının nakden ve her türlü muvazaadan âri
olarak ödenmiş sermayeleri 5411 sayılı Bankacılık Kanununda kalkınma ve yatırım
bankaları için öngörülen tutardan az olamaz. Kurucularının ve sermayelerinin
veya oy haklarının doğrudan veya dolaylı olarak yüzde on veya daha fazlasını
teşkil eden paylar ile bu oranın altında olsa dahi yönetim kurullarına üye
belirleme imtiyazı veren payların sahiplerinin 5411 sayılı Bankacılık Kanununda
banka kurucu ortakları için aranan şartları taşımaları zorunludur.
Konut finansmanından
kaynaklanan alacakların ve diğer varlıkların teminat gösterilmesi suretiyle
ipotek finansmanı kuruluşlarından kaynak temin edilmesi halinde, teminat
gösterilen varlıklar, başka bir amaçla tasarruf edilemez, rehnedilemez,
teminat gösterilemez, kamu alacaklarının tahsili amacı da dahil olmak üzere
üçüncü şahıslar tarafından haczedilemez, ihtiyatî tedbir kararı verilemez ve
iflâs masasına dahil edilemez. Kurul, Bankacılık Düzenleme ve Denetleme
Kurulunun uygun görüşünü almak suretiyle, teminat gösterilen varlıklara ilişkin
kayıtların ayrı bir kayıt kuruluşu nezdinde de
tutulmasını zorunlu tutabilir.
İpotek finansmanı
kuruluşlarının kuruluşuna, faaliyet ilke ve esaslarına, faaliyetler itibarıyla
izin esaslarına, tâbi olacakları yükümlülüklere ilişkin hususlar, Bankacılık
Düzenleme ve Denetleme Kurulunun uygun görüşünü almak suretiyle, Kurul
tarafından belirlenir. İpotek finansmanı kuruluşlarının kuruluş ve faaliyet
izni almak üzere Kurula başvurması şarttır. Bankacılık Düzenleme ve Denetleme
Kurumunun gözetim ve denetimine tâbi olan bir kuruluşun iştirak etmesi
öngörülen ipotek finansmanı kuruluşları için kuruluş izni alınmak üzere Kurula
başvurulması halinde, kuruluş izni verilebilmesi için Bankacılık Düzenleme ve
Denetleme Kurulunun uygun görüşünün alınması zorunludur."
MADDE 15 - 2499 sayılı Kanuna 40/C maddesinden sonra gelmek üzere
aşağıdaki 40/D maddesi eklenmiştir.
"Türkiye Değerleme
Uzmanları Birliği
MADDE 40/D- Gayrimenkul
değerleme uzmanlığı lisansına sahip olanlar, tüzel kişiliği haiz kamu kurumu
niteliğinde bir meslek kuruluşu olan Türkiye Değerleme Uzmanları Birliğine üye
olmak için başvurmak zorundadırlar. Lisans sahibi, lisans almaya hak
kazandığının kendisine tebliğinden itibaren üç ay içinde gerekli başvuruyu
yapmakla yükümlüdür. Anılan yükümlülüğe uymayan kimselerin lisansı Kurulca
iptal edilir.
Türkiye Değerleme
Uzmanları Birliği, gayrimenkul piyasasının ve gayrimenkul değerleme
faaliyetlerinin gelişmesini sağlamak üzere araştırmalar yapmak, eğitim ve
sertifika vermek, Birlik üyelerinin dayanışma ve mesleğin gerektirdiği özen ve
disiplin içerisinde çalışmalarına yönelik meslek kurallarını ve değerleme
standartlarını oluşturmak, haksız rekabeti önlemek amacıyla gerekli tedbirleri
almak, kendisine mevzuatla verilen veya Kurulca belirlenen konularda
düzenlemeler yapmak, yürütmek, denetlemek, Birlik Statüsünde öngörülen disiplin
cezalarını vermek, ilgili konularda üyeleri temsilen
ilgili kuruluşlarla işbirliği yapmak, mesleki gelişmeleri, idari ve yasal
düzenlemeleri izleyerek bu konuda üyeleri aydınlatmakla görevli ve yetkilidir.
Birlik, bölgesel ve ülke
genelinde gayrimenkul değerleri konusunda istatistikler oluşturur ve yayınlar.
Konut finansmanı kapsamında yapılan değerlemelere ilişkin bilgilerin, Birlik
tarafından belirlenecek usûl ve esaslara göre Birliğe iletilmesi zorunludur.
Birlik, alacağı
kararlarda ve yapacağı düzenlemelerde, bu Kanuna, Kurul yönetmelik, tebliğ ve
kararlarına ve ilgili diğer mevzuata uymakla yükümlüdür.
Üyeler, Birlik Statüsüne
ve Birlikçe alınacak kararlara uymak zorundadırlar.
Birlik, 40/C maddesindeki hükümlere tâbidir."
MADDE 16 - 2499 sayılı Kanunun 46/A maddesinin birinci fıkrasından
sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
"Kurul, 46 ncı maddenin birinci fıkrasının (h) bendi uyarınca tedricî
tasfiyesine karar verilmesi halinde ipotek finansmanı kuruluşunun tedricî
tasfiyesinin Fon tarafından yürütülmesine, ayrıca ihraççının yükümlülüklerini
vadesinde yerine getirememesi, yükümlülüklerinin toplam değerinin varlıklarının
toplam değerini aşması, yönetiminin kamu kurumlarına devredilmesi, faaliyet izninin
kaldırılması veya iflâsı halinde ipotek teminatlı menkul kıymetler ve varlık
teminatlı menkul kıymetlerin teminatı olan varlıklardan oluşan teminat
havuzları ile kurucusunun veya konut finansmanı fonu veya varlık finansmanı
fonunun geri ödeme güçlüğüne düşmesi halinde konut finansmanı fonu ve varlık
finansmanı fonu malvarlıklarının tedricî tasfiyesinin veya idaresinin Fon
tarafından yürütülmesine karar verebilir. Bu fıkra uyarınca Fon tarafından
yapılacak tedricî tasfiye ve idareye ilişkin harcamalarda Fon gelirlerinden
hangilerinin kullanılabileceği Kurul tarafından belirlenir."
MADDE 17 - 2499 sayılı Kanuna 46/B maddesinden sonra gelmek üzere
aşağıdaki 46/C maddesi eklenmiştir.
" İpotek finansmanı
kuruluşlarının tedricî tasfiyesi
MADDE 46/C- Bu Kanunun
46 ncı maddesinin birinci fıkrasının (h) bendi
uyarınca yetkileri kaldırılan ipotek finansmanı kuruluşlarının tedricî
tasfiyelerine Kurulca karar verilebilir. Bu kurumların tasfiye işlemleri
Yatırımcıları Koruma Fonu tarafından yürütülür.
Tedricî tasfiyenin
amacı, ipotek finansmanı kuruluşlarının mal varlığını işin niteliğine göre
aynen veya nakde çevirmek suretiyle elde edilen bedeli tahsis ederek tasfiye
etmektir. Tedricî tasfiye karar ve işlemlerinde 6762 sayılı Türk Ticaret
Kanunu, 2004 sayılı İcra ve İflâs Kanunu ve diğer mevzuatın tasfiye ile ilgili
hükümleri uygulanmaz. İpotek finansmanı kuruluşlarının tedricî tasfiyelerinin
uygulama usûl ve esasları Kurulca belirlenir.
Tedricî tasfiye kararı
verildikten sonra, ipotek finansmanı kuruluşunun yasal organlarının görev ve
yetkileri, tasfiye sonuçlanıncaya kadar Yatırımcıları Koruma Fonu tarafından
yerine getirilir. Ancak, 46 ncı maddenin birinci
fıkrasının (h) bendi hükmü saklıdır.
Hakkında tedricî tasfiye
kararı verilen ipotek finansmanı kuruluşunun ödemeleri durur ve konut finansmanı
fonları, varlık finansmanı fonları malvarlıkları ile varlık teminatlı menkul
kıymetler ve ipotek teminatlı menkul kıymetler teminat havuzları hariç tüm mal
varlığı üzerinde, bu karar tarihi itibarıyla sadece Fon tarafından tasarruf
edilebilir. Fon, ipotek finansmanı kuruluşunun aktif ve pasifini tespit eder.
İpotek finansmanı kuruluşunun, tasfiye kapsamında yer alan yükümlülüklerinden,
nakit borçları, tedricî tasfiye kararının verildiği tarihteki anapara ve
işlemiş faizleri toplamı üzerinden hesaplanır. İpotek finansmanı kuruluşunun
tedricî tasfiye kararının verilmesinden sonra vadesi gelen menkul
kıymetlerinden doğan hak ve borçları da, vadeleri itibarıyla belirlenir. İpotek
finansmanı kuruluşunun, vadeli borçlarına vadeden, diğer borçlarına ise tedricî
tasfiye tarihinden itibaren 3095 sayılı Kanunî Faiz ve Temerrüt Faizine İlişkin
Kanunun 2 nci maddesinin üçüncü fıkrasında öngörülen
kanunî temerrüt faizi yürütülür. Mevzuat uyarınca ipotek finansmanı kuruluşu
tarafından verilmiş teminatlar da, aktifin hesabında dikkate alınır.
Fon, ipotek finansmanı
kuruluşunun tasfiye kapsamında yer alan gerçek hak sahiplerini ve alacak
tutarlarını, Kuruldaki kayıtlar, ipotek finansmanı kuruluşunun kayıtları, bu
kuruluşun ilgili olduğu diğer resmi ve özel kurumların kayıtları ile güvenilir
bulunan diğer bilgi ve belgelere dayanarak tespit eder. İcra ve İflâs Kanununun
278, 279 ve 280 inci maddelerinde yazılı hallerin varlığı halinde, Fon
tarafından iptal davası açılabilir.
İpotek finansmanı
kuruluşunun malvarlığı, tasfiyenin amacı kapsamında yer alan hak sahiplerinin
alacağının ödenmesinde kullanılır. Ancak, tasfiye bakiyesi bu alacakların
tamamının karşılanmasına yetmezse, ödemeler garameten
yapılır. Bu alacaklar tamamen karşılandıktan sonra artan kısımdan, öncelikle
kamu alacakları ve kalandan Fonun yaptığı tasfiye giderleri nedeniyle doğan
alacağı ödenir. Bakiye, diğer alacaklılara tahsis edilir. İpotek finansmanı
kuruluşunun aktifleri, tasfiyenin amacı kapsamındaki hak sahiplerinin
alacaklarını, Fondan yapılan ödemeleri ve tasfiye giderlerini karşılamaya
yetmezse, Fon, Kurulun uygun görüşüyle ipotek finansmanı kuruluşunun iflâsını
isteyebilir."
MADDE 18 - 2499 sayılı Kanunun 47 nci
maddesinin birinci fıkrasının (A) bendinin (5) numaralı alt bendi ile (C) bendi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"5. Sermaye
piyasası kurumlarına, bu Kanunun 13/A ve 13/B maddeleri kapsamındaki teminat
sorumlularına ve 38/B ve 38/C maddeleri kapsamındaki fon kuruluna; sermaye
piyasası faaliyetleri sebebiyle veya emanetçi sıfatıyla veya idare etmek için
veya teminat olarak veyahut her ne nam altında olursa olsun, kayden veya fiziken tevdi veya
teslim edilen sermaye piyasası araçları, nakit ve diğer her türlü kıymeti
kendisinin veya başkasının menfaatine satan veya rehneden
veya her ne şekilde olursa olsun kullanan, gizleyen yahut inkâr eyleyen veyahut
bu amaca ulaşmak ya da bu fiillerini gizlemek için
bilgisayar ortamında tutulanlar dahil kayıtları tahvil ve tağyir eden ilgili
gerçek kişilerle tüzel kişilerin yetkilileri,"
"C) Bu Kanunun 6 ncı maddesinin ikinci fıkrasına, 7, 9, 10, 10/A, 11, 12 nci maddelerine, 13 üncü maddesinin beşinci fıkrasına, 13/A maddesinin ikinci, üçüncü, dördüncü, beşinci, altıncı, sekizinci, dokuzuncu, onuncu, onbirinci, onikinci, onüçüncü, ondördüncü ve onbeşinci fıkralarına, 13/B maddesinin üçüncü, dördüncü ve beşinci fıkralarına, 14 üncü maddesinin üçüncü fıkrasına, 15 inci maddesinin birinci, ikinci, üçüncü, dördüncü ve beşinci fıkralarına, 16, 16/A maddelerine, 25 inci maddesinin (a) bendine, 28 inci maddesinin (b) bendine, 34 üncü maddesine, 38 inci maddesine, 38/A maddesine, 38/B maddesinin üçüncü, dördüncü, yedinci, dokuzuncu, onuncu ve onikinci fıkralarına, 38/C maddesi kapsamında 38/B maddesinin üçüncü, dördüncü, yedinci, dokuzuncu, onuncu ve onikinci fıkralarına, 39/A maddesine, 40/B ve 40/D maddelerine, 45 inci maddesine, 46 ncı maddesinin ikinci ve beşinci fıkralarına, 46/A, 46/B ve 46/C maddelerine aykırı hareket edenler binikiyüzelli gün adlî para cezası ile cezalandırılırlar."
MADDE 19 - 2499 sayılı Kanunun 47/A maddesine dördüncü fıkrasından
sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
"Kanunun 40/D
maddesinin beşinci fıkrasındaki yükümlülüğe uymayan üyelere, Türkiye Değerleme
Uzmanları Birliği Yönetim Kurulunca bin YTL'den beşbin YTL'ye kadar para cezası
verilir. Birlik, verdiği cezaları ilgiliye tebliğ eder ve tahsil ve gelir kaydı
için Yatırımcıları Koruma Fonuna bildirir."
MADDE 20 - 2499 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici maddeler
eklenmiştir.
"GEÇİCİ MADDE 10 -
Türkiye Değerleme Uzmanları Birliği Statüsü bu Kanunun yürürlüğe girdiği
tarihten itibaren azami iki yıl içinde yürürlüğe konulur. Gayrimenkul değerleme
uzmanlığı lisansına sahip olanlar, bu süre içerisinde Türkiye Değerleme
Uzmanları Birliğine üye olmak için Kurula başvurmakla yükümlüdürler.
Bu üyelik başvuruları
Kurul tarafından sonuçlandırılır. Kurul, Birlik Statüsünün yürürlüğe girmesini
izleyen bir ay içinde Birlik üyelerini ilk genel kurul toplantısına çağırır.
İlk genel kurula ait masraflar, Birlik organları oluştuktan sonra Kurula geri
ödenmek üzere Kurul tarafından karşılanır.
GEÇİCİ MADDE 11 - Bu
maddenin yürürlüğe girmesinden önce düzenlenmiş bulunan ve bu Kanunun 38/A
maddesinin birinci fıkrasında yer alan konut finansmanı tanımına uyan kredi ve finansal kiralama sözleşmelerinin tarafı olan tüketiciler,
bu maddenin yürürlüğe girmesini takiben üç ay içerisinde, sözleşmenin yapılmış
bulunduğu konut finansmanı kuruluşuna başvuruda bulunarak, sözleşme konusu
işlemin, bu Kanunun 38/A maddesinde yer alan konut finansmanı tanımı kapsamı
dışında değerlendirilmesi talebinde bulunabilirler. Süresi içinde talepte
bulunmayan tüketicilerin, bu maddenin yürürlüğe girmesinden önce düzenlenmiş
bulunan sözleşmeleri, bu Kanunun 38/A maddesinin birinci fıkrası kapsamında
kabul edilir. Bu maddenin yürürlüğe girmesinden önce 4077 sayılı Tüketicinin
Korunması Hakkında Kanuna göre akdedilen sözleşmelerde, her halükârda borcun
vadesinden önce ödenmesi durumunda 4077 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında
Kanunun 10 uncu maddesinin dördüncü fıkrası hükümleri uygulanır.
GEÇİCİ MADDE 12 - Finansal kiralama şirketleri ve finansman şirketleri, bu
Kanunun 38/A maddesinin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren altı ay içerisinde
konut finansmanı faaliyetinde bulunamaz."
MADDE 21 - 23/2/1995 tarihli ve 4077 sayılı Tüketicinin Korunması
Hakkında Kanunun 3 üncü maddesine aşağıdaki bent eklenmiştir.
"r) Konut finansmanı kuruluşu: 2499 sayılı Sermaye Piyasası Kanununun 38/A maddesinin ikinci fıkrasında belirtilen kuruluşları,"
MADDE 22 - 4077 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin üçüncü fıkrası
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"İmalatçı-üretici,
satıcı, bayi, acente, ithalatçı ve 10 uncu maddenin beşinci fıkrasına veya 10/B
maddesinin dokuzuncu fıkrasına göre kredi veren, ayıplı maldan ve tüketicinin
bu maddede yer alan seçimlik haklarından dolayı müteselsilen
sorumludur. 10/B maddesinin dokuzuncu fıkrasına göre kredi veren konut
finansmanı kuruluşunun sorumluluğu teslim tarihinden itibaren 1 yıl süre ve
kullandırdığı kredi miktarı ile sınırlıdır. Konut finansmanı kuruluşları
tarafından 10/B maddesinin dokuzuncu fıkrasına göre verilen kredilerin devrolması halinde dahi, kredi veren konut finansmanı
kuruluşunun sorumluluğu devam eder. Krediyi devralan kuruluş bu madde
kapsamında sorumlu olmaz. Ayıplı malın neden olduğu zarardan dolayı birden
fazla kimse sorumlu olduğu takdirde bunlar müteselsilen
sorumludurlar. Satılan malın ayıplı olduğunun bilinmemesi bu sorumluluğu
ortadan kaldırmaz."
MADDE 23 - 4077 sayılı Kanunun 7 nci
maddesinin üçüncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"İlan ve taahhüt
edilen mal veya hizmetin teslimatının veya ifasının hiç ya
da gereği gibi yapılmaması durumunda, satıcı, sağlayıcı, bayi, acente,
imalatçı-üretici, ithalatçı ve 10 uncu maddenin beşinci fıkrasına göre kredi
veren müteselsilen sorumludur. İlan ve taahhüt edilen
konutun teslimatının hiç, gereği gibi ya da zamanında
yapılmaması durumunda, 10/B maddesinin dokuzuncu fıkrasına göre kredi veren
konut finansmanı kuruluşu, satıcı, sağlayıcı, bayi, acente, imalatçı-üretici,
ithalatçı ile birlikte, kullandırdığı kredi miktarı kadar müteselsilen
sorumludur. Konut finansmanı kuruluşları tarafından 10/B maddesinin dokuzuncu
fıkrasına göre verilen kredilerin devrolması halinde
dahi, kredi veren konut finansmanı kuruluşunun sorumluluğu devam eder. Krediyi
devralan kuruluş bu madde kapsamında sorumlu olmaz."
MADDE 24 - 4077 sayılı Kanuna 10/A maddesinden sonra gelmek üzere
aşağıdaki 10/B maddesi eklenmiştir.
"Konut Finansmanı
Sözleşmeleri
MADDE 10/B - Konut
finansmanı kuruluşları tüketicilere sözleşme öncesinde kredi veya finansal kiralama işlemleri ile ilgili genel bilgiler
vermek ve tüketiciye teklif ettikleri kredi veya finansal
kiralama sözleşmesinin koşullarını içeren Sözleşme Öncesi Bilgi Formu vermek
zorundadır. Tüketici teklifi kabul edip etmemekte serbesttir.
Konut finansmanı
kuruluşları tarafından verilecek genel bilgilerin kapsamı ve Sözleşme Öncesi
Bilgi Formunun standartları ilgili birliklerin görüşü alınmak suretiyle
Bakanlık tarafından belirlenir. Sözleşme Öncesi Bilgi Formunun tüketiciye
verilmesini takip eden bir iş günü geçmeden imzalanan
sözleşme geçersizdir.
Konut finansmanı
sözleşmelerinin yazılı olarak yapılması ve bu sözleşmenin bir nüshasının
tüketiciye verilmesi zorunludur. Taraflar arasında akdedilen sözleşmede
öngörülen şartlar, sözleşme süresi içerisinde tüketici aleyhine değiştirilemez.
Borçlunun temerrüde
düşmesi halinde konut finansmanı kuruluşu borçluya temerrüt tarihinden itibaren
beş iş günü içerisinde iadeli taahhütlü posta yoluyla bildirimde bulunmakla
yükümlüdür.
Konut finansmanı
kuruluşu, geri ödemelerin yapılmaması halinde kalan borcun tümünün ifasını
talep etme hakkını saklı tutmuşsa, bu hak ancak tüketicinin birbirini izleyen
en az iki ödemede temerrüde düşmesi halinde kullanılabilir. Konut finansmanı
kuruluşunun bu hakkını kullanabilmesi için en az bir ay süre vererek muacceliyet uyarısında bulunması gerekir.
Finansal
kiralama işlemlerinde, tüketicinin muacceliyet
uyarısında verilen sürenin sona ermesini takiben, konut finansmanı kuruluşu
kalan borcun tamamını ifa etme hakkını kullanmak üzere finansal
kiralama sözleşmesini feshettiği takdirde, konutu derhal satışa çıkarmakla
yükümlüdür. Konut finansmanı kuruluşu satış öncesinde konut için 2499 sayılı
Sermaye Piyasası Kanununun 22 nci maddesinin birinci
fıkrasının (r) bendi uyarınca yetki verilmiş kişi veya kurumlara kıymet takdiri
yaptırtır. Takdir edilen kıymet, satıştan en az on iş günü önce tüketiciye
bildirilir. Konut finansmanı kuruluşu takdir edilen kıymeti dikkate alarak
basiretli bir tacir gibi davranmak suretiyle konutun satışını gerçekleştirir.
Tüketici, konut finansmanı kuruluşunun zararının konutun satışından elde edilen
bedeli aşan kısmından sorumludur. Konutun satışından elde edilen bedelin kalan
borcu aşması halinde aşan kısım tüketiciye ödenir. Konut finansmanına yönelik finansal kiralama işlemlerinde 3226 sayılı Finansal Kiralama Kanununun 7, 25 ve 31 inci maddeleri
uygulanmaz.
Konutun satışının
gerçekleştirilmesi ve elde edilen bedelin kalan borcu aşan kısmının tüketiciye
ödenmesini takiben tüketici veya zilyedliğin
devredilmiş olması halinde zilyedliği elinde bulunduran
üçüncü şahıslar konutu tahliye etme yükümlülüğü altındadır. Konutun tahliye
edilmemesi halinde konut sahibi 2004 sayılı İcra ve İflâs Kanununun 26 ncı ve 27 nci maddeleri uyarınca
tüketici veya zilyedliğin devredilmiş olması halinde zilyedliği elinde bulunduran üçüncü şahıslar aleyhine icra
yoluna başvurabilir.
Kullanılan finansmanın
teminatı olarak şahsi teminat verildiği hallerde, konut finansmanı kuruluşu
asıl borçluya ve diğer teminatlara başvurmadan, kefilden borcun ifasını
isteyemez.
2499 sayılı Sermaye
Piyasası Kanununun 38/A maddesinin birinci fıkrasında tanımlı konut
finansmanından kaynaklanan işlemlerde kredi veren konut finansmanı kuruluşu,
krediyi belirli bir konutun satın alınması ya da
belirli bir satıcı ile yapılacak satış sözleşmesi şartı ile vermesi durumunda,
konutun hiç ya da zamanında teslim edilmemesi halinde
kredi veren satıcı ile birlikte, tüketiciye karşı, kullandırılan kredi miktarı
kadar müteselsilen sorumlu olur. Konut finansmanı
kuruluşları tarafından verilen kredilerin ipotek finansmanı kuruluşlarına,
konut finansmanı fonlarına veya ipotek teminatlı menkul kıymet teminat
havuzlarına devrolması halinde dahi, kredi veren
konut finansmanı kuruluşunun sorumluluğu devam eder. Krediyi devralan kuruluş
bu madde kapsamında sorumlu olmaz.
Konut finansmanı
kuruluşunun ödemeleri bir kıymetli evraka bağlaması ya
da kıymetli evrak kabul etmek suretiyle teminat altına alması yasaktır. Bu
yasağa rağmen tüketiciden bir kıymetli evrak alınacak olursa, tüketici bu
kıymetli evrakı konut finansmanı kuruluşundan geri isteme hakkına sahiptir.
Ayrıca, konut finansmanı kuruluşu kıymetli evrakın başkasına devri sebebiyle
tüketicinin uğradığı zararı tazmin etmekle yükümlüdür.
Kredilerde geri ödeme
tutarlarının, finansal kiralama işlemlerinde ise kira
bedellerinin anaparayı aşan kısmı bu madde kapsamında faiz olarak kabul edilir.
Sözleşmede belirtilmek
suretiyle konut finansmanına yönelik kredilerde ve finansal
kiralama işlemlerinde faiz oranı sabit, değişken veya aynı kredi için her iki
yöntem esas alınmak suretiyle belirlenebilir. Oranın sabit olarak belirlenmesi
halinde sözleşmede başlangıçta belirlenen oran her iki tarafın ortak rızası
dışında değiştirilemez. Oranın değişken olarak belirlenmesi halinde ise, başlangıçta
sözleşmede belirlenen oran, dönemsel geri ödeme tutarı yine başlangıçta
sözleşmede belirlenecek olan azami dönemsel geri ödeme tutarını aşmamak
koşuluyla ve yine sözleşmede belirlenecek yurt içinde veya yurt dışında genel
kabul görmüş ve yaygın olarak kullanılan bir endeks baz alınarak
değiştirilebilir. Oranların değişken olarak belirlenmesi halinde bu yöntemin
muhtemel etkileri konusunda tüketicilerin bilgilendirilmesi şarttır. Bu
amaçlarla kullanılabilecek referans faizler ve endeksler Türkiye Cumhuriyet
Merkez Bankası, tüketicilerin bilgilendirilme yöntemlerine ilişkin usûl ve
esaslar ise Bakanlık tarafından belirlenir.
Tüketici, konut
finansmanı kuruluşuna borçlandığı toplam miktarı önceden ödeyebileceği gibi
aynı zamanda bir ya da birden çok ödemeyi vadesinden
önce yapabilir. Her iki durumda da konut finansmanı kuruluşu, vadesinden önce
ödenen taksitler için gerekli faiz indirimini yapmakla yükümlüdür. Ödenen
miktara göre gerekli faiz indiriminin ve kredinin tüketiciye yıllık maliyet
oranının hesaplanmasında Bakanlık tarafından çıkartılan ilgili yönetmelik
hükümleri uygulanır.
Faiz oranının sabit
olarak belirlenmesi halinde, sözleşmede yer verilmek suretiyle, bir ya da birden fazla ödemenin vadesinden önce yapılması
durumunda konut finansmanı kuruluşu tarafından tüketiciden erken ödeme ücreti
talep edilebilir. Erken ödeme ücreti gerekli faiz indirimi yapılarak hesaplanan
ve tüketici tarafından konut finansmanı kuruluşuna erken ödenen tutarın yüzde
ikisini geçemez. Oranların değişken olarak belirlenmesi
halinde tüketiciden erken ödeme ücreti talep edilemez.
Konut finansmanı
sözleşmelerinde asgari olarak aşağıdaki unsurlara yer verilmesi zorunludur:
a) Konut kredisi
sözleşmeleri için kredi tutarı, finansal kiralama
sözleşmeleri için toplam kira bedeli,
b) Kredi sözleşmeleri
için üzerine ipotek tesis edilen konuta, finansal
kiralama sözleşmeleri için finansal kiralamaya konu
olan konuta ilişkin bilgiler,
c) Yıllık faiz oranı ve
yıllık maliyet oranı (değişken faizli sözleşmelerde yıllık faiz oranı ve yıllık
maliyet oranı başlangıç ve azami faiz oranı için ayrı ayrı
hesaplanır),
d) Toplam borç tutarının
anapara, faiz ve diğer giderler itibarıyla dağılımı (değişken faizli
sözleşmelerde başlangıç faiz oranı veya kira bedeli ve azami faiz oranı veya
kira bedeli esas alınarak hesaplanacak toplam borç tutarları),
e) Değişken faizli
sözleşmelerde baz alınan endeks ve faiz oranındaki veya kira bedellerindeki
değişmenin hesaplanma yöntemi,
f) İlk yıl için dönemsel
olarak, kalan yıllar için yıllık olarak hazırlanan, ödenen anapara, ödenen
faiz, diğer giderler, kalan anapara, ilgili dönemler için geri ödeme veya kira
bedellerinin yer aldığı ödeme planı (Değişken faizli sözleşmelerde, başlangıç
ve azami faiz oranları kullanılarak iki ayrı ödeme planı oluşturulur.),
g) Geri ödeme veya kira
ödeme sayısı, ödeme tarihleri, belirlenen ödeme tarihinin resmi tatile gelmesi
durumunda ödemelerin ne zaman yapılacağı, ilk ve son ödeme tarihleri,
h) İstenecek teminatlar,
i) Ödemelerde temerrüde
düşülmesi halinde, kredi sözleşmeleri için akdi faiz oranının (değişken faizli
sözleşmelerde cari faiz oranının) yüzde otuz fazlasını geçmemek
üzere gecikme faizi oranı, finansal kiralama
sözleşmeleri için uygulanacak gecikme faiz oranı,
j) Borçlunun temerrüde
düşmesinin hukuki sonuçları,
k) Kredi geri
ödemelerinin veya kira ödemelerinin vadesinden önce yapılmasına ilişkin şartlar
ve sabit faizli sözleşmelerde erken ödeme ücreti öngörülmekte ise
hesaplanmasına ilişkin esaslar,
l) Kredinin veya kira
bedellerinin yabancı para birimi cinsinden belirlenmesi durumunda, kira ve geri
ödeme tutarları ile toplam borç tutarının hesaplanmasında, hangi tarihteki
kurun dikkate alınacağına ilişkin şartlar,
m) Sözleşmeye konu olan
konutta kıymet takdiri yapılmasını gerektirebilecek haller ve kıymet takdirinin
kimler tarafından yapılabileceği,
n) Varsa sözleşmeye konu
olan konuta ilişkin sigorta bilgileri.
Tüketiciye gönderilecek
dönemsel ödeme dekontlarında ödemelerin onbeşinci
fıkranın (d) bendinde yer aldığı şekliyle dağılımına ve kalan borç miktarına
yer verilir.
Bu maddenin
uygulanmasında, konut yapı kooperatiflerinin gerçek kişi ortakları tüketici
kabul edilir."
MADDE 25 - 4077 sayılı Kanunun 25 inci maddesinin ikinci fıkrasında
yer alan "10/A maddesinde," ibaresinden sonra gelmek üzere "10/B
maddesinde," ibaresi eklenmiştir.
MADDE 26 - 10/6/1985 tarihli ve 3226 sayılı Finansal
Kiralama Kanununun 15 inci maddesine aşağıdaki fıkralar eklenmiştir.
"Ancak,
tüketicilerin konut edinmesine veya yatırımlara finansman sağlayan finansal kiralama işlemlerinde kiracı, kiracılık sıfatını
ve/veya sözleşmeden doğan hak ve/veya yükümlülüklerini, kiralayandan yazılı
izin alınması kaydıyla devredebilir. İş bu devir nedeniyle finansal
kiralama sözleşmesinde yapılan kiracı değişikliği, bu Kanunun 8 inci maddesi
çerçevesinde tescil edilir veya şerh olunur.
Konut finansmanı
kapsamında yapılan finansal kiralama işlemlerinde
kiracı, kiralayana bilgi vermek, diğer finansal
kiralama işlemlerinde ise sözleşmede hüküm bulunmak kaydıyla finansal kiralama konusu malın zilyetliğini bir başkasına
devredebilir."
MADDE 27 - 2/3/1984 tarihli ve 2985 sayılı Toplu Konut Kanununa
aşağıdaki ek madde eklenmiştir.
"EK MADDE 10- Toplu
Konut İdaresi Başkanlığının konut satışından kaynaklanan ipotekli veya
ipoteksiz alacakları, ipotek finansmanı kuruluşları tarafından devralınabilir
ve devredilebilir."
MADDE 28 – 31/12/1960 tarihli ve 193 sayılı Kanunun 75 inci
maddesinin ikinci fıkrasının (1) ve (5) numaralı bentleri aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
"1. Her nevi hisse
senetlerinin kâr payları (kurucu hisse senetleri ve diğer intifa hisse
senetlerine verilen kâr payları ve pay sahiplerine hazırlık dönemi için faiz
olarak veya başka adlarla yapılan her türlü ödemeler ile Sermaye Piyasası
Kanununa göre kurulan yatırım fonları katılma belgelerine ödenen kâr payları
ile konut finansmanı fonlarını temsilen ihraç edilen
ipoteğe dayalı menkul kıymetlere ve varlık finansmanı fonlarını temsilen ihraç edilen varlığa dayalı menkul kıymetlere
ödenen faiz, kâr payı veya benzeri gelirler dahil.);"
"5. Her nevi tahvil
(ipotek finansmanı kuruluşları ve konut finansmanı kuruluşları tarafından ihraç
edilen ipoteğe dayalı menkul kıymetler hariç ipotekli sermaye piyasası araçları,
varlık teminatlı menkul kıymetler dahil) ve Hazine bonosu faizleri ile Toplu
Konut İdaresi, Kamu Ortaklığı İdaresi ve Özelleştirme İdaresince çıkarılan
menkul kıymetlerden sağlanan gelirler (Döviz cinsinden yahut dövize, altına
veya başka bir değere endeksli menkul kıymetlerin itfası sırasında oluşan değer
artışları irat sayılmaz.);"
MADDE 29 - 193 sayılı Kanunun 94 üncü maddesinin birinci fıkrasının
(7) numaralı bendinin (e) alt bendinden sonra gelmek üzere aşağıdaki alt bent
eklenmiş ve mevcut (f) alt bendi (g) alt bendi olarak teselsül ettirilmiştir.
"f) İpotek
finansmanı kuruluşları ve konut finansmanı kuruluşları tarafından ihraç edilen
ipotekli sermaye piyasası araçlarından elde edilen kâr payı ve faiz
gelirlerinden,"
MADDE 30 - 13/7/1956 tarihli ve 6802 sayılı Gider Vergileri
Kanununun 29 uncu maddesinin (i) ve (u) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiş
ve maddeye aşağıdaki bent eklenmiştir.
"i) Emeklilik
sözleşmeleri, hayat sigortaları (hayat sigortalarında ferdi kaza, hastalık
sonucu maluliyet ve tehlikeli hastalıklar teminatlarının da ek teminat olarak
verildiği sözleşmeler dahil) ve sağlık sigortaları ile ihracata ait nakliyat
sigortalarında ve 2499 sayılı Sermaye Piyasası Kanununun 38/A maddesinin
birinci fıkrasında tanımlanan konut finansmanı kapsamında yapılan sigortalarda
sözleşme ve poliçe üzerinden alınan paralar"
"u) Bankalar,
sigorta şirketleri, emeklilik şirketleri ve ipotek finansmanı kuruluşlarının
kuruluşlarında veya sermayelerini artırdıkları sırada çıkardıkları hisse
senetlerinin itibarî değerlerinin üzerinde elden çıkarılması sonucu kendi
lehlerine kalan paralar,"
"y) İpotek
finansmanı kuruluşlarının, konut finansmanı kuruluşlarının ve konut finansmanı
fonlarının, 2499 sayılı Sermaye Piyasası Kanununun 38/A maddesinin birinci
fıkrasında tanımlanan konut finansmanı kapsamında yaptıkları tüm işlemler
dolayısıyla lehe alınan paralar."
MADDE 31 - 2/7/1964 tarihli ve 492 sayılı Harçlar Kanununun 59 uncu
maddesinin birinci fıkrasına aşağıdaki bentler eklenmiştir.
"o) Konut
finansmanı kuruluşları ve ipotek finansmanı kuruluşları tarafından 2499 sayılı
Sermaye Piyasası Kanununun 38/A maddesinde tanımlanan konut finansmanı
kapsamında tesis olunacak ipotek işlemleri,
p) 2499 sayılı Sermaye
Piyasası Kanununun 38/A maddesinde tanımlanan konut finansmanı amacıyla
yapılacak finansal kiralamalarda kiralanan konutların
kiracıya devri,
r) Toplu Konut İdaresi
Başkanlığı tarafından konut satışları nedeniyle tesis olunacak ipotek
işlemleri."
MADDE 32 - A) 492 sayılı Kanuna bağlı (1) sayılı tarifenin
"(A) Mahkeme Harçları" başlıklı bölümünün "III- Karar ve ilam
harcı" başlıklı fıkrasının "1. Nispi harç" başlıklı bendinin,
(e) alt bendinden sonra gelmek üzere aşağıdaki alt bent eklenmiştir.
"f) Konusu belli
bir değerle ilgili bulunan davalarda ve 2499 sayılı Sermaye Piyasası Kanununun
38/A maddesinin birinci fıkrasında tanımlanan konut finansmanından kaynaklanan
alacaklar ile Toplu Konut İdaresi Başkanlığının rehinle temin edilmiş
alacaklarının takibinde, ihalenin feshi talepleri ile ilgili olarak esas
hakkında karar verilmesi halinde hüküm altına alınan anlaşmazlık konusu değer üzerinden
Binde 54
Bakanlar Kurulu, dava
çeşitleri itibarıyla birlikte veya ayrı ayrı olmak
üzere bu alt bentte yazılı nispeti binde 10'a kadar indirmeye veya Kanunda
yazılı nispete kadar çıkarmaya yetkilidir."
B) 492 sayılı Kanuna
bağlı (1) sayılı tarifenin "(B) İcra ve iflâs harçları" bölümünün
"I-İcra harçları" başlıklı fıkrasının "3. Değeri belli olan icra
takiplerinde tahsil harcı, değer üzerinden:" başlıklı bendinin sonuna
aşağıdaki alt bent eklenmiştir.
"h) 2499 sayılı
Sermaye Piyasası Kanununun 38/A maddesinin birinci fıkrasında tanımlanan konut
finansmanından kaynaklanan alacaklar ile Toplu Konut İdaresi Başkanlığının
rehinle temin edilmiş alacaklarının takibinde, bu bentte belirtilen tahsil harçları dörtte biri
oranında uygulanır."
MADDE 33 - 492 sayılı Kanuna bağlı (8) sayılı tarifenin "XI. Finansal faaliyet harçları" bölümünün (10) numaralı fıkrası yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE 34 - 1/7/1964 tarihli ve 488 sayılı Damga Vergisi Kanununa
bağlı (2) sayılı tablonun "IV-Ticari ve medeni işlerle ilgili
kağıtlar" başlıklı bölümüne aşağıdaki (36) numaralı fıkra,
"V-Kurumlarla ilgili kağıtlar" başlıklı bölümüne ise aşağıdaki (23)
ve (24) numaralı fıkralar eklenmiştir.
"36. Sermaye
piyasası araçlarının ihracına ilişkin olarak düzenlenen makbuz ve kağıtlar,
konut finansmanı kuruluşlarının konut finansmanı işlemleri ve bu kuruluşların
ipotekli sermaye piyasası araçları, varlık teminatlı menkul kıymetler ve varlık
finansmanı fonlarını temsilen menkul kıymet ihracı ve
bu ihraca konu teminatlarla ilgili olarak düzenlenen makbuz ve kağıtlar."
"23. İpotek
finansmanı kuruluşları ile konut finansmanı fonlarının kuruluş ve ipotekli
sermaye piyasası araçları, varlık teminatlı menkul kıymetler ve varlık
finansmanı fonlarını temsil eden menkul kıymetlerin ihracı ve ihraca konu
teminatlardan kaynaklananlar dahil her türlü işlemleri ile ilgili olarak
düzenlenen ve damga vergisi bu kuruluşlar veya fonlar tarafından ödenmesi
gereken makbuz ve kağıtlar.
24. Toplu Konut İdaresi
Başkanlığının menkul kıymet ihracı ve ihraca konu teminatlardan kaynaklananlar
dahil her türlü işlemleri ile ilgili olarak düzenlenen ve damga vergisi bu
kuruluş tarafından ödenmesi gereken makbuz ve kağıtlar."
MADDE 35 - 25/10/1984 tarihli ve 3065 sayılı Katma Değer Vergisi
Kanununun 17 nci maddesinin (4) numaralı fıkrasına aşağıdaki
bent eklenmiştir.
"ş) 2499 sayılı
Sermaye Piyasası Kanununun 38/A maddesinde tanımlanan konut finansmanı amacıyla
teminat gösterilen veya ipotek konulan konutun, konut finansman kuruluşları,
Toplu Konut İdaresi Başkanlığı, ipotek
finansmanı kuruluşları ya da üçüncü kişilere teslimi (müzayede mahallinde
yapılan satışlar dahil) ile bu şekilde alınan konutun, konut finansman
kuruluşları, Toplu Konut İdaresi Başkanlığı veya ipotek finansmanı kuruluşları tarafından
teslimi (müzayede mahallinde yapılan satışı dahil)."
MADDE 36 - Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 37 - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.